reeuwse courant lllillllllllllll!! CONCLUSIE v CONCLUSIE provinciale 14 MAART 1970 Hoe moet de procedure zijn bij vestiging van basisindustrieën? VAX POELJE (PvdA) Ik ben geen voor stander van een vas te procedure. Het gaat om een zaak tussen twee partijen: de overheid en de onderneming. Veel hangt af van de be langstelling en de gezindheid van de andere partij', de onderneming. Ik ben er voor, dat landelijk een centraal punt komt waar belang stellende bedrijven zich kunnen melden om te zien waar men zich zou willen ves tigen. Voorkomen moest worden dat het ene gebied tegen het andere wordt uitge speeld. Een besluit waarop je niet kunt terug komen is natuurlijk onverteerbaar. De milieuhygiëne moet van meet af aan in de onderhandelingen worden betrokken. Dat verkleint de on veiligheidsmarge. Er moet een commissie uit provinciale sta ten komen, die de problemen rondom luchtverontreiniging mee beziet. Zelf heb ik dat destijds al aangesneden. We zullen in dit soort zaken nog veel moe ten leren. Ik kan geen proce dure bedenken waar je de bevoegd heden die het haven schap heeft, zo naar de achterban terug speelt dat je aan die achterban een bete kenende inspraak toekent. Je kunt als bevol king niet alle taken aan jezelf houden. Of moeten we terug naar de tijd van de stam, die wetgeven de, uitvoerende en rechterlijke macht had? Het haven schap moet zijn be voegdheden kunnen hanteren. Tenslotte zetelen in dat haven schap vertegenwoor digers van rijk, ge meenten en provin cie. We moeten uitgaan van de procedure, waarin het in ver schillende termijnen mogelijk is om in te gaan op bepaalde fa cetten en daarnaar onderzoekingen uit te voerenwerkge legenheidssituatie, investeringen, mate- riaalpatroon, bo dem-, water- en luchtverontreiniging. - Het is jammer dat het havenschap nog steeds niet werkelijk in functie is. Als je basisindu strieën wilt aantrek ken dan is dat bijna een nationale zaak. Onderhandelingen daarover zijn uiter mate moeilijk. Er zijn enorme belan gen mee gemoeid. Besprekingen daar over kunnen alleen maar in het geheim worden gevoerd. Ge beurt dat niet, dan komt een dergelijke industrie niet. Er is concurrentie genoeg tussen de havens. De procedure zoals die nu wordt ge volgd is goed. Het college van gs zou de staten des noods in besoten zit ting kunnen in lichten. Ik ben bang dat een andere me thode de industrieën afschrikt. Dan wij ken ze uit naar Ant werpen of Hamburg. De beslissing moet blijven op het ni veau waar ze ligt. De bevolking kan niet rechtstreeks bij de besluitvorming worden betrokken. Er moet direct aan de industrie worden duidelijk gemaakt dat ze in elk geval alle schade, veroor zaakt via lucht-, wa ter- en bodemver ontreiniging, moet vergoeden. Dan we ten ze tenminste direct waaraan ze toe zijn. Op welk moment dient er openheid te komen over de vestiging van een nieuwe industrie? Vóórdat de beslissing is genomen; vóórdat het contract is gete kend. Als het nog zin' heeft om te pra ten. Veel is afhanke lijk van de houding van het bedrijf. Het is moeilijk plannen tegen de zin van de directie openbaar te maken. Zoiets mag je niet doordrijven. De overheid moet wel aan de industrie duidelijk maken dat zij de plicht heeft dit soort zaken openbaar te maken en ter dis cussie te stellen in provinciale staten. !Op het moment dat ,nee' nog verkocht kan worden en dat je toch de zekerheid hebt dat het bedrijf j niet naar de buur- l man gaat. De burger heeft geen barst aan rapporten, die hij toch niet kan .le zen'. Onze breed sprakigheid is vaak te wijten aan een ge brek aan feitenken nis. Wat we nodig 1 hebben is verant woorde voorlichting door deskundigen, die moeilijke zaken weten te verwoor den. Wanneer in principe overeenstemming is bereikt en met we derzijdse toestem ming. Bij de verdere uitwerking van de contracten is dan nog speelruimte om na dere voorwaarden op te leggen. Er is voor overleg nodig met commissies uit pro vinciale staten en ge meenteraden, opdat men daar kan mee denken. Vóórdat de zaak de finitief besloten wordt, opdat alles nog eens grondig doorgepraat kan worden. Een com missie uit (Je staten (in vertrouwelijke sfeer) zou van het begin af de voorbe handeling op de voet kunnen volgen en over alle rapporten en studies moeten kunnen beschikken. Dat is dan later een waarborg. Er moet openheid komen over voor waarden van milieu hygiëne. die in het algemeen aan de in dustrie wórden ge steld. Dat hangt af van een massa factoren. Be zwaren van de in dustrie moeten ge respecteerd. Dat legt te meer verantwoor ding op wie de be- giicc n'- Tiet nemen Er moet eerst een akkoord zijn tussen overheid en bedrijf. Je kunt niet iedereen in de onderhandelin gen mengen. Maar vóórdat er iets vast gelegd wordt moet de zaak openbaar worden. Dat is dan zoiets als een hinder wet toepassen. Dan kun je het altijd nog tegenhouden. Moet er meer (dan voorheen) accent worden gelegd op de bestrijding van de verontreiniging lucht, water en bodem? Daarop kun je altijd wel ,ja' zeggen. Met le volksgezondheid mag niet worden ge marchandeerd. In Zeeland zijn we be paald niet lichtvaar dig met eisen op dit terrein. Als eerste hadden wij hier een provinciale raad in zake luchtverontrei niging, een gemeen schappelijke regeling voor een meetnet. Zeker, meer accent er op leggen. Dat kan ook. De techni sche ontwikkeling op dit gebied gaat hard; dit jaar komt de wet op de luchtverontrei niging in de tweede kamer; we hebben nu convenanten. Ik ben er heilig van overtuigd dat de ver vuiling zal vermin deren. Kijk maar eens in Zeeuwsch- Vlaanderen. Je kunt er nooit ge noeg accent op leg gen. Toch hebben we hier al veel meer ge daan dan enige an dere provincie: met onze provinciale raad, met metingen, met kredieten voor onderzoek. Er moet nog grotere i aandacht aan schonken Het is een probleem. We zitten nu ih een tussenperiode. Er moeten waterdichte regels worden ge maakt voor dit hele terrein. Ik heb het gevoel dat die nu wel aan het uitkristalli seren zijn. Maar er is wel haast mee. Wat heb je eraan als je 300,per week verdient en je kunt thuis niet meer leven door de milieu-ver ontreiniging. De be strijding ervan zou honderd procent moeten zijn. Ik ga ervan uit, dat wat eraan gedaan wordt voldoende is. Ik duff niet veronderstellen dat de deskundigen op dit gebied enig risico nemen. Ik weet niet hoe de huidige procedure is. Ik dacht dat het wel goed zat. Vanzelf. Om milieu hygiëne draait alles. Ik geloof dat men zich tot nu toe niet voldoende heeft ge realiseerd en ge oriënteerd over de nadelen van bepaal de vestigingen. Het is een kwestie van zaken doen. Daar heb je niet iedereen bij nodig, daarover kun je niet in den brede discus siëren Regeren is een kwestie van doorbijten. Openheid, wanneer een princi pe-akkoord is be reikt. De staten kun nen altijd achteraf nog interpelleren. De kwestie heeft nu de aandacht. Vroeger (kort na de oorlog) is er wel eens wat te gemakkelijk over heen gestapt. We zul len ons overigens wel bewust moeten zijn, dat we een be paald risico moeten nemen. De overheid mqet ook het publiek wat dit betreft nog: eens goed opvoeden. Ik kan me voorstel len dat de bedrijven, om de concurrentie niet wakker te ma ken, eerst een .ver kenning' willen uit voeren. Dat moet mogelijk zijn. In een zo vroeg mo gelijk stadium. Zodra bij de onderneming zelf het besluit is ge vallen om zich te vestigen, Dan kun je verder werken en gaan praten over convenanten en za ken die het directe gevolg zijn van de vestiging: onderwijs, woningbouw. We moeten niet stik ken in de gassen van onze welvaart. Volks gezondheid gaat bo ven centen. Econo mische schade is te vergoeden. Er is een verschil tussen scha de en hinder. Enige hinder zul je moeten accepteren; daar ont kom je niet aan. De procedure waar mee men nu werkt lijkt me een goede. Van het eerste ogen blik af dat een kan didaat-industrie zich meldt. Er zijn veel te veel belangen mee gemoeid. Het moet elk moment voor de bevolking mogelijk zijn om te reageren. Dus moet alles be kend zijn. De bevolking moet zelf in staat en in de gelegenheid zijn om te beoordelen of ze een bepaalde indu strie naast de deur willen hebben of niet. Provinciale staten en/of de gemeente raad moeten het door gs/b en w ge voerde beleid bij vestiging van een basisindustrie kun nen goedkeuren en afkeuren. Ze moeten ook zelf een onder zoek kunnen instel len naar de gevolgen ervan en voor in formatie een beroep kunnen doen op des kundigen. Zodra de onderhan delingen niet meer vrijblijvend zijn (d.i.: zodra er toezeggin gen worden gedaan) moet er openheid ko men. Hoe vlugger er openheid komt te genover het publiek, hoe beter. Als gs/ b en w goedkeuring op hun beleid nodig hebben, komt die openheid er trou wens vanzelf. Zonder meer: ja! Als er een redelijke twij fel bestaat dat een bedrijf al dan niet schadelijk kan zijn, dan moet er een on derzoek kunnen wor den ingesteld. Zeeland moet hele maal geen basisin dustrieën aantrek ken. I Voorbereidingen moeten geheim blij- i ven. Vóórdat con- S tracten worden gete kend moet de bevol king in een vestiging worden gekend. Er moet meer syste matiek in deze zaken komen. De lijstaanvoerders erkennen, dat industrievestiging een zaak is waarbij twee partijen zijn betrokken roverheid en bedrijfs directie; ook dat in de te volgen procedure veel afhangt van de Vnstelling van de vesUgingskandiduat en de aard van het be drijf. Toch willen KVP, SGP en D'66 dat de provinciale staten meer bij het beleid in deze zaken worden betrokken, bijvoor beeld via een speciale statencommissie of desnoods in besloten zitting. D'66 wil zo nodig dat de staten eigen deskundigen aantrekken. De PvdA staat een landelijk vestigingsbeleid voor, om te voorkomen dat bepaalde industriegebieden togen elkaar worden uitgespeeld. Algemeen is de wens: openheid over industrievestigingen vóór dat de zaak is beklonken. In twee richtingen worden daarbij voorbehouden gemaakt. De CHU wil dat de onderhandelings partners het over die openheid duidelijk met elkaar eens zijn. D'66 dringt aan op openheid van het moment af dat de indus triekandidaat bepaalde toezeggingen worden gedaan. De CPN wil zelfs iedere belangstellende voor een stuk industrie grond gesignaleerd in de krant en de PPR wenst de onderhandelin gen van het eerste moment af voor de publieke tribune. Geen enkele politieke partij kan zo blijkt de statenver kiezingen ingaan met de pretentie, dat nu juist zij de partij van de milieuhygiëne is. Alle lijstaanvoerders zeggen over voorkomen en bestrijden van water- en luchtverontreiniging ongeveer hetzelfde er moet méér aandacht aan besteed, er kan nooit genoeg aan worden gedaan, met de volksgezondheid mag niet worden gemarchandeerd. Is de tarievenpolitiek van de nutsbedrijven (gas, water en elektriciteit) de juiste? lil principe moet te- ?en kostprijs worden geleverd. Het is een feit dat de tarieven voor het huislioude- j, lijk gebruik al ge ruime tijd niet zijn verhoogd bij de PZEM. Dat is te danken aan de vesti ging van grote indu strieën, die veel af nemen. Een over- heids-nv moet ge zond financieel wer ken. Bovendien: de winst blijft in het be drijf, dat is belang rijk. DUSARDUIJN (KVP) Wanneer het kost prijsprincipe inder daad wordt toege past en gestreefd wordt naar landelijke eenheid in de tarie ven. Was de indu striële verbruiker in Zeeland niet geko men, dan zou de huishoudelijke ver bruiker op de lange duur toch meer moe ten gaan betalen. Met de voorlichting (over de piekmeters) is bij de PZEM ove rigens nogal gestun teld. KALAND (CHU) De tarieven zijn ge richt op een zo juist mogelijke kostentoe rekening. Wie be paalde kosten ver oorzaakt, betaalt daarvoor. Zo ligt de zaak (volgens 'mij goed) bij elektrici teit en gas. Voor de industriewaterleiding Zeeu wsch-Vlaande- ren) moest er een subsidie aan te pas komen. Moet er openheid komen over de industriële tarieven? De nutsbedrijven zouden zich in een slechte concurrentie positie wringen, wanneer hun indu striële tarieven open baar zouden worden Dat zou wel eens ten koste van de ge meenschap kunnei gaan. Er is daarvooi geen normtarief aai te geven. Wat schiet het publiek dus met openheid op dit punt op? I Openheid zou in de huidige situatie de onderhandclingspoli- tiek met de bedrij ven doorkruisen. Maar ik ben er niet gelukkig mee. geldt een soort post- 5 zegeltarief. Voor de t grootindustrie is het onmogelijk om open heid te betrachten. Het tarief komt op •ommerciële basis ot stand: in de on derhandelingspositie ;om je tot overeen- temming. iovendien: een be- laald bedrag met kiloWatt noemen :egt helemaal niets. Iedere afnemer heeft zijn eigen patroon. VAN DEN BOS (AR) In het algemeen juist. Bovendien is de tarievenpolitiek aangepast aan de Zeeuwse ontwikke ling. Voor bepaalde groepen zou nog wat meer uniformiteit ge wenst zijn. Er is geen algemene regel voor te geven. De tarieven worden van bedrijf tot be drijf apart geregeld. De mogelijkheid om daarbij openheid te betrachten is niet voorhanden. Mij zijn geen directe klachten over de ta rieven bekend. BOENDER (SGP) Ik geloof dat de nu gevoerde methode goed is. De bedrijven zijn in goede handen. Eigenlijk zou je moe ten zeggen: die zou den volledig bekend moeten zijn. Maar zo'n tarief houdt sterk verband met het aantrekken van een bepaalde indu strie. Ik geloof dat het on mogelijk is om be kend te maken wat Pechiney voor zijn afname van elektri citeit betaalt. Open heid is hier niet ge wenst. Dat door kruist de politiek van onderhandelen. Met de tarieven voor gas en elektriciteit kan ik mij tot nu toe verenigen. Bijzonder onbillijk is bij de waterleiding de re geling voor de land bouwers. Ze betalen voor water dat ze niet nodig hebben. Daarom heb ik zelf geen aansluiting op de waterleiding. Uit protest. Ik vraag me wel eens af of die tarieven niet te laag liggen. Ook de reinigings rechten zouden best iets hoger kunnen zijn. Van het aldus geïnde geld kunnen zoveel andere dingen in het algemeen be lang worden gedaan Ik ben met deskun dig genoeg om die politiek op dit mo ment te beoordelen. Het moet natuurlijk niet zo worden dat de goedkope energie voor de industrie ten laste van de klein- verbruiker komt. Daar deugt niets van. Wij kennen die poli- Het solidariteitsbe- tiek niet. ginsel moet erin wor- j den gebracht. Er moet een eenheids prijs komen voor de totale afname. We betalen hier veel te veel voor gas, water en elektriciteit. De tarieven zyn de hoogste van het hele land. Ik vind die tarieven politiek nogal oppor tunistisch. Het is een kwestie van praten, geven en nemen. Als ie veel lawaai maakt, •aat er wat af. Het roet wel zo gediffe- entieerd mogelijk •ijn, maar aan de an- iere kant geen han- ieltje worden. Ik ben bang dat het Ik ben geen groot Het zijn openbare i Openheid moet er 1nutsbedrijven, We inderdaad komen moeten dus kaders nooit zal lukken Als ze openbaar zou den kunnen worden, zou ik dat toejuichen oorstander van openheid. Gs zijn met de industriële tarie ven uit op het belang van de provincie Hoe meer er om openheid geroepen wordt, hoe verder men zich afsluit. Er zit het risico in, dal iedereen denkt daar over zijn mening te kunnen vormen. scheppen, waarmee we deze industriële tarieven naar buiten runnen brengen Pas dan kan men be oordelen of juist is wat werd gecontrac reerd. Die tarieven moeten in de openbaarheid komen. De bedrijven moeten het publiek ian maar uitleggen waar eventuele ver schillen aan liggen Er moet openheid komen. Dat is van zelfsprekend. Het nu toegepaste kostprijsprincipe in de tarievenpolitiek van de nutsbedrijven wordt vrij algemeen aanvaard. Alleen de CPN vindt de tarieven in Zeeland veel te hoog en de CDU spreekt van een nogal opportunistische benadering. Boeren leider De Waal heeft uit protest geen aansluiting op de water leiding. Het antwoord op de vraag naar publikatie van tarie ven voor de groot-industrie kan aldus worden samengevat: vóór BP, PPR, CPN, D'66, CDU en (VVD); tegen PvdA, KVP. CHU en AR.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 21