PARTICULIER SPOREN
IN WEST-FRIESLAND
4
Ontevreden klant
in broodjeswinkel
doodgestoken
Student in Utrecht
sinds oktober zoek
Kom sso
Mirasii-tapijt mn
dichtbij bekiften
poloerian's woninginrichting
ft
Spoorlijn Hoorn-Medemblik
Historisch-
ioeristiscb
treintje
P
ROVINCJAIE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 13 MAART 1970
hmmt- &i
bwUnknd
■■l'llllllllllllilllllllllliuilllllllllllllllllllllllllllliuuilllllliuilllllllllllllllllll
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiü'iiiiiioiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
SOLLICITATIEVERLOF
DIENSTPLICHTIGEN
KAN WORDEN VERLENGD
DEN HAAG (ANP) De ten hoogste'
vier dagen sollicitatieverlof die dienst'
pliehtigen hebben zijn in het algemeen
ruim voldoende om een passende be
trekking' te verwerven, maar in bijzon
dere gevallen kan liet worden verlengd.
Dit heeft staatssecretaris van defensie
A. van Es, verklaard in antwoord op
vragen van de tweede-kamerleden Wiel
draaier en Laban (beiden pvda)
Zij hadden er op gewezen dat sommige
grote bedrijven vooral voor stafperso
neel selectieprocedures hanteren die
twee a drie dagen duren, waardoor een
afgewezen sollicitant bijna geen kans
meer heeft om ergens anders te sollici
teren.
Dienstplichtigen die voor hun opkomst
reeds werkten keren vaak naar hun oude
of een soortgelijke betrekking terug,
waarbij nauwelijks sprake is van een
langdurige selectie. Ook de dienstplich
tigen die aan het einde van de eerste
oefening voor het eerst gaan werken
behoeven voor het overgrote deel geen
langdurig selectieproces te doorlopen,
aldus de staatssecretaris.
ONDERDAK VOOR
JONGEREN IN
AMSTERDAM
AMSTERDAM (GPD) De werkgroep
jeugdtQorisme in Amsterdam heeft bij
de "gemeente Amsterdam een plan in
gediend waarin goedkoop onderdak
wordt gevraagd voor jeugdige toeristen.
Geineend wordt dat de hoofdstad in
het komende vakantieseizoen een inva
lt a-u verwachten van jongeren, met
ie ook uit het buitenland. Deze zou
het aantal van vorig jaar overtreffen.
In de werkgroep hebben ondermeer zit
ting vertegenwoordigers van VVV, de
Nederlandse jeugdlierbergcentrale, Kos
mos. Paradiso en het onlangs opgericht-
te Jongeren Adviescentrum.
Tegelijkertijd verzoekt de werkgroep
daklozen, waarin onder meer de kinder-
besohenming zitting heefte, de gemeente-
initiatieven l.e steunen voor de minder
aangepaste jeugd. Zij wil een centrum
voor de .Damslapers' in het gebouw van
de Vereniging tot Heil des Volks in de
Willemstraat. Het gebouw staat op het
punt gesloten te worden., omdat er geen
geld meer is. Verder wil zij een nieuw
tehuis voor jongeren, die ,in een crisis
(geldgebrek, huisvestingsnood) verke
ren' en daar hoogstens een week zouden
kunnen vertoeven, alsmede de vorming
van streeteorner work.
AMSTERDAM (GPD) Met een
broodmes is gisternacht in een brood
jeswinkel aan de Kolksteeg in het hart
van Amsterdam de 23-jarige kantoorbe
diende Henk Degenaars neergestoken.
De man zakte op straat dood in elkaar.
Henk Degenaars was een geregelde
klant van de broodjeswinkel Doppie.
Hij maakte echter ook nogal eens wat
kabaal over de kwaliteit en de service.
Dat gebeurde ook gisternacht tegen
De kantoorbediende had een paar
broodjes gegeten en maakte zich weer
kwaad omdat de smaak en de bedie
ning hem weer niet bevielen. Hij liep
zonder betalen in de richting van de
deur om weg te gaan. De buffetjuf
frouw zag het en maakte de kelner
van de zaak, de 27-jarige Bernard van
S. daar opmerkzaam op.
De kelner sprong Henk Degenaars ach
terna en in minder dan geen tijd ont
stond een felle ruzie. Die eindigde pas
t.oen Degenaars hevig bloedend, een
broodmes in de hartstreek, naar de bui
tendeur toestrompelde.
De kelner werd gearresteerd en zit
thans opgesloten in het poltiebureau in
het politiebureau van het district War
moestraat. Hij heeft bekend dat hij de
dodelijke steek heeft' toegebracht.
DORDRECHT (GPD) De 23-jarige In
Utrecht studerende en in Alblasserdam
wonende student Kees Bakker is sinds
17 februari spoorloos. Zijn ouders heb
ben het laatste levensteken van hem op
7 februari gekregen, toen hij een brief
kaart naar huis stuurde met de medede
ling dat hij het weekeinde in Utrecht
bleef om te studeren,
Omdat het echtpaar niets hoorde van
hun zoon, die aan de rijksuniversiteit
wis- en natuurkunde studeert is het op
22 februari naar Utrecht gereden. Hun
zoon Kees bleek niet meer te wonen op
het hen beleende adres en ook niet in
het kosthuis waarheen hij zou zijn ver
trokken.
Op 10 januari had Kees zijn spullen ge
pakt en was niet meer komen opdagen.
Voorts bleek, dat Kees niet meer inge
schreven stond bij de universiteit sinds
1 oktober 1969. Het echtpaar Bakker
kan niet aannemen dat hun zoon moed
willig wegblijft, en evenmin gelooft, het
in zelfmoord. Wel weet het dat hun zoon,
die damkampioen van Alblasserdam Is,
het erg dwars zit dat hij dit jaar de
landelijke finale niet heeft gehaald.
De Utrechtse politie heeft nog geen ant
woord gevonden op de vele vragen die
het verdwijnen van Kees Bakker heeft
opgeroepen.
Generale synode:
ontslag ds Toornvliet
uiterst ongegrond
DEN IIAAG (ANP) Ds G. Toorn
vliet, die in dienst van dc gereformeer
de kerken van Noord-Holland voor het
radio evangelisatiewerk voor de zender
Blocmcndaal was en die in 1968 door de
particuliere synode van Noord-Holland
werd ontslagen, heeft van de generale
synode, bericht gehad dat zij op het
standpunt, staat dat zjjn ontslag op
kerkordeiyice gronden ongedaan behoort
te worden gemaakt.
De synode meent dat de zekerheids
maatregelen die op grond van de be
trokken artikelen van de kerkorde in
acht hadden moeten worden genomen,
niet zijn toegepast. De uitspraak van de
synode betekent dat de kwestie van ds
Toornvliet nu aan de orde zal moeten
komen op de twee particuliere synodes
van Noord-Holland die er door de split
sing van het ressort onlangs zijn ont
staan. Deze beide particuliere synodes
zullen binnenkort bijeenkomen! Het
hangt uiteraard van hun beslissing af of
zij het ontslag van ds Toornvliet onge
daan zullen maken. Er is van artikel 11
12 van de kerkorde een verschillende
interpretatie, mogelijk.
TAPIJT
Dan ziet u pas hoe groot het verschil met andere
tapijten wel is. Desso koos voor dit tapijt Dralon-
garens en maalde er slijtvast, kleurecht en makkelijk
te onderhouden tapijt van. „Top-sheared", d.w.z. de
poollussen zijn plaatselijk opengeschoren.
Toch kost het slechts f 139.— per str. m op 400 cm breedte,
dat is f34,75 per ui'. Er zijn 8 aantrekkelijke kleuren.
Ook leverbaar op 300 cm breedte f104,25 per str. m).
Krabbend5jlke Telefoon 01134-1445
IBflaVÏÏBDDSaaBDBDBBIIDBDSflHEDBBBBHBBHBnBliDBaBBBBBIBaBfllllBIBIIBBgimBBieiRSBnniBflnilHEliniVinil
nmeBDfBBBeBBGOBBDRBOGSiBgBBBBBnDBDiieniflinOTmDinnHigBfliaiBiinmiaBiBiiBniBniiiiii
Iedere zaterdag
SHOW van ingeruilde
AUTOMOBIELEN
SIMCA 1301 GL
1969
SIMCA 1301 LS
1966
SIMCA 1300
1965
SIMCA 1300
1964
SIMCA 1000
1964"
SIMCA 1000
1963
PLYMOUTH VALIANT
1964
FIAT 600 D
1967
BMW 700
1962
VOLKSWAGEN 1200
1961
PLYMOUTH BARACUDA
1968
MERCEDES BENZ 230
1967
PLYMOUTH FURY III
1967
PLYMOUTH VALIANT, 4-deurs
1967
SIMCA 1000 LS
1969
SIMCA 1000 LS
1968
SIMCA 1301 LS
1967
SIMCA 1100 GLS,2- en 4-deurs
1968
SIMCA 1000 GLS 1967,
1966,
1965
SCALDIA 1300
1965/1966
NSU 1000
1968
WARTBURG 1000
1967
FORD CORTINA 1200
1964
FORD CORTINA 1200
1963,
1964
OPEL KADETT CARAVAN
1965
OPEL REKORD
1962
FIAT GESLOTEN BESTEL, 1250 kg
1967
VESPA-SCOOTER
1967
DKW F 11
1965
DKW 1000 1960 en
1962
AUSTIN GESLOTEN BESTEL
1967
VOLKSWAGEN VARIANT
1962
VOLKSWAGEN 1200
1960
DAF
1962
DIVERSE ,DOE-HET-ZELVERS' VOOR
OPRUIMPRIJZEN
De auto's met bevinden zich in ons bedrijf
te Middelburg.
U bent ook vrijdagsavonds welkom.
Onze garantie is een begrip.
Meerdere auto's ingeruild,
komen nog binnen.
Ook altijd nieuwe Simca-modellen voor
een proefrit aanwezig.
JOBSE STURM
Garage
PAUL KRUGER
VLISSINGEN
Tel. 01184-
2008 en 3500
SIMCA
Garage
ZEELAND
MIDDELBURG
Tel. 01180-
6355
Off. dealers
CHRYSLER, DODGE, PLYMOUTH, SIMCA
Inruil - Financiering - Verzekeringen
MILITAIREN
STEMDEN
D'66
AMERSFOORT (GPD) Wan
neer er gisteren verkiezingen zou
den zijn gehouden, zou D'C6 als
grootste partij uit de bus zijn ge
komen. gevolgd door AR, KVP,
VVD, PvdA, én PPR. Dit althans
is het resultaat van een uniek ex
periment, woensdag in het pro
testants militair tehuis van do le
gerplaats ,De Wittenberg' (tussen
Amersfoort en Apeldoorn) uitge
voerd. Met toestemming van de
autoriteiten in Den Haag werd de
hele dag politieke voorlichting ge
geven aan een compagnie van dc
geneeskundige troepen.
Omdat het verbaden is in dienst
tijd politici actie te laten voeren
in de kazernes, werd de taak over
genomen door soldaten, die een be-
D:\alde overtuiging aanhingen en
deze probeerden te verkopen aan
hun collega's. Daarmee stelden de
militairen in ,De Wittenberg" een
alternatief aan minister Den Toom-
die tegen politeke voorlichting in
kazernes is en aan de bevelhebber
landstrijdkrachten die een rekest
van een soldaat (Ries IJsscl.dijk)
om toestemming partijpolitici
naar ,De Wittenberg' te halen tot
nu toe niet beantwoordde.
Regelmativ traven leden van de
sectie voorlichting van het leger
korps .achtergehied' verzorgende
eenheden) in een aantal legerplaat
sen en kazernes informatie over
actuele problemen (Vietnam, oor
log en '"rede, gezagsproblemen en
dergelijke). Daarvoor wordt over
het algemeen een lesuiwr ui-lgetrok-.
ken. De elfde brigade geneeskun
dige compagnie van de legerplaats
,De Wittenberg', spaarde een aan
tal uren op waardoor gisteren do
hele dag beschikbaar was voor
voorlichting over het Nederlandss
staatsbestel, over het waarom en
hoe van het kiezen en over zes
politieke groeperingen.
De da,g werd besloten met een of
ficiële stemming (iedereen sol
daten en kader had zich 's-och-
tends kunnen laten inschriiven in
het kiesreg'isteren met de vor
ming van een zakenkabinet: D'66
samen met PvdA en PPR tegen
over AR, VVD en KVP. Beide
groeperingen haalden vijf zetels.
- KAMERLID WIL
ACTIE TEGEN
.SPEELBUSSEN'
DEN HAAG (ANP) Het tweede ka
merlid mr W. Seliolten (cliu) heeft dc
minister van justitie gevraagd een einde
te maken aan de organisatie van speel
reizen per bus vanuit Amsterdam,
Utrecht, Dén Haag, Rotterdam en Roer
mond, naar buitenlandse casino's.
Ook -in and,ere steden worden volgens
het kamerlid spelers opgenomen. Mr
Soh-ol-ten informeert tevens welke pro
blemen zich voordoen ten aanzien van
de opsporing van de in het doen vijlden
van .speelbussen' en het plaatsen van
advertenties besloten liggende strafbare
feiten en de bewijsllevening.
Het tweede-kamerlid <mr dr M. J. J. A.
Imkamp (d'66) zal de minister van jus
titie dr Polak op een later te bepalen
datum mondelinge vragen stellen over
het kienen. I-Hj meent dat de instruc
ties die de offtoler van jiusbitie to Maas
tricht heeft doen uitgaan een belemme
ring vormen voor het kienen ails volks
vermaak. Big" de beantwoording van eer
dere vragen verklaarde minister Polak
ge-en bezwaar te hebben tegen kienen
waarbij men bijvoorbeeld een haas of
een pa-ar flessen wijn kan, winnen. Be
drijfsmatig kienen o-m een' vakantiereis
of een wasmachine, leek hem minder
gewenst.
De mededeling van kamervoorzitter Van
Thi-el dat de vragen waarschijnlijk niet
voor het paasreces kunnen worden ge
steld bracht mejuffrouw mr A. Goud
smit, een fractiegenote van mr Imkamp
in het geweer. Hoewel zij zich niet als
specialiste in volksgebruiken wilde op
werpen meende zij dat. juist nu het kie
nen een hoogtepunt bereikte, en dat de
interpellatie daarom spoedig zou moe
ten worden gehouden. Deze mededeling
ontlokte de fractievoorzitter van de
PvdA, drs J. M. den Uyl, de opmerking
dat het hoogtepunt: kennelijk op 18
maart (de datum van de statenverkie
zingen) viel.
AKKOORD VAN KOERDEN
MET REGERING IRAK
CAIRO (AFP) De Koerden en de
regering van Irak zijn overeengekomen
de strijd in het noorden van hetland te
beëindigen, alriias meldt het persbureau
voor het Midden-Oosten uit Bagdad.
Tussen de Koerden onder leiding van
Barzani en de regeringstroepen is al
verscheidene jaren strijd geleverd. De
Iraakse vice-premier verklaarde dat het
akkoord definitief is en dat alle vraag
stukken tussen de Arabieren en Koer
den zijn opgelost.
Het tweede-kamerlid, it P. A. M. Cor-
nelissen heeft de minister van verkeer
en waterstaat gevraagd of het juist is
dat volgens een rapport van het Neder
lands Economisch Instituut het gebied
ten zuidwesten van Tilburg goede mo
gelijkheden biedt voor de vestiging van
een tweede nationale luchthaven wan
neer de capaciteit van Schiphol om
streeks 1987 ten volle zal zijn benut. Ir
Cornelissen vraagt de minister het rap
port zo spoedig mogelijk naar de twee
de kanier te zenden.
POOLSE VLIEGTUIGKAPERS
IN WENEN VEROORDEELD
WENEN (DPA-AFP) In Wanen zijn
woensdag twee jonge Polen, die op 20
november een Pools lijnvlieghiig dwon
gen naar de Oostenrijkse hoofdstad te
vliegen, veroordeeld tot respectievelijk
twee jaar en drie maanden en twee jaar
gevangenisstraf. Aangezien vliegtuig-
roof niet als misdrijf in het Oostenrijkse
wetboek van strafrecht voorkomt, was
hun het dragen van wapens, belemme
ring van de persoonlijke vrijheid en liet
dreigen mot geweld ten laste gelegd. Na
het uitzitten van hun straf zullen zij
worden uitgewezen.
HeuUvl boos over
Russisch artikel
DEN HAAG (ANP) De fractieleider
van de PvdA in de tweede kamer, drs
J. M. den Uyl, lieeft minister Uuns ge
vraagd de Sow jetambassade, in Den
Haag onder ogen te brengen, dat de
wijze waarop zij haar standpunt inzake
het conflict in het Midden-Oosten naar
voren brengt ,de grenzen van het toe
laatbare overschrijdt'.
De persafdeling van de Sowjeta.miba.ssa-
de in Den Haag heeft, een artikel van
de Russische generaal David Dragoens-
ki verspreid, getiteld .Het misdadig
handschrift van het Zionisme', volgens
hetwelk ,de Israëlische indringers het
Midden-Oosten de ideologie en "de poli
tiek van de faclstisdhe bandieten doen
herleven'. Voorts wordt een parallel ge
trokken tussen de Lebonsraum-liheorlcën
van Goetobels en de opvattingen van de
Israëlische leiders.
ALKMAAR (GPD) Noord-
Holland boven het Noordzee
kanaal krijgt een levensgrote
en attractieve primeur. Het is
allemaal het werk van hobby
isten, die af en toe eens stoom
afblazen en het dan doen in hun
eigen hobbyistenterminologie.
Juist om dat stoom gaat het èn
om het feit dat in West-Fries
land nu de Nederlandse
Spoorwegen het niet meer kun
nen bolwerken de enige par
ticuliere spoorwegmaatschappij
van de grond komt, die op his
torisch toeristische wijze reizi-
gersvervoer tussen Hoorn en
Medemblik gaat verzorgen, en
die ook het goederenvervoer op
die lijn op zich neemt.
Dat is het werk vaai de pas vijf jaar
bestaande Tramweg Stichting. Tot
verbazing van velen slaagde die stich
ting er twee jaar geleden all in om een
paar keer met een eigen treintje naar
Medemblik en terug te hakké-tuffen
en vortlg jaar werd dat nog uitge
bouwd. Dat gebeurde toen echter nog
allemaal onder de vleugels van de
Nederlandse Spoorwegen en met per
soneel van de NS. Bovendien was het
geen echt stoomtreintje. Loc 30 van
de gasfabriek Rotterdam stoomde
schitterend maar de geleende NS-lo-
kaaispoor-rijtudgen waren een aan
fluiting, Het was behelpen en de pas
sagiers klaagden erover dat ze niks
zagen.
Schande
De spoorwegen willen al een paar
jaar graag een honderdtal goederen
lijntjes kwijt en daaronder hoort ook
Hoorn-Medemblik.
,Een schande', gilde men in West-
Friesland via de kamer van koop
handel, de gemeentelijke- en interge
meentelijke organen. Maar vooral een
paar nieuwe industriële bedrijven in
Medemblik hadden recht van spreken,
omdat ze naar die plaats waren toe-
gelokt onder garantie dat het goe-
derentreintje zou blijven bestaan.
Vandaar dat het nog steeds niet is
opgeheven, hoewel de NS er steeds
heviger vanaf wil.
.Geef ons de lijn Hoorn - Medem
blik maar zelf in exploitatie, da.n
zullen we ook wel voor het goederen
vervoer zorgen', zei de Tramweg
Stichting. En de spoorwegen zeggen
met graagte .alsjeblieft'. Maar de
spoorbrug bij Medemblik willen ze
meenemen onder het argument dat
De roemruchte spoorbrug bij
Medemblik. Als deze brug door
de NS wordt gesloopt, kan de
tramstichting in West-Friesland
zijn pogingen viel opgeven om
een historisch-toeristisch treintje
ie laten rijden tussen Hoorn en
Medemblik.
ze die nog wel ergens anders kunnen
gebruiken.
,Dan is ons hele plan in de soep',
zeggen de mensen van de Tramweg
Stichting. ,We kunnen dan niet meer
in het hart van Medemblik komen,
zijn het hele spoorwegemplacement
en dé ruimte kwijt en kunnen ook
de goederen niet vervoeren. We zou
den een heel nieuw spoorwegempla
cement, met perron, en omloop-
spoor, met kolenopslag enzovoorts en
zovoorts moeten aanleggen voor de
brug. Ten eerste is er geen ruimte
voor. Ten tweede is dat door ons niet
te realiseren. De goederen, de land
bouwmachines, de kolen, aardappe
len en groenten zouden eerst op wa
gens geladen moeten woeden en dan
voor de brug weer op de treinwa-
gens moeten worden overgeladen.
Daar komt natuurlijk niks van te
recht. Alles hangt op die draaibrug
en de beslissing moet nu komen, wil
len we deze zomer nog volop kunnen
rijden.' i
Woordvoerders van de Tramweg
Stichting zijn penningmeester W. F.
K. Saher en public reJations-verzor-
ger H. M. Vellekoop.
Verlossend
De spoorwegen staan er niet onsym
pathiek tegenover, maar staatssecre
taris Keyzer moet het verlossende
woord spreken, élk zou niet weten
waarop die beslissing hangt', aldus
de heer Saher.
.Maar het duurt al veel te -lang. We
hadden de organisatoren van de Oud
hollandse markt in Hoorn al moeten
kunnen vertellen wanneer we op de
woensdagen willen rijden en wanneer
op de zaterdagen, maar we kunnen
niks zeggen zolang de beslissing uit
blijft. We willen trouwens ook al
graag in mei rijden, als al die vrije
dagen rond Pinksteren er zijn'.
Het meest opvallende is dat op een
negatieve beslissing hoegenaamd niet
wordt gerekend. Het antwoord zal
,ja, starten maar' zijn, daar zijn de
mensen van de Tramweg Stichting
van overtuigd. Het gaat er nu alleen
maar om wanneer de staatssecreta
ris dat ja-woord wil uitspreken. In
tussen is er geen sprake van lijdzaam
afwachten. De hele winter door is er
in het depot Hoom elke zaterdag
met gemiddeld twintig man uit Am
sterdam, de Zaanstreek, Beverwijk
en Alkmaarse contreien en uit West-
Friesland zeer hard getimmerd en
gesleuteld aan de stoomlocs en de
goede, oude originele rijtuigen.
Pronkstuk onder de rijtuigen is het
enige normaailsporige stoomtramrij
tuig, dat men voor de ondergang
heeft kunnen behoeden.
Het is de 21 afkomstig ,van de Gooise
Tramweg Maatschappij en gebouwd
in 1915. In de loop van de jaren was'
het rijtuig wel gemoderniseerd, de
boogramen waren eruit gehaald en de
langsba/nken over de hele lengte van
het rijtuig (zodat je met je rug naar
de ramen zat) waren vervangen door
dwarsbamken. Inmiddels is het rij
tuig weer geheel in oude doen geres
taureerd. Bovendien onderging loc 30
een grondige ketelrevisie.
Juist op tijd
Wat dat .voor ondergang behoeden'
betreft, de spooruegnobbyisten wa
ren er vijf jaar geledén maar juist op
tijd bij
De buitenlanden en niet name na
tuurlijk EngelanU, maar ook de
Scandinavische landen, België, Frank
rijk, Tsjecoslowaklje en Polen had
den allang het goede voorbeeld ge
geven en hebben allemaal een of meer
historische spoorweglijntjes, die
enorm veel publiek trekken.
De Tramweg Stichting kwam vijf
jaar geleden op de rails, toen de
tramdiensten van de Rotterdamse
Eén beeld, dat de mens anno
1910 niet meer tegenkomt in ons
land: een smokend treintje, dat
hijgend en puffend zijn weg
zoekt.
Tramweg Maatschappij de grond in
werden geboord. Het was en is: zo
veel mogelijk materieel behouden en
lijnen exploiteren waarop ze In be
drijf kunnen worden gesteld. ,Het
moet een werkend bedrijf zijn', aldus
de heer Vellekoop. .Een stoomloc die
niet rijdt, is geen stoomloc meer,
,Be!lo' in Bergen is toch zeker een
wegrottend element.'
Inmiddels kan de Tramweg Stich
ting zich erop beroemen de grootste
spoorwegmaatschappij in oud ma
terieel van West-Europa te zijn. Men
heeft 103 eenheden (locs, rijtuigen
en wagens) uit de verwoesting ge
haald. Het merendeel staat echter
nu weer buiten te verkommeren en
dus zal het hard nodig zijn, dat er
grote loodsen komen, waar ze kunnen
worden opgeslagen en gerestaureerd.
Men' denkt onder meer aan Medem
blik, maar dan moet de brug wel
blijven. En allereerst zal de trein
moeten rijden, naet eigen personeel,
zodat er geld verdiend kan worden
Verantwoording
Eigen personeel... ook daar wordt
hard aan gewerkt. Er zijn veel men
sen nodig, maar het moet allemaal
hobbywerk blijven. Betaald wordt er
niks, maar zware verantwoording
krijgt men wel. Voor de reizigers
en voor de goederen. En wie die ver
antwoording niet kan drage-n komt
niet aan bod. Er is juist veel perso
neel nodig om in wissel-diensten te
kunnen werken, zodat niet een paar
mensen al hun vrije tijd kwijt zijn.
Een chef-exploitatie met drie assis
tenten, machinisten, stokers-leerling
machinisten, conducteurs, réstaura-
teurs, souvenir-verkopers en mis-
nog wel perronchefs.
Er is ondanks de gemiddeld twin
tig man. nog veel meer onderhouds
personeel nodig en daartoe is ieder
in Hoorn op zaterdag welkom, maar
vooral de hout- en metaalspecialis-
ten en hobbyisten. Het gaat wel wat
betekenen wanneer de Tramweg
Stichting de hele lijn zelf in onder
houd moet gaan nemen.
Mijn veronderstelling dat er veel ge
pensioneerde spoorwegmensen op af
zullen komen, blijkt er faliekant
naast te zijn. Oh, er zijn er wel,
maar opvallend is, da-t juist zoveel
jongeren belangstelling hebben. Die
sfeer van het stoom, de historie en
vooral de hang naar het oude, edele
ambacht doet ze veel.
Juist die stoomsfeer, dat als het ware
terugkeren naar de tijd van vijftig
jaar geleden, wil de Tramweg Stich
ting koesteren.
Geen Disneylijntje
Daarom hoopt men ook nooit op dui
zenden en duizenden toeristische rei
zigers die het lijntje als een kennis
vermakelijkheid, als een Disneylijn
tje zouden gaan zien. Men zou ze
nooit kunnen en ook niet willen ver
voeren. Het moet het karakter heb
ben van een historisch toeristische
attractie en zo moet het blijven. Te
meer omdat het wel duidelijk is dat
in ons ruim bevolkte land. geen im-im-
te, geen mogelijkheid, geen geld zal
zijn om meer historische treinritjes
te creëren. De lijn Hoono-Medeblik
za.l de enige zijn. Passender Oudhol
landse plaatsen en een beter land
schappelijke entourage zou men et-
trouwens niet voor kunnen beden
ken. Laat de staatssecretaris dat wel
weten
Vakbeweging moet
tv-zendtijd vragen'
ZWOLLE (GPD) De districtsbestuur
ders van het NVV, het CNV en het NKV
In de provincie Overijssel zijn van me
ning, <lat de vakbeweging recht heeft
op televisiezendtijd. In een brief aan het
landelijk overlegorgaan van de drie vak
centrales te Utrecht vraagt- zij de moge
lijkheden te onderzoeken to het indienen
van een aanvraag daarvoor b(j het mi
nisterie vmn cultuur, recreatie en maat
schappelijk werk.
.Waarom de politieke partijen en de
NVSH wél zendtijd voor dé televisie,
maar wij niet? We kunnen er, gezien
onze positie en taak in de samenleving,
naar mijn mening dezelfde aanspraak
op maken', zei gisteren tijdens een pers
conferentie in "Raa.lte NKV-districtsbe-
stuurder J, H. Groenen.
De drie districtsbestuurders denken aan
een maandelijkse rubriek op een tijdstip,
dat de kijkdichtheid het hoogst is, bij
voorbeeld dadelijk na het NOS-journaal.
In die rubriek zou het werk van de de
vakbeweging in af zijn geledingen naar
voren moeten komen, terwijl voorts het
vakbondsstandpumt over allerhande ac
tuele politieke, maatschappelijke en so
ciale vraagstukken zou kunnen worden
behadeld.