PARTICULIER SPOREN IN WEST-FRIESLAND 4 Ontevreden klant in broodjeswinkel doodgestoken Student in Utrecht sinds oktober zoek Kom sso Mirasii-tapijt mn dichtbij bekiften poloerian's woninginrichting ft Spoorlijn Hoorn-Medemblik Historisch- ioeristiscb treintje P ROVINCJAIE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 13 MAART 1970 hmmt- &i bwUnknd ■■l'llllllllllllilllllllllliuilllllllllllllllllllllllllllliuuilllllliuilllllllllllllllllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiü'iiiiiioiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini SOLLICITATIEVERLOF DIENSTPLICHTIGEN KAN WORDEN VERLENGD DEN HAAG (ANP) De ten hoogste' vier dagen sollicitatieverlof die dienst' pliehtigen hebben zijn in het algemeen ruim voldoende om een passende be trekking' te verwerven, maar in bijzon dere gevallen kan liet worden verlengd. Dit heeft staatssecretaris van defensie A. van Es, verklaard in antwoord op vragen van de tweede-kamerleden Wiel draaier en Laban (beiden pvda) Zij hadden er op gewezen dat sommige grote bedrijven vooral voor stafperso neel selectieprocedures hanteren die twee a drie dagen duren, waardoor een afgewezen sollicitant bijna geen kans meer heeft om ergens anders te sollici teren. Dienstplichtigen die voor hun opkomst reeds werkten keren vaak naar hun oude of een soortgelijke betrekking terug, waarbij nauwelijks sprake is van een langdurige selectie. Ook de dienstplich tigen die aan het einde van de eerste oefening voor het eerst gaan werken behoeven voor het overgrote deel geen langdurig selectieproces te doorlopen, aldus de staatssecretaris. ONDERDAK VOOR JONGEREN IN AMSTERDAM AMSTERDAM (GPD) De werkgroep jeugdtQorisme in Amsterdam heeft bij de "gemeente Amsterdam een plan in gediend waarin goedkoop onderdak wordt gevraagd voor jeugdige toeristen. Geineend wordt dat de hoofdstad in het komende vakantieseizoen een inva lt a-u verwachten van jongeren, met ie ook uit het buitenland. Deze zou het aantal van vorig jaar overtreffen. In de werkgroep hebben ondermeer zit ting vertegenwoordigers van VVV, de Nederlandse jeugdlierbergcentrale, Kos mos. Paradiso en het onlangs opgericht- te Jongeren Adviescentrum. Tegelijkertijd verzoekt de werkgroep daklozen, waarin onder meer de kinder- besohenming zitting heefte, de gemeente- initiatieven l.e steunen voor de minder aangepaste jeugd. Zij wil een centrum voor de .Damslapers' in het gebouw van de Vereniging tot Heil des Volks in de Willemstraat. Het gebouw staat op het punt gesloten te worden., omdat er geen geld meer is. Verder wil zij een nieuw tehuis voor jongeren, die ,in een crisis (geldgebrek, huisvestingsnood) verke ren' en daar hoogstens een week zouden kunnen vertoeven, alsmede de vorming van streeteorner work. AMSTERDAM (GPD) Met een broodmes is gisternacht in een brood jeswinkel aan de Kolksteeg in het hart van Amsterdam de 23-jarige kantoorbe diende Henk Degenaars neergestoken. De man zakte op straat dood in elkaar. Henk Degenaars was een geregelde klant van de broodjeswinkel Doppie. Hij maakte echter ook nogal eens wat kabaal over de kwaliteit en de service. Dat gebeurde ook gisternacht tegen De kantoorbediende had een paar broodjes gegeten en maakte zich weer kwaad omdat de smaak en de bedie ning hem weer niet bevielen. Hij liep zonder betalen in de richting van de deur om weg te gaan. De buffetjuf frouw zag het en maakte de kelner van de zaak, de 27-jarige Bernard van S. daar opmerkzaam op. De kelner sprong Henk Degenaars ach terna en in minder dan geen tijd ont stond een felle ruzie. Die eindigde pas t.oen Degenaars hevig bloedend, een broodmes in de hartstreek, naar de bui tendeur toestrompelde. De kelner werd gearresteerd en zit thans opgesloten in het poltiebureau in het politiebureau van het district War moestraat. Hij heeft bekend dat hij de dodelijke steek heeft' toegebracht. DORDRECHT (GPD) De 23-jarige In Utrecht studerende en in Alblasserdam wonende student Kees Bakker is sinds 17 februari spoorloos. Zijn ouders heb ben het laatste levensteken van hem op 7 februari gekregen, toen hij een brief kaart naar huis stuurde met de medede ling dat hij het weekeinde in Utrecht bleef om te studeren, Omdat het echtpaar niets hoorde van hun zoon, die aan de rijksuniversiteit wis- en natuurkunde studeert is het op 22 februari naar Utrecht gereden. Hun zoon Kees bleek niet meer te wonen op het hen beleende adres en ook niet in het kosthuis waarheen hij zou zijn ver trokken. Op 10 januari had Kees zijn spullen ge pakt en was niet meer komen opdagen. Voorts bleek, dat Kees niet meer inge schreven stond bij de universiteit sinds 1 oktober 1969. Het echtpaar Bakker kan niet aannemen dat hun zoon moed willig wegblijft, en evenmin gelooft, het in zelfmoord. Wel weet het dat hun zoon, die damkampioen van Alblasserdam Is, het erg dwars zit dat hij dit jaar de landelijke finale niet heeft gehaald. De Utrechtse politie heeft nog geen ant woord gevonden op de vele vragen die het verdwijnen van Kees Bakker heeft opgeroepen. Generale synode: ontslag ds Toornvliet uiterst ongegrond DEN IIAAG (ANP) Ds G. Toorn vliet, die in dienst van dc gereformeer de kerken van Noord-Holland voor het radio evangelisatiewerk voor de zender Blocmcndaal was en die in 1968 door de particuliere synode van Noord-Holland werd ontslagen, heeft van de generale synode, bericht gehad dat zij op het standpunt, staat dat zjjn ontslag op kerkordeiyice gronden ongedaan behoort te worden gemaakt. De synode meent dat de zekerheids maatregelen die op grond van de be trokken artikelen van de kerkorde in acht hadden moeten worden genomen, niet zijn toegepast. De uitspraak van de synode betekent dat de kwestie van ds Toornvliet nu aan de orde zal moeten komen op de twee particuliere synodes van Noord-Holland die er door de split sing van het ressort onlangs zijn ont staan. Deze beide particuliere synodes zullen binnenkort bijeenkomen! Het hangt uiteraard van hun beslissing af of zij het ontslag van ds Toornvliet onge daan zullen maken. Er is van artikel 11 12 van de kerkorde een verschillende interpretatie, mogelijk. TAPIJT Dan ziet u pas hoe groot het verschil met andere tapijten wel is. Desso koos voor dit tapijt Dralon- garens en maalde er slijtvast, kleurecht en makkelijk te onderhouden tapijt van. „Top-sheared", d.w.z. de poollussen zijn plaatselijk opengeschoren. Toch kost het slechts f 139.— per str. m op 400 cm breedte, dat is f34,75 per ui'. Er zijn 8 aantrekkelijke kleuren. Ook leverbaar op 300 cm breedte f104,25 per str. m). Krabbend5jlke Telefoon 01134-1445 IBflaVÏÏBDDSaaBDBDBBIIDBDSflHEDBBBBHBBHBnBliDBaBBBBBIBaBfllllBIBIIBBgimBBieiRSBnniBflnilHEliniVinil nmeBDfBBBeBBGOBBDRBOGSiBgBBBBBnDBDiieniflinOTmDinnHigBfliaiBiinmiaBiBiiBniBniiiiii Iedere zaterdag SHOW van ingeruilde AUTOMOBIELEN SIMCA 1301 GL 1969 SIMCA 1301 LS 1966 SIMCA 1300 1965 SIMCA 1300 1964 SIMCA 1000 1964" SIMCA 1000 1963 PLYMOUTH VALIANT 1964 FIAT 600 D 1967 BMW 700 1962 VOLKSWAGEN 1200 1961 PLYMOUTH BARACUDA 1968 MERCEDES BENZ 230 1967 PLYMOUTH FURY III 1967 PLYMOUTH VALIANT, 4-deurs 1967 SIMCA 1000 LS 1969 SIMCA 1000 LS 1968 SIMCA 1301 LS 1967 SIMCA 1100 GLS,2- en 4-deurs 1968 SIMCA 1000 GLS 1967, 1966, 1965 SCALDIA 1300 1965/1966 NSU 1000 1968 WARTBURG 1000 1967 FORD CORTINA 1200 1964 FORD CORTINA 1200 1963, 1964 OPEL KADETT CARAVAN 1965 OPEL REKORD 1962 FIAT GESLOTEN BESTEL, 1250 kg 1967 VESPA-SCOOTER 1967 DKW F 11 1965 DKW 1000 1960 en 1962 AUSTIN GESLOTEN BESTEL 1967 VOLKSWAGEN VARIANT 1962 VOLKSWAGEN 1200 1960 DAF 1962 DIVERSE ,DOE-HET-ZELVERS' VOOR OPRUIMPRIJZEN De auto's met bevinden zich in ons bedrijf te Middelburg. U bent ook vrijdagsavonds welkom. Onze garantie is een begrip. Meerdere auto's ingeruild, komen nog binnen. Ook altijd nieuwe Simca-modellen voor een proefrit aanwezig. JOBSE STURM Garage PAUL KRUGER VLISSINGEN Tel. 01184- 2008 en 3500 SIMCA Garage ZEELAND MIDDELBURG Tel. 01180- 6355 Off. dealers CHRYSLER, DODGE, PLYMOUTH, SIMCA Inruil - Financiering - Verzekeringen MILITAIREN STEMDEN D'66 AMERSFOORT (GPD) Wan neer er gisteren verkiezingen zou den zijn gehouden, zou D'C6 als grootste partij uit de bus zijn ge komen. gevolgd door AR, KVP, VVD, PvdA, én PPR. Dit althans is het resultaat van een uniek ex periment, woensdag in het pro testants militair tehuis van do le gerplaats ,De Wittenberg' (tussen Amersfoort en Apeldoorn) uitge voerd. Met toestemming van de autoriteiten in Den Haag werd de hele dag politieke voorlichting ge geven aan een compagnie van dc geneeskundige troepen. Omdat het verbaden is in dienst tijd politici actie te laten voeren in de kazernes, werd de taak over genomen door soldaten, die een be- D:\alde overtuiging aanhingen en deze probeerden te verkopen aan hun collega's. Daarmee stelden de militairen in ,De Wittenberg" een alternatief aan minister Den Toom- die tegen politeke voorlichting in kazernes is en aan de bevelhebber landstrijdkrachten die een rekest van een soldaat (Ries IJsscl.dijk) om toestemming partijpolitici naar ,De Wittenberg' te halen tot nu toe niet beantwoordde. Regelmativ traven leden van de sectie voorlichting van het leger korps .achtergehied' verzorgende eenheden) in een aantal legerplaat sen en kazernes informatie over actuele problemen (Vietnam, oor log en '"rede, gezagsproblemen en dergelijke). Daarvoor wordt over het algemeen een lesuiwr ui-lgetrok-. ken. De elfde brigade geneeskun dige compagnie van de legerplaats ,De Wittenberg', spaarde een aan tal uren op waardoor gisteren do hele dag beschikbaar was voor voorlichting over het Nederlandss staatsbestel, over het waarom en hoe van het kiezen en over zes politieke groeperingen. De da,g werd besloten met een of ficiële stemming (iedereen sol daten en kader had zich 's-och- tends kunnen laten inschriiven in het kiesreg'isteren met de vor ming van een zakenkabinet: D'66 samen met PvdA en PPR tegen over AR, VVD en KVP. Beide groeperingen haalden vijf zetels. - KAMERLID WIL ACTIE TEGEN .SPEELBUSSEN' DEN HAAG (ANP) Het tweede ka merlid mr W. Seliolten (cliu) heeft dc minister van justitie gevraagd een einde te maken aan de organisatie van speel reizen per bus vanuit Amsterdam, Utrecht, Dén Haag, Rotterdam en Roer mond, naar buitenlandse casino's. Ook -in and,ere steden worden volgens het kamerlid spelers opgenomen. Mr Soh-ol-ten informeert tevens welke pro blemen zich voordoen ten aanzien van de opsporing van de in het doen vijlden van .speelbussen' en het plaatsen van advertenties besloten liggende strafbare feiten en de bewijsllevening. Het tweede-kamerlid <mr dr M. J. J. A. Imkamp (d'66) zal de minister van jus titie dr Polak op een later te bepalen datum mondelinge vragen stellen over het kienen. I-Hj meent dat de instruc ties die de offtoler van jiusbitie to Maas tricht heeft doen uitgaan een belemme ring vormen voor het kienen ails volks vermaak. Big" de beantwoording van eer dere vragen verklaarde minister Polak ge-en bezwaar te hebben tegen kienen waarbij men bijvoorbeeld een haas of een pa-ar flessen wijn kan, winnen. Be drijfsmatig kienen o-m een' vakantiereis of een wasmachine, leek hem minder gewenst. De mededeling van kamervoorzitter Van Thi-el dat de vragen waarschijnlijk niet voor het paasreces kunnen worden ge steld bracht mejuffrouw mr A. Goud smit, een fractiegenote van mr Imkamp in het geweer. Hoewel zij zich niet als specialiste in volksgebruiken wilde op werpen meende zij dat. juist nu het kie nen een hoogtepunt bereikte, en dat de interpellatie daarom spoedig zou moe ten worden gehouden. Deze mededeling ontlokte de fractievoorzitter van de PvdA, drs J. M. den Uyl, de opmerking dat het hoogtepunt: kennelijk op 18 maart (de datum van de statenverkie zingen) viel. AKKOORD VAN KOERDEN MET REGERING IRAK CAIRO (AFP) De Koerden en de regering van Irak zijn overeengekomen de strijd in het noorden van hetland te beëindigen, alriias meldt het persbureau voor het Midden-Oosten uit Bagdad. Tussen de Koerden onder leiding van Barzani en de regeringstroepen is al verscheidene jaren strijd geleverd. De Iraakse vice-premier verklaarde dat het akkoord definitief is en dat alle vraag stukken tussen de Arabieren en Koer den zijn opgelost. Het tweede-kamerlid, it P. A. M. Cor- nelissen heeft de minister van verkeer en waterstaat gevraagd of het juist is dat volgens een rapport van het Neder lands Economisch Instituut het gebied ten zuidwesten van Tilburg goede mo gelijkheden biedt voor de vestiging van een tweede nationale luchthaven wan neer de capaciteit van Schiphol om streeks 1987 ten volle zal zijn benut. Ir Cornelissen vraagt de minister het rap port zo spoedig mogelijk naar de twee de kanier te zenden. POOLSE VLIEGTUIGKAPERS IN WENEN VEROORDEELD WENEN (DPA-AFP) In Wanen zijn woensdag twee jonge Polen, die op 20 november een Pools lijnvlieghiig dwon gen naar de Oostenrijkse hoofdstad te vliegen, veroordeeld tot respectievelijk twee jaar en drie maanden en twee jaar gevangenisstraf. Aangezien vliegtuig- roof niet als misdrijf in het Oostenrijkse wetboek van strafrecht voorkomt, was hun het dragen van wapens, belemme ring van de persoonlijke vrijheid en liet dreigen mot geweld ten laste gelegd. Na het uitzitten van hun straf zullen zij worden uitgewezen. HeuUvl boos over Russisch artikel DEN HAAG (ANP) De fractieleider van de PvdA in de tweede kamer, drs J. M. den Uyl, lieeft minister Uuns ge vraagd de Sow jetambassade, in Den Haag onder ogen te brengen, dat de wijze waarop zij haar standpunt inzake het conflict in het Midden-Oosten naar voren brengt ,de grenzen van het toe laatbare overschrijdt'. De persafdeling van de Sowjeta.miba.ssa- de in Den Haag heeft, een artikel van de Russische generaal David Dragoens- ki verspreid, getiteld .Het misdadig handschrift van het Zionisme', volgens hetwelk ,de Israëlische indringers het Midden-Oosten de ideologie en "de poli tiek van de faclstisdhe bandieten doen herleven'. Voorts wordt een parallel ge trokken tussen de Lebonsraum-liheorlcën van Goetobels en de opvattingen van de Israëlische leiders. ALKMAAR (GPD) Noord- Holland boven het Noordzee kanaal krijgt een levensgrote en attractieve primeur. Het is allemaal het werk van hobby isten, die af en toe eens stoom afblazen en het dan doen in hun eigen hobbyistenterminologie. Juist om dat stoom gaat het èn om het feit dat in West-Fries land nu de Nederlandse Spoorwegen het niet meer kun nen bolwerken de enige par ticuliere spoorwegmaatschappij van de grond komt, die op his torisch toeristische wijze reizi- gersvervoer tussen Hoorn en Medemblik gaat verzorgen, en die ook het goederenvervoer op die lijn op zich neemt. Dat is het werk vaai de pas vijf jaar bestaande Tramweg Stichting. Tot verbazing van velen slaagde die stich ting er twee jaar geleden all in om een paar keer met een eigen treintje naar Medemblik en terug te hakké-tuffen en vortlg jaar werd dat nog uitge bouwd. Dat gebeurde toen echter nog allemaal onder de vleugels van de Nederlandse Spoorwegen en met per soneel van de NS. Bovendien was het geen echt stoomtreintje. Loc 30 van de gasfabriek Rotterdam stoomde schitterend maar de geleende NS-lo- kaaispoor-rijtudgen waren een aan fluiting, Het was behelpen en de pas sagiers klaagden erover dat ze niks zagen. Schande De spoorwegen willen al een paar jaar graag een honderdtal goederen lijntjes kwijt en daaronder hoort ook Hoorn-Medemblik. ,Een schande', gilde men in West- Friesland via de kamer van koop handel, de gemeentelijke- en interge meentelijke organen. Maar vooral een paar nieuwe industriële bedrijven in Medemblik hadden recht van spreken, omdat ze naar die plaats waren toe- gelokt onder garantie dat het goe- derentreintje zou blijven bestaan. Vandaar dat het nog steeds niet is opgeheven, hoewel de NS er steeds heviger vanaf wil. .Geef ons de lijn Hoorn - Medem blik maar zelf in exploitatie, da.n zullen we ook wel voor het goederen vervoer zorgen', zei de Tramweg Stichting. En de spoorwegen zeggen met graagte .alsjeblieft'. Maar de spoorbrug bij Medemblik willen ze meenemen onder het argument dat De roemruchte spoorbrug bij Medemblik. Als deze brug door de NS wordt gesloopt, kan de tramstichting in West-Friesland zijn pogingen viel opgeven om een historisch-toeristisch treintje ie laten rijden tussen Hoorn en Medemblik. ze die nog wel ergens anders kunnen gebruiken. ,Dan is ons hele plan in de soep', zeggen de mensen van de Tramweg Stichting. ,We kunnen dan niet meer in het hart van Medemblik komen, zijn het hele spoorwegemplacement en dé ruimte kwijt en kunnen ook de goederen niet vervoeren. We zou den een heel nieuw spoorwegempla cement, met perron, en omloop- spoor, met kolenopslag enzovoorts en zovoorts moeten aanleggen voor de brug. Ten eerste is er geen ruimte voor. Ten tweede is dat door ons niet te realiseren. De goederen, de land bouwmachines, de kolen, aardappe len en groenten zouden eerst op wa gens geladen moeten woeden en dan voor de brug weer op de treinwa- gens moeten worden overgeladen. Daar komt natuurlijk niks van te recht. Alles hangt op die draaibrug en de beslissing moet nu komen, wil len we deze zomer nog volop kunnen rijden.' i Woordvoerders van de Tramweg Stichting zijn penningmeester W. F. K. Saher en public reJations-verzor- ger H. M. Vellekoop. Verlossend De spoorwegen staan er niet onsym pathiek tegenover, maar staatssecre taris Keyzer moet het verlossende woord spreken, élk zou niet weten waarop die beslissing hangt', aldus de heer Saher. .Maar het duurt al veel te -lang. We hadden de organisatoren van de Oud hollandse markt in Hoorn al moeten kunnen vertellen wanneer we op de woensdagen willen rijden en wanneer op de zaterdagen, maar we kunnen niks zeggen zolang de beslissing uit blijft. We willen trouwens ook al graag in mei rijden, als al die vrije dagen rond Pinksteren er zijn'. Het meest opvallende is dat op een negatieve beslissing hoegenaamd niet wordt gerekend. Het antwoord zal ,ja, starten maar' zijn, daar zijn de mensen van de Tramweg Stichting van overtuigd. Het gaat er nu alleen maar om wanneer de staatssecreta ris dat ja-woord wil uitspreken. In tussen is er geen sprake van lijdzaam afwachten. De hele winter door is er in het depot Hoom elke zaterdag met gemiddeld twintig man uit Am sterdam, de Zaanstreek, Beverwijk en Alkmaarse contreien en uit West- Friesland zeer hard getimmerd en gesleuteld aan de stoomlocs en de goede, oude originele rijtuigen. Pronkstuk onder de rijtuigen is het enige normaailsporige stoomtramrij tuig, dat men voor de ondergang heeft kunnen behoeden. Het is de 21 afkomstig ,van de Gooise Tramweg Maatschappij en gebouwd in 1915. In de loop van de jaren was' het rijtuig wel gemoderniseerd, de boogramen waren eruit gehaald en de langsba/nken over de hele lengte van het rijtuig (zodat je met je rug naar de ramen zat) waren vervangen door dwarsbamken. Inmiddels is het rij tuig weer geheel in oude doen geres taureerd. Bovendien onderging loc 30 een grondige ketelrevisie. Juist op tijd Wat dat .voor ondergang behoeden' betreft, de spooruegnobbyisten wa ren er vijf jaar geledén maar juist op tijd bij De buitenlanden en niet name na tuurlijk EngelanU, maar ook de Scandinavische landen, België, Frank rijk, Tsjecoslowaklje en Polen had den allang het goede voorbeeld ge geven en hebben allemaal een of meer historische spoorweglijntjes, die enorm veel publiek trekken. De Tramweg Stichting kwam vijf jaar geleden op de rails, toen de tramdiensten van de Rotterdamse Eén beeld, dat de mens anno 1910 niet meer tegenkomt in ons land: een smokend treintje, dat hijgend en puffend zijn weg zoekt. Tramweg Maatschappij de grond in werden geboord. Het was en is: zo veel mogelijk materieel behouden en lijnen exploiteren waarop ze In be drijf kunnen worden gesteld. ,Het moet een werkend bedrijf zijn', aldus de heer Vellekoop. .Een stoomloc die niet rijdt, is geen stoomloc meer, ,Be!lo' in Bergen is toch zeker een wegrottend element.' Inmiddels kan de Tramweg Stich ting zich erop beroemen de grootste spoorwegmaatschappij in oud ma terieel van West-Europa te zijn. Men heeft 103 eenheden (locs, rijtuigen en wagens) uit de verwoesting ge haald. Het merendeel staat echter nu weer buiten te verkommeren en dus zal het hard nodig zijn, dat er grote loodsen komen, waar ze kunnen worden opgeslagen en gerestaureerd. Men' denkt onder meer aan Medem blik, maar dan moet de brug wel blijven. En allereerst zal de trein moeten rijden, naet eigen personeel, zodat er geld verdiend kan worden Verantwoording Eigen personeel... ook daar wordt hard aan gewerkt. Er zijn veel men sen nodig, maar het moet allemaal hobbywerk blijven. Betaald wordt er niks, maar zware verantwoording krijgt men wel. Voor de reizigers en voor de goederen. En wie die ver antwoording niet kan drage-n komt niet aan bod. Er is juist veel perso neel nodig om in wissel-diensten te kunnen werken, zodat niet een paar mensen al hun vrije tijd kwijt zijn. Een chef-exploitatie met drie assis tenten, machinisten, stokers-leerling machinisten, conducteurs, réstaura- teurs, souvenir-verkopers en mis- nog wel perronchefs. Er is ondanks de gemiddeld twin tig man. nog veel meer onderhouds personeel nodig en daartoe is ieder in Hoorn op zaterdag welkom, maar vooral de hout- en metaalspecialis- ten en hobbyisten. Het gaat wel wat betekenen wanneer de Tramweg Stichting de hele lijn zelf in onder houd moet gaan nemen. Mijn veronderstelling dat er veel ge pensioneerde spoorwegmensen op af zullen komen, blijkt er faliekant naast te zijn. Oh, er zijn er wel, maar opvallend is, da-t juist zoveel jongeren belangstelling hebben. Die sfeer van het stoom, de historie en vooral de hang naar het oude, edele ambacht doet ze veel. Juist die stoomsfeer, dat als het ware terugkeren naar de tijd van vijftig jaar geleden, wil de Tramweg Stich ting koesteren. Geen Disneylijntje Daarom hoopt men ook nooit op dui zenden en duizenden toeristische rei zigers die het lijntje als een kennis vermakelijkheid, als een Disneylijn tje zouden gaan zien. Men zou ze nooit kunnen en ook niet willen ver voeren. Het moet het karakter heb ben van een historisch toeristische attractie en zo moet het blijven. Te meer omdat het wel duidelijk is dat in ons ruim bevolkte land. geen im-im- te, geen mogelijkheid, geen geld zal zijn om meer historische treinritjes te creëren. De lijn Hoono-Medeblik za.l de enige zijn. Passender Oudhol landse plaatsen en een beter land schappelijke entourage zou men et- trouwens niet voor kunnen beden ken. Laat de staatssecretaris dat wel weten Vakbeweging moet tv-zendtijd vragen' ZWOLLE (GPD) De districtsbestuur ders van het NVV, het CNV en het NKV In de provincie Overijssel zijn van me ning, <lat de vakbeweging recht heeft op televisiezendtijd. In een brief aan het landelijk overlegorgaan van de drie vak centrales te Utrecht vraagt- zij de moge lijkheden te onderzoeken to het indienen van een aanvraag daarvoor b(j het mi nisterie vmn cultuur, recreatie en maat schappelijk werk. .Waarom de politieke partijen en de NVSH wél zendtijd voor dé televisie, maar wij niet? We kunnen er, gezien onze positie en taak in de samenleving, naar mijn mening dezelfde aanspraak op maken', zei gisteren tijdens een pers conferentie in "Raa.lte NKV-districtsbe- stuurder J, H. Groenen. De drie districtsbestuurders denken aan een maandelijkse rubriek op een tijdstip, dat de kijkdichtheid het hoogst is, bij voorbeeld dadelijk na het NOS-journaal. In die rubriek zou het werk van de de vakbeweging in af zijn geledingen naar voren moeten komen, terwijl voorts het vakbondsstandpumt over allerhande ac tuele politieke, maatschappelijke en so ciale vraagstukken zou kunnen worden behadeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 4