MANN
ZELANDICA
Sehnsucht naar Zeeuwse Marianne
H
y
ACCENT
Griep?
Kerknieuws
17
ENKELE KANTTEKENINGEN BIJ
ZEEUWSE VERKIEZINGSTROEBELEN
Riskant beroep
GOED IDEE
KINDERDOOP
13 t'm 22 maart,
punt
komma
y.ouiuuf
VRIJDAG 13 MAART 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZONEN VAN HETZELFDE HUIS
De schermutselende heren Van Bennekom en Kaland zijn onlangs
in een Kantlijn vermanend gekarakteriseerd als zonen van hetzelf
de huis'. Inderdaad is het een belangrijk gegeven dat zij ieder
op zijn persoonlijke, om niet te zeggen eigenaardige wijze ver
tegenwoordigers zijn van de twee grootste protestantse partijen.
Maar ik zou die karakteristiek wil
len uitbreiden met een in de huidige
situatie veelzeggende toevoeging: zo
nen van hetzelfde Zeeuwse huis. Ik
ben namelijk geneigd te veronderstel
len dat de ontsteltenis die her en der
ontstond bij hun recente wederzijdse
verwijten niet alleen gebaseerd was
op de mening dat dit te weinig meer
te maken had met .het beleid dat in
Zeeland is of moet worden gevoerd',
maar dat deze ontsteltenis meer her
dan der ook wortelde in wat rasechte
Zeeuwen als eerst Van Sohagen en
later L. W. de Bres de Geerses-men-
taktiet genoemd hebben. De Geerses
kunnen moeilijk nee zeggen, ze beho
ren tot de twijfelaars en missen gel-
taliteit genoemd hebben. De Geerses
klagen niet, weten hun plaats en wil
len of durven geen betere te wensen;
de Geerses beseffen ook de onaantast
baarheid van de hoge lieren. Ze wo
nen vooral op Walcheren, maar niet
alleen daar en daar niet overal; )n
Westkapelle bijvoorbeeld stond hun
wieg niet. Voor Geerses is het om te
schrikken als hoge heren ten aan-
schomwe en aanhoren van het lagere
volk meningsverschillen hebben. Dat
past met in hum wereldbeeld. Deze
mentaliteit is ook één van de maat
schappelijke en geestelijke factoren,
die ertoe geleid hebben dat in dit ge
west meer dam elders tot op de dag
groepen, waarin dan verhoudingsge
wijs grote machtsconcentraties plaats
vonden en vimden. Spreiding van ver
antwoordelijkheid en wezenlijke dis
cussie vóór, niet na de beslissin
gen zijn in de Zeeuwse praktijk,
ook van die politieke partijen cLa ik
van nabij ken, betrekkelijk nieuwe,
nog te weinig toegepaste begrippen.
Het is dan ook te begrijpen dat, als
vanuit deze groeperingen inzake in
dustrialisatie de noodzakelijke open
heid en realisering van medeverant
woordelijkheid gevraagd wordt, dit,
hoe gemeend ook, niet iedereen even
overtuigend in de oren klinkt. Hoe
deze vragen meer overtuigingskracht
te geven? Niet, naar mijn mening:,
door een nieuwe partij als D'66 te
steunen, die schijnbaar onbelast door
en klaarblijkelijk onwetend van het
verleden, nog onduidelijker js dan de
oude partijen. Wel door in die oude
partijen niet achter be blijven bij de
aanpassing aan nieuwe omstandighe
den en de antwoorden op nieuwe pro
blemen die men van de provinciale be
stuurders terecht vraagt. De achter
gronden van deze partijen zijn inspi
rerend genoeg voor wie oog heeft
voor verleden, heden en toekomst.
Dat zal dan. als de troebelen van de
ze statenverkiezingen voorbij zijn, in
diverse partijen een nadere bezinning
vragen op onder meer de eisen die
gesteld mogen en moeten worden aan
de statenleden in het algemeen en le
den van gs en fractievoorzitters in
liet bijzonder. Die bezinning geschiedt
dan laat, maar naar mijn stellige
o vertuit ging niet te iaat. Zonder daar
nu op voo.-uit te lopen, wil ik toch
vast wijzen op de bijdrage die G. A.
de Kok in het laatste nummer van
het OHJO-blad .Branding' wijdde aan
,De staten zelf...' Terug naar het lie
den, .Vóór de verkiezingen zullen meer
1 kiezers dan ik graag nader geïnfor
meerd zijn omtrent het standpunt
van hun-kandidaten inzake industri
alisatie en de daarbij te betrachten
openheid. Zelf heb ik een bescheiden
poging daartoe aangewend door de
eerste tien' kandidaten van de CHU
en AR-lrjston schriftelijk hum me
ning te vragen over een daadwerke
lijke en vroegtijdige medezeggenschap
van de streek bij de vestiging van
meer of minder gevaarlijke bedrijven.
Dat is echter maar één vraag aan
eem beperkt aantal kandidaten. Ik ein
dig daarom met een dringend ver
zoek;: In de PZC is door de kant-
lijnschirijver bij herhaling gewezen op
de wenselijkheid dat kiezers de me
ningen kennen vain alle kamshëbben-
Dezer dagen zag ik in de PZC een
leuke foto van minister Luns met
Johan Cruijff in gesprek. Naar aan
leiding hiervan de volgende sugges
tie: Inderdaad een zeef riskant be
roep, dat voetbal. Weer worden we
geconfronteerd met het zeer grote
risico, dat die mensen lopen die tien
duizenden in Nederland, het rijke
Nederland, van hun gezonde sport
laten genieten. Henk Groot uitge-
voetbald en wat nu? Johan Cruijff
onze misschien wel beste voetballer
genoodzaakt naar het buitenland te
gaan om zijn toekomst proberen vei
lig te stellen. Reden vooral de ver
schrikkelijk hoge belasting. Die
mensen verdienen veel, doch slechts
gedurende misschien 10 jaren en
daarna moeten ze toch ook nog pro
beren behoorlijk te kunnen bestaan.
Zouden aan zulke mensen nu geen
investeringsaftrek kunnen worden
gegeven, zodat zij zich een kapi
taal (tje) kunnen opbouwen en om
later te investeren in hun toekomst
in Nederland. Hopend iets uan het
rollen te brengen. Een bejaarde (80)
soortbewonderaarster.
W. J. Beenakker
de kandidaten over de belangrijke
politieke kwesties. Kan de PZC nu
nog een ijlenquéte onder de kandi
daat statenleden organiseren, waar
van de antwoorden vóór woensdag
a.s. worden gepubliceerd? De kiezers
kunnen dan door voorkeurstemmen
uit te brengen een te weinig ge
bruikt democratisch recht de par
tijen hün meningen doen blijken.
M. Beinema
(De PZC zal voor de verkiezingen
de opvattingen van de lijsttrekkers
over actuele Zeeuwse problemen pu
bliceren, red. PZC).
Het was een goed idee van die
Zeeuws-Vlaamse onderwijzer om sa
men met zijn leerlingen 1
staande statenverkiezingen op woens
dag 18 maart dit op grote schaal in
Zeeland herhaald kunnen worden. De
.schooluren' zijnop de meeste bureaus
toch niet zo druk.
Democratie aanschuwelrjk voorstel-
beuren. Alle schoolhoofden roep ck op
om dit idee te overwegen. Nu de op-
kcmstrplicht is afgeschaft kunnen wij
opdeze wijze een bijdrage leveren om
de leerlingen democratisch bewust te
maken.
O. P. L. Kint
propagandaleider KVP
afdeling Vlissingen.
Israël en de
Arabieren
Het ziet er naar uit, dat de telkens
oplaaiende strijd tussen Israël en
zijn Arabische buren onvermijdelijk
zal leiden tot een nieuwe oorlog. De
Arabieren schuiven steeds alle schuld
op Israël, terwijl Israël op zijn
beurt de Arabieren verantwoorde
lijk stelt. Dat zal in de toekomst
wel zo blijven.
Persoonlijk vind ik. dal de schuld in
hoofdzaak bij de Arabieren ligt. Ze
trachten niet alleen Israël te boy
cotten, maar zelfs te vernietigen.
Dal blijkt duidelijk uit de aanslagen,
die hier en daar door Arabieren
worden gepleegd. Even voor de oor
log van 1967, om maar één voor
beeld te geven, blokkeerden de Ara
bieren de straat van Tiran. Israël
was toen wel genoodzaakt toe te
slaan. Wat de Arabieren en andere
vijanden van Israël ook zullen pro
beren, het zal niet lukken het volk
van Israël te overwinnen. Zo op het
oog echter wel. De wereldlijke op
pervlakte van Israëls vijanden is
veel groter dan die van de Israëliërs;
ook wat betreft de bevolking. Maar
het volk van Israël, de joden, mogen
weten, dat zij God mee hebben. En
wie de almachtige God mag mee-
hebben dat geldt voor land en
volk, voor kerk en staat die heeft
meer mee dan alle volkeren van de
gehele wereld tezamen. Ook ai is
het. dat de meeste joden Christus
niet of nog niet hebben erkend als
Messias en Zaligmaker. Ja, al ver
werpen ze hem nog. God heeft een
eeuwig durend verbond met het volk
van Israël opgericht en dat verbond
zal de Heere nooit en te nimmer ver
breken. Het Israëlische volk was, is
en blijft dan ook het volk des Hee-
ren, het uitverkoren volk.
C. E. Wagemaker
m.s. Hoop op Zegen
Sint-Philipsland
Drie grote
gemeenten
/ADVERTENTIE)
Onlangs las ik in uw blad een sug
gestie van de heer Don. raadslid te
Middelburg om Middelburg: en Vlis
singen tot een gemeente samen te
voegen om zodoende samen boven de
50.000 inwoners te komen, wat blijk
baar ere; voordelig kan worden bij
voorbeeld op het gebied van sport,
recreatie, ambulance vervoer, brand
weer, vuilverbranding enz.
Ik ben het met de heer Don niet
eens. omdat het mijn inziens anders
zou kunnen. Bij de herindeling van
Walcheren zijn grote fouten gemaakt
wat onder meer door minister Beer-
nink werd erkend toen lüj in ver
band met de herindeling van Zwsch-
Viaanderen de opmerking maakte dat
hij nu voor een horindeling van Wal
cheren zou staan, het geheel anders
zou zijn uitgekomen.
Volgens mij had de herindeling als
volgt moeten zijn: de grens der ge
meente Vlissingen van af en met
Westkapelle, Meliskerke, Biggekerke
Koudekerke. West- en Oost-Souburg
Nieuwland en de vroegere gemeente
Borse'.e. Middelburg de rest van Wal
cheren, Goes als grens het kanaal
door Zuid-Beveland.
Men krijgt dan drie steden die kun
nen voldoen aan bovengenoemde func-
tie's. Verder voordeel zou zijn dat
zij alle drie aan het Sloegebied zou
den grenzen en gezamenlijk het ha
venschap Vlissingen-Oost konden be
heren wat mijn inziens erg bevorde-
lijk zou zijn voor haven, industrie,
woon- en recreatiegebieden.
Wat wij nu zien is dat een agrari
sche gemeente als Borssele aan reeds
genoemde voorzieningen moet mede
werken en daartoe niet in staat is,
verder dat Vlissingen na uitvoering
van plan Lammerenburg hard naar
de grens loopt van woningbomvter-
rein. De toekomst zal leren dat men
spoediger aan de door mij genoem
de suggesties toe is dan men denkt.
Alles in groot verband i3 in ons
klein landje met zijn voortschrijden
de industrialisatie nïetmeer te
stuiten; de economie zal er toe dwin
gen.
Er zijn reeds verscheidene tekenen
in ons gewest in die richting aan te
wijzen. Ik denk aan een groot zie
kenhuis voor Walcheren, oplossing
van het ambulance vervoer, samen
werking van brandweer, politie en ga
zo maar door. Verscheidene mensen
zijn niet erg gelukkig met de nieu
we ontwikkelingen en komen terecht
met vele bezwaren onder meer lucht
en waterverontreiniging.
-Wat dat betreft hadden wij vroeger
ook bezwaren. Ik denk in de tijd dat
,De Schelde' in de Aagje Dekenstraat
een ketelhuis had staan dat rook,
roet en gas uitbraakte dapper bij-
itaam door de elektrische centrale
i de Koningsweg. In die tijd werd
Onder het opschrift kinderdoop
komt ook in de bijbel het volgende
voor. Ik zou echter gaarne willen
weten in welke bijbel, want ik heb
alleen maar een statenvertaling;, zijn
de het Oude én het Nieuwe Testa
ment. waarin niet geknoeid of ver
anderd mag worden omdat het een
testament is. Al heb ik het ingezon
den stiuk van de heer Kan uit Sehoon-
dljke van 12 februari niet gelezen,
toch kan ik met de hand op de Bij
bel geen enkel bewijs of plicht vin
den voor de ouders hun kinderen te
laten dopen. Ik sta verbaasd over
wat de heer C. A. P. Minderhoud in
de PZC van 4 maart schrijft. Ik zou
hem willen vragen mij een Bijbel te
bezorgen waarin de kinderdoop aan
bevolen of verplicht wordt gesteld.
Mijn6 inziens kan een kind door de
doop alleen maar dooplid van de een
of andere kerk worden, en dan nog
wel buiten zijn weten om. Alleen
het doopformulier schrijft dat we
onze jonge kinderen de doop niet
mogen onthouden of van de doop mo
gen uitsluiten, maar dat de oudera
verplicht zijn lum kinderen bij het
opgroeien breder in de voorzegde
leer te onderwijzen. In de bijbel
staat het echter precies andersom.
In Mdttil. 28 - 19 staat. .Gaat dan
heen onderwijst al de volken dezelve
dopende' en in Mare, 16 15 staat
,En Hij zeide tot hen (de discipelen)
Gaat heen in de gehele wereld pre
dik het evangelie aan alle creaturen;
die geloofd zal hebben en gedoopt zal
zijn zal zalig worden, maar die niet
geloofd zal hebben zal verdoemd
worden een bewijs dus dat het alleen
aankomt op geloven en daarvoor
moet men onderricht worden en geen
baby -zijn. En wat de bijbelteksten
betreft die u aanhaalt, heeft er niet
een betrekking op de kinderdoop, zo
als de heer Kan uit Schoondijke zal
bedoelen. Er wordt in de bijbel maar
één doop ten voeten uit beschreven
en dat is de doop van de kamerling
door Filippus, die nadat hij was on
derwezen, zeide: .iZedaar water, wat
verhindert mjj gedoopt te worden
Dus eerst geloven en dan dopen zo
als Jezus zelf bevolen heeft voor Zijn
hemelvaart. En dat de doop in de
plaats is gekomen van de besnijde
nis is ook niet waar. Dat leert alleen
maar het doopformulier. Dat is de
bijbel niet. De hele kinderdoop die
al zoveel moeite in de kerken en
gezinnen heeft gebracht, is waar
schijnlijk met de reformatie in de
protestantse kerken terechtgeko
men en tot vandaag nog in die ker
ken geleerd en gehandhaafd zonder
dat er enig bewijs voor te vinden is
in de bijbel. Ook het verbond der
genade is iets anders als het ver
bond der belofte. De heer Minder
houd haalt echter alles door elkaar.
Ook de joden geloven niet in Chris
tus zo als wij protestanten. Ook liet
Oude Testament is anders dan het.
nieuwe al horen z? bij elkaar. En
tot slot nog enkele gedeelten uit de
bijbel die wel spreken over de doop,
namelijk. Matth. 3 1 - 18) Marcus
10 13 - 16; Rom. 6:3- 11: Kol.
6 3-14; Tit. 3 4 - 7 cn 1 Petr.
3 18 - 22.
H. v. Berghem
Wemeldlngo
GEWELD IN DE
POLITIEK
Bomaanslagen, brandstichting, sabo
tage, terreur... doden, gewonden
Het gebruik maken van geweld als
middel in de politieke en sociale
strijd neemt hand over hand toe. Hoe
zeer te betreuren deze rampzalige en
blijkbaar niet te stuiten ontwikke
ling ook1 is, er klinken ook in ons
land geluiden die duidelijk maken dat
niet iedereen de barricaden als strijd
middel voor politieke doeleinden af
wijst. Een Amsterdamse pater uitte
zich een tijdje geleden als volgt,
tijdje geleden als volgt. ,Een jaar of
tien geleden', zei hij, ,zou ik elke
vorm van geweld hebben afgewezen,
maar de ontwikkeling in de wereld
is nu van dien aard dat revolutie
in sommige gevallen een geoorloofd
middel moet worden geacht. De ge
schiedenis heeft ons wel geleerd', zei
hij verder, ,dat de meeste verande
ringen ten goede niet zonder op
stand zijn bewerkstelligd.'
Ongetwijfeld 'n door sociale bewogen
heid gedrevene, deze pater, maar be
paald geen Martin Luther King. En
ook geen Dom Helder Cemara, Voor-
ail de generaliserende en tendentieuze
stelling van de pater dat de meeste
veranderingen ten goede niet zonder
opstand hebben plaatsgevonden, is in
hoge mate bedenkelijk, Het is koren
op de molen van extremistisch den
kende elementen. Volledigheidshalve
dient vermeid te worden dat de Am
sterdamse pater in kwestie een vu
rig bewonderaar is van Che Guevara,
dat hij niet alleen zielzorger is, maar
ook politicus en dat hij lid is van
een progressieve partij. Geen gewoon
lid. Hij is voorzitter van de Afde
ling Amsterdam der Politieke Partij
Radükalen.
De PPR heeft het radicalisme in haar
vaandel geschreven; niet het castro-
isme. Zij is voor informatie en in
spraak, voor overleg met brede la
gen van de bevolking, voor mede
zeggenschap. Zij neemt deel aan het
parlementair beraad. Dit overwegen
de kan men niet zeggen dat de PPR
zich anti-democratisch opstelt. Des
te opmerkelijker is het daarom dat
een van de prominente leden dezer
partij een standpunt verkondigt dat
lijnrecht in strijd is met de beginse
len der democratie. Eén zwaluw
maakt nog geen (lange, hete) zomer
en dus hoeven we niet direct in pa
niek te raken. Het is echter wel iets
om over na te denken.
De PPR houdt van duidelijkheid in
de politiek. Anderen ook. Het zou de
duidelijkheid bevorderen als de kie
zers wisten hoe men in PPR-krin-
gen denkt over de opvattingen van
pater Van E. Of men deze in over
eenstemming acht met de evangeli
sche en democratische beginselen.
J. Mi. de Cooker.
Wat denkt Schmelzer?
Dit is een dubbel
verkiezingsjaar. Krijgt
de KVP klappen? Accent
'tackelde' drs. Schmelzer
voor een groot interview.
Deze week!
Eerherstel voor
topspion?
Dr. Otto John schreef
een boek om zich te
rehabiliteren. Schrijft
hij de waarheid? Accent
start met een onthullende
serie over deze beruchte
man. Deze week!
Sport met Rob, Spaak
Onze vaste sportrubriek
staat onder redaktie
van Bob Spaak. Een
garantie voor kwaliteit.
Deze week!
Verder:
nieuws van de HISWAI
weekblad 65ct.
overal verkrijgbaar
weinig aan de bezwaren tegemoet
gekomen, maar de tegenwoordig gro
te bedrijven (machtige concerns) zul
len in eigen belang doen wat zij kun
nen. om de streek leefbaar te houden,
daar zij anders geen werknemers kun
nen aantrekken. Dat is heel wat an
ders dan vroeger toen men werkne
mers bij bosjes kon krijgen.
Het is van mij geen pleiten voor
grote steden, maar nogmaals de fei
ten door mij genoemd (economie en
industrialisatie) zijn niet af te wen
den. Wat zo jammer is in deze zaken
is. dat men alles twee maal moet
doen wat tijd en geldverspelling kost.
De regeerders uit de tijd van de
herindeling waren geen domme jon
gens, maar waren teveel gebonden
door hun partij, waardoor de ei
genlijke zaak waarom het ging, na
melijk economisdhe herindeling, ver
waarloosd werd.
C. J. Vader
Eedestraat 10,
Vlissingen.
r ADVERTENTIE
Als jij griep hebt, wat doe je dan?
Dan neem ik een MANN pijnstiller.
MANN poeders en cachets JH
of MANN tabletten. IWI.
Alle drie helpen direct. I V li
Na de val van Antwerpen in 1585 waren de
Van de Puttes gedurende ,de gouden eeuw'
kooplieden in Middelburg onder wie enige
regenten en te Dordrecht; zij kozen in de-
de 18de eeuw een marine-carrière bij de Oost-
Indi-sche Compagnie en verdienden in de 19de
eeuw een fortuin in de suikercultuur'.
In het tijdschrift ,De Nederlandsche Leeuw', oktober 1969. heeft
mr dr J. C. Maris van Sandelingenambacht een artikel over de Mid
delburgse familie Van de Putte geschreven. Door bepaalde aanwij-
sigingen kon een paar eeuwen verder in de familie-geschiedenis wor
den doorgedrongen. In de vorige eeuw ging een tak van de familie
Fransen van de Putte heten. Johannes Fransen van de Putte nam
ïn 1817 afscheid uit de marine als adelborst le klas. Hij heeft vele
jaren zitting gehad in de eerste kamer als afgevaardigde voor Zee
land. Zijn zoon, Isaac Dignus, de later zo bekende minister van ko
loniën kreeg eveneens een marine-opleiding. Vanwege een incident
werd hij van het instituut van de marine verwijderd, hetgeen een
breuk met zijn vader veroorzaakte die nooit is hersteld. Als anecdote
wordt hierbij vermeld: .Wanneer de minister Fransen van de Putte
in de eerste kamer aa,n de regeringstafel verscheen, verliet de afge
vaardigde voor Zeeland Fransen van de Putte ostentatief zijn zetel
en 's lands vergaderzaal'.
Tot dusver begon de stamreeks bij Pieter Hermansz. van de
Putte, afkomstig van Antwerpen, die in 1589 poorter van Mid
delburg werd. Hij zat evenals zijn vader in de metaalnijverheid
werd ketelaar genoemd en waren wapenfabrikanten. Vader Her
man, omstreeks 1^23 geboren, was afkomstig van Veltem bij Leu
ven, en vestigde zich te Antwerpen waar hij in 1553 poorter werd.
Van beroep ketelaar-fabrikant was hij deken van het gilde van den
Croonen der hellebaardiers. Vel them, thans Veltem. was de baker
mat van de familie en door onderzoekingen kan nu nog worden aan
getoond dat aan het hoofd van de familie staat Jan van de Putte
senior, die in een akte van 1309 als wijlen wordt vermeld. Ais we de
familie-geschiedenis bekijken leefden de Van de Puttes eerst als mid
deleeuwse feodale heren op het leenhof De Putte. Na de stichting
van de universiteit te Leuven werden zij academisch gevormde on
dernemers, die zich vestigden in de snel opkomende stad Antwer
pen. Volgens Maris vertoont de familie-geschiedenis het beeld van
een dynamisch geslacht, waarin telkens de bakens tijdig zijn ver
zet. .Gedurende ruim zeven eeuwen wist men van generatie op gene
ratie een vooraanstaande positie door eigentijdse vernieuwing te
handhaven'.
WERKGROEP VOOR STEUN
AAN CHRISTELIJK
INSTITUUT AFRIKA
UTRECHT (ANP) Onder voorzit
terschap van prof. dr J. Verkuyl is een
werkgroep gevormd, die zich onder an-
deze ten "doel stelt, het meeleven met
het christelijk instituut voor zuidelijk
Afrika in Nederland te bevorderen. Dit
instituut, waai-van ds C. F. Beyers
Naudé directeur is, verwerpt de apart
heidsideologie en -praktijk op bijbelse
gronden en richt zich op verzoening
tussen de rassen in de huidige situatie
in Zuid-Afrika. Zowel de Nederlandse
Hervormde Kerk als de Gereformeerde
Kerken in ons land steunen het werk
van dit instituut. De werkgroep, die de
stichtingsvorm heeft gekozen, draagt di
naam Kairos. Deze naam betekent:
,Nu is het de tijd.' De werkgroep wi
informatie- en documentatiemateriaal
samenstellen over de houding van de
kerken in Zuid-Afrika, ;n het bijzon
der voor zover het de verhouding der
rassen betreft. Kairos wil in het bij
zonder ook de aandacht vestigen
het .Studieprojek oor christenkap
'n apartheidssamenleving', waarbij
men de praktische gevolgen van de in
juni 1968 door de South African Coun
cil of Churches uitgegeven .Message to
öhe people of South-Africa' met be
trekking tot de verhouding der rassen
bestudeert. Dit project is opgezet door
het christelijk instituut en wordt alleen
met Zuidafrikaanse middelen bekos
tigd. Zes commissies van deskundigen
zijn gevormd en men hoopt in 1971 de
eerste resultaten te kunnen publice
ren. Tot de doelstellingen van de werk
groep behoort het bevorderen van mo
rele en financiële steun aan het chris
telijk instituut en zijn projecten en aan
andere organisaties en projecten van
gelijke strekking. Het bureau is geves
tigd in dat van .Dienst over grenzen',
de oecumenische hulpdienst der kerken
in Utrecht.
(ADVERTENTIE)
BOTEN - TENTEN
geopend van 10-17 en 19-22 uur
zondag van 10-17 uur toegang f 3.50*
amsterdam
I Kerkelijke mutaties
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Beroepbaarstelling:
W. G. Gerritsen, kandidaat Kerkweg
16 A, Heel.sum; drs E. W. B. Ruiten
berg, kandidaat, J. Fr. v. d. Linden-
hofje 8. Leiden: G. Evers, kandidaat.
Waterweg 44, Putten (Gid); G. S A1-
m. kandidaat, Valeriusstraat 122 bv,
Amsterdam; H. van de Heuvel, kandi
daat, Hortcnsialaan 23, Stolwijk. Tel.
01824-608.
Beroepen te Nieuwerkerk aan dc LIs-
sel. G. H. van Kooten te Delft; te Leer
broek en te Oud-Albias C. Evers, kan
didaat te Putten: te Kestercn H. van
der Post, kandidaat te Beekbergen; te
Stolwijk M. B. van der Akker, kandi
daat te Monster. Beroepbaar: kandidaat
G. S. Alma, Valeriusstraat 112 'bo
ven) te Amsterdam. Aangenomen naar
Giessen-Nieuwkerk H. van Vreeswijk,
kandidaat te Baarn. naar Gent. Belg
'protestants evangelische kerk) T, A.
D. W. Aris, school predikant te Eind
hoven. Bedankt voor Delft J. C. Greive
te Utrecht. Bedankt voor Zetten-.Vn-
deïst Th. Lekkerkerker te Dosceiwol-
j de.
Beroepen te Hardinxveld T. Lekkerker-
ker te Oosterwolde G!öte Scherpe-
nlsse C. Evers kandidaat te Putten;
te Goedereede en te Stellendam. M. B.
v. d. Akker, kandidaat te Monster.
Aangenomen naar Bailum cum annexis,
drs J. Kamerling, kandidaat aldaar;
naar Berkhout com annexis, C. L. Glas
tra. kandidaat te Engelbert.
Bedankt voor IJsselstein, H. J. Oudhof
te Rossum.
Beroepen: te Hollandscheveld en te
Moerkapelle W. G. J. van der Sluys te
Putten; te Oosthem c. a. G. W. Mar-
chel. kandidaat te Apeldoorn: te Trio
len en te Zegveld, M. B. van den Akker
kandidaat te Monster; te Ederveen C.
Evers kandidaat te Putten.
Aangenomen het beroep van de provin
ciale kerkvergadering van Gelderland
als predikante voor b.w. (geestelijk ver
zorgster Oranje Nasstvuoord te Ren-
kum). kandidate mej. C. M. Chardon te
Renkum.
Bedankt voor RouwveenT. Lekkerker
ker te Oosterwolde 'Gldi.
Beroepen te Denekamp A. G. van Beem,
kandidaat te Doom; te Meeteren en Est
en te Scherpenzee). L. West land. kandi
daat te Huizen (N-H); te Leens-Warf-
huizen te WeSie en Zuurdijk (streekge-
meente Marneambt). J. Klinkhamer.
Aangenomen naar Bergambacht, H. van
kandidaat te Leeuwarden,
der Post, kandidaat te Beekbergen die
bedankte voor Brak ei. Goudzwaard, Ka-
merik. Resteren. Nederfan^broek. Oolt-
gensplaat. Randwijk en Sehoonrewoerd;
naar Lopikerkapel, J. A. van der Velden,
kandidaat te Amersfoort, die belankte
voor Daarle.
Bedankt voor Amsterdam Amstel kerk
gemeente), C. Balk te Sluis.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Grijskerk J. Wolven te An-
dijk; te Zwolle B. Koekkoek le Wad-
dinxveen. Aangenomen naar Tilburg IC.
Snoey te Meppel; naar Gromngen-
Noord en Oost E. J. Duursema te Maas
sluis, die bedankte voor Gouda; naar
Grootegast W. Visscher te Maasdijk,
die bedankte voor Enkhuizen; voor
Middelburg- J. H. van Boggelen te
Diemen-Watergraafsmeer - Bijlmer. Be
dankt voor Zwolle P. C. Koster te Mon
ster.
Beroepen te Krimpen aan de IJssel,
M. V. J. de Oraene te St-Laurens.
Beroepen te Appingedam en Delfzijl
D. O. Veen end aai te Genderen
Beroepen te Landsmeer D. N. Wouters
te Pijnacker; te Joure D. O. Veenen-
daal te Genderen.
Examen: aan de vrije universiteit te
Amsterdam slaagden voor het kandi
daatsexamen theologie, J. W. van Har
ten te Hilversum en J. W. Huisman te
Scheveningen.
GEREF. GEMEENTEN.
Beroepen te Groningen, D. Hakkenberg
te Dordrecht.
Beroepn te Kruinragen en Klaaswaal
A. Hoogeland te Werkendam. Bedankt
voor Benthuizen P. Blok te Dirksland.
Bedankt voor Herkingen G. J. van den
Noort te Capelle aan de IJssel. Be
dankt voor Poortvliet en Zeist Cn. van
der Poel te Yerseke. Beroepen te Al
melo J. C. van Ravenswaay te Arn
hem.
Bedankt voor Middelharnis G. J. van
den Noort te Capelle aan den IJssel.
Bedankt voor Rijssen D. Hakkenberg te
Dordrecht.
Beroepen te Zoetermeer, P. Blok te
Dirksland.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen te Amsterdam-Zuid-West H_
J. de Vries te Marienberg; te Bunscho
ten-Spakenburg J. Strating te Hattum.
Bedankt voor Arnhem D. Deddens te
Leeuwarden.
GEREFORMEERDE KERKEN VRIJG.
Bedankt voor Brouwershaven en voor
Noord-Bergum A. C. Haitsma te Zaam-
slag.
CHRISTELIJK GEREF. KERKEN
Beroepen te Oosterbeek M. Baan te
Zedst.
Beroepen te Zwolle H. Stolk te Dron-
ten (buiten verband). Bedankt voor
Zuidwolde (Gr) J. Slotman te Urk.
Bedankt voor Enschede O. A. van der
Veer te Nieuwe Pekela. Bedankt voor
Hoogeveen P. op den Velde te Zierik-
zee.
Beroepen te Zaandam C. Eos te Spijke-
nisse-Zuidland.
OTTO GEREF. GEMEENTEN
Benoemd tot lerend ouderling te Kam
pen W. Sohinkeishoek te Werkendam.
EVANGELISCH LUTHERSE KERK
Beroepen te Bodegraven-Gouda D. Po-
buda, voorheen predikant in Tsjecho-
Slowakije. thans woonachtig :e Hol-
landsche Rading.
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Almelo-Borne mej.
M. J. van Hamel te Utrecht. Aange
nomen naar Surhuisterveen kandidaat
B. Post te Oude Bildtzij!. Pronoent:
mevrouw J. Rodriques Pereira-de Wilde
Westermarkt 16 Amsterdam.
Gerhard Treptow uit het West-Duitse
Viersen verkeert in kommervolle om
standigheden. Vorig jaar augustus
verloor de 21-jarige jongeman zijn
hart in Vrouwenpolder. Dat gemis
zou geen dramatische gevolgen heb
ben gehad als de vakantieganger het
meisje Mariane voorwerp zijner
liefde niet de mist had zien ingaan
op een moment dat hij nog niet be
schikte over achternaam en adres
van het schepseltje. En zo verdween
op die zwoele, maai' fatale zomer
avond Mariane uit Gerhard's ge
zichtsveld en zij keerde er sindsdien
niet meer in terug. Een kwalijke
zaak. Want het gevolg is dat er nu in
de Brasselstrasse op nummer 9 B in
Viersen een jongeman van louter lief
desverdriet zit weg te kwijnen.
Wie na dit droeve relaas nog tot verdei
lezen in staat is. zal ongetwijfeld beamen
:lat Gerhard Treptow de zaak wel bijzon
der slordig, of met een verkrampte Duit
se variant, auf-seinum-jan-bauern-flüszjes
heeft aangepakt. In de Zeeuwse Almanak
van 17 september vorig jaar werd de harte-
kreet van de jonge Duitser voor het eerst
uitgedragen. Via de heer D. F. P. Hoegen,
de Duitse consul in Middelburg, bereikte
ons dezer dagen opnieuw een smeekschrift
van Treptow waarin hij dringend verzocht
.inee te helpen Mariane terug te vinden'.
Zijn aandoenlijke brief verhaalt van de ge
beurtenis, waar hij het liefdesverdriet van
heeft overgehouden. ,Op negen en tien
augustus was ik met enige vrienden op het
strand in Vrouwenpolder. Daar leerde ik
?en keurig Nederlands meisje kennen. He
laas ken ik alleen haar voornaam. En tot
overmaat van ramp was ik niet in staat
om zoals was afgepsroken op 23 augustus
nog een keer naar Vrouwenpolder te rijden'.
Met alles wat hij zich nog van het meisje
nerinnert heeft Treptow nu een signale
ment opgebouwd: ,Ze lieet. Maria-Johanna,
noemt zich echter Marianne en is tussen
ie 38 en 21 jaar oud. Ze heeft een zusje.
Ellie die twaalf jaar oud is en bovendien
oeeft zij vermoedelijk nog een broer. Ma
rianne heeft zwart middellang licht gol
vend loshangend haar. Zij spreekt naast
Nederlands ook wat Duits en Engels'. Dan
weet Gerhard Treptow nog tc melden dat.
het meisje als-verkoopster of als leerling
verkoopster ergens werkt en dat zij verdei
nog met enkele vriendinnen twee avonden
in de week een avondcursus volgt. Marian
ne zou in Middelburg of in de nabijheid
van Middelburg wonen. Zij heeft ook dat
kan de jonge Duitser nog vertellen een
eigen bromfiets waarmee ze 's zomers op
mooie dagen naar het Vrouwenpolderse
strand rijdt. Volgens Gerhard weet Mari
anne 1.70 lang dat hij als verkoper
werkzaam is.
Tot zover de brief aan de Duitse consul in
Middelburg. Maar dit van 20 februari da
terende smeekschrift is door vele andere
brieven naar personen en instelingen voor
af gegaan. In een bijlage geeft Gerhard
Treptow er een opsomming van:
3 7 augustus 1969 brief aan Radio
Luxemburg, Duits programma, opspo
ringsbericht zes dagen later doorgege
ven. geen resultaat.
1 31 augustus 1969: brief naar het ge
meentehuis in Middelburg, negatief ant
woord.
14 september 1969: brief aan de Provin
ciale Courant. Geen resultaat.
20 september 1969: brief aan radio
Luxemburg, Nederlands programma.
Geen resultaat.
15 oktober 1969: brief aan prins Claus.
Teleurstellend antwoord.
26 oktober 1969: nieuwe brief naar ra
dio Luxemburg, Duits programma, op
sporingsbericht doorgegeven, tot nu toe
vergeefs
15 november 1969: brief aan de directeur
van de chr. detailhandelsv-akschool in
derland wereld omroep. Opsporingsbe
richt komt terecht in dè Afrikaanse uit
zending.
14 december 1969: brief aan de directeur
van de handelsavondschool in Middel
burg. Geen antwoord.
14 december 1969: brief aan directeur
van de handelsavondschool te Vlissin
gen. Negatief antwoord.
25 januari 1970: brief aan het Neder
lands consulaat in Bonn.
Via. dit consulaat kwam de volharden
de liefhebbende Duitser aan de naam
van de heer Hoegen. De brief naar Mid
delburg is zo schrijft Treptow de
laatste strohalm waar hij zich aan vast
grijpt. ,Ik weet werkelijk niet meer wie
mij nog zou kunnen helpen. Dagelijks
denk ik aan Marianne. Maar ik kan he
laas geen contact met haar opnemen'.