De Jong beschikbaar voor
nieuwe regeringsperiode
Wetsontwerp beoogt
wijziging financiële
verhoudingen
NOS gaat kant van supra-omroep uif
groeibrillant
POSITIE PREMIER MOET WORDEN VERSTERKT
Programma zo
goed als
gerealiseerd
GESPREK TUSSEN BRANDT EN
STOPH 19 MAART IN ERFURT
Invalide vrouw
verbrand in
haar rolstoel
Excessen rond
woonwagen
bewoners
in tweede kamer
heetman^
Arbeidsbureau
negeert richtlijn
minister Roolvink
APELDOORN
WIL NU 4
MUZIEKFEESTEN
Kamer dringt aan
op bescherming
van privacy
PROGRAMMA-ADVIESRAAD KRO MEENT:
70
VRIJDAG 13 MAART 1970
PHO? I NC1XI E ZEEUWSE COURANT
13
(Van onze parlementaire redacteur, R. W. Heidinga)
DEN HAAG Als de partijen, waarop de regering steunt,
dat wensen is minister-president P. J. S. de Jong bereid zijn
beleid en kabinet tot inzet van de komende kamerverkiezin
gen te maken. Hij vindt dat het kabinet vruchtbaar werk
heeft gedaan en met zijn daden best voor de dag kan komen.
,Van ons programma is het overgrote deel gerealiseerd', zegt
hij in een gesprek aan de vooravond van de statenverkiezin
gen in zijn Haagse werkkamer.
De minister-president .stelt zieli
voor een nieuwe regeringsperiode
beschikbaar. Hij ziet ?n het nieu
we KVP-programnia, dat door de
stuurgroep-Steenkamp is ontwor
pen, veel aantrekkelijks, al zal er
over dat programma binnen de
partij nog wel een woordje moeten
worden gesproken, voordat het
kan worden ingebracht in het ge
zamenlijke nrgentieprogram waar
mee de drie christelijke partijen
samen de verkiezingen willen in
gaan. De heer De Jong wenst zijn
kabinet bepaald niel als een over
gangsregering te zien. .Juist deze
regering voert een beleid dat
vooruitstrevend van karakter is
en dat op de toekomst is gericht',
zegt hij.
De kritiek van de oppositie dat er
van deze regering nauwelijks iets
uitgaat, wijst de premier vriende
lijk maar beslist van de hand. ,Er
gebeurt juist heel veel', zegt hij.
,Wij heben de haperende economie
weer evenwichtig en gezond ge
maakt Er zijn grote operaties
uitgevoerd, zoals de invoering van
de vrije loonvorming en het nieu
we stelsel van omzetbelasting. Dat
is weliswaar met helemaal zonder
strubbelingen gegaan, maar ik
verwacht dat het anti-inflatiebe-
leid. dat wij in gang hebben ge
zet. dit jaar zijn vl uchten zal af
werpen. Wij verwachten een reëel
besteedbare verbetering van het
inkomen te bereiken d'.e groter is
dan ooit tevoren is gerealiseerd'.
Hervormingen
kant opgaan. Niettemin voert de
legering een zeer doelbewust be
leid dat opening geeft naar de
toekomstige ontplooiing van de
mens en hem in staat stelt een
goede boterham te verdienen', zo
voert hij aan.
Toch ziet het ernaar uit dal de
IvVP bij de komende statemorkie-
zingen gaat verliezen.
De Jong: dat hoop ik niet, maal
ais dat zo is, dan is het beleid
daar niet schuldig aan. In de eer
ste plaats gaat het om statenver
kiezingen en daarnaast gaat het
geloof ik toch veel meer om wen
selijk geachte veranderingen in de
partijstructuur.
TT gaat niet weg als de uitslag on
gunstig voor ii zou uitvallen?
De Jong: nee, zolang we niet in
conflict met de kamer komen, ze
ker niet. Maar ik verwacht wel
dat het in de kamer moeilijker
komt te liggen als de uitslag gro
te verschuivingen naar de kant
van een van de oppositiepartijen
te zien zou geven. De oppositie
zal zich dan meer doen gelden en
dat zou wel eens consequenties
kunnen hebben. Hoewel ik nog
steeds niet zie welk alternatief er
zou zijn.
De oppositie is de laatste tijd niet
mals. Er is ook wel eens kritiek in
de regeringspartijen zelf. U wekt
echter niet de indruk daar erg on
der geblikt te gaan.
De Jong: ik lig daar inderdaad
niet van wakker. Als die kritiek
hout snijdt, schenk ik er natuurlijk
aandacht aan en probeer wat aan
de kwestie waarom het gaat te
doen. Maar meestal zijn de dingen
niet zo zwart-wit als wel eens
wordt voorgesteld. Ik vind krach
tige oppositie overigens een goede
zaak. Het houdt het bestuur ge
zond en is essentieel voor het
functioneren van de democratie.
Het hindert mij dan ook niet.
De minister-president wijst ver
der op de ingrijpende hervormin
gen die op het terrein van de on
derneming en de universiteit in
gang zijn gezet. Op de verbeterin
gen in de sociale sector (invoering
wet bijzondere ziektekosten, op
trekking belastingvrije voet, ver
betering aow, enz.), op de aan
dacht voor de sport, de recreatie,
de spreiding van de cultuur, de fi
nanciële positie van de grote ge
meenten. In de regio is de werk
gelegenheid opgevoerd, er is in
dustrie gébracht en er zijn havens
en wegén aangelegd. De ontwik
kelingshulp is opgevoerd, er is be
weging gebracht in de EEG en de
Benelux. Kortom: er is veel ge
daan en er zit nog het een en an
der in het vat, zoals de herziening
van de grondwet en de modernise
ring van de ondernemingsstruc
tuur.
Er is volgens de heer De Jong ook
geen kabinet geweest dat in zulke
tijden van beroering op geestelijk
en maatschappelijk terrein heeft
moeten optreden als nu het geval
is. .Veel is onzeker geworden: zo
is er twijfel of we bijvoorbeeld
met het oog op het milieu met de
industrialisatie altijd wel de goede
Vragen
Er worden de laatste tijd anders
aan de lopende band vragen ge
steld en interpellaties aange
vraagd.
De Jong: op zichzelf is dat een
gezonde vraag. Het bestuur wordt
immers steeds ingewikkelder en
ondoorzichtiger. Of al die vragen
altijd even nuttig zijn is een twee
de. Soms zijn er wel bij waarvan
je denkt: waar gaat het nu ei
genlijk om. En de beantwoording
kost uiteraard veel tijd. Maar het
is natuurlijk in eerste instantie
aan de kamer om het juiste even
wicht te vinden tussen haar con
trolerende en medewetgevende
taak.
Is het democratisch kleine partij
en uit de kamer te weren door
\erhoging van de kiesdrempel of
invoering van een districtenstel
sel
De Jong: wij hebben daarover nog
geen beslissing genomen. Het
spreekt wel aan als men zegt dat
iedere stroming in het parlement
vertegenwoordigd moet zijn. Maar
aan de andere kant kan de kamer
haar taak alleen goed vei-vullen
als zij krachtig kan optreden en de
regering goed tegenspel kan bie
den. Als er teveel fragmentarisch
wordt gewerkt, verliest het parle
ment in het institutionele spel aan
kracht. Bepaalde stromingen kun
nen ook wel op andere wijze tot
uiting komen.
Er is veel kritiek op uw regionale
beleid.
De Jong: ja, dat weet ik. Toch
hebben we veel goede dingen ge
daan. Denk maar eens aan de
honderd miljoen-plannen ter ver
betering van de werkgelegenheid
en de infrastructuur. Verschillen
de regio's zijn tot ontwikkeling ge
bracht. In Limburg is het goed
gelukt. Ook in Zeeland en Brabant
komt de zaak goed op gang. Het
ultracentrifugeproject biedt in
Twente nieuwe mogelijkheden
voor de toekomst. En wat het
noorden betreft: ik heb goede
hoop dat het ook daar in orde
komt. Met de Eemshaven wordt
een begin gemaakt, we proberen
nu goéde motoren te krijgen, die
de industriële bedrijvigheid kunnen
aanzwengelen.
Bevalt uw huidige functie u of
bent- u liever marineofficier?
De Jong: voor de marine ben ik al
te oud. Al gaat mijn hart nog
steeds uit naar zee, die periode is
afgesloten. Maar ik vind veel be
vrediging in mijn taak als minis
ter-president. Het is boeiend en
interessant werk. Er blijven na
tuurlijk altijd dingen die je meer
en beter zou willen doen. De moge
lijkheden zijn echter meestal klei
ner dan vaak wordt gedacht. De
ruimte om iets te doen wordt over
schat. Beleid voeren komt immers
heel vaak neer op het beschikbaar
stellen van fondsen.
Ministers
Zou u niet net als de Engelse
premier Wilson in de gelegen
heid willen zijn zwakke ministers
tussentijds te vervangen?
De Jong: er zijn geen zwakke en
sterke ministers. Ik verbaas me
steeds weer over die verhalen. U
moet het kabinet zien als een col
lege dat in goed teamverband zijn
beslissingen neemt. Wilson ver
keert in een heel andere positie.
Hij is premier in een land met een
tweepartijenstelsel en is tegelijk
partijleider. In zo'n stelsel kan je
van 'tijd tot tijd een kabinet her
vormen. Ik ben overigens wel van
mening dat de positie van de mi
nister-president wat versterkt zou
moeten worden. Hij moet een
zwaarder stempel op het beleid
kunnen drukken en zijn stem moet
bij het nemen van de beslissingen
zwaarder wegen.
Slot van pagina 1
Erfurt kan worden beschouwd als een
persoonlijk succes voor kanselier
Brandt.
Inmiddels wezen verschillende politici
ook op het feit dat uit de voorbereidin
gen is gebleken hoe moeilijk de ver
hoopte onderhandelingen zullen worden.
Mischnick schetste in een tv-gesprek
nog eens kort de door de regeringspar-1
tijen gewenste gang van zaken na de
ontmoeting tussen de beide regeringslei
ders: eerst een bespreking van de we
derzijdse standpunten, waarbij het bei
de landen vrij is problemen op tafel te
leggen, en vervolgens onderhandelingen
met het doel een geregeld naast elkaar
bestaan in verdragen vast te leggen.
Onderhandelaar Ulrich Sahm verbleef
gisteravond nog in Oost-Berlijn toen
het resultaat van zijn taaie besprekin
gen werd bekendgemaakt. Hij zal zich
met zijn Oostduitse gesprekspartner
Schüssler beraden op technische proble
men die nog moeten worden opgelost,
onder andere de manier waarop kan
selier Brandt naar Erfurt reist (Ahlers
daarover: dat zou nu ook per auto kun
nen) en over de journalistieke begelei
ding. Het schijnt wel zeker te zijn dat
deze problemen geen grote moeilijkhe
den meer kunnen opleveren.
ARNHEM (GPD) In het diacones-
sehuis in Arnhem is woensdagmiddag
de 30-jarige invalide mejuffrouw Z. Ma-
nenschijn overleden. Haar kleding kwam
dinsdagavond in lichterlaaie te staan
toen een brandend stukje papier op
haar duster viel. Omdat ze aan haar
rolstoel was gekluisterd zag de vrouw
geen kans zelf de vlammen te doven.
LECH Prins Willem-Alexander
is momenteel wel de populairste
past in de Oostenrijkse winter
sportplaats Leek. Een hele batte
rij fotografen nam hem gister
middag op de korrel toen Inj zich
met zijn vader in de sneeuw ver
maakte.
t ADVERTENTIE)
DEN HAAG (ANP) lm het af gelo
pen jaar hebben zich in het district
Den Haag van de rijkspolitie 566 inci
denten voorgedaan, waarbij woonwagen
bewoners waren betrokken. Minister Po
lak (justitie) verstrekte dit cijfer aan
de tweede kamer bij de interpeUatie
van het AR-ka.merUd M. VV. Schakel.
Naar de mening van staatssecretaris mr
H. J. van de Poel (erin) worden deze
incidenten veroorzaakt door een kleine
probleemgroep onder de woonwagenbe
woners. Hij berekende, dat van dé 3500
reizigers onder de woonwagenbewoners
een 300 gezinnen tot deze probleem
groep moeten worden gerekend. De
staatssecretaris merkte op, niet zonder
zorg te zijn over de incidenten, vooral
in de provincie Zuid-Holland.
De nieuwe woonwagenwet zal, zo is de
bedoeling, zo spoedig mogelijk in wer
king treden. Eerst da.n zal liet mogelijk
zijn om beter het hoofd te bieden aan
,NEAR MISS'
BOVEN NOORD
NEDERLAND
SCHIPHOL (ANP) De gezagvoer
der van een Caravelle lijn toestel van j
Sabena, die gisterochtend uit Stockholm
via Kopenhagen naar Brussel vloog,
heeft kort na tien uur per radio aan
Kent u dit aantrekkelijke systeem om langzamerhand een ring in uw
bezit te krijgen met een grote brillant? Het gaat zo.
U koopt bij ons een ring met een kleine brillant, b.v. voor f 125.-.
U kunt die steen dan telkens ruilen voor een grotere en u hoeft dan
alleen het verschil ,e betalen. Wilt u er meer over
weten? Wij zullen u graag volledig informeren.
edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.
lijnbaan 92 tel. 116670 oostzeedijk 155 rotterdam
de verkeersleiding
gemaakt van een ,n«
i Schiphol melding i
Noord-Nederland, ergens tussen Gronin-
en Bnlkhuizen, hoorde hij plotse-
het motorgeronk vam een militaire
straaljager, die hij vei-volgens met hoge
snelheid vlak onder zich door zag sch ••-
ten. De piloot schatte de tussenruimte
op niet meer dan 30 meter, een af
stand diie uiteraard veel en veel te klein
gens de voorschriften minimaal 300 me
ter bedragen.
Het incident deed zich zo onverwacht
r, dat de Sabena-vlieger met eens
meer aan een zogenaamde ontwijkings-
manoeuvre behoefde te beginnen. De
straaljager kruiste daarvoor zijn baan
te onverwacht.
Weliswaar mogen militaire toestellen
niet in de lengte door de luchtwegen
vliegen, die de burgerluchtvaart ge
bruikt. dooh bij voldoende zicht mogen
zij deze luchtwegen wel voor eigen ver
antwoording zonder voorafgaande mel
ding aan de verkeersleiding doorkruisen.
In zoverre heeft de straaljagerpiloot van
gisterochtend dus geen overtreding be
gaan.
De militaire verkeersleiding in Neder
land heeft volgens de rijksluchtvaart
dienst medegedeeld, dat haar op het
gemelde tijdstip niets bekend is ge
weest van een militair toestel in de
buurt van de luchtweg rood 1 (de lucht
weg tussen Groningen en Enkhuizen).
UTRECHT (GPD) Het gewestelijk
arbeidsbureau in Breda heeft besloten
i de richtlijnen van minister Roolvink
over het ontslag-heleid bij loonovertre-
dingen naast zich neer te leggen. Dit
schrijft de N W-metaal bond in het of
ficieel orgaan .Metaalkoerier'.
De grote commissie van advies van het
arbeidsbureau besloot hiertoe, nadat in
eerste instantie een ontslagvergunning
was geweigerd aan de jonge loodgieter,
die bij een andere werkgever ongeveer
75 gulden per week meer kon verdienen.
Volgens de aanvankelijke argumentatie
van het arbeidsbureau zou de loodgie
ter bij de nieuwe werkgever meer gaan
verdienen dan de cao toestond. De werk
nemersvertegenwoordigers in de advies
commissie gingen hiermee niet akkoord
en wezen erop dat de betreffende cao
slechts miinr.miumlonen aangeeft en dat
't min of meer normaal is dat daarboven
wordt gegaan. Bovendien kwamen zij
met het argument dat er een vrije loon
politiek bestaat en dat de minister niet
per circulaire (van 29 november) moet
beknibbelen.
De minister is medegedeeld at die cir
culaire niet zal worden toegepast en zo
doende voor kennisgeving is aangeno
men.
MINISTERS: MAATREGELEN IN 3 JAAR DOORVOEREN
APELDOORN (ANP) Ituiiu
500 jongeren, veelal uit Apeldoorn
maar voor een groot gedeelte ook
afkomstig uit andere delen van
het land, hebben donderdag de
ruim drie uur durende gemeente
raaddebatten over het al ol niet
doorgaan van het World Peace and
Music Festival in Apeldoorn, bij
gewoond. Het festival zou worden
georganiseerd door de Amerikaan
se manager Sid Bernstein.
150 jongeren konden een plaats
vinden in de verwarmde raadszaal
de overigen volgden buiten de de
batten via de luidsprekers, die
voor dat doel speciaal waren aan
gebracht. Voor de aanvang van de
raadsvergadering waren namens
de actiegroep World Peace and
Music Festival ruim 3300 handte
keningen aangeboden aan b en w,
afkomstig van jongeren uit alle
delen van het land. die adhesie be
tuigden met de plannen tot het
organiseren van het festival. Er
waren intussen al dreigementen
geuit dat krachtiger maatregelen
zouden worden genomen, wanneer
de gemeenteraad zou besluiten het
festival niet te houden. B en w van
Apeldoorn hadden aanvankelijk
bezwaren geuit van financiële en
verkeerstechnische aard, maar
donderdag legden ze vooral de na
druk op de gevaren voor de volks
gezondheid, wanneer enkele hon-
erdduizenden jongeren vier dagen
bijeen zouden zijn op een uitge
strekt terrein waar geen sanitaire
voorzieningen bestaan of getrof
fen kunnen -A-orden.
Zij kwamen met een tegenvoor
stel en wel om op 4. 5, 6 en 7 au
gustus muziekfeesten te houden in
het natuurpark Berg en Bos. Da
gelijks zouden daar dan in totaal
50.000 jongeren toegang kunnen
DEN HAAG (ANP) Bij de tweede
kamer is ingediend een wetsontwerp dat
enkele voorstellen bevat tot wijziging
van de financiëleverhoudingswet 1960.
Blijkens de door de minister van finan
ciën, dr H. J. Witteveen, ondertekende
memorie van toelichting wordt met de
voorstellen beoogd de verdeling van de
middelen die beschikbaar zijn voor de
algemene uitkering uit het gemeente
fonds beter af te stemmen op de finan
ciële behoeften van de gemeenten. De
voorstellen zijn gebaseerd op een onder
zoek dat door de raad voor de gemeente-
financiën is verricht.
De bedragen die als onderdeel van de
verdeelsleutel van de algemene uritke-
ring uit het gemeentefonds worden ge
hanteerd warden als volgt gewijzigd:
het bedrag per hectare wordt ver
hoogd van 5 tot 10. Deze verdubbe
ling zal vooral van betekenis zijn voor
de gemeenten die een oppervlakte heb
ben die groot is in verhouding tot hun
inwonertal, dat wil zeggen in het alge
meen voor de kleine eri" kleinere gemeen
ten.
het bedrag van ƒ10.000 voor elke
gemeente met minder dan 2.000 inwo
ners wordt verhoogd tot 20.000.
de sch aalindeling .en de sc-haalbedra-
gen per inwoner der gemeenten zijn ge
wijzigd.
Schema
Het schema voor deze wijziging geeft
voor de gemeentegroep met minder dan
2.000 inwoners een verlaging met f 7 per
inwoner te zien van 50.7o tot 43.75.
In de groep van 2.000 tot 5.000 is de ver
laging 2 vam ƒ55,75 tot ƒ53,75, 5 000
tot 10.000 inwoners verlaging 0.25 van
55,75 tot 55,50, terwijl voor de hierop
in grootte volgende gemeenten verehogi
gen worden toegepast. In de groep 10.000
tot 20.000 inwoners bedraagt deze 3,25
van 20.000 tot 50.000 invv. 5.75 van
150.000 tot 250.000 invv. 7,75, van een
kwart miljoen tot 400.000 invv. ƒ18,50.
van 400.000 tot 800.000 imvv. ƒ21,25 en
voor de gemeenten met 800.000 of meer
imw. een verhoging van 26,00.
Aangetekend dient hierbij dat voor de
verdeling op deze bedragen een jaarlijks
vast te stellen uitkeringspercentage
wordt toegepast dat thans 224 en voor
1970 229 bedraagt. De verlaging voor
de groep met minder dan 2.000 invv. tot
een bedrag van 5 houdt verband met
de gerezen moeilijkheden, aldus de
s taa tsseoretans
Uit het antwoord van mr Van de Poel
bleek, dat ten behoeve van de woonwa
genbewoners in 1967-1969 wei-den uitge
keerd bedragen van respectievelijk 3,1,
4,1 en 4,5 miljoen gulden. In dezelfde
periode werden bijdragen verstrekt voor
respectievelijk 21, 62 en 61 woonwagens.
Staatssecretaris Van de Poel deelde
mee. dat het vraagstuk van de ordever
storingen door woonwagenbewoners
door een mterdepartementale werkgroep
nader zal worden onderzocht.
de verhoging van het bedrag per ge
meente voor gemeenten met minder dan
2.000 inwoners. De resterende verlaging
voor deze groep en de verlaging voor de
overige groepen worden globaal geno
men voor het merendeel der gemeenten
gecompenseerd door de verhoging van
het bedrag per hectare.
De ministers van financiën en van bin
nenlandse zaken achten het niet raad
zaam het complex van maatregelen in
zijn geheel met ingang van hetzelfde
uitkeringsjaar te doen ingaan. Zij stel
len daarom voor deze maatregelen door
te voeren in een tijdvak van 3 jaar: 1969
tot en met 1971.
In de memorie wordt speciale aandacht
gewijd aan de financiële positie van de
grootste drie gemeenten. Deze is voor
al van Amsterdam moeilijk. In de
ooi-zaken daarvan heeft de regering nog
niet een volledig inzicht. De bewindslie-
,den achten een sanering van de financië
le positie van deze gemeenten dringend
noodzakelijk. Hiertoe is het schaalbe-
drag voor de grootste vier gemeenten
sterker verhoogd dan door de raad voor
gemeentefinanciën is geadviseerd en
daarbij is het voorstel van de raad met
betrekking tot een extraverhoging voor
Amsterdam van 11,50 per inwoner in
het sehaalbedrag verwerkt.
Als gevolg van de voorgenomen
maatregelen ten aanzien van het
sehaalbedrag en van de verfijningen
zal in 1969 AMSTERDAM ca 39
miljoen. ROTTERDAM ca 16 mil
joen, DEN HAAG ca 5 miljoen en
UTREOHT ca 4,5 miljoen meer ont
vangen.
Hoewel naar het oordeel van de rege
ring de maatregelen in beginsel binnen
de voor de algemehe uitkering beschik
bare bedragen zouden moeten worden
uitgevoerd, is in het reeds in het kader
van de begroting 1970) ingediende voor
stel tot sanering van het tekort van het
gemeentefonds rekening gehouden met
een verhoging van het aandeelpercenta-
ge van het gemeentefonds in de opbreng
van de rijksbeSastingen met 0.11. Daar
door zal het bedrag dat in de begroting
van het gemeentefonds voor 1969 en
1970 voor de algemene uitkering is uit
getrokken met 25 miljoen kunnen wor
den verhoogd. Voor de financiering van
de herzieningsoperatie zijn in de begro
tingen van het gemeentefonds voor 1968.
1969 en 1970 bedragen gereserveerd van
respectievelijk 50 miljoen, ƒ50 mil
joen en 100 miljoen. Met inbegrip van
het hiervoor genoemde bedrag van ƒ25
miljoen is dus voor deze financiering
beschikbaar in 1968 50 miljoen, in 196
75 miljoen.
motie indiende, die vervolgens
door h en w werd overgenomen
en waarin werd verzocht om Sid
Bernstein van dit plan telegra
fisch op de hoogte te stellen en
hem te verzoeken daarover te ko
men beraadslagen.
De voorzitter van de landelijke
actie WPMF, de Apeldoornse kun
stenaar Henk Ronner, zei met een
dergelijk plan toch wel gelukkig
te zijn. De jongeren krijgen daar
door in elk geval de kans te to
nen dat ze zich goed en correct
kunnen gedragen tijdens een der
gelijk evenement, en dat kan dan
toch dienen als de maaJstaf voor
een misschien volgend jaar te hou-
len groter opgezet popfestival. Tot
krachtiger maatregelen behoefd
het derhalve in Apeldoorn niet te
komen.
(Aan o
e parlementaire redactie)
DEN HAAG Op oudejaarsdag \an
dit jaar zal in ons land weer een volks
telling worden gehouden. Dat zal dan
Tebeuren op grond van een nieuwe wet
ie de uit 1897 daterende wet zal ver-
■angen. Het wordt de vijftiende volks
telling in onze geschiedenis. De tweede
kamer heeft gisteren een begin gemaakt
met de behandeling van het wetsontwerp
en daarbij is gebleken dat er bij de ka
mer geen overwegende bezwaren tegen
het ontwerp bestaan. Ongetwijfeld zal
minister Nelissen van economische za
ken onder wiens verantwoordelijkheid
deze statistische materie valt, de onze
kerheden die nog bij de kamer leven
volgende week dinsdag bij zijn beant
woording wegnemen.
Nagenoeg alle sprekers tilden nogal
zwaar aan een eventueel aantasten van
de privacy door de nieuwe wet. De bur
ger moet de zekerheid hebben dat da
door hem verstrekte gegevens niet te
gen hem worden gebruikt, aldus de heer
Frimssen (pvda). De regering moet voor
TILBURG (ANP) In 'n ziekenhuis
te Tilburg overleed gisteren de 73-jarige
A. van Spaandonk uit Tilburg, die op
6 maart bij het oversteken van de
Kwaadeindstraat in zijn woonplaats
door een vrachauto was .aangereden en
zeer ernstig gewond raakte.
bestaan dat het materiaal verkeerd
wordt gebruikt, aldus de heer Wieben-
ga (psp). Mejuffrouw Goudsmit (D'66
wil door amendering de privacy extra
verzekeren. Dit amendement krijgt on
getwijfeld ruime steun omdat ook de
heer Schakel (ar), de heer Koning (wd)
en de heer Van Beek (kvp)wel iets
blijken te voelen voor deze verandering.
Enig verschil van mening bestaat er in
de kamer over de verplichting tot deel
neming aan de volkstelling en ae straf
(500 gulden boete of 14 dagen hechte
nis). De oppositiepartijen spraken zich
tegen een verplichting uit.
Omroepwet in de
praktijk niet
goed toegepast
HILVERSUM (GPD) ,De NOS
moet in de eerste plaats een samen
werkingsorgaan en geen supra-om
roep zijn'. Dat is de kern van een
advies, dat aan het KRO-bestuur werd
uitgebracht door de programma-ad
viesraad van deze omroep inzake het
gezamenlijk programma en de nota
an de werkgroep uitgangspunten ge
zamenlijk programma in radio en te
levisie. Volgens deze adviesraad van
de KRO is de verkeerde toepassing
van de omroepwet in die zin, dat de
NOS geen samenwerkingsorgaan en
wei supra-omroep is, de kwintessens
van de tegenstellingen, die tussen de
NOS en de omroepen bestaat over
het gezamenlijk progTamma.
In een onlangs gehouden vergadering
heeft het KRO-bestuur zich met dit
advies akkoord verklaard, maar men
vond het nog te ver gaand om ge
volg te geven aan de slotconclusie
van dit advies .niet langer medever
antwoordelijkheid te blijven dragen
voor het NOS-programmabeleid'.
De KRO-programma-adviesraad heeft
reeds in 1966,. vóór de behandeling
van de omroepwet, de vrees uitge
sproken, dat de wettelijk voorgestel
de samenwerkingsstructuur in de
praktijk gemakkelijk zal kunnen lei
den tot .georganiseerde tegenwerking.
In de loop der jaren is deze vrees
niet ongegrond gebleken. Het geza
menlijk programma is volgens de
adviesraad niet de vrucht van de sa
menwerking van de omroeporganisa
ties, maar de NOS ontwikkeld zich
tot de Nederlandse supra-omroep bui
ten de omroeporganisaties om.
Door de te ruime zendtijdtoewijzing
voor het gezamenlijk programma en
door het buiten dit programma hou
den van de instructieve programma's
is een pakket gegroeid met tal van
onderdelen, die ook bij een zeer rui
me interpretatie van de taakopdrach
ten nooit in het gezamenlijk pro
gramma thuishoren.
De adviesraad vreest dat de voorne
mens van de werkgroep .uitgangs
punten gezamenlijk programma' tot
goede samenwerking te komen via
wederzijdse tegemoetkomendheid, niet
opwegen tegen de in het oog van de
raad foutieve visie op de NOS als een
supro-omroep, met een welhaast vol
ledig concurrerend programma en dus
met sterke trekken van de door de
wetgever afgewezen nationale om
roep. Hier helpt geen goede wil, zelfs
niet als zij aan beide kanten aanwe
zig Is. Niet de goede bedoeling, maar
de goede structuur moet de oplos
sing brengen. Het blijkt dat de ge
dachte aan een supra-omroep binnen
het bestuur van de NOS en in de
programmaraden leeft en dat die ge
dachte door de ruime zendtijdtoewij
zing krachtig gevoed wordt.
Volgens de raad moet er veel meer
ruimte komen voor realisering van
het beginsel der programmatische
pluriformiteit en vrijheid, welke de
wet beoogt te realiseren. De NOS
moet primair gezien worden als het
kader, waarbinnen de pluraliteit en
de .faire mededinging' van de om
roepen zich optimaal kunnen ont
plooien en waarborgen vinden. Bij
het beperkte aantal zenduren is nu
nog zonder twijfel behoefte aan een
gezamenlijk programma, maar naar
mate in de toekomst de zendtijd ver
ruimd wordt, zal aan een gezamen
lijk programma allengs een afnemen
de behoefte bestaan.