HISWA '70DUIZEND JACHTEN EN TENTEN Polyester is aan winnende hand in de jachtbouw Hiswa is in één dag niet te doen In 1980: 500.000 watersporters WAT KOST EEN UITRUSTING VOOR KAMPEREN VELE WEGEN LEIDEN NAAR DE RAI Vrijwel compleet overzicht Langer slapen in de tent Van ambachtelijke methode naar de serie-produktie Plek voor het gehele seizoen 14 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 12 MAART 1970 1 AMSTERDAM Iedereen, die maar enigszins is ge ïnteresseerd in boten en tenten, weet wat de Hiswa is: de grote jaarlijkse watersport- en kampeertentooristelling. Morgen vrijdag 13 maart opent staatssecretaris mr H. J. van der Poel van cultuur, recreatie en maat schappelijk werk deze grootse expositie. De tentoonstelling is daarna tot en met zondag 22 maart door te nemen op zondagen van tien uur 's ochtends tot vijf uur 's middags en in de rest van de week ook nog van zeven tot tien uur 'savonds. Er zijn produkten te zien uit 27 landen: Australië, Bel gië, Canada, China, Denemarken, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Japan, Joegoslavië, Malei sië, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord-Ierland, Noor wegen, Oost-Duitsland, Oostenrijk, Portugal, Rusland, Spanje, Tsjecho-Slowakije, de Verenigde Staten, West- Duitsland, Zweden en Zwitserland, alsmede uit de Brit- se kroonkolonie Hong Kong. Toegang tot de Hiswa 70 krijgt men tegen betaling van drie gulden en vijftig cent, maar daar is de btw dan wel 'bij inbegrepen. AMSTERDAM (GI'D) Auto mobilisten lcunnen de weg naar (le RAI eenvoudig vinden nu op verscheidene wegwijzers van (1e ANWB in de omgeving van Am sterdam en in de stad zelf sinds kort bordjes in de richting van de RAI wijzen. De parkeerplaatsen rondom het complex heben een capaciteit van ongeveer 10.000 auto's. Reeds vorig jaar bleek dat bij de HISWA onvoldoende te zijn, zodat ook op de toeleidende we gen, tot op een kwartier lopen van de RAI werd geparkeerd. Om dit laatste ongemak te over bruggen zal vanwege de RAI, evenals vorig jaar, een autobus rondrijden, die passag'ers ver voert tussen de parkeerplaat- V sen en de ingang van hei ge bouw. Voor dit vervoer hoeft niet te worden betaaild. De Ne derlandse Spoorwegen verkopen in samenwerking met de RAI en het gemeente-vervoerbedrijf een gecombineerd toegangsbiljet (TT-biljet) vanaf de meeste stations. In Amsterdam geven deze TT-biljetten op de dag van geldigheid recht op vervoer met alle trams, bussen en boten van het GVB, Wie zo ver mogelijk met zijn eigen auto wil maar het autoverkeer en het parkeer probleem in Amsterdam zelf wil vermijden' kan de TT-biljetten ook kopen in de stations, die Amsterdam omringen, te weten Haarlem, Zaandam, Purmereud, Weesp en Breukelen (niet in Abcoude). De RAI is vanaf het CentraaJ Station te bereiken met tram 4 en op werkdagen tus sen 16.45 en 18.10 met bus 49. AMSTERDAM (GPD) Groter dan ooit tevoren en groter clan waar ook ter wereld presenteert zich straks van 18 tot en met 22 maart de vijftiende internationale watersport en kampeertentoonstelling Hiswa 70. Eén ding staat ondertussen al vast: Wie op één dag de Hiswa zou willen doen, komt een week tijd tekort. Door het in gebruik nemen van de Amstelhal kreeg de RAI in Amster dam er 25 proeent meer tentoonstel lingsruimte bij. Desondaks bleek het met in totaal vijftigduizend vierkante meter oppervlak niet mogelijk om te voldoen aan alle aanvragen voor het exposeren van vaartuigen. Om enigs zins aan de vraag tegemoet te kun- 15e INTERNATIONALE WATERSPORT EN KAMPEERTENTOONSTELLING BOTEN - TENTEN 13 t'rn 22 maart geopend van 10-17 en 19-22 uur zondag van 10-17 uur toegang f 3.50 amsterdaml nen komen, werd besloten ook de ha ven achter het aanpalende interna tionaal congrescentrum bij de ten toonstelling te betrekken. Daar lig gen 30 jachten afgemeerd, 30 van de ruim duizend boten die op deze Hiswa te zien zijn: kleine rubber boten, vis- en speedboten, motor- en zeilkruisertjes, motorzeilers en zee waardige zeil- en motorjachten. Ruim zestig schepen meten meer dan vijf ton, achttien meter is het groot ste schip lang. Hun transport van de Amstel waar ze uit het water moeten worden gelicht naar de RAI is trouwens een spektakel op zich. Een week voor de opening is die operatie al begonnen. Men had trouwens helemaal 'geen ri sico genomen. Een ijsbreker was ach ter de hand gehouden om eventueel te assisteren bij de overtocht over het TJsselmeer van boten die uit Friesland moesten komen. Compleet De Hiswa 70 geeft een vrijwel com pleet overzicht van wat er op het gebied van kampeermateriaal en sche pen met toebehoren op de markt is. Daarom is de tentoonstelling een uit stekende plaats voor al diegenen die zich over uitrustingen voor kamperen en watersport willen oriënteren. Driehonderdertien exposanten weer 63 meer dan vorig jaar heb ben stands in de RAI en hun pro dukten komen uit 27 landen: daar onder een zeer uitgebreide, zeg maar: volledig assortiment tenten en wat erbij te gebruiken zou kunnen zijn, ook al heb je het eigenlijk niet eens nodig. Maar zo gaat het nu eenmaal: het een haalt het ander aan. De Hiswa rekent er min of meer op dat het aantal bezoekers van vorig jaar (ruim 204.000) dit jaar zal wor den overtroffen. Zij rekent ook op weer meer buitenlandse bezoekers. Buitenlandse watersportbladen orga niseren groepsreizen naar Amster dam. Met name uit Engeland zullen honderden watersportliefhebbers met chartervliegtuigen naar de Hiswa ko men. Maar daarvoor is dan in ieder geval het watersportgedeeLte vaai de tentoonstelling het grootste in zijn soort ter wereld. AMSTERDAM (GPD) Wat is van belang te weten voor men een boot gaat kopen? In het afgelopen decennium is de Nederlandse pleziervloot verdubbeld tot ongeveer 80.000 eenheden. Veronder steld mag worden dat er in 1980 ongeveer 160.000 zullen zijn. Ervan uitgaand dat ten minste drie personen van een boot genieten zouden in 1980 ongeveer een half miljoen Nederlanders in veel van hun vrije tijd op het water zijn te vindfcn. De Hiswa is er om een beeld te geven, maar de veelheid van het gebódens kan evenwel verwarring in de hand werken. De voornaamste punten bij de keuzebepaling van een boot zijn: waar dient de boot voor Er zijn er voor wedstrijden, voor toerisme, voor dagrecreatie en voor week einden. In het laatste geval moet worden overwogen of aan boord wordt overnacht, zo ja dan moet de boot daarvoor zijn ingericht. De vraag wat de boot kost, heeft op meer betrekking dan de aanschafprijs alleen. De koper moet ook een bedrag reserveren voor noodzakelijke en dik wijls dure extra's en voor het kostbare onderhoud van boot en voortbewe- gingsapparatuur, of dat nu de zeilen zijn of de. motor. Wie niet aan het water woont waar hij met de boot zal varen, moet boven dien rekening houden met het vervoer tussen huis of opslagplaats en water. Vaak impliceert dat de aanschaf van een trailer voor de auto. Belangrijk is ook dat men weet welke gedragsregels deelneming aan het waterverkeer vereist. Men denke daarbij naast .voorrangskwesties' ook aan. noodgevallen. Tenslotte is de boot die de fabrikant het liefst verkoopt nogal eens een andere dan de aspirant-koper zich voorstelt. Men late zich niet in de boot nemen alvorens advies te hebben ingewonnen bij een onpartijdige instantie als de ANWB of de KNWB. Het kan teleurstelling voorkomen. AMSTERDAM (GPD) Het va! dit jaar op dat een groot aantal ten tenbouwers plotseling grotere slaap ruimten in de tenten heeft aange bracht dan de twee meter die tot dus ver gebruikelijk was. Vrij algemeer is men overgegaan op 2,10 rneter Misschien ligt de aanleiding in dc twee jaar geleden aarzelend opgeko men neiging om slaapzakken wal langer te maken: twee meier in in plaats van 180 of 185 centime ter. De king size heeft nu zijn plek wel gevonden. Eem motorbootje voor sportvissers van Hongaars fabrikaat. De ,Fam', waarvan de prijs in West-. Duitsland 6450 mark bedraagt. In de kajuit is slaapruimte voor vier volwas senen. De langte is 5.35 m., de hoogte van de mast boven het dele is 6.70 m. De zeilen hebben een oppervlak van 15 m2. Een vier-persoonsuitrusting voor een verblijf van enige dagen of weken, die in weekends of onderweg naar het vakantiedoel ook gebruikt kan worden voor één overnachting: Vierpersoons bungalowtent: (37-45 kilo) 450650 gulden kooktafel, 2-pits gascomfoor, gas tank, licht 160200 gulden meubilair: vier stoelen, tafel, luie stoel 150250 gulden twee slaapuitrustingen voor de ouders, synthetische slaapzakken en luchtbedden 130175 gulden twee slaapuitrustingen voor kinde ren, synth. slaapzakken en platen profielplastic 100120 gulden kleding 80120 gulden bijkomstigheden 50130 gulden Totaail voor vier personen 1200—1700 gulden Aanbevolen wordt de kinderen een eigen tentje te geven dat tussen de 75 en 120 gulden kan worden gehou den. Als zo'n gezin met deze uitrusting' in een kleine auto over grote afstan den moet reizen, is een bagagewa gentje een uitkomst, vooral als de kinderen wat groter zijn. Een impe riaal beïnvloedt het rijgedrag van de auto ongunstig maar liet is wel een goedkopere oplossing. Lichtgewicht 'Een lichtgewicht kampeeruitrusting voor twee personen, geschikt voor voettochten, tochten per bromfiets en vliegreizen: tweepersoons tent (4,5-6 kg) 250320 guldien twee goede rugzakken, fietstas, schoudertassen 90180 gulden een keukenuitrusting: brander, pannen, borden, bestek, klein keu kengerei 5570 gulden twee slaapuitrustingen: donzen slaapzakken, profielplastic, slaap- matlen 240260 gulden kleding, schoeisel 80120 gulden bijkomstigheden 2040 gulden Totaal gemiddeld voor twee perso nen 735—990 gulden Kampeeruitrusting voor twee kano vaarders of zeilers: tweepersoons tent met muskieten deur en extra stevige onderlaag (tot 9 kg) 140200 gulden keukenuitrusting lmcl. kookbran- der 5090 gulden twee synthetische slaapzakken en luchtbedden 100170 gulden kleding, schoeisel 70100 gulden bijkomstigheden 2040 gulden Totaal voor de twee: 380600 gulden Ultra-1 ichtgewicht kampeeruitrusting voor twee personen die voettochten ondernemen in zwaar terrein of die per vliegtuig reizen: Tweepersoons tent (2,25 tot 3 kg) 240450 gulder twee lichtgewicht ransels of draag- fra,mes (gewicht per stuk 950-1300 gram) 160300 gulden keukenuitrusting: brandertje, pan nen, borden, bestek, klein keuken gerei 55— 85 guldér twee slaapuitrustingen: donzen slaapzakken, profielplastic slaap- matten 270370 gulden kleding, schoeisel (incl. regenkle ding) 150—350 gulden bijkomstigheden 2050 gulden totaal voor twee personen: 9001600 gulden AMSTERDAM (GPD) Uit de beschrijving van de jachten, die op de komendè Hiswa wor den geëxposeerd, springt één ding heel duidelijk naar voren. Het is dat natuurhout als bouw materiaal voor boten vrijwel heeft afgedaan. Jachten van massief hout zijn in de kolossale droge jachthaven, die het RAI- complex binnenkort is, zeldza me verschijningen. Een stuk of wat karakteristieke schouwen van een tweetal Friese werven zijn nog van dit oude en trou wens ook vertrouwde materiaal gebouwd. Hier en daar zullen zeker nog wel een paar houten schepen te zien zijn. Het is ech ter voornamelijk polyester en staal wat de (scheeps)klok slaat. Zelfs het eens zo populai re multiplex en het wat minder gangbare gevormde multiplex verliezen dik terrein. Nieuwe methode Nu mag men niet uit het oog ver- liezen, dat de Hiswa geen juist beeld geeft van wat er op het ogenblik in de verschillende categorieën wordt gebouwd. De jachtbouwer zal Immers bij voorkeur zijn jongste scheppingen naar de tentoonstelling brengen en de conventionele schepen in zijn he- drijf houden. Een Zestienkwadraat, een Vrijheid, een Schakel of een Valk zijn immers genoegzaam bekend en liet loont waarschijnlijk alle moeite niet zulke jachten op de Hiswa onder de aandacht van het watersportpu- bliek te brengen. Maar dat wil niet zeggen, dat deze schepen niet meer worden gebouwd. De vraag naar scheepjes van multiplex is in elk ge val nog altijd vrij groot. Minder onderhoud Het polyester is voor het overige roy aal aan de winnende hand,-. Dat is begrijpelijk, omdat iedereen In deze tijd van nog steeds stijgende arbeids lonen het onderhoud tot een mini mum terug wil brengen. Nu is het echt niet zo, dat een poly ester boot, wil men die mooi en glan zend houden althans, nimmer een kwastje verf behoeft. Evenmin moet men menen, dat men bij een stalen schip voortdurend met staalborstel, menie en verf klaar moet staan om de roest te weren. Dank zij de mo derne verven en andere conserve ringsmiddelen kunnen stalen schepen zodanig beschermd worden, dat het met dat onderhoud heus wel wat meevalt. Veie scheppen er trouwens een behagen in om wat aan hun schip te knutselen en te kladderen. De stijgende arbeidslonen maken het bouwen van een enkel schip van een bepaald type tot een kostbare zaak. Een ma,at'-schip is dan ook voor een relatief steeds kleinere groep water sporters weggelegd. Het is dan ook noodzakelijk voor de jachtbouw om over te schakelen op de seriebouw. De overschakeling van de ambachte lijke bouw er zijn vele werven en vooral werfjes in ons land, waarin deze werkwijze nog wordt toegepast naar de serieproduktie stelt ver schillende bedrijven voor problemen. Gevreest moet 'worden, dat sommige daarvan zullen sneuvelen. Bij de seriebouw heeft het gewapen de polyester de beste kansen. De op het ogenblik nog algemeen gebrui kelijke methode, waarbij in handen arbeid laag na laag van polyester en wapening Wordt aangebracht, is evenwel nog zeer arbeidsintensief Naarstig wordt daarom gezocht naai arbeidsbesparende methoden en ande re materialen, vooral in het buiten land. I Het heeft er thans alle schijn van dat de komende Hiswa plaatsvindt oi de grens van twee perioden, name lijk die van de jaren zestig, waarin de basis werd gelegd voor de indu striële produktie van jachten, en die van de jaren zeventig, waarin die in dustriële aanpak van de jachtbouw een feit wordt. Primeurs Natuurlijk zal de komende Hiswa de bezoekers allemaal nieuwe schepen en nieuwe artikelen laten zien. Daar bij bevinden zich talrijke inzendingen, die nog nooit eerder i/n binnen- en buitenland werden vertoond en ook in dat opzicht nieuw zijn. Nu is het niet zo, dat al die primeurs opzien barende zaken zijn, die bij de bezoe kers meteen in het oog springen. Werkelijk revolutionaire inzendingen, zoals bijvoorbeeld eens de eerste po lyester schepen of de hek-aandrijvin gen, zjjn er niet bij. Legio is echter het aantal nieuwe typen schepen en nog groter de reeks van verfijningen die de jachtbouwindustrie in haar produkten heeft aangebracht. Het hoeft de watersporter-van-nu letter lijk aan niets te ontbreken, mits hij bereid is althans voor al die begeer lijkheden flink in de beurs te tasten. Apparatuur Het is alleen al verbluffend om te zien wat er op het ogenblik aan de markt wordt gebracht op het gebied van elektronische nautische appara tuur voor jachten. Een echolood is op heel veel zeegaande scheepjes al heel gewoon: verschillende firma's brengen nu echter ook al radarappa raten voor jachten uit. Verder zijn er al vele andere min of meer inge nieuze instrumenten, die het de zei ler nog gemakkelijker moeten ma- AMSTERDAM (GPD) Het wordt voor de toeristische kampeerder in die delen van Europa die het meest in trek zijn, allengs moeilijker om aan het eind van een dag rijden nog een plaats op een camping te vinden. En als ze een plaats krjjgen toegewe zen is dat vaak op een deel dat het ongunstigst ligt. Velen hebben immers hun verlangen naar een tweede .huis' in de vrije natuur verwerkelijkt in de vorm van een plek op een camping voor een heel seizoen. Ze zetten hun tent om streeks Pasen op die .eigen' plaats op en halen hem pas in september weer weg. In sommige delen van Nederland is al ongeveer de helft van de stand plaatsen voor een heel seizoen ver huurd. De tenten moeten voor een bepaalde datum zijn geplaatst. Dit om moei lijkheden te voorkomen tussen de ter reinbeheerder en gegadigden voor een tijdelijke plaats. Andere kampeerter reinen laten zelfs helemaal geen kam peerders meer toe die geen vaste klant' zijn. Allerwegen is tussen kampbeheerder en hun organisaties aan de ene kant en kampeerders en hun organisaties aan de andere kant overleg en studie gaande om een oplossing te vinden die niet alleen kampbeheerder en .vaste klant' bevredigt maar ook de kampeerder die (onderweg) voor maar één of slechts een paar nach ten zijn tent wil opzetten. ken. Dit zyn onder meer echoloden met alarm zodra het jacht in on diep water komt gaat er een seintje over elektronische vvnndsnelheids- meters, automatische piloten en zell's koersberekeningcomputers. Zoki .computer' verschaft de zeiler door lopend gegevens over de afwijking van de boot ten opzichte van de ge wenste koers. Het Instrument wordt verbonden mei een speciale log en een zogenaamde stuurindieator. Een wijzerplaat wordt op de gewenste koers Ingesteld en voor de rest kan bij wijze van spre ken een kind de was doen. I-Iet koers- houden vergt nu veel minder oplet tendheid dan bij het sturen volgens het conventionele kompas. Bovendien wordt er een veel nauwkeuriger koers gestuurd. Sterke builenboordi De moderne richttagzoekers en zend en ontvangapparatuur voor jachte: zijn ook staaltjes van technisch ver nuft, hetgeen eveneens geldt voor de binnen- en buitenboordmotoren, de laatste zelfs ai met vermogens var 135 paardekrachten. Op het gebied van jachtbeslag worden er trouwens ook veel verfijnde artikelen aangebo den. De prijs van. die spullen is meestal navenant. Zo worden er bij voorbeeld schootlieren aangebocten voor meer dan duizend gulden per stuk. Het kan ook aanmerkelijk goed koper, zoals onder meer een bedrijf uit Sneek laat zien, dat een lier toon; voor 140,-, waarvan het bijzondere is, dat dit apparaat van verwissel bare pallen en veren is voorziein. Als die onderdelen na een jaar of zes in tensief zeilen versleten zijn kan men ze gewoon vervangen, zodat men niet genoodzaakt is een geheel nieuwe lier aan te schaffen. AMSTERDAM (GPD) Met tenten kun je alle kanten op, zowel in de letterlijke als in fi guurlijke zin. De Hiswa laat ze in overvloed met al hun toebe horen zien, van goedkoop tot haast buitensporig duur. Onder staand overzicht wil globaal de kosten aangeven van enige standaard-uitrustingen. Daar bij zijn we er niet van uitgegaan dat we voor een dubbeltje op de eerste rang zouden willen zitten dat we derhalve op bet goed koopste uit zouden zijn. Boven: Ultra-lioht van gewicht is deze ,Aero- Dispuut' uit de Aeroserie, speciaal voor kampeerders die per vliegtuig naar hun vakantiebestemming reizen. Er hoort een ultra-lichtgewiont plun- jezak en dito wasbak en waterem mer bij. De tent is van 58-grams on- gecoat nylonweefsel. Onder: Op de Hiswa ook deze .Filtpine' ultra light en daardoor geschikt voor de duizenden (elk jaar meer) kampeer ders, die per vliegtuig reizen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 14