mini mode WOENSDAG 11 MAART 1970 Het is nog maar een paar jaar geleden dat ,mini' in de mode kwam; de wereld was geschokt bij het zien van al die blote bovenbenen; ingezon- den-stukkenschrijvers en -schrijfsters verzetten heel wat werk; de Nederlandse confectie kon en wilde niet onmiddellijk overschakelen, maai de mini heeft toch duidelijk het pleit gewonnen. De jaren zestig zullen in de modewereld altijd vermeld blijven als de jaren van de mini-mode. Hei: eerste modeseizoen van de jaren zeventig krijgt de mini-mode serieuze concurrentie van de midi- en maxi-mode, maar meer dan dat is het niet,. De mini-mode zal zeker in de zomermaanden niet van wijken weten. Het is nog steeds ,in' om zomers met bruinverbrande benen door het leven te gaan en wie zal dan de kansen om de zon zijn werk te laten doen, onbenut laten? Bovendien de meeste mannen zien graag een mooi vrouwenbeen en zij zijn dan ook vrij resoluut in hun oordeel: mini mag van hen blijven, graag zelfs. Blijft tenslotte nog het oordeel van de vrouwen én van de fabrikanten. De eerste categorie is althans in Nederland over het algemeen niet voor midi (mode tot halverwege de kuit) te vinden. Wél voor maxi, maar alleen als het een jas over een mini-jurkje betreft, of als het over barre wintermaanden gaat. De fabrikanten zijn unaniem dezelfde mening toegedaan en dus is de zaak vrij simpel: deze zomer blijven de benen bloot. mini is meer Mini is overigens meer dan een kort rokje. Die mening is ook de Middelburgse Marielle Bolier toegedaan die in het Amsterdamse jurkjes ont werpt, Op de foto rechtsboven een klein wollen jurkje dat niet alleen veel bloot geeft aan de onderkant, maar ook het decolleté mag er zijn. Het jurkje heeft bovendien niet veel stof in de rug, de bandjes kruisen midden op de rug. Het is bijzonder geschikt om mee te nemen op va kantie naar het zonnige zuiden: de zon krijgt alle kansen en in de koffer neemt de jurk niet méér plaats in dan een paar panty's! Van hetzelfde kaliber is een zonnig geel jurkje dat Helene List, gezeten op een Wemeldingse toog, draagt. Het is gemaakt van een nieuw synthetisch materiaal, het lijkt een soepele en toch stevige nylon-plastic. Met dit jurkje is veel gedaan: het heeft een aardige belijning gekregen door stiksels die een grote ruit vor men; er zijn geen traditionele bustenaadjes, de coupe is verkregen door rimpelnaadjes, zoals op de foto duidelijk is te zien. De sluiting ic apart maar erg simpel en afgekeken van het ouderwetse badpak: een knoop in de bandjes in de nek; de rug is dan ook voor een groot ge deelte bloot. wit Wit wordt een grote modekleur dit, seizoen. In jurkjes, pakjes, mantels (jawel!) en ook in schoenen. De geweldige voorraden witte schoe nen kan bijna aan de lange serie rode schoenen tippen. En blijkens de verkoop van witte schoe nen in het najaar 1969 een seizoen dat alles tegen heeft voor witte schoenen zijn de ver wachtingen niet voor niets zo hoog gespannen. In Parijse kringen zijn juist de kleuren bruin, beige en zwart veel gezien, wit kwam daar op een derde of vierde plaats. Als men echter de confectionairs mag geloven willen de vrouwen na het geel van vorig jaar nu maar wit voor dit jaar. En dus is er veel wit, zo niet als hoofd kleur dan toch vrijwel altijd als tweede kleur in een tweekleurig jurkje, pakje of wat dies meer zij. Op de foto een wit jasje, licht, luchtig en makkelijk ook van Marielle Bolier. Het is gemaakt van nylon, sluit met een lange rits ook de colkraag dicht en is verder voorzien van grappige ritsjes voor vier zakjes. Ook deze jas kan opgevouwen worden toi een zeer klein pak ketje. Bij het jasje worden witte schoenen ge dragen: ook voor zomerse dagen hooggesloten. Tegen de achtergrond van een oud en scheef weggezakt schuurtje vlakbij het laatste restant van de ruïne in Ellewoutsdijk een Frans pakje, waar ook wit de hoofdkleur is. De bloemen en de afstekende randen zijn marineblauw. Het korte jasje wordt over een japonnetje met een marine-blauw bovenstukje gedragen. De hoed die er steeds met de wind vandoor wilde gaan heeft vrij brede randen en twee rijen gaatjes in de bol; vanwege de zomer waarschijn lijk. Op de tekening heeft Irma Goedemondt haar visie van mini-mode voor zomer 1970 weer gegeven. Bij de kleine fotootjes: Een zomers hoedje van zijde in pasteltintjes dat eindigt in een lange sjaal. De sjaals blijven ook dit seizoen één van de belangrijkste accessoires zowel bij mini, midi als maxi. brillen Zonnebrillen zullen in de zomer ook belangrijke accessoires zijn. Ze werden jaren geleden ge dragen om de zonnestralen te temperen. Tegen woordig lijkt dat slechts bijzaak te zijn: de vorm en de kleur van zowel montuur als de glazen eisen veel meer aandacht op. Er zijn zonne brillen met bruine, groene, gele, rose en blauwe glazen. Uit praktische overwegingen nemen de meeste mensen toch nog de bruine of groene glazen, maar degenen die een aardige bril bij een bepaalde jurk zoeken, letten alleen op de combinatie. Ook de vorm van de glazen, die behalve rond, vlindervormig en ovaal ook nog vierkant, zes- of achthoekig en zelfs driekant kan zijn, is belangrijk. Tenslotte nog even iets over de tassenmode Heel in zijn juist de sportieve hoge en smalle modellen, vooral voor jonge, sportieve mensen, maar daarnaast worden er juist ook lange, bre de modellen uitgebracht. ,De lange modellen zijn er juist voor de mensen met langmakende kleding: lange pijpen, lange vesten, lang haar.' Het lange image is ,in', vandaar de hoge tassen met lange hengsels', aldus een man uit de leder- warenbranche. .Tegelijkertijd worden de lage brede tassen gebracht omdat er tegenwicht moet zijn bij al die Lange mode. Bovendien is de vorm veel klassieker en daarom tijdlozer-en daarom in de duurdere klasse meer gebracht.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 21