geen propaganda voor of tegen militaire dienst VRAGEN ROND DE VERKONDIGING INLICHTINGENBUREAU GRONINGEN: DE AANRAKING provinciale zeeuwse courant 29 Binnenkort begint in Zeeland een Inlichtingen bureau voor dienstplichtige jongeren en andere belangstellenden. Het zal te raadplegen zijn in eerste instantie In de spreekuren van het maat schappelijk werk in Terneuzen en Goes. Men kan er informatie krijgen cq zal worden doorverwe zen naar informanten over dienstplicht, gewe tensbezwaren, alternatieve dienstplicht en ont wikkelingswerk. Zeeland heeft hiermee bepaald geen primeur. Het aantal bureau's loopt lang zaam tegen de tien stuks. De Zeeuwse opzet beginnen bij het maatschappelijk werk en van daar doorverwijzen naar informanten als precies is uitgezocht wét nódig is via de .intakemetho de' die het maatschappelijk werk toepast staat nog wel alleen. En men kan zich afvragen of do toch nog wel bestaande .drempelvrees' voor het maatschappelijk werk niet zal doorwerken in het bezoek aan het informatiebureau. De prak tijk zal het moeten uitwijzen, het hangt erg veel van de maatschappelijk werkers af, die de eerste ontvangers zijn. Op een afstand beziet ds Bjarne Kristensen, studentendecaan in Groningen en de man die daar met het eerste inlichtingenbureau in ons land enkele jaren geleden begon, de Zeeuw se methode met enige argwaan. Met hem en één van de informanten in Groningen, de student Rei- nier Kleyer, spraken wij over de Groninger er varingen. i liet inlichtingenbureau jongeren vrijwilligers, R. Kleyer, studentstudentendecaan ds B. Kristensen en de student J.W. Breunese. dienstweigering in Groningen. Vlnr: ,We moeten altijd weer vertellen dat we géén pro- pagandabureau zijn. Het gaat er om dat men in de kerk zegt: je moet handelen overeenkomstig je ge weten, zelf een beslissing nemen ten aanzien van militaire dienst, wapens, oorlog. Nou, als de kerk dat dan zo zeker weet, dan moet zij ook het mate riaal verschaffen vóór een gewetensvolle beslis- Dat proberen we met dit bureau te bereiken'. Ds Bjarne Kristensen (48), studentendecaan aan de rijksuniversi teit in Groningen heeft twee uiteenlopende hobbies. Hij begon in Groningen twee zaken,.die nu langzamerhand een.- eigen léven leiden: het inlichtingenbureau jongeren vrijwilligers, militaire dienst, dienstweigering" en de itichting ,De Oude Groninger Kerken', die vervallen oude kerken aankoopt, opknapt (met rijkssubsidie) en weer een passende bestemming probeert te geven. Van het bureau is hij nu secretaris van de begeleidingscommissie. Van de stichting is hij voorzitter. Twee ervaringen: over het bureau ,het was gillend i}0- dig', over zijn stichting: ,er is hier geen notaris die ooit wel eens een kerk heeft gekocht. Als de nodige papieren worden klaargemaakt komen pas de vragen: kan een hervormde gemeente wel het kerkhof, haar doden ver kopen? Ja, daar zit je dan toch wel even tegenaan te kijken'. Er zijn nu duizend doiiateurs die elk een tientje betalen in de stichting die al één toren bezit. De stich ting is begonnen met een brok informatie te verschaf fen. een nette ringband waarin afleveringen verschijnen over de oude Groninger kerken. Het is uiteraard de be doeling dat er meer bezit komt, vooral om te voorkomen dat de historische bezienswaardigheden in verkeerde han den vallen c q alleen maar een museale bestemming krij gen, want ook dat komt voor in het Groninger land. ,We zijn met massa's bezig', zegt ds Kristensen veelbelovend. In het stadhuis moesten houden, maar de burgemeester voelde er gelukkig niet voor. Die wilde ons wel subsidie verlenen, maar dat willen wij niet vanwege de onafhan kelijkheid. We konden beginnen vooral dankzij de vrij zinnig hervormden, die ons ruimte en financiën verschaf ten. Daarna kwamen we in het MAI-bureau', vertelt ds Kristensen. Wél hoopte het bureau subsidie te krijgen van het ministerie voor cultuur, recreatie ënmaatschap pelijk werk. Maar daar zag men geen redenen voor on dersteuning. Er werd slechts verwezen naar Pax Christi: ga daarmee eens praten, die doet dat werk ook'. ,En dat, terwijl die begeleidingscommissie er juist op verzoek van crm is gekomen', aldus ds Kristensen. GEEN PROPAGANDA GEEN ALTERNATIEVEN Van kerktorens naar dienstplicht. Het inlichtingenbureau heeft als'nadere aanduiding .jongeren vrijwilligers, mili taire dienst, dienstweigering'. Dat vindt ds Kristensen overigens niet bijster plezierig: ,het suggereert alternatieven en die zijn er niet, maar door die naam zijn wij in ieder geval herkenbaar'. Hoe herkenbaar blijkt uit de cijfers van bezoekers op het bureau, dat maandagsavonds van half zeven tot acht uur zitting houdt in het Maatschappelijk Advies- en Inlich tingenbureau (MAI) in Groningen. Gehoopt wordt nog eens op integratie met het MAI-werk„ omdat 't de zaken heel wat zal vereenvoudigen. Ter plaatse is men daartoe wel bereid, landelijk moet men nog wat wennen aan het bestaan van het inlichtingenbureau. Er zijn twee informanten (vrijwilligers) op het bureau, twee studenten. En er is een begeleidingscommissie, waar in representanten van het maatschappelijk werk der di verse kerken en de voorzitter van het MAI-bestuur In Groningen zitten. Financieel is men afhankelijk van de kerken, het bureau gaat dan ook officieel uit van de raad van kerken in Groningen, maar bij de stichting, en kele jaren geleden, is men maar vast begonnen zonder dat de raad van kerken er direct bij betrokken was. ,De raad van kerken zei aanvankelijk dat we het bureau De praktijk heeft .duidelijk, bewezen :dat hét "bureau nb- dig was. In 1967, het eerste jaar,- waren er négeiitiën zit tingen met 76 bezoekers. Daarvan kwamen er 22 om in formatie over ontwikkelingshulp, 25 over militaire dienst (vooral technische vragen over uitstel, broederdienst, KVV'ers, vrijstelling en dergelijke en negen en twintig kwamen om informatie over dienstweigering. In 1968 waren er 48 zittingen met 227 bezoekers. In 1969 is het aantal zitdagen en het aantal bezoekers wat minder ge weest, te wijten aan gebrek aan buitendienst-medewer kers (dat waren voornamelijk studenten aan de sociale academie, die afstudeerden). De buitendienstorganisatie is van bijzonder veel belang. De medewerkers daaraan bezoeken scholen, vertellen er over het bureau, leggen contacten met predikanten en geestelijken, met gemeen teraden en dergelijke. Was in voorgaande jaren het aantal bezoekers per zitdag vier, informant Reinier Kleyer (23) komt nu op een laag bezoek van 2,2 per keer voor het afgelopen jaar. In het tweede halfjaar van 1969 (exclu sief de zomermaanden met de schoolvakanties) werden 39 inlichtingen verstrekt, waarvan nog steeds het groot ste aantal over militaire dienst (19), over dienstweigering (16), BB (één) en jongeren vrijwilligerswerk (drie). Cijfers zeggen niet zoveel, ervaringen wel. Het bureau wil bepaald geen propaganda bedrijven, noch vóór dienstnemen, noch tegen militaire dienst. Maar juist daarmee hebben nogal wat mensen moeite. Ds Kristen sen: ,we geven alleen inlichtingen, technische informa tie. En die blijkt hard nodig. De mensen die bij ons komen hebben dikwijls te weinig in de gaten waarom het gaat. Ze worden pas geconfronteerd met de vragen als ze de oproep voor eerste oefening in huis krijgen. Het gros van de jongens komt tegenwoordig met vragen te zitten als ze dat papier krijgen. Ik geloof dat de kerken daarvan mede de oorzaak zijn. De diénstplicht wordt problematisch, omdat het gaat om wapens. De kerken zijn verplicht er iets aan te doen, mee te denken. Men begrijpt het nog helemaal niet, wat er te doen is. Men begint er wel tegen aan te hikken, maar pas bij die oproep komt de beslissing, dan is enige praatpalerij nodig, technisch. Het gaat om informatie in de eigen situatie, alleen daar mee is men gebaat'. ,Wie zegt dat dienstplicht altijd militaire dienst moet zijn, dat is toch kolder? Er moeten andere vormen van dienst mogelijk zijn, van burgerdienst. Ziekenhuizen wor den gesloten bij gebrek aan hulp en in verzorgingstehui zen voor bejaarden is ook een schreeuwend gebrek aan personeel. Waarom kunnen daar niet diegenen die wel hun dienstplicht wallen vervullen, maar bezwaar hebben tegen militaire dienst, in een situatie, aangepast aan hun hennen en kunnen, vervangend werken? Het is nu al zo. dat niet alle dienstweigeraars naar Vledder gaan maar het is natuurlijk wel de vraag hoe .defensie' zinrijk werk kan vinden. We kunnen daarmee als bureau ook helpen, enigszins de weg wijzen. We hebben daarom bepaald een goede samenwerking met de voorlichtingsofficier van het ministerie van defensie. Iets minder vlot is die com municatie met het ministerie van buitenlandse zaken (jongeren vrijwilligers en internationale technische hulp verlening). Het is ons bureau niet helemaal duidelijk waarom dit ministerie niet gretiger gebruik maakt van de mogelijkheden die de kerken zouden kunnen bieden. We' krijgen mensen, die wat willen, die graag naaf hét- 1 buitenland gaan, maar men kan niet zeggen dat er zo geweldig veel interesse is in Den Haag'. Er zijn verschillende categorieën die op het bureau ko men. En hun achtergrond is echt niet beperkt tot stu denten "of aankomende studenten. Informant Reinier Kley er: .het varieert van lagere tuinbouwschool tot acade mici'. Dienstweigeraars worden doorverwezen naar de heer C. Inja van de doopsgezinde vredesgroep, autori teit op dit gebied, of naar anderen, die ervaring daar mee hebben. Het gaat in het algemeen om morele of godsdienstige bezwaren. Politieke bezwaren worden door de wet niet erkend. Ik geef daarom in het algemeen als advies die politieke te rug te brengen tot ethische motieven'. CONSEQUENTIES .Nodig blijkt altijd dat je de wet uitlegt, direct wijst op de consequenties van het dienstweigeren, één op de zeven komt er maar door, dat men ook de consequenties echt aanvaardt (zal het later bij sollicitaties wat uitmaken?) Andere adviezen die wij geven zijn: bewaar kopieën van alle correspondentie, teken stukken alleen onder voor behoud, ga niet in op vragen over de relatie van dienst weigeren en oorlogsgeweld, ga alleen op je eigen situatie in', aldus Kleyer. Ds Kristensen vertelt dat tot nu toe maar tien jonge mensen via het Groninger bureau in buitenlandse dienst zijn terecht gekomen. Als men in het buitenland heeft gewerkt krijgt men bij wet vrijstelling van eerste oefe ning. ,Het "betekent wel dat men bij mobilisatie toch wordt opgeroepen want, men wordt buitengewoon dienst plichtig. Het valt niet mee om via buitenlandse zaken in de internationale technische hulpverlening te komen. De keuring is zwaar, de kwalificaties zijn hoog. Wij adviseren in dergelijke gevallen: eerst dienstweigeren cn dan bui tenlands werk aanvragen'. Merkwaardigerwijs krijgt het bureau ook v'eel puur tech nische vragen over militaire dienst te verwerken. Vragen, die men in feite ook wel kan krijgen op het stadhuis. ,Door onze relatie met .defensie' weten we hoe we derge lijke vragen moeten beantwoorden. We verwijzen nooit door', zegt ds Kristensen. Men krijgt niet alleen vra gers, die met de dienstplicht worden geconfronteerd voor dat ze erin moeten, ook met dienstplichtigen, die al on der de wapenen zijn, en die problemen krijgen. Ds Kris tensen: .schrijnende gevallen soms'. WILL VERKERK 7 MAART 1970 De laatste maand hebben we het tweemaal meegemaakt dat gesproken werd over de kerkdienst. De ene keer was het in een gemengd gezelschap, protestants- en rooms- katholieken. De andere keer was het enkel een hervormde aangelegenheid. Maar heide keren was er een zeker onbehagen, dat oversloeg In een bepaalde verlegenheid toen de vraag ter sprake kwam hoe het dan wél moest Het Is oltjjd gemakkelijker te zeggen hoe het niet moet dan hoe het wel moet. De beste stuurlui staan ook hier meestal aan de wal. Als bezwuren werden naar voren gebracht dat het altijd hetzelfde Is In een kerkdienst; dat het lijkt of een samenkomst van de gemeente buiten deze tijd staat. Er werden ook weer noten gekraakt over die predikers die persé actueel willen zijn en het dan hebben over Vietnam enz. Wat ze zeggen mag dan zo zijn, maar wij zit ten hier met andere problemen en je voelt dikwijls zo weinig of in het geheel niet dat je er bij betrokken bent. Tenslotte kwam het beide keren hierop neer dat men zou willen dat de tekst of het ge deelte waarover gepreekt wordt jc zo na aan het hart werd gelegd dat je zou moe ten zeggen: dat is nu een woord voor mij, een woord waarmee ik in deze tijd en in mijn omstandigheden moet trachten te leven. De prediking was vroeger vooral een pro testantse zaak, en wel in die mate dat de kerkdienst grotendeels door de predi king werd- beheerst en een preekdienst werd. Tegenwoordig kunnen we met meer zeggen dat het een protestantse aangele genheid is, want de pastoors en kape laans zitten nu voor dezelfde moeilijkheid dat ze een stuk van het evangelie in ieder geval tot aan het hart van hun parochia nen moeten brengen. Zij moeten dit bo vendien nog doen zonder dat ze een tra ditie van dit soort predikatie achter zich hebben, zoals dat met de protestantse pre dikers wél het geval is. Misschien is dit een nadeel, maar misschien ook een voor deel. Doch dat er ook voor hen vragen liggen blijkt wel uit de opdracht die door heit pastoraal concilie aan een commissie is gegeven om zich tp bezinnen over ,de verkondiging van het geloof aan jongeren en volwassenen. Inhoud, vormgeving en verantwoordelijkheid in de moderne kate- chese'. Er is een rapport uitgekomen dat de commissie de titel heeft meegegeven: .Vragen rond de verkondiging*. Wie het rapport- leest zal bemerken dat deze ver andering van naamgeving een tamelijk diepe oorzaak heeft. Men heeft verlegen gezeten met de formulering: verkondiging van het geloof. Wanneer wij spreken over ,hetietwat zwevende begrip verkondiging aldus de commissie dan zullen bij het beraad allen moeten worden betrok ken die op een of andere manier met ver kondiging en katechese te maken hebben. Ook bijvoorbeeld de luisteraars bij de preek, de leerlingen bij de katechese en de deelnemers aan een gespreksgroep. ,De prediking, de katechese, de gespreks groep, worden hier dus-niet meer uit elk aar gefitaald. Ze'"'vallêii alle ónder dat woord .verkondiging'. Wat verwacht men nu hiérvan De commissie ls ter rade gegaan bij de concilie-postbussen, waar de parochianen van ons land hun vragen en opmerkingen konden inzenden. En dan blijkt daaruit dat het .verwachtingspatroon' heel ver schillend ligt .bij de diverse inzenders. Iets anders zouden we ook moeilijk kun nen verwachten. .Waarom zegt men te genwoordig niet meer duidelijk waar het op staat?' ,De priesters moeten zich hou den aan de officiële leer van de kerk en die met gezag verkondigen'. De jeugd krijgt geen houvast meer. ,Men is bezig onze kinderen op godsdienstig gebied van ons te vervreemden'. .Waarom altijd weer die bijbel?' ,De kerk moet meer verkondigen door sociale dienstver lening*. enz. Het zijn waarlijk niet spe cifieke rooms-katholieke vragen waarmee de commissie door de concilie-postbussen in aanraking is gekomen. De commissie kwam natururlijk voor de vraag te staan wat de verkondiging in wezen bedoelt te zijn. Het gaat bij de prediking, de katechese, de liturgie enz om .geloofsverkondiging'. Wanneer dit woord gebruikt wordt is de commissie er zich van bewust dat dit woord in rooms- katholieke oren anders klinkt dan in de oren van protestants-katholieken. Voor de eersten zit er de suggestie in ,dat het ge loof een onveranderlijk vaststaand en slui tend geheel is, dat door de verkondiging aan anderen wordt overgedragen'. In net Nieuwe Testament vinden we dit niet, zo wordt dan geconstateerd. Daar is de ver kondiging een oproep, die zoveel over tuigingskracht heeft dat anderen, de luis teraars, er over gaan denken en spreken. Paulus op de Areopgaus in Athene zij hier een voorbeeld. Maar, ,de beslissende betekenis van de verkondigde waarheid zal moeten blijken door haar eigen overtui gingskracht, die het werk is van de Heili ge Geest'. Wanneer de goegemeente bij de verkondiging denkt aan een vastge stelde leer, is dat te begrijpen, want .maar al te vaak is de waarheid van de verkon diging gezien en voorgesteld als een ge geven iets dat zonder meer op het gezag van de vez-kondiging kon en moest wor den aanvaard'. Dan sluit men de Heilige Geest uit, die altijd het laatste en beslissende woord zal moeten spreken. Om dit alles duidelijker te maken wordt in het i-apport, dat op het komende pasto raal concilie nader zal worden behandeld, een vergelijking getrokken tussen de oude katechismrus van de R-K Kerk in ons land, van 1910 (tot voor betrekkelijk kor te tijd in gebruik en misschien hier en daar nog wel) en de Nieuwe Katechismus van 1966. In die katechismus van 1910 ligt .het accent sterk en eenzijdig op het begrippelijk en verstandelijk element'. De termen ,de geopenbaarde waarheden' en ,de waarheden die wij moeten geloven', komen daarin nog al eens voor. ,Dat heeft ertoe geleid dat men vrij algemeen de openbaring is gaan zien als een systeem van waarheden, een leer, een geheel van voorschriften, een wet die eens en voor goed gegeven is'. ,Deze zijn dan, wegens hun goddelijke oorsprong wezenlijk 'on veranderlijk'. Hierbij wordt de verkondi ging het voorhouden van deze waarheden. Die katechismus van 1910 is naar de oude metlhode van vraag en antwoord. Op ie dere vraag die gesteld wordt, komt een geprefabriceerd antwoord, dat uit het hoofd moet worden geleerd. Zo werd heel de openbaring gezien als ,een geopenbaar de leer'. Wie denkt hier niet aan de Hei- derbergse Katechismus waar we dezelfde methode vinden? Deze methode is autori tair: zo is het en niet anders. ,Het was een moeilijk en langdurig proces, waarin ge leidelijk het inzicht doorbrak dat de be staande visie te eenzijdig was'. Het twee de Vaticaans concilie heeft hier een de- finitieve doorbraak betekend. In de con stitutie over de goddelijke openbaring wordt niet meer gesproken over .geopen baarde waarheden', maar over God. ~,die zichzelf te kennen geeft, die nodigt tot gemeenschap met Hem'. In de bijbel vinden we het verhaal van God met de mensen. Wie goed leest, zal ontdekken dat die mensen van 4000 en 2000 jaar ge leden dezelfde mensen waren als wij nu nog zijn. De Nieuwe Katechismus van 1966 vond hier haar basis. Hierin gaat het om het navertellen van ,de dingen die onder ons gebeurd zijn'. Wanneer het zo gezegd wordt, zijn we meteen terug in Lukas 1:10. Deze nieuwe visie heeft niet geringe ge volgen voor de verkondiging (in de ruim ste zin dan genomen). De .werkelijk fun damentele vragen' zullen aan bod moeten komen en niet alleen ,de kerkelijke of door het systeem bepaalde vragen'. ,Een ander type van verkondiging ontstaat, ais niet meer het bezit van de waarheid alle ac cent krijgt, maar het zoeken naar de be tekenis van de overgeleverde waarheid voor eigen tijd en leven'. Zo komen er bij de verkondiging twee partners, die elkaar nodig hebben, de brenger en de ontvanger. Die laatste heeft zijn eigen vragen m te brengen, waarnaar de eerste niet alleen moet luisteren, maar waarvan hij ook moet leren, wil hij op de rechte wijze kunnen verkondigen. Zo krijgen we een gesprek. En al is het dat dit in een kerkdienst niet mogelijk is als bij de ka techese en op een gesprekskring, toch zal ook hier het element van het gesprek niet mogen ontbreken. Het gaat om de bijbelse boodschap, maar zó, dat we daar in een antwoord vinden op onze vragen. Alle prediking heeft nu eenmaal een echo- bodem nodig. .Vragen rond de verkondiging'. Het is een rapport dat geschreven is voor het pas toraal concilie van de r-k kerkprovincie die Nederland ls. Wanneer we het lezen moeten we zeggen, ook bij het verschil in accent, dat het om deze dingen gaat ook in de protestantse kerken. Ook al zijn de kerken gescheiden, ze zijn toch in deze tijd op één hoop geworpen, omdat ze met precies dezelfde vragen en moeilijkheden hebben te worstelen en daarvan is ook het hier besproken rapport een bewijs, en zelfs een zeer goed. H. ,11c heb me geërgerd aan deze bedelpar tij voor zo'n overbodig iets als deze klok ken. Hoe een kerk liet verantwoorden kan om in deze tijd een kapitaal (waarde van het koper f 18.000, installatiekosten onge veer 10.000) uit. te geven voor zoiets, kan ik niet begrijpen', schrijft Elly Capello op 'Ie jongeren pagina's van ,Kontalet', het blad van de rk parochie in Goes. Ze heeft het over de nieuwe klokken voor de rk lcerlc in Goes, waarvoor onder andere juist in propvolle kerstmissen werd gecollecteerd'. Ze wijst, op het bewust leven' men mag niet alleen maar in het eigen kringetje rondkijkenmaar de verantwoordelijkheid voor de hele.wereld moet men kennen en gelooft dutdie klokkenaanschaf daarmee wel regelrecht in strijd Is. Js het niet treurig dat wij christenen een klok zoudenmoeten luiden om een lek ker zondags-gevoel te krijgen, zodat wij in de goede stemming naar de kerk kunnen gaan?' Zeker honderd hoogleraren, lectoren, we tenschappelijke ambtenaren en oudere jaarsstudenten hebben zich al achter de open brief gesteld, die het gereformeerd vredesberaad naar de gereformeerde syno de heeft gezonden. De ondertekenaars zijn verbijsterd over de weigering van de syno de met 31/ tegen 26 stemmen om uit te spreken dat een oorlog met nucleaire, biologische en chemische (NBC-) wapens zonde en onder alle omstandigheden onge oorloofd is. De ondertekenaars zijn van de secties natuur- en wiskunde, biologie en chemie van de VU en verklaren dat. zij .gezien hun specifieke verantwoordelijkheid voor en kennis van de gevolgen die de toe passing van de moderne natuurwetenschap op de huidige oorlogsvoering heeft', volle dig staan achter de brief van het vredes beraad. Het aantal seculiere priesters in ons land zal de komende twintig jaar met 27 procent verminderen, van 1/000 tot 2900. Het aantal priesterleden der kloosters zal zakken van 9100 lot 6600, de achteruit gang in het aantal broeders zal ongeveer hetzelfde zijn, het aantal zusters zal zetter S7 procent zijn (27.000 nu). Aldus de ver wachtingen van het katholiek sociaal-ker kelijk instituut. Het Centraal interkerkelijk bureau voor het bedrijfsleven en de stichting JZerk en Wereld' hebben m Driebergen een conferen tie gehouden over het bedrijfsapostolaat, met onder andere representanten van vak verenigingen, werkgeversorganisaties en personeelschefs. Het beraad had ten doel vast te stellen welke rol het kerkelijke werk in liet bedrijfsleven kan spelen naast, de vakbeweging en de personeelsafdelingen. Hel uitgangspunt was, dat er een situatie is ontstaan waarin de gemiddelde inkomens een niveau hebben bereikt, waarbij inko mensvermeerdering niet meer liet belang rijkste motief is voor het verrichten van arbeid. Ter conferentie kwam men tot de conclusie dat het huidige personeelsbeleid faalt in veel bedrijven ten opzichte van de werknemers boven de veertig jaar. On voldoende caiTiéreplanning en het gebrek aan mogelijkheden om na het passeren van de 1/0 van betrekking te, veranderen zijn er de oorzaak-van dat velen in de betreffende leeftijdsgroep geen geschikte plaats in het. arbeidsproces kunnen vinden. Een rol daar bij speelt dat pensioenvoorzieningen te veel aan de bedrijven zijn gebonden. De bedrijfs- apostolaten zullen zich met dit vraagstuk gaan bezighouden. Voorts zal de aandacht worden gericht op: meer actie voor de in voering van het zogenaamde Sabbatsjaar, betaald verlof bij een vormingsperiode, be studering van het probleem van het ziekte verzuim en een actie voor de invoering van een deskundig personeelsbeleid in elke on derneming. In Utrecht is de eerste ouderling voor moderne communicatie benoemd in de her vormde gemeente aldaar, op verzoek van het evangelisatiewerk. Men «;iJ in het ker- kerwerk meer aandacht geven aan de vra gen waarvoor de moderne media de kerken stellen bij de overdracht van de kerkelijke boodschap. De ouderling is de heer J. H. Bartelsen, personeelsfunctionaris van een verzekeringsmaatschappij. Bij een rz ui veringsactie' in het. Vaticaan zijn zeker vijftien personen van hun status als Vaticaans staatsburger ontheven. Deze onthulling volgde op berichten dat perso neel van het Vaticaan (er zijn 531/ Vati caanse burgers, die veel voorrechten genie ten) betrokken zou zijn geweest bij mal versaties van museum-entreegelden en van benzinebonnen, o Op liet tegerpredikantencongres 1970 in Nunspeet is een voorstel aangenomen, waar in predikanten verzoeken besprekingen te openen met de rooms-ka.tholieke geestelij ke verzorging om na te gaan in hoeverre de gezamenlijke opzet voor hun arbeid gewenst of noodzakelijk is. Het rapport geestelijke verzorging model 1980 stellen de predikan ten als uitgangspunt voor de besprekingen. De leg er predikant en hopen, dat één en an der zo snel mogelijk op gang zal komen, zodat in november het- gemeenschappelijk congres van de rooms-katholieke geestelij ke verzorgers en protestants-geestelijke verzorgers kan worden gehouden. Op het congres hebben de legerpredikant ten gepleit voor meer voortvarendheid bij de herziening van de militaire rechtsple ging, opheffing van de noodzaak voor vele militairen om op zondagavond naar hun onderdeel terug te keren, afschaffing van het zogenaamde consignatieweekeinde voor recruten en meer aandacht voor de onbe vredigende behandeling door de legerautori- teiten van de Jehova's Getuigen, die zich beroepen op de wet gewetensbezwaren. Daarom zeg ik u: Haar zon den zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde. Lucas 7:47. Jezus was te gast in het huis van Simon, de Fari zeeër. Erg vriendelijk Was de be groeting niet geweest en de maaltijd vond plaats in 'n ■kille sfeer. 'n Vrouw uit de stadbe rucht om haar ambacht, waarvan men beweert dat het het oudste beroep ter wereld is, kwam het ver trek binnen. Ze was totaal overstuur, ze knielde neer en begon.Je zus1 voeten te zalven met mirre. Voor een fatsoenlijk mens gewoon niet om aan te zien. Wat een toestand Simon reageerdezuur: Als deze Jezus de profeet was, zou Hij- het onmiddellijk doorhebben wie en wat deze vrouw is die Hem aan raakt. Daar heb je het schandaal, de aanraking. En Simon gebruikte dit schandaal om duidelijk te stellen, dat Jezus nooit de profeet kon zijndie Israël verwachtte. En Jezus zat ertussen. Si mon, de rechtvaardige aan de ene kant, de vrome uit de stad aan de andere en Hij sprak bovenvermelde woorden. Hoe durfde Hij- In een belangrijke preek over dit schriftgedeelte heeft Paul TiHich de vraag gesteldWaarom zijn er sovelen, die zich afkeren van het rechtvaardige christendom Zon het kunnen zijn om dat men een liefde zoekt, die op vergeving is geba seerd De Kerk zou meer Kerk dan Christus moeten zijn, meer dan ze nu is, als ze zou handelen, zoals Jezus handelt en niet zoals Si- Maar waar loopt het op uit Het. waren niet do notoire zondaars, de slechtemen sen die Jezus gekruisigd hebben. Maar do rechtvaar digen hebben dat gedaan, de hoeders van wet en or de, of zoals dat vandaag heet, de bewakers van het establishment'. De rechtvaardigen' zagen in deze liefde een gevaar voor die orde. Zo is het tot op heden. ,Want v:aar blijf je dan. nietwaar?', is de vraag van de benauwde zelfhandhaving. Precies, waar blijf je dan. Zou het kunnen zijn dat het kruis daar iets mee te maken heeft, als het teken van een absolute liefde?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 29