GOESE MUZIEKSCHOOL HUIST IN BOUWVAL ondanks nood situatie bloeien muziek scholen' courant 27 laiiiiiii PAUL C. VAN BELZEN: ,IK BEN HET BEU' KWESTIE SLEEPT AL VEERTIEN JAAR G. W. Bergman, directeur Zeeuwse Muziekschool OVERHEID TOONT GEBREK AAN VISIE provincial* zeeuwse 28 FEBRUARI 1970 Er is misschien geen tak van kunstzinnige vorming die zo'n hoge vlucht genomen heeft als het muziekschoolwezen. Dat gebeurde vooral na de oorlog, toen er een duidelijke behoefte aan geor ganiseerd muziekonderwijs kwam. In de afgelopen vijfentwintig jaar schoten de muziekscholen als paddestoelen uit de grond. Want iedere gemeenschap van zo omstreeks 25.000 inwoners achtte zich op cultureel gebied niet bij, als er geen muziekschool was. Kleinere gemeenschappen stichtten dikwijls met elkaar een zogenaamde streekmuziekschool. In Zeeland werd dat zelfs een .provincia le school, uniek voor heel ons land. De activiteiten die na 1945 overal in Nederland losbarstten ten aanzien van een zo groot mogelijke sociale en geografische spreiding van muziekonderwijs, beant woordden in onze provincie tvel heel duidelijk aan dit doel. De rijksinspectie voor het muziekonderwijs kwam met een structuurplan en richtlijnen voor muziekscholen. Uitvoerig wordt daar ingegaan op zaken' als" dé taak, de indeling, dc status van de school; de salariëring van de leerkrachten; de lesgelden, de leiding, de binding tussen school en ouders, de subsidiëring van rijkswege. Ook kwam er van die kant een basisplan voor de op leiding van spelers in harmonie- of fanfarekorpsen. De opleidingen tot de bevoegdheden voor het lesgeven wer den op de helling gezet, resulterend in het instellen van de muziekonderwijsaktes A en B. De koninklijke Neder landse toonkunstenaarsvereniging ging zich met de toe nemende behoefte aan goed muziekonderwijs bemoeien. Strijd ging deze vereniging voeren tegen de beunhazen, de scharrelaars, de nietskunnende alleskunners. die vooral op het platteland hun prooien wisten te vinden. Zo ontstond een register van erkende musici, waaron der als belangrijk contingent de muziekschoolleer- krachten Dit register ligt op elke erkende muziek school ter inzage, en mag voor de lesnemers een waar borg zijn. Behalve het rjjk gingen ook de provincies subsidiëren. Over de rijksbijdrage kan 'eigenlijk beter gezwegen worden. Over het boekjaar 1968 deelde het rijk nl met 2.G9 procent in de gezamenlijke Nederlandse muziek- jchoolinkomsten. Voor de Zeeuwse muziekschool was het percentage rijkssubsidie over dat jaar 2.57 pet. Het Iecuwedeel van de kosten kwamen en komen in Neder land nog steeds op de gemeentelijke begrotingen te drukken. Over 1968 drogen de Nederlandse gemeanten met bijna 61 pet bij aan het financieel opvangen van de stormachtige ontwikkeling van het muzieksehoolon- denvijs. STORMACHTIG Van stormachtig mag inderdaad gesproken worden. Bopalen wc ons alleen maar tot de Zeeuwse muziek school. Als In september 1965 de huidige directeur, de heer G. W. Bergman, zijn entree doet, staan er 1800 leerlingen geboekt Vier jaar later is dat aantal met meer dan vijftig procent toegenomen. Deze ontwikke ling meer leerlingcia, meer docenten, grotere gebouwen) betekent een steeds grotere .claim' op de gemeentelijke overheidsgelden. Gelukkig sprong in Zeeland de provin ciale overheid bij met een bijdrage die over 1968 550 procent van het schamele rijkssubsidie bedroeg. Mu ziekschool-directeur Bergman, gevraagd naar verdere bijzonderheden over de toestand van het Zeeuwse mu ziekonderwijs, zegt: ,In Zeeland dat liet op zoveel gebieden (en misschien ook wel naar do aard der inwoners) wat zuiniger aan moet doen, dragen de gemeenten minder aan het mu- zlckschoolonderwijs bij dan het landelijk gemiddelde doet vermoeden. Hun aandeel is even hoog als dat. van de lesnemers (42 pet). Dit heeft tot gevolg dat de les gelden in onze provincie hoger liggen dan elders in Nederland. Gevaarlijke gevolgen hiervan zouden kun nen zijn', aldus de lieer Bergman, ,dat vooral de Zeeuw se muziekschool zich in de richting van de .standen school' gaat ontwikkelen. Het ideaal: een vollcsmu- ziclvscliool is in do huidige financierlngssituatie ter nauwernood haalbaar'. Door vooral het groepsonderwïjs meer en meer op de vo;,:grond te stellen (in 1966 10.2 pet. nu al bijna 20 pet van het totale aantal lesuren), dat uiteraard goed koper gegeven kan worden, tracht de Zeeuwse mu ziekschool niettemin breder lagen van de bevolking te hereiken. Het aansnoeren van de gemeentelijke over heidsbeurzen mag echter de kwaliteit van het onder wijs niet benadelen. Sommige instrumenten kunnen doodgewoon niet groepsgewijs onderwezen worden! .Bovendien, meent de heer Bergman, wordt de noodza kelijkheid van het groepsonderricht niet alleen door subsidieperikelen gedicteerd. Er zijn wol zeker pedr*- gogische overwegingen die het gezamenlijk musiceren door kinderen noodzakelijk maken'. HUISVESTING Groepsonderricht betekent ook veranderde eisen, ge- Bteld aan de gebouwen waarin les wordt gegeven: im mers er kan niet uitsluitend meer met kamers volstaan worden. In het algemeen volctoande huisvestingen van de Zeeuwse muziekschool weinig of niet aan de eisen die het muziekonderwijs stelt. Alleen in VJlssmgen en Zie- rikzeee kan van een redelijke toestand worden gespro ken. De lessen in Middelburg worden op de zolder van de concertzaal gegeven; met schotjes van board zijn daafT leskamers gemaakt. Op 'drukbezette tijden tui melt de argoloze bezoeker in een chaos van Klanken. Bo vendien is de ruimte al enkele jaren te klein gebleken; over een aantal schoolgebouwen in de stad is nu het onderwijs verspreid. Gelukkig is er uitzicht op een nieuw onderkomen. Hemeltergend is do huisvostingstoestand al vele jaren in Goes. De bescheiden geldmiddelen deden veertien jaar geleden besluiten tot het huren van een afgedankt woonhuis. Wat lapwerk en het bordje .Muziekschool' opende de deur voor de nuiziekleergierige jeugd van öoes. Al jaren draaft de heer Bergman achter huis eigenaren, makelaars, gemeentebestuurders aan, om een verandering in de onhoudbare situatie te brengen. Ruim een jaar geleden kwam de nieuwe adjunct-directeur van de Goese- muziekschool, de heer Paul van Belzen, hem hierin steunen. Met grote ijver zette Van Belzen zich in om op zo kort mogelijke terrein een waardiger onderdak te vin den'. zegt de heer Bergman. ,U begrijpt, vervolgt hij, .dat een aan de eisen van het moderne muziekonder wijs aangepast gebouw in Goes een urgente zaak is. Maar dat betekent óók weer een verhoging van de uit gaven en een opnieuw aankloppen bij de gemeentelijke overheden, die met hun financiële middelen toch al nau welijks de snelle groei van de muziekschool kunnen volgen. Goes was ereds jaren terug de eerste gemeente die zich onttrok aan de zg gemeenschappelijke regeling voor het muziekonderwijs in Zeeland door het instellen van hetgeen in de universitaire wereld de .numerus clausus' genoemd wordt. Een mooi woord vó'or het afremmen van leerlingentoeloop doo raan het subsidie een bepaald pla fond te geven. Veel gemeenten hebben toen dit voorbeeld gevolgd. De leerlingenstop is het moderne zwaard van Damocles dat een blo ei «nd muziekschoolwezen bedreigt. Zeeland is niet het enige gebied waar langzamerhand deze noodsituatie aanwijsbaar is. Momenteel onder vindt meer dan 35 pet van alle rijks-erkende muziek schollen in Nederland in dit opzicht rechtstreekse moei lijkheden en er komen nog dagelijks scholen bij. Een .bevriezing' van de gemeentelijke bijdragen zal niet alleen gevolgd worden door een vermindering van het leerlingental, maar ook door een dreigend ontslag van leerkrachten. En dat juist nu van rijkswege, zoals al gezegd, aan de bevoegdheden hogere eisen worden gesteld. Het gaat hier. in cijfers uitgedrukt, om in to taal twee miljoen lesuren aan alle Nederlandse mu- ziekscholei- In het opvoeren van tie lesgelden, in Zeeland verhou dingsgewijs al hoog, kan geen oplossing gevonden wor den. De stichting overleg muziekonderwijsinstellingen in Nederland, een bundeling van het merendeel van de muziekscholen, heeft kort geleden in een adres aan de leden van de eerste en tweede kamer gewaarschuwd, dat de ontwikkeling van het muziekschoolwerk volko men spaak dreigt, te lopen in verband met. de minimale bijdrage van de rijksoverheid, in de wandelgang rijks fooi' genoemd. KRITIEK Bij herhaling heeft deze stichting van overleg bij mi nister Klompé aangedrongen op verhoging van haar subsidie. Afremming van het leerlingental, onevenredige opvoering van lesgelden, pedagogisch-didactische on verantwoorde maatregelen zijn symptomen van een langzame dood van een zaak die juist bloeit! In de cember jl kwam het kunstbeleid van minister Klompé aan de orde bij de begrotingsbehandeling. Toen werd er zware kritiek geleverd op het lage subsidie aan de muziekscholen. De oppositiepartijen dienden een amendement in om te bereiken dat op de begroting ten minste drie miljoen gulden meer voor de muziekscholen zou worden uit getrokken (dat betekende ongeveer een gemiddelde van 28.000, in wezen een druppel op een gloeiende plaat) .Bij de begrotingsbehandeling werd in het politieke spel dit amendement door de rechtervleugel van de kamer weggestemd. En zo blijven gemeenten, lesnemers, een radeloos directeur voor moeilijkheden geplaatst die steeds groter worden ten gevolge van een van weinig visie getuigend beleid van do rijksoverheid', besluit, de heer Bergman. voudig niet meer voortgezet kan worden. De zolderverdieping is het afgelopen jaar reeds buiten gebruik gesteld. Het resultaat hiervan is na tuurlijk dat op diverse dagen ge woekerd wordt met de schaarse ruim te die over is gebleven. Ouders die op zulke dagen een bezoek aan de school brengen kunnen alleen te woord worden gestaan in de gang, welke bovendien dienst moet doen ais wachtruimte voor de leerlingen. .Je kunt niet over een onhoudbare toestand blijven praten. Het gevaar bestaat, dat we op een bepaald mo ment eenvoudig niet meer verder kun nen en er mee moeten ophouden, hoezeer we dit ook zouden betreu ren. Wordt er binnen redelijke tijd geen oplossing voor dit probleem gevon den dan zal Goes, wat het muziek onderwijs betreft, tót de meest ach tergebleven gebieden van Nederland gaan behoren. Je zult trouwens lang moeten zoeken om een tweede mu ziekschool te vinden die even slecht gehuisvest is als de Goese afdeling van de Zeeuwse Muziekschool', be sluit Paul van Belzen. GERARD C. VAN LOO onbewoonbaar Hij gaat verder: .Het eerste dat bij mijn benoeming als adjunct-direc teur van de Goese school mijn volle aandacht vroeg, was een oplossing te vinden voor de deplorabele toe stand van de behuizing. Cm uit dit pand waar het predikaat .onbewoon baar' op zijn plaats is. te komen en een onderkomen te vinden de Zeeuw se Muziekschool waardig. Hier worden kinderen, die in hun voor sfeer gevoeligste levensperiode zijn, met muziek in aanraking ge bracht.' Bij de Ingebruikneming nu zo'n 14 jaar geleden, voldeed dit gebouw al niet aan de minimaal te stellen eisen Het christelijk lyceum, huisvestte voordien de muziekschool maar kreeg met ruimtegebrek tekampen. Men besloot als noodsprong een tijdelijk onderkomen te zoeken in een oud afgedankt woonpakhuis. Van de rek baarheid van het begrip tijdelijk had men toen waarschijnlijk nog geen vermoeden. Dat het toch al niet zo florissante gebouw er in de loop der Jaren niet op vooruit is gegaan laat zich raden. Achteraanzicht van liet gebouwvan de Zeeuwse muziekschool in Goes. Wat eens misschien een niet onaar dige combinatie van een woonhuis en een winlceltje was, is nu in een vergevorderd stadium van verkrotting ge- komen. (Foto PZCj ,stal' Dit pand doet je denken aan een ouderwtse veehouderij. Zelfs de geur doet enigszins in die richting den ken. zegt Van Belzen. Bij een rond gang blijkt de ,stal' inderdaad als muziekschool dienst te doen. Een somber hol achter een wankele af scheiding was tot voor kort de zaal waar het algemeen vormend muziek onderwijs werd gegeven; dit kon in middels in enkele andere scholen wor sen ondergebracht. De muren in de gang met hun originele schimmel- öatronen door het rijkelijk aanwezi ge vocht, de vloer van het zaaltje lie een duidelijke neiging tot ver takken verraadt, zijn de oorzaken ar van dat er geen kleine uitvoerin gen meer in de .muziekschool' ge ge- een worden. De toestand van de resl /an het gebouw is, een heel klein gedeelte uitgezonderd, hieraan gelijk Het .hemels' uitzicht op de zolder ts bijzonder hinderlijk^ dit heeft vaak .ot ware overstromingen geleid' ver eelt de heer Van Belzen. Provisori sche reparaties stelden hieraan enig zins paal en perk, maar dit alles neeft niet kunnen voorkomen dal Jonker bruine vochtkringen de wan- Jen en plafonds in het gehele ge- oouw overdadig sieren. Om deze sfeerbeschrijving te vol tooien moet ik ook nog de aparte geur van vocht, schimmel en rottend hout vermelden die vooral bij ver- Jamping (tijdens het stookséizoen oijzonder doordringend kan zijn. Over Je kakafonie van klanken, de kamers zijn op generlei wijze geïsoleerd zal •k verder maar zwijgen', verzucht de idjunct directeur. Het is duidelijk dat van een verant woord lesmilieu in zo'n onderkomen moeilijk sprake kan zijn. De docen ten doen hun best maar deze situatie vergt wel veel van het incasserings vermogen, temeer daar ook het in strumentarium zich langzaam maar zeker aan het gebouw heeft aange past.' neer de lessen in zo'n lugubere om geving gedoceerd worden de interes se hiervoor wel zeer matig zou zijn, maar niets is minder waar. Dit werd trouwens ook het afgelopen jaar weer eens bewezen toen de muziek school in Goes in een overvolle .Prins van Oranje', een uitvoering verzorgde die niet alleen van een goed niveau getuigde maar bovendien een waar muziekfeest werd. Diverse ouders ziet men na een eerste kennismaking met de school niet meer terug, maar dit zijn toch uit zonderingen, Het merendeel stuurt zijn kinderen ondanks alles naar de muziekschool. Hieruit valt dc conclu sie te trekken dat ook in Goes een dringende behoefte aan muziekonder wijs bestaat'. Dit is momenteel zelfs groter dan we kunnen en mogen op nemen; we hebben een wachtlijst' vertelt Paul van Belzen. Dat de muziekschool in Goes en ove rig Zuid-Beveland een belangrijke functie heeft te vervullen is een be wezen zaak, alleen, hoelang is het vol te houden? Het zal duidelijk zijn dat een kwestie als deze, die onder de huidige omstandigheden nog al zoveel jaren als onhoudbaar wordt gezien op een gegeven moment een- K' yehihiemciitig hoekjeop de zotder van de muzteksaiool. De emmers dienen om het regenwater op te van yen, dat ryJoelyk naar binnen drupt. (Foto PZC GOES ,lk ben het beu', zegt Paul C. van Belzen, adjunct-direc teur van de Zeeuwse Muziekschool Goes. ,Ik ben het beu na ander half jaar in dit krot'. Terwijl hij dat zegt klopt hij met de hand op een piano, waarvan de snaren zijn gesprongen, de toetsen vastge kleefd door vocht. De piano is nu in een hokkige ruimte van het .ge bouw' van de Goese Muziekschool als onbruikbaar ter zijde gezet. Welk duur instrument zal het volgende slachtoffer zijn van het vocht in dit schoolgebouw? Het .gebouw': Een bouwvallig, fan tasieloos geveltje in de Goese 's-Heer- Hendrikskinderenstraat. Het bouw werk draagt de resten van een vies- blauw sausje.... Een troosteloos, stijlloos optrek, dat even associaties oproept aan bepaalde huizen in be paalde buurten van bepaalde steden- Maar neen, daarvoor is dit hok in Goes-Noord nog te gammel Een hok verdeeld in .lokalen' waar les wordt gegevenéén beneden drie boven. Overal afgebladderde verf, vochtplek- ken soms gecamoufleerd met kle den, grote scheuren in de gangwand. De buis van de w. c. loopt door de leskamer beneden... Even stoppen... jongensdrie maten rust.... als de w. c. doorgetrokken is, kunnen we verder spelen De zolder: vrij uitzicht hier en daar op de blote hemel door kieren in de dakpannen Men mag bewondering hebben voor de ouders. Zij moeten wel veel ver trouwen hebben in het enthousiasme van hun kinderen en het uithoudings vermogen van de leraren anders stuur je je kinderen toch niet naar zo'n school...' Men mag bewondering hebben voor de jeugd, die hier trouw komt stu deren. Jeugd laat zich tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer ergens door pa en moe heen sturen. Maar de Goese. de Bevelandse jeugd, die hier komt, is enthousiast voor mu ziekbeoefening en neemt het rotte gebouwtje kennelijk op de koop toe. Bewondering voor de leraren, die soms met hoofdpijn van de muffe geur, mede veroorzaakt door de al tijd brandende verwarming de les sen maar voortzetten. ,En dat al veertien jaar', zegt Paul van Belzen ,Ik zit hier anderhalf jaar, en ik ben het beu.' Aan vernieuwing kan zolang men m dit gebouw huist niet worden ge dacht. .Ieder instrument, en hier doel ik vooral op de piano, zou in korte tijd dezelfde weg opgaan. Pogingen om de muziekschool tijdelijk onder te brengen zijn mislukt. De prak tische bezwaren waren dermate groot dat van dit plan moest worden afgezien', aldus de heer Van Belzen. interesse Men zou kunnen aannemen dat wan-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 27