Minister Bakker tegen
industrie-bestemming
Land van Saeftinge
Indrukwekkend transport
vuurtorenpaal uit Kats
Ylissingse
sporters
naar Deal
,ER KOMT EEN FEDERATIEF
HAVENBEHEER ZW-NEDERLAND'
2
Aandeel Nederland
bouw kerncentrale
hoger dan 60 pet
ALMANAK
Vice-voorzitter
PvdA-Zeeland
bedankt als lid
Minister Bakker zet
vaart achter nutswet
pijpleidingstraten
Middelburg roept
baby (6 maanden)
on om te stemmen
WERKEILAND
BIJ VEERE
AANBESTEED
ANTWOORD OP VRAGEN VAN VAN DER PEUL
Grote waarde
als natuurgebied
Examen
Minister Bakker:
EIND 1973 BOUW VAN EEN
VASTE OEVERVERBINDING OVER
DE WESTERSCHELDE
VERBINDING
M. J. van Poelje
en C. Hoek zijn
PvdA-kandidaten
voor college gs
OOSTDUITS
VRACHTSCHIP
VAST VOOR
VLISSINGEN
U ziet hem op TV
Minister Bakker antwoordt kamer:
INIERHSTWII
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 26 FEBRUARI 1970
KATS Op het terrein van de
Combinatie Oosterschelde' bij
Kats is woensdagmiddag een be
gin gemaakt met een indrukwek
kend transport: een 290.000 kilo
wegende betonnen paal, die als
fundering voor een vuurtoren in
de nieuwe havenmond van Hoek
van Holland dienst moet doen,
werd opgehesen, langzaam maar
zeker over het terrein gereden en
keurig op een speciaal ponton
vaartuig gezet.
Vandaag", donderdag wordt liet gevaar
te op het schip door twee sleepboten
van Dijkhuizen "in Vlissingen naar Hoek
van Holland getrokken en geduwd. Be
gin maart zal het transport van een
zelfde betonnen gevaarte plaatsvinden,
ook naar Hoek van Holland. De reuze-
bok ir J. G. Snip gaat mee naar Hoek
van Holland om de funderingspalen
voor de vuurtorens in de bodem té
zetten. De palen zijn 29 meter lang en
ze hebben een diameter van 4,25 meter.
Op elke paal is een stalen .heimuts' ge
plaatst, die ook nog een 30 ton weegt.
De rijdende kraan op het terrein van
de .Combinatie Oosterschelde' had duide
lijk geen moeite de eerste maal woens
dag te tillen: de kraan heeft een hef
vermogen van tweemaal 300 ton. Op
de foto: het omvangrijke transport.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG (GPD) Minister Ne-
lissen heeft in antwoord op desbetref
fende vragen van de socialistische ka
merleden Nederhorst en Oele de juist
heid ontkend van de berichten, volgens
welke het totale aandeel van de Ne
derlandse toeleveringsbedrijven inclusief
de opdrachten voor het civiele gedeel
te in de bouw van de kerncentrale te
Borssele niet hoger zal uitvallen dan
60 procent.
Volgens de NV Provinciale Zeeuwse
Energie-Maatschappij heeft het aandeel
van de Nederlandse toeleveringsbedrij
ven in de bouw thans de 60 procent
overschreden.
De minister deelt verder mede, dat op
grond van de thans bekende gegevens
door de PZEM wordt aangenomen, dat
het aandeel van Nederlandse bedrijven
in de in aanbouw zijnde conventionele
eenheid in Borssele circa 80 procent
zal bedragen. De vraag of mag worden
aangenomen, dat de Nederlandse be
drijven in het verwerven van opdrach
ten voor deze projecten een eerlijke
kans hebben gehad, wordt door de mi
nister bevestigend beantwoord.
Leeuwse
Pop
De Terneuzense popgronp
,iScream' komt, zo vernemen wij
mt Zeeuvjsch-Vlaanderen, bin
nenkort met een nieuwtje: twéé
drummers. Dat is tenminste nog
eens inhaken op de actualAtiet.
In Goes immers, zo wist dit blad
gisteren te melden, is de drum
mer van een Amsterdamse top-
forrnatie door het podium ge
dreund, wat de groep, zo blijkt
althans uit hun eis tot schadever
goeding, vierduizend gulden in
komstenderving oplevert.
Dit muisje zal nog wél een
staartje hebben, want de groep
iioudt vol, dat de betrokken slag
werker door het podium is ge
zakt, terwijl informaties van de
gemeente er op zouden kunnen
wijzen, da.t de man van een trapje
is gevallen.
Maar hoe het ook zit: twee drum
mers lijkt ons voor een pop-
group, die een béétje bij wil blij
ven, geen overdreven luxe. De les
van Goes ligt er toch maar. De
groep cream' is een baanbre-
kertje. ,e oefenen iedere vrij
dagavond' zo vernomen wij nog.
Niet van een omwonende. Het is
trouwens helemaal de vraag of
die er zijn. In ieder geval niet
'/mg meer.
VLISSINGEN De heer J. Pomper uit
Zierikzee, vice-voorzitter van het gewest.
Zeeland van de Partij van de Arbeid
/oorzitter van de afdeling Zierikzee,
heeft dinsdagavond besloten te bedan
ken als lid van de PvdA. De heer Pom
per kon zich niet langer verenigen met
de landelijke politieke koers van
de PvdA, die naar zijn mening steeds
meer overhelt naar extreem links: ,11;
wil tegen linkse dictaturen net zo hard
protesteren als tegen rechtse dictaturen.
De manier van opereren van Nieuw
Links in het land zint me niet'.
De heer Pomper bedankte dinsdagavond
omdat toen de samenstelling van de
groslijst voor de gemeenteraadsverkie
zingen aan de orde was. .Het zou van
weinig politiek fatsoen getuigen als ik
kandidaat liet stellen voor de ge
meenteraad, terwijl ik toch al van plan
was uit de PvdA te treden'.
De heer Pomper ontkende, dat hij be
zig zou zijn met het stichten van een
aantal afdelingen van de nieuwe poli
tieke partij DS '70 in Zeeland: ,Ik heb
dat laatste tot mijn verwondering ge
hoord. Het zou in de toekomst misschien
niet onmogelijk zijn, maar daar heb ik
me helemaal niet over uitgesproken'.
VLISSINGEN Op en rond de
pinksteren staat er voor een grote
groep Vlissingers weer een inter
nationale sportuitwisseling voor
de deur. Ruim tweehonderdvijftig
mensen voorlopig aantal deel-
mers vertrekken op vrijdag
middag 15 mei per bus naar het
plaatsje Deal in het graafschap
Kent aan de Engelse zuidkust. De
terugtocht wordt aanvaard op
maandag 18 mei, tweede pinkster-
Tussentijds wordt er in Deal een inten
sief programma op het gebied van sport
en cultuur afgewerkt. De Vlissingers
zullen zich met hun gastvrouwen en -lie
ren nieten in de sporten hengelen, bad
minton, tafeltennis, judo, touwtrekken,
voetballen en schieten. Er bestaat de
kans, dat er vertegenwoordigers van
nog andere takken sport aan deze sport
uitwisseling meedoen; atletiek, zwem
men, en tennis. Hierover heeft de uil-
wisselingscommissie van Sportbelangen
Vlissingen nog geen beslissing kunnen
nemen, omdat nog geen uitsluitsel uit
Deal is ontvangen. Begin deze week
heeft men daar vergaderd over de moge
lijkheid of het in liet kader van deze
sportnitwisseling past zwemmers, atle
ten en tennissers over te laten komen.
Sportbelangen verwacht momenteel el
ke dag een bericht hieromtrent.
De cultuur wordt definitief vertegen
woordigd door de postzegelvereniging
.Phiilateliea', het groot VMssings majo-
rettenpeloton, de Deltaband. De deelna
me van een volksdansgroep is nog han
gende. Het voetbalteam, dat meegaat
zal uit vijftien man bestaan en twee
maal in het strijdperk treden, op zater
dag en zondag. Er reist geen aparte
ploeg touwtrekkers naar Engeland,
worden uit judoka's, voetballers en an-
wordenu it judoka's, voetballers en an
dere krachtpatsers. De schieters, onge
veer vijftien man, zijn leden va.n de
pas opgerichte Vlissingse schietvereni
ging ,De Fles.'
Dertig judoka's zuillen op de mat aan
treden, zeventig- hengelaars zullen hun
vislijnen uitwerpen en twaalf tafelten
nissers en twaalf badrnintonspelers zul
len respectievelijk de pingpongbal en de
Shuttle zo goed mogelijk raken.
De reis voor de sportuitwisselaars be
gint vrijdagsmiddags omstreeks half
vier en men verwacht 's avonds om
tien uur in Dover aan te komen. Een
half uur later zullen de sportmensen in
Dea.l zijn. De oversteek wordt met de
boot Zeebrugge-Dover gemaakt. Zowel
de vertrektijd uit Deal als uit Vlissin
gen zijn onderhevig aan de nog vast te
stelen bootdienstregeling.
(Van één onzer redacteuren)
DEN HAAG De regering heeft een
nutswet voor de aanleg van pijpleidin
gen tussen het Rotterdamse- havenge
bied en Zeeland, Brabant en Ant'
pen in voorbereiding. Op basis daai
zal het mogelijk zijn over te gaan tot
onteigening van de gronden (stroken
ter breedte van 100 tot 20Q meter) waar
in deze pijpleidingen in de toekomst ge
bundeld moeten worden gestopt.
Eind vorig jaar had minister Bakker
van verkeer en waterstaat het plan tot
aanleg van pijpleidingstraten in het
zuidwesten van het land al aangekon
digd. In verband met de spreiding van
havenactiviteiten die toch een ve
ding met Rotterdam en zijn oldt0__.
moeten hebben, noemde de bewindsman
woensdag in de tweede kamer derge
lijke voorzieningen bijzonder belang
rijk,,We moeten nu planologische maat
regelen kunnen nemen,' aldus de minis
ter, die de haast met de nutswet zo
motiveerde dat een volstrekt wettelijke
ding teveel tijd zal vergen. Met de
nutswet voor de aanleg van pijpleiding
straten is volgens de geer Bakker' een
basis aanwezig om later moeilijkheden
te voorkómen. Hij vertelde nog dat het
de bedoeling is om de stichting beheer
landbouwgronden, te belasten rnet de
aankoop en het beheer van de stroken,
waarin de pijpleidingen moeten worden
gelegd. Er is voor dit doel een tweetal
groepen opgericht, waarmee het over
leg met de andere departementen kan
worden bespoedigd.
TSM bouwt slepers
voor de Union
ANTWERPEN De rederij .Union de
Remorquage et de Sauvetage' in Ant
werpen heeft bij de Terneuzense
Scheepsbouwmaatschappij een order
geplaatst voor de bouw va.n twee zee
sleepboten ter waarde van 4 miljoen.
De schepen moeten uiterlijk in mei
1971 zijn afgeleverd. Ze krijgen
capaciteit van 2000 pk, een lengte van
33" m, een breedte van 8.70 m "en een
hoogte van 4,6Q m. Beide schepen krij
gen verstelbare' schroeven en motoren
van 1000 pk.
MIDDELBURG De laatste ja
ren streven verschillende politie
ke partijen naar verlaging 'van
de kiesgerechtigde leeftijd. Het
vahl echter zeer te betwijfelen of
deze partijen de leeftijd net zo
ver willen verlogen als de gemeen
te Middelburg heeft gedaan. Zij
stuurde namelijk een oproepkaart
(no 003303) aan Wilhelmus Ja
cobus Richard, het half jaar oude
zoontje van de heer Van Belgen
uit de Middelburgse wijk Da-u-
wendaele. De gemeente Middel
burg verlangt bovendien van het
knaapje dot. hij naar de dorps
kern int-Laurens gaat. om daar
zijn stern uit te brengena. Tot voor
kort ivas de familie Van Belzen
daar woonachtig. Geloof maar niet
dot er sprake van persoonsver
wisseling ivas. Op de kaart staat
duidelijk als geboortedatum 2 sep
tember 1969 vermeld.
DEN HAAG In Den Haag werd
dinsdag het maken van liet werkeiland
,N eelt je Jans' met bijkomende werken
n de Oosterschelde onder de gemeente
Veere in het openbaar aanbesteed. Voor
lit werk waren n.egen inschrijvers:
NV C. J. van der Hoeven en Dirk Ver
stoep Nederland voor 13.140.000. Aan
nemingsmij. G. van Oord Utrecht voor
13.472.00. NV aannemingsmij. Dijks-
bouw Rijswijk voor 13.508.000, com
binatie van NV baggermij. Bos en Ka
lis Holland. Zaanen en Verstoep en NV
aannemingsbedrijf Oosterwijk voor
13.690.000. De combinatie van NV
baggermij. Holland, Amsterdanse bal
last, bagger en grond NV Akkermans
en Verhoeven en de NV algemene bag
germij. SGD voor 13.740.000, NV aan-
nemings- en handelbedrijf Van Oort,
Werkendam voor 13.777.000, S. A.
Dragages De Gloedt te Bruse voor
14.305.000, NV D. Blankevoort, Bloe-
mendaal voor 14.389.000 en de com
binatie aannemingsmij. voorheen J. M.
Strijland, Uithoorn en NV aannemings
bedrijf voorheen fa B. M. va.n Nordenne
en zonen Hardinxveld-Giessendam voor
18.500.000.
DEN HAAG Minister Bakkt
voelt er op dit moment, niets voor
om het Land van Saeftinge via in
poldering een industriële bestem
ming te geven, zoals het tweede
kamerlid C. F. van der Peijl (chu)
de bewindsman had gevraagd. .Ge
let op de ruime mogelijkheden, die
elders nog langs de Westerschelde
worden gezien, zou een dergelijke
ontwikkeling slechts tot versnippe
ring" leiden', zo zei hij woensdag
middag in antwoord op de algeme
ne beschouwingen rond de begro
ting van verkeer en waterstaat.
De werkgroep havengebieden Zeeland
beeft zich in haar interim-rapport over
de mogelijkheden van het Sloegebied en
de Kanaalzone van Zeemvseh-Vlaanderen
dan ook niet in bet toekomstbeeld van
het Land van Saeftinge verdiept.
De minister voegde aan deze opvatting
nog toe, dat hij bovendien een grote
waarde lieeht aan dit verdronken land
bij Zeemvsoli-Vlaanderen als natuurw
tenscliappelijk gebied.
De heer Vau der Peijl had, zoals ge-, nister in de toekomst mot dat kanaal
meld, gepleit voor een industriële be- door Zuid-Bcveland wil. Uitbreiden of
stemming aan Saeftinge door de inpol- moderniseren? Minister Bakker: ,Dat
dering van dit gebied te koppelen aan de is een andere zaak. Daarop ben ik nog
aanleg van het Baalhoekkanaal naar aan liet studeren. Maar ik herhaal: Ik
Antwerpen, waarover momenteel met de wil alle mogelijkheden voor Reimers-
Belgen wordt onderhandeld. De minister i
Aan de theologische hogeschool der ge
reformeerde kerken te Kampen, slaag
den voor het kandidaats-examen theo
logie, de heer I. N. Dekker te Lewedorp.
Deze kan door omstandigheden géén be
roep noch preekverzoek in overweging
nemen. Verder slaagde de heer L. J.
Oomkes te Bennekom. Tevens slaagde
voor het doctoraal examen de heer J.
Hekman te Kampen.
(Van één onzer redacteuren)
DEN HAAG (GPD) Minister Bakker van verkeer en water
staat streeft ernaar dat eind 1973 een begin kan worden ge
maakt met de bouw van een vaste oeververbinding Westerschel
de. Hij heeft dat woensdag in de tweede kamer meegedeeld in
antwoord op vragen van enkele fractiewoordvoerders bij de be
handeling van de begroting van zijn departement.
Op dit moment wilde de bewindsman zich er nog niet over uitlaten wat
het gaat worden: een brug over de Westerschelde, een tunnel er onder
of een combinatie van beide.
Dat zei hij ter verduidelijking, toen het kamerlid C. F. v. d. Peijl (chu)
hem probeerde te vangen met de vraag: ,Mag ik een indicatie voor de uit
voering zien, omdat u spreekt van een tunnel?' De minister herinnerde
er nog even aan dat vorig jaar een voorlopig tracé voor de vaste oever
verbinding is vastgesteld (op de lijn van de veerdienst Kruiningen-Perk-
polder). .Thans zijn een stuurgroep, een projectïegroep en vijf werkgroepen
aan het werk', zo zei hij nog. Drs Bakker stelde vast dat er thans goed
voorbereidend werk wordt verricht om verantwoord na te kunnen kijken.
,Voor mijn opvolger is dan in 1973 het moment aangebroken om een be
slissing te nemen.
De heer P. Jongeling (gpv) had de dag tevoren bij de algemene beschou
wing aan de minister gevraagd wanneer een begin met de uitvoering kan
worden gemaakt en waarom nog geen post op de begroting was opgevoerd
voor dit project.
Op een vraag van <le heer A. Nuyens (bp) gaf de minister te kennen dat
de regering nog niet kan afzien van de tollen op de verbindingen in het
zuidwesten van het land. .Daarover zijn destijds afspraken gemaakt. We
kunnen die natuurlijk niet ongedaan maken, wanneer een bepaalde brug
of tunnel eenmaal is gebouwd.'
een pertinente tegenstander
In de kamer somde hij dan ook op dat
er aan de Westerschelde nog grote an
dere uitbreidingsmogelijkheden voor zee-
havenindustrie zijn (oostelijk van Bor-
sele op Zuid-Beveland en bij Ossenisse
ten oosten van Terneuzen).
De werkgroep zeehavengebieden heeft
daarvoor projectstudies op tafel gelegd
n zal de plannen nader uitwerken. Bo
vendien gaf de minister in de kamer een
duidelijke voorrang aan het Rcimers-
waalplan in het oosten van de Ooster
schelde bij Bergen op Zoom. De plan
nen die de gemeente Bergen op Zoom
daartoe op tafel heeft gelegd, zullen .on
getwijfeld ter sprake komen in de on
langs geformeerde werkgroep van het
-ijk en het overlegorgaan Zeehavenont-
•ikkeling Zuid-West-Nederland', zo kon
digde hij aan.
De bewindsman zei letterlijk dat het
Reimerswaal-Plan een stap naderbij
komt wanneer men in de conceptie voor
Zuidwest-Nederland aan een grote ring'
rond Rotterdam nader gestalte wil ge
ven.
In zijn bespreking van het havenbe-
leid herinnerde de heer Bakker er
aan, dat de regering bij het afslui
ten van het traetaat voor de Schel-
de-Rijn-verbinding in beginsel al me
dewerking aan dit plan heeft toege
zegd. Daarbij is toen gesteld, dat het
uit een oogpunt van zeehavenbeleid
synchroon zou moeten lopen r
afsluiting van de Oosterschelde.
,In dat geval zou men reeds over enkele
jaren niet de aanleg van een toegang
voor zeeschepen moeten beginnen', al
dus de minister daarbij doelend op de
zogenaamde doorsteek bij Waarde van
de Westerschelde naar de Oosterschelde.
,Of diit inderdaad liet meest aangewe
zen tijdstip zal zijn, valt thans nog niet
te voorspellen'. Het tempo waarin de
andere havengebieden langs de Wester
schelde tot ontplooiing komen ,zal vol
gens de minister daarbij één van de voor
naamste maatstaven moeten
Intussen is de verbinding voor de bin
nenscheepvaart tussen Wester- en Oos
terschelde in dit geheel een belangrijk
punt. ,Bij de kruising van rijksweg 58
met het kanaal door Zuid-Beveland wor
den wij thans al mét deze problematiek
geconfronteerd', aldus de bewindsman.
Wat het gaat worden, daarover
de de minister zich nog niet uitlaten. ,In
ieder geval zal een oplossing moeten
worden gekozen, die de me"
voor Reimenswaal géheelopei
Na deze opmerkingen van de minister
sprongen de heren Assmann (lcvp) en
Van der Peijl (chu) achter de interrup
tie-microfoon om te vragen wat de mi-
waal volstrekt openhouden'.
Eerder in zijn toespraak had de be
windsman de aanzet van havenindus
triële ontwikkeling in het Sloegebied
geslaagd genoemd. Hij stelde dat deze
haven bereikbaar is voor schepen tot
70.000 ton en dat nieuwe mogelijkhe
den worden bestudeerd.
r de mogelijke vestiging van een
raffinaderij van de Franse oliemaat
schappij .Total' in het Sloegebied kon da
minister geen mededelingen doen. Wat
dit betreft verwees hij de vragende ka
merleden naar zijn ambtgenoot van eco
nomische zaken.
Later bij de replieken wees de heer Van
der Peijl er nog op dat hij ,tot nu toe
niet had ervaren dat de natuurweten
schappelijke belangen als nu voor
Saeftinge bij de miinster zo wor
den gekoesterd. .Bovendien', zei hij,
.kost industrialisatie in Saeftinge geen
landbouwgrond. En dat is bij Ossenisse
wel het geval'.
GOES Als de Partij van de Arbeid
na de komende verkiezingen voor de pro
vinciale staten van Zeeland weer twee
gedeputeerden in het college van gede
puteerde staten zal krijgen, zullen dat
de heren M. J. van Poelje en C. Hoek
Worden. t
M. J. van Poelje is nu ook gedeputeerde.
De tweede PvdA-man in het college is
jhr mr T. A. J. W. Schorer, die zich
na de verkiezingen zal terugtrekken. De
heer-C. Hoek is momenteel lid van pro
vinciale staten. Hij is in Zeeland dis
trictsbestuurder voor het NVV.
De aanwijzing van beide gs-kandidaten
is geschied door het gewestelijk PvdA-
bestuur en de PvdA-kandidaten voor de
provinciale staten, zo vernemen wij uit
betrouwbare bron.
VLISSINGEN In de Sardijngeul,
vlak bij het wrak van (1e Griekse
vrachtboot voor de Boulevard te Vlis
singen, is woensdagavond omstreeks 9
het 2806 brt metende Oostduïtse
jhtscliip ,Darss' aan de grond ge
lopen. De Barss' is een schip van de
.Deutsche Seereederéi VEB' uit Ros
tock. Omstreeks een uur kwam het
schip op eigen Kracht weer los.
Sleepboten van de Unie van sleep- en
reddingsdiensten en de sleepboten van
Dijkhuizen voerden een ware concur
rentiestrijd. De schermutselingen hier
bij liepen omstreeks elf uur zo hoog
ip dat de kapitein van de ,Temi III'
Dijkhuizen) de rijkspolitie te water
verzocht een proces-verbaal op te ma
ken. De .President Gerling' zou een
sloep van de Temi opzettelijk hebben
geramd waardoor de sloep werd be
schadigd.
Men had met de sloep een agent
naar het Oostduïtse schip gebracht
om te onderhandelen over een even
tuele sleepopdraeht. Even later
kwam de .President Gerling' aan
varen, die de bemanning van da
sloep sommeerde ,uit de weg ta
gaan'.
Gezien de spanningen tussen de diver
se sleepdiensten werd dit bevél .na
tuurlijk genegeerd. Hierna zou de Pre
sident Gerling de sloep tegen het Oost
duïtse schip hebben gedrukt. De rijks
politie maakt vandaag het proces-ver
baal op.
(ADVERTENTIE)
Expansie van
W aterweggebied
wordt beperkt
DEN HAAG ,De regering voert
op het ogenblik een zeehavenbe
leid, dat berust op enkele zeer
concrete punten', zo heeft minister
Bakker van verkeer en waterstaat
woensdagmiddag bij de behande
ling van zijn begroting laten we
ten. Het gaat er daarbij om dat:
de verdere expansie van het
Waterweggebied wordt be
perkt;
aantrekkelijke mogelijkheden
worden geschapen voor sprei
ding van zeehaven-industrieën,
met name in een grote ring
rond Rotterdam (Moerdijk, het
Westerscheldebekken en Rei
merswaal, gezien als één fuctio-
neel geheel) en in het Eems-
mondgebied;
dat een federatief havenbeheer
tot stand komt, waarbij de sa
menwerking in het zuidwesten
van het land wordt geplaatst
in een nationaal kader.
Uitgelokt door de woordvoerders van de
verschillende fracties in de tweede ka
mer, die de minister de dag tevoren
bij de algemene beschouwingen hadden
verweten dat hij in zijn begroting zo
weinig duidelijk was geweest over het
zeehavenbeleid voor de toekomst, trok
de bewindsman iii zijn antwoord een
paar duidelijke lijnen. Zo zei hij dat
de regering de consequenties heeft ge
trokken uit haar beginselstandpunt, dat
een gezonde ontwikkeling van de zee
havens moet worden bevorderd. Die lig
gen op het terrein van voorzieningen
voor infrastructuur, voor woon- en leef
klimaat. voor werkgelegenheid en een
evenwichtige spreiding daarvan. ,Die
hebben ons tot net inzicht gebracht dat
in liet Rijnmondgebied een streng se
lectief beleid bij de uitgifte van iiulu-
striegronden zal moeten worden gevoerd,
De tijd is aangebroken dat zo'n beleid
geen zaak meer kan zijn van één ha
venbeheerder of gemeente alleen. ,De
rijksoverheid heeft hier een uitgespro
ken taak om een dergelijk tot nu toe
lokaal gevoerd en door lokale of regio
nale belangen ingegeven beleid in na
tionaal kader te centraliseren.'
De minister was zich bewust dat een
spreidingsbeleid van zeehavenindustrieën
veel geld kan gaan kosten. .Maar aan de
andere kant moet men bedenken dat het
toelaten van een bedrijf, waar de mi
lieusituatie dat in feite niet meer ge
doogt, de maatschappij eveneens zeer
veel kan kosten, omdat hier waarden
in het geding zijn, die mede de toe
komst van ons land bepalen.'
Daarom stelde de bewindsman vast dat
de zeeba,venontwikkeling bijzonder die
in het Deltagebied, gebaseerd zal moe
ten. zijn op weloverwogen studies. ,De
sociaal-economische en maatschappelij
ke voor- en nadelen van alternatieve
havenplannen en hun ruimtelijke con
sequenties zullen zoveel mogelijk kwan
titatief bepaald moeten worden en zorg
vuldig tegen elkaar afgewogen om voor
ons gehele land tot een ontwikkelings
programma te komen.'
De minister vond in dit verband dan
ook dat uitsluitsel over bepaalde deel
gebieden pas dan kan worden ge
geven, nadat men van het geheel
een overzicht heeft. ,Van beslissingen
ad hoe moeten wij af', zo stelde de
minister.
Overigens moest hij meteen wel aankon
digen dat de studies, met name die van
de nationale commissie zeehavenover-
leg, niet op korte termijn, kunnen wor
den afgerond. Wat aan de andere kant
\yeer niet mag betekenen dat de ont
wikkeling stagneert. .Ze moet 1ri goede
banen worden geleid, opdat de zaak
niet scheef groeit. En daar zorgen we
voor.'
Minister Bakker verwonderde er zich
dan ook een beetje over, dat de kamer
leden Zcgering Haddcrs (vvd) en Ass
mann (kvp) nog zo om duidelijke uit
spraken hadden gevraagd, als zou men
bijvoorbeeld in Rotterdam niet weten
waaraan men toe is.
Hij wilde nog wel eens (op verzoek)
herhalen
Voor uitbreiding van de Maasvlakte
houdt de regering vast aan dc de
marcatielijn voor de kust van Voor-
ne.
De regering wijst een zeehavenontwik
keling op Voorne-Putten en dc Hoek-
sche-Waa.rd van de hand.
Verdere expansie van het Waterwegge
bied moet beperkt blijven Lot op
en overslag, tot vestigingen die lig
gen aan zeer diep vaarwater vereisen
en tot vestigingen die absoluut ver
bonden zijn aan een industriële ag
glomeratie Rotterdam
Wat dat laatste betreft voegde de be
windsman er nog het volgende aan toe:
.Hiervoor zullen wel zwaarwegende ar
gumenten moeten worden aangevoerd en
zal de zekerheid moeten bestaan uaf
het woon- en leefklimaat niet wordt
verstoord. Beperking van de toename
van het aantal arbeidsplaatsen is daar
bij noodzakelijk, omdat het arbeidsaan
bod onmogelijk een voortzetting van d<
huidige expansie kan bijhouden. Het in
schakelen van buitenlandse arbeids
krachten vormt in dit verband een pro
bleem dat tot voorzichtigheid maant.'
Uit de lucht gegrepen vond de mi
nister het verhaal van de heer Zege-
ring Hadders als zou hij bij het sprei
dingsbeleid Zeeland en Brabant be
schouwen als satellieten van Rotter
dam. ,Elke haven heeft bij dé sa
menwerking in het zuidwesten eer
eigen functie, terwijl zich daarnaasl
in toenemende mate ongetwijfeld ooJi
een autonome groei zal manifesteren
De mogelijkheden voor de ontvangsl
van het zeer diep stekende schip moei
volgens minister Bakker in Rotterdan
zoveel mogelijk worden uitgebuit. Hij
noemde dat logisch. Hij attendeerde in
dit verband op het verzoek van Rotter
dam om de zogenaamde oliegeul met
nog een meter te verdiepen, zodat Euro
poort en Maasvlakte bereikbaar worden
voor schepen tot 65 voet. .Inderdaad
het overwegen waard', noemde minister
Bakker dit verzoek, waarbij hij wel de
aantekening maakte dat de waterhuis-
houdkundige consequenties ervan nog
grondig moeten worden bestudeerd.
Het probleem van Amsterdam is
"ens de minister de toegankelijkheid
[i .u de haven voor grotere schepen, waai'7
dj liet plan voor de aanleg van een
buitenhaven te IJmuiden in het geding
is, tevens bestemd voor container, lash-
en ferryschepen. Een spoedige beslis
sing achtte hij daarover gewenst.
studie daarvan zal met voorrang 1
den uitgevoerd.
met S issor
slijtage-garantie
Fijn om over
de vloer te hebben
Wyers staet er echïer)
IETS KOUDER
Veel bewolking met slechts hier en
daar een regen- of sneeuwhui. Zwakke
tot matige wind tussen noord en noord
oost. Iets lagere middagteniperatureiu
Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag:
Koud weer met enkele sneeuwbuien en
in dc nacht overwegend lichte vorst.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland:
Voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 5;
Minimum temperatuur: van ongeveer
normaal tot 4 graden onder normaal;
maximum temperatuur: 1 tot 5 graden
onder normaal: kans op een dróge pe
riode van minstens 12 uur: 80 procent;
kaïns op een geheel droog etmaal: 50
procent.
27 februari
Zon op
Maarn op
ZON EN MAAN