Minister Bakker tegen industrie-bestemming Land van Saeftinge Indrukwekkend transport vuurtorenpaal uit Kats Ylissingse sporters naar Deal ,ER KOMT EEN FEDERATIEF HAVENBEHEER ZW-NEDERLAND' 2 Aandeel Nederland bouw kerncentrale hoger dan 60 pet ALMANAK Vice-voorzitter PvdA-Zeeland bedankt als lid Minister Bakker zet vaart achter nutswet pijpleidingstraten Middelburg roept baby (6 maanden) on om te stemmen WERKEILAND BIJ VEERE AANBESTEED ANTWOORD OP VRAGEN VAN VAN DER PEUL Grote waarde als natuurgebied Examen Minister Bakker: EIND 1973 BOUW VAN EEN VASTE OEVERVERBINDING OVER DE WESTERSCHELDE VERBINDING M. J. van Poelje en C. Hoek zijn PvdA-kandidaten voor college gs OOSTDUITS VRACHTSCHIP VAST VOOR VLISSINGEN U ziet hem op TV Minister Bakker antwoordt kamer: INIERHSTWII PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 26 FEBRUARI 1970 KATS Op het terrein van de Combinatie Oosterschelde' bij Kats is woensdagmiddag een be gin gemaakt met een indrukwek kend transport: een 290.000 kilo wegende betonnen paal, die als fundering voor een vuurtoren in de nieuwe havenmond van Hoek van Holland dienst moet doen, werd opgehesen, langzaam maar zeker over het terrein gereden en keurig op een speciaal ponton vaartuig gezet. Vandaag", donderdag wordt liet gevaar te op het schip door twee sleepboten van Dijkhuizen "in Vlissingen naar Hoek van Holland getrokken en geduwd. Be gin maart zal het transport van een zelfde betonnen gevaarte plaatsvinden, ook naar Hoek van Holland. De reuze- bok ir J. G. Snip gaat mee naar Hoek van Holland om de funderingspalen voor de vuurtorens in de bodem té zetten. De palen zijn 29 meter lang en ze hebben een diameter van 4,25 meter. Op elke paal is een stalen .heimuts' ge plaatst, die ook nog een 30 ton weegt. De rijdende kraan op het terrein van de .Combinatie Oosterschelde' had duide lijk geen moeite de eerste maal woens dag te tillen: de kraan heeft een hef vermogen van tweemaal 300 ton. Op de foto: het omvangrijke transport. (Van onze correspondent) DEN HAAG (GPD) Minister Ne- lissen heeft in antwoord op desbetref fende vragen van de socialistische ka merleden Nederhorst en Oele de juist heid ontkend van de berichten, volgens welke het totale aandeel van de Ne derlandse toeleveringsbedrijven inclusief de opdrachten voor het civiele gedeel te in de bouw van de kerncentrale te Borssele niet hoger zal uitvallen dan 60 procent. Volgens de NV Provinciale Zeeuwse Energie-Maatschappij heeft het aandeel van de Nederlandse toeleveringsbedrij ven in de bouw thans de 60 procent overschreden. De minister deelt verder mede, dat op grond van de thans bekende gegevens door de PZEM wordt aangenomen, dat het aandeel van Nederlandse bedrijven in de in aanbouw zijnde conventionele eenheid in Borssele circa 80 procent zal bedragen. De vraag of mag worden aangenomen, dat de Nederlandse be drijven in het verwerven van opdrach ten voor deze projecten een eerlijke kans hebben gehad, wordt door de mi nister bevestigend beantwoord. Leeuwse Pop De Terneuzense popgronp ,iScream' komt, zo vernemen wij mt Zeeuvjsch-Vlaanderen, bin nenkort met een nieuwtje: twéé drummers. Dat is tenminste nog eens inhaken op de actualAtiet. In Goes immers, zo wist dit blad gisteren te melden, is de drum mer van een Amsterdamse top- forrnatie door het podium ge dreund, wat de groep, zo blijkt althans uit hun eis tot schadever goeding, vierduizend gulden in komstenderving oplevert. Dit muisje zal nog wél een staartje hebben, want de groep iioudt vol, dat de betrokken slag werker door het podium is ge zakt, terwijl informaties van de gemeente er op zouden kunnen wijzen, da.t de man van een trapje is gevallen. Maar hoe het ook zit: twee drum mers lijkt ons voor een pop- group, die een béétje bij wil blij ven, geen overdreven luxe. De les van Goes ligt er toch maar. De groep cream' is een baanbre- kertje. ,e oefenen iedere vrij dagavond' zo vernomen wij nog. Niet van een omwonende. Het is trouwens helemaal de vraag of die er zijn. In ieder geval niet '/mg meer. VLISSINGEN De heer J. Pomper uit Zierikzee, vice-voorzitter van het gewest. Zeeland van de Partij van de Arbeid /oorzitter van de afdeling Zierikzee, heeft dinsdagavond besloten te bedan ken als lid van de PvdA. De heer Pom per kon zich niet langer verenigen met de landelijke politieke koers van de PvdA, die naar zijn mening steeds meer overhelt naar extreem links: ,11; wil tegen linkse dictaturen net zo hard protesteren als tegen rechtse dictaturen. De manier van opereren van Nieuw Links in het land zint me niet'. De heer Pomper bedankte dinsdagavond omdat toen de samenstelling van de groslijst voor de gemeenteraadsverkie zingen aan de orde was. .Het zou van weinig politiek fatsoen getuigen als ik kandidaat liet stellen voor de ge meenteraad, terwijl ik toch al van plan was uit de PvdA te treden'. De heer Pomper ontkende, dat hij be zig zou zijn met het stichten van een aantal afdelingen van de nieuwe poli tieke partij DS '70 in Zeeland: ,Ik heb dat laatste tot mijn verwondering ge hoord. Het zou in de toekomst misschien niet onmogelijk zijn, maar daar heb ik me helemaal niet over uitgesproken'. VLISSINGEN Op en rond de pinksteren staat er voor een grote groep Vlissingers weer een inter nationale sportuitwisseling voor de deur. Ruim tweehonderdvijftig mensen voorlopig aantal deel- mers vertrekken op vrijdag middag 15 mei per bus naar het plaatsje Deal in het graafschap Kent aan de Engelse zuidkust. De terugtocht wordt aanvaard op maandag 18 mei, tweede pinkster- Tussentijds wordt er in Deal een inten sief programma op het gebied van sport en cultuur afgewerkt. De Vlissingers zullen zich met hun gastvrouwen en -lie ren nieten in de sporten hengelen, bad minton, tafeltennis, judo, touwtrekken, voetballen en schieten. Er bestaat de kans, dat er vertegenwoordigers van nog andere takken sport aan deze sport uitwisseling meedoen; atletiek, zwem men, en tennis. Hierover heeft de uil- wisselingscommissie van Sportbelangen Vlissingen nog geen beslissing kunnen nemen, omdat nog geen uitsluitsel uit Deal is ontvangen. Begin deze week heeft men daar vergaderd over de moge lijkheid of het in liet kader van deze sportnitwisseling past zwemmers, atle ten en tennissers over te laten komen. Sportbelangen verwacht momenteel el ke dag een bericht hieromtrent. De cultuur wordt definitief vertegen woordigd door de postzegelvereniging .Phiilateliea', het groot VMssings majo- rettenpeloton, de Deltaband. De deelna me van een volksdansgroep is nog han gende. Het voetbalteam, dat meegaat zal uit vijftien man bestaan en twee maal in het strijdperk treden, op zater dag en zondag. Er reist geen aparte ploeg touwtrekkers naar Engeland, worden uit judoka's, voetballers en an- wordenu it judoka's, voetballers en an dere krachtpatsers. De schieters, onge veer vijftien man, zijn leden va.n de pas opgerichte Vlissingse schietvereni ging ,De Fles.' Dertig judoka's zuillen op de mat aan treden, zeventig- hengelaars zullen hun vislijnen uitwerpen en twaalf tafelten nissers en twaalf badrnintonspelers zul len respectievelijk de pingpongbal en de Shuttle zo goed mogelijk raken. De reis voor de sportuitwisselaars be gint vrijdagsmiddags omstreeks half vier en men verwacht 's avonds om tien uur in Dover aan te komen. Een half uur later zullen de sportmensen in Dea.l zijn. De oversteek wordt met de boot Zeebrugge-Dover gemaakt. Zowel de vertrektijd uit Deal als uit Vlissin gen zijn onderhevig aan de nog vast te stelen bootdienstregeling. (Van één onzer redacteuren) DEN HAAG De regering heeft een nutswet voor de aanleg van pijpleidin gen tussen het Rotterdamse- havenge bied en Zeeland, Brabant en Ant' pen in voorbereiding. Op basis daai zal het mogelijk zijn over te gaan tot onteigening van de gronden (stroken ter breedte van 100 tot 20Q meter) waar in deze pijpleidingen in de toekomst ge bundeld moeten worden gestopt. Eind vorig jaar had minister Bakker van verkeer en waterstaat het plan tot aanleg van pijpleidingstraten in het zuidwesten van het land al aangekon digd. In verband met de spreiding van havenactiviteiten die toch een ve ding met Rotterdam en zijn oldt0__. moeten hebben, noemde de bewindsman woensdag in de tweede kamer derge lijke voorzieningen bijzonder belang rijk,,We moeten nu planologische maat regelen kunnen nemen,' aldus de minis ter, die de haast met de nutswet zo motiveerde dat een volstrekt wettelijke ding teveel tijd zal vergen. Met de nutswet voor de aanleg van pijpleiding straten is volgens de geer Bakker' een basis aanwezig om later moeilijkheden te voorkómen. Hij vertelde nog dat het de bedoeling is om de stichting beheer landbouwgronden, te belasten rnet de aankoop en het beheer van de stroken, waarin de pijpleidingen moeten worden gelegd. Er is voor dit doel een tweetal groepen opgericht, waarmee het over leg met de andere departementen kan worden bespoedigd. TSM bouwt slepers voor de Union ANTWERPEN De rederij .Union de Remorquage et de Sauvetage' in Ant werpen heeft bij de Terneuzense Scheepsbouwmaatschappij een order geplaatst voor de bouw va.n twee zee sleepboten ter waarde van 4 miljoen. De schepen moeten uiterlijk in mei 1971 zijn afgeleverd. Ze krijgen capaciteit van 2000 pk, een lengte van 33" m, een breedte van 8.70 m "en een hoogte van 4,6Q m. Beide schepen krij gen verstelbare' schroeven en motoren van 1000 pk. MIDDELBURG De laatste ja ren streven verschillende politie ke partijen naar verlaging 'van de kiesgerechtigde leeftijd. Het vahl echter zeer te betwijfelen of deze partijen de leeftijd net zo ver willen verlogen als de gemeen te Middelburg heeft gedaan. Zij stuurde namelijk een oproepkaart (no 003303) aan Wilhelmus Ja cobus Richard, het half jaar oude zoontje van de heer Van Belgen uit de Middelburgse wijk Da-u- wendaele. De gemeente Middel burg verlangt bovendien van het knaapje dot. hij naar de dorps kern int-Laurens gaat. om daar zijn stern uit te brengena. Tot voor kort ivas de familie Van Belzen daar woonachtig. Geloof maar niet dot er sprake van persoonsver wisseling ivas. Op de kaart staat duidelijk als geboortedatum 2 sep tember 1969 vermeld. DEN HAAG In Den Haag werd dinsdag het maken van liet werkeiland ,N eelt je Jans' met bijkomende werken n de Oosterschelde onder de gemeente Veere in het openbaar aanbesteed. Voor lit werk waren n.egen inschrijvers: NV C. J. van der Hoeven en Dirk Ver stoep Nederland voor 13.140.000. Aan nemingsmij. G. van Oord Utrecht voor 13.472.00. NV aannemingsmij. Dijks- bouw Rijswijk voor 13.508.000, com binatie van NV baggermij. Bos en Ka lis Holland. Zaanen en Verstoep en NV aannemingsbedrijf Oosterwijk voor 13.690.000. De combinatie van NV baggermij. Holland, Amsterdanse bal last, bagger en grond NV Akkermans en Verhoeven en de NV algemene bag germij. SGD voor 13.740.000, NV aan- nemings- en handelbedrijf Van Oort, Werkendam voor 13.777.000, S. A. Dragages De Gloedt te Bruse voor 14.305.000, NV D. Blankevoort, Bloe- mendaal voor 14.389.000 en de com binatie aannemingsmij. voorheen J. M. Strijland, Uithoorn en NV aannemings bedrijf voorheen fa B. M. va.n Nordenne en zonen Hardinxveld-Giessendam voor 18.500.000. DEN HAAG Minister Bakkt voelt er op dit moment, niets voor om het Land van Saeftinge via in poldering een industriële bestem ming te geven, zoals het tweede kamerlid C. F. van der Peijl (chu) de bewindsman had gevraagd. .Ge let op de ruime mogelijkheden, die elders nog langs de Westerschelde worden gezien, zou een dergelijke ontwikkeling slechts tot versnippe ring" leiden', zo zei hij woensdag middag in antwoord op de algeme ne beschouwingen rond de begro ting van verkeer en waterstaat. De werkgroep havengebieden Zeeland beeft zich in haar interim-rapport over de mogelijkheden van het Sloegebied en de Kanaalzone van Zeemvseh-Vlaanderen dan ook niet in bet toekomstbeeld van het Land van Saeftinge verdiept. De minister voegde aan deze opvatting nog toe, dat hij bovendien een grote waarde lieeht aan dit verdronken land bij Zeemvsoli-Vlaanderen als natuurw tenscliappelijk gebied. De heer Vau der Peijl had, zoals ge-, nister in de toekomst mot dat kanaal meld, gepleit voor een industriële be- door Zuid-Bcveland wil. Uitbreiden of stemming aan Saeftinge door de inpol- moderniseren? Minister Bakker: ,Dat dering van dit gebied te koppelen aan de is een andere zaak. Daarop ben ik nog aanleg van het Baalhoekkanaal naar aan liet studeren. Maar ik herhaal: Ik Antwerpen, waarover momenteel met de wil alle mogelijkheden voor Reimers- Belgen wordt onderhandeld. De minister i Aan de theologische hogeschool der ge reformeerde kerken te Kampen, slaag den voor het kandidaats-examen theo logie, de heer I. N. Dekker te Lewedorp. Deze kan door omstandigheden géén be roep noch preekverzoek in overweging nemen. Verder slaagde de heer L. J. Oomkes te Bennekom. Tevens slaagde voor het doctoraal examen de heer J. Hekman te Kampen. (Van één onzer redacteuren) DEN HAAG (GPD) Minister Bakker van verkeer en water staat streeft ernaar dat eind 1973 een begin kan worden ge maakt met de bouw van een vaste oeververbinding Westerschel de. Hij heeft dat woensdag in de tweede kamer meegedeeld in antwoord op vragen van enkele fractiewoordvoerders bij de be handeling van de begroting van zijn departement. Op dit moment wilde de bewindsman zich er nog niet over uitlaten wat het gaat worden: een brug over de Westerschelde, een tunnel er onder of een combinatie van beide. Dat zei hij ter verduidelijking, toen het kamerlid C. F. v. d. Peijl (chu) hem probeerde te vangen met de vraag: ,Mag ik een indicatie voor de uit voering zien, omdat u spreekt van een tunnel?' De minister herinnerde er nog even aan dat vorig jaar een voorlopig tracé voor de vaste oever verbinding is vastgesteld (op de lijn van de veerdienst Kruiningen-Perk- polder). .Thans zijn een stuurgroep, een projectïegroep en vijf werkgroepen aan het werk', zo zei hij nog. Drs Bakker stelde vast dat er thans goed voorbereidend werk wordt verricht om verantwoord na te kunnen kijken. ,Voor mijn opvolger is dan in 1973 het moment aangebroken om een be slissing te nemen. De heer P. Jongeling (gpv) had de dag tevoren bij de algemene beschou wing aan de minister gevraagd wanneer een begin met de uitvoering kan worden gemaakt en waarom nog geen post op de begroting was opgevoerd voor dit project. Op een vraag van <le heer A. Nuyens (bp) gaf de minister te kennen dat de regering nog niet kan afzien van de tollen op de verbindingen in het zuidwesten van het land. .Daarover zijn destijds afspraken gemaakt. We kunnen die natuurlijk niet ongedaan maken, wanneer een bepaalde brug of tunnel eenmaal is gebouwd.' een pertinente tegenstander In de kamer somde hij dan ook op dat er aan de Westerschelde nog grote an dere uitbreidingsmogelijkheden voor zee- havenindustrie zijn (oostelijk van Bor- sele op Zuid-Beveland en bij Ossenisse ten oosten van Terneuzen). De werkgroep zeehavengebieden heeft daarvoor projectstudies op tafel gelegd n zal de plannen nader uitwerken. Bo vendien gaf de minister in de kamer een duidelijke voorrang aan het Rcimers- waalplan in het oosten van de Ooster schelde bij Bergen op Zoom. De plan nen die de gemeente Bergen op Zoom daartoe op tafel heeft gelegd, zullen .on getwijfeld ter sprake komen in de on langs geformeerde werkgroep van het -ijk en het overlegorgaan Zeehavenont- •ikkeling Zuid-West-Nederland', zo kon digde hij aan. De bewindsman zei letterlijk dat het Reimerswaal-Plan een stap naderbij komt wanneer men in de conceptie voor Zuidwest-Nederland aan een grote ring' rond Rotterdam nader gestalte wil ge ven. In zijn bespreking van het havenbe- leid herinnerde de heer Bakker er aan, dat de regering bij het afslui ten van het traetaat voor de Schel- de-Rijn-verbinding in beginsel al me dewerking aan dit plan heeft toege zegd. Daarbij is toen gesteld, dat het uit een oogpunt van zeehavenbeleid synchroon zou moeten lopen r afsluiting van de Oosterschelde. ,In dat geval zou men reeds over enkele jaren niet de aanleg van een toegang voor zeeschepen moeten beginnen', al dus de minister daarbij doelend op de zogenaamde doorsteek bij Waarde van de Westerschelde naar de Oosterschelde. ,Of diit inderdaad liet meest aangewe zen tijdstip zal zijn, valt thans nog niet te voorspellen'. Het tempo waarin de andere havengebieden langs de Wester schelde tot ontplooiing komen ,zal vol gens de minister daarbij één van de voor naamste maatstaven moeten Intussen is de verbinding voor de bin nenscheepvaart tussen Wester- en Oos terschelde in dit geheel een belangrijk punt. ,Bij de kruising van rijksweg 58 met het kanaal door Zuid-Beveland wor den wij thans al mét deze problematiek geconfronteerd', aldus de bewindsman. Wat het gaat worden, daarover de de minister zich nog niet uitlaten. ,In ieder geval zal een oplossing moeten worden gekozen, die de me" voor Reimenswaal géheelopei Na deze opmerkingen van de minister sprongen de heren Assmann (lcvp) en Van der Peijl (chu) achter de interrup tie-microfoon om te vragen wat de mi- waal volstrekt openhouden'. Eerder in zijn toespraak had de be windsman de aanzet van havenindus triële ontwikkeling in het Sloegebied geslaagd genoemd. Hij stelde dat deze haven bereikbaar is voor schepen tot 70.000 ton en dat nieuwe mogelijkhe den worden bestudeerd. r de mogelijke vestiging van een raffinaderij van de Franse oliemaat schappij .Total' in het Sloegebied kon da minister geen mededelingen doen. Wat dit betreft verwees hij de vragende ka merleden naar zijn ambtgenoot van eco nomische zaken. Later bij de replieken wees de heer Van der Peijl er nog op dat hij ,tot nu toe niet had ervaren dat de natuurweten schappelijke belangen als nu voor Saeftinge bij de miinster zo wor den gekoesterd. .Bovendien', zei hij, .kost industrialisatie in Saeftinge geen landbouwgrond. En dat is bij Ossenisse wel het geval'. GOES Als de Partij van de Arbeid na de komende verkiezingen voor de pro vinciale staten van Zeeland weer twee gedeputeerden in het college van gede puteerde staten zal krijgen, zullen dat de heren M. J. van Poelje en C. Hoek Worden. t M. J. van Poelje is nu ook gedeputeerde. De tweede PvdA-man in het college is jhr mr T. A. J. W. Schorer, die zich na de verkiezingen zal terugtrekken. De heer-C. Hoek is momenteel lid van pro vinciale staten. Hij is in Zeeland dis trictsbestuurder voor het NVV. De aanwijzing van beide gs-kandidaten is geschied door het gewestelijk PvdA- bestuur en de PvdA-kandidaten voor de provinciale staten, zo vernemen wij uit betrouwbare bron. VLISSINGEN In de Sardijngeul, vlak bij het wrak van (1e Griekse vrachtboot voor de Boulevard te Vlis singen, is woensdagavond omstreeks 9 het 2806 brt metende Oostduïtse jhtscliip ,Darss' aan de grond ge lopen. De Barss' is een schip van de .Deutsche Seereederéi VEB' uit Ros tock. Omstreeks een uur kwam het schip op eigen Kracht weer los. Sleepboten van de Unie van sleep- en reddingsdiensten en de sleepboten van Dijkhuizen voerden een ware concur rentiestrijd. De schermutselingen hier bij liepen omstreeks elf uur zo hoog ip dat de kapitein van de ,Temi III' Dijkhuizen) de rijkspolitie te water verzocht een proces-verbaal op te ma ken. De .President Gerling' zou een sloep van de Temi opzettelijk hebben geramd waardoor de sloep werd be schadigd. Men had met de sloep een agent naar het Oostduïtse schip gebracht om te onderhandelen over een even tuele sleepopdraeht. Even later kwam de .President Gerling' aan varen, die de bemanning van da sloep sommeerde ,uit de weg ta gaan'. Gezien de spanningen tussen de diver se sleepdiensten werd dit bevél .na tuurlijk genegeerd. Hierna zou de Pre sident Gerling de sloep tegen het Oost duïtse schip hebben gedrukt. De rijks politie maakt vandaag het proces-ver baal op. (ADVERTENTIE) Expansie van W aterweggebied wordt beperkt DEN HAAG ,De regering voert op het ogenblik een zeehavenbe leid, dat berust op enkele zeer concrete punten', zo heeft minister Bakker van verkeer en waterstaat woensdagmiddag bij de behande ling van zijn begroting laten we ten. Het gaat er daarbij om dat: de verdere expansie van het Waterweggebied wordt be perkt; aantrekkelijke mogelijkheden worden geschapen voor sprei ding van zeehaven-industrieën, met name in een grote ring rond Rotterdam (Moerdijk, het Westerscheldebekken en Rei merswaal, gezien als één fuctio- neel geheel) en in het Eems- mondgebied; dat een federatief havenbeheer tot stand komt, waarbij de sa menwerking in het zuidwesten van het land wordt geplaatst in een nationaal kader. Uitgelokt door de woordvoerders van de verschillende fracties in de tweede ka mer, die de minister de dag tevoren bij de algemene beschouwingen hadden verweten dat hij in zijn begroting zo weinig duidelijk was geweest over het zeehavenbeleid voor de toekomst, trok de bewindsman iii zijn antwoord een paar duidelijke lijnen. Zo zei hij dat de regering de consequenties heeft ge trokken uit haar beginselstandpunt, dat een gezonde ontwikkeling van de zee havens moet worden bevorderd. Die lig gen op het terrein van voorzieningen voor infrastructuur, voor woon- en leef klimaat. voor werkgelegenheid en een evenwichtige spreiding daarvan. ,Die hebben ons tot net inzicht gebracht dat in liet Rijnmondgebied een streng se lectief beleid bij de uitgifte van iiulu- striegronden zal moeten worden gevoerd, De tijd is aangebroken dat zo'n beleid geen zaak meer kan zijn van één ha venbeheerder of gemeente alleen. ,De rijksoverheid heeft hier een uitgespro ken taak om een dergelijk tot nu toe lokaal gevoerd en door lokale of regio nale belangen ingegeven beleid in na tionaal kader te centraliseren.' De minister was zich bewust dat een spreidingsbeleid van zeehavenindustrieën veel geld kan gaan kosten. .Maar aan de andere kant moet men bedenken dat het toelaten van een bedrijf, waar de mi lieusituatie dat in feite niet meer ge doogt, de maatschappij eveneens zeer veel kan kosten, omdat hier waarden in het geding zijn, die mede de toe komst van ons land bepalen.' Daarom stelde de bewindsman vast dat de zeeba,venontwikkeling bijzonder die in het Deltagebied, gebaseerd zal moe ten. zijn op weloverwogen studies. ,De sociaal-economische en maatschappelij ke voor- en nadelen van alternatieve havenplannen en hun ruimtelijke con sequenties zullen zoveel mogelijk kwan titatief bepaald moeten worden en zorg vuldig tegen elkaar afgewogen om voor ons gehele land tot een ontwikkelings programma te komen.' De minister vond in dit verband dan ook dat uitsluitsel over bepaalde deel gebieden pas dan kan worden ge geven, nadat men van het geheel een overzicht heeft. ,Van beslissingen ad hoe moeten wij af', zo stelde de minister. Overigens moest hij meteen wel aankon digen dat de studies, met name die van de nationale commissie zeehavenover- leg, niet op korte termijn, kunnen wor den afgerond. Wat aan de andere kant \yeer niet mag betekenen dat de ont wikkeling stagneert. .Ze moet 1ri goede banen worden geleid, opdat de zaak niet scheef groeit. En daar zorgen we voor.' Minister Bakker verwonderde er zich dan ook een beetje over, dat de kamer leden Zcgering Haddcrs (vvd) en Ass mann (kvp) nog zo om duidelijke uit spraken hadden gevraagd, als zou men bijvoorbeeld in Rotterdam niet weten waaraan men toe is. Hij wilde nog wel eens (op verzoek) herhalen Voor uitbreiding van de Maasvlakte houdt de regering vast aan dc de marcatielijn voor de kust van Voor- ne. De regering wijst een zeehavenontwik keling op Voorne-Putten en dc Hoek- sche-Waa.rd van de hand. Verdere expansie van het Waterwegge bied moet beperkt blijven Lot op en overslag, tot vestigingen die lig gen aan zeer diep vaarwater vereisen en tot vestigingen die absoluut ver bonden zijn aan een industriële ag glomeratie Rotterdam Wat dat laatste betreft voegde de be windsman er nog het volgende aan toe: .Hiervoor zullen wel zwaarwegende ar gumenten moeten worden aangevoerd en zal de zekerheid moeten bestaan uaf het woon- en leefklimaat niet wordt verstoord. Beperking van de toename van het aantal arbeidsplaatsen is daar bij noodzakelijk, omdat het arbeidsaan bod onmogelijk een voortzetting van d< huidige expansie kan bijhouden. Het in schakelen van buitenlandse arbeids krachten vormt in dit verband een pro bleem dat tot voorzichtigheid maant.' Uit de lucht gegrepen vond de mi nister het verhaal van de heer Zege- ring Hadders als zou hij bij het sprei dingsbeleid Zeeland en Brabant be schouwen als satellieten van Rotter dam. ,Elke haven heeft bij dé sa menwerking in het zuidwesten eer eigen functie, terwijl zich daarnaasl in toenemende mate ongetwijfeld ooJi een autonome groei zal manifesteren De mogelijkheden voor de ontvangsl van het zeer diep stekende schip moei volgens minister Bakker in Rotterdan zoveel mogelijk worden uitgebuit. Hij noemde dat logisch. Hij attendeerde in dit verband op het verzoek van Rotter dam om de zogenaamde oliegeul met nog een meter te verdiepen, zodat Euro poort en Maasvlakte bereikbaar worden voor schepen tot 65 voet. .Inderdaad het overwegen waard', noemde minister Bakker dit verzoek, waarbij hij wel de aantekening maakte dat de waterhuis- houdkundige consequenties ervan nog grondig moeten worden bestudeerd. Het probleem van Amsterdam is "ens de minister de toegankelijkheid [i .u de haven voor grotere schepen, waai'7 dj liet plan voor de aanleg van een buitenhaven te IJmuiden in het geding is, tevens bestemd voor container, lash- en ferryschepen. Een spoedige beslis sing achtte hij daarover gewenst. studie daarvan zal met voorrang 1 den uitgevoerd. met S issor slijtage-garantie Fijn om over de vloer te hebben Wyers staet er echïer) IETS KOUDER Veel bewolking met slechts hier en daar een regen- of sneeuwhui. Zwakke tot matige wind tussen noord en noord oost. Iets lagere middagteniperatureiu Vooruitzichten voor vrijdag en zaterdag: Koud weer met enkele sneeuwbuien en in dc nacht overwegend lichte vorst. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland: Voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 5; Minimum temperatuur: van ongeveer normaal tot 4 graden onder normaal; maximum temperatuur: 1 tot 5 graden onder normaal: kans op een dróge pe riode van minstens 12 uur: 80 procent; kaïns op een geheel droog etmaal: 50 procent. 27 februari Zon op Maarn op ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 2