Seth Gaaikema voelt zich verwant aan David Frost OaaoI Grand Gala populair rechtstreeks op tv PANDA EN DE MEESTERMAKER TI-COYO EN ZIJN HAAI i°°' De Crane vraagt CRM garantie Hoe meer CEYLON hoe fijner uw thee J Clément Richier DONDERDAG 26 FEBRUARI 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 21 Tweemaal per jaar pleegt de Neder landse grammofoonplatenindustrie uitvoerig acte de présence te geven om de platenkopers te danken voot genoten klandizie en de radio- en te levisie en andere publiciteitsmedia te onthalen als tegenprestatie voor de medewerking. De Commissie Collectieve Gram mofoonplaten Campagne (CCGC) on der leiding van Piet Belshuizen orga niseert dan een Grand Gala du disque classique en een Grand Gala du dis que populaire. Ook dit jaar komt het Grand Gala populair vanuit het RAI-con- grescenlrum te Amsterdam. Het wordt vrijdag 27 februari via Ne derland 1 vanaf 20.20 uur recht streeks uitgezonden. Tijdens de pau ze van hot Grand Gala, omstreeks 22.10 uur komt AVRO's actualitei tenrubriek .Televizier', gevolgd door het NOS-journaal], op het scherm. Tot de sterren, die voor dit Grand Gala werden uitgenodigd, behoren: het orkest James Last, Frida Boc- eara, The Cats, Serge Reggiani, de groep Proc.ol Ha-rum, Rita Reys, J. Vincent Edwards, Liebeth List, The Anita Kerr Singers, Heintje en José Feliciano. Na de bovengenoemde on derbreking ziet en hoort men Nana Mouskouri en The Athenians, The Flock, The Four Tops, Adêle Bloe- mendaal, Sergio Mendes en Brazil '66, Bobbie Gentry en de Edwin Hawkins Singers. De uitreiking van de Edisous en de presentatie van dit Grand Gala zijn in handen van Mies Bouwman en Willem Duys. De muzikale leiding berust bij Francis Bay. Voor de pro- duktie zorgen John Vis jr., Pim Ja cobs en Jef de Groot. Laatstgenoem de heeft tevens de regie. NOS-documentaire over deltawerken De NOS zendt op zondag 1 maart van J7.00 tot 17.30 uur via Neder land I in kleur voor de zevende maal een televisiedocumentaire uit over de I Deltawerken, waarin wordt terugge keken op de vorderingen van het af gelopen jaar. Bij rijkswaterstaat staat 1969 te boek als het jaar van twee belang rijke caissonafsluitngen, het Volke rak en de Lauwerszee. Bij de spui- sluizen in het Haringvliet werden alle voorbereidingen getroffen voor de definitieve afsluiting van het rak van Scheelhoek, die zal plaats vinden door middel van een kabelbaan. In het programma komen voorts beel den voor van het Brouwershavense- gat waar de caissonbouw in volle gang is voor de afsluiting in 1971 van de Oosterschelde, de zeearm die in 1978 als laatste zal worden af gesloten. Het afgelopen jaar is hier een groot werkeiland gereed geko men. Tot slot heeft de filmploeg, bestaan de uit Johan Blansjaar, Joop- Wil- lemse. Jan Keyser en Nico de Jager opnamen gemaakt van de laatste fa se van de afsluiting van de Lau werszee die in het afgelopen jaar tot stand is gekomen. De film die in samenwerking met het ministerie van verkeer en water staat werd gemaakt door Johan Blansjaar wordt door Joop van Zijl van commentaar voorzien. Voor het uitbrengen van een Ne derlandse versie van de Amerikaanse musical .Salvation' van C. C. Court ney en Peter Link, heeft de NV In ternationale Concertdirectïe Ernst Krauss minister Klompé gevraagd in aanmerking te komen voor een garantiebedrag. De contractuele verplichtingen voor het verkrijgen van ae rechten bren gen met zich, dat grote bedragen moeten worden gegarandeerd. .Sal vation' is een culturele manifesta.tie, die, als een gesubsidieerde toneel groep voor de bezetting zou kunnen zorgen, automatisch gesubsidieerd zou zijn. De aanvragers vinden een garantie gerechtvaardigd, ook doordat altijd twintig procent van de brulo- recette aan vermakelijkheidsbelas ting moet worden afgedragen. Aangevoerd wordt verder dat er on behagen bestaat over de huidige ver ouderde toneeleonstellatïe. en dat er steeds meer gedacht wordt aan de mogelijkheid van het instellen van een produktiefonds. 'n zogenaamdp. tliealercentrale. Opgemerkt wordt voorts, dat bestaande gesubsidieerde gezelschappen niet voor een goede rolbezetting kunnen zorgen binnen hun groep. John J. de Crane van de Internatio nale Concertdirectie Ernst Krauss heeft de rechten van .Salvation' voor Nederland gereserveerd. De procluk- tie vergt een orkest van zeven mu sici. vier zangers-acteurs en vier zangeressen-actrices. In .Salvation' worden begrippen als religieen seksualiteit opnieuw geïnterpreteerd door de jeugd, die af wil van de frustratie die .oude waarden' haar hebben opgeleverd. Sedert oktober vorig jaar trekt .Salvation' in Off- Broadway in New York grote be langstelling. Het is de bedoeling dat voor de Nederlandse versie gebruik wordt gemaakt van de diensten van de regisseur Paul Aaron, die ook de voorstellingen in New York ensce neerde. HILVERSUM-1 DONDERDAG 26 FEBRUARI 1970 Middag: 12.30 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzikanten uur: I. Mono: Beiaardconcert; II Ste reo: Omroepdubbelkwartet: Franse chansons; III Stereo: Utrechts blaas- kwintet: klassieke muziek. 14.30 Reiservaringen in Vietnam, gesprek. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: De wereld van de ope ra: beschouwingen over Salome, ope ra van R. Strauss. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoon- muziek voor de tieners. 17.30 .O": een rondje radio. 17.55 Mededelingen. Avond: 1S.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. Politieke Partij: 1S.20 Uitzending van de Boeren Partij. AVRO: 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble. (18.40 Kwispel. quiz). 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Stereo: Big Band Beat: The Skymasters met solist: moderne muziek. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Spandoek messianisme, gesprek ken. AVRO: 20.05 Stereo: Radio Fil harmonisch orkest met zangsolist: moderne en semi-klassieke muziek. 21.45 Tweeluik: hoorspelen: 1. De fouden marathon: 2. De sollicitante. 2.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Stereo: Melodietjes en datjes: combo met solisten. 23.20 Stereo: Mens. muziek, materie: Muziek uit de tijd der Re naissance. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek en reportages. (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal: 8.30 De groenteman). NOS: 9.00 Internatio naal Spectrum: moderne koorwer ken en orkestmuziek. (9.35-9.40 Wa terstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Gi taarrecital: klassieke en moderne muziek. 11.55 Beursberichten. DONDERDAG Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. 12.26 Medededeiingen tbv land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten). 12.50 Protestant se kerkdienst. 13.10 Los-Vast (ver volg). 14.00 Stereo: The lölima Ha- waiians Show. 14.30 Stereo: Tenor en piano: klassieke en moderne lie deren. 15.00 Hervormde middagdienst NOS: 15.30 Meer over minder: een programma met meer informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws). NCRV: 17.45 Hier en nu: sportactu- aliteiten. Avond: 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: radiocompetitie, koren en korpsen. 1S.30 Nieuws. 18.41 Hiel en nu: actualitei ten. 19.00 Spectrum: maatschappelijke vraagstukken nader belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heils- kwartier (gr). 19.30 Kerkorgel con cert: klassieke muziek. 20.00 Fer dinand Huyck (deel 20), seriehoor spel. 20.21 Stereo: lichte grammo- foonmuziek. 20.30 Radio Acrief, ge varieerd programma. (22.20 Avond- overdenking; 22.30 Nieuws: 22.38- 22.45 Parlementair dagoverzicht). 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas sieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; jfc00-8.10 Nieuws.) 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw.) 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: klassiek muziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.54 Berichl Vastenactie. 1.1.55 Mededelingen. DONDERDAG Middag: NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Popslick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali teiten. 13.08 Rond met 'n gaatje: licht muziekprogramma. 14.00 Nws. 14.03 Holster: pop- en countrymu- ziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 lORRrrrrrr...: popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiilcver zoekplaten. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meurders Show. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 22.15 uur WEGWEZEN Quiz voor autorijdende echtparen onder leiding van Frans Henrïchs. 22.40 uur (CVK-IKOR) DE MEDEMENS EN FREDRIK WEIN- REB Een filmporlret van Weinreb, dat zich overigens be perkt tot zijn bijbelse visie op de wiens. 23.10 uur (NOS) JOURNAAL 10.45 uur (NOS-NOT) JOHN BULL 11.10 uur NOTRE VILLE 11.35 uur THE GREEN UMBRELLA 14.00 uur KIJK ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 14.25 uur IET WIET WIJT... DE WERELD 18.45 uur (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 18.55 uur JOURNAAL 19.04 uur (VPRO) MONSIEUR JEAN-CLAUDE VAUCHERIN 19,37 uur WAAR IS HANS VERHAGEN Een programma anno januari 1970 vanuit Amsterdam en Vlissingen. 20.00 uur (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING 20.35 uur (KLEUR) ,AAAH!' De Adêle Bloemendaalshow, geregisseerd door Rob Touber. De Oostdultse actrice Gïsela May, Leen Jon- gewaard en Tomorrow's People onder leiding van Lyn Wolseley. 21.15 uur jÖjNESTUD Een programma naar aanleiding van het studentenfilm festival in Amsterdam. 22.00 uur ZWART EN ZILVER Een eenakter van Michael Frayn. 22 30 uur (NOS) JOURNAAL 22.35 uur (TELEAC) BIJ LEVEN EN WELZIJN. LES 7. BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 KANAAL 321 18.45 uur (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 18.55 uur JOURNAAL 19.04 uur SCALA 19.30 uur; VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 uur JOURNAAL 20.20 uur: (TROS) TROS-TOTO 20.40 uur (KLEUR) DE ZEVEN ZEEëN 21.30 uur ADAM Een programma voor mannen met een optreden van de Israëlische zangeres Daliah Lavi, interviews met Char les Aznavour en Salo Muller. De presentatie is in han den van Pierre Huyskens. 14.05 -15.50 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.30 uur: TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS 19.00 uur: ZANDMANNETJE 19.05 uur: JONGER DAN JE DENKT 19.35 uur; POLITIEKE TRIBUNE 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 19.57 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: MARCUS WELBY Tv-feuilleton. 21.15 uur: NOBELPRIJSWINNAARS 1969 22.05 uur: PREMIèRE 22.45 uur: JOURNAAL FRANSTALIGE PROGRAMMA'S BKLGIë-FRANS L4.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 17.45 Nieuws. 17.50 Schooltelevisie. 18.15 Voor de kleuters. L'Ecran magi- que, uitzending van Jacques Careuol: 1 Le Manege en- chanté. 2 Babar. 3 Pirouli. 18.30 Schooltelevisie. 18.55 La pensée socialistc. Uitzonding van het Instituut Emile Vander velde. 19.25 Voor de kleuters. ,Bébé Antoinc'. 19.30 Sébastien et la Mary Morgane. Feuilleton met Medhi en Charles Vanol. 20.00 Journaal. 20.30 Les ylaisirs de l'enfer. Psygolochisch Drama. Scenario: John Michaël Hayes, naar dc roman van Grace Meta- lious. Regie: Mark Robson. 23.05 Journaal. FRANKRIJK-RIJSEL 10.00-11.30 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. Ac tualiteitenkroniek van Georges Folgoas. Aansluitend: La séquencc du jeune spectateur, filmfragmenten voor de jeugd. Uitzending van Jean Saintout. 13.00 Journaal. 13.30-13.35 Beursberichten. 14.30-15.00 Schooltelevisie. 15.45 Jeugdprogramma. 18.30 Le Schmilblïc. Spelpro- gramma van Jacques Antoine en Jacques Solness. 18.45 Sneeuwbericht. 18.50 Nieuws. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionale actualiteiten. 19.20 Mededelingen cn weerbericht. 19.25 Vive Ia vie. Feuilleton (1). 19.40 Me dedelingen en Les yeux la voix. 19.45 Journaal. 2015 Mededelingen. 20.30 Soiree van de Stichting voor Me disch Onderzoek. Uitzending van Pierre Bellemare. 23.00 Wereldkampioenschappen zaalhandbal. Roemenië- Frankrijk. 23.30-23.45 Journaal. WAT EEN SPREKER IS DIE MAN.. .EENHEIDSHUMOR IS WAT WATERIG' (Van onze rtv-redactie) Setli Gaaikema, een nian die men zelfs met de beste wil van de we reld enkele Groningse accenten in zijn persoonlijkheid niet kan ont zeggen, maakt zijn zoveelste rare sprong én een earnavalsliit die het zuiden kan verdragen. Gaaikema: ,Ik ben naar carnaval ge weest. Je hoorde niet anders dan: ,Wat een spreker is die man.' Ik vind het trouwens best dat Sjakie Soliram het ook zingt. Maar het is niet waar, dat zijn versie beter loopt: ik sta hoger op de hitparade. Het couplet ,de inspraak behoeft wat te gengif'. is trouwens niks voor Sja kie. Hij zingt het ook wat moeilijk. Zelf wou hi] er iets anders van ma ken: dat de vissen in de kom van Duys dronken waren of zoiets. Dat heb ik toch maar verboden.' .Trouwens, wel gek dat een Gronin ger in de oudejaarsnacht voor de tv een liedje brengt dat carnavalshit nummer één in Limburg wordt. Die oudejaarsavond is voor me zelf erg belangrijk geweest. Altijd was ik de tweede man. nu ben ik er zelf voor gegaan. Tien jaar ploeteren krijgt dan nut. In die oudejaarsnacht heb ik eigenlijk m'n leerboeken dicht ge slagen. m'n leermeesters Wim Kan en Toon Hermans goedendag gezeg, ik ben het zelf gaan doen.' pittig. Ik ben heel anders dan ie mand die misstanden signaleert. Ik ben niet fel, ik wil het niet, hoe-wel ik geen zoete jongen ben. Toxo- peus zat er in de oudejaarsnacht bij. tegen zo'n man kun je vinnig zijn Ik wil het niet, Toxopeus heeft ook een prettige avond gehad. Peppil Dipl oma ,Ik weet nu dat ik een heleboel gen res op het toneel kan verenigen, dat wist ik helemaal niet. Dat ik een zaal var. 2000 mensen gek kan lrrijgen, wist ik helemaal met. Het was een gok, ik pakte de microfoon, ik wist niet hoe ze zouden reageren. Het luk te. Dat heeft vormend gewerkt voor me.' ,Tien jaar ben ik bezig geweest, m'n schrijversdiploma haid ik eerder dan m'n toneeldiploma, maar in het ou dejaar merkte ik dat die tien jaar allemaal nodig zijn geweest.' ,Ik wil nu in het theater gewoon een sfeer scheppen dat de mensen zich fijn voelen. Het klinkt misschien zoet. is het misschien ook wel. Ik ben eigenlijk geen cabaretier, geen man die een spiegel voorhoudt. Ik wil alleen maar dat de mensen zich fijn voelen. Klinkt zoet. maar het is erg Iedere artiest heeft eigenlijk een verhaal om zich heen, mijn verhaal is, dat ik niet kan zingen. Mensen, die zelf niks van muziek weten, zeg gen dat soms. Mijn verhaal is dan: My Fair Lady, teksten voor Wim Kan en hij kan niet zingen. Maar als je mijn platen hoort, dan is dat toch glaszuiver. Maar als mensen zes jaar geleden vonden, dat ik niet kon zingen, dan kom je daar moeilijk vanaf.' .Paul van Vliet heeft het verhaal Den Haag, bij Toon is dat Limburg, bij mij is dat Groningen. De Gronin ger heeft de unieke combinatie in zich dat hij geestig en sentimenteel kan zijn. Groningen heb ik nog nooit naar beneden genaaid, zelfspot is de beste reclame, en als je zelfspot kunt veroorloven ben je heel zeker van je zelf, en mijn beste liedje .Pastorie' gaat ook over Groningen. Jk ben niet voor scherpe kritiek. Ik moet een soort peppil zijn, je mag de mens best wat flatteren, mensen zijn net als bloemen, ze moeten regel ma tig water hebben. Ik hou niet zo van mensen die de waarheid direct zeggen. Zelf kan ik er vlak na de voorstelling ook niet tegen. De eer ste twintig minuten na de voorstel ling sta ik nog helemaal open, ben ik heel kwetsbaar. Als dan iemand met kritiek komt, kan ik heel erg kwaad worden, terwijl ik er de vol gende morgen om elf uur in alle rust over kan praten. Ik laat me trou wens. nooit wegpraten ook niet door krantekritieken. Maar als je dan veertig keer leest: je moet wat min der over Charlotte en wat meer over de wereld zingen, dan ben ik daar toch wel gevoelig voor.' programma ben ik op het ogenblik ook met een film bezig. Dit wordt een Nederlandse film waarin de mensen elkaar geen handen geven. Zie je altijd. Komt er iemand bin nen. gaai ledereen handen schudden, ik ben Truus. ik ben Kees. intussen staat de handeling ttlL Zie je al leen in Nederlandse films.' .Verder wil ik het geluid ook heb ben zoals je het normaal ook hoort. Als in een film iemand over een grindpad loopt, is het een vreselijk kabaal, als iemand een zakje in elk aar frommelt, kraakt het alsof het hele huis in elkaar ploft. Dat wil ik niet. Verder ben ik ook nog met een musical bezig, maar daar kan ik ook nog niet veel over zeggen.' Biafra Tube ,Soms heb ik van me zelf het Idee, dnt Ik wat aan de luie kant ben. Dc heb nu weer een buitenlandse regis seur, die houdt van aanpakken. Na een hele tijd repeteren, voel ik me dan een tube tandpasta die al hele maal leeg is, en dan weet hij er toch nog wat uit te halen. Zo lieh 'Ie echt wel geleerd wat werken is. Die regisseur zegt trouwens altijd: wat praten de mensen in Nederland vre selijk veel. Ik heb met ,Wat een spre ker is die man' eigenlijk ook een offensief tegen het zwetsen ingezet. Er wordt zoveel af gezwetst. En door dat lied worden nu heel wat spre kers, onmogelijk gemaakt.' .Naast het werk voor het nieuwe Biafra. Ik zal je zeggen waarom niet- Als ik bet woord Biafra uitspreek zoals het moet, heerst er in de zaal een half uur een dtoevige stemming. Verder wil ik net niet gauw even twee minuten over Biafra hebben, dat is een probleem waar Je een hele avond aan moet wijden. Én na zo'n liedje applaudisseren de mensen dan. Het publiek heeft dan het onzuivere idee dat ze zo de nood In Biafra verlichten, ik heb de verkeerde ge dachte dat ik door het zingen het Srobleem dichter bij een oplossing reng. Het is allebei niet waar.' ,Op zo'n toneel rnoet je belichamen wat in de zaal leeft. Je moet eerlijk zijn, eerlijkheid heeft niets te maken met stelen van suiker, met al het andere wel. In wezen ben ik heel eerlijk. Maar mensen die te eerlijk zijn, worden vervelend. Als je geen t'nee lust. moet je het niet altijd zeg gen, dat is vervelend.' David Frost, ,Tk voel me verwant aan David Frost- niet dat ik al zo goed ben. Maar ik heb wel de eigenschap dat ik met allerlei soorten onderwerpen om kan gaan en ze intelligent kan henade ren.' Jk leef nu al twaalf jaar vam dit vak, sommige mensen zeggen dat ik eigenaardig ben. Dat is een fout van mij. Ik heb een bepaalde zekerheid, en dat ergert onzekere mensen mis schien. Er zullen ook best mensen zijn, die het in de oudejaarsnacht niet leuk vonden. Maar ik kan niet voor ie dereen leuk zijn, dsn wordt het wa terig. En eigenlijk rnoet je in dat vak van mij een beetje een myste rie zijn. de mensen moeten niet pre cies weten wie ik ben.' (ADVERTENTIE) 33-106 Terwijl tante Geraldine haar kopje thee kreeg, probeerde Joris onbe merkt de kamer te verlaten. ,Het wordt tijd dat ik eens ga kij ken naar haar juwelencollectie prevelde hij in zichzelf. ,Ik heb daar erg veel belangstelling voor...' Maar toen werd hij staande gehouden door Panda. .Wacht eens...' fluisterde deze. .Ik geloof dat hier iets niet in de haak is. Je moei eens op die ueef letten! Hij doet heel geheimzinnig met die thee. Net alsof hij er vergif in heeft gedaan!' .Foei manneke!' sprak Joris beris pend. ,Die verdachtmakingen staan u niet! Ga nu maar rustig ergens spelen, terwijl ik eh... het een en ander ga onderzoeken.' Maar dat deed Panda niet. Hij keek boos de weglopende Joris na, en draafde toen de kamer binnen. .Neem zélf eens een slok van die thee!' riep hij tot neef Teobald. .Als je dat tenminste durft!' De aange sprokene verbleekte, en de dame 40 De weerkaatsingen werden beweeg lijk en trilden: ze braken, om elders opnieuw te ontstaan met eenzelfde fijnheid van toon, eenzelfde ver zorgdheid van vorm, kleur en licht. Schuinsweg drongen de zonnestralen het water in waar ze hun kleuren lieten spelen terwijl ze halverwege braken.. Alles op zee verrukte ziel en ogen, alles was effen-glanzend, zacht en zingend. Tl-Coyo zwom met wellust, sloeg het water met handen en voeten, wen telde om zichzelf heen met gillen van plezier. De zon stond al hoog aan de hemel toen hij de uiterste punt van het eiland bereikte en zich naar de lijn van de riffen begaf, d.e hij in min der dan geen tijd haalde, voorafge gaan door de haai. Met zijn hoofd in het water zwemmend, pagaaide hij zich voort totdat hij uit de ge vaarlijke wielingen w-as. en vol ver bazing volgde hij de haai die weer de richting van Dominica nam, alsof stelde kant van het kreekje naderen. Zo zwom hij een paar hon derd meter naar de kust terug, toen hij weer een halve slag rechtsom keert maakte en begon af te zwen ken naar St.-Pierre toe. Toen Ti-Coyo weer ter hoogte van de haai gekomen was, die hem een flink eind vooruit geweest was, be greep hij de reden van deze lange omweg, namelijk, dat de haai hier heen gegaan was om een zoet-water- stroming te vinden die de kant van St.-Pierre uit ging om zich tenslotte te verliezen aan de kust van Ste.- Philomène en van Macouba. Hij behoefde niet meer te doen. dan languit te blijven liggen in zee en zich het hele eind met de stroom te laten meevoeren. Manidou sloeg zelfs geen zijvin uit. Hij was tot vlak tegen de jongen aan komen liggen, en wanneer deze' het hoofd naar zijn kant omdraaide, keek hij in de glijdend-groene haaie- ogen en zag ze strak op de zijne ge richt. Met een zucht dacht Ti-Coyo. .Als hij er niet geweest was, waar zou mijn karkas vandaag dan wel zijn?' ,Ja', zei hij hardop, met een wente ling in het water, .maar zonder mij was jij ook niet uat de koperen fuik gekomen. En in dat geval, waar zou Jij ja jij ook vandaag zijn?' Waarop Manidou eens nieste, dook. en weer zijn plaats kwam innemen naast de jongen, wiens gedachten zich al met iets anders bezighielden. Geruime tijd de hele dag lie ten zij zich meedrijven met de zoel- waterstroom en Ti-Coyo, die met ge sloten ogen op zijn rug lag, sluimer de tenslotte in, tot het ogenblik dat de haai een buiteling maakte en de De zon neigde al naar de zeekim toe, waarvan een deel bedekt werd met roze gloed, een ander deel met blauwe schaduwen. Daar lag St.-Pïerre of wat ervan over was en dat bleek niets! In derdaad, het was niet makkelijk om in de kerkhofaehtige opeenhoping van puin de grote wellustige en vro lijke stad te herkennen, waar de jon gen geboren en getogen was Terwij! zijn blik over de dodenstad 'dwaalde, slaakte hij een gesmoorde kreet, daar hij aan z-.jn rechterhand net de woning en de plantage van de blanke met vijf voorzetsels zag allebei ongeschonden Hij overlegdeT trachtte te begrijpen, zag er maar van af en ging aan de voet van het paadje dat naar de plan tage le-.dde. Haastig klauterde hij er heen en drong kruipend door het suikerriet dat zijn volle wasdom nog niet bereikt had en in bloei stond. En terwijl hij zich afvroeg wat er nu zou gebeuren en in welke uit hoek van de sinistere stad zijn vader misschien de wijk genomen had. zag hij de bultenaar aankomen met een karwats m de hand, gekleed in een witte flanellen broek en met vaal- rode laarzen geschoeid. Ti-Coyo floot"van verbazing en druk te het suikerriet uit elkaar, dat hem verborgen hield. Met een schreeuw van vreugde ren de de bultenaar op zijn zoon af, die hij aan zijn borst sloot. Daarop be gon hij te roepen: .Dora!.. Lucie!.. Hij is terug!' De twee vrouwen kwamen toen uit het huis naar buiten gesneld en Ti- Coyo omhelsde hen beiden. .Mijn zoon?' vroeg hij. .Hij is groot geworden!' sprak de bultenaar met een gelukkige glim lach. Lucie ging gauw kleren voor haar man halen want Ti-Coyo was niet gewoon met kleren op zijn rug in zee te gaan zwemmen en toen hij zich had opgeknapt, vertelde hij met enkele woorden, hoe de cycloon hem verrast had en hoe hij gedrost was van Pat, de dominee, en van het he le dorp. De bultenaar begon hartelijk te lachen en vertelde od zijn beurt van z:jn verwikkelingen* met de archi tect, die hem had willen bestelen, maar gemerkt had dat hij. toen werkzaamheden alle werkzaamhe den afgelopen waren, er nog od toe moest leggen, zodat hij een scha deloosstelling geëist had. (Wordt vervolgd) CABOL DAY óoor- KENNETH INNS O MOET WETEO.DAT IK OE OVEBLEOEtO SIS SICHASD AXELUOSSEKEUOHEB.IK WAS OOS EEO OOUSEWAtó X EU HO WAS SaOVES-^ - OEOS 6EUE- j i?AALEEO DAT WAS WO SEWELDieE/ZEKE I?. HO t VEUT •'WSHPTALLES VOOS P-.#\HcT3LAUO EO i IK OOE WAT IK. A kjs,u,OMHET - SgWVOOSTTEZET- OEZE A ASDSSVloe HEEST OOS EOOSM TcBOSSEZET. WA AS WE KOWELD ES WEL DOOS.MITS IK DEZE VOOBRA ^\A Nj DEUXAO vessiesed. 11 psKX ask KOOT O OLDS HELOEU?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 21