Seth Gaaikema voelt zich
verwant aan David Frost
OaaoI
Grand Gala populair
rechtstreeks op tv
PANDA EN DE MEESTERMAKER
TI-COYO
EN ZIJN HAAI i°°'
De Crane vraagt
CRM garantie
Hoe meer CEYLON
hoe fijner uw thee
J Clément
Richier
DONDERDAG 26 FEBRUARI 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
Tweemaal per jaar pleegt de Neder
landse grammofoonplatenindustrie
uitvoerig acte de présence te geven
om de platenkopers te danken voot
genoten klandizie en de radio- en te
levisie en andere publiciteitsmedia te
onthalen als tegenprestatie voor de
medewerking.
De Commissie Collectieve Gram
mofoonplaten Campagne (CCGC) on
der leiding van Piet Belshuizen orga
niseert dan een Grand Gala du disque
classique en een Grand Gala du dis
que populaire.
Ook dit jaar komt het Grand
Gala populair vanuit het RAI-con-
grescenlrum te Amsterdam. Het
wordt vrijdag 27 februari via Ne
derland 1 vanaf 20.20 uur recht
streeks uitgezonden. Tijdens de pau
ze van hot Grand Gala, omstreeks
22.10 uur komt AVRO's actualitei
tenrubriek .Televizier', gevolgd door
het NOS-journaal], op het scherm.
Tot de sterren, die voor dit Grand
Gala werden uitgenodigd, behoren:
het orkest James Last, Frida Boc-
eara, The Cats, Serge Reggiani, de
groep Proc.ol Ha-rum, Rita Reys, J.
Vincent Edwards, Liebeth List, The
Anita Kerr Singers, Heintje en José
Feliciano. Na de bovengenoemde on
derbreking ziet en hoort men Nana
Mouskouri en The Athenians, The
Flock, The Four Tops, Adêle Bloe-
mendaal, Sergio Mendes en Brazil
'66, Bobbie Gentry en de Edwin
Hawkins Singers.
De uitreiking van de Edisous en de
presentatie van dit Grand Gala zijn
in handen van Mies Bouwman en
Willem Duys. De muzikale leiding
berust bij Francis Bay. Voor de pro-
duktie zorgen John Vis jr., Pim Ja
cobs en Jef de Groot. Laatstgenoem
de heeft tevens de regie.
NOS-documentaire
over deltawerken
De NOS zendt op zondag 1 maart
van J7.00 tot 17.30 uur via Neder
land I in kleur voor de zevende maal
een televisiedocumentaire uit over de I
Deltawerken, waarin wordt terugge
keken op de vorderingen van het af
gelopen jaar.
Bij rijkswaterstaat staat 1969 te
boek als het jaar van twee belang
rijke caissonafsluitngen, het Volke
rak en de Lauwerszee. Bij de spui-
sluizen in het Haringvliet werden
alle voorbereidingen getroffen voor
de definitieve afsluiting van het rak
van Scheelhoek, die zal plaats vinden
door middel van een kabelbaan. In
het programma komen voorts beel
den voor van het Brouwershavense-
gat waar de caissonbouw in volle
gang is voor de afsluiting in 1971
van de Oosterschelde, de zeearm die
in 1978 als laatste zal worden af
gesloten. Het afgelopen jaar is hier
een groot werkeiland gereed geko
men.
Tot slot heeft de filmploeg, bestaan
de uit Johan Blansjaar, Joop- Wil-
lemse. Jan Keyser en Nico de Jager
opnamen gemaakt van de laatste fa
se van de afsluiting van de Lau
werszee die in het afgelopen jaar
tot stand is gekomen.
De film die in samenwerking met
het ministerie van verkeer en water
staat werd gemaakt door Johan
Blansjaar wordt door Joop van Zijl
van commentaar voorzien.
Voor het uitbrengen van een Ne
derlandse versie van de Amerikaanse
musical .Salvation' van C. C. Court
ney en Peter Link, heeft de NV In
ternationale Concertdirectïe Ernst
Krauss minister Klompé gevraagd in
aanmerking te komen voor een
garantiebedrag.
De contractuele verplichtingen voor
het verkrijgen van ae rechten bren
gen met zich, dat grote bedragen
moeten worden gegarandeerd. .Sal
vation' is een culturele manifesta.tie,
die, als een gesubsidieerde toneel
groep voor de bezetting zou kunnen
zorgen, automatisch gesubsidieerd
zou zijn. De aanvragers vinden een
garantie gerechtvaardigd, ook doordat
altijd twintig procent van de brulo-
recette aan vermakelijkheidsbelas
ting moet worden afgedragen.
Aangevoerd wordt verder dat er on
behagen bestaat over de huidige ver
ouderde toneeleonstellatïe. en dat er
steeds meer gedacht wordt aan de
mogelijkheid van het instellen van
een produktiefonds. 'n zogenaamdp.
tliealercentrale. Opgemerkt wordt
voorts, dat bestaande gesubsidieerde
gezelschappen niet voor een goede
rolbezetting kunnen zorgen binnen
hun groep.
John J. de Crane van de Internatio
nale Concertdirectie Ernst Krauss
heeft de rechten van .Salvation' voor
Nederland gereserveerd. De procluk-
tie vergt een orkest van zeven mu
sici. vier zangers-acteurs en vier
zangeressen-actrices. In .Salvation'
worden begrippen als religieen
seksualiteit opnieuw geïnterpreteerd
door de jeugd, die af wil van de
frustratie die .oude waarden' haar
hebben opgeleverd. Sedert oktober
vorig jaar trekt .Salvation' in Off-
Broadway in New York grote be
langstelling. Het is de bedoeling dat
voor de Nederlandse versie gebruik
wordt gemaakt van de diensten van
de regisseur Paul Aaron, die ook de
voorstellingen in New York ensce
neerde.
HILVERSUM-1
DONDERDAG 26 FEBRUARI 1970
Middag:
12.30 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.30 't Muzikanten
uur: I. Mono: Beiaardconcert; II Ste
reo: Omroepdubbelkwartet: Franse
chansons; III Stereo: Utrechts blaas-
kwintet: klassieke muziek. 14.30
Reiservaringen in Vietnam, gesprek.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws.
16.03 Stereo: De wereld van de ope
ra: beschouwingen over Salome, ope
ra van R. Strauss. 17.00 Tussen 10
plus en 20 min: lichte grammofoon-
muziek voor de tieners. 17.30 .O":
een rondje radio. 17.55 Mededelingen.
Avond:
1S.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
Politieke Partij: 1S.20 Uitzending
van de Boeren Partij. AVRO: 18.30
Stereo: Licht instrumentaal ensem
ble. (18.40 Kwispel. quiz). 18.55 Voor
de kinderen. 19.00 Stereo: Big Band
Beat: The Skymasters met solist:
moderne muziek. 19.25 Gesproken
brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35
Spandoek messianisme, gesprek
ken. AVRO: 20.05 Stereo: Radio Fil
harmonisch orkest met zangsolist:
moderne en semi-klassieke muziek.
21.45 Tweeluik: hoorspelen: 1. De
fouden marathon: 2. De sollicitante.
2.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.40 Radiojournaal. 22.55 Stereo:
Melodietjes en datjes: combo met
solisten. 23.20 Stereo: Mens. muziek,
materie: Muziek uit de tijd der Re
naissance. 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammo-
foonmuziek en reportages. (8.00
Nieuws; 8.11 Radiojournaal: 8.30 De
groenteman). NOS: 9.00 Internatio
naal Spectrum: moderne koorwer
ken en orkestmuziek. (9.35-9.40 Wa
terstanden). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr). (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Gi
taarrecital: klassieke en moderne
muziek. 11.55 Beursberichten.
DONDERDAG
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. 12.26 Medededeiingen
tbv land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten). 12.50 Protestant
se kerkdienst. 13.10 Los-Vast (ver
volg). 14.00 Stereo: The lölima Ha-
waiians Show. 14.30 Stereo: Tenor
en piano: klassieke en moderne lie
deren. 15.00 Hervormde middagdienst
NOS: 15.30 Meer over minder: een
programma met meer informatie over
mensen en dingen die minder op de
voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws).
NCRV: 17.45 Hier en nu: sportactu-
aliteiten.
Avond:
18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd: radiocompetitie, koren
en korpsen. 1S.30 Nieuws. 18.41 Hiel
en nu: actualitei ten. 19.00 Spectrum:
maatschappelijke vraagstukken nader
belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heils-
kwartier (gr). 19.30 Kerkorgel con
cert: klassieke muziek. 20.00 Fer
dinand Huyck (deel 20), seriehoor
spel. 20.21 Stereo: lichte grammo-
foonmuziek. 20.30 Radio Acrief, ge
varieerd programma. (22.20 Avond-
overdenking; 22.30 Nieuws: 22.38-
22.45 Parlementair dagoverzicht).
23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke muziek (gr). (7.30 Nieuws;
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
jfc00-8.10 Nieuws.) 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor de
huisvrouw.) 9.40 Schoolradio. 10.00
Stereo: Aubade: klassiek muziek
(gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de
zieken. 11.54 Berichl Vastenactie.
1.1.55 Mededelingen.
DONDERDAG
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Popslick.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali
teiten. 13.08 Rond met 'n gaatje:
licht muziekprogramma. 14.00 Nws.
14.03 Holster: pop- en countrymu-
ziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws.
16.03 lORRrrrrrr...: popmagazine.
17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07-18.00 Draaijijofdraaiilcver
zoekplaten.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws.) 11.00
Nieuws. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03
De Felix Meurders Show.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
22.15 uur
WEGWEZEN
Quiz voor autorijdende echtparen onder leiding van
Frans Henrïchs.
22.40 uur
(CVK-IKOR) DE MEDEMENS EN FREDRIK WEIN-
REB
Een filmporlret van Weinreb, dat zich overigens be
perkt tot zijn bijbelse visie op de wiens.
23.10 uur
(NOS) JOURNAAL
10.45 uur
(NOS-NOT) JOHN BULL
11.10 uur
NOTRE VILLE
11.35 uur
THE GREEN UMBRELLA
14.00 uur
KIJK ALS JE TEKENT ZIE JE MEER
14.25 uur
IET WIET WIJT... DE WERELD
18.45 uur
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
18.55 uur
JOURNAAL
19.04 uur
(VPRO) MONSIEUR JEAN-CLAUDE VAUCHERIN
19,37 uur
WAAR IS HANS VERHAGEN
Een programma anno januari 1970 vanuit Amsterdam
en Vlissingen.
20.00 uur
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING
20.35 uur
(KLEUR) ,AAAH!'
De Adêle Bloemendaalshow, geregisseerd door Rob
Touber. De Oostdultse actrice Gïsela May, Leen Jon-
gewaard en Tomorrow's People onder leiding van Lyn
Wolseley.
21.15 uur
jÖjNESTUD
Een programma naar aanleiding van het studentenfilm
festival in Amsterdam.
22.00 uur
ZWART EN ZILVER
Een eenakter van Michael Frayn.
22 30 uur
(NOS) JOURNAAL
22.35 uur
(TELEAC) BIJ LEVEN EN WELZIJN. LES 7.
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 321
18.45 uur
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
18.55 uur
JOURNAAL
19.04 uur
SCALA
19.30 uur;
VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 uur
JOURNAAL
20.20 uur:
(TROS) TROS-TOTO
20.40 uur
(KLEUR) DE ZEVEN ZEEëN
21.30 uur
ADAM
Een programma voor mannen met een optreden van de
Israëlische zangeres Daliah Lavi, interviews met Char
les Aznavour en Salo Muller. De presentatie is in han
den van Pierre Huyskens.
14.05 -15.50 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.30 uur:
TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS
19.00 uur:
ZANDMANNETJE
19.05 uur:
JONGER DAN JE DENKT
19.35 uur;
POLITIEKE TRIBUNE
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
19.57 uur:
MEDEDELINGEN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
MARCUS WELBY
Tv-feuilleton.
21.15 uur:
NOBELPRIJSWINNAARS 1969
22.05 uur:
PREMIèRE
22.45 uur:
JOURNAAL
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
BKLGIë-FRANS
L4.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 17.45 Nieuws. 17.50
Schooltelevisie. 18.15 Voor de kleuters. L'Ecran magi-
que, uitzending van Jacques Careuol: 1 Le Manege en-
chanté. 2 Babar. 3 Pirouli. 18.30 Schooltelevisie. 18.55
La pensée socialistc. Uitzonding van het Instituut Emile
Vander velde. 19.25 Voor de kleuters. ,Bébé Antoinc'.
19.30 Sébastien et la Mary Morgane. Feuilleton met
Medhi en Charles Vanol. 20.00 Journaal. 20.30 Les
ylaisirs de l'enfer. Psygolochisch Drama. Scenario:
John Michaël Hayes, naar dc roman van Grace Meta-
lious. Regie: Mark Robson. 23.05 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSEL
10.00-11.30 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. Ac
tualiteitenkroniek van Georges Folgoas. Aansluitend:
La séquencc du jeune spectateur, filmfragmenten voor
de jeugd. Uitzending van Jean Saintout. 13.00 Journaal.
13.30-13.35 Beursberichten. 14.30-15.00 Schooltelevisie.
15.45 Jeugdprogramma. 18.30 Le Schmilblïc. Spelpro-
gramma van Jacques Antoine en Jacques Solness. 18.45
Sneeuwbericht. 18.50 Nieuws. 18.55 Voor de kleuters.
19.00 Regionale actualiteiten. 19.20 Mededelingen cn
weerbericht. 19.25 Vive Ia vie. Feuilleton (1). 19.40 Me
dedelingen en Les yeux la voix. 19.45 Journaal. 2015
Mededelingen. 20.30 Soiree van de Stichting voor Me
disch Onderzoek. Uitzending van Pierre Bellemare.
23.00 Wereldkampioenschappen zaalhandbal. Roemenië-
Frankrijk. 23.30-23.45 Journaal.
WAT EEN SPREKER IS DIE MAN..
.EENHEIDSHUMOR
IS WAT WATERIG'
(Van onze rtv-redactie)
Setli Gaaikema, een nian die men
zelfs met de beste wil van de we
reld enkele Groningse accenten in
zijn persoonlijkheid niet kan ont
zeggen, maakt zijn zoveelste rare
sprong én een earnavalsliit die het
zuiden kan verdragen.
Gaaikema: ,Ik ben naar carnaval ge
weest. Je hoorde niet anders dan:
,Wat een spreker is die man.' Ik
vind het trouwens best dat Sjakie
Soliram het ook zingt. Maar het is
niet waar, dat zijn versie beter loopt:
ik sta hoger op de hitparade. Het
couplet ,de inspraak behoeft wat te
gengif'. is trouwens niks voor Sja
kie. Hij zingt het ook wat moeilijk.
Zelf wou hi] er iets anders van ma
ken: dat de vissen in de kom van
Duys dronken waren of zoiets. Dat
heb ik toch maar verboden.'
.Trouwens, wel gek dat een Gronin
ger in de oudejaarsnacht voor de
tv een liedje brengt dat carnavalshit
nummer één in Limburg wordt. Die
oudejaarsavond is voor me zelf erg
belangrijk geweest. Altijd was ik de
tweede man. nu ben ik er zelf voor
gegaan. Tien jaar ploeteren krijgt
dan nut. In die oudejaarsnacht heb
ik eigenlijk m'n leerboeken dicht ge
slagen. m'n leermeesters Wim Kan
en Toon Hermans goedendag gezeg,
ik ben het zelf gaan doen.'
pittig. Ik ben heel anders dan ie
mand die misstanden signaleert. Ik
ben niet fel, ik wil het niet, hoe-wel
ik geen zoete jongen ben. Toxo-
peus zat er in de oudejaarsnacht bij.
tegen zo'n man kun je vinnig zijn
Ik wil het niet, Toxopeus heeft ook
een prettige avond gehad.
Peppil
Dipl
oma
,Ik weet nu dat ik een heleboel gen
res op het toneel kan verenigen, dat
wist ik helemaal niet. Dat ik een zaal
var. 2000 mensen gek kan lrrijgen,
wist ik helemaal met. Het was een
gok, ik pakte de microfoon, ik wist
niet hoe ze zouden reageren. Het luk
te. Dat heeft vormend gewerkt voor
me.'
,Tien jaar ben ik bezig geweest, m'n
schrijversdiploma haid ik eerder dan
m'n toneeldiploma, maar in het ou
dejaar merkte ik dat die tien jaar
allemaal nodig zijn geweest.'
,Ik wil nu in het theater gewoon
een sfeer scheppen dat de mensen
zich fijn voelen. Het klinkt misschien
zoet. is het misschien ook wel. Ik ben
eigenlijk geen cabaretier, geen man
die een spiegel voorhoudt. Ik wil
alleen maar dat de mensen zich fijn
voelen. Klinkt zoet. maar het is erg
Iedere artiest heeft eigenlijk een
verhaal om zich heen, mijn verhaal
is, dat ik niet kan zingen. Mensen,
die zelf niks van muziek weten, zeg
gen dat soms. Mijn verhaal is dan:
My Fair Lady, teksten voor Wim
Kan en hij kan niet zingen. Maar
als je mijn platen hoort, dan is dat
toch glaszuiver. Maar als mensen zes
jaar geleden vonden, dat ik niet kon
zingen, dan kom je daar moeilijk
vanaf.'
.Paul van Vliet heeft het verhaal
Den Haag, bij Toon is dat Limburg,
bij mij is dat Groningen. De Gronin
ger heeft de unieke combinatie in
zich dat hij geestig en sentimenteel
kan zijn. Groningen heb ik nog nooit
naar beneden genaaid, zelfspot is de
beste reclame, en als je zelfspot kunt
veroorloven ben je heel zeker van je
zelf, en mijn beste liedje .Pastorie'
gaat ook over Groningen.
Jk ben niet voor scherpe kritiek. Ik
moet een soort peppil zijn, je mag de
mens best wat flatteren, mensen zijn
net als bloemen, ze moeten regel ma
tig water hebben. Ik hou niet zo
van mensen die de waarheid direct
zeggen. Zelf kan ik er vlak na de
voorstelling ook niet tegen. De eer
ste twintig minuten na de voorstel
ling sta ik nog helemaal open, ben
ik heel kwetsbaar. Als dan iemand
met kritiek komt, kan ik heel erg
kwaad worden, terwijl ik er de vol
gende morgen om elf uur in alle rust
over kan praten. Ik laat me trou
wens. nooit wegpraten ook niet door
krantekritieken. Maar als je dan
veertig keer leest: je moet wat min
der over Charlotte en wat meer over
de wereld zingen, dan ben ik daar
toch wel gevoelig voor.'
programma ben ik op het ogenblik
ook met een film bezig. Dit wordt
een Nederlandse film waarin de
mensen elkaar geen handen geven.
Zie je altijd. Komt er iemand bin
nen. gaai ledereen handen schudden,
ik ben Truus. ik ben Kees. intussen
staat de handeling ttlL Zie je al
leen in Nederlandse films.'
.Verder wil ik het geluid ook heb
ben zoals je het normaal ook hoort.
Als in een film iemand over een
grindpad loopt, is het een vreselijk
kabaal, als iemand een zakje in elk
aar frommelt, kraakt het alsof het
hele huis in elkaar ploft. Dat wil
ik niet. Verder ben ik ook nog met
een musical bezig, maar daar kan ik
ook nog niet veel over zeggen.'
Biafra
Tube
,Soms heb ik van me zelf het Idee,
dnt Ik wat aan de luie kant ben. Dc
heb nu weer een buitenlandse regis
seur, die houdt van aanpakken. Na
een hele tijd repeteren, voel ik me
dan een tube tandpasta die al hele
maal leeg is, en dan weet hij er
toch nog wat uit te halen. Zo lieh 'Ie
echt wel geleerd wat werken is. Die
regisseur zegt trouwens altijd: wat
praten de mensen in Nederland vre
selijk veel. Ik heb met ,Wat een spre
ker is die man' eigenlijk ook een
offensief tegen het zwetsen ingezet.
Er wordt zoveel af gezwetst. En door
dat lied worden nu heel wat spre
kers, onmogelijk gemaakt.'
.Naast het werk voor het nieuwe
Biafra. Ik zal je zeggen waarom niet-
Als ik bet woord Biafra uitspreek
zoals het moet, heerst er in de zaal
een half uur een dtoevige stemming.
Verder wil ik net niet gauw even
twee minuten over Biafra hebben,
dat is een probleem waar Je een hele
avond aan moet wijden. Én na zo'n
liedje applaudisseren de mensen dan.
Het publiek heeft dan het onzuivere
idee dat ze zo de nood In Biafra
verlichten, ik heb de verkeerde ge
dachte dat ik door het zingen het
Srobleem dichter bij een oplossing
reng. Het is allebei niet waar.'
,Op zo'n toneel rnoet je belichamen
wat in de zaal leeft. Je moet eerlijk
zijn, eerlijkheid heeft niets te maken
met stelen van suiker, met al het
andere wel. In wezen ben ik heel
eerlijk. Maar mensen die te eerlijk
zijn, worden vervelend. Als je geen
t'nee lust. moet je het niet altijd zeg
gen, dat is vervelend.'
David Frost,
,Tk voel me verwant aan David Frost-
niet dat ik al zo goed ben. Maar ik
heb wel de eigenschap dat ik met
allerlei soorten onderwerpen om kan
gaan en ze intelligent kan henade
ren.'
Jk leef nu al twaalf jaar vam dit
vak, sommige mensen zeggen dat ik
eigenaardig ben. Dat is een fout van
mij. Ik heb een bepaalde zekerheid,
en dat ergert onzekere mensen mis
schien.
Er zullen ook best mensen zijn, die
het in de oudejaarsnacht niet leuk
vonden. Maar ik kan niet voor ie
dereen leuk zijn, dsn wordt het wa
terig. En eigenlijk rnoet je in dat
vak van mij een beetje een myste
rie zijn. de mensen moeten niet pre
cies weten wie ik ben.'
(ADVERTENTIE)
33-106
Terwijl tante Geraldine haar kopje
thee kreeg, probeerde Joris onbe
merkt de kamer te verlaten.
,Het wordt tijd dat ik eens ga kij
ken naar haar juwelencollectie
prevelde hij in zichzelf. ,Ik heb daar
erg veel belangstelling voor...'
Maar toen werd hij staande gehouden
door Panda.
.Wacht eens...' fluisterde deze. .Ik
geloof dat hier iets niet in de haak
is. Je moei eens op die ueef letten!
Hij doet heel geheimzinnig met die
thee. Net alsof hij er vergif in heeft
gedaan!'
.Foei manneke!' sprak Joris beris
pend. ,Die verdachtmakingen staan
u niet! Ga nu maar rustig ergens
spelen, terwijl ik eh... het een en
ander ga onderzoeken.'
Maar dat deed Panda niet. Hij keek
boos de weglopende Joris na, en
draafde toen de kamer binnen.
.Neem zélf eens een slok van die
thee!' riep hij tot neef Teobald. .Als
je dat tenminste durft!' De aange
sprokene verbleekte, en de dame
40
De weerkaatsingen werden beweeg
lijk en trilden: ze braken, om elders
opnieuw te ontstaan met eenzelfde
fijnheid van toon, eenzelfde ver
zorgdheid van vorm, kleur en licht.
Schuinsweg drongen de zonnestralen
het water in waar ze hun kleuren
lieten spelen terwijl ze halverwege
braken.. Alles op zee verrukte ziel
en ogen, alles was effen-glanzend,
zacht en zingend.
Tl-Coyo zwom met wellust, sloeg het
water met handen en voeten, wen
telde om zichzelf heen met gillen
van plezier.
De zon stond al hoog aan de hemel
toen hij de uiterste punt van het
eiland bereikte en zich naar de lijn
van de riffen begaf, d.e hij in min
der dan geen tijd haalde, voorafge
gaan door de haai. Met zijn hoofd
in het water zwemmend, pagaaide
hij zich voort totdat hij uit de ge
vaarlijke wielingen w-as. en vol ver
bazing volgde hij de haai die weer
de richting van Dominica nam, alsof
stelde kant van het kreekje
naderen. Zo zwom hij een paar hon
derd meter naar de kust terug, toen
hij weer een halve slag rechtsom
keert maakte en begon af te zwen
ken naar St.-Pierre toe.
Toen Ti-Coyo weer ter hoogte van
de haai gekomen was, die hem een
flink eind vooruit geweest was, be
greep hij de reden van deze lange
omweg, namelijk, dat de haai hier
heen gegaan was om een zoet-water-
stroming te vinden die de kant van
St.-Pierre uit ging om zich tenslotte
te verliezen aan de kust van Ste.-
Philomène en van Macouba.
Hij behoefde niet meer te doen. dan
languit te blijven liggen in zee en
zich het hele eind met de stroom te
laten meevoeren.
Manidou sloeg zelfs geen zijvin uit.
Hij was tot vlak tegen de jongen
aan komen liggen, en wanneer deze'
het hoofd naar zijn kant omdraaide,
keek hij in de glijdend-groene haaie-
ogen en zag ze strak op de zijne ge
richt.
Met een zucht dacht Ti-Coyo. .Als
hij er niet geweest was, waar zou
mijn karkas vandaag dan wel zijn?'
,Ja', zei hij hardop, met een wente
ling in het water, .maar zonder mij
was jij ook niet uat de koperen fuik
gekomen. En in dat geval, waar zou
Jij ja jij ook vandaag zijn?'
Waarop Manidou eens nieste, dook.
en weer zijn plaats kwam innemen
naast de jongen, wiens gedachten
zich al met iets anders bezighielden.
Geruime tijd de hele dag lie
ten zij zich meedrijven met de zoel-
waterstroom en Ti-Coyo, die met ge
sloten ogen op zijn rug lag, sluimer
de tenslotte in, tot het ogenblik dat
de haai een buiteling maakte en de
De zon neigde al naar de zeekim toe,
waarvan een deel bedekt werd met
roze gloed, een ander deel met
blauwe schaduwen.
Daar lag St.-Pïerre of wat ervan
over was en dat bleek niets! In
derdaad, het was niet makkelijk om
in de kerkhofaehtige opeenhoping
van puin de grote wellustige en vro
lijke stad te herkennen, waar de jon
gen geboren en getogen was
Terwij! zijn blik over de dodenstad
'dwaalde, slaakte hij een gesmoorde
kreet, daar hij aan z-.jn rechterhand
net de woning en de plantage van
de blanke met vijf voorzetsels zag
allebei ongeschonden
Hij overlegdeT trachtte te begrijpen,
zag er maar van af en ging aan de
voet van het paadje dat naar de plan
tage le-.dde. Haastig klauterde hij
er heen en drong kruipend door het
suikerriet dat zijn volle wasdom nog
niet bereikt had en in bloei stond.
En terwijl hij zich afvroeg wat er
nu zou gebeuren en in welke uit
hoek van de sinistere stad zijn vader
misschien de wijk genomen had. zag
hij de bultenaar aankomen met een
karwats m de hand, gekleed in een
witte flanellen broek en met vaal-
rode laarzen geschoeid.
Ti-Coyo floot"van verbazing en druk
te het suikerriet uit elkaar, dat hem
verborgen hield.
Met een schreeuw van vreugde ren
de de bultenaar op zijn zoon af, die
hij aan zijn borst sloot. Daarop be
gon hij te roepen: .Dora!.. Lucie!..
Hij is terug!'
De twee vrouwen kwamen toen uit
het huis naar buiten gesneld en Ti-
Coyo omhelsde hen beiden.
.Mijn zoon?' vroeg hij.
.Hij is groot geworden!' sprak de
bultenaar met een gelukkige glim
lach.
Lucie ging gauw kleren voor haar
man halen want Ti-Coyo was niet
gewoon met kleren op zijn rug in
zee te gaan zwemmen en toen hij
zich had opgeknapt, vertelde hij met
enkele woorden, hoe de cycloon hem
verrast had en hoe hij gedrost was
van Pat, de dominee, en van het he
le dorp.
De bultenaar begon hartelijk te
lachen en vertelde od zijn beurt van
z:jn verwikkelingen* met de archi
tect, die hem had willen bestelen,
maar gemerkt had dat hij. toen
werkzaamheden alle werkzaamhe
den afgelopen waren, er nog od
toe moest leggen, zodat hij een scha
deloosstelling geëist had.
(Wordt vervolgd)
CABOL DAY
óoor- KENNETH
INNS
O MOET WETEO.DAT IK OE
OVEBLEOEtO SIS SICHASD
AXELUOSSEKEUOHEB.IK
WAS OOS EEO OOUSEWAtó X
EU HO WAS SaOVES-^ -
OEOS 6EUE- j
i?AALEEO DAT WAS WO
SEWELDieE/ZEKE I?. HO
t VEUT •'WSHPTALLES
VOOS
P-.#\HcT3LAUO EO
i IK OOE WAT IK.
A kjs,u,OMHET
- SgWVOOSTTEZET-
OEZE A ASDSSVloe HEEST OOS EOOSM
TcBOSSEZET. WA AS WE KOWELD
ES WEL DOOS.MITS
IK DEZE VOOBRA ^\A Nj
DEUXAO
vessiesed. 11 psKX ask
KOOT O OLDS
HELOEU?