Combi-bestelauto: een wagen, die ,in' is zwaar mm transport BEDRIJFSAUTO'S VAN UCHT#üH PMFSTELTOÏ dit is een gekleurd verhaal Eenall-roundauto, dieMercedes280 Een klasse apart. Al eens gereden? HOE NAAR DE RAI? Nederlandse autobussen: moderne ontwikkeling fm ireep uit onze vakantie gidsen van OEVEREN MONA BENOEMING BURGEMEESTER VAN GOES EN DE POLITIEK Openbaar toilet voor honden Olieraffinaderij in het Sloe BURGEMEESTER VAN GOES DE KVP EN DE Avondmaalsviering PPR WOENSDAG 4 FEBRUARI 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 Voor de middenstander die voor zijn zakelijk vervoer een auto nodig heeft, doemt direct het vraagstuk van de soort van ver voermiddel opcombi of bestel wagen. Gezien de grote vlucht die de combi of stationcar de laatste tien jaar genomen heeft, ligt het voor de hand om vooral ter gelegenheid van de bedrijfs auto-tentoonstelling nog eens even de aandacht aan dit pro bleem te wijden. De combi of voluit: combinatie-auto .seen typische twee-tahen-auto'. Hij Is geschikt ais personen-auto. waar bij men dan veelal meer bagage- of laadruimte overhoudt dan bij de ge wone personen-auto en hij is tevens geschikt ais bestelwagen, doordat met enkele eenvoudige handgrepen de achterbank kan worden wegge- klapt. Men houdt dan een normale bestelwagen met ruiten en een eniigs- 7,lens luxe aanzien over. Juist door dit 2-taken-sysfceem is bij 1 vele middenstanders de combi zeer gewild. Men beschikt immers op die wijze niet alleen over een auto voor zakelijk gebruik, dus goederenver voer en bestelwerk, maar tevens over een gezins-vervoermiddsl, dat boven dien ruim is en toch het comfort biedt een ideale combinatie. Twee auto's houden :s immers duurder dan één wagen in gebruik hebben. D.t is één va de oorzaken voor de grote op- Iwatvau de combi. Daarnaast doet zich dan nog de om standigheid voor dat veel particulie ren in de combi een betere oplossing zien voor hun .ontspanningsvervoer' om het zo maar eens te noemen, loor. gezinnen met kinderen is de combi inderdaad een ideale wagen De kinderen beihoeven niet netjes rechtop op de achterbank te ztitten, doch kunnen naar hartelust op de noer spelen en ravotten zoveel ze walen, zonder zich te vervelen, wat bt] gewoon zitten al heel gauw het geval is, Al 40 jaar hle echter aan de hand van deze snelle opkomst mocht denken dat de «min even nieuw als de periode van ■VSterke gebruikstoename, vergist «en. Deze auto-vorm is namelijk al 2 Jilar °»<l- Het is Citroen die als pionier van de combi gezien moet worden. Omstreeks 1930 bracht dit nierii een sedan, die in enkele minu- LJi een bestelwagen met 500 kg laadvermogen veranderd 'kon worden. (3 ton r',|S epa,\ bc(lr,)CR' toen ff '7 "Ji" E" (1° naam was zeer typerend: .Familiale", dezelfde waar- We In Frankrijk ook thans nog de combi wordt aangeduid. De meeste combi's zijn rechtstreekse afleidingen van de personenauto. De gang van zaken is meestal dat op ba sis van een personenauto een stand bestelwagen wordt ontworpen; ver volgens doet men een stan terug in de richting van de personenauto, door de bestelwagen van ruiten en van een wegklapbare achterbank te voor zien. De laadruimte dia men dan over houdt is meestal gelijk aan die van de afzonderlijke bestelwagen. Tot slot nog even iets over het kos- tenvraagstuk. De combi is in aan schaf duurder dan de vergelijkbare bestelwagen. Niet alleen doordat de kosten voor de fabrikant hoger zijn, maar ook als gevolg van het feit dat hij belasting-technisch met de perso nenauto gelijk wordt gesteld. Dit heeft dan uiteraard tevens invloed op de posten afschrijving en rente verlies van het geïnvesteerde kapi taal. Ook de verzekeringspremie zal door deze hogere aanschaffingsprijs wat ongunstiger uitvallen. Wat de motorrijtuigenbelasting (we genbelasting) betreft, daar ligt de zaak iets gunstiger omdat dit" Jager ligt dan het bestelautotarief (basis tarief combi S.8S per 100 kg en voor bestelwagen 9.99 per 3 00 kg eigen- gewicht). De kosten van onderhoud en reparatie behoeven niet noemens waard af te wijken van liet gelijke type bestelauto. Als inruil- ofwel verkoopobject heeft de gebruikte combi méér waarde dan de bestel wagen. De keuze voor het één of andere mo del is een moeilijke aangelegenheid, die voor elke middenstandszaak ei genlijk geheel afzonderlijk bekeken moet worden. Wel zijn er enkele in het oogspringende factoren: dat is dan in de eerste plaats de soort van vervoer waarmee men te maken heef!. Is dit vervoer sterk gespecia liseerd, waardoor een bepaalde in richting van de bestelwagen vereist Komende herfst brengt Volvo een gesloten bestelauto onder de naam 145 Express op de markt. De wagen is nu al te zien op de RAI. wordt, die moeilijk in het week-eind te verwijderen is, dan zal een_ echte bestelwagen beter zijn. Ook het gewicht van het vervoer speelt een .gewichtige" rol. Het draagvermogen van een combi ligt tussen de 200 en, voor grote model len, 500 kg. Gaat het te vervoeren gewicht daar boven uit, dan zal men er wijzer aan doen een speciale be stelwagen aan te schaffen. Immers zelfs de lichte modellen beste wagens, kunnen al tot 1000 kg vervoeren. Bezoekers. die met de auto naar Amsterdam komen, kunnen op de volgende wijze het snelst het RAl-gebouw bereiken: Uit de richting Den Haag komt men in de hoofdstad via de Aals meerweg. Bij het Hoofddorp plein gaat men rechtsaf, de brug over en rechtdoor de Zeilstraat in. Bij de kruising Zeilstraat- Amstelveenseweg slaat men weer rechtsaf en volgt de Am- stelveenseweg tot het Olympisch Stadion. Daar slaat men links af, de Stadionweg op tot het tweede kruispunt met verkeers lichten; via de Diepenbrock- straat (rechtsaf) bereikt men het Europaplein. Een tweede mogelijkheid is bij Schiphol afslaan.de brug over de ringvaart rechtdoor overrijden in ae richting Amstelveen, daar afslaan naar het winkelcentrum en vervolgens in de richting Bui t en vel de rt lijden. In Buiten- veldert zijn direct de RAI.rich- tingspijlen, de PTT telefonieto- ren en de RAI-mast zichtbaar; via de Europaboulevard rijdt men recht op het RAI-parkeer- terrein aan. Bezoekers die met de trein naar Amsterdam komen, nemen vanaf het Centraalstation tramlijn 4, die zijn eindpunt heeft op het Europapiein. Deze grafiek geeft duidelijk aan hoe de verhouding ligt tussen de diverse takken van vervoer: op e we& door de lucht en op het water. IADVERTENTIE MALLORCA 8-15-22 dg. (vliegreis appart.) v.a. 298,- GARDAMEER 10-15-22 dg. (vliegreis hotel) v.a. 318,- per touringcar TIROL 10-13-14 dg. (touringcar hotel) v.a. 225,- PE MAGNEET n.v het meest complete reisbureau Hoofdkantoor Eindhoven, Stationsplein 24. tel. 040-62787/66780. Eindhoven, Hoogstraat 183, tel 040-24636. Breda, Passago 2, tel. 01600-33552; 's-Hortogen- bosch, Kolperstraat 3, tel. 04100-42128, Tilburg, Heuvelring 49. tel. 04250-34809. Zie slot pag. 15) maatschappelijke functie. Cijfers to nen dilt aan. Zo bedroeg in 1968 het aantal vervoerde reizigers in het lo kale tram- en busvervoer 578 mil joen en ;:n het interlokale busver voer (streekvervoer) 318 miljoen, samen dus 896 miljoen reizigers. Dit is ruim 71 maal de bevolking van Nederland, hetgeen inhoudt dat ge middeld iedere Nederlander in het jaar 1S68 gemiddeld ruim 71 maal van de tram of bus als vervoermid del heeft gebruik gemaakt. De in to taal door de bussen afgelegde af stand bedroeg in 1968 ruim 450 min kilometer, een afstand die overeen komt met meer dan 11.000 maal de omtrek van de aarde. De betekenis van het busvervoer wordt nog dui delijker wanneer men het aantal ver voerde reizigers vergelijkt met dat van de spoorwegen, die in 196S in het binnenlands vervoer 180 miljoen reizigers boekten. De genoemde verschuiving van het openbare vervoer naar het particulie re vervoer beïnvloedt op het ogenblik in het bijzonder de vervoersresulta- ten der streekvervoerbedrijven op na delige wijze, terwijl de ontwikkeling bij de stadsvervoerbedrijven minder ongunstig is. Zo kan ïsij dc stadsvervoerbedrijven in liet algemeen een geringe stijging van het aantal vervoerde passagiers worden vastgesteld. Hieruit zou kun nen worden geconcludeerd, dat zich In en om de steden, waar de ver voersstromen het dichtst en de ver keersproblemen het grootst zijn, liet eerst een zekere stabilisering tussen particulier en openbaar vervoer gaat aftekenen. Een dergelijk ver schijnsel kon reeds eerder in het bui tenland worden waargenomen. Toerwagen het toerwagenvervoer vertoont een gunstig beeld. Hoewel het vliegtuig enerzijds een ernstige concurrent is het AANDEEI. VAN DE BEDRIJFSAUTO IN HET GOEDERENVERVOER (in o/o) tlortn: vervoerd (jswicht in tannon 25 60 TOTAAL GOEDERENVERVOER van de toerwagen, is het juist het vliegtuig, dat anderzijds een groeiend aantal toeristen naar one land brengt dat van de diensten va.n Nederlandse toerwagenondernemingen gebruik maakt Bovendien is er nog steeds sprake van een groeiende reisbehoef te. Gezien in het licht van deze ontwik kelingen ligt het voor de hand, dat door de vervoerondernemingen een verbetering van het dienstbetoon in de ruimste zin van dit woord wordt nagestreefd, terwijl voorts de eventuele mogelijkheden, die tot een verhoging van de efficiency kunnen leiden,' bij voortduring de grootste aandacht- hebben. De onuviKkeltiig vap die autobus wordt gedurende de laatste jaren dan ook gekenmerkt door een streven naar vergroting van de efficiency, een verlengiing van de levensduur, een verlaging van de aanschaffings- en onderhoudskosten, alsmede een verbetering van het com. fort. Voor zover de jaarlijkse behoefte a autobussen een dalende tenia vertoont, dient deze voor een groot deel te worden toegeschreven aan de langere levensduur van de bus en aan het feit, dat er een verschuiving plaats heeft naar een groter type bus. In de laatste jaren is het aan tal bussen met een grotere lengte dan 11 meter sterk toegenomen. Dit geldt vooral voor het m de stads diensten en het streekvervoer ge bruikte materieel, terwijl ook in het toerwagenvervoer een vergrote be langstelling voor dit bustype be staat. ADVERTENTIE Frisdrank moet écht iris zijn. Rivella is puur-natuurlijk, zuiver als kristal. Rivella bevat géén kleur stoffen of conserveermiddelen. Tot zover; een ongekleurd verhaal. Maar om U keuze te bieden toch twee kleuren. Rood etiket: voor de liefhebbers van een zachte, milde smaak. Blauv/ etiket (zonder suiker): een pittige drank voor iedereen die „de slanke lijn" eerbiedigt. alfjjd RIVELLA thuis, op Uw gezondheid! (ADVERTENTIE) De rijkst geïllustreerde brochure verbleekt, vergeleken bij een proefrit met de Mercedes 280 S of SE. Die is groots. Hier ondergaat u één harmonische totaliteit van veiligheid, betrouwbaarheid en comfort zoals u misschien niet voor mogelijk hield. In deze auto is op alle punten nèt dat stapje verder gegaan waardoor de volmaaktheid bereikt lijkt. Mooie woorden? Neen. Want zoals we al zeiden: de praktijk is nog veel mooier. Een praktijk die niet hoeft te éindigen met een proefrit. N.V. GARAGE Goes, Couwervestraat 51, tel. 01100-61 00 GARAGE Middelburg. St Janstraat 20-22, tel. 01180-5251 '3 Dait inwoners van de gemeente Goes door middel van hun handtekening blijk willen geven van hun voorkeur voor de heer Huber is, naar mijn mening, hun goed recht. Ik geloof, dat velen door h.et zetten van hun handtekening bovendien hun onge noegen willen uiten over de gevolgde procedure ten aanzien van de benoe ming van de burgemeesters in de 4 nieuw gevormde gemeenten .in Zuid- Beveland. Dat is van niet minder be lang en eveneens hun goed recht. Maar de kwestie wordt vertroebeld als er volgens de PZC van zaterdag 31 Januari wordt gezegd: ,de PvdA heeft Reimer-swaal laten schieten voor Goes'. De waarheid is. dat de PvdA vanaf het begin op het standpunt heeft ge staan en dat duidelijk in het open baar heeft medegedeeld, dat dc vaca tures voor de vier nieuwe gemeenten moesten worden opengesteld, opdat de meest bekwame sollicitanten zou den kunnen worden benoemd. De PvdA stond reeds op dat standpunt op het tijdstip, dat de CHU-minis- ter van binnenlandse zaken uit het Met belangstelling lazen wij de op merkingen en klachtenoverhetonbe- hoorlijk gedrag der honden. Met schrijfster zijn wij heit volko men eens, dat past wiet en bezorgt de honden niet alleen een slechte naam, maar ook vele vijanden. Te recht merkt deze dame op dat niet de honden de schuld zijn maar de eigenaars. Niet met schoppen of slaan, maar met heel veel geduld en steeds maar weer herhalen zal het toch schrandere dier het be slist leren. En dan bijvoorbeeld een liefkozing als beloning. Maar dan de alleen lopende honden zal men zeggen. Dit laatste is met het drukke verkeer absoluut onverantwoordelijk. Vele eigenaars van dieren en dan spreken wij van het dier in het al geméén) dus honden, poezen,paar den, schapen vogels enz enz., weten niet hoe nun dieren te verzorgen of op te voeclen Daarom dam. es én heren bezitters van dieren, door onwetendheid uwerzijds bezorgen uw beesten andere mensen veel overlast. U kunt zieh in verbin ding stellen met de Zeeuwse vereni ging tot bescherming ivan dieren. .Dieren in Nood' en u laten voorlich ten door onze ter zake deskundige inspecteur, de heer C. Jongepier, Trompstraat 28, MMelburg, tel. 01180- 3173. Namens het bestuur,Dieven in Nood' Het is bekend dat in de naaste toe komst de vestiging van een olieraf finaderij in het Sloegebied tot de mo gelijkheden behoort. Zo'n raffinaderij brengt onder meer een hoeveelheid zwaveldioxyde in de lucht, die zich voegt bij de verontreiniging die de bestaande industrieën reeds in dit ge bied veroorzaken. Voor zover dat nog niet is gebeurd, lijkt het derhalve dringend gewenst, dat de totale nog aanvaardbare mate van luchtverontreiniging, dat wil zeg gen de totale emissie van gassen van alle bedrijven in het hele industrie gebied l^lissingen-Oost, vooraf langs wetenschappelijke weg wordt vast gelegd. Men kan dan een soort .emissie norm - per oppervlakte-eenheid' be rekenen. Deze moet de basis zijn voor de beoordeling bij elke aparte industriële vestiging en bij de uit breiding van dc bestaande industrie ën. Voorts vraagt het afvalwater van een olieraffinaderij onze aan dacht. Bij de olieraffinaderijen in de baai van Los Angeles trof men bij vissen mondkanker aan. vermoedelijk het gevolg van het carcinogeen benz- pvreen. dat in het afvalwater werd aangetoond. Muizen die bestreken werden met een filtraat van afvai- lcanker. Het is duidelijk dat aan een dergelijk bedrijf nauwkeurig omschre ven eisen moeten worden gesteld, voor een vestigingsvergunning wordt afgegeven. Ook de luchtverontreini ging veroorzaakt door liet wegver keer is een ernstige zaak, waar te recht de aandacht op wordt geves tigd. Als dit laatste echter gebeurt om de industriële verontreiniging goed te praten, slaat men de pïank mis. Als het om bestrijding van luchtverontreiniging gaat, zullen we 'net één moeten doen en het ander niet nalaten. Namens provinciale werkgroep Zeeland van D'66 J. Roodenburg kabinet De Jong de heer Schipper, oud-burgemeester van Kruintngen, volgens ieder, die hem kent, integer, ijverig en een goed burgemeester, nog niet had laten vallen. Toen mi nister Beernink In afwijking van zijn beslissing ten aanzien van Rei- merswaal en Kapelle Gop.s wél openstelde, heeft de PvdA van haar belangstelling voor die gemeente blijk gegeven. Dat is toch niet zó gek met 339c van het aantal uitge brachte stemmen Men moet niet de PvdA aanvallen, maar genoemde minister, die door de gevolgde proce dure onnodig leed berokkend heeft aan enkele oud-burgemeesters. En nu de politiek. Het tweedekamerlid en statenlid voor de KVP. dre Dusarduijn, heeft In grote mate van zijn sympathie voor de handtekeningenactie doen blijken. Dar mag natuurlijk. Maar dan had hij, om misverstand te voor komen, beter gedaan dat laatste zin netje in zijn gesprek met de journa list van de PZC niet uit te spreken. Dat luidde: .Wij staan op een KVP- burgemeester in die plaats (Bor.se- le). Kijk. onwillekeurig komt het denk beeld naar boven, dat zijn gedachten- gang zou kunnen zijn: Als de CHU-burgemeester, de heer Huber, in Goes wordt benoemd, zal het bezetten door een KVP-er van Borsele niet veel moeilijkheden on dervinden. Maar bij eventuele be noeming van een PvdA-burgemees- ter in Goes zal de CHU ongetwijfeld belangstelling voor Borsele tonen. Die mogelijkheid (de KVP heeft ten slotte in Borsele ook maar 5 van de 17 zetels) doet de heer Dusarduijn wellicht wat onrustig worden. M. J. van Poelje. Viissingen. In de PZC van 21 januari schrijft de heer Vcrvest onder meer over do onrust die is ontstaan onder een groot deel van dc bevolking van oud-Goes toen zij doorkregen op wel ke wijze hel spel van uitrangeren (van burgemeester Huber) heeft plaatsgevonden. Ik dacht dat de .onrust pas ontstaan was toen enkelen een actie begon nen, zonder duidelijk te maken waar het eigenlijk om gaat en zonder dui delijk te schrijven wat er aan de har.d was. Door niet alle feiten te vermelden gaf he* actie-comité een verkeerde informatie. De heer V. schrijft bovendien ten onrechte dat de oude gemeenteraad schuldig zou zijn aan dit zogenaamde uitrangeren. Het ontslag van alle Zuidbevvla-dse burgemeesters per 31 december 3H69 stond allang vast. Eerst was het al leen voor deze burgemeesters moge lijk om te solliciteren. Vóór de raads verkiezingen van 27 november werd voor een open sollicitatie gepleit, on der meer tijdens een openbare ver kiezingsbijeenkomst va.n de PvdA op 21 november. Niemand van de aan wezigen. ook het latere comité-lid Haverhoek niet, heeft tegen deze els geprotesteerd. °P ?Ia Eet uitzondering van de CHU waren alle fracties uit de nieuwe gemeen teraad (en niet de oude) voor een open sollicitatie. Ook de WD-fractie. waarin geen leden van de oude Goese raad zitten. Waarom is toen de tegenactie niet begonnen? Hebben de leden van het actie-comité gedacht dat de hearing maar een formaliteit was? De heer V. schreef op 5 januari dat de gemeenteraad bij een groot deel van de inwoners het vertrouwen heeft verloren en hij schreef verder een Kaar keer dat er ondemocratisch ge- andeld :s door raadsleden. Het zou ondemocratisch geweest zijn en de winnende PvdA zou het vertrouwen in die partij beschamen als op 3 december niet opnieuw om eeh open sollicitatie was gevraagd. Overi gens heeft de heer V. zich niet zo lang geleden wel wat minder vlijend over de Goese burgemeester uitge laten. toen de medewerking voor de ApolIo-8 tentoonstelling niet vlug genoeg werd gegeven. (Wie mocht de tentoonstelling niet openen Het argument dat het ontslag van de heer Huber onrechtvaardig is vind ik onjuist. Dat is het dan ook voor de andere burgemeesters, die (nog) niet herbenoemd zijn. Men kan moei lijk 9 burgemeestérs plaatsen in 4 gemeenten. Een actie voor andere kandidaten kan niet worden gevoerd omdat hun namen niet bekend (mogen) zijn. Tegenover die andere sollicitanten Is de actie daarom niet correct. Het is voor een buitenstaander moei lijk om te kunnen beoordelen of het beleid van een burgemeester wel of niet goed is. De raadsleden en voor al de wethouders kunnen dat wel en zij kregen het vertrouwen van hun kiezers. Tjr.!ens de besprekingen op 3 december zijn een aantal voor waarden gesteld waaraan volgens de raadsleden de buvemeester van Goes moet voldoen. Dat Is naar mijn me ning belangrijk voor de toekomst van onze gemeente. Niet de oude raad of nieuwe raad heeft het verkeerd gedaan. De sollicitatie had voor alle vier gemeenten direct open moeten zijn toen de herindelingswet door de eer ste kamer was goedgekeurd. Tenslotte nog dit: hebt m de PZC van 1 november kunnen lezen dat burgemeester Huber gezegd heeft dat hij geen bezwaar heeft tegen op sollicitatie. Goes, 25 januari J. Minnaard, Mauritsstraat 5, (ADVERTENTIE) •k ZUIVERE HUID PUROL en PUROL-poedcr Het ingezonden stuk van de heer steenbakker hebben wij met belang stelling gelezen. Wat heerlijk toch dat Van de Voorde zo lang binnen de IvVP is gebleven dat je hem nu telkens en telkens weer om de oren kunt slaan met het feit dat hij een bereidverklaring te kende. Het wordt wel eentonig. Overigens hebben wij nu ontdekt dat hij niet voor de KVP tekende, doch daaraan blijkbaar word geke tend. Overigens verandert de KW wel zeer snel van methode. Na de oorverdovende scheld-kannonnade zijn het nu ineens de gelouterden die aantreden, en de principes die tellen. U moet er dan wel voor de duidelijkheid bij vertellen welke prin cipes. Mogen wij u dan over deze principes een paar vragen stellen. De KVP- Zeeland heeft als lijstaanvoerder een tweede kamerlid en als tweede man een eerste kamerlid. Beiden dus Ge trokken bij de wetgevende en rege rende macht. Wat" waren of zijn hun principes bij de volgende zaken: -De loonwet. Heeft de lijstaanvoer der van de KVP daartegen gestemd. Zal de tweede man in ae eerste ka mer tegenstemmen? Heeft het twee de kamerlid een pleidooi tot ver werping gevoerd. Gaat het eerste kamerlid dilt doen? De PPR stemde wel. tegen. -De woningbouw. Het is nu we! vol doende bekend dat er: a) in 1969 geen 125.000 woningen gebouwd zijn doch slechts ongeveer 123.000 volgens de laatste berichten. Hoeveel van deze woningen varen dan nog tweede (recreatie) woningen (onder leiding van de neer Bo- gaers een der stichters van de PPR werden er meer dan 125.000 gebouwd b) geen betaaibare woningen meer worden gebouwd, voor de minder- draagkracht, tenzij men een huur van 160, a f 200 per maand, nor maal vindt bij een netto weekloon van ƒ140,- a ƒ180,-. Heeft een van de beide Zeeuwse KV P-ka mei-leden tegen deze gang van zaken openlijk geprotesteerd in de tweede- of eerste kamer? En kom nu niet zeuren over de hoge rentestandaard want ooit dit is on derdeel van het regeringsbeleid. De PPR stemde uit protest tegen de begroting van volkshuisvesting Wat deden de KVP-ers? Zij stemden vóór. -De belastingverlaging. Hiervan gaat' 200 miljoen naar 5 pet van de bevolking. Om deze zaak nog fraaier te maken gaal iemand met 4 kinderen voor aftrek en een in komen van 600,- per maand er geen cent op vooruit. Met 1000,- Naar aanleiding van het ingezonden stuk in de PZC van 29 januari 1970, waar de heer C. A. P. Minder- houd uit Middelburg ingaat op de Avondmaalsviering, zou ik graag het volgende naar voren willen brengen. Als de heer Minderhoua schrijft wat hij bedoelt, dan meent hij dat wij de kerk van vijftig jaar geleden te rug moeten krijgen, een ouderwetse kerk die beslist niet met zijn tijd mee kar., waar alles hetzelfde blijft. Mijns inziens moeten we juist de andere kant op en hebben we een kerk nodig die met zijn tijd mee gaat en een kerke die leeft en geen kerk die dood is. Aan het avondmaal moet dan ook iedereen deel kunnen nemen. We le ven in de tijd dat de kerken naar elkaar toegroeien, de tijd van de oe cumene. Het zou dan toch zondig zijn en mijns inziens zeker niet naar de wil van God als we onze naaste de toegang tot het Avondmaal zouden ontzeggen. Neen. het feest tot het Avondmaal is des te groter als we met zijn allen aangaan, ongeacht ons geloof of onze overtuiging! Zo kan men goede Avondmaalsgangen krijgen. P. J. Sanderse, Goes per maand is de vooruitgang 72,— per jaar, en hoeveel blijven daar niet onder'; en bij 3000,- per maand 's de vooruitgang 645,60 per jaar. Wat zal de vooruitgang dan niet voor die 5 pet zijn. Voor gehuwden zonder kinderen is vooruitgang bij een maandloon van 600,- 52.80 bij 1000.- per maand 81.60 en bij een maandloon van 3000,- 567.60.- per jaar. Deze cijfers zijn ontleend aan de co- ordinatie-tabel. De kinderbijslag :a dus nu reeds ingecalculeerd. Wie stemde in de tweede en eerste kamer voor? De KVP-ers. Wie stem de tegen, de PPR-ers. Waarom dit geld niet gebruikt vopr de sociale woningbouw. Het zijn de principes die tellen, ja ja. En nu maar verder jammeren over de trouwloze v. d. Voorde, die naar de PPR ging om bovenstaande kei harde feiten Niet jammeren, schel den of verdachtmakingen uiten, doch de feiten weerleggen, heer Steenbakker. Nog één vraag: durft de KVP voor de statenverkiezingen bekend te maken wie zij als gs-lid zal voordragen? Of is ae KVP bang de waarheid voor of aan de kiezers te vertellen. Daar za: één van de grieven van de heer ran de Voorde. Waarom weer legt de KVP deze niet. namens de PPR Jan van de Voorde,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17