Combi-bestelauto: een
wagen, die ,in' is
zwaar mm
transport
BEDRIJFSAUTO'S
VAN UCHT#üH
PMFSTELTOÏ
dit is
een
gekleurd
verhaal
Eenall-roundauto,
dieMercedes280
Een klasse apart.
Al eens gereden?
HOE NAAR
DE RAI?
Nederlandse autobussen:
moderne ontwikkeling
fm ireep uit onze
vakantie gidsen
van OEVEREN
MONA
BENOEMING BURGEMEESTER
VAN GOES EN DE POLITIEK
Openbaar toilet
voor
honden
Olieraffinaderij
in het Sloe
BURGEMEESTER
VAN GOES
DE KVP EN DE Avondmaalsviering
PPR
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
Voor de middenstander die voor
zijn zakelijk vervoer een auto
nodig heeft, doemt direct het
vraagstuk van de soort van ver
voermiddel opcombi of bestel
wagen. Gezien de grote vlucht
die de combi of stationcar de
laatste tien jaar genomen heeft,
ligt het voor de hand om vooral
ter gelegenheid van de bedrijfs
auto-tentoonstelling nog eens
even de aandacht aan dit pro
bleem te wijden.
De combi of voluit: combinatie-auto
.seen typische twee-tahen-auto'. Hij
Is geschikt ais personen-auto. waar
bij men dan veelal meer bagage- of
laadruimte overhoudt dan bij de ge
wone personen-auto en hij is tevens
geschikt ais bestelwagen, doordat
met enkele eenvoudige handgrepen
de achterbank kan worden wegge-
klapt. Men houdt dan een normale
bestelwagen met ruiten en een eniigs-
7,lens luxe aanzien over.
Juist door dit 2-taken-sysfceem is bij
1 vele middenstanders de combi zeer
gewild. Men beschikt immers op die
wijze niet alleen over een auto voor
zakelijk gebruik, dus goederenver
voer en bestelwerk, maar tevens over
een gezins-vervoermiddsl, dat boven
dien ruim is en toch het comfort biedt
een ideale combinatie. Twee auto's
houden :s immers duurder dan één
wagen in gebruik hebben. D.t is één
va de oorzaken voor de grote op-
Iwatvau de combi.
Daarnaast doet zich dan nog de om
standigheid voor dat veel particulie
ren in de combi een betere oplossing
zien voor hun .ontspanningsvervoer'
om het zo maar eens te noemen,
loor. gezinnen met kinderen is de
combi inderdaad een ideale wagen
De kinderen beihoeven niet netjes
rechtop op de achterbank te ztitten,
doch kunnen naar hartelust op de
noer spelen en ravotten zoveel ze
walen, zonder zich te vervelen, wat
bt] gewoon zitten al heel gauw het
geval is,
Al 40 jaar
hle echter aan de hand van deze
snelle opkomst mocht denken dat de
«min even nieuw als de periode van
■VSterke gebruikstoename, vergist
«en. Deze auto-vorm is namelijk al
2 Jilar °»<l- Het is Citroen die als
pionier van de combi gezien moet
worden. Omstreeks 1930 bracht dit
nierii een sedan, die in enkele minu-
LJi een bestelwagen met 500 kg
laadvermogen veranderd 'kon worden.
(3 ton r',|S epa,\ bc(lr,)CR' toen
ff '7 "Ji" E" (1° naam was zeer
typerend: .Familiale", dezelfde waar-
We In Frankrijk ook thans nog de
combi wordt aangeduid.
De meeste combi's zijn rechtstreekse
afleidingen van de personenauto. De
gang van zaken is meestal dat op ba
sis van een personenauto een stand
bestelwagen wordt ontworpen; ver
volgens doet men een stan terug in
de richting van de personenauto, door
de bestelwagen van ruiten en van
een wegklapbare achterbank te voor
zien. De laadruimte dia men dan over
houdt is meestal gelijk aan die van
de afzonderlijke bestelwagen.
Tot slot nog even iets over het kos-
tenvraagstuk. De combi is in aan
schaf duurder dan de vergelijkbare
bestelwagen. Niet alleen doordat de
kosten voor de fabrikant hoger zijn,
maar ook als gevolg van het feit dat
hij belasting-technisch met de perso
nenauto gelijk wordt gesteld. Dit
heeft dan uiteraard tevens invloed
op de posten afschrijving en rente
verlies van het geïnvesteerde kapi
taal. Ook de verzekeringspremie zal
door deze hogere aanschaffingsprijs
wat ongunstiger uitvallen.
Wat de motorrijtuigenbelasting (we
genbelasting) betreft, daar ligt de
zaak iets gunstiger omdat dit" Jager
ligt dan het bestelautotarief (basis
tarief combi S.8S per 100 kg en voor
bestelwagen 9.99 per 3 00 kg eigen-
gewicht). De kosten van onderhoud
en reparatie behoeven niet noemens
waard af te wijken van liet gelijke
type bestelauto. Als inruil- ofwel
verkoopobject heeft de gebruikte
combi méér waarde dan de bestel
wagen.
De keuze voor het één of andere mo
del is een moeilijke aangelegenheid,
die voor elke middenstandszaak ei
genlijk geheel afzonderlijk bekeken
moet worden. Wel zijn er enkele in
het oogspringende factoren: dat is
dan in de eerste plaats de soort van
vervoer waarmee men te maken
heef!. Is dit vervoer sterk gespecia
liseerd, waardoor een bepaalde in
richting van de bestelwagen vereist
Komende herfst brengt Volvo
een gesloten bestelauto onder de
naam 145 Express op de markt.
De wagen is nu al te zien op de
RAI.
wordt, die moeilijk in het week-eind
te verwijderen is, dan zal een_ echte
bestelwagen beter zijn.
Ook het gewicht van het vervoer
speelt een .gewichtige" rol. Het
draagvermogen van een combi ligt
tussen de 200 en, voor grote model
len, 500 kg. Gaat het te vervoeren
gewicht daar boven uit, dan zal men
er wijzer aan doen een speciale be
stelwagen aan te schaffen. Immers
zelfs de lichte modellen beste wagens,
kunnen al tot 1000 kg vervoeren.
Bezoekers. die met de auto
naar Amsterdam komen, kunnen
op de volgende wijze het snelst
het RAl-gebouw bereiken:
Uit de richting Den Haag komt
men in de hoofdstad via de Aals
meerweg. Bij het Hoofddorp
plein gaat men rechtsaf, de brug
over en rechtdoor de Zeilstraat
in. Bij de kruising Zeilstraat-
Amstelveenseweg slaat men
weer rechtsaf en volgt de Am-
stelveenseweg tot het Olympisch
Stadion. Daar slaat men links
af, de Stadionweg op tot het
tweede kruispunt met verkeers
lichten; via de Diepenbrock-
straat (rechtsaf) bereikt men
het Europaplein.
Een tweede mogelijkheid is bij
Schiphol afslaan.de brug over de
ringvaart rechtdoor overrijden
in ae richting Amstelveen, daar
afslaan naar het winkelcentrum
en vervolgens in de richting
Bui t en vel de rt lijden. In Buiten-
veldert zijn direct de RAI.rich-
tingspijlen, de PTT telefonieto-
ren en de RAI-mast zichtbaar;
via de Europaboulevard rijdt
men recht op het RAI-parkeer-
terrein aan.
Bezoekers die met de trein naar
Amsterdam komen, nemen vanaf
het Centraalstation tramlijn 4,
die zijn eindpunt heeft op het
Europapiein.
Deze grafiek geeft duidelijk aan
hoe de verhouding ligt tussen de
diverse takken van vervoer: op
e we& door de lucht en op het
water.
IADVERTENTIE
MALLORCA 8-15-22 dg.
(vliegreis appart.) v.a. 298,-
GARDAMEER 10-15-22 dg.
(vliegreis hotel) v.a. 318,-
per touringcar
TIROL 10-13-14 dg.
(touringcar hotel) v.a. 225,-
PE MAGNEET n.v
het meest complete reisbureau
Hoofdkantoor Eindhoven, Stationsplein
24. tel. 040-62787/66780. Eindhoven,
Hoogstraat 183, tel 040-24636. Breda,
Passago 2, tel. 01600-33552; 's-Hortogen-
bosch, Kolperstraat 3, tel. 04100-42128,
Tilburg, Heuvelring 49. tel. 04250-34809.
Zie slot pag. 15)
maatschappelijke functie. Cijfers to
nen dilt aan. Zo bedroeg in 1968 het
aantal vervoerde reizigers in het lo
kale tram- en busvervoer 578 mil
joen en ;:n het interlokale busver
voer (streekvervoer) 318 miljoen,
samen dus 896 miljoen reizigers. Dit
is ruim 71 maal de bevolking van
Nederland, hetgeen inhoudt dat ge
middeld iedere Nederlander in het
jaar 1S68 gemiddeld ruim 71 maal
van de tram of bus als vervoermid
del heeft gebruik gemaakt. De in to
taal door de bussen afgelegde af
stand bedroeg in 1968 ruim 450 min
kilometer, een afstand die overeen
komt met meer dan 11.000 maal de
omtrek van de aarde. De betekenis
van het busvervoer wordt nog dui
delijker wanneer men het aantal ver
voerde reizigers vergelijkt met dat
van de spoorwegen, die in 196S in
het binnenlands vervoer 180 miljoen
reizigers boekten.
De genoemde verschuiving van het
openbare vervoer naar het particulie
re vervoer beïnvloedt op het ogenblik
in het bijzonder de vervoersresulta-
ten der streekvervoerbedrijven op na
delige wijze, terwijl de ontwikkeling
bij de stadsvervoerbedrijven minder
ongunstig is.
Zo kan ïsij dc stadsvervoerbedrijven
in liet algemeen een geringe stijging
van het aantal vervoerde passagiers
worden vastgesteld. Hieruit zou kun
nen worden geconcludeerd, dat zich
In en om de steden, waar de ver
voersstromen het dichtst en de ver
keersproblemen het grootst zijn, liet
eerst een zekere stabilisering tussen
particulier en openbaar vervoer gaat
aftekenen. Een dergelijk ver
schijnsel kon reeds eerder in het bui
tenland worden waargenomen.
Toerwagen
het toerwagenvervoer vertoont een
gunstig beeld. Hoewel het vliegtuig
enerzijds een ernstige concurrent is
het AANDEEI. VAN DE BEDRIJFSAUTO IN HET GOEDERENVERVOER (in o/o)
tlortn: vervoerd (jswicht in tannon
25 60
TOTAAL GOEDERENVERVOER
van de toerwagen, is het juist het
vliegtuig, dat anderzijds een groeiend
aantal toeristen naar one land brengt
dat van de diensten va.n Nederlandse
toerwagenondernemingen gebruik
maakt Bovendien is er nog steeds
sprake van een groeiende reisbehoef
te.
Gezien in het licht van deze ontwik
kelingen ligt het voor de hand, dat
door de vervoerondernemingen een
verbetering van het dienstbetoon
in de ruimste zin van dit woord
wordt nagestreefd, terwijl voorts de
eventuele mogelijkheden, die tot een
verhoging van de efficiency kunnen
leiden,' bij voortduring de grootste
aandacht- hebben. De onuviKkeltiig
vap die autobus wordt gedurende de
laatste jaren dan ook gekenmerkt
door een streven naar vergroting van
de efficiency, een verlengiing van de
levensduur, een verlaging van de
aanschaffings- en onderhoudskosten,
alsmede een verbetering van het com.
fort.
Voor zover de jaarlijkse behoefte a
autobussen een dalende tenia
vertoont, dient deze voor een groot
deel te worden toegeschreven aan de
langere levensduur van de bus en aan
het feit, dat er een verschuiving
plaats heeft naar een groter type
bus. In de laatste jaren is het aan
tal bussen met een grotere lengte
dan 11 meter sterk toegenomen. Dit
geldt vooral voor het m de stads
diensten en het streekvervoer ge
bruikte materieel, terwijl ook in het
toerwagenvervoer een vergrote be
langstelling voor dit bustype be
staat.
ADVERTENTIE
Frisdrank moet écht iris zijn.
Rivella is puur-natuurlijk, zuiver als
kristal. Rivella bevat géén kleur
stoffen of conserveermiddelen.
Tot zover; een ongekleurd verhaal.
Maar om U keuze te bieden toch
twee kleuren.
Rood etiket: voor de liefhebbers
van een zachte, milde smaak.
Blauv/ etiket (zonder suiker): een
pittige drank voor iedereen die
„de slanke lijn" eerbiedigt.
alfjjd RIVELLA thuis,
op Uw gezondheid!
(ADVERTENTIE)
De rijkst geïllustreerde brochure verbleekt,
vergeleken bij een proefrit met de Mercedes
280 S of SE. Die is groots.
Hier ondergaat u één harmonische totaliteit
van veiligheid, betrouwbaarheid en comfort
zoals u misschien niet voor mogelijk hield. In
deze auto is op alle punten nèt dat stapje verder
gegaan waardoor de volmaaktheid bereikt lijkt.
Mooie woorden? Neen. Want zoals we al
zeiden: de praktijk is nog veel mooier. Een
praktijk die niet hoeft te éindigen met een
proefrit.
N.V. GARAGE
Goes, Couwervestraat 51, tel. 01100-61 00
GARAGE
Middelburg. St Janstraat 20-22,
tel. 01180-5251 '3
Dait inwoners van de gemeente Goes
door middel van hun handtekening
blijk willen geven van hun voorkeur
voor de heer Huber is, naar mijn
mening, hun goed recht. Ik geloof,
dat velen door h.et zetten van hun
handtekening bovendien hun onge
noegen willen uiten over de gevolgde
procedure ten aanzien van de benoe
ming van de burgemeesters in de 4
nieuw gevormde gemeenten .in Zuid-
Beveland. Dat is van niet minder be
lang en eveneens hun goed recht.
Maar de kwestie wordt vertroebeld
als er volgens de PZC van zaterdag
31 Januari wordt gezegd: ,de PvdA
heeft Reimer-swaal laten schieten
voor Goes'.
De waarheid is. dat de PvdA vanaf
het begin op het standpunt heeft ge
staan en dat duidelijk in het open
baar heeft medegedeeld, dat dc vaca
tures voor de vier nieuwe gemeenten
moesten worden opengesteld, opdat
de meest bekwame sollicitanten zou
den kunnen worden benoemd. De
PvdA stond reeds op dat standpunt
op het tijdstip, dat de CHU-minis-
ter van binnenlandse zaken uit het
Met belangstelling lazen wij de op
merkingen en klachtenoverhetonbe-
hoorlijk gedrag der honden.
Met schrijfster zijn wij heit volko
men eens, dat past wiet en bezorgt
de honden niet alleen een slechte
naam, maar ook vele vijanden. Te
recht merkt deze dame op dat niet de
honden de schuld zijn maar de
eigenaars. Niet met schoppen of
slaan, maar met heel veel geduld
en steeds maar weer herhalen zal
het toch schrandere dier het be
slist leren. En dan bijvoorbeeld een
liefkozing als beloning. Maar dan
de alleen lopende honden zal men
zeggen. Dit laatste is met het drukke
verkeer absoluut onverantwoordelijk.
Vele eigenaars van dieren en dan
spreken wij van het dier in het al
geméén) dus honden, poezen,paar
den, schapen vogels enz enz., weten
niet hoe nun dieren te verzorgen of
op te voeclen
Daarom dam. es én heren bezitters van
dieren, door onwetendheid uwerzijds
bezorgen uw beesten andere mensen
veel overlast. U kunt zieh in verbin
ding stellen met de Zeeuwse vereni
ging tot bescherming ivan dieren.
.Dieren in Nood' en u laten voorlich
ten door onze ter zake deskundige
inspecteur, de heer C. Jongepier,
Trompstraat 28, MMelburg, tel. 01180-
3173.
Namens het bestuur,Dieven in Nood'
Het is bekend dat in de naaste toe
komst de vestiging van een olieraf
finaderij in het Sloegebied tot de mo
gelijkheden behoort. Zo'n raffinaderij
brengt onder meer een hoeveelheid
zwaveldioxyde in de lucht, die zich
voegt bij de verontreiniging die de
bestaande industrieën reeds in dit ge
bied veroorzaken.
Voor zover dat nog niet is gebeurd,
lijkt het derhalve dringend gewenst,
dat de totale nog aanvaardbare mate
van luchtverontreiniging, dat wil zeg
gen de totale emissie van gassen van
alle bedrijven in het hele industrie
gebied l^lissingen-Oost, vooraf langs
wetenschappelijke weg wordt vast
gelegd.
Men kan dan een soort .emissie
norm - per oppervlakte-eenheid' be
rekenen. Deze moet de basis zijn
voor de beoordeling bij elke aparte
industriële vestiging en bij de uit
breiding van dc bestaande industrie
ën. Voorts vraagt het afvalwater
van een olieraffinaderij onze aan
dacht. Bij de olieraffinaderijen in de
baai van Los Angeles trof men bij
vissen mondkanker aan. vermoedelijk
het gevolg van het carcinogeen benz-
pvreen. dat in het afvalwater werd
aangetoond. Muizen die bestreken
werden met een filtraat van afvai-
lcanker. Het is duidelijk dat aan een
dergelijk bedrijf nauwkeurig omschre
ven eisen moeten worden gesteld,
voor een vestigingsvergunning wordt
afgegeven. Ook de luchtverontreini
ging veroorzaakt door liet wegver
keer is een ernstige zaak, waar te
recht de aandacht op wordt geves
tigd. Als dit laatste echter gebeurt
om de industriële verontreiniging
goed te praten, slaat men de pïank
mis. Als het om bestrijding van
luchtverontreiniging gaat, zullen we
'net één moeten doen en het ander
niet nalaten.
Namens provinciale
werkgroep Zeeland van D'66
J. Roodenburg
kabinet De Jong de heer Schipper,
oud-burgemeester van Kruintngen,
volgens ieder, die hem kent, integer,
ijverig en een goed burgemeester,
nog niet had laten vallen. Toen mi
nister Beernink In afwijking van
zijn beslissing ten aanzien van Rei-
merswaal en Kapelle Gop.s wél
openstelde, heeft de PvdA van haar
belangstelling voor die gemeente
blijk gegeven. Dat is toch niet zó
gek met 339c van het aantal uitge
brachte stemmen Men moet niet
de PvdA aanvallen, maar genoemde
minister, die door de gevolgde proce
dure onnodig leed berokkend heeft
aan enkele oud-burgemeesters.
En nu de politiek.
Het tweedekamerlid en statenlid
voor de KVP. dre Dusarduijn, heeft
In grote mate van zijn sympathie
voor de handtekeningenactie doen
blijken. Dar mag natuurlijk. Maar
dan had hij, om misverstand te voor
komen, beter gedaan dat laatste zin
netje in zijn gesprek met de journa
list van de PZC niet uit te spreken.
Dat luidde: .Wij staan op een KVP-
burgemeester in die plaats (Bor.se-
le).
Kijk. onwillekeurig komt het denk
beeld naar boven, dat zijn gedachten-
gang zou kunnen zijn:
Als de CHU-burgemeester, de heer
Huber, in Goes wordt benoemd, zal
het bezetten door een KVP-er van
Borsele niet veel moeilijkheden on
dervinden. Maar bij eventuele be
noeming van een PvdA-burgemees-
ter in Goes zal de CHU ongetwijfeld
belangstelling voor Borsele tonen.
Die mogelijkheid (de KVP heeft ten
slotte in Borsele ook maar 5 van de
17 zetels) doet de heer Dusarduijn
wellicht wat onrustig worden.
M. J. van Poelje.
Viissingen.
In de PZC van 21 januari schrijft
de heer Vcrvest onder meer over do
onrust die is ontstaan onder een
groot deel van dc bevolking van
oud-Goes toen zij doorkregen op wel
ke wijze hel spel van uitrangeren
(van burgemeester Huber) heeft
plaatsgevonden.
Ik dacht dat de .onrust pas ontstaan
was toen enkelen een actie begon
nen, zonder duidelijk te maken waar
het eigenlijk om gaat en zonder dui
delijk te schrijven wat er aan de
har.d was. Door niet alle feiten te
vermelden gaf he* actie-comité een
verkeerde informatie. De heer V.
schrijft bovendien ten onrechte dat
de oude gemeenteraad schuldig zou
zijn aan dit zogenaamde uitrangeren.
Het ontslag van alle Zuidbevvla-dse
burgemeesters per 31 december 3H69
stond allang vast. Eerst was het al
leen voor deze burgemeesters moge
lijk om te solliciteren. Vóór de raads
verkiezingen van 27 november werd
voor een open sollicitatie gepleit, on
der meer tijdens een openbare ver
kiezingsbijeenkomst va.n de PvdA op
21 november. Niemand van de aan
wezigen. ook het latere comité-lid
Haverhoek niet, heeft tegen deze els
geprotesteerd.
°P
?Ia
Eet uitzondering van de CHU waren
alle fracties uit de nieuwe gemeen
teraad (en niet de oude) voor een
open sollicitatie. Ook de WD-fractie.
waarin geen leden van de oude Goese
raad zitten.
Waarom is toen de tegenactie niet
begonnen? Hebben de leden van het
actie-comité gedacht dat de hearing
maar een formaliteit was?
De heer V. schreef op 5 januari dat
de gemeenteraad bij een groot deel
van de inwoners het vertrouwen heeft
verloren en hij schreef verder een
Kaar keer dat er ondemocratisch ge-
andeld :s door raadsleden. Het zou
ondemocratisch geweest zijn en de
winnende PvdA zou het vertrouwen
in die partij beschamen als op
3 december niet opnieuw om eeh
open sollicitatie was gevraagd. Overi
gens heeft de heer V. zich niet zo
lang geleden wel wat minder vlijend
over de Goese burgemeester uitge
laten. toen de medewerking voor de
ApolIo-8 tentoonstelling niet vlug
genoeg werd gegeven. (Wie mocht de
tentoonstelling niet openen
Het argument dat het ontslag van
de heer Huber onrechtvaardig is vind
ik onjuist. Dat is het dan ook voor
de andere burgemeesters, die (nog)
niet herbenoemd zijn. Men kan moei
lijk 9 burgemeestérs plaatsen in 4
gemeenten.
Een actie voor andere kandidaten
kan niet worden gevoerd omdat hun
namen niet bekend (mogen) zijn.
Tegenover die andere sollicitanten Is
de actie daarom niet correct.
Het is voor een buitenstaander moei
lijk om te kunnen beoordelen of het
beleid van een burgemeester wel of
niet goed is. De raadsleden en voor
al de wethouders kunnen dat wel
en zij kregen het vertrouwen van
hun kiezers. Tjr.!ens de besprekingen
op 3 december zijn een aantal voor
waarden gesteld waaraan volgens de
raadsleden de buvemeester van Goes
moet voldoen. Dat Is naar mijn me
ning belangrijk voor de toekomst
van onze gemeente.
Niet de oude raad of nieuwe raad
heeft het verkeerd gedaan.
De sollicitatie had voor alle vier
gemeenten direct open moeten zijn
toen de herindelingswet door de eer
ste kamer was goedgekeurd.
Tenslotte nog dit: hebt m de PZC
van 1 november kunnen lezen dat
burgemeester Huber gezegd heeft
dat hij geen bezwaar heeft tegen
op sollicitatie.
Goes, 25 januari
J. Minnaard,
Mauritsstraat 5,
(ADVERTENTIE)
•k ZUIVERE HUID
PUROL en PUROL-poedcr
Het ingezonden stuk van de heer
steenbakker hebben wij met belang
stelling gelezen.
Wat heerlijk toch dat Van de Voorde
zo lang binnen de IvVP is gebleven
dat je hem nu telkens en telkens
weer om de oren kunt slaan met het
feit dat hij een bereidverklaring te
kende. Het wordt wel eentonig.
Overigens hebben wij nu ontdekt
dat hij niet voor de KVP tekende,
doch daaraan blijkbaar word geke
tend. Overigens verandert de KW
wel zeer snel van methode. Na de
oorverdovende scheld-kannonnade
zijn het nu ineens de gelouterden
die aantreden, en de principes die
tellen. U moet er dan wel voor de
duidelijkheid bij vertellen welke prin
cipes.
Mogen wij u dan over deze principes
een paar vragen stellen. De KVP-
Zeeland heeft als lijstaanvoerder een
tweede kamerlid en als tweede man
een eerste kamerlid. Beiden dus Ge
trokken bij de wetgevende en rege
rende macht. Wat" waren of zijn
hun principes bij de volgende zaken:
-De loonwet. Heeft de lijstaanvoer
der van de KVP daartegen gestemd.
Zal de tweede man in ae eerste ka
mer tegenstemmen? Heeft het twee
de kamerlid een pleidooi tot ver
werping gevoerd. Gaat het eerste
kamerlid dilt doen?
De PPR stemde wel. tegen.
-De woningbouw. Het is nu we! vol
doende bekend dat er:
a) in 1969 geen 125.000 woningen
gebouwd zijn doch slechts ongeveer
123.000 volgens de laatste berichten.
Hoeveel van deze woningen varen
dan nog tweede (recreatie) woningen
(onder leiding van de neer Bo-
gaers een der stichters van de PPR
werden er meer dan 125.000 gebouwd
b) geen betaaibare woningen meer
worden gebouwd, voor de minder-
draagkracht, tenzij men een huur
van 160, a f 200 per maand, nor
maal vindt bij een netto weekloon
van ƒ140,- a ƒ180,-.
Heeft een van de beide Zeeuwse
KV P-ka mei-leden tegen deze gang
van zaken openlijk geprotesteerd in
de tweede- of eerste kamer? En
kom nu niet zeuren over de hoge
rentestandaard want ooit dit is on
derdeel van het regeringsbeleid.
De PPR stemde uit protest tegen
de begroting van volkshuisvesting
Wat deden de KVP-ers? Zij stemden
vóór.
-De belastingverlaging.
Hiervan gaat' 200 miljoen naar 5 pet
van de bevolking. Om deze zaak nog
fraaier te maken gaal iemand met
4 kinderen voor aftrek en een in
komen van 600,- per maand er
geen cent op vooruit. Met 1000,-
Naar aanleiding van het ingezonden
stuk in de PZC van 29 januari 1970,
waar de heer C. A. P. Minder-
houd uit Middelburg ingaat op de
Avondmaalsviering, zou ik graag het
volgende naar voren willen brengen.
Als de heer Minderhoua schrijft wat
hij bedoelt, dan meent hij dat wij
de kerk van vijftig jaar geleden te
rug moeten krijgen, een ouderwetse
kerk die beslist niet met zijn tijd
mee kar., waar alles hetzelfde blijft.
Mijns inziens moeten we juist de
andere kant op en hebben we een
kerk nodig die met zijn tijd mee
gaat en een kerke die leeft en geen
kerk die dood is.
Aan het avondmaal moet dan ook
iedereen deel kunnen nemen. We le
ven in de tijd dat de kerken naar
elkaar toegroeien, de tijd van de oe
cumene. Het zou dan toch zondig zijn
en mijns inziens zeker niet naar de
wil van God als we onze naaste de
toegang tot het Avondmaal zouden
ontzeggen. Neen. het feest tot het
Avondmaal is des te groter als we
met zijn allen aangaan, ongeacht
ons geloof of onze overtuiging! Zo
kan men goede Avondmaalsgangen
krijgen.
P. J. Sanderse,
Goes
per maand is de vooruitgang 72,—
per jaar, en hoeveel blijven daar
niet onder'; en bij 3000,- per maand
's de vooruitgang 645,60 per jaar.
Wat zal de vooruitgang dan niet
voor die 5 pet zijn. Voor gehuwden
zonder kinderen is vooruitgang bij
een maandloon van 600,- 52.80
bij 1000.- per maand 81.60 en
bij een maandloon van 3000,-
567.60.- per jaar.
Deze cijfers zijn ontleend aan de co-
ordinatie-tabel. De kinderbijslag :a
dus nu reeds ingecalculeerd.
Wie stemde in de tweede en eerste
kamer voor? De KVP-ers. Wie stem
de tegen, de PPR-ers. Waarom dit
geld niet gebruikt vopr de sociale
woningbouw. Het zijn de principes
die tellen, ja ja.
En nu maar verder jammeren over
de trouwloze v. d. Voorde, die naar
de PPR ging om bovenstaande kei
harde feiten Niet jammeren, schel
den of verdachtmakingen uiten,
doch de feiten weerleggen, heer
Steenbakker. Nog één vraag: durft
de KVP voor de statenverkiezingen
bekend te maken wie zij als gs-lid
zal voordragen? Of is ae KVP bang
de waarheid voor of aan de kiezers
te vertellen.
Daar za: één van de grieven van de
heer ran de Voorde. Waarom weer
legt de KVP deze niet.
namens de PPR
Jan van de Voorde,