BI :B M. lis- AU1 RAI-BEDRIJFSAUTO-EXPOSITIE MORGEN OPEN Nederlandse autobussen: moderne ontwikkeling ra's Vervoer over gehele linie in beweging BEDRIJFSAUTO VAN VITAAL BELANG HU BB® mm 5 TM 15 FEBRUARI WOENSDAG 4 FEBRUARI 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ]5 VLISSINGEN Minister Bak ker van verkeer en waterstaat zal donderdag 5 februari morgen dus om half elf de RAI-ten- toonstelling van bedrijfsauto's in het RAI-gebouw te Amsterdam officieel openen. De expositie, die wordt georganiseerd door de Ne derlandse Vereniging ,De Rij wiel- en Automobiel-Industrie' beslaat alle hallen van het immen se RAI-complex. Dat komt neer op een tentoonstellingsruimte van circa 50.000 vierkante meter, of exact 5 hectare. De oppervlakte is dan ook 25 procent groter dan twee jaar geleden. Het aantal ex posanten is vrijwel gelijk geble ven: 228 nu tegen 225 in 1968. Het zal duidelijk zijn, dat een der gelijke tentoonstelling heel wat te bieden heeft: liefst vijftien landen geven acte de présence, te weten Australië, België, Denemarken, West-Duitsland, Engeland, Ja pan, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, de Sowjet-Unie, Tsjecho-Slowakije, Verenigde Staten van Amerika, Zweden en Zwitserland. Die landen bieden een keur van vrachtauto's, com bi's, bussen, touringcars, aanhan gers, opleggers, uiteraard ook de nodige onderdelen, gereedschap pen en machines voor onderhoud. Deze RAI-bedrijfsauto-tentoon- stelling is geopend van donderdag 5 februari tot en met zondag 15 fe bruari. De openingstijden zijn da gelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur, op zaterdagen en zon dagen van 10 tot 17 uur. VERVOER IN BEWEGING De maalstroom van fusies, overnames, samenwerkingsac tiviteiten en faillissementen die onze huidige maatschappij te zien geeft, laat ook het vervoer niet ongemoeid. Ook in deze be drijfstak treden structuurwij zigingen op waarvan schaalver groting wel het meest kenmer kende element is. Het aantal voorbeelden van horizontale en verticale integratie groeit, zo niet met de dag dan toch wel met de week. Vervoer, het wegvervoer maakt daar op geen uitzondering, neemt een wat duelislische positie in. Enerzijds is het een op zichzelf staande bedrij vigheid die renderend moet zijn maar op hetzelfde moment is vervoer een onmisbare schakel in alle fasen van het produktie- en distributie-proces. Meer en meer worden industrie en handel zich van deze laatste factor bewust terwijl ook het vervoer op zijn beurt onderwindt dat ontwikke lingen buiten de eigenlijke bedrijfs tak hun invloed op liet wed en wee van de ondernemingen in het vervoer niet missen. Wanneer men zich daar naast realiseert dat het vervoer nosr steed3 in omvang toeneemt als ge volg van de groei van de bevolking, èe toename van het handelsverkeer cn de decentralisatie van liet pro ductieproces dan is het duidelijk dat »<j op dit moment van .vervoer in «weging* kunnen spreken. Dezo bewegingen worden wel samen gevat, onder de aanduiding .industri alisatie* van het vervoer. Het ver voer blijkt namelijk een noviteit te zijn die in vele opzichten volgens de zelfde beginselen kan worden geor ganiseerd geleid, uitgevoerd en be studeerd als die welke in de indu strie gelden. De met deze ontwikke ling gepaard gaande verschijnselen zijn vele cn velerlei. Verschuiving Zo treedt er een duidelijke verschui ving op van arbeid naar kapitaal, vervoer over de weg was en Is ta- m«,Jk arbeidsintensief, maar omdat ook leer de loonkosten sterker stij gen dan andere kosten moet men er naar streven waar mogelijk ma- cnines de taak van de spieren te la- ,uL0V6rnemcn- Het aantM hulpmid delen voor het laden en lossen op deze en voorgaande RAI-tentoonstef- IjaScii toont aan dat deze ontwikke- Jai"en aan de gang is en nog rtrf™b, n:i u afSesl°ten. Mede daar- wl* t Ghet wegvervoer wat dat m If *?eer lcaP'taal-intensief wit onder andere mot zich brengt mL «,A?Snerper,op de rentabiliteit K Jvrd:n °det dan voorheen. I<£nw5& technische hulpnkdde- n, ?0tde zaak waar alles om draait. het vervoer wordt sehè nmL,M rloed door de techni- sen ontwikkelm.gen maar niet de equipment, doch het systeem dat Kwr vL^re-ke" wordt bepalend. °mtin» 0s met, name de schaalver- aandacht. Vervoer van naar ontvanger is in feiih» lïeefMrfedpriri fets' Het wegvervoer opkomS A dau,:aan '-'in geweldige ïiSSrlJöS w mMU^r'?e, ^n °P elk- vervÏÏTwer n? Z°a,S by het SSSiSTramo5t asSSir-.sraE het westen Inn n Oceaan naar sUjgcndaanfïf gewezen op het gen dat i*anspor10nde-rnenlin- rijen en S ®Lln®rect door rede- Lrolocrd wordt F^on- wikkeling ,°P deze ont- transportbedrhven L pur-sang kl,achlenbundelin? dfit„wens door ner- en TVader P^?! schappij) door en Maat' ders spreekt J wegvervoer- ra deze duideiTjRe t(3. Sofa vwdienferjg'devomi'nat vèrmelding niMiischappeliike n?i!l8,vain een ge- drenst onder ch- n, en bestel- f' door een amtaÏÏ'i land Safa" fejo «eregeld vemer i^T"'1180" in Andere cu 0111 Den «ebben elkaar ,LnS voor mechAni^h! T een «"<*>- ;iarm zij een ^N administratie, mier rationele del Aien voor een voering. 'e en moderne bedrijfs- 's het wegvervoer vandaag 0f J2. versChijnsel van 3locbts 6,2% vln A?; TeIde m 1957 an aUa wegvervoeron- dernemingen 6 of meer vrachtwagens die totaal 30% van het totale wagen park van het beroepsgoederenver- voeor over de weg uitmaakten, 10 Jaar later was het percentage trans portbedrijven met 6 en meer be drijfswagens gegroeid tot 15,4%; die groep bedrijven had toen reeds 53% van het totale vrachtautopark in bezit. Op dezelfde datum 31 decem ber 1967, waarop de meest recente gegevens betrekking hebben be zat even 3 van de Nederlandse wegvervoerondernemingen lo en meer vrachtauto's (5 jaar daarvoor was dat nog 1,6%en tezamen na was was dat nog 1.6%) en teza men namen zij 25.3% van het totale vrachtautopark voor hun rekening. Dit waren dan nog voornamelijk de zwaardere wagens en combinaties want van de 455.858 ton vergund laadvermogen was 28,9% in handen van die bedrijven met 15 of meer wa gens, Er is alle reden om aan te ne men dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten. Immers ook de verla derswereld ls in beweging; de voort brenging van een groot deel van liet goederenpakket vindt plaats in naar aantal afnemende, naar om vang groter wordende produktie- eenheden. Dit stelt ook aan dc vervoersbedrijven hoge eisen, zowel wat betreft de bezetting met ge kwalificeerd personeel als het be schikbaar stellen ran passend mate rieel. Bij dit laatste gaat het niet uitsluitend om vrachtauto's, opleg gers en aanhangwagens maar net zo goed om opslagruimten, werkplaat sen enz. In de bijkomende appara tuur voor overslag, onderhoud en re paratie en voor een feilloze en vlotte verwerking van de documenten zon der welke vervoer niet kan plaats vinden worden steeds grotere kapi talen vastgelegd. Ook in technisch opzicht is het weg vervoer in beweging. Op alle moge lijke manieren wordt getracht de tijd en de bosten voor het laden en los- - sen te beperken ter verkrijging van een betere, prodduktiviteït. Daarom wint de trekker-opleggercombinatie steeds meer terrein, daarom ooit vin den te verwisselen laadbakken steeds meer toepassing. Het gecombineerde vervoer waarbij transportmiddelen of delen daarvan van een vervoerstech niek op ecu andere gaan vraagt e- veneens bijzondere voorzieningen. Het vervoer van opleggers en van complete combinaties over langere af standen per trein heeft, gemeten naar het totale grensoverschrijdend ver voer per vrachtauto, nog weinig be tekenis, maar biedt wel perspectie ven. Het goederenvervoer over zee met behulp van veersdhepen die weg- transportmateiieel overbrengen van uit Nederland naar Engeland en Zwe den en vice versa neemt nog steeds in betekenis toe. Binnen afzienbare tijd zal er ongetwijfeld ook gecom bineerd vervoer via vrachtauto's en vliegtuigen plaatsvinden, waarbij goederen op pallets of in containers rechtstreeks van het ene transport middel op het andere worden over geladen. Samenwerking in deze kan interessant worden omdat in de ko mende paar jaar vliegtuigen beschik baar komen met twee tot drie maal meer capaciteit dan de huidige vlieg tuigen. Bij al deze uitvoeringsvor men van gecombineerd transport is standaardisatie een gebiedende eis. Helaas moet worden vastgesteld dat het ontbreken van uniformiteit in tal van wettelijke bepalingen en voor schriften van andere aard hier rem mend werkt. Zo as er op het terrein van afmetingen en gewichten van be drijfswagens de laatste jaren bulten de Benelux vrijwel niets bereikt en Niet alleen de afnemers van trans portmiddelen worden met ingrijpen de veranderingen geconfronteerd. Ook de wereld der leveranciers is in beweging. Het aantal min of meer zelfstandige bedrijfswagenfabrikan ten was tot voor enkele jaren nog groot, in tegenstelling tot de perso- nenwagenindustrie waar concentra ties al eerder van zich hadden doen spreken. Echter ook de vervaardiging van vrachtauto's en trekkers in klei nere series bleek lonend te zijn wan neer men zich maar op een bepaailde markt Icon concentreren en zijn sterkte zoaht in de levering van maatwerk. Ook in deze branche gaat de wet van de grote getallen steeds meer op en sinds de vorige bedrijfs auto RAI twee jaar geleden hebben concentraties, overnames en de tot standkoming van financiële en com merciële banden elkaar in snel tem po opgevolgd. In alle belangrijke au tomobiel-producerende landen zijn daarvan spectaculaire voorbeelden aan te wijzen. In het Verenigd Ko ninkrijk kwam de' British Leyland Motor Corporation tot stand als Britse krachtenconcentratie tegen de macht van de drie grote Amerikaan se concerns wier groep op de Engel se automobielindustrie bijzonder ste vig is (Vauxhall-Bedford als onder deel van General Motors, Ford Enge land dat tot de Ford-groep behoort en de Rootes groep die deel uitmaakt van het Chrysler concern). In Frank rijk ging Berliet over in handen van Citroen die op zijn beurt weer in de invloedssfeer van Fiat is gekomen, de Italiaanse reus die ook al fabrie ken als O.M. en Lancia aan zijn be zittingen heeft toegevoegd. Daimler- Benz heeft het voor het zeggen bij Hanomag-Hensohel, de twee Duitse bedrijfswagenfabrïeken die enkele ja ren geleden in het Rheinstahl con cern wei-den samengesmeed. Dezelfde fabriek richtte samen met MAN een werkmaatschappij op voor de ont wikkeling en fabricage van turbine motoren: MAN die al weer enkele jaren technisch en zakelijk samen werkt met de Franse bedrijfswagen- fabriek Saviem die weer tot de Re- naultgroep behoort. In Zweden gin gen Saab, fabrikant van personen auto's en snelle vliegtuigen, en Sca- naa, producent van middelzwaar en zwaai- bedrijfsautamaterieel, een fu sie aan. Ook onder de fabrikanten van ge trokken materieel opleggers en aanhangwagens is een streven naar versteviging van de positie door samenwerking waar te nemen. Ver meldenswaard zijn in dit verhand de overeenkomsten die Nederlandse fa brikanten sloten met belangrijke Amerikaanse fabrieken waardoor buitenlandse .know how' terzake van de constructie en fabricage van opleggers en ook van containers ter beschikking van de Nederlandse in dustrie kwam. Ook hier volop .bewe ging'- en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER S CATARRH PASTILLES Alleon bij apoihokors cn drogisten TECHNITOER: RAI-QUIZ Voor de vorige bedrijfswagen ten toon stelling had de stichting VAM, met medewerking van de RAI en een groot aantal bedrïjfswagenimpor- feurs, de eerste tee.hnitoer georgani seerd. Het succes van toen gaf alle aanleiding om het evenement deze keer te herhalen. te De laatste jaren is er bij de ondenv een toenemende belangstelling t i voor toerwagenbussen. De technitoer is een soort technische quiz, die deelnemers kunnen oplos sen door de in het wedstrijdformu- l'ier aangegeven stands te bezoeken en de technischevragen op dit for mulier te beantwoorden. De juiste antwoorden kunnen worden verkre gen door het geëxposeerde op deze stands goed in ogenschouw te ne- menDe stands van de medewerken de exposanten worden door een spe ciaal embleem gekenmerkt. Het zijn vooral studerenden in de motorvoertuigtechniek die aan de technitoer deelnemen. Zij zullen de stands .met open oog* moeten bezoe ken en worden zich daardoor beter bewust van de ontwikkelingen in de bedrijfsautotechniek. Het effect van het tentoonstelhngsbezoek is op de ze manier veel groter dan bij het al leen maar .langs de stand lopen'. Verwacht wordt dat er, evenals vori ge keer. vele leerlingen van techni sche scholen aan de technitoer zullen deelnemen. Op het wedstrijdformulier komen dan ook tewee verschillende groepen van twintig vragen voor, waarvan een bestemd voor de leef tijdsklasse van 12 tot en met 17 jaar en de ander met uiteraard wat moeilijker vragen voor de deelnemers van 18 tot en met 25 jaar. Overigens kan iedereen van 12 tot zij maan de techmtoer deelnemen. De RAI en de BOVAG hebben als eerste prijs voor iedere leeftijdsgroep een gereedschapkist ter waarde van 100,ter beschikking gesteld. De stichting VAM heeft gezorgd voor de tweede en derde prijzen voor bei de groepen. Verder zijn er een groot aantal aardige prijzen beschikbaar gesteld door de bedrijfswagenleveran ciers. Ook wordt per deelnemende school een prijs uitgeloofd voor de leerling die het hoogste aantal pun ten (dus de meeste juiste antwoor den) heeft behaald. VLISSINGEN De bedrijfsau to in bijkans elke vorm en groot te, zoals we die dagelijks over de Nederlandse wegen zien rij den, is van vitaal belang voor de gehele Nederlandse gemeen. alle goederen, die in Nederland worden vervoerd. Dit percenta ge neemt nog' steeds toe. Voor sommige goederen ligt het aan deel nog veel hoger. Van alle voedingsprodukten bijvoorbeeld wordt 90 procent per vracht auto vervoerd. Landbouwpro- dukten en vee worden voor 70 procent over de weg verplaatst. Wie de cijfers er op na slaat over de laatste jaren ziet een forse toeneming van het aan tal bedrijfsauto's. Waren er in 1960 rond 142.000 vrachtauto's en bestelauto's in ons land, thans is du aantal opgelopen tot ruim 280.000. In nauwelijks tien jaar dus een verdubbeling Diezelfde tendens ziet men bij de trekauto's en in iets minde, re mate bij de speciale auto's. Het aantal autobussen groeide minder snel: van 8.992 in 1960 tot 9700 ln 1969. Is het aandeel van de bedrijfs auto's in het binnenlandse ver voer hoog (70 bij het in ternationaal vervoer wordt een percentage gehaald van 16. te gen 9 in i960. In deze sector komt het grootste aandeel voor rekening van de binnenvaart in 1968: 7i procent tegen 82 pro cent in 1960). f ADVERTENTIE) Autobussen en toerwagens ne men in ons land een belangrijke plaats in onder de middelen van vervoer. Dat zij van belang zijn voor het economisch bestel van ons land is genoegzaam bekend; zij hebben een groot aandeel zo wel in het openbare vervoer, als in de sector van het toeristisch-, het groeps- en het ongeregeld vervoer. Ook op de RAI-bedrijfsautotenlooii- stelling nemen de autobussen en au tobus-chassis weer een aanzienlijk deel van het beschikbare tentoon- stellingsoppervlak in beslag, waarbij vooral de kant en klare autobussen tot de spectaculaire inzendingen mo gen worden gerekend. Het totale aantal inzendingen op dit gebied, onderstreept niet alleen de positie, die de bus als middel van vervoer inneemt, doch vooral ook de betekenis van dit voertuig voor de bedrijfeautowereld. Het autobussenpark in ons land om vat tlians ongeveer 9700 eenheden, hetgeen ten opzichte van de voor gaande jaren slechts een zeer gerin ge toename inhoudt. Van de genoem de vloot van 9700 autobussen zijn er ongeveer 5500 in gebruik ten behoe ve van hel lokale en interlokale per sonenvervoer. De resterende 4200 bussen doen dienst in het groeps- en tocrwagenvcrvoer. Teneinde aan de door vervanging en uitbreiding van busmaterieel ontsta ne behoefte te kunnen voldoen, die nen per jaar 600 a 700 nieuwe auto bussen in gebruik te worden geno men, die voor een belangrijk deel in ons land worden gefabriceerd, geas sembleerd en gecarrossieerd. Verge leken met de omzetcijfers van andere takken van bedrijfsauto-industrie is een omzet van 600 a 700 eenheden misschien niet spectaculair te noe men, vooral wanneer slechts gelet wordt op de absolute waarde van dit getal. Gezien ecliter de hiermede ge moeid zijnde bedragen, alsmede het feit, dat de autobuscarrosseriebouw als zeer arbeidsintensief moet wor den beschouwd, is de autobussector van grote economische betekenis voor de Nedei'landse bedrijfsauto-ino- dustrie. In verschillende rapporten en publi- katies van recente datum is gewe zen op de moeilijke positie vain het openbare vervoer. De toenemende ex ploitatiekosten van de bedrijven in de periode van 1946 tot en met 1963 bij het streekvervoer konden worden bestreden uit een Inkomstenverho ging voortvloeiende uit een regel matige groei van het aantal vervoer de reizigers. In 1964 kwam aan deze gunstige ontwikkeling plotseling een eind en trad een aanhoudende da ling in van het aantal reizigers als gevolg van het zeer snel uitbreiden de aantal particuliere auto's en brom fietsen Gelijk met hel inzetten van deze daling van het aantal reizigers trad een stijging van kosten op, wel ke beduidend groter was dan in de jaren daarvoor, toen het aantal rei zigers nog steeg. Deze snelle kosten stijging. die in de gehele vervoers sector optrad, is bijna geheel ver oorzaakt door het feut dat, na invoe ring van een vrijere loonpolitiek, in ongeveer 6 a 7 Jaar tijds de som van lonen en sociale lasten meer dan verdubbelde. Het loonmtensieve ka rakter van een vervoerbedrijf is er oorzaak van dat een verhoging van lonen en sociale lasten, als de ge noemde. hier een veel grotere invloed heeft op het kostenniveau dan in an dere bedrijfstakken het geval is. Het openbare vervoer ran personen over de weg lieeft een duidelijke (Zie slot pagina 17 kolom 3) o* dagelijks geopend van 10-17uur en 19-22 uur zaterdag en zondag KJ-I7 uur toegang f3» AMSTERDAM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15