,De klop op de deur' gaat (eindelijk) uit b Venetiaanse biennale van hoge kunst naar leefmilieu TI-COYO PANDA EN DE MEESTERWAKER EN ZIJN HAAI Ateliers iu\V ZENDTIJD m het teken van de fcUA Vivian Hughes zaterdag in De Springplank FAMILIEKRONIEK IN 15 TV-AFLEVERINGEN... KOSTEN ROND 500.000 Duur Clément Richier DONDERDAG 29 JANUARI 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 VAN VERERING NAAR TOEPASSING /Van onze kunstredactie) Va driekwart eeuw gaat de biënna le van Venetië een totaal ander ba nkier krijgen. Uc biennale is al- Sd ten wereldtentoonstelling ge- „L, „33r «cle landen de dingen taofen die op dat moment geacht nerden, het grootste artistieke pres tee te kunnen opleveren. De expo- ciiip nas vooral een showroom voor da internationale kunsthandel, voor niusea en grote verzamelaars, Lr müon prijzen aan verbonden, die op 1, profitabele manier de markwnnr- de beïnvloedden van liet werk van de bekroonde kunstenaars. Aan de ma nier waarop die bekroningen tot «land kwamen, is al eerder gedok terd Toch moest in 1968 de show met'veel vertoon van militaire macht beschermd worden tegen manifesta ties waarmee een veel verder gaan de kritiek op de biennale werd ge ril. De Italiaanse organisatoren be ijveren zieli nu, aan alle eisen van He opponenten te voldoen Ter gelegenheid van de 3oe biennale. die fee zomer moet worden gehou den, zullen geen prijzen worden toe gekend. De gehele manifestatie zal t'v onderwerp hebben de ontwikke ld die van het afzonderlijke, unie kekunstvoorwerp leidt tot een ar tistieke vormgeving d:e betrekking heeft op het gehele leefmilieu. zullen op utilitaire toepassingen van de kun6t slaan. Veertig buitenlandse en tien Itali aanse kunstenaars zullen in Venetië werken maken, die tot de expositie zullen behoren. De landen, die op het terrein van de biennale eigen pavil joens bezitten, zullen hun bijdra ge een werkplaats-karakter geven of op een andere manier met dingen komen, die samenhangen met het ge stelde onderwerp. De traditionele, pompeuze en schil derachtige opening van deze wereld tentoonstelling is afgeschaft. De pa viljoens zullen in de loop van mei en juni, naargelang de werkzaamhe den zijn gevorderd, gewoon worden opengesteld. De historische expositie zal in mei worden geopend. In april of mei zal een conferentie voor jon ge kunstenaars plaatsvinden en in november een samenspraak van kun stenaars, critici en culturele orga nisatoren. In oktober zullen speciale manifestaties voor kinderen worden georganiseerd. Gedurende het bien- naleseizoen zullen voorts muziek-, toneel- en filmevenementen plaats vinden. verd niet alleen in de vorm van be kroningen, maar ook wat de bekend heid van Nederlandse kunstenaars in de wereld betreft. In dat opzicht waren de voorbezich- tigingsdagen, met de daarop aanslui tende officiële opening, feitelijk be slissend. Tijdens deze dagen kwam de wereldpers kennis nemen van de biennale. Dan functioneerde de ten toonstelling ook als een beurs voor de musea, de handel en de verzame laars. Volksfeest Een historische tentoonstelling zal deze ontwikkeling belichten aan de hand van materiaal over het Rus sische constructivisme in de jaren twintig, over De Stijl en over het Bauhaus. Drie exposities met een experimen teel karakter zullen betrekking heb ban op multipels (kunstwerken in oplagen) on ae problemen van de reproduktie, op de computer en de problemen van de artistieke pro grammering. op audiovisuele com municatie. Drie andere exposities Voor de Venetïanen was de biennale tot dusver net zoiets als een casino: een toeristische attractie waar de plaatselijke bevolking klandizie mee won. maar niet als consument mee te maken had. De opzet is, dat de tentoonstelling voortaan een groot cultureel volksfeest zal zijn. In hoe ver men dit kan verenigen met de medewerking van tientallen andere landen, die over hun middelen voor de biennale niet kunnen beschikken ten behoeve van een lokaal volks-' feest ver weg, zal nog moeten blij ken. Nederland is van de eerste biennale, in 1895, af van de partij geweest. Alleen in de jaren 1901, 1903,' 1912 en 1942 hebben wij verstek laten gaan. Ons land beschikt in de bien- nale-tuin over een eigen, door de ar chitect Rietveld ontworpen paviljoen. Hier zijn exposities gehouden, die duidelijke resultaten hebben opgele- Frank Zappa op Holland Festival DEN HAAG (GPD) De heer El- sendoorn van het Holland Festival heeft dit- weekeinde gesprekken ge voerd met popmusicus Frank Zappa over een eventuele deelname van Zappa aan het Holland Festival. De Amerikaanse componist Zappa, die enkele dagen in Nederland verbleef wil een door hem geschreven concert in Nederland gaan uitvoeren. In prin cipe zou het werkstuk eerst in Ame rika en Engeland worden gebracht. Deze afspraken gingen echter niet dood. Zappa hoopt nu de wereld- of Europese première in Amsterdam te kunnen brengen. De leiding van het Holland Festival, dat elk jaar van 15 juni tot 9 juli wordt gehouden, vertelde belangstel ling te hebben voor Zappa's werk. Het zal echter nog twee maanden du ren, eer met zekerheid kan worden gezegd wanneer en waar het con cert zal worden uitgevoerd. Mochten de besprekingen met Zapa positief verlopen, dan zal het Ne derlands symphonie orkest in com binatie met Frank Zappa en zijn groep het geheel gaan uitvoeren. Ds L. de Wit, hervormd predikant te Renesse, gaat voor in de middag- dienst voor de NCRV-microfoon op donderdag 5 februari om 15.00 uur. Hij spreekt daarin over ,Een nieuw begin'. DONDERDAG 29 FEBRUARI Middag: (1155 Beursberichten). 12.30 Sport- revue, 13.00 Nieuws 13.11 Radio journaal. 13.30 Stereo: 't Muzikan tenuur: I fluit en piano: moderne muaek; II pianorecital: klassieke muziek; III Radio Blazersensemble: moderne muziek; IV mono: alt en piano, klassieke Lederen. 14.30 Li teraire uitzending. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: De «retd van de opera: beschouwing oar de opera Idomeneo van Mozart. 1M0 Tussen 10-}- en 20—: lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 11.30 0: een rondje radio: jeugdpro gramma. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18,11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Boeren Par ty AVRO: 18.30 Stereo: Licht in strumentaal ensemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Stereo: Big Band Beat: Dansorkest The Skymasters. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. 1K0R; 19.35 Messiaanse gemeente in groot en klein, klankbeeld. AVRO: 20.05 Pianorecital: klassieke en mo derne muziek. 21.20 Een groot con flict, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. -22.55 Stereo: Melodietjes en datjes: combo met solisten. 23.30 Stereo: Mens, muziek, materie: Muziek uit de tijd der Renaissance. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek en reportages. (8.00 Nieuws: S.ll Radiojournaal: S.30 De groenteman). NOS: 9.00 Inter nationaal Spectrum: oude koorwer ken en moderne orkestmuziek. (9.35 - 9.40 Waterstanden;. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr). (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.30 Instrumentaal trio: klassieke en moderne muziek. 11,55 Beursbe richten. DONDERDAG Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen tbv land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 12.50 Hervormde kerkdienst.) 14.00 Ste reo: The Kilima Hawaiians Show. 14.25 Stereo: Tenor, fluit en piano: moderne en klassieke liederen. 15.00 Hervormde middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00-16.02 Nieuws). NCRV: 17.45 Sportactuali- teiten. Avond: 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: radiocompetitie koren en korpsen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 (NOS): Het Hoogoven schaaktoernooi in Wijk aan Zee. 19.03 Spektrum: maatschappelijke vraagstukken nader belicht. 19.15 Muziek van het Leger des Heils (opn.) 19.30 Peter Schwarz, kerkorgel: klassieke muziek. 20.00 Ferdinand Huyck Cdeel 16), seriehoorspel. 20.19 Stereo: Grammofoonmuziek. 20.30 Radio Actief, gavarieerd programma. (22.20 Avondoverdenking: 22.30- 22.38 Nieuws.) 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven de woord. 7.16 Stereo: Badinerie: klassieke muziek (gr). (7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw) 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: moderne orkestmuziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. DONDERDAG Middag: NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali teiten. 13.08 Piet Römer, amuse mentsprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en countrymu- ziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrr17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekplatenpro- gramma. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws.) NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. NEDERLAND-1 I '10.45 uur: fc* MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELIN GEN IN ONS KONINKRIJK, I 11.10 uur: (NOS-NÖT) NOTRE VILLE, 6 [11.35 uur. uS,S"N0T) THE GREEN UMBRELLA. 2 'MOO uur: fftuur^ KI,K' AI'5 JE TKKENT ZIE JE MEER, 4 M^ur°T> ffiT W,ET WIJT-DE WERELD, 2 855SuupEl!R) DE FABELTJESKRANT 'OS) JOURNAAL iOO uur; NOS) JOURNAAL 120 uur: VPRO) EGGS Pa» tekenfilm KfiSia™"1 op wnsLE® "O uur: ij»»»*»*»»!* ooruxi fcfEA>,,"ED® doods Merh.nl van GeojJ'T. Rob van d6r LiJlderi. naar «toCISreiKREK «woowaanus) 21.30 uur: (TROS-KLEUR) ROOSJE ZAG EEN KNAAPJE STAAN (3) Rosita Blopm ontvangt vanavond Ruud Bo3. 21.55 uur: (TROS) WEGWEZEN 22.20 uur: (CVK-IKOR) TOT ARMAGEDDON BBC-documentaare over de Jehova's-getuigen 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 I TIK K®1 defab&™:skrant B£j**<WWra*T#Io* i te,™08-™» meun 14.05 - 15.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.25 uur: TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: JONGER DAN JE DENKT 19.35 uur: POLITIEKE TRIBUNE 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 19.57 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: NIEUWS 20.25 uur: MARCUS WELBY Tv-feurlleton met onder andere Robert Young en Julie Adams. 21.15 uur: HORIZON 22.05 uur: PREMIÈRE 22.45 uur: NIEUWS BELGIë-FRANS 14,00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; ?o nieuws; 17.50 Schooltelevisie; 18.15 L'éoran magique: 18.30 Schooltelevisie; 18.55 La pensée sooialiste; 19.25 Les Poucetofs; 19.30 Vive la vie, feuilleton: 20.00 Journaal; aux images, nieuwe films; 23.15 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 9.30 - 11.30 Schooltelevisie; 12.30 Midi-magazine, aan sluitend: La sequence du jeune spoctateur; 13.00 Jour naal: 13.15 Midi-Magazine (vervolg), aansluitend: Té- lé-phWaitélie flash; 13.30 - 13.40 Beursberichten; 14.30 - 15,00 Schoöltelevisie; 15.30 Uitzending voor de Jeugd; 18.30 Nieuws; 18.35 Le SchmilbHc; 18.55 Voor de kleu ters; 19.00 Regionale actualiteiten; 19.20 Mededelin gen; aansluitend: Les yeux, la volx; 19.25 Maurin des Maiures, feuilleton; 19.40 Mededelingen: 19.45 In formation première; 20.15 Mededelingen; 20.30 La vie des amnimaux; 20.45 AUez au cinéma, filmrubriek, aan sluitend: film, gevolgd door: journaal. In het KRO-radioprogramma ,De Springplank', zaterdag 31 januari (19.03-19.30 uur. Hilversum 2) is een optreden te beluisteren van de uit Sluisk'.l afkomstige Vivian Hughes. Het is voor de tweede maal dat zij in dit KRO-radioprogramma optreedt. Zij kreeg bij de KRO bekendheid na het winnen va.n het songfestival in Kruiningen op 27 december. Begeleid door het Springplankorkest onder lei ding van Jo Budie zingt zij .Yester day'. Arrangementen zijn van Pier re Wij nobel. Guido Metsers exposeert in ,De brakke grond' Tot 21 februari exposeert de Middel burgse schilder Guido Metsers ln theater ,De Brakke Grond' te An> sterdam. (Van onze rtv-redactie) Het duurt nog driekwart jaar, maar dan is het eindelijk zo ver: de zo lang aangekondigde ,Klop op de deur' van Ina Boudier Bakker zal door de KRO-televisie op het scherm gebracht worden, in 15 kleurenaf- leveringen van elk 40 minuten. Twee envijftig beroepsactcurs en vijftig toch ook niet weinig getalenteerde figuranten zullen dan deze familie kroniek, die zo uniek sociaal tijds beeld beschrijft, dat van de opkomst van het socialisme en de vrouwen beweging tegen de achtergrond van het gezapige leven van de patriciërs, in die periode tussen 1868 en 1919, gestalte geven. Jam Staal en Jan Willem Hofstra hebben vam ,De klop op de deuir' sa men de tekst twee jaa«r lang onder handen gehad. Geen eenvoudige zaak overigens: de kroniek bevat op zich zelf weinig dramatische hoogtepun ten, die beide schrijvers er echt wel m wilden hebben. ,Wijs geworden door de vele series die we in de afgelopen jaren op de televisie hebben gezien', aldus Jan Willem Hofstra, menen we dat iedere aflevering een eigen dramatisch hoogtepunt zou moeten hebben'. Regisseur Peter Holland was het vol komen hiermee eens en zijn aandeel in de tekst is ook bepaald niet te verwaarlozen. Misschien kent u het verhaal van Ina Boudier Bakker nog: het geheel draait rondom twee hoofdpersonen Annetje en Frederlk Craets. Wij ontmoeten ze het allereerst op hun bruiloft. Daar leren we tevens de vele personen kennen die Annetje en Frederik op hun levensweg een tijd zullen begeleiden. Annetje is een argeloze doktersdochter, vier moe der door het ambt van haai' man uit Monnikendam naar de stad werd veplaotst, maar tocli nog steeds blijft hunkeren naar de buitenlucht. De dokter zelf, een reeds wat oudere man, tracht beide vrouwen zo goed mogelijk te beschermen in zijn stille liefde. Aan de andere kant zijn daar de beter esitueerde zusters van Fre derik die eigenlijk haar hele leven blijven neerkijken op het meisje dat ieder hartelijk tegemoet komt en zo vaak im haaar verwachtingen wordt teleurgesteld. In haar jeugd is An- grerende vriendinnetje en nog vela De twee hoofdrollen worden gespeeld door Mieke Bos en Ton Kuyi. Ver der noemen we onder andere Anita Menist, Elisabeth Versluys, Yda An drea, als de drie zusters van Frede rik, Jan Teulings en Mary Smithuy- sen als de ouders vam Annetje. En verder Doré Smit, Wiebe van der Velden, Els Bouwman, Jan Staal, Albert Abspoel, Lies de Wénd, Ben Aerden, Rita Marechal, Carol van Herwijnen, Wdm Zomer en Piet van der Meulen. TON KUYL netjes enige steun en toeverlaat de jonge, moderne, maar straatarme boekverkoper, die dweept met de re volutionairen vain zijn dagen, onder andere Multatuk. En een heel ander facet van het buirgelijk leven ont moet zij in de grote vriendenkring die zich om het jonge paar verza melt: de strijdster voor virouwen- kiesdecht, de kunstcriticus, de ban kier, het naar het oude Indië eml- De ..Klop op de deur' wordt overigens geen goedkope affaire: onder andere door dé vele filminlassen en de kost bare kostuums gaat de. gehele serie. lenminBte 500.000.- kosten en dat betekent dat één aflevering tenmin- avondje drama. Ging .Kleine zielen-serie vam de NCRV een beetje mank vanwege het soms typische toneelacteren, Pe ter Holland verzekerde ons dat hij, dit gevaar onderkennend, zal trach ten vam de ,Klop op de deur' geen toneel, maar we! echt televisie te maken. Hij zal trouwens wel. zoals bij de Forsyte Sage het geval was, gebruik maken van oude filmbeel den en foto's. Br is inmiddels al een begin gemaakt met de opnamen. Er is een goede !o- katie gevonden: een keurig onder houden patriciërshuis aan die Kei zersgracht, maar wat er imoet ge beuren om tijdens buitenopnamen de auto's, tv-an.tennes en andere puur eigentijdse elementen van de came ras verwijderd te houden, daarvoor heeft men nog geen oplossing gevon den. In augustus hoopt men met de hoopt men te kunnen starten met het uitzenden, één keer per week. Om nog even een paar namen te noemen: Fokke Duetz en Els Salo mons hebben het oude Amsterdam in interieur doen herleven. Jan Caste- Idjns en Thorvald Dudok van Heel tekenen voor de produktie en Frans Ufoi-nk heeft de supervisie bij de film opnamen. 7-106 De tsrugzwiepende tak kwam met zó'n kracht tegen Panda aan, dat die de lucht in vloog en tegen Joris terecht kwam. W-was d-dat weer een v-vam je v vallen?' vroeg hij duizelig. .In-inderdaad...' antwoordde Joris. ,M- maar ik vrees, dat ik er zelf in ben gelopen- dank zij u, makkertje. Héél vervelend!' Op dat moment rinkelde een telefoon in het schuurtje achter hen, en hij sprong haastig overeind. ,Ah!' nep hij. .Zaken roepen me!' Met die woorden draafde hij naar binnen en nam de hoorn op. .Goedbloed's detective- en waak-bu- reaul'. sprak hij in het toestel. ,Dag en nnchf- Vi^mI H irt Wo KpomH. goed! Ik zal er op i dat nie mand anders dan ik in uw gebouw komt. CAROL DAY JE m DOC AMPKS WH. WAAUSCHU- WEW MTRCCK EEN VLOEPGXF OP KWST15. DBZem0&) WEWJWTCt LUCHT WtyemEU. 7KXWEW6.lt: ZAl HEM &AUWGAAW HEIPEW, HÜ ZAL UITGEPUT ZUtiI, WCW76EPirr?HU» AL U£EÖ 8EWU5TEID05. HU HEEFTIOEMGEZETEU EH IS ZKMAB GEWOWP. TIM ZIT £(?- GEW5 OP ZEE- OM DE BCOT TE PEPPED.. PEZD5TB3 EW KM0E5TEN WAT EEM HETAllESJ ZIEN TE POEJM/UACHT VOOS JUL- JOUW KOMST 15 EEU yVB! HOE GAIWEE WOMDR/ y KNAAPHET HOSPI TAAL GA, HOE m&j Deftige begroeting door de ge meentesecretaris en de adjunct burgemeester ging maar heel kort vooraf aan die door de burgemees ter in eigen persoon. En de dag brak aan waarop de gedeputeerde van St.-Pierre, boen hij op het marktplein Dora tegenkwam, die in kopen deed (ze was eenvoudig ge bleven en maakte hoegenaamd geen drukte) zijn rijtuig liet stilhouden en met zijn hoed m de hand op haar toekwam, om de vrouw van de bul tenaar zijn .welgemeende compli menten' te maken waarvan zij versteld stond en haar zijn .gevoe- lesn van respect en toewijding' te betuigen. Dit waren letterlijk de uitdrukkin gen die het galante heerschap ge bruikte, wel wetende wat de echt genote van een rijke kiezer toe kwam. Ziek van jaloezie hadden vijftig huisvrouwen deze uitgezoch te uitdrukkingen gehoord en ont houden om daarna heel de stad door te gaan en het gebeurde te be schrijven en van commentaar te voorzien. Het was meer dan de bultenaar heb ben kon. en hij begreep zonder moeite dat het hem nu onmogelijk geworden was, om nog langer bloots voets te gaan, zoals hij van zijn ge boorte aif gewend was. Hij kocht zich dan ooit een paar prachtige gele schoenen, die hij echter alleen op zondag droeg op de dag des Heren in wie hij niet geloofde. En op die dag hep hij stellig niet on opgemerkt rond, want hij zorgde er voor dat hij tegelijk een broek van donkerrode wol en een colbertje van blauwe lustre aan had, opgevrolijkt door een groene das, waarin een speld met een hoefijzertje stak. Dit alles werd bekroond met een brede strohoed, op zijn Mexicaans wat een a lier ve rrassendst geheel vormde. Van haai- kant tooide Dora zich met madras hot soort tulbanden dat de Antilliaanse vrouwen zich om de haren knopen die weldra in St.- Pierre sensatie wekten door hun ver scheidenheid van tinten en de fel heid van hun coloriet. Zij trakteerde zichzelf eveneens op indrukwekken de .kogelketlingen' van goud, waarvan elk bolletje er za ten er maar een stuk of tien aan elke ketting zo dik als een noot was. Voorts kocht ze een menigte oorbellen die haar tot op de schou ders of althans bijna zo laag hingen. Dies zag Ti-Ooyo zich op zijn beurt verplicht hij had slechts vrede tot deze prijs zijn linnen hemd en zijn kaki broek te vervangen door een hemd van zij en pantalon van tussor-zijde. Bij ge brek aan schoenen, waarvoor hij al tijd de levendigste afkeer gekoesterd had, schafte hij zich tenslotte van die alpargatas' aan, zoals de Vene zolaanse zeelieden ze dragen. .Gelijk men zich kan indenken, ging een dergelijke transformatie niet on- van het een of andere lid der familie opgemerkt voorbij, en elke aanwinst wekte allerlei commentaren en kletspartijen, die pas ophielden op het ogenblik dat een nieuwe sensa tionele aankoop van Dora of van haar man alweer nieuw voedsel aar. de conversatie verschafte en de dis cussies aanwakkerde. Al was de bultenaar nog niet hele maal de grote piet van St.-Pierre de man wiens borstbeeld' een stadspark versiert hij was toch aardig op weg. Hij was bezig een soort van ereburger te worden, het uitgesproken type van de selfmade man, op wie elke grote stad prat gaat dat zij er tenminste één exem plaar vanbezit. Alleen de haai scheen zich geen re kenschap te geven vam de nieuwe plaats de benijdenswaardige plaats die zijn meesters tegen woordig innamen in de maatschap pelijk hiërarchie. Manidou was zichzélf gelijk gebleven en alle eer bewijzen lieten hem koud. Een der gelijke onverschilligheid hinderde Dora en Ti-Coyo had alle mogelijke moeite om haar te beletten een Ent om de staart van liet monster te strikken. Hij meende tenminste zijn moeder overgehaald te hebben om van dit extravagante plan af te zien. Maar Dosa liet zich niet zo gemak kelijk overtuigen, en op een morgen ging ze gewapend met drie meter roze lint van vijf vingers breed, die ze in het beste warenhuis gekocht had en waarvan het maar beter is de prijs hier te verzwijgen naar de grote vijver midden op het erf en zette een voet zn het water met de volkomen vaste bedoeling om de staart vam Mamidou met een strik te versieren. Deze voelde er weinig voor. En het scheelde maar een haar inderdaad een heel klein haartje of op datzelfde ogenblik was een ei dn gekomen aan haar zo gelukkig begonnen loopbaan van vrouw-vam-de-wereld. De haai had er weliswaar geen posi tief bezwaar tegen dat de vrouw van de bultenaar van tijd tot trjd naar de vijver kwam om hem tege moet te loeien: .Mamidou!.. Ho! Ma nidou!..' Het was hem evenmin ont gaan dat Dora eem vrouw met tact was, die ervoor zorgde haar geroep te doen voogen door een mand met springlevende vissen. Maar daarmee hield zijn welwillendheid op jegens degene die zijn meester ter wereld had gebracht, wamt bij een haai blijft de notie van familiebanden in het algemeen vrij vaag. En toen hij in het water Dora's been merkte eem mooi been. voorwaar, maar esthetische beschouwingen waren de haai tene enenmale vreemd toen zag hij aanstonds de goede zijde van het geval, namelijk' dat een afge hapt been op de een of andere ma nier negen van de tien keer de rest van de persoon mee de diepte in sleept. Nu had Manidou het al een tijdlang zonder mensenvlees moeten stellen, en bijwijlen kon hij zo'n gevoel van heimwee naar flinke vissers voelen opkomen. Als hij de bedoeling de uitstekende bedoeling had kunnen raden, die Dora jegens hem koester de. zou hij zich misschien bedacht en het geval nog eens overwogen hebben. Maar helaas suggereerde da aanblik van het lint dat zij in de hand hield hem niets bijzonders. Op dat ogenblik rustte hij in alle eenvoud helemaal op de bodem van de vijver, en wanneer men hem zo uitgestrekt zag, leek het alsof een dergelijke massa zich ietwat traag moest bewegen. Maar het te gendeel was waar. Hoewel hij on geveer drieduizend kilo woog het geen zelfs voor een haai een meer aan voldoende belangrijk gewicht is wendde Manidou zich bliksem snel in de vijver om en stak zijn muil uit, waarin plotseling alle tan den overeind stonden. Want de tandon van een haai klap pen in zijn muil op elkaar, totdat hij ze moet gebruiken, net zoals de nagels van een tijge rzich in de poot terugtrekken wanneer hij rust. Huilend van angst trok Cocoyo zijn vrouw met een ruk achteruit, en de haai miste maar een haarbreed het been van Dora, die samen met de bultenaar op de plavuizen van het erf rolde, waar ze languit bleven Eggen met stokkende adem en van ontzetting wijdgesperde ogen. Zo vond Tl-Coyo hen, toen hij uit St.-Pierre terugkwam. Nadat zij hem het geval hadden uitgelegd, stond zijn gezicht nadenkend en hij maakte rechtsomkeert naar de stad, waar hij 'n stevig stuk ijzeren tralie werk kocht, dat hij over de vijver heen bevesitigde. zodat voortaan nie mand het meer in zijn hoofd zou krijgen zijn hand of voet te dompe ren m het verblijf van het monster. En Dora wreekte zich de volgende dag. door haar drie meter roze lint, waarmee ze toch niets wist te be ginnen, om de Ijzeren tralies heen te wikkelen, terwijl ze op vinnige toon zei: .Wel, nu heeft hij toch zijn Ent'. Wat de bultenaar tranen deed lachen. Daar de vissers hem zijn geldstuk ken niet langer betwistten, wilde Ti-Ooyo hen schadeloosstellen door voortaan geen vis meer uit hun fui ken te gappen. Maar hij kon de be koring niet weerstaan om ouderge woonte. als er geoogst werd. suiker riet te gaan stelen op de velden van de blanke met vijf voorzetsels. Dn op een namiddag scheelde het een haartje of hij werd gepakt. Hij was echter maar door één enkele wachter gezien en de jongen was, zonder zich te overhaasten, op de vlucht geslagen, tn de overtuiging dat de man hem met hollen toch niet kon inhalen. De wachter had van zijn leant ongetwijfeld dezelfde over tuiging, want in plaats van Ti-Coyo achterna te lopen, vergenoegde hij zich met zijn handen bij wijze van toeter aan zijn mond te brengen en met alle macht van zijn longen te schreeuwen: .Houdt de dief!' Waar op van alle kanten tegelijk negers tevoorschijn schoten, gewapend met kapmessen die blonken in de zon. om de jongen zijn terugtocht af te snijden. Deze verliet de .sporen' (dat zijn smalle paadjes midden door de suikerrietvelden), stortte zich in het hoge riet en sloeg al hollend de richting in van de woning van de blanke zelf de enige uitweg die nog vrij was, want men kon niet verondereteUen, dat hij zo brutaal zou zijn zich die kant uit te wa gen. Op het ogenblik dat hij zich zelf toefluisterde: .Ze hebben mij nog nieten stilletjes begon te lachen, verscheen de eigenaar van de suikerrietvelden, stellig opge schrikt door het geschreeuw van "de wachters, buiten zijn woning, bege leid door zijn twee zoons, die eik een karabijn in de hand hielden. Nu was iedere uitweg afgesneden. En Ti-Coyo wist, dat de blanken geen minuut zouden aarzelen om hun karabijnen te gebruiken en hem een paar schoten grove hagels dwars door zijn borst te jagen, als hij zich met aan hen overgaf. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 17