,De klop op de deur'
gaat (eindelijk) uit
b
Venetiaanse biennale van
hoge kunst naar leefmilieu
TI-COYO
PANDA EN DE MEESTERWAKER
EN ZIJN HAAI
Ateliers
iu\V ZENDTIJD m het teken van de
fcUA
Vivian Hughes
zaterdag in
De Springplank
FAMILIEKRONIEK IN 15 TV-AFLEVERINGEN...
KOSTEN ROND
500.000
Duur
Clément
Richier
DONDERDAG 29 JANUARI 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
VAN VERERING
NAAR TOEPASSING
/Van onze kunstredactie)
Va driekwart eeuw gaat de biënna
le van Venetië een totaal ander ba
nkier krijgen. Uc biennale is al-
Sd ten wereldtentoonstelling ge-
„L, „33r «cle landen de dingen
taofen die op dat moment geacht
nerden, het grootste artistieke pres
tee te kunnen opleveren. De expo-
ciiip nas vooral een showroom voor
da internationale kunsthandel, voor
niusea en grote verzamelaars, Lr
müon prijzen aan verbonden, die op
1, profitabele manier de markwnnr-
de beïnvloedden van liet werk van de
bekroonde kunstenaars. Aan de ma
nier waarop die bekroningen tot
«land kwamen, is al eerder gedok
terd Toch moest in 1968 de show
met'veel vertoon van militaire macht
beschermd worden tegen manifesta
ties waarmee een veel verder gaan
de kritiek op de biennale werd ge
ril. De Italiaanse organisatoren be
ijveren zieli nu, aan alle eisen van
He opponenten te voldoen
Ter gelegenheid van de 3oe biennale.
die fee zomer moet worden gehou
den, zullen geen prijzen worden toe
gekend. De gehele manifestatie zal
t'v onderwerp hebben de ontwikke
ld die van het afzonderlijke, unie
kekunstvoorwerp leidt tot een ar
tistieke vormgeving d:e betrekking
heeft op het gehele leefmilieu.
zullen op utilitaire toepassingen van
de kun6t slaan.
Veertig buitenlandse en tien Itali
aanse kunstenaars zullen in Venetië
werken maken, die tot de expositie
zullen behoren. De landen, die op het
terrein van de biennale eigen pavil
joens bezitten, zullen hun bijdra
ge een werkplaats-karakter geven of
op een andere manier met dingen
komen, die samenhangen met het ge
stelde onderwerp.
De traditionele, pompeuze en schil
derachtige opening van deze wereld
tentoonstelling is afgeschaft. De pa
viljoens zullen in de loop van mei
en juni, naargelang de werkzaamhe
den zijn gevorderd, gewoon worden
opengesteld. De historische expositie
zal in mei worden geopend. In april
of mei zal een conferentie voor jon
ge kunstenaars plaatsvinden en in
november een samenspraak van kun
stenaars, critici en culturele orga
nisatoren. In oktober zullen speciale
manifestaties voor kinderen worden
georganiseerd. Gedurende het bien-
naleseizoen zullen voorts muziek-,
toneel- en filmevenementen plaats
vinden.
verd niet alleen in de vorm van be
kroningen, maar ook wat de bekend
heid van Nederlandse kunstenaars in
de wereld betreft.
In dat opzicht waren de voorbezich-
tigingsdagen, met de daarop aanslui
tende officiële opening, feitelijk be
slissend. Tijdens deze dagen kwam
de wereldpers kennis nemen van de
biennale. Dan functioneerde de ten
toonstelling ook als een beurs voor
de musea, de handel en de verzame
laars.
Volksfeest
Een historische tentoonstelling zal
deze ontwikkeling belichten aan de
hand van materiaal over het Rus
sische constructivisme in de jaren
twintig, over De Stijl en over het
Bauhaus.
Drie exposities met een experimen
teel karakter zullen betrekking heb
ban op multipels (kunstwerken in
oplagen) on ae problemen van de
reproduktie, op de computer en de
problemen van de artistieke pro
grammering. op audiovisuele com
municatie. Drie andere exposities
Voor de Venetïanen was de biennale
tot dusver net zoiets als een casino:
een toeristische attractie waar de
plaatselijke bevolking klandizie mee
won. maar niet als consument mee
te maken had. De opzet is, dat de
tentoonstelling voortaan een groot
cultureel volksfeest zal zijn. In hoe
ver men dit kan verenigen met de
medewerking van tientallen andere
landen, die over hun middelen voor
de biennale niet kunnen beschikken
ten behoeve van een lokaal volks-'
feest ver weg, zal nog moeten blij
ken.
Nederland is van de eerste biennale,
in 1895, af van de partij geweest.
Alleen in de jaren 1901, 1903,' 1912
en 1942 hebben wij verstek laten
gaan. Ons land beschikt in de bien-
nale-tuin over een eigen, door de ar
chitect Rietveld ontworpen paviljoen.
Hier zijn exposities gehouden, die
duidelijke resultaten hebben opgele-
Frank Zappa op
Holland Festival
DEN HAAG (GPD) De heer El-
sendoorn van het Holland Festival
heeft dit- weekeinde gesprekken ge
voerd met popmusicus Frank Zappa
over een eventuele deelname van
Zappa aan het Holland Festival.
De Amerikaanse componist Zappa, die
enkele dagen in Nederland verbleef
wil een door hem geschreven concert
in Nederland gaan uitvoeren. In prin
cipe zou het werkstuk eerst in Ame
rika en Engeland worden gebracht.
Deze afspraken gingen echter niet
dood. Zappa hoopt nu de wereld- of
Europese première in Amsterdam te
kunnen brengen.
De leiding van het Holland Festival,
dat elk jaar van 15 juni tot 9 juli
wordt gehouden, vertelde belangstel
ling te hebben voor Zappa's werk.
Het zal echter nog twee maanden du
ren, eer met zekerheid kan worden
gezegd wanneer en waar het con
cert zal worden uitgevoerd.
Mochten de besprekingen met Zapa
positief verlopen, dan zal het Ne
derlands symphonie orkest in com
binatie met Frank Zappa en zijn
groep het geheel gaan uitvoeren.
Ds L. de Wit, hervormd predikant
te Renesse, gaat voor in de middag-
dienst voor de NCRV-microfoon op
donderdag 5 februari om 15.00 uur.
Hij spreekt daarin over ,Een nieuw
begin'.
DONDERDAG 29 FEBRUARI
Middag:
(1155 Beursberichten). 12.30 Sport-
revue, 13.00 Nieuws 13.11 Radio
journaal. 13.30 Stereo: 't Muzikan
tenuur: I fluit en piano: moderne
muaek; II pianorecital: klassieke
muziek; III Radio Blazersensemble:
moderne muziek; IV mono: alt en
piano, klassieke Lederen. 14.30 Li
teraire uitzending. 15.00 Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Stereo: De
«retd van de opera: beschouwing
oar de opera Idomeneo van Mozart.
1M0 Tussen 10-}- en 20—: lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
11.30 0: een rondje radio: jeugdpro
gramma. 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18,11 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Boeren Par
ty AVRO: 18.30 Stereo: Licht in
strumentaal ensemble. 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Stereo: Big Band
Beat: Dansorkest The Skymasters.
19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws.
1K0R; 19.35 Messiaanse gemeente in
groot en klein, klankbeeld. AVRO:
20.05 Pianorecital: klassieke en mo
derne muziek. 21.20 Een groot con
flict, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.38
Mededelingen. 22.40 Radiojournaal.
-22.55 Stereo: Melodietjes en datjes:
combo met solisten. 23.30 Stereo:
Mens, muziek, materie: Muziek uit
de tijd der Renaissance. 23.55-24.00
Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammo-
foonmuziek en reportages. (8.00
Nieuws: S.ll Radiojournaal: S.30
De groenteman). NOS: 9.00 Inter
nationaal Spectrum: oude koorwer
ken en moderne orkestmuziek. (9.35
- 9.40 Waterstanden;. AVRO: 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (gr). (11.00 - 11.02 Nieuws).
11.30 Instrumentaal trio: klassieke
en moderne muziek. 11,55 Beursbe
richten.
DONDERDAG
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen
tbv land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 12.50
Hervormde kerkdienst.) 14.00 Ste
reo: The Kilima Hawaiians Show.
14.25 Stereo: Tenor, fluit en piano:
moderne en klassieke liederen. 15.00
Hervormde middagdienst. NOS: 15.30
Meer over minder: informatie over
mensen en dingen die minder op de
voorgrond treden. (16.00-16.02
Nieuws). NCRV: 17.45 Sportactuali-
teiten.
Avond:
18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd: radiocompetitie koren en
korpsen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 (NOS): Het Hoogoven
schaaktoernooi in Wijk aan Zee.
19.03 Spektrum: maatschappelijke
vraagstukken nader belicht. 19.15
Muziek van het Leger des Heils (opn.)
19.30 Peter Schwarz, kerkorgel:
klassieke muziek. 20.00 Ferdinand
Huyck Cdeel 16), seriehoorspel. 20.19
Stereo: Grammofoonmuziek. 20.30
Radio Actief, gavarieerd programma.
(22.20 Avondoverdenking: 22.30-
22.38 Nieuws.) 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het leven
de woord. 7.16 Stereo: Badinerie:
klassieke muziek (gr). (7.30 Nws;
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
8.00 Nieuws) 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw) 9.40
Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade:
moderne orkestmuziek (gr). 11.00
Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen.
DONDERDAG
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Slick.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali
teiten. 13.08 Piet Römer, amuse
mentsprogramma. 14.00 Nieuws.
14.03 Holster: pop- en countrymu-
ziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws.
16.03 lORRRrrr17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00
Draaijijofdraaiik: verzoekplatenpro-
gramma.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws.) NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show.
NEDERLAND-1
I '10.45 uur:
fc* MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELIN
GEN IN ONS KONINKRIJK, I
11.10 uur:
(NOS-NÖT) NOTRE VILLE, 6
[11.35 uur.
uS,S"N0T) THE GREEN UMBRELLA. 2
'MOO uur:
fftuur^ KI,K' AI'5 JE TKKENT ZIE JE MEER, 4
M^ur°T> ffiT W,ET WIJT-DE WERELD, 2
855SuupEl!R) DE FABELTJESKRANT
'OS) JOURNAAL
iOO uur;
NOS) JOURNAAL
120 uur:
VPRO) EGGS
Pa» tekenfilm
KfiSia™"1 op wnsLE®
"O uur:
ij»»»*»*»»!* ooruxi
fcfEA>,,"ED® doods
Merh.nl van GeojJ'T. Rob van d6r LiJlderi. naar
«toCISreiKREK
«woowaanus)
21.30 uur:
(TROS-KLEUR) ROOSJE ZAG EEN KNAAPJE
STAAN (3)
Rosita Blopm ontvangt vanavond Ruud Bo3.
21.55 uur:
(TROS) WEGWEZEN
22.20 uur:
(CVK-IKOR) TOT ARMAGEDDON
BBC-documentaare over de Jehova's-getuigen
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10 I
TIK
K®1 defab&™:skrant
B£j**<WWra*T#Io* i
te,™08-™»
meun
14.05 - 15.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.25 uur:
TECHNISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
JONGER DAN JE DENKT
19.35 uur:
POLITIEKE TRIBUNE
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
19.57 uur:
MEDEDELINGEN
20.00 uur:
NIEUWS
20.25 uur:
MARCUS WELBY
Tv-feurlleton met onder andere Robert Young en Julie
Adams.
21.15 uur:
HORIZON
22.05 uur:
PREMIÈRE
22.45 uur:
NIEUWS
BELGIë-FRANS
14,00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; ?o nieuws;
17.50 Schooltelevisie; 18.15 L'éoran magique: 18.30
Schooltelevisie; 18.55 La pensée sooialiste; 19.25 Les
Poucetofs; 19.30 Vive la vie, feuilleton: 20.00 Journaal;
aux images, nieuwe films; 23.15 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
9.30 - 11.30 Schooltelevisie; 12.30 Midi-magazine, aan
sluitend: La sequence du jeune spoctateur; 13.00 Jour
naal: 13.15 Midi-Magazine (vervolg), aansluitend: Té-
lé-phWaitélie flash; 13.30 - 13.40 Beursberichten; 14.30 -
15,00 Schoöltelevisie; 15.30 Uitzending voor de Jeugd;
18.30 Nieuws; 18.35 Le SchmilbHc; 18.55 Voor de kleu
ters; 19.00 Regionale actualiteiten; 19.20 Mededelin
gen; aansluitend: Les yeux, la volx; 19.25 Maurin
des Maiures, feuilleton; 19.40 Mededelingen: 19.45 In
formation première; 20.15 Mededelingen; 20.30 La vie
des amnimaux; 20.45 AUez au cinéma, filmrubriek, aan
sluitend: film, gevolgd door: journaal.
In het KRO-radioprogramma ,De
Springplank', zaterdag 31 januari
(19.03-19.30 uur. Hilversum 2) is een
optreden te beluisteren van de uit
Sluisk'.l afkomstige Vivian Hughes.
Het is voor de tweede maal dat zij
in dit KRO-radioprogramma optreedt.
Zij kreeg bij de KRO bekendheid na
het winnen va.n het songfestival in
Kruiningen op 27 december. Begeleid
door het Springplankorkest onder lei
ding van Jo Budie zingt zij .Yester
day'. Arrangementen zijn van Pier
re Wij nobel.
Guido Metsers exposeert
in ,De brakke grond'
Tot 21 februari exposeert de Middel
burgse schilder Guido Metsers ln
theater ,De Brakke Grond' te An>
sterdam.
(Van onze rtv-redactie)
Het duurt nog driekwart jaar, maar
dan is het eindelijk zo ver: de zo
lang aangekondigde ,Klop op de
deur' van Ina Boudier Bakker zal
door de KRO-televisie op het scherm
gebracht worden, in 15 kleurenaf-
leveringen van elk 40 minuten. Twee
envijftig beroepsactcurs en vijftig
toch ook niet weinig getalenteerde
figuranten zullen dan deze familie
kroniek, die zo uniek sociaal tijds
beeld beschrijft, dat van de opkomst
van het socialisme en de vrouwen
beweging tegen de achtergrond van
het gezapige leven van de patriciërs,
in die periode tussen 1868 en 1919,
gestalte geven.
Jam Staal en Jan Willem Hofstra
hebben vam ,De klop op de deuir' sa
men de tekst twee jaa«r lang onder
handen gehad. Geen eenvoudige zaak
overigens: de kroniek bevat op zich
zelf weinig dramatische hoogtepun
ten, die beide schrijvers er echt wel
m wilden hebben. ,Wijs geworden door
de vele series die we in de afgelopen
jaren op de televisie hebben gezien',
aldus Jan Willem Hofstra, menen
we dat iedere aflevering een eigen
dramatisch hoogtepunt zou moeten
hebben'.
Regisseur Peter Holland was het vol
komen hiermee eens en zijn aandeel
in de tekst is ook bepaald niet te
verwaarlozen.
Misschien kent u het verhaal van
Ina Boudier Bakker nog: het geheel
draait rondom twee hoofdpersonen
Annetje en Frederlk Craets. Wij
ontmoeten ze het allereerst op hun
bruiloft. Daar leren we tevens de
vele personen kennen die Annetje
en Frederik op hun levensweg een
tijd zullen begeleiden. Annetje is een
argeloze doktersdochter, vier moe
der door het ambt van haai' man uit
Monnikendam naar de stad werd
veplaotst, maar tocli nog steeds
blijft hunkeren naar de buitenlucht.
De dokter zelf, een reeds wat oudere
man, tracht beide vrouwen zo goed
mogelijk te beschermen in zijn stille
liefde. Aan de andere kant zijn daar
de beter esitueerde zusters van Fre
derik die eigenlijk haar hele leven
blijven neerkijken op het meisje dat
ieder hartelijk tegemoet komt en zo
vaak im haaar verwachtingen wordt
teleurgesteld. In haar jeugd is An-
grerende vriendinnetje en nog vela
De twee hoofdrollen worden gespeeld
door Mieke Bos en Ton Kuyi. Ver
der noemen we onder andere Anita
Menist, Elisabeth Versluys, Yda An
drea, als de drie zusters van Frede
rik, Jan Teulings en Mary Smithuy-
sen als de ouders vam Annetje. En
verder Doré Smit, Wiebe van der
Velden, Els Bouwman, Jan Staal,
Albert Abspoel, Lies de Wénd, Ben
Aerden, Rita Marechal, Carol van
Herwijnen, Wdm Zomer en Piet van
der Meulen.
TON KUYL
netjes enige steun en toeverlaat de
jonge, moderne, maar straatarme
boekverkoper, die dweept met de re
volutionairen vain zijn dagen, onder
andere Multatuk. En een heel ander
facet van het buirgelijk leven ont
moet zij in de grote vriendenkring
die zich om het jonge paar verza
melt: de strijdster voor virouwen-
kiesdecht, de kunstcriticus, de ban
kier, het naar het oude Indië eml-
De ..Klop op de deur' wordt overigens
geen goedkope affaire: onder andere
door dé vele filminlassen en de kost
bare kostuums gaat de. gehele serie.
lenminBte 500.000.- kosten en dat
betekent dat één aflevering tenmin-
avondje drama.
Ging .Kleine zielen-serie vam
de NCRV een beetje mank vanwege
het soms typische toneelacteren, Pe
ter Holland verzekerde ons dat hij,
dit gevaar onderkennend, zal trach
ten vam de ,Klop op de deur' geen
toneel, maar we! echt televisie te
maken. Hij zal trouwens wel. zoals
bij de Forsyte Sage het geval was,
gebruik maken van oude filmbeel
den en foto's.
Br is inmiddels al een begin gemaakt
met de opnamen. Er is een goede !o-
katie gevonden: een keurig onder
houden patriciërshuis aan die Kei
zersgracht, maar wat er imoet ge
beuren om tijdens buitenopnamen de
auto's, tv-an.tennes en andere puur
eigentijdse elementen van de came
ras verwijderd te houden, daarvoor
heeft men nog geen oplossing gevon
den. In augustus hoopt men met de
hoopt men te kunnen starten met het
uitzenden, één keer per week.
Om nog even een paar namen te
noemen: Fokke Duetz en Els Salo
mons hebben het oude Amsterdam in
interieur doen herleven. Jan Caste-
Idjns en Thorvald Dudok van Heel
tekenen voor de produktie en Frans
Ufoi-nk heeft de supervisie bij de film
opnamen.
7-106
De tsrugzwiepende tak kwam met zó'n
kracht tegen Panda aan, dat die de
lucht in vloog en tegen Joris terecht
kwam.
W-was d-dat weer een v-vam je v
vallen?' vroeg hij duizelig.
.In-inderdaad...' antwoordde Joris. ,M-
maar ik vrees, dat ik er zelf in ben
gelopen- dank zij u, makkertje. Héél
vervelend!'
Op dat moment rinkelde een telefoon
in het schuurtje achter hen, en hij
sprong haastig overeind.
,Ah!' nep hij. .Zaken roepen me!'
Met die woorden draafde hij naar
binnen en nam de hoorn op.
.Goedbloed's detective- en waak-bu-
reaul'. sprak hij in het toestel. ,Dag en
nnchf- Vi^mI H irt Wo KpomH.
goed! Ik zal er op i
dat nie mand anders dan ik in uw gebouw komt.
CAROL DAY
JE m DOC AMPKS WH. WAAUSCHU-
WEW MTRCCK EEN VLOEPGXF OP
KWST15. DBZem0&) WEWJWTCt
LUCHT WtyemEU. 7KXWEW6.lt: ZAl
HEM &AUWGAAW HEIPEW, HÜ ZAL
UITGEPUT ZUtiI,
WCW76EPirr?HU»
AL U£EÖ 8EWU5TEID05. HU
HEEFTIOEMGEZETEU EH IS
ZKMAB GEWOWP. TIM ZIT £(?-
GEW5 OP ZEE- OM DE BCOT
TE PEPPED..
PEZD5TB3 EW KM0E5TEN WAT EEM
HETAllESJ ZIEN TE POEJM/UACHT VOOS JUL-
JOUW KOMST 15 EEU yVB! HOE GAIWEE
WOMDR/ y KNAAPHET HOSPI
TAAL GA, HOE
m&j
Deftige begroeting door de ge
meentesecretaris en de adjunct
burgemeester ging maar heel kort
vooraf aan die door de burgemees
ter in eigen persoon. En de dag
brak aan waarop de gedeputeerde
van St.-Pierre, boen hij op het
marktplein Dora tegenkwam, die in
kopen deed (ze was eenvoudig ge
bleven en maakte hoegenaamd geen
drukte) zijn rijtuig liet stilhouden en
met zijn hoed m de hand op haar
toekwam, om de vrouw van de bul
tenaar zijn .welgemeende compli
menten' te maken waarvan zij
versteld stond en haar zijn .gevoe-
lesn van respect en toewijding' te
betuigen.
Dit waren letterlijk de uitdrukkin
gen die het galante heerschap ge
bruikte, wel wetende wat de echt
genote van een rijke kiezer toe
kwam. Ziek van jaloezie hadden
vijftig huisvrouwen deze uitgezoch
te uitdrukkingen gehoord en ont
houden om daarna heel de stad
door te gaan en het gebeurde te be
schrijven en van commentaar te
voorzien.
Het was meer dan de bultenaar heb
ben kon. en hij begreep zonder
moeite dat het hem nu onmogelijk
geworden was, om nog langer bloots
voets te gaan, zoals hij van zijn ge
boorte aif gewend was. Hij kocht
zich dan ooit een paar prachtige
gele schoenen, die hij echter alleen
op zondag droeg op de dag des
Heren in wie hij niet geloofde. En
op die dag hep hij stellig niet on
opgemerkt rond, want hij zorgde er
voor dat hij tegelijk een broek van
donkerrode wol en een colbertje van
blauwe lustre aan had, opgevrolijkt
door een groene das, waarin een
speld met een hoefijzertje stak. Dit
alles werd bekroond met een brede
strohoed, op zijn Mexicaans wat
een a lier ve rrassendst geheel vormde.
Van haai- kant tooide Dora zich met
madras hot soort tulbanden dat
de Antilliaanse vrouwen zich om de
haren knopen die weldra in St.-
Pierre sensatie wekten door hun ver
scheidenheid van tinten en de fel
heid van hun coloriet. Zij trakteerde
zichzelf eveneens op indrukwekken
de .kogelketlingen' van
goud, waarvan elk bolletje er za
ten er maar een stuk of tien aan
elke ketting zo dik als een noot
was. Voorts kocht ze een menigte
oorbellen die haar tot op de schou
ders of althans bijna zo laag
hingen. Dies zag Ti-Ooyo zich op
zijn beurt verplicht hij had
slechts vrede tot deze prijs zijn
linnen hemd en zijn kaki broek te
vervangen door een hemd van zij en
pantalon van tussor-zijde. Bij ge
brek aan schoenen, waarvoor hij al
tijd de levendigste afkeer gekoesterd
had, schafte hij zich tenslotte van
die alpargatas' aan, zoals de Vene
zolaanse zeelieden ze dragen.
.Gelijk men zich kan indenken, ging
een dergelijke transformatie niet on-
van het een of andere lid der familie
opgemerkt voorbij, en elke aanwinst
wekte allerlei commentaren en
kletspartijen, die pas ophielden op
het ogenblik dat een nieuwe sensa
tionele aankoop van Dora of van
haar man alweer nieuw voedsel aar.
de conversatie verschafte en de dis
cussies aanwakkerde.
Al was de bultenaar nog niet hele
maal de grote piet van St.-Pierre
de man wiens borstbeeld' een
stadspark versiert hij was toch
aardig op weg. Hij was bezig een
soort van ereburger te worden, het
uitgesproken type van de selfmade
man, op wie elke grote stad prat
gaat dat zij er tenminste één exem
plaar vanbezit.
Alleen de haai scheen zich geen re
kenschap te geven vam de nieuwe
plaats de benijdenswaardige
plaats die zijn meesters tegen
woordig innamen in de maatschap
pelijk hiërarchie. Manidou was
zichzélf gelijk gebleven en alle eer
bewijzen lieten hem koud. Een der
gelijke onverschilligheid hinderde
Dora en Ti-Coyo had alle mogelijke
moeite om haar te beletten een Ent
om de staart van liet monster te
strikken. Hij meende tenminste zijn
moeder overgehaald te hebben om
van dit extravagante plan af te
zien.
Maar Dosa liet zich niet zo gemak
kelijk overtuigen, en op een morgen
ging ze gewapend met drie meter
roze lint van vijf vingers breed, die
ze in het beste warenhuis gekocht
had en waarvan het maar beter
is de prijs hier te verzwijgen
naar de grote vijver midden op het
erf en zette een voet zn het water
met de volkomen vaste bedoeling
om de staart vam Mamidou met een
strik te versieren. Deze voelde er
weinig voor. En het scheelde maar
een haar inderdaad een heel klein
haartje of op datzelfde ogenblik
was een ei dn gekomen aan haar zo
gelukkig begonnen loopbaan van
vrouw-vam-de-wereld.
De haai had er weliswaar geen posi
tief bezwaar tegen dat de vrouw
van de bultenaar van tijd tot trjd
naar de vijver kwam om hem tege
moet te loeien: .Mamidou!.. Ho! Ma
nidou!..' Het was hem evenmin ont
gaan dat Dora eem vrouw met tact
was, die ervoor zorgde haar geroep
te doen voogen door een mand met
springlevende vissen. Maar daarmee
hield zijn welwillendheid op jegens
degene die zijn meester ter wereld
had gebracht, wamt bij een haai
blijft de notie van familiebanden in
het algemeen vrij vaag. En toen hij
in het water Dora's been merkte
eem mooi been. voorwaar, maar
esthetische beschouwingen waren de
haai tene enenmale vreemd toen
zag hij aanstonds de goede zijde van
het geval, namelijk' dat een afge
hapt been op de een of andere ma
nier negen van de tien keer de rest
van de persoon mee de diepte in
sleept.
Nu had Manidou het al een tijdlang
zonder mensenvlees moeten stellen,
en bijwijlen kon hij zo'n gevoel van
heimwee naar flinke vissers voelen
opkomen. Als hij de bedoeling de
uitstekende bedoeling had kunnen
raden, die Dora jegens hem koester
de. zou hij zich misschien bedacht
en het geval nog eens overwogen
hebben. Maar helaas suggereerde da
aanblik van het lint dat zij in de
hand hield hem niets bijzonders.
Op dat ogenblik rustte hij in alle
eenvoud helemaal op de bodem
van de vijver, en wanneer men hem
zo uitgestrekt zag, leek het alsof
een dergelijke massa zich ietwat
traag moest bewegen. Maar het te
gendeel was waar. Hoewel hij on
geveer drieduizend kilo woog het
geen zelfs voor een haai een meer
aan voldoende belangrijk gewicht
is wendde Manidou zich bliksem
snel in de vijver om en stak zijn
muil uit, waarin plotseling alle tan
den overeind stonden.
Want de tandon van een haai klap
pen in zijn muil op elkaar, totdat
hij ze moet gebruiken, net zoals de
nagels van een tijge rzich in de poot
terugtrekken wanneer hij rust.
Huilend van angst trok Cocoyo zijn
vrouw met een ruk achteruit, en de
haai miste maar een haarbreed het
been van Dora, die samen met de
bultenaar op de plavuizen van het
erf rolde, waar ze languit bleven
Eggen met stokkende adem en van
ontzetting wijdgesperde ogen.
Zo vond Tl-Coyo hen, toen hij uit
St.-Pierre terugkwam. Nadat zij
hem het geval hadden uitgelegd,
stond zijn gezicht nadenkend en hij
maakte rechtsomkeert naar de stad,
waar hij 'n stevig stuk ijzeren tralie
werk kocht, dat hij over de vijver
heen bevesitigde. zodat voortaan nie
mand het meer in zijn hoofd zou
krijgen zijn hand of voet te dompe
ren m het verblijf van het monster.
En Dora wreekte zich de volgende
dag. door haar drie meter roze lint,
waarmee ze toch niets wist te be
ginnen, om de Ijzeren tralies heen
te wikkelen, terwijl ze op vinnige
toon zei:
.Wel, nu heeft hij toch zijn Ent'.
Wat de bultenaar tranen deed
lachen.
Daar de vissers hem zijn geldstuk
ken niet langer betwistten, wilde
Ti-Ooyo hen schadeloosstellen door
voortaan geen vis meer uit hun fui
ken te gappen. Maar hij kon de be
koring niet weerstaan om ouderge
woonte. als er geoogst werd. suiker
riet te gaan stelen op de velden van
de blanke met vijf voorzetsels.
Dn op een namiddag scheelde het
een haartje of hij werd gepakt. Hij
was echter maar door één enkele
wachter gezien en de jongen was,
zonder zich te overhaasten, op de
vlucht geslagen, tn de overtuiging
dat de man hem met hollen toch niet
kon inhalen. De wachter had van
zijn leant ongetwijfeld dezelfde over
tuiging, want in plaats van Ti-Coyo
achterna te lopen, vergenoegde hij
zich met zijn handen bij wijze van
toeter aan zijn mond te brengen en
met alle macht van zijn longen te
schreeuwen: .Houdt de dief!' Waar
op van alle kanten tegelijk negers
tevoorschijn schoten, gewapend met
kapmessen die blonken in de zon.
om de jongen zijn terugtocht af te
snijden. Deze verliet de .sporen'
(dat zijn smalle paadjes midden door
de suikerrietvelden), stortte zich in
het hoge riet en sloeg al hollend de
richting in van de woning van de
blanke zelf de enige uitweg die
nog vrij was, want men kon niet
verondereteUen, dat hij zo brutaal
zou zijn zich die kant uit te wa
gen. Op het ogenblik dat hij zich
zelf toefluisterde: .Ze hebben mij
nog nieten stilletjes begon te
lachen, verscheen de eigenaar van
de suikerrietvelden, stellig opge
schrikt door het geschreeuw van "de
wachters, buiten zijn woning, bege
leid door zijn twee zoons, die eik
een karabijn in de hand hielden.
Nu was iedere uitweg afgesneden.
En Ti-Coyo wist, dat de blanken
geen minuut zouden aarzelen om
hun karabijnen te gebruiken en hem
een paar schoten grove hagels dwars
door zijn borst te jagen, als hij zich
met aan hen overgaf. (Wordt vervolgd)