ASTMATISCHE HUISVROUWEN DE VERGETEN GROEP GEREFORMEERDEN HEBBEN EERSTE PREDIKANTE Terug naar de leer van ie timmermansknecht Jan hebben we geen paus en ambtsdragers nodig' zeeuwse couraril STILTE NA DE STORM p 19 24 JANUARI 1970 Wilo Theo J. Rijks 46 jaar geloden in de gemeente Aallen gebore Nederland von het Zeistor Zendingsgenootschap is niet gewend d. cis hij eigens onrecht, onwil, onkunde of ongeïnteresseerdheid r blijkt oil hijgoond interview. Een spoor einig resultaten gezien. en nu secretaris roede te sparen bespeuren. Dat irbijstering markeert zijn gang door het m rerbijstering over in verbolgenheid, wat de heer Rijks meer deert dan hij voorgeeft, soms in het rustgevende gevoel van ,Je moet horen wie het zegt', werkelijke borinning. Van dat laatste heeft de heer Rijks nog 41 en toe hob je de hoop, dat er iels gaat ritselen, maar een poosje later is het v.„«. 'stil Hoe men echter ook over de ideeën van de heer Rijks denkt: hij beschikt over u,'j gaven en ontwikkelt een enorme activiteit. Een middelbare schoolopleiding zot er in- dcrtiid niet in. ,Mijn vader was niet arm, maar hij overleed jong en we hodden een gro lt huishouding'.'Toch studeert hij op hel ogenblik in Utrecht ondragogiek. ,Dat doctoraal vilde ik vóór mijn vijftigste mijn vrouw nog eens geven'. Node log°rc 5tho0' word he' eers' de la9ere en daarna de middelbare landbouwschool. Hel weik bij de boer en de studie resulteerden in een assistentschap bij do landbouw- vooilichlingsdienst. Al vroeg echter hing de heer Rijks de gedachte aan: ,Je moot altijd mobiel blijven'. Hij werd groepsleider in de sociale jeugdzorg, studeerde vier jaar aan de sociale ocodemio ,Kerk en Wereld', werkte tussen de bedrijven door in Frankrijk en En- a.land Ijk moest zelf die studie betalen'), verving de leider van een clubhuis en begon L .igénlljk toevallig, aan zijn .grote' periode: directeur van ,Het grote bos', het eerste von de hervormde kerk. ,Uit privé-ïnitiatief' breidde hij in de loop van acht. ,Me weinig inspanning hadden hel er ook 25 tonnerTzijm' Daarna: jubileumsecretaris van het Nederlandse Bijbelgenootschap en weer late hel Zoistor zendingsgenootschap. Bij de zending heeft hij zijn .vijfjarenplan' er bijna oprillen. De inkomsten stegen beduidend. Nu ligt daar de kwestie van het integreren en Toneel moken van zending en werelddiakonaat, de follow-up van de actie ,Kom over deTrug'. De heer Rijks is er enthousiast over. ,Als het doorgaat blijf ik'. In mijn jongensjaren liep ik met hot zendingsbusje. Dat blijft je bij. Een erfenis van n piëtistisch verleden. Verder zag ik er e recreatiecentrum v litdaging in. Do Zei: i>v doordrongen, vaart Ie donken hebben aan wat wij in onze koloniën hebben klapperig volk heeft boter op zijn hoofd. Misschien kunne- dal we het beginsel v je schuld ir i. Ik s graag, i Ons op-de-borst- mijn bijdrage Upsala, van .herstelbetalingen'. Ik ben geen aanhanger van de God- tdood-üieolo2ie. Ook niet van de Goi-is-Jezus-theologie. Ik ben een aanhanger van de timmermansknecht ran Nazareth, die op aarde kwam voor ae armen, de ontrechten, dc ge- vangenen, de hongeiügen, de dorsti- »en, de eenzamen, de vrouwen...die zicli thuis voelen in een dorpje ach teraf. bij mensen die ook weinig meer hadden dan zichzelf en elkaar. We hebben gezongen: ,hoe zal ik u ont vangen?' Ja, hoe? Wel, als de zoon des "mensen, wiens leer je kunt ver talen in recht voor de onderdruk ten. En als je dan dat hele gedoe van kerken en theologieën tegen de ze achtergrond zet, merk je dat er van de boodschap van de timmer mansknecht verdiuivöld weinig is over gekomen. Gevestigde orde .Jezus was een jood. Hij sprak in de lijn van de joodse profeten. Om die profeten Is Israël uniek. Als hun ,al- w'spreekt de Heer' klonk, ging het niet zelden over het recht van de we ten, de wezen, de verdrukten. De nrofeten prikten dwars door de schot ten ran de gevestigde orde heen. Voor ha geen heilige huisjes. .Alzo spreekt de Heer.....' is recht voor slaven, recht voor vrouwen, de onrechtvaardige komng krijgt er van langs. Ongehoord in die tijd. Jezus Christus Weef op dezelfde lijn. Ook hij zette zijn nieuwe orde tegenover de gevestigde orde. We kunnen het weten. Het staat in het oude boek. Maar desondanks heeft de geschiede nis van de kerk nog nooit een beeld laten zien van wat de timmermans knecht van Nazareth leerde. Buiten de kerk z:jn er een stuk of wat men sen geweest, die er althans iels van begrepen. Marx bijvoorbeeld en Freud en Jung. Het Marxisme is, hoe je het ook bekijkt, een pseudo-joodse reli gie. Marx was dan ook een jood. Maar meteen zie je de gruwelijke dictatuur van het proletariaat. Brood kwam er, dat wel. Doch geen vrijheid om te zeggen en te denken wat je wilt. Het middel is dan er ger dan de kwaal. Daarom moeten we geen pseudo-joodse religie. We meoeten terug naar de leer van die timmermansknecht. Die is nog lang niet versleten.' Visioen ,Wie iets van die leer wil snappen, moet Mattheus 25. de verzen 31 tot en-met 46, er maar eens op na lezen. We zien, in een visioen, Jezus op de troon van zijn heerlijkheid en alle vokersn voor hem. Hij zegt tot de rechtvaardigen: .Komt, gij gezegen- den mijns vaders, beërft het konink- g)K, dat u bereid is van de grond- KaSmg der wereld af. JVant ik heb honger geleden en gij neot nujn te eten gegeven, ik ben een «w ?s Seweest en gij hebt mij fe^es naakt en gij hebt mij ge- ikh« :en gi:i hebt m'.i bezocht: *u Jul ,ln.(le .gevangenis geweest cn gij zi]t tot nv.j gekomen.' iedereen is dan stomverbaasd. Wan- antwcvIrH i,Wlj dat .gedaan? Het d?t i 'Ik zeg u' m zoverre gij bcht u^h. n?'nstc broeders gedaan neot, hebt gij het mij gedaan.' Uit het zand Tot de onrechfcvaardigen zegt Jezus: .gaat weg van mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur. dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. Want ik heb honger geleden en gij hebt mij niet te eten gegeven.....' Oolc deze mensen zijn verbaasd. Wij heb ben u helemaal niet gezien. .Voor waar, ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze minsten niet ge daan hebt, hebt gij het ook aan mij niet gedaan.' De armen en verdruk ten wij hebben ze altijd om ons heen. Jezus leefde onder hen, kwam voor hen, stelde zich op één lijn met hen. En de kerken staan er bij en kijken er naar Wég ambtsdragers .Terug naar de leer van de timmer mansknecht. Dan hebben we iemand die op de stoel van Petrus zit niet nodig. Ook geen ambtsdragers. Ambtsdragers hadden alleen be staansrecht in een samenleving van analfabeten. Zij konden het evangelie vertalen, in gewonewoorden. In die zin hadden ze een positieve betekenis. Zij werden beschermd in gemeen schappen, in kloosters. Ook die kloos ters hadden indertijd hun positieve waarde: zij stelden voorbeelden aan de domme boeren, zij brachten cul tuur in een barbaarse samenleving. Maar in deze verhouding kennis tegenover onkunde, cultuur tegenover barbarendom begon ook al gauw een soort vergoddelijking van het ambt te groeien. De paus steeg ho ger en hoger en de priesters stegen navenant met hem mee. Het karak ter van het ambt werd verkracht. Het hoorde niet meer bij alle gelovi gen maar bij een groepje apart, om ringd niet een geur van heiligheid. Bovendien sloop een stuk heidendom de kerk binnen.' ,Zo komt. de. leer van natuur cn bo vennatuur van Aristoteles. En met liet- inburgeren van (lie leer in de kerk gaat er ieis fundamenteel fout. Je krijgt dan namelijk de gedachte dat onze bestemming niet ligt op de ze zondige aarde (zwart, triest, tra gisch). maar in bovennatuur. En dan moet je weten dat de exegese van de hemelvaart, aan de Schiphohveg staat: .Itijk op de weg, niet in de lucht.' Goed, om tot die bovennatuur te ge raken, had ie de genademiddelen van de kerk nodig. Door die situatie kre gen de priesters, die gewone man netjes. zo'n invloed op de karakter vorming van de mensen, dat zij daar zelf door bedorven werden. Zij méén den waarachtig dat zij wat voorstel den, dat zij het voor het zeggen had den.' seling iets te ritselenje ziet ook, dat de protestantse kerken vaak be ter toegankelijk waren voor het pro fetische getuigenis dan de zo sterk van bovenaf geregeerde R-K Kerk. Overigens heb ik tegen de kerk van Rome als insbituut nooit rancineuze gevoelens gehad. Ik verwacht er ook niet veel van, dat moet ik er direct bij zeggen. Wel voel ik me zeer ver want aan de progressieve rooms-ka- tholieken. Die mensen zijn de bijbel weer gaan lezen en dan breekt het profetisch getuigenis vast en zeker door.' .Tegenover de hervormde kerk ben ik wel rancuneus. Ik was er een ge vierd man. Mijn vertrek uit het werk voor die kerk beschouw ik stomweg als een vlucht. Soms had ik een stil le hoop: nu breekt het open. Maar nee, alles loopt stuk op de status quo, op het niet verstaan van de tekenen des tijds. Een plan, een idee wordt een synodale commissie binnenge haald, het sist, het borrelt enhet is koud. Dan blijft er van hoop voor de toekomst ontzettend weinig over. Vergeet ook niet. dat een paar gene raties piëtisme karakter bedervend heeft gewerkt, het evangelische ge tuigenis om zeep heeft geholpen. Ik denk met tegenzin terug aan het pan netje soep van mijn moeder, aan het negertje, dat knikte voor de zendings cent. De mensen hadden het heel goed in hun cluib. En ze waren zo ontzet tend mild ,Maar <lo arbeiders en de boeren knechten zagen ze niet. Die waren nooit in de kerk. Die zochten hun heil bij een of andere sekte of in de neo-joodse-profetische-filosofie van Marx. Domela Nieuwenhuis was een joodse profeet. Het is diep tragisch dat de gevestigde machten deze man niet begrepen hebben. Nee, die ar beiders zag je niet in de kerk. En als ze er waren, werden ze nog niet gezien. Het karakter van deze kerk mensen was zo bedorven, dat zij in alle eer en deugt niet zagen wie recht had op medegevoel. O ja, een paar 6neden brood, best hoor. maar dan moest je wel zes keer in de kerk ko men.' .Ziekelijk piëtisme. In het oude jood se boek komen zulke dingen niet voor En als ik zeg een aanhanger van de timmermansknecht van Nazareth te zijn, dan denk ik aan die armen, hon- gerigen, ontrechten, onderdrukten. Daar ergens zie ik God en hij is waar achtig niet dood. De armen, de ver schoppelingen hebben we altijd bij ons, maar de beste christenen heb ben ze nooit gezien Nieuwe reformatie ,Wat ik wil? Een nieuwe reforma- .Het karakter van het ambt is be dorven. Van ambtsdragers hoef je, als het om een terugkeer naar de leer van de timmermansknecht gaat, ook niet veel te verwachten. In Is raël waren het óók niet uitgespro ken de priesters, die tegen de gevestig de orde ingingen. Het waren de pro- - - 'eke lijkt oecimenische werk ook praktisch al- a de christelijke kerken werd het tijd door leken gedaan, leken die pro feten waren. En dan begon er piot- In het licht van de bijbel is het ver heffen van de status van ambtsdra ger boven de overige leden van het volk Gods een ontocratisch insluip sel. Jezus waarschuwt er zijn disci pelen voor wanneer hij zegt,laat u geen rabbi noemen. Eén is uw mees ter, gij zijt allen broeders.' Het ambt is geen bijbelse instelling. De woor den kleros en laos komen belde in de bijbel voor, maai- worden gebruikt voor dezelfde mensen. Het gaat bij alle specialisatie van h.et werk om de toerusting van alle leden tot dienstbetoon. Het nieuwe testament spreekt hoofdzakelijk over functies en beroepen en niet over ambten. Bo vendien werden mannen en vrouwen gelijk gesteld, al heeft men zich in ae kerk dan beijverd om vrouwen als tweederangsleden van de gemeente voor te stellen.' Geen opiumschuiverij .Het is opvallend dat hoe zieliger de theologie werd, hoe vertikaler de lij nen van de kerkgebouwen werden. Alles richtte zich op de hemel, want hier beneden was het niet. En het ambt was ook al zo goddelijk. Daar s moeten we af. Als je ae kerk als een soort tankstation beschouwt om ver- der te rijden hier op aarde mogelijk te maken, dan moet er in die kerk ook wat te tanken vallen en hebben aa we niks aan opiumschuiverij. Er is opium geschoven. Wat er gepredikt is, heeft de mensen afgeschrikt. Bo- vendien moesten ze hun mond hou- den. De heren met een middenstands- diploma theologie in hun soepjurk É=a hadden het voor het vertellen.' ,We moeten nodig de banken uit de kerken slopen en die kerken geschikt maken voor bejaardensociëteiten, speelplaatsen voor kinderen, zwem- baden en al die dingen meer. Zet in de hoek wat klapstoeltjes en zeg als de tijd daarvoor is aangebroken: jon- gens, zet de stoelen even op een rij, want wc houden nu de Dienst des =a Heren. De kerk hoort ook te voor- zien in die situatie, waarin het licha- melijke tekort komt. Er moet een eenheid zijn van woord en daad. Als j=|| Christus predikte, dan deed hij ook iets.' .Ook van de mannetjes die in kerk- de mensen zelf worden gespeeld. ,Gij zijt allen broeders'. Het zullen teams moeten zijn, die de diensten voorbe reiden en richting geven. Met theo logen als regisseurs en adviseurs. ,De predikant is dienaar van de leken. Zijn werk dient er op gericht te zijn dat het zendingsvolk Gods zich als alleen een lekenspel gespeeld. De preekstoel is niet het heilige dei- heiligen (uitsluitend toegankelijk voor gediplomeerde ambtsdragers) maar het souffleurehokjeDe predi kant heeft te zorgen voor de conti nuïteit. Hij waakt over de tradities. Hij moet bewaren en zal licht wat conservatief zijn. De leek daaren tegen behoort voor de progressievi- teit te zorgen. Hij stort zich in de actualiteit. Hij moet ontginnen en bouwen. Apostolaat en leek horen wezenlijk bij elkaar.' Dit zijn woor den van prof. Hoekendijk. Wat mij betreft: er zal een lekenbeweging van levende wegwijzers moeten komen, die de kerken reinigt van onbijbelse smetten, die de diensten zo inricht dat de één zich niet boven de ander kan verheffen in de gemeente, die de kerken mede nuttig maakt voor licha melijke ontspanning, die in de dien sten gebruik maakt van de in de ge meente ruim voor handen zijnde des kundigheid, die het opneemt voor de arme, de verdrukte, de verworpene en zo de leer van de timmermans knecht in praktijk brengt.' De eerste vrouwelijke predikant in de gereformeerde kerken, niej. E. G. van Egmond (47) van het evangeli- satiecentrum in Baarn, is zondag jongstleden daar be vestigd door dr J. C. A. van Loon uit Rotterdam. (Plaats: Kruiskerk, tekst Hebr. 4:12 en 18). Mej. Van Egmond wordt predikant in algemene dienst voor de evangelisatie van de gereformeerde kerken. Zij verwacht dat na haar nog wel twee of drie vrouwelijke collega's zullen volgen in het predikambt. In tegenstelling tot de situatie in de hervormde kerk zal de vrouw in de gereformeerde kerken het predik ambt kunnen blijven uitoefenen als zij trouwt. .Mijn eerste gedachte na de studie was de zending. Ik ging studeren op het moment dat de oorlog al was uit gebroken (1940). De kerkelijke examens die voor het beroep van predikant nodig zijn kon ik toen niet afleg gen'. Zijn er, voor zover u weet nog meer vrouwelijke kan didaatpredikanten in de gereformeerde kerken? ,Dat haalt de tien nog niet. Binnen de kring van de gereformeerde kerken in het buitenland zijn er ook niet veel. Indonesië is, dacht ik, de enige. En nu wij dus. Wel in andere kerken; dé hervormde kerk en ook die daarmee contact hebben. Vorige week heeft een gere formeerde kandidaat-predikante préparatoir examen ge daan, (waardoor je kunt worden beroepen) ze gaat ech ter naast het prediken niet naar een eigen gemeente, maar verder studeren. Ik denk dat er twee of drie zijn die examen doen en zich beroepbaa/r steüen. Zelf word ik prediukante in algemene dienst, wat betekent, dat je service verleent aan het hele land. Die functie is dus niet aan de" plaats Baarn gebonden, ook al staat het evangelisatiecentrum hier*. Denkt u dat er meer vrouwelijke gereformeerde pre dikanten zullen volgen? ,Nou, er gaan een paar schapen tegelijk over de dam en dat zijn dan de twee of drie die ik u noemde. Er zijn vrij weinig predikanten in algemene dienst en dat zou het tot gevolg kunnen hebben, maar dat kun je niet zo bekijken, het is vrij toevallig of je nu predikant in ai- gemene dienst wordt of van een bepaalde gemeente, dat maakt ook niet zoveel uit. Het &s wel zo, dat, sinds het een beetje in de lucht hangt, dat is, al een paar jaar zo, meer meisjes theologie zijn gaan studeren'. Welke reacties heeft u gehad op uw eventuele beves tiging als gereformeerd predikante? Ja, in mijn vriendenkring en in m^jn vroegere werk kringen hebben verschillenden dit zien aankomen. Ze hebben ook plezierig gereageerd, onplezierige reacties heb ik niet gehad, maar er zullen echt wel mensen zijn die het niet eens zijn met de .aanstelling' als vrouwe lijk predikant". Wat zou daar het hoofdmotief voor kunnen zijn ,Het hoofdmotief Is dat dn de bijbel staat dat Paulus ge zegd heeft: .de vrouw zal in de gemeente zwijgen'. Veel mensen denken,Het staat ta de bijbel, dus moet dat gebeuren. ,Men vergeet dat Paulus dat schreef aan be paalde mensen, dus kan dat niet zomaar doorgetrok ken worden'. Wat voor eisen zijn er aan de examens voor de beves tiging verbonden Voor het préparatoir examen moet een preek voorbe reid worden, exegese, Oude en Nieuwe Testament en dogmatiek. Voor het premptoir examen komen daar nog andere ambtelijke vakken bij. Een studiecommissie is echter bezSg met de herziening van die examens. Wat is nu uw taak en die van het evangelisatiecen- trum? ,Het evangelisatiecentrum is een soort instituut voor het evangelisatiewerk in het gehele land. Het heeft een service-taak en poogt met andere mensen in contact te komen en over het evangelie te praten. Soms ós het zo, dat het evangelie de weg wijst als je samen niet tot 'n oplossing kunt komen. Ik ben dus hier staflid vanaf 1 juni 1965 en heb daar echt een volledige dagtaak aan'. Welke taken vervullen de andere medewerkers hier in het evangelisatiecentrum .Iedereen heeft het druk; één predikant heeft buiten dienst en gaat naar de plaatsen toe voor de service en één predikant ontvangt groepen, zoals, onder ande re de vormingswerkgroepen. Dan is er een socioloog en een vacature voor een sociaal-pedagoog. Natuurlijk wordt er ook administratief en huishoude lijk werk gedaan. De opzet is om na te gaan wat men plaatselijk nodig heeft, daar proberen we op in te spe len, met adviezen, cursussen en ook studie'. Komt u in de kerk, hetzij in de gereformeerde dan wel in andere, zaken tegen, die u anders zou willen ,Ik geloof inderdaad dat er wat veranderen moet in de kerk'. Kunt u concrete zaken noemen .Dat is natuurlijk een beetje moeilijk, omdat je dan meteen moet zeggen hoe het moet. Ik vind, om te be ginnen dat de kerken, meer dan dat ze tot nog toe ge daan hebben, elkaar moeten zien als iets gezamenlijks. Ik ben daarom erg blij met de oprichting van de raad van kerken en dat de gereformeerde-kerken, die nogal eens buiten deze dingen zijn gebleven, er ook aan deel namen. Dat vind ik gewoon een stap vooruit. Dat wil niet zeggen dat we over alles gelijk moeten denken, maar samen tot een gemeenschappelijk doe! willen komen en elkaar niet als concurrenten beschouwen. Ik zou bijzon der graag een kerk willen die niet begint met tegen alle dingen eerst nee te zeggen en dan over 50 jaar toch ja zegt. Ik begrijp "dat wel, want je schrikt zo vaak van die nieuwe dingen en er zitten ook fouten in, maar er zitten ook fln de oude dingen fouten. Maar met de fouten van de oude .dingen ben je vertrouwd geraakt, en de fouten van de nieuwe dingen zie je nog. Gelukkig zien de kerken de noodzaak van samenspraak. Maar ze merken ook dat het moeilijk is om het te Ieren'. Heerst er een groot conservatisme in de kerk ,Ik dacht dat dit overal leefde, dus ook in de kerk. Ik geloof niet dat er in de kerk meer conservatief ge dacht wordt, dan weet ik waar'. Heeft de kerk het moeilijk, om een snelle omschake ling te maken. Er zijn een hele hoop gevestigde nor men die aangehouden worden omdat er nog geen oplos sing voor is gevonden ,Je zou kunnen zeggen: ,je gooit geen oude schoenen weg, voordat je nieuwe hebt'. Veel mensen tonen zich terughoudend jegens jongens met lang haar, wat vind u daarvan ,Die terughoudendheid vindt u bij mij niet, ik heb er wel aan moeten wennen. Soms, in vergaderingen wist ik niet of ik een meisje of een jongen voor me had'. ,Voor zover ik weet niet, wel zie ik steeds meer do- Zijn er langharige predikanten of dominee's mönee's met baardjes'. Psalm 62 1-5 De psalmdichter heeft het hier aver een stilte. Maar dit- is niet. zo maar een stiltemaar een stilte na de storm. Hst is een stilte, die ham niet zo maar in de schoot geworpen is, maar een rust, die hij zich bevoch ten heeft. Het is de rust na de overwinning, die hij heeft behaald. Hij heeft er eerst heel wat voor moeten doormaken. Ja, we kunnen zeggen, dat lvij 'f. resultaat is van een heel bijzondere ervaring waarin hij heel veel heeft gewonnen, en heel veel. ge leerd. De dichter is David, die, zoals bekend, door z'n zoon Absalom in z'n ko ningschap wordt aange tast. ja zelfs naar 't leven wordt gestaan. Een zéér bit tere ervaring voor een ko ning, voor een vader; kren- keiid, vernederend. En de mensen, het hele volk en kele getrouwen uitgezon derd) Keerden zich ook te gen hem, want Absalom was populair. Hij kon ge makkelijk de gunst van de winnen: knap en jongf en een diplomaat. En David was al niet zo jong meer en had een verleden (Bathseba, UriaZijn zoon was een ernstige vijand voor hem. En toen de storm dan ook opstak, in Absa lom's revolutie, schudden wankelde de oude boom op z'n standplaats.' Van de ou de glorie bleef niet veel over. hij moest smadelijk vluchten uit z'n residentie z'n hoofdstad. Toch redt Absalom 't niet. Toch wint David uiteinde lijk. Hoe kan dat, hoe gaat dat in z'n werk? Dat vindt it in deze psalm. Zijn ziel is stil tot God. .Want Hij is mijn heil, mijn rots. Hij is mijn burcht, ik zal niet te zeer wankelen'. Kannen wij ook zo sterk staan? Ja, God kan ook onze burcht zijn, dat wil zeggen kas teel, beschermende muur. En hoe dan? Omdat Hij Jezus Christus in de we reld heeft gezonden, en Je zus Christus maakt ons daarom zo sterk, omgeeft ons als het ware met een muur, een vestingmuur, omdat hij ons leven met zijn leven en werk recht vaardigt. Zijn leven en zijn dood, zijn óffer rechtvaar digt ons leven. Daar kwam hij voor. Daarom verbrak hij ook de macht van de dood, en triomfeerde over al z'n vijanden. Ten diep ste kunnen wij ons zelf niet rechtvaardigen, net zo min als David, en daarom staan we zwak. Jezus doet 't echter voor ons, en dat brengt je tot rust tot sil- te, die zekerheid. Stil tot God: ik weet, ik profiteer mee van Jezus' overwin ning op ondergang en dood, want ik ben gereclitvaar- mddélb jlburg P. Wamelink, legerpredikanf. drJJnV' V^^* ,Er wordt veel geschreven opvoeding en de vakantlebesteding w ÏÏu "e h,Th"ling -an astmatische gedwongen worden ,lschc huisvrouw onderontwikkeld gebied'. Mevrouw A. Verschoor-Duyff in Bla besUmrslid van de VBBA tisohn imiö U1H een ander beroep te lcie nn.ivrouw wordt in alle talen gezwegen. Haar problematiek is een er de medische belian- astmatisehe kinderen. die door hun ziekte Maar over de astma- astmatici) put uit ei- E als 2e Praat over ie graep' die de ve- wen in vÜÜ astatische huisvrou- zo and vormen. Dat er r&Swra-'a-s Voor een astmatische vrouw is dat een taak die boven haar krachten gaat. .Astmatische huisvrouwen staan el ke dag voor een taak waartegen ze lichamelijk niet zijn opgewassen. Werkzaamheden al6 het schoonhou den van hel huis, wassen, strijken, koken zijn bijzonder zwaar voor deze vrouwen', zegt mevrouw Ver. schoor. .Ze komen niet toe aan an dere zalcen waar ze belangstelling voor hebben en ze moeten zelf maar zien dat ze een oplossing vinden voor dc problemen die hun ziekte meebrengt'. Op initiatief van mevrouw Verschoor heeft de vereniging van astmatici een .werkgroep woning" gekregen. Doel: de taak van de astmatische huisvrouw zo licht mogelijk te ma ken door voorlichting "over de wij ze waarop ze met zo weinig moge lijk inspanning tot maximale pres taties kan komen. Voorlichting over het kiezen van goede huishou delijke apparatuur, over materialen die geschikt zijn voor vloerbedek kingen, meubels, gordijnen en bed- degocd in de woning van een ast- mapatiënt, over het koken van goede maaltijden met korte voorbe reidingstijd, o ver verwarming en ventilatie vam de woning. .Het kiezen van de juiste woning is voor een astmatische huisvrouw erg belangrijk. Eigenlijk komen'alleen benedenhuizen en flatwoningen in aanmerking, omdat trappenlopen grote inspann.ng betekent', zegt me vrouw Verschoor. Ze is van mening dat de astmatische huisvrouw, die haar beperkingen heeft leren aan vaarden zich in de eerste plaats moet afvragen, hoe ze met deze kwaal zo gemakkelijk en hygiënisch mogelijk het onvermijdelijke huis houdelijke werk kan doen. Naast die praktische zaken zijn fac toren als vrijetijdsbesteding, vakan tie en verzorging van uiterlijk en kleding even belangrijk, want de kans op vereenzaming is groot voor deze groep vrouwen. ,Er zijn tragi sche gevallen van volkomen ver eenzaming', zegt het bestuurslid van de VBBA. .Astmatische huisvrou wen leiden, ongewild en gedwongen, een teruggetrokken leven. Vanuit die geïsoleerdheid ben ik gaan den ken over wat je leunt doen als je weer eens voor een langere periode aan huis bent gebonden. Met hoog stens de mogelijkheid tot schrifte lijke contacten met de buitenwereld. Als astmatische huisvrouw moet je er zelf voor zorgen dat het isole ment geen kans krijft. Hobbies zoe ken die thuis kunnen worden beoe fend als je er niet uit kunt, maar ook en vooral ervoor zorgen dat je contacten buitenshuis houdt. Bijvoorbeeld door lid te worden van een van de vele vrouwenorganisaties ment geen kans krijgt. Hobby's zoe- programma's. Ik geloof niet "dat we het moeten zoeken in, bijvoorbeeld, speciale sociëteiten voor asbmapa- tiëniten. Eerder .in het inhaken bij bestaande activiteiten en mogelijk heden voor ontspanning en recrea tie. In Amsterdam wordt dat al met succes gedaan'. Mevrouw Verschoor praat twee uur lang over de problematic]: van de astmatische huisvrouw. Over vakan tiemogelijkheden omdat ze de in druk .heeft dat astmatici vaak naar vakantieoorden gaan die helemaal niet geschikt zijn; ze denkt in dit verband aan de mogelijkheid van georganiseerde groepsreizen naar 'n geschikt klimaat. Over het nut van elkaar kunnen doen, al zijn nog maar weinigen zich daarvan bewust, Wat de voorlichting aan de gehan dicapte huisvrouw betreft: die zou volgens haai- veel meer kunnen wor den gecoördineerd. .De astmatische huisvrouw, de reumatische huis vrouw, de hartpatiënte, ze zitten immers allemaal in hetzelfde schuit je. Hun problemen vallen allemaal onder de noemer van de g te huisvrouw. De voorlichtte^ die verschillende groepen wordt on nodig versnipperd. Misschien is ook een bepaalde samenwerking moge lijk met een instituut als de tbc- bestrijding, dat over zoveel appa ratuur en sanatoria b eschikt en toch steeds minder te doen krijgt'. Astmatische huisvrouwen zijn niet alleen een vergeten maar ook een .ongrijpbare' groep: astmatici zijn. moeilijk te benaderen. ,Lang niet iedereen meldt zich aan. Daardoor is het werkelijke aantal astmatici in Nederland vele en vele malen groter dan het aantal leden van on ze vereniging', zegt mevrouw Ver schoor. Het adres van de vereniging (die een eigen tijdschrift uitgeeft en in diverse plaatsen contactperso nen heeft) is Herengracht 49, Am sterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 19