mijn volgende
pakje is weer
illero
Paul van Vliet: ,AI mijn
hobbies zitten in Pepijn'
TI-COYO
PANDA EN HET TOVERRECEPT
EN ZIJN HAAI t°°'
want die smaakt
nu eenmaal
Ui andersdan
andere
Clément
Richier
WOENSDAG 14 JANUARI 1970
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
EIND JANUARI WEER NAAR ZEELAND
m onze correspondent)
GPD Cabaretier Paul van Vliet
«in 26, 27, 28, 29 en 30 januari in
Vlïssingen, Oostburg-, ïerneuzen, Middel
burg en Goes, met .Opus 4' kan
tevreden zijn. Op 18 december bestond
zijn cabaret PePijn vijf jaar en het
oorspronkelijke .tableau de k troupe'
is nog steeds overeind. Op Judith Bosch
na dïe na een jaar de planken van het
theatertje aan de Haagse Nieuwe
Schoolstraat ruilde voor het tele vis!»-
scherm.
PePijn is elke avond uitverkocht. Ster
ker 'nog, bij bet plaatsbespreken staan
do mensen in de rij. Van Vliet: ,Om
£cn uur 's middags gaat de kassa
open. En om half tien 's ochtends staan
de eersten er al. Ik schaam me dood,
dat dat allemaal voor ons is.'
Vanwaar die zuigkracht van PePijn?
Paul van Vliet: ,Ons nieuwe programma
.Opus Vier' liep direct goed. Geen ein
deloos geschaaf, zoals met ,Dag en
Nacht'. Als pluspunt rekent hij de
zelfgeschreven liedjes van zijn vrouw
Liselore en de regie van Henk van U1-
sen, die Paul van Vliet, mevrouw Lise
lore en Fred Hugas in iets wat op
voortdurende improvisatie leek, dreef
raar een definitieve opzet van hun num
mers.
.En' mijmert Van Vliet: ,Mijn eigen
schrijven is ook minder op de tekst
gericht. Ik houd nu eenmaal erg van de
taal en van het idioom van bevolkings
groepen. Vroeger stond bij mij steevast
het woord voorop. Ik dacht: Als hei
maar mooi geformuleerd is, zit het wel
goed. Nu probeer ik iets in de eerste
plaats te laten overkomen.'
Heeft het jurist worden en zijn een
stempel gedrukt op zijn cabaret?
Het is een vraagje waarop Paul van
Vliet gretig formulerend ingaat: ."Do
rechtenstudie is een vak van woorden
en redenaties naar een conclusie toe.
Het gaat erom dat je je .gelijk' ver
standelijk formuleert. Ik herinner me
vruchteloze debatten uit de tijd, vooral
met Liselore over dat gelijkhebben. De
batten die eindigden met Liselores uit
spraak: en tóch heb je geen gelijk'.
Het gesprek ligt hiermee vast op zijn
Krrlil.-tfp T.i'id^p tpnfpp' mpvrnnw
ik moet nog elke dag ontzettend om haar lachen
WOENSDAG
Middag:
12.00 Stereo: Klassieke orkestmu
ziek (gr.). 12.10 Stereo: Metropole-
Orkeet en soksten: lichte muziek.
12.54 Voor het platteland. 13.00
Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25
Licht orgelspel (opn). 13.45 Gespro
ken portret. 14.00 Stereo: Operette
fragmenten (gr). 15.15 In dé Toon
zaal: muziekprogramma voor de
jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws
lfi.03 Stereo: Nederlandse chansons.
16.20 Tsjechische muziek vandaag,
muzikale lezing. 16.50 Stereo: Radio
Kamerorkest: klassieke muziek. 17.10
Stereo: Sopraan en piano: klassieke
en moderne liederen (opn). 17.55
Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. IS.11 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van D '66. 18.30
Stereo: Klink Klaar zonder non
sens, 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Stereo: Tango
Rumba Orkest en zangsolisten. 20.10
Stereo: Promenade Orkest en zang
solisten: operetteconcert. 21.05 Ge
sprek: uitkomst van vraag en ant
woord. 21.25 Licht trio (opn). 21.45
Nou, en....!: cabaretprogramma. 22.10
Country en Western muziek. 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Moderne
kamermuziek (opn). 23.20 Radio Jazz
Magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
donderdag
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.11 Ochtend
gymnastiek: 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek; 8.00 Nieuws;
8.11 Radiojournaal: 8.20 Stereo: Lich
te grammof oonmuziek: (8.30-8.33 De
Groenteman): 8.50 Morgenwijding;
9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr); 9.35
Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.00
voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvita
minen; (gr); (11.00-11.02 Nieuws);
11.30 Rondom 12: programma voor
de vrouw; (11.55 Beursberichten).
woensdag
HILVERSUM-2
Middag: KRO: 12.00 Stereo: Van
twaaJf tot twee, gevarieerd program
ma. (12.22 Wij van het land; 12.26
Mededelingen voor land- en tuinbouw
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten;
13.00-13.05 Raden maar...) NCRV:
14.15 Stereo: klassieke orkestmuziek
(gr). 15.00 In 't zilver: programma
voor de oudere luisteraars. 16.00 Nwb
16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00
Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie-
ners: licht platenprogramma. 17.50
Overheidsvoorlichting: O W - Ac
tuele onderwijsproblemen - II. Vraag
gesprek van Henk van Stlpriaan met
de inspecteur-generaal van het on
derwijs, dr A. de Jong.
Avond: 18.00 Strictly Country Sty
le: country and western rubriek.
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten.
NOS: 19.00 Verslag Hoogovenschaak
toernooi in Wijk aan Zee. 19.03 De
betekenis van het vegetarisme bij de
bestrijding van het wereldvoedselte
kort, discussie. 19.28 Stereo: Lichte
grammof oonmuziek. 19.40 Engeland-
Nederland, rechtstreeks verlsag.
HILVERSUM-3
NEDERLAND-1
11.10 uur:
(NOS-NOT) BEELDVERHAAL VAN DE KERK
1.1.35 uur:
WALTER AND CONNIË
17.00 uur:
(KRO) WEET JE VEEL
17.25 uur:
KIJK ZELF MAAR
Programma voor creatieve kinderen.
18.45 uur:
(NOS) FABELTJESKRANT
18.55 uur:
JOURNAAAL
19.04 uur:
SCALA
19.31 uur:
VOETBAL
Rechtstreekse reportage vanuit het Wembley Stadion
te Londen van de wedstrijd Engeland-Nederland.
20.30 uur:
d'k6 politieke uitzending
20,40 uur:
VOETBAL
Tweede helft Eng eland- Ne derl and
21.30 uur:
TOONBEELD
Radio Filharmonisch Orkest speelt onder leiding van
Jean Fourmet ,La Mer' van Debussy en ,La Valse' van
vot met de aneest uiteenlopende personen (een aan
alcohol verslaafde dokter, een officlersvrouw, een
bankier een sheriff en anderen) door Nieuw-Mexico.
Ook de Apachen komen aan bod bij een onvervaüste
overval.
21.45 uur:
zelf Doen
Over het bevestigen van elektrische accessoires in en
aan de auto, over het snoeien van enkele heesters,
over een nieuw wandbekledingsmateriaail en over sier
.glas'.
22.35 uur:
journaal
22.40 uur:
tëleac cursus spaans voor beginners,
les i
BELGIË-NED.
Ravel.
22.10 uur:
stichting socutera
22.30 uur:
JOURNAAL
16.30 uur:
schooltelevisie
17.30 uur:
jevanjong
19.15 uur:
klaas vaak
19.20 uur:
autorama
19.45 uur:
hier spreekt men nederlands
20.00 uur:
journaal
20,25 uur:
doris day show
20.50 uur:
panorama
21.30 uur:
NIEMANDSLAND
22.15 uur:
gastprogramma
22.45 uur:
journaal
NEDERLAND-2
KANAAL 82
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
18.45 uur:
fabeltjeskrant
18.55 uur:
JOURNAAL
19.04 uur:
MIK
GronïngemeinenlSP10gmmn1a vanuit llel ijsstadion te
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur;
STAGECOACH
Cowboyfilm van de ouwe stempel: een postkoets rijdt
BELGIË—FRANS
14.00-15.15 Schooltelevisie: 17.25 Journaal; 17.30 Feu
Wart; 18.55 Rayons X; 19.25 Les Poucetofs; 19.30 Com
ment ne pas épouser un milliardaire; 20.00 Journaal;
20.30 Aujourd'hui.
FRANKRIJK
12.30 Midi-magazine: 13.30 Beursberichten: 13.40 Euro
visie: 14.03-14.23 Schooltelevisie: 14.45-15.15 Schoolte
levisie; 15.30 - 18.00 Schooltelevisie; 18.15 Journaal;
18.20 Le Schmilblic; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Re
gionaal journaal; 19.20 Mededelingen en weerbericht;
1.9.25 Le petit monde de Marie-Pleasance (22); .1.9.40
Mededelingen; '19.45 Journaal; 20.15 Mededelingen; 20.20
Le caméra invisible; 21.10 Bout au vent; 22.40-22.55
Journaal
(ADVERTENTIE)
21.35 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. 22.05 Geen onderdaan maar bur
ger. uitzending over de staatkundige
vorming van de Nederlander. 22.20
Programma voor blinden en slecht
zienden. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo:
X, een sprong in het duister. 23.55-
24.00 Nieuws.
donderdag
Morgen
KRO; 7.00 Nieuws; 7.11 Het levende
woord; 7.16 Stereo: Badinerie: klas
sieke en semi-klassieke muziek (gr).
(7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten;
7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nieuws);
8.30 Nieuws; 8.32 Voor de huis
vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw); NOS: 10.00 Wat
woensdag
Middag: (12.00 Nieuws).. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal.
13.06 Zet 'm op: vrolijk platenpro
gramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nws.
15.03 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekpflatenprogramma16.00 Nws.
16.03 Gimmick: licht platenprogram
ma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojour
naal. 17.05-18.00 Toppoppology: licht
platenprogramma.
donderdag
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu!. 9.30 Zzzoef....-:
instrumentaal programma. 10.00 Nws
10.03 Muziek bij de koffie. (11.00
Nieuws).
zettend om haar lachen. Het is natuur-
lijk een raar huwelijk in ditzelfde be
roep. Maar samenwerken is voor ons
nooit een probleem geweest. Vroeger
botsten we meer. Strijdvraag: treed je
op voor je/.eif of voor liet publiek
Nagenietend expliceert hij: Eindeloos.
Je moet niet zo dicht naar ,ze' toe..
Jp moet meer naar .ze' toe. ,Ze' is het
publiek.
De lijn verleden-heden leeft sterk voor
Paul van Vliet, dat bewijst a.1 een num
mer uit zijn jongste programma, dat
zo lijkt overgenomen uit het eerste van
het Lei'ds studentencabaret en dat zich
nu in een commune afspeelt. Van Vliét
bevestigt het: .Ik heb me altijd erg
aangetrokken gevoeld tot de blijmoe
dige karikatuur van een man, die mis
plaatst is in zijn omgeving. Maar (met
nadruk) die man weet dat zelf niet.
Daarom kon ik in mijn studententijd
een nummer maken over leven m het
oude-minister Rutten-Studentonkamp.
Nu laat ik dat thema afrollen in een
commune. Ik zet me af tegen het mee-
hollen met een modieus verschijnsel.
Voor mij werkt het het sterkst in over
rompelende vrolijkheid. Een ander kan
er natuurlijk een nijdig nummer van
maken.'
Dat leidt tot de onvermijdelijke vraag
over Paul van Vliet en de politiek.
Hij constateert: ,Nu hoef je eenvoudig
"reen politiek meer in je programma te
loen. Engagement was tot voor kort
een privilege van een groepje linkse
intellectuelen. Maar nu is iedereen be
trokken bij onderwerpen als Biafra,
kanker, luchtvervuiling, het geloof, Viet
nam, noem ze maar op..
Dat betekent, reileneert jurist Van "Vliet I
dat ook de satire, sterke kant van het
Eolitieke cabaret verwatert. Vroeger
wam alles veel harder aan. ,In onze
tijd, waarin alles kan, en alles mag,
staat de satiricus eigenlijk niks anders
te doen dan open deuren in te trappen.'
Hij zet dommees en cabaretiers op één
lijn. Met de tegenwerping <3at het ca
baret leeft, maar dat voor velen God
dood is. heeft hij geen moeite. .Domi
nees zitten nu eenmaal vast aan een
wetboek. Je kan het plafond van de
hemel verlagen, Jezus vermenselijken,
maar je blijft als dominee zitten met
een reeks pijlers die alles moeten schra
gen. Tenzij je de consequenties durft
te trekken. Ik heb een tijdje geleden
een abt ontmoet die dat durfde. Hij
bad: .Onze vader, als ge in de hemel
zijt...'
De mooie bespiegeling wordt onderbro
ken door mevrouw Van Vliet, die vraagt
of zij naar de stad kan worden ge
bracht om te winkelen. Paul van Vliet
heeft nog even de tijd om uit te weiden
over zijn liefde voor technische per
fectie. ,Daar houd ik van, dat mooie
ritme van een programma. Razendsnel
le changementen, een goede aankleding.
Licht en muziek in een cabaret moet
je kunnen zien als ademhalingsorganen
Hij heeft zich nooit verdiept in de
vraag hoe het met PePijn verder moet
gaan: ,Ik kan me niets anders meer
voorstellen, waarmee ik zo gelukkig zou
zijn. Al mijn hobby's zitten erin'.
Op de trap roept Liselore, met een zeer
duidelijke dictie ditmaal: .Paul, neem je
geld mee, veel geld?'
63-105
Joris draafde zo snel als zijn korte
beentjes het toelieten over de straat.
Hij was zó klein geworden, dat hij
helemaal niet opviel en zelfs de
agent die hem had gearresteerd, zag
hem niet.
,Ik heb een goede vangst gedaan
aan die Goedbloed...' prevelde de po
litieman. ,Dat was een gevaarlijke
dief. Hij heeft allerlei kostbaarhe
den gestolen maas* daar krijg*
hij nu geen kans meer toe. Die
komt voorlopig niet vrij'.
Op dait moment werd zijn aandacht
getrokken door het geluid van dra
vende voetstappen, en hij bleef
staan.
,Umps...' mompelde Joris die tot
zijn schrik merkte dat hij weer aan
het groeien was. .Het makkertje Pan
da heeft mij te weinig verkleïn-
drank gegeven. Nu ben ik eerder op
mijn gewone formaat terug dan ik
had verwacht. En dat is héél hinder
lijk want daar staat een politie
man die niet op mij gesteld is...'
De agent had hem al ontdekt.
■Jij!' riep hij opgewonden. ,Ont- snapt! Hoe kan dat?
Dat was gebrek aan doorzicht en
hetgeen nog erger is twijfel aan
de wetenschap van de Schepper, die
hun dit geval erg kwalijk nam en
maakte dat de mensen (God bedient
zich altijd van de mensen voor dit
soort van kanveitjes) die de som
tijds ontzaglijke gebieden waar fl-
lao's waren, hadden verlaten, plotse
ling in de gaten gekregen dat die
zelfde stukken land in staat waren
hen heel wat rijker te maken, zo
dat zij besloten ze te verkopen. Eerst
vonden zij niemand die er zin in
had om, zelfs voor een matige prijs,
land te kopen waarop de duivel rond
spookte.
Maar toen deden zij het enige wat te
doen viel en waaraan zij stellig
niet gedacht zouden hebben als de
Schepper hen daartoe niet had aan
gespoord, als de filao's niet hadden
gepretendeerd dat zij het uiterste
van hun ellende hadden bereikt, om
zo aan de Schepper te verstaan te
geven, dat hij best aan het eind kon
zijn gekomen van zijn Latijn van
zijn Latijn van rampen - wat een
volkomen onzinnige veronderstelling
is, in aanmerking genomen dat de
Schepper er een hele dienst op na
houdt, speciaal belast met liet. uit
vinden en toepassen op bomen en
op mensen van nieuwe rampen en on
uitgegeven ellende!
Maar waar is het goed voor, de i-e-
denen te zoeken voor de redened
van de Scnepper? Vast staat dat
er mensen met bijlen gewapend naai
de velden gingen waar de filao's
stonden, en deze omhakten, de een
na. de ander, en met hen alle dui
vels en andere zombi's waarvan ze
krioelden. Daarna stapelden ze dat
alles tot mutserds op. die in het ge-
'y li' 'x W'i r.'-jT1 'l g pra-nflcl-/vf hA'.-.-yn
te zijn waarvan de mensen goed
nota namen voor de toekomst. Want,
zoals je kunt begrijpen, er bleven hier
on daar over de hete uitgestrektheid
van het eiland (het eiland Barbados,
waar deze geschiedenis zich afspeelt)
toch nog enkele filao's over, die aan
de slachting ontsnapt waren. Maar
die bevonden zich op plaatsen zo
ontoegankelijk of ongezond, dat het
de moeite niet waard was om daar
helemaal naar toe te gaan en ze om
te hakken.
Die laatste bomen gingen nog er
barmelijker voort met klagen en vra
gen om bladeren, bloemen en vruch
ten. En de wind, die hun trouw ge
bleven is, blijft doorgaan met hun te
verzekeren dat hij de boodschap zal
overbrengen hoewel hij weet dat
het niets geeft en verwijdert zich
clan maar heel vlug. met vlagen, want
de wind heeft daarginds geen mi
nuut te verliezen.
,Zo', eindigde de bultenaar ernstig,
.werden de grote, eentonige filao's
tot het bittere eind, onverbiddelijk
gestraft, omdat ze veel te trots ge
weest waren.'
Er viel een stilte, die Ti-Coyo ver
brak om ongeduldig te vragen:
.Maar waarom wou de Schepper de
filao's dan niet vergeven?'
.Omdat mijn zoon. hun hoogmoed de
Schepper beledigd had. En omdat hij,
zoals ik gezegd heb, een hekel heeft
aan vergiffenis.' -
.Ja" zei Dora met een zucht, want
ze dacht aan de bochel van haar
man en aan haar eigen ogen die zo
scheel keken, dat de mensen niet
konden nalaten te lachen, wanneer
zij haar aankeken, zelfs als verdriet
had en huilde.
.Bemoeit de Schepper zich zo met
iedereens zaken?' informeerde Ti-
Coyo. dia persoonlijke redenen had
om een dergelijke vraag te stellen.
,Min of meer..".' antwoordde de bul
tenaar. ,Hij heeft zijn leven lang
niets anders om handen en voor
hem houdt het leven nooit op'.
Het was nacht geworden en een grote
maan zo rood als de zon steeg, zon
der haast op naar het midden van
de hemel en liet zich inhalen door
een troep wolkjes die rondzwierven,
elkaar de arm gaven en zich amu
seerden met: wie vaker van vorm
kon veranderen.
.Het is tijd om te gaan slapen', zei
Dora, moeizaam overeindkomend. En
ze keerden allen naar de hut terug.
HOOFDSTUK III
Een jongen als Ti-Coyo laat zich
niet gemakkelijk ontmoedigen, en als
hij er zijn tijd voor neemt, heeft
hij tenslotte, toch maar zijn kano
zijn bochel van een vader hielp
hem er aardig wat bij.
De kano was met nieuw wat gaf
dat. Dat ze het nog uithield op zee
was een dagelijks mirakel. Het zeil
was een aanfluiting van alle bekende
wetten der navigatie. Ti-Coyo had
het zelf gemaakt door maïszakken
met de uiteinden aan elkaar te
naaien, die hij voor een prikje op de
kaden kocht.
Bi- waren geen acrobaitenkunsten die
hij niet in zijn kano uithaalde en
waarin hij met slaagde. Hij schoor
langs de riffen, bereed de golven,
liet de kano met volle zeilen keren
en stevende met volle vaart precies
tussen rotsen door die zo dicht bij
elkaar stonden, dat de vissers
oude vissers instinctmatig hun
ogen' sloten. Maar wanneer ze weer
opengingen, waren Ti-Coyo en zijn
kano al een kwart mijl van daar.
Het gebeurde wel, dat een visser in
volle zee een verlaten kano tegen
kwam. bezig af te drijven met op
de bodem een zorgvuldig opgevouwen
zeil en de riemen netjes opzij ge
legd. En een poos later kwam hij
bij de jongen terecht, die een mijl
verder op zijn rug lag te drijven.
Als de visser, m de overtuiging
met een ongeluk re doen te hebben,
soms aanbood de jongen naar de
stad te bregen, stelde deze hem voor.
zonder dralen naar St-Pierre terug te
keren en te trachten zo preciseerde
hij het noger vroeger aan te ko
men dan gewoonlijk.
.Waarom dan?' vroeg de ander ver
bluft..
.Vanwege je vrouw', legde Ti-Coyo
bedaard uit, terwijl hij zich wentelde
in het water. omdat als je je niet
rept, ze je een nieuw kind geeft,
waarvan je evenmin de vader zuit
zijn als van de drie die je al zo'n
moeite hebt te eten te geven.'
Zoals men ziet, had' Ti-Coyo de gees-
teskronkel van zijn rader geërfd, en
door een natuurlijke consequentie
erfde hij eveneens iets van de vijan
digheid die men de bultenaar be
toonde een vijandigheid die, naar
men zich kan voorstellen, des te gro
ter werd toen Ti-Coyo op het denk
beeld kwam een soort van cijns te
heffen uit al de fuiken van alle vis
sers. Waarna hij op de markt de
gestolen vis ging verkopen tegen prij
zen die elke concurrentie tartten.
Hij was verzekerd van de klandizie
der huisvrouwen die voor alles him
voordeel zoeken en de vijandigheid
van de mannen tegenover de jongen
niet deelden. Vooral één ding er-
ferde de laatstgenoemden, namelijk
e brutale wijze waarop de zoon van
de bultenaar de vrouwen hun
vrouwen aankeek, zonder dat zij
er in het minst door beledigd sche
nen... Het was omdat Ti-Coyo, tot
welk ras hij ook behoren mocht en
al was hij ontsproten aan een paar
misbaksels, een prachtige jongen ge
worden was, met een echt meisjes
gezicht. Hij was zo tenger dat hij
er zwak door scheen, maar gecti
stukje van zijn lichaam dat niet
soepel gemaakt en gehard was door
de zee, waarop hij al zijn tijd door
bracht. Want men kan wel zeggen
dat de jongen vaker op het water dan
op het land zat. Hoe dam ook. als
hij naar vrouwen keek, was het van
zijn kant louter guitigheid, want
vrouwen interesseerden hem volstrekt
niet. Hij vond in het bestaan een
veel serieuzer doei, waar al zijn ge
dachten zich op richtten; hij wilde
zich het monopolie het voordelige
monopolie aanmatigen van het op
duiken van geldstukken uit de haven
van St-Pierre. Een moeiiijk zc niet
onmogelijk te bereiken doel. maar
dat de jongen geen moment uit het
oog verloor. Al is er maar één ma
nier om eerlijk te zijn. er zijn er
tien om het niet te zijn. Ti-Coyo
vond een elfde uit zonder daar
om de tien reeds ontdekte te ver
waarlozen. En aan deze elfde manier
had hij te danken dat hij zijn doel
bereikte.
(Wordt vervolgd)