mijn volgende pakje is weer illero Paul van Vliet: ,AI mijn hobbies zitten in Pepijn' TI-COYO PANDA EN HET TOVERRECEPT EN ZIJN HAAI t°°' want die smaakt nu eenmaal Ui andersdan andere Clément Richier WOENSDAG 14 JANUARI 1970 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 EIND JANUARI WEER NAAR ZEELAND m onze correspondent) GPD Cabaretier Paul van Vliet «in 26, 27, 28, 29 en 30 januari in Vlïssingen, Oostburg-, ïerneuzen, Middel burg en Goes, met .Opus 4' kan tevreden zijn. Op 18 december bestond zijn cabaret PePijn vijf jaar en het oorspronkelijke .tableau de k troupe' is nog steeds overeind. Op Judith Bosch na dïe na een jaar de planken van het theatertje aan de Haagse Nieuwe Schoolstraat ruilde voor het tele vis!»- scherm. PePijn is elke avond uitverkocht. Ster ker 'nog, bij bet plaatsbespreken staan do mensen in de rij. Van Vliet: ,Om £cn uur 's middags gaat de kassa open. En om half tien 's ochtends staan de eersten er al. Ik schaam me dood, dat dat allemaal voor ons is.' Vanwaar die zuigkracht van PePijn? Paul van Vliet: ,Ons nieuwe programma .Opus Vier' liep direct goed. Geen ein deloos geschaaf, zoals met ,Dag en Nacht'. Als pluspunt rekent hij de zelfgeschreven liedjes van zijn vrouw Liselore en de regie van Henk van U1- sen, die Paul van Vliet, mevrouw Lise lore en Fred Hugas in iets wat op voortdurende improvisatie leek, dreef raar een definitieve opzet van hun num mers. .En' mijmert Van Vliet: ,Mijn eigen schrijven is ook minder op de tekst gericht. Ik houd nu eenmaal erg van de taal en van het idioom van bevolkings groepen. Vroeger stond bij mij steevast het woord voorop. Ik dacht: Als hei maar mooi geformuleerd is, zit het wel goed. Nu probeer ik iets in de eerste plaats te laten overkomen.' Heeft het jurist worden en zijn een stempel gedrukt op zijn cabaret? Het is een vraagje waarop Paul van Vliet gretig formulerend ingaat: ."Do rechtenstudie is een vak van woorden en redenaties naar een conclusie toe. Het gaat erom dat je je .gelijk' ver standelijk formuleert. Ik herinner me vruchteloze debatten uit de tijd, vooral met Liselore over dat gelijkhebben. De batten die eindigden met Liselores uit spraak: en tóch heb je geen gelijk'. Het gesprek ligt hiermee vast op zijn Krrlil.-tfp T.i'id^p tpnfpp' mpvrnnw ik moet nog elke dag ontzettend om haar lachen WOENSDAG Middag: 12.00 Stereo: Klassieke orkestmu ziek (gr.). 12.10 Stereo: Metropole- Orkeet en soksten: lichte muziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht orgelspel (opn). 13.45 Gespro ken portret. 14.00 Stereo: Operette fragmenten (gr). 15.15 In dé Toon zaal: muziekprogramma voor de jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws lfi.03 Stereo: Nederlandse chansons. 16.20 Tsjechische muziek vandaag, muzikale lezing. 16.50 Stereo: Radio Kamerorkest: klassieke muziek. 17.10 Stereo: Sopraan en piano: klassieke en moderne liederen (opn). 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. IS.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van D '66. 18.30 Stereo: Klink Klaar zonder non sens, 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Stereo: Tango Rumba Orkest en zangsolisten. 20.10 Stereo: Promenade Orkest en zang solisten: operetteconcert. 21.05 Ge sprek: uitkomst van vraag en ant woord. 21.25 Licht trio (opn). 21.45 Nou, en....!: cabaretprogramma. 22.10 Country en Western muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Moderne kamermuziek (opn). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws. donderdag Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws; 7.11 Ochtend gymnastiek: 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek; 8.00 Nieuws; 8.11 Radiojournaal: 8.20 Stereo: Lich te grammof oonmuziek: (8.30-8.33 De Groenteman): 8.50 Morgenwijding; 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr); 9.35 Waterstanden; 9.40 Schoolradio; 10.00 voor de kleuters; 10.10 Arbeidsvita minen; (gr); (11.00-11.02 Nieuws); 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw; (11.55 Beursberichten). woensdag HILVERSUM-2 Middag: KRO: 12.00 Stereo: Van twaaJf tot twee, gevarieerd program ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar...) NCRV: 14.15 Stereo: klassieke orkestmuziek (gr). 15.00 In 't zilver: programma voor de oudere luisteraars. 16.00 Nwb 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio voor t(w)ie- ners: licht platenprogramma. 17.50 Overheidsvoorlichting: O W - Ac tuele onderwijsproblemen - II. Vraag gesprek van Henk van Stlpriaan met de inspecteur-generaal van het on derwijs, dr A. de Jong. Avond: 18.00 Strictly Country Sty le: country and western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Verslag Hoogovenschaak toernooi in Wijk aan Zee. 19.03 De betekenis van het vegetarisme bij de bestrijding van het wereldvoedselte kort, discussie. 19.28 Stereo: Lichte grammof oonmuziek. 19.40 Engeland- Nederland, rechtstreeks verlsag. HILVERSUM-3 NEDERLAND-1 11.10 uur: (NOS-NOT) BEELDVERHAAL VAN DE KERK 1.1.35 uur: WALTER AND CONNIË 17.00 uur: (KRO) WEET JE VEEL 17.25 uur: KIJK ZELF MAAR Programma voor creatieve kinderen. 18.45 uur: (NOS) FABELTJESKRANT 18.55 uur: JOURNAAAL 19.04 uur: SCALA 19.31 uur: VOETBAL Rechtstreekse reportage vanuit het Wembley Stadion te Londen van de wedstrijd Engeland-Nederland. 20.30 uur: d'k6 politieke uitzending 20,40 uur: VOETBAL Tweede helft Eng eland- Ne derl and 21.30 uur: TOONBEELD Radio Filharmonisch Orkest speelt onder leiding van Jean Fourmet ,La Mer' van Debussy en ,La Valse' van vot met de aneest uiteenlopende personen (een aan alcohol verslaafde dokter, een officlersvrouw, een bankier een sheriff en anderen) door Nieuw-Mexico. Ook de Apachen komen aan bod bij een onvervaüste overval. 21.45 uur: zelf Doen Over het bevestigen van elektrische accessoires in en aan de auto, over het snoeien van enkele heesters, over een nieuw wandbekledingsmateriaail en over sier .glas'. 22.35 uur: journaal 22.40 uur: tëleac cursus spaans voor beginners, les i BELGIË-NED. Ravel. 22.10 uur: stichting socutera 22.30 uur: JOURNAAL 16.30 uur: schooltelevisie 17.30 uur: jevanjong 19.15 uur: klaas vaak 19.20 uur: autorama 19.45 uur: hier spreekt men nederlands 20.00 uur: journaal 20,25 uur: doris day show 20.50 uur: panorama 21.30 uur: NIEMANDSLAND 22.15 uur: gastprogramma 22.45 uur: journaal NEDERLAND-2 KANAAL 82 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S 18.45 uur: fabeltjeskrant 18.55 uur: JOURNAAL 19.04 uur: MIK GronïngemeinenlSP10gmmn1a vanuit llel ijsstadion te 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur; STAGECOACH Cowboyfilm van de ouwe stempel: een postkoets rijdt BELGIË—FRANS 14.00-15.15 Schooltelevisie: 17.25 Journaal; 17.30 Feu Wart; 18.55 Rayons X; 19.25 Les Poucetofs; 19.30 Com ment ne pas épouser un milliardaire; 20.00 Journaal; 20.30 Aujourd'hui. FRANKRIJK 12.30 Midi-magazine: 13.30 Beursberichten: 13.40 Euro visie: 14.03-14.23 Schooltelevisie: 14.45-15.15 Schoolte levisie; 15.30 - 18.00 Schooltelevisie; 18.15 Journaal; 18.20 Le Schmilblic; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Re gionaal journaal; 19.20 Mededelingen en weerbericht; 1.9.25 Le petit monde de Marie-Pleasance (22); .1.9.40 Mededelingen; '19.45 Journaal; 20.15 Mededelingen; 20.20 Le caméra invisible; 21.10 Bout au vent; 22.40-22.55 Journaal (ADVERTENTIE) 21.35 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. 22.05 Geen onderdaan maar bur ger. uitzending over de staatkundige vorming van de Nederlander. 22.20 Programma voor blinden en slecht zienden. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55- 24.00 Nieuws. donderdag Morgen KRO; 7.00 Nieuws; 7.11 Het levende woord; 7.16 Stereo: Badinerie: klas sieke en semi-klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00-8.10 Nieuws); 8.30 Nieuws; 8.32 Voor de huis vrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw); NOS: 10.00 Wat woensdag Middag: (12.00 Nieuws).. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenpro gramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen: populair verzoekpflatenprogramma16.00 Nws. 16.03 Gimmick: licht platenprogram ma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojour naal. 17.05-18.00 Toppoppology: licht platenprogramma. donderdag Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu!. 9.30 Zzzoef....-: instrumentaal programma. 10.00 Nws 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). zettend om haar lachen. Het is natuur- lijk een raar huwelijk in ditzelfde be roep. Maar samenwerken is voor ons nooit een probleem geweest. Vroeger botsten we meer. Strijdvraag: treed je op voor je/.eif of voor liet publiek Nagenietend expliceert hij: Eindeloos. Je moet niet zo dicht naar ,ze' toe.. Jp moet meer naar .ze' toe. ,Ze' is het publiek. De lijn verleden-heden leeft sterk voor Paul van Vliet, dat bewijst a.1 een num mer uit zijn jongste programma, dat zo lijkt overgenomen uit het eerste van het Lei'ds studentencabaret en dat zich nu in een commune afspeelt. Van Vliét bevestigt het: .Ik heb me altijd erg aangetrokken gevoeld tot de blijmoe dige karikatuur van een man, die mis plaatst is in zijn omgeving. Maar (met nadruk) die man weet dat zelf niet. Daarom kon ik in mijn studententijd een nummer maken over leven m het oude-minister Rutten-Studentonkamp. Nu laat ik dat thema afrollen in een commune. Ik zet me af tegen het mee- hollen met een modieus verschijnsel. Voor mij werkt het het sterkst in over rompelende vrolijkheid. Een ander kan er natuurlijk een nijdig nummer van maken.' Dat leidt tot de onvermijdelijke vraag over Paul van Vliet en de politiek. Hij constateert: ,Nu hoef je eenvoudig "reen politiek meer in je programma te loen. Engagement was tot voor kort een privilege van een groepje linkse intellectuelen. Maar nu is iedereen be trokken bij onderwerpen als Biafra, kanker, luchtvervuiling, het geloof, Viet nam, noem ze maar op.. Dat betekent, reileneert jurist Van "Vliet I dat ook de satire, sterke kant van het Eolitieke cabaret verwatert. Vroeger wam alles veel harder aan. ,In onze tijd, waarin alles kan, en alles mag, staat de satiricus eigenlijk niks anders te doen dan open deuren in te trappen.' Hij zet dommees en cabaretiers op één lijn. Met de tegenwerping <3at het ca baret leeft, maar dat voor velen God dood is. heeft hij geen moeite. .Domi nees zitten nu eenmaal vast aan een wetboek. Je kan het plafond van de hemel verlagen, Jezus vermenselijken, maar je blijft als dominee zitten met een reeks pijlers die alles moeten schra gen. Tenzij je de consequenties durft te trekken. Ik heb een tijdje geleden een abt ontmoet die dat durfde. Hij bad: .Onze vader, als ge in de hemel zijt...' De mooie bespiegeling wordt onderbro ken door mevrouw Van Vliet, die vraagt of zij naar de stad kan worden ge bracht om te winkelen. Paul van Vliet heeft nog even de tijd om uit te weiden over zijn liefde voor technische per fectie. ,Daar houd ik van, dat mooie ritme van een programma. Razendsnel le changementen, een goede aankleding. Licht en muziek in een cabaret moet je kunnen zien als ademhalingsorganen Hij heeft zich nooit verdiept in de vraag hoe het met PePijn verder moet gaan: ,Ik kan me niets anders meer voorstellen, waarmee ik zo gelukkig zou zijn. Al mijn hobby's zitten erin'. Op de trap roept Liselore, met een zeer duidelijke dictie ditmaal: .Paul, neem je geld mee, veel geld?' 63-105 Joris draafde zo snel als zijn korte beentjes het toelieten over de straat. Hij was zó klein geworden, dat hij helemaal niet opviel en zelfs de agent die hem had gearresteerd, zag hem niet. ,Ik heb een goede vangst gedaan aan die Goedbloed...' prevelde de po litieman. ,Dat was een gevaarlijke dief. Hij heeft allerlei kostbaarhe den gestolen maas* daar krijg* hij nu geen kans meer toe. Die komt voorlopig niet vrij'. Op dait moment werd zijn aandacht getrokken door het geluid van dra vende voetstappen, en hij bleef staan. ,Umps...' mompelde Joris die tot zijn schrik merkte dat hij weer aan het groeien was. .Het makkertje Pan da heeft mij te weinig verkleïn- drank gegeven. Nu ben ik eerder op mijn gewone formaat terug dan ik had verwacht. En dat is héél hinder lijk want daar staat een politie man die niet op mij gesteld is...' De agent had hem al ontdekt. ■Jij!' riep hij opgewonden. ,Ont- snapt! Hoe kan dat? Dat was gebrek aan doorzicht en hetgeen nog erger is twijfel aan de wetenschap van de Schepper, die hun dit geval erg kwalijk nam en maakte dat de mensen (God bedient zich altijd van de mensen voor dit soort van kanveitjes) die de som tijds ontzaglijke gebieden waar fl- lao's waren, hadden verlaten, plotse ling in de gaten gekregen dat die zelfde stukken land in staat waren hen heel wat rijker te maken, zo dat zij besloten ze te verkopen. Eerst vonden zij niemand die er zin in had om, zelfs voor een matige prijs, land te kopen waarop de duivel rond spookte. Maar toen deden zij het enige wat te doen viel en waaraan zij stellig niet gedacht zouden hebben als de Schepper hen daartoe niet had aan gespoord, als de filao's niet hadden gepretendeerd dat zij het uiterste van hun ellende hadden bereikt, om zo aan de Schepper te verstaan te geven, dat hij best aan het eind kon zijn gekomen van zijn Latijn van zijn Latijn van rampen - wat een volkomen onzinnige veronderstelling is, in aanmerking genomen dat de Schepper er een hele dienst op na houdt, speciaal belast met liet. uit vinden en toepassen op bomen en op mensen van nieuwe rampen en on uitgegeven ellende! Maar waar is het goed voor, de i-e- denen te zoeken voor de redened van de Scnepper? Vast staat dat er mensen met bijlen gewapend naai de velden gingen waar de filao's stonden, en deze omhakten, de een na. de ander, en met hen alle dui vels en andere zombi's waarvan ze krioelden. Daarna stapelden ze dat alles tot mutserds op. die in het ge- 'y li' 'x W'i r.'-jT1 'l g pra-nflcl-/vf hA'.-.-yn te zijn waarvan de mensen goed nota namen voor de toekomst. Want, zoals je kunt begrijpen, er bleven hier on daar over de hete uitgestrektheid van het eiland (het eiland Barbados, waar deze geschiedenis zich afspeelt) toch nog enkele filao's over, die aan de slachting ontsnapt waren. Maar die bevonden zich op plaatsen zo ontoegankelijk of ongezond, dat het de moeite niet waard was om daar helemaal naar toe te gaan en ze om te hakken. Die laatste bomen gingen nog er barmelijker voort met klagen en vra gen om bladeren, bloemen en vruch ten. En de wind, die hun trouw ge bleven is, blijft doorgaan met hun te verzekeren dat hij de boodschap zal overbrengen hoewel hij weet dat het niets geeft en verwijdert zich clan maar heel vlug. met vlagen, want de wind heeft daarginds geen mi nuut te verliezen. ,Zo', eindigde de bultenaar ernstig, .werden de grote, eentonige filao's tot het bittere eind, onverbiddelijk gestraft, omdat ze veel te trots ge weest waren.' Er viel een stilte, die Ti-Coyo ver brak om ongeduldig te vragen: .Maar waarom wou de Schepper de filao's dan niet vergeven?' .Omdat mijn zoon. hun hoogmoed de Schepper beledigd had. En omdat hij, zoals ik gezegd heb, een hekel heeft aan vergiffenis.' - .Ja" zei Dora met een zucht, want ze dacht aan de bochel van haar man en aan haar eigen ogen die zo scheel keken, dat de mensen niet konden nalaten te lachen, wanneer zij haar aankeken, zelfs als verdriet had en huilde. .Bemoeit de Schepper zich zo met iedereens zaken?' informeerde Ti- Coyo. dia persoonlijke redenen had om een dergelijke vraag te stellen. ,Min of meer..".' antwoordde de bul tenaar. ,Hij heeft zijn leven lang niets anders om handen en voor hem houdt het leven nooit op'. Het was nacht geworden en een grote maan zo rood als de zon steeg, zon der haast op naar het midden van de hemel en liet zich inhalen door een troep wolkjes die rondzwierven, elkaar de arm gaven en zich amu seerden met: wie vaker van vorm kon veranderen. .Het is tijd om te gaan slapen', zei Dora, moeizaam overeindkomend. En ze keerden allen naar de hut terug. HOOFDSTUK III Een jongen als Ti-Coyo laat zich niet gemakkelijk ontmoedigen, en als hij er zijn tijd voor neemt, heeft hij tenslotte, toch maar zijn kano zijn bochel van een vader hielp hem er aardig wat bij. De kano was met nieuw wat gaf dat. Dat ze het nog uithield op zee was een dagelijks mirakel. Het zeil was een aanfluiting van alle bekende wetten der navigatie. Ti-Coyo had het zelf gemaakt door maïszakken met de uiteinden aan elkaar te naaien, die hij voor een prikje op de kaden kocht. Bi- waren geen acrobaitenkunsten die hij niet in zijn kano uithaalde en waarin hij met slaagde. Hij schoor langs de riffen, bereed de golven, liet de kano met volle zeilen keren en stevende met volle vaart precies tussen rotsen door die zo dicht bij elkaar stonden, dat de vissers oude vissers instinctmatig hun ogen' sloten. Maar wanneer ze weer opengingen, waren Ti-Coyo en zijn kano al een kwart mijl van daar. Het gebeurde wel, dat een visser in volle zee een verlaten kano tegen kwam. bezig af te drijven met op de bodem een zorgvuldig opgevouwen zeil en de riemen netjes opzij ge legd. En een poos later kwam hij bij de jongen terecht, die een mijl verder op zijn rug lag te drijven. Als de visser, m de overtuiging met een ongeluk re doen te hebben, soms aanbood de jongen naar de stad te bregen, stelde deze hem voor. zonder dralen naar St-Pierre terug te keren en te trachten zo preciseerde hij het noger vroeger aan te ko men dan gewoonlijk. .Waarom dan?' vroeg de ander ver bluft.. .Vanwege je vrouw', legde Ti-Coyo bedaard uit, terwijl hij zich wentelde in het water. omdat als je je niet rept, ze je een nieuw kind geeft, waarvan je evenmin de vader zuit zijn als van de drie die je al zo'n moeite hebt te eten te geven.' Zoals men ziet, had' Ti-Coyo de gees- teskronkel van zijn rader geërfd, en door een natuurlijke consequentie erfde hij eveneens iets van de vijan digheid die men de bultenaar be toonde een vijandigheid die, naar men zich kan voorstellen, des te gro ter werd toen Ti-Coyo op het denk beeld kwam een soort van cijns te heffen uit al de fuiken van alle vis sers. Waarna hij op de markt de gestolen vis ging verkopen tegen prij zen die elke concurrentie tartten. Hij was verzekerd van de klandizie der huisvrouwen die voor alles him voordeel zoeken en de vijandigheid van de mannen tegenover de jongen niet deelden. Vooral één ding er- ferde de laatstgenoemden, namelijk e brutale wijze waarop de zoon van de bultenaar de vrouwen hun vrouwen aankeek, zonder dat zij er in het minst door beledigd sche nen... Het was omdat Ti-Coyo, tot welk ras hij ook behoren mocht en al was hij ontsproten aan een paar misbaksels, een prachtige jongen ge worden was, met een echt meisjes gezicht. Hij was zo tenger dat hij er zwak door scheen, maar gecti stukje van zijn lichaam dat niet soepel gemaakt en gehard was door de zee, waarop hij al zijn tijd door bracht. Want men kan wel zeggen dat de jongen vaker op het water dan op het land zat. Hoe dam ook. als hij naar vrouwen keek, was het van zijn kant louter guitigheid, want vrouwen interesseerden hem volstrekt niet. Hij vond in het bestaan een veel serieuzer doei, waar al zijn ge dachten zich op richtten; hij wilde zich het monopolie het voordelige monopolie aanmatigen van het op duiken van geldstukken uit de haven van St-Pierre. Een moeiiijk zc niet onmogelijk te bereiken doel. maar dat de jongen geen moment uit het oog verloor. Al is er maar één ma nier om eerlijk te zijn. er zijn er tien om het niet te zijn. Ti-Coyo vond een elfde uit zonder daar om de tien reeds ontdekte te ver waarlozen. En aan deze elfde manier had hij te danken dat hij zijn doel bereikte. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 15