Jaarlijks tien miljoen liter witte benzine aan Zeeuwse ,achteraf-pomp' Koopvaardijonderwijs in VS: drugs en 2 uur sport per dag Plan voor grote haven voor Oostflakkee a Ruyterschool wil opleiding voor geïntegreerd officier 4 NEDERLANDS EXPORTPAKKET MOET GRONDIG AANGEPAST' Jhr W. v. Andringa de Kempenaer hield interessante lezing RADIO-ZOEKLICHT GAF HALF UUR INFORMATIE OVER DE PROVINCIE Rapport technisch adviesbureau i - igg it? !?jf, - VLISSINGSE ZEEVAARTSCHOOLDIRECTEUR G. K. BROUWER ZAG: ,OOK GAUW COMPUTERS IN VLISSINGEN' Vermist meisje (13) uit Bergen op Zoom was in Amsterdam Brandweer hielp hond redden... Walbanen Tentamen K PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 13 JANUARI 1970 WITTE MARKT' NEEMT IN ZEELAND TIEN PROCENT VOOR HAAR REKENING TANKSTATIONS LANGS DE GROTE WEGEN ALLEEN VOOR BEKENDE MERKEN GOES ,In vier jaar is de ko- lenomzet met de helft teruggelo pen', zegt Willem Nijzink, direc teur van de NV Steenkolenhandel Willem Nijzink te Goes. Om niet het slachtoffer van de slinkende belangstelling voor kolen te wor den is de firma Nijzink enkele ja ren geleden begonnen met de han del in ook andere brandstoffen. Het gevolg van deze overschake ling is, dat Nijzink dagelijks 42.000 liter witte benzine verdeelt over zestig witte pompen in Zee land. Op een paar na betrekken alle Zeeuw se witte pomphouders hun benzine van Nijzink. Jaarlijks wordt er in Zeeland tien miljoen liter witte benzine verkocht, dat is zo'n tien procent van alie in deze provincie verkochte benzine. Het marktaandeel van de witte benzine is in Zeeland groter dan in de rest van Nederland. "Het marktaandeel had zowel in Zeeland als in de rest van Nederland nog veel groter kunnen zijn, als de witte pomp houders maar pompen langs de grote wegen mochten bouwen. ,Dat mag niet' zegt Willem Nijzink, ^rijkswaterstaat geeft alleen de grote benzinemaatschapoijen recht om tank stations langs de rijkswegen te bouwen. In Zeeland zal men nei grote provinciale weg witte pomp tegenkomen'. Dergelijke pompen mogen alleen binnen de gemeentegrenzen gezet worden en dan nog op particulier terrein. Zelfs als men daar een pomp wil bouwen, kan de gemeente er nog een stokje voor steken door de hinderwet te han teren. Verordening Steeds meer gemeenten gaan iets doen tegen witte pompen, Goes heeft al een benzine-verordening, Vlissingen is er aan bezig. Dat alles zit de heer Nijzink bijzonder dwars. Hij vindt, dat de over heid iedere benzineverkoper gelijke kan sen moet geven. In de praktijk krijgen alleen de maat schappijen met het meeste geld mede werking. Rijkswaterstaat geeft de grote maatschappijen vergunningen om pomp stations langs de grote wegen te bou wen, omdat deze maatschappijen bereid zijn ook pompen op minder rendabele punten neer te zetten. Dat is volgens rijkswaterstaat in het belang van de consument. De heer Nijzink ziet dat niet zo. Hij rekent voor, dat het mak kelijk is om op een slechte plaats een peperduur servieesta/fcion met tien pom pen te bouwen en in ruil daarvoor rijks waterstaat toestemming te vragen op een drukke plaats ook een tankstation neer te zetten. Met de winst van de ene plaats wordt het verlies op de an dere er makkelijk uitgehaald. Overigens zijn er maar weinig onrendabele tank stations langs de Nederlandse rijkswe gen. Volgens de heer Nijzink zijn juist de witte pompen in het belang van de consument. ,Als die er niet waren geweest, zou de merlcbenzine nu ze ker 70 cent par liter hebben gekost. Door de concurrentie van de witte pompen werden de grote bedrijven gedwongen hun prijzen lager te hou den'. e grote maatschappijen stellen hun prijzen vaak in onderling overleg vast. Er is volgens de heer Nijzink. een flin ke winstmarge. Niet voor niets kunnen de grote merken zich a''or" i dure gok spelletjes permitteren. Hoe de benzine prijzen kunnen stijgen door de mono poliepositie van een aantal verkopers bleek vorig jaar in Duitsland. Tijdens het vakantieseizoen stegen de benzine prijzen langs de autobanen zo onrust barend dat de Adac, de Duitse ANWB, de automobilisten, vooral de buitenlan ders aanraadde niet langs de Autobah nen te tanken. Als men de grote weg verliet betaalde men voor hetzelfde merk aanzienlijk lagere bedragen. Ove rigens komt de bouw van witte stations langs de Duitse Autobalmen de laatste tijd heel voorzichtig op gang. Waarom wordt in Zeeland verhoudings gewijs meer witte benzine verkocht dan in de rest van Nederland? Het komt, aldus Willem Nijzink, omdat Zee land zoveel dorpjes heeft. In die dorp jes was het makkelijker witte pompen te bouwen dan in grotere plaatsen, waar doorgaans nauwe banden bestaan tussen het gemeentebestuur en de grote benzinemaatschappijeu. Men hoeft hierbij maar aan Esso en de Vlissingse sporthal te denken, merkt de Zeeuwse witte-benzinebevoorrader op. Het bedrijf Nijzink onderhoudt zelf ook nauwe banden met Esso: men treedt in Zeeland op als daeler voor de huis brandolie van dat merk. De benzine haalt Nijzink uit Antwer pen. Daar staat een grote, niet van de bekende merken afhankelijke raffinade- die er wordt geproduceerd, voldoet aan dezelfde kwaliteitseisen als de mei-k- brandstof. In Nederland wordt de witte benzine voortdurend op kwaliteit controleerd. Voor de bevoorrading van de Zeeuw se witte pompen h»eft Nijzink onlangs een mammoettanker van 30.000 liter aangeschaft. Het gevaarte kostte een ton. Samen met een tweede tankauto van 12.000 liter haalt fle wagen dage lijks een volle lading benzine uit Ant werpen voor verspreiding in Zeeland. De helft van de zestig Zeeuwse witte pompen staat in Zeeuwseh-Vlaanderen Daar verkoopt men vooral veel brand stof aan Belgen. Vele pompen staan zo achteraf, dat de nieuwe tankwagen er nauwelijks bij kan komen. Een witte pomp heeft gemiddeld een tweemaal zo grote omzet als een merk- pomp. In Zeeland staan zo'n 1200 merk- pompen, die 90 procent van de Zeeuwse omzet hebben. Dat is logisch, want die pompen liggen op makkelijk te berei ken plaatsen. Voor de heer Nijzink is liet minder logisch. .Wie 23.000 kilo meter per jaar rijdt, bespaart gemid deld 100 gulden als hij witte benzine tankt'. Nijverheid en Handel MIDDELBURG ,In Nederland nemen ongeveer 200 bedrijven driekwart van de lotale export voor hun rekening. Het overblijvende deel bestaat uit tiendui zend kleine en middelgrote bedrijven en daarvan draagt de helft geen cent tot de export bij. Willen we ieder jaar ons ex portvolume met tien procent omhoog brengen, dan zullen in de andere helft van dat aantal sluimerende en nog niet gemobiliseerde mogelijkheden moeten worden uitgebuit Aldus jhr W. van An dringa de Kempenaer uit Aerdenhout (ge delegeerd commissaris van de NV Joh. Enschedé en Zn) maandagmiddag tij dens een voordracht in Middelburg. In hotel ,De Burg' sprak hij daar voor het departement Zeeland van .Nijverheid en Handel' op een lunch- bijeenkomst over .Ontwikkeling van h andelsbevordermg* Speels en vaak badinerend behandelde de spreker het onderwerp, waarbij hij er de nadruk op legde dat na twintig jaar verwarring er dan nu eindelijk een ove- koepelende opzet en organisatie in ons land is gekomen door de oprichting van de Nationaal raad voor handelsbevorde- ring en de Centrale kaïmer voor ham- delsbevordering. Jhr De Kempenaer kwam met praktijk voorbeelden uit de hamdelsbevordering, waarvoor hij zelf ook de héle wereld heeft afgereisd. Hij stelde vast daA het beginsel ,van alle markten thuis zijn', voor de promotion-man van vandaag niet meer opgaat, omdat ieder die zich in de handelsbevordering beweegt ook een flinke portie wetenschap aan zijn baga ge moet toevoegen. ,We zijn aan het eind van de eeuw waarin we konden zeg gen: je hebt het of je hebt het niet...' Jonge landen' De gastspreker bij .Nijverheid en Han del'. die wel even wilde aantekenen dat Nederland met 0,4 procent van de we reldbevolking toch altijd nog 4 procent van de wereldhandel voor zijn rekening neemt, was er overigens van overtuigd, dat voor de toekomst ons nationale ex- portpaikket goed zal moeten worden aan gepast. ,We moeten hoogwaardiger produkten over een breder gespreide markt afzet ten. We moeten meer naar de jonge lan den kijken, nagaan wat die nodig heb ben voor hun eigen industrie', zo was zijn advies. ,Op het ogenblik blijft de helft van wat wij exporteren binnen de EEG en kunnen we daar eigenlijk nog ___j aantal interessante gegevens. Bijvoorbeeld dat de promotion-imdustrie een omzet haalt vam vijfmaal de werèld- scheepvaart; dat de tv-reclame in Ne derland dit jaar een omzet van ƒ150 miljoen zal halen; dat Nederland in de EEG heel wat te stellen heeft met het probleem van de concurrentie-vervalslmg Het was de eerste lunch-bijeemkomst van .Nijverheid en Handel' ïn het nieu we jaar. MIDDELBURG De NOS gaf maan dagmiddag weer een half uur informatie over Zeeland. Dat gebeurde in het radio programma .Zoeklicht op Nederland'. Mr H. Rietema van het districtsburau AAN HET VOLKERAK OOLTGENSPLAAT (ANP) Ten ge volge van de uitvoering van de delta werken hebben zich ernstige veranderin gen voorgedaan in de reeds lang be staande havens van Oude-Tonge en Oolt- gensplaat. De moeilijkheden rond de ha ven van Oude-Tonge in de afgelopen weken waren mogelijk ook een gevolg! van de gewijzigde getijbewegingen, die door aanleg van dammen in Volkerak en Grevelingen optreden- Bovendien hebben beide havens na de ramp van 1953 keersluizen gekregen waarvan de gevolgen binnen de havens ook niet uit blijven. De situatie in de havens en de uitkomsten van bet ïn 1964 verschenen drieprovïnciëndamplan waren voor bur gemeester en wethouders van Oostflak kee aanleiding oni aan het technisch ad viesbureau van de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten opdracht, te ver strekken een rapport uit te brengen om trent de aanpassing aan de deltawer ken van de havens van Oude-Tonge, Ooltgensplaat en de Galathee- of Sluis- sehavr-n. Laatstgenoemde haven is gele gen aan het Volkerak onder Ooltgens plaat. Het rapport, dat thans is verschenen, komt tct de conclusie, dat aanleg van een haven voor de beroepsscheepvaart noodzakelijk is. De havens van Oud;-' Tonge en Ooltgensplaat kunnen hier voor niet dan tegen extreem hoge kos-, ten geschikt worden gemaakt. Teng voüge van de afsluiting van het Volke rak is een versnelling opgetreden in de dichtslibbing van de havens, terwijl de bereikbaarheid door de hogere water standen zeer is beknot. Bij hoogwater moeten de sluisdeuren gesloten worden, h-tgeen tot gevolg heeft, dat de havens slechte enkele urën per dag bereikbaar zijn. Bij do Galathee- of Sluissehavcn doen zich d.e grote bezwaren niet voor, althans in veel mindere mate, De aanleg van een haven te Gala thee is uitgewerkt in een plan. De ze haven voorziet in aanlegplaatsen en een loswal, terwijl mogelijkheden voor uitbreiding aanwezig zijn. De ligging, direct aan een hoofd-vaarwa- ter voor grote schepen (Volkerak) en het niet-g6sche:den zijn door schut- of keersluizen is, mede in aanmer king genomen de goede wegverbin ding en de aanwezigheid van voldoen de terrein voor de vestiging van in dustrie, bepalend geweest voor de keus. De eerste fase omvat een verbeteri: van de bestaande haven. Bij grotere aanleg is omlegging van een tot 1978 primaire zeedijk noodzakelijk. Met de aanleg van de eerste fase zal er voldoen de losruüinte zijn om de ontwikkeling van 19 ha droog industrieterrein moge lijk te maken, aldus het rapport. Eerst na de afsluiting van de Ooster- sohelde is de uitbreiding van de haven binnen de zeeedijken aantrekklijk, hoe wel de mogelijkheden daartoe uiter aard reeds eerder aanwezig zijn. De financiering van dit plan zal gedeel telijk kunnen geschieden door de uitke ringen, die zullen worden verkregen op grond van de Deltaschadewet voor de havens van Oude Tonge en Oolt gensplaat. Uitvoering van de eerste fa se zal dan echter voor 1978 moeten plaatsvinden, aangezien daarna geen uitkeringen meer gedaan zullen worden. Functioneel gezien en in samenhang met het recreatiestructuurplan dat in bewerking is, verdient het volgens het rapport aanbeveling de havens van Oolt gensplaat, Oude-Tonge en die van Den Bommel te bestemmen voor de recrea tie, waarbij nog nader zal worden be zien of de gemeente Oostflakkee dan wel particuliere instantie de noodzake lijke verbeteringen zal aanbrengen. Na goedkeuring door de gemeenteraad voor aanleg van een nieuwe Galotheese haven voor de arbeidsvoorziening in Middel burg vertelde het een en ander over het geslaagde initiatief om nu ook buiten de provincie de arbeidsmarkt af te tasten, verder was er een commentaar te be luisteren waarin naar voren kwam dat het er naar uit ziet dat Middelburg een belangrijke kans laat lopen nu gebleken is dat het kanaalschap De Eendracht po- ingen ïn het werk stelt om nabij Nieuw- 'ossemeer een Deltamuseum in te rich- .?n. Hoofdinspecteur Hubregtsen van de gemeentepolitie te Terneuzen, belichtte de werkwijze van het hulpcentrum Zeeuwseh-Vlaanderen, dat morgen (woensdag) officieel zal worden openge steld door de commissaris der koningin mr J. van Aartsen. Nog vóór de officiële ingebruikname heeft het hulpcentrum al diensten bewezen door mensen, die er naar vroegen informatie te geven over de toestand van de wegen. Er bestaan plannen om ook elders in Zeeland te ko men tot de inrichting van een dergelijk hulpcentrum. De heer A. A. B. Beysterveldt van de VW-Sluis hield een pleidooi voor de inrichting van een of meerdere ca sino's in Zeeland. In een toeristisch toekennen van deze bijdrage zal de raad een financieringsplan worden voorge legd, teneinde de havenaanleg te kun nen uitvoeren. pakket zijn dergelijke .inrichtingen niet meer weg te denken, zo stelde de WV-woordvoerder die meende dat er veel belangstelling is voor het be zoeken van een casino. Er rijden we kelijks enkele busen met liefhebbers van de Randstad naar België, zo wist de heer Van Beysterveldt te melden. de plannen die hij heeft voor een blin- denomroep. Hij wil komen tot het uitge- maandblad in gesproken er Bannink uit Vlissingen ueeicie mee. aat een aantal schrijvers van Ingezonden stukken in de krant over de milieuhygiëne binnenkort bijeen zullen komen om het actiecomité ter bescher ming van de milieuhygiëne in Zeeland nader gestalte te geven. Het muzikale aandeel in het programma over Zeeland bestond uit beeld óver het muziekleven dat werd geschetst door de heer Bergman, die onder meer de jonge organist Bram Beekman ,een soort na tuurwonder' - introduceerde. Piet Broer- se bespeelde het carillon van de Lange Jan in Middelburg, de Zeeuwse koor school werd ingeleid door directeur Evert Heyblok en het Hulster gemengd koor besloot het programma met een Vlaams volksliedje. Hulp voor Biafra In Ka.pelle, Biezelinge en Schore is vrij dagavond naar a am leiding vam de afge lopen week gehouden televisie-ultzen- climg voor hulp aan Biafraamse kinderen, een bliksemactie op touw gezet. Er werd een bedrag ingezameld van 4372,-. .fv. -'rt v i-afflflSM» m? f r; VLISSINGEN Merkwaardi- ge tegenstellingen in het zee- vaartonderwijs van de Verenig de Staten is De Ruyterschool-di- reeteur G. K. Brouwer uit Vlis singen tegengekomen tijdens een reeent bezoek aan Noord- Amerika. iOp het schoolterrein kun je jongens onder de drugs tegenkomen (25-30 procent van de studenten gebruikt ze), een modern probleem. Op die zelfde school wordt het splitsen en knopen nog hoog in ere gehouden in de stunriiedenopleïding. Griezelig massaal zulke scholen. Vierduizend studenten eten er ïn precies een kwartier, maar van vier tot zes wordt cr per dag gesport'. Directeur Brouwer is bluj dait hij het allemaal eens heeft gezien. Hij was drie weken in de VS en werd er geïntroduceerd door een invloed rijk oud-lid vam de De Ruyterschool. de in Vlissimgen geboren J. Poppe, ,deam' van de academie Kings Point op Long Island (New York/. Kings school voor koopvaardajofficieren. De deam is een vrij machtige figuur: hij regelt de arbeidsovereenkom sten met de leraren en bepaalt wie na vnier jaar promotie mag maken, wie assistent-professor of senior- e'ofessor kan worden en dergelijke, e heer Poppe, die in 1937 in Vlis- nle kennis. En de uitnodiging .kom eens bij oris op Kings Point kijken' werd recentelijk werkelijkheid. •es Typ1 De heer Brouwer heeft er een hooD geleerd, heeft zaken gezien die hij zo wel zou willen overplanten naar Vlissingen, maar er zijn ook erva ringen die Mi liever aan de Ameri kanen laat. Kings Point is het .West Point' van de koopvaardij: een .mer chant marine academy', een koop- vaardijschool, die wat opleidingsni veau betreft grotendeels kan wor den vergeleken met dat van de De Ruyterschool, maar die ook de moge lijkheid geeft van een of meer .gra des', een soort baccalaureaat. Naast Kings Point bezocht de heer Brou wer onder andere ook Annapolis, het opleidingsinstituut voor marine officieren. Behalve deze twee instel lingen telt Amerika vijf federal aca demies, die dus uitgaan van Was hington en niet van de staten waar in ze liggen. En die bezoeken werden gelardeerd met ontvangsten en dinees. tallo ze gesprekken met verschillende hooggeplaatsten, zoals de vice-pre sident van Sealand Ine, de bekende maatschappij die mest containersche pen vaart op Europa en met vak bondsleiders (.echt de types zoals ze er op de televisiefilms uitzien"). De heer Brouwer is zo bijvoorbeeld aan de weet gekomen dat de nucleai re. voortstuwing van schepen nog helemaal niet zo goed ligt in de VS. ,De maatschappijen willen eerst dat de kinderziekten eruit gaan, de personeelsopleiding is nog een vraag stuk en ze zijn er met de machti ge vakbonden nog niet overuit hoe dat zal moeten. Zo hoorde ik dat bij liet lossen vam een bepaald type schip zestien mam gewoon niks lo pen te doen, maar ze moeten er bij zijn. Dat was het aantal dat er vroeger ook was bij het lossen. Dat is nu zo'n regelllmg vam de vakbon den'. De nucleaire voortstuwing wordt overigens al intensief onder wezen im de VS. Kings Point heeft een eigen Met-kritische reactor. De hele nucleaire afdeling is ingesteld op het eerste commerciële aitoom- sehip Savannah", dat al enkele ma len de WestersoheldB opvoer naar Antwerpen. Er is een bedienings bord (simulator). Computeis Kings Point heeft alles wat je als Nederlandse schooldirecteur maar zou willen wensen. Een terrein zo groot als heel Paauwemburg, een vloot van zeker tachtig roei- en an dere boten, ook jachten om boot- behandeling te leren. Een computer- afdeling. die complete programma's maakt voor de studenten 80 les sen computerkumde). Die afdeling is er overigens pas twee tot drie jaar. ,We moeten dat ook zo gauw moge lijk hebben in Vlissingen, met een paar jaar zitten we er helemaal in, de ontwikkelingen gaan razend hart. En niet alleen wij, ook de technische scholen, hogere klassen van havo en vwo, het rekenonder wijs op de lagere scholen zou je dan ook iets moeten aanpassen aan wiskunde. Hier in Nederland experi menteert iedereen op elke school een beetje, dat is er in de VS niet bij. Daar is dat wel perfect voor ellc- Direotelir Brouwei wel wat geschrok sale: Kings Point heeft 800 leerlin gen (in de oorlog 2000). .Zo'n eet zaal in Annapolis (bij Washington) met dat kwartier eten, griezelig Massaal. En dan heeft die Annapolis university (het marine-instituut) 4000 leerlingen. Die grote aantallen blijken op de scholen zelf ook wel een probleem te worden, mee, zoiets moet ik nooit hébben'. Maar voor die 4000 studenten op de Annapolis university (met onder andere een eigen hospitaalzijn 700 professoren en 300 assistenten. ,Dus als ze willen werken kunnen ze er een hoop opsteken'. Problemen zijn er overigens ook door die aan tallen. ,Eén van de problemen is liet drugsgebruik in de dormitries, internaten. Je ontmoet ze op het schoolterrein, de jongens die stuff gebruiken, vooral op de betere scho len. zoals Kings Point, wol een beet je éliteschhol Voor- de rijkeren, waar 'ze echt een strengde selectie (kun nen) toepassen, is er veel drugsge bruik. Ze willen ze wel van school sturen, maar kunnen het, door de massa, .niet controleren. Alles gaat per computer, per nummer. En je lvebt leans dait studenten, toch ten tamen doen of juist niet, dat is clandestien allemaal mogelijk. De k-raren zijn overigens wel de hele dag op school, maar ze geven maar zes tot zestien uur per dag les, vijf dagen. Ze hebben een eigen kamer en secretaressen'. ,We zouden hier in Vlissingen ook toernooien naar minder lessen en meer bij de school betrekken van de leraren. De leraren-accommoda- ties (laar zijn werkelijk fantastisch. Maar de verzorgingis er voor de leerlingen niet beter als in hel in ternaat bij ons, ze hebben wel ka mers van twee personen, maar die een probleem hoorde ife Stienge select» De leerlingen hebben wel stijl en? is een erg strenge selectie. Xg demonstraties en zo daaraan te: men in Kings Point en die man- school niet mee. De opleiding \vori door de staat betaald dus de te: ling en kunnen walt dat betreft tè teveel uithalen. Kings Point is s elitezaak, de .normale' jongens \t je meer op de federal schools, te wel daar ook selectie is. Uit 1000 aanmeldingen komen er maï 200 op school. "En een senator vv elke staat draag de leerlingen vw die federal schools voor. De aart;- len zijn per staat vastgesteld Me dan nog zie je er in het algen« toch wel de rijkere jeugd, Jfe dan is het im ons land een Mr systeem'. Geweerexcercitie op zeevaartschool VLISSINGEN Op de Kings Point Academy in New Yorfe is in hét lesprogramma ook en stukje militaire opleiding ver weven, wat men toch niet kan I zeggen van de De Ruyterschool in Vlissingen. Directeur G. K, Brouwer is tot de ontdekking gekomen dat militaire oefenin gen. zoals geweerexercities, ec aaar helemaal bijhoren. Op federale instituten voor de zee vaart wordt eem aanvullende marineop leidtng gegeven. Maat als men Kings Point ver- laat is men ook meteen re serveofficier van de marine, te overigens een eigen zeevaart- opleiding heeft op de Armaipo- lis Academy. ,Het geeft wel eens de indruk dat de scholen zijn ingekapseld In de marine. DAt zouden wij niet willen. De top is volledig in mannehan- don. Je komt er een hoop rear admirals -tegen. Ja, een beetje; i militaire overheersing is et1 I wel,' aldus de heer Brouwer.! Maar het heeft wel als voor dcel dat de afgestudeerden va de koopvaardijople:dingen docc de marine als gelijkwaardig) worden geaccepteerd. En daar aan schort het nog wel in Ne derland volgens de heer Brou wer. singen zijn BS haalde en in 1939 zijn derde rang heelt een ca.rr achter de rug,"die hem voerde via KPM en marine na de oorlog naai de VS. Hij was bij de manné-oplei- dingen gedetacheerd en studeerde in Amerika aan enkele universiteiten verder. In 1963 maakte de heer Brou wer met dit oudlid tijdens een reü- BERGEN' Ol' ZOOM In de nacht van zondag op maandag is de 13-jurigc Elisabeth Munnik uit Bergen op Zoom in een Amsterdamse bar aangehouden, Het meisje werd sinds 2 december ver mist. Op die dag bad een automobilist haar een lift van Breda naar Amsterdam 'egeveu. Diezelfde dag is zij nog in (e hoofdstad gesignaleerd. Haar vader heeft haar maandag ini Amsterdam afgehaald. De politie te Ber gen op Zoom stelt een nader onder zoek in. MIDDELBURG Dc brandweer ver leende maandagmiddag assistentie bij het redden van een hond die op dé Noordsingel in de vest in een wal; was terecht gekomen en zich niet meer uit deze benarde positie kon bevrijden. De brandweer legde een ladder uit gver het ijs waardoor de zeventienjarige eige naar van de hond, Bastiann Hesselink, het beest op de kant kon helpen. COMBINATIE BRUG-DEKDIENST EN TECHNISCHE SECTIl VLISSINGEN De De Ruyter school in Vlissingen hoopt nog dit jaar augustus te kunnen beginnen met een nog experimentele oplei ding, geïntegreerd officier', als tenminste daarvoor goedkeuring wordt verleend door het ministerie van onderwijs en wetenschappen. Scheepvaartmaatschappijenraad van de scheepvaart en het minis terie zijn zeer geïnteresseerd. Er wordt momenteel gepraat met be voegde en bij het zeevaartonder- wijs betrokken instanties over een concept-leerplan voor deze oplei ding, waarbij een type scheeps officier kan worden gevormd, dat zich volgens de De Ruyterschool- leraren, bij uitstek leent voor de moderne schepen waarbij de gehe le bediening vanaf de brug ge schiedt. De school zou dan als eer ste en enige in ons land een wacht- doend-officier afleveren, die zowel voor de brug-dekdienst, als voor de technische dienst geschikt is. Wanneer nog in augustus mol deze op leiding zou kunnen worden begonnen dan zal de eerste groep afgestudeerd- de wachtdoencle officieren in juni 1974 beschikbaar zijn. Er is dan naar de me ning van schooldirecteur G. K Brou wer al een grote behoefte aam dit type officier. Omdat, de Nederlandse. Vloot niet In vier jaar helemaal is vernieuwd en uit 't nieuwe volledig geautomati seerde type schepen zal bestaan, kun nen de "oude opleidingen nog worden voortgezet. Maar men "mag verwachten, dait (leze experimentele, overgangsop- leldtog, toch wel in de zeer nabije toe komst een definitief karakter zal krij gen. Het wordt vam belang geacht met maximaal 24 leerlingen te beginnen en ook augustus 1971 weer 24 leerlingen aan te nemen on wellicht zelfs in 1972 twee klassen te vormen. De keuzevakken bij deze nieuwe op leiding zijn zo gekozen dal zij in ver band "staan met de scheepvaart, zodat afgestudeerden die te zijner tijd geen koopvaardlj-officier willen blijven op grond van hun opleiding en verkregen ervaring een functie in het scheepvaart bedrijf zullen kunnen zoeken. Hierbij speelt mee het hoge percentage (9 pet) dait al na enkele jaren varen een wal- baa/n zoekt. Het worclt tevens van be lang geacht dat de leerlingen voor de aanvang van de vierjarige cursus al een binding hebben met een scheep vaartmaatschappij. die hen In het voor uitzicht stelt dat zij zullen worden aangenomen als wachldoend-officier zo dra zij de opleiding hebben beëindigd. Een aantal scheepvaartmaatschappijen beeft al interesse getoond. Zij ver klaarden zich garant een aantal af gestudeerden van deze opleiding to zijner tijd in dienst te nemen cn zij bleken bereid huisvesting, voeding en leermiddelen voor luin rekening te nemen. Er is dus voldoende be langstelling aan die kanl. Die is er ook aan de kant van de overheid. December 1968 werden de eerste pogin gen in het werk gesteld voor een der gelijke opleiding die aansluit aan het Huidige leerplan en die eon weg wijst voor een nieuwe strotuur van hét zêe- vaartomderwijs. Dat leerplan had direct al de interesse van de maatschappijen. Inmiddels bleek dat ook de Raad van bestuur voor de zeevaart plannen had. Na besprekingen werd besloten tot co ördinatie. Thans hebben de leraren® vaart een uitgewerkt leerplan o De inrichting van het leerplan moet: danig zijn dat een .hts-structuur' rt- verkregen. Het eerste jaar is oven- gend oriënterend van karakter, ïs een duidelijke voorbereiding op volgende praktijkjaar en hol las® jaar is gericht op de instructieMlDl wachtdoend-officier. De loeJatineü-' Sint- moeten zijn het havo-diploma ike* 1T.00 vakken wis- en natuurkunde), tem se do m cle overgangstijd ook bezittersYLIs het hbs-b of gymnaeium-beta dipte lento erop kunnen. Er is een efficiënter f WES bruik gemaaktvan de beschikbare '1 0-18 voor elk vale met een leerjaar, Molei deeld in drie perioden van tvanöp ken, gevolgd door een tentamen*®- Men kam dus de tentamens overdo?.'-naji is een besparing in tijd en daaröBB in onderwijsuitgaven verkregen, Het tentamensysteem betekent breuk met bel traditionele cxart BERl (lat in het huidige zeevaartomkrr Hetk nog altijd 39 tot 76 uren om® GOES Het kan nu aan het eind van I' slavlt vierde leerjaar tot vijf uur «jffl 'jRDl teruggebracht, mondeling voor r< «tuec hoofdvakken. °0S1 Tot de facultatieve vakken bete-"- JJrtue Spaans. Frans of Bahassa Indo:--" fEK> economie en bedrijfsleer zeerecht©^e nologic, vervoerstechniek of comp^i^'S! kunde. Volgens het plan zal het sctr- ^org lelijk tenxtiamiénwerk worden besprM ter beoordeling met de voorzitters de examencommissies voor stuurlij en scheepswerktuigJcundügen en j mondelinge slotexamen zou moeien den bijgewoond door gecommitteerd aam te wijzen door verkeer en ws®, sboat en onderwijs en wetenschap, j. Wat betreft de vervolgopleidng van H waehldoend officier wordt uitgegaan»] een aanvullend examen, na bijvoor** vier jaar praktijk, voor het dipte nautisch officier of technisch l»'"' tijdens halfjaarlijkse CPGj Deze pzc,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 4