Jaarlijks tien miljoen
liter witte benzine aan
Zeeuwse ,achteraf-pomp'
Koopvaardijonderwijs in VS:
drugs en 2 uur sport per dag
Plan voor grote haven
voor Oostflakkee
a
Ruyterschool wil opleiding
voor geïntegreerd officier
4
NEDERLANDS EXPORTPAKKET
MOET GRONDIG AANGEPAST'
Jhr W. v. Andringa
de Kempenaer hield
interessante lezing
RADIO-ZOEKLICHT GAF HALF UUR
INFORMATIE OVER DE PROVINCIE
Rapport technisch
adviesbureau
i - igg
it?
!?jf,
-
VLISSINGSE ZEEVAARTSCHOOLDIRECTEUR G. K. BROUWER ZAG:
,OOK GAUW
COMPUTERS IN
VLISSINGEN'
Vermist meisje (13)
uit Bergen op Zoom
was in Amsterdam
Brandweer hielp
hond redden...
Walbanen
Tentamen K
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 13 JANUARI 1970
WITTE MARKT' NEEMT IN ZEELAND TIEN PROCENT VOOR HAAR REKENING
TANKSTATIONS LANGS DE
GROTE WEGEN ALLEEN
VOOR BEKENDE MERKEN
GOES ,In vier jaar is de ko-
lenomzet met de helft teruggelo
pen', zegt Willem Nijzink, direc
teur van de NV Steenkolenhandel
Willem Nijzink te Goes. Om niet
het slachtoffer van de slinkende
belangstelling voor kolen te wor
den is de firma Nijzink enkele ja
ren geleden begonnen met de han
del in ook andere brandstoffen.
Het gevolg van deze overschake
ling is, dat Nijzink dagelijks
42.000 liter witte benzine verdeelt
over zestig witte pompen in Zee
land.
Op een paar na betrekken alle Zeeuw
se witte pomphouders hun benzine van
Nijzink. Jaarlijks wordt er in Zeeland
tien miljoen liter witte benzine verkocht,
dat is zo'n tien procent van alie in
deze provincie verkochte benzine. Het
marktaandeel van de witte benzine is
in Zeeland groter dan in de rest van
Nederland.
"Het marktaandeel had zowel in Zeeland
als in de rest van Nederland nog veel
groter kunnen zijn, als de witte pomp
houders maar pompen langs de grote
wegen mochten bouwen.
,Dat mag niet' zegt Willem Nijzink,
^rijkswaterstaat geeft alleen de grote
benzinemaatschapoijen recht om tank
stations langs de rijkswegen te bouwen.
In Zeeland zal men nei
grote provinciale weg
witte pomp tegenkomen'.
Dergelijke pompen mogen alleen binnen
de gemeentegrenzen gezet worden en
dan nog op particulier terrein. Zelfs
als men daar een pomp wil bouwen,
kan de gemeente er nog een stokje
voor steken door de hinderwet te han
teren.
Verordening
Steeds meer gemeenten gaan iets doen
tegen witte pompen, Goes heeft al een
benzine-verordening, Vlissingen is er aan
bezig. Dat alles zit de heer Nijzink
bijzonder dwars. Hij vindt, dat de over
heid iedere benzineverkoper gelijke kan
sen moet geven.
In de praktijk krijgen alleen de maat
schappijen met het meeste geld mede
werking. Rijkswaterstaat geeft de grote
maatschappijen vergunningen om pomp
stations langs de grote wegen te bou
wen, omdat deze maatschappijen bereid
zijn ook pompen op minder rendabele
punten neer te zetten. Dat is volgens
rijkswaterstaat in het belang van de
consument. De heer Nijzink ziet dat
niet zo. Hij rekent voor, dat het mak
kelijk is om op een slechte plaats een
peperduur servieesta/fcion met tien pom
pen te bouwen en in ruil daarvoor rijks
waterstaat toestemming te vragen op
een drukke plaats ook een tankstation
neer te zetten. Met de winst van de
ene plaats wordt het verlies op de an
dere er makkelijk uitgehaald. Overigens
zijn er maar weinig onrendabele tank
stations langs de Nederlandse rijkswe
gen.
Volgens de heer Nijzink zijn juist de
witte pompen in het belang van de
consument. ,Als die er niet waren
geweest, zou de merlcbenzine nu ze
ker 70 cent par liter hebben gekost.
Door de concurrentie van de witte
pompen werden de grote bedrijven
gedwongen hun prijzen lager te hou
den'.
e grote maatschappijen stellen hun
prijzen vaak in onderling overleg vast.
Er is volgens de heer Nijzink. een flin
ke winstmarge. Niet voor niets kunnen
de grote merken zich a''or" i dure gok
spelletjes permitteren. Hoe de benzine
prijzen kunnen stijgen door de mono
poliepositie van een aantal verkopers
bleek vorig jaar in Duitsland. Tijdens
het vakantieseizoen stegen de benzine
prijzen langs de autobanen zo onrust
barend dat de Adac, de Duitse ANWB,
de automobilisten, vooral de buitenlan
ders aanraadde niet langs de Autobah
nen te tanken. Als men de grote weg
verliet betaalde men voor hetzelfde
merk aanzienlijk lagere bedragen. Ove
rigens komt de bouw van witte stations
langs de Duitse Autobalmen de laatste
tijd heel voorzichtig op gang.
Waarom wordt in Zeeland verhoudings
gewijs meer witte benzine verkocht
dan in de rest van Nederland? Het
komt, aldus Willem Nijzink, omdat Zee
land zoveel dorpjes heeft. In die dorp
jes was het makkelijker witte pompen
te bouwen dan in grotere plaatsen,
waar doorgaans nauwe banden bestaan
tussen het gemeentebestuur en de grote
benzinemaatschappijeu.
Men hoeft hierbij maar aan Esso en
de Vlissingse sporthal te denken, merkt
de Zeeuwse witte-benzinebevoorrader op.
Het bedrijf Nijzink onderhoudt zelf ook
nauwe banden met Esso: men treedt
in Zeeland op als daeler voor de huis
brandolie van dat merk.
De benzine haalt Nijzink uit Antwer
pen. Daar staat een grote, niet van de
bekende merken afhankelijke raffinade-
die er wordt geproduceerd, voldoet aan
dezelfde kwaliteitseisen als de mei-k-
brandstof. In Nederland wordt de witte
benzine voortdurend op kwaliteit
controleerd.
Voor de bevoorrading van de Zeeuw
se witte pompen h»eft Nijzink onlangs
een mammoettanker van 30.000 liter
aangeschaft. Het gevaarte kostte een
ton. Samen met een tweede tankauto
van 12.000 liter haalt fle wagen dage
lijks een volle lading benzine uit Ant
werpen voor verspreiding in Zeeland.
De helft van de zestig Zeeuwse witte
pompen staat in Zeeuwseh-Vlaanderen
Daar verkoopt men vooral veel brand
stof aan Belgen. Vele pompen staan
zo achteraf, dat de nieuwe tankwagen
er nauwelijks bij kan komen.
Een witte pomp heeft gemiddeld een
tweemaal zo grote omzet als een merk-
pomp. In Zeeland staan zo'n 1200 merk-
pompen, die 90 procent van de Zeeuwse
omzet hebben. Dat is logisch, want die
pompen liggen op makkelijk te berei
ken plaatsen. Voor de heer Nijzink is
liet minder logisch. .Wie 23.000 kilo
meter per jaar rijdt, bespaart gemid
deld 100 gulden als hij witte benzine
tankt'.
Nijverheid en Handel
MIDDELBURG ,In Nederland nemen
ongeveer 200 bedrijven driekwart van
de lotale export voor hun rekening. Het
overblijvende deel bestaat uit tiendui
zend kleine en middelgrote bedrijven en
daarvan draagt de helft geen cent tot de
export bij. Willen we ieder jaar ons ex
portvolume met tien procent omhoog
brengen, dan zullen in de andere helft
van dat aantal sluimerende en nog niet
gemobiliseerde mogelijkheden moeten
worden uitgebuit Aldus jhr W. van An
dringa de Kempenaer uit Aerdenhout (ge
delegeerd commissaris van de NV Joh.
Enschedé en Zn) maandagmiddag tij
dens een voordracht in Middelburg.
In hotel ,De Burg' sprak hij daar
voor het departement Zeeland van
.Nijverheid en Handel' op een lunch-
bijeenkomst over .Ontwikkeling van
h andelsbevordermg*
Speels en vaak badinerend behandelde
de spreker het onderwerp, waarbij hij er
de nadruk op legde dat na twintig jaar
verwarring er dan nu eindelijk een ove-
koepelende opzet en organisatie in ons
land is gekomen door de oprichting van
de Nationaal raad voor handelsbevorde-
ring en de Centrale kaïmer voor ham-
delsbevordering.
Jhr De Kempenaer kwam met praktijk
voorbeelden uit de hamdelsbevordering,
waarvoor hij zelf ook de héle wereld
heeft afgereisd. Hij stelde vast daA het
beginsel ,van alle markten thuis zijn',
voor de promotion-man van vandaag
niet meer opgaat, omdat ieder die zich in
de handelsbevordering beweegt ook een
flinke portie wetenschap aan zijn baga
ge moet toevoegen. ,We zijn aan het
eind van de eeuw waarin we konden zeg
gen: je hebt het of je hebt het niet...'
Jonge landen'
De gastspreker bij .Nijverheid en Han
del'. die wel even wilde aantekenen dat
Nederland met 0,4 procent van de we
reldbevolking toch altijd nog 4 procent
van de wereldhandel voor zijn rekening
neemt, was er overigens van overtuigd,
dat voor de toekomst ons nationale ex-
portpaikket goed zal moeten worden aan
gepast.
,We moeten hoogwaardiger produkten
over een breder gespreide markt afzet
ten. We moeten meer naar de jonge lan
den kijken, nagaan wat die nodig heb
ben voor hun eigen industrie', zo was
zijn advies. ,Op het ogenblik blijft de
helft van wat wij exporteren binnen de
EEG en kunnen we daar eigenlijk nog
___j aantal interessante gegevens.
Bijvoorbeeld dat de promotion-imdustrie
een omzet haalt vam vijfmaal de werèld-
scheepvaart; dat de tv-reclame in Ne
derland dit jaar een omzet van ƒ150
miljoen zal halen; dat Nederland in de
EEG heel wat te stellen heeft met het
probleem van de concurrentie-vervalslmg
Het was de eerste lunch-bijeemkomst
van .Nijverheid en Handel' ïn het nieu
we jaar.
MIDDELBURG De NOS gaf maan
dagmiddag weer een half uur informatie
over Zeeland. Dat gebeurde in het radio
programma .Zoeklicht op Nederland'.
Mr H. Rietema van het districtsburau
AAN HET VOLKERAK
OOLTGENSPLAAT (ANP) Ten ge
volge van de uitvoering van de delta
werken hebben zich ernstige veranderin
gen voorgedaan in de reeds lang be
staande havens van Oude-Tonge en Oolt-
gensplaat. De moeilijkheden rond de ha
ven van Oude-Tonge in de afgelopen
weken waren mogelijk ook een gevolg!
van de gewijzigde getijbewegingen, die
door aanleg van dammen in Volkerak
en Grevelingen optreden- Bovendien
hebben beide havens na de ramp van
1953 keersluizen gekregen waarvan de
gevolgen binnen de havens ook niet uit
blijven. De situatie in de havens en de
uitkomsten van bet ïn 1964 verschenen
drieprovïnciëndamplan waren voor bur
gemeester en wethouders van Oostflak
kee aanleiding oni aan het technisch ad
viesbureau van de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten opdracht, te ver
strekken een rapport uit te brengen om
trent de aanpassing aan de deltawer
ken van de havens van Oude-Tonge,
Ooltgensplaat en de Galathee- of Sluis-
sehavr-n. Laatstgenoemde haven is gele
gen aan het Volkerak onder Ooltgens
plaat.
Het rapport, dat thans is verschenen,
komt tct de conclusie, dat aanleg van
een haven voor de beroepsscheepvaart
noodzakelijk is. De havens van Oud;-'
Tonge en Ooltgensplaat kunnen hier
voor niet dan tegen extreem hoge kos-,
ten geschikt worden gemaakt. Teng
voüge van de afsluiting van het Volke
rak is een versnelling opgetreden in de
dichtslibbing van de havens, terwijl de
bereikbaarheid door de hogere water
standen zeer is beknot. Bij hoogwater
moeten de sluisdeuren gesloten worden,
h-tgeen tot gevolg heeft, dat de havens
slechte enkele urën per dag bereikbaar
zijn. Bij do Galathee- of Sluissehavcn
doen zich d.e grote bezwaren niet voor,
althans in veel mindere mate,
De aanleg van een haven te Gala
thee is uitgewerkt in een plan. De
ze haven voorziet in aanlegplaatsen
en een loswal, terwijl mogelijkheden
voor uitbreiding aanwezig zijn. De
ligging, direct aan een hoofd-vaarwa-
ter voor grote schepen (Volkerak) en
het niet-g6sche:den zijn door schut-
of keersluizen is, mede in aanmer
king genomen de goede wegverbin
ding en de aanwezigheid van voldoen
de terrein voor de vestiging van in
dustrie, bepalend geweest voor de
keus.
De eerste fase omvat een verbeteri:
van de bestaande haven. Bij grotere
aanleg is omlegging van een tot 1978
primaire zeedijk noodzakelijk. Met de
aanleg van de eerste fase zal er voldoen
de losruüinte zijn om de ontwikkeling
van 19 ha droog industrieterrein moge
lijk te maken, aldus het rapport.
Eerst na de afsluiting van de Ooster-
sohelde is de uitbreiding van de haven
binnen de zeeedijken aantrekklijk, hoe
wel de mogelijkheden daartoe uiter
aard reeds eerder aanwezig zijn. De
financiering van dit plan zal gedeel
telijk kunnen geschieden door de uitke
ringen, die zullen worden verkregen
op grond van de Deltaschadewet voor
de havens van Oude Tonge en Oolt
gensplaat. Uitvoering van de eerste fa
se zal dan echter voor 1978 moeten
plaatsvinden, aangezien daarna geen
uitkeringen meer gedaan zullen worden.
Functioneel gezien en in samenhang
met het recreatiestructuurplan dat in
bewerking is, verdient het volgens het
rapport aanbeveling de havens van Oolt
gensplaat, Oude-Tonge en die van Den
Bommel te bestemmen voor de recrea
tie, waarbij nog nader zal worden be
zien of de gemeente Oostflakkee dan
wel particuliere instantie de noodzake
lijke verbeteringen zal aanbrengen. Na
goedkeuring door de gemeenteraad voor
aanleg van een nieuwe Galotheese haven
voor de arbeidsvoorziening in Middel
burg vertelde het een en ander over het
geslaagde initiatief om nu ook buiten de
provincie de arbeidsmarkt af te tasten,
verder was er een commentaar te be
luisteren waarin naar voren kwam dat
het er naar uit ziet dat Middelburg een
belangrijke kans laat lopen nu gebleken
is dat het kanaalschap De Eendracht po-
ingen ïn het werk stelt om nabij Nieuw-
'ossemeer een Deltamuseum in te rich-
.?n. Hoofdinspecteur Hubregtsen van de
gemeentepolitie te Terneuzen, belichtte
de werkwijze van het hulpcentrum
Zeeuwseh-Vlaanderen, dat morgen
(woensdag) officieel zal worden openge
steld door de commissaris der koningin
mr J. van Aartsen. Nog vóór de officiële
ingebruikname heeft het hulpcentrum al
diensten bewezen door mensen, die er
naar vroegen informatie te geven over
de toestand van de wegen. Er bestaan
plannen om ook elders in Zeeland te ko
men tot de inrichting van een dergelijk
hulpcentrum.
De heer A. A. B. Beysterveldt van de
VW-Sluis hield een pleidooi voor de
inrichting van een of meerdere ca
sino's in Zeeland. In een toeristisch
toekennen van deze bijdrage zal de raad
een financieringsplan worden voorge
legd, teneinde de havenaanleg te kun
nen uitvoeren.
pakket zijn dergelijke .inrichtingen
niet meer weg te denken, zo stelde
de WV-woordvoerder die meende dat
er veel belangstelling is voor het be
zoeken van een casino. Er rijden we
kelijks enkele busen met liefhebbers
van de Randstad naar België, zo wist
de heer Van Beysterveldt te melden.
de plannen die hij heeft voor een blin-
denomroep. Hij wil komen tot het uitge-
maandblad in gesproken
er Bannink uit Vlissingen
ueeicie mee. aat een aantal schrijvers van
Ingezonden stukken in de krant over de
milieuhygiëne binnenkort bijeen zullen
komen om het actiecomité ter bescher
ming van de milieuhygiëne in Zeeland
nader gestalte te geven.
Het muzikale aandeel in het programma
over Zeeland bestond uit beeld óver het
muziekleven dat werd geschetst door de
heer Bergman, die onder meer de jonge
organist Bram Beekman ,een soort na
tuurwonder' - introduceerde. Piet Broer-
se bespeelde het carillon van de Lange
Jan in Middelburg, de Zeeuwse koor
school werd ingeleid door directeur
Evert Heyblok en het Hulster gemengd
koor besloot het programma met een
Vlaams volksliedje.
Hulp
voor
Biafra
In Ka.pelle, Biezelinge en Schore is vrij
dagavond naar a am leiding vam de afge
lopen week gehouden televisie-ultzen-
climg voor hulp aan Biafraamse kinderen,
een bliksemactie op touw gezet. Er werd
een bedrag ingezameld van 4372,-.
.fv. -'rt
v i-afflflSM» m? f r;
VLISSINGEN Merkwaardi-
ge tegenstellingen in het zee-
vaartonderwijs van de Verenig
de Staten is De Ruyterschool-di-
reeteur G. K. Brouwer uit Vlis
singen tegengekomen tijdens
een reeent bezoek aan Noord-
Amerika.
iOp het schoolterrein kun je jongens
onder de drugs tegenkomen (25-30
procent van de studenten gebruikt
ze), een modern probleem. Op die
zelfde school wordt het splitsen en
knopen nog hoog in ere gehouden
in de stunriiedenopleïding. Griezelig
massaal zulke scholen. Vierduizend
studenten eten er ïn precies een
kwartier, maar van vier tot zes
wordt cr per dag gesport'.
Directeur Brouwer is bluj dait hij
het allemaal eens heeft gezien. Hij
was drie weken in de VS en werd
er geïntroduceerd door een invloed
rijk oud-lid vam de De Ruyterschool.
de in Vlissimgen geboren J. Poppe,
,deam' van de academie Kings Point
op Long Island (New York/. Kings
school voor koopvaardajofficieren.
De deam is een vrij machtige figuur:
hij regelt de arbeidsovereenkom
sten met de leraren en bepaalt wie
na vnier jaar promotie mag maken,
wie assistent-professor of senior-
e'ofessor kan worden en dergelijke,
e heer Poppe, die in 1937 in Vlis-
nle kennis. En de uitnodiging .kom
eens bij oris op Kings Point kijken'
werd recentelijk werkelijkheid.
•es
Typ1
De heer Brouwer heeft er een hooD
geleerd, heeft zaken gezien die hij
zo wel zou willen overplanten naar
Vlissingen, maar er zijn ook erva
ringen die Mi liever aan de Ameri
kanen laat. Kings Point is het .West
Point' van de koopvaardij: een .mer
chant marine academy', een koop-
vaardijschool, die wat opleidingsni
veau betreft grotendeels kan wor
den vergeleken met dat van de De
Ruyterschool, maar die ook de moge
lijkheid geeft van een of meer .gra
des', een soort baccalaureaat. Naast
Kings Point bezocht de heer Brou
wer onder andere ook Annapolis,
het opleidingsinstituut voor marine
officieren. Behalve deze twee instel
lingen telt Amerika vijf federal aca
demies, die dus uitgaan van Was
hington en niet van de staten waar
in ze liggen.
En die bezoeken werden gelardeerd
met ontvangsten en dinees. tallo
ze gesprekken met verschillende
hooggeplaatsten, zoals de vice-pre
sident van Sealand Ine, de bekende
maatschappij die mest containersche
pen vaart op Europa en met vak
bondsleiders (.echt de types zoals
ze er op de televisiefilms uitzien").
De heer Brouwer is zo bijvoorbeeld
aan de weet gekomen dat de nucleai
re. voortstuwing van schepen nog
helemaal niet zo goed ligt in de
VS. ,De maatschappijen willen eerst
dat de kinderziekten eruit gaan, de
personeelsopleiding is nog een vraag
stuk en ze zijn er met de machti
ge vakbonden nog niet overuit hoe
dat zal moeten. Zo hoorde ik dat
bij liet lossen vam een bepaald type
schip zestien mam gewoon niks lo
pen te doen, maar ze moeten er bij
zijn. Dat was het aantal dat er
vroeger ook was bij het lossen. Dat
is nu zo'n regelllmg vam de vakbon
den'. De nucleaire voortstuwing
wordt overigens al intensief onder
wezen im de VS. Kings Point heeft
een eigen Met-kritische reactor. De
hele nucleaire afdeling is ingesteld
op het eerste commerciële aitoom-
sehip Savannah", dat al enkele ma
len de WestersoheldB opvoer naar
Antwerpen. Er is een bedienings
bord (simulator).
Computeis
Kings Point heeft alles wat je als
Nederlandse schooldirecteur maar
zou willen wensen. Een terrein zo
groot als heel Paauwemburg, een
vloot van zeker tachtig roei- en an
dere boten, ook jachten om boot-
behandeling te leren. Een computer-
afdeling. die complete programma's
maakt voor de studenten 80 les
sen computerkumde). Die afdeling
is er overigens pas twee tot drie
jaar.
,We moeten dat ook zo gauw moge
lijk hebben in Vlissingen, met een
paar jaar zitten we er helemaal in,
de ontwikkelingen gaan razend
hart. En niet alleen wij, ook de
technische scholen, hogere klassen
van havo en vwo, het rekenonder
wijs op de lagere scholen zou je
dan ook iets moeten aanpassen aan
wiskunde. Hier in Nederland experi
menteert iedereen op elke school een
beetje, dat is er in de VS niet bij.
Daar is dat wel perfect voor ellc-
Direotelir Brouwei
wel wat geschrok
sale: Kings Point heeft 800 leerlin
gen (in de oorlog 2000). .Zo'n eet
zaal in Annapolis (bij Washington)
met dat kwartier eten, griezelig
Massaal. En dan heeft die Annapolis
university (het marine-instituut)
4000 leerlingen. Die grote aantallen
blijken op de scholen zelf ook wel
een probleem te worden, mee, zoiets
moet ik nooit hébben'.
Maar voor die 4000 studenten op de
Annapolis university (met onder
andere een eigen hospitaalzijn 700
professoren en 300 assistenten.
,Dus als ze willen werken kunnen ze
er een hoop opsteken'. Problemen
zijn er overigens ook door die aan
tallen. ,Eén van de problemen is
liet drugsgebruik in de dormitries,
internaten. Je ontmoet ze op het
schoolterrein, de jongens die stuff
gebruiken, vooral op de betere scho
len. zoals Kings Point, wol een beet
je éliteschhol Voor- de rijkeren, waar
'ze echt een strengde selectie (kun
nen) toepassen, is er veel drugsge
bruik. Ze willen ze wel van school
sturen, maar kunnen het, door de
massa, .niet controleren. Alles gaat
per computer, per nummer. En je
lvebt leans dait studenten, toch ten
tamen doen of juist niet, dat is
clandestien allemaal mogelijk. De
k-raren zijn overigens wel de hele
dag op school, maar ze geven maar
zes tot zestien uur per dag les, vijf
dagen. Ze hebben een eigen kamer
en secretaressen'.
,We zouden hier in Vlissingen ook
toernooien naar minder lessen en
meer bij de school betrekken van
de leraren. De leraren-accommoda-
ties (laar zijn werkelijk fantastisch.
Maar de verzorgingis er voor de
leerlingen niet beter als in hel in
ternaat bij ons, ze hebben wel ka
mers van twee personen, maar die
een probleem hoorde ife
Stienge select»
De leerlingen hebben wel stijl en?
is een erg strenge selectie. Xg
demonstraties en zo daaraan te:
men in Kings Point en die man-
school niet mee. De opleiding \vori
door de staat betaald dus de te:
ling en kunnen walt dat betreft tè
teveel uithalen. Kings Point is s
elitezaak, de .normale' jongens \t
je meer op de federal schools, te
wel daar ook selectie is. Uit
1000 aanmeldingen komen er maï
200 op school. "En een senator vv
elke staat draag de leerlingen vw
die federal schools voor. De aart;-
len zijn per staat vastgesteld Me
dan nog zie je er in het algen«
toch wel de rijkere jeugd, Jfe
dan is het im ons land een Mr
systeem'.
Geweerexcercitie
op zeevaartschool
VLISSINGEN Op de Kings
Point Academy in New Yorfe
is in hét lesprogramma ook en
stukje militaire opleiding ver
weven, wat men toch niet kan I
zeggen van de De Ruyterschool
in Vlissingen. Directeur G. K,
Brouwer is tot de ontdekking
gekomen dat militaire oefenin
gen. zoals geweerexercities, ec
aaar helemaal bijhoren. Op
federale instituten voor de zee
vaart wordt eem aanvullende
marineop leidtng gegeven. Maat
als men Kings Point ver-
laat is men ook meteen re
serveofficier van de marine, te
overigens een eigen zeevaart-
opleiding heeft op de Armaipo-
lis Academy. ,Het geeft wel
eens de indruk dat de scholen
zijn ingekapseld In de marine.
DAt zouden wij niet willen. De
top is volledig in mannehan-
don. Je komt er een hoop rear
admirals -tegen. Ja, een beetje; i
militaire overheersing is et1 I
wel,' aldus de heer Brouwer.!
Maar het heeft wel als voor
dcel dat de afgestudeerden va
de koopvaardijople:dingen docc
de marine als gelijkwaardig)
worden geaccepteerd. En daar
aan schort het nog wel in Ne
derland volgens de heer Brou
wer.
singen zijn BS haalde en in 1939
zijn derde rang heelt een ca.rr
achter de rug,"die hem voerde via
KPM en marine na de oorlog naai
de VS. Hij was bij de manné-oplei-
dingen gedetacheerd en studeerde in
Amerika aan enkele universiteiten
verder. In 1963 maakte de heer Brou
wer met dit oudlid tijdens een reü-
BERGEN' Ol' ZOOM In de nacht
van zondag op maandag is de 13-jurigc
Elisabeth Munnik uit Bergen op Zoom
in een Amsterdamse bar aangehouden,
Het meisje werd sinds 2 december ver
mist.
Op die dag bad een automobilist haar
een lift van Breda naar Amsterdam
'egeveu. Diezelfde dag is zij nog in
(e hoofdstad gesignaleerd.
Haar vader heeft haar maandag ini
Amsterdam afgehaald. De politie te Ber
gen op Zoom stelt een nader onder
zoek in.
MIDDELBURG Dc brandweer ver
leende maandagmiddag assistentie bij
het redden van een hond die op dé
Noordsingel in de vest in een wal; was
terecht gekomen en zich niet meer uit
deze benarde positie kon bevrijden.
De brandweer legde een ladder uit gver
het ijs waardoor de zeventienjarige eige
naar van de hond, Bastiann Hesselink,
het beest op de kant kon helpen.
COMBINATIE BRUG-DEKDIENST EN TECHNISCHE SECTIl
VLISSINGEN De De Ruyter
school in Vlissingen hoopt nog dit
jaar augustus te kunnen beginnen
met een nog experimentele oplei
ding, geïntegreerd officier', als
tenminste daarvoor goedkeuring
wordt verleend door het ministerie
van onderwijs en wetenschappen.
Scheepvaartmaatschappijenraad
van de scheepvaart en het minis
terie zijn zeer geïnteresseerd. Er
wordt momenteel gepraat met be
voegde en bij het zeevaartonder-
wijs betrokken instanties over een
concept-leerplan voor deze oplei
ding, waarbij een type scheeps
officier kan worden gevormd, dat
zich volgens de De Ruyterschool-
leraren, bij uitstek leent voor de
moderne schepen waarbij de gehe
le bediening vanaf de brug ge
schiedt. De school zou dan als eer
ste en enige in ons land een wacht-
doend-officier afleveren, die zowel
voor de brug-dekdienst, als voor
de technische dienst geschikt is.
Wanneer nog in augustus mol deze op
leiding zou kunnen worden begonnen
dan zal de eerste groep afgestudeerd-
de wachtdoencle officieren in juni 1974
beschikbaar zijn. Er is dan naar de me
ning van schooldirecteur G. K Brou
wer al een grote behoefte aam dit type
officier. Omdat, de Nederlandse. Vloot
niet In vier jaar helemaal is vernieuwd
en uit 't nieuwe volledig geautomati
seerde type schepen zal bestaan, kun
nen de "oude opleidingen nog worden
voortgezet. Maar men "mag verwachten,
dait (leze experimentele, overgangsop-
leldtog, toch wel in de zeer nabije toe
komst een definitief karakter zal krij
gen. Het wordt vam belang geacht met
maximaal 24 leerlingen te beginnen en
ook augustus 1971 weer 24 leerlingen
aan te nemen on wellicht zelfs in 1972
twee klassen te vormen.
De keuzevakken bij deze nieuwe op
leiding zijn zo gekozen dal zij in ver
band "staan met de scheepvaart, zodat
afgestudeerden die te zijner tijd geen
koopvaardlj-officier willen blijven op
grond van hun opleiding en verkregen
ervaring een functie in het scheepvaart
bedrijf zullen kunnen zoeken. Hierbij
speelt mee het hoge percentage (9 pet)
dait al na enkele jaren varen een wal-
baa/n zoekt. Het worclt tevens van be
lang geacht dat de leerlingen voor de
aanvang van de vierjarige cursus al
een binding hebben met een scheep
vaartmaatschappij. die hen In het voor
uitzicht stelt dat zij zullen worden
aangenomen als wachldoend-officier zo
dra zij de opleiding hebben beëindigd.
Een aantal scheepvaartmaatschappijen
beeft al interesse getoond. Zij ver
klaarden zich garant een aantal af
gestudeerden van deze opleiding to
zijner tijd in dienst te nemen cn
zij bleken bereid huisvesting, voeding
en leermiddelen voor luin rekening
te nemen. Er is dus voldoende be
langstelling aan die kanl. Die is er
ook aan de kant van de overheid.
December 1968 werden de eerste pogin
gen in het werk gesteld voor een der
gelijke opleiding die aansluit aan het
Huidige leerplan en die eon weg wijst
voor een nieuwe strotuur van hét zêe-
vaartomderwijs. Dat leerplan had direct
al de interesse van de maatschappijen.
Inmiddels bleek dat ook de Raad van
bestuur voor de zeevaart plannen had.
Na besprekingen werd besloten tot co
ördinatie. Thans hebben de leraren®
vaart een uitgewerkt leerplan o
De inrichting van het leerplan moet:
danig zijn dat een .hts-structuur' rt-
verkregen. Het eerste jaar is oven-
gend oriënterend van karakter,
ïs een duidelijke voorbereiding op
volgende praktijkjaar en hol las®
jaar is gericht op de instructieMlDl
wachtdoend-officier. De loeJatineü-' Sint-
moeten zijn het havo-diploma ike* 1T.00
vakken wis- en natuurkunde), tem se do
m cle overgangstijd ook bezittersYLIs
het hbs-b of gymnaeium-beta dipte lento
erop kunnen. Er is een efficiënter f WES
bruik gemaaktvan de beschikbare '1 0-18
voor elk vale met een leerjaar, Molei
deeld in drie perioden van tvanöp
ken, gevolgd door een tentamen*®-
Men kam dus de tentamens overdo?.'-naji
is een besparing in tijd en daaröBB
in onderwijsuitgaven verkregen,
Het tentamensysteem betekent
breuk met bel traditionele cxart BERl
(lat in het huidige zeevaartomkrr Hetk
nog altijd 39 tot 76 uren om® GOES
Het kan nu aan het eind van I' slavlt
vierde leerjaar tot vijf uur «jffl 'jRDl
teruggebracht, mondeling voor r< «tuec
hoofdvakken. °0S1
Tot de facultatieve vakken bete-"- JJrtue
Spaans. Frans of Bahassa Indo:--" fEK>
economie en bedrijfsleer zeerecht©^e
nologic, vervoerstechniek of comp^i^'S!
kunde. Volgens het plan zal het sctr- ^org
lelijk tenxtiamiénwerk worden besprM
ter beoordeling met de voorzitters
de examencommissies voor stuurlij
en scheepswerktuigJcundügen en j
mondelinge slotexamen zou moeien
den bijgewoond door gecommitteerd
aam te wijzen door verkeer en ws®,
sboat en onderwijs en wetenschap, j.
Wat betreft de vervolgopleidng van H
waehldoend officier wordt uitgegaan»]
een aanvullend examen, na bijvoor**
vier jaar praktijk, voor het dipte
nautisch officier of technisch l»'"'
tijdens halfjaarlijkse
CPGj
Deze
pzc,