BijSchelde' gebouwd
volkswagenschip
zoek op Noordzee
Sciiuur in Terhole uitgebrand
Milieu-hygiëne bij
industrievestiging
Tekort strooizout
Zeeuwse wegen
,Waterballef geeft ergernis in Sas van Gent
Explosie in barak
bij Dow: twee
zwaargewonden
Bouwnummer 339
drijft naar
Engelse wateren
CHU klaar met de
kandidatenlijst
TIELSA GRAND CLASSE GOUD
ALMANAK
GEEN AFVOER
Gunstigei
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 12 JANUARI 197Q
SCHEPEN EN VLIEGTUIGEN IN TOUW
TERNEUZEN Twee Engelsen zijn
zondagmiddag met derdegraadsbrand
wonden opgenomen in liet Terneuzense
Julianaziekenhuls na een explosie in een
bonten kantoorgebouw op bet terrein
van Dow-Ohemical.
De mannen, M. L. en N. C., beiden ver
blijvend in Breskens. zaten in het kan
toortje toen het explodeerde. De ooi
zaak van de ontploffing is niet bekend
Vermoedelijk was er sprake van gasont-
wikkeling. De barak brandde - hoewel de
bedrijfsbrandweer van Dow onmiddellijk
in actie kwam - vrijwel volledig uit. De
beide Engelsen waren werkzaam bij het
Antwerpse bedrijf Comsip, dat op het
Dow-terrein werkt. Hun toestand is zeer
ernstig. Het onderzoek naar de explosie
wordt voortgezet.
Examens
VLISSINGEN Schepen en
vliegtuigen kijken uit naar het
bij ,De Schelde' in Vlissingen
in opdracht van een Noorse
werf gebouwde casco van een
Volkswagenschip van 5500 brt,
dat sinds donderdagnacht zoek
is op de Noordzee.
De Noorse sleper ,Beni' van 2800 pk
raakte het gloednieuwe Volkswagen
schip (zonder motor en opbouw) dat
woensdagmorgen van de Scheldewerf
in Vlissingen-centrum is vertrokken
kwijt tijdens een hevige storm op de
Noordzee. Er waren geen mensen
aan boord.
De scheepsromp, waarvoor 12 april
vorig jaar de kiel werd gelegd en die
13 december werd te water gelaten
door mevrouw Brandenburg-
Knop, echtgenote van de onderne-
mingsraadseeretaris van de Vlissïng-
se werf raakte in een zware storm
ten noorden van Texel op drift en
gaf daarmee weer nieuw voedsel aan
de zeemanslegende dat een niet-ge-
doopt schip het dopen zou, na de af
bouw op de Osloer werf Akers ge
beuren) ongeluk brengt.
Onbeladen
Het Volkwagenschip, bouwnummer
339 van de Schelde, gebouwd in op
dracht van Akers Mechaniske Verk-
sted te Oslo, moet Volkswagens en
volkswagenbusjes gaan vervoeren
van Hamburg naar de Verenigde
Staten: 2600 VW's of tegen de 900
busjes en ruim 1700 personenauto's
per vaart. Het schip zou in Oslo wor
den afgebouwd en van een motor
worden voorzien. Eigenaar moet
worden de reder Jan Erik Dyvi die
in charter voor Volkswagen vaart.
Het moet het 52ste en tevens groot
ste schip van de VW-chartervloot
worden. Het scheepscasco is woens
dagmorgen geheel onbeladen (ook
zonder ballast) door de Noorse sleep
boot Beni' van 2800 pk uit Vlis
singen vetrokken. Aanvankelijk
zouden twee Duitse sleepboten het
gloednieuwe casco naar Oslo varen,
maar uiteindelijk kwam de Noorse
sleper opdagen. De VW-boot is 176
meter lang en heeft een diepgang
van ruim zeven meter. Het draag
vermogen is 6747 ton van het schip,
dat, als het nog drijft, zo'n achttien
meter boven water steekt.
Haar zondagavond laai was nog
niets van bet Volkswagenschip ge
signaleerd, hoewel vliegtuigen van
het Coastel Command, de Engelse
kustwacht, op zoek waren evenals de
sleper Beni zelf en de 3000 pk sleper
Holland van scheepvaart- en ber-
gingsmaatschappy Doeksen Zn n.v.
uit Terschelling, welke laatste al di
rect na de vermïssihg op verzoek van
de Noorse werf in zee ging.
,Naar England varen'
He losgeslagen casco zou, naar de
verwachting, in weer en wind in de
richting van Engeland drijven. Don
derdagnacht sloeg het Volkswagen
schip los. Toen het uit Vlissingen
vertrok had het één heklicht aan
boord, dat werd gevoerd door buta-
gas, maar of dit nog brandde na het
losslaan was niet bekend. De sleep
boot ,Benl' zou in de storm van don
derdagnacht het casca zo'n zestig
mijl ten noorden van Texel hebben
verloren. De sleper zelf moet schade
hebben opgelopen, maar is niet Dein
Helder binnengelopen.
Nog donderdagnacht trok de sleep
boot .Holland' van 3000 pk er van
Terschelling uit om naar het
te zoeken. De Holland was
avond laat nog steeds aan het zoe
ken. Zaterdag voegde zich daarbij
van Schiphol een Convair van Mar
tin Air met aan boord zes met ver
rekijkers uitgeruste waarnemers.
Zondag moest dit toestel aan de
groml blijven vanwege slecht weer,
maar men bleef gereed staan en deed
de Noorse werf ook het aanbod om
vara Engeland uit mee te helpen te
zoeken. In verband met het afdrijven
door stroom en wind werd zondag
avond gezocht ter hoogte van de on
diepte Devilshlll (duivelsheuvcl), on-
den vliegtuig van het Coastel Com
mand een Shackleton-viermotorig
verkenningsvliegtuig of een helikop
ter) worden ingeschakeld bij het
zoekwerk. Het werd enigszins vreemd
gevonden dat nog geen enkel schip
het casco had gesignaleerd, hoewel
er in het weekeinde natuurlijk geen
vissersschepen op de Noorrjv.ee voe
ren. De Convair van Martin Air
zocht zaterdagmiddag van half een
tot kwart voor zes ten noordwesten
van Texel boven de Noordzee tussen
55 era 50 graden noorderbreedte en
vier graden westerlengte. De ver-
Een foto van het op de werf
van de Schelde in Vlissingen
voor een Noorse werf gebouw
de casco van een Volkswagen-
schip, toen dit afgelopen week
de Vlissmgse haven verliet. De
Volkswagenboot is nu zoele...
(Archieffoto PZCJ
wachting was dat het casco zondag
avond in de buurt van 57,5 graden
noorderbreedte zou drijven in de
richting van het noordelijke deel van
de Engelse kust.
Vreemd
Bij de rederij Doeksen vond men het
zondagavond wel wat vreemd dat
niemand mog het verdwenen casco
had gerapporteerd. Men achtte het
tamelijk onwaarschijnlijk dat het le
ge schip zou zijn gezonken, maar
men verwachtte dat het ofwel inmid
dels zou zijn gezonken ofwel zou zijn
gestrand. De Noorse verzekeraars
van het casco zochten niet alleen
hulp bij de rederij Doeksen, maar dus
ook bij Martin Air en bij Engelse
vliegtuigen om het casco, dat op
achttien meter hoogte boven zeewa
terpeil drijft te zoeken.
,YVe blijven zoeken, alles is nog mo
gelijk. Het duurt nu al drie dagen en
drié nachten lang, maar we gaan
doori, zei men manmoedig. ,Het zicht
is goed en de windkracht is vier,
maar het wordt wél het hoge noor
delijke deel van Engeland'.
,3 x USA' kon
niet doorgaan
De voorstelling .3 x USA', die de toneel
groep Studio zaterdagavond in de ZVU-
serie hedendaags toneel zou geven in de
schouwburg te Middelburg, kon niet
doorgaan in verband met ziekte van een
van de medespelenden, de acteur Jeroen
Krabbé. Het is nog niet bekend, wan
neer de voorstelling, die uit drie één-
akters bestaat, thans te Middelburg
wordt gegeven.
Aan de christelijke kweekschool voor
Zeeland, opleiding voer het Christel Mc
kleuteronderwijs slaagden voor de akte
B (hoofdleidster) de volgende kand 'ri-
ten: Jannetje Klink te Stellendam:
Adriana Jozina de Pu tter te Terneuz 1
en Cornelia Maria Uijl te Tempi-
TERHOLE Ecu brand in ee:
bouwsehuur laags rijksweg
Terhole heeft zaterdagavond voor ca
4 ton schade aangericht. De schuur,
gelegen bij de hoeve ,Het Hooge Huis'
en eigendom van de heer J. de Jonge,
brandde vrijwel volledig uit. Hoe het
vuur is ontstaan is onbekend.
land-'De eigenaar is tegen.brand verzekerd.
0 bij I Bij de brand gingen een partij stro en
nr ral een personenwagen (die in het ge
bouw stonden) verloren. De brand
weer van Hontenisse is van circa 11
tot 1 uur bezig geweest met ae blus-
singsvverkzaamheden. De brandweer
lieden konden niet veel meer doen,
dan de bijgelegen gebouwen voor hel
vuur vrijwaren.
De brand werd ontdekt door de land-
bouwer J. van Mol. Burgemeester C
J. van Hootegem van Hontenisse wai
bij de blussing aanwezig.
Op de fotoeen beeld van de felle brand
die tot ver in de omtrek te zien was.
ADVIES COMMISSIE ZEEHAVENOVERLEG
DEN HAAG De Commissie Zee-
liavenoverleg heeft er in een advies
aan minister drs J. A. Bakker van
verkeer en waterstaat op aange
drongen bij industrievestiging een
zeer vroegtijdig en geïntegreerd
onderzoek in te stellen naar de
millieuhygiënische kanten van de
zaak (lucht-, water- en bodemver
ontreiniging, rampen in de fabriek
en bij het vervoer). Deze aspecten
zouden reeds direct, als onderdeel
van de totale voorbereiding van
de overheidsbeslissing over een
voorgenomen vestiging, aan de or
de moeten komen, en niet pas na
het ogenblik waarop in beginsel
een positieve beslissmg werd ge
nomen.
Concentratie van de beoordeling vara
milieuhygiënische aspecten bij de een-
Gewonde op rijksweg
GOES Een automobilist uit Borsele
brak zijn sleutelbeen, toen hij bij een
linhaalpoging in d<* nacht vara zaterdag
op zondag de macht over zijn stuur
verloor.
Het ongeluk gebeurde op rijksweg
Twee personenauto's reden in de rich
ting Middelburg, om kwart voor twee
nachts. Bij de kruising naar Wol-
>haartsdijk walde J. J. de V. uit Borsele
,e voor hem rijdende personenauto, be
stuurd door C. J. op 't H. uit 's-Heer-
Arendskei-ke inhalen. Tijdens het inha-
begon de wagen van De V. Ie slip-
Hij reed tegen de linkerkant van
andere auto. Beide wagens raak
ten vam de weg, reden door een hek
en kwamen rechts van de weg,
der aan de dijk tot stilstand. De
die onder invloed van sterke drank
verkeerde, brak zijn sleutelbeen. Beide
auto's werden zwaar beschadigd.
trale overheid dcor m.ddel van een uni
forme procedure, is eveneens een wen
van de .Commissie Posthumus'. Op deze
wijze kan versnippering van schaarse
deskundigheid en regionaal uiteenlo
pen vara de normen worden voorko
men, meent de commissie. Dit neemt
niet weg dat toepassing van lande
lijke normen volgens haar ira concrete
gevallen door bijzondere omstandighe
den per regio tot verschillende beslis
singen kunnen leiden.
Minister Bakken- heeft het advies ter
kennismaking aan de beide kamers ge
zonden. Hij schrijft in een begeleiden
de brief dat het advies volgens da rege
ring voor de vestigiragsprocedure waar
devolle suggesties bevat, die in belang
rijke mate parallel lopen met de in
houd van de wet verontreiniging op
pervlaktewateren en de wet inzake de
luchtverontreiniging, suggesties die ook
overigens opvolging verdienen. ,Bij de
beslissing omtrent de industrievestiging
dienen primair de lagere publiekrech
telijke organen zich een oordeel te vor
men over alle daairbij betrokken facet
ten. met name ook de eventuele milieu
hygiënische repercussies Vroegtijdige
inschakeling van terzake deskundige ad
viesinstanties is daarbij uiteraard ge
wenst', aldus de minister.
GOES Tijdens een langdurige ver
gadering in de Prins van Oranje te
Goes heeft de Zeeuwse CHU zaterdag
do kandidatenlijst voor de statenver
kiezingen van maart samengesteld.
De CHU heeft nu 8 vertegenwoordigers
in de Zeeuwse staten. Vier van hen
zullen na de verkiezingen niet meer te
rugkomen.
Lijstaanvoerder is als gebruikelijk A.
J. Kala.nd uit Middelburg. 2 C. F. v. d.
Peyl, Kloetinge; 3 ir ,7. Prins, Goes; 4
E. Ph. Nieuwkerk, Poortvliet; 5 H. IJs-
sel, Zierikzee; 6 J. A. Schcele, Groede;
7 P. G. v. d. Bosse, Axel; 8 mr J. L.
Oosterman, Vlissingen: 9 N. Verboon,
Middelburg: 10 H. Harrewrjn, Middel
burg; 11 P. G. Vermaire, Kapelle; 12
H. Eversdijk, Heinkenszand; 13 mevr.
L. v. d. Plas-Tanis. Zaamslag: 14 A.
Hack, Amemuiden en 15 J. R. den Boer,
Goes. De kandidaten op de 16e tot ea
met de 20ste plaats zullen per CHU-
statenkring verschillen.
en mr Oosterman. Niet meer kandidas;
staan de huidige CHU-statenleden C. J.
Buurman. P. W. C. van Westen, E. Dek-
ker en W. Saraderse.
CHU-voorzi Iter C. F. v. d. Peyl reken:
dit jaar op negen zetels. Deze winst
lijkt hem haalbaar, omdat het
statenzetels met vier tot 49 zal
uitgebreid. De CHU houdt er r
mee. dat het aanzienlijke verlies,
de Unie bij de Bevelandse raadsverkie
zinggen leed, zich zal doorzetten. Vol
gens de heer Vara der Peyl waren dis
verkiezingen niet maatgevend. Over dt
kandidaatsstelling werden tijdens de be
sloten vergadering in Goes discussia
gevoerd zonder scherpe kanten, maar -
aldus de heer Van der Peyl wel le
vendig.
Slot van pagina 1
tot vijf weken is opgegeven. De rijks
wegen hebben nog het voordeel, dat
zij op dit moment met voorrang
worden bevoorraad. Op het traject
itussera Vlissingen en ae grens met
Noord-Brabant as dit winterseizoen
ADVERTENTIE
De
keuken presenteert zich in onze
showroom te Middelburg.
Komt en ziet deze unieke keuken
SHOWROOMS: KORTE NOORDSTRAAT 1, MIDDELBURG
Geopend: maandag tra vrijdag van 08.00-17.30 u.
HOUTKADE 7, GOES
Geopend: maandag tm vrijdag van 08.00-17.30 u.
Zaterdags van 10-12 uur.
SLEPENDE KWESTIE MET GEMEENTE
.eeuwse
Zoal
Zeeland heeft een zouttelcort. De
gladheidsbestrijdingzo lezen wij
elders in dit dagblad, heeft zeer
reel gevraagd. Toch hoeft niet el
ke rit van de strooiwagen zout. te
kosten. Zo vernemen wij uit Burgh
Westenschouwetij dat aldaar ge
meentepersoneel, gewaarschuwd
dat er gepekeld moest worden, de
zoutkar achter de vrachtauto
spande1. Daar is het bericht ge
lukkig niet ten eindewant men
begon daarop, zoals wij verder le
zen, ,de grote bak vol te laden met
Weg voor weg, straat voor straat
werd behandeld' zo vernemen wij,
,maar toen zij bij het. laadstation
terugkeerden om nieuw zout in
te nemen bleek de bak nog tjok
vol te zijn. In het morgenduister
bleek, dut er ergens een as niet
pakte, zodat er iets aan het strooi-
mechanisme haperde. De wielen
van de bak waren geblokkeerd en
werden door de vrachtuuto als
een slee over de weg gesleept'.
.Vele burgers', zo besluit, het be
richt, begrepen niet waarom liet
zo glad bleef. Snel werd de oude
strooimachine v;eer opgezocht om
alsnog opnieuw hel werk aan te
vangen. Mogelijk dat. de verbaas
de burgers dit verhaal ophelde
ring brengt'.
Wij hopen het van ganser harte.
Dat ze in Ilurgh nog maar lang
mogen strooien.
SAS VAN GENT Diverse
bewoners van de zgn Mijn-
bouwwijk' ofwel Belgische
buurt' in Sas van Gent, met na
me gezinnen in de Beneluxstraat
en de Joostenstraat, hebben te
kampen met een dermate gro
te wateroverlast, dat sommigen
hun woonwijk al als .openbaar
zwembad' hebben betiteld. In de
natte tijden stijgt bet water
hier en daar in de tuintjes,
brandgangen en trottoirs tot
een hoogte van zo'n tien cen
timeter, zodat nu en dan pas
na veel stunt- en vliegwerk
om natte voeten en enkels te
voorkomen eindelijk de voor
deur kan worden bereikt. Oor
zaak is het ontbreken van af-
voerputjes, terwijl de grond
voor de aanvang van de bouw
niet is gedraineerd.
Het betreft hier het in 1965 gebouw
de woningcomplex dat haaks op de
Beneluxstraat en Joostenstraat is
gesitueerd en dat wordt begrensd
door een groot stuk braakliggend
terrein. Enkele bewoners van deze
wijk, die eigendom is van het Al
gemeen Mijnwerkersfonds in Heer
len en beheerd wordt door het ma
kelaarskantoor J. F. Rouw NV in
Terneuzen, voelen zich in deze al
jaren slepende kwestie als een .speel
bal' tussen de gemeente Sas van
Gent en het Mijnwerkersfonds.
.Het is gewoon een afschuifsysteem',
zegt de heer G. Varkevisser, bewo
ner vara het perceel Beneluxstraat
39, die niet vara plan is om zijn
pas ontvangen aanslag voor rioolbe
lasting te betalen. De familie Var
kevisser woont sinds december 1967
in de Beneluxstraat en is hoogst
huis geweest era daar
het begin alsmaar dat er iets aan
gedaan zou worden. Later zeiden ze
dat het een zaak van het Mijnwer-
kersfonds was. Toen zijn we op het
kantoor van de heer Rouw gaan
zeuren en daar werd ons telkens
verteld dat het een zaak voor de
gemeente was. Ondertussen verdrin
ken we hiei' gewoon, we kunnen wed
met rubberbootjes gaan varen'.
Over de belofte van de heer Rouw,
dat de tuintjes worden opgehoogd
on door een gemetselde muur wor
den afgescheiden, zegt hij: ,Ze zijn
nog steeds niet geweest, ik heb nu
m'n tuimtje zelf maar opgehoogd. In
ons huurcontract slaat dat wij on
ze tuintjes zelf moeten verzorgen,
maar hoe kan dal nou in zulke om
standigheden?' Ook is hij er ont
stemd over dat ae gemeente nog
steeds geen moeite heen gedaan voor
de aaraieg van een pai Keerterrem,
zoals was toegezegd, ,2e doen of er
mets aan ae hand is, het is ge
woon een f.raaracieel trekken tusaera
oeLde instanties'.
Mevrouw P. Emans, bewooDsler van
het pand nummer 5ï, vraagt zien
af waarom ze eigenlijk huur moet
oetaien. naar geval is net meest ac-
cuut: het trottoir en de brandgang
bij haar hoeknuis staan soms zoda
nig onder water, dat ze slechts met
de grootst mogelijke moeite .droog
binnen kan komen. Zij vindt de toe-
staraden onhouaoaar haar man en
zijzelf zijn beide reunia^patienlen
era zoekt op korte termijn een an
dere woning. ,Nog liever vandaag,
aan morgenzegt zij. Even later
probeert ze met soppende voeten het
water in haar branugangetje te ,ovei
winnen'. Ook andere bewoners zien
regelmatig het water in hun tuin
tjes met angst en ontstemde gevoe
lens gestadig omhoogkomen om bij
voorbeeld een zandbak te veranderen
In een privé-zwemba/lje.
De heer Rouw die overigens toe
geeft dat het afvocrprobleem al veel
tc lang beslaat heeft nu van
het Mijnwerkersfoiids de toezegging
gekregen dat de tuinen in het voor
jaar worden verhoogd en dat het
fonds, ter vervanging van de nooit
aangelegde parkeerterreinen nu
plantsoentjes gaat aanleggen, zodra
het weer dit toelaat. De tuintjes
worden dan eveneens voorzien van
een afselieiding.
De heer Rouw, Het hele probleem
zal gelukkig spoedig uit de wereld
zijn. Het is eigenlijk ontstaan door
een slepende kwestie tussen het fonds
en de gemeente. De gemeente is ech
ter ook niet vrjj van schuld. Men
zou destijds zorgen voor bestrating
van de parkeerterrelntjes, maar dit
Is waarschijnlijk om financiële re
denen nooit gebeurd. Het fonds
gaat er nu maar plantsoentjes van
maken'. Verder zei hij: ,We hebben
al heel wat met die woningen te
doen gehad het beheer ls ira 1968
door zijn makelaarskantoor overge
nomen van de heer R. Slok uit Sas
van Gerat ,Ze zijn gebouwd met
ken al gauw te duur te zijn, zodatr
bijdragen van de industrie, maar ble-
de meeslen naar raliowoningen gin
gen (die bleken later nog duurder
driekwart stond lange tija leeg en
te zijn dan deze). Ze kepen slecht,
toen wij het beheer overnamen, had
den ze een geweldige opknapbeurt
nodig. We wilden het beheer we)
overnemen, maar hebben daarbij be
paalde eisen gesteld. We doen er
alles voor om het de mensen naar
de zin te mak§ra en het is gewoon
een eis dat deze zaak voor 100 pel
In orde komt. De kwestie van de af
voerputjes blijft echter een gemeente
zaak'. De heer Rouw deelde overigens
mee dat de betreffende bewoners a.
zoveel mogelijk op de hoogte zijn
gesteld van de plannnen voor de zee:
nabije toekomst. Hij zei het te be
treuren dat door de .nare' kwestie
tussen de gemeente en het Mijnwer
kersfonds de zaak zo lang is aange
houden.
De heer M. Aertse, opzichter van
bouw- en woningtoezicht in Sas valt
Gent noemde de wateroverlast tijdens
de huidige weersomstandigheden een
volkomen normale zaak, omdat de
bevroren ondergrond geen water
doorlaat.
Hij weet zieli slechls één klacht
te herinneren, die. de afgelopen week
aan liem is gericht. Zijn mening Is
dat in dit geval drainage de enige
oplossing zou zijn. Burgemeester R.
A. J. den Boer noemde hef afvner-
prnllleem een .nare zaak' en wil het
liele geval grondig bestuderen. Over
klachten is ook do lieer Den Boer
niet zoveel bekend. ,Maar als de
gemeente hier inderdaad dehet aan
is', zo zei hij, ,dan moet er onmid
dellijk Iets aan gedaan worden. Het
is een erg vervelende zaak'.
tot nu toe 300 ton zout gestrooid a
5 a 600 iton zand.
In de andere depots langs de rijks-
wegera m Zeeland treft men uiteen
lopende situaties. Larags het traje:
Breskens-Sluis en Bede-grens vrat
men twee depots, te Breskens en i'
Domburg. De voorraad zout ira
depots is vrijwel geheel
Per strooibeurt gebruikt
gemiddeld zo'n vijftien ton zout -I
er is hoop, dal men deze week tó:
op 8 december bestelde zout buutc-
krijgt.
deports, langs de rijkswegen Pert.
polder-Kapellebrug, Sluiskil - Sa
vara Gent en Sluiskil - Axel r,o(
enkele honderdera toornen zout bevui
len. H-ier heeft men tot nu toe -1M'
ton nodig gehad. Dienstkring Tern»:
zen. waar men de wegen Temeu2e-
Sluiskil langs beide zijden van M
kanaal bewaakt (één depot) beschik:
nog over acht ton zout. voldoends:
voor één strooibeurt. Tot nu los;
heeft men bier honderd ton gebruik:,
voor kerst is nieuwe voorraad te
steld. De capacite/t van liet depee
Terneuzen bedraagt 40 tot 50 tce^
Ira de dienstkring Zierikzee betrek;
men het zout uit het Rotterdams
depot van de KNZ. De situatie ill
hier goed. Men verzorgt de gladliekkj
bestrijding op de rijkswegen van Ge
vel ingendam tot Zierikzee. de as-
sluitende weg naar Zijpe en de r.jb-
weg op Stat-Flnhpsland. Eén strooi
beurt vraagt gemiddeld zo'n zevfi
ton zout, in drie depots langs dj
verschillende trajecten ligt nog 21!
ton opgeslagen. .We hebben prac--
tige opslagruimten, die we in W
najaar barstens vol stampen', zo w-
zekerde men ons in deze dienstkn*'
vara rijkswaterstaat. Waaruit valt
te leiden, da-t accommodatie en i
paciteib- van de depots mede een rè
spelen, evenals een per J:"*"
paald door aantal en omvang m
de opslagruifutera.
Gezien hot algemene beeld in
depots en de precaire situatie W
verschillende gemeenten is liet
hopen, dat vorst cn gladheid ut
blijven, tot de voorraden weer cf
peil zijn gebracht.
PLAATSELIJK ENIGE REGEN
In hel algemeen veel bewolking nu*
plaatselijk enige regen. Overwegend m»'
tige wind tussen zuidoost en zuid. Onjc
veer dezelfde temperaturen als gister®
Vooruitzichten voor dinsdag en woe®-
dag, opgesteld door het, KNMI op zonk!
om J8.00 uur: aanhoudende kans op re
gen en geleidelijk wat minder zacht-
Weersvooruitzichten in cijfers geniidd»
over Nederland: voor dinsdag: aana
uren zon: 1 tot 4; min.temp.: 1 tot'
graden boven normaal; max.temp.: va»
ongeveer normaal tot 3 graden bovtjj
normaal. Kans op een droge periode va»
minstens 12 uur: 80 procent. Kans C{
een geheel droog etmaal: 50 procent I
Voor woensdag: aantal uren zon: 0 t;
3. Min.temp.: van ongeveer norinw
tot 4 graden boven normaal. Max.tenip-j
omstreeks normaal. Kans op een drop
periode van minstens 12 uur: 70 proco»-
Kans op een geheel droog etmaal:
procent. I
Normalen voor 11-15 januari 1970: f
doppen in de braiulgang'
Den Helder
Eelde
De Bilt
Vlissingen
Zuid-Limburg
min.temp, max.teUfj
13 januari
Zon op
Maan op
ZON EN MAAN
onder lW
onder