PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MR DE BLOCK STELT PORTEFEUILLE TER BESCHIKKING Mr Biesheuvel: respect voor besluit afgetreden De Block ,Geen Schelderegime voor havens onafhankelijk van Rotterdam' Kabinet laat metaal-cao passeren omwille arbeidsvrede Grapperhaus als opvolger genoemd KOFFIEPRIJS AANZIENLIJK VERHOOGD Vandaag in de krant... Apocrlefen DRS NYPELS: GRAPPERHAUS ACCEPTABELE OPVOLGER Rapportenwerk 213e jaargang no. 5 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Woensdag 7 januari 1970 Blnsmarathon in Rotterdam De minister-president zei gistermiddag op een persconferentie het besluit van mr De Block te respecteren, maar geen aandrang op hem te hebben uitgeoefend om aan te blijven. Ook drs Schmelzer zei te betreuren dat de minister ge meend heeft zich niet met het stand punt van het kabinet te kunnen ver enigen en daaruit de politieke conse quenties heeft getrokken. De fractie leider prees de minister voor zijn ,be- (Zie slot pag. 3 kol. 2) GRAPPERHAUS Amsterdam (ANP) Met ingang van vandaag zullen de prijzen van gebrande koffie, afhankelijk van de soort, met 16 tot 27 cents per pakje van 250 gram worden ver hoogd en de prijs van oploskoffie met 14 cents per 50 gram. De zeer scherpe stijging van de prijzen op de wereldkoffiemarkt en de verho ging van het invoerrecht per 1 januari jongstleden maakten deze prijsverho ging noodzakelijk. Enquête Een enquête heeft uitgewezen, dat slechts twee procent van de fruittelers in Nederland het beleid van minister Lardinois goed vindt. (Pag. 2) De Block DE AFGETREDEN minister De Koek heeft naam gemaakt ais de minister van het aardgas. Zijn be leid werd echter ook gekenmerkt door een zwakke presentatie van heit beleid... (pag 3) Postzegel DE DUURSTE postzegel ter we reld komt onder de hamer, een gebeurtenis die vole fvletaJisten nu al in spanning houdt... (pag 7) Binnen- en buitenlands nieuws: pag. 1, 3, 7 en 11. Zeeuws nieuws: pag. 2, 4 en 5. Sport: pag. 9. Radio-tv: pag. 13. Financieel nieuws": pag. 15. In politieke leringen wordt aangeno men dat de hoge metaal-cao niet de enige reden voor mr De Block vorm de om af te U-eden. Het was een publiek geheim dat de minister al lange tijd met de gedachte speelde om heen te gaan. Hij ondervond veel kriitiek van de oppositie, maar kwam ook wel eens met de regeringspar tijen in conflict. Nog eind vorig jaar wilde hij zijn portefeuille ter be schikking stellen toen de KVP- fractie tegen zijn zin cle motie- Goudzwaard steunde, waarin om een wettelijk gefundeerd onderzoek werd gevraagd naar fusies en con centraties in het bedriifslcven. Drs Schmelzer en premier De Jong wis ten hem toen daarvan te weerhou den. Presentatie (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De fractieleider van de KVP drs Schmelzer speurt hard naar een opvolger voor mr L. de Block, die gisteren aftrad als minister van economische zaken nadat de ministerraad de cao voor de metaalindustrie had goedgekeurd- De minister vroeg ontslag om dat hij de gevolgen van deze daad voor het prijsbeleid niet voor zijn verantwoordelijkheid wil nemen. Als zijn opvolger wordt genoemd de katholieke staatssecretaris van financiën, dr F. H. M. Grapperhaus. Dr Grapperhaus was gisteravond nog niet officieel benaderd, maar behoort wel tot de mogelijke kan didaten. Hij wilde gisteravond nog niet zeggen of hij een verzoek mi nister te worden zou aanvaarden. ,Dat moet ik eerst nog eens rustig overwegen', aldus de staatssecre taris, die op het ogenblik is belast met fiscale zaken. Dr Grapperhaus is 42 jaar en heeft zich als onder minister in het kabinet-De Jong een goede naam verworven. Hij is voor alle regeringspartijen accep tabel en wordt algemeen als een ministeriabele figuur beschouwd. Ook wordt de mogelijkheid niet uitgesloten dat drs Schmelzer zelf de portefeuille van economische zaken op zich zal nemen. Premier de Jong, die het aftreden van mr De BLook gistermiddag na aflooj van het laatste kabinetsberaad over d< metaal-cao bekend maakte, zei dait het aftreden van mr De Block de politieke formule, waarop het kabinet is samen gesteld, niet aantast. Hij zag het ont slag als een ministerscrisis en meende dat iemand van dezelfde politieke kleur als mr De Block de minister zou moe ten opvolgen. Drs Schmelzer liet gis teren weten deze keer. in tegenstelling tot de situatie in 1967 toen men pas na veel bedankjes bij mr De Block te recht kwam, ruime mogelijkheden tot bezetting van het departement van economische zaken te zien. De. Op de foto'sboven: In het pers centrum Nieuwspoort deelde mi nister president De Jong gister- e, dat de minister van economische zaken, mr. L. de Block en staatssecretaris Va.n San hun ontslag hadden aange boden. Op de foto onder: de af getreden minister verlaat het pand van economische zaken. v (Van onze parlementaire redactie.) DEN HAAG ,Ik vind het voor de heer De Block persoonlijk een hele nare zaak. Het is de minister in dit kabinet waar ik het meeste te maken heb gehad als voor zitter van het college voor de scheepvaart. Ik respecteer niette min het besluit van minister De Block'. Aldus reageerde gister avond de Anti-Revolutionaire frac tieleider in de tweede kamer, mr B. W. Biesheuvel, op het vertrek van minister De Block. Van mr Biesheuvel is bekend, dat hij in 1967 bij de kabinetsformatie niet in zee wilde gaan met mr De Block op economische zaken. Hij achtte de heer De Block te zwak voor deze post in een kabinet onder zijn leiding. Vindt de AR-fractievoorzitter dat de ontwikke ling hem in het gelijk heeft gesteld? ,Het hoofdstuk van de kabinetsformatie is voor mij gesloten. Ik wil er niet meer over praten', luidt het antwoord stroef. Voor mr Biesheuvel is liet duidelijk dat er tussen minister De Block en de an dere kabinetsleden een legitiem verschil van opvatting bestond. ,Het allerbelang rijkste voor mij is dat er nu heel snel een bekwame KVP'er gevonden wordt voor de portefeuille van economische zaken, een allround econoom, die de moeilijke problemen van dit departement aan kan'. Wantrouwen In de kamer is minister De Block de afgelopen drie jaar het felst aan vallen door D '66, de eerste fractie die een motie van wantrouwén tegen de bewindsman indiende. ,Wat wij minister De Block het meest hebben verweten', zegt fractielid drs E. Nypels (mr Van Alierlo zit in Parijs), ,is een volslagen gebrek aan een totale industrialisatiepolitiek. Het was altijd een passief afwachten. Het ontbrak mi nister De Block aan de wil tot middel lange termijnplanning. Later kwamen daar de prijzen nog bij. We hebben ons toen van harte achter de motie van de PvdA geschaard'. Volgens de heer Nypels krijgt de nieuwe man op economische zaken weinig ge legenheid om een goed beleid op te bou wen. .Hij zit in de eerste plaats nog met de brokken van De Block. Verder is de tijd tot de volgende kabinetsfor matie wel ei'g kort. Of de KVP een geschikte opvolger kan leveren? Het irobleem is dat men in de KVP niet lomogeen denkt. Men zoekt daar meestal naar een neutrale figuur en dat is nooit een sterke man'. Dr Grapperhaus is voor drs Nypels wel acceptabel. De staatssecretaris is vol gens hem een zeer goed vakman. hij helemaal niets had spanningen in het kabinet. Mr Geertsema zei het vanzelfsprekend te vinden dat uit de KVP zelf een op volger voor minister De Block gezocht zal moeten worden. ,Er moeten voor ons bijzonder zwaarwegende argumenten zijn, willen wij tegen een kandidaat van de KVP bezwaar kunnen maken', aldus de liberale fractievoorzitter. .En tegen de heer Grapperhaus hebben wij die zwaar wegende argumenten niet'. De fractievoorzitter van de VVD, mr W. J. Geertsema, meent dat mr De Block gelijk heeft af te treden als hij vindt dat hij zijn beleid niet meer naar behoren kan vervollen, als gevolg van de aanvaarding van de metaal-cao. Ook de heer Geertsema zei ,een interne af- keeri te hebben van deze cao, maar hij vroeg zich af, wat het alternatief moet zijn. ,Ik heb niet het idee', aldus het liberale kamerlid, ,dat de heer De Block zelf ook een alternatief zal hebben. Daar zou ik dan erg benieuwd naar zijn'. De heer Geertsema, die gistermiddag om drie uur door premier De Jong op de hoogte was gesteld van het besluit van minister De Block, had aanvankelijk weinig waarde gehecht aan de geruch ten dat de bewindsman zijn functie ter beschikking wilde stellen. Temeer daar ,e voorzitter van de Rotter damse kamer van koop handel heeft een uiterst nieuwjaarstoespraak gehouden. We gebruiken deze toevoeging, omdat we de rede niet gehoord, maar wel gelezen hebben: het is een goed en met zwier gestyleerd stuk. Dat neemt voor deze kamervoorzitter in. De Nederlandse taal wordt immers in allerlei ambtelijke toe spraken zo vaak gemolesteerd, dat elke uitzondering op deze droeve regel enig extra-applaus waard is. In dit handge klap willen we ons gaarne mengen. Maar verder houdt eigenlijk de reden tot applaudisseren op. We zullen uiteenzet ten waarom. Voorzitter Fockema Andreae sugge reert bepaalde opvattingen zonder exact te zeggen wie of wat hij be doelt. Zo doet hij schamper over diege nen buiten Rotterdam, die ook wel eens wat zeggen of schrijven over de haven- problematiek van Nederland en met enig misprezen heeft hij het in dit verband over: .regionaal rapportenwerk' en over de .levendige stoelendans van iedereen om overal mee te praten'. En hij voegt er aan toe: .Rapporten, waaraan nau welijks de waarde van apocriefe ge schriften mag worden toegekend, worden in het publiek debat tot evangeliewoorden, half Nederland be moeit zich met de zeehavenfunctie'. Heel mooi gezegd, het klinkt zelfs gedragen als ware het een liturgische formule. Maar de vraag is: welke stukken bedoelt de heer Fockema Andreae nu eigenlijk? Hij noemt helaas géén rapport bij naam of toenaam. In het deltagebied zal echter menigeen wil len weten welke rapporten naar de me ning van deze Rotterdamse kamervoor zitter nu precies als .apocriefe geschrif ten' moeten worden aangemerkt. Het recente Rijnmondrapport? Het groene boekje van het Overlegorgaan Zeehaven- beleid Of misschien ja waarom niet het Rotterdamse regionale rapport ,2000 plus'? Rotterdamse kamervoorzitter maa Wat is canoniek, wat is apocrief De Rotterdamse kamervoorzitter maakt ons nieuwsgierig. Gelukkig valt met zekerheid te zeggen, dat bin nenkort een geschrift zal worden gepu bliceerd, waarin juist deze vraag zal worden behandeld. Wij doelen op het rapport van de commissie-Verburg, wel ke commissie samengesteld uit des kundigen uit geheel Zuidwest-Neder land de hele stapel rapporten van de laatste tijd heeft doorgelicht. Die door lichting is geschied in opdracht van het Overlegorgaan Zuidwest-Nederland (in clusief Rotterdam) en zal mag men aannemen tot gevolg hebben, dat op wetenschappelijke wijze kan worden uit gemaakt wat al die rapporten nu eigen lijk voor het beleid waard zijn. De ca nonieke geschriften blijven over, de apo- criefen kunnen naar de archiefkast. Men mag er van uitgaan, dat in het rapport van de commissie-Verburg allerlei zaken wél met naam en toenaam worden ge noemd: de Rotterdamse deskundige in de commissie kon zich namelijk niet met de conclusies verenigen en dat op zichzelf duidt al op een scherp-omlijnde mening van de grootst-mogelijke meer derheid der commissie. In ieder geval kan nu op enige duidelijkheid worden gerekend en dat is meer dan de heer Fockema Andreae geeft in zijn nieuw jaarsrede: zijn eloquente zinnen over dit onderwerp geven geen enkel hou vast. Bijeen ,Als het kabinet de cao anders had behandeld, dan zouden we morgen de kamer bijeen hebben laten roe pen', aldus reageerde mr M. Vro lijk, plaatsvervangend fractievoor zitter van de PvdA ln de tweede ka mer. De heer Vroljjk vond het merk waardig dat premier De Jong alleen de fractievoorzitters van de rege ringspartijen heeft ingelicht over het aftreden van mr De Block. Hij voelt er niets voor alleen om Inge licht te worden de kamer bijeen te la ten roepen. ,Dit is zomaar een opmer king over een manier van doen', aldus mr Vrolijk, die nog geen contact heeft gehad met zijn fractievoorzitter drs P'~ Zie slot pag. 7 kol. 6) VOORZITTER KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM: ,HALF NEDERLAND BEMOEIT ZICH MET ROTTERDAMS HAVENFUNCTIE' (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM De voorzitter van de Rotterdamse kamer van koophandel, mr W. H. Fockema Andreae, heeft dinsdagmiddag in zijn nieuwjaarsrede waarschuwend de vinger opgestoken tegen een apart zeehavenbeheersgebied in het zuidelijk deltagebied over de rijksgrens heen van Antwerpen tot aan zee en dan los van Rotter dam. Een zogenaamd Schelderegime, zoals hij het noemde. Hij doelde daarbij kennelijk op de uitspraken van minister Bakker van verkeer en waterstaat, onlangs in Zaandam gedaan, maar deze zei, dat er in Nederland in de toekomst plaats is voor hooguit vier be heersgebieden voor zeehavens. Men mag volgens mr Fockema An drea niet stilzwijgend uitgaan van een natuurlijk belangenverbaml over de rijksgrenzen heen en daarbij Rot terdam vergeten. ,Ons (Rotterdam se) zicht op de delta omvat naast Dordrecht en West-Brabant ook Zeeland', zo zei de voorzitter van de kamer. Over de relatie met Antwerpen zei de kamervoorzitter dait Rotterdam en Antwerpen elikaar de hand rei ken via het komende verbindingska naal van Antweipen met de Rijn en door moderne pijplijnstelsels. Hij kende bijzondere betekenis toe aan pijplijnstelsels van grote allure, maar .Rotterdam gaat oppijpen als het cadeau van pïjpl ijnstraten vol eenrichtingsverkeer wordt beloofd in plaats van de met recht gevraagde industriële ontplooiingsmogelijkhe den in wijder boog rondom Rotter dam'. Hij zei: ,Het proces van ont wikkeling in de delta, dat al zoveel misverstand heeft gewekt door overmatige publiciteit van ongenu anceerde ideeën en ongecoördineerde standpunten, dient nu in een bedding van systematisch en wetenschappe lijk verantwoord internationaal overleg geebracht te worden, om vooral de functie van de steden in een nieuwe tijd te bevestigen'. Mr Fockema Andreae zette zich in zijn nieuwjaarstoespraak af te gen regionaal rapportenwerk over vraagstukken, die met de functie van "Rotterdam verbonden zijn. ,Er is een levendige stoelendans van iedereen om overal over mee te pra ten. Rapporten waaraan nauwelijks de waarde van apocriefe geschrif ten mag worden toegekend worden in het publiek debat tot evangelie woorden. Half Nederland bemoeit zich met de zeehavenfunctie. Maar alleen de grote steden maken deze functie waar en bepalen haar ka rakter door op het stramien haar geografisch en historisch toever trouwd, voort te borduren. Hert pa troon is .bezig blijven' met ontwik keling en ,al doende leren'. De voorzit/ter van de Kamer van Koop handel meent dat de scheppende functie', het ontwikkelen van de zeehaven, niet een functie is van de overheid alleen, maar van de stadsgemeenschap. Hij zei: ,Het is een functie die grenzeloos zou kun nen worden maar waaraan het ka rakter van de stad zelf eigen gren zen moet durven stellen'. In de manifestatie .Communicatie '70 te Rotterdam ziet mr Fockema Andreae een aanleiding om met de kamers van Amsterdam en Antwer pen vragen over de functie van de Kamer van Koophandel en fabrieken in een wereldstad in nieuwe omstan digheden te onderzoeken en haar medeverantwoordelijkheid voor de welstand van de steden te recht- vaardigen. De voorzitter van de kamer toondp zijn dankbaarheid jegens de rijks overheid omdat deze niet verder voet heeft gegeven aan de onder schatting van Rotterdams economi sche functie en dat voor de ontwik keling van de zeehaven, Maasvlak te en geul, Rijnpoorthaven en pijp- ieidingsystemen, weg- en spoorver bindingen met rivierkruisingen als vitale elementen voor funetiehand- having van Rotterdam worden aan vaard, mer heeft ook nog enige opmerkin gen gemaakt over het havenbe heer. Kennelijk zijn die als antwoord bedoeld aan het adres van minister Bak ker, die vorige maand in Zaandam voor het Verbond van Nederlandse Onderne mers sprak over .hooguit vier grote ge bieden voor zeehavenbeheer in ons land in de toekomst'. We weten overigens niet zeker of de opmerkingen van de heer Fockema Andreae zijn bedoeld als re pliek op wat de minister heeft gezegds ook te dien aanzien blijft hij in het vage, hij noemt zelfs de naam van de bewinds man niet. Waarom toch dat cryptisch gedoe? Waarom niet vierkant gezegd welke rapporten naar de mening van de Rotterdamse kamer van koophandel slecht of apocrief zijn, waarom niet na drukkelijk gezegd enige kanttekeningen te willen maken op een toespraak van een minister? Men is toch in Rotterdam gewoonlijk niet bang om de dingen bij hun naam te noemen, dat is juist de charme van de Rotterdammers. Eén ding is wel duidelijk geworden: Rotterdam wil zich niet laten Iso leren van Antwerpen. Beide plaat sen .reiken elkaar de hand' zegt nu de welsprekende kamervoorzitter. Geluk kig, dat moet ook: er kan nog veel meer samenwerking komen. Het gaat er om we citeren opnieuw ,de functie van de steden in een nieuwe tijd te be vestigen'. Natuurlijk. Maar laat men op passen voor begrippen, die historisch te sterk geladen zijn. Als bijvoorbeeld wordt gesproken over ,deze stad', over ,onze stad', over beide steden' (Ant werpen en Rotterdam), dan zijn dat ver ouderde begrippen, die een lokaal den ken vooronderstellen. Zuidwest-Neder land is echter veel meer een eenheid dan men zelfs aan de Nieuwe Waterweg veronderstelt: men spreekt daar welis waar bij voorkeur over de Gouden Del ta, maar men bedoelt het Gouden Rot terdam. De heer Fockema Andreae stelt ergens ln zijn rede een in dit opzicht typerende vraag: ,Is de (Rotterdamse) kamer bij de tijd?' Als zij de totaliteit van het zuidwesten primair durft te stel len, menen wij: ja. Als zij puur-Rotter- dams denkt en handelt: nee. Klein-Rot- terdams denken kan heel apocrief zijn. STAKING BIJ ACADEMIE GRONINGEN (ANP) De academic Minerva te Groningen gaat met in gang van vandaag in staking. Hiermee verklaren de leerlingen zich solidair met de akte-opleidingen van de katholieke leergangen te Tilburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1970 | | pagina 1