PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MR DE BLOCK STELT PORTEFEUILLE
TER BESCHIKKING
Mr Biesheuvel: respect voor
besluit afgetreden De Block
,Geen Schelderegime voor havens
onafhankelijk van Rotterdam'
Kabinet laat metaal-cao
passeren omwille arbeidsvrede
Grapperhaus als
opvolger genoemd
KOFFIEPRIJS
AANZIENLIJK
VERHOOGD
Vandaag
in de
krant...
Apocrlefen
DRS NYPELS: GRAPPERHAUS ACCEPTABELE OPVOLGER
Rapportenwerk
213e jaargang no. 5
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Woensdag 7 januari 1970
Blnsmarathon
in Rotterdam
De minister-president zei gistermiddag
op een persconferentie het besluit van
mr De Block te respecteren, maar geen
aandrang op hem te hebben uitgeoefend
om aan te blijven. Ook drs Schmelzer
zei te betreuren dat de minister ge
meend heeft zich niet met het stand
punt van het kabinet te kunnen ver
enigen en daaruit de politieke conse
quenties heeft getrokken. De fractie
leider prees de minister voor zijn ,be-
(Zie slot pag. 3 kol. 2)
GRAPPERHAUS
Amsterdam (ANP) Met ingang
van vandaag zullen de prijzen van
gebrande koffie, afhankelijk van
de soort, met 16 tot 27 cents per
pakje van 250 gram worden ver
hoogd en de prijs van oploskoffie
met 14 cents per 50 gram.
De zeer scherpe stijging van de prijzen
op de wereldkoffiemarkt en de verho
ging van het invoerrecht per 1 januari
jongstleden maakten deze prijsverho
ging noodzakelijk.
Enquête
Een enquête heeft uitgewezen,
dat slechts twee procent van de
fruittelers in Nederland het beleid
van minister Lardinois goed vindt.
(Pag. 2)
De Block
DE AFGETREDEN minister De
Koek heeft naam gemaakt ais de
minister van het aardgas. Zijn be
leid werd echter ook gekenmerkt
door een zwakke presentatie van
heit beleid... (pag 3)
Postzegel
DE DUURSTE postzegel ter we
reld komt onder de hamer, een
gebeurtenis die vole fvletaJisten nu
al in spanning houdt... (pag 7)
Binnen- en buitenlands
nieuws: pag. 1, 3, 7 en 11.
Zeeuws nieuws: pag. 2, 4 en
5.
Sport: pag. 9.
Radio-tv: pag. 13.
Financieel nieuws": pag. 15.
In politieke leringen wordt aangeno
men dat de hoge metaal-cao niet de
enige reden voor mr De Block vorm
de om af te U-eden. Het was een
publiek geheim dat de minister al
lange tijd met de gedachte speelde
om heen te gaan. Hij ondervond veel
kriitiek van de oppositie, maar kwam
ook wel eens met de regeringspar
tijen in conflict. Nog eind vorig jaar
wilde hij zijn portefeuille ter be
schikking stellen toen de KVP-
fractie tegen zijn zin cle motie-
Goudzwaard steunde, waarin om een
wettelijk gefundeerd onderzoek
werd gevraagd naar fusies en con
centraties in het bedriifslcven. Drs
Schmelzer en premier De Jong wis
ten hem toen daarvan te weerhou
den.
Presentatie
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De fractieleider van de KVP drs Schmelzer speurt
hard naar een opvolger voor mr L. de Block, die gisteren aftrad als
minister van economische zaken nadat de ministerraad de cao voor
de metaalindustrie had goedgekeurd- De minister vroeg ontslag om
dat hij de gevolgen van deze daad voor het prijsbeleid niet voor zijn
verantwoordelijkheid wil nemen. Als zijn opvolger wordt genoemd de
katholieke staatssecretaris van financiën, dr F. H. M. Grapperhaus.
Dr Grapperhaus was gisteravond
nog niet officieel benaderd, maar
behoort wel tot de mogelijke kan
didaten. Hij wilde gisteravond nog
niet zeggen of hij een verzoek mi
nister te worden zou aanvaarden.
,Dat moet ik eerst nog eens rustig
overwegen', aldus de staatssecre
taris, die op het ogenblik is belast
met fiscale zaken. Dr Grapperhaus
is 42 jaar en heeft zich als onder
minister in het kabinet-De Jong
een goede naam verworven. Hij is
voor alle regeringspartijen accep
tabel en wordt algemeen als een
ministeriabele figuur beschouwd.
Ook wordt de mogelijkheid niet
uitgesloten dat drs Schmelzer zelf
de portefeuille van economische
zaken op zich zal nemen.
Premier de Jong, die het aftreden van
mr De BLook gistermiddag na aflooj
van het laatste kabinetsberaad over d<
metaal-cao bekend maakte, zei dait het
aftreden van mr De Block de politieke
formule, waarop het kabinet is samen
gesteld, niet aantast. Hij zag het ont
slag als een ministerscrisis en meende
dat iemand van dezelfde politieke kleur
als mr De Block de minister zou moe
ten opvolgen. Drs Schmelzer liet gis
teren weten deze keer. in tegenstelling
tot de situatie in 1967 toen men pas
na veel bedankjes bij mr De Block te
recht kwam, ruime mogelijkheden tot
bezetting van het departement van
economische zaken te zien.
De.
Op de foto'sboven: In het pers
centrum Nieuwspoort deelde mi
nister president De Jong gister-
e, dat de minister van
economische zaken, mr. L. de
Block en staatssecretaris Va.n
San hun ontslag hadden aange
boden. Op de foto onder: de af
getreden minister verlaat het
pand van economische zaken. v
(Van onze parlementaire redactie.)
DEN HAAG ,Ik vind het voor
de heer De Block persoonlijk een
hele nare zaak. Het is de minister
in dit kabinet waar ik het meeste
te maken heb gehad als voor
zitter van het college voor de
scheepvaart. Ik respecteer niette
min het besluit van minister De
Block'. Aldus reageerde gister
avond de Anti-Revolutionaire frac
tieleider in de tweede kamer, mr
B. W. Biesheuvel, op het vertrek
van minister De Block.
Van mr Biesheuvel is bekend, dat hij
in 1967 bij de kabinetsformatie niet in
zee wilde gaan met mr De Block op
economische zaken. Hij achtte de heer
De Block te zwak voor deze post in
een kabinet onder zijn leiding. Vindt de
AR-fractievoorzitter dat de ontwikke
ling hem in het gelijk heeft gesteld?
,Het hoofdstuk van de kabinetsformatie
is voor mij gesloten. Ik wil er niet
meer over praten', luidt het antwoord
stroef.
Voor mr Biesheuvel is liet duidelijk dat
er tussen minister De Block en de an
dere kabinetsleden een legitiem verschil
van opvatting bestond. ,Het allerbelang
rijkste voor mij is dat er nu heel snel
een bekwame KVP'er gevonden wordt
voor de portefeuille van economische
zaken, een allround econoom, die de
moeilijke problemen van dit departement
aan kan'.
Wantrouwen
In de kamer is minister De Block
de afgelopen drie jaar het felst aan
vallen door D '66, de eerste fractie
die een motie van wantrouwén tegen
de bewindsman indiende.
,Wat wij minister De Block het meest
hebben verweten', zegt fractielid drs E.
Nypels (mr Van Alierlo zit in Parijs),
,is een volslagen gebrek aan een totale
industrialisatiepolitiek. Het was altijd
een passief afwachten. Het ontbrak mi
nister De Block aan de wil tot middel
lange termijnplanning. Later kwamen
daar de prijzen nog bij. We hebben ons
toen van harte achter de motie van de
PvdA geschaard'.
Volgens de heer Nypels krijgt de nieuwe
man op economische zaken weinig ge
legenheid om een goed beleid op te bou
wen. .Hij zit in de eerste plaats nog
met de brokken van De Block. Verder
is de tijd tot de volgende kabinetsfor
matie wel ei'g kort. Of de KVP een
geschikte opvolger kan leveren? Het
irobleem is dat men in de KVP niet
lomogeen denkt. Men zoekt daar meestal
naar een neutrale figuur en dat is nooit
een sterke man'.
Dr Grapperhaus is voor drs Nypels wel
acceptabel. De staatssecretaris is vol
gens hem een zeer goed vakman.
hij helemaal niets had
spanningen in het kabinet.
Mr Geertsema zei het vanzelfsprekend
te vinden dat uit de KVP zelf een op
volger voor minister De Block gezocht
zal moeten worden. ,Er moeten voor ons
bijzonder zwaarwegende argumenten
zijn, willen wij tegen een kandidaat van
de KVP bezwaar kunnen maken', aldus
de liberale fractievoorzitter. .En tegen de
heer Grapperhaus hebben wij die zwaar
wegende argumenten niet'.
De fractievoorzitter van de VVD, mr
W. J. Geertsema, meent dat mr De
Block gelijk heeft af te treden als hij
vindt dat hij zijn beleid niet meer naar
behoren kan vervollen, als gevolg van
de aanvaarding van de metaal-cao. Ook
de heer Geertsema zei ,een interne af-
keeri te hebben van deze cao, maar hij
vroeg zich af, wat het alternatief moet
zijn.
,Ik heb niet het idee', aldus het liberale
kamerlid, ,dat de heer De Block zelf
ook een alternatief zal hebben. Daar
zou ik dan erg benieuwd naar zijn'.
De heer Geertsema, die gistermiddag
om drie uur door premier De Jong op
de hoogte was gesteld van het besluit
van minister De Block, had aanvankelijk
weinig waarde gehecht aan de geruch
ten dat de bewindsman zijn functie ter
beschikking wilde stellen. Temeer daar
,e voorzitter van de Rotter
damse kamer van koop
handel heeft een uiterst
nieuwjaarstoespraak
gehouden. We gebruiken deze
toevoeging, omdat we de rede
niet gehoord, maar wel gelezen
hebben: het is een goed en met zwier
gestyleerd stuk. Dat neemt voor deze
kamervoorzitter in. De Nederlandse taal
wordt immers in allerlei ambtelijke toe
spraken zo vaak gemolesteerd, dat elke
uitzondering op deze droeve regel enig
extra-applaus waard is. In dit handge
klap willen we ons gaarne mengen.
Maar verder houdt eigenlijk de reden tot
applaudisseren op. We zullen uiteenzet
ten waarom.
Voorzitter Fockema Andreae sugge
reert bepaalde opvattingen zonder
exact te zeggen wie of wat hij be
doelt. Zo doet hij schamper over diege
nen buiten Rotterdam, die ook wel eens
wat zeggen of schrijven over de haven-
problematiek van Nederland en met enig
misprezen heeft hij het in dit verband
over: .regionaal rapportenwerk' en over
de .levendige stoelendans van iedereen
om overal mee te praten'. En hij voegt
er aan toe: .Rapporten, waaraan nau
welijks de waarde van apocriefe ge
schriften mag worden
toegekend, worden in
het publiek debat
tot evangeliewoorden,
half Nederland be
moeit zich met de
zeehavenfunctie'. Heel mooi gezegd, het
klinkt zelfs gedragen als ware het een
liturgische formule. Maar de vraag is:
welke stukken bedoelt de heer Fockema
Andreae nu eigenlijk? Hij noemt helaas
géén rapport bij naam of toenaam. In
het deltagebied zal echter menigeen wil
len weten welke rapporten naar de me
ning van deze Rotterdamse kamervoor
zitter nu precies als .apocriefe geschrif
ten' moeten worden aangemerkt. Het
recente Rijnmondrapport? Het groene
boekje van het Overlegorgaan Zeehaven-
beleid Of misschien ja waarom niet
het Rotterdamse regionale rapport
,2000 plus'?
Rotterdamse kamervoorzitter maa
Wat is canoniek, wat is apocrief
De Rotterdamse kamervoorzitter
maakt ons nieuwsgierig. Gelukkig
valt met zekerheid te zeggen, dat bin
nenkort een geschrift zal worden gepu
bliceerd, waarin juist deze vraag zal
worden behandeld. Wij doelen op het
rapport van de commissie-Verburg, wel
ke commissie samengesteld uit des
kundigen uit geheel Zuidwest-Neder
land de hele stapel rapporten van de
laatste tijd heeft doorgelicht. Die door
lichting is geschied in opdracht van het
Overlegorgaan Zuidwest-Nederland (in
clusief Rotterdam) en zal mag men
aannemen tot gevolg hebben, dat op
wetenschappelijke wijze kan worden uit
gemaakt wat al die rapporten nu eigen
lijk voor het beleid waard zijn. De ca
nonieke geschriften blijven over, de apo-
criefen kunnen naar de archiefkast. Men
mag er van uitgaan, dat in het rapport
van de commissie-Verburg allerlei zaken
wél met naam en toenaam worden ge
noemd: de Rotterdamse deskundige in
de commissie kon zich namelijk niet
met de conclusies verenigen en dat op
zichzelf duidt al op een scherp-omlijnde
mening van de grootst-mogelijke meer
derheid der commissie. In ieder geval
kan nu op enige duidelijkheid worden
gerekend en dat is meer dan de heer
Fockema Andreae geeft in zijn nieuw
jaarsrede: zijn eloquente zinnen over
dit onderwerp geven geen enkel hou
vast.
Bijeen
,Als het kabinet de cao anders had
behandeld, dan zouden we morgen
de kamer bijeen hebben laten roe
pen', aldus reageerde mr M. Vro
lijk, plaatsvervangend fractievoor
zitter van de PvdA ln de tweede ka
mer. De heer Vroljjk vond het merk
waardig dat premier De Jong alleen
de fractievoorzitters van de rege
ringspartijen heeft ingelicht over het
aftreden van mr De Block.
Hij voelt er niets voor alleen om Inge
licht te worden de kamer bijeen te la
ten roepen. ,Dit is zomaar een opmer
king over een manier van doen', aldus
mr Vrolijk, die nog geen contact heeft
gehad met zijn fractievoorzitter drs P'~
Zie slot pag. 7 kol. 6)
VOORZITTER KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM:
,HALF NEDERLAND BEMOEIT ZICH
MET ROTTERDAMS HAVENFUNCTIE'
(Van een onzer redacteuren)
ROTTERDAM De voorzitter van de Rotterdamse kamer van
koophandel, mr W. H. Fockema Andreae, heeft dinsdagmiddag in
zijn nieuwjaarsrede waarschuwend de vinger opgestoken tegen een
apart zeehavenbeheersgebied in het zuidelijk deltagebied over de
rijksgrens heen van Antwerpen tot aan zee en dan los van Rotter
dam. Een zogenaamd Schelderegime, zoals hij het noemde. Hij
doelde daarbij kennelijk op de uitspraken van minister Bakker van
verkeer en waterstaat, onlangs in Zaandam gedaan, maar deze zei,
dat er in Nederland in de toekomst plaats is voor hooguit vier be
heersgebieden voor zeehavens.
Men mag volgens mr Fockema An
drea niet stilzwijgend uitgaan van
een natuurlijk belangenverbaml over
de rijksgrenzen heen en daarbij Rot
terdam vergeten. ,Ons (Rotterdam
se) zicht op de delta omvat naast
Dordrecht en West-Brabant ook
Zeeland', zo zei de voorzitter van de
kamer.
Over de relatie met Antwerpen zei
de kamervoorzitter dait Rotterdam
en Antwerpen elikaar de hand rei
ken via het komende verbindingska
naal van Antweipen met de Rijn en
door moderne pijplijnstelsels. Hij
kende bijzondere betekenis toe aan
pijplijnstelsels van grote allure,
maar .Rotterdam gaat oppijpen als
het cadeau van pïjpl ijnstraten vol
eenrichtingsverkeer wordt beloofd in
plaats van de met recht gevraagde
industriële ontplooiingsmogelijkhe
den in wijder boog rondom Rotter
dam'. Hij zei: ,Het proces van ont
wikkeling in de delta, dat al zoveel
misverstand heeft gewekt door
overmatige publiciteit van ongenu
anceerde ideeën en ongecoördineerde
standpunten, dient nu in een bedding
van systematisch en wetenschappe
lijk verantwoord internationaal
overleg geebracht te worden, om
vooral de functie van de steden in
een nieuwe tijd te bevestigen'.
Mr Fockema Andreae zette zich
in zijn nieuwjaarstoespraak af te
gen regionaal rapportenwerk over
vraagstukken, die met de functie
van "Rotterdam verbonden zijn. ,Er
is een levendige stoelendans van
iedereen om overal over mee te pra
ten. Rapporten waaraan nauwelijks
de waarde van apocriefe geschrif
ten mag worden toegekend worden
in het publiek debat tot evangelie
woorden. Half Nederland bemoeit
zich met de zeehavenfunctie. Maar
alleen de grote steden maken deze
functie waar en bepalen haar ka
rakter door op het stramien haar
geografisch en historisch toever
trouwd, voort te borduren. Hert pa
troon is .bezig blijven' met ontwik
keling en ,al doende leren'. De
voorzit/ter van de Kamer van Koop
handel meent dat de scheppende
functie', het ontwikkelen van de
zeehaven, niet een functie is van
de overheid alleen, maar van de
stadsgemeenschap. Hij zei: ,Het is
een functie die grenzeloos zou kun
nen worden maar waaraan het ka
rakter van de stad zelf eigen gren
zen moet durven stellen'.
In de manifestatie .Communicatie
'70 te Rotterdam ziet mr Fockema
Andreae een aanleiding om met de
kamers van Amsterdam en Antwer
pen vragen over de functie van de
Kamer van Koophandel en fabrieken
in een wereldstad in nieuwe omstan
digheden te onderzoeken en haar
medeverantwoordelijkheid voor de
welstand van de steden te recht-
vaardigen.
De voorzitter van de kamer toondp
zijn dankbaarheid jegens de rijks
overheid omdat deze niet verder
voet heeft gegeven aan de onder
schatting van Rotterdams economi
sche functie en dat voor de ontwik
keling van de zeehaven, Maasvlak
te en geul, Rijnpoorthaven en pijp-
ieidingsystemen, weg- en spoorver
bindingen met rivierkruisingen als
vitale elementen voor funetiehand-
having van Rotterdam worden aan
vaard,
mer heeft ook nog enige opmerkin
gen gemaakt over het havenbe
heer. Kennelijk zijn die als antwoord
bedoeld aan het adres van minister Bak
ker, die vorige maand in Zaandam voor
het Verbond van Nederlandse Onderne
mers sprak over .hooguit vier grote ge
bieden voor zeehavenbeheer in ons land
in de toekomst'. We weten overigens niet
zeker of de opmerkingen van de heer
Fockema Andreae zijn bedoeld als re
pliek op wat de minister heeft gezegds
ook te dien aanzien blijft hij in het vage,
hij noemt zelfs de naam van de bewinds
man niet. Waarom toch dat cryptisch
gedoe? Waarom niet vierkant gezegd
welke rapporten naar de mening van
de Rotterdamse kamer van koophandel
slecht of apocrief zijn, waarom niet na
drukkelijk gezegd enige kanttekeningen
te willen maken op een toespraak van
een minister? Men is toch in Rotterdam
gewoonlijk niet bang om de dingen bij
hun naam te noemen, dat is juist de
charme van de Rotterdammers.
Eén ding is wel duidelijk geworden:
Rotterdam wil zich niet laten Iso
leren van Antwerpen. Beide plaat
sen .reiken elkaar de hand' zegt nu de
welsprekende kamervoorzitter. Geluk
kig, dat moet ook: er kan nog veel meer
samenwerking komen. Het gaat er om
we citeren opnieuw ,de functie
van de steden in een nieuwe tijd te be
vestigen'. Natuurlijk. Maar laat men op
passen voor begrippen, die historisch te
sterk geladen zijn. Als bijvoorbeeld
wordt gesproken over ,deze stad', over
,onze stad', over beide steden' (Ant
werpen en Rotterdam), dan zijn dat ver
ouderde begrippen, die een lokaal den
ken vooronderstellen. Zuidwest-Neder
land is echter veel meer een eenheid
dan men zelfs aan de Nieuwe Waterweg
veronderstelt: men spreekt daar welis
waar bij voorkeur over de Gouden Del
ta, maar men bedoelt het Gouden Rot
terdam. De heer Fockema Andreae stelt
ergens ln zijn rede een in dit opzicht
typerende vraag: ,Is de (Rotterdamse)
kamer bij de tijd?' Als zij de totaliteit
van het zuidwesten primair durft te stel
len, menen wij: ja. Als zij puur-Rotter-
dams denkt en handelt: nee. Klein-Rot-
terdams denken kan heel apocrief zijn.
STAKING BIJ ACADEMIE
GRONINGEN (ANP) De academic
Minerva te Groningen gaat met in
gang van vandaag in staking. Hiermee
verklaren de leerlingen zich solidair met
de akte-opleidingen van de katholieke
leergangen te Tilburg.