van CIJFERS naar WOORDEN Ssssft ANDERE RAPPORTEN IN KADER VAN VERNIEUWING AFK'wto f~bÖ°Ó AF8iT*Lui%-T* f J922- f5000 e f2000 INSPECTIES: POSITIEF suggesties voor een weinig tijdrovend kerstdiner thuis prowineiale zeeuwse courant 17 U VLISSINGEN Volgende week kerstvakantie 1969. Op vele scholen zijn de kerstrapporten al uitgedeeld. Uit de cijfers hebben de ouders kunnen op maken hoe goed of hoe slecht hun zoon of dochter het er in de nieuwe klas heeft afgebracht. De cijfers worden vergeleken: de kinderen op school beginnen ermee, de ouders doen het thuis nog eens over, vragen aan de buren hoe hun dochter of hun zoon het er heeft afgebracht. Cijfers op de rapporten. De tijd komt dat ze verleden tijd zullen zijn. Dat er geen cijfers meer worden gegeven. Voor geen enkel vak, aan geen enkel kind. Als onderdeel van de vernieuwing van het onderwijs. Op sommige scho len in Zeeland heeft men er al een begin mee gemaakt. De kinderen, die hun eerste rapport ontvingen, troffen daar al geen cijfer meer op aan. Een enke le school, voorloper van de vernieuwing, is al verder. Daar krijgt geen van de kinderen meer een cijfer voor rekenen, lezen, aardrijkskunde en al die andere vakken. Op die scholen wordt de waardering voor de leerling uitge drukt in woorden. De CIJFER-rapporten moeten onverbiddelijk ruimte ma ken voor de WOORD-rapporten. In sommige delen van ons land is deze ver nieuwing inmiddels al gemeengoed. Zeeland ,zij het nog wat aarzelend, gaat ook deze weg van vernieuwing op. Wat Is namelijk het geval met de rappor- Op gTond va® de vernieuwing in het onder wijs is men gaan inzien, dat een eijfer- fjpport geen juiste graadmeter meer is om de resultaten van kinderen op school te nseten. Sinds de psychologen zich met ons onderwijsstelsel bemoeien, wordt het kind ciet langer gezien als een vat, waar zo- teel mogelijk moet worden ingestopt. De onderwijzers en onderwijzeressan zijn er b hun studietijd wel op gewezan, dat zij Boesten omgaan met .levend materiaal', raar in de praktijk heeft men er toch liet die inhoud aan kunnen geven, die men or redelijkerwijs van mocht verwachten. Zodra een onderwijzer de klas voor zich kreeg, was de eerste gedachte: ,Hoe houd ze stil en hoe kan ik er zo snel en effi- tënt mogelijk leerstof inpompen' Er wa ren goede en slechte leerlingen, maar dat raakte voor de leerstof geen verschil. Als fe kinderen de stof niet konden bevatten, wel dan moesten ze het nog maar eens over doen. Het belang van het kind zelf werd to deze .ouderwetse conceptie' over het toofd gezien. De goede uitzonderingen 0 die zijn er gelukkig genoeg geweest daargelaten. Thans evenwel gaat men bij het lager on- ferwijs uit van een geheel andere benade ring. Het kind is het belangrijkste en niet fe leerstof. Om te weten hoe het kind is, men het èbserveren. Alleen dan kun de zwakke en de sterke punten wor- gevonden. Alleen dan kan het kind worden geholpen. Teineinde nu iedere leer ing bij het basisonderwijs die kans te ge ren die hij/zij nodig heeft voor het sla- ren ui de maatschappij, heeft men het no dig geacht een uitgebreide individuele ob- Krvatie uit te voeren en de resultaten Üervan vast te leggen in een rapport dat wij nu verder .waarderingslijst' zullen noe- aen. Bij het vaststellen van zo'n waar- ferlngsldjst zal men moeten uitgaan van fetwee volgende essentiële punten: kwaliteit van het gegevem onder wijs en 1 het doel va® het onderwijssysteem. WAK it het eerste punt blijkt al direct welk Wi enorme taak er is gelegd op de schou- van de leerkrachten. Immers, zij be- paien de kwaliteit van het onderwijs. Zij 1 wel hun leerplan en onderwijsme nsen, maar hoe zij die brengen is hun "gen werk. Daardoor zit er in iedere be kering een stuk persoonlijke inbreng k degene die voor de klas staat. De individuele observatie van de leerling &t een volledige concentratie en een zich PIONEER ;<rfsT fjfgg MODERN REKENEN volledig inzetten voor het welzijn van het kind. Alleen da® kan men komen tot een beoordeling op grond, waarvan differen tiatie kan worden toegepast. Want differen tiatie is de eerste eis, die wordt gesteld bij de vernieuwing van het onderwijs. Ie der kind zal naar eigen kunnen een plaats je in het onderwijs dienen te vinden. Het is de taak van het onderwijzend personeel dit juiste plaatsje aan te wijzen. Voor wat betreft het tweede punt, het doel van het onderwijs, is het basisonder wijs nog maar in de beginfase. Men brengt vernieuwingen aan op het ou de onderwijssysteem. Het blijft echter een lapmiddel. Helaas kan het systeem we gens gebrek aan goede hulpmiddelen en geld en door het uitblijven van een forse verlaging van de leerlingenschaal niet in eens worden omgegooid. Toch zijn er scho len ook enkele in Zeeland die zich schuchter aan het experiment van de waarderingslijst wagen als exponent van totale vernieuwing op één front. Niet ver geten mag worden, dat het geven van cij fers een zaait is, die zich over honderden en honderden jaren uitstrelct. En dan in eens, plotseling een andere richting inslaan is niet meer en niet minder dan een vorm van revolutie. Een vreedzame revolutie weliswaar, die als een stukje van een leg puzzel in de onderwijsvernieuwing past. r*i* VOO*0»" f2000 sen. Hoewel de heer Polderdijk met zijn team dit plan inderdaad op verschillende punten heeft gewijzigd en uitgebreid, blij ven de hoofdzaken van het plan-Smits be staan. Er is een verdeling gemaakt naar de volgende vakken: Uiterlijk gedrag ten opzichte van de leer kracht: beleefd, behulpzaam, mededeel zaam, niet-mededeelzaam, verlegen, te vrij in zijn optreden. Hieronder valt ook de inspanning bij het werk: groot, goed, vol doende. matig gering; alsmede de werk- verzorging en bijzonderheden over de wij ze, waarop wordt gewerkt: concentratie, tempo en geheugen. KERNVAKKEN Lezen, onderverdeeld in technisch lezen en inzichtelijk lezen. NEDERLANDSE TAAL. Schriftelijk uitdrukken van gedachten, toepassen van grammatica en spell ings- moeilijklieden; taalschat en inzicht in de zinsbouw (dit alleen voor de zesde klas). SCHRIJVEN. Schrijven geldt alleen voor de lagere klas sen. REKENEN. Cijferen technisch hoofdrekenen, inzichte lijk hoofdrekenen en redactierekenen (vraagstukken). ZAAKVAKKEN. Aardrijkskunde, geschiedenis, natuurken nis en verkeersonderwijs. EXPRESSIEVAKKEN. Muziek, gymnastiek, tekenen, handenar beid en handwerken. Een pionier op dit gebied is de heer M. Polderdijk, hoofd van de openbare school voor basisonderwijs ,De Bellefleur' in Goes. Enkele jaren geleden is hij met zijn perso neel, in samenwerking met het Nutsse- minarie te Amsterdam, begonnen met de samenstelling van persoonslijsten. Hierop werden gegevens over uiterlijk gedrag van de leerling opgetekend. Dit was geheel nieuw, daar de cijfers voor gedrag en vlijt op het oude rapport twee vlaggen wa ren, die de lading in geen enkel opzicht dekten. Om nu te komen tot een lijst, waarop zowel het gedrag als de prestatie van de leerling tot uitdrukking kwam, is men in Goes, na samenspraak met de ou ders, overgegaan tot de samenstelling van een waarderingslijst. Hierbij is men uitge gaan van een voorbeeld, dat wordt gege ven in het .Leer- en Werkplan voor de basisschool', samengesteld door de heer W. A. Smits, ihoofd van de Titus Brands- maschool Venlo-Blerick en uitgegeven on der auspiciën van het Katholiek Pedago gisch Centrum. De heer Smits heeft dit leerplan gemaakt voor zijn eigen school, zodat iedere andere school het aan zijn eigen onderwijssysteem dient aan te pas- Van al deze vakken worden door nauw keurige observatie van de leerling door de leerkracht aantekeningen gemaakt, die la ter door middel van het aankruisen van een hokje op de waarderingslijst worden samengevat. Als slotconclusie wordt dan bijvoorbeeld bij het vak rekenen de vol gende aantekening gemaakt: resultaat in eigen niveau (een kind, dat goed rekent zit" namelijk in een hoger ni veau dan een kind, dat de kunst van het rekenen minder goed onder de kiue heeft): zeer goed, goed, voldoende, matig", germg. Het zou tever voeren hier een uitgebreid verslag te doen van dit lijvige rapport. La ten wij volstaan met de conclusie, dat het op zeer heldere wijze een inzicht geeft in de prestaties en het gedrag van de kin deren. Een beeld, dat voor de ouders spre kender is dan alleen maar een simpel cij fer. Dit zegt de heer Polderman er zelf van: ,Ons streven is de waairdering voor het werk van de leerlingen zo weer te geven, dat deze waardering wordt aangepast aan de nieuwe stromingen in het onderwijs. We zijn nog niet geheel tevreden, blijven we experimenteren'. EENVOUDIGER Van een veel eenvoudiger opzet is de waarderingslijst, waarmee men vanaf de eerste klas met het kerstrapport is gaan werken op twee openbare basisscholen te Vlissingen (Paauwenburg) en één openba re basisschool in Oost-Souburg (H. K. van Duyvenvoordeschool). Aangezien het experiment op deze scholen zich nog in een pril stadium bevindt, is het alleen nog maar de eerste klas, die een dergelijke waarderingslijst krijgt. De heer A. J. de Koene, hoofd van de Paauweriburg-Lam- merenburgschool (de noodschool aan de Van Raaltestraait) zegt over dit experi ment: ,We moeben voorzichtig en verant woord beginnen. Al willen we wel proberen de overige leer jaren zo spoedig mogelijk in deze wijze van waardering te betrekken. Wat mijn school betreft: na bespreking met de ou ders waren deze allen enthousiast, hoewel er misschien een aanbal mensen is, dat er niet achter staat, omdat zij nog niet be grijpen, dat het onderwijs moet verande ren. We kunnen de consequenties nog niet geheel overzien, omdat ieder kind indivi dueel moet worden bekeken. Dit eist erg veel van de leerkracht. Toch zal dit woordrapport (waarderingslijst) er moe ten komen. Het kind wordt op een andere wijze dan tot nu toe beoordeeld. Een an dere, betere beoordeling komt alleen tot uitdrukking in een woordrapport'. Tot zo ver de heer De Koene. ANDERE BENADERING Een geheel andere benadering van de waarderingslijst vinden wij op de St- Bernaxdusschool voor basisonderwijs te Clinge. Gezien het feit, dat de beoordeling moet worden aangepast aan het doel van het onderwijssysteem experimenteert men hier met een andere rapportage, omdat deze school gaat werken volgens het sy steem van de .flexibele school'. Men spreekt hier niet meer van klassen, maar van stamgroepen, groepen die ont staan naar aanleg en tempo van de leer lingen van een bepaald schooljaar. De leerlingen worden beoordeeld naar presta ties en dienaangaande bevorderd naar een volgend niveau. De heer P. Lansu, hoofd van de Slnt- Bernardusschool is met zijn personeel al vol op aan het werk voor dit nieuwe systeem. .Met ingang van het volgende cursusjaar willen wij defemtief op deze wijze aan de slag", zegt deze hoofdonderwijzer. ,De eer ste klas blijft bestaan, maar de tweede en derde klas worden de zogenaamde onder bouw in 4, 5 en 6 de bovenbouw. De onder bouw gaat werken los van het klassicale systeem. Omdat wij nog geen ervaring hebben met deze wijze van onderwijs is het moeilijk reeds nu iets over de resultaten te zeggen. Wel hebben wij onze waarde ringslijst provisorisch klaar'. Die lijst gaat er dan als volgt uitzien: Een algemene beoordeling in de volgende termen: goed, redelijk, matig, zwak, voor werklust goed of minder goed. De school krijgt de volgende .vakken": prestatie en interesse niveaucursus rekenen: cijferen, tech nisch en inzichtelijk hoofdrekenen en vraagstukken. niveaucursus taal: stijl, zuiver schrij ven, spréken (vertellen, verhaaltjes uit beelden) stillezen, technisch lezen enz. wereldoriëntatie: aardrijkskunde, ge schiedenis en natuurkennis. musische vorming: handenarbeid, teke nen, muziek, gymnastiek en handwerken. Deze waarderingslijst wordt driemaal per jaar gegeven met de aantekening: ,Gaat naar het volgende niveau: nu na enige tijd voorlopig niet. Het voordeel van deze lijst Is volgens de heer Lansu, dat zij veel beknopter is, dan welke de heer Smits heeft uitgewerkt. ,Aan de andere kant moeten wij oppassen, dat we geen vertaling geven van de hui dige cijferlijst. Maar wij blijven werken aan dit systeem en hebben hierbij geluk- Samenvattind kunnen wij .tot de conclusie komen, dat men zowel bij de basisscholen als kleuterscholen zoekende is een weg te vinden in het doolhof, dat heet: vernieu wing van het onderwijs. Het zal ongetwij feld een lange en moeilijke weg worden C. J. DIELEMAN-VAN DE REEPE VLISSINGEN De oudervAjsinspec- tïes in Zeeland staan positief tegen- over het experiment met de icaar- deringslijsten, hoewel toch enige re stricties worden gemaakt. Mevrouw W. P. Bouwman, inspectri- ce van het lager onderwijs in de in spectie Goes, gaf haar mening als volgt: r&ls ik moet kiezen tussen een cijferrapport, een woordrapport of een dj f er-woordrapport, een combi natie van beide dus, dan geef ik aan het laatste de voorkeur. Er blijven immers altijd vakken of vakkencom binaties over, die men objectief kan beoordelen. Bij het vak rekenen zou ik bijvoorbeeld cijferen' met een cij- fer willen beoordelen, terwijl reken- inzicht beter door woorden kan wor den omschreven. Bij totalitextsonder- wijs voor de leskern een djfer, maar het aandeel in een groepsprestatie weer door woorden weergeven.' De heer J. Gélijns, inspecteur van het lager onderwijs in de inspectie Middelburg: Jk ben voorstander van een woordrapport, zolang het voor de ouders begrijpelijk is. In de praktijk dreigt het vaak voor de ouaers on duidelijk te worden. Overigens is een voordeel van het woordrapport de aparte beoordeling voor wat betreft de kernvakken. Voor het kind heeft dit soort rapport het voordeel, dat het niet zo'n hard beeld geeft'. De heer H. Verboom, inspecteur van het kleuteronderwijs te Middelburg: ,Uit het oogpunt van experiment vind ik beoordelingsfaten op de kleuter school gunstig. Er blijven echter veel vragen. Er ligt een zivare druk op de kleuterleidsters bij het geven van een positieve beoordeling van een leerling. De invloed van de opleidings scholen speelt hierin dan ook een grote rol.' (ADVERTENTIE) kig de steun van de ouders'. KLEUTERSCHOOL Een belangrijk punt, dat ook door vele schoolhoofden naar voren werd gebracht, is de samenwerking met de kleuterscho len. Om nu de basisscholen enig inzicht te geven in de mogelijkheden van hun toe komstige leerlingen zijn sommige kleuter scholen er toe overgegaan beoordelingssta- ten samen te stellen. De basisscholen, die op grond van differentiatie zullen moeten werken, hebben op deze wijze al een aan knopingspunt, hoewel zij hierop niet blind moeten varen. De praktijk moet uitwijzen hoe deze samenwerking ral verlopen. boutique to&pimtf voor exclusieve feestelijke kleding en sieraden aagje dekenstraat 7, teL 3833 vlissingen kreukelmarkt 36, teL 8799 goes GEDURENDE DE KERSTVERKOOP 'S AVONDS GEOPEND. KERNVAK lKEN: Lezen tempo O zeer goed O goed O normaal O langzaam O traag resultaat O zeer goed O goed 0 voldoende O matig O onvoldoende Ned. taal, vertellen van les jes, alsmede maken van ver haaltjes op de letterdoos en in het schrift inspanning O groot O g°etl O voldoende O matig 0 gering resultaat O prima O goed 0 voldoende O matig O gering Sehrqven verzorging O keurig O goed O voldoende O matig O slordig inspanning O groot O goed 0 normaal 0 matig O gering resultaat I.v.m. aanleg O prima O voldoende O matig 0 gering ZATERDAGKRANT 20 DECEMBER 1969 Voor de gastvrouwen die met de feestda gen niet al te lang in de keuken willen staan, stelde chef-kok Chris van de As sem van het internationaal perscentrum Nieuvjspoort' een vliegensvlug klaar te maken kerstdiner samen. Chef-kak Chris, bewees met zijn exclusieve sug gesties voor een kerstdiner, dat feeste lijk eten ook bij een gebrek aan tijd wel mogelijk kan zijn. citrus cocktail Voor vier personen benodigdheden: i grapefruits, 2 sinaasappels, 100 gram chutney, 150 gram advokaat. Pel de citrusvruchten en maak er par tjes van. Snijd de chutney fijn en klop het door de advocaat. Doe in hoge gla zen een deel van dit mengseldaarop de partjes grapefruit en sinaasappel en tot slot ter garnering een restje advo caat (met chutney). Zet de cocktails enige uren in de koelkast. filets sole du chef Voor 4 personen. Benodigdheden: 8 iongfilets, 200 gram garnalen, S toma ten, 1 paprika, 1 teentje knoflook, 1 ui, 50 gram boter, aardappelpuree, peterse lie. De ui en knoflook zeer fijn snipperen, ten. De 8 tomaten pellen en in plak ken snijden en bij de uitjes en de knof look doen. Dit geheel tien minuten in een afgedekte pan laten sudderen. De paprika in kleine blokjes snijden en te zamen met de garnalen bij de tomaten voegen. Even laten doorkoken. Op smaak maken met peper en zout. Voor ■ee maken. B i schaal schikken en de saus fdia nog dik is) er overheen gieten. Ser veer of spuit de puree erbij. Eet ge heel bestrooien met flink wat grof ge hakte peterselie. filets de porc espagnole Voor lf personen. Benodigdheden: 4 var kenshaasjes, 1 potje olijven (zonder pit ten), 10 sjalotjes, 2 teentjes knoflook, 300 gram droge sherry, 200 gram ge droogde pruimen, olijfolie, 10 ansjovis- jes. 200 gram pruimen weken. Tien sjalo tjes grof snipperen en tezamen met de fijngehakte knoflook in olijfolie licht aankleuren. De ansjovisjes in stukjes snijden en bij de sjalotjes voegen. Het geheel blussen met de sherry pruimen toevoegen. He' tier heel zacht laten kenshaasjes zouten en er peper aan toevoegen. De haasjes gaar braden in olijfolie. Wanneer deze gaar zijn, de olijven verwarmen in de braadjus. De varkenshaasjes op een diepe schaal doen tezamen met de olijven (zonder de olie. Daarover wordt de saus met pruimen gegoten. Serveer er warm stokbrood en droge rijst bij. poulet noël Voor 4 personen. Benodigdhedenn: 1 kg kip, 1 blik perziken, 1 ui, 1 glas cog nac, 250 gram room, (peper, liefst uit molen). Allereerst de kip in stukjes snijden en even licht aanbraden. In een ruime pan een gesnipperd uitje fruiten, daarna de kip erbij voegen. De cognac erover heen gieten en aansteken. De vlam blussen met de room, flink wat gema len peper erop strooien. De pan afslui ten en ongeveer een half uur zachtjes laten sudderen. Wanneer de kip gaar is, de in stukjes gesneden kip erbij doen, voorzichtig doorroeren en de kip weer aan de kook brengen. Serveren met droge rijst en Franse selderij. crepes surprises Voor 4 personen. Benodigdheden: 100 gram bloem, 400 gram melk, 3 eieren, snufje zout, 4 bananen, 2 chocoladere pen (puur), 1 doosje dadels (zander Pit). Vermeng in een kom de bloem met wat zout. In het midden een kuiltje maken en hierin de eieren doen. Vanuit het midden, al roerend, met langzame toevoeging van de melk, een glad be slag maken. De flensjes bakken. Ver volgens in elk flensje een overlangs doorgesneden banaan rollen, de flensjes in een vuurvaste schaal leggen, waarop u vervolgens de in plakjes gesneden da dels legt. Over dit geheel strooit u üs geraspte chocoladerepen. Plaats nu de schaal tien minuten in een matig war me oven. Zo warm mogelijk opdienen. steak de veau pikant Voor 4 personen. Benodigdheden: 4 kalfsoesters van 150 gram. 4 eieren, 1 sjalotje, 1 klein blikje champignons, 100 gram geraspte kaas, sambal oelek. Allereerst de kalfsoesters insmeren met sambal oelek en zout 1 n boter bijna, gaar braden, daarna overdoen in vuur vaste schaal. De champignons in de braadjus mooi bruin laten icorden en met jus en al op de kalfsoesters doen. Het sjalotjes ragfijn snijden en in een beetje boter op een zacht vuurtje gla- zia laten worden. Een half theelepel tje sambal toevoegen. De eieren opklop- De Vlissingse scholen, dia mot het woordrappo-rt beginnen, komen met waarderingslijsten, die er ongeveer zó et tot de eieren gaan stremmen, maar niet geheel droog worden. De roereieren gelijkmatig over de kalfsoesters strij ken, vervolgens bestrooien met de ge raspte kaas. Het geheel in een voor verwarmde oven plaatsen, zodat er een mooi bruin korstje ontstaat. Serveer erbij: salade van omaten, groene pa prika en appel, aangemaakt met zout, peper, olie en azijn. Enige uren van te voren klaargemaakt. Spaghetti: in ruim water koken, koud spoelen en met bo ter weer warm maken. Op smaak ma ken met zout en peper. pêches au rhum modern Voor 4 personen. Benodigdheden: 1 blik perziken, 200 gram bitterkoejes, 50 gr. bicareaux. 50 gram gember, 150 gram rhum. Week de bitterkoekjes in de rhum, hak de bicareaux en de gember zeer fijn en doe dit geheel bij de bitterkoekjes. Verwarm de perziken en leg ze met de boBe kan boven op en schaal, ver warm nu de bitterkoekjes en roer de met een houten lepel glad. (Wanneer de saus te dik is geworden, kunt u er een scheutje siroop van de perziken bijgieten, zodat een mooi lopend saus je ontstaat). Deze saus over de perziken gieten. Zo warm mogelijk opdienen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17