ontnuchterd' carillon in kerktoren arnemuiden ANGSTE STAMBOOM VAN ZEELAND zeeuwse courant A. WELLEMAN VAN KORTGENE: ,100 VIERKANTE METER VOOROUDERS' ZATE RDAGKRANT pr©i#in©laf® 15 20 DECEMBER 1969 De klokken van Arnemuiden Aldus de adjunct-directeur van het klank- rijke bedrijf in Asten. CAMPAGN0L00G De heer Lehr weet alles over klokken en hun geschiedenis. Hij is klokkexikundige. wat met een moeilijk woord campanoloog heet. Z j schaarse vrije tijd vult de heer Lehr op met het navorsen van allerlei geschiedkun dige gegevens. Voor de Europese bibliotheek is hij op het ogenblik bezig met het maken van een standaardwerk over de geschiedenis van de klokkengieterskunst in de lage lan den. Daarin zal de ontwikkeling van de bei aard nauwgezet worden beschreven. Tot de hobby van de heer Lehr behoort ook zijn functie als conservator van het klokkenmu seum dat een plaatsje heeft gekregen onder de kanebalken van de raadhuiszolder in Asten. Daar staat onder meer een grote, uit 1627 da- cerende speeltrommel uit Tholen. De geschiedenis van het carillon van Arne muiden begint in de jaren 1554 en 1539 toen Peter van Gheyn, telg uit een befaamd Me- chelse gietersgeneratie de klokken vorm gaf. Het klokkenspel dat aanvankelijk uit achttien reeksen moet hebben bestaan kreeg een plaats in het klooster van Rozendaal in het Bel gische Walum, In de Geuzentijd werden de klokken gevorderd. Vla een koopman kwa men ze terecht in Arnemuiden, waar de klokken een plaatsje in de toren kregen. De klokken moeten er tot diep in de negentiende eeuw hebben gehangen. Tot op het moment dat ze werden verkocht aan een Middelburgse handelaar. De heer Lehr: ,Dit was vermoe delijk een gevolg van financiële moeilijkhe den, waarin Arnemuiden verkeerde. In die dagen zeiden de mensen: wat heb jc aan klokken. Het is dood kapitaal? De Mid delburgse koopman wist van wanten. Hij kreeg in de gaten dat er een historische waarde achter dit gietsel zat Zijn volgende stap was de klokken te verkopen aan het rijk. In 1900 kwam het speelwerk in een van de torens van het rijksmuseum in Amsterdam te hangen. Tot groot protest van de omwo nenden. De beiaard zou alleen maar dron- kemanswrjsjes spelen. GOED FATSOEN Er was met goed fatsoen geen behoorlijk me lodietje op te volgen. In die tijd moet er zelfs bij de minister geklaagd zijn over de klanken van het klokkenspel in de ryksmu- saumtoren. De werkelijke oorzaak was, zo zegt de heer Lehr, dat men niet begreep wat de geaardheid was van een zestiende eeuws klokkenspel. Men had er klokken bij laten gie ten die er met bij pasten en de beiaardier maakte het nog erger door er een zodanig liedje op te zetten dat het een brei werd van onverstaanbare klanken. Dit leidde tot zotte situaties. In de oorlogstijd stond er een liedje op dat de Duitsers niet welgevallig was. Alleen de goed verstaander onder de Nederlanders kon er wat van maken. En voor die scherpzinnige luisteraars was het natuur lijk gniffelen geblazen. Naar de heer Lehr uit oude stukken heeft opgemaakt moet er in Napoleontische tijd zelfs het Wilhelmus op het speelwerk hebben gestaan. Alleen de in gewijden wisten daar echter wat van. Het blokkenspel in de museumtoren is later ver nieuwd. Sinds die tijd lagen de klokken opgeslagen in de vochtige kelders van het rijksmuseum. En ze zouden daar misschien nog hebben ge legen als het gemeentebestuur van Arnemui den er geen lucht van had gekregen, dat daar een stukje Arnamuider geschiedenis lag te verkommeren. Het museum bleek de zaak schappelijk te willen bekijken. Twee klok ken wilde men houden en dat was toch geen ramp want een van de twee klokken was gescheurd en voor de rest van de oeiaard bleek het museum bereid ze in eeuwig durende bruikleen te willen geven aan Arne muiden. En aan ons was de taak om er een bruik baar klokkenspel van te maken, zo zegt de heer Lehr. Uit zijn woorden kan worden op gemaakt dat Arnemuiden straks een .ont nuchterd' klokkenspel terug krijgt. ,Als er muziek wordt gekozen die aan het karakter van het speelwerk is aangepast zal het oud klinkende klokkenspel beslist een bijzondere aanwinst worden voor Arnemudden. Aan een klavecimbel stel je nu eenmaal ook andere eisen als aan een piano. Wel is het zo dat men op de elf klokken geen romantische ak koorden kan aanslaan. Er kan bescheiden mu ziek op worden gegeven, zo zegt en laten we dat fraaie woord nog eenmaal gebruiken de campanoloog uit Asten. MEER PLAATSEN dien klokkenspel hoeft volgens de heer Lehr heus niet altijd ergens hoog in de toren van een monumentaal gebouw met een historische achtergrond te worden opgesteld. Het zou naar zijn mening ideaal zijn als op meer plaatsen het voorbeeld zou worden gevolgd van Enschede, waar men op de campus van de nieuwe technische hogeschool een beiaard heeft opgericht. Deze beiaard kan daar in een rustige omgeving worden beluisterd. En het blijkt naar de campanoloog weet dat het aanslaat want er heeft zich een hele beiaardliefhebberskring omheen gevormd. Het ideaal voor de toekomst zou volgens de heer Lehr zijn, dat in stille woonwijken een bei aard wordt opgericht waar regelmatig con certen op worden gegeven. De oude beiaard in de stadskern krijgt door het rumoer van het verkeer meer en meer een functie ais achtergrondlawaai, als een gezellig muziekje dat niet per se van begin tot eind gevolgd behoeft te worden. Maar we moeten terug naar Asten, waar thans de ophangbalken, de hamers en de elek trische apparatuur worden gemaakt. Br is in de toren van Arnemuiden volop de ruimte voor het carillon. Het klokkenspel zal op de oude wijze worden gemonteerd. Men ziet de hamers tegen de klokken slaan. De moderne automatische bediening is het enige nieuwe element aan het carillon. Er komt een elek tronische variatie op de speeltrommeL De heer Lehr: ,Er zijn nog veel torens waar oude trommelspeelwerken bestaan maar ze worden niet meer gemaakt omdat de elektro-magne- tische variant erop veel goedkoper is en "ook veel gemakkelijker is te onderhouden. Maar dit doet in wezen niets af van het karak'er van de beiaard. Arle Abbenes. beiaardier van Asten en tevens stadsbeiaardier van Eindhoven en Tilburg zal 3e aangepaste muziek aanbrengen op een soort van draaiorgelboek, waarmee het klok kenspel automatisch in werking kan treden. De beiaard is te klein om er ook een hand bediening op te maken. Begin januari komen monteurs naar Arnemuiden om het speelwerk in de klokkentoren aan te brengen. En ais men dan enkele weken verder is zullen over Arnemuiden de tonen worden rondgestrooid van het Wiegelied van Schubert en het werkje .draaiersjongen' wat meer bekend is onder de naam ,in-een-blamv-gerui ten-kiel.' JACQUES CATS UORTGENE Adriaan Welleman is de trotse bezitter van de langste stam boom van Zeeland, misschien zelfs wel van de langste van Nederland. Op deze imeer dan 100 meter lange rol papier komen klinkende namen voor: Maximi- iliaan van Oostenrijk, Witte van Hacmstede, Floris de Vijfde.... Honderd meter ling en één meter breed. Dat is dus 100 vierkante meter met voorouders. Ala de heer Welleman dit kolossale document helemaal wil afrollen, moet hij ff met mooi, droog weer de Iiortgenese Torendijk (waaraan hij woont) op- te vinden: ,Cerdix I, koning van Wessex. Regeerde als zodanig van 519-534. Vijf en twintig generaties. Is via wat nu Nederland heet en Vlaamse kust naar Engeland ge trokken'. ,.Je ziet, zegt Welleman', lachend liet begint al vroeg met de koningen in de familie'. Maar als men dat uit de omvang rijke stamboom wil napluizen, moet men er wel een dagje voor over heb ben, want het is geen peuleschilletje alle takken en dwarstakken te ont- S'u moet men niet denken dat Ar jan' Welleman 'n romantische dwe- Sis, die bij wijze van spreken met neinse veldheren, Frankische vor sen en middeleeuwse ridders opstaat, o naar bed gaat en daarbij een hei ige verering voor deze lieden koes- 'ert. De heer Welleman (57) is eon luchter denkend mens, die met zijn ieide benen midden in het leven staat Ook midden ln liet maatschappelijke, h het verenigingsleven: Hij is frac- Sevoorzlitter van de Partij van de 'trbeid in de raad van Kortgene, af- klingsvoorzitter van die partij, voor- etter van de coöperatieve kolenver- «niging-, plaatselijk bestuurslid van fc VARA. Welleman is ook een bekend figuur whter de bestuurstafel van de Zeeuwse bond van harmonie- en fan- fireverenigingen. Verder is hij com mandant van de plaatselijke vrijwil- bge brandweer. Zijn dagelijks brood verdient, hij als tolgaarder bij de Provinciale 'Zeeuwse brugmaatschap- pij. Noch dc Zeéland-brug, nocli het kAttschappehjko en politieke loven zijn podia, waar lieden met een droe ve hunkering naar het verre verle den en gebrek aa.n inzicht in het he den het lang volhouden. Zo iemand is Welleman dan ook beslist niet. Daar weten ze in de Kortgeense raad bijvoorbeeld wel van mee te praten- Enige jaren terug ontdekte ik bij een bezoek aan het provinciehuis, dat onze naam al voorkwam in de be kende kroniek van Smallegaugo. Dat vond ik wel interessant, en ik vroeg aan iemand hier ter plaatse, die der gelijk werk wel meer doet, of hij eens wat gegevens voor me wilde uitvlooien. Ik had een paar velletjes papier verwacht, maar wat kreeg ik? Ecu rol papier, die niet meer te til len is'. Welleman moet er nog om lachen. .ITet ding kon niet eens door de brievenbus!' De tafel in de huiskamer van de fa milie Welleman moet op zij als de stamboom als een enorme rol be hang op de vloer moet worden af gerold, gedeeltelijk, stukjes voor beetje. Als je aLle rechte lijnen, zij lijnen an daarvan weer zijlijnen wilt Floris de Vijfde Floris de Vijfde, .graaf van Holland van 12o6 tot 1296" tegen. Witte van Haemstede ontbreekt niet. Wolfert en Frank van Borsselen trouwens ook niet. En daar komt Maximiliaan van Oostenrijk! Als Jam Bloys van Treslong is .af gerold" ontdekken we Joain Cornelis Hubert van Zierikzee, gezant in Oos tenrijk in het jaar 1535. Naarmate we de tegenwoordige tijd naderen wordt de beroepsstructuur eenvou diger. De in 1815 geboren Gerard de Vos oefende het eerzame beroep van kleermaker uit. Omstreeks deze tijd duiken ook de Wellemans op. De wij ze waarop ze in vroegere decennia in de tak it an, zij-takken en .zij-zij- takken' zijn verweven is niet erg overzichtelijk. ,En daar ging het me nu juist om', zegt de heer Welleman. Hij is er in ieder geval van over tuigd, dat zijn familienaam al heel oud is. Immers de beroemde kroniek Omvangrijk Vermoedelijk is de stamboom zo om vangrijk geworden doordat de sa mensteller ,aan moederskant' is ver der gegaan, als er ,aan vaderskant' geen gegevens meer te vinden waren. Deze methode heeft hij vermoedelijk vele malen toegepast. ,Ik interesseer mij echt wel voor de geschiedenis van mensen en gewes ten. De werkjes van een man als va der heb ik met plezier gelezen. Ook hot nieuwe boekje van De Bree ,Leer mij ze kennen, de Zeeuwen' heb ik meteen aangeschaft. .Maar ik hoop niet over van bewondering voor al lerlei oude adelijlce geslachten. Na tuurlijk had je daar goede mensen bij, maar ik weet maar al te goed hoe weer anderen uit die kringen vroeger leefden, sommigen op een niet zo brave manier', zegt de heer Welleman. Geen overdreven bewon dering dus voor ,de oudheid', maar wel veel interesse. En wat voor waar de hecht hij dan aan zijn 100 meter lange stamboom ,Ik zet er wel een paar vraagtekens bij. Dc beschouw het meer als een curiositeit', zegt hij nadrukkelijk. Niet onmogelijk We vroegen dr 1'. Scherft, rijksar chivaris voor Zeeland naar zijn me ning over deze merkwaardige stam boom. ,Men mag een dergelijk geval niet zonder meer als onzin beschou wen', zegt de heer Scherft. .Theore tisch is zoiets als deze stamboom niet onmogelijk. Een mens heeft na melijk een ontzaglijk aantal voor ouders. We hebben ergens allemaal wel een adelijke of vorstelijke voor vader. Zo is het moeilijker om te bewijzen dat je niet van Karei de Grote afstamt, dan het omgekeerde'. Dr Scherft gaat verder: .Deze stam boom zou teruggaan tot het jaar 500 na Christus. Stellen we het aan tal generaties per eeuw op vier, da» komen we zo terugrekenend op onge veer 60 generaties. Dat is heel wat, maar om die te vermelden heb je be slist geen 100 meter papier nodig. Voorts wil ik wel opmerken dat ze ker voor het samenstellen van eem stamboom, die verder dan de 18e eeuw reikt, een wetenschappelijke vorming nodig is. Men moet zeer oude handschriften kunnen lezen en kennis hebben vam bronnenonderzoek. Over de hier bedoelde stamboom wil ik verder geen oordeel vellen. Ik heb hem namelijk niet gezien, maar nog maals: helemaal onmogelijk is hèt dus niet', aldus dr Scherft. De heer Welleman met zijn stamboom ASTEN De zo veelvuldig bezongen klok van Arnemuiden kan binnenkort den van de zestiende eeuw daterende klokkenspel terug in de toren van de Ne derlands hervormde kerk. In de klokken gieterij van de firma Eijsbouts in het Noordlimburgse Asten staan nu elf klok ken en klokjes gereed om te worden overgebracht naar Zeeland. Met het ca rillon in de Zuidhavenpoort in Zierik zee zal de beiaard van Arnemuiden het oudste klokkenspel zijn van Nederland en België. Beiaardgieterijen zijn niet dik gezaaid. Ne derland heeft er twee. Er staat er een in Frankrijk, een in Engeland en een in Zweden. Deze gieterijen maken alle beiaards van de hele wereld. Er zijn veel opdrachten voor het buitenland. De firma Eijsbouts in Asten heeft vele opdrachten voor het buitenland. Daar zijn we, zo zegt adjunct-directeur Lehr, erg blij mee, omdat het soms lijkt of in Nederland het verzadigingspunt is bereikt. Het blijkt dat in het buitenland, in de Verenigde Staten, in Scandinavië en ook in Duitsland een toe nemende belangstelling bestaat voor de bei aard als muziekinstrument. In zuidelijke lan den is die belangstelling niet zo groot. Wat daar de oorzaak van is, is moeilijk te zeggen. Volgens de heer Lehr gaat dat waarschijnlijk terug tot de periode, waarin de beiaard tot ontwikkeling kwam, namelijk op het eind van de vijftiende eeuw en in het begin van de sestiende eeuw. De oervorm van de beiaard bestond m de middeleeuwen in heel Europa. Maar waarschijnlijk is door een samenspel en een aantal oorzaken onder andere het Bourgondische rijk en de rijke Vlaamse en Brabantse steden en de vooraanstaande posd- tie die de Nederlanden in de vijftiende en sestiende eeuwe innamen op muziekgebied dat het primitieve beiaard op luidklokken in onze omgeving is uitgegroeid tot de beiaard soals we die nu kennen. {De kerk van Arnemuiden wel voor zichzelf welkom thuis gaan lui den. En dan nog wel in meerdere toon aarden want na vele omzwervingen komt over enkele weken het uit het mid-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15