PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BONDEN NOG NIET
AKKOORD MET
PLANNEN VAN YMF
Meningen in Middelburg verdeeld
over het winkelplan in de Geere
Coaster
overvaren
Bankovervaller aan
de haal met f 2500
KAMERCOMMISSIE HOORDE PARTIJEN
Nogmaals:
Pechinev
MAN STAL EEN
VLIEGTUIG UIT
BALORIGHEID
BULKCARRIER MUURVAST VOOR HOEK VAN HOLLAND
MIDDEN 1970
VOORSTELLEN
AFSCHAFFING
FILMKEURING
Vandaag
in de
krant...
Kind vermist
Openheid
Biafra
Vakbond
Achtervolging
op Duits gebied
zonder resultaat
Senaat akkoord
met verlaging
van belasting
GEMEENTE: ,IS HET WEL GROOT GENOEG'
MIDDENSTAND: .LIEVER EEN WOONWIJK'
Ontivikkelingsmij
is bezig met
de acquisitie
GRIEP OOK IN
DUITSLAND
212e jaargang - no. 297
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 18 dec. 1969
t, t 13,00 M Ir
,Arm bloot'
in ie stalen
Pagina 4
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De drie centrale vakorganisaties hebben zich voor
alsnog niet akkoord verklaard met de reorganisatieplannen van het
VMF-concern. De bondèn vrezen met name voor de positie van het
Werkspoorbedrijf te Utrecht, wat bij een eventuele sluiting wel tot
protesten aanleiding zou geven. Zij willen eerst het rapport afwach
ten dat de directie van het bedrijf voor het einde van deze maand
'zal sturen.
V
Er zijn redenen le over om
terug te komen op de
Dit deelde gistermiddag drs Neilerhorst
mede na afloop van een hoorzitting
\aste kamercommissie van economische
laken. De commissie heeft op deze
lifting do raad van bestuur en enkele
directieleden van VMF, de directie van
do Nederlandse Spoorwegen en vak
bondsleiders gehoord over de rcorgani-
tatieplannen van VMF.
Van de zijde van het concern heeft de
commissie na de vele pUbl'ikatiies in
de afgelopen tijd niet veel nieuws
meer gehoord, zo zei de heer Neder-
horet. In de kamercommissie zelf was
ongerustheid dat het Werkspoorbedrijf
te Utrecht nog verder ingekrompen zou
worden en men informeerde voorts naai
de toekomst van Stork-Hengelo. Men
was bang dat er door de VMF-directie
een soort salami-taoüiek zou worden
toegepast, dat wil zeggen dat als deze
reorganisatieplannen eenmaal geaccep
teerd zouden zijn, dam opnieuw veran
deringen zouden worden ingevoerd.
De raad van bestuur van VMF had
met nadruk gesteld dat dit een de
finitief en afsluitend plan is. De
heer Nederhorst verklaarde de in
druk te hebben dat dit ooit zo is.
.Maar iedereen begrijpt dat
ook weer niet kan eisen van een on
derneming dat er nu niets meer zal
gebeuren op dat gebied', zo voegde
hij eraan toe.
Alleenrecht
Voorts werd medegedeeld dat de VMF
«en garamtie-aanvraag bij de NS heel't
gedaanwat inhoudt dat VMF in de
komende vijf jaren het alleenrecht wil
nebben om rnet een open begroting per
jaar 70 bakken' (wagons) te leveren.
Als argumenten hiervoor bracht de di
rectie naar voren dat er een sterke
concurrentievervalsing op de internati
onale markt is door eotra-kredieten
en dumpingprijzen.
De Nederlandse Spoorwegen zeiden op
de hoorzitting echter dat zij die me
ning in het geheel niet deelden. De
Duitse fabriek (Talbot), die de laatste
keer aan de NS heeft geleverd, werkt
niet met dumpingprijzen maar is gewoon
goedkoper omdat er voor deze fabriek
in Duitsland een veel grotere marlet
waardoor do grote lasten op een groter
aantal produkteu kunnen worden ge
spreid.
De spoorwegen zijn van mening dat er
in ons land teveel, te kleine fabrieken
zijn, wat een hogere piijs tot gevolg
heeft. In een brief van de NS onlangs
aam de directie van de VMF heeft de
NS dan ook de vraag gesteld of de
VMF van mening is dat er in ons land
wel ruimte is voor een wagonfabriek.
Zoals bekend heeft de NS inmiddels
wel voor eind volgend jaar 60 .bakken'
besteld bij VMF. De NS is bovendien
bevreesd dat als er geleverd zal wor
den via een open begroting de prikke
(Zie slot pagina 11 kolom 4
GEEN SLACHTOFFERS
DELFZIJL (ANP) De Zweedse coas
ter .Atlantis' (499 brt) is gistermiddag I
even na drie uur op de Eenis in dichte
mist overvaren door een nog onbekend i
schip. Volgens sommige berichten zou!
dit de .Voreda' zijn, dat voor een Engelse
maatschappij in Delfzijl was gebouwd en i
een eerste proefvaart maakte.
Persoonlijke ongelukken hebben zich niet
vooi'gedaan. Alle acht bemanningsleden
van de .Atlantis' konden overstappen
op de loodsboot .Stormvogel'. Het on
geluk gebeurde in de buurt van de alu-
miniumfabriek van Delfzijl, midden in
de vaarroute van de Eems, waardoor
het wrak van de coaster veel hinder
voor de scheepvaart oplevert. De coaster
had een lading papier in Delfzijl afgele
verd en was met een lading zout op weg
naar een haven in Noord-Zweden.
SCHIPHOL (ANP) De man,
die dinsdagavond heeft getracht,
op liet vliegveld Zestienhoven hij
Rotterdam er met een sportvlieg
tuigje vandoor te gaan, is beleend.
Het is de 36 jarige autorijinstruc-
teur A. J. 't J. uit Rotterdam, die
bekende door huiselijke omstan
digheden gedreven, het toestel,
een Cessna 150', uit balorigheid
te hebben gestolen.
De Rotterdamse politie koesterde
reeds verdenking in zijn richting.
In verband daarmee had de heer
't J. van zijn werkgever opdracht
gekregen om naar de politie te
gaan om te vertellen dat hij met
het hele geval niets te maken had.
gaan om te vertellen, dat. hij met
Dit bezoek viel evenwel anders
uit dan hij had vericacht of ge
hoopt. Na een uitvoerig verhoor
en na aandrang van de kant der
politie en deskundigen van de-
dienst luchtvaartzaken, viel hij
door de mand en legde hij een
volledige bekentenis af.
Hij verklaarde de poging tot dief
stal en de poging om er met het
sportvliegtuigje vandoor te gaan,
geheel alleen te Hebben uitge
voerd. Bijna was, zoals gemeld,
zijn poging om op te stijgen op
een ramp uit,gelopen. Een Brits
vrachttoestel, dat op het punt.
stond op dezelfde landingsbaan te
landen, moest op het laatste mo
ment doorstarten. Hierna gaf 't J.
de zaak maar op en ging hij er
vandoor. De adspirant-vliegtuigro-
ver is sinds 1967 in het bezit van
het sportvliegbrevet A en heeft
meermalen van de eigenaar van de
betrokken Cessna 150', General
Aviation in Rotterdam, een vlieg
tuigje gehuurd.
De rol van de vrouw in een blau
we personenauto, die dinsdagavond
bij Zestienhoven werd gesigna
leerd, is volgens de dienst lucht-
vaartsaken der rijkspolitie nog
niet bekend, 't J. zal worden ver
volgd wegens zodanig vliegen, dat
de openbare veiligheid in gevaar
zou kunnen worden gebracht.
.kortsluiting* want dat
is het ln feite tussen Neder
landse instanties cn het Fran-
PiJ f bedrijf Pechiney, dat een alu-
I miniumbedrijf in Vlissingen-
Oost wil vestigen. De vraag begint
steeds klemmender te worden hoe toch
een dergelijke situatie kon ontstaan.
Als we het goed zien. is één van de
belangrijkste oorzaken een mentaliteit»-
verschil, een verschi! dat we alleen maar
I signaleren zonder vast te stellen wiens
I mentaliteit nu wel de beste zou zijn. Dat
verschil heeft niet alleen te maken met
mensen, maar zet zich óók voort in or-
i ganisatorische kaders, ambtelijke in
stanties in Nederland en afdelingen van
het Franse concern. Vooral nu het Ne
derlandse Pechiney-bedrijf nog slechts
'in opbouw is, wordt er nog duidelijk
\-anuit een Franse lijn gedacht, al be
gint langzamerhand eeen .vernederlan-
sing' op te treden. Vermoedelijk heeft
Pechiney zich te weinig rekenschap ge
geven van bepaalde werkwijzen en op
vattingen, die bij Nederlandse deskun
digen gangbaar zijn, waarbij het even
min is uitgesloten dat taalproblemen
een rol hebben gespeeld. Als gevolg van
een en ander kan er aan Nederlandse
kant een zekere irritatie zijn ontstaan,
met als gevolg een communicatiestoor
nis.
HONDERDEN TONNEN
SOJABONEN DE ZEE IN
Aan verwondingen na
explosie overleden
NOOTDORP (ANP) De heer H. T.
Hooymans, die op 3 december jongstle
den zware verwondingen opliep door het
ontploffen van een olietank op een tnin-
dershedrijf in Nootdorp, is woensdag
daaraan overleden.n Twee andere person
liepen minder ernstige verwondingen op.
DRS NEDERHORST
Sinds woensdagochtend wordt in
Middelburg een veertienjarige jon
gen vermist. Speuracties hebben
tot nu toe niets opgeleverd.
(pag.2)
Het overlegorgaan Zuid-West-Ne-
deriand moet zijn geheimzinnig
heid laten varen, meent de PvdA-
fractic in de Rijnmondraad.
(pag. 4)
EEN AANTAL vooraanstaande
Nederlanders heeft de regering in
een open brief dringend verzocht
om ingevolge de passage in de
laatste troonrede over het Biafra-
confüct .alles te doen wat in haar
vermogen ligt om het leed te ver
zachten'. (pag. 3)
ALLE vakbonden zullen bij de ko
mende cao-behandelingen de direc
te bevoordeling van de georgani
seerde werknemers op hun priori
teitenlijst zetten, (pag. 3).
Zeeuws nieuws op pagina 2,
4.5,7 en 8.
Binnen- en buitenland op pa
gina 1, 3 en 11.
Sport op pagina 13.
Radio en tv op pagina 15.
Beurs en financiën op pagina
17.
BRITSE MARINE BREEKT MET
TRADITIE: OORLAM VERDWIJNT
LONDEN (RTR) De landrotten van Whitehall (de Britse admiraliteit)
hebben woensdag een einde gemaakt aan een van de beste tradities van
de Britse marine: de (gratis) dagelijkse oorlam rum. De traditie die al
ruim 238 juar oud is, zal op 1 augustus 1970 gestopt worden.
De tweede onderminister van defensie, Dagid Owen, zei: ,de verstrekking
van rum is niet langer verenigbaar met de hoge eisen van efficiency die
nu vereist zijn aan boord van de schepen met hun uiterst kwetsbare en
gecompliceerde machines en apparaten'. De oorlam, door de Britse zee
lieden altijd .oude grog' of .Nelsons bloed' genoemd, wordt, alweer volgens
traditie, geschonken tegen het middaguur.
De marine ontkent dat bezuinigingsmaatregelen in feite de oorzaak zijn
van het afschaffen van deze traditie. De dagelijkse oorlam kostte de Britse
belastingbetaler 85000 pond per jaar.
Mr BEERNINK
DEN HAAG (ANP) Het liberale
kamerlid H. Wiegel heeft woensdag bij
de voortzetting van liet debat in de
tweede kamer over de begroting 1970
■an het departement van binnenlandse
zaken, een motie ingediend w aarin
wordt, aangedrongen om nog dit zit
tingsjaar voorstellen in te dienen met
betrekking tot de afschaffing van de
filmkeuring.
Minister mr. H. K. J. Beernink zegde
deze voorstellen toe, zodat mag wor
den aamgenomen dat de motie zal wor-
dein ingetrokken. Eerst maandag zal de
kamer over de begroting een definitie-
beslissing nemen.
Eerder op de dag had de minister laten
weten, dat de regering een commissie
zal instellen die zich moet beraden over
de consequenties verbonden aan het af
schaffen van de filmkeuring.
Zoals bekend, heeft de commissiefi'lm-
keuring geadviseerd tot de afschaffing
voor personen boven een nader vastge
stelde leeftijd. Minister Beernink wees
er op dat ook de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten en de Nederlandse
Bioscoopbond in deze zin hebben gead
viseerd, zij het dan ook dat beide in
stellingen zich op het punt stellen dat
de consequenties van deze afschaffing
nader moeten worden bezien. De nu in
te stellen commissie zal zich over deze
materie beraden, waarbij aan de orde
komen enerzijds de bevoegdheid van bur
gemeesters om toneel- en bioscoopvoor
stellingen te verbieden, en anderzijds
het pornografieverbod.
Nadat de WD-er Wiegel zijn motie
had ingediend deelde minister Beernink
mee dat de commissie het verzoek zal
krijgen om voor 15 jumi of 1 juli rap
port uit te bremgen. Nog dit zittings
jaar wil mr. Beernink dam al komem
met zijn wetsvoorstellen.
(22.430 brt) zit sinds dinsdagavond
muurvast op de in aanleg zijnde ver
lening van het noorderhoofd te Hoek
van Holland. De derde poging om liet
schip vlot te trekken werd gister
avond twaalf uur uitgesteld, omdat
door de oostenwind het hoog water
lang niet zo hoog kwam als gewoon
lijk.
Om de bulkcarrier lichter te maken wor
den honderden tonnen sojabonen met
behulp van een elevator uit de rui
men in zee gestort. De ,Tete Olden-
dorf' had 33.000 ton sojabonen voor
de Graam-Elevatormaatschappij in de
Botlek aam boord, toen zij dinsdag
avond als gevolg van ernstige machi-
neschade voor de ingang van de Nieu
we Waterweg uit de koers raakte en
vierhonderd meter uit de liehtop-
stand op de fundering van het nieu
we piergedeelte vastliep.
Het was aanvankelijk de bedoeling dat
een gedeelte van de lading Sn lich
ters zou v/orden geladen. De schipper
van de Trintas, uit Breda, de eerste
buiten de pieren gesleepte lichter,
durfde gistermiddag op het laatste
ogenblik echter niet langs de eleva
tor af te meren uit vrees voor scha
de Bergingsinspecteur C. Rom Colt-
hoff van L. Smit en Co's Interna
tionale Sleepdienst in Rotterdam
nam daarop aan boord van het schip
het besluit een deel van de sojabo
nen overboord te zetten.
HOEK VAN HOLLAND De
Duitse ertscarrier Tete Oldendorf,
die dinsdagavond omstreeks negen
uur op de Noor der pier van Hoek
van Holland i-s gelopen, zit nog
altijd onwrikbaar vast, zoals deze
luchtopname aantoont.
NA OVERVAL IN VAALS
VAALS (GPD) Een ongeveer
20-jarige Duitser heeft gistermid
dag om drie uur een overval ge
pleegd op de gemeentelijke spaar
bank in Vaals. De man ontkwam
naar Duitsland met een buit van
2500 gulden. Van de dader ont
breekt elk spoor.
DEN HAAG De Antirevolutionaire
eerste-kamerfractie heeft morgen in
haar geheel voor de correctie van de
loon- en inkomstenbelasting gestemd,
zoals enige weken geleden ook de twee
de-kamerfractie uiteindelijk voor dc
Jannen van mr Witteveen stemde,
n eerste instantie had de AR-woord-
voerder, prof. Albeda, gezegd, dat
waarsohijnlijk ,een enkel lid' uit zijn
fractie nog een nadere argumentering
van de minister zou wensen. Tegen het
wetsontwerp stemden de fracties van
de PvdA, PSP, CPN, PPR en Boeren.
•Even voor drieën zag bankbediende Van
der Linden een jongeman de bank bin
nenstappen, gekleed in een lange groe
ne militaire jas, met een witte ijsmuts
en een rode sjaal voor zijn gezicht. Hij
haalde een pistool tevoorschijn en eiste
kortweg .geld'. De bediende, die op dat
moment alleen in het kantoor was, be
gon briefjes van honderd voor hem uit
te tellen.
,Geld, meer geld', snauwde hij. Op
dat moment kwam mavo-leraar J.
Mordant het gebouw binnen. Hij ver
telde later: ,Lk zag dat de bankbe
diende mij een stille wenk gaf en
ook dat hij de man alsmaar briefjes
van honderd bleef uittellen. Plotse
ling gritste de man het geld bij el
kaar en rende naa.r buiten.'
De beide mannen gingen de overvaller
achterna. Deze rende voorbij het politie
bureau in de richting van de grensover
gang.
Grens over
De heer Mordant belde bij de politie
aan, waarop ook de bankbediende de
achtervolging opgaf. Zo kon de overval
ler ongehinderd bij de
men, die hij rustig wandeleni
De daar dienstdoende marechaussee ver
telde: ,ik kreeg op het moment dat die
man voorbij liep een telefoontje dat ik
op die bankrover moest letten.
Ik schreeuwde daar gaat-ie, gooide de
telefoon op de haak en rende naar bui
ten.'
Samen met twee collega's zette hij de
achtervolging in. De overvaller stapte
echter in de tram die vanaf de grens
richting Aken rijdt en was daarmee
buiten bereik voor zijn achtervolgers.
Een Vaalser politiewagen bracht later
op de Amsterdammerring bij Aken de
trani tot stilstand, de overvaller was
toen verdwenen.
MIDDELBURG Zal het Gee-
replan in Middelburg uitgroeien
tot een aanvullend winkelcen
trum van Zeelands hoofdstad?
Het gemeentebestuur verwacht
dat dit stellig het geval zal zijn,
maar als het aan de centrale
voor het midden- en kleinbedrijf
in Middelburg ligt, wordt het
plan omgevormd tot een woon
wijk. Want men ziet die behoef
te aan een grote uitbreiding van
het winkelbestand niet zo goed
zitten. Bij de gemeente zijn er
geen twijfels over de noodzaak
over de uitbouw van het winkel
areaal in de Geere. ,We vragen
ons zelfs af of het plan wel
groot genoeg is', zo verklaarde
ons directeur ir Van Unen van
gemeentewerken.
Duidelijk verschil van inzicht dus
in Middelburg. Voorzitter Imanse
van de centrale voor het midden-
en kleinbedrijf:
Wij vragen ons af of het nu wel
nodig is 0111 aan liet winkelbestand
in Middelburg zodanig uitbreiding
te geven als in het plan Geere is
gedacht. Deze behoefte zou zijn aan
getoond in een ETI-rapport dat in
1962 verscheen. Maar, zo zegt de
lieer Imanse, Zuid en Dauwendaelc
waren toen nog niet van de grond.
Daarom hebben we als centrale ge
zegd: kun je nu nog wel verder gaan
met het plan? Hoe zou het ETI-rap-
port er op dit moment uitzien? In
ieder geval is het Ie zot 0111 te werken
met een rapport dat zeven jaar oud
is. Gelukkig heeft het instituut nu
een rapport in bewerking, waaruit
blijkt hoe de situatie nu is.
Ook Vlissingen
Naar de zijde van het ETI werd
meegedeeld, is er nog geen officiële
opdracht van de gemeente binnen
gekomen voor liet rapport. Het
wachten is ook op de opdracht om te
beginnen met een onderzoek naar
de wijze waarop het Vlissingse win
kelbestand verder lean worden uit
gebouwd.
,Er bestaat geen enorme behoefte
aan uitbreiding', zegt secretaris I.
van Houte van de zelfde Middelburg
se ondernemersorganisatie. Hij meent
dat er voor uitbreiding van het win
kelbestand in de Middelburgse bin
nenstad nog voldoende mogelijkhe
den zijn. En hij wijst op een aantal
leegstaande winkels in de binnen
stad en op leegstaande woningen, die
tot winkel zouden kunnen worden om
gebouwd. De bezetting aan winkels
is op Walcheren meer dan behoorlijk,
zo zegt hij. Als er geen groei van
het inwonertal in zou zitten, zouden
er zelfs zaken moeten sluiten. Ook
de lieer Van Houte meent dat Mid
delburg beter af is met een woon
wijk in het plan Geere. ,Hoe minder
mensen er m de binnenstad wonen
des te doodser wordt de stad. .Ge
ruchten over mogelijke vestiging in
Middelburg van zaken als C en A
wijst de heer Van Houte resoluut
naar de fabeltjeskrant. ,Een zaak als
C en A heeft een achterland nodig
van 200.000 inwoners. En wij heb
ben er hier nog altijd maar 90.000'.
Inmiddels wordt, naar directeur
ir Van Unen van gemeentewerken
ons duidelijk maakte, ,met voort
varendheid gewerkt aan de voor
bereiding tot realisering van de
eerste drie fasen van het plan,
wat de omgeving van het toekom
stig te vormen Geereplein omvat.
De heer Van Unen zei te ver
wachten, dat de gemeente over
enkele weken alle gronden die no
dig zijn voor de realisering van
deze eerste fase. in bezit zal heb
ben.
En dan zal er geen beletsel meer
zijn om met de bouw te beginnen.
Dat zat zeker het aanstaande voor
jaar gaan gebeuren. Het eerste werk
zal zijn te komen tot een herstruc
turering van de wegen. Het terrein
waarop het nieuwe winkelcentrum
van de grond moet komen, zal eigen
lijk helemaal bouwrijp moeten wor
den gemaakt. De afdeling waterbouw
van gemeentewerken is thans bezig
met het maken van een ontwerp voor
de Geerebrug, die straks zorgt voor
een uitvalsroute in de richting van
de Langeviele buitenbrug. Midden
1971 kunt u in het Geereplan de eer
ste bedrijvigheid van winkelende
mensen verwachten, zo stelde de heer
Van Unen.
Onteigeningen
Het plan Lange Geere en omgeving is
vier hectare groot. In het gebied dat
door de eerste drie fasen wordt om
vat is op. 5500 vierkante meter
nieuwbouw mogelijk. En 2600 vier
kante meter heeft betrekking op re
habilitatie. Dat wil zeggen aat daar
een bouw plaats vindt in aangepaste
stijl van de Middelburgse binnenstad.
Het zijn. volgens de heer Van Unen.
de veie onteigeningen geweest, die het
tempo van het van de grond komen
van het Geereplan hebben bepaald.
Het is een eng verkaveld gebied met
vele eigenai-en. En dat maakte het
saneringsplan tot een moeilijke op
gave. Br was sprake van een aanzien
lijk aantal onteigeningsprocedures.
Zie slot pag. 7 kol. 1
aangetoond uit de recente gang van
zaken. We herinneren opnieuw aan
de vergadering van de Zeeuwse raad
voor de luchtverontreiniging op 4 de
cember jongstleden, waar dr Groen en
prof Eilers van de hoofdinspectie milieu
hygiëne met berekeningen op tafel kwa
men, die nogal de
aandacht hebben ge
trokken. Die bereke
ningen werden op ta
fel gelegd in een
nogal gevarieerd sa
mengestelde raad: deze instelling is im
mers niet per definitie uit deskundigen
opgebouwd, maar heeft als leden ook
ertegenwoordigers van bepaalde maat
schappelijke categorieën. Met andere
voorden: in meerderheid is dat gezel
schap niet in staat om de technische
merites van de bewuste berekeningen
op de juiste waarde te schatten, niet alle
leden zijn expert. In zo'n situatie is ei
genlijk een eerste vereiste, dat men eens
nagaat ln hoeverre de berekeningen
zijn besproken met de deskundigen van
het bewuste bedrijf. Zijn we wel inge
licht, is er juist op dit punt sprake van
kortsluiting.
:e
zeggen: waren toen nog
niet aan Pechiney doorgegeven.
Het bedrijf heeft via de publiciteit ver
nomen, dat er moeilijkheden waren. Het
begrijpelijk, dat er aan de Franse
kant nu enige verwondering is ontstaan
over deze gang van zaken. Men mocht
toch veronderstellen, dat in een derge
lijke belangrijke kwestie als deze op het
hoogste niveau besprekingen zouden zijn
gevoerd, bijvoorbeeld door de hoofdin
specteur voor de milieuhygiëne ener
zijds met anderzijds de bevoegde Fran
se ingenieur, die verantwoordelijk ia
voor het project in Vlissingen- We heb
ben niet de indruk, dat een dergelijke
bespreking is gehouden. Integendeel, we
hebben redenen om aan te nemen, dat
er slechts via-via ia gesproken en dat
het rechtstreekse contact althans de
laatste tijd voornamelijk schriftelijk
heeft bestaan. Een contact dat boven
dien aan Nederlandse kant kennelijk
aanleiding heeft gegeven tot enige irri
tatie.
ontstond begin deze maand de
nogal eigenaardige situatie, dat in
een raad voor de luchtverontreini
ging nogmaals: geen technisch col
lege werd gesproken over nieuwe be
rekeningen inzake de luchtverontreini
ging door Pechiney zonder dat de ver
antwoordelijke leiding van dat bedrijf
ook maar wist, dat er moeilijkheden wa
ren gerezen. Zo ontstond vervolgens de
situatie, dat via bepaalde wegen deze
zaak in de politiek kwam en in de sta
ten van Zeeland werd besproken, terwijl
met de verantwoordelijke mensen
van Pechiney over de omstreden punten
geen gesprek op hoog-technisch niveau
was gevoerd over de ontstane moeilijk
heden. Dat lijkt ons alles bijeen heel ei
genaardig, om het maar eens eufemis
tisch te zeggen.
Alles bijeengenomen geloven we, dat
de hele nieuwe ontwikkeling inder
daad nog het beste kan worden aan
geduid als .communicatiestoornis', een
stoornis tussen een Frans bedrijf en Ne
derlandse instanties. Zou het nu geen
aanbeveling verdienen, of beter nog: is
het nu geen primaire eis, dat de Franse
bedrijfsleiding met haar ingenieurs en
de Nederlandse hoofdinspecteur met zijn
deskundigen eerst eens samen aan de
tafel gaan zitten? We dachten, dat een
dergelijk gesprek voor de hand ligt.
We hebben begrepen dat de Franse des
kundigen ervan overtuigd zijn tot over
eenstemming te kunnen komen rnet de
experts van Nederlandse kant. Het is
dan ook vanzelfsprekend dat men eens
rechtstreeks met elkaar gaat praten en
niet zoals nu meestal gebeurt via
allerlei omwegen. Een dergelijke bij
eenkomst zou gehouden moeten worden
•óór de vijfde januari van het volgend
jaar, de dag waarop de conventant-
partners bij elkaar komen. Die verga
dering kan vermoedelijk heel wat mak
kelijker verlopen als eerst de direct-be-
trokkenen eens met elkaar hebben ge
sproken. Misschien blijkt dan ook, dat
de opwinding rond Pechiney snel beda
ren zal. Zoals we gisteren al schreven:
het oordeel over deze kwestie dient te
•orden opgeschort.
HAMBURG (DPA) De griepepide
mie. die iedere dag in Europa meer
mensenlevens gaat kosten, breidt zïrh
snel naar het noorden uit. Woensdag
werd voor de eerste maal in West-Duits-
land het gevreesde A-2 Hongkong-viru*
I geconstateerd.