PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT BONDEN NOG NIET AKKOORD MET PLANNEN VAN YMF Meningen in Middelburg verdeeld over het winkelplan in de Geere Coaster overvaren Bankovervaller aan de haal met f 2500 KAMERCOMMISSIE HOORDE PARTIJEN Nogmaals: Pechinev MAN STAL EEN VLIEGTUIG UIT BALORIGHEID BULKCARRIER MUURVAST VOOR HOEK VAN HOLLAND MIDDEN 1970 VOORSTELLEN AFSCHAFFING FILMKEURING Vandaag in de krant... Kind vermist Openheid Biafra Vakbond Achtervolging op Duits gebied zonder resultaat Senaat akkoord met verlaging van belasting GEMEENTE: ,IS HET WEL GROOT GENOEG' MIDDENSTAND: .LIEVER EEN WOONWIJK' Ontivikkelingsmij is bezig met de acquisitie GRIEP OOK IN DUITSLAND 212e jaargang - no. 297 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 18 dec. 1969 t, t 13,00 M Ir ,Arm bloot' in ie stalen Pagina 4 (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De drie centrale vakorganisaties hebben zich voor alsnog niet akkoord verklaard met de reorganisatieplannen van het VMF-concern. De bondèn vrezen met name voor de positie van het Werkspoorbedrijf te Utrecht, wat bij een eventuele sluiting wel tot protesten aanleiding zou geven. Zij willen eerst het rapport afwach ten dat de directie van het bedrijf voor het einde van deze maand 'zal sturen. V Er zijn redenen le over om terug te komen op de Dit deelde gistermiddag drs Neilerhorst mede na afloop van een hoorzitting \aste kamercommissie van economische laken. De commissie heeft op deze lifting do raad van bestuur en enkele directieleden van VMF, de directie van do Nederlandse Spoorwegen en vak bondsleiders gehoord over de rcorgani- tatieplannen van VMF. Van de zijde van het concern heeft de commissie na de vele pUbl'ikatiies in de afgelopen tijd niet veel nieuws meer gehoord, zo zei de heer Neder- horet. In de kamercommissie zelf was ongerustheid dat het Werkspoorbedrijf te Utrecht nog verder ingekrompen zou worden en men informeerde voorts naai de toekomst van Stork-Hengelo. Men was bang dat er door de VMF-directie een soort salami-taoüiek zou worden toegepast, dat wil zeggen dat als deze reorganisatieplannen eenmaal geaccep teerd zouden zijn, dam opnieuw veran deringen zouden worden ingevoerd. De raad van bestuur van VMF had met nadruk gesteld dat dit een de finitief en afsluitend plan is. De heer Nederhorst verklaarde de in druk te hebben dat dit ooit zo is. .Maar iedereen begrijpt dat ook weer niet kan eisen van een on derneming dat er nu niets meer zal gebeuren op dat gebied', zo voegde hij eraan toe. Alleenrecht Voorts werd medegedeeld dat de VMF «en garamtie-aanvraag bij de NS heel't gedaanwat inhoudt dat VMF in de komende vijf jaren het alleenrecht wil nebben om rnet een open begroting per jaar 70 bakken' (wagons) te leveren. Als argumenten hiervoor bracht de di rectie naar voren dat er een sterke concurrentievervalsing op de internati onale markt is door eotra-kredieten en dumpingprijzen. De Nederlandse Spoorwegen zeiden op de hoorzitting echter dat zij die me ning in het geheel niet deelden. De Duitse fabriek (Talbot), die de laatste keer aan de NS heeft geleverd, werkt niet met dumpingprijzen maar is gewoon goedkoper omdat er voor deze fabriek in Duitsland een veel grotere marlet waardoor do grote lasten op een groter aantal produkteu kunnen worden ge spreid. De spoorwegen zijn van mening dat er in ons land teveel, te kleine fabrieken zijn, wat een hogere piijs tot gevolg heeft. In een brief van de NS onlangs aam de directie van de VMF heeft de NS dan ook de vraag gesteld of de VMF van mening is dat er in ons land wel ruimte is voor een wagonfabriek. Zoals bekend heeft de NS inmiddels wel voor eind volgend jaar 60 .bakken' besteld bij VMF. De NS is bovendien bevreesd dat als er geleverd zal wor den via een open begroting de prikke (Zie slot pagina 11 kolom 4 GEEN SLACHTOFFERS DELFZIJL (ANP) De Zweedse coas ter .Atlantis' (499 brt) is gistermiddag I even na drie uur op de Eenis in dichte mist overvaren door een nog onbekend i schip. Volgens sommige berichten zou! dit de .Voreda' zijn, dat voor een Engelse maatschappij in Delfzijl was gebouwd en i een eerste proefvaart maakte. Persoonlijke ongelukken hebben zich niet vooi'gedaan. Alle acht bemanningsleden van de .Atlantis' konden overstappen op de loodsboot .Stormvogel'. Het on geluk gebeurde in de buurt van de alu- miniumfabriek van Delfzijl, midden in de vaarroute van de Eems, waardoor het wrak van de coaster veel hinder voor de scheepvaart oplevert. De coaster had een lading papier in Delfzijl afgele verd en was met een lading zout op weg naar een haven in Noord-Zweden. SCHIPHOL (ANP) De man, die dinsdagavond heeft getracht, op liet vliegveld Zestienhoven hij Rotterdam er met een sportvlieg tuigje vandoor te gaan, is beleend. Het is de 36 jarige autorijinstruc- teur A. J. 't J. uit Rotterdam, die bekende door huiselijke omstan digheden gedreven, het toestel, een Cessna 150', uit balorigheid te hebben gestolen. De Rotterdamse politie koesterde reeds verdenking in zijn richting. In verband daarmee had de heer 't J. van zijn werkgever opdracht gekregen om naar de politie te gaan om te vertellen dat hij met het hele geval niets te maken had. gaan om te vertellen, dat. hij met Dit bezoek viel evenwel anders uit dan hij had vericacht of ge hoopt. Na een uitvoerig verhoor en na aandrang van de kant der politie en deskundigen van de- dienst luchtvaartzaken, viel hij door de mand en legde hij een volledige bekentenis af. Hij verklaarde de poging tot dief stal en de poging om er met het sportvliegtuigje vandoor te gaan, geheel alleen te Hebben uitge voerd. Bijna was, zoals gemeld, zijn poging om op te stijgen op een ramp uit,gelopen. Een Brits vrachttoestel, dat op het punt. stond op dezelfde landingsbaan te landen, moest op het laatste mo ment doorstarten. Hierna gaf 't J. de zaak maar op en ging hij er vandoor. De adspirant-vliegtuigro- ver is sinds 1967 in het bezit van het sportvliegbrevet A en heeft meermalen van de eigenaar van de betrokken Cessna 150', General Aviation in Rotterdam, een vlieg tuigje gehuurd. De rol van de vrouw in een blau we personenauto, die dinsdagavond bij Zestienhoven werd gesigna leerd, is volgens de dienst lucht- vaartsaken der rijkspolitie nog niet bekend, 't J. zal worden ver volgd wegens zodanig vliegen, dat de openbare veiligheid in gevaar zou kunnen worden gebracht. .kortsluiting* want dat is het ln feite tussen Neder landse instanties cn het Fran- PiJ f bedrijf Pechiney, dat een alu- I miniumbedrijf in Vlissingen- Oost wil vestigen. De vraag begint steeds klemmender te worden hoe toch een dergelijke situatie kon ontstaan. Als we het goed zien. is één van de belangrijkste oorzaken een mentaliteit»- verschil, een verschi! dat we alleen maar I signaleren zonder vast te stellen wiens I mentaliteit nu wel de beste zou zijn. Dat verschil heeft niet alleen te maken met mensen, maar zet zich óók voort in or- i ganisatorische kaders, ambtelijke in stanties in Nederland en afdelingen van het Franse concern. Vooral nu het Ne derlandse Pechiney-bedrijf nog slechts 'in opbouw is, wordt er nog duidelijk \-anuit een Franse lijn gedacht, al be gint langzamerhand eeen .vernederlan- sing' op te treden. Vermoedelijk heeft Pechiney zich te weinig rekenschap ge geven van bepaalde werkwijzen en op vattingen, die bij Nederlandse deskun digen gangbaar zijn, waarbij het even min is uitgesloten dat taalproblemen een rol hebben gespeeld. Als gevolg van een en ander kan er aan Nederlandse kant een zekere irritatie zijn ontstaan, met als gevolg een communicatiestoor nis. HONDERDEN TONNEN SOJABONEN DE ZEE IN Aan verwondingen na explosie overleden NOOTDORP (ANP) De heer H. T. Hooymans, die op 3 december jongstle den zware verwondingen opliep door het ontploffen van een olietank op een tnin- dershedrijf in Nootdorp, is woensdag daaraan overleden.n Twee andere person liepen minder ernstige verwondingen op. DRS NEDERHORST Sinds woensdagochtend wordt in Middelburg een veertienjarige jon gen vermist. Speuracties hebben tot nu toe niets opgeleverd. (pag.2) Het overlegorgaan Zuid-West-Ne- deriand moet zijn geheimzinnig heid laten varen, meent de PvdA- fractic in de Rijnmondraad. (pag. 4) EEN AANTAL vooraanstaande Nederlanders heeft de regering in een open brief dringend verzocht om ingevolge de passage in de laatste troonrede over het Biafra- confüct .alles te doen wat in haar vermogen ligt om het leed te ver zachten'. (pag. 3) ALLE vakbonden zullen bij de ko mende cao-behandelingen de direc te bevoordeling van de georgani seerde werknemers op hun priori teitenlijst zetten, (pag. 3). Zeeuws nieuws op pagina 2, 4.5,7 en 8. Binnen- en buitenland op pa gina 1, 3 en 11. Sport op pagina 13. Radio en tv op pagina 15. Beurs en financiën op pagina 17. BRITSE MARINE BREEKT MET TRADITIE: OORLAM VERDWIJNT LONDEN (RTR) De landrotten van Whitehall (de Britse admiraliteit) hebben woensdag een einde gemaakt aan een van de beste tradities van de Britse marine: de (gratis) dagelijkse oorlam rum. De traditie die al ruim 238 juar oud is, zal op 1 augustus 1970 gestopt worden. De tweede onderminister van defensie, Dagid Owen, zei: ,de verstrekking van rum is niet langer verenigbaar met de hoge eisen van efficiency die nu vereist zijn aan boord van de schepen met hun uiterst kwetsbare en gecompliceerde machines en apparaten'. De oorlam, door de Britse zee lieden altijd .oude grog' of .Nelsons bloed' genoemd, wordt, alweer volgens traditie, geschonken tegen het middaguur. De marine ontkent dat bezuinigingsmaatregelen in feite de oorzaak zijn van het afschaffen van deze traditie. De dagelijkse oorlam kostte de Britse belastingbetaler 85000 pond per jaar. Mr BEERNINK DEN HAAG (ANP) Het liberale kamerlid H. Wiegel heeft woensdag bij de voortzetting van liet debat in de tweede kamer over de begroting 1970 ■an het departement van binnenlandse zaken, een motie ingediend w aarin wordt, aangedrongen om nog dit zit tingsjaar voorstellen in te dienen met betrekking tot de afschaffing van de filmkeuring. Minister mr. H. K. J. Beernink zegde deze voorstellen toe, zodat mag wor den aamgenomen dat de motie zal wor- dein ingetrokken. Eerst maandag zal de kamer over de begroting een definitie- beslissing nemen. Eerder op de dag had de minister laten weten, dat de regering een commissie zal instellen die zich moet beraden over de consequenties verbonden aan het af schaffen van de filmkeuring. Zoals bekend, heeft de commissiefi'lm- keuring geadviseerd tot de afschaffing voor personen boven een nader vastge stelde leeftijd. Minister Beernink wees er op dat ook de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten en de Nederlandse Bioscoopbond in deze zin hebben gead viseerd, zij het dan ook dat beide in stellingen zich op het punt stellen dat de consequenties van deze afschaffing nader moeten worden bezien. De nu in te stellen commissie zal zich over deze materie beraden, waarbij aan de orde komen enerzijds de bevoegdheid van bur gemeesters om toneel- en bioscoopvoor stellingen te verbieden, en anderzijds het pornografieverbod. Nadat de WD-er Wiegel zijn motie had ingediend deelde minister Beernink mee dat de commissie het verzoek zal krijgen om voor 15 jumi of 1 juli rap port uit te bremgen. Nog dit zittings jaar wil mr. Beernink dam al komem met zijn wetsvoorstellen. (22.430 brt) zit sinds dinsdagavond muurvast op de in aanleg zijnde ver lening van het noorderhoofd te Hoek van Holland. De derde poging om liet schip vlot te trekken werd gister avond twaalf uur uitgesteld, omdat door de oostenwind het hoog water lang niet zo hoog kwam als gewoon lijk. Om de bulkcarrier lichter te maken wor den honderden tonnen sojabonen met behulp van een elevator uit de rui men in zee gestort. De ,Tete Olden- dorf' had 33.000 ton sojabonen voor de Graam-Elevatormaatschappij in de Botlek aam boord, toen zij dinsdag avond als gevolg van ernstige machi- neschade voor de ingang van de Nieu we Waterweg uit de koers raakte en vierhonderd meter uit de liehtop- stand op de fundering van het nieu we piergedeelte vastliep. Het was aanvankelijk de bedoeling dat een gedeelte van de lading Sn lich ters zou v/orden geladen. De schipper van de Trintas, uit Breda, de eerste buiten de pieren gesleepte lichter, durfde gistermiddag op het laatste ogenblik echter niet langs de eleva tor af te meren uit vrees voor scha de Bergingsinspecteur C. Rom Colt- hoff van L. Smit en Co's Interna tionale Sleepdienst in Rotterdam nam daarop aan boord van het schip het besluit een deel van de sojabo nen overboord te zetten. HOEK VAN HOLLAND De Duitse ertscarrier Tete Oldendorf, die dinsdagavond omstreeks negen uur op de Noor der pier van Hoek van Holland i-s gelopen, zit nog altijd onwrikbaar vast, zoals deze luchtopname aantoont. NA OVERVAL IN VAALS VAALS (GPD) Een ongeveer 20-jarige Duitser heeft gistermid dag om drie uur een overval ge pleegd op de gemeentelijke spaar bank in Vaals. De man ontkwam naar Duitsland met een buit van 2500 gulden. Van de dader ont breekt elk spoor. DEN HAAG De Antirevolutionaire eerste-kamerfractie heeft morgen in haar geheel voor de correctie van de loon- en inkomstenbelasting gestemd, zoals enige weken geleden ook de twee de-kamerfractie uiteindelijk voor dc Jannen van mr Witteveen stemde, n eerste instantie had de AR-woord- voerder, prof. Albeda, gezegd, dat waarsohijnlijk ,een enkel lid' uit zijn fractie nog een nadere argumentering van de minister zou wensen. Tegen het wetsontwerp stemden de fracties van de PvdA, PSP, CPN, PPR en Boeren. •Even voor drieën zag bankbediende Van der Linden een jongeman de bank bin nenstappen, gekleed in een lange groe ne militaire jas, met een witte ijsmuts en een rode sjaal voor zijn gezicht. Hij haalde een pistool tevoorschijn en eiste kortweg .geld'. De bediende, die op dat moment alleen in het kantoor was, be gon briefjes van honderd voor hem uit te tellen. ,Geld, meer geld', snauwde hij. Op dat moment kwam mavo-leraar J. Mordant het gebouw binnen. Hij ver telde later: ,Lk zag dat de bankbe diende mij een stille wenk gaf en ook dat hij de man alsmaar briefjes van honderd bleef uittellen. Plotse ling gritste de man het geld bij el kaar en rende naa.r buiten.' De beide mannen gingen de overvaller achterna. Deze rende voorbij het politie bureau in de richting van de grensover gang. Grens over De heer Mordant belde bij de politie aan, waarop ook de bankbediende de achtervolging opgaf. Zo kon de overval ler ongehinderd bij de men, die hij rustig wandeleni De daar dienstdoende marechaussee ver telde: ,ik kreeg op het moment dat die man voorbij liep een telefoontje dat ik op die bankrover moest letten. Ik schreeuwde daar gaat-ie, gooide de telefoon op de haak en rende naar bui ten.' Samen met twee collega's zette hij de achtervolging in. De overvaller stapte echter in de tram die vanaf de grens richting Aken rijdt en was daarmee buiten bereik voor zijn achtervolgers. Een Vaalser politiewagen bracht later op de Amsterdammerring bij Aken de trani tot stilstand, de overvaller was toen verdwenen. MIDDELBURG Zal het Gee- replan in Middelburg uitgroeien tot een aanvullend winkelcen trum van Zeelands hoofdstad? Het gemeentebestuur verwacht dat dit stellig het geval zal zijn, maar als het aan de centrale voor het midden- en kleinbedrijf in Middelburg ligt, wordt het plan omgevormd tot een woon wijk. Want men ziet die behoef te aan een grote uitbreiding van het winkelbestand niet zo goed zitten. Bij de gemeente zijn er geen twijfels over de noodzaak over de uitbouw van het winkel areaal in de Geere. ,We vragen ons zelfs af of het plan wel groot genoeg is', zo verklaarde ons directeur ir Van Unen van gemeentewerken. Duidelijk verschil van inzicht dus in Middelburg. Voorzitter Imanse van de centrale voor het midden- en kleinbedrijf: Wij vragen ons af of het nu wel nodig is 0111 aan liet winkelbestand in Middelburg zodanig uitbreiding te geven als in het plan Geere is gedacht. Deze behoefte zou zijn aan getoond in een ETI-rapport dat in 1962 verscheen. Maar, zo zegt de lieer Imanse, Zuid en Dauwendaelc waren toen nog niet van de grond. Daarom hebben we als centrale ge zegd: kun je nu nog wel verder gaan met het plan? Hoe zou het ETI-rap- port er op dit moment uitzien? In ieder geval is het Ie zot 0111 te werken met een rapport dat zeven jaar oud is. Gelukkig heeft het instituut nu een rapport in bewerking, waaruit blijkt hoe de situatie nu is. Ook Vlissingen Naar de zijde van het ETI werd meegedeeld, is er nog geen officiële opdracht van de gemeente binnen gekomen voor liet rapport. Het wachten is ook op de opdracht om te beginnen met een onderzoek naar de wijze waarop het Vlissingse win kelbestand verder lean worden uit gebouwd. ,Er bestaat geen enorme behoefte aan uitbreiding', zegt secretaris I. van Houte van de zelfde Middelburg se ondernemersorganisatie. Hij meent dat er voor uitbreiding van het win kelbestand in de Middelburgse bin nenstad nog voldoende mogelijkhe den zijn. En hij wijst op een aantal leegstaande winkels in de binnen stad en op leegstaande woningen, die tot winkel zouden kunnen worden om gebouwd. De bezetting aan winkels is op Walcheren meer dan behoorlijk, zo zegt hij. Als er geen groei van het inwonertal in zou zitten, zouden er zelfs zaken moeten sluiten. Ook de lieer Van Houte meent dat Mid delburg beter af is met een woon wijk in het plan Geere. ,Hoe minder mensen er m de binnenstad wonen des te doodser wordt de stad. .Ge ruchten over mogelijke vestiging in Middelburg van zaken als C en A wijst de heer Van Houte resoluut naar de fabeltjeskrant. ,Een zaak als C en A heeft een achterland nodig van 200.000 inwoners. En wij heb ben er hier nog altijd maar 90.000'. Inmiddels wordt, naar directeur ir Van Unen van gemeentewerken ons duidelijk maakte, ,met voort varendheid gewerkt aan de voor bereiding tot realisering van de eerste drie fasen van het plan, wat de omgeving van het toekom stig te vormen Geereplein omvat. De heer Van Unen zei te ver wachten, dat de gemeente over enkele weken alle gronden die no dig zijn voor de realisering van deze eerste fase. in bezit zal heb ben. En dan zal er geen beletsel meer zijn om met de bouw te beginnen. Dat zat zeker het aanstaande voor jaar gaan gebeuren. Het eerste werk zal zijn te komen tot een herstruc turering van de wegen. Het terrein waarop het nieuwe winkelcentrum van de grond moet komen, zal eigen lijk helemaal bouwrijp moeten wor den gemaakt. De afdeling waterbouw van gemeentewerken is thans bezig met het maken van een ontwerp voor de Geerebrug, die straks zorgt voor een uitvalsroute in de richting van de Langeviele buitenbrug. Midden 1971 kunt u in het Geereplan de eer ste bedrijvigheid van winkelende mensen verwachten, zo stelde de heer Van Unen. Onteigeningen Het plan Lange Geere en omgeving is vier hectare groot. In het gebied dat door de eerste drie fasen wordt om vat is op. 5500 vierkante meter nieuwbouw mogelijk. En 2600 vier kante meter heeft betrekking op re habilitatie. Dat wil zeggen aat daar een bouw plaats vindt in aangepaste stijl van de Middelburgse binnenstad. Het zijn. volgens de heer Van Unen. de veie onteigeningen geweest, die het tempo van het van de grond komen van het Geereplan hebben bepaald. Het is een eng verkaveld gebied met vele eigenai-en. En dat maakte het saneringsplan tot een moeilijke op gave. Br was sprake van een aanzien lijk aantal onteigeningsprocedures. Zie slot pag. 7 kol. 1 aangetoond uit de recente gang van zaken. We herinneren opnieuw aan de vergadering van de Zeeuwse raad voor de luchtverontreiniging op 4 de cember jongstleden, waar dr Groen en prof Eilers van de hoofdinspectie milieu hygiëne met berekeningen op tafel kwa men, die nogal de aandacht hebben ge trokken. Die bereke ningen werden op ta fel gelegd in een nogal gevarieerd sa mengestelde raad: deze instelling is im mers niet per definitie uit deskundigen opgebouwd, maar heeft als leden ook ertegenwoordigers van bepaalde maat schappelijke categorieën. Met andere voorden: in meerderheid is dat gezel schap niet in staat om de technische merites van de bewuste berekeningen op de juiste waarde te schatten, niet alle leden zijn expert. In zo'n situatie is ei genlijk een eerste vereiste, dat men eens nagaat ln hoeverre de berekeningen zijn besproken met de deskundigen van het bewuste bedrijf. Zijn we wel inge licht, is er juist op dit punt sprake van kortsluiting. :e zeggen: waren toen nog niet aan Pechiney doorgegeven. Het bedrijf heeft via de publiciteit ver nomen, dat er moeilijkheden waren. Het begrijpelijk, dat er aan de Franse kant nu enige verwondering is ontstaan over deze gang van zaken. Men mocht toch veronderstellen, dat in een derge lijke belangrijke kwestie als deze op het hoogste niveau besprekingen zouden zijn gevoerd, bijvoorbeeld door de hoofdin specteur voor de milieuhygiëne ener zijds met anderzijds de bevoegde Fran se ingenieur, die verantwoordelijk ia voor het project in Vlissingen- We heb ben niet de indruk, dat een dergelijke bespreking is gehouden. Integendeel, we hebben redenen om aan te nemen, dat er slechts via-via ia gesproken en dat het rechtstreekse contact althans de laatste tijd voornamelijk schriftelijk heeft bestaan. Een contact dat boven dien aan Nederlandse kant kennelijk aanleiding heeft gegeven tot enige irri tatie. ontstond begin deze maand de nogal eigenaardige situatie, dat in een raad voor de luchtverontreini ging nogmaals: geen technisch col lege werd gesproken over nieuwe be rekeningen inzake de luchtverontreini ging door Pechiney zonder dat de ver antwoordelijke leiding van dat bedrijf ook maar wist, dat er moeilijkheden wa ren gerezen. Zo ontstond vervolgens de situatie, dat via bepaalde wegen deze zaak in de politiek kwam en in de sta ten van Zeeland werd besproken, terwijl met de verantwoordelijke mensen van Pechiney over de omstreden punten geen gesprek op hoog-technisch niveau was gevoerd over de ontstane moeilijk heden. Dat lijkt ons alles bijeen heel ei genaardig, om het maar eens eufemis tisch te zeggen. Alles bijeengenomen geloven we, dat de hele nieuwe ontwikkeling inder daad nog het beste kan worden aan geduid als .communicatiestoornis', een stoornis tussen een Frans bedrijf en Ne derlandse instanties. Zou het nu geen aanbeveling verdienen, of beter nog: is het nu geen primaire eis, dat de Franse bedrijfsleiding met haar ingenieurs en de Nederlandse hoofdinspecteur met zijn deskundigen eerst eens samen aan de tafel gaan zitten? We dachten, dat een dergelijk gesprek voor de hand ligt. We hebben begrepen dat de Franse des kundigen ervan overtuigd zijn tot over eenstemming te kunnen komen rnet de experts van Nederlandse kant. Het is dan ook vanzelfsprekend dat men eens rechtstreeks met elkaar gaat praten en niet zoals nu meestal gebeurt via allerlei omwegen. Een dergelijke bij eenkomst zou gehouden moeten worden •óór de vijfde januari van het volgend jaar, de dag waarop de conventant- partners bij elkaar komen. Die verga dering kan vermoedelijk heel wat mak kelijker verlopen als eerst de direct-be- trokkenen eens met elkaar hebben ge sproken. Misschien blijkt dan ook, dat de opwinding rond Pechiney snel beda ren zal. Zoals we gisteren al schreven: het oordeel over deze kwestie dient te •orden opgeschort. HAMBURG (DPA) De griepepide mie. die iedere dag in Europa meer mensenlevens gaat kosten, breidt zïrh snel naar het noorden uit. Woensdag werd voor de eerste maal in West-Duits- land het gevreesde A-2 Hongkong-viru* I geconstateerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 1