Parijse Opera heeft grote
toekomst al achter zich
donald
PANDA EN HET TOVERRECEPT
WANKELEN
OP DE RAND
Kurkev
Veeg
1
Parfum
0
av
tüifi
-~srV' W
ADVIESCOMMISSIE KUNSTWERKEN
WIL FUNCTIES SCHEIDEN
'n opaal in
goud gevat
JULES CR01SET
VERVANGT
LEO BEYERS
WOENSDAG 17 DECEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
19
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstredactie)
Het is natuurlijk maar beeldspraak
wanneer men in Franse muziek en
ook in regeringskringen nu overal
hoort beweren dat de Parijse Grand
Opera die, sedert de oprichting in
1815, toch wel een dikke halve eeuw-
tot de hoogste officiële glories van
Frankrijk behoorde, vandaag ook al
weer wankelt op de rand van de af
grond. Want het Palais Garnier dat
het tweede keizerrijk zichzelf offreer
de om de hele wereld zijn luisterrijke
wolvaart en.... ook toen al.... zijn
grandeur te demonstreren, troont,
achter zijn massieve brede trappen,
nog altijd stevig in het hart van Pa
rijs- Al moesten de voorstellingen
dan ook wel gedurende ministens een
half jaar worden onderbroken om de
hele liehtleiding te vernieuwen en
ook de toneelmachinerie eindelijk
eens aan een broodnodige en radicale
modernisering te onderwerpen.
De zware crisis waaraan Frankrijks
eerete muziektheater nu lijdt, wortelt
in diepere oorzaken. Oorzaken van
administratieve, politieke, financiële,
artistieke, organisatorische, sociale,
juister sociologische orde.
Onlangs heeft president Pompidou
persoonlijk de nieuwe (en sinds de
bevrijding zevendeadministrateur-
generaal, ofwel intendant van het
officiële opera-wezen benoemd in de
persoon van de Jeunesses Musicales
de France René Nicoly. ,U bent nu de
patroon van de opera', zo verklaarde
plechtig het staatshoofd, ,en u heeft
uw verantwoordelijkheden dus maar
te nemen'. In tegenstelling tot zijn
voorganger Georges Auric is Nicoly
geen musicus of een man van het
vale, maar als organisator van die
muzikale jeugdbeweging die zich nu
over de hele wereld verspreidt, heeft
hij zijn sporen als manager natuur
lijk wel verdiend. Hij heeft zich ook
omringd met kunstenaars als de cho
reograaf Roland Petit en de dirigen
ten Georges Prêtre en Maurice ie
Roux die het klappen van de muzika
le zweep uit eigen ervaring goed ken
nen, en die topbezetting verdient dus
zeker wel vertrouwen. Bovendien be
schikt de opera nog altijd over koren,
een balletgroep en vooral een orkest
die de vergelijking met hun collega's
met alle andere instellingen in weck
muziekcentrum ter wereld ook geens
zins behoeven te vrezen. En zo zou
den alle voorwaarden voor een geluk
kige toekomst verenigd kunnen lij
ken. Helaas.
houden. Voor dit seizoen heeft de di
rectie, wegens geldgebrek, ook het
contract met Maria Callas nog moe-
zou vertolken, en zo werden de fana
tici van het belcanto hun allerhoog
ste 'attracties eveneens nog
neus of de ore- ~~f|
Dat ook Nicoly direct al een veeg uit
de pan van de minister van financiën
heeft moeten incasseren die, in het
raam van het bezuinigingsplan, het
miljoenen-budget van de opera even
min onaangetast kon laten is mis
schien eerder nog een voor- dan een
nadeel gebleken. De nieuwe intendant
heeft die maatregel aangegrepen oin
de bezem eens door de stal te halen en
de hele vroegere equipe te ontslaan
die in de routine was vastgelopen.
Een routine die tot gevolg had dat
in tien jaren het kastekort van ze
ventien tot zevenenveertig miljoen
franken steeg, terwijl het repertoire
met geen enkele wereldpremiere werd
uitgebreid.
In de periode tussen de beide wereld
oorlogen. ging er geen seizoen voor
bij zonder dat de internationale mu
ziekkritiek werd uitgenodigd in de
Parijse opera de creatie of .Uhraus-
führung' van een ballet of opera van
Debussy, Ravel, Strawinsky, Rous-
sel of noem maar op bij te komen
wonen, maar sedert vele jaren heeft
de directie zich de kosten van de
postzegels dus kunnen besparen. Het
Palais Garnier had zichzelf buiten de
circulatie geplaatst en alleen met de
zeer sporadische engagementen van
enkele internationale trekpleisters
onder de divas of vedettes als La
Callas, Tito Gobbi of Boris Christoff
die dan een royaal brok van de mil
joenensubsidie opslokten, werd ge
poogd de stand en het aanzien uit
vervlogen dagen nog zo'n beetje op te
DONDERDAG
Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10
Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek
(8.30-8.33 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klank-
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.).
(11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom
12: programma voor de vrouw (11.15
Beursberichten
1205 Promenade-orkest en_ zangso-
&en: operetteconcert. 12.54 Voor
platteland. 13..00 Nieuws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 Lichte orgelmu-
i;k. 13.45 Gesproken portret. 14.00
•tereo: Fragmenten uit Amerikaan-
I!musicals (gr). 15.15 In de Toon-
isal: modern muziekprogramma voor
li jeugd met commentaar. 16.00
Nieuws. 16.02 Stereo: Nederlandse
"janaor,3. 16.20 Moderne muziek
;opn)16.50 Stereo: Pianoduo: klas-
ï«ke muziek (opn). 17.10 Stereo-
flsnorecital: klassieke muziek (opn)
17.55 Mededelingen.
kond: t
:«.0D Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
:;20 Uitzending van D'66. VARA:
1130 Stereo: Klink Klaar zonder
assens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buiten-
inds weekoverzicht. 19.45 Stereo:
'mgo Rumba orkest met zangsolis-
a. 20.10 Licht instrumentaal trio.
1125 Stereo: VARA-Dansorkest en
«listen. 20.55 Uitkomst van vraag
a antwoord, gesprek. 21.15 Stereo:
Pop-eye: soulmusic (opn). 21.45 Nou,
in...! aotueel satirisch programma.
22,10 Country en Western muziek.
22,30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
72,43 Actualiteiten. 22.55 Hedendaag-
ss muziek (opn). 23.20 Radio Jazz
Magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Middag:
KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot
twee: gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mededelingen
t b v land- en tuinbouw12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden
maar; 13.15 Ondernemend). NCRV:
14.00 Klassieke en moderne orkest
muziek (gr). 15.00 In 't zilver: pro-
framma voor oudere luisteraars.
6.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de
jeugd. 17.00 Twien-Popradio voor
t( wieners. Overheidsvoorlichting:
17.50 O W Actuele onderwijspro
blemen. Vraaggesprek van Henk van
Stipriaan met de inspecteur-generaal
voor het onderwijs, dr A. de Jong.
Avond:
NCRV: 18.00 Strictly Country Sty
le: country and western rubriek.
18.30 Nieuws. 1841 Actualiteiten.
NOS: 19.00 Openbaar kunstbezit.
19.10 Naturistenelland Texel: discus
sie. 19.35 Geen onderdaan maar bur
ger: uitzending over de staatkundi-
- ge vorming van de Nederlander. 19.50
Programma voor blinden en slecht
zienden. 20.00 Radiokoor en Omroep
Dubbelkwartet: gewijde muziek.
20.15 Stereo: Concertgebouworkest
en solist: klassieke en moderne mu
ziek (opn). (In de pauze: Fermate:
een luchtig pauzeprogramma). 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht.
22.45 Stereo: X, een sprong in het
duister. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het
levende woord. 7.15 Stereo: Badine-
rle: klassieke en semi-klassieke mu
ziek (7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten.
7.50 Overweging. 8.00 Nieuws). 8.30
Voor de huisvrouw (9.00 Gymnastiek
voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind? pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muziek uit Barok
(opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.
WOENSDAG
Middag:
(12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nieuws
13.03 Actualiteiten. 13 06 Zet 'm op:
platenorogramma. (14.00 Nieuws).
15.00 'Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami-
16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick:
i countrymuziek.
DONDERDAG
Morgen: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen, voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!:
licht instrumentaal programma.
10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de
koffie (11.00 Nieuws).
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
(NOS-NOT) KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER
1110 uur:
GESCHIEDENIS VAN DE CHARITAS
11.35 uur:
«ALTER AND CONNIE
liHO uur:
(KRO) WEET JE VEEL, QUIZ
17.25 uur:
KIJK ZELF MAAR
Kinderprogramma
18.50 uur:
(N0S-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.07 uur:
SCALA
19.31 uur:
(CVK, IKOR, KRO-RKK) KENMERK
20.00 uur:
(KOS) JOURNAAL
2920 uur:
POLITIEKE UITZENDING VVD
29.30 uur:
IXOS) BASTOGNE
Speelfilm over het Ardennenoffensief in de tweede
wereldoorlog. Met onder anderen Van Johnson, George
Murphy en James Whitmore. Geen cliché-matige oor
logsfilm.
2225 uur:
SOCUTERA
22.10 uur:
TOONBEELD
Ditmaal het Radio Kamerorkest onder leiding van Paul
"upports.
23.20 uur:
FINALE VAN DE ZESDAAGSE IN AMSTERDAM
2350 uur:
JOiytNAAI
Keith Money, de schrijver van ,De kunst van Margot
Fonteyn' is de eerste, die toestemming kreeg van de
wereldberoemde ballerina een programma over haar
carrière te maken. Men ziet haar onder anderen dansen
samen met Rudolf Noereyev.
21.36 uur:
ZELF DOEN
Een rubriek voor doe-het-zelvers.
22.16 uur:
DOE WEL EN ZIE NIET OM
(Bond zonder naam).
22.26 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.31 uur:
TELE.AC
Informatieprogramma Spa am,.
22.45 uur:
LEVENDE FILOSOFIE.
BELGIË-NED.
BELGIë-NEDERLANDS
17.30 uur;
JEVANJONG
19.25 uur:
ZANDMANNETJE
19.30 uur:
VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
19.50 uur:
ZOEKLICHT
19.55 uur:
DE WEERMAN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DORIS DAY-SHOW
20.50 uur:
PANORAMA
21.35 uur:
INTERIEUR
Eenacter van Maurice Maeterlinck.
22.10 uur:
GASTPROGRAMMA
22.40 uur:
JOURNAAL.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
18.50 uur.
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19,00 uur:
'JOURNAAL
19.03 uur:
(KRO) MIK
20.00 uur:
(N08) JOURNAAL
20,20 uur:
(KRO-KLEUR) POLITIE NEW YORK
20.45 uur:
(KLEUR) MARGOT FONTEYN
BELGIë-FKANS
16.55 Journaal; 17.00 Jeugdprogramma; 18.30 Biblio-
thèque; 19.00 Volleybal: 19.25 Voor de kleuters; 19.30
Ma somière-aimée; 20.00 Journaal; 20.30 Actuali
teiten; 22.00 Omroep sijmfonle-orkest uit Finland.
FRANKRIJK-RIJ SSEL
12.30 Actualiteiten; 13.00-13.15 Journaal; 13.30 Beurs
berichten; 14.25 Schooltelevisie; 18.15 Journaal; 18.20
Spelprogramma18.55 Voor de kleuters: 19.00 Regionale
actualiteiten; 19.20 Weerbericht; 19 25 Feuilleton; 20.20
Les coulisses de L'Exploit; 21.10 Eureka; 22.00 Film;
22.50 JoumaaL
Met die stelselmatige liquidatie van
alle kurken waarop, zo niet de exploi
tatie dan toch het prestige van de
Parijse opera tientallen jaren gedre
ven had, zou nog geen man overboord
zijn geworpen integendeel in
dien gelijktijdig nu nog maar de ba
sis voor een duidelijker toekomst kon
worden gelegd. Maar Renê Nicoly
die, naar het voorbeeld van Jean Vi-
lar zijn publiek uit nieuwe en jongere
bevolkingslagen wil recruteren, zit
nog altijd met armen en benen gebon
den aan verplichtingen die zijn ,eigen
verantwoordelijkheden' die. hem door
president Pompidou werden toever
trouwd, tot niet veel meer dan dode
letters makers.
Verplichtingen tegenover het minis
terie van financiën dat alle contrac
ten en belangrijke uitgaven contro
leert, maar vooral ook jegens de syn
dicaten van de musici, de zangers, de
dansers, de decorateurs, de machinis
ten. de ouvreuses en alle verdere ca
tegorieën van het personeel, waar
door de verantwoordelijke patroon
voor een onnozele extra repetitie
uren, zo niet dagen vergaderen moet,
om als die eisen met elkaar in har
monie te kunnen brengen. Als 't dan
ook al lukt.
En daarom heeft René Nicoly
zich als eerste taak gesteld met de
vele vakbandsvertegenwoordigers nu
nieuwe collectieve contracten af te
sluiten, die hem, hoopt hij dan een
minimum aan bewegingsvrijheid zul
len kunnen gunnen.
mam
zou kunnen worden hersteld, zullen
alle obstakels op de weg naar een
renaissance van de Parijse opera nog
lang niet zijn opgeruimd. En die
zwaarste obstakels liggen ook niet
alleen in Parijs. Op de opera-vorm
als muziektheater, is en blijft (tot
dusver) verbonden met een tijd, een
publiek en een sociale klas. die van
daag niet meer m staat blijken aan
de eisen van zijn voortbestaan te be
antwoorden.
Het particuliere inaeenaat dat in de
persoon van de parfumkoning Jac
ques Rouc-he, na de eerste wereld
oorlog, gedurende twee decennia als
administrateur-generaal de Parijse
opera op de been had weten te hou
den, heeft 't nu zelfs in New-York
hij de Met af laten weten (nog afge
zien van de vraag of zo'n .oplossing'
vandaag, politiek en sociaal, zou zijn
te verkopen.
De componisten van de jongere of de
jongste generatie die voor de laatste
oorlog voor de vernieuwing van het
repertoire zorg droegen, hebben van
daag hun zinnen op objeoten van een
elektronisch of ander totaal-theater
gesteld, waarvoor de negentiende
eeuwse architectuur en inrichting
van een Palais Garnier zich princi
pieel nu eenmaal niet lenen. En een
jonger publiek mobiliseren zonder
eerst ook scheppende kunstenaars
van hun eigen tijd aan die vernieu
wing te binden, staat wel zo onge
veer gelijk met het spannen van de
ossen achter de wagen.
In één van zijn vele snirituele medi
taties heeft Claude Débussy eens de
voorspelling gedebiteerd, dat alleen
een revolutie de opera, waarvan hij,
aan het eind van de vorige eeuw, de
huidige crisis of doodstrijd al voor
zag, van de ondergang zou kunnen
redden. Een profetie waaraan de
componist van Pelleas et Mélisandre
de spijtige opmerking verbond, dat
bij een revolutie de opstandelingen
doorgaans hun interventies eerder op
andere monumenten richten dan on
het Palais Garnier. En in zover heeft
Débussy al weer evenmin ongelijk
gehad, dat zelfs tijdens de culturele
revolutie uit de mei-dagen van vorig
jaar, de studenten en hun diverse
gezellen maar droevig weinig aan
dacht hebben besteed 'aan het wel en
wee van de opera, die zijn grote toe
komst dan nu ook wel eerder achter
z'ch lijkt te hebben.
Illustratie La Callas... te duur voor
de Parijse Grand Opera.
Kt,.
R-^ Zj f
DEN HAAG (ANP) De rijksad
viescommissie voor kunstwerken aan
scholen meent, dat de tijd is geko
men om de functies te scheiden, die
zij heeft: het adviseren van architec
ten en opdrachtgevers en het beoor
delen van de ontwerpen voot de
kunstwerken. Dit blijkt uit een uit
eenzetting door de commissie over
zienswijze en uitgangspunten, die zij
wil hanteren voor de vervulling van
haar taak. Om deze uiteenzetting had
minister dr M. A. M. Klompé van cul
tuur, recreatie en maatschappelijk
werk verzocht.
Formeel hoeft de commissie de mi
nister te adviseren over de artistieke
aanvaardbaarheid van de voorstellen
van opdrachtgevers (schoolbesturen),
die de één-procentregeling willen toe
passen op de bouwprojecten. De com
missie beoordeelt eerst het voorstel
van het schoolbestur tot het verstrek
ken van een schetsopdracht. Vervol
gens beoordeelt zij het ontwerp.
Een ring met allure vóórhaar.,
van U.f 195.-
Terneuzen Nleuw9traat 14 Telefoon 2284
Vllsslngen Bellamypark 20 Telefoon 2388
Middelburg Markt 29 Telefoon 5294
ARNHEM (ANP) De acteur Jules
Croiset ls bereid gevonden de rol van
Leo Beyers over te nemen in de voor
stellingen van .Troilus en Cressida',
die toneelgroep .Theater' donderdag
18 december in Oss en zaterdag 20
december in Arnhem geeft. Zoals
bekend is Leo Beyers gewond geraakt
bij een rel, zaterdagavond na afloop
van de voorstelling van .Studio' ln de
e Eeuraschouwburg.
Uit een overzicht van de
vet de
werkwijze en de opvattingen waren
en hoe zij zich ontwikkelden, conclu
deert de commissie onder meer, dat
het zaak is zich zo duidelijk moge
lijk op te stellen als het gaat om de
bevordering van de integratie van ar
chitectuur en beeldende kunst. Zij
meent dat er verschillende alternatie
ven zijn, waaruit naar omstandighe
den kan worden gekozen.
44-105
Panda en de visser hadden ongerust
gezien, hoe de torpede waarop Joris
zat, plotseling onder zee dook en te
gen de bodem tot ontploffing kwam.
Br klonk een dof gerommel en
daarop verhief zich een grote water
zuil.
.Arme Joris!' riep Panda onder de in
druk. ,Hij is wel vaak heel lelijk
maar dit heeft hij toch niet verdiend.
We moeten proberen of we hem kun
nen vinden'.
Met die woorden greep hij een roei
spaan, en even later voeren ze naar
de plek des onheils. Daar kletterde
het opspattende water als een zware
slagregen terug in de kolkende zee
maar van het slachtoffer was geen
spoor te bekennen.
,Ik zie hem niet, jonkie!' sprak de
visser schouderophalend. ,En het wa
ter hier is niets meer waard. Alle
vissen zijn zo geschrokken dat ze
FEUILLETON
DOOR AN RUTGERS VAN DER LOEF1
19
Na nog een slok koffie vouwde hij
Donalds brief open, met de hand aan
het oor van zijn kop begon hij te le
zen. Maar na de eerste regels liet hij
de kop los. Zijn gezicht, dat op koele
onverschilligheid had gestaan, kreeg
een andere uitdrukking. Met beide
handen aan het schoolse velletje
blocnotepapier las hij door.
Hij was nog niet klaar, toen zijn ka
mergenoot, de rechtsbuitenvelder
Larry Furnas binnenkwam.
,Aha, onze grote man met zijn fan
mail! Weer een huwelijksaanzoek,
Dougy? Of is er soms weer een een
zame weduwe die je als zoon wilt
aannemen? Of een slimmerd die een
ijssalon met je wil opzetten?' Hij
sloeg zich op de dijen van plezier.
,Wat die bewonderaars van jou niet
allemaal bedenken, hé! En allemaal
om die sterke arm en dat mooie
smoeltje. Haha!' .Houd je mond', zei
Douglas.
Larry kwam achter hem staan en
trachtte over zijn schouder mee te
lezen.
,Man ga weg zei Douglas geprilt-
antwoordde Larry. .Toen jij nog lag
te ranken, wandelde lk al door de
stad. Ik heb prima ontbeten, ik heb
ean nieuwe das gekocht, ik heb mijn
broek laten persen en ik heb mijn
geluk geprobeerd aan een gokmachi-
ne. Als ik in heit veld net zoveel
pech had als aan zo'n verwenst ding,
clan zou ik me als sportleraar aan
dat opvoedingsgesticht gaan verhu
ren. Wat wil die jongen van je? Raad
voor een ontvluchtingspoging? Moet
ie mij hebben en niet jou'.
Hij pikte een stuk toost weg, beet
erin. ,Tijd voor m'n lunch', zei hij.
.Zeg, die aanbidders van jou moesten
eens weten hoe lui je eigenlijk bent.
Straks krijg je de manager op je dak
dat je niet op tijd voor de training
bent'.
Douglas antwoordde niet. maar be
gon met gefronst voorhoofd de brief
voor de tweede maal de lezen. Deze
keer las hij hem echter niet ten einde,
want halverwege draaide hij het vel
letje een paar keer hulpeloos om,
daarna legde hij het meer en tikte
erop met ae rug van zijn hand. ,Wat
doe je met zo'n stuk ellende?' vroeg
hij.
,Ach, je bent werkelijk getroffen',
verbaasde Larry zich. .Wat heeft de
slimmerd je geschreven? Zon zacht
gekookt eitje ben jij anders n:èt'.
.Man, hoepel op!' riep Williams uit.
-Zie je dan niet, dat het me deze keer
ernst is?'
.Ik ben al om de hoek van de deur',
zei Larry Furnas. ,Doe m'n groeten
aan dat schatje'.
Williams dronk zijn koud geworden
koffie op, terwijl hij de brief naden
kend bekeek. Zijn ogen gingen tel
kens weer naar die paar regels, waar
stond: ,U hebt me aangekeken en u
bent niet vam me geschrokken, daar
om durf ik u schrijven'. En verder:
,ik heb al erg veel operaties gehad,
mijn neus is nu een beetje beter,
maar toen ik hier kwam, was hij zo
rood al6 een tomaat en daarom noe
men ze me hier Tomaat. Het is hier
verschrikkelijk. De jongens treiteren
me op alle manieren. Ik vecht veel,
maar dan krijg ik weer straf. Ik weet
gean andere manier om me te verave-
ren. Wat moet ik doen? Mijn groot
moeder maakt een reis door Europa,
maar ook al wist zij het, dan zou zij
mij toch hier laten, geloof ik. Zij is
oud en zij begrijpt een heleboel din
gen met en ik kan haar nooit goed
uitleggen'. Williams zette zijn koffie
kop op het blad en schoof dat een
eind naar achteren. Tegelijkertijd rin
kelde de telefoon.
,Ja? Ja, ja, ik kom dadelijk. In de
hal. Ja, akkoord. Tot straks'Maar
hij keerde weer terug naar Donalds
brief en hij las voor de derde keer:
Wat moet ik doen Helpt u me alstu
blieft. De weet alles van u af, want
ik knip alles uit wat ik over u vinden
kan. Kunt u me niet eens opzoeken?
Ik mag nooit weg en :k krijg geeoi be
zoek. ue anderen wel. Maar :k he'o ai-
leen maar mijn grootmoeder en die
:s ver weg. En trouwens -' Maar die
laatste woorden waren weer doorge
schrapt Aan het eind stond: .Deze
brief lijkt misschien kinderachtig.
Maar ik heb er bijna een jaar over
nagedacht. Laat alstublieft iets van
u horen!! Ik weet me anders geen
raad'.
En weer dwaalden Williams ogen te
rug naar die regels: ,U hebt me aan
gekeken en u bent niet van me ge
schrokken'. Dat was dus in Portland
geweest. Hij kon er zich niets van
herinneren.
Er kwam een smalende trek om zijn
mond, terwijl hij dacht aan een op
merking die Evelyn laatst tegen hem
had gemaakt: ,jij ziet nooit mensen,
jij ziet alleen de massa en je zelf, de
Mooie Dougy!' Zij had niet helemaal
ongelijk. Hij werd soms dronken van
dat gejuich. Hij kon het ook niet meer
missen. Maar de mensen zelf lieten
hem koud.
,U hebt me aangekeken en u bent
met van me geschrokken, daarom
durf ik u schrijven'.
Misschien kon hij deze jongen hel
pen. En dan kon hij meteen Evelyn
bewijzen. Hij kneep zijn lippen sa
men. Misschien liet Evelyn hem ook
koud, als het er op aankwam. Maar
deze kreet om hulp liet hem niet
koud, gek genoeg, want hij had al
heel wat in brieven te horen gekre-
,Ik zal hem schrijven', dacht Douglas
Williams. .Zodra ik na de training
vanmiddag even tijd heb. Straks ean
Casey vragen wanneer we in Port
land komen'. De training die middag
verliep normaal, hoewel er verschil
lenden van het team lichtelijk uit
hun humeur waren. De meesten had
den er het land aan dat ze weer een
avondwedstrijd moesten spelen; het
was extra vermoeiend en slecht voor
de ogen, ook al waren de lichten nog
zo goed. De kleine, pittige Butterfly,
de beste honkloper van het hele team
sloeg met een nijdige mep de bal het
buitenveld in.
.Daar is het vanavond zo donker dat
je geen bal kunt zien, wedden?' riep
hij luid. De bal ging fout en kletter
de de ruit van een grote, zwarte li
mousine die voor de persloge stond
geparkeerd.
.Dat kost je pingping, èutterfly!'
r:cp Larry Furnas. .Welke begrafe
nisondernemer heeft daar dan ook
een kar neergezet?' schreeuwde But
terfly kwaad.
.Hij is er te vroeg bij, we hebben de
wedstrijd nog niet gespeeld!' spotte
een ander.
.Mannen, spelen en niet kletsen!' riep
trainer Camden hen tot de orde.
Toen ze klaar waren en zich verkleed
hadden, vroeg Phil Polovski aan Wil
liams: ,Ga je mee een bioscoopje pik
ken? Ik weet een theater waar ze
twee hoofdfilms draaien. Daar heb
ben we nog net de tijd voor'.
.Akkoord', antwoordde Dougy. Hij
was moe en zijn linkerarm deei pijn,
maar hij wildé het niet zeggen. Hij
wist dat manager Camden hem dan
geen vrijaf zou willen geven, hij zou
moeten rusten en gemasseerd worden
en daar had hij geen zin in. Het ge
brul van het publiek was voldoende
om hem er over heen te halen. .Voor
uit, Phil, kom mee', zei hij.
Tijdens de voorstelling dacht hij en
kele keren vluchtig aan die jongen
die hem had geschreven. Ja, hij moest
daar werkelijk iets aan doen. Na de
wedstrijd van vanavond zou hij te
moei zijn, maar morgenochtend
(Wordt vervolgd)