Parijse Opera heeft grote toekomst al achter zich donald PANDA EN HET TOVERRECEPT WANKELEN OP DE RAND Kurkev Veeg 1 Parfum 0 av tüifi -~srV' W ADVIESCOMMISSIE KUNSTWERKEN WIL FUNCTIES SCHEIDEN 'n opaal in goud gevat JULES CR01SET VERVANGT LEO BEYERS WOENSDAG 17 DECEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) Het is natuurlijk maar beeldspraak wanneer men in Franse muziek en ook in regeringskringen nu overal hoort beweren dat de Parijse Grand Opera die, sedert de oprichting in 1815, toch wel een dikke halve eeuw- tot de hoogste officiële glories van Frankrijk behoorde, vandaag ook al weer wankelt op de rand van de af grond. Want het Palais Garnier dat het tweede keizerrijk zichzelf offreer de om de hele wereld zijn luisterrijke wolvaart en.... ook toen al.... zijn grandeur te demonstreren, troont, achter zijn massieve brede trappen, nog altijd stevig in het hart van Pa rijs- Al moesten de voorstellingen dan ook wel gedurende ministens een half jaar worden onderbroken om de hele liehtleiding te vernieuwen en ook de toneelmachinerie eindelijk eens aan een broodnodige en radicale modernisering te onderwerpen. De zware crisis waaraan Frankrijks eerete muziektheater nu lijdt, wortelt in diepere oorzaken. Oorzaken van administratieve, politieke, financiële, artistieke, organisatorische, sociale, juister sociologische orde. Onlangs heeft president Pompidou persoonlijk de nieuwe (en sinds de bevrijding zevendeadministrateur- generaal, ofwel intendant van het officiële opera-wezen benoemd in de persoon van de Jeunesses Musicales de France René Nicoly. ,U bent nu de patroon van de opera', zo verklaarde plechtig het staatshoofd, ,en u heeft uw verantwoordelijkheden dus maar te nemen'. In tegenstelling tot zijn voorganger Georges Auric is Nicoly geen musicus of een man van het vale, maar als organisator van die muzikale jeugdbeweging die zich nu over de hele wereld verspreidt, heeft hij zijn sporen als manager natuur lijk wel verdiend. Hij heeft zich ook omringd met kunstenaars als de cho reograaf Roland Petit en de dirigen ten Georges Prêtre en Maurice ie Roux die het klappen van de muzika le zweep uit eigen ervaring goed ken nen, en die topbezetting verdient dus zeker wel vertrouwen. Bovendien be schikt de opera nog altijd over koren, een balletgroep en vooral een orkest die de vergelijking met hun collega's met alle andere instellingen in weck muziekcentrum ter wereld ook geens zins behoeven te vrezen. En zo zou den alle voorwaarden voor een geluk kige toekomst verenigd kunnen lij ken. Helaas. houden. Voor dit seizoen heeft de di rectie, wegens geldgebrek, ook het contract met Maria Callas nog moe- zou vertolken, en zo werden de fana tici van het belcanto hun allerhoog ste 'attracties eveneens nog neus of de ore- ~~f| Dat ook Nicoly direct al een veeg uit de pan van de minister van financiën heeft moeten incasseren die, in het raam van het bezuinigingsplan, het miljoenen-budget van de opera even min onaangetast kon laten is mis schien eerder nog een voor- dan een nadeel gebleken. De nieuwe intendant heeft die maatregel aangegrepen oin de bezem eens door de stal te halen en de hele vroegere equipe te ontslaan die in de routine was vastgelopen. Een routine die tot gevolg had dat in tien jaren het kastekort van ze ventien tot zevenenveertig miljoen franken steeg, terwijl het repertoire met geen enkele wereldpremiere werd uitgebreid. In de periode tussen de beide wereld oorlogen. ging er geen seizoen voor bij zonder dat de internationale mu ziekkritiek werd uitgenodigd in de Parijse opera de creatie of .Uhraus- führung' van een ballet of opera van Debussy, Ravel, Strawinsky, Rous- sel of noem maar op bij te komen wonen, maar sedert vele jaren heeft de directie zich de kosten van de postzegels dus kunnen besparen. Het Palais Garnier had zichzelf buiten de circulatie geplaatst en alleen met de zeer sporadische engagementen van enkele internationale trekpleisters onder de divas of vedettes als La Callas, Tito Gobbi of Boris Christoff die dan een royaal brok van de mil joenensubsidie opslokten, werd ge poogd de stand en het aanzien uit vervlogen dagen nog zo'n beetje op te DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klank- 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw (11.15 Beursberichten 1205 Promenade-orkest en_ zangso- &en: operetteconcert. 12.54 Voor platteland. 13..00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Lichte orgelmu- i;k. 13.45 Gesproken portret. 14.00 •tereo: Fragmenten uit Amerikaan- I!musicals (gr). 15.15 In de Toon- isal: modern muziekprogramma voor li jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Nederlandse "janaor,3. 16.20 Moderne muziek ;opn)16.50 Stereo: Pianoduo: klas- ï«ke muziek (opn). 17.10 Stereo- flsnorecital: klassieke muziek (opn) 17.55 Mededelingen. kond: t :«.0D Nieuws. 18.11 Actualiteiten. :;20 Uitzending van D'66. VARA: 1130 Stereo: Klink Klaar zonder assens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buiten- inds weekoverzicht. 19.45 Stereo: 'mgo Rumba orkest met zangsolis- a. 20.10 Licht instrumentaal trio. 1125 Stereo: VARA-Dansorkest en «listen. 20.55 Uitkomst van vraag a antwoord, gesprek. 21.15 Stereo: Pop-eye: soulmusic (opn). 21.45 Nou, in...! aotueel satirisch programma. 22,10 Country en Western muziek. 22,30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 72,43 Actualiteiten. 22.55 Hedendaag- ss muziek (opn). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Middag: KRO: 12.00 Stereo: Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Klassieke en moderne orkest muziek (gr). 15.00 In 't zilver: pro- framma voor oudere luisteraars. 6.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Twien-Popradio voor t( wieners. Overheidsvoorlichting: 17.50 O W Actuele onderwijspro blemen. Vraaggesprek van Henk van Stipriaan met de inspecteur-generaal voor het onderwijs, dr A. de Jong. Avond: NCRV: 18.00 Strictly Country Sty le: country and western rubriek. 18.30 Nieuws. 1841 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar kunstbezit. 19.10 Naturistenelland Texel: discus sie. 19.35 Geen onderdaan maar bur ger: uitzending over de staatkundi- - ge vorming van de Nederlander. 19.50 Programma voor blinden en slecht zienden. 20.00 Radiokoor en Omroep Dubbelkwartet: gewijde muziek. 20.15 Stereo: Concertgebouworkest en solist: klassieke en moderne mu ziek (opn). (In de pauze: Fermate: een luchtig pauzeprogramma). 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badine- rle: klassieke en semi-klassieke mu ziek (7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging. 8.00 Nieuws). 8.30 Voor de huisvrouw (9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind? pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit Barok (opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. WOENSDAG Middag: (12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nieuws 13.03 Actualiteiten. 13 06 Zet 'm op: platenorogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 'Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami- 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: i countrymuziek. DONDERDAG Morgen: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen, voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!: licht instrumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie (11.00 Nieuws). NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 (NOS-NOT) KIJK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 1110 uur: GESCHIEDENIS VAN DE CHARITAS 11.35 uur: «ALTER AND CONNIE liHO uur: (KRO) WEET JE VEEL, QUIZ 17.25 uur: KIJK ZELF MAAR Kinderprogramma 18.50 uur: (N0S-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.07 uur: SCALA 19.31 uur: (CVK, IKOR, KRO-RKK) KENMERK 20.00 uur: (KOS) JOURNAAL 2920 uur: POLITIEKE UITZENDING VVD 29.30 uur: IXOS) BASTOGNE Speelfilm over het Ardennenoffensief in de tweede wereldoorlog. Met onder anderen Van Johnson, George Murphy en James Whitmore. Geen cliché-matige oor logsfilm. 2225 uur: SOCUTERA 22.10 uur: TOONBEELD Ditmaal het Radio Kamerorkest onder leiding van Paul "upports. 23.20 uur: FINALE VAN DE ZESDAAGSE IN AMSTERDAM 2350 uur: JOiytNAAI Keith Money, de schrijver van ,De kunst van Margot Fonteyn' is de eerste, die toestemming kreeg van de wereldberoemde ballerina een programma over haar carrière te maken. Men ziet haar onder anderen dansen samen met Rudolf Noereyev. 21.36 uur: ZELF DOEN Een rubriek voor doe-het-zelvers. 22.16 uur: DOE WEL EN ZIE NIET OM (Bond zonder naam). 22.26 uur: (NOS) JOURNAAL 22.31 uur: TELE.AC Informatieprogramma Spa am,. 22.45 uur: LEVENDE FILOSOFIE. BELGIË-NED. BELGIë-NEDERLANDS 17.30 uur; JEVANJONG 19.25 uur: ZANDMANNETJE 19.30 uur: VERGROOTGLAS OP DE POSTZEGEL 19.45 uur: HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 uur: ZOEKLICHT 19.55 uur: DE WEERMAN 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DORIS DAY-SHOW 20.50 uur: PANORAMA 21.35 uur: INTERIEUR Eenacter van Maurice Maeterlinck. 22.10 uur: GASTPROGRAMMA 22.40 uur: JOURNAAL. NEDERLAND-2 KANAAL 32 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S 18.50 uur. (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19,00 uur: 'JOURNAAL 19.03 uur: (KRO) MIK 20.00 uur: (N08) JOURNAAL 20,20 uur: (KRO-KLEUR) POLITIE NEW YORK 20.45 uur: (KLEUR) MARGOT FONTEYN BELGIë-FKANS 16.55 Journaal; 17.00 Jeugdprogramma; 18.30 Biblio- thèque; 19.00 Volleybal: 19.25 Voor de kleuters; 19.30 Ma somière-aimée; 20.00 Journaal; 20.30 Actuali teiten; 22.00 Omroep sijmfonle-orkest uit Finland. FRANKRIJK-RIJ SSEL 12.30 Actualiteiten; 13.00-13.15 Journaal; 13.30 Beurs berichten; 14.25 Schooltelevisie; 18.15 Journaal; 18.20 Spelprogramma18.55 Voor de kleuters: 19.00 Regionale actualiteiten; 19.20 Weerbericht; 19 25 Feuilleton; 20.20 Les coulisses de L'Exploit; 21.10 Eureka; 22.00 Film; 22.50 JoumaaL Met die stelselmatige liquidatie van alle kurken waarop, zo niet de exploi tatie dan toch het prestige van de Parijse opera tientallen jaren gedre ven had, zou nog geen man overboord zijn geworpen integendeel in dien gelijktijdig nu nog maar de ba sis voor een duidelijker toekomst kon worden gelegd. Maar Renê Nicoly die, naar het voorbeeld van Jean Vi- lar zijn publiek uit nieuwe en jongere bevolkingslagen wil recruteren, zit nog altijd met armen en benen gebon den aan verplichtingen die zijn ,eigen verantwoordelijkheden' die. hem door president Pompidou werden toever trouwd, tot niet veel meer dan dode letters makers. Verplichtingen tegenover het minis terie van financiën dat alle contrac ten en belangrijke uitgaven contro leert, maar vooral ook jegens de syn dicaten van de musici, de zangers, de dansers, de decorateurs, de machinis ten. de ouvreuses en alle verdere ca tegorieën van het personeel, waar door de verantwoordelijke patroon voor een onnozele extra repetitie uren, zo niet dagen vergaderen moet, om als die eisen met elkaar in har monie te kunnen brengen. Als 't dan ook al lukt. En daarom heeft René Nicoly zich als eerste taak gesteld met de vele vakbandsvertegenwoordigers nu nieuwe collectieve contracten af te sluiten, die hem, hoopt hij dan een minimum aan bewegingsvrijheid zul len kunnen gunnen. mam zou kunnen worden hersteld, zullen alle obstakels op de weg naar een renaissance van de Parijse opera nog lang niet zijn opgeruimd. En die zwaarste obstakels liggen ook niet alleen in Parijs. Op de opera-vorm als muziektheater, is en blijft (tot dusver) verbonden met een tijd, een publiek en een sociale klas. die van daag niet meer m staat blijken aan de eisen van zijn voortbestaan te be antwoorden. Het particuliere inaeenaat dat in de persoon van de parfumkoning Jac ques Rouc-he, na de eerste wereld oorlog, gedurende twee decennia als administrateur-generaal de Parijse opera op de been had weten te hou den, heeft 't nu zelfs in New-York hij de Met af laten weten (nog afge zien van de vraag of zo'n .oplossing' vandaag, politiek en sociaal, zou zijn te verkopen. De componisten van de jongere of de jongste generatie die voor de laatste oorlog voor de vernieuwing van het repertoire zorg droegen, hebben van daag hun zinnen op objeoten van een elektronisch of ander totaal-theater gesteld, waarvoor de negentiende eeuwse architectuur en inrichting van een Palais Garnier zich princi pieel nu eenmaal niet lenen. En een jonger publiek mobiliseren zonder eerst ook scheppende kunstenaars van hun eigen tijd aan die vernieu wing te binden, staat wel zo onge veer gelijk met het spannen van de ossen achter de wagen. In één van zijn vele snirituele medi taties heeft Claude Débussy eens de voorspelling gedebiteerd, dat alleen een revolutie de opera, waarvan hij, aan het eind van de vorige eeuw, de huidige crisis of doodstrijd al voor zag, van de ondergang zou kunnen redden. Een profetie waaraan de componist van Pelleas et Mélisandre de spijtige opmerking verbond, dat bij een revolutie de opstandelingen doorgaans hun interventies eerder op andere monumenten richten dan on het Palais Garnier. En in zover heeft Débussy al weer evenmin ongelijk gehad, dat zelfs tijdens de culturele revolutie uit de mei-dagen van vorig jaar, de studenten en hun diverse gezellen maar droevig weinig aan dacht hebben besteed 'aan het wel en wee van de opera, die zijn grote toe komst dan nu ook wel eerder achter z'ch lijkt te hebben. Illustratie La Callas... te duur voor de Parijse Grand Opera. Kt,. R-^ Zj f DEN HAAG (ANP) De rijksad viescommissie voor kunstwerken aan scholen meent, dat de tijd is geko men om de functies te scheiden, die zij heeft: het adviseren van architec ten en opdrachtgevers en het beoor delen van de ontwerpen voot de kunstwerken. Dit blijkt uit een uit eenzetting door de commissie over zienswijze en uitgangspunten, die zij wil hanteren voor de vervulling van haar taak. Om deze uiteenzetting had minister dr M. A. M. Klompé van cul tuur, recreatie en maatschappelijk werk verzocht. Formeel hoeft de commissie de mi nister te adviseren over de artistieke aanvaardbaarheid van de voorstellen van opdrachtgevers (schoolbesturen), die de één-procentregeling willen toe passen op de bouwprojecten. De com missie beoordeelt eerst het voorstel van het schoolbestur tot het verstrek ken van een schetsopdracht. Vervol gens beoordeelt zij het ontwerp. Een ring met allure vóórhaar., van U.f 195.- Terneuzen Nleuw9traat 14 Telefoon 2284 Vllsslngen Bellamypark 20 Telefoon 2388 Middelburg Markt 29 Telefoon 5294 ARNHEM (ANP) De acteur Jules Croiset ls bereid gevonden de rol van Leo Beyers over te nemen in de voor stellingen van .Troilus en Cressida', die toneelgroep .Theater' donderdag 18 december in Oss en zaterdag 20 december in Arnhem geeft. Zoals bekend is Leo Beyers gewond geraakt bij een rel, zaterdagavond na afloop van de voorstelling van .Studio' ln de e Eeuraschouwburg. Uit een overzicht van de vet de werkwijze en de opvattingen waren en hoe zij zich ontwikkelden, conclu deert de commissie onder meer, dat het zaak is zich zo duidelijk moge lijk op te stellen als het gaat om de bevordering van de integratie van ar chitectuur en beeldende kunst. Zij meent dat er verschillende alternatie ven zijn, waaruit naar omstandighe den kan worden gekozen. 44-105 Panda en de visser hadden ongerust gezien, hoe de torpede waarop Joris zat, plotseling onder zee dook en te gen de bodem tot ontploffing kwam. Br klonk een dof gerommel en daarop verhief zich een grote water zuil. .Arme Joris!' riep Panda onder de in druk. ,Hij is wel vaak heel lelijk maar dit heeft hij toch niet verdiend. We moeten proberen of we hem kun nen vinden'. Met die woorden greep hij een roei spaan, en even later voeren ze naar de plek des onheils. Daar kletterde het opspattende water als een zware slagregen terug in de kolkende zee maar van het slachtoffer was geen spoor te bekennen. ,Ik zie hem niet, jonkie!' sprak de visser schouderophalend. ,En het wa ter hier is niets meer waard. Alle vissen zijn zo geschrokken dat ze FEUILLETON DOOR AN RUTGERS VAN DER LOEF1 19 Na nog een slok koffie vouwde hij Donalds brief open, met de hand aan het oor van zijn kop begon hij te le zen. Maar na de eerste regels liet hij de kop los. Zijn gezicht, dat op koele onverschilligheid had gestaan, kreeg een andere uitdrukking. Met beide handen aan het schoolse velletje blocnotepapier las hij door. Hij was nog niet klaar, toen zijn ka mergenoot, de rechtsbuitenvelder Larry Furnas binnenkwam. ,Aha, onze grote man met zijn fan mail! Weer een huwelijksaanzoek, Dougy? Of is er soms weer een een zame weduwe die je als zoon wilt aannemen? Of een slimmerd die een ijssalon met je wil opzetten?' Hij sloeg zich op de dijen van plezier. ,Wat die bewonderaars van jou niet allemaal bedenken, hé! En allemaal om die sterke arm en dat mooie smoeltje. Haha!' .Houd je mond', zei Douglas. Larry kwam achter hem staan en trachtte over zijn schouder mee te lezen. ,Man ga weg zei Douglas geprilt- antwoordde Larry. .Toen jij nog lag te ranken, wandelde lk al door de stad. Ik heb prima ontbeten, ik heb ean nieuwe das gekocht, ik heb mijn broek laten persen en ik heb mijn geluk geprobeerd aan een gokmachi- ne. Als ik in heit veld net zoveel pech had als aan zo'n verwenst ding, clan zou ik me als sportleraar aan dat opvoedingsgesticht gaan verhu ren. Wat wil die jongen van je? Raad voor een ontvluchtingspoging? Moet ie mij hebben en niet jou'. Hij pikte een stuk toost weg, beet erin. ,Tijd voor m'n lunch', zei hij. .Zeg, die aanbidders van jou moesten eens weten hoe lui je eigenlijk bent. Straks krijg je de manager op je dak dat je niet op tijd voor de training bent'. Douglas antwoordde niet. maar be gon met gefronst voorhoofd de brief voor de tweede maal de lezen. Deze keer las hij hem echter niet ten einde, want halverwege draaide hij het vel letje een paar keer hulpeloos om, daarna legde hij het meer en tikte erop met ae rug van zijn hand. ,Wat doe je met zo'n stuk ellende?' vroeg hij. ,Ach, je bent werkelijk getroffen', verbaasde Larry zich. .Wat heeft de slimmerd je geschreven? Zon zacht gekookt eitje ben jij anders n:èt'. .Man, hoepel op!' riep Williams uit. -Zie je dan niet, dat het me deze keer ernst is?' .Ik ben al om de hoek van de deur', zei Larry Furnas. ,Doe m'n groeten aan dat schatje'. Williams dronk zijn koud geworden koffie op, terwijl hij de brief naden kend bekeek. Zijn ogen gingen tel kens weer naar die paar regels, waar stond: ,U hebt me aangekeken en u bent niet vam me geschrokken, daar om durf ik u schrijven'. En verder: ,ik heb al erg veel operaties gehad, mijn neus is nu een beetje beter, maar toen ik hier kwam, was hij zo rood al6 een tomaat en daarom noe men ze me hier Tomaat. Het is hier verschrikkelijk. De jongens treiteren me op alle manieren. Ik vecht veel, maar dan krijg ik weer straf. Ik weet gean andere manier om me te verave- ren. Wat moet ik doen? Mijn groot moeder maakt een reis door Europa, maar ook al wist zij het, dan zou zij mij toch hier laten, geloof ik. Zij is oud en zij begrijpt een heleboel din gen met en ik kan haar nooit goed uitleggen'. Williams zette zijn koffie kop op het blad en schoof dat een eind naar achteren. Tegelijkertijd rin kelde de telefoon. ,Ja? Ja, ja, ik kom dadelijk. In de hal. Ja, akkoord. Tot straks'Maar hij keerde weer terug naar Donalds brief en hij las voor de derde keer: Wat moet ik doen Helpt u me alstu blieft. De weet alles van u af, want ik knip alles uit wat ik over u vinden kan. Kunt u me niet eens opzoeken? Ik mag nooit weg en :k krijg geeoi be zoek. ue anderen wel. Maar :k he'o ai- leen maar mijn grootmoeder en die :s ver weg. En trouwens -' Maar die laatste woorden waren weer doorge schrapt Aan het eind stond: .Deze brief lijkt misschien kinderachtig. Maar ik heb er bijna een jaar over nagedacht. Laat alstublieft iets van u horen!! Ik weet me anders geen raad'. En weer dwaalden Williams ogen te rug naar die regels: ,U hebt me aan gekeken en u bent niet van me ge schrokken'. Dat was dus in Portland geweest. Hij kon er zich niets van herinneren. Er kwam een smalende trek om zijn mond, terwijl hij dacht aan een op merking die Evelyn laatst tegen hem had gemaakt: ,jij ziet nooit mensen, jij ziet alleen de massa en je zelf, de Mooie Dougy!' Zij had niet helemaal ongelijk. Hij werd soms dronken van dat gejuich. Hij kon het ook niet meer missen. Maar de mensen zelf lieten hem koud. ,U hebt me aangekeken en u bent met van me geschrokken, daarom durf ik u schrijven'. Misschien kon hij deze jongen hel pen. En dan kon hij meteen Evelyn bewijzen. Hij kneep zijn lippen sa men. Misschien liet Evelyn hem ook koud, als het er op aankwam. Maar deze kreet om hulp liet hem niet koud, gek genoeg, want hij had al heel wat in brieven te horen gekre- ,Ik zal hem schrijven', dacht Douglas Williams. .Zodra ik na de training vanmiddag even tijd heb. Straks ean Casey vragen wanneer we in Port land komen'. De training die middag verliep normaal, hoewel er verschil lenden van het team lichtelijk uit hun humeur waren. De meesten had den er het land aan dat ze weer een avondwedstrijd moesten spelen; het was extra vermoeiend en slecht voor de ogen, ook al waren de lichten nog zo goed. De kleine, pittige Butterfly, de beste honkloper van het hele team sloeg met een nijdige mep de bal het buitenveld in. .Daar is het vanavond zo donker dat je geen bal kunt zien, wedden?' riep hij luid. De bal ging fout en kletter de de ruit van een grote, zwarte li mousine die voor de persloge stond geparkeerd. .Dat kost je pingping, èutterfly!' r:cp Larry Furnas. .Welke begrafe nisondernemer heeft daar dan ook een kar neergezet?' schreeuwde But terfly kwaad. .Hij is er te vroeg bij, we hebben de wedstrijd nog niet gespeeld!' spotte een ander. .Mannen, spelen en niet kletsen!' riep trainer Camden hen tot de orde. Toen ze klaar waren en zich verkleed hadden, vroeg Phil Polovski aan Wil liams: ,Ga je mee een bioscoopje pik ken? Ik weet een theater waar ze twee hoofdfilms draaien. Daar heb ben we nog net de tijd voor'. .Akkoord', antwoordde Dougy. Hij was moe en zijn linkerarm deei pijn, maar hij wildé het niet zeggen. Hij wist dat manager Camden hem dan geen vrijaf zou willen geven, hij zou moeten rusten en gemasseerd worden en daar had hij geen zin in. Het ge brul van het publiek was voldoende om hem er over heen te halen. .Voor uit, Phil, kom mee', zei hij. Tijdens de voorstelling dacht hij en kele keren vluchtig aan die jongen die hem had geschreven. Ja, hij moest daar werkelijk iets aan doen. Na de wedstrijd van vanavond zou hij te moei zijn, maar morgenochtend (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19