Uitgave van Argo-tijdschrift STANDAARDWERK OVER DE TWEEDE WERELDOORLOG IN AFLEVERINGEN P Bp z HANDICAP-RACE GATWICK-SYDNEY Wat heb je aan een dure automobiel... ...als er geen Mercedes-service achter staat Rente tot 7% Rijkspost spaarbank altijd safe! Veertien dagbladen werken samen Voor lichte vliegtuigen Vandaag start VAN OEVEREN N.V. MONA VAST SALARIS HOTELPERSONEEL SMOKKELAUTO AANGEHOUDEN Vakopleidingen «rafici fuseren ,WIJ ZIJN OOK MEDEPLICHTIG AAN HET KWAAD' TSJECHEN UIT HANDELSMISSIE TERUGGEROEPEN WOENSDAG 17 DECEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 (ADVERTENTIE) Binnenkort gaat, dankzij een voor Europa unieke samenwer king van veertien Nederlandse dagbladen het grote standaard werk .Historie van ,de tweede wereldoorlog' in weekbladafle veringen verschijnen. Onder de naam Argo, weekblad voor en cyclopedische informatie, ver schijnt medio januari het eerste van de in totaal 96 nummers, die gezamenlijk het 3000 pagi na's tellende standaardwerk vormen. Het. idee van het brengen van kost bare naslagwerken als tijdschrift stamt uit Italië. Men ondervond daar, evenals trouwens in andere landen, dat het voor vele mensen bezwaar lijk is zich een omvangrijk encyclo- pediowerk aan te schaffen omdat men dan in de meeste gevallen het hoge bedrag ineens moet betalen. Daarbij kwam de overweging, dat liet lezen van een in zijn totaal af geleverd werk niet bevorderd werd: wie 3000 pagina's tegelijk thuisbe zorgd krijgt, begint nu eenmaal niet gemakkelijk op de eerste pagina te lezen tot men het gehele werk uit heeft. Italiaanse uitgevers kwamen op de gedachte om dergelijke, groots en kostbaar opgezette werkem en week- afleverlngen uit te geven. Door de grote oplagen konden de prijzen laag worden gehouden en voor de koper was er het niet te onderschatten voordeel, dat men gemakkelijker een maal per week een of twee guldein voor een uitstekend verzorgd tijd schrift uitgeeft dan een paar hon derd gulden in een klap op tafel legt. Engeland succes Ken ongekend succes haalde in Enge land een omvangrijk, kostbaar uit gevoerd werk, .History of the second world war', dat als tijdschrift werd uitgegeven door Furnell and Sons. Het is dit werk dat nu op gelijke wijze in ons land verschijnt, dank zij de samenwerking van op twee na alle Nederlandse GPD-bladon (waarvan ons blad ook deel uit maakt), die hun 930.000 abonnees in staat stellen een abonnement te nemen op deze weekuitgave. De historie van de tweede wereld oorlog is een veelomvattend werk waarin niet de visie van één par tij wordt gegeven, doch waarin zo wel de geallieerden als de Duitsers en Japanners aan het woord komen. Gestreeft is naar een strikt objec tieve verslaggeving onder eindredac tie van sir Basil D'.deü Hart. Lid- dell Hart is een wereldbekend his toricus. die beschouwd wordt als een der grootste kenners van de geschie denis van de tweede wereldoorlog en voor zijn verdiensten in dit opzicht in 1966 in de adelstand werd ver heven. Hij schreef 30 boeken, die in 31 talen werden vertaald. Voor de Nederlandse vertaling werd de deskundige medewerking verkre gen van de kon. militaire academie te Breda, toezicht op de uitgave in ons land is uitgeoefend door lit- generaal b.d. E. J. C; van Hootegem, voormalig commandant van het eer ste Nederlandse legercorps. De druk en distributie van het werk, waar van in Engeland alleen al 330.000 stuks werden verkocht, is in handen van Tijl-Zwolle. Zes boeken Andere landen Sedert het eerste initiatief versche nen er in Italië (waar men aanzien lijk meer boeken en tijdschriften via vaste kiosken koopt dan in boek handels) tal van werken op de ma nier. Er kwamen algemene encyclo- Sedieën aan de markt, naslagwerken ie zich diepgaand bezig hielden met kunst, met landen en volken, met liet dierenleven, tuin, koken, litera tuurgeschiedenis en dergelijken. Ook verschijnen er omvangrijke li teraire wei-ken op deze manier, zo als de werken vam Dante. Al vrij vlug sloeg het idee ook in andere landen aan. In Engeland vooral, waarbij men dan menigmaal en co-produktie met Italiaanse uit gevers werkte. Dat betekende in de praktijk, dat men dc tekst vertaal de en dat de illustraties voor beide landen gelijk waren. Een dergelijke internationale samenwerking werkit uiteraard ook kostenbesparend. Se dert kort zijn dergelijke weelcuitga- ven ook in Frankrijk verkrijgbaar. Nederland .leesland' bij uitstek bleef trouwens niet achter: op het ogenblik verschijnen hier in week- alleveringen de Standaard-ecyclope- dle en het weten waard. WINKLER PRINS STELT WETENSCHAPSPRIJZEN IN AMSTERDAM (ANP) Het bestuur van de Winkler Prins Stichting in Am sterdam heeft ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Winkler Prins encyclopedie in 1970 16 weten schappelijke prijzen ingesteld voor Ne derland en België, groot f 4000 resp. bfrs. 60.000. Het doei van de instelling van de Win kler Prins prijzen is de bevordering van de wetenschapsbeoefening in beide landen. De prijzen worden toegekend aan Nederlandse en Belgische weten- sc;liaipsbeoefenaarsdie in hun disserta- ben blijk gegeven 'van een oor- _r._lijlte visie op het daarin behan delde onderwerp en de tak van weten schap hunner specialisatie. Voor bekro ning komen in aanmerking dissertaties die zijn verschenen binnen de termijn van acht jaar voor het jaar waarinn toekenning op het betreffende weten- schapsgebeid plaats vindt. Prijzen op het gebied van rechtsgeleerdheid, poli tieke, economische en sociale geschiede nis, biofysica en biochemie en techni sche wetenschappen zullen voor het eerst in 1970 worden toegekend. De uit reiking van de prijzen is in oktober 1970 in Amsterdam en Brussel. Prijzen op het gebied van Nederlandse taai en letterkunde economie, sterrenkun de en theoretische natuurkunde en ge neeskunde zullen voor het eerst in 1974 worden toegekend. De prijzén worden toegekend op basis van een bindende voordracht op te stellen door jury's, die worden samengesteld door de Ko ninklijke Nederlandse Academie van We tenschappen, de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, letteren en schone kunsten van België, de Ko ninklijke Vlaamse Academie voor Taai en letterkunde en de Koninklijke Vlaam se Academie voor Geneeskunde van Bel gië. De graanoogst in de zes landen van de Europese gemeenschap is dit jaar (rijst inbegrepen) opgelopen tot 71 mil joen ton, een nieuw record. Deze ver hoging is het- gevolg van een uitbrei ding van de bebouwde' oppervlakte en van een grotere opbrengst per hectare, aldus gegevens van het bureau voor de statistiek van de Europese gemeenschap. De opbrengst van aardappelen, geschat op 31,5 müjoen ton, bleef daarentegen 13 procent onder het gemiddelde van de jaren 1964-196. De 3000 pagina's, waarin onder meer opgenomen 3000 foto's, waarvan ver scheidene in klem-, plus vele kaar ten, tekeningen en diagrammen, ver schijnen in 96 afleveringen (ƒ1,25 per aflevering). Na elke" 16 afleve ringen wordt een in kunstleer uit gevoerde verzamelband beschikbaar gesteld, zodat men tenslotte zes boe ken verkrijgt, elk van ongeveer 450 pagina's. De verzamelbanden zijn van een mechanisme vooi'zien waardoor de afleveringen gemakkelijk tot een boek gevormd kunnen worden. De veertien Nederlandse dagbladen hebben tot deze samenwerking be sloten onder meer omdat het volgend jaar een kwart eemv geleden is dat de wapenstilstand werd gesloten en omdat gebleken is. dat de belang stelling voor een objectieve, boeiend vertelde verslaggeving van de tweede wereldoorlog groot is. Daarbij komt dat de dagbladen met hun bijna mil joen abonnees de prijs van het tijd schrift zeer laag kunnen houden door het te verwachten grote aantal in schrijvers. Uiteraard speelt ook de graag verleende service aan de vaste krantenlezer mee. Het ligt in «ie bedoeling in de toe komst in soortgelijke samenwerking meer van dergelijke kostbare werken als argo-lijdschrift uit te geven. 2§§§jfeg 13 lSMÜ ENCYCDg|ME Wat heb je aan een dure automobiel als de dealer voo zijn vak niet even vak-kundig is als de constructeur? Wat heb je aan een dure auto als uit de outillage van de dealer niet hetzelfde streven naar perfeklic spreekt, als waarmee ook elk detail van dc auto wordi vervaardigd en gemonteerd? Wat heb je aan een dure auto als de kwaliteit en dc kwantiteit van de dealers niet bijdraagt tot dat gevoel var weergaloze veiligheid? Wat heb je aan een dure automobiel GARAGE Goes, Couwcrvestraat 51, tel. 01100 - 61 00 GARAGE Middelburg, St. Janstraat 20-22, tel. 01180 - 52 51 AMSTERDAM (ANP) Als eerste grote hotel in ons land gaat het ,esso motor hotel Amsterdam', samen met drie andere hotelliedrïjven van deze omvang, per 1 januari a.s. hel hele per soneel een vast salaris uitbetalen. Op het ogenblik is van de 200 personeels leden, die in dit hotel werken, ongeveer de helft grotendeels op bedieningsgeld aangewezen. Hot' betreft hier kelners, serveersters, kamermeisjes en halper- soneel. Dit vertelde de heer M. W. Schuit, directeur van het ,esso motor» hotel Amsterdam', tijdens een receptie de Amsterdamse persvereniging indagmiddag in zijn hotel. Hij zei, dat de nieuwe regeling, die ii overleg met werknemers en vakbonden getroffen, voor alle betrokkenen :r sociale zekerheid' schept. Ze zal bovendien bijdragen tot verbetering vam de maatschappelijke status van met name kelner en serveerster, en daarmee de aantrekkelijkheid van dit beroep, speciaal voor jongeren, groter maken. Volgens de heer Schuit betekent het initiatief van zijn hotel een door braak van het traditionele fooienstel sel, dat bij ,uit de tijd' noemde. Er zijn op het ogenblik ongeveer zenventig kleme en middelgrote horecabedrijven in Nederland, waarvan het personeel! op vast salris werkt. Het vorig jaar' aren het nog maar elf bedrijven. In verscheidene landen kent men op liet ogenblik het systeem van de uitgaven van een standaard werk door middel van weekaf- leveringen. Zo verschijnt in Engeland bij voorbeeld een encyclopedie voor de tuin in 84 afleveringen, in Italië heeft onder vele ahclere de encyclopedie voor we tenschap veel succes. In ons land komt. onder meer de stand aard encyclopedie aan de markt, een uitgave van de Antwerpse Standadrduitgeverij en het Utrechtse spectrum. .The histo ry of the second world vjar' verscheen in Engeland in een oplage van 330.000 exemplaren wekelijks. .bmim*. m iigiisÉÉÉiÉ: (ADVERTENTIE) Vooronderzoek tegen Bormann gestart HAARLEM (ANP) Erich Karl Wit- wald, die liet maleriaal leverde voor het boek ,Ik leefde met Martin Bor mann' geschreven door Iet van D.« nier, heeft van de rechter van instructie van de rechtbank in Frankfort een dagvaar ding ontvangen. Hij moet woensdag 17 december ver schijnen voor het .amtsgencht' In Keu len om m het vooronderzoek legen Mar tin Bormann wegens moord als getuige gehoord te worden. PAUS WERKT NOG AAN VREDE NIGERIA-RIAFRA VATICAANSTAD (RTR) Paus Pau- lus de zesde zegt in zijn jaarlijkse kerstboodschap tot het college van kardinalen dat zijn diplomatieke ver- tegenwoordigers nog steeds alles i nhet werk stellen om de Ngieriaanse bur- ;eroorlog te beëindigen Hoewel in het! succesvolle uitkomst en PvdA, PSP EN PPR WILLEN SAMEN BIJ UTRECHTSE STATENVERKIEZINGEN UTRECHT (ANP) De Partij van de Arbeid, de Pacifistisch Socialistische Partij en de Politieke Partij Radicalen willen niet een gemeenschappelijke lijst en één programma deelnemen aan de, komende verkiezingen voor de provin-1 ciale staten in Utrecht. De naam van de lijst wordt PvdA-PSP-PPR. Als een gemeenschappelijke lijst niet mo- I gelijk is. zal de PSP niet meedoen. In dien de PSP geen toestemming krijgt van haar hoofdbestuur, zal deze groe- 1 pering onder een andere naam toch aan ie gemeenschappelijke lijst deelnemen. DEN HAAG (ANP) Dank zij een tip is de Nederlandse douane een, naar liet zich laat zien, omvangrijke smok- kelaffaire op het spoor gekomen. Dc verkregen inlichtingen wezen erop, dat een met smokkelwaar geladen vracht auto uit- Duitsland maandagavond zou trachten in de buurt van Arnhem de Duits-Nederlandse grens over te komen.! Inderdaad is het ook zover gekomen.! Btj 's-Heerenberg kwam de vrachtau-j to, die onder normale omstandigheden op grond van de voorschriften niet door| de douane geopend behoeft te worden, i de Nederlandse grens over, om vervol gens koers te zettten in de richting! Utrecht. Dank zij uitstekende samen werking met de sectie bijzondere ver-j keerstaken rijkspolitie en inschakeling' van de bekende .Porsches', kon in de] buurt van Oudenrijn de vrachtauto wor den aangehouden, die. volgens de eerste] gegevens, geladen bleek te zijn met ge-' smokkeld bier en sigaretten, afkomstig; uit Hamburg, en bestemd voor een plaats1 in de omgeving van Utrecht. Volgens! de ontvangen tip zou nog een tweede j vrachtauto" maandagavond of -nacht I met smokkelwaar de Nederlandse grens willen overschrijden. met het oog op de wensen van de par-i tijen de pauselijke inspanning vaak in! geheim plaats heeft, wordt deze fj| SPAARBANK! 999-123 "Üiiib onvermoeid en zonder aan ontmoedi- (ing toe te geven, voortgezet.' UTRECHT (ANP) De vereniging! tot bevordering van de vakopleiding ini het boekdrukkers-, rasterdiepdruk- en] chemigrafische bedrijf en de vereniging; tot bevordering van de vakopleiding in het lithografisch bedrijf gaan per 1 januari aanstaande fuseren. De nieuwe vereniging zal .vereniging beroepsoplei ding grafische industrie' gaan heten en wordt gevestigd in Amsterdam. In de tweede helft van maart of be gin april zullen de besturen van beide verenigingen hun taak overdragen aan het nieuw te vormen bestuur. Zoals bekend zullen de werkgeversorganisa ties in het boek- en diepdrukbedrijf en het offsetbedrijf op 1 januari ook mengaan in één organisatie. Minister Udink over ontwikkelingspolitiek HAARLEM (GPD) ,Ik geloof dat wij moeten leren inzien dat wij geen ontwikkelingspolitiek kunnen voeren zonder vuile handen te maken. Wij zijn in zekere zin medeplichtig aan het kwaad dat in de wereld geschiedt. Dat is nu eenmaal onafwendbaar ook bij inzet voor het goede. Dit alles zie ik als een evangelische waarheid. Op het ogenblik dat je je geestelijk in zet voor het goede moet je het kwaad in het leven als een werkelijkheid re kenen dat is nu een vam de lijdensas pecten van de samenleving in een ge broken wereld. Er zijn natuurlijk wel grenzen maar ik denk daarbij niet aan ae verschrikkelijke opdeling van de wereld in communisme en niet-commu- nisme. Ook het karakter van een re giem van een ontwikkelingsland komt niet gauw in het geding'. Dit zegt mi nister drs B. J. Udink (43) in een vraaggesprek met het NKV-blad Ruim zicht. De minister oordeelt: dat de kloof tussen arme en rijke lamden voorlopig nog aanzienlijk wordt vergroot. De groei van de ontwikkelende landen zal m absolute zin grote zijn dan die van de ontwikkelings landen. Zelfs als de relatieve groei van de arme landen tweemaal zo groot zou zijn als die van de rijke, wat zeer moeilijk te bereiken valt, dan zou de afstand tussen rijk en arm toch groter worden. DEN HAAG (GPD) De verdwijning van een lid van de Tsjechische han delsmissie in Den Haag, de 58-jarige heer. Drucker, heeft geleid tot het te rugroepen van twee Tsjechen, die in Nederland de handelsbelangen van Tsjecho-Slowakije behartigen. Het zijn de handelsattaché, de heer Michel, en het lid van de handelscommssie, de heer Dias Verwacht wordt, dat nog meer leden van de missie naar Praag zuilen wor den teruggezonden. Bij geen enkele Ne derlandse instantie is door de verdwe nen heer Drucker asiel aangevraagd, zodat men aanneemt dat hij naar een ander land in West-Europa is ver trokken. dat de race een unieke manier was om daarheen te gaan'. Riohard Britten, haar 26-jarige in structeur, gaat als co-piloot met haar mee. Hun toestel is een Beagle Pup 150, een van de kleinste in de race. I jaar geleden (Van onze correspondent). LONDEN (GPD) Susan Jones emigreert deze week op wel zeer originele manier naar Nieuw-Zeeland. Namelijk door deel te nemen aan de luchtrace van Gatwick Airport in Surrey naar Sydney. Een afstand van 18.000 kilometer. Ze heeft pas een paar maanden ge leden leren vliegen, Mevrouw Jones is een van de zes vrouwen die aan de race, die vandaag begint en op 2 januari in Austra lië eindigt, deelnemen. Hiervan vlie gen er drie solo, namelijk de be roemde Engelse vliegster Sheila Scott, de Australische mevrouw Kent- ley en de Zweedse Ingrid Petersen. Sheila Scott zal proberen het in 1936 gevestigde record dat met vijf da gen en 21 uur (met een eenmotorige Percival Gull) nog altijd op naam staat van mevrouw Jean Batten, te verbeteren. De thans 60-jarige Jean Batten is speciaal overgekomen van de Cana- rische eilanden waar zij woont om bij de start aanwezig te zijn. De echtgenoot van mevrouw Jones, de 24-jarige Bill en een 14 maan den oude dochter Jenny zullen haar uitwuiven en haar op 23 december per schip naar Australië volgen. Mevrouw Jones zei maandag. ,We waren in elk geval van plan naar Nieuw-Zeeland te emigreren. Maar ik ben dol op vliegen zodat ik vond De wedstrijd voor lichte vliegtuigen is onder auspiciën vam B. P. georga niseerd door de Royal Aero Club en de Royal Federation of Aero Cluhs in Australië ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van dc eerste vlucht van Engeland naar Australië door de. gebroeders Ross en Keith Smith In een tweeniotorige Vicbers Viniy bommenwerper, die er 28 dagen over deed met een totale vlïegtijd van 135 uur, 55 minuten. Er zijn S2 toestellen met een tota le bemanning van 200 ingeschreven. Er is een bedrag van 50.000 pond sterling (ruim 400.000 gulden) aan prijzen uitgeloofd. Sir Francis Chi- Geoffrey Dimster, directeur elektronica-firma en zijn 1 vrouw Daphne zullen de dag na start de eerste verjaaVdag van hun huwelijk m de lucht vieren. Met twee andere piloten vliegen zij een Piper Comancne. De enige Nederlander die aan de race deelneemt is de heer B. J. Asjes, die vrijdagochtend start. Het is een handicap-face, waarbij de snelste machines het laatst vertrekken. De meeste deelnemers (40) komen uit Australië. Een aantal hunner was maandag nog onderweg naar Engeland. Dit geeft hen een voor deel omdat deze uitreis een belang rijke oefening voor hen vormt. Het zelfde geldt voor de twee Ame rikaanse deelnemers. Het Verenigd Koninkrijk komt met 35 toestellen aan de start. Noorwegen. Finland, Zwitserland, Zweden, West-Duits- land en Nieuw-Guinea komen elk met één machine uit. Behalve een handjevol beroepsvlie- fers zijn de meesten amateurs en un leeftijden variëren tussen 20 en 60 jaar. Weinig belangstelling Tot nu toe heeft deze race weinig belangstelling getrokken. Dit is niet verwonderlijk omdat vliegen tegen woordig de doodgewoonste zaak Is. vooral tegen de achtergrond van de maanvluchten. Maar juist omdat het lichte toestelletjes betreft, dienen de moeilijkheden, ondanks perfecte ra dioverbindingen en andere navigatie middelen niet te worden onderschat. Vele toestellen zijn van extra brand stoftanks voorzien, zodat ze in slecht weer vaak te zwaar zullen blijken om boven het wolkendek uit te stij gen, hetgeen vooral in bergstreken risico's met zich meebrengt. Hoewel de ervaring van de Austra liërs tijdens hun reis naar Engeland profijtelijk is, voelen zij zich achter gesteld bij hun concurrenten van wege het in hun land geldende la gere maximale gewicht bij het op stijgen. D:t betekent dat ze vaker zullen moeten tanken dan andere toestellen. Sheila Scott bijvoorheeld straliër captain Steve Gates, die te gen het voorschrift protesteerde enn bovendien ontslag nam als ambte naar van het departement van bur gerluchtvaart, omdat men hem geen vrijaf wilde geven om te trainen, na elke 1200 mijl moet landen om te tanken. Overigens zijn de extra tanks aan gebracht om het aantal landingen te verkleinen in de hoop dat de deel nemers slechts de zeven verplichte controlepunten zullen aandoen. Na melijk Athene, Karachi, Calcutta, gen het voorsohrift protesteerde en Adelaide. etappe word. venvachten slechte wintenveer. De start isover drie dagen uitge spreid. Wanneer alles volgens het boekje gaat waarop niemand re kent zullen alle deelnemers op de ochtend van de dag voor Kerst mis om half tien boven het vlieg veld van Adelaïd verschijnen. Verwacht wordt dat de meeste deel nemers de afstand binnen drie da- Sen zullen afleggen, maar enkele so- ivliegers zullen er 12 of 13 dagen over aoen. Voor de veteranen vormt deze race een unieke reünie, hoewel hoe hand zij ook proberen het heel moeilijk zal zijn de pioniersgeest uit de oer tijd van de vliegerij op te roepen- In de hotels en pubs rond Gatwick Airport waar de deelnemers langza merhand binnendruppelen. krijgt men echt het gevoel" dat deze race een typisch exclusieve clu'oaangele- genheid is. Ditzelfde ervaart men in het som bere hoofdkwartier van de Royal Aero Club in Londen waar van een extra activiteit nauwelijks iets te merken is en men het eigenlijk vreemd vindt dat een journalist iets komt vragen. De persfunctionaris is het meeste van de tijd onvindbaar en de publiciteitsfsrma, die speciaal gehuurd Ls. kan eigenlijk zonder hem ook mets uitrichten. Daarom kan men slechts broksgewijs informatie krijgen. Het is allemaal erg Engels net doen alsof er niets bijzond-rsr aan de hand :s en alsjeblieft jezelf niet druk maken ergens over. Want de Britten beminnen nu eenmaal de improvisatie! Hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat ze ook wat deze race betreft, op het juiste ogenblik ge reed zullen z.jn en dat zeker de start van een leien dakje zal lopen. Behalve deze handicap-wedstrijd voor lichte vliegtuigen is er nog een twee de op kerstdag beginnende gewone race tussen twee toestellen. Name lijk een Falcon jet v.-j.i dc Royal Ca nadian Airforce en een (juantas Hawker Siddeley 125. Zij stijgen te gelijk van Gatwick op en worden bin nen twee dagen In Sydney verwacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17