Uitgave van Argo-tijdschrift
STANDAARDWERK OVER DE TWEEDE
WERELDOORLOG IN AFLEVERINGEN
P
Bp
z
HANDICAP-RACE GATWICK-SYDNEY
Wat heb je
aan een dure
automobiel...
...als er geen
Mercedes-service
achter staat
Rente tot 7%
Rijkspost
spaarbank
altijd safe!
Veertien dagbladen
werken samen
Voor lichte vliegtuigen
Vandaag
start
VAN OEVEREN N.V.
MONA
VAST SALARIS
HOTELPERSONEEL
SMOKKELAUTO
AANGEHOUDEN
Vakopleidingen
«rafici fuseren
,WIJ ZIJN OOK
MEDEPLICHTIG
AAN HET KWAAD'
TSJECHEN UIT
HANDELSMISSIE
TERUGGEROEPEN
WOENSDAG 17 DECEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
(ADVERTENTIE)
Binnenkort gaat, dankzij een
voor Europa unieke samenwer
king van veertien Nederlandse
dagbladen het grote standaard
werk .Historie van ,de tweede
wereldoorlog' in weekbladafle
veringen verschijnen. Onder de
naam Argo, weekblad voor en
cyclopedische informatie, ver
schijnt medio januari het eerste
van de in totaal 96 nummers,
die gezamenlijk het 3000 pagi
na's tellende standaardwerk
vormen.
Het. idee van het brengen van kost
bare naslagwerken als tijdschrift
stamt uit Italië. Men ondervond daar,
evenals trouwens in andere landen,
dat het voor vele mensen bezwaar
lijk is zich een omvangrijk encyclo-
pediowerk aan te schaffen omdat
men dan in de meeste gevallen het
hoge bedrag ineens moet betalen.
Daarbij kwam de overweging, dat
liet lezen van een in zijn totaal af
geleverd werk niet bevorderd werd:
wie 3000 pagina's tegelijk thuisbe
zorgd krijgt, begint nu eenmaal niet
gemakkelijk op de eerste pagina te
lezen tot men het gehele werk uit
heeft.
Italiaanse uitgevers kwamen op de
gedachte om dergelijke, groots en
kostbaar opgezette werkem en week-
afleverlngen uit te geven. Door de
grote oplagen konden de prijzen laag
worden gehouden en voor de koper
was er het niet te onderschatten
voordeel, dat men gemakkelijker een
maal per week een of twee guldein
voor een uitstekend verzorgd tijd
schrift uitgeeft dan een paar hon
derd gulden in een klap op tafel
legt.
Engeland succes
Ken ongekend succes haalde in Enge
land een omvangrijk, kostbaar uit
gevoerd werk, .History of the second
world war', dat als tijdschrift werd
uitgegeven door Furnell and Sons.
Het is dit werk dat nu op gelijke
wijze in ons land verschijnt, dank
zij de samenwerking van op twee
na alle Nederlandse GPD-bladon
(waarvan ons blad ook deel uit
maakt), die hun 930.000 abonnees
in staat stellen een abonnement te
nemen op deze weekuitgave.
De historie van de tweede wereld
oorlog is een veelomvattend werk
waarin niet de visie van één par
tij wordt gegeven, doch waarin zo
wel de geallieerden als de Duitsers
en Japanners aan het woord komen.
Gestreeft is naar een strikt objec
tieve verslaggeving onder eindredac
tie van sir Basil D'.deü Hart. Lid-
dell Hart is een wereldbekend his
toricus. die beschouwd wordt als een
der grootste kenners van de geschie
denis van de tweede wereldoorlog en
voor zijn verdiensten in dit opzicht
in 1966 in de adelstand werd ver
heven. Hij schreef 30 boeken, die in
31 talen werden vertaald.
Voor de Nederlandse vertaling werd
de deskundige medewerking verkre
gen van de kon. militaire academie
te Breda, toezicht op de uitgave
in ons land is uitgeoefend door lit-
generaal b.d. E. J. C; van Hootegem,
voormalig commandant van het eer
ste Nederlandse legercorps. De druk
en distributie van het werk, waar
van in Engeland alleen al 330.000
stuks werden verkocht, is in handen
van Tijl-Zwolle.
Zes boeken
Andere landen
Sedert het eerste initiatief versche
nen er in Italië (waar men aanzien
lijk meer boeken en tijdschriften
via vaste kiosken koopt dan in boek
handels) tal van werken op de ma
nier. Er kwamen algemene encyclo-
Sedieën aan de markt, naslagwerken
ie zich diepgaand bezig hielden met
kunst, met landen en volken, met
liet dierenleven, tuin, koken, litera
tuurgeschiedenis en dergelijken.
Ook verschijnen er omvangrijke li
teraire wei-ken op deze manier, zo
als de werken vam Dante.
Al vrij vlug sloeg het idee ook in
andere landen aan. In Engeland
vooral, waarbij men dan menigmaal
en co-produktie met Italiaanse uit
gevers werkte. Dat betekende in de
praktijk, dat men dc tekst vertaal
de en dat de illustraties voor beide
landen gelijk waren. Een dergelijke
internationale samenwerking werkit
uiteraard ook kostenbesparend. Se
dert kort zijn dergelijke weelcuitga-
ven ook in Frankrijk verkrijgbaar.
Nederland .leesland' bij uitstek
bleef trouwens niet achter: op het
ogenblik verschijnen hier in week-
alleveringen de Standaard-ecyclope-
dle en het weten waard.
WINKLER PRINS STELT
WETENSCHAPSPRIJZEN IN
AMSTERDAM (ANP) Het bestuur
van de Winkler Prins Stichting in Am
sterdam heeft ter gelegenheid van het
honderdjarig bestaan van de Winkler
Prins encyclopedie in 1970 16 weten
schappelijke prijzen ingesteld voor Ne
derland en België, groot f 4000 resp.
bfrs. 60.000.
Het doei van de instelling van de Win
kler Prins prijzen is de bevordering
van de wetenschapsbeoefening in beide
landen. De prijzen worden toegekend
aan Nederlandse en Belgische weten-
sc;liaipsbeoefenaarsdie in hun disserta-
ben blijk gegeven 'van een oor-
_r._lijlte visie op het daarin behan
delde onderwerp en de tak van weten
schap hunner specialisatie. Voor bekro
ning komen in aanmerking dissertaties
die zijn verschenen binnen de termijn
van acht jaar voor het jaar waarinn
toekenning op het betreffende weten-
schapsgebeid plaats vindt. Prijzen op
het gebied van rechtsgeleerdheid, poli
tieke, economische en sociale geschiede
nis, biofysica en biochemie en techni
sche wetenschappen zullen voor het
eerst in 1970 worden toegekend. De uit
reiking van de prijzen is in oktober
1970 in Amsterdam en Brussel. Prijzen
op het gebied van Nederlandse taai
en letterkunde economie, sterrenkun
de en theoretische natuurkunde en ge
neeskunde zullen voor het eerst in 1974
worden toegekend. De prijzén worden
toegekend op basis van een bindende
voordracht op te stellen door jury's,
die worden samengesteld door de Ko
ninklijke Nederlandse Academie van We
tenschappen, de Koninklijke Vlaamse
Academie voor Wetenschappen, letteren
en schone kunsten van België, de Ko
ninklijke Vlaamse Academie voor Taai
en letterkunde en de Koninklijke Vlaam
se Academie voor Geneeskunde van Bel
gië.
De graanoogst in de zes landen van
de Europese gemeenschap is dit jaar
(rijst inbegrepen) opgelopen tot 71 mil
joen ton, een nieuw record. Deze ver
hoging is het- gevolg van een uitbrei
ding van de bebouwde' oppervlakte en
van een grotere opbrengst per hectare,
aldus gegevens van het bureau voor de
statistiek van de Europese gemeenschap.
De opbrengst van aardappelen, geschat
op 31,5 müjoen ton, bleef daarentegen
13 procent onder het gemiddelde van de
jaren 1964-196.
De 3000 pagina's, waarin onder meer
opgenomen 3000 foto's, waarvan ver
scheidene in klem-, plus vele kaar
ten, tekeningen en diagrammen, ver
schijnen in 96 afleveringen (ƒ1,25
per aflevering). Na elke" 16 afleve
ringen wordt een in kunstleer uit
gevoerde verzamelband beschikbaar
gesteld, zodat men tenslotte zes boe
ken verkrijgt, elk van ongeveer 450
pagina's. De verzamelbanden zijn van
een mechanisme vooi'zien waardoor
de afleveringen gemakkelijk tot een
boek gevormd kunnen worden.
De veertien Nederlandse dagbladen
hebben tot deze samenwerking be
sloten onder meer omdat het volgend
jaar een kwart eemv geleden is dat
de wapenstilstand werd gesloten en
omdat gebleken is. dat de belang
stelling voor een objectieve, boeiend
vertelde verslaggeving van de tweede
wereldoorlog groot is. Daarbij komt
dat de dagbladen met hun bijna mil
joen abonnees de prijs van het tijd
schrift zeer laag kunnen houden door
het te verwachten grote aantal in
schrijvers. Uiteraard speelt ook de
graag verleende service aan de vaste
krantenlezer mee.
Het ligt in «ie bedoeling in de toe
komst in soortgelijke samenwerking
meer van dergelijke kostbare werken
als argo-lijdschrift uit te geven.
2§§§jfeg
13
lSMÜ
ENCYCDg|ME
Wat heb je aan een dure automobiel als de dealer voo
zijn vak niet even vak-kundig is als de constructeur?
Wat heb je aan een dure auto als uit de outillage
van de dealer niet hetzelfde streven naar perfeklic
spreekt, als waarmee ook elk detail van dc auto wordi
vervaardigd en gemonteerd?
Wat heb je aan een dure auto als de kwaliteit en dc
kwantiteit van de dealers niet bijdraagt tot dat gevoel var
weergaloze veiligheid?
Wat heb je aan een dure automobiel
GARAGE
Goes, Couwcrvestraat 51, tel. 01100 - 61 00
GARAGE
Middelburg, St. Janstraat 20-22, tel. 01180 - 52 51
AMSTERDAM (ANP) Als eerste
grote hotel in ons land gaat het ,esso
motor hotel Amsterdam', samen met
drie andere hotelliedrïjven van deze
omvang, per 1 januari a.s. hel hele per
soneel een vast salaris uitbetalen. Op
het ogenblik is van de 200 personeels
leden, die in dit hotel werken, ongeveer
de helft grotendeels op bedieningsgeld
aangewezen. Hot' betreft hier kelners,
serveersters, kamermeisjes en halper-
soneel. Dit vertelde de heer M. W.
Schuit, directeur van het ,esso motor»
hotel Amsterdam', tijdens een receptie
de Amsterdamse persvereniging
indagmiddag in zijn hotel.
Hij zei, dat de nieuwe regeling, die ii
overleg met werknemers en vakbonden
getroffen, voor alle betrokkenen
:r sociale zekerheid' schept. Ze zal
bovendien bijdragen tot verbetering
vam de maatschappelijke status van
met name kelner en serveerster, en
daarmee de aantrekkelijkheid van dit
beroep, speciaal voor jongeren, groter
maken. Volgens de heer Schuit betekent
het initiatief van zijn hotel een door
braak van het traditionele fooienstel
sel, dat bij ,uit de tijd' noemde. Er
zijn op het ogenblik ongeveer zenventig
kleme en middelgrote horecabedrijven
in Nederland, waarvan het personeel!
op vast salris werkt. Het vorig jaar'
aren het nog maar elf bedrijven.
In verscheidene landen kent men
op liet ogenblik het systeem van
de uitgaven van een standaard
werk door middel van weekaf-
leveringen.
Zo verschijnt in Engeland bij
voorbeeld een encyclopedie voor
de tuin in 84 afleveringen, in
Italië heeft onder vele ahclere
de encyclopedie voor we
tenschap veel succes. In ons
land komt. onder meer de stand
aard encyclopedie aan de markt,
een uitgave van de Antwerpse
Standadrduitgeverij en het
Utrechtse spectrum. .The histo
ry of the second world vjar'
verscheen in Engeland in een
oplage van 330.000 exemplaren
wekelijks.
.bmim*. m
iigiisÉÉÉiÉ:
(ADVERTENTIE)
Vooronderzoek
tegen Bormann
gestart
HAARLEM (ANP) Erich Karl Wit-
wald, die liet maleriaal leverde voor
het boek ,Ik leefde met Martin Bor
mann' geschreven door Iet van D.« nier,
heeft van de rechter van instructie van
de rechtbank in Frankfort een dagvaar
ding ontvangen.
Hij moet woensdag 17 december ver
schijnen voor het .amtsgencht' In Keu
len om m het vooronderzoek legen Mar
tin Bormann wegens moord als getuige
gehoord te worden.
PAUS WERKT NOG AAN
VREDE NIGERIA-RIAFRA
VATICAANSTAD (RTR) Paus Pau-
lus de zesde zegt in zijn jaarlijkse
kerstboodschap tot het college van
kardinalen dat zijn diplomatieke ver-
tegenwoordigers nog steeds alles i nhet
werk stellen om de Ngieriaanse bur-
;eroorlog te beëindigen Hoewel in het!
succesvolle uitkomst en
PvdA, PSP EN PPR WILLEN
SAMEN BIJ UTRECHTSE
STATENVERKIEZINGEN
UTRECHT (ANP) De Partij van de
Arbeid, de Pacifistisch Socialistische
Partij en de Politieke Partij Radicalen
willen niet een gemeenschappelijke lijst
en één programma deelnemen aan de,
komende verkiezingen voor de provin-1
ciale staten in Utrecht. De naam van de
lijst wordt PvdA-PSP-PPR.
Als een gemeenschappelijke lijst niet mo-
I gelijk is. zal de PSP niet meedoen. In
dien de PSP geen toestemming krijgt
van haar hoofdbestuur, zal deze groe-
1 pering onder een andere naam toch aan
ie gemeenschappelijke lijst deelnemen.
DEN HAAG (ANP) Dank zij een
tip is de Nederlandse douane een, naar
liet zich laat zien, omvangrijke smok-
kelaffaire op het spoor gekomen. Dc
verkregen inlichtingen wezen erop, dat
een met smokkelwaar geladen vracht
auto uit- Duitsland maandagavond zou
trachten in de buurt van Arnhem de
Duits-Nederlandse grens over te komen.!
Inderdaad is het ook zover gekomen.!
Btj 's-Heerenberg kwam de vrachtau-j
to, die onder normale omstandigheden
op grond van de voorschriften niet door|
de douane geopend behoeft te worden, i
de Nederlandse grens over, om vervol
gens koers te zettten in de richting!
Utrecht. Dank zij uitstekende samen
werking met de sectie bijzondere ver-j
keerstaken rijkspolitie en inschakeling'
van de bekende .Porsches', kon in de]
buurt van Oudenrijn de vrachtauto wor
den aangehouden, die. volgens de eerste]
gegevens, geladen bleek te zijn met ge-'
smokkeld bier en sigaretten, afkomstig;
uit Hamburg, en bestemd voor een plaats1
in de omgeving van Utrecht. Volgens!
de ontvangen tip zou nog een tweede j
vrachtauto" maandagavond of -nacht I
met smokkelwaar de Nederlandse grens
willen overschrijden.
met het oog op de wensen van de par-i
tijen de pauselijke inspanning vaak in!
geheim plaats heeft, wordt deze
fj|
SPAARBANK!
999-123
"Üiiib
onvermoeid en zonder aan ontmoedi-
(ing toe te geven, voortgezet.'
UTRECHT (ANP) De vereniging!
tot bevordering van de vakopleiding ini
het boekdrukkers-, rasterdiepdruk- en]
chemigrafische bedrijf en de vereniging;
tot bevordering van de vakopleiding in
het lithografisch bedrijf gaan per 1
januari aanstaande fuseren. De nieuwe
vereniging zal .vereniging beroepsoplei
ding grafische industrie' gaan heten en
wordt gevestigd in Amsterdam.
In de tweede helft van maart of be
gin april zullen de besturen van beide
verenigingen hun taak overdragen aan
het nieuw te vormen bestuur. Zoals
bekend zullen de werkgeversorganisa
ties in het boek- en diepdrukbedrijf
en het offsetbedrijf op 1 januari ook
mengaan in één organisatie.
Minister Udink over
ontwikkelingspolitiek
HAARLEM (GPD) ,Ik geloof dat
wij moeten leren inzien dat wij geen
ontwikkelingspolitiek kunnen voeren
zonder vuile handen te maken. Wij zijn
in zekere zin medeplichtig aan het
kwaad dat in de wereld geschiedt. Dat
is nu eenmaal onafwendbaar ook bij
inzet voor het goede. Dit alles zie ik
als een evangelische waarheid.
Op het ogenblik dat je je geestelijk in
zet voor het goede moet je het kwaad
in het leven als een werkelijkheid re
kenen dat is nu een vam de lijdensas
pecten van de samenleving in een ge
broken wereld. Er zijn natuurlijk wel
grenzen maar ik denk daarbij niet aan
ae verschrikkelijke opdeling van de
wereld in communisme en niet-commu-
nisme. Ook het karakter van een re
giem van een ontwikkelingsland komt
niet gauw in het geding'. Dit zegt mi
nister drs B. J. Udink (43) in een
vraaggesprek met het NKV-blad Ruim
zicht. De minister oordeelt: dat de kloof
tussen arme en rijke lamden voorlopig
nog aanzienlijk wordt vergroot. De
groei van de ontwikkelende landen zal
m absolute zin grote zijn dan die van
de ontwikkelings landen. Zelfs als de
relatieve groei van de arme landen
tweemaal zo groot zou zijn als die van
de rijke, wat zeer moeilijk te bereiken
valt, dan zou de afstand tussen rijk en
arm toch groter worden.
DEN HAAG (GPD) De verdwijning
van een lid van de Tsjechische han
delsmissie in Den Haag, de 58-jarige
heer. Drucker, heeft geleid tot het te
rugroepen van twee Tsjechen, die in
Nederland de handelsbelangen van
Tsjecho-Slowakije behartigen. Het
zijn de handelsattaché, de heer Michel,
en het lid van de handelscommssie, de
heer Dias
Verwacht wordt, dat nog meer leden
van de missie naar Praag zuilen wor
den teruggezonden. Bij geen enkele Ne
derlandse instantie is door de verdwe
nen heer Drucker asiel aangevraagd,
zodat men aanneemt dat hij naar een
ander land in West-Europa is ver
trokken.
dat de race een unieke manier was
om daarheen te gaan'.
Riohard Britten, haar 26-jarige in
structeur, gaat als co-piloot met
haar mee. Hun toestel is een Beagle
Pup 150, een van de kleinste in de
race.
I jaar geleden
(Van onze correspondent).
LONDEN (GPD) Susan
Jones emigreert deze week op
wel zeer originele manier naar
Nieuw-Zeeland. Namelijk door
deel te nemen aan de luchtrace
van Gatwick Airport in Surrey
naar Sydney. Een afstand van
18.000 kilometer.
Ze heeft pas een paar maanden ge
leden leren vliegen,
Mevrouw Jones is een van de zes
vrouwen die aan de race, die vandaag
begint en op 2 januari in Austra
lië eindigt, deelnemen. Hiervan vlie
gen er drie solo, namelijk de be
roemde Engelse vliegster Sheila
Scott, de Australische mevrouw Kent-
ley en de Zweedse Ingrid Petersen.
Sheila Scott zal proberen het in 1936
gevestigde record dat met vijf da
gen en 21 uur (met een eenmotorige
Percival Gull) nog altijd op naam
staat van mevrouw Jean Batten, te
verbeteren.
De thans 60-jarige Jean Batten is
speciaal overgekomen van de Cana-
rische eilanden waar zij woont om bij
de start aanwezig te zijn.
De echtgenoot van mevrouw Jones,
de 24-jarige Bill en een 14 maan
den oude dochter Jenny zullen haar
uitwuiven en haar op 23 december
per schip naar Australië volgen.
Mevrouw Jones zei maandag. ,We
waren in elk geval van plan naar
Nieuw-Zeeland te emigreren. Maar
ik ben dol op vliegen zodat ik vond
De wedstrijd voor lichte vliegtuigen
is onder auspiciën vam B. P. georga
niseerd door de Royal Aero Club en
de Royal Federation of Aero Cluhs
in Australië ter gelegenheid van de
50ste verjaardag van dc eerste vlucht
van Engeland naar Australië door
de. gebroeders Ross en Keith Smith
In een tweeniotorige Vicbers Viniy
bommenwerper, die er 28 dagen over
deed met een totale vlïegtijd van
135 uur, 55 minuten.
Er zijn S2 toestellen met een tota
le bemanning van 200 ingeschreven.
Er is een bedrag van 50.000 pond
sterling (ruim 400.000 gulden) aan
prijzen uitgeloofd. Sir Francis Chi-
Geoffrey Dimster, directeur
elektronica-firma en zijn 1
vrouw Daphne zullen de dag na
start de eerste verjaaVdag van hun
huwelijk m de lucht vieren. Met
twee andere piloten vliegen zij een
Piper Comancne.
De enige Nederlander die aan de race
deelneemt is de heer B. J. Asjes,
die vrijdagochtend start. Het is een
handicap-face, waarbij de snelste
machines het laatst vertrekken.
De meeste deelnemers (40) komen
uit Australië. Een aantal hunner
was maandag nog onderweg naar
Engeland. Dit geeft hen een voor
deel omdat deze uitreis een belang
rijke oefening voor hen vormt. Het
zelfde geldt voor de twee Ame
rikaanse deelnemers. Het Verenigd
Koninkrijk komt met 35 toestellen
aan de start. Noorwegen. Finland,
Zwitserland, Zweden, West-Duits-
land en Nieuw-Guinea komen elk
met één machine uit.
Behalve een handjevol beroepsvlie-
fers zijn de meesten amateurs en
un leeftijden variëren tussen 20 en
60 jaar.
Weinig belangstelling
Tot nu toe heeft deze race weinig
belangstelling getrokken. Dit is niet
verwonderlijk omdat vliegen tegen
woordig de doodgewoonste zaak Is.
vooral tegen de achtergrond van de
maanvluchten. Maar juist omdat het
lichte toestelletjes betreft, dienen de
moeilijkheden, ondanks perfecte ra
dioverbindingen en andere navigatie
middelen niet te worden onderschat.
Vele toestellen zijn van extra brand
stoftanks voorzien, zodat ze in slecht
weer vaak te zwaar zullen blijken
om boven het wolkendek uit te stij
gen, hetgeen vooral in bergstreken
risico's met zich meebrengt.
Hoewel de ervaring van de Austra
liërs tijdens hun reis naar Engeland
profijtelijk is, voelen zij zich achter
gesteld bij hun concurrenten van
wege het in hun land geldende la
gere maximale gewicht bij het op
stijgen. D:t betekent dat ze vaker
zullen moeten tanken dan andere
toestellen. Sheila Scott bijvoorheeld
straliër captain Steve Gates, die te
gen het voorschrift protesteerde enn
bovendien ontslag nam als ambte
naar van het departement van bur
gerluchtvaart, omdat men hem geen
vrijaf wilde geven om te trainen, na
elke 1200 mijl moet landen om te
tanken.
Overigens zijn de extra tanks aan
gebracht om het aantal landingen
te verkleinen in de hoop dat de deel
nemers slechts de zeven verplichte
controlepunten zullen aandoen. Na
melijk Athene, Karachi, Calcutta,
gen het voorsohrift protesteerde en
Adelaide.
etappe word.
venvachten
slechte wintenveer.
De start isover drie dagen uitge
spreid. Wanneer alles volgens het
boekje gaat waarop niemand re
kent zullen alle deelnemers op
de ochtend van de dag voor Kerst
mis om half tien boven het vlieg
veld van Adelaïd verschijnen.
Verwacht wordt dat de meeste deel
nemers de afstand binnen drie da-
Sen zullen afleggen, maar enkele so-
ivliegers zullen er 12 of 13 dagen
over aoen.
Voor de veteranen vormt deze race
een unieke reünie, hoewel hoe hand
zij ook proberen het heel moeilijk
zal zijn de pioniersgeest uit de oer
tijd van de vliegerij op te roepen-
In de hotels en pubs rond Gatwick
Airport waar de deelnemers langza
merhand binnendruppelen. krijgt
men echt het gevoel" dat deze race
een typisch exclusieve clu'oaangele-
genheid is.
Ditzelfde ervaart men in het som
bere hoofdkwartier van de Royal
Aero Club in Londen waar van een
extra activiteit nauwelijks iets te
merken is en men het eigenlijk
vreemd vindt dat een journalist iets
komt vragen. De persfunctionaris is
het meeste van de tijd onvindbaar
en de publiciteitsfsrma, die speciaal
gehuurd Ls. kan eigenlijk zonder hem
ook mets uitrichten. Daarom kan
men slechts broksgewijs informatie
krijgen. Het is allemaal erg Engels
net doen alsof er niets bijzond-rsr
aan de hand :s en alsjeblieft jezelf
niet druk maken ergens over. Want
de Britten beminnen nu eenmaal de
improvisatie! Hetgeen natuurlijk niet
wegneemt dat ze ook wat deze race
betreft, op het juiste ogenblik ge
reed zullen z.jn en dat zeker de start
van een leien dakje zal lopen.
Behalve deze handicap-wedstrijd voor
lichte vliegtuigen is er nog een twee
de op kerstdag beginnende gewone
race tussen twee toestellen. Name
lijk een Falcon jet v.-j.i dc Royal Ca
nadian Airforce en een (juantas
Hawker Siddeley 125. Zij stijgen te
gelijk van Gatwick op en worden bin
nen twee dagen In Sydney verwacht.