Piet Römer, een acteur
die werkt voor zijn plaatsje
m E P
donald
PANDA EN HET TOVERRECEPT
Ombudsman over kolenhandel,
priesters en gehandicapten
m
n
njM5!
n
■■UW
a Hisal
lltlldR
iiiR
Hiiiaa
UURI
mml
"F
ft
U
LLLU
ft
r
Waar zijn onze schepen?
^ftCHTIG
JJ0 KT!
MANDAG 13 DECEMBER 19Ó9 PtOyiNCIALE ZEEUWSE COURANT 7
VAN DE OS TOT
HET ,SCHAEP'
(Van onze rtv-redactïe)
,Weet je wat ik nou niet begrijp?
Sta je ais acteur iets voor de tv te
doen, dan ben je ineens heel interes-
«ant en lopen de journalisten je deur
plat maar doe je precies hetzelfde
«erk avond aan avond ergens in een
ichouwburg. nog geen letter wijden
aan je. Dat moet je me nou toch
tens uitleggen'. Een verzuchting van
piot Römer. Hij heeft zojuist samen
met de andere mensen van de cast
onder leiding van Joes Odufré droog'
ritten repeteren ergens in een zaal
tje aan net olympisch stadion voor
ie volgende uitzending van Ell As
ter's Het schaap met de vijf Pooten'.
Het zit al redelijk .snor', er moet al
leen een liedje veranderd worden,
irant dat loopt nog niet lekker.
Daar zit hij dan, Piet Römer, schil
derachtige selfmade-man in de Ne
derlandse toneelwereld. Pet op het
hoofd, klep lekker diep over de ogen
getrokken, lui onder uithangend in
een redelijk comfortabele stoel. 41
jaar, vader van vijf kinderen en
zelfs al grootvader, oudste kind 22,
jongste 7 jaar. Een man met een
voor een acteur wat ongebruikelijke
achtergrond: kolensjouwer geweest,
banketbakker, verzekeringsagent, be
hanger, classificeerder en daarna, nu
al weer 15 jaar geleden, acteur. Met
acteren begonnen als figurant in de
Gijsbregt bij het oude ATG. Van
daar naar de Witte Vogel in Den
Haag om kindertoneel te doen, daar-
a op stap met Kees Manders met
Kolderologica, vervolgens in de weer
nat een eigen groepje en toen, heel
keurig, naar het gezelschap Puck,
later .Centrum' waar hij nog steeds
is, zij het dan met één jaar tussen
pauze, in welke tijd hij speelde bij
de Haagse Comedie. Zijn eerste rol
bij de tv, nog in het prille begintijd
van dit medium, was een uiterma
te boeiende: in een driekoningenspel
van Wim Rary was hij de os, lig
gend achter de kribbe, en totaal on-
ilchtbaar op de buis. Zijn tekst: af
en toe sierlijk loeien. ,Whm Bary zei
tegen me: zeer goed jongen, ik zal
me snel revancheren. Toch was het
een dolle tijd. We hadden er een
banketbakker aan de overkant zit
ten en als we een huiselijk décortje
moesten hebben, sjouwden we de ta
fels, stoelen, prulletjes, vazen en het
kleed bij hem weg. Dan kon de man
's avonds in zijn lege huis op een
kist zitten kijken naar zijn eigen
interieur. De inspecienten liepen als
waren morgensterren langs de vuil
nisbakken om te kijken of ze iets
konden gebruiken. Een rare tijd, dat
wel'.
Acteur zijn Piet Römer noemt
het .kunstzinnig ambachtsman' zijn.
Een acteur wordt je pas 's-avonds,
voor een zaal publiek. Ik heb voor
iedere ambachtsman bewondering:
ook voor bouwers, en lieiers ik
kan er uren naar kijken. Of ik een
goed ambachtsman ben, ik weet liet
niet. Ik probeer alles, maar kan niet
alles. Gaat iets goed, dan heb ik ge
woon geluk gehad. Je krijgt het niet
zomaar. Je moet er wei voor werken
natuurlijk'.
Beroemd
Vóór de rol, die hem in één slag
landelijk beroemd maakte namelijk
de rol van zoon in de Stiefbeen-serie,
was en dat zijn we bijna allemaal
vergeten Piet de held in een drie
jaar lang lopende kinderserie van
Mies Bouhuys: .Varen is fijner dan
je denkt'. ,Ik was er de kok in. Al
les ging toen nog life, ook veel ont-
spannender dan nu. Ik deed van al
les in die strip: in wrakke auto's
rijden, in gammele vliegtuigjes
vliegen, in de haven springen. En
lachen, soms op het verkeerde mo
ment. Dat werd me eens door een
PTT-technicus zeer kwalijk genomen.
Dat vergeet ik nooit. Want ernst
moet er nu eenmaal altijd zijn.
En wat ik nu zeg dat meen ik ern
stig: er wordt altijd zo ernstig ge
daan als het over toneelspelen gaat.
Maar ze vergeten het laatste stuk
van het woord: namelijk het spelen.
Je moet er toch plezier in hebben
je doet het toch niet \oor je verdriet.
En dan denk ik wel eens als ik die
stukjes van Jan Blokker lees in de
VPRO-gids: mannetje, mannetje, je
denkt nu wel achter je keurige fa
cade dat je daar spot zit te bedrij
ven in jouw stukjes, maar het enige
wat je in wezen doet, is het opste
ken van een dikke, domincesachtigo
wijsvinger.
En dat is wat zovelen hier doen: ern
stig de vinger opsteken. Speelsheid?
Nou, vergeet het maar. Dat zijn dan
ook altijd die zelfde mensen, die zeg-
fen: wat? Krijgen acteurs subsidie?
'oei! Nou en, roep Ut dan altijd uit.
De boeren krijgen ook subsidie, maar
daar kletst niemand over. Dat is ge-
ïlidag:
j: 12.00 Klassiek variété. (13.00
üïuws). 14.25 Schoolradio. 14.45
grammofoonmuziek. NOS:
Operettefragmenten (gr.).
iVRO: 15.30 Stereo: alt en piano:
tessieke liederen (opn.). 16.00
lauws. 16.02 Braziliana: lichte mu-
tü uit Latijns-Amerika. 16.30 Voor
e jeugd. 17.30 Lichte orgelmuziek
ipn.). Overheidsvoorlichting: 17.40
«u Haag aan de lijn. 17.55 Medede-
sgen.
Avond:
100 Nieuws. AVRO: 18.11 Radio-
nimaal. 18.25 Voor de middenstand.
S.30 Stereo: schatten der toonkunst:
cht gevarieerd muziekprogramma.
15.15 Stereo: licht ensemble (opn.).
15.30 Nieuws. RVU: 19.35 James Joy-
door Jacpues den Haan. NOS:
805 Stereo: belcantosterren uit Né-
Wand en België. 21.10 Lieve nie-
5ind, hoorspel. 22.00 Stereo: lichte
ttmmofoonmuziek. Bond zonder
"aam: 22.20 Zie om en doe wel: le-
ttg. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Me
ningen. 22.55 Stereo: jazz in ak
te. 23.55-24.00 Nieuws.
Hen:
DINSDAG
IVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend-
pmnastiek. 7.20 Stereo: lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: lich
te grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 Praten met de minister
(II): discussieprogramma. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Muziek uit de mid
deleeuwen en renaissance (opn.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen, (gr.). (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe
richten).
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.05 Lezenswaardig
heden: 12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Medededlingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actu
aliteiten). 14.05 Schoolradio. 15.30
Stereo: alt en piano: klassieke liede
ren (opn.). 15.00 Hervormde mid-
dagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op
Nederland: informatie over Noord-
Brabant, afgewisseld met muziek.
(16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoor
lichting: 17.20 Suriname en de Ne
derlandse Antillen. 15 jaar statuut.
Spreker: H. S. Kensmill. NCRV:
17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de
kinderen.
Avond:
18.00 Stereo: meisjeskoor met instru
mentale begeleiding. 18.19 Uitzending
van de Politieke Partij Radikalen.
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten.
19.00 Literama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel. 19.15
Muziek en dienst: informatie over
kerklied,en kerkmuziek. 19.45 Ste
reo: Metropole Orkest en zangsolist.
20.15 Stereo: lichte grammofoonmu
ziek. 20.25 Op de man af, praatje.
20.30 Stereo: semi-klassieke orkest
muziek (gr.). 21.55 Stereo: lichte
grammofoonmuziek. 22.20 Avond-
overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Voorrang, een artistiek voorkeurs-
programma. 23.30 Stereo: moderne
kamermuziek (opn.). 23.55-24.00
Nieuws.
dinsdag
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
klassieke muziek. (7.25 Horen en
zien; 7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei
ten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Iau-
damus: oude en moderne gewijde
muziek (opn.). 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. 9.35 Schoolradio.
10.00 Werkelijk waar bijbelverha
len die feiten vormen, lezing. 10.15
Operafragmenten (gr.). 11.00
Nieuws. 11.02 Ferdinand Huyck, se
riehoorspel (herhaling). 11.28 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen.
Middag:
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac
tualiteiten. 13.08 TNT: licht muziek
programma. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-in. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster:
pop- en countrymuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 lORRRrrr...: popmaga
zine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei
ten. 17.07-18.00 Draaijijofdraalik:
verzoekplaten.
DINSDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite.
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
1110 uur:
wos-not) beroepen na de lts
115 uur:
un wilson tot nixon
'8.50 uur:
«os-kleur) de fabeltjeskrant
iï.OO uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(vara) coronation street
10.30 uur:
opmaat
«utiekprogra.mma van Letty Kosterman.
41.00 uur:
«os) journaal
«.20 uur:
(vara) achter het nieuws
ffl.45 uur:
(m-ecr) ironside
{13a uur:
vüjen met mij
J* vara-ombudsman aan het werk (zie ook elders op
gtepagina).
«•90 uur:
j£2®> ZO GOED ALS NIEUW
®Wde aflevering van een komediestrip rond de han-
j^^utokoopjes. Hoofdrol: Wies Andersen.-
Ut BEN NUiS
«40 uur:
08) journaal
uur:
(peleac) statistiek
ALLEEN OP WEG
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL)
20.20 uur:
(KLEUR) PLEASE SIR
20.45 uur:
(KLEUR)GEVRAAGD
Een programmeur. Test door Godfried Bomans, Mar
Euwe en drs Groosman.
22.10 uur:
MAN EN PAARD
Ruiters en springers, jockeys en paarden.
22.40 uur:
HIER EN NU
23.05 uur:
KAST-KIJKEN: BOEKEN
23.10 uur:
JOURNAAL
BELGIË-NED.
18,55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
SPORT
19.20 uur:
DE STILLE ZUIDZEE
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
EEN GEKKE FAMILIE
Tsjechische filmkomedie over een familie die alleen
maar enorme brillen draagt.
21.45 uur:
MAETERLINCK
Documentaire over de enige Belgische winnaar van de
Nobelprijs voor letterkunde.
22.35 uur:
JOURNAAL
NEDERLAND-2
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
KANAAL 82
38-50 u
fe";
WJCtu! ^unsE> Landbouwmagazine, Parlementaria.
(NCR
19.40 uur;
BELGIËFRANS
18.10 Journaal. 18.15 Voor de kleuters. 18.30 Affiches.
19.00 Antenne-soir. 19.25 Les Poucetofs. 19.30 Sport.
20.00 Journaal. 20.30 Situation 69. 21.10 De Saint. 22.00
Cultureel Magazine. 23.00 Journaal.
FRANKRIJK—RIJSSEL
12.30 Midi-Magazine. 13.00 Journaal. 14.45 L'Assassi-
nat du Père Noëll. 18.15 Journaal. 18.20 Le Schmilblic.
18.35 Voor dc Vrouw. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Re
gionale actualiteiten. 19.25 Mane-Plaisance. 19.45 Jour
naal. 20.20 l'Homme de fer. 21.10 Actualiteiten, 22.40
JournaaL
gen op slag dood zijn. zal geen hond
ze missen. En toch. daar blijf ik bij,
zijn we wel degelijk nodig. Alleen
zolang ons vak nog niet is ingepast
in het onderwijs, blijven we tobben
en komen we geen stap verder.
Acteurs, het is voor veel mensen een
synoniem voor iets dat eigenlijk ver
werpelijk is. Hier in dit land waar
de mensen zich zelfs schamen om
hardop te praten. Je weet wel hoe
dat gaat: je zit ergens, je praat wat
hard of je lacht voluit en dan zeggen
de mensen meteen: oh, dat zal wel
weer zo'n acteur zijn. Geld verdie
nen, dat is het enige wat mag in
Nederland. Hoe je het bij elkaar rom
melt, kan niet schelen. Als je het
maar niet doet via acteren. Nou, ik
leef er graag van en dan nog goed
ook'. Hij zwijgt even en kijkt boos
voor zich uit heel even maar
trouwens.
Typetje
woon. Op het land groeit toch ook al
les voor niks. En daar staat toch
ook een keurige auto voor de deur?
Waarom zij wel en wij dan niet?
Kunst, zeggen diezelfde mensen dan.
moet in armoede geboren worden en
een paar andere zeggen dan weer:
kunst is helemaal niet nodig. Dat
zijn er trouwens maar een paar die
dat zeggen, de rest durft dat niet,
wamt kunst is een vorm varn status
tegenwoordig. Neem de Rembrandt-
tentoonstelling. Aan je status was je
wel verplicht om er heen te gaan.
Zagen de mensen nou werkelijk wat?
Welnee, dat was ook helemaal niet
de bedoeling. Maar oude schilderkunst
mag je veilig mooi vinden. Een der
gelijk brok cultuur-verering in je
blazoen geeft je alleen maar cachet.
Maar iets positiefs kunnen zeggen
over acteurs? Als alle acteurs mor-
Men windt Piet Römer een typetje
de rondborstige Mokummer, die de
rollen op het lijf geschreven zijn.
.Typetje een typering wordt zo
gauw een karikatuur en daar ben je
bliksemsnel op uitgekeken. Stief -
been en wat ik nu doe in ,Het
Sohaep', zijn niet direct karakters
om uit te diepen, dat is natuurlijk
wel waar. Maar ook dan kun je
eerlijk doen en de figuren niet zo
uitvergroten. Het zijn toch wel rol
len, vergis je niet. Bij het toneel op
de planken wordt trouwens zelden
getypeerd bij de tv wel, maar to
neelspelen is toch mijn uiteindelijke
vak. Alleen voor de tv werken?
Mens, daar kan je toch geen fatsoen
lijke boterham mee verdienen? Al
zou ik per jaar vijf grote rollen krij
gen met de grootst mogelijke beta
ling, dan zou ik er nog niet van kun
nen leven. Waar dat aan ligt? Aan
dat miezerige, kleine taalgebied van
ons. Het is zonde we hébben zo'n
groot potentieel aan goede acteurs.
Dat zeg ik niet op eigen gezag, dat
heeft onder andere Pinter me eens
verteld toen hij in Nederland kwam
kijken naar éen van zijn stukken,
,The birthday-party', gevallen in
zijn eigen land als een baksteen,
maar hier een geweldig succes. En
dat is geloof ik ons grootste pro
bleem: nog niet eens zo zeer de op
bouw van ons hele toneelbeleid, maar
vooral ons kleine taalgebied. Een
goed stuk in een goede bezetting
komt niet verder dan onze grenzen,
op een paar metertjes Vlaanderen
dan na, maar dat valt ook bitter te
gen. En ik geloof dat dat er ook de
oorzaak van is, dat we zo schraal in
onze toneelschrijvers zitten. Er is op
die manier toch geen lol aan.'
In de uitzending van het Ombuds-
rnanprogramma, de rubriek Velen
met mij', die vanavond zal worden
uitgezonden komen onder andere de
volgende onderwerpen aan de orde:
Marcel van Dam zal terugkomen on
de problematiek van de Nederland
se Kolenhandelaren, die door snelle
komst van het aardgas dreigen te
worden geruïneerd. Sinds de vorige
uitzending van .Velen met mij' is
het Nederlandse .kolenfront' in bewe
ging gekomen.
Verder zal aandacht worden besteed
aan de problemen van uitgetreden
priesters en kloosterlingen. Door het
ontbreken van een geregelde rechts
positie zijn deze mensen voor hulp
volledig afhankelijk van de goedwil
lendheid van hun kerkelijke over-
Evert puzzelen
heid. Het gevolg is dat de regelingen
variëren van goed tot zeer slecht,
zoals uit een aantal interviews met!
betrokkenen zal blijken. Marcel van.
Dam zal de bisschop van Breda, mgr.
Ernst, over deze kwestie intervie
wen. In .Velen met mij' zal voorts
aandacht worden geschonken aan het
feit dat. ondanks dat Nederland hon-
derduizenden lichamelijk gehandicap
ten telt. en- toch doorlopend nog open
bare gebouwen, zoals poetkan toren,
gemeentehuizen zodanig worden ge
construeerd dat deze niet toeganke
lijk zijn voor deze grote groep. Voor
dit probleem is een eenvoudige op
lossing en de rubriek .Velen met
mij' zal proberen hieraan een bijdra
ge te leveren. (21.35-22.00 uur Neder
land 1).
-
ACHILLES 12 v
Antwerpen n Amsterdam
ADONIS !2 te A dam
ALK BS 12 te Rotterdam
AMELAND 11 v A dam n
Rotterdam
AMSTELVEEN ".2 v Espe-
rance n Fremarvtle
ATYS 13 te Hongkong verw.
BALI 12 v A'dam n
BINTANG 14 v R'dam n
Rostock
CALAMARBS 15 te Calves-
CAMrriA 12 te Rotterdam
CHEVRON 12 te Rotter
dam
CHEVRON ROTTERDAM L2
t a rede Rastarmf
CHEVRON THE HAGUA 22
Kaapstad verw.
CONGOKUST 18 v Reuen
n Freetown
DAPHNIS 14 te Amsterdam
DELTA DRECHT 14 te
Sagoya verw.
ESSO DEN HAAG H
Rotterdam n Meraa e!
Brega
GANYMEDES il v
Manta n Buenaventtira
GAROET "2 t a rede Doha
GROOTEKERK 12 te
Rotterdam
HERCULES 12 te R'dam
KARA 12 te Laspezta
KARACHI 12 te R'dam
KIELD RECHT 12 rede
Rouaan
KONINGSWAARD 12 te
New York
LEIDERKERK 12 te R'dam
LIBERIAKUST 13 te
Douala verw.
NEDER LTNGE 14 te
Duinkerken
NTSO Hl v Rotterdam
ONDINA 12 v Sydney n
Mena ai Ahmadi
OSIRIS 12 te Amsterdam
PHILIPPTA 44 te Singapore
PRINSES EMILIA 33 te
SCHELDELLOYD 12 te
Rotterdam
SCHELP WIJK 12 v Seme
n Rotterdam y
SCHIEKERK 13 te
Hongkor/g verw.
SEINELLOYD p 12 Cape
Point n Singapore
SINON 11 te Amsterdam
SPAARNEKERK 11 v
Rotterdam n Singapore
STRAAT ADELAIDE 13 te
Adelaide verw.
STRAAT CHATHAM 12
Wellington n Auckland
STRAAT HOB ART 13 te
Lourenco Marques
STRAAT HONSU tl v I
de Janeiro, 13 te Santos
STRAAT SINGAPORE 12
Hongkong n Bangkok
T AN AH AI Q 14 te R'dam
TARA 12 t h v Kp
Pirdsterre n Rotterdam
ZON NEK ERK 13 te Amster
dam
HOOG EN LAAG WATER
16 december
Vlisslngen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur cm
7.07 175
7.33 191
8.21 124
8.05 207
8,51 348
uur cm
19.52 181
20.21 197
21.04 147
20.54 216
21-27 170
uur cm
1.00 148
1.26 160
2.00 112
1.58 175
2.06 133
uur cm
13.46 179
14.12 191
14.21 153
14.42 205
14.41 178
Horizontaal: 1 roofdier; 4 stijf; 8pers.
raw; 10 vogelproduct: 11 buitendijks
land; 13 snavel; 15 mak; 17 afstands
maat; 18 pers. raw.; 19 reeds; 21 deel
van kast; 22 zonder teruggevonden te
zijn; 25 rookresten; 31 zangnoot; 32
voertuig; 33 zangnoot; 34 boom; 36 Ve-
luwse gemeente; 38 bosplan* jt: 40 uit
roep van smart: 41 bw; 43 achteraan;
44 Moh. bijbel; 45 koffiemaaltijd.
3 kind-
moeder:
9 lidw.; 12 badplaats :n Duitsland; 13
sprekende vogel; 14 babbel aarster: 16
indien; 18 op die wijze: 20 bep. on
derwijs; 23 gevel; 24 fam.liel.d; 25 was
water; 26 verdwijn!; 27 behoeftig: 28
boom; 29 als 43 hor.; 30 zware zoete
wijnsoort; 31 buts: 35 seerser van
Iran; 37 lof; 39 rund; 40 vz; 42 deel
van mast; 43 ogenblikkelijk.
Verticaal: 1 sluw; 2 vordering;
je; 5 overdreven; 6 tocht; 7
De oplossing
de vorige puzzel is:
(ADVERTENTIE)
VERKOUDEN? pijnstillende, koortswerende. snelwerkende cachets
42-105
Het werd al gauw duidelijk, waar
om Joris zo plotseling met grote
snelheid door het water kliefde.
Want langzamerhand rees een vorm
onder hem omhoog.
-Hij zit op een duikboot!' riep Pan
da. ,Ziet u wei, dat hij geen mon
ster is?."
.Inderdaad prevelde de visser ver
bijsterd. .Het is iemand die rare ka
priolen maakt. Ben lolbroek!'
Nfaar Joris had helemaal geen pret.
.O aqua, o mores!' riep hij uit. /Wat
is dat hier voor drukte in het wa
ter? Ik wens in rust een wandeling
te maken op de bodem van de zee!'
Maar zijn woorden gingen verloren
in het gestamp van de motoren van
de onderzeeër en daarom besloot
hij om te proberen van het vaartuig
te stappen.
,Als ik mij nu voorzichtig langs een
il
kant laat zakken
,En ik stoot mij
ten, dan
Maar verder kwam hij niet. De zee
begon plotseling te kolken en
toen voelde hij zich weggedragen
worden.
Het was een oefentorpedo, die door
de duikboot was afgeschoten
CAROL DAY
CAS OOM' IIC RPN
Moevrzoi - /dat is weder-
WEESC U 1 KEdS. IX ZAL
ZJET4 JE NIETS VEA-
oEN, MAAR IK WEET
iEJCEK DAT JE EEN
SBANNENDE TIJD
HEBT 6EHAD,HOPE
LIJK IS DAT NU
VOORBIJ!
Cte UOi.6&YOE A1OG6EHC0CS
AMBASSADE JAC.<
DAAR IS ONZE CASANOVA
ALWEER'. ZIJN JE MASISCHE
KRACHTEN VEBVLO-.
SEN...?
ACH,TENSLOTTE IS
KRAAK NOCH SMAAK-
1 ZO'N KIND. K l-EB ME
MAAR SEEXCUSEEODEMBEH
ER VANDOOR GE0AAN!
NOU, DAN
HOOP K JE AAN
DE LUiCH MET ETS IHTERESSANTEES
KENNIS TE LATEN maken...
FEUILLETON
DOOR AN RUTGERS VAN DEB LOEF!
17
Zij scheen niet teel te zeggen,
maar z(j glimlachte en haar vin
gers speelden met de franje van
de sjaal die zij losjes om haar
schouders had geslagen. Er lie
pen zilveren draden door de sjaal en
haar jurk was roze, het had niet
mooier kunnen zijn, dacht Donald.
Washington kwam In haar buurt,
maar zij stak haar hand niet uit
naar zijn zilveren blad. De jongeman,
die op dat ogenblik-naast naar stond
wenkte Washington terug en liet
haar kiezen, waarop hij haar de
sandwich in een servetje toereikte.
Zij glimlachte en begon met fijne
gebaren te eten.
,Jij smakt', zei hij ruw tegen Ashy.
.Dan heb ik er meer plezier van',
antwoordde het kind argeloos. ,En
trouwens, we zijn toch maar met z'n
tweeën'.
Js dat soms niet genoeg?' vroeg
Donald nijdig.
Ashy keek hem aan. Zo in het don
ker leek haar gezichtje bijna even
wit als haar haren. ,Ik geloof, zei
ze, ,dat je kwaad bent over het een
of ander. Nou, daar zul je wel je
reden voor hebben. Maar dat is gee"n
reden om in mijn boom vervelend
te komen doen. Gedraag je behoor
lijk of ga ergens anders heen. Nee!'
riep zij opeens uit, terwijl ze zijn
arm greep. -Moet je kijken, ze gaan
dansen! Dat komt natuurlijk omdat
ik er zó op gehoopt heb!' Zij liet
Donalds arm los en sloeg haar han
den in verrukking tegen elkaar. ,Kijk
eens, twee heren tegelijk willen met
dat mooie meisje dansen. Wie zou ze
kiezen, denk je?'
Naarmate het feest vorderde, werd
Ashy opgewonden en Donald nog
zwijgzamer. Toch bleven ze eendrach
tig op die ene tak zitten. Donald
was blij dat hij niet helemaal al
leen was, Ashy was beter dan niets.
.Kijk, je grootmoeder danst ook. Wie
is die knappe oude heer?'
.Dat is professor Foster. Clara's va
der,' antwoordde hij langzaam. Er
schoot hem iets te binnen, in ver
band met wat Cel ia een paar dagen
geleden had gezegd. ,Je grootmoeder
is ook nog zo mooi', bewonderde As-
hy.
,Ja, wat doe ik in zo'n mooie fami
lie, hè?' viel Donald bitter uit.
,De lelijksten zuilen de mooiste wor
den', zei Ashy kalm. ,Als zo iets
niet al in de bijbel staat, wat ik
wel geloof, dan zou het er in elk ge
val in moeten staan'.
.Leve de ziekenhuizen,' smaalde Do
nald.
.Kijk, die Clara van jou moet naar
bed van haar vader. Daar wil ik wat
onder verwedden. Kijk hij eens ern
stig kijken! Zo kijken alle vaders als
ze hun kinderen naar bed sturen'.
.Waarom zeg je: de Clara van jou?'
vroeg Donald. .Jongen, ik ben niet
stekéblind', antwoordde Ashy. ,Ik
wed dat je nu bloost tot achter je
oren, maar dat kan ik natuurlijk
niet zien'. Zij keek hem recht in zijn
gezicht en hij zag haar brede mond
lachen. HQ had net gevoel dat hij
zich nu miserabel moest voelen, maar
dat ging nogal.
,Ik wou dat ik eens met jouw va
der mocht gaan vissen', zei hij. ,Met
Clara', voegde hij er haastig aan toe,
'ze wilde zo graag'.
.Voor jou zal Ik het vragen', beloof
de Ashy, .maar ik geloof niet da£
vader zo'n meisje in de boot kan ge
bruiken'.
,Ga jij nooit mee?'
,lk wel, maar dat is wat anders,"
antwoordde Ashy.
Doc Stanwick, dacht Donald, en Dou-
gy Williams en Ed Johnson, dat wa
ren alle drie mannen die er niet naar
keken hoe je er uitzag, zij gaven je
dezelfde kansen die elke andere jon
gen had. Maar de rest van de we
reld? Grootmoeder? Clara? Ashy
nee met Ashy was het wel in orde.
Maar Clara? Zij was mooier en lie
ver en zachter dan Ashy, maar toch—
Twijfel vrat aan zijn hart.
,Je zucht als een brandpomp', zei
Ashy.
Donald zweeg.
Toen zij eindelijk verstijfd en koud
van hun tak afgekropen en uit de
boom geklommen waren en huiverend
door het natte gras liepen, zei Donald
met een grafstem: ,Ik wil erg graag
met je vader vissen gaan. maar dan
rrjoet het heel gauw want over drie
dagen ga ik naar New York.'
.New York?' vroeg Ashy opgewon
den. .Wat geweldig!'
Donald zweeg wijselijk, groef alleen
zijn handen wat dieper in zijn zak
ken.
.Kijk. als jij nu vast hoost, dan ga ik
nog even naar de loods van Stork,
daar heb ik een paar oude water
laarzen staan, die jij kunt gebrui
ken.'
Ed Johnson en Donald stonden sa
men op de steiger en Ed wees de jon
gen op het hoosblik dat in de oude
roeiboot lag. Het was heel vroeg in
de morgen, de zon zou over een half
uur opkomen. Er hing een lichte ne
vel boven het nog grijze water en
het was net alsof de lucht zo in de
vroege morgen zouter smaakte dan
anders. Donald werd zich bewust van
een gevoel van diepe bevrediging en
een voor hem zeldzame rust,
Ed Johnsons motorvlet bleek geen
zeildoek beschermd. Johnson had
moeite met de ontsteking. Andere
kreeftenvissers, die later waren ge
komen, voeren eerder dan zij de baai
uit. Het geronk van hun motoren
klonk luid over het water. Aan de
wal scheen nog alles te slapen. Ten
slotte raasde ook Eds boot de baai
uit, met de neus omhoog in een krans
van schuim. Ze vlogen langs de rot
sige kust. Ginds in de hoogte lag
grootmoeders huis, de koepel op het
dak werd juist beschenen door de
eerste stralen van de zon, die bijna
ongemerkt was opgekomen. Alles be
gon nu kleur te krijgen. Ze kwamen
in de lichte branding en Ed trok zijn
oliegoed aan. Terwijl hij in de broek
stapte, wankelde hij even tegen de
grote ton met zoute vis aan die mid
den in de kuip stond het aas voor
de kreeften.
.Waar liggen je eerste Lijnen?' vroeg
Donald.
,Zal je wel zien', zei Ed.
Ze voeren voorbij rood-wit en blauw
geverfde houten klossen die in het
water dreven. ,Dat zijn de lijnen van
Fred Murpfy en Kindlebaek', vertel
de Ed. .De mijne liggen verder bui
tengaats'.
Donald wist, dat eike kreeftenvisser
zo zijn eigen idee heeft waar hij de
meeste kreeften zal vangen ze
vertellen elkaar nooit waar ze hun
vallen gaan uitzetten, maar !eder
ziet waar ze gelegd zijn aan de kleur
van de drijvende klossen.
.Waarom ben jij eigenlijk visser ge
worden. Ed?' vroeg Donald, die op
de smalle rand oni de kuip zat.
Ed stond met zijn rug naar nem toe
aan het roer. hij keek even om naar
:nepen
licht, dat fonkelde in het opspattend
buiswater.
,Ik voel me gelukkig in dit werk', zei
Ed.
,Maar je bent schoolhoofd geweest en
officier'.
.Allemaal waar,' zei Ed. .Maar nu
heb ik eindelijk de moed gehad net
werk te kiezen waar ik het meeste van
houd. En als ik niet een vrouw ge
had had die het met me eens was,
dan weet ik nog niet wat er zou zijn
gebeurd'.
Hoe wist je dat je kreeft wilde vis
sen?' vroeg Donald.
heen moest werken. Ik heb toen ko
len geschept en kaartjes voor het
circus verkocht en kreeften gevist.
(Wordt vervolgd)