Piet Römer, een acteur die werkt voor zijn plaatsje m E P donald PANDA EN HET TOVERRECEPT Ombudsman over kolenhandel, priesters en gehandicapten m n njM5! n ■■UW a Hisal lltlldR iiiR Hiiiaa UURI mml "F ft U LLLU ft r Waar zijn onze schepen? ^ftCHTIG JJ0 KT! MANDAG 13 DECEMBER 19Ó9 PtOyiNCIALE ZEEUWSE COURANT 7 VAN DE OS TOT HET ,SCHAEP' (Van onze rtv-redactïe) ,Weet je wat ik nou niet begrijp? Sta je ais acteur iets voor de tv te doen, dan ben je ineens heel interes- «ant en lopen de journalisten je deur plat maar doe je precies hetzelfde «erk avond aan avond ergens in een ichouwburg. nog geen letter wijden aan je. Dat moet je me nou toch tens uitleggen'. Een verzuchting van piot Römer. Hij heeft zojuist samen met de andere mensen van de cast onder leiding van Joes Odufré droog' ritten repeteren ergens in een zaal tje aan net olympisch stadion voor ie volgende uitzending van Ell As ter's Het schaap met de vijf Pooten'. Het zit al redelijk .snor', er moet al leen een liedje veranderd worden, irant dat loopt nog niet lekker. Daar zit hij dan, Piet Römer, schil derachtige selfmade-man in de Ne derlandse toneelwereld. Pet op het hoofd, klep lekker diep over de ogen getrokken, lui onder uithangend in een redelijk comfortabele stoel. 41 jaar, vader van vijf kinderen en zelfs al grootvader, oudste kind 22, jongste 7 jaar. Een man met een voor een acteur wat ongebruikelijke achtergrond: kolensjouwer geweest, banketbakker, verzekeringsagent, be hanger, classificeerder en daarna, nu al weer 15 jaar geleden, acteur. Met acteren begonnen als figurant in de Gijsbregt bij het oude ATG. Van daar naar de Witte Vogel in Den Haag om kindertoneel te doen, daar- a op stap met Kees Manders met Kolderologica, vervolgens in de weer nat een eigen groepje en toen, heel keurig, naar het gezelschap Puck, later .Centrum' waar hij nog steeds is, zij het dan met één jaar tussen pauze, in welke tijd hij speelde bij de Haagse Comedie. Zijn eerste rol bij de tv, nog in het prille begintijd van dit medium, was een uiterma te boeiende: in een driekoningenspel van Wim Rary was hij de os, lig gend achter de kribbe, en totaal on- ilchtbaar op de buis. Zijn tekst: af en toe sierlijk loeien. ,Whm Bary zei tegen me: zeer goed jongen, ik zal me snel revancheren. Toch was het een dolle tijd. We hadden er een banketbakker aan de overkant zit ten en als we een huiselijk décortje moesten hebben, sjouwden we de ta fels, stoelen, prulletjes, vazen en het kleed bij hem weg. Dan kon de man 's avonds in zijn lege huis op een kist zitten kijken naar zijn eigen interieur. De inspecienten liepen als waren morgensterren langs de vuil nisbakken om te kijken of ze iets konden gebruiken. Een rare tijd, dat wel'. Acteur zijn Piet Römer noemt het .kunstzinnig ambachtsman' zijn. Een acteur wordt je pas 's-avonds, voor een zaal publiek. Ik heb voor iedere ambachtsman bewondering: ook voor bouwers, en lieiers ik kan er uren naar kijken. Of ik een goed ambachtsman ben, ik weet liet niet. Ik probeer alles, maar kan niet alles. Gaat iets goed, dan heb ik ge woon geluk gehad. Je krijgt het niet zomaar. Je moet er wei voor werken natuurlijk'. Beroemd Vóór de rol, die hem in één slag landelijk beroemd maakte namelijk de rol van zoon in de Stiefbeen-serie, was en dat zijn we bijna allemaal vergeten Piet de held in een drie jaar lang lopende kinderserie van Mies Bouhuys: .Varen is fijner dan je denkt'. ,Ik was er de kok in. Al les ging toen nog life, ook veel ont- spannender dan nu. Ik deed van al les in die strip: in wrakke auto's rijden, in gammele vliegtuigjes vliegen, in de haven springen. En lachen, soms op het verkeerde mo ment. Dat werd me eens door een PTT-technicus zeer kwalijk genomen. Dat vergeet ik nooit. Want ernst moet er nu eenmaal altijd zijn. En wat ik nu zeg dat meen ik ern stig: er wordt altijd zo ernstig ge daan als het over toneelspelen gaat. Maar ze vergeten het laatste stuk van het woord: namelijk het spelen. Je moet er toch plezier in hebben je doet het toch niet \oor je verdriet. En dan denk ik wel eens als ik die stukjes van Jan Blokker lees in de VPRO-gids: mannetje, mannetje, je denkt nu wel achter je keurige fa cade dat je daar spot zit te bedrij ven in jouw stukjes, maar het enige wat je in wezen doet, is het opste ken van een dikke, domincesachtigo wijsvinger. En dat is wat zovelen hier doen: ern stig de vinger opsteken. Speelsheid? Nou, vergeet het maar. Dat zijn dan ook altijd die zelfde mensen, die zeg- fen: wat? Krijgen acteurs subsidie? 'oei! Nou en, roep Ut dan altijd uit. De boeren krijgen ook subsidie, maar daar kletst niemand over. Dat is ge- ïlidag: j: 12.00 Klassiek variété. (13.00 üïuws). 14.25 Schoolradio. 14.45 grammofoonmuziek. NOS: Operettefragmenten (gr.). iVRO: 15.30 Stereo: alt en piano: tessieke liederen (opn.). 16.00 lauws. 16.02 Braziliana: lichte mu- tü uit Latijns-Amerika. 16.30 Voor e jeugd. 17.30 Lichte orgelmuziek ipn.). Overheidsvoorlichting: 17.40 «u Haag aan de lijn. 17.55 Medede- sgen. Avond: 100 Nieuws. AVRO: 18.11 Radio- nimaal. 18.25 Voor de middenstand. S.30 Stereo: schatten der toonkunst: cht gevarieerd muziekprogramma. 15.15 Stereo: licht ensemble (opn.). 15.30 Nieuws. RVU: 19.35 James Joy- door Jacpues den Haan. NOS: 805 Stereo: belcantosterren uit Né- Wand en België. 21.10 Lieve nie- 5ind, hoorspel. 22.00 Stereo: lichte ttmmofoonmuziek. Bond zonder "aam: 22.20 Zie om en doe wel: le- ttg. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Me ningen. 22.55 Stereo: jazz in ak te. 23.55-24.00 Nieuws. Hen: DINSDAG IVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend- pmnastiek. 7.20 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: lich te grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Praten met de minister (II): discussieprogramma. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muziek uit de mid deleeuwen en renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen, (gr.). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: program ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe richten). Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.05 Lezenswaardig heden: 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Medededlingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actu aliteiten). 14.05 Schoolradio. 15.30 Stereo: alt en piano: klassieke liede ren (opn.). 15.00 Hervormde mid- dagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht op Nederland: informatie over Noord- Brabant, afgewisseld met muziek. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoor lichting: 17.20 Suriname en de Ne derlandse Antillen. 15 jaar statuut. Spreker: H. S. Kensmill. NCRV: 17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de kinderen. Avond: 18.00 Stereo: meisjeskoor met instru mentale begeleiding. 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Muziek en dienst: informatie over kerklied,en kerkmuziek. 19.45 Ste reo: Metropole Orkest en zangsolist. 20.15 Stereo: lichte grammofoonmu ziek. 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: semi-klassieke orkest muziek (gr.). 21.55 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 22.20 Avond- overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang, een artistiek voorkeurs- programma. 23.30 Stereo: moderne kamermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. dinsdag Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: klassieke muziek. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Iau- damus: oude en moderne gewijde muziek (opn.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Schoolradio. 10.00 Werkelijk waar bijbelverha len die feiten vormen, lezing. 10.15 Operafragmenten (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Ferdinand Huyck, se riehoorspel (herhaling). 11.28 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. Middag: TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac tualiteiten. 13.08 TNT: licht muziek programma. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-in. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop- en countrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrr...: popmaga zine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei ten. 17.07-18.00 Draaijijofdraalik: verzoekplaten. DINSDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visite. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 1110 uur: wos-not) beroepen na de lts 115 uur: un wilson tot nixon '8.50 uur: «os-kleur) de fabeltjeskrant iï.OO uur: JOURNAAL 19.05 uur: (vara) coronation street 10.30 uur: opmaat «utiekprogra.mma van Letty Kosterman. 41.00 uur: «os) journaal «.20 uur: (vara) achter het nieuws ffl.45 uur: (m-ecr) ironside {13a uur: vüjen met mij J* vara-ombudsman aan het werk (zie ook elders op gtepagina). «•90 uur: j£2®> ZO GOED ALS NIEUW ®Wde aflevering van een komediestrip rond de han- j^^utokoopjes. Hoofdrol: Wies Andersen.- Ut BEN NUiS «40 uur: 08) journaal uur: (peleac) statistiek ALLEEN OP WEG 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL) 20.20 uur: (KLEUR) PLEASE SIR 20.45 uur: (KLEUR)GEVRAAGD Een programmeur. Test door Godfried Bomans, Mar Euwe en drs Groosman. 22.10 uur: MAN EN PAARD Ruiters en springers, jockeys en paarden. 22.40 uur: HIER EN NU 23.05 uur: KAST-KIJKEN: BOEKEN 23.10 uur: JOURNAAL BELGIË-NED. 18,55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: SPORT 19.20 uur: DE STILLE ZUIDZEE 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: EEN GEKKE FAMILIE Tsjechische filmkomedie over een familie die alleen maar enorme brillen draagt. 21.45 uur: MAETERLINCK Documentaire over de enige Belgische winnaar van de Nobelprijs voor letterkunde. 22.35 uur: JOURNAAL NEDERLAND-2 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S KANAAL 82 38-50 u fe"; WJCtu! ^unsE> Landbouwmagazine, Parlementaria. (NCR 19.40 uur; BELGIËFRANS 18.10 Journaal. 18.15 Voor de kleuters. 18.30 Affiches. 19.00 Antenne-soir. 19.25 Les Poucetofs. 19.30 Sport. 20.00 Journaal. 20.30 Situation 69. 21.10 De Saint. 22.00 Cultureel Magazine. 23.00 Journaal. FRANKRIJK—RIJSSEL 12.30 Midi-Magazine. 13.00 Journaal. 14.45 L'Assassi- nat du Père Noëll. 18.15 Journaal. 18.20 Le Schmilblic. 18.35 Voor dc Vrouw. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Re gionale actualiteiten. 19.25 Mane-Plaisance. 19.45 Jour naal. 20.20 l'Homme de fer. 21.10 Actualiteiten, 22.40 JournaaL gen op slag dood zijn. zal geen hond ze missen. En toch. daar blijf ik bij, zijn we wel degelijk nodig. Alleen zolang ons vak nog niet is ingepast in het onderwijs, blijven we tobben en komen we geen stap verder. Acteurs, het is voor veel mensen een synoniem voor iets dat eigenlijk ver werpelijk is. Hier in dit land waar de mensen zich zelfs schamen om hardop te praten. Je weet wel hoe dat gaat: je zit ergens, je praat wat hard of je lacht voluit en dan zeggen de mensen meteen: oh, dat zal wel weer zo'n acteur zijn. Geld verdie nen, dat is het enige wat mag in Nederland. Hoe je het bij elkaar rom melt, kan niet schelen. Als je het maar niet doet via acteren. Nou, ik leef er graag van en dan nog goed ook'. Hij zwijgt even en kijkt boos voor zich uit heel even maar trouwens. Typetje woon. Op het land groeit toch ook al les voor niks. En daar staat toch ook een keurige auto voor de deur? Waarom zij wel en wij dan niet? Kunst, zeggen diezelfde mensen dan. moet in armoede geboren worden en een paar andere zeggen dan weer: kunst is helemaal niet nodig. Dat zijn er trouwens maar een paar die dat zeggen, de rest durft dat niet, wamt kunst is een vorm varn status tegenwoordig. Neem de Rembrandt- tentoonstelling. Aan je status was je wel verplicht om er heen te gaan. Zagen de mensen nou werkelijk wat? Welnee, dat was ook helemaal niet de bedoeling. Maar oude schilderkunst mag je veilig mooi vinden. Een der gelijk brok cultuur-verering in je blazoen geeft je alleen maar cachet. Maar iets positiefs kunnen zeggen over acteurs? Als alle acteurs mor- Men windt Piet Römer een typetje de rondborstige Mokummer, die de rollen op het lijf geschreven zijn. .Typetje een typering wordt zo gauw een karikatuur en daar ben je bliksemsnel op uitgekeken. Stief - been en wat ik nu doe in ,Het Sohaep', zijn niet direct karakters om uit te diepen, dat is natuurlijk wel waar. Maar ook dan kun je eerlijk doen en de figuren niet zo uitvergroten. Het zijn toch wel rol len, vergis je niet. Bij het toneel op de planken wordt trouwens zelden getypeerd bij de tv wel, maar to neelspelen is toch mijn uiteindelijke vak. Alleen voor de tv werken? Mens, daar kan je toch geen fatsoen lijke boterham mee verdienen? Al zou ik per jaar vijf grote rollen krij gen met de grootst mogelijke beta ling, dan zou ik er nog niet van kun nen leven. Waar dat aan ligt? Aan dat miezerige, kleine taalgebied van ons. Het is zonde we hébben zo'n groot potentieel aan goede acteurs. Dat zeg ik niet op eigen gezag, dat heeft onder andere Pinter me eens verteld toen hij in Nederland kwam kijken naar éen van zijn stukken, ,The birthday-party', gevallen in zijn eigen land als een baksteen, maar hier een geweldig succes. En dat is geloof ik ons grootste pro bleem: nog niet eens zo zeer de op bouw van ons hele toneelbeleid, maar vooral ons kleine taalgebied. Een goed stuk in een goede bezetting komt niet verder dan onze grenzen, op een paar metertjes Vlaanderen dan na, maar dat valt ook bitter te gen. En ik geloof dat dat er ook de oorzaak van is, dat we zo schraal in onze toneelschrijvers zitten. Er is op die manier toch geen lol aan.' In de uitzending van het Ombuds- rnanprogramma, de rubriek Velen met mij', die vanavond zal worden uitgezonden komen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde: Marcel van Dam zal terugkomen on de problematiek van de Nederland se Kolenhandelaren, die door snelle komst van het aardgas dreigen te worden geruïneerd. Sinds de vorige uitzending van .Velen met mij' is het Nederlandse .kolenfront' in bewe ging gekomen. Verder zal aandacht worden besteed aan de problemen van uitgetreden priesters en kloosterlingen. Door het ontbreken van een geregelde rechts positie zijn deze mensen voor hulp volledig afhankelijk van de goedwil lendheid van hun kerkelijke over- Evert puzzelen heid. Het gevolg is dat de regelingen variëren van goed tot zeer slecht, zoals uit een aantal interviews met! betrokkenen zal blijken. Marcel van. Dam zal de bisschop van Breda, mgr. Ernst, over deze kwestie intervie wen. In .Velen met mij' zal voorts aandacht worden geschonken aan het feit dat. ondanks dat Nederland hon- derduizenden lichamelijk gehandicap ten telt. en- toch doorlopend nog open bare gebouwen, zoals poetkan toren, gemeentehuizen zodanig worden ge construeerd dat deze niet toeganke lijk zijn voor deze grote groep. Voor dit probleem is een eenvoudige op lossing en de rubriek .Velen met mij' zal proberen hieraan een bijdra ge te leveren. (21.35-22.00 uur Neder land 1). - ACHILLES 12 v Antwerpen n Amsterdam ADONIS !2 te A dam ALK BS 12 te Rotterdam AMELAND 11 v A dam n Rotterdam AMSTELVEEN ".2 v Espe- rance n Fremarvtle ATYS 13 te Hongkong verw. BALI 12 v A'dam n BINTANG 14 v R'dam n Rostock CALAMARBS 15 te Calves- CAMrriA 12 te Rotterdam CHEVRON 12 te Rotter dam CHEVRON ROTTERDAM L2 t a rede Rastarmf CHEVRON THE HAGUA 22 Kaapstad verw. CONGOKUST 18 v Reuen n Freetown DAPHNIS 14 te Amsterdam DELTA DRECHT 14 te Sagoya verw. ESSO DEN HAAG H Rotterdam n Meraa e! Brega GANYMEDES il v Manta n Buenaventtira GAROET "2 t a rede Doha GROOTEKERK 12 te Rotterdam HERCULES 12 te R'dam KARA 12 te Laspezta KARACHI 12 te R'dam KIELD RECHT 12 rede Rouaan KONINGSWAARD 12 te New York LEIDERKERK 12 te R'dam LIBERIAKUST 13 te Douala verw. NEDER LTNGE 14 te Duinkerken NTSO Hl v Rotterdam ONDINA 12 v Sydney n Mena ai Ahmadi OSIRIS 12 te Amsterdam PHILIPPTA 44 te Singapore PRINSES EMILIA 33 te SCHELDELLOYD 12 te Rotterdam SCHELP WIJK 12 v Seme n Rotterdam y SCHIEKERK 13 te Hongkor/g verw. SEINELLOYD p 12 Cape Point n Singapore SINON 11 te Amsterdam SPAARNEKERK 11 v Rotterdam n Singapore STRAAT ADELAIDE 13 te Adelaide verw. STRAAT CHATHAM 12 Wellington n Auckland STRAAT HOB ART 13 te Lourenco Marques STRAAT HONSU tl v I de Janeiro, 13 te Santos STRAAT SINGAPORE 12 Hongkong n Bangkok T AN AH AI Q 14 te R'dam TARA 12 t h v Kp Pirdsterre n Rotterdam ZON NEK ERK 13 te Amster dam HOOG EN LAAG WATER 16 december Vlisslngen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur cm 7.07 175 7.33 191 8.21 124 8.05 207 8,51 348 uur cm 19.52 181 20.21 197 21.04 147 20.54 216 21-27 170 uur cm 1.00 148 1.26 160 2.00 112 1.58 175 2.06 133 uur cm 13.46 179 14.12 191 14.21 153 14.42 205 14.41 178 Horizontaal: 1 roofdier; 4 stijf; 8pers. raw; 10 vogelproduct: 11 buitendijks land; 13 snavel; 15 mak; 17 afstands maat; 18 pers. raw.; 19 reeds; 21 deel van kast; 22 zonder teruggevonden te zijn; 25 rookresten; 31 zangnoot; 32 voertuig; 33 zangnoot; 34 boom; 36 Ve- luwse gemeente; 38 bosplan* jt: 40 uit roep van smart: 41 bw; 43 achteraan; 44 Moh. bijbel; 45 koffiemaaltijd. 3 kind- moeder: 9 lidw.; 12 badplaats :n Duitsland; 13 sprekende vogel; 14 babbel aarster: 16 indien; 18 op die wijze: 20 bep. on derwijs; 23 gevel; 24 fam.liel.d; 25 was water; 26 verdwijn!; 27 behoeftig: 28 boom; 29 als 43 hor.; 30 zware zoete wijnsoort; 31 buts: 35 seerser van Iran; 37 lof; 39 rund; 40 vz; 42 deel van mast; 43 ogenblikkelijk. Verticaal: 1 sluw; 2 vordering; je; 5 overdreven; 6 tocht; 7 De oplossing de vorige puzzel is: (ADVERTENTIE) VERKOUDEN? pijnstillende, koortswerende. snelwerkende cachets 42-105 Het werd al gauw duidelijk, waar om Joris zo plotseling met grote snelheid door het water kliefde. Want langzamerhand rees een vorm onder hem omhoog. -Hij zit op een duikboot!' riep Pan da. ,Ziet u wei, dat hij geen mon ster is?." .Inderdaad prevelde de visser ver bijsterd. .Het is iemand die rare ka priolen maakt. Ben lolbroek!' Nfaar Joris had helemaal geen pret. .O aqua, o mores!' riep hij uit. /Wat is dat hier voor drukte in het wa ter? Ik wens in rust een wandeling te maken op de bodem van de zee!' Maar zijn woorden gingen verloren in het gestamp van de motoren van de onderzeeër en daarom besloot hij om te proberen van het vaartuig te stappen. ,Als ik mij nu voorzichtig langs een il kant laat zakken ,En ik stoot mij ten, dan Maar verder kwam hij niet. De zee begon plotseling te kolken en toen voelde hij zich weggedragen worden. Het was een oefentorpedo, die door de duikboot was afgeschoten CAROL DAY CAS OOM' IIC RPN Moevrzoi - /dat is weder- WEESC U 1 KEdS. IX ZAL ZJET4 JE NIETS VEA- oEN, MAAR IK WEET iEJCEK DAT JE EEN SBANNENDE TIJD HEBT 6EHAD,HOPE LIJK IS DAT NU VOORBIJ! Cte UOi.6&YOE A1OG6EHC0CS AMBASSADE JAC.< DAAR IS ONZE CASANOVA ALWEER'. ZIJN JE MASISCHE KRACHTEN VEBVLO-. SEN...? ACH,TENSLOTTE IS KRAAK NOCH SMAAK- 1 ZO'N KIND. K l-EB ME MAAR SEEXCUSEEODEMBEH ER VANDOOR GE0AAN! NOU, DAN HOOP K JE AAN DE LUiCH MET ETS IHTERESSANTEES KENNIS TE LATEN maken... FEUILLETON DOOR AN RUTGERS VAN DEB LOEF! 17 Zij scheen niet teel te zeggen, maar z(j glimlachte en haar vin gers speelden met de franje van de sjaal die zij losjes om haar schouders had geslagen. Er lie pen zilveren draden door de sjaal en haar jurk was roze, het had niet mooier kunnen zijn, dacht Donald. Washington kwam In haar buurt, maar zij stak haar hand niet uit naar zijn zilveren blad. De jongeman, die op dat ogenblik-naast naar stond wenkte Washington terug en liet haar kiezen, waarop hij haar de sandwich in een servetje toereikte. Zij glimlachte en begon met fijne gebaren te eten. ,Jij smakt', zei hij ruw tegen Ashy. .Dan heb ik er meer plezier van', antwoordde het kind argeloos. ,En trouwens, we zijn toch maar met z'n tweeën'. Js dat soms niet genoeg?' vroeg Donald nijdig. Ashy keek hem aan. Zo in het don ker leek haar gezichtje bijna even wit als haar haren. ,Ik geloof, zei ze, ,dat je kwaad bent over het een of ander. Nou, daar zul je wel je reden voor hebben. Maar dat is gee"n reden om in mijn boom vervelend te komen doen. Gedraag je behoor lijk of ga ergens anders heen. Nee!' riep zij opeens uit, terwijl ze zijn arm greep. -Moet je kijken, ze gaan dansen! Dat komt natuurlijk omdat ik er zó op gehoopt heb!' Zij liet Donalds arm los en sloeg haar han den in verrukking tegen elkaar. ,Kijk eens, twee heren tegelijk willen met dat mooie meisje dansen. Wie zou ze kiezen, denk je?' Naarmate het feest vorderde, werd Ashy opgewonden en Donald nog zwijgzamer. Toch bleven ze eendrach tig op die ene tak zitten. Donald was blij dat hij niet helemaal al leen was, Ashy was beter dan niets. .Kijk, je grootmoeder danst ook. Wie is die knappe oude heer?' .Dat is professor Foster. Clara's va der,' antwoordde hij langzaam. Er schoot hem iets te binnen, in ver band met wat Cel ia een paar dagen geleden had gezegd. ,Je grootmoeder is ook nog zo mooi', bewonderde As- hy. ,Ja, wat doe ik in zo'n mooie fami lie, hè?' viel Donald bitter uit. ,De lelijksten zuilen de mooiste wor den', zei Ashy kalm. ,Als zo iets niet al in de bijbel staat, wat ik wel geloof, dan zou het er in elk ge val in moeten staan'. .Leve de ziekenhuizen,' smaalde Do nald. .Kijk, die Clara van jou moet naar bed van haar vader. Daar wil ik wat onder verwedden. Kijk hij eens ern stig kijken! Zo kijken alle vaders als ze hun kinderen naar bed sturen'. .Waarom zeg je: de Clara van jou?' vroeg Donald. .Jongen, ik ben niet stekéblind', antwoordde Ashy. ,Ik wed dat je nu bloost tot achter je oren, maar dat kan ik natuurlijk niet zien'. Zij keek hem recht in zijn gezicht en hij zag haar brede mond lachen. HQ had net gevoel dat hij zich nu miserabel moest voelen, maar dat ging nogal. ,Ik wou dat ik eens met jouw va der mocht gaan vissen', zei hij. ,Met Clara', voegde hij er haastig aan toe, 'ze wilde zo graag'. .Voor jou zal Ik het vragen', beloof de Ashy, .maar ik geloof niet da£ vader zo'n meisje in de boot kan ge bruiken'. ,Ga jij nooit mee?' ,lk wel, maar dat is wat anders," antwoordde Ashy. Doc Stanwick, dacht Donald, en Dou- gy Williams en Ed Johnson, dat wa ren alle drie mannen die er niet naar keken hoe je er uitzag, zij gaven je dezelfde kansen die elke andere jon gen had. Maar de rest van de we reld? Grootmoeder? Clara? Ashy nee met Ashy was het wel in orde. Maar Clara? Zij was mooier en lie ver en zachter dan Ashy, maar toch— Twijfel vrat aan zijn hart. ,Je zucht als een brandpomp', zei Ashy. Donald zweeg. Toen zij eindelijk verstijfd en koud van hun tak afgekropen en uit de boom geklommen waren en huiverend door het natte gras liepen, zei Donald met een grafstem: ,Ik wil erg graag met je vader vissen gaan. maar dan rrjoet het heel gauw want over drie dagen ga ik naar New York.' .New York?' vroeg Ashy opgewon den. .Wat geweldig!' Donald zweeg wijselijk, groef alleen zijn handen wat dieper in zijn zak ken. .Kijk. als jij nu vast hoost, dan ga ik nog even naar de loods van Stork, daar heb ik een paar oude water laarzen staan, die jij kunt gebrui ken.' Ed Johnson en Donald stonden sa men op de steiger en Ed wees de jon gen op het hoosblik dat in de oude roeiboot lag. Het was heel vroeg in de morgen, de zon zou over een half uur opkomen. Er hing een lichte ne vel boven het nog grijze water en het was net alsof de lucht zo in de vroege morgen zouter smaakte dan anders. Donald werd zich bewust van een gevoel van diepe bevrediging en een voor hem zeldzame rust, Ed Johnsons motorvlet bleek geen zeildoek beschermd. Johnson had moeite met de ontsteking. Andere kreeftenvissers, die later waren ge komen, voeren eerder dan zij de baai uit. Het geronk van hun motoren klonk luid over het water. Aan de wal scheen nog alles te slapen. Ten slotte raasde ook Eds boot de baai uit, met de neus omhoog in een krans van schuim. Ze vlogen langs de rot sige kust. Ginds in de hoogte lag grootmoeders huis, de koepel op het dak werd juist beschenen door de eerste stralen van de zon, die bijna ongemerkt was opgekomen. Alles be gon nu kleur te krijgen. Ze kwamen in de lichte branding en Ed trok zijn oliegoed aan. Terwijl hij in de broek stapte, wankelde hij even tegen de grote ton met zoute vis aan die mid den in de kuip stond het aas voor de kreeften. .Waar liggen je eerste Lijnen?' vroeg Donald. ,Zal je wel zien', zei Ed. Ze voeren voorbij rood-wit en blauw geverfde houten klossen die in het water dreven. ,Dat zijn de lijnen van Fred Murpfy en Kindlebaek', vertel de Ed. .De mijne liggen verder bui tengaats'. Donald wist, dat eike kreeftenvisser zo zijn eigen idee heeft waar hij de meeste kreeften zal vangen ze vertellen elkaar nooit waar ze hun vallen gaan uitzetten, maar !eder ziet waar ze gelegd zijn aan de kleur van de drijvende klossen. .Waarom ben jij eigenlijk visser ge worden. Ed?' vroeg Donald, die op de smalle rand oni de kuip zat. Ed stond met zijn rug naar nem toe aan het roer. hij keek even om naar :nepen licht, dat fonkelde in het opspattend buiswater. ,Ik voel me gelukkig in dit werk', zei Ed. ,Maar je bent schoolhoofd geweest en officier'. .Allemaal waar,' zei Ed. .Maar nu heb ik eindelijk de moed gehad net werk te kiezen waar ik het meeste van houd. En als ik niet een vrouw ge had had die het met me eens was, dan weet ik nog niet wat er zou zijn gebeurd'. Hoe wist je dat je kreeft wilde vis sen?' vroeg Donald. heen moest werken. Ik heb toen ko len geschept en kaartjes voor het circus verkocht en kreeften gevist. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 7