Brag in Middelburg half oktober gereed Radardiploma voor loods verplicht op alle binnenwateren Bas Henry Blackmon metInstrumentale' op wintertournee Alternatief boerenbestaan: bedrijf in verdelingssector RIJKSWATERSTAAT WERKT AAN JJERKEERSSCHEMA' ZWARE APPARATEN OVER WATER VAN GOES NAAR HENGELO Inventum zorgt voor heerlijke toast zesms Tom Mix Gin HUISVESTINGSPROBLEMEN VOOR SECRETARIEPERSONEEL VEERE 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 15 DECEMBER 196? SPOEDIG BEGIN WERK AAN STADSZIJDE MIDDELBURG Op donder dag 15 oktober 1970 zal de tweede kanaalbrug te Middel burg bedrijfsklaar moeten zijn. Dat heeft de directie bruggen bouw van Rijkswaterstaat in Den Haag contractueel vastge legd. De twee firma's, die de bouw \an het eigenlijke bruggedeelte respectievelijk onderbouw en bovenbouw voor hun reke ning nemen en de gemeente Middelburg, die op zich heeft genomen om de aansluitende wegen aan tc leggen, hebben de stellige verwachting, dat die streefdatum ook inderdaad zal worden gehaald. Natuurlijk is tegenslag- van allerlei aard niet uitgesloten. Zo heeft het aannemingsbedrijf Schouwen Duïve- Iand NV te Zierikzee, die momenteel bezig is met de constructie van de zogenaamde .oplegpijler' aan de sta- tïonszijde van het kanaal, al direct 'n vertraging in het werk opgelopen van vier weken door het te Iaat ar riveren van de damwanden. Het werkschema biedt echter ruimte ge noeg zo stelt men bij deze firma om deze achterstand nog in te ha len, zodat de geplande datum voor de plaatsing van de stalen hovenhrug, 1 juli, niet zal behoeven te worden verschoven. Benauwd Het aannemingsbedrijf wil eind .ja nuari, begin februari het kanaal .oversteken' om aan de stadszijde te beginnen met de bouw van de .op legkelder'. In deze ruimte komen on- deT meer het bewegingsmechanisme en de contragewichten van deze op haalbrug. Het werken aan deze tweede pijler zal in niet geringe mate worden be moeilijkt door de uiterst .benauwde' ruimte; die de aannemer hier ter be schikking krijgt. Het verkeer op de BI au we. dijk 'zal namelijk gewoon doorgang vinden. Alleen ;n inciden tele gevallen, bijvoorbeeld bij zware transporten, zal men., voor korte tijd, wat meer armslag 'kunnen krijgen. De aanleg van de toeleidende wegen naar de brug aan de stadszijde zul len woensdag 17 december worden aanbesteed. Zoals bekend is in ver band met de brugbouw en de bouw van het overdekte zwembad aan de ze kant van het kanaal een geheel nieuw wegtracé ontworpen. De laat ste. nu nóg op elkaar aansluitende gedeelten van de Blauwedijk en de Poelendaelesingel komen te verval len. In plaats daarvan zal tussen de ze twee belangrijke verkeerswegen een nieuwe aansluiting worden ge maakt dwars door het huidige sane ringsproject Blauwedijk en omgeving waar extra veel haast achter is g- zet. De aanleg van het eerste gedeelte van een vierbaansweg van de sta tionszijde van de nieuwe brug naar rijksweg 58 is inmiddels bestekge- reed. Het wachten is hier nog op de rijksgoedkeuring. De stalen bovenbouw van de brug. die is gegund aan P. Kloos en Zonen's Werkplaatsen NV in Kin derdijk, is nog niet verder geko men dan de tekentafel. ,De klap' van de brug zal worden op en neer bewogen door twee zogenaamde balanspriemen, die op twee vijf tien meter hoge stijlen worden aangebracht. Het bedrijf uit Kin derdijk. dat behalve deze construc ties onder meer ook het aandrijf mechanisme, een electromotor, die een aantal assen bedient levert, hoopt in juni met het eerste mon tagewerk te kunnen beginnen. Volgens het plan zal de brug ra ruim één minuut kunnen worden geopend en in dezelfde tijd weer kunnen worden gesloten. Aan rijkswaterstaat in Vlissin- gan is intussen nog een andere taak toebedeeld, namelijk het ontwerpen van een schema voor het openen en sluiten van de nieuwe brug en de ongeveer vierhonderd meter verder gelegen oudere kanaalbrug. Dit schema zal aan de wensen van de twee verkeersgroepen. die hier voortdurend met elkaar ,in conflict' zijn, namelijk scheepvaart en land- verkeer, zoveel mogelijk tegemoet moeten komen. Het opstellen van een bevredigend schema blijkt een ui terst gecompliceerd werk. Niet al leen neemt net wegverkeer toe. on der meer als gevolg van steeds ver dere uitbouw van Middelburg-Zuid en froeit het scheepvaartverkeer door et Kanaal door Walcheren, maar er is ook sprake van een steeds grotere treinenloop. Juist op dit laatste punt wringt de .schoen' voor de mensen van rijkswaterstaat. Men is namelijk verplicht om van acht minuten voor tot vijf minuten na elke treinaan- komst de tot nu toe enige brug ge sloten te houden. Door het toegeno men aantal treinen kan rijkswater staat, ondanks de .verplichting' overi gens lang niet altijd meer aan deze regel vasthouden omdat anders uren lange vertragingen voor de scheep vaart zouden ontstaan. Het ver keersplan waaraan thans wordt gewerkt en dat onder meer zal wor den voorgelegd aan de hoofd inge nieur-directeur van de rijkswater staat in Zeeland en aan het gemeen tebestuur van Middelburg zal, uiter aard na het ter beschikking komen van de tweede brug. de huidige ver CONCLUSIE COMMISSIE BINNENVAARTRAMPENWET: VLISSINGEN ,Het radardiploma moest niet alleen voor de Rijnvaart verplicht zijn'. Aldus luidt één van de slotregels uit het verslag van de commissie binnenvaartrampenwet over de aanvaring tussen het motortankschip .Rheintank 24' en het voor anker liggende motortankschip .Berryette' 24 januari van dit jaar op het Krammer. Anders gezegd: de commissie acht het niet langer verantwoord, dat de schepen op de Zeeuwse en Zuidhollandse wateren door loodsen zonder radardiploma kun nen worden beloodst. De commissie kwam in dit geval tot de conclusie, dat ,het verhaal dezer aanvaring een schoolvoorbeeld zou kunnen worden genoemd als antwoord op de vraag, hoe niet op radar dient te worden gevaren'. De loods aan boord van de .Rheintank 24' wist namelijk alleen uit prak tijkervaring met de radarinstallatie te navigeren. In werkelijkheid bleek zijn kennis tekort te schieten, waardoor een foute navigatie ontstond. Het verslag van de commissie zegt hierover: ,Het spreekt natuurlijk vanzelf dat de loods zich op het radarscherm aan de echo's van de vaste pun ten had te oriënteren. Maar dit vereist nu eenmaal een serieuze opleiding en studie en niet enkel enige .praktijk'. De commissie beschouwt het als een wonder, dat bij deze aanvaring de gevolgen niet ernstiger zijn geweest, omdat de lading van beide schepen zeer vuurgevaarlijk was. tragingen, voor scheepvaart en weg verkeer zoveel mogelijk moeten be korten. Kerkelijke mutaties NEDERLANDS HERVORMDE KERK Beroepen te Kamerik J. Smit te Putten. Aangenomen naar Ouddorp S. de Jong te Houten. Aangenomen naar Katwijk aan zee C. Treurer te Hasselt, die be dankte voor Goedereede. Bedankt voor Amersfoort G. C. Vijzelaar te Veenen- daal. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Hoogvliet D. Hakkenberg te Dordrecht. Beroepen te Almelo W. Hage te Krabbendijke. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Schiedam J. Nierop te Nij- kerk. Beroepen te Doesburg C. van de Dimden kandidaat te Amsterdam. Goede oogst van knolselderij KAPELLE De oogst van knolselde rij heeft dit jaar onder bijzonder gun stige omstandigheden plaats kunnen vin den. Dit schrijft de directie van de vei ling' in Kapetle in een mededeling aan de leden. De totale aanvoer van dit produkt in Kapelle op de veiling, af komstig van degenen die een contract hadden afgesloten, bedroeg 1515 ton, wat neerkomt op een gemiddelde produktie van 21 ton per ha, dat is ruim 70 pet van wat een normale ougst wordt ge noemd. Gezien de verwachtingen bij het begin van het oogstseizoen valt dit uit eindelijke resultaat niet tegen. Spoedig na de jaarwisseling za.1 er gelegenheid zijn zich te melden voor de contract teelt van knolselderij in het nieuwe jaar. Perceel bouwland in Westdorpe openbaar verkocht WESTDORPE In café ,Het oude Raadhuis'., te .Westdorpe is deaei dagen ten overstaan van notaris D, H. de Graaf uit Axel een perceel bouw land openbaar verkocht. Het perceel is felegen aan de Oudeweg (vlakbij dé Belgische grens) in het ruilverkavelings- blok .Canisvliet'. Het werd verkocht aan de gebrs. Willëms uit Wachtebeke (Bel gië) voor de prijs van 4500,- en was eigendom van de erven Arthur Burg- graeve te Zelzate. Twintig meter lcUig,8V2 meter doorsnede Voor transport vier plannen Op 17 of 1.8 december, dc juiste dag- is nog niet zeker, begint in Goes een moeilijk transport over de Nederland se binnenwateren. Dan worden dooi' de Apparaten- en Ketelfabriek NV aldaar de twee eerste indampappa- raten te water gelaten die door de Koninklijke Zoutindustrie zullen wor den gebruikt voor de nieuwe zoutfa briek, die in Hengelo (O) in aan bouw is. In deze fabriek zullen in totaal vier apparaten worden opge steld; de beide anderen zullen in janu ari op een dekschuit worden aange voerd. De tocht, die uitsluitend via water wegen mogelijk is, voert van Goes over de Oosterschelde, Volkerak, Hol- laradsch Diep, Nieuwe Merwede, Waal, gelo. Aan het konvooi komen twee sleepboten te pas. De ene trekt de beide cilindervormige apparaten door het water, terwijl de andere aan de staart voor het bijsturen zorgt. Het (ADVERTENTIE) Het nieuwe broodrooster van Inventum roostert snel 2 sneetjes tegelijk, precies zo bruin als u wenst, 48,50 Er zijn voor dit transport 4 ver schillende plannen ontworpen. Af hankelijk van de waterstanden op dat moment zal niet eerder dan op de dag van de tewaterlating kunnen worden beslist welk plan zal worden uitgevoerd. Bij plan 1 (normale waterstand) beginnen de problemen pas bij de Twentekanalen. De doorvaart- hoogte van de 6 bruggen over de ze kanalen is namelijk 6 meter, zodat het apparaat 2,5 meter diep in het water moet liggen. Dit wondt bewerkstelligd door een ballast van ongeveer 130 ton zand in zakken, zodat het gevaarte pre cies onder de bruggen door kan. Dieper dan 2,5 meter is niet mo gelijk, omdat de Twentekanalen een grotere diepgang verhinderen. Plan 2 wordt toegepast wanneer, zo als in de laatste maanden, de water stand van de IJssél bijzonder laag is. Ballasten tot 2,5 meter is dan niet mogelijk, omdat het grote apparaat dan aan de grond zou komen. Om dit te voorkomen zullen beide apparaten in Goes op een dekschuit worden gehesen en langs de norma le route naar Eefde worden geva ren, waar de Twentekanalen begin nen. In de zogenaamde voorsluis bij Eefde wordt het apparaat door een drijvende bok in het water getild, geladen met ballast en naar Hengelo gesleept. Om de normale scheepvaart geen last te berokkenen, zal dit tijd rovende overlaadkarwei op een zon dag moeten gebeuren. Het tegenovergestelde buitenge woon hoog water is ook mogelijk, en dan zal plan 3 worden uitgevoerd. Over het verbindingskanaal bij Eef- de-IJssel ligt namelijk- een spoorbrug die bot 12 -meter boven de rivierbo dem rijljt. 'De doorvaarthoogte kam bij hoog water tot minder dan 6 meter beperkt zijn. Dat betekent dat extra veel geballast moet worden, uit sluitend om deze brug te kunnen pas seren; onmiddellijk na het passeren van deze brug zal deze ballost ge lost moeten worden. Het is eeliter niet uitgesloten dot de waterstand zó abnormaal zal zijn dat de route en de strategie van het transport ingrijpend moeten worden veranderd. Met dit plan 4 voert de tocht dan vanaf Goes via IJsselmon- de, Gorinchem, Merwedekanaal, Am sterdam-Rijnkanaal, Amsterdam, IJs- selmeer, Kampen, IJssel, Eefde, Twen tekanalen, Hengelo. Dit zal afhan gen van de hoogte van het waterpeil over een lengte van ongeveer 25 ki lometer tussen Doesburg en Eefde. De totale tijdsduur van het trans port zal 6 dagen bedragen, bij 8 uur varen per dag. Het is de bedoeling dat de beide apparaten nog voor de kerstdagen in Hengelo zijn. Men is namelijk bevreesd voor eventuele ijs- ~ang, waardoor de beide zeer kostba re apparaten beschadigd zouden kun nen worden. Fusieplannen van zuivelcoöperaties Zeeland en Brabant TILBURG (ANP) Een werkgroep eommereialisatie, ingesteld door de Brabantse zuivelbond en de coöperatie ve Zuid-Nederlandse Zuivelbond en ge leid door prof. dr F. W. J. Kriellaars, heeft een plan opgesteld om in Zuid- Nederland op korte termijn een nieuwe structuur in de coöperatieve zuivelin dustrie te verwezenlijken. Gestreefd wordt naar fusie van de drie Zuid-Ne derlandse zuivelorgamisatiesde Bra bantse Zuivelbond te Breda, de Coöpe ratieve Zuid-Nederlandse zuivelbond CZNZ te Roermond en de coöperatieve zuivel-eeport- en verwerkingsveren-ï- ging .Brabant' ZEV te Breda. De heer G. A. J. Vos, waarnemend voorzitter van de Brabantse zuivelbond, vertelde dit vrijdag in de algemene vergadering va.n deze bond te Tilburg. De Brabantse zuivelbond is een uitsluitend belangen- hehartigende en dienstverlenende, dus niet-commerciële, organisatie van zui- vel-coöperaties in Midden- en West- Noord-Brabant en Zeeland. De CZNZ. (oostelijk Noord-Brabant en Limburg! is zowel een belangenbehartigende én dienstverlenende als een commerciële organisatie. De ZEV heeft alleen een handelsfunctie. De werkgroep beoogt nu met haar fusieplan, de afzet van zuïvelprodukten en de verwerking en afzet van .overmelk' in één hand te concentreren. Raad Groede vergadert dinsdag GROEDE De raad van Groede, die dinsdag vergadert, za.l ondermeer moe ten beslissen over een voorstel om de heer W. D. van Moorten te benoemen als controleur van de vermakelijkheids belasting. Hij volgt de heer K. J. Huds- zoon op. Aan de orde komt voorts het vaststellen van de vergoedingen voor het onderwijs en de raad zal ook de be groting voor 1970 behandelen en zich bezighouden met enkele wijzigingen in de begroting '69. Daarbij zijn ondermeer uitgaven van 10.100,- voor verlichting van het trainingsveld op het gemeente lijk sportterrein en van 2500,- voor het aanleggen van een troittoir aan de noordkant van de Nieuwstraat. In Terneuzen, Middelburg en Oostburg NEGRO-SPIRITUALS EN BACH-CANTATE MIDDELBURG De .Instrumentale', de Vereniging voor Instrumentale Mu ziek', geeft tijdens de .wintertoernee' 1969-1970 drie concerten. Het, orkest doet op 17 december Terneuzen aan (Zuidlandtheater), op 18 december is er een eoncert in de concertzaal te Mid delburg en op 9 januari wordt gecon certeerd in het Oostburgse Ledelthea- ter. De concerten staan onder leiding van Alfred Saltcn en solist is de bas Henry Blackmon. Hij zingt de solocan tate no 82 ,Ich habe genug' van J. S. Bach, een drietal Negro-spirituals en een aria uit Porgy and Bess. Het programma voor de drie concer ten bevat verder de St. Pauls Suite voor strijkorkest van Gustav Holst, een in 1913 geschreven werk, dat be staat uit een reeks dansen, die ten- dele weer zijn gebaseerd op oude Engelse volksliederen. Voor de pauze wordt ook nog .Primavera' van de Nederlandse componist Hans Henke- mans uitgevoerd: een partituur, die oorspronkelijk voor 12 instrumenten werd gecomponeerd en later (1959) is bewerkt voor kamerorkest; daar bij zijn fluit, hobo, klarinet en hoorn solistisch geplaatst tegen een bege leidende groep strijkers. De concer ten worden besloten met Beethovens tweede symfonie een zonnig werk, dat nog doet denken aan Haydn en .Mozart, maat' dat toch duidelijke Beethoviaanse trekken bezit. Solist tijdens deze winterconcerten van de Instru mentale is zoals gezegd de bas Henry Blackmon. Hij is al der tien jaar in Nederland woonachtig, sinds drie jaar in ^Maassluis. Black mon werd in de Amerikaanse staat North Carolina geboren. Hij studeerde aan de Howard Univer sity School of Music in Washington, D.C. Na drie jaar als muziekleraar werk zaam te zijn geweest aan de Shaw University in Raleigh, North Carolina, ging hij met het gezelschap van de we reldberoemde Volksopera Porgy and Bess op tournee. Deze groep trad ln 28, verschillende landen op, waaronder ook Nederland. Na een retdurreis naar Am», rika in 1956, besloot Blackmon terug te keren naar Nederland voor een concert tournee. In de oorlogsjaren, in 1944 had hij ons land al bezocht als militair. Blackmon heeft in de loop der jaren dan vijfhonderd concerten in vele n gegen: oratoria, recitals, kerk- concerten, jeugdconcerten. als gast-so- list met vele orkesten, in festivals, radii televisie, concerten voor bejaarden. Hij vindt concerten voor de jeugd en be jaarden, of het nu in Oostenrijk, Duits- land, Polen, België of Los Angeles is. altijd een ontroerende eiwaring. Ook in zijn werk als koordirigent van The American Protestant Church Choir in Den Haag komt hij veel met jonge men- sen in aanraking. Vele malen heeft bi] met dit koor concerten gegeven. Blackmon heeft ook grote bewondering' voor andere vormen van muziek behal ve zang, vooral van kamermuziek is hij een groot bewonderaar. Voor ont spanning luistert hij veel naar kamer- en symfonieorkesten. Ook is hij een gro te bewonderaar van Joan Sutherland Fischer Diskau. ADVERTENTIE Eindelijk is er... dc ideale "tic" in longdrinks met frisdrank of vruchtensap Om"lang"te 'drinken IR B. HOF (CEBECO) IN ZIERIKZEE GOEDE ONTWIKKELING AANKOOPVERENIGING SCHOUWEN-DUIVELAND ZIERIKZEE .Naast de produkten die de later van het land haalt, zoekt hij naar alternatieven om zich van een goed bestaan te verzekeren. Hij komt dan vaak terecht in de vereilelïngssector'. Dit vertelde ir B. Hof adjunct-directeur van Cebeco op dc algemene jaarverga dering van de Coöperatieve aankoopver eniging Schouwen-Duiveland ga in het Huis van Nassau te Zierikzee. De heer Hof zag grote kansen voor het houden van varkens, kippen en kuikens, mits er wat produktie betreft sprake is van integratie. Mogelijlcheden voor de grote mammoetbedrijven zag hij voor lopig niet: ,Ze geven nogal-wat perso neelsproblemen, terwijl men meestal ook ■een raad weet met de enorme hoeveel- leden mest'. Meer kansen waren er vol lens dc hoer Hof voor de flinke geïnte greerde bedrijven met ongeveer 50.000 kippen, tienduizend kuikens of een paar honderd mestvarkens. Wat kost het de boer om een dergelijke nieuwe bedrijfstak te starten, om van een inkomen van ongeveer 10 tot 12.000 ?ulden verzekerd te zijn, zal men on geveer veertig fokzeugen moeten hou den. Dit vergt een investering van ruim ƒ70.000 en is goed voor een halve man- taak per dag. Hetzelfde inkomen haalt men ook met tienduizend mestlcuikens. Kosten van gebouwen en aankoop van wild en gevogelte zijn ook ongeveer ƒ70.000. Alleen de factor arbeid is wat moeilijk. Slechts bij het vervoer is er een werkplek. Enorme kapitaalsinten- si ef zijn volgens de heer Hof het mes- van varkens en het houden van :ippen. Weef uitgaande van een jaar inkomen van 10.000 zal men toch 'rond de 400 mestvarkens moeten houden. Die ren en gebouwen kosten samen rond 145.000. Een bedrijf met 5000 kippen vergt ook altijd nog1 een investering van 125.000. Research nodig ,Om de varkenshouderij volledig van de grond te krijgen heeft men ongeveer ze ven jaar nodig, aldus de adjunct-direc teur van Cebeco. ,In ons land hebben de varkenshouderijen gemiddeld 60 die ren. In Frankrijk ligt het gemiddelde op nog geen tien, we liggen dus jaren voor. Voor de Nederlandse consument ABVA Vlissingen vergaderde De algemene bond vam ambtenaren, af- geëxporteerd wordt naar Frankrijk. De pluimveestapel kan men in een land veel vlugger op het gewenste niveau -rengen. Er zijn maar een paar jaar mee ;emoeid'. letreffende de afzetmogelijkheden de produkten wees de heer Hof op de steeds veranderende koopgewoonten van het publiek. ,Er zijn voortdurend nieuw< produkten nodig, die inhaken op de be hoefte van de markt. Om alle mogelijk heden volledig uit te buiten zal er meer aan research moeten worden daan.' Voordat de heer Hof zijn lezing begon was het huishoudelijkgedeelte afge werkt. vergadering, Op deze avond zou de heer A. van Aalst, bondsbestuurder over de salarisonderhandelingen voor het over heidspersoneel spreken. Deze was echter door ziekte verhinderd. Thans sprak de heer J. van der Ploeg. Kort, maar duide lijk belichtte hij de verschillende aspec ten die van belang zijn bij salarisonder handelingen. Zo stelde hij, dat de vak centrales zich in principe wilden rich ten naar het door de SER ingediende advies. Dit hield een verbetering der lonen va.n 3 a 4 procent netto in. leek geen vuiltje aan de lucht, tot nister Roolvink zijn wet met het lang zamerhand beruchte artikel 8 indiende. Toen de vakcentrales de regering voor stelden te gaan praten over de salaris sen (de regering neemt daartoe uiter aard niet zelf het initiatief) bleek, dat deze regering in november nota bene nog niet wist of men wel het zogenaam de trendsysteem zou continueren. Pas in latere voorbereidende besprekingen ging men over tot handhaving van dit systeem. Dat houdt dus in, dat men zich rioht naar het bedrijfsleven en eventueel ■tot een nacalculatie komt. De wensen van de vakcentrale, aldus de heer Van der Ploeg zijn: 1 Voorlopige verhoging per 1 januari 1j70 van 5 procent' met daarbij een vas te uitkering. 2 Arbeidstijdverkorting. 3 Vakantie van minimaal 17 dagen. 4 Geen doorberekening van de premie verhoging der aow in de ambtenarensa larissen. Immers de ambtenaren krij gen korting op hun pensioen, die dan nog groter zou worden. 5 Afschaffen van de ambtenarenspaar- regeling, met daarvoor in de plaats bijv. een uitkering ineens of een spaarloon. Uiteraard heeft de regering tegen deze wensen verschillende bezwaren. Wat be treft punt 1, wil de regering met ver der gaan dan 4,5 procent. De arbeidstijd wil ze per 1 april 1970 terugbrengen tot 42,5 uur en Is bereid over verdere ver korting te onderhandelen. Ook tegenover de 3e wens staat de regering vrij wel willend. Over punt 4 is nog geen over eenstemming bereikt, Hetzelfde geldt voor het afschaffen van de ambtenaren- spaarregeling. Hierover wil de regering sich nog nader beraden. Door al deze meningsverschillen is het overleg tot heden toe zonder resultaat gebleven. Op 18 december zullen derhandelingen worden voortgezet. In de hierop volgende discussie werden verschillende zaken nog eens nader uiit- nu de noodzakelijke uitbreidingsmoge- lljkhieden, Na verbouwing van de veiling kunnen we veevoeder en zaaizaden op een meer moderne wijze verwelken. Er .moet voorts een nieuwe opslagruimte voor bestrijdingsmiddelen komen. 9e oude voldoet niet aan de eisen van de arbeidsinspectie. Verder, moeten er^eea,, niéuwe kantine, een grotere weikplaéia en een moderner kantooV worden ge bouwd. De. vergadering ging'zondenmeefl met het voorstel akkoord. En machtig-, de het bestuur voor die verbouwing een geldlening aan te gaan van 350.000. De leden gaven eveneens hun fiat aan een rekening-courant lening van een half miljoen gulden. Tijdens ae bestuure- verkiezing werden .J P. W. C. Stok L. A. Jonker, H. J. van der Zande, J van der Zande en .J A. van Sohelvenn herkozen. De heer A. J. G. Doeleman neemt de plaats van de heer C. J. van Westen in, deze vertrekt naar de Fle- vopolder. Uit het jaarverslag 1968-1969 blijkt dat de totale omzetten zich gunstig ontwikkelden. Zij waren inclusief de omzet van de CTV ruim tien mil joen gulden. De verkopen aan de boer zijn gestegen van 2.503.623 vorig jaar naar tot 2.670.311 dit jaar. De topopbrengst van granen en peul vruchten in 1967 heeft zich in 1968 niet herhaald. De afzet daalde van ruim 14 miljoen kg tot ruim 11 miljoen kg. Dat betekent in geld een teruggang van 5.738.824 naar 4.994.863. De vereni ging kijkt terug op een geslaagd boek jaar mede doordat op de markt goed concurrerend kon worden opgetreden. De boeken werden afgesloten niet een batig saldo van 41.357,98. Uitbreiding Een 'belangrijk punt was het voorstel van het bestuur om de veiling, het kan toor en de kantine ingrijpend te ver bouwen. Voorzitter .J van der Stolpe lichtte de plannen toe. ,Door aankoop van de oude veilinggebouwen hebben Verkoping huis Notairis M, T. J. F.-van Dissel te Goea heeft vrijdag in het Dorpshuis te Nis- se publiek verkocht het woonhuis met tuin aan de Paul Krugerstraat 28 te Nisse groot 3.79 a/re hoogste inschrij ver was de heer G. ten Voorde te Goes voor 7.085. Deze werd ook koper voor 7200. Monumentenzorg steekt stokje voor plannen Tijdelijk onderdak in pand aan Kaai VEERE Sinds de herindeling van Walcheren in 1966 zit de gemeente Veere te modderen met het huisvestingspro bleem van het secretariepersoneel. Op de raadsagenda van vrijdagmiddag prijkte een voorstel waarin de raad werd gevraagd een krediet te voteren van 60.000 voor de verbouw van het pand Kaai 21 als tijdelijke huisvesting voor de administratie. Het gaat hier om de voormalige ambtswoning van de bur gemeester. Het voorstel werd niet zonder mokken aanvaard. Het raadslid D. Kasse (ar), wees op de lange tijd dat de kwestie al sleept. Deze tijdelijke oplossing kost al leen maar weer meer geld. Burgemees ter A. de Kam wees de raad erop dat er nog steeds wordt getracht om een defi nitieve oplossing te forceren. Er zijn al verschillende plannen gemaakt, maar die konden geen genade vinden bij monu mentenzorg. Thans staan er weer nieu we plannen op stapel. Het raadslid J. de Visser (sgp) betoog de dat Veere onderhand eens moet tonen dat het de zetel van de gemeente waard is. ,We staan met de rug tegen de muur' zei het AR-raadslid W. Onderdijk. De heer J. A. A. Mol (gb) dacht echter nog een lichtpuntje te zien. Komt er moge- Lijk nog wat van het tonnenmagazijn, zo vroeg hij de voorzitter. De burgemees ter deelde echter mee dat (monumenten- ,Wie beschemt ons' ,Wie beschermt ons tegen de be- moeiztchit van monumentenzorg' m riep de heer Mol uit. Je HebtM geen leefruimte meer. Monumenten zorg snoert oris zodanig dat we w ademnood komen. Op zo'n manier wordt de secretarie wel erg dunt' be taald'. Mógelijk komt er, zo werd op dc vergadering duidelijk, straks een oplossing in de vorm va.n het leegko men van het Godshuis. Maar voor he. zover is zullen er wel weer enige jaren zijn verstreken. De raad gin» daarop 'schoorvoetend akkoord nie. liet voorstel. Een deel van de raad stelde zich gere serveerd op tegenover het voorstel tot instemming met het voorstel van de N* Waterleidingmaatschappij Zeeland oprichting tot fusie met de NV Water*' leidingmaatschappij Zeeuwsch-Waanac- ren en de NV Industriewatervoorziening Zeeuwsch-Vlaanderen. De heer Mo! toon de zich de felle tegenstander. ,Ik hen bang voor deze fusie. Ik zier ervan ko men dat wij straks het industriewater moeten gaan betalen. De voorzitter kon de ongerustheid bij enkele raadsleden ook de heer H. Janse (ch) stelde zie'1 negatief op niet wegnemen. Bij o' stemming, waarop de heer Mol had aan gedrongen, spraken acht raadsleden zien uit vóór het voorstel. Drie stemden tegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 4