Brag in Middelburg
half oktober gereed
Radardiploma voor
loods verplicht op
alle binnenwateren
Bas Henry Blackmon
metInstrumentale'
op wintertournee
Alternatief boerenbestaan:
bedrijf in verdelingssector
RIJKSWATERSTAAT WERKT AAN JJERKEERSSCHEMA'
ZWARE APPARATEN OVER WATER
VAN GOES NAAR HENGELO
Inventum
zorgt voor
heerlijke
toast
zesms
Tom Mix Gin
HUISVESTINGSPROBLEMEN VOOR
SECRETARIEPERSONEEL VEERE
4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 15 DECEMBER 196?
SPOEDIG BEGIN
WERK AAN
STADSZIJDE
MIDDELBURG Op donder
dag 15 oktober 1970 zal de
tweede kanaalbrug te Middel
burg bedrijfsklaar moeten zijn.
Dat heeft de directie bruggen
bouw van Rijkswaterstaat in
Den Haag contractueel vastge
legd.
De twee firma's, die de bouw
\an het eigenlijke bruggedeelte
respectievelijk onderbouw en
bovenbouw voor hun reke
ning nemen en de gemeente
Middelburg, die op zich heeft
genomen om de aansluitende
wegen aan tc leggen, hebben de
stellige verwachting, dat die
streefdatum ook inderdaad zal
worden gehaald.
Natuurlijk is tegenslag- van allerlei
aard niet uitgesloten. Zo heeft het
aannemingsbedrijf Schouwen Duïve-
Iand NV te Zierikzee, die momenteel
bezig is met de constructie van de
zogenaamde .oplegpijler' aan de sta-
tïonszijde van het kanaal, al direct 'n
vertraging in het werk opgelopen
van vier weken door het te Iaat ar
riveren van de damwanden. Het
werkschema biedt echter ruimte ge
noeg zo stelt men bij deze firma
om deze achterstand nog in te ha
len, zodat de geplande datum voor
de plaatsing van de stalen hovenhrug,
1 juli, niet zal behoeven te worden
verschoven.
Benauwd
Het aannemingsbedrijf wil eind .ja
nuari, begin februari het kanaal
.oversteken' om aan de stadszijde te
beginnen met de bouw van de .op
legkelder'. In deze ruimte komen on-
deT meer het bewegingsmechanisme
en de contragewichten van deze op
haalbrug.
Het werken aan deze tweede pijler
zal in niet geringe mate worden be
moeilijkt door de uiterst .benauwde'
ruimte; die de aannemer hier ter be
schikking krijgt. Het verkeer op de
BI au we. dijk 'zal namelijk gewoon
doorgang vinden. Alleen ;n inciden
tele gevallen, bijvoorbeeld bij zware
transporten, zal men., voor korte tijd,
wat meer armslag 'kunnen krijgen.
De aanleg van de toeleidende wegen
naar de brug aan de stadszijde zul
len woensdag 17 december worden
aanbesteed. Zoals bekend is in ver
band met de brugbouw en de bouw
van het overdekte zwembad aan de
ze kant van het kanaal een geheel
nieuw wegtracé ontworpen. De laat
ste. nu nóg op elkaar aansluitende
gedeelten van de Blauwedijk en de
Poelendaelesingel komen te verval
len. In plaats daarvan zal tussen de
ze twee belangrijke verkeerswegen
een nieuwe aansluiting worden ge
maakt dwars door het huidige sane
ringsproject Blauwedijk en omgeving
waar extra veel haast achter is g-
zet.
De aanleg van het eerste gedeelte
van een vierbaansweg van de sta
tionszijde van de nieuwe brug naar
rijksweg 58 is inmiddels bestekge-
reed. Het wachten is hier nog op de
rijksgoedkeuring.
De stalen bovenbouw van de brug.
die is gegund aan P. Kloos en
Zonen's Werkplaatsen NV in Kin
derdijk, is nog niet verder geko
men dan de tekentafel. ,De klap'
van de brug zal worden op en neer
bewogen door twee zogenaamde
balanspriemen, die op twee vijf
tien meter hoge stijlen worden
aangebracht. Het bedrijf uit Kin
derdijk. dat behalve deze construc
ties onder meer ook het aandrijf
mechanisme, een electromotor, die
een aantal assen bedient levert,
hoopt in juni met het eerste mon
tagewerk te kunnen beginnen.
Volgens het plan zal de brug ra
ruim één minuut kunnen worden
geopend en in dezelfde tijd weer
kunnen worden gesloten.
Aan rijkswaterstaat in Vlissin-
gan is intussen nog een andere taak
toebedeeld, namelijk het ontwerpen
van een schema voor het openen en
sluiten van de nieuwe brug en de
ongeveer vierhonderd meter verder
gelegen oudere kanaalbrug.
Dit schema zal aan de wensen van
de twee verkeersgroepen. die hier
voortdurend met elkaar ,in conflict'
zijn, namelijk scheepvaart en land-
verkeer, zoveel mogelijk tegemoet
moeten komen. Het opstellen van een
bevredigend schema blijkt een ui
terst gecompliceerd werk. Niet al
leen neemt net wegverkeer toe. on
der meer als gevolg van steeds ver
dere uitbouw van Middelburg-Zuid en
froeit het scheepvaartverkeer door
et Kanaal door Walcheren, maar er
is ook sprake van een steeds grotere
treinenloop. Juist op dit laatste punt
wringt de .schoen' voor de mensen
van rijkswaterstaat. Men is namelijk
verplicht om van acht minuten voor
tot vijf minuten na elke treinaan-
komst de tot nu toe enige brug ge
sloten te houden. Door het toegeno
men aantal treinen kan rijkswater
staat, ondanks de .verplichting' overi
gens lang niet altijd meer aan deze
regel vasthouden omdat anders uren
lange vertragingen voor de scheep
vaart zouden ontstaan. Het ver
keersplan waaraan thans wordt
gewerkt en dat onder meer zal wor
den voorgelegd aan de hoofd inge
nieur-directeur van de rijkswater
staat in Zeeland en aan het gemeen
tebestuur van Middelburg zal, uiter
aard na het ter beschikking komen
van de tweede brug. de huidige ver
CONCLUSIE COMMISSIE BINNENVAARTRAMPENWET:
VLISSINGEN ,Het radardiploma moest niet alleen voor de
Rijnvaart verplicht zijn'. Aldus luidt één van de slotregels uit
het verslag van de commissie binnenvaartrampenwet over de
aanvaring tussen het motortankschip .Rheintank 24' en het voor
anker liggende motortankschip .Berryette' 24 januari van dit
jaar op het Krammer. Anders gezegd: de commissie acht het
niet langer verantwoord, dat de schepen op de Zeeuwse en
Zuidhollandse wateren door loodsen zonder radardiploma kun
nen worden beloodst.
De commissie kwam in dit geval tot de conclusie, dat ,het verhaal dezer
aanvaring een schoolvoorbeeld zou kunnen worden genoemd als antwoord
op de vraag, hoe niet op radar dient te worden gevaren'.
De loods aan boord van de .Rheintank 24' wist namelijk alleen uit prak
tijkervaring met de radarinstallatie te navigeren. In werkelijkheid bleek
zijn kennis tekort te schieten, waardoor een foute navigatie ontstond. Het
verslag van de commissie zegt hierover: ,Het spreekt natuurlijk vanzelf
dat de loods zich op het radarscherm aan de echo's van de vaste pun
ten had te oriënteren. Maar dit vereist nu eenmaal een serieuze opleiding
en studie en niet enkel enige .praktijk'.
De commissie beschouwt het als een wonder, dat bij deze aanvaring de
gevolgen niet ernstiger zijn geweest, omdat de lading van beide schepen
zeer vuurgevaarlijk was.
tragingen, voor scheepvaart en weg
verkeer zoveel mogelijk moeten be
korten.
Kerkelijke mutaties
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Beroepen te Kamerik J. Smit te Putten.
Aangenomen naar Ouddorp S. de Jong
te Houten. Aangenomen naar Katwijk
aan zee C. Treurer te Hasselt, die be
dankte voor Goedereede. Bedankt voor
Amersfoort G. C. Vijzelaar te Veenen-
daal.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Hoogvliet D. Hakkenberg
te Dordrecht. Beroepen te Almelo W.
Hage te Krabbendijke.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Schiedam J. Nierop te Nij-
kerk. Beroepen te Doesburg C. van de
Dimden kandidaat te Amsterdam.
Goede oogst van
knolselderij
KAPELLE De oogst van knolselde
rij heeft dit jaar onder bijzonder gun
stige omstandigheden plaats kunnen vin
den. Dit schrijft de directie van de vei
ling' in Kapetle in een mededeling aan
de leden. De totale aanvoer van dit
produkt in Kapelle op de veiling, af
komstig van degenen die een contract
hadden afgesloten, bedroeg 1515 ton, wat
neerkomt op een gemiddelde produktie
van 21 ton per ha, dat is ruim 70 pet
van wat een normale ougst wordt ge
noemd. Gezien de verwachtingen bij het
begin van het oogstseizoen valt dit uit
eindelijke resultaat niet tegen. Spoedig
na de jaarwisseling za.1 er gelegenheid
zijn zich te melden voor de contract
teelt van knolselderij in het nieuwe
jaar.
Perceel bouwland
in Westdorpe
openbaar verkocht
WESTDORPE In café ,Het oude
Raadhuis'., te .Westdorpe is deaei
dagen ten overstaan van notaris D,
H. de Graaf uit Axel een perceel bouw
land openbaar verkocht. Het perceel is
felegen aan de Oudeweg (vlakbij dé
Belgische grens) in het ruilverkavelings-
blok .Canisvliet'. Het werd verkocht aan
de gebrs. Willëms uit Wachtebeke (Bel
gië) voor de prijs van 4500,- en was
eigendom van de erven Arthur Burg-
graeve te Zelzate.
Twintig meter lcUig,8V2 meter doorsnede
Voor transport
vier plannen
Op 17 of 1.8 december, dc juiste dag-
is nog niet zeker, begint in Goes een
moeilijk transport over de Nederland
se binnenwateren. Dan worden dooi'
de Apparaten- en Ketelfabriek NV
aldaar de twee eerste indampappa-
raten te water gelaten die door de
Koninklijke Zoutindustrie zullen wor
den gebruikt voor de nieuwe zoutfa
briek, die in Hengelo (O) in aan
bouw is. In deze fabriek zullen in
totaal vier apparaten worden opge
steld; de beide anderen zullen in janu
ari op een dekschuit worden aange
voerd.
De tocht, die uitsluitend via water
wegen mogelijk is, voert van Goes over
de Oosterschelde, Volkerak, Hol-
laradsch Diep, Nieuwe Merwede, Waal,
gelo. Aan het konvooi komen twee
sleepboten te pas. De ene trekt de
beide cilindervormige apparaten door
het water, terwijl de andere aan de
staart voor het bijsturen zorgt. Het
(ADVERTENTIE)
Het nieuwe broodrooster
van Inventum roostert
snel 2 sneetjes tegelijk,
precies zo bruin als u
wenst, 48,50
Er zijn voor dit transport 4 ver
schillende plannen ontworpen. Af
hankelijk van de waterstanden op
dat moment zal niet eerder dan op
de dag van de tewaterlating kunnen
worden beslist welk plan zal worden
uitgevoerd.
Bij plan 1 (normale waterstand)
beginnen de problemen pas bij
de Twentekanalen. De doorvaart-
hoogte van de 6 bruggen over de
ze kanalen is namelijk 6 meter,
zodat het apparaat 2,5 meter
diep in het water moet liggen.
Dit wondt bewerkstelligd door een
ballast van ongeveer 130 ton zand
in zakken, zodat het gevaarte pre
cies onder de bruggen door kan.
Dieper dan 2,5 meter is niet mo
gelijk, omdat de Twentekanalen
een grotere diepgang verhinderen.
Plan 2 wordt toegepast wanneer, zo
als in de laatste maanden, de water
stand van de IJssél bijzonder laag is.
Ballasten tot 2,5 meter is dan niet
mogelijk, omdat het grote apparaat
dan aan de grond zou komen.
Om dit te voorkomen zullen beide
apparaten in Goes op een dekschuit
worden gehesen en langs de norma
le route naar Eefde worden geva
ren, waar de Twentekanalen begin
nen. In de zogenaamde voorsluis bij
Eefde wordt het apparaat door een
drijvende bok in het water getild,
geladen met ballast en naar Hengelo
gesleept. Om de normale scheepvaart
geen last te berokkenen, zal dit tijd
rovende overlaadkarwei op een zon
dag moeten gebeuren.
Het tegenovergestelde buitenge
woon hoog water is ook mogelijk,
en dan zal plan 3 worden uitgevoerd.
Over het verbindingskanaal bij Eef-
de-IJssel ligt namelijk- een spoorbrug
die bot 12 -meter boven de rivierbo
dem rijljt. 'De doorvaarthoogte kam
bij hoog water tot minder dan 6
meter beperkt zijn. Dat betekent dat
extra veel geballast moet worden, uit
sluitend om deze brug te kunnen pas
seren; onmiddellijk na het passeren
van deze brug zal deze ballost ge
lost moeten worden.
Het is eeliter niet uitgesloten dot de
waterstand zó abnormaal zal zijn dat
de route en de strategie van het
transport ingrijpend moeten worden
veranderd. Met dit plan 4 voert de
tocht dan vanaf Goes via IJsselmon-
de, Gorinchem, Merwedekanaal, Am
sterdam-Rijnkanaal, Amsterdam, IJs-
selmeer, Kampen, IJssel, Eefde, Twen
tekanalen, Hengelo. Dit zal afhan
gen van de hoogte van het waterpeil
over een lengte van ongeveer 25 ki
lometer tussen Doesburg en Eefde.
De totale tijdsduur van het trans
port zal 6 dagen bedragen, bij 8 uur
varen per dag. Het is de bedoeling
dat de beide apparaten nog voor de
kerstdagen in Hengelo zijn. Men is
namelijk bevreesd voor eventuele ijs-
~ang, waardoor de beide zeer kostba
re apparaten beschadigd zouden kun
nen worden.
Fusieplannen van
zuivelcoöperaties
Zeeland en Brabant
TILBURG (ANP) Een werkgroep
eommereialisatie, ingesteld door de
Brabantse zuivelbond en de coöperatie
ve Zuid-Nederlandse Zuivelbond en ge
leid door prof. dr F. W. J. Kriellaars,
heeft een plan opgesteld om in Zuid-
Nederland op korte termijn een nieuwe
structuur in de coöperatieve zuivelin
dustrie te verwezenlijken. Gestreefd
wordt naar fusie van de drie Zuid-Ne
derlandse zuivelorgamisatiesde Bra
bantse Zuivelbond te Breda, de Coöpe
ratieve Zuid-Nederlandse zuivelbond
CZNZ te Roermond en de coöperatieve
zuivel-eeport- en verwerkingsveren-ï-
ging .Brabant' ZEV te Breda. De heer
G. A. J. Vos, waarnemend voorzitter
van de Brabantse zuivelbond, vertelde
dit vrijdag in de algemene vergadering
va.n deze bond te Tilburg. De Brabantse
zuivelbond is een uitsluitend belangen-
hehartigende en dienstverlenende, dus
niet-commerciële, organisatie van zui-
vel-coöperaties in Midden- en West-
Noord-Brabant en Zeeland. De CZNZ.
(oostelijk Noord-Brabant en Limburg!
is zowel een belangenbehartigende én
dienstverlenende als een commerciële
organisatie. De ZEV heeft alleen een
handelsfunctie. De werkgroep beoogt
nu met haar fusieplan, de afzet van
zuïvelprodukten en de verwerking en
afzet van .overmelk' in één hand te
concentreren.
Raad Groede
vergadert dinsdag
GROEDE De raad van Groede, die
dinsdag vergadert, za.l ondermeer moe
ten beslissen over een voorstel om de
heer W. D. van Moorten te benoemen
als controleur van de vermakelijkheids
belasting. Hij volgt de heer K. J. Huds-
zoon op. Aan de orde komt voorts het
vaststellen van de vergoedingen voor
het onderwijs en de raad zal ook de be
groting voor 1970 behandelen en zich
bezighouden met enkele wijzigingen in
de begroting '69. Daarbij zijn ondermeer
uitgaven van 10.100,- voor verlichting
van het trainingsveld op het gemeente
lijk sportterrein en van 2500,- voor
het aanleggen van een troittoir aan de
noordkant van de Nieuwstraat.
In Terneuzen, Middelburg en Oostburg
NEGRO-SPIRITUALS
EN BACH-CANTATE
MIDDELBURG De .Instrumentale',
de Vereniging voor Instrumentale Mu
ziek', geeft tijdens de .wintertoernee'
1969-1970 drie concerten. Het, orkest
doet op 17 december Terneuzen aan
(Zuidlandtheater), op 18 december is er
een eoncert in de concertzaal te Mid
delburg en op 9 januari wordt gecon
certeerd in het Oostburgse Ledelthea-
ter. De concerten staan onder leiding
van Alfred Saltcn en solist is de bas
Henry Blackmon. Hij zingt de solocan
tate no 82 ,Ich habe genug' van J. S.
Bach, een drietal Negro-spirituals en
een aria uit Porgy and Bess.
Het programma voor de drie concer
ten bevat verder de St. Pauls Suite
voor strijkorkest van Gustav Holst,
een in 1913 geschreven werk, dat be
staat uit een reeks dansen, die ten-
dele weer zijn gebaseerd op oude
Engelse volksliederen. Voor de pauze
wordt ook nog .Primavera' van de
Nederlandse componist Hans Henke-
mans uitgevoerd: een partituur, die
oorspronkelijk voor 12 instrumenten
werd gecomponeerd en later (1959)
is bewerkt voor kamerorkest; daar
bij zijn fluit, hobo, klarinet en hoorn
solistisch geplaatst tegen een bege
leidende groep strijkers. De concer
ten worden besloten met Beethovens
tweede symfonie een zonnig werk,
dat nog doet denken aan Haydn en
.Mozart, maat' dat toch duidelijke
Beethoviaanse trekken bezit.
Solist tijdens deze winterconcerten van
de Instru mentale is zoals gezegd
de bas Henry Blackmon. Hij is al der
tien jaar in Nederland woonachtig,
sinds drie jaar in ^Maassluis. Black
mon werd in de Amerikaanse staat
North Carolina geboren.
Hij studeerde aan de Howard Univer
sity School of Music in Washington,
D.C. Na drie jaar als muziekleraar werk
zaam te zijn geweest aan de Shaw
University in Raleigh, North Carolina,
ging hij met het gezelschap van de we
reldberoemde Volksopera Porgy and
Bess op tournee. Deze groep trad ln 28,
verschillende landen op, waaronder ook
Nederland. Na een retdurreis naar Am»,
rika in 1956, besloot Blackmon terug te
keren naar Nederland voor een concert
tournee.
In de oorlogsjaren, in 1944 had hij ons
land al bezocht als militair.
Blackmon heeft in de loop der jaren
dan vijfhonderd concerten in vele
n gegen: oratoria, recitals, kerk-
concerten, jeugdconcerten. als gast-so-
list met vele orkesten, in festivals, radii
televisie, concerten voor bejaarden. Hij
vindt concerten voor de jeugd en be
jaarden, of het nu in Oostenrijk, Duits-
land, Polen, België of Los Angeles is.
altijd een ontroerende eiwaring. Ook in
zijn werk als koordirigent van The
American Protestant Church Choir in
Den Haag komt hij veel met jonge men-
sen in aanraking. Vele malen heeft bi]
met dit koor concerten gegeven.
Blackmon heeft ook grote bewondering'
voor andere vormen van muziek behal
ve zang, vooral van kamermuziek is
hij een groot bewonderaar. Voor ont
spanning luistert hij veel naar kamer-
en symfonieorkesten. Ook is hij een gro
te bewonderaar van Joan Sutherland
Fischer Diskau.
ADVERTENTIE
Eindelijk is er...
dc ideale "tic" in longdrinks
met frisdrank of vruchtensap
Om"lang"te 'drinken
IR B. HOF (CEBECO) IN ZIERIKZEE
GOEDE ONTWIKKELING
AANKOOPVERENIGING
SCHOUWEN-DUIVELAND
ZIERIKZEE .Naast de produkten die
de later van het land haalt, zoekt hij
naar alternatieven om zich van een goed
bestaan te verzekeren. Hij komt dan
vaak terecht in de vereilelïngssector'.
Dit vertelde ir B. Hof adjunct-directeur
van Cebeco op dc algemene jaarverga
dering van de Coöperatieve aankoopver
eniging Schouwen-Duiveland ga in het
Huis van Nassau te Zierikzee.
De heer Hof zag grote kansen voor het
houden van varkens, kippen en kuikens,
mits er wat produktie betreft sprake is
van integratie. Mogelijlcheden voor de
grote mammoetbedrijven zag hij voor
lopig niet: ,Ze geven nogal-wat perso
neelsproblemen, terwijl men meestal ook
■een raad weet met de enorme hoeveel-
leden mest'. Meer kansen waren er vol
lens dc hoer Hof voor de flinke geïnte
greerde bedrijven met ongeveer 50.000
kippen, tienduizend kuikens of een paar
honderd mestvarkens.
Wat kost het de boer om een dergelijke
nieuwe bedrijfstak te starten, om van
een inkomen van ongeveer 10 tot 12.000
?ulden verzekerd te zijn, zal men on
geveer veertig fokzeugen moeten hou
den. Dit vergt een investering van ruim
ƒ70.000 en is goed voor een halve man-
taak per dag. Hetzelfde inkomen haalt
men ook met tienduizend mestlcuikens.
Kosten van gebouwen en aankoop van
wild en gevogelte zijn ook ongeveer
ƒ70.000. Alleen de factor arbeid is wat
moeilijk. Slechts bij het vervoer is er
een werkplek. Enorme kapitaalsinten-
si ef zijn volgens de heer Hof het mes-
van varkens en het houden van
:ippen. Weef uitgaande van een jaar
inkomen van 10.000 zal men toch 'rond
de 400 mestvarkens moeten houden. Die
ren en gebouwen kosten samen rond
145.000. Een bedrijf met 5000 kippen
vergt ook altijd nog1 een investering
van 125.000.
Research nodig
,Om de varkenshouderij volledig van de
grond te krijgen heeft men ongeveer ze
ven jaar nodig, aldus de adjunct-direc
teur van Cebeco. ,In ons land hebben
de varkenshouderijen gemiddeld 60 die
ren. In Frankrijk ligt het gemiddelde
op nog geen tien, we liggen dus jaren
voor. Voor de Nederlandse consument
ABVA Vlissingen
vergaderde
De algemene bond vam ambtenaren, af-
geëxporteerd wordt naar Frankrijk. De
pluimveestapel kan men in een land
veel vlugger op het gewenste niveau
-rengen. Er zijn maar een paar jaar mee
;emoeid'.
letreffende de afzetmogelijkheden
de produkten wees de heer Hof op de
steeds veranderende koopgewoonten van
het publiek. ,Er zijn voortdurend nieuw<
produkten nodig, die inhaken op de be
hoefte van de markt. Om alle mogelijk
heden volledig uit te buiten zal er
meer aan research moeten worden
daan.'
Voordat de heer Hof zijn lezing begon
was het huishoudelijkgedeelte afge
werkt.
vergadering, Op deze avond zou de heer
A. van Aalst, bondsbestuurder over de
salarisonderhandelingen voor het over
heidspersoneel spreken. Deze was echter
door ziekte verhinderd. Thans sprak de
heer J. van der Ploeg. Kort, maar duide
lijk belichtte hij de verschillende aspec
ten die van belang zijn bij salarisonder
handelingen. Zo stelde hij, dat de vak
centrales zich in principe wilden rich
ten naar het door de SER ingediende
advies. Dit hield een verbetering der
lonen va.n 3 a 4 procent netto in.
leek geen vuiltje aan de lucht, tot
nister Roolvink zijn wet met het lang
zamerhand beruchte artikel 8 indiende.
Toen de vakcentrales de regering voor
stelden te gaan praten over de salaris
sen (de regering neemt daartoe uiter
aard niet zelf het initiatief) bleek, dat
deze regering in november nota bene
nog niet wist of men wel het zogenaam
de trendsysteem zou continueren. Pas
in latere voorbereidende besprekingen
ging men over tot handhaving van dit
systeem. Dat houdt dus in, dat men zich
rioht naar het bedrijfsleven en eventueel
■tot een nacalculatie komt.
De wensen van de vakcentrale, aldus de
heer Van der Ploeg zijn:
1 Voorlopige verhoging per 1 januari
1j70 van 5 procent' met daarbij een vas
te uitkering.
2 Arbeidstijdverkorting.
3 Vakantie van minimaal 17 dagen.
4 Geen doorberekening van de premie
verhoging der aow in de ambtenarensa
larissen. Immers de ambtenaren krij
gen korting op hun pensioen, die dan
nog groter zou worden.
5 Afschaffen van de ambtenarenspaar-
regeling, met daarvoor in de plaats bijv.
een uitkering ineens of een spaarloon.
Uiteraard heeft de regering tegen deze
wensen verschillende bezwaren. Wat be
treft punt 1, wil de regering met ver
der gaan dan 4,5 procent. De arbeidstijd
wil ze per 1 april 1970 terugbrengen tot
42,5 uur en Is bereid over verdere ver
korting te onderhandelen. Ook tegenover
de 3e wens staat de regering vrij wel
willend. Over punt 4 is nog geen over
eenstemming bereikt, Hetzelfde geldt
voor het afschaffen van de ambtenaren-
spaarregeling. Hierover wil de regering
sich nog nader beraden.
Door al deze meningsverschillen is het
overleg tot heden toe zonder resultaat
gebleven. Op 18 december zullen
derhandelingen worden voortgezet.
In de hierop volgende discussie werden
verschillende zaken nog eens nader uiit-
nu de noodzakelijke uitbreidingsmoge-
lljkhieden, Na verbouwing van de veiling
kunnen we veevoeder en zaaizaden op
een meer moderne wijze verwelken. Er
.moet voorts een nieuwe opslagruimte
voor bestrijdingsmiddelen komen. 9e
oude voldoet niet aan de eisen van de
arbeidsinspectie. Verder, moeten er^eea,,
niéuwe kantine, een grotere weikplaéia
en een moderner kantooV worden ge
bouwd. De. vergadering ging'zondenmeefl
met het voorstel akkoord. En machtig-,
de het bestuur voor die verbouwing een
geldlening aan te gaan van 350.000.
De leden gaven eveneens hun fiat aan
een rekening-courant lening van een
half miljoen gulden. Tijdens ae bestuure-
verkiezing werden .J P. W. C. Stok
L. A. Jonker, H. J. van der Zande, J
van der Zande en .J A. van Sohelvenn
herkozen. De heer A. J. G. Doeleman
neemt de plaats van de heer C. J. van
Westen in, deze vertrekt naar de Fle-
vopolder.
Uit het jaarverslag 1968-1969 blijkt
dat de totale omzetten zich gunstig
ontwikkelden. Zij waren inclusief de
omzet van de CTV ruim tien mil
joen gulden. De verkopen aan de
boer zijn gestegen van 2.503.623
vorig jaar naar tot 2.670.311 dit
jaar.
De topopbrengst van granen en peul
vruchten in 1967 heeft zich in 1968 niet
herhaald. De afzet daalde van ruim 14
miljoen kg tot ruim 11 miljoen kg. Dat
betekent in geld een teruggang van
5.738.824 naar 4.994.863. De vereni
ging kijkt terug op een geslaagd boek
jaar mede doordat op de markt goed
concurrerend kon worden opgetreden.
De boeken werden afgesloten niet een
batig saldo van 41.357,98.
Uitbreiding
Een 'belangrijk punt was het voorstel
van het bestuur om de veiling, het kan
toor en de kantine ingrijpend te ver
bouwen. Voorzitter .J van der Stolpe
lichtte de plannen toe. ,Door aankoop
van de oude veilinggebouwen hebben
Verkoping huis
Notairis M, T. J. F.-van Dissel te Goea
heeft vrijdag in het Dorpshuis te Nis-
se publiek verkocht het woonhuis met
tuin aan de Paul Krugerstraat 28 te
Nisse groot 3.79 a/re hoogste inschrij
ver was de heer G. ten Voorde te Goes
voor 7.085. Deze werd ook koper voor
7200.
Monumentenzorg steekt stokje voor plannen
Tijdelijk onderdak
in pand aan Kaai
VEERE Sinds de herindeling van
Walcheren in 1966 zit de gemeente Veere
te modderen met het huisvestingspro
bleem van het secretariepersoneel. Op
de raadsagenda van vrijdagmiddag
prijkte een voorstel waarin de raad
werd gevraagd een krediet te voteren
van 60.000 voor de verbouw van het
pand Kaai 21 als tijdelijke huisvesting
voor de administratie. Het gaat hier om
de voormalige ambtswoning van de bur
gemeester.
Het voorstel werd niet zonder mokken
aanvaard. Het raadslid D. Kasse (ar),
wees op de lange tijd dat de kwestie al
sleept. Deze tijdelijke oplossing kost al
leen maar weer meer geld. Burgemees
ter A. de Kam wees de raad erop dat er
nog steeds wordt getracht om een defi
nitieve oplossing te forceren. Er zijn al
verschillende plannen gemaakt, maar die
konden geen genade vinden bij monu
mentenzorg. Thans staan er weer nieu
we plannen op stapel.
Het raadslid J. de Visser (sgp) betoog
de dat Veere onderhand eens moet tonen
dat het de zetel van de gemeente waard
is. ,We staan met de rug tegen de muur'
zei het AR-raadslid W. Onderdijk. De
heer J. A. A. Mol (gb) dacht echter nog
een lichtpuntje te zien. Komt er moge-
Lijk nog wat van het tonnenmagazijn,
zo vroeg hij de voorzitter. De burgemees
ter deelde echter mee dat (monumenten-
,Wie beschemt ons'
,Wie beschermt ons tegen de be-
moeiztchit van monumentenzorg' m
riep de heer Mol uit. Je HebtM
geen leefruimte meer. Monumenten
zorg snoert oris zodanig dat we w
ademnood komen. Op zo'n manier
wordt de secretarie wel erg dunt' be
taald'. Mógelijk komt er, zo werd op
dc vergadering duidelijk, straks een
oplossing in de vorm va.n het leegko
men van het Godshuis. Maar voor he.
zover is zullen er wel weer enige
jaren zijn verstreken. De raad gin»
daarop 'schoorvoetend akkoord nie.
liet voorstel.
Een deel van de raad stelde zich gere
serveerd op tegenover het voorstel tot
instemming met het voorstel van de N*
Waterleidingmaatschappij Zeeland
oprichting tot fusie met de NV Water*'
leidingmaatschappij Zeeuwsch-Waanac-
ren en de NV Industriewatervoorziening
Zeeuwsch-Vlaanderen. De heer Mo! toon
de zich de felle tegenstander. ,Ik hen
bang voor deze fusie. Ik zier ervan ko
men dat wij straks het industriewater
moeten gaan betalen. De voorzitter kon
de ongerustheid bij enkele raadsleden
ook de heer H. Janse (ch) stelde zie'1
negatief op niet wegnemen. Bij o'
stemming, waarop de heer Mol had aan
gedrongen, spraken acht raadsleden zien
uit vóór het voorstel. Drie
stemden tegen.