1UI-WMU
Billy Wilder maakt weer
een Sherlock Holmes-film
donald
Liever géén rotte tomaten
voor Het Nationale Ballet
PANDA EN HET TOVERRECEPT
VRIJDAG 12 DECEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
fljnel de artistieke als de zakelijke
yding van het Nationale Ballet zijn
van mening, dat het huidige reper
toire voor .cultureel protesterende'
longeren geen aanleiding kan zijn tot
verstoringen van voorstellingen zoals
dit onlangs by het Concertgebouw-
(ikest en de Nederlandse Comedie
voorgevallen. Zij zijn niet bevreesd
ioor de waarschuwingen van actie-
poepen als de .Notenkraker', die heb-
kn gedreigd dat ook Het Nationale
5illct een beurt zal krijgen,
gat men toch tot actie over, dan
dit geen verwijt tegen de samen-
ürtiing van ons repertoire', zegt mr.
j. L. Gerritsen,n zakelijk leider van
Pt ballet. ,Wij hebben voldoende mo-
;»roe stukken op ons programma', 't
Gooien bijvoorbeeld met tomaten, ba-
•men of ander fruit zou echter ten
•erste betreuren, omdat de ballet-
jiasers en -danseressen bijzonder
,-Htsbaar zijn tijdens een voorstel-
.Toneelspelers kunnen door der-
«fijlce smijtpartijen hoogstens een
iine verwonding oplopen en bij een
Kivest kunnen de instrumenten wor-
£d beschadigd, maar balletdansers
u -danseressen kunnen tijdens de
las gemakkelijk uitglijden en door
l® val voor hun leven ongeschikt
sorden voor het ballet'.
Mr. Gerritsen sprak echter op de
Nrste plaats ter gelegenheid van het
vplreden van Het Nationale Ballet
a Engeland en het programma voor
komende maanden. Rudolf Nure-
i>v van het Royal Ballet in Loïiden,
l'aft wie Het Nationale Ballet in Lon-
|jn veel succes oogste, zon op de
iljeenkomst aanwezig zijn, maar
Ion het vliegveld van Londen vanwe-
pde mist niet verlaten.
Hopelijk zal hij wel als gast optre-
iii bij balletvoorstellingen in Sche-
rfnlngen op 14 december, Rotterdam
15 december en in Amsterdam op
15 en 17 december. De stukken die
pspeeld worden, zijn onder andere
,'MÜon Musagete' en .Petroesjka'.
iff 21 december wordt in de Stads-
ïiouwburg in Amsterdam de pre-
rère opgevoerd van een door Rudi
na Dantzig geschreven ballet op mu-
van Anton Web era. Het optre-
lin van het Nationale Ballet in
Londen is volgens de leiding in alle
opzichten een groot succes geweest.
Het heeft de verwachtingen met ze
ker tien procent overtroffen. ,Er is
thans alle aanleiding om dergelijke
voorstellingen in het buitenland op
deze wijze voort te zetten", zei de
heer Gerritsen, die reeds enkele aan
zijn ontstaan door de dure reis naar
de Britse hoofdstad gedekt zullen
worden door subsidies van het rijk en
de gemeente.
gevoerd over voorstellingen in
rijs en Venetië. Deze zullen echter
zonder medewerking van Nurejev
worden gegeven. Voorts zijn er moge
lijkheden voor een optreden in
Duitsland, Zwitserland en Spanje. De
kans is groot, dat de tekorten die
STIPENDIA EN
BEURZEN IN 1970
Op de ontwerp-begroting 1970 van
het ministerie van cultuur, recreatie
en maatschappelijk werk zijn voor
de beeldende kunsten een aantal pos
ten uitgetrokken voor stipendia-toe
lagen, studiereizen naar het buiten
land en tegemoetkomingen in de kos
ten van tentoonstellingen in het bui
tenland.
De stipendia-toelagen zijn bestemd
om zich gedurende enige tijd te kun
nen wijden aan de voortzetting van
het eigen werk of aan de uitwer
king van een bepaald project. Het
totaal beschikbare bedrag staat de
toekening toe van ongeveer 25 stipen
dia-toelagen, variërend van 3.000
tot ƒ6.000. Van het totaal voor stu
diereizen naar het buitenland beschik
bare bedrag kunnen ongeveer 30 stu
diebeurzen van maximaal 2.000 wor
den toegekend om zich in het bui
tenland nader te oriënteren, tentoon
stellingen te bezoeken of nieuwe in
drukken op te doen. In enkele ge
vallen kan voor de voortzetting van
een specifieke studie aan een bui
tenlands instituut een studiebeurs
worden verleend, als gedeeltelijke te
gemoetkoming in de studiekosten. In
principe kan deze beurs alleen wor
den toegekend voor een studie, die
in Nederlandn niet verricht kan wor
den, en aan iemand, die een Neder
landse opleiding heeft voltooid. Er
kan slechts maar een van deze drie
mogelijkheden tegelijk worden gesol
liciteerd. Verder kan de beeldende
kunstenaar, die alleen of met een
groep een tentoonstelling zal hou
den in een buitenlandse expositiege-
legehheid, in aanmerking komen voor
een tegemoetkoming in de kosten.
De toe te kennen subsidie zal mees
tal bestaan uit de transport- en ver
zekeringskosten of een gedeelte daar-
ÏBIJDAG12 DECEMBER 1
HILVERSUM-1
tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch
strijdlied. 7.23 Weekeind: jeugdpro
gramma. VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de
voorpagina. 8.15 ZO 135: gevarieerd
programma. 9.35-9.40 Waterstan
den). 10.30 Stereo: Tango rumba or
kest met zangsolisten. 11.00 Nieuws.
11.02 Wegwijs: tips voor trips en va
kantie. 11.10 Uit eigen huis: studio
opnamen exclusief gemaakt voor de
VARA. 11.25 Kroniek Verenigde Na
ties. 11.45 Stereo: Band of the Royal
Canadian Air Force (gr).
Mddag:
SOS: 12.00 Blik op de wereld: in-
toatief programma over proble-
:m van Europese integratie. Over-
üdsvoorlichting: 12.30 uitzending
s»:de landbouw. NOS: 12.40 Lichte
nramofoonmuziek. 12.50 Recht en
isht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA:
1511 Actualiteiten. 13.20 Voor de
üddenstand. 13.25 Stereo: Klassie-
lisymfonische muziek (gr.). NOS:
1130 Terug naar de aarde: lezing
bit natuur en landschapsbescher-
og. 15.00 Stereo: Aspecten van
ft kamermuziek: klassieke- en semi-
hssieke kamermuziek (opn.) 15.45
fensmo: toeristische informatie uit
iaën- en buitenland. VPRO: 16.00
ëP.O-Vrijdag: gevarieerd program-
u (16.00 Nieuws; 17.55 Medede
len.
Avond:
'300 Nieuws. 18.20 Uitzending van
ft Volkspartij voor Vrijheid en De-
Mratie; 19.30 Nieuws). Vara: 21.00
ereo: Radio Filharmonisch Orkest
net solist: klassieke en moderne mu-
«k, 22.40 Nieuws. 22.50 Mededelin-
lo. 22.55 Actualiteiten. 23.05 Stereo
.•TKtig weekend: licht gevarieerd pla-
Sprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
h'gen: VARA: 7.00 Nieuws en och-
Middag:
12.00 Van twaalf tot twee, gevari
eerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen ten behoeve
van land- cn tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Ra
den maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30
Stereo: Musiesta: licht muziekpro-.
gramma. TROS: 15.00 Stereo: ver-
zoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws
16.02 Disco-drive-in: showbusiness,
op de korrel genomen. 17.15 Sport-
kompas. 17.45 Actualiteiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
Wereldpanorama: wekelijkse beschou
wing. 19.10 Veel gevraagde gewijde
muziek (gr.) 19.40 Wijd als de we
reld: wekelijkse internationale ori
ëntatie in kerk, zending en oecume
ne. 19.50 Stereo: Licht vocaal en
semble met solisten. 20.05 Op het
weekend af: licht platenprogram-
ma. 21.10 Duivenstraat, hoorspel.
TROS: 22.00 Stereo: Iene Miene Mu
ze: nieuws over underground en west-
coast music. 22.30 Nieuws. 22.40
Tsjies Plies: licht programma. 23.15
Stereo: Toontje later: licht muziek
programma. 23.45 Actualiteiten.
23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10
Het Levende woord. 7J.5 Op het eer
ste gehoor: klassieke muziek (gr -
stereo). (Om 7.30 Nieuws; -7.32-7.'50
actualiteiten.) 8.00 Nieuws. 8.11
Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theolo
gische etherleergang. 9.35 Gymnas
tiek voor de huisvrouw. 9.45 Solis
tenkamer van vanmorgen. 10.55
lustraties. 10.25 Klassieke muziek,
uitgezocht door de gast in de Solis
tenkamer van vanmorgen, 10.25
Kunst- en vliegwerk: informatie over
actuele tentoonstellingen. 11.00 Nws.
11.02 De school in de huidige situatie,
lezing. 1L15 Solarium: een hoogte-
zonprogramma voor iedereen. ±11.55
Mededelingen.
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30.
(13.00 Nieuws) TROS: 14.00 Nieuws
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00
Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Actua
liteiten. 17.05-18.00 Zingende bougie:
platenprogramma voor automobilis
ten.
ZATERDAG
Morgen: KRO: 9.00 Nieuws. 9.02
Djinn: gevarieerd programma (10.00
en 11.00 Nieuws).
NEDERLAND-1
INOS-NOT) VAN WILSON TOT NIXON.
1135 uur:
6ECHARITAS.
BiOuur:
Pi'OS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
1100 uur:
PCBNAAL.
•105 uur:
(VARA-KLEUR) BELLEVUE.
p Blaaser en Wlm de Bie over kunst en kunste-
li&rs,
MüO uur:
S08) JOURNAAL.
«120 uur:
[VARA) DEPARTMENTS.
11.10 uur:
|P10N C.ARMIGGELT.
115 uur:
JOMXG KLANT.
135 uur:
®r»lAN EN MUIS.
talie Schmidt-Revue met Conny Stuart, Ton Len
den Elsje de Wijn.
'•15 uur:
{CHTER HET NIEUWS.
«5o uur:
JJTS) JOURNAAL.
«00 uur:
lULE.AC) PREHISTORIE.
21.10 uur:
(KLEUR) SCHOONMOEDERS.
21.35 uur:
FARCE MAJEURE.
Het satirisch programma van Alexander Pola.
21.55 uur:
DAG MEVROUW.
Woensdag 8 oktober werd in de Stadsschouwburg te
Amsterdam een speciale voorstelling gegeven ter ere
van Sonia Gaskell, vanwege haar afscheid als direc
trice van het Nationaal Ballet.
In de Stadsschouwburg werd toen voor het eerst het
door de NCRV vervaardigde, gefilmde huldeblijk ,Dag
mevrouw' vertoond.
Vanavond nog dezelfde film dan voor de kijkers.
,Dag mevrouw' werd samengesteld door David Ko
ning. Jan Huyskens filmde ervoor in Amerika, Oost
en West-Europa. Talrijke prominenten als Leonide
Mass ine, de grondlegger van het zogeheten symfoni
sche ballet, Ljubow Egorova, Gallna Ulanova, Serge
Lifar, Anton Dolin en Arnold Haskell geven in deze
film hun mening over mevrouw Gaskells persoonlijk
heid en artistieke betekenis. Ook haar opvolger bij
het Nationaal Ballet, Rudi van DamtzLg, verleende me
dewerking aan ,Dag mevrouw'.
22.45 uur:
KAST-KIJKEN.
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL.
BELGIE-NED.
KANAAL S/10
NEDERLAND-2
KANAAL 321
MS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
«00 uur:
'OURNAAL.
19.05 uur-
scala."
Ur.a^'3' V^ewbtfwrMtte, Weekeindtips, Parlemen-
19.30 uur:
m SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE.
«10 uur:
Jaakyvaterval.
jUU^PJpegraven in een jubileumprogramma.
JOS) JOURNAAL.
<0-2Q uur;
hdHUR) PSYCHOS POT.
ï)45 Rraak en karakterologie.
'"ER EN NU.
18.55 uur:
ZANDMANNETJE.
19.00 uur:
PROTESTANTISME.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.25 uur:
WOESTE HOOGTE.
Engelse tv-bewerking van het beroemde Brontë-ver-
haal .Wuthering Heights'.
22.00 uur:
JOURNAAL.
22.05 uur:
INSPRAAK '69.
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
BELGIë-FRANS.
18.35 Journaal; 18.40 Oscar, de petit merle; 19.00 Af
fiches; 19.25 Les Poucetofs; 19.30 Marie Plaisance;
20.00 Journaal; 20.30 Jean-Roch Coignet; 21.50 Zes
daagse; 22.20 Gesprekken, Franz Hellens; 23.00 Jour
naal.
FRANKKIJK-RIJSSEL.
12.30 Midi-Magazine; 13.00 Journaal: 18.15 Journaal:
18.20 Le schmilblic: 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Re
gionaal journaal: 19.25 Café du square; 19.45 Journaal;
20.20 Les enfants d'Edouard; 22.10 l'Ecran musical;
23.10 Journaal.
DE HONDERDACHTENTWINTIGSTE...
Van onze kunstredactie
Sinds Amerikaanse filmmakers in
1903 Sherlock Holmes voor dc eerste
maal hoofdfiguur maakten in een
uiteraard nog stomme film, zijn er
tientallen films over Sir Arthur Co-
nan Doyles befaamde speurder en
zijn vriend dr John H. Watson van
221 B. Baker Street, Londen gevolgd.
Om precies te zyn 127, waarbij dan
nog geen rekening is gehouden met
televisieseries, waarvan zoals bekend,
de VARA onlangs weer een recente
in Engeland heeft gekocht.
127 films is een respectabel aantal:
het zijn er meer dan over The Saint,
Charlie Chan, Hercule Poirot, Perry
Mason, Nick Carter, Bulldog Drum
mond, James Bond en nog wat van
die populaire speurders ooit tezamen
zijn gemaakt. Toch is de Amerikaan
se regisseur Billy Wilder in Enge
land momenteel welgemoed aan
een volgende Sherlock Holmes
film bezig. .Alleen maar omdat ik
denk, dat het een goede film kan wor
den. Dat is altijd mijn enige uit
gangspunt, bij iedere nieuwe film
die ik maak', antwoordt de 63 jaar
geleden in Wenen geboren, maar al
meer dan 35 jaar in Amerika wo
nende en werkende regisseur bijna
agressief, wanneer hem gevraagd
wordt naar zijn visie op de nieuwe
hausse in Sherlock Holmes-avontu
ren.
Duidelijk makend, dat hij niet van
plan is zijn kostbare tijd tussen
twee opnamen in de Pinewood stu
dios te vermorsen met nietszeggende
verklaringen gaat hij even vinnig
als terechtwijzend op dezelfde toon
door: ,Het is trouwens een volko
men misvatting, dat Sherlock Hol
mes momenteel weer ,in' is. Hij is
nooit ,uit' geweest. Iedere keer blijk
de schepping van Conan Doyle op
nieuw de meest universele, de meest
internationale van alle speurders te
zijn. Daarom ook hebben mr Dia
monds en ik ons al jaren tot Sherlock
Holmes aangetrokken gevoeld'.
Te\sl
Mr Diamond is Billy Wilders mede
auteur en associate producer I. A. L.
Diamond, mede-bouwer aan eeii groot
aantal gezamenlijke filmsuccessen
als ,Love in the afternoon', ,Some
like it hot', ,The apartment', ,One,
two, three', ,Irma la douce', ,Kiss
me slupid' en ,The fortune Cookie'.
Ook aan ,The private life of Sher
lock Holmes' werkt het tweetal
nauw samen en daarom ook is mr
Diamond bij iedere opname aanwe
zig, of die nu in de studio plaats
vindt of in Schotland, waar op
.Urquhart Castle' een belangrijk deel
van deze Sherlock Holmes-film is
gesitueerd.
Zeer nadrukkelijk aanwezig zelfs
naar de acteurs weten, want als een
van hen ook maar één woord anders
zegt, dan in de tekst staat, is mr
Diamond er bij om dat te corrige
ren. ,Er is geen enkele noodzaak om
aan onze teksten te veranderen', stelt
hij en Billy Wilder is het daar vol
mondig mee eens, .samen hebben wij
er twee jaar aan gewerkt. Nu hebben
wij de impressie, dat het zo goed is,
waarom zouden wij dan hier al ,im-
proviste zomaar wat gaan verande-
De acteurs weten dus waar zij aan
toe zijn: niet de eerste de beste ove
rigens, die acteurs in deze 128e
speelfilm rond het leven van Sherlock
Holmes en dr Watson. In die twee
rollen Robert Stephens en Colin
Blakely, naast hen onder andere
Christopher Lee, Irene Hand!, Gene
vieve Page, Tamara Toumanova en
Stanleij Holloway. En niet te ver
geten de kleine Engelse tv- en film-
actrice Mollie Maureen, die 's-mor-
gens vier uur voor alle andere mede
werkers aan de film moet opstaan,
omdat het zolang duurt, voor men
haar bij de make-up-afdeling heeft
omgetoverd in een wel zeer treffende
Queen Victoria. Want die speelt een
belangrijke rol in deze film, waar
van Billy Wilder overigens het ver
haal niet wil onthullen.
Wat hij wel wil is, terwijl even ver
derop tegen het Schotse decor in
een van de reusachtige Pinewood-
hallen de volgende scene in gereed
heid wordt gebracht, nog wat over
de film in het algemeen praten.
Want dat is voor hem duidelijk
meer dan een metier, waarin hij een
grote carrière heeft gemaakt: het is
een groot deel van zijn leven en het
beheerst zijn denken volledig. Het
kleine hoedje achter op de grijze,
kortgegolfde haren, de zoveelste si
garet van de dag opstekend en over
zijn bril loerena als hij meent dat
er ergens op de set iets gebeurt,
waarvan hij niet op de hoogte is,
spreekt hij enthousiast over de ge
weldige belangstelling die de jeugd
over de hele wereld weer voor de
film aan de dag legt. .Praten die
jongeren over een ander soort film
dan wij? Wie zegt die nonsens? Ik
ken maar twee soorten films: goede
en slechte. Voor de rest zijn wij al
lemaal met hetzelfde bezig, hier op
de set, in de studio's over de hele
wereld, in de cineclubs, aan de uni
versiteiten en noem maar op.
Ik kan die verheugende belangstel
ling vooral ook afmeten aan het aan
tal uitnodigingen dat ik krijg om te
komen praten, om te komen discus
siëren met jongeren. Hoe dat komt?
Vroeger wilden jongens brandweer
man worden of tramconducteur of
cowboy, nu beleven wij de tijd, dat
ledereen met een filmcamera aan de
slag wil. Is dat niet enorm? Het be
tekent dat men eindelijk begint in
te zien, dat films de meest universele
van alle kunstvormen is-. Laten wij
Kever zeggen kan zijn'.
Onverbiddelijk
Namen noemen wil Billy Wilder
niet, maar zich duidelijk verheugen
over de opbloei van de jonge Ameri
kaanse film doet hij wel: ,Er is een
aantal jongereD aan de gang, die wat
ln hun mars hebben, en dat is maar
goed ook, want met 6lechte films
kom Je bij het steeds intelligenter
geworden publiek niet ver meer. Wat
je ze vroeger allemaal kon voorze.-
tern, slikken ze nu echt niet meer".
dat hij begrijpelijkerwijs wel vaker
berijdt: tenslotte werkte hij, als
journalist uit Wenen naar Berlijn
gekomen, maar al In 1929 de Babels-
berger UFA-studio's ingestapt, aan
de Duitse film mee in een periode,
toen die nog wat betekende. .Nu
stelt die Duitse film niets meer voor.'
is zijn keiharde mening. .En films
van buiten Duitsland worden er ka
pot gemaakt door een onnozele na-
synenronisatie. Uit het eerste boek
je van de cursus ,How te kiU pictu
res'... wat die Duitse filmindustrie
betreft: de verloren jaren onder Hit-
Ier halen ze nooit meer in'.
Hij zegt het hard en onverbiddelijk
en het is duidelijk, dat de Duitsers in
de man, die direct na de machtsover
name van de Nazi's via Frankrijk
naar de Verenigde Staten trok, niet
direct een groot"vriend hebben. Maar
toch houdt Billy Wilder het gebeu
ren in dat Duitsland, dat eens zijn
tweede vaderland scheen te worden,
nog altijd nauwkeurig in het oog:
.Soms kan ik ze opeen3 wel weer
aardig vinden... als lk mij realiseer
hoe zij Herr Von Thadden de voet
dwars gezet hebben bijvoorbeeld'.
(ADVERTENTIE)
YAMAHA
'S WERELDS GROOTSTE FABRIEK VAN MUZIEKINSTRUMENTEN.
250.000 PIANO'S, VLEUGELS
EN ELEKTRONISCHE ORGELS
VERLATEN DIT JAAR DE FABRIEKEN.
IMPORTRICE:
J.D0MPN.V.
AMSTERDAM
Gebr. Van Damme, piano- en orgelhandel
LANGE NOORDSTRAAT 16 - MIDDELBURG
G. A. Goldschmeding's piano- en orgelhandel NV
LANGE KERKSTRAAT 41 - GOES
40-105
,Neem jij de riemen maar, jong',
sprak de visser. ,Dan gooi ik intus
sen het net uit. Kalm roeien. Niet
te hard, niet te langzaam. En geen
kabaal maken. Daar schrikken de
vissen van'.
Panda deed z'n uiterste best. Hij
liet de roeispanen voorzichtig neer
komen en koerste langzaam naar de
plek toe waar hij Joris het laatst
had gezien.
,Hier ergens moet hij toch zijn ver
dwenen mompelde hij. ,Maar ik
kan hem niet meer vinden. Wat jam
mer is dat nou. Ik had zo graag wil
len weten wat hij onder water uit
spookte
Verder kwam hij niet met zijn ge
dachten. De visser slaakte een kreet
en begon uit alle macht aan het net
te trekken.
,Ik weet niet wat ik te pakken heb!'
riep hij. ,Maar het is de grootste
vangst van m'n leven. Moet je het
zien spartelen! Alle bruinvissen-nog-
an-toe! Kom me eens helpen, jong!'
Maar voordat Panda een beweging
kon maken, kwam de
deeltelïjk boven water
FEUILLETON
DOOR AN RUTGERS VAN DER LOEF;
15
,Ik heb daar vroeger nooit zo op ge
let', mompelde hij stuntelig, maar
meteen wilde hij deze woorden wel
weer inslikken. Hij wilde interes
sante dingen zeggen, hij wilde dat
zij naar hem zou luisteren, maar
niets, hoegenaamd niets schoot hem
te binnen.
,Ik zou wel eens heel vroeg in de
ochtend met een vissersboot willen
uitvaren', verklaarde het meisje, ter
wij! zij heel even de blik van haar
grote, blauwe violette ogen in de
zijne liet rusten. Donald had een al
leraangenaamste gewaarwording en
antwoordde: ,Dat Kan ik misschien
wel voor je in orde maken'. Hij
dacht aan Èd Johnson en knikte Cla
ra bemoedigend toe. Maar zij keek
al weer naar de kleurige kustlijn en
riep verrukt: .O nee maar kijk toch
eens, dat snoezige witte kerkje daar
boven op die heuvel met die grote
bomen eromheen!'
Meneer Washington had er inmiddels
al ruimschoots genoeg van. Minach
tend keek hij naar het role poppetje
op de voorplecht. .We gaan terug',
kondigde hij aan. .Celia kan me niet
langer missen met al het werk dat
nog gedaan moet worden'.
Donald had hem bijna onhebbelijk
toegevoegd: ,Daar maak je je anders
niet zo druk om!' Maar nu hield hij
zich in, om Clara.
Het was een genot haar weer uit de
boot te mogen helpen en het was
een nog groter genot langzaam naast
haar ae heuvel naar grootmoeders
huis op te mogen wandelen, met
Washington achter hen aan. Clara
babbelde en lachte met haar wellui
dende hoge meisjestem en maakte
sprongetjes en plukte iets, dat zij
eerst hem en daarna zichzelf onder
de neus hield.
.Lekker?'
Donald kon nauwelijks antwoorden
van verrukking. Dit was nu liefde
de echte liefde. Hij begreep wel dat
hij nog jong was, maar daar bekom
merde hij zich niet om. Dat zij ou
der was dan hij, deed er ook niet toe.
Hij vroeg voorlopig niets anders dan
zo naast haar te mogen 'lopen in de
verrukking van her ogenblik.
,Ik kan uit die jongen niet wijs', ze;
Celia. terwijl ze bevreemd haar hoofd
schudde. .Trekt hij het zich nu aan.
dat hij er niet bij mag zijn, of niet?'
Haar man haalde zijn schouders op.
Hij zat met lang uitgestrekte benen
op een keukenstoel en peuterde zijn
nagels schoon.
.Doe dat ergens anders,' zei Celia, die
een abrikozentaart aan het versie
ren was. .En wat die jongen betreft
dat schaap heeft geen vader en
moeder. Je zou best een beetje vrien
delijker tegen hem kunnen zijn'.
.Ieder rijn eigen zorgen', zei meneer
Washington.
.Een mooie boel zou dat in de we
reld worden. a!s iedereen er zo over
dacht', mopperde Celia kwaad en zij
drukte zo hard op de roomspuit. dat
er een veel te grote klodder op de
taart belandde. Handig pikte zij de
overvloedige slagroom er met een le
pel af en wilde die juist naar haar
mond brengen, toen zij zich bedacht.
.Je lijn,' merkte Washington overbo
dig op.
.Stuk akeligheid', zei Celia.
Donald liep ondertussen met zijn
handen diep in zijn broekzakken be
graven door de tuin. Hij wilde achter
het huls een plekje zoeken, vanwaar
hij goed naar binnen kon kijken. De
maan was nieuw en de nacht welis
waar zoel, maar vrij donker. Er leek
regen in de lucht te hangen, het gras
was vochtig.
Telkens scheerden de lichtbundels
van een paar koplampen over het
terrein, wanneer weer een auto met
gasten naar boven kwam gereden.
Het kleine parkeerterrein tussen de
wilde appelbomen achter de garage
stond al vol. Een wildeman had zelfs
zijn wagen zowat tussen de kruis
bessen gereden. En grootmoeder was
zo trots op haar kruisbessen, net als
op de grote, gekweekte bosbessen die
zij rondom had laten aanplanten.
.Au!' Donald, die zich een weg door
de struiken baande, omdat hij niet
gezien wilde worden, had zijn gezicht
geschramd aan de rank van een ege
lantier.
Daar kwam weer een auto met gro
te lichten aan. Hij bukte zich. De
motor werd afgezet, er klonken stem
men en twee portieren werden dicht
gegooid. Wie zouden dat nu weer
zijn? De meeste gasten kwamen van
de grote buitenhuizen hier op het
eiland, maar ook uit Boston en zelfs
helemaal uit New York kwamen ze
voor grootmoeders partij naar het
noorden gereden. Hem niet gezien,
hoor! Al had zij hem er bij willen
hebben, dan had hij het nog niet ge
daan!
(Wordt vervolgd)
NUKEXEV
CAROL DAY F^dzocabcu
vnnub uni HUIL MAAB EEMS H
door KENNETH lUT) DAT LUCHT"
INNSI OP!
maakjeniét^-,
s=ö'Ul^S3yOHGEBUS"!; CABOL,
WAMT DAT MOOiS
55^ GAATNiETDOOB! HETSE-
•y HELE SESP3SK STAAT OP DE
EAHD EN MAE1KADES WACHT
EETi WAEME OHTVAJHSST, REKEN
DAAS 2=1