1UI-WMU Billy Wilder maakt weer een Sherlock Holmes-film donald Liever géén rotte tomaten voor Het Nationale Ballet PANDA EN HET TOVERRECEPT VRIJDAG 12 DECEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 fljnel de artistieke als de zakelijke yding van het Nationale Ballet zijn van mening, dat het huidige reper toire voor .cultureel protesterende' longeren geen aanleiding kan zijn tot verstoringen van voorstellingen zoals dit onlangs by het Concertgebouw- (ikest en de Nederlandse Comedie voorgevallen. Zij zijn niet bevreesd ioor de waarschuwingen van actie- poepen als de .Notenkraker', die heb- kn gedreigd dat ook Het Nationale 5illct een beurt zal krijgen, gat men toch tot actie over, dan dit geen verwijt tegen de samen- ürtiing van ons repertoire', zegt mr. j. L. Gerritsen,n zakelijk leider van Pt ballet. ,Wij hebben voldoende mo- ;»roe stukken op ons programma', 't Gooien bijvoorbeeld met tomaten, ba- •men of ander fruit zou echter ten •erste betreuren, omdat de ballet- jiasers en -danseressen bijzonder ,-Htsbaar zijn tijdens een voorstel- .Toneelspelers kunnen door der- «fijlce smijtpartijen hoogstens een iine verwonding oplopen en bij een Kivest kunnen de instrumenten wor- £d beschadigd, maar balletdansers u -danseressen kunnen tijdens de las gemakkelijk uitglijden en door l® val voor hun leven ongeschikt sorden voor het ballet'. Mr. Gerritsen sprak echter op de Nrste plaats ter gelegenheid van het vplreden van Het Nationale Ballet a Engeland en het programma voor komende maanden. Rudolf Nure- i>v van het Royal Ballet in Loïiden, l'aft wie Het Nationale Ballet in Lon- |jn veel succes oogste, zon op de iljeenkomst aanwezig zijn, maar Ion het vliegveld van Londen vanwe- pde mist niet verlaten. Hopelijk zal hij wel als gast optre- iii bij balletvoorstellingen in Sche- rfnlngen op 14 december, Rotterdam 15 december en in Amsterdam op 15 en 17 december. De stukken die pspeeld worden, zijn onder andere ,'MÜon Musagete' en .Petroesjka'. iff 21 december wordt in de Stads- ïiouwburg in Amsterdam de pre- rère opgevoerd van een door Rudi na Dantzig geschreven ballet op mu- van Anton Web era. Het optre- lin van het Nationale Ballet in Londen is volgens de leiding in alle opzichten een groot succes geweest. Het heeft de verwachtingen met ze ker tien procent overtroffen. ,Er is thans alle aanleiding om dergelijke voorstellingen in het buitenland op deze wijze voort te zetten", zei de heer Gerritsen, die reeds enkele aan zijn ontstaan door de dure reis naar de Britse hoofdstad gedekt zullen worden door subsidies van het rijk en de gemeente. gevoerd over voorstellingen in rijs en Venetië. Deze zullen echter zonder medewerking van Nurejev worden gegeven. Voorts zijn er moge lijkheden voor een optreden in Duitsland, Zwitserland en Spanje. De kans is groot, dat de tekorten die STIPENDIA EN BEURZEN IN 1970 Op de ontwerp-begroting 1970 van het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk zijn voor de beeldende kunsten een aantal pos ten uitgetrokken voor stipendia-toe lagen, studiereizen naar het buiten land en tegemoetkomingen in de kos ten van tentoonstellingen in het bui tenland. De stipendia-toelagen zijn bestemd om zich gedurende enige tijd te kun nen wijden aan de voortzetting van het eigen werk of aan de uitwer king van een bepaald project. Het totaal beschikbare bedrag staat de toekening toe van ongeveer 25 stipen dia-toelagen, variërend van 3.000 tot ƒ6.000. Van het totaal voor stu diereizen naar het buitenland beschik bare bedrag kunnen ongeveer 30 stu diebeurzen van maximaal 2.000 wor den toegekend om zich in het bui tenland nader te oriënteren, tentoon stellingen te bezoeken of nieuwe in drukken op te doen. In enkele ge vallen kan voor de voortzetting van een specifieke studie aan een bui tenlands instituut een studiebeurs worden verleend, als gedeeltelijke te gemoetkoming in de studiekosten. In principe kan deze beurs alleen wor den toegekend voor een studie, die in Nederlandn niet verricht kan wor den, en aan iemand, die een Neder landse opleiding heeft voltooid. Er kan slechts maar een van deze drie mogelijkheden tegelijk worden gesol liciteerd. Verder kan de beeldende kunstenaar, die alleen of met een groep een tentoonstelling zal hou den in een buitenlandse expositiege- legehheid, in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten. De toe te kennen subsidie zal mees tal bestaan uit de transport- en ver zekeringskosten of een gedeelte daar- ÏBIJDAG12 DECEMBER 1 HILVERSUM-1 tendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Weekeind: jeugdpro gramma. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 ZO 135: gevarieerd programma. 9.35-9.40 Waterstan den). 10.30 Stereo: Tango rumba or kest met zangsolisten. 11.00 Nieuws. 11.02 Wegwijs: tips voor trips en va kantie. 11.10 Uit eigen huis: studio opnamen exclusief gemaakt voor de VARA. 11.25 Kroniek Verenigde Na ties. 11.45 Stereo: Band of the Royal Canadian Air Force (gr). Mddag: SOS: 12.00 Blik op de wereld: in- toatief programma over proble- :m van Europese integratie. Over- üdsvoorlichting: 12.30 uitzending s»:de landbouw. NOS: 12.40 Lichte nramofoonmuziek. 12.50 Recht en isht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 1511 Actualiteiten. 13.20 Voor de üddenstand. 13.25 Stereo: Klassie- lisymfonische muziek (gr.). NOS: 1130 Terug naar de aarde: lezing bit natuur en landschapsbescher- og. 15.00 Stereo: Aspecten van ft kamermuziek: klassieke- en semi- hssieke kamermuziek (opn.) 15.45 fensmo: toeristische informatie uit iaën- en buitenland. VPRO: 16.00 ëP.O-Vrijdag: gevarieerd program- u (16.00 Nieuws; 17.55 Medede len. Avond: '300 Nieuws. 18.20 Uitzending van ft Volkspartij voor Vrijheid en De- Mratie; 19.30 Nieuws). Vara: 21.00 ereo: Radio Filharmonisch Orkest net solist: klassieke en moderne mu- «k, 22.40 Nieuws. 22.50 Mededelin- lo. 22.55 Actualiteiten. 23.05 Stereo .•TKtig weekend: licht gevarieerd pla- Sprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG h'gen: VARA: 7.00 Nieuws en och- Middag: 12.00 Van twaalf tot twee, gevari eerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen ten behoeve van land- cn tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Ra den maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Musiesta: licht muziekpro-. gramma. TROS: 15.00 Stereo: ver- zoekplatenprogramma. 16.00 Nieuws 16.02 Disco-drive-in: showbusiness, op de korrel genomen. 17.15 Sport- kompas. 17.45 Actualiteiten. Avond: NCRV: 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Wereldpanorama: wekelijkse beschou wing. 19.10 Veel gevraagde gewijde muziek (gr.) 19.40 Wijd als de we reld: wekelijkse internationale ori ëntatie in kerk, zending en oecume ne. 19.50 Stereo: Licht vocaal en semble met solisten. 20.05 Op het weekend af: licht platenprogram- ma. 21.10 Duivenstraat, hoorspel. TROS: 22.00 Stereo: Iene Miene Mu ze: nieuws over underground en west- coast music. 22.30 Nieuws. 22.40 Tsjies Plies: licht programma. 23.15 Stereo: Toontje later: licht muziek programma. 23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het Levende woord. 7J.5 Op het eer ste gehoor: klassieke muziek (gr - stereo). (Om 7.30 Nieuws; -7.32-7.'50 actualiteiten.) 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theolo gische etherleergang. 9.35 Gymnas tiek voor de huisvrouw. 9.45 Solis tenkamer van vanmorgen. 10.55 lustraties. 10.25 Klassieke muziek, uitgezocht door de gast in de Solis tenkamer van vanmorgen, 10.25 Kunst- en vliegwerk: informatie over actuele tentoonstellingen. 11.00 Nws. 11.02 De school in de huidige situatie, lezing. 1L15 Solarium: een hoogte- zonprogramma voor iedereen. ±11.55 Mededelingen. Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws) TROS: 14.00 Nieuws 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Actua liteiten. 17.05-18.00 Zingende bougie: platenprogramma voor automobilis ten. ZATERDAG Morgen: KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuws). NEDERLAND-1 INOS-NOT) VAN WILSON TOT NIXON. 1135 uur: 6ECHARITAS. BiOuur: Pi'OS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 1100 uur: PCBNAAL. •105 uur: (VARA-KLEUR) BELLEVUE. p Blaaser en Wlm de Bie over kunst en kunste- li&rs, MüO uur: S08) JOURNAAL. «120 uur: [VARA) DEPARTMENTS. 11.10 uur: |P10N C.ARMIGGELT. 115 uur: JOMXG KLANT. 135 uur: ®r»lAN EN MUIS. talie Schmidt-Revue met Conny Stuart, Ton Len den Elsje de Wijn. '•15 uur: {CHTER HET NIEUWS. «5o uur: JJTS) JOURNAAL. «00 uur: lULE.AC) PREHISTORIE. 21.10 uur: (KLEUR) SCHOONMOEDERS. 21.35 uur: FARCE MAJEURE. Het satirisch programma van Alexander Pola. 21.55 uur: DAG MEVROUW. Woensdag 8 oktober werd in de Stadsschouwburg te Amsterdam een speciale voorstelling gegeven ter ere van Sonia Gaskell, vanwege haar afscheid als direc trice van het Nationaal Ballet. In de Stadsschouwburg werd toen voor het eerst het door de NCRV vervaardigde, gefilmde huldeblijk ,Dag mevrouw' vertoond. Vanavond nog dezelfde film dan voor de kijkers. ,Dag mevrouw' werd samengesteld door David Ko ning. Jan Huyskens filmde ervoor in Amerika, Oost en West-Europa. Talrijke prominenten als Leonide Mass ine, de grondlegger van het zogeheten symfoni sche ballet, Ljubow Egorova, Gallna Ulanova, Serge Lifar, Anton Dolin en Arnold Haskell geven in deze film hun mening over mevrouw Gaskells persoonlijk heid en artistieke betekenis. Ook haar opvolger bij het Nationaal Ballet, Rudi van DamtzLg, verleende me dewerking aan ,Dag mevrouw'. 22.45 uur: KAST-KIJKEN. 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL. BELGIE-NED. KANAAL S/10 NEDERLAND-2 KANAAL 321 MS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. «00 uur: 'OURNAAL. 19.05 uur- scala." Ur.a^'3' V^ewbtfwrMtte, Weekeindtips, Parlemen- 19.30 uur: m SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE. «10 uur: Jaakyvaterval. jUU^PJpegraven in een jubileumprogramma. JOS) JOURNAAL. <0-2Q uur; hdHUR) PSYCHOS POT. ï)45 Rraak en karakterologie. '"ER EN NU. 18.55 uur: ZANDMANNETJE. 19.00 uur: PROTESTANTISME. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.25 uur: WOESTE HOOGTE. Engelse tv-bewerking van het beroemde Brontë-ver- haal .Wuthering Heights'. 22.00 uur: JOURNAAL. 22.05 uur: INSPRAAK '69. FRANSTALIGE PROGRAMMA'S BELGIë-FRANS. 18.35 Journaal; 18.40 Oscar, de petit merle; 19.00 Af fiches; 19.25 Les Poucetofs; 19.30 Marie Plaisance; 20.00 Journaal; 20.30 Jean-Roch Coignet; 21.50 Zes daagse; 22.20 Gesprekken, Franz Hellens; 23.00 Jour naal. FRANKKIJK-RIJSSEL. 12.30 Midi-Magazine; 13.00 Journaal: 18.15 Journaal: 18.20 Le schmilblic: 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Re gionaal journaal: 19.25 Café du square; 19.45 Journaal; 20.20 Les enfants d'Edouard; 22.10 l'Ecran musical; 23.10 Journaal. DE HONDERDACHTENTWINTIGSTE... Van onze kunstredactie Sinds Amerikaanse filmmakers in 1903 Sherlock Holmes voor dc eerste maal hoofdfiguur maakten in een uiteraard nog stomme film, zijn er tientallen films over Sir Arthur Co- nan Doyles befaamde speurder en zijn vriend dr John H. Watson van 221 B. Baker Street, Londen gevolgd. Om precies te zyn 127, waarbij dan nog geen rekening is gehouden met televisieseries, waarvan zoals bekend, de VARA onlangs weer een recente in Engeland heeft gekocht. 127 films is een respectabel aantal: het zijn er meer dan over The Saint, Charlie Chan, Hercule Poirot, Perry Mason, Nick Carter, Bulldog Drum mond, James Bond en nog wat van die populaire speurders ooit tezamen zijn gemaakt. Toch is de Amerikaan se regisseur Billy Wilder in Enge land momenteel welgemoed aan een volgende Sherlock Holmes film bezig. .Alleen maar omdat ik denk, dat het een goede film kan wor den. Dat is altijd mijn enige uit gangspunt, bij iedere nieuwe film die ik maak', antwoordt de 63 jaar geleden in Wenen geboren, maar al meer dan 35 jaar in Amerika wo nende en werkende regisseur bijna agressief, wanneer hem gevraagd wordt naar zijn visie op de nieuwe hausse in Sherlock Holmes-avontu ren. Duidelijk makend, dat hij niet van plan is zijn kostbare tijd tussen twee opnamen in de Pinewood stu dios te vermorsen met nietszeggende verklaringen gaat hij even vinnig als terechtwijzend op dezelfde toon door: ,Het is trouwens een volko men misvatting, dat Sherlock Hol mes momenteel weer ,in' is. Hij is nooit ,uit' geweest. Iedere keer blijk de schepping van Conan Doyle op nieuw de meest universele, de meest internationale van alle speurders te zijn. Daarom ook hebben mr Dia monds en ik ons al jaren tot Sherlock Holmes aangetrokken gevoeld'. Te\sl Mr Diamond is Billy Wilders mede auteur en associate producer I. A. L. Diamond, mede-bouwer aan eeii groot aantal gezamenlijke filmsuccessen als ,Love in the afternoon', ,Some like it hot', ,The apartment', ,One, two, three', ,Irma la douce', ,Kiss me slupid' en ,The fortune Cookie'. Ook aan ,The private life of Sher lock Holmes' werkt het tweetal nauw samen en daarom ook is mr Diamond bij iedere opname aanwe zig, of die nu in de studio plaats vindt of in Schotland, waar op .Urquhart Castle' een belangrijk deel van deze Sherlock Holmes-film is gesitueerd. Zeer nadrukkelijk aanwezig zelfs naar de acteurs weten, want als een van hen ook maar één woord anders zegt, dan in de tekst staat, is mr Diamond er bij om dat te corrige ren. ,Er is geen enkele noodzaak om aan onze teksten te veranderen', stelt hij en Billy Wilder is het daar vol mondig mee eens, .samen hebben wij er twee jaar aan gewerkt. Nu hebben wij de impressie, dat het zo goed is, waarom zouden wij dan hier al ,im- proviste zomaar wat gaan verande- De acteurs weten dus waar zij aan toe zijn: niet de eerste de beste ove rigens, die acteurs in deze 128e speelfilm rond het leven van Sherlock Holmes en dr Watson. In die twee rollen Robert Stephens en Colin Blakely, naast hen onder andere Christopher Lee, Irene Hand!, Gene vieve Page, Tamara Toumanova en Stanleij Holloway. En niet te ver geten de kleine Engelse tv- en film- actrice Mollie Maureen, die 's-mor- gens vier uur voor alle andere mede werkers aan de film moet opstaan, omdat het zolang duurt, voor men haar bij de make-up-afdeling heeft omgetoverd in een wel zeer treffende Queen Victoria. Want die speelt een belangrijke rol in deze film, waar van Billy Wilder overigens het ver haal niet wil onthullen. Wat hij wel wil is, terwijl even ver derop tegen het Schotse decor in een van de reusachtige Pinewood- hallen de volgende scene in gereed heid wordt gebracht, nog wat over de film in het algemeen praten. Want dat is voor hem duidelijk meer dan een metier, waarin hij een grote carrière heeft gemaakt: het is een groot deel van zijn leven en het beheerst zijn denken volledig. Het kleine hoedje achter op de grijze, kortgegolfde haren, de zoveelste si garet van de dag opstekend en over zijn bril loerena als hij meent dat er ergens op de set iets gebeurt, waarvan hij niet op de hoogte is, spreekt hij enthousiast over de ge weldige belangstelling die de jeugd over de hele wereld weer voor de film aan de dag legt. .Praten die jongeren over een ander soort film dan wij? Wie zegt die nonsens? Ik ken maar twee soorten films: goede en slechte. Voor de rest zijn wij al lemaal met hetzelfde bezig, hier op de set, in de studio's over de hele wereld, in de cineclubs, aan de uni versiteiten en noem maar op. Ik kan die verheugende belangstel ling vooral ook afmeten aan het aan tal uitnodigingen dat ik krijg om te komen praten, om te komen discus siëren met jongeren. Hoe dat komt? Vroeger wilden jongens brandweer man worden of tramconducteur of cowboy, nu beleven wij de tijd, dat ledereen met een filmcamera aan de slag wil. Is dat niet enorm? Het be tekent dat men eindelijk begint in te zien, dat films de meest universele van alle kunstvormen is-. Laten wij Kever zeggen kan zijn'. Onverbiddelijk Namen noemen wil Billy Wilder niet, maar zich duidelijk verheugen over de opbloei van de jonge Ameri kaanse film doet hij wel: ,Er is een aantal jongereD aan de gang, die wat ln hun mars hebben, en dat is maar goed ook, want met 6lechte films kom Je bij het steeds intelligenter geworden publiek niet ver meer. Wat je ze vroeger allemaal kon voorze.- tern, slikken ze nu echt niet meer". dat hij begrijpelijkerwijs wel vaker berijdt: tenslotte werkte hij, als journalist uit Wenen naar Berlijn gekomen, maar al In 1929 de Babels- berger UFA-studio's ingestapt, aan de Duitse film mee in een periode, toen die nog wat betekende. .Nu stelt die Duitse film niets meer voor.' is zijn keiharde mening. .En films van buiten Duitsland worden er ka pot gemaakt door een onnozele na- synenronisatie. Uit het eerste boek je van de cursus ,How te kiU pictu res'... wat die Duitse filmindustrie betreft: de verloren jaren onder Hit- Ier halen ze nooit meer in'. Hij zegt het hard en onverbiddelijk en het is duidelijk, dat de Duitsers in de man, die direct na de machtsover name van de Nazi's via Frankrijk naar de Verenigde Staten trok, niet direct een groot"vriend hebben. Maar toch houdt Billy Wilder het gebeu ren in dat Duitsland, dat eens zijn tweede vaderland scheen te worden, nog altijd nauwkeurig in het oog: .Soms kan ik ze opeen3 wel weer aardig vinden... als lk mij realiseer hoe zij Herr Von Thadden de voet dwars gezet hebben bijvoorbeeld'. (ADVERTENTIE) YAMAHA 'S WERELDS GROOTSTE FABRIEK VAN MUZIEKINSTRUMENTEN. 250.000 PIANO'S, VLEUGELS EN ELEKTRONISCHE ORGELS VERLATEN DIT JAAR DE FABRIEKEN. IMPORTRICE: J.D0MPN.V. AMSTERDAM Gebr. Van Damme, piano- en orgelhandel LANGE NOORDSTRAAT 16 - MIDDELBURG G. A. Goldschmeding's piano- en orgelhandel NV LANGE KERKSTRAAT 41 - GOES 40-105 ,Neem jij de riemen maar, jong', sprak de visser. ,Dan gooi ik intus sen het net uit. Kalm roeien. Niet te hard, niet te langzaam. En geen kabaal maken. Daar schrikken de vissen van'. Panda deed z'n uiterste best. Hij liet de roeispanen voorzichtig neer komen en koerste langzaam naar de plek toe waar hij Joris het laatst had gezien. ,Hier ergens moet hij toch zijn ver dwenen mompelde hij. ,Maar ik kan hem niet meer vinden. Wat jam mer is dat nou. Ik had zo graag wil len weten wat hij onder water uit spookte Verder kwam hij niet met zijn ge dachten. De visser slaakte een kreet en begon uit alle macht aan het net te trekken. ,Ik weet niet wat ik te pakken heb!' riep hij. ,Maar het is de grootste vangst van m'n leven. Moet je het zien spartelen! Alle bruinvissen-nog- an-toe! Kom me eens helpen, jong!' Maar voordat Panda een beweging kon maken, kwam de deeltelïjk boven water FEUILLETON DOOR AN RUTGERS VAN DER LOEF; 15 ,Ik heb daar vroeger nooit zo op ge let', mompelde hij stuntelig, maar meteen wilde hij deze woorden wel weer inslikken. Hij wilde interes sante dingen zeggen, hij wilde dat zij naar hem zou luisteren, maar niets, hoegenaamd niets schoot hem te binnen. ,Ik zou wel eens heel vroeg in de ochtend met een vissersboot willen uitvaren', verklaarde het meisje, ter wij! zij heel even de blik van haar grote, blauwe violette ogen in de zijne liet rusten. Donald had een al leraangenaamste gewaarwording en antwoordde: ,Dat Kan ik misschien wel voor je in orde maken'. Hij dacht aan Èd Johnson en knikte Cla ra bemoedigend toe. Maar zij keek al weer naar de kleurige kustlijn en riep verrukt: .O nee maar kijk toch eens, dat snoezige witte kerkje daar boven op die heuvel met die grote bomen eromheen!' Meneer Washington had er inmiddels al ruimschoots genoeg van. Minach tend keek hij naar het role poppetje op de voorplecht. .We gaan terug', kondigde hij aan. .Celia kan me niet langer missen met al het werk dat nog gedaan moet worden'. Donald had hem bijna onhebbelijk toegevoegd: ,Daar maak je je anders niet zo druk om!' Maar nu hield hij zich in, om Clara. Het was een genot haar weer uit de boot te mogen helpen en het was een nog groter genot langzaam naast haar ae heuvel naar grootmoeders huis op te mogen wandelen, met Washington achter hen aan. Clara babbelde en lachte met haar wellui dende hoge meisjestem en maakte sprongetjes en plukte iets, dat zij eerst hem en daarna zichzelf onder de neus hield. .Lekker?' Donald kon nauwelijks antwoorden van verrukking. Dit was nu liefde de echte liefde. Hij begreep wel dat hij nog jong was, maar daar bekom merde hij zich niet om. Dat zij ou der was dan hij, deed er ook niet toe. Hij vroeg voorlopig niets anders dan zo naast haar te mogen 'lopen in de verrukking van her ogenblik. ,Ik kan uit die jongen niet wijs', ze; Celia. terwijl ze bevreemd haar hoofd schudde. .Trekt hij het zich nu aan. dat hij er niet bij mag zijn, of niet?' Haar man haalde zijn schouders op. Hij zat met lang uitgestrekte benen op een keukenstoel en peuterde zijn nagels schoon. .Doe dat ergens anders,' zei Celia, die een abrikozentaart aan het versie ren was. .En wat die jongen betreft dat schaap heeft geen vader en moeder. Je zou best een beetje vrien delijker tegen hem kunnen zijn'. .Ieder rijn eigen zorgen', zei meneer Washington. .Een mooie boel zou dat in de we reld worden. a!s iedereen er zo over dacht', mopperde Celia kwaad en zij drukte zo hard op de roomspuit. dat er een veel te grote klodder op de taart belandde. Handig pikte zij de overvloedige slagroom er met een le pel af en wilde die juist naar haar mond brengen, toen zij zich bedacht. .Je lijn,' merkte Washington overbo dig op. .Stuk akeligheid', zei Celia. Donald liep ondertussen met zijn handen diep in zijn broekzakken be graven door de tuin. Hij wilde achter het huls een plekje zoeken, vanwaar hij goed naar binnen kon kijken. De maan was nieuw en de nacht welis waar zoel, maar vrij donker. Er leek regen in de lucht te hangen, het gras was vochtig. Telkens scheerden de lichtbundels van een paar koplampen over het terrein, wanneer weer een auto met gasten naar boven kwam gereden. Het kleine parkeerterrein tussen de wilde appelbomen achter de garage stond al vol. Een wildeman had zelfs zijn wagen zowat tussen de kruis bessen gereden. En grootmoeder was zo trots op haar kruisbessen, net als op de grote, gekweekte bosbessen die zij rondom had laten aanplanten. .Au!' Donald, die zich een weg door de struiken baande, omdat hij niet gezien wilde worden, had zijn gezicht geschramd aan de rank van een ege lantier. Daar kwam weer een auto met gro te lichten aan. Hij bukte zich. De motor werd afgezet, er klonken stem men en twee portieren werden dicht gegooid. Wie zouden dat nu weer zijn? De meeste gasten kwamen van de grote buitenhuizen hier op het eiland, maar ook uit Boston en zelfs helemaal uit New York kwamen ze voor grootmoeders partij naar het noorden gereden. Hem niet gezien, hoor! Al had zij hem er bij willen hebben, dan had hij het nog niet ge daan! (Wordt vervolgd) NUKEXEV CAROL DAY F^dzocabcu vnnub uni HUIL MAAB EEMS H door KENNETH lUT) DAT LUCHT" INNSI OP! maakjeniét^-, s=ö'Ul^S3yOHGEBUS"!; CABOL, WAMT DAT MOOiS 55^ GAATNiETDOOB! HETSE- •y HELE SESP3SK STAAT OP DE EAHD EN MAE1KADES WACHT EETi WAEME OHTVAJHSST, REKEN DAAS 2=1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17