WESTERSCHELDE: ,DE GROTE ZELFREINIGER' I* provinciale* reeuwse courant RIZA-DIRECTEUR IR K. C. ZIJLSTRA: seen .riool' PERSLEIDING BRABANT-WAARDE DE BEWAKERS VAN HET AFVALWATER Persleiding afvalwater van Brabant naar Westerscheide ga-^f de grond in ,VeE$>ntreinigingsramp ook op de Schelde en Westerscheide mogelijk' Jjljj P"ü: FEz: begitj 15 DECEMBER 19Ó9 (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG/VLISSINGEN Ver in de litteraire historie hoef je niet terug te gaan om de grote rivieren van Nederland model te tien staan voor lyrische ontboezemingen van dichters en schrijvers. De boorden van de Rijn, de dorpen langs de Maas en de vergezich ten van de Westerscheideze werden in lovende toonaarden be schreven. De indruk, die ze vandaag achterlaten is een andere, za kelijker. .Slagaders voor havenontwikkeling', Ideale vestigings plaatsen voor moderne industrieën'. Soms krijgen ze ook een alar merend etiket mee: ,De Rijn, het riool van West-Europa'. ,De Wes terscheide, voor de scheepvaart de gevaarlijkste rivier van de we- nkT. De WesterscheideJa, welke naam moet er aan worden toege voegd, wanneer het provinciaal bestuur van Zeeland zegt: ,De toe nemende vervuiling vervult ons met grote zorg. Er moet voor wor den gewaakt, dat de verontreiniging westwaarts van de lijn Vlis- singen-Breskens opdringt met gevaar voor de stranden' Ir. K. C. Zijlstra, directeur van het rijksinstituut voor de zuivering van af valwater (RIZA) zegt over de functie van de Westerscheide: ,Dit estuarium, in open verbinding met zee, is een van de belangrijkste transportwegen voor scheepvaart en dus ook voor afvalwater van Nederland en van België. Het heeft in vergelijking met andere stro mende rivieren of (bijna) stilstaand oppervlaktewater veel en veel grotere mogelijkheden om verontreinigingen op te vangen'. - Een paar feitelijkheden van de Westersclielde-vandaag, in het donker spook achtig verlicht door gele toortsen bovenop chemische fabriekscomplexen. i Even bezuiden Antwerpen wordt via het riviertje de Rupel al liet on- 1 gezuiverd afvalwater van de stad Brussel in de Schelde geloosd; 2 De stad Antwerpen en zijn havenindustriegebieden brengen even verderop hun afvalwater op de Schelde 3 Over enkele jaren komt bij Waarde het lozingspunt van de afvalwater leiding westelijk Noord-Brabant (Moerdijk)-Westersclielde; j De afvalwaterleiding van de Zeews-Vlaamse kanaalzone levert haar fr bijdrage; Westerscheide in; 5 Persleidinge n van Bevelandse en Walcherse gemeen ten kom ei Westerscheide uit. Vraag: ,Wat kan de Westerscheide mi eigenlijk aan huishoudelijk en in- iustrieel afvalwater .hebben' om in h toekomst niet ais een open riool j! pdoodverfd te worden' D» RIZA-directeur: ,Dit begrip is Kpaald onjuist. Zo'n naam is emo tioneel geladen en heeft met de wer- telijlte situatie niet zo heel veel te Van nature kan de zoute Wester- Khelde een grote hoeveelheid zout- terbindingen opvangen, die in het Eoate oppervlaktewater niet kunnen warden afgevoerd. Dat is ook de re den waarom bepaalde industrieën, die anorganische zouten lozen, zich tan de Westerscheide hebben geves- dgd. Chloriden en sulfaten kunnen tr praktisch zonder beperking in te- :echt. Bij anorganische zouten kan nen ook nauwelijks van verontrei- nging spreken. Het zeewater zit er Kif al vol mee. Verontreiniging begint pas bij stof ten, die aan het oppervlaktewater auretof onttrekken. En bij de Wes terscheide moeten we op dat punt in een heel andere orde van grootte ran mogelijkheden denken aan bij de andere rivieren en binnenwateren ia ons land'. zuurstof De taktiek bij liet lozen van afval water op de Westerscheide is zo, dat met name deze zuurstof consumeren de stoffen in het ontvangende water worden gebracht. Tussen het Nauw van Bait.h en Vlissingen heeft deze aeearm namelijk 'een zo groot zelfrei nigend vermogen (herstel van het Murstofpercentage in het water), ht zoals ir Zijlstra het formu- "vt ,we nog op geen stukken na aan de grens zijn'. De breedte vp de Westerscheide, de eb- en vloedbeweging en de verspreiding van het aantal lozingspunten over i hote afstand spelen daarbij een be langrijke rol. •kt Nauw van Bath is in deze re denering dan ook te beschouwen als sn soort van overgang tussen het gebied waar de zelfreiniging nogal eens problemen oplevert en het estu arium waar op het ogenblik zo goed als geen moeilijkheden zijn. In liet Belgische gedeelte van de Schelde is het met de zuurstofhuis houding beslist niet pluis. Vooral in de zomer, bij lage rivierafvoeren en hoge temperaturen kan die .kritiek* worden genoemd. Gaat de lozing daar in de toekomst onbelemmerd door dan zit het gevaar erin, dat de rivier in de omgeving van Ant werpen omslaat in een stinkende, zuurstofloze stroom. De gevolgen daarvan? Bijzonder onhygiënische situaties in een dichtbevolkt gebied. Een normaal aquatisch leven is dan nauwelijks mogelijk: geen vis, geen waterplanten en micro-organismen, die in normaal gezond water thuis horen; er ontstaan andere biochemi- sohe processen. Aan het in brak wa ter veel voorkomend sulfaat wordt zuurstof onttrokken. Daarvan blijft zwavelwaterstof over: giftig voor vis, stank en corrosieve eigenschap pen. belgenniets Er zit volgens de RIZA-directeur voor de Belgen dan ook niet vee» anders op dan dat zij van lieverlee tot zuiveringsmaatregelen overgaan. Een mooi begin zou zijn de bouw van een grote zuiveringsinstallatie voor een stad als Brussel. Het pro bleem klemt temeer, omdat de Bel gen ook hun zoetwaterbronnen goed in de gaten moeten houden, zowel waar het om de hoeveelheden als om de kwaliteit gaat Wat België doet met de wetgeving voor, controle op en regeling van het afvalwaterprobleem maakt beslist geen indruk. Ir Zijlstra: .Eerder dan bij ons is in België een centrale wet op de bestrijding van verontreini ging van oppervlaktewater tot stand gekomen. Maar een wet alleen doet niets, die geeft alleen een basis voor hot uitvaardigen van maatregelen. De wet voldeed kennelijk niet, want de maatregelen bleven uit. Nu is er in het parlement een nieuwe wet in behandeling. Volgens de nieuwe wet zouden zuiveringsmaatschappijen moeten worden opgericht met de be voegdheid om belasting te heffen. Zolang dat allemaal nog in voorbe reiding is blijkt het verschrikkelijk moeilijk om gemeenten en industrie- en ertoe aan te zetten tot zuivering over te gaan'. Wat is nu het effect van die onver kwikkelijke en ongeregelde Belgl is het zuurstofgehalte van het wa ter dus vrij laag. Op de duur zal hier over op internationaal niveau regel matig contact nodig zijn. I)e zelfreinigende capaciteit van de Westerscheide vestigt intussen wel duidelijk de aandacht op zich, want zodra de zeearm zich westelijk van Rilland-Bath heeft verbreed treedt meteen een opvallend herstel in de zuurstofhuishonding van het water in. Schommelingen daargelaten is de grafiek van het percentage over de rest van de Westerscheide in het al gemeen vrij vlak en geeft een .ge zond' beeld. inwoner-equivalent Het vermogen om afvalwater op te vangen en te reinigen wordt voor een estuarium als dat van de Wes terscheide voor organische afvalstof fen berekend volgens het systeem van de inwoner-equivalenten; .Verta ling" voor deze term: de hoeveelheid zuurstof onttrekkende stoffen, die gemiddeld per dag door één inwoner worden afgevoerd. Berekeningen van het RIZA hebben uitgewezen dat de Westerscheide theoretisch een capa citeit van 16 miljoen inwoner-equiva lenten heeft, wanneer het zuurstof percentage niet verder wordt ver laagd dan de grens waarbij het vis ieven nog mogelijk bljjft. De term zegt het al: zo'n inwoner equivalent is in feite een bereke ningsmethode voor de vervuilings graad van huishoudelijk afvalwater. Er wordt mee gecijferd voor ont werp en kostenberekening van zuive ringsinstallaties. Overigens wordt dezelfde methode gevolgd bij het be palen van de concentratie van indu- trieeï afvalwater. En dan zitten we meteen in het vraagstuk van de afbreekbare en niet afbreekbare stoffen in afvalwater. Voor industrieën geldt in dit opzicht een straffe regel: giftige stoffen mo gen niet op het open water worden geloosd. pak, als het erom gaat aan petro chemische bedrijven vergunning te verlenen voor lozing. Bij de bespre kingen met Shell-Chemie (Moer dijk) is aan dit bedrijf duidelijk te verstaan gegeven dat giftige stof fen buiten het afvalwater moeten worden gehouden. We letten erop of er voldoende waarborgen zijn dat dit ook technisch te verwezendijken is. De wet op de verontreiniging van het oppervlaktewater- is nog niet in werking getreden, maar we antici peren er al volledig op. Ons insti tuut oefent namens de minister van verkeer en waterstaat, die de vergunning verleent controle uit. Onze ambtenaren hebben toegang tot leder bedrijfsonderdeel. Gaat er iets mis, dan kunnen we de oorzaak op zoeken en kan het bedrijf verplicht worden maatregelen te nemen'. nieuwe wet Met de nieuwe wet in de hand is het intussen heel wat eenvoudiger geworden om de lozing van afval water te .bewaken'. Tot nu toe gaf het rijk privaatrechtelijke lozings vergunningen uit. Een wat omslach tige en minder op het doel gerichte vorm om afvalwater te bestrijden. De wet op de waterverontreiniging heeft dit principe: het is verboden om afvalwater te lozen zonder ver gunning. in de vergunning wordt be- slraks ook onder de nieuwe wet. De kennis over de uitwerking van bepaalde afvalstoffen in het ontvan gende water groeit voortdurend. Toch gaat de ontwikkeling in de industrie en de chemie nog sneller. Het RIZA heeft daaruit de conse quentie getrokken: ook al zijn we er niet tot in alle details van op de hoogte, we moeten bij gevaarlijk lij kende stoffen ieder risico vermijden. Vandaar de procedure dat van het begin af met de industrie wordt over legd, opdat de inrichting van een lo zend bedrijf meteen kan worden aan gepast op deze voorwaarde. Extra voorzieningen in een later stadium kunnen dan achterwege blijven. Ir Zijlstra: Er komen eigenlijk iedere dag nieuwe stoffen bij. Als we In be ginsel weten dat bepaalde stoffen kwalijke eigenschappen hebben en we zien een mogelijkheid om ze bui ten het afvalwater te houden, dan leggen we dat als een dwingende eis op. Een paar voorbeelden: insectici den. pesticiden, herbiciden, gegloor de koolwaterstoffen. Bij Shell-Chemie is nog niet duidelijk wat er zal wor den geloosd. De directie van het be- kettingreactie Ir K. C. Zijlstra (52) is sinds 1963 directeur van het rijksinstituut voor de zuivering van afvalwater (RIZA), gevestigd in een tot kantoor omgebouwde villa aan de rand van Den Haag (Voorburg). Voordien vjas hij verbonden aan de provinciale waterstaat van Zuid- Holland,de duinwaterleiding van Den Haag en het waterloopkundig laboratorium te Delft. De taak van het RIZA is: het oppervlaktewater in Nederland weten schappelijk en praktisch bewaken' via nauwkeurig on derzoek en adviezen geven voor maatregelen ter be scherming van het water tegen verontreiniging. Aldus een rijksinstellingdie als technisch deskundige op treedt voor het ministerie. Het RIZA heeft een staf van tachtig man, onder wie elf academici. Naast het hoofdkantoor en het labora torium in Voorburg zijn er nog dependances in Sap- pemeer en 't Schip. De WestersclieUIe valt rechts- streeks onder het operatieterrein van het RIZA. De kwa liteit van het water daar wordt gecontroleerd via mon sters, geweien door de studiedienst van rijkswaterstaat in Vlissingen. - ng van zo'n bedrijf. Voor het Haringvliet belangrijkste toevoerweg voor Neder landse watervoorziening waren die niet acceptabel; voor de Wester scheide wel. Daar kunnen we ze bin nen het aanvaardbare houden. Een bedrijfsstoring is een voorbeeld van zo'n risico. Zolang het proces continu loopt kan het bedrijf met een biolo gische zuivering van het afvalwater erg veel doen. Maar treedt er een storing op en raakt de zuivering in de war dan zou het bedrijf voor we ken moeten worden stilgelegd óf hoogverontreinigd water zou moeten worden geaccepteerd. Voor een ri vier als het Hollandsch Diep heeft dat veel ernstiger gevolgen als voor een estuarium in de orde van grootte van de Westerscheide, waar het al tijd weg kan. Dat is het voordeel'. zwemmen en stranden Zwemmen in de Westerscheide en fevaar voor verontreiniging van de eeuwse stranden (Walcheren, Zeeuwsch-Vlaanderen) De RIZA- directeur vindt het heel begrijpelijk dat de overheid geen geld meer stopt in voorzieningen voor zwemsport, wanneer een zeearm als de Wester scheide daarvoor niet bij uitstek ge schikt is, waar men risico's kan lo pen. ,Dat betekent nog niet dat het zwemmen daar moet worden verbo den'. Als gevolg van de lozingen uit de Brabantse afvalwaterleiding bij Waarde en die van de industrie in het Sloe is volgens de ir Zijlstra geen opschuiving van de vervuilingsgrcns in de richting van de Westerschelde- monding te verwachten. ,De lozingen van Middelburg en Vlis singen, die zonder zuivering op de Westerscheide komen zouden daar voor eventueel eerder verantwoorde lijk moeten worden gesteld. Als er wat gebeuren moet, dan daaraan. Dat hoeft dan niet te worden toege spitst op de zuurstofhuishouding. Het afvalwater zou behoorlijk ge steriliseerd moeten worden op bac teriologische verontreiniging, boven dien zou het slijk eruit gehaald moe ten worden. Chloor heeft op de Wes terscheide geen enkele invloed'. Pro vinciale waterstaat van Zeeland houdt daarop in overleg met het RIZA controle. We hebben ir Zijlstra gevraagd naar zijn mening over de verontrusting, die in Zeeland is ontstaan over de vervuiling van de Westerscheide. Hij zegt: ,Kijk, dat is een soort ketting reactie. De publieke mening is wak ker geworden over een materie, waar in men in het algemeen nog weinig inzicht heeft. Men is bijzonder snel geneigd om, als er iets gebeurt wat ongewenste gevolgen heeft, te gene raliseren. Het geeft een onplezierig gevoel als je de zaak met kunt over zien'. De RIZA-directeur heeft een voorbeeld bij de hand :,Ik heb zelf in het begin van mijn loopbaan op het waterloopkundig laborato rium in Delft gewerkt. Daar onder zochten we getijproblemen uit de deltawateren. In een model kon je dat prachtig nadoen. Men begon toen langzamerhand hetzelfde te doen in een elektrisch model met heel ingewikkelde schakelingen, con densatoren. Ik was geen elektro technisch ingenieur en snapte er niets van. Je had toen niet het minste ver trouwen dat je daaruit redelijke uit komsten kon krijgen. Het gaf een ge voel van onbehagen. Zo'n gevoel van onbehagen krijgt de mens als er in zijn omgeving dingen gebeuren die hij als een bedreiging voelt en hij kan het niet op waarde beoordelen. Dat is de zaak'. Geen ongerustheid dus over de ver- vuilingsgevaren van de Westerschei de? Ir Zijlstra ziet het heel anders: Als in het gebied van het Schelde- bekken ooit eens het afvalwater van 16 miljoen inwonerequivalenten zou moeten worden geloosd, dan is die Westerscheide het aangewezen bek ken om dat op te vangen. En dan is de volgende stap: aan het eind van de leidingen zuiveringsinstallaties bouwen'. De RIZA-directeur deed ons in Voor burg uitgeleide met de verzekering dat de Westerscheide als transpor teur en reiniger van afvalwater nog voor vele jaren meer mogelijkheden biedt dan moeilijkheden zal opleve ren. KEES VAN DER MAAS V 4* Dl AfYOik c^v "if °P de MA ES MlWERtE VOIJiXWmm BHVAStL ik~&. jS&SraTOwii - -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15