Serie .Graham Greene en de
film'klassiekers op tv
inrvinn
Theo Loevendie Consort
voor Jeugd Muziek
PANDA EN HET TOVERRECEPT
Wij nodigen u uit om vrijblijvend
te komen kijken naar onze
geschenken van goud en zilver.
NEDERLAND-1
NIEUW LICHT
OP JAPAN
rr»
LJU
de
pseudo-eehtqenote
DINSDAG 25 NOVEMBER 1069
MOVINCIKle ZEEUWSE COURANT
13
(Van onze rfcv-redactie)
,Ik schryf een hoop nonssens en de
filmregisseurs maken er nog grotere
onzin van' schijnt Graham Greene
eens gezegd te hebben. Dat zal dan
wel een .understatement' zijn. Greene
heeft er zich in ieder geval nooit
van laten weerhouden toestemming
te verlenen voor de verfilming van
zyn boeken. In feite is er van géén
moderne schrijver relatief zoveel ver
filmd als van hem. Met die weten
schap in het achterhoofd was het
mogelijk te gaan denken aar de for
matie van een serie .Graham Greene
en de film'.
.Graham Greene en de film' immers
is géén bestaande serie. Het zijn
acht in verschillende landen, op ver
schillende tijdstippen en met uiteen
lopende pretenties vervaardigd
speelfilms, die in principe slechts met
elkaar gemeen hebben dat ze ge
baseerd zijn op, of min of meer ver
want zijn aan, boeken van Graham
Greene. Hetgeen de zaak uiteraard
gevarieerd en tegelijkertijd niet min
der boeiend maakt.
De mogelijkheid, een reeks als ,G.G.
en de film' uit te zenden, ontstond
toen bij de invoering van het nieuwe
zendschema dat de KRO wekelijks
over de dinsdagavond kon beschik
ken. De dinsdagavond was van ouds
her een .speelfilmavond', een avond,
waarop het krachtens de over
eenkomst met de Nederlandse Bios
coopbond toegestaan was een speel
film uit te zenden. Het lag voor de
hand dat op een gegeven moment
van die mogelijkheid gebruik werd
gemaakt. Dat de Graham-Greene-se-
rie nu juist uit acht films bestaat
hangt samen met de omstandigheid
dat de KRO om-en-om acht dinsdag
avonden op Nederland 1 en op Neder
land 2 heeft.
Het zou voor de hand hebben gele
gen dat in een serie als ,G. G. en de
film' zijn twee bekendste werken:
,The heart of the matter' (De kern
van de zaak) en ,The power and the
glory" (Het geschonden geweten)
niet zouden ontbreken. Dat is echter
wèl het geval omdat naar onze smaak
de verfilmingen op essentiële punten
van het origineel afwijken. Bij ,The
heart of the matter' is dat de zelf
moord van Scobie, die verdoezeld
wordt, terwijl in ,The Fugitive', naar
The Power and the glory', de pries
ter allerminst een Whisky-priest' is,
maar alleen maar een opgejaagde
man. Ook de verfilming van bijvoor
beeld .The comedians' (De komedian
ten) doet het origineel weinig recht
wedervaren, afgezien van het feit,
dat deze film nog ,te jong" was om
op de tv te komen.
Met dat al willen we niet beweren
dat de acht films, die %ve wèl in de
serie hebben opgenomen, stuk voor
stuk ideale verfilmingen van Greene's
boeken zijn. Maar op zijn minst kan
men van .Our man in Havana' (Onze
man in Havana) ,The end of the
affair* (het einde van het spel) en
,The quiet American' (De stille Ame
rikaan) zeggen dat de respectievelij
ke regisseurs, Carol Reed, Edward
Dmytryk en Joseph L. Mankiewicz,
zich in meer of mindere mate door
Greene's werk hebben laten inspire
ren en met smaak en vakmanschap
hun films hebben vervaardigd.
Lang heeft zich bij ,M1
f (Heerschappij van de angst)
(ADVERTENTIE)
Gisteravond 5 voor zeven*
zeiden de juweliers van Nederland
op uw TV:
Nederland 1
minder van Greene aangetrokken.
Greene schreef ons zelfs dat hij die
film ,a travesty' van zyn boek acht
te, maar daar staat tegenover dat er
een echte Fritz-Lang-film is ont
staan en men hoeft niet eens een
?root kenner van de filmgeschiedenis
e zijn om te weten wat dat bete
kent. Evenals Hitchcock immers be
hoort Lang tot het kleine groepje
filmregisseurs, waarvan de namen bij
het grote publiek bekend zijn en als
garantie voor een bepaald genre en
een bepaalde kwaliteit worden be
schouwd.
John Boulting ls er met zijn verfil
ming van .Brighton Rock' naar we
dachten zeker in geslaagd een aan
het origineel evenwaardig werk te
creëren. Carol Reed en Ken Annakin
met hun verfilmingen van ,The fallen
idol' (Een kind klaagt aan) en
.Across the bridge' (Aan de over
kant van de brug) evenzeer. Merk-
waardigerweis gaat het in de laatste
twee gevallen om korte verhalen,
maar desniettemin, of wellicht juist
daardoor zijn er films ontstaan, die,
zonder het origineel op de voet te
volgen, die typische sreer oproeper
die de auteur zelf meestal meteei
met de eerste regels van zijn boeken
tekent. Met name bij .Across the
bridge' is dat een knappe prestatie,
omdat het oorspronkelijke slechts
een paar pagina's tellende, verhaal in
feite alleen maar de finale van de
film vormt. Er is met andere woor
den een hele voorgeschiedenis bijge-
fantaseerd, die echter volop-Greene
is geworden.
En dan tenslotte; .The third man'
(De derde man), dé Graham-Greene-
film, die, ook al komt ze niet voor
de eerste maal op het tv-scherm, ui
teraard niet mocht ontbreken en die
de serie zal hesluiten. Voor de derde
maal regisseur Carol Reed en voor
de eerste maal een door Greene spe
ciaal voor de film geschreven ver-
haai. Het resultaat: een film, die
allang tot de klassieken van de film-
kunt mag worden gerekend.
(Nederland-2, 21.10 uur: ,Een kind
klaagt aan' met Michèle Morjan en
Ralph Richardson),
DINSDAG 25 NOVEMBER 1969
Middag:
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen
ding voor de landbouw. AVRO: 12.40
Toppers van toen (gr.). 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS:
13.30 Spiegel van België: muziek en
nieuws van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Klein chanson. 14.28 Ros
trum of Composers 1969: moderne
muziek uit Australië (opn.). AVRO:
15.00 Stereo: De wereld van de ope
ra: beschouwing over de opera Fide-
lio van Beethoven. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Oude- en semi-klassieke
muziek (opn.). 16.23 Kerkorgelcon
cert: moderne muziek (opn.). 16.45
Land der Muzen: kunstkroniek. 17.15
Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mede
delingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 1S.11 Radiojournaal.
18.25 Hilversums gemengd koor en
instrumentaal kwartet: liedjespro
gramma. 18.50 Paris vous parle. 18.55
Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: de
discussierubriek voor actuele zaken.
19.30 Vanavond: vrolijkheid, muziek,
actualiteiten en wetenswaardigheden.
22.00 Hiering: jongerendiscussie over
het linkse karakter van de Neder
landse pers. 22.30 Nieuws. 22.38 Me
dedelingen. 22.40 Radiojournaal
NOS: 22.55 Stereo: Signaal - muziek
van eigen tijd (opn.). 23.35 Horizon:
orkestmuziek uit Oost- en Zuid-Oost-
Azië. 23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7,23 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Ste
reo: Lichte grammofoonmuz. (8.30-
8.35 Van alle markten thuis, praatje
voor de huisvrouw). 9.00 Stereo:
Klassieke symfonische muziek (gr.)
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Lichte grammofoonmuz. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Piano
recital: klassieke muziek (gr).
ikt.wIA.UU cui uw«w LUL iyvcc,
gevarieerd programma (12.22 Wij
van het land. 12.26 Mededelingen t b v
land- ep tuinbouw. .12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten.). 14.00 Concilie
postbus. 14.05 Pizzicato: muzikaal
middagmagazine (16.00 Nieuws.).
17.00 Overheidsvoorlichting: Nieuws
uit de Nederlandse Antillen. Spreker:
Henk Dennert. 17.10 Voor de kin
deren.
Avond:
18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.19
Uitzending van het Gereformeerd
Politiek Verbond. 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten: 19.00 Stereo: Licht en
semble met solisten. 19.40 ConciLie-
postbus (herhaling). 19.45 Wie is in
Godsnaam Jezus Christus?, lezing.
20.00 Stereo: klassieke muziek (gr.).
20.30 A. portrait of the artist as a
young man, kamercantate van Ma-
tyas Seiber (opn.). 20.50 Het vlees
geworden woord, programma over
het werk van James Joyce. 22.25
Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Par-
lenmentsoverzicht. 22.45 De zingende
kerk, muzikale lezing. 23.00 Kon
tekst: magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.30 Muziekpro-
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
klassieke grammofoonmuziek met
nieuws en actualiteiten. TROS: 8.00
Nieuws. 8.11 Als dat zou kunnen:
verzoekplatenprogramma. 8.30-8.32
Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleu
ters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: com-
fionisten en hun werken, muzikale
ezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Piek uur: wedstrijd
programma. 11.45 Actualiteiten. 11.55
Mededelingen.
Middag:
(12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03
Ekspres: gevarieerd programma.
14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker
Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Driedraai.
16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht
platenprogramma (17.00-17.02
Nieuws).
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing,
zing lichte vocale muziekjes. 10.00
Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuw
verschenen langspeelplaten met kri
tisch kommentaar. NOS: 11.00
Nieuws. 11.03 Muziek-lezen.
19.30 uur:
LUCNICA
Zang en dans uit Tsjechoslowakije
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO, KLEUR) DE JAPANNERS
21.10 uur:
GRAHAM GREENE EN DE FILM
22.40 uur:
(NOS) JOURNAAL
10.45 uur:
(NOS, NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN
11.00 uur:
DE NEDERLANDSE KERKEN
11.35 uur:
BEROEPEN NA DE LTS
18.50 uur:
(NOS, KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(AVRO) DE RARE VOGELS
19.30 uur:
PEYTON PLACE
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur;
(AVRO, KLEUR) STRANGE REPORT
Aciani Strange en de zwarte kunst.
22.10 uur:
VOOR DE VUIST WEG
M ïliem Duys presenteert mensen en dieren in en bui
ten het nieuws.
22.10 uur:
AVRO'S TELEVIZIEB
22.55 uur:
(TELEAC) SCHAKEN
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
18.50 uur:
(NOS, KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
SCALA
14.05 uur:
SCHOOL-TV
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.25 uur:
KIJK EN KOOK
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE LANDLOPER
21.10 uur:
OPEN BRIEF, GRIEKSE FILM
22.20 uur:
JOURNAAL
BELG1E FRANS
14.00 Schooltelevisie. 17.45 Journaal. 17.50 Schooltele
visie. 18.15 Etincelles. 18.30 Schooltelevisie. 18.55 Gods
dienstige uitzending. 19.25 Zandmannetje. 19.30 Feuille
ton. 20.00 Journaal. 20.30 Wedstrijdspel. 21.30 De ge
boorte. 22.30 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
9.10 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00 Jour
naal. 14.03 Schooltelevisie. 18.15 Journaal. 18.20 Le
Sclimilblic. 18.35 Tuberculose. 18.55 Voor de kleuters.
19.00 Regionale actualiteiten. 19.25 Café du Square.
19.45 Journaal. 20.30 Pour le cinéma. 21.20 Demain
commence aujourd'huL 21.50 Les yeux da Tinnocence.
22.20 Journaal.
Donderdag 27 november treedt In de
Middelburgse schouwburg het Theo
Loevendie Consort op voor een sec
tie jazz pop van Jeugd Muziek.
Zomer 1968 is het Theo Loevendie
Consort opgericht. De muziek die
het orkest ten gehore brengt, kan
gerekend worden tot de avant-garde
jazz, waarbij echter ook duidelijk
elementen van oudste jazz en
rhythm and blues' aan de orde ko
men. Mede door de verhouding 5
blazers, 2 of meer slagwerkers en
contrabas ls een altijd spectaculair
optreden verzekerd. De bezetting van
het concert is als volgt: Theo Loeven
die, sopraan-, altsax, piano, leider.
Hans Dulfer, tenorsax; Joop Masten
broek, baritonsax, klarinet; Nedley
Elstak, trompet; Willem van Manen,
trombone; Maarten van Regteren
Altena, contrabas; John Engels en
Martin van Duyiihoven, slagwerk.
Het drukke seizoen 1968-1969 werd
afgerond met een zeer geslaagd op
treden tijdens het internationale
jazz-festival te Antibes, en nog an
dere buitenlandse tournees zijn in
voorbereiding. Eind december ver
schijnt een plaat op het merk Cat
fish.
Saxofonist Hems Dulfex is zoals
bekend nog onlangs opgetreden
voor Jeugd Muziek. Hij is win.
naar van de Wessel Iickenprijs 1969,
die hem 10 december in het Amster
damse Paradiso zal worden uitge
reikt.
Tijdens het concert worden enkele
korte films vertoond. Twee bekende
Nederlandse: ,Glas' van Bert Haan
stra en ,In the Void' van Ronald
Pijlsma en twee Amerikaanse
dergroundflims: ,Off-On' van Scott
Bartlett en .Winged dialogue' van
Robert Beavers. Het zijn 6tuk voor
stuk zeer korte films. .Off-On' werd
onderscheiden met de grote prijs voor
de beste experimentele film in Ober-
hausen 1968. (Foto: Het Theo Loe
vendie Consort versterkt met Han
Bennink).
Met de wereldtentoonstelling In Osa
ka in het vooruitzicht, leeft ae belang
stelling voor Japan weer op. De film
die april van ait jaar vla het net
werk van de CBS m de VS werd uit
gezonden, getiteld ,De Japanners' ko
men dus niet zomaar uit de lucht val
len. Ze verschaft een boeiend stuk
informatie over vooral de Japanse
leefgewoonten. Daarover heersen heel
wat misverstanden. De medewerking
van dr Edwin Reischauer, vroeger
Amerikaans ambassadeur in Japan
en Perry Wolff, correspondent voor
CBS-news in Tokio, draagt ertoe bij
dat veel van deze vooroordelen en
misvattingen worden opgeruimd.
In ,De Japanners' dient een familie,
het gezin van de heer Imai, als toets
steen voor verschillende levensstijlen.
Al spoedig blijkt dat de Japanners
een strenge discipline opbrengen. Ze
hechten sterk aan formaliteit. Het
groepsoordeel neemt de plaats in van
het individuele bewustzijn. Vanuit die
houding valt een heel wat oorspron
kelijkere manier van leven te verkla
ren dan wij geneigd zijn te doen, re
denerend alsof het westen de wijs
heid en de cultuur in pacht heeft.
Een heel andere maatschappelijke
de wordt in deze film aandachtig en
scherp ontleed. Wat overblijft zijn de
Japani
(Nedei
(ADVERTENTIE)
een goed boek/
>en mooie roman
voor: wim/ zus,
jet, teun en gijs
en alle andere
vrienden
BOEKHANDEL 1
KUNSTHANDEL
DE' VE$ MES
Bellamygark 45-58
TDAGH
Vlissingen
25-105
De winkelbediende zocht ijverig naar
een linkerschoen met een maat van
3,75 Oud-Dreutelaarse Ellen.
,Waar heb ik die toch gezien
mompelde l'j. ,Ik weet zeker dat we
hier zoiets hebben 3,75 Het
komt me zo bekend voor
Joris keek ongeduldig, rond, of. hij
misschien zelf zo'n schoen zou kun
nen vinden. En zodoende viel zyn
oog op het kastje waar hij tegen
aan leunde.
,Ei, ei, ei prevelde hij verrast.
,Wat treft het oog hier? Een Middel-
eeuse linkerschoen, maat 3,75 Oud-
Dreutelaarse Ellen, zoals het bordje
zegt Uiterst zeldzaam. Niet aan
komen'.
Die laatste woorden drongen echter
al niet meer tot Joris door.
Hij haalde het voorwerp uit de toon-
doos en keek er vergenoegd naar.
CAROL DAY MET 2AL ME ZWAAR VAU.EU, JE ZOLANG
NIET TE ZIEN, CAROL.
door KENNETH TEMEER, DAAR IK
'U WEET, WELK JE SiJAPT ZELP
WEL, PAT PAT
ENIGE OPLOSSING
IS, CURIS. MAAR IK
VERGEET JE
HEUS WET.'
,/IL PE HELE CHRIS
1 NOÖIT MEER ZIEN, EN PAT BEN IK HEM
GISTERAVOND NOG GAAN ZEGGEN OOkf
(DOOR MABEL SER LEY
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
voor U had gezorgd'.
Hij schudde spijtig zijn hoofd en
ging door zonder te pauzeren. .Zoals
afgesproken, bracht mr Lewis Carol
hierheen toen we er zeker van konden
zijn dat alle bewoners vast in slaap
zouden zijn. Mr Lewis raakte hele
maal van streek toen hij hier was, mr
Jordan moest me helpen hem vast ie
binden. En toen ging mr Jordan op
wacht staan. Ik ben bang dat hij het
niet erg goed heeft gedaan'.
Hij zweeg zuchtend en glimlachend
en hij keek rond alsof hij vond dat
hij het zijne had gedaan.
De sheriff zei tegen Carol: .Heeft u
inderdaad een dergelijke bekentenis,
mrs. Maartens?'
Haar blik ging van Harry Lewis naar
de sheriff. .O, jazeker', zei ze toon
loos. ,Ik hem' Verdwaasd tastte ze
met haar rechterhand onder haar lin
kerarm. .Mijn tasje', vroeg ze. .Waar
is mijn tasje gebleven?'
James Maartens spuwde haar bijna
toe: ,Hij zit er niet in. Ik heb geke
ken. Ik heb het helemaal uit elkaar
gehaald. Kijk zelf maar op de vloer
van de kelder'.
De sheriff knikte naar Steve Corbett
en deze ging de trap af naar de kel
der. Hij kwam terug met zijn han
den vol. Verscheurde brieven, repen
voering, sleutels, het leren tasje zelf
verwrongen en vormloos, de grote ge-
emailleerde poederdoos gebroken bij
de scharnieren. Hij legde de stukken
voor Carol neer.
,Ik zou me hebben laten hangen en
vierendelen voor ik het hem gezegd
had', zei ze met dezelfde toonloze
s<em. Haar handen namen het stuk
van de poederdoos op waarin rouge
en poeder hadden gezeten. De poeder
was eruit, het klepje erboven hing
er los bij; het donsje van de rouge
was verdwenen.
Ze duwde op het knopje dat diende
om de kleine vierkante rougehouder
eruit te wippen als er een nieuwe vul
ling aangebracht moest worden.
Eronder lag een opgevouwen stukje
papier.
Ik ging dichterbij staan.
Het handschrift op het briefje was
schuin.... het was onmiskenbaar het
handschrift van het briefje dat on
dertekend was geweest met de naam
Edna Rudeen. Op dit briefje stond:
Ik heb mijn vader vergiftigd. En jij,
beste broer, zult nu nooit mijn geld
in handen krijgen. James Maartens.
Er klonk een verstikte kreet. Ik
draaide me om en zag dat de sheriff
en dokter Hansen en Steve Corbett
zich alle drie over het briefje bogen.
En vlak achter Caro! stond James
Maartens, die tevergeefs probeerde
zijn handen uit te steken naar dat
briefje. Er stond 6chuim op zijn baard
Ik liep naast Steve Corbett toen hij
Cottie terugdroeg naar ons huisje.
Onderweg zei hij alleen: ,We gaan
morgenochtend weg;. Dus dit was het
eind van de keten.
Hij had me verder niet nodig. Zijn
plannen waren volvoerd. Hij had ont
dekt wat er met zijn vrouw gebeurd
was terwijl hij weg was naar Mexico
en hij had haar moordenaar gegre
pen. Hij kon Cottie mee terugnemen
naar Doobie en zelfs Cottie zou me
niet meer nodig hebben.
He liep langs de meren van De Klagen
de Zusters met een man en een kind,
door een kamp dat verschrikking en
dood had gebracht over een man en
drie vrouwen, die geschreeuwd had
den of niet, naar gelang ze konden.
In de slaapkamer legde Steve Cor
bett Cottie op bed, terwijl ik aan het
koord het licht aantrok. Hij draaide
zich langzaam naar me om; de spie
ren in zijn gezicht hingen bijna slap,
alsof de energie die hem dat heel Jaar
kracht had gegeven en hem had
voortgedreven, hem nu had verlaten.
Hij zei: ,Heit is een harde tijd voor
je geweest, Janet, mijn hemel, het
was hard'. Hij liet zich op de rand
van mijn bed vallen en keek naar
zijn handen.
,Ik kwam de afgelopen herfst terug
uit Mexico, ik had er zes maanden
gewerkt aan de panamerikaanse ver
keersweg. Mijn vrouw schreef met
veel, ze was boos omdat ik zo ver
weg werk aangenomen had. Toen ik
terugkwam, was er niemand in mijn
flat. Mijn vrouw niet. Cottie niet.
Ik vond een briefje? .Sorry Kernan,
je vrouw heeft een betere man ge
vonden'. Ik heb als een krankzinnige
door dat huis gelopen. Ik vond het
kmd beneden, bij een zekere mrs.
Deubener. Ze zei dat Alice 2 weken
geleden voor een weekend was weg
gegaan en niet was teruggekomen.
Ze was bang. maar wist niet wat ze
moest doen, omdat Alice met een man
was meegegaan. Alice. Ze was lief
en nog een kind. Ik...'. Het leek me
onmogelijk nog enige emotie te voe
len, ik had zoveel meegemaakt dat
ik het punt van verzadiging dacht be
reikt te hebben. Toch kon ik mede
lijden voelen met Cottle's moeder.
.Eerst dacht ik dat. ze alleen maar
weggelopen was. Toen kwam het idee
bij me op te proberen erachter te ko
men waar ze heengegaan was. Ik
kon haar opsporen tot De Klagende
Zusters, vraag niet hoe Het heeft
me een heel jaar gekost. Ik bracht
hier mijn eerste bezoek op de dag dat
jij op Cottie lette in dat vakantie
kamp. Ik had een gesprek met Lox-
ton op zijn veranda. En ik kreeg een
gevoel...hetzelfde gevoel dat ik op
het werk had als er een ratelslang
te dicht in de buurt kwam. Dus ik
stelde geen vragen en huurde in
plaats daarvan een huisje, met het
idee rond te kijken en uit te vinden
of er onregelmatigheden voorkwa
men. Ik dacht dat het misschien een
stel mannen was die vrouwen geld
afhandig maakten.... Alice had nog
al veel geld meegenomen'.
Weer zweeg hij een ogenblik. .Toen
ik terugkwam in het vakantiekamp
was jij er. Ik had jou nodig om het
beeld van een gewoon gezin compleet
te maken, om te vermijden dat er
achterdocht jegens mij zou ontstaan.
Ik gaf je de revolver, maar ik had er
geen idee van hoe gevaarlijk de situ
atie zou kunnen worden. Het spijt me'.
,Het geeft niet', zei ik lamlendig. ,Ik
heb je helemaal niet geholpen'.
Hij sloeg zijn ogen naar me op, greep
mijn polsen en trok me naast zich.
op het bed. Toen gmg zijn hoofd om
laag m de handen die dr Hansen ver
bonden had voor we teruggingen. Net
zoals Cottie eerder had gedaan, wreef
hij zijn hoofd tegen mijn handen,
heen en weer, om troost te zoeken.
Hij zei: ,Ik ben een ruwe kerel om ais
man te hebben, Janet, maar jij zult
nooit weglopen. Jij zult Cottie nooit
in de steek laten.
Wie kent dat overweldigende geluks
gevoel? Wie kent de manier waarop
de wereld kan splijten en zich ope
nen in een onvermoede pracht? Ik
kon mijn hele leven voor me z:en
zoals het zou zijn. Het zou tijd kos-
ten, maar ik zou het klaarspelen.
Eldreth, waar was Eldreth? Verdwe
nen George Train Verdwenen
Nooit weg te moeten van Cottie,
nooit weg te moeten.... Op het laatst
was ik degene die het gebaar maak
te dat de laatste schakel in de keten
was. De eerste schakel van een nieu
we keten. Zo goed als ik kon strekte
ik mijn verbonden handen omhoog en
ik legde ze om zijn gezicht.
EINDE
(ADVERTENTIE)