Serie .Graham Greene en de film'klassiekers op tv inrvinn Theo Loevendie Consort voor Jeugd Muziek PANDA EN HET TOVERRECEPT Wij nodigen u uit om vrijblijvend te komen kijken naar onze geschenken van goud en zilver. NEDERLAND-1 NIEUW LICHT OP JAPAN rr» LJU de pseudo-eehtqenote DINSDAG 25 NOVEMBER 1069 MOVINCIKle ZEEUWSE COURANT 13 (Van onze rfcv-redactie) ,Ik schryf een hoop nonssens en de filmregisseurs maken er nog grotere onzin van' schijnt Graham Greene eens gezegd te hebben. Dat zal dan wel een .understatement' zijn. Greene heeft er zich in ieder geval nooit van laten weerhouden toestemming te verlenen voor de verfilming van zyn boeken. In feite is er van géén moderne schrijver relatief zoveel ver filmd als van hem. Met die weten schap in het achterhoofd was het mogelijk te gaan denken aar de for matie van een serie .Graham Greene en de film'. .Graham Greene en de film' immers is géén bestaande serie. Het zijn acht in verschillende landen, op ver schillende tijdstippen en met uiteen lopende pretenties vervaardigd speelfilms, die in principe slechts met elkaar gemeen hebben dat ze ge baseerd zijn op, of min of meer ver want zijn aan, boeken van Graham Greene. Hetgeen de zaak uiteraard gevarieerd en tegelijkertijd niet min der boeiend maakt. De mogelijkheid, een reeks als ,G.G. en de film' uit te zenden, ontstond toen bij de invoering van het nieuwe zendschema dat de KRO wekelijks over de dinsdagavond kon beschik ken. De dinsdagavond was van ouds her een .speelfilmavond', een avond, waarop het krachtens de over eenkomst met de Nederlandse Bios coopbond toegestaan was een speel film uit te zenden. Het lag voor de hand dat op een gegeven moment van die mogelijkheid gebruik werd gemaakt. Dat de Graham-Greene-se- rie nu juist uit acht films bestaat hangt samen met de omstandigheid dat de KRO om-en-om acht dinsdag avonden op Nederland 1 en op Neder land 2 heeft. Het zou voor de hand hebben gele gen dat in een serie als ,G. G. en de film' zijn twee bekendste werken: ,The heart of the matter' (De kern van de zaak) en ,The power and the glory" (Het geschonden geweten) niet zouden ontbreken. Dat is echter wèl het geval omdat naar onze smaak de verfilmingen op essentiële punten van het origineel afwijken. Bij ,The heart of the matter' is dat de zelf moord van Scobie, die verdoezeld wordt, terwijl in ,The Fugitive', naar The Power and the glory', de pries ter allerminst een Whisky-priest' is, maar alleen maar een opgejaagde man. Ook de verfilming van bijvoor beeld .The comedians' (De komedian ten) doet het origineel weinig recht wedervaren, afgezien van het feit, dat deze film nog ,te jong" was om op de tv te komen. Met dat al willen we niet beweren dat de acht films, die %ve wèl in de serie hebben opgenomen, stuk voor stuk ideale verfilmingen van Greene's boeken zijn. Maar op zijn minst kan men van .Our man in Havana' (Onze man in Havana) ,The end of the affair* (het einde van het spel) en ,The quiet American' (De stille Ame rikaan) zeggen dat de respectievelij ke regisseurs, Carol Reed, Edward Dmytryk en Joseph L. Mankiewicz, zich in meer of mindere mate door Greene's werk hebben laten inspire ren en met smaak en vakmanschap hun films hebben vervaardigd. Lang heeft zich bij ,M1 f (Heerschappij van de angst) (ADVERTENTIE) Gisteravond 5 voor zeven* zeiden de juweliers van Nederland op uw TV: Nederland 1 minder van Greene aangetrokken. Greene schreef ons zelfs dat hij die film ,a travesty' van zyn boek acht te, maar daar staat tegenover dat er een echte Fritz-Lang-film is ont staan en men hoeft niet eens een ?root kenner van de filmgeschiedenis e zijn om te weten wat dat bete kent. Evenals Hitchcock immers be hoort Lang tot het kleine groepje filmregisseurs, waarvan de namen bij het grote publiek bekend zijn en als garantie voor een bepaald genre en een bepaalde kwaliteit worden be schouwd. John Boulting ls er met zijn verfil ming van .Brighton Rock' naar we dachten zeker in geslaagd een aan het origineel evenwaardig werk te creëren. Carol Reed en Ken Annakin met hun verfilmingen van ,The fallen idol' (Een kind klaagt aan) en .Across the bridge' (Aan de over kant van de brug) evenzeer. Merk- waardigerweis gaat het in de laatste twee gevallen om korte verhalen, maar desniettemin, of wellicht juist daardoor zijn er films ontstaan, die, zonder het origineel op de voet te volgen, die typische sreer oproeper die de auteur zelf meestal meteei met de eerste regels van zijn boeken tekent. Met name bij .Across the bridge' is dat een knappe prestatie, omdat het oorspronkelijke slechts een paar pagina's tellende, verhaal in feite alleen maar de finale van de film vormt. Er is met andere woor den een hele voorgeschiedenis bijge- fantaseerd, die echter volop-Greene is geworden. En dan tenslotte; .The third man' (De derde man), dé Graham-Greene- film, die, ook al komt ze niet voor de eerste maal op het tv-scherm, ui teraard niet mocht ontbreken en die de serie zal hesluiten. Voor de derde maal regisseur Carol Reed en voor de eerste maal een door Greene spe ciaal voor de film geschreven ver- haai. Het resultaat: een film, die allang tot de klassieken van de film- kunt mag worden gerekend. (Nederland-2, 21.10 uur: ,Een kind klaagt aan' met Michèle Morjan en Ralph Richardson), DINSDAG 25 NOVEMBER 1969 Middag: Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen ding voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein chanson. 14.28 Ros trum of Composers 1969: moderne muziek uit Australië (opn.). AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de ope ra: beschouwing over de opera Fide- lio van Beethoven. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Oude- en semi-klassieke muziek (opn.). 16.23 Kerkorgelcon cert: moderne muziek (opn.). 16.45 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.15 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mede delingen. Avond: 18.00 Nieuws. 1S.11 Radiojournaal. 18.25 Hilversums gemengd koor en instrumentaal kwartet: liedjespro gramma. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: de discussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Vanavond: vrolijkheid, muziek, actualiteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Hiering: jongerendiscussie over het linkse karakter van de Neder landse pers. 22.30 Nieuws. 22.38 Me dedelingen. 22.40 Radiojournaal NOS: 22.55 Stereo: Signaal - muziek van eigen tijd (opn.). 23.35 Horizon: orkestmuziek uit Oost- en Zuid-Oost- Azië. 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7,23 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Ste reo: Lichte grammofoonmuz. (8.30- 8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassieke symfonische muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Piano recital: klassieke muziek (gr). ikt.wIA.UU cui uw«w LUL iyvcc, gevarieerd programma (12.22 Wij van het land. 12.26 Mededelingen t b v land- ep tuinbouw. .12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten.). 14.00 Concilie postbus. 14.05 Pizzicato: muzikaal middagmagazine (16.00 Nieuws.). 17.00 Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. 17.10 Voor de kin deren. Avond: 18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.19 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten: 19.00 Stereo: Licht en semble met solisten. 19.40 ConciLie- postbus (herhaling). 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus?, lezing. 20.00 Stereo: klassieke muziek (gr.). 20.30 A. portrait of the artist as a young man, kamercantate van Ma- tyas Seiber (opn.). 20.50 Het vlees geworden woord, programma over het werk van James Joyce. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Par- lenmentsoverzicht. 22.45 De zingende kerk, muzikale lezing. 23.00 Kon tekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Muziekpro- WOENSDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: klassieke grammofoonmuziek met nieuws en actualiteiten. TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kunnen: verzoekplatenprogramma. 8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleu ters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: com- fionisten en hun werken, muzikale ezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piek uur: wedstrijd programma. 11.45 Actualiteiten. 11.55 Mededelingen. Middag: (12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevarieerd programma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Driedraai. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma (17.00-17.02 Nieuws). WOENSDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuw verschenen langspeelplaten met kri tisch kommentaar. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-lezen. 19.30 uur: LUCNICA Zang en dans uit Tsjechoslowakije 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO, KLEUR) DE JAPANNERS 21.10 uur: GRAHAM GREENE EN DE FILM 22.40 uur: (NOS) JOURNAAL 10.45 uur: (NOS, NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN 11.00 uur: DE NEDERLANDSE KERKEN 11.35 uur: BEROEPEN NA DE LTS 18.50 uur: (NOS, KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (AVRO) DE RARE VOGELS 19.30 uur: PEYTON PLACE 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur; (AVRO, KLEUR) STRANGE REPORT Aciani Strange en de zwarte kunst. 22.10 uur: VOOR DE VUIST WEG M ïliem Duys presenteert mensen en dieren in en bui ten het nieuws. 22.10 uur: AVRO'S TELEVIZIEB 22.55 uur: (TELEAC) SCHAKEN BELGIË-NED. NEDERLAND-2 18.50 uur: (NOS, KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: SCALA 14.05 uur: SCHOOL-TV 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.25 uur: KIJK EN KOOK 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE LANDLOPER 21.10 uur: OPEN BRIEF, GRIEKSE FILM 22.20 uur: JOURNAAL BELG1E FRANS 14.00 Schooltelevisie. 17.45 Journaal. 17.50 Schooltele visie. 18.15 Etincelles. 18.30 Schooltelevisie. 18.55 Gods dienstige uitzending. 19.25 Zandmannetje. 19.30 Feuille ton. 20.00 Journaal. 20.30 Wedstrijdspel. 21.30 De ge boorte. 22.30 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 9.10 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00 Jour naal. 14.03 Schooltelevisie. 18.15 Journaal. 18.20 Le Sclimilblic. 18.35 Tuberculose. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionale actualiteiten. 19.25 Café du Square. 19.45 Journaal. 20.30 Pour le cinéma. 21.20 Demain commence aujourd'huL 21.50 Les yeux da Tinnocence. 22.20 Journaal. Donderdag 27 november treedt In de Middelburgse schouwburg het Theo Loevendie Consort op voor een sec tie jazz pop van Jeugd Muziek. Zomer 1968 is het Theo Loevendie Consort opgericht. De muziek die het orkest ten gehore brengt, kan gerekend worden tot de avant-garde jazz, waarbij echter ook duidelijk elementen van oudste jazz en rhythm and blues' aan de orde ko men. Mede door de verhouding 5 blazers, 2 of meer slagwerkers en contrabas ls een altijd spectaculair optreden verzekerd. De bezetting van het concert is als volgt: Theo Loeven die, sopraan-, altsax, piano, leider. Hans Dulfer, tenorsax; Joop Masten broek, baritonsax, klarinet; Nedley Elstak, trompet; Willem van Manen, trombone; Maarten van Regteren Altena, contrabas; John Engels en Martin van Duyiihoven, slagwerk. Het drukke seizoen 1968-1969 werd afgerond met een zeer geslaagd op treden tijdens het internationale jazz-festival te Antibes, en nog an dere buitenlandse tournees zijn in voorbereiding. Eind december ver schijnt een plaat op het merk Cat fish. Saxofonist Hems Dulfex is zoals bekend nog onlangs opgetreden voor Jeugd Muziek. Hij is win. naar van de Wessel Iickenprijs 1969, die hem 10 december in het Amster damse Paradiso zal worden uitge reikt. Tijdens het concert worden enkele korte films vertoond. Twee bekende Nederlandse: ,Glas' van Bert Haan stra en ,In the Void' van Ronald Pijlsma en twee Amerikaanse dergroundflims: ,Off-On' van Scott Bartlett en .Winged dialogue' van Robert Beavers. Het zijn 6tuk voor stuk zeer korte films. .Off-On' werd onderscheiden met de grote prijs voor de beste experimentele film in Ober- hausen 1968. (Foto: Het Theo Loe vendie Consort versterkt met Han Bennink). Met de wereldtentoonstelling In Osa ka in het vooruitzicht, leeft ae belang stelling voor Japan weer op. De film die april van ait jaar vla het net werk van de CBS m de VS werd uit gezonden, getiteld ,De Japanners' ko men dus niet zomaar uit de lucht val len. Ze verschaft een boeiend stuk informatie over vooral de Japanse leefgewoonten. Daarover heersen heel wat misverstanden. De medewerking van dr Edwin Reischauer, vroeger Amerikaans ambassadeur in Japan en Perry Wolff, correspondent voor CBS-news in Tokio, draagt ertoe bij dat veel van deze vooroordelen en misvattingen worden opgeruimd. In ,De Japanners' dient een familie, het gezin van de heer Imai, als toets steen voor verschillende levensstijlen. Al spoedig blijkt dat de Japanners een strenge discipline opbrengen. Ze hechten sterk aan formaliteit. Het groepsoordeel neemt de plaats in van het individuele bewustzijn. Vanuit die houding valt een heel wat oorspron kelijkere manier van leven te verkla ren dan wij geneigd zijn te doen, re denerend alsof het westen de wijs heid en de cultuur in pacht heeft. Een heel andere maatschappelijke de wordt in deze film aandachtig en scherp ontleed. Wat overblijft zijn de Japani (Nedei (ADVERTENTIE) een goed boek/ >en mooie roman voor: wim/ zus, jet, teun en gijs en alle andere vrienden BOEKHANDEL 1 KUNSTHANDEL DE' VE$ MES Bellamygark 45-58 TDAGH Vlissingen 25-105 De winkelbediende zocht ijverig naar een linkerschoen met een maat van 3,75 Oud-Dreutelaarse Ellen. ,Waar heb ik die toch gezien mompelde l'j. ,Ik weet zeker dat we hier zoiets hebben 3,75 Het komt me zo bekend voor Joris keek ongeduldig, rond, of. hij misschien zelf zo'n schoen zou kun nen vinden. En zodoende viel zyn oog op het kastje waar hij tegen aan leunde. ,Ei, ei, ei prevelde hij verrast. ,Wat treft het oog hier? Een Middel- eeuse linkerschoen, maat 3,75 Oud- Dreutelaarse Ellen, zoals het bordje zegt Uiterst zeldzaam. Niet aan komen'. Die laatste woorden drongen echter al niet meer tot Joris door. Hij haalde het voorwerp uit de toon- doos en keek er vergenoegd naar. CAROL DAY MET 2AL ME ZWAAR VAU.EU, JE ZOLANG NIET TE ZIEN, CAROL. door KENNETH TEMEER, DAAR IK 'U WEET, WELK JE SiJAPT ZELP WEL, PAT PAT ENIGE OPLOSSING IS, CURIS. MAAR IK VERGEET JE HEUS WET.' ,/IL PE HELE CHRIS 1 NOÖIT MEER ZIEN, EN PAT BEN IK HEM GISTERAVOND NOG GAAN ZEGGEN OOkf (DOOR MABEL SER LEY Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. voor U had gezorgd'. Hij schudde spijtig zijn hoofd en ging door zonder te pauzeren. .Zoals afgesproken, bracht mr Lewis Carol hierheen toen we er zeker van konden zijn dat alle bewoners vast in slaap zouden zijn. Mr Lewis raakte hele maal van streek toen hij hier was, mr Jordan moest me helpen hem vast ie binden. En toen ging mr Jordan op wacht staan. Ik ben bang dat hij het niet erg goed heeft gedaan'. Hij zweeg zuchtend en glimlachend en hij keek rond alsof hij vond dat hij het zijne had gedaan. De sheriff zei tegen Carol: .Heeft u inderdaad een dergelijke bekentenis, mrs. Maartens?' Haar blik ging van Harry Lewis naar de sheriff. .O, jazeker', zei ze toon loos. ,Ik hem' Verdwaasd tastte ze met haar rechterhand onder haar lin kerarm. .Mijn tasje', vroeg ze. .Waar is mijn tasje gebleven?' James Maartens spuwde haar bijna toe: ,Hij zit er niet in. Ik heb geke ken. Ik heb het helemaal uit elkaar gehaald. Kijk zelf maar op de vloer van de kelder'. De sheriff knikte naar Steve Corbett en deze ging de trap af naar de kel der. Hij kwam terug met zijn han den vol. Verscheurde brieven, repen voering, sleutels, het leren tasje zelf verwrongen en vormloos, de grote ge- emailleerde poederdoos gebroken bij de scharnieren. Hij legde de stukken voor Carol neer. ,Ik zou me hebben laten hangen en vierendelen voor ik het hem gezegd had', zei ze met dezelfde toonloze s<em. Haar handen namen het stuk van de poederdoos op waarin rouge en poeder hadden gezeten. De poeder was eruit, het klepje erboven hing er los bij; het donsje van de rouge was verdwenen. Ze duwde op het knopje dat diende om de kleine vierkante rougehouder eruit te wippen als er een nieuwe vul ling aangebracht moest worden. Eronder lag een opgevouwen stukje papier. Ik ging dichterbij staan. Het handschrift op het briefje was schuin.... het was onmiskenbaar het handschrift van het briefje dat on dertekend was geweest met de naam Edna Rudeen. Op dit briefje stond: Ik heb mijn vader vergiftigd. En jij, beste broer, zult nu nooit mijn geld in handen krijgen. James Maartens. Er klonk een verstikte kreet. Ik draaide me om en zag dat de sheriff en dokter Hansen en Steve Corbett zich alle drie over het briefje bogen. En vlak achter Caro! stond James Maartens, die tevergeefs probeerde zijn handen uit te steken naar dat briefje. Er stond 6chuim op zijn baard Ik liep naast Steve Corbett toen hij Cottie terugdroeg naar ons huisje. Onderweg zei hij alleen: ,We gaan morgenochtend weg;. Dus dit was het eind van de keten. Hij had me verder niet nodig. Zijn plannen waren volvoerd. Hij had ont dekt wat er met zijn vrouw gebeurd was terwijl hij weg was naar Mexico en hij had haar moordenaar gegre pen. Hij kon Cottie mee terugnemen naar Doobie en zelfs Cottie zou me niet meer nodig hebben. He liep langs de meren van De Klagen de Zusters met een man en een kind, door een kamp dat verschrikking en dood had gebracht over een man en drie vrouwen, die geschreeuwd had den of niet, naar gelang ze konden. In de slaapkamer legde Steve Cor bett Cottie op bed, terwijl ik aan het koord het licht aantrok. Hij draaide zich langzaam naar me om; de spie ren in zijn gezicht hingen bijna slap, alsof de energie die hem dat heel Jaar kracht had gegeven en hem had voortgedreven, hem nu had verlaten. Hij zei: ,Heit is een harde tijd voor je geweest, Janet, mijn hemel, het was hard'. Hij liet zich op de rand van mijn bed vallen en keek naar zijn handen. ,Ik kwam de afgelopen herfst terug uit Mexico, ik had er zes maanden gewerkt aan de panamerikaanse ver keersweg. Mijn vrouw schreef met veel, ze was boos omdat ik zo ver weg werk aangenomen had. Toen ik terugkwam, was er niemand in mijn flat. Mijn vrouw niet. Cottie niet. Ik vond een briefje? .Sorry Kernan, je vrouw heeft een betere man ge vonden'. Ik heb als een krankzinnige door dat huis gelopen. Ik vond het kmd beneden, bij een zekere mrs. Deubener. Ze zei dat Alice 2 weken geleden voor een weekend was weg gegaan en niet was teruggekomen. Ze was bang. maar wist niet wat ze moest doen, omdat Alice met een man was meegegaan. Alice. Ze was lief en nog een kind. Ik...'. Het leek me onmogelijk nog enige emotie te voe len, ik had zoveel meegemaakt dat ik het punt van verzadiging dacht be reikt te hebben. Toch kon ik mede lijden voelen met Cottle's moeder. .Eerst dacht ik dat. ze alleen maar weggelopen was. Toen kwam het idee bij me op te proberen erachter te ko men waar ze heengegaan was. Ik kon haar opsporen tot De Klagende Zusters, vraag niet hoe Het heeft me een heel jaar gekost. Ik bracht hier mijn eerste bezoek op de dag dat jij op Cottie lette in dat vakantie kamp. Ik had een gesprek met Lox- ton op zijn veranda. En ik kreeg een gevoel...hetzelfde gevoel dat ik op het werk had als er een ratelslang te dicht in de buurt kwam. Dus ik stelde geen vragen en huurde in plaats daarvan een huisje, met het idee rond te kijken en uit te vinden of er onregelmatigheden voorkwa men. Ik dacht dat het misschien een stel mannen was die vrouwen geld afhandig maakten.... Alice had nog al veel geld meegenomen'. Weer zweeg hij een ogenblik. .Toen ik terugkwam in het vakantiekamp was jij er. Ik had jou nodig om het beeld van een gewoon gezin compleet te maken, om te vermijden dat er achterdocht jegens mij zou ontstaan. Ik gaf je de revolver, maar ik had er geen idee van hoe gevaarlijk de situ atie zou kunnen worden. Het spijt me'. ,Het geeft niet', zei ik lamlendig. ,Ik heb je helemaal niet geholpen'. Hij sloeg zijn ogen naar me op, greep mijn polsen en trok me naast zich. op het bed. Toen gmg zijn hoofd om laag m de handen die dr Hansen ver bonden had voor we teruggingen. Net zoals Cottie eerder had gedaan, wreef hij zijn hoofd tegen mijn handen, heen en weer, om troost te zoeken. Hij zei: ,Ik ben een ruwe kerel om ais man te hebben, Janet, maar jij zult nooit weglopen. Jij zult Cottie nooit in de steek laten. Wie kent dat overweldigende geluks gevoel? Wie kent de manier waarop de wereld kan splijten en zich ope nen in een onvermoede pracht? Ik kon mijn hele leven voor me z:en zoals het zou zijn. Het zou tijd kos- ten, maar ik zou het klaarspelen. Eldreth, waar was Eldreth? Verdwe nen George Train Verdwenen Nooit weg te moeten van Cottie, nooit weg te moeten.... Op het laatst was ik degene die het gebaar maak te dat de laatste schakel in de keten was. De eerste schakel van een nieu we keten. Zo goed als ik kon strekte ik mijn verbonden handen omhoog en ik legde ze om zijn gezicht. EINDE (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13