Engelse televisie compleet in kleur QaapI jan Verwey in KRO's Springplank PANDA EN HET T0VERRECEPT Eigentijdse dans' zal lamgelegd worden plotseling tekort aan kleurenontvangers van huren naar kopen BRANDPUNT: ,HEINEMANN EN ZIJN MOEILIJKE VADERLAND' emma peel, afscheid van een wreekster DINSDAG 18 NOVEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT |5 (Van onze rtv-redaetie) dads zaterdag worden alle Engelse •programma's geheel oi gedeelte- rik in kleur uitgezonden. In de nacht L vrijdag op zaterdag zijn nl ook BBC-1 en de commerciële televisie tot bleurenuitzendingen overgegaan. BBC-? zond reeds geruime tijd in kleuren uit. BBC-1 opende het kleurenprogram- ms met een uitzending uit de volge nakte Roval Albert Hall, waar de Mpuïaire 'zangeres Petula Clark op trad. De commerciële televisie-om men Granada startte de kleurenuit- Sngen met .The Stones in the «rk' de film van het door ongeveer ÏOÓOOO hippies en andere jongeren biizewoonde openluchtconcert van The Rolling Stones in het Londense Terwijl BBC-2 zich voornamelijk tot tet Londense gebied beperkt, kan BBC-1 onvangen worden in de Mid- Ws delen van Yorkshire en Zuid- rincashire. Verwacht wordt, dat te- «n het einde van dit jaar 30 mil ten mensen de kleurenuitzendingen •an de BBC-1 kunnen volgen. DP uitbreiding van de kleurentele visie heeft de tot nu toe geringe vraa"- naar kleurenontvangers sterk bevorderd, zo sterk zelfs, dat de fa brikanten op liet moment handen te kort komen. In alle kringen is er plotseling een enorme behoefte aan kleurentelevisie, als statussymbool heelt van zwart-vvit. Van januari tot augustus zijn er m Enoeland maandelijks 8000 kleuren- tnestellen gefabriceerd. De produktie bedraagt sinds oktober 22.000 toe stellen per maand. Op het ogenblik zouden er 50 procent meer ktv-toe- stellen kunnen worden verkocht, in dien er sneller zou worden gepro duceerd. Een van de redenen voor het ,in de rij staan' vaak moet lan ger dan een maand op het begeerde apparaat gewacht worden is het tekort aan onderdelen, een euvel dat zich ook in andere Europese lan den voordoet. Bovendien is er een wenddtekort aan nikkel, dat in de beeldbuizen en lampen wordt ge bruikt. Het goedkoopste ktv-toestel op de Engelse markt, met een 4:7%- fm beeldbuis, kost 232 pond ster- Bug (ongeveer 2000 gulden). Televisietoestellen worden m Enge land nog in meerderheid verhuurd. De huur van een kleurentelevisie kost ongeveer 80 pond (ruim 680 gulden) per jaar. Tliames-tv, de omroep die Londen van maandag tot vrijdag van com merciële programma's voorziet, be looft meer dan 90 procent kleuren uitzendingen, terwij de 31 uren zend tijd van .London weekend tv' ge heel in kleur op het scherm worden gebracht. David Alteiihorough, de directeur van de BBC-televisie, formuleerde kernachtig liet verschil tussen kleu ren- en zwart-vvit-tv: ,het is het verschil tussen het luisteren naar muziek van een krassende 78-toe- ren grammofoonplaat en van een mo derne stereo-lp'. Dr Gustav Heinemann zal volgende week de eerste president van de bondsrepubliek Duitsland zijn, die een officieel bezoek aan Nederland brengt. Sinds hij 5 maart van dit jaar werd gekozen, heeft hij zijn medeburgers al verscheidene keren geconfronteerd met onaangename waai-heden. Wie zijn loopbaan ken de, zal dat niet verbaasd hebben. Hij is de eerste na-oorlogse politicus in Duitsland, die lid is geweest van beide grote partijen in de bondsre publiek en die met hulp van de der de is gekozen tot president. In de rede na zijn beëdiging noemde hij Duitsland .een moeilijk vaderland'. Over dr Heinemann en zijn moei lijk vaderland gaat een Brandpunt- speciaal van Joost Tholens en Henk Neuman, die de KRO-televïsie van avond uitzendt. In dit programma zullen gedeelten zijn verwerkt van een langdurig gesprek, dat de bonds president en diens vrouw voor de camera hebben gevoerd met Henk Neuman. NEDERLAND-1 (AVRO) PEYTON PLACE 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (AVRO-KLETTR) STRANGE REPORT 21.10 uur: (KLEUR) THIS IS TOM JONES 22.00 uur: AVRO'S TELEVIZIER 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL (NOS-NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN 3110 uur: SEDERLANDSE KERKEN 11.35 uur: (FRANSE LES ixOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL (KRo" I)Ê DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER 19.30 uur: VERSLAG OP DINSDAG 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20 20 uur: (KRO) GUSTAVE HEINEMANN EN ZIJN MOEILIJ- LIJKE VADERLAND Brandpunt-documentaire naar aanleiding van het be zoek van de bondspresident aan Nederland (zie ook el ders op deze pagina.). 21.10 uur: (KLEUR) DE WREKERS Afscheidsaflevering van en voor Emma Peel. 22.00 uur: (KLEUR) MUSIC, MUSIC, MUSIC 2245 uur: (NOS) JOURNAAL 22.50 uur: (KLEUR) APOLLO.12 Reportage onder voorbehoud 23.00 uur: (TELEAC) SCHAKEN BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: (NOS-lvLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 1905 uur: SCALA 19.30 uur: 14.05 uur: SCHOOL-TV 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.30 uur: ALLEDAG-MAGAZINE 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: CLIFF IN SCHOTLAND 20.50 uur: HET HART 21.35 uur: OPERA: LE SERVA PADRONE 22.15 uur: VERGEET NEET TE LEZEN 22.45 uur: JOURNAAL BELGIË-FRANS 14.00 Schooltelevisie. 18.15 Etincelles. 18.30 Schoolte levisie. 18.55 Filosofie en lekenmoraal. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 Une femme a aimer. 20.00 Journaal. 20.30 L/iefdadigheidsoproep. 20.40 Lé point de la mé- decine. 21.40 Septième art: Cul-de-Sac. 23.40 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 9.10-94.0 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00 Journaal. 13.35 Les quatre saisons. 14.05 Schooltelevi sie. 17.30 Schooltelevisie. 18.15 Journaal. 18.20 Le schmilbiic. 18.35 Je voudrais savoir. 18.55 Voor de kleu ters. 19.00 Regionale actualiteiten. 19.25 Café du Spuare 12. 19.45 Journaal. 20.20 La veuve Rusée. 22.00 Medische uitzending. 23.00 Journaal. Middag: 11.30 Programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten)Overheids voorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO 12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van Belgiëmuziek en nieuws van on ze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein chanson. 14.30 Jazz uit het histo risch archief. AVRO: 15.00 Neder landse componistenportretten: Sem Dresden (1881-1957). 16.00 Nieuws. 16.02 Inleiding tot muziekbegrip, mu zikale lezing. 16.25 Belgisch klarinet- tenkwartet:" moderne muziek. 16.45 Land der muzen: kunstkroniek. 17,15 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mede delingen. Avond: 18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 1S.25 Lichte orkestmuziek met zang- solist. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussierubrick voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: vro lijkheid, muziek, actualiteiten en we tenswaardigheden. 22.00 Gonk!: sati risch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojour naal. NOS: 22.25 Zin-Tuig: kunst kroniek (afl. 4). 23.55—24.00 Nws. WOENSDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30 -8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassieke symfonische muziek (gr). 9.35 Watenstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. RVU: 11.02 Bronnen voor genealo gisch onderzoek. Spreker: H. L. Krui mel. VARA: 11.32 Stereo: Moderne muziek (gr). DINSDAG Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar...). 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi kaal middagmagazine. (16.00 Nws). 17.00 Overheidsvoorlichting: Johan nes van den Bosch, commissaris-ge neraal voor de Nederlandse Westin- dische bezittingen in de 19e eeuw. Spr.: F. J. van Wel. 17.10 Voor de jeugd. Avond: 18.00 Stereo: Metropole orkest: amu sementsmuziek. 18.19 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Stereo: .Licht ensemble met solis ten. 19.40 Conoiliepostbus (herha ling). 19.45 Wie Is in Godsnaam Je zus Christus?, lezing. 20.00 Klassie ke en moderne kamermuziek (opn.). 20.45 Uitgeschakeld?: een reeks be schouwingen over ouder worden en ouderdom. 21.00 Stereo: Radiofil- harmonisch orkest: moderne muziek. 21.30 Babel: (anti)kunst, (subcul tuur. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Parlement. 22.45 De zingende kerk: muzikale lezing. 23.00 Kon- telcst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Stereo: Jazzkwartet. 23.55 Nieuws. NOS: 24.00-8.30 Apollo 12: reportage van de landing op de maan. WOENSDAG Morgen: NOS: 00.00 Apollo 12: reportage van de landing op de maan. TROS: 8.30 Luister uit...en thuis: verzoekplaten- programma voor de militairen. (8.30- 8.32 Nieuws). (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: componisten en hun werken, muzika le lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piek uur: wedstrijd programma. NOS: 11.30 Apollo-12: reportage van de eerste maanwandc- ling. (Met evt. nieuws en actuali teiten). DINSDAG Middag: (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws 13.03 De Eddy Becker Show. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix: 120 minuten rijp en groen. (17.0017.02 Nieuws). 18.00 Sluiting. WOENSDAG Morgen NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuw verschenen langspeelplaten, met kri tisch commentaar. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-lezen. .Afscheid van Emma Peel' is de titel van de aflevering uit de serie .De Wrekers', die de KRO-televisie van avond Uitzendt. In deze afle\i;ring neemt Emma Peel voorgoed af scheid als Wreekster. Zij wordt in deze rol opgevogd door Tarn King, die in werkelijkheid Linda Thorson heet. Zo is 21 jaar oud, werd ge boren in het Canadese Toronto. Na haar middelbare schoolopleiding ver huisde ze naar Londen, waar zij zich liet inschrijven aan de Royal Aca demy for Dramtic Arts. Na drie jaar slaagde zij cum laude. Het .afscheid van Emma Peel' be tekent tevens een kennismaking met Miss Tara King, die in deze afle vering het meest helder bij haar hoofd blijkt te zijn. Steed krijgt onverwacht bezoek van een collega die al geruime tijd als .vermist' stond geboekt. De man blijkt aan een totale geheugenstoor nis te lijden. Terwijl Steed op weg is naar zijn chef, worden Emma Peel en de man in Steeds flat over vallen. Sean Mortimer wordt door de overvallers meegenomen en Emma verliest haar geheugen. Steed ont moet op het hoofdkwartier miss Tara King. Als Steed weer thuis is gekomen vindt hij een bewusteloze Emma Peel. Hij brengt haar naar het hoofdkwartier maar wordt on derweg in een hinderlaag gelokt.Als Steed in het ziekenhuis wakker wordt weet hij zich niets meer van het ge beurde te herinneren. Emma Peel blijkt verdwenen te zijn. Alle hoop is nu gericht op Tara King, de enige van de wrekers die nog in staat is te denken. VIOLIST BORIS KROYT (72) OVERLEDEN Boris Kroyt, die 37 jaar violist is geweest van het beroemde strijkor kest van Boedapest, is zaterdag in New Yrok aan kanker gestorven. Hij is 72 jaar geworden. Kroyt, die in Odessa werd geboren, werd gere kend tot een van de grootste vio listen ter wereld. Hij maakte reeds op 8-jarige leeftijd als wonderkind in Berlijn zijn debuut. NA SCHAKEN OOK DAMMEN MET TELEAC De stichting Teleac heeft cle 10.000e deelnemer aan «le televisiecursus Schaken kunnen inschrijven. De belangstelling voor de schaak cursus is blijkens een onderzoek naar de kijkdichtheid, veel groter dan het aantal inschrijvingen zou doen ver moeden. De uitzendingen worden, al dus Teleac-directeur A. Sterman, door zo'n 400.000 kijkers gevolgd. .Allemaal zwartkijkers, die echter ook witte velden zien', zo merkte hij op. Volgens liem zou Teleac zeker een vervolgcursus geven als de nood zaak daartoe mocht blijken en er ruimte voor is. Voor liefhebbers van dammen «leed hij de plezierige me dedeling, dat in het voorlopige Te- leacprogramma voor 1970-1971 ook een cursus in dit spel is opgenomen. KOERT STUYF VERSTRIKT IN SUBSIDIEREGELING (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) Hoewel er op het ministerie van erm 75.000 gulden beschikbaar is, is het allerminst zeker of Koert Stuyfs ge zelschap .Eigentijdse dans' kan blij ven bestaan. In de komende weken zal daarover op het ministerie en door «le Amsterdamse wethouder van kunstzaken worden heslist. Als er geen geld beschikbaar komt, bete kent «lat het eind van deze experi mentele groej), het ein«I ook van een van de zeer interessante vertakkin gen xan «Ie danskunst in Nederland. Die 75.000 gulden zijn namelijk ge koppeld aan de voorwaarde dat de Stichting Eigentijdse Dans bij Het Nationale Ballet wordt onderge bracht. De subsidie van het gezel schap zou dan met dit bedrag wor den verhoogd. De leiding van bekje groepen is echter tot- de conclusie gekomen dat het aanzienlijk verschil in artistieke opvatting, vereiste trai ning en mentale inzet ecu dergelijk samengaan onmogelijk maakt. Het standpunt van het ministerie is: geen fusie, geen geld. Minister Klompé motiveerde dat met: ,het aantal van rijkswege gesubsidieerde balletgroepen zou op die manier uit breiding ondergaan, hetgeen de on dergetekende vooralsnog niet ver antwoord acht'. Aangezien ook de minister het van belang acht dat Koert Stuyf zijn werk kan voortzetten, is zij gaan praten met het gemeentebestuur van Amsterdam, om na te gaan of daar misschien mogelijkheden gevonden kunnen worden. teren daarvan aan het publiek. Om gebonden aan een regelmatig presen- tinuïteit is zowel voor het gezelschap waarvoor Koert Stuyf en Ellen Edinoff de kern vormen, waarom heen zes min of meer losse mede werkers als voor het publiek een vereiste. Geld is er, althans 75.000 gulden voor een eerste aanzet. De overheid is doordrongen van het belang van I het xoortbestaan van de stichting en j toch staat dat op liet ogenblik op losse schroeven. Er zit een brok cynisme in dat uil- gerekend zo beweeglijke mensen als dansers de dupe worden van starheid van de subsidieregeling. DE MODERNE GASAANSTEKER Geeft 2000 x gericht vuur. Altijd raak I I Géén versleten steentjes, Géén nieuwe vullingen. Géén reparatiekosten. Leeg? Gooi wegl De volgende is even goed - koopl Onzekerheid De overheid heeft destijds Koert Stuyf in staat gesteld in «le Verenig de Staten te gaan studeren. Waarom is hem achter af niet helemaal dui delijk, want sinds hij terugkwam en zijn i«leeën ging verwezenlijken kreeg de stichting twaalfduizend gulden subsidie over een periode van vijf jaar. Dat waren incidentele bijdra gen, zodat van enige artistieke en sociale zekerheid geen sprake was. .Desondanks leverden wij achttien produkties op, waarvan er vier avondvullend waren', vertelde hij gis teren, ,maar op het ogenblik kunnen wij niet verder. Wanneer wij het ook dit seizoen van incidentele sub sidies zouden moeten hebben, zijn we net zo ver als vijf jaar geleden'. In een laatste poging om door te kunnen gaan. vraagt de stichting nu een project dat loopt over vier ja ren te willen financieren, waarbij men zich van de mogelijkheid aan het eind die periode toch op straat te staan bewust is. Groeiproces Dat zou een nieuwe manier van sub sidie verlenen betekenen, maar te recht stelt hij dat afzonderlijke projecten vruchteloze experimenten zullen blijven, omdat ze niet kunnen ke worden ontwikkeld door een artistiek groeiproces. Bovendien is het al of niet aanslaan van zijn werk sterk (ADVERTENTIE) Jan Verwey uit Vlissingen zal za terdagavond 22 november meewer ken aan het KRO-radioprogram ,De Springplank'. Zijn optreden valt te beluisteren tussen 19.00 en 19.30 uur via Hilversum II. Jan Verwey is bij de KRO-radio geen onbekende. Ton Kool de samen steller van dit programma formu leerde het als volgt: ,Jan Verwey is een graag geziene instrumentalist in het Springplankprogramma. Hij is een ervaren kracht waar wij graag mee werken.' Het KRO-radioprogramma .De Springplank' is eenmaal in de veer tien «lagen op zaterdagavond via Hil versum n van 19.00 tot 19.30 uur in Stereo te beluisteren. Het ging in 1955 van start en sedert die tijd hebben verskillende nu bekende ar tiesten onder wie Annie Palmen, Co Hagendoorn, Ellie Nieman, Con- ny van den Bosch, Nellie Wijsbek, Connie van Bergen en Harry Ban- nink in <lit programma him de buut gemaakt. Via audities, onder anderen in de KRO-studio en in het land, worden jonge talenten in de gelegenheid in ,De Springplank' op te treden. Zij worden tijdens de ra dio-opnamen begeleid door het Springplank-orkest onder leiding van Jo Budie. De arrangementen schrijft Pierre Wijnnobel. 19-105 Het was een hele schok voor Panda en de heer Bolstergaard, om een mummie te zien lopen. ,Dat daar nog leven in zit...' prevel de de museumdirecteur geschokt. ,Daar zullen de geleerden van opkij ken!' ,Ik denk, dat daar niet zo-maar leven in zit!' zei Panda, terwijl hij op de gedaante af sprong. ,Maar dat zal ik eens even onderzoeken...' Hij greep een los gedeelte van het windsel en rukte daar krachtig aan zodat de ge heimzinnige figuur met een ge smoorde kreet begon rond te draaien. ,Ik hoop niet, dat het een échte le vende mummie is...' mompelde Panda terwijl hij het linnen met al zijn kracht verder afwikkelde. De wit te gedaante tolde nu machteloos om zijn as en bood een akelige aanblik... de pseudo-echtqenole (DOOR MABEL SEELEV) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. 93 De wind was kil: ik kwam tot de ontdekking dat ik huiverde in de natte vodden onder mijn jas. Ik had het koud, maar het drong amper tot me door; het enige gevoel waarvan ik me bewust was, was dat van af wachting; het gespannen wachten op iets dat onvermijdelijk gebeuren gaat. Ergens in het zwarte, nachtelijke duister om me heen moest Steve Corbett klaar staan om toe te slaan en vlak naast me wachtte de sheriff om hem dat te beletten. De seconden vergingen, zwaar, voch tig, donker; het enige geluid was het gefluister van de bomen en het meer. Eindelijk verschean er een ogenblik lang een lichtschijnsel deze keer zwakker dan de vorige; de deur van John Loxtons huis ging open en er kwam een lange man naar buiten. Een lange man die uit Loxtons huis kwam, waarin Harry en Carol Lewis verdwenen waren. Kon het Steve Corbett zijn? Hij bleef even bij de deur staan, alsof hij hem op slot deed, toen hoorde ik zijn voetstap pen over de veranda gaan; het geluid van een grote nian die probeert zachtjes te lopen. Hij opende en sloot de deur van de veranda; hij kwam naar buiten. Daarna maakte hij geen geluid meer. Geen geluid. Alsof ook hij wachtte. Weer vergingen de seconden. De minuten. Toen een niet te herkennen geluid, dat niet veroorzaakt werd door het meer of de bomen. Snel en dof. Onmiddellijk snelde de sheriff naar voren, hij liet het aan mij over of ik wilde volgen of blijven staan. Hij liep zo hard dat ik hem kwijtraakte, maar ik voelde de luchtstroom van bewe gende lichamen vlak bij en ik tastte om me heen tot ik een rug aanraakte. Ik denk dat het weer de rug van de sheriff was: in ieder geval hoorde ik zijn toonloze gefluister. ,Heb je hem goed beet. Chet 'J We moeten de sleutel van hem te pak ken zien te krijgen'. Er viel iets met een bons op de grond. Er kwam een hijgend, gefluis terd antwoord van Leegard: ,Ik heb hem goed vast. Hier zijn een paar sleutels.' Enkelevan de lichamen liepen snel weg. Ik bleef. ,Heb je Steve Corbett te pakken' fluisterde ik. ,Heb je hem onschadelijk gemaakt' Chet Leegard ademde zwaar ter hoogte van niijn middel. Hij hijgde: .Mrs. Corbett gaat u hier vandaan. Het is te gevaarlijk. Ga hier weg'. Er bewoog iets aan zijn voeten en hij bukte zich nog lager. Ik hield aan: .Heb je Steve Corbett daar?' ,Hij is het huis ingegaan', kwam zwoegend het antwoord. Ik bleef niet meer. Ik vond de deur van John Loxtons veran«ia en deed hem open. Tegen de huisdeur waren man nenruggen en bij het sleutelgat scheen een dunne scherpe lichtstraal uit een miniatuur zaklantaarn, nu verscheen er een hand in het licht met een sleutel, een andere hand nam hem over en een stem zei: .Probeer deze'. Nog steeds de stem van de sheriff. De tweede hand draaide de sleutel om in het sleutelgat en ik wist onmiddellijk dat de deur mee gaf. .We kunnen beter onze schoenen uit doen'. zei de sheriff nog steeds op dezelfde geluidloze fluistertoon. Het licht ging uit toen ze zich bukten. Ze trokken hun schoenen bijna on hoorbaar uit en ze deden er erg lang over, vond ik. Eindelijk begon de deur open te zwaaien onder een hand die niet het minste geluid maakte. Twee ruggen... ik zag alleen maar twee ruggen door die amper geopen de deur naar binnen gaan. De ene, wist ik, was van de sheriff. De an- dere...verbijsterd begon ik me af te vragen of datgene wat ik steeentje voor steentje had opgebouwd, dreig de ineen te storten" Uit het huis, voorbij de twee ruggen, kwam het geluid van iets dat met een slag om viel. Zonder te weten hoe ik er was ge komen. stond ik in de woonkamer van John Loxton. In de kamer scheen een zacht licht, het kwam niet van boven maar van beneden; tussen mij en het licht stonden de twee ruggen. Ze liepen ergens omheen en gingen met hun gezicht naar mij gekeerd staan, neerkijkend in het licht. Ik kon nu met zekerheid vaststellen wie de andere man naast de sheriff was. Het was Steve Corbett. En de she riff maakte geen aanstalten hem te arresteren. De twee mannen stonden aan de rand van een opening in de vloer; ze keken omlaag, beiden zo geabsorbeerd, dat ze me niet zagen of hoorden. Er kwam niet alleen licht. ook geluid door de ope- Ik werd onweerstaanbaar naar voren getrokken om ook te kijken. De plaats waar het licht vanddan kwam, was midden in de vloer, lussen het licht en mij waren de eettafel en het op een hoop geschoven kleed; dat waren de voorwerpen waar de twee mannen omheen gelopen waren. Ik ging naar ae andere kant en stond tegenover de twee mannen; ik keek naar beneden. .(Wordt vervolgd) U 8EUT WEER VE'LIG THUS MR. ©ELMOUT EU UW AUTO VOLGT B'UUEU EUKELE MI- A WU76U. TUD VOOR EEU RUSTIG 6A3&ELTJE,/£Jf Z0(J VlUPIK. y KOOii ____^-^D£WKEW! WAT "BMT 15 ER EiGEKIL'JK A AKI OE MAUD? door KENNETH INNS KAU 114 U IETS AAU&lEDEU?- K VSS E£U EU-EU- 01 GE AVOUO ACHTER OE RUS. IK BEU ZEER OP MISS DAY GESTELD Eu VERTROUW DIE MARiKAPiS UET— ZOVER ALS IK WEM ZIE' §009 DAT WETEM Wi), 5BEL M OUT EU DAT v IVEET ZU OOK. MISSCHSU VNDT U WET PRETTIG TE «OREU, DAT WAARVRlEUD- MET MARIKADIS UITER LIJKE SCMUU IS. Ik voel er veel VOOR, U iW VERTROUWEU TE UEMEU-...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15