Engelse televisie
compleet in kleur
QaapI
jan Verwey in
KRO's Springplank
PANDA EN HET T0VERRECEPT
Eigentijdse dans'
zal lamgelegd worden
plotseling tekort aan kleurenontvangers
van huren
naar kopen
BRANDPUNT: ,HEINEMANN EN
ZIJN MOEILIJKE VADERLAND'
emma peel,
afscheid van
een wreekster
DINSDAG 18 NOVEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT |5
(Van onze rtv-redaetie)
dads zaterdag worden alle Engelse
•programma's geheel oi gedeelte-
rik in kleur uitgezonden. In de nacht
L vrijdag op zaterdag zijn nl ook
BBC-1 en de commerciële televisie
tot bleurenuitzendingen overgegaan.
BBC-? zond reeds geruime tijd in
kleuren uit.
BBC-1 opende het kleurenprogram-
ms met een uitzending uit de volge
nakte Roval Albert Hall, waar de
Mpuïaire 'zangeres Petula Clark op
trad. De commerciële televisie-om
men Granada startte de kleurenuit-
Sngen met .The Stones in the
«rk' de film van het door ongeveer
ÏOÓOOO hippies en andere jongeren
biizewoonde openluchtconcert van
The Rolling Stones in het Londense
Terwijl BBC-2 zich voornamelijk tot
tet Londense gebied beperkt, kan
BBC-1 onvangen worden in de Mid-
Ws delen van Yorkshire en Zuid-
rincashire. Verwacht wordt, dat te-
«n het einde van dit jaar 30 mil
ten mensen de kleurenuitzendingen
•an de BBC-1 kunnen volgen.
DP uitbreiding van de kleurentele
visie heeft de tot nu toe geringe
vraa"- naar kleurenontvangers sterk
bevorderd, zo sterk zelfs, dat de fa
brikanten op liet moment handen te
kort komen. In alle kringen is er
plotseling een enorme behoefte aan
kleurentelevisie, als statussymbool
heelt van zwart-vvit.
Van januari tot augustus zijn er m
Enoeland maandelijks 8000 kleuren-
tnestellen gefabriceerd. De produktie
bedraagt sinds oktober 22.000 toe
stellen per maand. Op het ogenblik
zouden er 50 procent meer ktv-toe-
stellen kunnen worden verkocht, in
dien er sneller zou worden gepro
duceerd. Een van de redenen voor
het ,in de rij staan' vaak moet lan
ger dan een maand op het begeerde
apparaat gewacht worden is het
tekort aan onderdelen, een euvel
dat zich ook in andere Europese lan
den voordoet. Bovendien is er een
wenddtekort aan nikkel, dat in de
beeldbuizen en lampen wordt ge
bruikt. Het goedkoopste ktv-toestel
op de Engelse markt, met een 4:7%-
fm beeldbuis, kost 232 pond ster-
Bug (ongeveer 2000 gulden).
Televisietoestellen worden m Enge
land nog in meerderheid verhuurd.
De huur van een kleurentelevisie
kost ongeveer 80 pond (ruim 680
gulden) per jaar.
Tliames-tv, de omroep die Londen
van maandag tot vrijdag van com
merciële programma's voorziet, be
looft meer dan 90 procent kleuren
uitzendingen, terwij de 31 uren zend
tijd van .London weekend tv' ge
heel in kleur op het scherm worden
gebracht.
David Alteiihorough, de directeur
van de BBC-televisie, formuleerde
kernachtig liet verschil tussen kleu
ren- en zwart-vvit-tv: ,het is het
verschil tussen het luisteren naar
muziek van een krassende 78-toe-
ren grammofoonplaat en van een mo
derne stereo-lp'.
Dr Gustav Heinemann zal volgende
week de eerste president van de
bondsrepubliek Duitsland zijn, die
een officieel bezoek aan Nederland
brengt. Sinds hij 5 maart van dit
jaar werd gekozen, heeft hij zijn
medeburgers al verscheidene keren
geconfronteerd met onaangename
waai-heden. Wie zijn loopbaan ken
de, zal dat niet verbaasd hebben. Hij
is de eerste na-oorlogse politicus in
Duitsland, die lid is geweest van
beide grote partijen in de bondsre
publiek en die met hulp van de der
de is gekozen tot president. In de
rede na zijn beëdiging noemde hij
Duitsland .een moeilijk vaderland'.
Over dr Heinemann en zijn moei
lijk vaderland gaat een Brandpunt-
speciaal van Joost Tholens en Henk
Neuman, die de KRO-televïsie van
avond uitzendt. In dit programma
zullen gedeelten zijn verwerkt van
een langdurig gesprek, dat de bonds
president en diens vrouw voor de
camera hebben gevoerd met Henk
Neuman.
NEDERLAND-1
(AVRO) PEYTON PLACE
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(AVRO-KLETTR) STRANGE REPORT
21.10 uur:
(KLEUR) THIS IS TOM JONES
22.00 uur:
AVRO'S TELEVIZIER
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
(NOS-NOT) VERKENNEN EN ONTDEKKEN
3110 uur:
SEDERLANDSE KERKEN
11.35 uur:
(FRANSE LES
ixOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
(KRo" I)Ê DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER
19.30 uur:
VERSLAG OP DINSDAG
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20 20 uur:
(KRO) GUSTAVE HEINEMANN EN ZIJN MOEILIJ-
LIJKE VADERLAND
Brandpunt-documentaire naar aanleiding van het be
zoek van de bondspresident aan Nederland (zie ook el
ders op deze pagina.).
21.10 uur:
(KLEUR) DE WREKERS
Afscheidsaflevering van en voor Emma Peel.
22.00 uur:
(KLEUR) MUSIC, MUSIC, MUSIC
2245 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.50 uur:
(KLEUR) APOLLO.12
Reportage onder voorbehoud
23.00 uur:
(TELEAC) SCHAKEN
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NOS-lvLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
1905 uur:
SCALA
19.30 uur:
14.05 uur:
SCHOOL-TV
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.30 uur:
ALLEDAG-MAGAZINE
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
CLIFF IN SCHOTLAND
20.50 uur:
HET HART
21.35 uur:
OPERA: LE SERVA PADRONE
22.15 uur:
VERGEET NEET TE LEZEN
22.45 uur:
JOURNAAL
BELGIË-FRANS
14.00 Schooltelevisie. 18.15 Etincelles. 18.30 Schoolte
levisie. 18.55 Filosofie en lekenmoraal. 19.25 Voor de
kleuters. 19.30 Une femme a aimer. 20.00 Journaal.
20.30 L/iefdadigheidsoproep. 20.40 Lé point de la mé-
decine. 21.40 Septième art: Cul-de-Sac. 23.40 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
9.10-94.0 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00
Journaal. 13.35 Les quatre saisons. 14.05 Schooltelevi
sie. 17.30 Schooltelevisie. 18.15 Journaal. 18.20 Le
schmilbiic. 18.35 Je voudrais savoir. 18.55 Voor de kleu
ters. 19.00 Regionale actualiteiten. 19.25 Café du
Spuare 12. 19.45 Journaal. 20.20 La veuve Rusée. 22.00
Medische uitzending. 23.00 Journaal.
Middag:
11.30 Programma voor de vrouw.
(11.55 Beursberichten)Overheids
voorlichting: 12.30 Uitzending voor
de landbouw. AVRO 12.40 Toppers
van toen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel
van Belgiëmuziek en nieuws van on
ze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein
chanson. 14.30 Jazz uit het histo
risch archief. AVRO: 15.00 Neder
landse componistenportretten: Sem
Dresden (1881-1957). 16.00 Nieuws.
16.02 Inleiding tot muziekbegrip, mu
zikale lezing. 16.25 Belgisch klarinet-
tenkwartet:" moderne muziek. 16.45
Land der muzen: kunstkroniek. 17,15
Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mede
delingen.
Avond:
18 00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
1S.25 Lichte orkestmuziek met zang-
solist. 18.50 Paris vous parle. 18.55
Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt:
discussierubrick voor actuele zaken.
19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: vro
lijkheid, muziek, actualiteiten en we
tenswaardigheden. 22.00 Gonk!: sati
risch programma. 22.30 Nieuws.
22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojour
naal. NOS: 22.25 Zin-Tuig: kunst
kroniek (afl. 4). 23.55—24.00 Nws.
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30
-8.35 Van alle markten thuis, praatje
voor de huisvrouw). 9.00 Stereo:
Klassieke symfonische muziek (gr).
9.35 Watenstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws.
RVU: 11.02 Bronnen voor genealo
gisch onderzoek. Spreker: H. L. Krui
mel. VARA: 11.32 Stereo: Moderne
muziek (gr).
DINSDAG
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden
maar...). 14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzi
kaal middagmagazine. (16.00 Nws).
17.00 Overheidsvoorlichting: Johan
nes van den Bosch, commissaris-ge
neraal voor de Nederlandse Westin-
dische bezittingen in de 19e eeuw.
Spr.: F. J. van Wel. 17.10 Voor de
jeugd.
Avond:
18.00 Stereo: Metropole orkest: amu
sementsmuziek. 18.19 Uitzending van
de Katholieke Volkspartij. 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
Stereo: .Licht ensemble met solis
ten. 19.40 Conoiliepostbus (herha
ling). 19.45 Wie Is in Godsnaam Je
zus Christus?, lezing. 20.00 Klassie
ke en moderne kamermuziek (opn.).
20.45 Uitgeschakeld?: een reeks be
schouwingen over ouder worden en
ouderdom. 21.00 Stereo: Radiofil-
harmonisch orkest: moderne muziek.
21.30 Babel: (anti)kunst, (subcul
tuur. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.38 Parlement. 22.45 De zingende
kerk: muzikale lezing. 23.00 Kon-
telcst: magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.30 Stereo:
Jazzkwartet. 23.55 Nieuws. NOS:
24.00-8.30 Apollo 12: reportage
van de landing op de maan.
WOENSDAG
Morgen:
NOS: 00.00 Apollo 12: reportage van
de landing op de maan. TROS: 8.30
Luister uit...en thuis: verzoekplaten-
programma voor de militairen. (8.30-
8.32 Nieuws). (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.30 Voor de
kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag:
componisten en hun werken, muzika
le lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Piek uur: wedstrijd
programma. NOS: 11.30 Apollo-12:
reportage van de eerste maanwandc-
ling. (Met evt. nieuws en actuali
teiten).
DINSDAG
Middag:
(12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws
13.03 De Eddy Becker Show. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix: 120
minuten rijp en groen. (17.0017.02
Nieuws). 18.00 Sluiting.
WOENSDAG
Morgen
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing,
zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00
Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuw
verschenen langspeelplaten, met kri
tisch commentaar. NOS: 11.00 Nws.
11.03 Muziek-lezen.
.Afscheid van Emma Peel' is de titel
van de aflevering uit de serie .De
Wrekers', die de KRO-televisie van
avond Uitzendt. In deze afle\i;ring
neemt Emma Peel voorgoed af
scheid als Wreekster. Zij wordt in
deze rol opgevogd door Tarn King,
die in werkelijkheid Linda Thorson
heet. Zo is 21 jaar oud, werd ge
boren in het Canadese Toronto. Na
haar middelbare schoolopleiding ver
huisde ze naar Londen, waar zij zich
liet inschrijven aan de Royal Aca
demy for Dramtic Arts. Na drie jaar
slaagde zij cum laude.
Het .afscheid van Emma Peel' be
tekent tevens een kennismaking met
Miss Tara King, die in deze afle
vering het meest helder bij haar
hoofd blijkt te zijn.
Steed krijgt onverwacht bezoek van
een collega die al geruime tijd als
.vermist' stond geboekt. De man
blijkt aan een totale geheugenstoor
nis te lijden. Terwijl Steed op weg
is naar zijn chef, worden Emma
Peel en de man in Steeds flat over
vallen. Sean Mortimer wordt door de
overvallers meegenomen en Emma
verliest haar geheugen. Steed ont
moet op het hoofdkwartier miss
Tara King. Als Steed weer thuis is
gekomen vindt hij een bewusteloze
Emma Peel. Hij brengt haar naar
het hoofdkwartier maar wordt on
derweg in een hinderlaag gelokt.Als
Steed in het ziekenhuis wakker wordt
weet hij zich niets meer van het ge
beurde te herinneren. Emma Peel
blijkt verdwenen te zijn. Alle hoop
is nu gericht op Tara King, de enige
van de wrekers die nog in staat is
te denken.
VIOLIST BORIS KROYT
(72) OVERLEDEN
Boris Kroyt, die 37 jaar violist is
geweest van het beroemde strijkor
kest van Boedapest, is zaterdag in
New Yrok aan kanker gestorven.
Hij is 72 jaar geworden. Kroyt, die
in Odessa werd geboren, werd gere
kend tot een van de grootste vio
listen ter wereld. Hij maakte reeds
op 8-jarige leeftijd als wonderkind
in Berlijn zijn debuut.
NA SCHAKEN OOK
DAMMEN MET TELEAC
De stichting Teleac heeft cle 10.000e
deelnemer aan «le televisiecursus
Schaken kunnen inschrijven.
De belangstelling voor de schaak
cursus is blijkens een onderzoek naar
de kijkdichtheid, veel groter dan het
aantal inschrijvingen zou doen ver
moeden. De uitzendingen worden, al
dus Teleac-directeur A. Sterman,
door zo'n 400.000 kijkers gevolgd.
.Allemaal zwartkijkers, die echter
ook witte velden zien', zo merkte hij
op.
Volgens liem zou Teleac zeker een
vervolgcursus geven als de nood
zaak daartoe mocht blijken en er
ruimte voor is. Voor liefhebbers van
dammen «leed hij de plezierige me
dedeling, dat in het voorlopige Te-
leacprogramma voor 1970-1971 ook
een cursus in dit spel is opgenomen.
KOERT STUYF VERSTRIKT IN SUBSIDIEREGELING
(ADVERTENTIE)
(Van onze kunstredactie)
Hoewel er op het ministerie van erm
75.000 gulden beschikbaar is, is het
allerminst zeker of Koert Stuyfs ge
zelschap .Eigentijdse dans' kan blij
ven bestaan. In de komende weken
zal daarover op het ministerie en
door «le Amsterdamse wethouder van
kunstzaken worden heslist. Als er
geen geld beschikbaar komt, bete
kent «lat het eind van deze experi
mentele groej), het ein«I ook van een
van de zeer interessante vertakkin
gen xan «Ie danskunst in Nederland.
Die 75.000 gulden zijn namelijk ge
koppeld aan de voorwaarde dat de
Stichting Eigentijdse Dans bij Het
Nationale Ballet wordt onderge
bracht. De subsidie van het gezel
schap zou dan met dit bedrag wor
den verhoogd. De leiding van bekje
groepen is echter tot- de conclusie
gekomen dat het aanzienlijk verschil
in artistieke opvatting, vereiste trai
ning en mentale inzet ecu dergelijk
samengaan onmogelijk maakt.
Het standpunt van het ministerie is:
geen fusie, geen geld. Minister
Klompé motiveerde dat met: ,het
aantal van rijkswege gesubsidieerde
balletgroepen zou op die manier uit
breiding ondergaan, hetgeen de on
dergetekende vooralsnog niet ver
antwoord acht'.
Aangezien ook de minister het van
belang acht dat Koert Stuyf zijn
werk kan voortzetten, is zij gaan
praten met het gemeentebestuur van
Amsterdam, om na te gaan of daar
misschien mogelijkheden gevonden
kunnen worden.
teren daarvan aan het publiek. Om
gebonden aan een regelmatig presen-
tinuïteit is zowel voor het gezelschap
waarvoor Koert Stuyf en Ellen
Edinoff de kern vormen, waarom
heen zes min of meer losse mede
werkers als voor het publiek een
vereiste.
Geld is er, althans 75.000 gulden
voor een eerste aanzet. De overheid
is doordrongen van het belang van I
het xoortbestaan van de stichting en j
toch staat dat op liet ogenblik op
losse schroeven.
Er zit een brok cynisme in dat uil-
gerekend zo beweeglijke mensen als
dansers de dupe worden van starheid
van de subsidieregeling.
DE MODERNE
GASAANSTEKER
Geeft 2000 x
gericht vuur. Altijd raak I I
Géén versleten steentjes,
Géén nieuwe vullingen.
Géén reparatiekosten.
Leeg? Gooi wegl
De volgende is even goed - koopl
Onzekerheid
De overheid heeft destijds Koert
Stuyf in staat gesteld in «le Verenig
de Staten te gaan studeren. Waarom
is hem achter af niet helemaal dui
delijk, want sinds hij terugkwam en
zijn i«leeën ging verwezenlijken kreeg
de stichting twaalfduizend gulden
subsidie over een periode van vijf
jaar. Dat waren incidentele bijdra
gen, zodat van enige artistieke en
sociale zekerheid geen sprake was.
.Desondanks leverden wij achttien
produkties op, waarvan er vier
avondvullend waren', vertelde hij gis
teren, ,maar op het ogenblik kunnen
wij niet verder. Wanneer wij het
ook dit seizoen van incidentele sub
sidies zouden moeten hebben, zijn we
net zo ver als vijf jaar geleden'.
In een laatste poging om door te
kunnen gaan. vraagt de stichting nu
een project dat loopt over vier ja
ren te willen financieren, waarbij
men zich van de mogelijkheid aan
het eind die periode toch op straat
te staan bewust is.
Groeiproces
Dat zou een nieuwe manier van sub
sidie verlenen betekenen, maar te
recht stelt hij dat afzonderlijke
projecten vruchteloze experimenten
zullen blijven, omdat ze niet kunnen
ke
worden ontwikkeld door een artistiek
groeiproces. Bovendien is het al of
niet aanslaan van zijn werk sterk
(ADVERTENTIE)
Jan Verwey uit Vlissingen zal za
terdagavond 22 november meewer
ken aan het KRO-radioprogram ,De
Springplank'. Zijn optreden valt te
beluisteren tussen 19.00 en 19.30 uur
via Hilversum II.
Jan Verwey is bij de KRO-radio
geen onbekende. Ton Kool de samen
steller van dit programma formu
leerde het als volgt: ,Jan Verwey is
een graag geziene instrumentalist in
het Springplankprogramma. Hij is
een ervaren kracht waar wij graag
mee werken.'
Het KRO-radioprogramma .De
Springplank' is eenmaal in de veer
tien «lagen op zaterdagavond via Hil
versum n van 19.00 tot 19.30 uur
in Stereo te beluisteren. Het ging
in 1955 van start en sedert die tijd
hebben verskillende nu bekende ar
tiesten onder wie Annie Palmen,
Co Hagendoorn, Ellie Nieman, Con-
ny van den Bosch, Nellie Wijsbek,
Connie van Bergen en Harry Ban-
nink in <lit programma him de
buut gemaakt. Via audities, onder
anderen in de KRO-studio en in het
land, worden jonge talenten in de
gelegenheid in ,De Springplank' op
te treden. Zij worden tijdens de ra
dio-opnamen begeleid door het
Springplank-orkest onder leiding
van Jo Budie. De arrangementen
schrijft Pierre Wijnnobel.
19-105
Het was een hele schok voor Panda
en de heer Bolstergaard, om een
mummie te zien lopen.
,Dat daar nog leven in zit...' prevel
de de museumdirecteur geschokt.
,Daar zullen de geleerden van opkij
ken!'
,Ik denk, dat daar niet zo-maar leven
in zit!' zei Panda, terwijl hij op de
gedaante af sprong. ,Maar dat zal
ik eens even onderzoeken...' Hij greep
een los gedeelte van het windsel en
rukte daar krachtig aan zodat de ge
heimzinnige figuur met een ge
smoorde kreet begon rond te draaien.
,Ik hoop niet, dat het een échte le
vende mummie is...' mompelde Panda
terwijl hij het linnen met al zijn
kracht verder afwikkelde. De wit
te gedaante tolde nu machteloos om
zijn as en bood een akelige aanblik...
de
pseudo-echtqenole
(DOOR MABEL SEELEV)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
93
De wind was kil: ik kwam tot de
ontdekking dat ik huiverde in de
natte vodden onder mijn jas. Ik had
het koud, maar het drong amper tot
me door; het enige gevoel waarvan
ik me bewust was, was dat van af
wachting; het gespannen wachten op
iets dat onvermijdelijk gebeuren gaat.
Ergens in het zwarte, nachtelijke
duister om me heen moest Steve
Corbett klaar staan om toe te slaan
en vlak naast me wachtte de sheriff
om hem dat te beletten.
De seconden vergingen, zwaar, voch
tig, donker; het enige geluid was het
gefluister van de bomen en het meer.
Eindelijk verschean er een ogenblik
lang een lichtschijnsel deze keer
zwakker dan de vorige; de deur van
John Loxtons huis ging open en er
kwam een lange man naar buiten.
Een lange man die uit Loxtons huis
kwam, waarin Harry en Carol Lewis
verdwenen waren. Kon het Steve
Corbett zijn? Hij bleef even bij de
deur staan, alsof hij hem op slot
deed, toen hoorde ik zijn voetstap
pen over de veranda gaan; het geluid
van een grote nian die probeert
zachtjes te lopen. Hij opende en sloot
de deur van de veranda; hij kwam
naar buiten.
Daarna maakte hij geen geluid meer.
Geen geluid. Alsof ook hij wachtte.
Weer vergingen de seconden. De
minuten. Toen een niet te herkennen
geluid, dat niet veroorzaakt werd
door het meer of de bomen. Snel en
dof.
Onmiddellijk snelde de sheriff naar
voren, hij liet het aan mij over of ik
wilde volgen of blijven staan. Hij liep
zo hard dat ik hem kwijtraakte, maar
ik voelde de luchtstroom van bewe
gende lichamen vlak bij en ik tastte
om me heen tot ik een rug aanraakte.
Ik denk dat het weer de rug van de
sheriff was: in ieder geval hoorde
ik zijn toonloze gefluister.
,Heb je hem goed beet. Chet 'J We
moeten de sleutel van hem te pak
ken zien te krijgen'.
Er viel iets met een bons op de
grond. Er kwam een hijgend, gefluis
terd antwoord van Leegard: ,Ik heb
hem goed vast. Hier zijn een paar
sleutels.'
Enkelevan de lichamen liepen snel
weg.
Ik bleef. ,Heb je Steve Corbett te
pakken' fluisterde ik. ,Heb je hem
onschadelijk gemaakt'
Chet Leegard ademde zwaar ter
hoogte van niijn middel. Hij hijgde:
.Mrs. Corbett gaat u hier vandaan.
Het is te gevaarlijk. Ga hier weg'.
Er bewoog iets aan zijn voeten en
hij bukte zich nog lager.
Ik hield aan: .Heb je Steve Corbett
daar?' ,Hij is het huis ingegaan',
kwam zwoegend het antwoord. Ik
bleef niet meer. Ik vond de deur van
John Loxtons veran«ia en deed hem
open. Tegen de huisdeur waren man
nenruggen en bij het sleutelgat
scheen een dunne scherpe lichtstraal
uit een miniatuur zaklantaarn, nu
verscheen er een hand in het licht
met een sleutel, een andere hand nam
hem over en een stem zei: .Probeer
deze'. Nog steeds de stem van de
sheriff. De tweede hand draaide de
sleutel om in het sleutelgat en ik
wist onmiddellijk dat de deur mee
gaf.
.We kunnen beter onze schoenen uit
doen'. zei de sheriff nog steeds op
dezelfde geluidloze fluistertoon. Het
licht ging uit toen ze zich bukten.
Ze trokken hun schoenen bijna on
hoorbaar uit en ze deden er erg lang
over, vond ik. Eindelijk begon de
deur open te zwaaien onder een hand
die niet het minste geluid maakte.
Twee ruggen... ik zag alleen maar
twee ruggen door die amper geopen
de deur naar binnen gaan. De ene,
wist ik, was van de sheriff. De an-
dere...verbijsterd begon ik me af te
vragen of datgene wat ik steeentje
voor steentje had opgebouwd, dreig
de ineen te storten" Uit het huis,
voorbij de twee ruggen, kwam het
geluid van iets dat met een slag om
viel.
Zonder te weten hoe ik er was ge
komen. stond ik in de woonkamer
van John Loxton. In de kamer scheen
een zacht licht, het kwam niet van
boven maar van beneden; tussen mij
en het licht stonden de twee ruggen.
Ze liepen ergens omheen en gingen
met hun gezicht naar mij gekeerd
staan, neerkijkend in het licht. Ik
kon nu met zekerheid vaststellen wie
de andere man naast de sheriff was.
Het was Steve Corbett. En de she
riff maakte geen aanstalten hem te
arresteren. De twee mannen stonden
aan de rand van een opening in de
vloer; ze keken omlaag, beiden zo
geabsorbeerd, dat ze me niet zagen
of hoorden. Er kwam niet alleen
licht.
ook geluid door de ope-
Ik werd onweerstaanbaar naar voren
getrokken om ook te kijken. De
plaats waar het licht vanddan kwam,
was midden in de vloer, lussen het
licht en mij waren de eettafel en het
op een hoop geschoven kleed; dat
waren de voorwerpen waar de twee
mannen omheen gelopen waren.
Ik ging naar ae andere kant en
stond tegenover de twee mannen; ik
keek naar beneden.
.(Wordt vervolgd)
U 8EUT WEER VE'LIG THUS
MR. ©ELMOUT EU UW AUTO
VOLGT B'UUEU EUKELE MI- A
WU76U. TUD VOOR EEU
RUSTIG 6A3&ELTJE,/£Jf Z0(J
VlUPIK. y KOOii
____^-^D£WKEW! WAT
"BMT 15 ER EiGEKIL'JK
A AKI OE
MAUD?
door KENNETH
INNS
KAU 114 U IETS AAU&lEDEU?- K VSS E£U EU-EU-
01 GE AVOUO ACHTER OE RUS. IK BEU ZEER OP MISS
DAY GESTELD Eu VERTROUW DIE MARiKAPiS UET—
ZOVER ALS IK WEM ZIE'
§009 DAT WETEM Wi),
5BEL M OUT EU DAT
v IVEET ZU OOK. MISSCHSU
VNDT U WET PRETTIG TE
«OREU, DAT WAARVRlEUD-
MET MARIKADIS UITER
LIJKE SCMUU IS.
Ik voel er veel
VOOR, U iW VERTROUWEU
TE UEMEU-...