Bert Garthoff kan ,zijn' Drees
halen met ,Weer of geen weer'
IJl II 1
GRIEP?
PANDA EN HET TOVERRECEPT
VOETBALREGEN
OP DE RADIO
Waar zijn onze schepen?
Ft
19W j^MDAG 17 NOVEMBER 196? RKOVTNCIXLE ZEEUWSE COURANT 7
ZEVENHONDERDVIJFTIG
jjaiiiMiiuiiHi/irnjtW
ivan Oiiae ii-v-ieuaeuej
Weer ol geen weer', net rauiop.v,
jtainuia op de vroege zondagmorgen
l08.13-OO.45 uur), jubileert. Zondag
.3 november gaat de 75üste uitzen-
'ciie de lucht 111. De man zowel voor
■u'achter de schermen van het pro
gramma is Bert Garthoff, reeds vyf-
L jaar lang. Een groot gedeelte
jn de samenstelling van de weke
lijkse radio-uitzending verzorgt Gart-
hoff in
het hem enkele weken gele-
toegewezen kantoortje in een
van de villa's nabij de VARA-studio.
Hoe ontstond de idee voor een pro-
CTAmma ,Weer of geen weer'
Garthoff. van 1952 bij de radio
^rteaam: ,Het is oorspronkelijk een
-i'cremeen VARA-idce. Men wilde iets
d«n op de zondagmorgen. Niet di
rect kerkelijk, eerder een voorzichtig
aati-kerkelijk programma. Het be
snoeien van de natuur in de breed
er zin van het woord geen ge-
Ijts over het aantal meeldraden
van een bepaald bloemetje leek
v»t meest geschikt. Daarnaast toeris-
tikte tips, praktisch altijd binnen-
ijcds een eigen vakantie-avontuur,
(Jeetje folklore en nieuwtjes op
museumgebied. Om actueel te blij
ven: niet van ,Wie was Rembrandt
C{Erasmus? Neen, eerder het beant
woorden van .Waarom is die ten
toonstelling zo interessant?'
Wat levert een terugblik naar een
programma van vijftien jaar gele
den op?
lachend: ,Ik bewaar heel slecht.
Weet wel, dat ik er hartelijk om kan
"limlachen. Kijk, het was anders.
Niet de formule, wel de aanpak. Nu
spin ik onderwerpen langer uit dan
vreester. Het is gebleken, dat het uur
er zich toe leent. Zo kan ik bijvoor
beeld vijftien minuten praten over
kunstmatige inseminatie of oude or
gels. Het is mijn manier van aanpak,
die dat meebrengt. Een kleine bij
komstigheid: mijn stem was vroeger
ook hoger.'
Heeft Bert Garthoff een vast pu
bliek?
Nadenkend: ,Ja, ik dacht het wel.
Beslist niet de jongste jeugd. Voor
die generatie is het programma te
kalm, te weinig flitsend. Vooral ge
zinnen in de categorie van dertig tot
vijfendertig jaar zijn er blij mee. De
meeste reactie komt tenminste van
hen. Geen fanmail. Wel "gemiddeld
honderdvijftig brieven per week.
Post met inhoud. Mensen vragen van
alles. Over de natuur, naamsafleidin
gen, natuurbescherming en diverse
andere zaken. Sommigen vragen mij
een volledige vakantie uit te stippe
len. Dat doe ik niet, maar ik geef
wel tips.'
.Er is protest. Vaak anoniem of zo
wild geformuleerd, dat ik er geen
aandacht aan kan schenken. Daar
naast leent de zondagochtend zich
niet voor een polemiek. Er komen
veel brieven binnen van wat de
maatschappij de intelligentia noemt:
doctoren, professoren en predikanten.
Maar ook van mensen, die zich vaak
verontschuldigen, dat ze niet zo goed
kunnen schrijven. Het was al zolang
geleden, dat ze een pen in hun han
den hadden. Dankbaar hoor.'
Aan de voorbereidingen voor .Weer
of geen weer' heeft Garthoff een
complete dagtaak. Toch kreeeg hij
niet alleen bekendheid door dit ra
dioprogramma. Enkele jaren gele
den presenteerde hij zowel voor de
radio als televisie ,Dit is uw leven'
(.Anders dan anderen'). Er kwamen
hiervan 23 radio- en 17 tv-uitzendin-
Garthoff: ,Het was in het begin een
heerlijk iets om te doen. Op den
duur werd. ,Dit is uw leven' echter
een zenuwtoestand. Veel teveel
werk en daarnaast nog het element
van misleiding. Mensen met een
smoes naar de studio om ze in de
stoel te krijgen. Toen ik eraan be
gon was ik jong. Ik vond het inte
ressant. Zes jaar later had ik er
morele bezwaren tegen. Het uit
gangspunt stond me vaak op het
voorhoofd. Ik zag de rossige kant
niet meer. Het woog te zwaar. En
dan moet je er gewoon mee uit
scheiden. Ongetwijfeld was het een
succes. Tot mijn spijt was dat punt
te vroeg bereikt.'
Over ,Weer of geen weer' is Gart
hoff positiever gesteld'. Zeer serieus
praat hij over zijn dagtaak. Zoals
het er uitziet, ga ik er vooralsnog
mee door. Het is nu wel gebleken,
dat het programma een formule
heeft, waar je makkelijk Drees mee
kunt halen. Het hangt natuurlijk ook
van de VARA af. Zij prolongeert het
per half jaar. Mocht de tyd komen,
dat ik het niet meer zie, dan is het
stoppen geblazen.'
HILVERSUNI-1
MAANDAG 17 NOVEMBER
Middag:
VPRO: 12.00 Klassiek variété (13.00
Nieuws). 14.25 Schoolradio. 14.45
Lichte grammofoonmuziek. NOS:
15.00 Fragmenten uit de operette
Eine Nacht in Venedig. Dostal (gr).
AVRO: 15.30 Stereo: Radio Filhar
monisch Sextet: moderne muziek.
16.00 Nieuws. 16.02 Braziliana: lich
te muziek uit Latijns Amerika. 16.30
Voor de jeugd. 17.30 Stereo: Licht
orgelspel. Overheidsvoorlichting: Den
Haag aan de lijn van 17.40-17.55.
AVRO: 17.55 Mededelingen.
Avond:
Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
IS30 Stereo: Schatten der toenkunst:
licht gevarieerd muziekprogramma.
19.15 Stereo: Licht instrumentaal en-
jemble. RVU: 19.35 Een gedachten-
wisseling over het Interimrapport
van de Commissie Orgaantransplan-
tatie. Spr.: mej. dr A. Rot, internist
Hoofd Medisch Bureau NRK; mr
H. A. H. baronesse van Till. H. B.
NRK en J. C. Margadant. NOS: 20.05
Komt u maargesprekken over
actuele zaken en lichte muziek. Bond
zonder naam: 22.20 Christenezielen,
geef mij maar mensen lezing. 22.30
Nieuws. 22.40 Mededelingen. AVRO:
22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 Ste
reo: Jazz in actie. 22.55-24.00 Nieuws.
DINSDAG
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. (8.30-
8.33 De groenteman). 8.50 Morgen
wijding. NOS: 9.00 Praten met de
minister: discussieprogramma. 9.35
Waterstanden. 9.40 Muziek uit de
middeleeuwen en Renaissance (opn.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02
Nieuws).
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast, gevarieei-d
programma. (12.05 Lezenswaardighe
den; 12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Mededelingen tbv land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actu
aliteiten). 14.05 Schoolradio. 14.30
Stereo: Radio Blazersensemble: klas
sieke muziek. 15.00 Doopsgezinde
middagdienst. NOS: 15.30 Zoeklicht
op Nederland: informatie over
Utrecht, afgewisseld met muziek.
(16.00-16.02 Nieuws). 17.20 Over
heidsvoorlichting: Surinaamse lucht
post. Afzender: T. R. Petzoldt, Pa
ramaribo. NCRV: 17.30 Voor de kleu
ters. 17.45 Voor de jeugd.
Avond:
18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht
instrumentaal sextet. 18.19 Uitzen
ding van de Politieke Partij Radi ka
len. 18.30 Nieuws, 38-41 Actualiteiten.
19.00 Literama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel. 19.15
Muziek en dienst: pi-ogramma over
kerklied en kerkmuziek in klank en
geschrift. 19.45 Stereo: Metropole or
kest en solist: amusementsmuziek.
20.10 Lichte grammofoonmuziek.
20.25 Op de man af, praatje. 20.30
Stereo: klassieke muziek (gr). 21.50
Europese top in Den Haag, reporta
ge van de eerste dag van de Euro
pese topconferentie. 22.05 Stereo:
lichte grammofoonmuziek. 22.20 Naar
een nieuwe revolutie: overpeinzing.
22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang: een
artistiek voorkeursprogïamma. 23,30
Stereo: moderne kamermuziek
(opn). 23.55-24.00 Nieuws.
DINSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
klassieke grammofoonmuziek met
actualiteiten en nieuws. 8.00 Nieuws.
8.11 Stereo: Te Deum Laudamus: ge
wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32
Voor dc huisvrouw. (Om 9 uur gym
nastiek voor de huisvrouw). 9.35
schoolradio. 10.00 Werkelijk waar
bijbelverhalen die feiten vormen, le
zing. 10.15 Stereo: Beroemde opera
duetten (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02
Ferdinand Huyck (deel 6), serie
hoorspel. 11.25 Onder de hoogtezon:
programma voor de zieken, 11.55
Mededelingen.
Middag:
TROS: 12.00 Nieuws. 12.03 Lynx (of
Los). KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Ac
tualiteiten. 13.08 TNT: muziek van
één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-in: gezellig aanplaten. 15.00
Nieuws. 15.03 Holster: pop- en coun-
trymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
lORRRrrrpopmagazine. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiikverzoekpla-
tenprogramma.
DINSDAG
Morgen
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes
voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk
gevarieerde visite.
(ADVERTENTIE
ZWAAR CS
VERKOUDEN? pijnstillende, koortswerende. snelwetkendecachets
De NOS-radio zal woensdag 19 no
vember in zijn avondprogramma via
Hilversum-2 verslagen en nabeschou
wingen uitzenden van vier voetbal
wedstrijden: Schotland - Nederland
voor amateurs in Greenock bij Glas
gow, Ajax - Runchchorzow in de
tweede ronde van het jaarbeursste-
dentoernooi in het Olympisch sta
dion in Amsterdam, Nederland - Ita
lië voor spelers tot 21 jaar in Deven
ter en Standard Luik - Real Madrid
in de achtste finale om de Europa
cup 1 voor landskampioenen.
Van 20.00 uur tot 20,15 uur is er
rechtstreeks verslag te horen van het
laatste kwartier van de eerste helft
van de wedstrijd Schotland - Neder
land, van 21.05 tot 21.30 uur volgt
een verslag van de laatste fase van
deze wedstrijd alsmede een nabe
schouwing van de eerste helft van
Ajax - Ruchchorzow. Van 22-10
tot 22.30 uur worden nabeschouwing
gen uitgezonden van Ajax - Ruch
Nederland - Italië voor spelers tot
21 jaar en Standard Luik - Real
Madrid.
AC.MAEA 14 va Singapore
nr Darwin
AMELAND 14 vn Madrid
nr Thameshaven
AMSTELHOF 14 60 m O
Hakodate
ANGOLAKüST 14 te
Londen
ANTILLA CAPE 14 230 m
wnw Manilla
BANGGAI 13 730 m n
Honoloeloe
BANDA 13 730 m z Midway
BARENDRECHT 15
te Sydney verw.
CHEVRON ARNHEM 14
te Rotterdam
CHEVRON NEDERLAND 13
310 m ozo Saigon
CHEVRON LEIDEN 13
230 m zzw Colombo-
DALLIA 14 vn Bonny
nr Gotenburg
DIADEMA 15 te Geelong
DIONE 13 220 tn zzo
Majorca
EEMSTROOM 13
350 m wnw Lands End
ESSO AMSTERDAM 13
880 m zzw Azoren
FORIST HILL 13
40 m zo Venetië
FOREST LAKE 13
900 m ono Paramaribo
GAASTERDIJK 13
120 m Bermuda
GULF ITALIAN 13
300 m w Sabang
HOUTMAN 14 vn Penang
nr Lourenco Marquee
ILIAS 13 20 m zo Valencia
ISIS 13 70 m ozo
Kaap St-Vincent
KABYLIA 13
390 m n Fort Aleza
KARIMUN 14 dw
Walvisbaai nr Penang
KENIA 15 te Carambay
KORENIA 03 420 m O
KOROVINA 13 55 m zzw
Stockholm
KREBSLA 04 vn Aruba
nr Bi Salvador
LAERTES 13 500 m wzw
Mossammedor
MACOMA 13 310 m no
Comoro Ell.
MERWEHAVEN 13 25 nw
Cherbourg
MüSILLOYD 14 vn Chalna
nr Belawan
NAESS COURIER 13
130 m no Accension
NEDER RIJN 13 240 m z
Pont of Spain
NEPTUNUS 14 vn A'dam
nr West Idie
NEVERITA 13 te Abidjan
NISO 13 85 m z Abidjan
ORANJE NASSAU 14
vn Amsterdam nr West-
Indië via Southampton
PATRO 13 300 m nw
Freetown
QUEEN OF SHEEBA 14
RAXDFONTEEN 33
150 m zo Madeira
ROTTI 14 te Bahrein
SCHELDELLOYD 13
430 m otz Lourenco
Marques
SCHIELLOYD 14 t a red»
Bangkok
SOLON 33 240 m no
Sao Miguel
STRAAT ALGOA 13
Nagoya
STRAAT ADELAIDE 13
225 m zzo Amsterdam Ei'.
STRAAT JOHORE 14
36 m o Norfolk eiL
TJIPONDOK 15 te
Hongkong verw.
VALK ENS WAARD 13 rede
Ryeka
VOORWAARTS 13 25 ra a
Ambros
WONOSOBO 13
te San Pedro
ZAANLAND 14 vn A'dam
HOOG EN LAAG WATER
18 november:
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
8.52 1.44
9.17 1.61
9.57 1.10
9.45 1.80
10.26 1.31
21.40 1.70
22.09 1.87
22.52 1.39
22.37 2.07
23.14 1.61
2.37 1.28
3.00 1.41
3.00 1.05
3.28 1.56
3.41 1.22
15.34 1.68
15.58 1.81
16.07 1.40
16.25 1.95
16.27 1.62
Even puzzelen
TT
3 <1
W iT
5 6 I
ITTI
12
TT 20
5T
21 12
25
nri
w
JT 3T
Së
^JJ
Horizontaal .1 zuil; 5 autopech; 9 Chi
nese munt; 10 richting; 12 oosterleng
te; 13 bid (Lat.); 14 achteraan; 16
kwestie: 18 met name; 19 glans; 21
schaalverdeling; 23 bedorven; 24
zwaardwalvis; 25 visje; 27 alleen; 29
rund; 30 naaigerei; 32 achter; 33 spra
keloos; 34 merk; 36 volgorde; 38 aldus;
39 nimmer; 40 deel van Frankrijk.
Verticaal: 1 deel van een sabel; 2 onzes
inziens; 3 in orde; 4 doodslag; 5 Eur-
hoofdstad; 6 spil; 7 numero; 8 herte-
soort; 11 tijdperk; 15 spoedig; 16 tra
ditionele haat (mv.); 17 aarde) 18 ver
vaardigen; 20 orgaan; 22 woonschip; 25
deel van raam; 2b vloerkleed; 27 sprook
jesfiguurtje; 28 hoofdstad van Nigeria;
31 wilde haver; 35 boksterm; 36 Reg.
Infanterie; 37 oude lengtemaat; 38 Z.
Afrika,
De oplossing van de vorige puzzel ls:
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
10.45 uur:
(NOS-NOT) WALTER EN CONNIE
11.10 uur:
(NOS-NOT) NOTRE VILLE
11.35 uur:
(NOS-NOT) VAN WILSON TOT NIXON
(NOS-NOT) SAMENVATTING
Van de opening van de EEG-topconferentie in de Rid-
drzaal te Den Haag.
18.50 uur:
(N0S-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
19.07 uur:
(NOS) SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE
19-16 uur:
(NCRV) ALLEEN OP WEG
19.30 uur:
(NCRV) TWEEKAMP
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(NCRV) HIER EN NU
(NCRV) PLEASE SIR!
21.25 uur:
(NCRV) DE KLEINE ZIELEN
22.30 uur:
(NCRV) FARCE MAJEURE
22,50 uur:
(NCRV) Ds A. C. D. v. d. BOSCH
22.55 uur:
(NOS) JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC) STATISTIEK
20.45 uur:
(VARA) VELEN MET MIJ
Wat is er te verbeteren in de verhouding tussen burger
en overheid.
21.25 uur:
VAR A-KLEUR) IRONSIDE
22.15 uur:
(VARA) ACHTER HET NIEUWS
(NOS) JOURNAAL
22.45 uur:
(NOS-KLEUR) APOLLO-12
Overzicht van de laatste gebeurtenissen.
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
19,03 uur:
(NOS) SCALA
19.30 uur:
(VARA) OPMAAT
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA) CORONATION STREET
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
SPORTTRIBUNE
19.20 uur:
AVONTUREN IN' DE STILLE ZUIDZEE
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
19.55 uur:
MEDEDELINGEN EN DE WEERMAN
20.00 uur:
NIEUWS
20.25 uur:
ROEM EN ANGST
Oorlogsfilm met Gregory Peck
22.00 uur:
GASTPROGRAMMA
22.30 uur:
NIEUWS
BELGIc-FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; 18.10 Nieuws.
1S.15 Voor de kleuters. 18.30 Affiches. 19.00 Antenne-
Soir. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 Sportpanorama.
20.00 Journaal. 20.30 Liefdadigheidsoproep. 20.40 Si
tuatiën 69: 21.15 Unie nouvelle aventure du .Saint'.
22.05 Signes des temps aansluitend: Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
10.12-10.54 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00
Journaal. 13.15 Midi-magazine (vervolg). 13.30-13.35
Beursberichten. 14.03 Schooltelevisie. 14.45 La femme
du planteur. 17.00-17.30 Schooltelevisie. 18.15 Voor de
kleuters. 19.00 Regionale actualiteiten. 19.20 Medede
lingen en weerberichten. -19.25 Café du Square. 19.40
Consumentenrubriek en mededelingen; 19.45 Journaal.
20.15 Mededelingen. 20.20 Daktari. 21.10 Face a» 21,55
Lisa Minelli Show. 22.45-23.00 Journaal.
18-105
De curator van het museum hoefde
niet lang te kijken om te ontdek
ken dat er iets mis was.
,De doos met oud-Egyptisch mum
miewindsel!' riep hij geschrokken uit
,Leeg! Wie heeft dat gedaan!
,Weet ik wel,' zei Panda. .Joris sloop
hier naar binnen. Maar wat zou hij
met zo iets raars willen doen? En
waar is hij gebleven?' Dat was moei
lijk te zeggen. Want van een indrin
ger was niets te bekennen. Alles
stond er keurig bij. Roerloos en stil
behalve een vreemde, witte ge
daante, die onhoorbaar naar de uit
gang schoof. ,D-daar!' riep Panda
opgewonden. ,Die mummie 1
M.1.6? WELJA,
MAAR.' EU WAAROM
GRUPT U DAU DIE PC
kist, dj plaats vau mu? bcvewdieu.
UOZ KEUT U MUM LI AAM?
WU WET0J EEW UELEBOELVAU U. MR 3EL-T
MOUT. UOS APGEZISU VAM WAT MISS DAY OLS,
UEEPT VERTELD. TO EU U WERD V.'AARGEUC
MEM SU OE PLAT VAM M'-SS DAY. VOuO U. WET I
BETER OM IU TE GRUPEkL
de
pseudo-echtqenote
(DOOR MABEL SEELEY
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
92
En in de andere zak de revolver. Ik
wist nu hoe dwaas het was op die
revolver te vertrouwen. Allebei de
keren dat ik was neergeslagen, had
ik hem in mijn hand gehad.
Als ik deze keer de dood ontmoette
die rondsloop in het kamp, zou het
onherroepelijk met me gedaan zijn...
tenzij ik eerst schoot. De moorde
naar zou nu niet meer knoeien. En
deze keer durfde ik geen tijd te ne
men om naar de sheriff te rijden.
Ik moest onmiddellijk naar de Lewis-
sen gaan, naar Mrs. Clapshaw en de
Willards en Earl Jordan en John Lox-
ton. Om hen te waarschuwen.
Mijn auto stond nog naast het huis;
ik liep erlangs naar de achterkant
en sloop vandaar naar de achter
kant van het volgende huisje en naar
het volgende.
Daarna kwam dat van de Lewissen.
Alles wat ik nog te do enhad, was
naar het huisje lopen; daarvandaan
kon Harry Lewis mijn waarschu
wing verder brengen en de mensen
verzamelen op een plaats waar ze
veilig zouden zijn. Tenzij Steve Cor-
bett de Lewissen al bezocht had,,
Eerst dacht ik dat het er donker
was, maar toen ik dwars over de
open ruimte begon te lopen, zag ik
een dunne streep licht langs een van
de ramen; er brandde licht en de
gordijnen waren dicht. Zacht als een
rups en bijna even langzaam, mijn
hoofd naar alle kanten draaiend, be
dacht op gevaar, sloop ik verder, de
revolver recht voor me uit, mijn vin
ger aan de trekker. Ik had het huis
je bijna bereikt, toen er een stem
van naast een boom naar me toe-
dreef.
,Wie is daar?'
Slechts één ding weerhield me ervan
te vuren. De fluisterende stem was
niet die van Steve Corbett. Het wa
de stem van sheriff Boxruud.
Mijn vangers ontspanden zich om de
revolver toen de betekenis van deze
onverwachte ontmoeting tot me door
drong. Ik fluisterde: ,De sheriff. Wat
doet u„' En toen, zwak van op
luchting nu ik me veilig wist en
mijn doel bereikt had, weigerden
mijn benen de dienst en ik zakte
aan zijn voeten in elkaar.
Hij boog zich over me heen. ,Een
vrouw. Mrs. Corbett', fluisterde hij
in zichzelf. Hij probeerde me over
eind te trekken: moeizaam kwam ik
omhoog en leunde, steun zoekend, te
gen hem aan: ik voelde dat ik beef
de als een riet. Vermoedelijk had
ik sinds ik in die boot zat, niet op
gehouden te beven. ,U moet op
schieten', fluisterde ik dringend. .Ste
ve Corbett. Hij is hier. Er gaat van
nacht iets gebeuren. Mrs. Rudeen is
dood. We hebben haar kleren in het
meer gevonden. Steve Corbett deed
alsof hij met de bus ging. Maar
hij is niet weggegaan. Ik heb de bus
gezien en hij zat er niet in. Ik pro
beerde naar u toe te komen om u te
me in 'n boot het meer opgestuurd'.
De woorden stroomden uit mijn mond
in een verward, onsamenhangend ge
fluister; ik struikelde, over mijn woor
den in mijn haast om hem te
waarschuwen, om gezegd te krijgen
wat ik te zeggen had. Ik denk niet
dat hij luisterde; hij dacht waar
schijnlijk dat ik buiten mezelf was
ben gewaarschuwd. Ik moet nu op
letten. dus we moeten onze mond
houden'.
Eén ding had ik begrepen. Hij had
gezegd dat hij alles wist. Weer golf
de er een weemakend gevoel van op
luchting door me heen; ik greep me
vast aan de ruwe planken van het
huis om mezelf staande te houden.
.Zoek hem', fluisterde ik. .Zoelt hem.
Vlug'.
Hij fluisterde weer: ,Stil!' zo scherp
alsof hij Steve Corbett was. Ik tast
te naar hem met mijn rechterhand,
de hand die nog steeds de revolver
vasthield. Hij moet het wapen ge
voeld hebben, want hij duwde het
met zijn rechterhand van zich af en
ik voelde de hardheid van metaal.
Hij had ook een revolver in zijn
hand. Toen ik eindelijk zover gekal
meerd was dat er iets van mijn om
geving tot me doordrong, viel het
me op dat hij gespannen stond te
luisteren. Hij wachtte ergens op, de
revolver gereed in zijn hand.
Ik had hem gevonden, hem gespro
ken. Ontslagen van mijn verplich
ting, merkte ik dat zijn gespannen
afwachten mij ook in de ban hield,
merkte ik dat ik met hem meeluister
de. Waarnaar? Dit was de sheriff,
aan wie ik me vastklampte als was
hij een rots in de branding. Ergens,
hoe dan ook, moest Steve Corbett,
een fout gemaakt hebben. Op de een
of andere manier moest de sheriff
geraden hebben dat er vannacht iets
zou gebeuren. Of iemand zou hem
gewaarschuwd hebben? Wist iemand
in het kamp wat Steve Corbett des
nachts uitvoerde
sen. Met Harry Lewis of met Carol
Lewis, Ik luisterde en kon het zwak
ke geluid binnen horen, maar niet
wat er gezegd werd. De stemmen
leken wat gespannen; ze rezen en
daalden.
Eén keer lachte Carol schel. Toen
vloog plotseling de deur open en ik
hoorde Harry Lewis roepen: ,Kom
mee, haast je wat, we moeten nog
terug en zien dat we wat slapen'.
Carol kwam ook naar buiten. .O,
waarom moet ik afscheid gaan nemen
van Loxton?' vroeg ze. ,Ik heb die
kerel niet gezien in al die tijd dat ik
hier ben. Waarom moet ik afscheid
van hem gaan nemen?'
Ze hadden allebei gedronken, daar
door klonken hun stememn zo luid-
,Ik moet de rest van mijn huur gaan
betalen. Kom nou mee,' herhaalde
Harry Lewis.
.Al goed. Hij kan gewoon niet bui
ten zijn meisje, he?' vroeg Carol ko
ket.
De deur sloeg dicht en de stemmen
werden zwakker toen het tweetal het
sintelpad afliep.
De hand van de sheriff viel op mijn
arm. .Gaat u nu naar huis'.
,Ik kan niet. Dat weet u/toch? Er
gaat iets gebeuren.' Ik was net een
grammofoon met één plaat; de nood
zaak om die woorden te zeggen was
zo sterk geweest, had me zo voort
gedreven en had me zoveel te ver
duren gegeven, dat ik niet andera
kon dan ze telkens en telkens weer
herhalen.
,Ik kan niet. Ik moet weten wat het
is'. Ja, dat was de werkelijke reden
waarom ik moest doorgaan. Het eind
was nu in zicht, de laatste scène in
het drama, het eindtafereel, waar al
le schakels van de keten heen hadeen
geleid, waarin alle schakels in de ke
ten op hun juiste plaats zouden val
len. Sinds die eerste keer dat ik Steve
Corbett en Cottie samen had gezien,
een man alleen met een kleine jon
gen aan de tafel van Mrs. Goiloy,
was mijn verlangen om te weten
voortdurend gegroeid, tot het nu bij
na een obsessie was geworden.
,Ik kan hier niet langer blijven staan
praten'. De sheriff liep ongeduldig
van me weg en verdween in de rich
ting die de Lewissen genomen had
den. Ik ging in mijn eentje achter
hem aan. Voor me uit klonken nog
de voetstappen en de verwarde stem
men van de Lewissen, die zich er
niet om schenen te bekommeren dat
ze gehoord konden worden. Ik telde de
huisjes die ik passeerde. Sprung. Mrs.
Clapshaw. Earl Jordan, de Willards.
Mrs. Rudeen... de Lewissen -liepen
ze allemaal voorbij en gingen door
naar Loxton. Er scheen even een
licht op de veranda van Loxton, dat
verdween toen Harry en Carol naar
binnen gingen.
Ik liep weer tegen de sheriff op. Hij
bukte naast de veranda van Mrs. Ru-
deens huisje.
.Vlug', fluisterde ik hem toe. U moet
zich haasten.' Het leek me of ik mijn
leven lang niet anders gedaan had
dan me haasten, of de noodzaak om
me te haasten zo groot was dat ik
nergens meer op kon wachten.
.Nee.' zei de sheriff zacht, .Wacht.'
Zijn linkerhand sloot zich weer om
mijn arm. Er scheen geen licht uit
het huis van Loxton en er was ook
geen geluid te horen. Boven ons dre
ven wolken even uiteen en er ver
scheen een ogenblik een eenzame ma
nestraal, waarna het woldendek zich
weer sloot. Verborgen. Verborgen in 't
donker. Zoals alles wat er gebeurd
was. Ik kon niets zien...
(Wordt vervolgd)