Geen belasting op tweede auto PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Rijk moet beheer Noordzeekeringen overdragen aan waterschappen YMF WIL 1000 WERKNEMERS KWIJT Mr De Block:regering laat zich niet door directie intimideren en eist garanties9 VAKBONDEN: 7 WENSEN KV P-Gelderland vraagt kandidaten Saeftinge MINISTER BLEEF OP DE VLAKTE DEN HAAG, UTRECHT (GPD) De moeilijkheden in het VMF-concern hebben woensdag geleid tot een algemene staking bij Werkspoor in Utrecht, solidariteitsacties in andere vestigingen van het concern en een debat in de tweede kamer. Belangrijkste feiten op deze woelige woensdag waren: In de tweede kamer verklaarde minister De Block (economische zaken) dat het VMF-concern 1000 werknemers kwijt wil, van wie er 700 op natuurlijke wijze zullen afvloeien, naar de directie hoopt, en 300 ontslag zullen krijgen. In deze getallen zijn niet de 450 man begrepen die eind april bij Kromhout, Amsterdam moeten zijn afgevloeid. Minister De Block stelt nadrukkelijk dat de regering zich niet door de VMF-directie zal laten in timideren. De vakbonden bereiken na 3,5 uur overleg met de VMF-directie geen concreet resultaat. De bon den hebben 7 wensen kenbaar gemaakt. Vandaag wordt verder gepraat. g| Na een dag van staking bij Werkspoor in Utrecht maakt de stakingsleiding bekend, dat de actie voorlopig voor slechts 24 uur wordt ondernomen. Minister De Block verklaarde in de tweede kamer dat het totale VMF-per- soneelbestand van 3000 man in Am sterdam eind 1970 met 300 man moet zijn verminderd door natuurlijke af vloeiing. Van de 350 man op de gietery in Utrecht zal 200 man moeten af vloeien, de helft hiervan zal op natuur lijke wijze kunnen verdwijnen. De rest, van het personeel van 1900 personen te Utrecht zal met 300 man moeten worden ingekrompen. Voor een groot deel kan gerekend worden op herplaat sing, maar 100 mensen zal ontslag moe ten worden aangezegd. Van de 5000 man bij Stork-Hengelo zuilen 200 man minder te werk gesteld kunnen worden. Men moet rekenen op ontslag voor on- Seveer 100 man. *e directie van VMF verwacht dat ook in 1971 een gedeelte van het personeel ontslag zal moeten worden aangezegd. Maar omdat op dit moment nog niet precies is te overzien voor hoeveel per sonen dit geldt, kon minister De Block hierover geen nadere mededelingen ver strekken. De directie ziet daarentegen de mogelijkheid dat het personeelsbe stand bij de vestiging van Stork in Am sterdam, Bronswerk-Utrecht en Amers foort een uitbreiding mogelijk "zal zijn, waardoor het personeelsbestand daar zou toenemen met 2000 2500 man. Gezond' De leiding van het VMF-concern heeft de regering de zekerheid ge vraagd voor de continuïteit in de komende jaren van bestellingen om tot een rendabele exploitatie te ko men. ,De positie van het bedrijf is gezond', aldus mr De Block, .maar de herstructurering vergt extra-mid delen'. De minister zei het belang in te zien van een continuïteit, doch het is daarbij wel noodzakelijk dat er met een gezond prijspeil van de produktie rekening wordt gehouden, zodat bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen niet gedwongen zullen worden extra te betalen voor orders bij VMF. Minister De Block kon nog niets zeg gen over de vorm van de gevraagde tinanciën, maar in ieder geval zullen bij hulpverlening garanties van de di rectie worden gevraagd. De Nederlandse Investeringsbank zal bij de kostenbe waking scherp toezien. Minister De Block meent dat al het nodige zal moe ten worden gedaan opdat het ontslagen 'personeel spoedig zal worden herplaatst. Minister Roolvink heeft reeds te ken nen gegeven dat hij met het gehele apparaat dat hem tér beschikking staat daaraan eveneens zal meewerken. S-orders Staatssecretaris Keijzer (verkeer) deel de mee dat in september aan de NS goedkeuring is verleend voor de bestel ling van een order van in totaal 48 mil joen gulden aan bakken. Voor 45 mil joen gulden is een order geplaatst bij Werkspoor-Utrecht en voor 3 miljoen gulden bij Holec. Werkspoor heeft te kennen gegeven hierover zeer tevreden te zijn, tot oktober 1971 is het bedrijf i van produkti voorzien. In alerhaast (Zie slot pagina 11 kolom 6) DEN HAAG (ANP) Het ligt niet in het voornemen van staats secretaris Grapperhaus (financiën) over te gaan tot de heffing van een eventuele extra belasting op wat genoemd wordt de tweede auto. De staatssecretaris zegt dit in de memorie van ant woord op de voorstellen tot wijziging van de motorrijtuigenbe lasting. Daarin zegt de onderminister dat het moeilijk te verdedigen is een subjec tief element als het hebben van een tweede privé-auto in te bouwen in een objectieve belasting als de motorrijtuigenbelasting. Hij wijst er op dat voor de bepaling van de verschuldigde motorrijtuigenbelasting slechs ge let wordt op de aard van het motorrijtuig, de uitvoering en het gewicht. In dat kader, aldus de staatssecretaris, is het in beginsel niet mogelijk de subjectieve omstandigheid van het hebben van meer dan één privé-auto op een adequate wijze in aanmerking te nemen. Staatssecretaris Grapperhaus heeft de tweede kamer meegedeeld dat de interdepartementale werkcommissie .autowrakken' onlangs haar taak heeft beëindigd. Met betrekking tot het verwijderen van autowrakken van de openbare weg is zij tot de conclusie gekomen dat het niet nodig is nog maatregelen, bijvoorbeeld in de sfeer van de motorrijtuigenbelasting, in overweging te nemen. Bij de staatssecretaris bestaat niet het voornemen de motorrijtuigenbelastingwet op dit punt te wijzigen. NIJMEGEN (ANP) Voor de samen stelling van de kandidatenlijst voor de statenverkiezingen in 1970 zal de KVP- Gelderland een geheel nieuwe procdure volgen. De mogelijkheid om kandida ten te stellen is maximaal geworden: iedere afdeling, ieder afdelingsbestuur, zelf ieder KVP-lid of KVP-sympathi- sant kan een onbeperkt aantal KVP- sympathisanten aanbevelen voor een kandidatuur voor het statenlidmaat- schap. Daarnaast is iedere KVP-sympa- thisant vrij te solliciteren naar een plaats op de kandidatenlijst. De definitieve kandidatenlijst wordt sa mengesteld uit de aldus aanbevolen kan didaten en sollicitanten op basis van het advies van een selectiecommissie. Het bestuur van de kring Gelderland zal in januari 1970 een besluit nemen over deze definitieve kandidatenlijst. Daar bij zullen de KVP-, CHU- en ARP-kan- didatenlijsten met betrekking tot de spreiding van deskundigheden over de drie fracties die gezamenlijk het ge meenschappelijke kernprogram gaan re aliseren onderling op elkaar afge stemd worden. POOLLUCHT ONDERWEG (Van onze weerkundige medewerker) De Engelse weerdienst, die ten aanzien van de maandprognoses ie laatste maanden ons vertrou wen niet heeft geschokt, houdt het op een gemiddeld te koude no- vembermaand, als gevolg van en kele uitvallen van koude pool- lucht. De weerkaart wijst momen teel in die richting. Het actieve lagedrukgebied met het centrum boven Engeland, stroomt geleide- '.ijk vol met koude en onstabiele lucht, waardoor er ook boven ons land buien vallen met hagel en onweer. De lucht wordt geleidelijk nog wat kouder, vooral in de hogere luchtlagen. De verspreide natte- sneeuwbuien, die al tot in Schot land zijn doorgedrongen, kunnen in de komende dagen ook ons land bereiken. Daarbij zijn overdag temperaturen van vijf tot acht graden te verwachten en 's nachts in het binnenland kans op wat lichte vorst. pag. 12 en WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 13 nov. 1969 T5'J de presentatie - gisteren WvM D in Goes - van het rapport- iK-aAi Tesink/Prin8 zijn allerlei over- Dg-Aa wegingen naar voren gebracht, fsgjS£| die op dit ogenblik bij de geor- ganiseerde landbouw worden besproken In relatie tot de ves tiging van Péchlney in het Sloegebied. Op dit rapport willen we hier nu niet na der Ingaan: men kan er elders in deze krant meer over lezen, bovendien zijn de daarin genoemde feiten reeds vorige maand in de PZC vermeld In reportages over Amerikaanse alumlniumvestigin- gen. Wel willen we hier een .lange ter mijn-opmerking' van de landbouw behan delen, namelijk de eventuele aanwijzing van het verdronken land van Saeftinge tot Industriegebied. Het gaat hier daar om om een opmerking-op-lange-termijn, omdat de gewestelijke raad van het land bouwschap nog niet gereed is me't de be paling van een definitief standpunt en er in een afzonderlijke nota op zal terug komen. Het betreft vooral de vraag wéér de industrialisatie zich behoort af te spelen in de verdere toekomst: in een eventueel uit te breiden Sloegebied, ten oosten van Terneuzen (Ossenisse) of wellicht in het land van Saeftinge. een mogelijkheid die te combineren zou zijn met de aanleg van het door Antwerpen zo zeer begeerde Baalhoekkanaal. Bij vorige gelegenheden heeft ir Prins, al gemeen voorzitter van de ZLM, al eens op deze laatste mogelijkheid gewezen: de landbouw zou ln dat geval willen af zien van vestiging van landbouwbedrij ven in Saeftinge, maar meent in ruil daarvoor te mogen vragen om Ossenisse niet voor industrie in te richten en wil bo- r vendien bestudeerd j V* hebben in hoeverre ptiniiljn Saeftinge een alterna- r tief zou zijn voor Rei- merswaal. Men zou dan geen rekening meer hoeven te houden met het door de landbouw zonder meer afgewezen kanaal bij Waarde naar het Reimerswaal-plan. In breder verband gezien een gedachte, die de moeite waard is om nader te wor den bestudeerd: het Saeftinge-gebied ligt namelijk gunstig uit een oogpunt van luchtverontreiniging .gunstiger in ieder geval dan het Sloe en eventueel Ossenis se, het zou geen bestaande landbouw grond vergen; bovendien zou een ver binding denkbaar zijn met de Branbantso wal, waardoor inderdaad een alternatief voor het Reimerswaalplan zou ontstaan. Er zijn echter een reeks praktische moei lijkheden. Zij hebben te maken met de thans aan de gang zijnde onderhandelingen tus sen België en Nederland over het Baal hoekkanaal. Zoals men weet wordt dit kanaal door Antwerpen gevraagd om de linker Schelde-oever te ontsluiten. Het kanaal zal voor een deel op Nederlands grondgebied komen, namelijk aan de landkant van het verdronken land van Saeftinge. Dat Saeftinge-gebied is tot nu toe niet ingepolderd, omdat België daartegen bezwaar maakte: het heeft Saeftinge steeds beschouwd als een vloedberging bij hoge waterstanden. Men mag echter aannemen, dat Nederland bij de onderhandelingen met Eelgië over het Baalhoekkanaal kan verlangen, dat de zuiderburen niet langer meer bezwaren maken tegen inpoldering van Saeftinge. fn dit verband is het echter interessant er aan te herinneren, dat minister Bakker heeft verklaard dat voorshands nog niet aan industrievestiging in Saeftinge be hoeft te worden gedacht. Daarmee for muleerde de bewindsman kennelijk een onderhandelingsstandpunt tegenover Bel gië: als Saeftinge een industriegebied zou worden, zou België immers kunnen verlangen dat Nederland aan het nieuwe Baalhoekkanaal gaat meebetalen. En kennelijk voelt daar de huidige regering niet veel voor, vandaar deze verklaring. Daarmee echter is tevens de hinderpaal aangeduid voor de verwezenlijking van de landbouwplannen. Het komt er immers op neer, dat Saef tinge pas in een verre toekomst ala industriegebied kan worden aangewezen. Vermoedelijk zullen de Eelgen een clau sule in het eventueel te sluiten traktaat eisen, waarbij alsnog een aandeel van Nederland kan worden gevraagd in de aanlegkosten van een deel van het Baal hoekkanaal indien Nederland er inder daad alsnog gebruik van gaat maken. En daarmee is Saeftinge als industrie gebied inderdaad naar een verre toe komst verwezen. Omdat echter Zeelands provinciaal bestuur voor het onmiddel lijke beleid geen rekening kan houden met een plan op vrij lange termijn, zal het in ieder geval - zo staat reeds vast - verplicht zijn in het streekplan Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen het gebied Osse nisse aan te wijzen als haven- en indus triegebied. Trouwens, in Terneuzen zelf houdt men daar nu al rekening mee. er zijn al onderhandelingen met bedrijven op die basis gevoerd. Conclusie: zoals de zaken nu staan zijn de landbouwverlan- gens om op korte termijn Saeftinge aan. te wijzen als industriegebied niet reëel. Dat wil overigens niet zeggen, dat de landbouw er nu maar niet meer ver der over zou moeten praten. Integendeel. In feite toont deze situatie aan hoe van daag de dag nog altijd klein-nationale oplossingen een werkelijk brede aanpak van bepaalde problemen in de weg staan. Het is zonder meer duidelijk, dat - in dien er geen Nederlands-Eelgische grens zou bestaan - Ossenisse niet aan de orde zou behoeven te komen, maar dat Saef tinge met voorrang zou worden opgeno men in de ontwikkeling van de Antwerp se linker Schelde-oever. Met andere woorden: als er nu één gebied in Neder land is, waar een zeehavenontwikkeling in Benelux-geest. tot stand kan komen, dan is het wel Saeftinge met omgeving. In plaats daarvan echter ontkent Neder land in feite het wederzijdse belang: er kenning zou namelijk wel eens geld kun nen kosten, geld waarvan misschien Ant werpen ook kan profiteren. En dat is volgens de huidige Nederlandse politiek nog altijd onmogelijk: stel je voor. Ant werpen profiteren van Nederlandse gul dens. Vandaar, dat Baalhoek uitsluitend zal moeten worden aangelegd met Bel gische francs en Saeftinge niet in discus- (Voot vervolg zie pagina 3 kolom 1 212e jaargang - no. 267 Foto boven: stakers bij Werkspoor worden toegesproken door sta kingsleider J. Meyninkman van de NVV-metaalh edrijfsbond. Foto onder: de lege fabriekshallen in Utrecht. Vandaag in cfie krant... Nota-Veringa MINISTER VERINGA heeft er gisteren een kluif aan gehad, toen hij trachtte de kamer van zijn goe de bedoelingen met het weten schappelijk onderwijs te overtui gen (pagina 3). Fluor-bedrijven AAN HET SLOE geen bedrijven meer, die fluor uitstoten. Dat is de conclusie van een rapport dat werd samengesteld naar aanleiding van een bezoek aan de Amerikaanse vestiging van Péchiney door ir J. Prins en dr J. Tesink. (.Pagina 7) Binnen- en buitenlands nieuwspag. 1, 3,11 Zeeuws nieuws: pag. 2, 5, 7 Sport: pag. 12,13 Radio- en tv: pag. 14 Financieel nieuws: pag. 17 MR. SCHILTHUIS VOOR UNIE VAN WATERSCHAPPEN: (Van één onzer redacteuren.) AMSTERDAM De waterke ringen langs de Noordzeekust, die thans hij de waterschappen in beheer zijn, moeten niet aan het rijk worden overgedragen, maar het omgekeerde dient te geschieden. Het rijk zal de rijks waterkeringen tegen de Noord zee moeten overdragen aan daartoe op to richten of daar voor in aanmerking komende bepaalde waterschappen. Die visie heeft voorzitter mr U. G. Schilthuis van de commissie waterkeringen van de Unie van Waterschoppen woensdag naar voren gebracht op de eerste al gemene vergadering van leden van de unie in het Amsterdam se Krasr.apolsky. Mr Schilthuis maakte die conclusie van die studiecommissie bekend voor het front van honderden water schapsbestuurders uit geheel Neder land in aanwezigheid van prins Claus en nadat minister drs A. J. Bakker van verkeer en waterstaat zich in een rede over de ontwikke lingen in het waterschapsbestel niet had laten verleiden tot positie kie zen over de kwestie van het Noord- zeekustbeheer, in afwachting van het rapport van de .diepdelvers van de heer Kranenburg'. .Zolang de diepdelvers doende zijn, dien ik mezelf wat op de vlakte te houden om de schijn te vermijden, dat ik de adviseurs bij voorbaat iets wil opdringen. Iets anders is natuur lijk, dat de ministeriële terughou dendheid geen jaren mag duren'. De heer Schilthuis hield zich aan zienlijk minder op de vlakte dan de bewindsman. Hij liet vooruitlo pend op de publikatie van het in middels gereedgekomen rapport van de waterschapscommissie weten, dat er volgens de uniecommissie cén beslissend argument bestaat om het beheer van de Noordzeekeringen niet op te dragen aan rijkswaterstaat, ,hoe groot overigens het respect is dat wij voor deze dienst koesteren'. Dat argument was volgens mr Schilthuis, het gevaar van bureau cratie van de Franse oud-minister van landbouw, Pisanie, die als be langrijkste middel tegen de bureau cratie de decentralisatie van het be stuur zag, .waarbij een toenemende inspraak van de burgers en een gro tere administratieve efficiency ver wacht mogen worden'. Mr Schilthuis .Het is naar ons oordeel onjuist za ken, die net zo goed vervuld kun nen worden door lagere publiekrech telijke lichamen, op te dragen aan het rijksorgaan dat in onvoldoende mate is onderworpen aan openbare controle. De controle van de Staten- Generaal schiet mijns inziens op dit punt tekort en kan niet anders doen dan tekort schieten. De belangrijk ste beslissingen worden door de technocraten genomen, in de binnen kamers van de administratie'. Tegenover die situatie zette mr Schilthuis de situatie bij de water schappen, waar het beleid in open bare vergaderingen pleegt te worden verdedigd en te worden bepaald. Hij wees op het gebruik dat in vele pro vincies de staten jaarlijks een ver slag over de staat van belangrijke waterkeringen behandelen en vroeg zich af ,zou het niet gewenst zijn dat ook op rijksniveau aan het op pertoezicht op deze wijze een demo cratische inhoud wordt gegeven?'. Niet één geheel Als het rijk de Noordzeekust zou be heren, zou het naar de mening van mr Schilthuis toch nodig zijn dat beheer op te dragen aan een daartoe te vormen directie van rijkswater staat, die weer zou moeten 1 uit een aantal arrondissementen of andere diensten, die ieder een min of meer samenhangend deel van de waterkering zouden moeten verzor gen. Mr Schilthuis: .Gelooft men nu werkelijk dat dit beter zou werken dan het beheer door de waterschap pen? .Het is volsalgen onmogelijk de wa terkeringen langs de Noordzee, als een eenheid door één groepje men sen te laten beheren. In de eerste plaats zijn de afstanden daartoe veel te groot. In de tweede plaats be staan er een groot aantal waterke ringen die naar plaats en omstandig heden op natuurlijke wijze volko men verschillen. Het heeft geen en kele zin de duinen van Rijnland en de Noordhollandse duinen, samen niet de Hondsbosse, als een eenheid te zien. Walcheren en Schouwen vor men evenmin een eenheid die nood zakelijk door één ingenieur beheerd moet worden, tezamen met de kust van Zeeuwsch-Vlaanderen'. Bij overdracht van de Noordzeeke- (Zie slot pag. 7 kol. 6) Woensdugavo)ul werd in het kunst en vietenschapsgebouvi te Utrecht een kadervergadering gehouden van alle vijf bij het overleg met Werkspoor betrokken metaalbon- den. Op de foto: J. Meynikman, districtshoofd NW Metaalbedrijf, die de vergadering toesprak. DEN HAAG (ANP) ,Wij hebben vandaag nog geen con crete resultaten kunnen berei ken. Als vakbonden hebben wij de VMF-directie een aantal wensen voorgelegd. Op enkele verlangens werd reeds positief gereageerd. Vandaag zullen de besprekingen worden voortge zet in Amsterdam'. Dit verklaarde woensdagavond in Den Haag de heer W. Wamsteeker, secretaris van de NW metac'be- drijfsbond namens de vakbonden na afloop van een ruim 3% uur durend overleg tussen de vakbondsvertegen woordigers en de VMF-directie. Na een gistermiddag gehouden voorover leg tussen de vier betrokken vak bonden waarbij een eezamenlrik standpunt werd bepaald begon het gesprek om 16.30 uur in de Tréveszaal van het ministerie van verkeer en waterstaat. Tot driemaal toe moest de bespreking volgens beide par tijen in goede sfeer verlopen we gens onderling beraad enige tijd wor- 3en geschorst. De vakbonden hebben in totaal zeven wensen kenbaar ge maakt: Een duidelijker beeld van de to tale situatie in het VMF-concern, Met name heelt, men voor wat de geschapen situatie betreft meer ge gevens nodig. In het bezit te worden gesteld van de brief (eventueel met aanvul lende gegevens) die de VMF-direc tie vorige week aan minister De Block heeft gezonden. Een juister Inzicht in het rende ment van de laatste NS-order. Als Werkspoor Utrecht de ge vraagde garantie van de overheid zowel qua omvang als qua tijdsduur, niet krijgt mogen er nog geen ont slagen vallen. De zo noodzakelijk ge achte langere termijnsplanning wordt daarbij onderschreven. Het totale herstructureringsbe- leid moet volledig open worden ge speeld, dus een volledige informatie aan de ondernemingsraden en de vakverenigingen door de plaatselijke en landelijke overheden en wel op een dusdanig vroegtijdig tijdstip dat wezenlijke beïnvloeding mogelijk ia; 9 Voor zover het persóneelsinpas- sinig betreft moet er een natuurlijk verloop plaatsvinden. Indien ontsla gen met te vermijden zijn, dient er tijdig overleg te worden gepleegd tussen werknemersvertegenwoordi gers en de overheid om mogelijke vervangende werkzaamheden te kun nen bezien; Tenslotte zijn de vakbonden van oordeel dat in alle gevallen een vol ledige toepassing van de afvloeiings regeling tot stand moet komen. Als basis zou de regeling voor Kromhout (Zie slot pagina 11 kolom 7)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 1