Geen belasting
op tweede auto
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Rijk moet beheer Noordzeekeringen
overdragen aan waterschappen
YMF WIL 1000 WERKNEMERS KWIJT
Mr De Block:regering laat
zich niet door directie
intimideren en eist garanties9
VAKBONDEN: 7 WENSEN
KV P-Gelderland
vraagt kandidaten
Saeftinge
MINISTER
BLEEF OP
DE VLAKTE
DEN HAAG, UTRECHT (GPD) De moeilijkheden in het VMF-concern hebben woensdag geleid
tot een algemene staking bij Werkspoor in Utrecht, solidariteitsacties in andere vestigingen van het
concern en een debat in de tweede kamer. Belangrijkste feiten op deze woelige woensdag waren:
In de tweede kamer verklaarde minister De Block (economische zaken) dat het VMF-concern
1000 werknemers kwijt wil, van wie er 700 op natuurlijke wijze zullen afvloeien, naar de directie
hoopt, en 300 ontslag zullen krijgen. In deze getallen zijn niet de 450 man begrepen die eind april
bij Kromhout, Amsterdam moeten zijn afgevloeid.
Minister De Block stelt nadrukkelijk dat de regering zich niet door de VMF-directie zal laten in
timideren.
De vakbonden bereiken na 3,5 uur overleg met de VMF-directie geen concreet resultaat. De bon
den hebben 7 wensen kenbaar gemaakt. Vandaag wordt verder gepraat.
g| Na een dag van staking bij Werkspoor in Utrecht maakt de stakingsleiding bekend, dat de actie
voorlopig voor slechts 24 uur wordt ondernomen.
Minister De Block verklaarde in de
tweede kamer dat het totale VMF-per-
soneelbestand van 3000 man in Am
sterdam eind 1970 met 300 man moet
zijn verminderd door natuurlijke af
vloeiing. Van de 350 man op de gietery
in Utrecht zal 200 man moeten af
vloeien, de helft hiervan zal op natuur
lijke wijze kunnen verdwijnen. De rest,
van het personeel van 1900 personen
te Utrecht zal met 300 man moeten
worden ingekrompen. Voor een groot
deel kan gerekend worden op herplaat
sing, maar 100 mensen zal ontslag moe
ten worden aangezegd. Van de 5000
man bij Stork-Hengelo zuilen 200 man
minder te werk gesteld kunnen worden.
Men moet rekenen op ontslag voor on-
Seveer 100 man.
*e directie van VMF verwacht dat ook
in 1971 een gedeelte van het personeel
ontslag zal moeten worden aangezegd.
Maar omdat op dit moment nog niet
precies is te overzien voor hoeveel per
sonen dit geldt, kon minister De Block
hierover geen nadere mededelingen ver
strekken. De directie ziet daarentegen
de mogelijkheid dat het personeelsbe
stand bij de vestiging van Stork in Am
sterdam, Bronswerk-Utrecht en Amers
foort een uitbreiding mogelijk "zal zijn,
waardoor het personeelsbestand daar
zou toenemen met 2000 2500 man.
Gezond'
De leiding van het VMF-concern
heeft de regering de zekerheid ge
vraagd voor de continuïteit in de
komende jaren van bestellingen om
tot een rendabele exploitatie te ko
men. ,De positie van het bedrijf is
gezond', aldus mr De Block, .maar
de herstructurering vergt extra-mid
delen'. De minister zei het belang
in te zien van een continuïteit, doch
het is daarbij wel noodzakelijk dat
er met een gezond prijspeil van de
produktie rekening wordt gehouden,
zodat bijvoorbeeld de Nederlandse
Spoorwegen niet gedwongen zullen
worden extra te betalen voor orders
bij VMF.
Minister De Block kon nog niets zeg
gen over de vorm van de gevraagde
tinanciën, maar in ieder geval zullen
bij hulpverlening garanties van de di
rectie worden gevraagd. De Nederlandse
Investeringsbank zal bij de kostenbe
waking scherp toezien. Minister De
Block meent dat al het nodige zal moe
ten worden gedaan opdat het ontslagen
'personeel spoedig zal worden herplaatst.
Minister Roolvink heeft reeds te ken
nen gegeven dat hij met het gehele
apparaat dat hem tér beschikking staat
daaraan eveneens zal meewerken.
S-orders
Staatssecretaris Keijzer (verkeer) deel
de mee dat in september aan de NS
goedkeuring is verleend voor de bestel
ling van een order van in totaal 48 mil
joen gulden aan bakken. Voor 45 mil
joen gulden is een order geplaatst bij
Werkspoor-Utrecht en voor 3 miljoen
gulden bij Holec. Werkspoor heeft te
kennen gegeven hierover zeer tevreden
te zijn, tot oktober 1971 is het bedrijf
i van produkti voorzien. In alerhaast
(Zie slot pagina 11 kolom 6)
DEN HAAG (ANP) Het ligt niet in het voornemen van staats
secretaris Grapperhaus (financiën) over te gaan tot de heffing
van een eventuele extra belasting op wat genoemd wordt de
tweede auto. De staatssecretaris zegt dit in de memorie van ant
woord op de voorstellen tot wijziging van de motorrijtuigenbe
lasting.
Daarin zegt de onderminister dat het moeilijk te verdedigen is een subjec
tief element als het hebben van een tweede privé-auto in te bouwen in een
objectieve belasting als de motorrijtuigenbelasting. Hij wijst er op dat
voor de bepaling van de verschuldigde motorrijtuigenbelasting slechs ge
let wordt op de aard van het motorrijtuig, de uitvoering en het gewicht.
In dat kader, aldus de staatssecretaris, is het in beginsel niet mogelijk de
subjectieve omstandigheid van het hebben van meer dan één privé-auto
op een adequate wijze in aanmerking te nemen.
Staatssecretaris Grapperhaus heeft de tweede kamer meegedeeld dat de
interdepartementale werkcommissie .autowrakken' onlangs haar taak
heeft beëindigd. Met betrekking tot het verwijderen van autowrakken van
de openbare weg is zij tot de conclusie gekomen dat het niet nodig is nog
maatregelen, bijvoorbeeld in de sfeer van de motorrijtuigenbelasting, in
overweging te nemen. Bij de staatssecretaris bestaat niet het voornemen
de motorrijtuigenbelastingwet op dit punt te wijzigen.
NIJMEGEN (ANP) Voor de samen
stelling van de kandidatenlijst voor de
statenverkiezingen in 1970 zal de KVP-
Gelderland een geheel nieuwe procdure
volgen. De mogelijkheid om kandida
ten te stellen is maximaal geworden:
iedere afdeling, ieder afdelingsbestuur,
zelf ieder KVP-lid of KVP-sympathi-
sant kan een onbeperkt aantal KVP-
sympathisanten aanbevelen voor een
kandidatuur voor het statenlidmaat-
schap. Daarnaast is iedere KVP-sympa-
thisant vrij te solliciteren naar een
plaats op de kandidatenlijst.
De definitieve kandidatenlijst wordt sa
mengesteld uit de aldus aanbevolen kan
didaten en sollicitanten op basis van het
advies van een selectiecommissie. Het
bestuur van de kring Gelderland zal
in januari 1970 een besluit nemen over
deze definitieve kandidatenlijst. Daar
bij zullen de KVP-, CHU- en ARP-kan-
didatenlijsten met betrekking tot de
spreiding van deskundigheden over de
drie fracties die gezamenlijk het ge
meenschappelijke kernprogram gaan re
aliseren onderling op elkaar afge
stemd worden.
POOLLUCHT
ONDERWEG
(Van onze weerkundige
medewerker)
De Engelse weerdienst, die ten
aanzien van de maandprognoses
ie laatste maanden ons vertrou
wen niet heeft geschokt, houdt het
op een gemiddeld te koude no-
vembermaand, als gevolg van en
kele uitvallen van koude pool-
lucht. De weerkaart wijst momen
teel in die richting. Het actieve
lagedrukgebied met het centrum
boven Engeland, stroomt geleide-
'.ijk vol met koude en onstabiele
lucht, waardoor er ook boven ons
land buien vallen met hagel en
onweer.
De lucht wordt geleidelijk nog
wat kouder, vooral in de hogere
luchtlagen. De verspreide natte-
sneeuwbuien, die al tot in Schot
land zijn doorgedrongen, kunnen
in de komende dagen ook ons land
bereiken. Daarbij zijn overdag
temperaturen van vijf tot acht
graden te verwachten en 's nachts
in het binnenland kans op wat
lichte vorst.
pag. 12 en
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 13 nov. 1969
T5'J de presentatie - gisteren
WvM D in Goes - van het rapport-
iK-aAi Tesink/Prin8 zijn allerlei over-
Dg-Aa wegingen naar voren gebracht,
fsgjS£| die op dit ogenblik bij de geor-
ganiseerde landbouw worden
besproken In relatie tot de ves
tiging van Péchlney in het Sloegebied.
Op dit rapport willen we hier nu niet na
der Ingaan: men kan er elders in deze
krant meer over lezen, bovendien zijn de
daarin genoemde feiten reeds vorige
maand in de PZC vermeld In reportages
over Amerikaanse alumlniumvestigin-
gen. Wel willen we hier een .lange ter
mijn-opmerking' van de landbouw behan
delen, namelijk de eventuele aanwijzing
van het verdronken land van Saeftinge
tot Industriegebied. Het gaat hier daar
om om een opmerking-op-lange-termijn,
omdat de gewestelijke raad van het land
bouwschap nog niet gereed is me't de be
paling van een definitief standpunt en er
in een afzonderlijke nota op zal terug
komen.
Het betreft vooral de vraag wéér de
industrialisatie zich behoort af te
spelen in de verdere toekomst: in een
eventueel uit te breiden Sloegebied, ten
oosten van Terneuzen (Ossenisse) of
wellicht in het land van Saeftinge. een
mogelijkheid die te combineren zou zijn
met de aanleg van het door Antwerpen
zo zeer begeerde Baalhoekkanaal. Bij
vorige gelegenheden heeft ir Prins, al
gemeen voorzitter van de ZLM, al eens
op deze laatste mogelijkheid gewezen:
de landbouw zou ln dat geval willen af
zien van vestiging van landbouwbedrij
ven in Saeftinge, maar meent in ruil
daarvoor te mogen vragen om Ossenisse
niet voor industrie in
te richten en wil bo- r
vendien bestudeerd j V*
hebben in hoeverre ptiniiljn
Saeftinge een alterna- r
tief zou zijn voor Rei-
merswaal. Men zou dan geen rekening
meer hoeven te houden met het door de
landbouw zonder meer afgewezen kanaal
bij Waarde naar het Reimerswaal-plan.
In breder verband gezien een gedachte,
die de moeite waard is om nader te wor
den bestudeerd: het Saeftinge-gebied ligt
namelijk gunstig uit een oogpunt van
luchtverontreiniging .gunstiger in ieder
geval dan het Sloe en eventueel Ossenis
se, het zou geen bestaande landbouw
grond vergen; bovendien zou een ver
binding denkbaar zijn met de Branbantso
wal, waardoor inderdaad een alternatief
voor het Reimerswaalplan zou ontstaan.
Er zijn echter een reeks praktische moei
lijkheden.
Zij hebben te maken met de thans aan
de gang zijnde onderhandelingen tus
sen België en Nederland over het Baal
hoekkanaal. Zoals men weet wordt dit
kanaal door Antwerpen gevraagd om de
linker Schelde-oever te ontsluiten. Het
kanaal zal voor een deel op Nederlands
grondgebied komen, namelijk aan de
landkant van het verdronken land van
Saeftinge. Dat Saeftinge-gebied is tot
nu toe niet ingepolderd, omdat België
daartegen bezwaar maakte: het heeft
Saeftinge steeds beschouwd als een
vloedberging bij hoge waterstanden. Men
mag echter aannemen, dat Nederland bij
de onderhandelingen met Eelgië over het
Baalhoekkanaal kan verlangen, dat de
zuiderburen niet langer meer bezwaren
maken tegen inpoldering van Saeftinge.
fn dit verband is het echter interessant er
aan te herinneren, dat minister Bakker
heeft verklaard dat voorshands nog niet
aan industrievestiging in Saeftinge be
hoeft te worden gedacht. Daarmee for
muleerde de bewindsman kennelijk een
onderhandelingsstandpunt tegenover Bel
gië: als Saeftinge een industriegebied
zou worden, zou België immers kunnen
verlangen dat Nederland aan het nieuwe
Baalhoekkanaal gaat meebetalen. En
kennelijk voelt daar de huidige regering
niet veel voor, vandaar deze verklaring.
Daarmee echter is tevens de hinderpaal
aangeduid voor de verwezenlijking van
de landbouwplannen.
Het komt er immers op neer, dat Saef
tinge pas in een verre toekomst ala
industriegebied kan worden aangewezen.
Vermoedelijk zullen de Eelgen een clau
sule in het eventueel te sluiten traktaat
eisen, waarbij alsnog een aandeel van
Nederland kan worden gevraagd in de
aanlegkosten van een deel van het Baal
hoekkanaal indien Nederland er inder
daad alsnog gebruik van gaat maken.
En daarmee is Saeftinge als industrie
gebied inderdaad naar een verre toe
komst verwezen. Omdat echter Zeelands
provinciaal bestuur voor het onmiddel
lijke beleid geen rekening kan houden
met een plan op vrij lange termijn, zal
het in ieder geval - zo staat reeds vast -
verplicht zijn in het streekplan Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen het gebied Osse
nisse aan te wijzen als haven- en indus
triegebied. Trouwens, in Terneuzen zelf
houdt men daar nu al rekening mee. er
zijn al onderhandelingen met bedrijven
op die basis gevoerd. Conclusie: zoals de
zaken nu staan zijn de landbouwverlan-
gens om op korte termijn Saeftinge aan.
te wijzen als industriegebied niet reëel.
Dat wil overigens niet zeggen, dat de
landbouw er nu maar niet meer ver
der over zou moeten praten. Integendeel.
In feite toont deze situatie aan hoe van
daag de dag nog altijd klein-nationale
oplossingen een werkelijk brede aanpak
van bepaalde problemen in de weg staan.
Het is zonder meer duidelijk, dat - in
dien er geen Nederlands-Eelgische grens
zou bestaan - Ossenisse niet aan de orde
zou behoeven te komen, maar dat Saef
tinge met voorrang zou worden opgeno
men in de ontwikkeling van de Antwerp
se linker Schelde-oever. Met andere
woorden: als er nu één gebied in Neder
land is, waar een zeehavenontwikkeling
in Benelux-geest. tot stand kan komen,
dan is het wel Saeftinge met omgeving.
In plaats daarvan echter ontkent Neder
land in feite het wederzijdse belang: er
kenning zou namelijk wel eens geld kun
nen kosten, geld waarvan misschien Ant
werpen ook kan profiteren. En dat is
volgens de huidige Nederlandse politiek
nog altijd onmogelijk: stel je voor. Ant
werpen profiteren van Nederlandse gul
dens. Vandaar, dat Baalhoek uitsluitend
zal moeten worden aangelegd met Bel
gische francs en Saeftinge niet in discus-
(Voot vervolg zie pagina 3
kolom 1
212e jaargang - no. 267
Foto boven: stakers bij Werkspoor
worden toegesproken door sta
kingsleider J. Meyninkman van de
NVV-metaalh edrijfsbond.
Foto onder: de lege fabriekshallen
in Utrecht.
Vandaag
in cfie
krant...
Nota-Veringa
MINISTER VERINGA heeft er
gisteren een kluif aan gehad, toen
hij trachtte de kamer van zijn goe
de bedoelingen met het weten
schappelijk onderwijs te overtui
gen (pagina 3).
Fluor-bedrijven
AAN HET SLOE geen bedrijven
meer, die fluor uitstoten. Dat is de
conclusie van een rapport dat werd
samengesteld naar aanleiding van
een bezoek aan de Amerikaanse
vestiging van Péchiney door ir J.
Prins en dr J. Tesink.
(.Pagina 7)
Binnen- en buitenlands
nieuwspag. 1, 3,11
Zeeuws nieuws: pag. 2, 5, 7
Sport: pag. 12,13
Radio- en tv: pag. 14
Financieel nieuws: pag. 17
MR. SCHILTHUIS VOOR UNIE VAN WATERSCHAPPEN:
(Van één onzer redacteuren.)
AMSTERDAM De waterke
ringen langs de Noordzeekust,
die thans hij de waterschappen
in beheer zijn, moeten niet aan
het rijk worden overgedragen,
maar het omgekeerde dient te
geschieden. Het rijk zal de rijks
waterkeringen tegen de Noord
zee moeten overdragen aan
daartoe op to richten of daar
voor in aanmerking komende
bepaalde waterschappen. Die
visie heeft voorzitter mr U. G.
Schilthuis van de commissie
waterkeringen van de Unie van
Waterschoppen woensdag naar
voren gebracht op de eerste al
gemene vergadering van leden
van de unie in het Amsterdam
se Krasr.apolsky.
Mr Schilthuis maakte die conclusie
van die studiecommissie bekend voor
het front van honderden water
schapsbestuurders uit geheel Neder
land in aanwezigheid van prins
Claus en nadat minister drs A. J.
Bakker van verkeer en waterstaat
zich in een rede over de ontwikke
lingen in het waterschapsbestel niet
had laten verleiden tot positie kie
zen over de kwestie van het Noord-
zeekustbeheer, in afwachting van
het rapport van de .diepdelvers van
de heer Kranenburg'.
.Zolang de diepdelvers doende zijn,
dien ik mezelf wat op de vlakte te
houden om de schijn te vermijden,
dat ik de adviseurs bij voorbaat iets
wil opdringen. Iets anders is natuur
lijk, dat de ministeriële terughou
dendheid geen jaren mag duren'.
De heer Schilthuis hield zich aan
zienlijk minder op de vlakte dan de
bewindsman. Hij liet vooruitlo
pend op de publikatie van het in
middels gereedgekomen rapport van
de waterschapscommissie weten,
dat er volgens de uniecommissie cén
beslissend argument bestaat om het
beheer van de Noordzeekeringen niet
op te dragen aan rijkswaterstaat,
,hoe groot overigens het respect is
dat wij voor deze dienst koesteren'.
Dat argument was volgens mr
Schilthuis, het gevaar van bureau
cratie van de Franse oud-minister
van landbouw, Pisanie, die als be
langrijkste middel tegen de bureau
cratie de decentralisatie van het be
stuur zag, .waarbij een toenemende
inspraak van de burgers en een gro
tere administratieve efficiency ver
wacht mogen worden'. Mr Schilthuis
.Het is naar ons oordeel onjuist za
ken, die net zo goed vervuld kun
nen worden door lagere publiekrech
telijke lichamen, op te dragen aan
het rijksorgaan dat in onvoldoende
mate is onderworpen aan openbare
controle. De controle van de Staten-
Generaal schiet mijns inziens op dit
punt tekort en kan niet anders doen
dan tekort schieten. De belangrijk
ste beslissingen worden door de
technocraten genomen, in de binnen
kamers van de administratie'.
Tegenover die situatie zette mr
Schilthuis de situatie bij de water
schappen, waar het beleid in open
bare vergaderingen pleegt te worden
verdedigd en te worden bepaald. Hij
wees op het gebruik dat in vele pro
vincies de staten jaarlijks een ver
slag over de staat van belangrijke
waterkeringen behandelen en vroeg
zich af ,zou het niet gewenst zijn
dat ook op rijksniveau aan het op
pertoezicht op deze wijze een demo
cratische inhoud wordt gegeven?'.
Niet één geheel
Als het rijk de Noordzeekust zou be
heren, zou het naar de mening van
mr Schilthuis toch nodig zijn dat
beheer op te dragen aan een daartoe
te vormen directie van rijkswater
staat, die weer zou moeten 1
uit een aantal arrondissementen of
andere diensten, die ieder een min
of meer samenhangend deel van de
waterkering zouden moeten verzor
gen. Mr Schilthuis: .Gelooft men nu
werkelijk dat dit beter zou werken
dan het beheer door de waterschap
pen?
.Het is volsalgen onmogelijk de wa
terkeringen langs de Noordzee, als
een eenheid door één groepje men
sen te laten beheren. In de eerste
plaats zijn de afstanden daartoe veel
te groot. In de tweede plaats be
staan er een groot aantal waterke
ringen die naar plaats en omstandig
heden op natuurlijke wijze volko
men verschillen. Het heeft geen en
kele zin de duinen van Rijnland en
de Noordhollandse duinen, samen
niet de Hondsbosse, als een eenheid
te zien. Walcheren en Schouwen vor
men evenmin een eenheid die nood
zakelijk door één ingenieur beheerd
moet worden, tezamen met de kust
van Zeeuwsch-Vlaanderen'.
Bij overdracht van de Noordzeeke-
(Zie slot pag. 7 kol. 6)
Woensdugavo)ul werd in het kunst
en vietenschapsgebouvi te Utrecht
een kadervergadering gehouden
van alle vijf bij het overleg met
Werkspoor betrokken metaalbon-
den. Op de foto: J. Meynikman,
districtshoofd NW Metaalbedrijf,
die de vergadering toesprak.
DEN HAAG (ANP) ,Wij
hebben vandaag nog geen con
crete resultaten kunnen berei
ken. Als vakbonden hebben wij
de VMF-directie een aantal
wensen voorgelegd. Op enkele
verlangens werd reeds positief
gereageerd. Vandaag zullen de
besprekingen worden voortge
zet in Amsterdam'.
Dit verklaarde woensdagavond in
Den Haag de heer W. Wamsteeker,
secretaris van de NW metac'be-
drijfsbond namens de vakbonden na
afloop van een ruim 3% uur durend
overleg tussen de vakbondsvertegen
woordigers en de VMF-directie. Na
een gistermiddag gehouden voorover
leg tussen de vier betrokken vak
bonden waarbij een eezamenlrik
standpunt werd bepaald begon het
gesprek om 16.30 uur in de Tréveszaal
van het ministerie van verkeer en
waterstaat. Tot driemaal toe moest
de bespreking volgens beide par
tijen in goede sfeer verlopen we
gens onderling beraad enige tijd wor-
3en geschorst. De vakbonden hebben
in totaal zeven wensen kenbaar ge
maakt:
Een duidelijker beeld van de to
tale situatie in het VMF-concern,
Met name heelt, men voor wat de
geschapen situatie betreft meer ge
gevens nodig.
In het bezit te worden gesteld
van de brief (eventueel met aanvul
lende gegevens) die de VMF-direc
tie vorige week aan minister De
Block heeft gezonden.
Een juister Inzicht in het rende
ment van de laatste NS-order.
Als Werkspoor Utrecht de ge
vraagde garantie van de overheid
zowel qua omvang als qua tijdsduur,
niet krijgt mogen er nog geen ont
slagen vallen. De zo noodzakelijk ge
achte langere termijnsplanning wordt
daarbij onderschreven.
Het totale herstructureringsbe-
leid moet volledig open worden ge
speeld, dus een volledige informatie
aan de ondernemingsraden en de
vakverenigingen door de plaatselijke
en landelijke overheden en wel op
een dusdanig vroegtijdig tijdstip dat
wezenlijke beïnvloeding mogelijk ia;
9 Voor zover het persóneelsinpas-
sinig betreft moet er een natuurlijk
verloop plaatsvinden. Indien ontsla
gen met te vermijden zijn, dient er
tijdig overleg te worden gepleegd
tussen werknemersvertegenwoordi
gers en de overheid om mogelijke
vervangende werkzaamheden te kun
nen bezien;
Tenslotte zijn de vakbonden van
oordeel dat in alle gevallen een vol
ledige toepassing van de afvloeiings
regeling tot stand moet komen. Als
basis zou de regeling voor Kromhout
(Zie slot pagina 11 kolom 7)