rnrann
Indrukwekkende productie
van jubilerende NCRV
1HI fit
Q&vot
A. s. zondag
uitzending
PANDA EN HET TOVERRECEPT
PICASSO:
GUERNICA' IS
VAN SPANJE
REORGANISATIE
.MINJON'
Geen Wim Kan op
Oudjaar, maar
Rien van Nunen
door dijbeenbreuk
uitgeschakeld
Toon Hermans
voor openbaar
kunstbezit
UITREIKING
HARPEN
14
PROVfNCÏ'AlE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 13 NOVEMBER 1969
DRONTEN (GPD) De
NCRV heeft, met de artistieke
omlijsting van haar 45-jarige
jubileumviering zeer hoog ge
grepen. Na de pretentieuze on
derneming rond de verfilming
van Couperus' werk ,De boe
ken der kleine zielen', waarmee
de tv-kijker jongstleden maan
dagavond konden kennismaken,
werd dinsdagavond in de Meer
paal in Dronten een toneelge
beurtenis ten doop gehouden
die zich op een nog hoger en
diepzinniger terrein van de the
aterkunst beweegt. Jarenlang
heeft David Koning, hoofd van
de afdeling drama van de
NCRV met het plan rondgelo
pen om een realisering van het
PARIJS (AFP) Het Franse week
blad .Les Lettres Franeaises' heeft
een communiqué gepubliceerd, waar
in Pablo Picasso er aan herinnert
dat de regering van de Spaanse re
publiek de wettige eigenaresse is
van het werk .Guërnica', waarvan de
Spaanse autoriteiten enkele weken
aeleden hebben gezegd, dat het in
Madrid thuis hoort. De directeur van
het Spaanse departement voor seho-
'ne kunsten. Flo'rentino Perez Embid,
heeft 22 oktober als zijn mening te
kennen gegeven, dat het doek .Guer
nica, het .centrale motief zou kun
nen vormen van de Pieasso-zaal in
het nieuwe museum voor hedendaag
se Spaanse kunst. .Guernica' bevindt
zich op het ogenblik in het museum
vooj moderne kunst in New cork.
HILVERSUM (GPD) Zaterdag
wordt er in een consulvergadering
- van de AVRO's jeugdoniroep ,Min-
jon', te houden in Hilversum, gespro-
ken over de prpgrammaleiding van
de AVRO en het hoofd van de afde
ling jeugduitzendingen voor een
structurele reorganisatie van ,Min-
jon'. Het instituut van jeugduitzen
dingen blijft in die plannen overigens
bestaan, maar mogelijk onder een an-
dere naam dan .Minjon.'
Herman Broekhuizen, chef-jeugduit
zendingen AVRO eoi dus ook super
visor van .Minjon', verlaat op 1 janu
ari de AVRO en komt dan in dienst
van de NOS, waar hij zich met op
leidingen gaat bezighouden.
.Minjan' heeft veel illustere figuren
opgeleverd, onder meer Koos Poste-
raa, Bram van Erkel, Chris van
Hoorn, Joop en Hans van Zijl en
Klaasjan Hendriks, allen mensen die
van hun hobby later een loopbaan
hebben gemaakt.
bijbelboek Job als een tragedie
in Griekse stijl te verwezenlij
ken.
Uitgangspunt hiervoor was een uit
191!» stammende bewerking van Ho
race M. Kallen die door de dichter
Maurits Mok en liet NCRV-duo Da
vid Koning en Stefan Felsenthal nog
maals onder de loep werd genomen en
een nieuwe dramatische vormgeving
werd gegeven. Een bewerking van een
bewerking dus. Maar ze heeft de on
gelooflijk sterke uitdrukkingskracht
van het bijbelboek Job, waarvan de
schoonheid door alle literatuur
kenners en uitleggers is geprezen,
volkomen bewaard.
Dat bleek gisteravond in het voor
Nederland unieke ronde theatertje
van Drontens Meerpaal waar de
ze tragedie een vormgeving en een
uitvoering kreeg die men gerust
als een monument in de Neder
landse theaterkunst mag beschou
wen.
Vier avonden achtereen wordt Job
in de Meerpaal gespeeld. Op de laat
ste avond wordt een tv-registratie
vervaardigd, die de kijkers a.s.
zondagavond op hun scherm kunnen
zien. Het is voor ons de grote vraag
of het spel dan op dezelfde indruk
wekkende wijze zal overkomen als
het nu in de zozeer geëigende sfeer
van het amfitheater deed. De toe
schouwers ondervonden in de Meer
paal een zo grote betrokkenheid en
een direct contact met het gebeu
ren dat men voor een verplaatsing in
het enge kader van het kijkraampje
het ergste vreest.
We zijn na de onvergetelijke erva
ring in Dronten hoogst benieuwd wat
de tv-regisseur er zondagavond van
maakt.
De tragedie Job; die overigens alleen
maar naar de vorm overeenkomst
vertoont met de Griekse tragedie,
heeft een buitengewone indruk ach
tergelaten. David Koning noemt het
lijden van Job de tragedie van de
rampzaligheid en tevens het treur
spel van de absurde eenzaamheid. In
het bijbelboek, dat volgens de veron
derstellingen een dichterlijke bewer
king is van een oud volksverhaal,
leest men hoe de ene tegenslag na
de andere Job in het ongeluk stort
te en hoe hij zelfs op dé mesthoop
en met zweren overdekt nog weiger
de zijn diep godsgeloof los te laten.
Het is het langste en schoonste pro-
het boek. Maar het gaat uiteindelijk
om de vraag, is het om niet dat Job
god vreest (Job 1:9).
Deze volgens de schrijver Thomas
Wolfe, meest tragische verheven en
schone weergave van de eenzaamheid
kreeg in de toneelbewerking een aan
grijpende uitdrukkingskracht. Zij stel
de hoge eisen van sterk geconcen
treerd luisteren aan de toeschouwers,
maar de moeite werd dankbaar be
loond. Bovendien viel er ook veel
te kijken. De befaamde Sonia Gaskell
heeft in het Drontense theatertje een
ideale entourage voor een bijzonder
levendige en aandacht prikkelende
mise en scène gevonden. Prachtig
was 't samenspel van beweging, dans
en toneelkunst: indrukwekkend ook
het in al zijn soberheid zeer sugges
tieve toneelbeeld van de decoront
werper Jan van der Does die gebruik
had gemaakt van projecties naar
schilderijen van de Frans-Russische
schilder Benn.
Hans Boswinkel leverde een schitte
rende (ook lichamelijke uitputtende
prestatie in de titelrol), vooral be
wonderenswaardig beheerst m zijn in
gehouden smart, overweldigend en
aangrijpend in zijn mateloze woede.
Hij werd voortreffelijk bijgestaan
door Bep Dijkstra. Ger Smit e*h Hans
Culeman, als de drie vrienden tegen
wie Job zich fel verdedigt in zijn
zondige, maar ondanks alles zuivere
woorden waarin hij god niet be
grijpt, maar zich in een diep vertrou
wen toch op hem beroept.
Albert van Dalsum, de grand old
man van het Nederlandse toneel leen
de zijn prachtige sonore stem voor de
proloog en de epiloog, die mach
tig door de luidsprekers klonken. De
technische perfectie, de interessan
te muziek van Juriaan Andriessen,
uitgevoerd door liet NCRV-vocaal en
semble en de blazersgroep onder lei
ding van Marinus Voorberg en de
fraaie eenheid van koor- en dans
groep vervolmaakten de opvoering
tot .een artistieke daad waarmee dé
jubilerende NCRV bij de fijnproevers
veel eer heeft ingelegd.
feüsche «erk, ontelbare »«^HermanS Hlrf KCTSt
.•ingen zijn ten beste gegeven over
inhoud, gedachtengang en doel van
(van onze rtv-redaetrïee)
Tijdens het afgelopen weekeinde
heeft acteur Rien van Nunen in zijn
huis in Hillegom een ongeval gehad:
bij een val van de trap heeft hij
een dubbele dijbeenfractuur opgelo-
pen. Hij is inmiddels opgenomen in
het Diaconessen Ziekenhuis in Haar
lem. Voorzover de toestand in dit
stadium te beoordelen is, zal de heer
Van Nunen voorlopig tenminste zes
weken in het ziekenhuis moeten blij
ven. Voor zijn werk heeft dit uiter
aard wel enige consequenties: aile
zaaloptreden in voorlopig afgezegd.
In de serie .Swiebertje' gaat de bur
gemeester de rol die door Van
Nunen gespeeld wordt ziek wor
den en zijn functies zullen worden
waargenomen door een gemeentese
cretaris deze rol zal worden ge
speeld door Jan Blaaser. Wat de
liedjesprogramma's voor de NCRV
betreft, die Van Nunen samen brengt
met de zanger Bert van Dongen: de
eerste geplande opname van 15 de
cember in Breda zal worden uitge
steld.
(van onze rtv-redactrice)
Het is jammer, maar Wim Kan zal
dit jaar wéér geen oudejaarsconfe
rence houden. De laatste keer dat
Kan dit voor de VARA-radio heeft
gedaan, was '66. Reden voor Wim
Kans besluit is enerzijds, dat hij
nog pas kortgeleden via de radio te
beluisteren is geweest ter gelegen
heid van het 75-jarige bestaan van
de stadsschouwburg in Amsterdam,
anderzijds het feit dat zijn laatste
cabaretprogramma ,Hop-hop-hop'
laatste programma's zijn altijd bron
van inspiratie geweest voor de oude
jaarsconferences in ons land
nog lang niet is uitgespeeld en afge
sloten. Geheel zonder een van de
grote drie' hoeven wij het echter
in de laatste week van het jaar niet
te stellen: de AVRO-radio zal op
tweede kerstdag 's ochtends tussen
11 en 12 uur een programma uit
zenden rondom één van onze groten:
Toon Hermans.
(ADVERTENTIE)
NEDERLAND-1
DOMELA NIEUWENHUIS
.Geestelijke vader' van de Nederlandse arbeidersbewe
ging.
21.30 uur:
DE WERELD VAN PETER VOS
Tekenaar van mensen en dieren.
22.20 uur:
(CVK-IKOR) VRAGENREEKS 7: AGRESSIE
Over het kinderloze huwelijk.
22.50 uur:
(NOS) JOURNAAL
11.10 uur
(NOS-NOT) NOTRE VILLE
11.35 uur:
ACTIVITEITEN VAN DE NEDERLANDSE KERKEN
14.00 uur:
DE SOWJET-UNIE
14.25 uur:
ALLES OVER GEZONDHEID
18.50 uur:
(NOS) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
19.07 uur:
(TROS) DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN
Natuurfilm.
19.35 uur:
BRUGGEN VAN HOLLAND (KLEUR)
Seizoenimpressies van Nederland.
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
TROS-TOTO
20.35 uur:
DE DIEF VAN WASHINGTON (KLEUR)
Trip naar Rio.
21.25 uur:
CATHERINA DE FORESTIER ZINGT (KLEUR)
21.50 uur:
OP DE MAN AF
Interview.
22.05 uur:
VROUWEN ALLEEN
Toneelmonoloog.
22.25 uur:
(NOS) JOURNAAL
(TELEAC) ORGANISEREN EN LEIDING GEVEN
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
18.50 uur:
(NOS) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
19,03 uur:
SCALA
19.30 uur:
VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VPRO) THEMA 1: COMMUNICATIE (WEET JE
WEL?....) KLELP
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.25 uur:
TEC NISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.35 uur:
POLITIEKE TRIBUNE
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
19.57 uur:
MEDEDELINGEN
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE INDRINGERS
21.15 uur:
WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA
22.05 uur:
PREMIÈRE
22.45 uur:
JOURNAAL
BELGIE-FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie: 18.10 Journaal;
18.15Voor de kleuters; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 Re-
flêts du libéralisme; 19.25 Voor de kleuters; 19.30 Une
femme a aimer (18) 20.00 Journaal; 20.30 Trois cham-
bres a Manhattan; 22.10 Le carrousel aux images; 22.55
Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
9.30-10.30 Schooltelevisie; 12.30 Midi-magazine; 13.00
Journaal; 13.15 Midi-magazine (vervolg); 13.30-13.35
Beursberichten; 14.30-15.00 Schooltelevisie; 15.30 Voor
de jeugd; 18.15 Nieuws; 18.20 Schmilblic; 18.35 Actua
te itenprogram ma; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regio
nale actualiteiten; 19.20 Mededelingen; 19.25 Café du
Square (9); 19.40 Mededelingen; 19.45 Journaal; 20.15
Mededelingen; 20.20 Panorama; 21.20 Les Envahis-
seurs (11); 22.10 Clin d'oeil; 22.55 Reportage tafelten
nis; 23.30-23.45 Journaal.
(ADVERTENTIE)
DONEDERDAG 13 NOV.
Middag:
12.30 Modern platteland. 12.35 sport-
revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 't Muzikantenuur: I
Strijkkwartet: klassieke en semi-
klassieke muziek; n Stereo: Klari
nettrio: moderne muziek; Hl Stereo:
Omroeporkest en soliste: semi-klas-
sieke muziek. 14.30 't Is historisch:
een programma over geschiedenis.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws.
16.02 Van vier tot vijf: een radio
programma in een Notedop. 17.00
Tussen 10-plus en 20-min: lichte
grammofoonmuziek voor de tieners.
17.30 Voor de jeugd. 17.55 Medede-
lingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland. AVRO:
18.30 Stereo: Licht instrumentaal en
semble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00
Jeugd en ritme: licht muziekprogram
ma voor de jeugd. 19.25 Gesproken
brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk
veraf en dichtbij. 19.40 Mens en bij
bel, radiocatechese. 19.50 Memo: be
spreking van nieuwe literatuur.
AVRO: 20.05 Stereo: Kamerorkest
en solisten: klassieke en moderne mu
ziek (opn). 22.00 Jekemmewat: ca
baretprogramma. 22.30 Nieuws. 22.38
Mededelingen. 22.40 Radiojournaal.
22.55 Tout a toi: informatief pro
gramma uit Parijs. 23.20 Ik hoor,
ik hoor wat u niet hoort, lezing
nieuws.
VRIJDAG
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 lichte grammofoon
muziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio
journaal; 8.30-8.33 De groenteman).
NOS: 9.00 Internationaal Spectrum:
klassiek muziekprogramma (opn.).
(9.35-9.40 Waterstanden). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het
ronde: programma rondom het volks
lied. 11.55 Beursberichten.
ten uit de vorige eeuw. 20.00 Fer
dinand Huyck (deel 6), seriehoor
spel. 20.30 "Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. 20.30 Vijf en Veertig:
jubileumprogramma van de NCRV.
22.00 Stereo: Lichte grammofoonmu
ziek. 22.20 Meditatie. 22.30 Nieuws.
22.38 Parlementair dagoverzicht.
22.45 Feestparade in stereo. 23.55-
24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Badinerie: klassieke
muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten: 7.50 Overweging; 8.00
Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huiswouw). 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Stereo: Aubade: klassieke
orkestwerken (opn.). 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen.
DONDERDAG
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen ten
behoeve van land - en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten).
14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians
Show. 14.35 Stereo: Viool en piano:
moderne muziek. 15.00 Gereformeer
de middagdienst. NOS: 15.30 Meer
over minder: een programma met
meer informatie over mensen en din
gen die minder op de vooigrind tre
den. (Om 16.00 Nieuws) NCRV: 17.45
Sportactualiteiten.
Avond
18.00 Tijd vrvij voor muziek in vruje
tijd: koorzang en muziekcorpsen.
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten.
Aansluitend (ca 19.00 uur): Spek-
trum: maatschappelijke vraagstuk
ken nader belicht. 19.15 Leger des
Heilskwartier (opn). 19.30 Kerkorgel
conceit: Nederlandse orgelcomponis-
DONDERDAG
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 13.03 Pop-Slick.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali
teiten. 13.08 T.NT.: muziek van één
tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-m:
gezellig aanplaten 15.00 Nieuws.
15.03 Holster: pop- en countrymu-
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 10RRRrrr._
hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actua
liteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik
verzoekplatenprogramma.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws.) NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show.
(ADVERTENTIE)
JjTOiHT'V
wt'l
HILVERSUM (GPD) Toon Her
mans zal vanavond van 22.40 tot
22.45 uur op Nederland 1 met Ilse
Wessel spreken over de kunst in het
algemeen en openbaar kunstbezit in
het bijzonder. Hermans' optreden,
waarvoor hij werd gestrikt tijdens
repetities voor zijn nieuwe show in
het Larense Singer is bedoeld als In
troductie van de nieuwe cursus van
openbaar kunstbezit.
Hermam, zelf een verdienstelijk
schilder, maakt er geen geheim van
dat hij na beëindiging van zijn loop
baan op de planken zich helemaal
aan de schilderkunst wil wijden. Na
prinses Beatrix, alle ministers van
crm en minister Luns. die openbaar
kunstbezit bij het publiek .birrnen-
praatten', is openbaar kunstbezit erg
gelukkig met Toon Hermans. ,A1 had
hij iets uit het telefoonboek voorge
lezen, dat hij het wilde doen is voor
ons heel belangrijk,' aldus een woord
voerder van openbaar kunstbezit.
AMSTERDAM (ANP) de stich
ting Conamus heeft dit jaar ,de gou
den harp' toegekend aan Conny Stu
art, Jules de Corte en Harry de GRoot.
De zilveren harp is dit jaar bestemd
voor Lenny Kuhr. Marinus Gerrit
sen, George Kooyman en Herman van
Veen. De onderscheidingen werden
uitgereikt tijdens een bijeenkomst in
het Carlton hotel in Amsterdam. De
gouden harp, voor het tiende achter
eenvolgende jaar uitgeloofd, is be
stemd voor lien die zich in hun car
rière bijzonder verdienstelijk hebben
gemaakt voor de Nederlandse lichte
muziek. De zilveren harp wordt
jaarlijks aan jonge veelbelovende
krachten op dit gebied.
15-105
Omdat Panda wel eens wilde weten
wat Joris eigenlijk in zijn schild
voerde, volgde hij hem op een af
standje.
,Wat moet hij bij het museum voor
oudheidkunde doen?' vroeg hij zich
af, toen hij Joris naar een groot
gebouw in de stad zag stappen.
Waarom loopt hij zo stiekum naar de
zijkant van het museum?
Sluipen doe je alleen maar als je
iets slechts van plan bent! Ik moet
ze gaan waarschuwen!'
Met die gedachte draafde hij het ge
bouw binnen.
.Meneer de curator!' riep hij. .Joris
is iets van plan! Pas maar op!'
.Joris herhaalde de museum-di
recteur. ,Is dat niet de heer van De
handleidinghe voor de magische
konsten? Ah! Misschien komt hij
zijn bladzijde dan toch verkopen!
Dat is goed nieuws! Waar is hij?' hij antwoord kunnen krijgen op die stond de gezochte door het venster
Als hij zich had omgedraaid, had vraag. Want daar, buiten het raam, te loeren
de
pseudo-echtgenoïe
(DOOR MABF.l. SFF.I.F.V)
Copyright 1939 by Doubleday A Company Ltd.
Hij gaf een beetje mee; hij
was met gewone spijkers vast-
geslagen en toen ik wrikte,
liet hij gemakkelijk los. Ik durfde
hem niet te laten vallen omdat het
herrie zou maken, dus ik liet hein
voorzichtig en doodstil op de grond
zakken.
Als Steve Corbett op zijn buiten
ste hangslot vertrouwde, zou hij het
nu elders te druk hebben om op mij
te letten, maar ik riskeerde geen ge
luid. Op mijn tenen ging ik mijn jas
halen; ik trok hem aan en pakte
mijn handtasje en de revolver. De
tas stopte ik in een van de zakken,
zodat ik de sleutels van de auto in
mijn linker- en de revolver in mijn
rechterhand kon houden.
.God help me', fluisterde ik, terwijl
ik me over Cottie heenboog. ,Als ik
er verkeerd aan doe jou hier achter
te laten, zal ik het mezelf nooit ver
geven'. Hij bewoog zich even in zijn
slaap en liet zich op zijn rug rollen;
ik voelde in het donker zijn adem te
gen mijn wang
Veronderstel dat ik een fout maak
te? Veronderstel dat ik in het huis
je moest blijven zoals me gezegd
was? Maar Steve Corbett had het
haarspeldje van Mrs. Rudeen.
Zondi
mezelf tijd te gunnen ver
der na te denken, glipte ik naar het
raam, zwaaide mijn benen over de
rand en liet me zakken.
De bewolkte hemel straalde niet het
minste licht uit, het was zo volsla
gen donker dat ik zelfs de omtrek
ken van de bomen niet kon zien. Ik
stond even stil om te luisteren, maal
ais er iemand in de buurt was, hield
het huisje, de hand met de auto
sleutels hield ik tegen de muur, de
andere met de revolver voor me uit.
Ik vond de hoek en liep er omheen
en toen ik dacht dat ik halverwege
de zijkant van het huisje was, tastte
ik naar de auto. Ik had hem zo dicht
langs de muur gereden, dat hij vlak
voor me was; mijn hand raakte een
spatbord aan.
Het duister om me heen was nog
volkomen stil. Ik liep in een cirkel
rond en probeerde een vorm, een be
weging in de omgeving te ontdekken.
Met de sleutels nog in mijn linker
hand zocht ik naar het slot van het
portier, maar ik kon het niet vin
den; ik besefte dat ik de revolver
een ogenblik in mijn linkerhand zou
moeten nemen. Ik deed het gehaast,
ik voelde me onbeschermd. Weer tast
te ik langs de gladde, natte zijkant
van de auto deze keer met mijn
rechterhand. Het geluid was amper
hoorbaar, maar ik draaide me blik
semsnel om en liet de autosleutels
op de grond vallen in mijn haast om
de revolver terug te krijgen in mijn
rechterhand. Zelfs dat was niet vlug
genoeg. Iets dat snel was en hard
sloeg me neer uit het donker aan
mijn rechterkant.
Mijn hoofd scheen omlaag te hangen
en de wereld schommelde van de
ene kant naar de andere alsof zij
een grote schommelstoel was. Maar
het was geen comfortabele stoel
waarop ik lag. Het was hard; in
mijn hoofd was een doffe, aanhou
dende pijn en het was nat. Toen ik
mijn ogen opende, ontmoette ze een
zo volslagen duisternis, dat ik dacht
dat ik blind moest zijn.
Ik hief een hand op tot voor mijn
gezicht en bewoog de vingers; nog
zag ik niets. Maar mijn hand was
omhooggekomen door water en er
droop water van mijn gezicht: mijn
hoofd en handen waren in water ge
weest, koud, op en neergaand water.
Iets hield me vast onder mijn maag.
iets dat hard was en plat; ik gleed
naar achteren tot ik op mijn knieën
zat en mijn hand naar dat steun
punt kon reiken en het- betasten. Het
was van hout en het was plat. Ik
tastte verder, tot waar het ophield.
Blik.
Het was niet moeilijk te raden waar
ilc was. Ik was in een boot, Een
schommelende boot. Boten schom
melen alleen in het water, maar er
was ook water op de bodem.
Ik kwam een beetje bij uit de dikke
waas die me in zijn greep hield en
hief mijn gezicht op om naar boven
te kijken. Nog steeds niets clan don
kerte.... maar nee. Vaag kon ik een
zwak grijs schijnsel onderscheiden,
dat voorbijdreef. Ik was tenminste
niet blind. Dat gaf me zoveel hoop
dat ik om me heen in de boot tastte
om te proberen me een idee te vor
men van de situatie. Toen ik mijn
vingertoppen recht omlaag in de boot
liet zakken, kwam het water tot over
mijn pols. Ik stak mijn hand over de
zijkant en constateerde dat de boot
veel te diep lag.
Wat dat betekende, was zeker. De
boot was lek. Langzaam worstelde
ik me overeind totdat ik zat op de
bank die me ondersteund had "toen
ik bij bewustzijn kwam. Beetje bij
beetje kwamen de gebeurtenissen die
waren voorafgegaan aan mijn bewu
steloosheid, terug. Dit was de nacht
die Steve Corbett had uitgezocht om
datgene te doen waarvoor hij naar
De Klagende Zusters was ge.
komen. Ik had geprobeerd naar de
sheriff te gaan en Cottie achterge
laten.
Cottie! In paniek doorzocht ik de
boot van het ene eind tot het «an
dere. Hij was er niet. Als hij met
mij in de boot was gelegd - en over
boord was gevallen....
Lange tijd lag ik in het water op
de bodem geknield vervuld van een
gekmakende angst. Als dat met Cot
tie gebeurd was. was ik volkomen
bereid daar ineengedoken te blijven
zitten, met mijn hoofd in mijn ar
men op het bankje, tot de boot on
der zou gaan.
Langzaam welde er een lichte, wel
doende hoop in me op. Steve Cor
bett moest degene geweest zijn die
me in deze boot had gelegd. En hij
zou zijn eigen zoon niet met mij
willen laten verdrinken. Als Steve
de moordenaar was, was zijn zoon
veilig. Ik was degene van wie hij
zich moest ontdoen.
Op dit ogenblik, nu het zover ge
komen was, kon ik zien dat het on
vermijdelijk was dat hij zich uitein
delijk van me zou moeten ontdoen.
Ik had te veel geweten. Hij moest
vlakbij geweest zijn toen ik me ge
reed maakte weg te gaan, dreigde
zijn plannen te verstoren.
(Wordt vervolgd)
CAROL DAY
dot»-KENNETH
IK TAL JOU E5 OP JE PO-O-Jm
klESE FACIE K0V.EU.
PAT IS WAX AMPERE..' BORSS
fwiL ju OUZE vRieup evEM
TOT 8ED4REM BREMGEuTjj