rnrann Indrukwekkende productie van jubilerende NCRV 1HI fit Q&vot A. s. zondag uitzending PANDA EN HET TOVERRECEPT PICASSO: GUERNICA' IS VAN SPANJE REORGANISATIE .MINJON' Geen Wim Kan op Oudjaar, maar Rien van Nunen door dijbeenbreuk uitgeschakeld Toon Hermans voor openbaar kunstbezit UITREIKING HARPEN 14 PROVfNCÏ'AlE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 13 NOVEMBER 1969 DRONTEN (GPD) De NCRV heeft, met de artistieke omlijsting van haar 45-jarige jubileumviering zeer hoog ge grepen. Na de pretentieuze on derneming rond de verfilming van Couperus' werk ,De boe ken der kleine zielen', waarmee de tv-kijker jongstleden maan dagavond konden kennismaken, werd dinsdagavond in de Meer paal in Dronten een toneelge beurtenis ten doop gehouden die zich op een nog hoger en diepzinniger terrein van de the aterkunst beweegt. Jarenlang heeft David Koning, hoofd van de afdeling drama van de NCRV met het plan rondgelo pen om een realisering van het PARIJS (AFP) Het Franse week blad .Les Lettres Franeaises' heeft een communiqué gepubliceerd, waar in Pablo Picasso er aan herinnert dat de regering van de Spaanse re publiek de wettige eigenaresse is van het werk .Guërnica', waarvan de Spaanse autoriteiten enkele weken aeleden hebben gezegd, dat het in Madrid thuis hoort. De directeur van het Spaanse departement voor seho- 'ne kunsten. Flo'rentino Perez Embid, heeft 22 oktober als zijn mening te kennen gegeven, dat het doek .Guer nica, het .centrale motief zou kun nen vormen van de Pieasso-zaal in het nieuwe museum voor hedendaag se Spaanse kunst. .Guernica' bevindt zich op het ogenblik in het museum vooj moderne kunst in New cork. HILVERSUM (GPD) Zaterdag wordt er in een consulvergadering - van de AVRO's jeugdoniroep ,Min- jon', te houden in Hilversum, gespro- ken over de prpgrammaleiding van de AVRO en het hoofd van de afde ling jeugduitzendingen voor een structurele reorganisatie van ,Min- jon'. Het instituut van jeugduitzen dingen blijft in die plannen overigens bestaan, maar mogelijk onder een an- dere naam dan .Minjon.' Herman Broekhuizen, chef-jeugduit zendingen AVRO eoi dus ook super visor van .Minjon', verlaat op 1 janu ari de AVRO en komt dan in dienst van de NOS, waar hij zich met op leidingen gaat bezighouden. .Minjan' heeft veel illustere figuren opgeleverd, onder meer Koos Poste- raa, Bram van Erkel, Chris van Hoorn, Joop en Hans van Zijl en Klaasjan Hendriks, allen mensen die van hun hobby later een loopbaan hebben gemaakt. bijbelboek Job als een tragedie in Griekse stijl te verwezenlij ken. Uitgangspunt hiervoor was een uit 191!» stammende bewerking van Ho race M. Kallen die door de dichter Maurits Mok en liet NCRV-duo Da vid Koning en Stefan Felsenthal nog maals onder de loep werd genomen en een nieuwe dramatische vormgeving werd gegeven. Een bewerking van een bewerking dus. Maar ze heeft de on gelooflijk sterke uitdrukkingskracht van het bijbelboek Job, waarvan de schoonheid door alle literatuur kenners en uitleggers is geprezen, volkomen bewaard. Dat bleek gisteravond in het voor Nederland unieke ronde theatertje van Drontens Meerpaal waar de ze tragedie een vormgeving en een uitvoering kreeg die men gerust als een monument in de Neder landse theaterkunst mag beschou wen. Vier avonden achtereen wordt Job in de Meerpaal gespeeld. Op de laat ste avond wordt een tv-registratie vervaardigd, die de kijkers a.s. zondagavond op hun scherm kunnen zien. Het is voor ons de grote vraag of het spel dan op dezelfde indruk wekkende wijze zal overkomen als het nu in de zozeer geëigende sfeer van het amfitheater deed. De toe schouwers ondervonden in de Meer paal een zo grote betrokkenheid en een direct contact met het gebeu ren dat men voor een verplaatsing in het enge kader van het kijkraampje het ergste vreest. We zijn na de onvergetelijke erva ring in Dronten hoogst benieuwd wat de tv-regisseur er zondagavond van maakt. De tragedie Job; die overigens alleen maar naar de vorm overeenkomst vertoont met de Griekse tragedie, heeft een buitengewone indruk ach tergelaten. David Koning noemt het lijden van Job de tragedie van de rampzaligheid en tevens het treur spel van de absurde eenzaamheid. In het bijbelboek, dat volgens de veron derstellingen een dichterlijke bewer king is van een oud volksverhaal, leest men hoe de ene tegenslag na de andere Job in het ongeluk stort te en hoe hij zelfs op dé mesthoop en met zweren overdekt nog weiger de zijn diep godsgeloof los te laten. Het is het langste en schoonste pro- het boek. Maar het gaat uiteindelijk om de vraag, is het om niet dat Job god vreest (Job 1:9). Deze volgens de schrijver Thomas Wolfe, meest tragische verheven en schone weergave van de eenzaamheid kreeg in de toneelbewerking een aan grijpende uitdrukkingskracht. Zij stel de hoge eisen van sterk geconcen treerd luisteren aan de toeschouwers, maar de moeite werd dankbaar be loond. Bovendien viel er ook veel te kijken. De befaamde Sonia Gaskell heeft in het Drontense theatertje een ideale entourage voor een bijzonder levendige en aandacht prikkelende mise en scène gevonden. Prachtig was 't samenspel van beweging, dans en toneelkunst: indrukwekkend ook het in al zijn soberheid zeer sugges tieve toneelbeeld van de decoront werper Jan van der Does die gebruik had gemaakt van projecties naar schilderijen van de Frans-Russische schilder Benn. Hans Boswinkel leverde een schitte rende (ook lichamelijke uitputtende prestatie in de titelrol), vooral be wonderenswaardig beheerst m zijn in gehouden smart, overweldigend en aangrijpend in zijn mateloze woede. Hij werd voortreffelijk bijgestaan door Bep Dijkstra. Ger Smit e*h Hans Culeman, als de drie vrienden tegen wie Job zich fel verdedigt in zijn zondige, maar ondanks alles zuivere woorden waarin hij god niet be grijpt, maar zich in een diep vertrou wen toch op hem beroept. Albert van Dalsum, de grand old man van het Nederlandse toneel leen de zijn prachtige sonore stem voor de proloog en de epiloog, die mach tig door de luidsprekers klonken. De technische perfectie, de interessan te muziek van Juriaan Andriessen, uitgevoerd door liet NCRV-vocaal en semble en de blazersgroep onder lei ding van Marinus Voorberg en de fraaie eenheid van koor- en dans groep vervolmaakten de opvoering tot .een artistieke daad waarmee dé jubilerende NCRV bij de fijnproevers veel eer heeft ingelegd. feüsche «erk, ontelbare »«^HermanS Hlrf KCTSt .•ingen zijn ten beste gegeven over inhoud, gedachtengang en doel van (van onze rtv-redaetrïee) Tijdens het afgelopen weekeinde heeft acteur Rien van Nunen in zijn huis in Hillegom een ongeval gehad: bij een val van de trap heeft hij een dubbele dijbeenfractuur opgelo- pen. Hij is inmiddels opgenomen in het Diaconessen Ziekenhuis in Haar lem. Voorzover de toestand in dit stadium te beoordelen is, zal de heer Van Nunen voorlopig tenminste zes weken in het ziekenhuis moeten blij ven. Voor zijn werk heeft dit uiter aard wel enige consequenties: aile zaaloptreden in voorlopig afgezegd. In de serie .Swiebertje' gaat de bur gemeester de rol die door Van Nunen gespeeld wordt ziek wor den en zijn functies zullen worden waargenomen door een gemeentese cretaris deze rol zal worden ge speeld door Jan Blaaser. Wat de liedjesprogramma's voor de NCRV betreft, die Van Nunen samen brengt met de zanger Bert van Dongen: de eerste geplande opname van 15 de cember in Breda zal worden uitge steld. (van onze rtv-redactrice) Het is jammer, maar Wim Kan zal dit jaar wéér geen oudejaarsconfe rence houden. De laatste keer dat Kan dit voor de VARA-radio heeft gedaan, was '66. Reden voor Wim Kans besluit is enerzijds, dat hij nog pas kortgeleden via de radio te beluisteren is geweest ter gelegen heid van het 75-jarige bestaan van de stadsschouwburg in Amsterdam, anderzijds het feit dat zijn laatste cabaretprogramma ,Hop-hop-hop' laatste programma's zijn altijd bron van inspiratie geweest voor de oude jaarsconferences in ons land nog lang niet is uitgespeeld en afge sloten. Geheel zonder een van de grote drie' hoeven wij het echter in de laatste week van het jaar niet te stellen: de AVRO-radio zal op tweede kerstdag 's ochtends tussen 11 en 12 uur een programma uit zenden rondom één van onze groten: Toon Hermans. (ADVERTENTIE) NEDERLAND-1 DOMELA NIEUWENHUIS .Geestelijke vader' van de Nederlandse arbeidersbewe ging. 21.30 uur: DE WERELD VAN PETER VOS Tekenaar van mensen en dieren. 22.20 uur: (CVK-IKOR) VRAGENREEKS 7: AGRESSIE Over het kinderloze huwelijk. 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL 11.10 uur (NOS-NOT) NOTRE VILLE 11.35 uur: ACTIVITEITEN VAN DE NEDERLANDSE KERKEN 14.00 uur: DE SOWJET-UNIE 14.25 uur: ALLES OVER GEZONDHEID 18.50 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 19.07 uur: (TROS) DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN Natuurfilm. 19.35 uur: BRUGGEN VAN HOLLAND (KLEUR) Seizoenimpressies van Nederland. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: TROS-TOTO 20.35 uur: DE DIEF VAN WASHINGTON (KLEUR) Trip naar Rio. 21.25 uur: CATHERINA DE FORESTIER ZINGT (KLEUR) 21.50 uur: OP DE MAN AF Interview. 22.05 uur: VROUWEN ALLEEN Toneelmonoloog. 22.25 uur: (NOS) JOURNAAL (TELEAC) ORGANISEREN EN LEIDING GEVEN BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 18.50 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 19,03 uur: SCALA 19.30 uur: VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (VPRO) THEMA 1: COMMUNICATIE (WEET JE WEL?....) KLELP 14.05 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.25 uur: TEC NISCH EN WETENSCHAPPELIJK ENGELS 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.35 uur: POLITIEKE TRIBUNE 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 19.57 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: DE INDRINGERS 21.15 uur: WETENSCHAPPELIJK PROGRAMMA 22.05 uur: PREMIÈRE 22.45 uur: JOURNAAL BELGIE-FRANS 14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie: 18.10 Journaal; 18.15Voor de kleuters; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 Re- flêts du libéralisme; 19.25 Voor de kleuters; 19.30 Une femme a aimer (18) 20.00 Journaal; 20.30 Trois cham- bres a Manhattan; 22.10 Le carrousel aux images; 22.55 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 9.30-10.30 Schooltelevisie; 12.30 Midi-magazine; 13.00 Journaal; 13.15 Midi-magazine (vervolg); 13.30-13.35 Beursberichten; 14.30-15.00 Schooltelevisie; 15.30 Voor de jeugd; 18.15 Nieuws; 18.20 Schmilblic; 18.35 Actua te itenprogram ma; 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regio nale actualiteiten; 19.20 Mededelingen; 19.25 Café du Square (9); 19.40 Mededelingen; 19.45 Journaal; 20.15 Mededelingen; 20.20 Panorama; 21.20 Les Envahis- seurs (11); 22.10 Clin d'oeil; 22.55 Reportage tafelten nis; 23.30-23.45 Journaal. (ADVERTENTIE) DONEDERDAG 13 NOV. Middag: 12.30 Modern platteland. 12.35 sport- revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. 13.30 't Muzikantenuur: I Strijkkwartet: klassieke en semi- klassieke muziek; n Stereo: Klari nettrio: moderne muziek; Hl Stereo: Omroeporkest en soliste: semi-klas- sieke muziek. 14.30 't Is historisch: een programma over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf: een radio programma in een Notedop. 17.00 Tussen 10-plus en 20-min: lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Medede- lingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Communis tische Partij van Nederland. AVRO: 18.30 Stereo: Licht instrumentaal en semble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Jeugd en ritme: licht muziekprogram ma voor de jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en bij bel, radiocatechese. 19.50 Memo: be spreking van nieuwe literatuur. AVRO: 20.05 Stereo: Kamerorkest en solisten: klassieke en moderne mu ziek (opn). 22.00 Jekemmewat: ca baretprogramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Tout a toi: informatief pro gramma uit Parijs. 23.20 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, lezing nieuws. VRIJDAG Morgen AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 lichte grammofoon muziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio journaal; 8.30-8.33 De groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spectrum: klassiek muziekprogramma (opn.). (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het ronde: programma rondom het volks lied. 11.55 Beursberichten. ten uit de vorige eeuw. 20.00 Fer dinand Huyck (deel 6), seriehoor spel. 20.30 "Stereo: Lichte grammo foonmuziek. 20.30 Vijf en Veertig: jubileumprogramma van de NCRV. 22.00 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. 22.20 Meditatie. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair dagoverzicht. 22.45 Feestparade in stereo. 23.55- 24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Badinerie: klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten: 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huiswouw). 9.40 Schoolra dio. 10.00 Stereo: Aubade: klassieke orkestwerken (opn.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. DONDERDAG Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen ten behoeve van land - en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten). 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.35 Stereo: Viool en piano: moderne muziek. 15.00 Gereformeer de middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: een programma met meer informatie over mensen en din gen die minder op de vooigrind tre den. (Om 16.00 Nieuws) NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. Avond 18.00 Tijd vrvij voor muziek in vruje tijd: koorzang en muziekcorpsen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. Aansluitend (ca 19.00 uur): Spek- trum: maatschappelijke vraagstuk ken nader belicht. 19.15 Leger des Heilskwartier (opn). 19.30 Kerkorgel conceit: Nederlandse orgelcomponis- DONDERDAG Middag: NOS: 12.00 Nieuws. 13.03 Pop-Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali teiten. 13.08 T.NT.: muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-m: gezellig aanplaten 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop- en countrymu- ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 10RRRrrr._ hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actua liteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik verzoekplatenprogramma. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws.) NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. (ADVERTENTIE) JjTOiHT'V wt'l HILVERSUM (GPD) Toon Her mans zal vanavond van 22.40 tot 22.45 uur op Nederland 1 met Ilse Wessel spreken over de kunst in het algemeen en openbaar kunstbezit in het bijzonder. Hermans' optreden, waarvoor hij werd gestrikt tijdens repetities voor zijn nieuwe show in het Larense Singer is bedoeld als In troductie van de nieuwe cursus van openbaar kunstbezit. Hermam, zelf een verdienstelijk schilder, maakt er geen geheim van dat hij na beëindiging van zijn loop baan op de planken zich helemaal aan de schilderkunst wil wijden. Na prinses Beatrix, alle ministers van crm en minister Luns. die openbaar kunstbezit bij het publiek .birrnen- praatten', is openbaar kunstbezit erg gelukkig met Toon Hermans. ,A1 had hij iets uit het telefoonboek voorge lezen, dat hij het wilde doen is voor ons heel belangrijk,' aldus een woord voerder van openbaar kunstbezit. AMSTERDAM (ANP) de stich ting Conamus heeft dit jaar ,de gou den harp' toegekend aan Conny Stu art, Jules de Corte en Harry de GRoot. De zilveren harp is dit jaar bestemd voor Lenny Kuhr. Marinus Gerrit sen, George Kooyman en Herman van Veen. De onderscheidingen werden uitgereikt tijdens een bijeenkomst in het Carlton hotel in Amsterdam. De gouden harp, voor het tiende achter eenvolgende jaar uitgeloofd, is be stemd voor lien die zich in hun car rière bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse lichte muziek. De zilveren harp wordt jaarlijks aan jonge veelbelovende krachten op dit gebied. 15-105 Omdat Panda wel eens wilde weten wat Joris eigenlijk in zijn schild voerde, volgde hij hem op een af standje. ,Wat moet hij bij het museum voor oudheidkunde doen?' vroeg hij zich af, toen hij Joris naar een groot gebouw in de stad zag stappen. Waarom loopt hij zo stiekum naar de zijkant van het museum? Sluipen doe je alleen maar als je iets slechts van plan bent! Ik moet ze gaan waarschuwen!' Met die gedachte draafde hij het ge bouw binnen. .Meneer de curator!' riep hij. .Joris is iets van plan! Pas maar op!' .Joris herhaalde de museum-di recteur. ,Is dat niet de heer van De handleidinghe voor de magische konsten? Ah! Misschien komt hij zijn bladzijde dan toch verkopen! Dat is goed nieuws! Waar is hij?' hij antwoord kunnen krijgen op die stond de gezochte door het venster Als hij zich had omgedraaid, had vraag. Want daar, buiten het raam, te loeren de pseudo-echtgenoïe (DOOR MABF.l. SFF.I.F.V) Copyright 1939 by Doubleday A Company Ltd. Hij gaf een beetje mee; hij was met gewone spijkers vast- geslagen en toen ik wrikte, liet hij gemakkelijk los. Ik durfde hem niet te laten vallen omdat het herrie zou maken, dus ik liet hein voorzichtig en doodstil op de grond zakken. Als Steve Corbett op zijn buiten ste hangslot vertrouwde, zou hij het nu elders te druk hebben om op mij te letten, maar ik riskeerde geen ge luid. Op mijn tenen ging ik mijn jas halen; ik trok hem aan en pakte mijn handtasje en de revolver. De tas stopte ik in een van de zakken, zodat ik de sleutels van de auto in mijn linker- en de revolver in mijn rechterhand kon houden. .God help me', fluisterde ik, terwijl ik me over Cottie heenboog. ,Als ik er verkeerd aan doe jou hier achter te laten, zal ik het mezelf nooit ver geven'. Hij bewoog zich even in zijn slaap en liet zich op zijn rug rollen; ik voelde in het donker zijn adem te gen mijn wang Veronderstel dat ik een fout maak te? Veronderstel dat ik in het huis je moest blijven zoals me gezegd was? Maar Steve Corbett had het haarspeldje van Mrs. Rudeen. Zondi mezelf tijd te gunnen ver der na te denken, glipte ik naar het raam, zwaaide mijn benen over de rand en liet me zakken. De bewolkte hemel straalde niet het minste licht uit, het was zo volsla gen donker dat ik zelfs de omtrek ken van de bomen niet kon zien. Ik stond even stil om te luisteren, maal ais er iemand in de buurt was, hield het huisje, de hand met de auto sleutels hield ik tegen de muur, de andere met de revolver voor me uit. Ik vond de hoek en liep er omheen en toen ik dacht dat ik halverwege de zijkant van het huisje was, tastte ik naar de auto. Ik had hem zo dicht langs de muur gereden, dat hij vlak voor me was; mijn hand raakte een spatbord aan. Het duister om me heen was nog volkomen stil. Ik liep in een cirkel rond en probeerde een vorm, een be weging in de omgeving te ontdekken. Met de sleutels nog in mijn linker hand zocht ik naar het slot van het portier, maar ik kon het niet vin den; ik besefte dat ik de revolver een ogenblik in mijn linkerhand zou moeten nemen. Ik deed het gehaast, ik voelde me onbeschermd. Weer tast te ik langs de gladde, natte zijkant van de auto deze keer met mijn rechterhand. Het geluid was amper hoorbaar, maar ik draaide me blik semsnel om en liet de autosleutels op de grond vallen in mijn haast om de revolver terug te krijgen in mijn rechterhand. Zelfs dat was niet vlug genoeg. Iets dat snel was en hard sloeg me neer uit het donker aan mijn rechterkant. Mijn hoofd scheen omlaag te hangen en de wereld schommelde van de ene kant naar de andere alsof zij een grote schommelstoel was. Maar het was geen comfortabele stoel waarop ik lag. Het was hard; in mijn hoofd was een doffe, aanhou dende pijn en het was nat. Toen ik mijn ogen opende, ontmoette ze een zo volslagen duisternis, dat ik dacht dat ik blind moest zijn. Ik hief een hand op tot voor mijn gezicht en bewoog de vingers; nog zag ik niets. Maar mijn hand was omhooggekomen door water en er droop water van mijn gezicht: mijn hoofd en handen waren in water ge weest, koud, op en neergaand water. Iets hield me vast onder mijn maag. iets dat hard was en plat; ik gleed naar achteren tot ik op mijn knieën zat en mijn hand naar dat steun punt kon reiken en het- betasten. Het was van hout en het was plat. Ik tastte verder, tot waar het ophield. Blik. Het was niet moeilijk te raden waar ilc was. Ik was in een boot, Een schommelende boot. Boten schom melen alleen in het water, maar er was ook water op de bodem. Ik kwam een beetje bij uit de dikke waas die me in zijn greep hield en hief mijn gezicht op om naar boven te kijken. Nog steeds niets clan don kerte.... maar nee. Vaag kon ik een zwak grijs schijnsel onderscheiden, dat voorbijdreef. Ik was tenminste niet blind. Dat gaf me zoveel hoop dat ik om me heen in de boot tastte om te proberen me een idee te vor men van de situatie. Toen ik mijn vingertoppen recht omlaag in de boot liet zakken, kwam het water tot over mijn pols. Ik stak mijn hand over de zijkant en constateerde dat de boot veel te diep lag. Wat dat betekende, was zeker. De boot was lek. Langzaam worstelde ik me overeind totdat ik zat op de bank die me ondersteund had "toen ik bij bewustzijn kwam. Beetje bij beetje kwamen de gebeurtenissen die waren voorafgegaan aan mijn bewu steloosheid, terug. Dit was de nacht die Steve Corbett had uitgezocht om datgene te doen waarvoor hij naar De Klagende Zusters was ge. komen. Ik had geprobeerd naar de sheriff te gaan en Cottie achterge laten. Cottie! In paniek doorzocht ik de boot van het ene eind tot het «an dere. Hij was er niet. Als hij met mij in de boot was gelegd - en over boord was gevallen.... Lange tijd lag ik in het water op de bodem geknield vervuld van een gekmakende angst. Als dat met Cot tie gebeurd was. was ik volkomen bereid daar ineengedoken te blijven zitten, met mijn hoofd in mijn ar men op het bankje, tot de boot on der zou gaan. Langzaam welde er een lichte, wel doende hoop in me op. Steve Cor bett moest degene geweest zijn die me in deze boot had gelegd. En hij zou zijn eigen zoon niet met mij willen laten verdrinken. Als Steve de moordenaar was, was zijn zoon veilig. Ik was degene van wie hij zich moest ontdoen. Op dit ogenblik, nu het zover ge komen was, kon ik zien dat het on vermijdelijk was dat hij zich uitein delijk van me zou moeten ontdoen. Ik had te veel geweten. Hij moest vlakbij geweest zijn toen ik me ge reed maakte weg te gaan, dreigde zijn plannen te verstoren. (Wordt vervolgd) CAROL DAY dot»-KENNETH IK TAL JOU E5 OP JE PO-O-Jm klESE FACIE K0V.EU. PAT IS WAX AMPERE..' BORSS fwiL ju OUZE vRieup evEM TOT 8ED4REM BREMGEuTjj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 14