PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KAMERKRITIEK OP FINANCIËLE KANT VAN WONINGBOUW Honderden werknemers teveel bij de Ver. Machinefabrieken Eerste kamer: open sollicitaties voor nieuwe gemeenten Zws-Vlaanderen Vakbonden eventueel achter een staking bij Werkspoor Eerste kamer keurt wetsontwerp goed BURGEMEESTERS ZIJN AAN RAAD VERANTWOORDING VERSCHULDIGD Mode Vandaag in de krant... Dauwendaele Studentenproces Ontslagen op komst in Utrecht en op langere termi jn in Hengelo en Amsterdam ftantlijH INTERPELLATIE WERKSPOOR VANDAAG HERINDELING - ACHT GEMEENTEN - AANVAARD MINISTER: OVERLEG MET COMMISSARIS 212e jaargang - no. 266 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE. GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dlraotl* N V *.h. MIJ. nn ACV Provincial* Zacuiv» Couranh P. v. d. Void., F. B. <f*n Bo*r en W. da Pijtii. Hooldrad.i O. A. da Kok. 0 Abonn.piiia 1.10 par week, 14,25 per kwartaal, franco per port 15,25 per kwartaal. Loa» 0 lur. Vllw., Walatr. 5680, lal. S144 (Ha r.d. 3508, adv. 01188-584, aap. 2751). Middelburg Mark! 51. 1*1. 7651 (b rad. 2078/3169, adv. 6248). Coca, Crola Markl 2, lel. 6140 {boa red. 7853. adv 5213). Ooslbura. Hl. 2395. T< Ziarlkta*, rad. tal. 3346, adm. «al. 3094 0 Adv. prlfa 37 et par mm. Min. par adv. ƒ3,55. Intra. med. 2% tarlaf. Kleine adv. (max. 8 reaala) 37 et par regal (min. 1,85). Brieven bur. v. d. blad' 50 et mee/ (alle adv. prlji >5 cer,1 {loei. 4 btw) leuwatraat 22, tal. 4457. btw). Giro 359300, PZC, Mlddelbur* Woensdag 12 nov. 1969 Nederlands voor excellenties Pagina 3 OPPOSITIE WIL 5000 HUIZEN MEER (Van onze parlementaire redactie) PEN HAAG Terwijl sommige regeringspartijen bezorgd waren over de realisatie van 125.000 woningen in 1970, drong de oppositie er gisteren bij het begrotingsdebat in de tweede kamer bij minister Schut (volkshuisvesting) op aan het programma met 5.000 woningen uit te breiden, vooral ten behoeve van de grote steden. De PvdA over weegt hierover een motie in te dienen. Namens de PvdA, PSP en de groep-Aarden, vroeg de socialist drs H. van den Doel bovendien ver hoging van het bedrag voor de woningverbetering van 10 tot 25 mil joen gulden. VVD en KVP vreesden dat de schaar ste op de kapitaalmarkt minister Schut parten gaat spelen door de verschui ving van de huurverhoging van 1 ja nuari naar 1 juli 1970. De liberaal H. Wiegel verwachtte van de bewindsman aanvullende maatregelen als de continu ïteit In de woningbouw in de knel mocht komen. De KVP-er mr F. An- driessen wilde in dat geval minister Witteveen laten ingrijpen bij de beleg gingen. Van hem kwam ook het Idee om via rijksleningen meer geld voor de woningbouw beschikbaar te stellen. De pacifist H. Gortzak zag wel iets in een nationaal woningbouwfonds, waaruit overheid en wongbouwcoöperaties tegen redelijke rente kunnen lenen. Hij vroeg om een commissie om deze zaak te be studeren. De kwantitatieve woningnood zal nog wel een jaar of drie, vier aanhouden. De heer Gortzak herinnerde aan zijn uitspraak bij de begroting van 1950 (hij waarbij hij voorspelde dat hij waar schijnlijk eerder met pensioen zou gaan dan dat de woningnood zou zijn opgehe ven. ,Ik werd destijds voor pessimist uitgekreten, maar het blijkt nu wel dat Ik gelijk krijg', aldus Gortzak. DEN HAAG (ANP) De eerste kamer heeft gisteravond zonder hoofdelijke stemming een wetsontwerp goedgekeurd, dat beoogt een verantwoordingsplicht voor burgemeesters jegens de gemeenteraad in te voeren. Volgens een nieuwe gemeentewet zijn leden van het college van burgemees ter en wethouders, tezamen en ieder afzonderlijk, aan de raad verantwoor- we nooit uit de woningnood komen', al dus de heer Wil. die verder voor stander van het vrijlaten van de huren v n goede vooroorlogse middenstands woningen was. De heer Tolman betreurde het dat de huren sluitpost van de loon- en prijs politiek zijn geworden. Zijn fractie j. --yvoelens ten op- 1970. De CHU (Zie slot pagina 11 kolom 1) Bezuinigingspost Dat leidt tot rampspoedige gevol gen. Volgens Van den Doel worden de krotbewoners naar de volgende kabinetsperiode verwezen. De radi caal drs P. Janssen sloot zich hierbij aan: ,De regeringspartijen zijn te vreden over net huidige beleid, maar. het is de vraag of de tienduizenden woningzoekenden en honderdduizen den krotbewoners het daarmee eens de tweeduizend gulden subsidie de aankoop van verspreide krotten veel te weinig is. Volgens hem zijn de kosten vier maal zo hoog. Hij en de heer Andriessen vroegen minister Schut wat deze doet om de gemeen ten bij hun krotopruimir.gsprogram- ma te helpen. Woningbouw De heren Wiegel en T. Tolman (chu) hamerden op de 125.000 in het voor uitzicht gestelde woningen. De heer Wiegel vroeg om een ruimere toewij zing van woningwetwoningen voor West-Nederland. Hij vroeg 's ministers speciale aan dacht voor de agglomeratie Den Haag, waarvoor hij voor 1971 bepaalde facili teiten bepleitte. De 12.000 bejaardenwoningen die minis ter Schut wil bouwen werden door de kamer dankbaar begroet, maar tegelij kertijd werd gewezen op de achter stand bij andere groepen, zoals de al leenstaanden. KVP en CHU hielden de mogelijkheid open om de woningpro- duktle na 1970 op te voeren. Mr Andriessen vroeg om een proef met woningcontingentering in geld, in plaats van in eenheden. Hij bepleitte ruimere mogelijkheden voor de gemeen- wen. ,De plaatselijke verantwoordelijk heid komt onvoldoende aan zijn trek ken', aldus de KVP-er. Huren van 7 procent, zoals na 1970 drie jaar wil doorvoeren, onaanvaardbaar. Deze partij wil er zonodig een verkiezingsnummer van maken. De heer Van den Doel voor spelde dat het geschuif met data en fercentages de onrust op het huur- ront zou doen toenemen. De WD gaat akkoord met het uitstel van de huurverhoging van volgend jaar. maar de heer Wiegel stelde voor de ver hoging definitief op 7 procent per jaar te bepalen. ,We moeten meer geld voor de huur van ons huis over hebben, of we moeten ronduit zeggen dat we dat niet willen en dan ook accepteren dat HET NIEUWE HART van de Middelburgse wijk .Dauwendaele' krljgst gestalte, (pag. 2). TIJDENS het proces tegen stu denten in Utrecht heeft de politie rechter zich na beschuldigingen van een student laten vervangen (pag- ID Binnen- en buitenlands nieuws: pag. 1, 3, 11 Zeeuws nieuws: pag. 2, 5, 7,12 Sport: pag. 15 Radio- en tv: pag. 18 Financieel nieuws: pag 19 UTRECHT (ANP) Wij zul len een staking zeker niet ani meren, maar als het bij Werk spoor in Utrecht zover komt zullen we er als vakbondèn vol ledig achter staan. Dit heeft het districtshoofd van de NW metaal bedrijfsbond in Utrecht de heer J. Meijnikman dinsdagavond op een gezamenlijke vergadering van dê vakbonden in de metaalindustrie (NW-metaal bedrijfsbond, St-Eloy, christelijke metaal bedrijfsbond, urne BHP-NBT) medegedeeld naar aan leiding van de ontwikkelingen bin nen het VMF-concern. Gezien de vaagheden in de voorlichting van de zijde van de concerndirectie over de gang van zaken en het weinige in zicht dat wij met name over de si tuatie bij Werkspoor in Utrecht heb ben gekregen, hebben wij geen ver trouwen meer in het beleid en zul len wij ons tot het uiterste tegen een sluiting van Werkspoor in Utrecht verzetten, zo zei de heer Meijnik man. De vakbonden zijn wel bereid op basis van meer gegevens een ver zoek tot het verlenen van herstruc tureringskredieten te ondersteunen, wanneer althans waarborgen zijn ge schapen dat de kredieten ook werke lijk ten goede komen aan de reële herstructurering van de VMF-bedrij- ven in Amsterdam, Hengelo Utrecht. De vakbonden hopen daarover v__ middag antwoord te krijgen want dan vergaderen zij met de raad van (Zie slot pag. 3 kol. 6) OOK ALS REGERING ORDERGARANTIE GEEFT ding schuldig voor het door het college gevoerde bestuur. Zij geven te dien aan zien alle door de raad verlangde inlich tingen, een en ander voor zover zulks niet strijdig kan worden geoordeeld met het openbaar belang. Het oordeel van de gemeenteraad over de wijze waarop de Burgemeester zich van zijn verantwoordingsplicht kwijt volgens de PvdA-af ge vaardigde en oud burgemeester mr G. van Hall het be langrijkste criterium is zeer belang rijk, maar niet enkel en alleen beslis send, zo verklaarde minister Beernink. De minister geloofde niet, dat de beper king op grond van het openbaar neer komt op een uitnodiging er gebruik van te maken. Minister Beernink was het niet eens met mr Van Hall, dat er in feite niets ver andert. Mr van Hall had verklaard persoon lijk van oordeel te zijn dat de wet een verbetering suggereert die er niet is. Een reeds honderd jaar bestaande ge woonte was inderdaad vastgelegd en de suggestie werd gewekt dat de raad meer inspraak krijgt op het politiebe leid van de burgemeester. Meer aan dacht zou men moeten schenken aan de moeilijkheden die ontstaan als ge volg van de dubbele leiding van de po. litie, die namelijk ook instructies kan ontvangen van vertegenwoordigers van het openbaar ministerie. Minister Beer nink meende dat deze zaak thans niet aan de orde was. De eerste kamer, die enige tijd ge leden een wetsontwerp pensioenen politieke ambtsdragers verwierp op grond van samenloop van politieke en ambtelijke pensioenen, heeftgis- teren een nieuw ontwerp besproken, waarin deze samenloop is vermeden. De vertegenwoordigers van de PSP, de Boerenpartij en enkele leden van de PvdA zullen tegen het ontwerp stem men op grond van bezwaren tegen de snelle opbouw van het pensioen. De PSP-afgevaardigde M. van Pelt meen- AMSTERDAM (ANP) Als de regering de door de raad van be= stuur van Verenigde Machinefabrieken/Stork-Werkspóor gevraagde ordergarantie aan Werkspoor Utrecht geeft, zullen toch nog enker le honderden werknemers in de afdeling rollend materieel moeten af vloeien. Ook zullen ruim honderd van de 350 werknemers in de giete rij overcompleet worden. Deze personeelsinkrimping, die zich over enkele jaren zou uitstrekken, probeert men te realiseren door een ge stimuleerd natuurlijk verloop. Ze zijn het gevolg van een reeks reorganisaties, die nodig zijn om Werkspoor Utrecht weer een gezond bedrijf te maken. Dit heeft jhr mr F. O. J. Sïckiiighe, lid van de raad van bestuur van de Ver enigde Machinefabrieken, dinsdagmid dag meegedeeld tijdens een persconfe rentie in Amsterdam. Hij venvacht een gunstig tot positief antwoord van de regering op de gevraagde order-garan tie, waarover de raad van bestuur van de VMF vorige week maandag op au diëntie is geweest bij de minister van economische zaken. Mocht de garantie niet worden verleend, dan dient volgens jhr Sickinghe ernstig te worden over wogen of het Utrechtse bedrijf nog wel kari worden voortgezet. Binnen veertien dagen wordit een reac tie van de regering verwacht. Dins dagmiddag had de raad van bestuur van de VMF nog een onderhoud met staatssecretaris Keijzer van verkeer en waterstaat, die de grootste verantwoor delijkheid heeft voor de investeringspo litiek van de Nederlandse Spoorwegen. Hengelo De heer Sickinghe deelde voorts mee, dat bij Stork in Hengelo (5000 perso neelsleden) ook een herstructurering plaats vindt, die zal moeten resulteren in een versterking in een deel van het produktieprogramma door overschake ling op serieproduktie. Dit zou aanlei ding kunnen zijn dat we, verdeeld over enkele jaren, afscheid moeten nemen van enkele honderden werknemers, al dus jhr Sickinghe. De regering vraagd de continuïteit in de orders van de elektriciteitscentrales te bekijken, aangezien de Verenigde Machinefabrie ken zich ernstig zorgen maken over het steeds weer opschuiven van bepaalde orders wegens kapitaalschaarste. Als de centrales niet meer armslag krijgen, zal moeten worden nagegaan of een derge lijke activiteit voor de Verenigde Ma chinefabrieken nog wel aantrekkelijk is, aldus jhr Sickinghe. De problema tiek in Hengelo zo benadrukte hij, ver schilt evenwel fundamenteel van die met die in Utrecht. de sluiting van Kromhout, de verdere rationalisatie van de motorenproduktie in Amsterdam door serieproduktie, het 3taken van het staalconstructiebedrijf bij Werkspoor Utrecht en de sluiting van de fabricage-werkplaats in Milaan. Daarmee is alleen reeds 12 miljoen gul den gemoeid. ,Onze politiek is er nu op gericht be drijven te sluiten die in de komende drie jaar geen winstbydrage leveren', aldus jhr Sickinghe, die een orderga rantie van de regering aan Werkspoor Utrecht van groot belang noemde voor de continuïteit van het bedrijf. Daar voor is een periode van vijf jaar ge noemd, omdat men daarna een beter Inzicht hoopt te hebben in de interna tionale ontwikkelingen, met name bin nen de EEG, het succes van het NS- plan Spoor naar '75' en andere ont wikkelingen. Het probleem bij Werkspoor "Utrecht is steeds het ontbreken van continuïteit. De orders komen te laat. De laatste NS-order geeft werk tot eind 1971, maar als de volgende order niet vol gend jaar mei is "gegeven, is eind 1971 weer sprake van discontinuïteit. Werkspoorpersoneel werkt, zullen naar verwachting 300 mensen overbodig wor den. Later had jhr Sickinghe het over enkele honderden, omdat het juiste aan tal naar zijn mening nog niet vaststaat Ook in het middenkader zullen klap pen moeten vallen. Reorganisatie Bij Werkspoor in Amsterdam (3000 personeelsleden) is de grootste klap door de sluiting van Kromhout al gevallen. Verwacht wordt dat in het kader van de herstructurering bij Werkspoor in Amsterdam nog enke le honderden werknemers moeten af vloeien, verdeeld over enkele jaren. Jhr Sickinghe deelde voorts mee dat de liquiditeitspositie van de Verenigde Ma chinefabrieken - Stork-Werkspoor goed is. In verband met de herstructurering zijn evenwel aanmerkelijke bedragen 'ig, waarvoor men liever geen bank- iiet opneemt vanwege de hoge ren testand. Daarom is de Nationale Inves teringsbank gevraagd een krediet te verlenen van enkele tientallen miljoe nen guldens ln verband met de her structurering van het concern. Afgezien van de ordergarantie, zullen bij Werkspoor in Utrecht enkele reor ganisaties nodi°r zijn, .hetgeen betekent aat wij afscheid moeten nemen van een Amcfornmn aantal personeelsleden', aldus jhr Sic- /lfflolcf UUfli kinghe. In de afdeling rollend mate-: eel, J" Geen weerklank De reorganisaties in Utrecht vinden op dit moment geen weerklank bij de bedrijfsbevolking, zo heeft de concerndirectie vernomen van de be drijfsdirectie. Vooral het personeel in de afdeling rollend materieel rr ageert weinig positief op de toch oi tïmistische toekomstvisie van de d waar de helft van het Utrechtse fen dat als de order garantie niet wordt verleend de toekomstvisie als een kaartenhuis in elkaar zakt. Dit alles was voor de concerndireetie aanleiding vorige week op audiëntie te gaan bij minister De Block. (Zie slot pag. 3 kol. 1 AMSTERDAMDe raad van be stuur van de Verenigde Machine fabrieken heeft gistermiddag een persconferentie gehouden in ver band met eventuele ontslagen bij Werkspoor Utrecht. Op de foto vlnr ir J. M. G. D. Baron van Slingelandt, jhr mr F. O. J. Sic kinghe Verliespost Jhr Sickinghe verduidelijkte, dat het voornaamste deel van de eenmalige ver liespost van 15 miljoen gulden (VMF verwacht over 1969 een verlies van 15 miljoen gulden) wordt veroorzaakt door DEN HAAG (GPD) —De KVP- ïr mr Nelissen heeft dinsdagmid- 3ag in de tweede kamer verlof gekregen de minister van econo mische zaken en de staatssecre taris van verkeer en waterstaat vandaag mondelinge vragen te stellen over de situatie by Werk spoor. De socialist drs Nederhorst trok rijn verzoek om de regering om een verklaring te vragen in, om dat hij daarmee de heer Nelissen ie pas zou afsnijden. Hij is ech- cer van plan als daar nog reden voor is, om een dergelijke ver klaring te vragen. Drs Nypels, (D'66) heeft intussen schriftelij ke vragen over hetzelfde onder werp ingediend. De vragen van de heer Nelissen zijn: 0 Is het juist dat bij de VMF .W een ingrijpend reorganisatie plan in overweging is en dat daarbij in het bijzonder het voort bestaan van Werkspoor-Utrecht NV in het geding is en wanneer is dit ter kennis van de regering gebracht. 2 Kan de minister een inzicht geven in de gevolgen, die door voering van dit reorganisatieplan voor de omvang van het perso neelsbestand zou hebben? 3 Is het juist dat met het x>g op de bestaande problemen loor de leiding van het VMF- ;oneern wordt gevraagd om ga ranties, dat in de komende jaren door de Nederlandse Spoorwegen NV te plaatsen orders voor trein stellen bij Werkspoor NV zullen worden geplaatst? 4 Is de minister bereid te be vorderen dat aan het in vraag drie bedoelde verzoek wordt tege moet gekomen en welke andere mogelijkheden acht de minister aanwezig om van overheidswege bij te dragen tot oplossing van de gerezen problemen op zodanige wijze, dat de werkgelegenheid niet, althans zo min mogelijk, wordt geschaad? 5 Is de minister voornemens nm aan eventueel te verlenen hulp zodanige voorwaarden te verbinden, dat voldoende zeker heid wordt verkregen, dat de te verlenen hulp ook voor het beoog de doel wordt aangewend. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG (GPD) De eer ste kamer heeft dinsdag .ak koord' gezegd tegen het wets ontwerp, dat Zeeuwsch-Vlaan- deren per 1 april zal her indelen in acht gemeenten: Hulst, Hontenisse, Terneuzen, Axel, Sas van Gent, Oostburg (nieuw) en Aardenburg en Sluis (bestaand). Er was voor de negen fracties uit de eerste kamer één spreker over dit .om streden wetsontwerp': dr G. P. van de Vliet (wd), de voor zitter van de kamercommissie voor binnenlandse zaken. Hij liet het akkoord van de kamer vergezeld gaan van het verzoek voor de burgemeestersbenoe ming in de zes nieuwe gemeen ten een sollicitatie open te stel len. Dr Van de Vliet: ,Het zou ons in ziens niet juist zijn zonder meer de burgemeester van de kerngemeente ln de nieuwe gemeente aan te stel len, al zal zonder twijfel in een aantal gevallen blijken, dat de ou de burgemeester de beste onder de sollicitanten is'. Minister H. K. J. Beernink deed 's avonds bij de be antwoording van de opmerkingen de toezegging, dat liij zich over de ,open sollicitaties' zal beraden en er over leg over zal plegen met de commis saris der koningin in Zeeland. ,Ik kan er wel voor voelen, maar ik zou bepaalde nadelen niet willen onderschatten. Stel, dat ook die ge meenten worden opengesteld, waar de huidige burgemeester kan worden benoemd, dat heeft iets onwaarach tigs', aldus de bewindsman. De woordvoerder van de eerste ka mer noemde de herindeling een .dus danig omstreden wetsontwerp, aat het ook voor onze kamer noodzake lijk was een diepgaand onderzoek te verrichten. Hij attendeerde op de hearing van de Zeeuws-Vlaamse ge meenten in september, op de .unanie me conclusie van de commissie, die aldus dr Van de Vliet ge deeld wordt door de grote meerder heid van de dertig bij de herinde ling betrokken gemeenten en door het provinciaal bestuur van Zeeland. In dit verband citeerde hij uit het voorlopig verslag de visie van de ka mercommissie: .Algemeen was men van oordeel, dat het wetsontwerp als een compromis is te beschouwen, welk compromis op een aantal pun ten niet gelukkig is. Men was des ondanks bereid steun aan de tot standkoming der wet te geven, om dat de in dit ontwerp voorgestelde regeling de enige mogelijkheid is om uit de huidige bestuurlijke impasse in Zeeuwsch-Vlaanderen te komen. Men was van mening, dat een ver werping van dit wetsontwerp, dat toch al zeer lange tijd aanhangig is bij de staten-generaal, een dus danig grote vertraging zou veroor zaken, dat de belangen van het on derhavige gebied daardoor ernstig zouden worden ge scha* d'. Dat het compromis niet gelukkig is, wordt ook door de minister beaamd, had de heer Van de Vliet begrepen. (Zie slot pag. 7 kol. 1 Als in een verre toekomst een historicus zich zal gaan zetten om de economische en zestiger jaren van Zuidwest- Nederland te bestuderen, zal de goede man vermoedelijk door bestuurlijke geschiedenis uit de de bomen het bos niet meer kunnen zien. Alleen al aan dagbladknipsels zou hij kilo's papier moeten doorwerken en ver moedelijk zou dan zijn voornaamste in druk zijn, dat het een zeer chaotische tijd was. Trouwens, die indruk krijgt men nu al als men de ontwikkeling van het zuidwesten in kranten en tijdschrif ten volgt. Vandaar wellicht, dat er over al medicijnmeesters opstaan we heb ben er hier gisteren een paar genoemd die allemaal hun eigen remedies voor stellen. De meest recente therapie komt nu weer van de burgemeester van Dor drecht, die in een interview met het Rot terdamse Algemeen Dagblad een .sterke man' voor de delta suggereert, als voor beeld noemt hij een figuur als Spaak, die bij de aanvang van de EEG zo voor treffelijk zou hebben gewerkt Wel ja. nu weer de sterke man. Wan mankeert men toch in dit zuidwesten? Is er soms nog iemand, die nog geen .delta-oplossing" heeft gesuggereerd? Laat hij dan op schieten, de hoop is nog niet hoog ge noeg. Hoe lang moet dit nog doorgaan? Laat men zich s.v.p. tot de feiten be palen. Ze zijn de volgende: er is spra ke van een grote industrie-agglomeratie (Rotterdam), waar men in ruimtenood Is gekomen en waar men zich afvraagt ln welke richting men met de verdere ontwikkeling dient te gaan; dat is punt één. Punt twee: sinds enige tijd is dui delijk, dat ook het We3terscheldegebied opgenomen kan wor den in een grote ont wikkeling, er is na melijk in korte tijd een behoorlijke aanzet ontstaan. Punt drie: de overloop van de Rotterdamse Industrie beweegt zich in Noordbrabant se richting (Moerdijk) en dat vereist daar bepaalde aanpassingen. Dat zijn de drie hoofdpunten, op basis waarvan ver dere beschouwingen kunnen worden ge leverd. Verdere beschouwingen. Ten eerste is duidelijk, dat de drie hierboven ge noemde punten onderling met elkaar in relatie staan en dat er bovendien raak punten zijn met andere gebieden (Am sterdam, Eemshaven). In de beleids centra van Rotterdam, Brabant en Zee land heeft men bepaalde, (nog) niet ge harmoniseerde en op het eigen gebied of belang gerichte opvattingen over de verdere ontwikkelingen. Op dat moment komt ook de regering als partner in het geding. Immers, de voorstellen van de hierbedoelde drie moeten in nationaal kader op elkaar worden afgestemd. In die fase is men op dit ogenblik beland. Vraag: welk instrumentarium Is thans voorhanden om de onderdelen op elkaar af te stemmen. Dit Instrumentarium valt in twee de- delen uiteen, maar die zijn niet los van elkaar te zien. In de eerste plaats gaat het om het overleg tussen drie be leidscentra (Rotterdam, Zeeland en Bra bant, met als verdere belanghebbenden Zuid-Holland en Rijnmond) en vervol gens om beslissingen van de nationale overheid. Ten aanzien van het eerste punt bestaat het bekende Overlegorgaan Zuidwest-Nederland, waarin uiteraard spanningen en belangentegenstellingen aan de dag treden. Daar roept iedereen nu ach en wee over, maar zo heel erg zijn spanningen nu ook weer niet: ze be horen bij het overleg. Wat het nationaal beleid betreft is er sprake van een rijks commissie zeehavenbeleid en bovendien zijn er allerlei werkgroepen, waarvan een deel samenwerkt met of is geïnte greerd ln het Overlegorgaan Zuidwest- Nederland. Er zijn voornamelijk twee ministeries met deze zaken gemoeid: verkeer en waterstaat, en volkshuisves ting. Onder verantwoording van beide ministers wordt over deze complexe ma terie - hoe groot is de zeehavenbehoefte in Nederland gelet ook op de ontwikke lingen elders in Europa, welke ontwikke lingen zijn planologisch ongewenst, hoe gaat het met het zuiverhouden van de bodem, water en lucht enz. - Intensief gestudeerd. Daarover heeft minister Schut onlangs in Breda een aantal in teressante mededelingen gedaan en ook zijn memorie bij de begroting 1970 bevat in dit opzicht allerlei wetenswaardigs. Waar gaat het thans om Om een dui delijke nationale programmering, waarbij de lokale plannen (Rotterdam, Zeeland, Brabant) als uitgangspunt die nen. Deze programmering moet tenslot te worden omgezet in beleid, dat wil zeg gen aanleg van industrie- en havengebie den, van wegen en andere infrastruc tuurwerken. Concreet: Rotterdam moet definitief weten hoe het met de Maas vlakte zal gaan. of al dan niet op de Hoeksche Waard als industriegebied kan worden gerekend, Zeeland moet worden meegedeeld hoeveel het moet bijdragen aan de nationale taakstelling en welke prioriteit daaraan zal worden verleend, Brabant tenslotte (voor een deel ook een belangrijke Zeeuwse zaak) of Reimers- waal noodzakelijk is, zo ja wanneer. Op die vragen moet antwoord worden gege ven. Daar is studie voor nodig, een stu die waaraan thans wordt gewerkt. Er is vervolgens een beleidsbeslissing nodig. Een beslissing, die voordat zij is geval len, nog allerlei spanningen zal teweeg brengen en vermoedelijk ook daarna. Dat hoort er nu eenmaal bij: men moet zich echter niet door van de wijs laten brengen. Conclusie: men is allerwege bezig aan de beleidsvoorbereiding, in welke tijd zo nu en dan flinke spanningen optreden en zullen optreden, er moet worden ge wacht op nationale beleidsbeslissingen. Er z-ijn geen tekenen, die er op wijzen dat de nationale overheid zich aan die beslissingen wenst te onttrekken. Dat alles speelt zich af binnen een bestaand bestuurskader, een kader dat deze uit daging echt wel aan kan. Er is dan ook geen enkele reden om te roepen om ster ke mannen, om nieuwe bestuursoplossin- gen en wat al niet meer. Daarmee wor den de problemen niet opgelost, daarmee worden ze hoogstens verplaatst naar een ander kader. En voor zo'n verplaatsing enkele reden. Laat men ophouden met de moderne kretologie van sterke mannen in en speciale diensten voor het zuidwesten, dat is een mode waarmee niemand is gedien*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 1