GITAAR BETEKENT ALLES VOOR EDDY CHRISTIANI PANDA EN HET TOVERRECEPT BELGIË-NED. rtv en kunst v de pseudo-echtgenole 18 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 12 NOVEMBER 1969 #0£N (Van onze rtv-redactie) AMSTERDAM (GPDJ Een brok jeugdsentiment van jewelste, de eers te die lil Europa elektrisch gitaar speelde, de eerste Nederlander die een gouden plaat ontving, schepper van onverwoestbare melodieën aJs ,Ouwe taaie' en .Zonnig Madeira', die van daag de dag nog gezongen worden, de meest geïmiteerde zanger-gilarist van na de oorlog en nog "steeds ook actief componist en muzikant: ziedaar in een paar grove halen neergezet de figuur van Eddy Christianï. Dezer «lagen is er van hem weer een nieuw singletje verschenen en deze week verschijnt er een boek over hem, ge schreven door Herman Pieter de Boer: ,Het stond in de sterren.' Een wat nerveuze, zeer goed gecon serveerde man van rond de vijftig is hij. Samen met zijn nog jonge vrouw Henny bewoont hij een" lief huisje in een rijtje aan een rustig laantje in Amstelveen. Waar komt die wat merkwaardige titel van zijn boek vandaan? ,Dat komt zo. Toen ik 12 was, gaf mijn moeder me op een dag een gulden en stuurde me "naar een waarzegger. Ene meneer Spee in Am sterdam, in de Helmersstraat. Die meneer Spee voorspelde mij vreemde dingen. Ik zou een grote carrière gaan maken in de muziek, op een zessna- rig instrument. Enfin, hij vertelde me nog veel meer, maar ik begreep er geen snars van. Ik ben naar huis gegaan en zei tegen mijn moeder: ,Nou, da's zonde van dat geld. Die Eiek is weggesmeten.' Mijn moeder eeft alles precies opgeschreven wat meneer Spee gezegd had en dat brief je heeft ze altijd goed bewaard, Twee jaar later kreeg ik voor mijn verjaar dag een gitaar. En daarmee is alles begonnen. Ik heb nog vaak aan dhr. Spee teruggedacht. Hij heeft woord voor woord gelijkgekregen. Typisch hè 7' Carrière ,Ik vertel In dit boek hoe je carrière maakt in het vak van de amuse mentsmuziek. De mensen hebben er geen notie van. Ze horen van men sen die het van chauffeur of glazen wasser tot zanger brengen, en het lijkt allemaal een simpele zaak. maar wat er voor nodig is om je simpelweg staande te houden in dit wereldje, laat staan wat het een moeite kost om, als je eenmaal een goede plaats hebt, die te kunnen handhaven, ze hebben er geen idee van. Dit is nu eens de andere kant van de medaille. Het verhaal begint in 1918 en als ik dan 1918 zie staan, dan krijg ik ineens zo'n wonder lijk gevoel. Ik voel me dan aan de ene kant de oudste gitarist van de wereld. Maar aan de andere kant: het ligt nog zo dichtbij, zeker de tijd van na de tweede wereldoorlog. Want wat is er wezenlijk gebeurd? Die paar nieuwe auto's, een paar fij ne oudejaarsavonden, een paar heer lijke vakanties? Je hebt alles zien veranderen, maar ook weer niets. Waar is die tijd gebleven. Als je nu al herinneringen kunt ophalen uit 1918, betekent dat dan dat je nu aan het eind van je carrière staat Ik denk zelf van niet, volgens mij sta ik er nog middenin. Wat wel over is, is die romantiek die vroeger bij het vak hoorde. Vroeger was een plaat maken een gebeurtenis. Een plaat draaien trouwens ook. Dat ging gepaard met een heel ritueel. Als je bekend was, wilden de men sen je van dichtbij zien. Ze wilden je aanraken. Da's over. Gelukkig. Platen maken, voor de tv of voor de radio komen, zegt de mensen weinig meer'. Een vak-hoogtepunt uit zijn carriè re: ,mijn eerste elektrische gitaar. Ik was de eerste ermee in heel Europa. En dat was wat in die tijd, De microfoons waren nog be droevend: voor je mond een vreem de toeter, voor de gitaar een oude koolmicrofoon, enorme dingen waar je helemaal achter schuil ging. Niemand geloofde toen nog in de gi taar. Je moest er altijd bij zingen, want een gitaar alleen vonden ze maar armoe. Vijfhonder gulden kost te dat ding me. Een kapitaal voor toen. He weet nog goed: hij was 12 watt. Als je dan rekend dat ze tegenwoordig wel drie tot vierhon derd watt zijn... ik heb in het be gin wel meegemaakt dat een ober naar je toe kwam en vroeg of je dat ding niet wat zachter kon zetten, omdat de mensen anders niet met elkaar konden praten... Vandaag de dag is de gitaar helemaal geaccep teerd. Alleen in Nederland al heb ben we zo'n 400.000 actieve gitaar beoefenaars. Wat niet wegneemt dat gitaar een verrekte moeilijk instru ment is. Iedere dag studeer ik een kleine twee uur; je moet wél wil je bij de top blijven. Maar vergeet niet, van al die honderdduizenden rijn er maar een paar. die de zaak draaien de houden. Het zijn altijd weer de zelfden op wie Hilversum een be roep doet een verschijnsel wat je trouwens ook bij de blazers en bij de slagwerkers ziet'. Hoeveel heeft Eddy Ohristiani van zijn leven al geschreven en ge- Woensdag 12 november komt Eddy Christiani's boek jHet stond in de sterren' op de markt. Op de foto: links Eddy Christianï met zijn ghost- 'vriter Herman Pieter de Boer (r). ,Veel. dat was het enige wat ik wist. Tot ik onlangs een telefoontje kreeg van een oude fan, die al mijn gitaar- soli op de band heeft. Een leraar Ne derlands is 'ie. Daar ritten soli bij, die ik met de beste wil van de we reld niet meer terugken. Verder heb ik tussen de 350 en 400 zangplaten gemaakt. Ik heb ze bij lange na niet. Soms zie je ze wel eens liggen op het Waterlooplein. Voor twee kwartjes. Het is me al een keer overkomen, dat als ik er een wilde kopen, de koopman tegen me zei: ,nee man, neem deze nou, da's Benjamino Gigli, die kost wel twee kwartjes meer, maar da's tenminste een echte zan ger'. Nou ja, misschien heeft 'ie ge lijk. Ik ben altijd meer gitarist dan zanger geweest in mijn hart. Acht jaar geleden ben ik dan ook met zin gen opgehouden, op een enkele uit zondering na. He kan nou toch moei lijk nog liedjes staan zingen over mijn eerste meisje en mijn eerste zoen. Dan sta je toch voor aap'. Zijn populariteit is, vooral na de tweede wereldoorlog, enorm geweest. Hij was jaar na jaar Nederlands po pulairste zanger. Hij was het idool van duizenden, oma's stuurden hem zelfgebreide sokken, boeren kievitsei eren en meisjes naaktfoto's of, bij de wat decentere types, boekenleg gers. Zijn foto stond op kauwgum plaatjes en op damesrokjes. Vijf ja ren achtereen won hij de eerste prijs in een muriekpoll van ,Tuney Tunes'. .Ik heb die populariteit nooit hele maal begrepen', zegt hij. ,Het klinkt gek, maar ik ben me er al die tijd ook nauwelijks van bewust geweest Het was alleen een uitdaging voor me om het nog beter te doen. Jackey Buiterman, Han Dunk en ik, we heb ben met z'n drieën geprobeerd na de oorlog het Nederlandse lied uit het slop te halen. In onze tijd na de tweede wereldoorlog waren we ver rekt modern, ik zelf vond harmo nieën uit waar anderen toen nog van stonden te rillen. We hebben meer geëxporteerd dan wie ook. Niets is passé, alles komt terug. ,Ik ben geen smartlappenkoning, zo als iemand, me onlangs eens aan wreef. Van alle achthonderd nummers die ik geschreven of gezongen heb, zaten er maar twee smartlappen bij opzettelijk als geintje gemaakt maar dat ontging de mensen. Ik doe mijn uiterste best om op mijn terrein de mensen het beste voor te zetten, maar ik pretendeer niet de mensen op een hoog niveau te brengen; ik wil ze alleen ontspan nen op een verantwoorde manier'. Een na een korte pauze: ,De gitaar, dat is toch het instrument voor mij. Ik heb uitsluitend gitaarplaten. Van klassiek (Julian Bream) en Segovia tot aan heel modern (Jimmy Hen- drix). Big bands daar luister ik prak tisch niet naar. Zang ook niet. Een gitaar is zo boeiend. Laat tweehon derd gitaristen eenzelfde stuk spe len en je krijgt tweehonderd andere stukken. Laat tweehonderd pianisten een stuk van Chopin spelen en het blijft een stuk van Chopin. Een gi taar heeft niets mechanisch en wat je er uithaalt ligt aan je eigen smaak, aan j'e eigen krakter en aan je eigen instelling. Paganini noemde de gi taar de .koning der instrumenten". Ik neem hem zelfs mee met vakanties Noem het overdreven, die liefde voor de gitaar, maar laat mij ook een obsessie hebben. Het is trouwens m(jn enige..—' NEDERLAND-1 Ieren kogel en alles wat daarmee te maken zou kunnen hebben. 22.-05 uur: (HIRO) WIJ EUROPEANEN 22.10 uur: EURO-MAGAZINE 22.25 iur: (NOS) JOURNAAL 22.30 uur: (TELEAC) LEVENDE FILOSOFIE, LES 6 WOENSDAG 12 NOVEMBER 11.10 uur: (NOS-NOT) DE SOWJET-UNIE 11.35 uur: WALTER EN CONNIE 17.00 uur: (VARA) KOM ER 'S KIJKEN Gevarieerd programma voor de kinderen. 18.50 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 19.07 uur: SCALA 19.31 uur: CV K-IKOR-KRO-REK) KENMERK 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: CPN-UTTZENDING 20.30 iur: (NOS) UITZENDING SOCUTERA 20.35 uur: LA ROSSA Speelfilm. 22.10 uur: PERSOONLIJK Mensen in het nieuwes krijgen een spervuur van vra gen te doorstaan. 22.35 uur: (NOS) JOURNAAL NEDERLAND-2 18.50 uur: (NOS) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NOS) JOURNAAL 19.03 uur: MIDWEEK Jeugdprogramma. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA) HADIMASSA (KLEUR) Actualiteiten, vermengd met veel satire. 21.00 uur: DIT IS HET BEGIN Programma waarin vooral niet wordt gesproken over de 16.30 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.30 uur: JEVANJONG O. m. de 2e aflevering van het Jeugdfeudlleton Fabian van Fallada. 19.30 uur: ZANDMANNETJE 11.35 uur: OPENBAAR KUNSTBEZIT 19.45 uur: HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 19.50 uur: ZOEKLICHT 19.55 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: NIEUWS 20.25 uur:: DORIS DAY-SHOW 20e aflevering: Blauwe ogen. 20.50 uur: PANORAMA 21.35 uur: DEBAT 22.20 uur: NIEUWS BELGIÊ-FRANS 16.55 Nieuws; 17.00 Feu vert; 18.30 Bibliothèque; 19.00 A votre service; 19.25 Voor de kleuters; 19.30 Une fem me a aimer (17); 20.00 Journaal; 20.30 Aujourd'hui; 22.00 Korte films; 22.50 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL 1.2.30 Midi-magazine; 13.00 Journaal; 13.15 Midi-maga- zine (vervolg); 13.30-13.35 Beursberichten; 14.03-14.23 Schooltelevisie; 15.30-18.00 Schooltelevisie; 18.15 Nieuws; 18.20 Schmiblic; 18.35 Actualiteitenprogram ma; 18.55 Kiri de clown (13 en laatste); 19.00 Regiona le actualiteiten; 19.20 Mededelingen; 19.25 Café du Square (8); 19.40 Mededelingen; 19.45 Journaal; 20.15 Mededelingen; 20.20 La piste aux étoiles; 21.15 Eureka; 22.05 Des agents trés spéciaux (6); 22.55-23.10 Jour naal. WOENSDAG 13 NOVEMBER Middag: 12.25 Stereo: Metropole orkest: amu sementsmuziek. 12.54 Voor het plat teland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actua liteiten. 13.25 Stereo: Uit eigen huis: Studio-opnamen exclusief gemaakt voor de VARA. 13.45 Gesproken por tret. 14.00 Licht gevarieerd platen- programma. 14.40 Stereo: De zaak Kolen-Betje, hoorspel. 15.15 In de Toonzaal: moderne muziek voor de jeugd. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig minuten voor boven de zestig. NOS: 17.02 Onder de groene linde: oude liedjes. VARA: 17.20 Stereo: Mezzo-sopraan en piano: moderne lie deren. 17.55 Mededelingen. Avond: 1S.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. VARA: 18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Stereo: Licht instrumentaal en vocaal ensemble met zangsolist. 20.10 Lichte gram- mofoonmuziek. 20.25 Plaats Gevon den: regionaal gevarieerd program ma. 21.15 Vragenvuur. 21.35 Stereo: Melodieën Expres. 22.00 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede lingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Ste reo: Serenade: moderne kamermu ziek (opn). 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbreidsvita- minen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). raars. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Twien-Popradio voor t(w)ieners. 17.50 Overheidsvoorlicli- zaken en volksgezondheid met korte informatie over de sociale verzekerin gen. Redactie: Claude Belloni en Herman van der Hoeven. Avond 18.00 Country en western rubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar kunstbezit. Or de van Vrijmetselaren: 19.10 Hoe menselijk zijn wij?, lezing. NOS: 19.20 De kerk van de Nazarener, lering. 19.35 Geen onderdaan maar burger: een reeks uitzendingen over de staatkundige vorming van de Nederlander. 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden. 20.00 Ope ning wervingscampagne Openbaar Kunstbezit. 20.05 Lichte grammo foonmuziek. 20.55 Reportage voet balwedstrijden Europa Cup I en II: AC Milan - Feyenoord en Roma - PSV; 22.45 Nieuws. 22.53 Parle- mentsoverzicht. 23.00 Stereo: X. een sprong in het duister- 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende svoord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas sieke en moderne muziek (,GR(. (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Vor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw) NOS: 10.00 Wat heeft dat kind pedagogische lezing. 10.20 Ste reo: Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. WOENSDAG Middag; (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 WOENSDAG Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevarieerd programma. (12,22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t. b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar....; 13.15 Ondernemend.) NCRV: 14.00 Stereo: klassieke or kestmuziek (gr). 15.00 In 't zilver: een programma voor oudere luiste- arbeidsvitaminen: populair ver- zoelcplatenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht platenprogram- ma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojour naal. 17.05-18.00 Toppoppology: pop en countrymuziek. DONDERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzzoef licht instrumentaal programma. 10 u Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). (ADVERTENTIE) Ne' 10NDI IMP."1 y. op i'. var Bnl s S® öyroi llOO.O' isals iet 23 >'»rw ll!55( (1370; imSI. iYst-I M De grote Larousse' komt met editie in het Nederlands DEN HAAG (GPD) De bekende Franse uitgeverij van naslagwerken, Societé Anonyme Larousse te Parijs, gaat een encyclopedie in de Nederland- taal uitgeven. De vijfentwintig delen, die dit naslagwerd zal omvatten, zullst tussen 1970 en 1977 verschijnen. Het eerste deel van de .grote Larousa encyclopedie', die bestemd is voor Ne derland en het Nederlandse taalgebijj in België, zal in de herfst van het vol gend jaar van de persen komen. Uitgangspunt voor deze nieuwe Neder landse encyclopedie is de Franse ency AltNÏ nsclio poots in Ei (uizet «rkr i.O.OOO Dit he clopadie van Larousse. De teksten daar- öer van worden voor Nederland en Belgi|§*a herschreven en bewerkt, terwijl een gn> sitie te verscheidenheid van nieuwe artikels 1 wordt opgenomen. De uitgeverij Heife land in het Belgische Hasselt een doel ■oh01' teronderneming van Larousse, die i werkzaamheden coördineert heeft met 3 vr het oog hierop tal van Nederlandse e. 2 Belgische deskundigen aangezocht s bereid gevonden aan deze nieuwe uitga- ^hi ve mede te werken. Ista- d 14-105 .Wacht eens even!' riep Panda, ter wijl hij Joins achterna rende. ,Je hebt m'n mooi klok stuk ge maakt! Dat is heel lelijk van je!' ,Ik hoop maar dat meneer Panda strenge maatregelen neemt', prevel de Jollipop, die hem bezorgd nakeek. ,Vaak is hij nogal eh makke lijk te overreden Maar Panda was niet van plan om zich te laten bepraten. Hij haalde Joris in en herhaalde hijgend: Wacht eens even!!!' ,Wat is dat?!?' vroeg de aangespro kene geschrokken. Hij borg haastig het tover-recept weg dat hij juist had ingekeken om te zien wat hij verder nodig had en vervolgde: ,Foei, manneke! Ge liet me danig schrikken! Het staat u niet om in andermans papieren te gluren!' ,Maar ik gluur helemaal niet'! riep Panda verontwaardigd. ,Dat is goed, baaske', sprak Joris gerustgesteld. .En wat nu die klok betreft: schrijf hem maar op niijn rekening bin- ,Ik geloof liem niet!' mompelde Pan da. ,En waarom mocht ik niet zien wat er in dat papier stond? Daar wil ik wel eens meer van weten!' (DOOR MABEL SEELEX) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd, We hadden bij het weggaan het hangslot aan ae buitenkant van de deur op slot gedaan, zodat we even moesten wachten tot ik het eraf gehaald had; daarna scho ten we snel naar binnen en ik deed haastig het hangslot aan de binnenkant op slot. Toen ik dat ge daan had, bleef ik tegen de deur ge leund staan en ik klampte me aan dat hangslot vast met een belache lijk gevoel van veiligheid waarvan ik wist dat het vals was, aangezien de dunne horren en wanden de enige belemmering vormden voor iemand die binnen wilde komen. Voor deze ene keer stond ik mezelf toe onder de bedden te kijken, zelfs onder de brits op de veranda, maar het huisje was leeg en veriaten. Terwijl ik die inspectieronde maak te, keek ik toevallig naar de boven kant van de kast en ik zag het brui ne leren scheeretui van Steve Cor- bett over de rand heen steken. Hij had zijn scheeretui vergeten, wat zou hij woedend rijn...Dat was mijn eerste gedachte- Mijn volgende gedachte was dat het niet ernstig was. Hij had niet de bedoeling lang weg te blijven. Slechts tot zijn plan uitgevoerd was. En ilc voelde dat dat de komende nacht zou zijn. Cottie vroeg om een verhaaltje; ik deed de deur van de slaapkamer aan de binnenkant op de haak en ging zitten vertellen. Ik trachtte mezelf te dwingen redelijk en kalm te rijn. Ik zou voor ons tweeën zorgen. Ik had de revolver. Zodra de jongen sliep, maakte ik me gereed de nacht wakend door te brengen. Ik nam de revolver uit mijn handtas waarin hij tijdens de rit naar de stad gezeten had. Ik keek hem nog eens na. Hij was geladen en klaar voor het ge bruik, Op dat moment was ik dankbaar voor die oefenmiddagen op het eiland; ik voelde me vol ver trouwen in mijn vaardigheid. Ik zotte twee kussen tegen het hoofdeinde van mijn bed, omdat ik van plan was de hele nacht daar te blijven ritten. In het donker, zodat ik iedereen die in de buurt kwam, even snel zou kunnen zien als hij mij. In het donker, omdat mijn ge hoor dan scherper zou rijn. Vlak 'at ik aan het koord van het lie. F .rok, herinnerde ik me het scheeretui bovenop de kast. Uit dat scheeretui had Steve Corbett extra geld gehaald toen hij naar de Vlammende Deur was gegaan om te pokeren. Ik vroeg me af of hij er nog steeds bewaarde. Als ik toch Cottie bewaakte, kon ik er net zo goed dat etui bijnemen. Ik deed de deur net lang genoeg van de haak om het etui van de kast te kunnen halen. Weer in de kamer terug, legde ik het bovenop de ladenkast. Nieuwsgierigheid is geen mooie impuls, maar mijn hand werd er onweerstaanbaar door naar de ritssluiting getrokken. Ik werd wel gestraft voor wat ik deed. Het etui was open en de envelop stak in het vakje. Hij bevatte geen geld, maar iets anders. Ik klampte me vast aan de laden- kast en keek als gehypnotiseerd naar het voorwerp dat op het katoenen kleedje lag. Een van de haarspeld- jes van Mirs. Rudeen. Goedkope, celluloid bloemetjes, roze en blauw geel, geschoven aan een celluloid speldje. Er was op getrapt. Of an ders was het beschadigd... op een andere manier. Het had op de grond gelegen, in de aarde. Er zat zwarte aarde vastgeplakt aan de bloemetjes. Ik richtte mijn hoofd op en zag een gezicht in de spiegel dat ik niet als et mijne herkende. Er was maar één man die dat be schuldigende voorwerp op die plaats opgeborgen kon hebben. Op dat ogenblik gaf ik alle hoop op dat Steve Corbett onschuldig was aan moord. Ik weet niet meer hoe lang ik daar stond. Met een schok kwam ik te rug tot de werkelijkheid door een ge luid buiten. Be kon me niet vergissen: boven het diepe, ononderbroken ver re geruis van het meer uit klonk een ander geruis, een geluid dat ik al vele malen in het kamp had gehoord., het zacht glijden van voeten over het gras. Snel ging mijn hand naar het koord boven me en ik trok het licht uit zo dat ik nu tenminste geen duidelijk doelwit vormde voor iemand die naar binnen wilde gluren. Hot geluid hield op. Ik had de revolver in mijn hand niet losgelaten. Mijn hart was gaan bon zen, wanneer wist ik niet. Minuten gingen voorbij, maar ik hoorde geen geluid meer. Misschien had ik me vergist. Lang zaam liep ik achteruit tot ik op mijn bed zat. De veren kraakten on der mijn gewicht; ik hoopte dat ie mand die luisterde, zou denken dat ik naar bed was gegaan. Maar ik had me niet vergist. Vijf minuten gingen voorbij, tien en toen klonk het geruis weer, het kwam nu dichterbij werd niet onderbro ken. Het leek te naderen van de achterkant van het huisje langs de zijkant te gaan, aan de kant van Cottie's bed. In het donker volgde de revolver in mijn hand het geluid reikt had. Daar hield het op. Ik had maar de fractie van een secon- totdat het de deur van de veranda be de waarin ik me duizelig afvroeg wat de rondsluiper zou gaan doen, waarin ik in mijn verbeelding een hand door een gat- in het gaas naar binnen zag reikten die met 'n dubbe le sleutel het hangslot ontsloot; nie mand zou het toch in zijn hoofd ha len te denken dat hij enige kans had de stevige krammen uit de deurlijst te wrikken. Toen hoorde ilc onmiskenbaar het klikken van een hangslot dat aange bracht werd. Ik hoefde niet te gaan kijken wat er gebeurd was. Iemand had de deur aan de buitenkant op slot gedaan, zo dat ik niet naar buiten kon. Iemand wilde tot elke prijs voorkomen dat ik die nacht het huisje zou verlaten. Ik wist vrijwel zeker wie het was. Steve Corbett had de gewoonte de deur aan de buitenkant op slot tl doen. Hij was degene geweest die me gezegd had naar huis te gaan a binnen te blijven. Ik dacht: Hij is nu al hier. Hij nu beginnen. En toen wist ik, zittend op he; randje van mijn bed in dat dubbel afgesloten huisje, dat de uitersle grens bereikt was. Ik zou niet rustig blijven zitten terwijl er een derde moord gepleegd werd. Mijn knieën en m'n hele lichaam had den getrild als in een soort kramp, Maar zodra ik mijn besluit had ge nomen, hield het trillen op. Alle be sluitloosheid van de afgelopen tijd, de willoze gehoorzaamheid waartoe ik was vervallen onder de invloed van Steve Corbett, het viel allemaal van me af. Ilc zag duidelijk wat it moest doen en hoe ik het moest doen. Ik moest onmiddellijk naar Sherifi Boxruud om hem te vertellen dat Mrs Rudeen vermoord was en dat er de ze nacht gevaar dreigde. Ik kon de hor voor een van de ramen verwij deren en naar de auto zien te komea ...als de auto eenmaal op gang was zou ik betrekkelijk veilig zijn. Het probleem was Cottie... moest ik hem meenemen of achterlaten Verscheurd door onzekerheid stond it over zijn bed gebogen. Als ik meenam, stelde ik hem misschien bloot aan enorm gevaar. Als Loxtor. het hek had gesloten, zou ik enkek ogenblikken ae wagen uit moeten om daarmee te worstelen. Hem achter laten scheen ook onmogelijk. Een klein kind, alleen in een huisje, te midden van al die onbekende en ver borgen gevaren. Uiteindelijk besloot ik hem achter te laten. Hij werd 's nachts nooit wakker, dus hij zou niet bang -wor den. En hij was de enige van wie ilc zeker wist dat Steve Corbett hem geen kwaad zou berokkenen. Zo gauw ik de sheriff had gesproken, zou ill zo snel mogelijk terugrijden om hem te halen. Het volgende probleem was, hoe de hor van het raam aan de achterkant te nemen. Ilc duwde aan de binnen kant tegen de lijst, maar zonder re sultaat. Er waren twee mogelijkhe den: het gaas eruit knippen met de schaar of de lijst eruit wrikken. Ik zou eerst het laatste proberen. In liet donker liep ik op mijn tenen naar de veranda 0111 de ijshouweel te halen; teruggekomen, stak ik de punt ervan tussen de lijst van het raam en die van het hor. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 18