Optimisme aan vooravond van EEG-topconferentie Raamwet voor delta-ontwikkeling nodig' PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT NAFTA-BRAND IN BOTLEK WAS SNEL BEDWONGEN YMF VRAAGT GARANTIES Esso-installaties liepen voor enkele tonnen schade op VOORTBESTAAN WERKSPOOR STAAT OP HET SPEL Vandaag in de krant... FRANSE HOUDING POSITIEVER DAN VERWACHT Drieluik Franse psychose voor biljetten van 500 frank MR H. VAN RIEL OP MIDDELBURGS SYMPOSION ,GRENS-DELTA': ,MET LIJNEN VOOR RICHTING VAN BELEID' Constant overleg Toetssteen Invloed Is het wel nodig? Ruimteschip vertrok met waterschip ROTTERDAM (ANP) Op het terrein van de Essoraffinaderij in het Rotterdamse Botlekgebied is maandagavond rond 8 uur een brand uitgebroken in de pompinstallatie onder een nafta toren. Vooral in de beginfase had de raffinaderijbrand een spectaculair karakter door de tientallen meters hoge vlam men en de enorme rookontwikkeling. In de eerste instantie werd de brand bestreden door de Esso bedrijfsbrandweer, die zich echter later liet assiteren door de brandweren uit Rotterdam en Spijke- nisse. 1 Tijdens de meest kritieke fase namen denvagen van Shell aan het blussings- bijna 100 brandweerlieden, gesteund werk deel. Drie kwartier na het uit- dóor 16 wagens, een blusboot van de breken van de brand in de nafta-toren Rotterdamse havendienst en een poe-1 was men er in geslaagd het vuur te UTRECHT (ANP) De raad van bestuur van de Verenigde Ma chinefabrieken Stork/Werkspoor heeft de regering een garantie ge vraagd waardoor het voortbestaan van Werkspoor in Utrecht (2200 neelsleden) na enige reorganisaties kan worden veilig gesteld. De gevraagde garantie komt neer op de toezegging dat de Nederland se Spoorwegen alle nieuwbouwopdrachten voor rijtuigmaterieel bij Werkspoor in Utrecht plaatst en geen gebruik maakt van de vaak concurrerende aanbiedingen uit het buitenland. De regering heeft nog geen uitsluitsel gegeven. Het antwoord is bepalend voor het voort bestaan van Werkspoor Utrecht, zo verklaarde maandagavond des gevraagd jhr mr F. O. J. Sickinghe, lid van de raad van bestuur van deVMF. gaan zodat aan een bestelpolitiek op langere termen veel is gelegen. (Zie slot pagina 9 kolom 6) lokaliseren en de kans op uitbreiding van de brand te elimineren. Rond 11 uur maandagavond drie uur na het uitbreken van de brand laaiden de vlammen nog metershoog op uit de destillatietoren, die was gevuld met gro te hoeveelheden uiterst brandbaar nafta. De brand leverde wel grote schade aan installaties alleen al werd voor en kele honderdduizenden guldens ver- nieuld maar geen persoonlijke onge lukken op. Om tién voor half twaalf werd het sein .brand meester' gegeven. De brand woedde in de pas kort in be drijf zijnde uitbreiding van de raffinade rij. Deze uitbreiding bracht de raffina- de-capaciteit van Esso in Rotterdam op 16 miljoen ton ruwe olie per jaar. Naast Shell bezet Esso daarmee de tweede plaats in de rij van in het Rotterdamse havengebied gevestigde raffinaderijen. Over de oorzaak van de brand was maandagavond laat niet met zekerheid te De geruchten over ontslagen in Amster dam, Utrecht en Hengelo zqn volkomen uit de lucht gegrepen, aldus jhr Sickin ghe die aankondigde dat de VMF eind deze week haar herstructureringsplan nen die in het jaarverslag reeds werden aangekondigd openbaar zal maken. Het gaat daarbij om 100 miljoen omzet in onrendabele afdelingen, vergeleken bij een concernomzet van 1100 miljoen. ,Het personeel zal voor deze nieuwe aan pak begrip moeten hebben', zo meent jhr Sickinghe. Het Utrechtse bedrijf van Werkspoor, de enige wagonindustrie in ons land, is volkomen afhankelijk van de bestelpolitiek van de Nederlandse Spoor wegen. Bij de laatste order, de bouw van 40 twee-wagenstellen, die Werkspoor werk garandeert tot eind 1971, liet de spoorwegen blijken dat de order in een vrije concurrentie was geplaatst en dat deze politiek ook in de toekomst zal wor den gevolgd. Bij de VMF ziet men daar door de continuïteit van het Utrechtse bedrijf in gevaar komen. ,Wij moeten ze kerheid voor een langere termijn hebben, net zoals in Duitsland, Frankrijk en Bel gië. Wij kennen eigenlijk geen overheids- plan op wat langere termijn. Ook de Ne derlandse Spoonvegen zijn afhankelijk van Den Haag', aldus jhr Sickinghe. Hij zei dat in feite alles draait om de afdeling rollend materieel van Werkspoor in Utrecht, waar de helft van het personeel werkt, hoewel ook reorganisaties moeten worden uitge voerd op de andere afdelingen. De af deling rollend materieel heeft volgens jhr Sickinghe tot voor kort steeds een behoorlijke capaciteit gehad. Alleen de laatste twee jaren waren de re sultaten zwak-negatief. De normale vervanging van de Nederlandse Spoorwegen zal volgens jhr Sickinghe zelfs boven de Werkspoor-capaciteit Filmverbod DE BURGEMEESTER van Groe- de heeft een Canadese discussie film voor vertoning in zjjn ge meente verboden. (pag. 3) Goedkoop wonen MINISTER Schut wil dat streng opgetreden wordt tegen ,te goed koop wonen'. Hjj heeft de ge meenten aangespoord tegen die .misstand op te treden. (pag- 3) Zeehonden CANADA heeft iets gedaan tegen de Illegale jacht op zeehonden. De dieren worden nu legaal dood geknuppeld. (pag. 9) Binnen- en buitenlands nieuws: pag. 1, 3,4 Zeeuws nieuws: pag. 2,5, 7 Sport: pag. 11 Radio en tv: pag. 13 Financieel nieuwspag. 15 BRUSSEL: vlnr staatssecretaris De Koster van buitenlandse zaken, minister Schumann (Fr.), minis ter Luns en minister Scheel, allen van buitenlandse zaken beginnen met goede moed aan nieuwe be sprekingen rond de aanstaande topcon ferentie. BRUSSEL Langzaam en geleidelijk, stap voor stap, dag na dag, naderen wij het begin van de on derhandelingen met Groot-Brittannië. Aldus staatssecretaris H. J. de Koster, toen, hij gisteren aan de pers het resultaat mededeelde van de besprekingen ter voorbereiding van de topconferentie die de zes ministers van buitenlandse zaken tijdens een lunch van de Nederlandse permanente vertegenwoordi ger bij de Europese Gemeenschappen te Brussel, de heer D. P. Spierenburg, hebben gehad. Het was de derde keer dat een dergelijke bijeenkomst plaatsvond en het was de laatste maal voor de aanstaan de top op 1 en 2 december. Deze keer heeft ook prof. Jean Rey, de voorzitter van de EEG-commissie eraan deelgenomen. De ministers hebben de procedure van de topconferentie be sproken. Professor Rey is uitgenodigd om deel te nemen aan de debatten op de tweede dag. Wanneer hij dat wenst kan hij zijn beide vice-voorzitters en ook deskundigen meebrengen. Tijdens de lunch was volgens de staatssecretaris gebleken dat de standpunten van de zes opnieuw dichter bij elkaar waren geko men. Basis van de onderhandelingen op 1 en 2 december zullen de punten zijn welke samenhangen met het be faamde .drieluik': verdieping, ont wikkeling en uitbreiding van de ge- Zie slot pag. 3 kol. 2) SOISSONS (RTR) Duizenden Franse zakenlieden weigeren bil jetten van 500 frank aan te ne men. Dit is een uitvloeisel van de ontvoering van de driejarige Sphie Duguet. Sophie werd drie weken gelden vrijgelaten nadat haar vader de lossom van een miljoen frank in bankbiljetten van 500 frank, die vrij weinig in omloop zijn, had be taald. Sindsdien hebben de Fran sen een wat de kranten noemen .psychose' gekregen met betrek king tot deze 500-frankbiljetten. Zij worden niet alleen niet aange nomen, maar de aanbieders wor den tevens bij de politie bekend gemaakt. Vorige week zette de politie wegen af in de buurt van Soissons, nadat beweerd was, dat twee mannen hadden geprobeerd briefjes van 500 frank in ver scheidene winkels te wisselen. De twee mannen vertelden later dat zij deze briefjes in hun loonzak jes hadden aangetroffen. MIDDELBURG ,De regering moet eind 1970-begin 1971 by de tweede kamer een raamwet in dienen, waarin een aantal duide lijke beleidslijnen worden vast gelegd voor de richting van de ontwikkeling in het deltage bied'. Mr H. van Riel, eerste ka merlid en gedeputeerde van Zuid-Holland, heeft deze na drukkelijke wens maandag in Middelburg op tafel gelegd, toen daar een symposion werd ge- honden over ,de economische expansie van de Nederlands- Belgische delta'. Zelf heeft hy daarby meteen een aantal mini mum-eisen geformuleerd, waar aan de inhoud van deze raam wet zou moeten beantwoorden. .Op zijn minst', aldus de heer Van Riel, .zou het volgende moeten wor den geregeld:' 1 De planologische beslissing. 1 .Wij moeten weten wat de regering met de Hoeksclie Waard en Voorne-Putten wil. Ik accentueer het woord wil. Het gaat mij om begrenzin gen en gedachtenlijnen, in wetsvorm, niet om een gefa seerd ontwikkelingsplan'. Vol gens de heer Van Riel hebben minister Schut en de rijkspla nologische dienst snel ge reageerd, maar hij is daarmee niet tevreden. Het is nodig dat de beslissingen formeel vast liggen en goedgekeurd worden door de staten-generaal. 2 Er moet een rijksdienst voor de planologie van de delta ko men. Een dienst die de denk beelden, in de wet neergelegd, faseert en in de allergrootste lijn indeelt qua ruimtegebrek en spreiding over het gebied. Die dienst moet ook de com petentie tegenover de provin cies afpalen. In principe zou den volgens de heer Van Riel de lagere overheden (provin cies, gemeenten) hun bevoegd heden van dit moment moe ten behouden. 3 Een dienst delta-ontwikkeling en -exploitatie is er nodig. De top daarvan zou in de eerste plaats moeten worden ge vormd door de directeur-gene raal van rijkswaterstaat en naast' hem de directeur van het gemeentelijk havenbedrijf van Rotterdam. Volgens de heer Van Riel hoeft voor een doorslaggevende positie van Rotterdam geen angst te be staan als de beslissingen op rijksniveau worden genomen. Hoofdtaak van deze rijksdienst zou op de duur de exploita tie moeten zijn. A Instelling van een fonds voor de ontwikkeling van de del ta. Daarin zouden jaarlijks mi nimum-bedragen moeten wor den gestort en er zou over een periode van drie jaar een pla- fondbepaling moeten komen. Zo zou een betere continuïteit in de uitvoering van bepaal de werken kunnen worden ge- bracht en zou tegelijkertijd met prioriteiten en monetaire belangen rekening kunnen worden gehouden. De rijksdiensten zouden onder ver antwoordelijkheid van regering en parlement moeten komen. In de con ceptie van mr Van Riel zouden de provinciale besturen in hun planolo gische bevoegdheden alleen worden beknot, waar het om strikt nationa le belangen gaat. Het streven van het liberale eerste kamerlid is erop gericht, dat zo weinig mogelijk wordt .dubbel gewerkt' en dat niet meer personeel wordt ingeschakeld dan dringend nodig is. ,In feite gaat het om een aantal zeer capabele lei ders met staven*. Zijn denkbeelden komen er op neer dat: de totale verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het delta gebied bij regering en parlement komt; de macht gesplitst wordt, me de door delegatie naar beneden; des kundigheid wordt gecombineerd; uit de rijkskas financieringsmidde len worden beschikbaar gesteld. door mij aangegeven raamwet niet tot stand is gekomen moet iedere provincie en iedere ge meente overigens maar rustig haar eigen gang gaan', vindt de heer Van Riel. ,Maar daarbij hoort wel con stant overleg. Er is geen andere mo- felijkheid'. De hoofdzaak is voor het amerlid dat de regering snel be slist over het deltagebied en snel aan haar beslissingen vorm geeft, toetssteen heid en Handel en de Nederlands- Belgische vereniging daar hadden bij eengebracht voor het symposium over wat men zou kunnen noemen ,de grensdelta'. Maar voorafgaand aan dit vraag- en antwoordspel hield hij een inleiding over het onderwerp .Overheid en delta'. En daarin begon hij met vast te stellen dat de kwes tie van het overheidsingrijpen in de delta-problematiek langzamerhand een toetssteen voor de Nederlandse besluitvaardigheid en voor de moge lijkheid het land rationeel te regeren wordt. In het geval van de ontwikke ling van de delta gaat het erom dat gekozen wordt uit een aantal mo gelijkheden, waarbij andere dan technische, constructieve of kosten factoren veel meer dan vroeger op de voorgrond treden. De heer Van Riel hield een vurig pleidooi voor een nationale aanpak, omdat voor de ge hele bevolking veel afhangt van de vraag wat er wel en wat er niet in het deltagebied gaat gebeuren. Hij vond het een compliment aan het adres van de lagere overheden dat zij de deltaproblematiek het eerst duidelijk hebben gezien en als zoda nig aan de orde gesteld. In de Middelburgse schouwburg trad de heer Van Riel gistermiddag als voorzitter op van een forum, dat de regionale organisaties van de Neder- landsche Maatschappij voor Nijver- Veel te ingewikkeld en ook voor knappe mensen in wezen te ondoor grondelijk noemde mr Van Riel het (Zie slot pag. 7 kol. 1 Zeeland wordt al zo'n jaar cA vijftien begeleid met con gressen en aanverwante bijeen komsten en het ziet er naar uit, dat deze vermoeiende gewoon te eerder toe- dan afneemt. Dat laatste heeft vermoedelijk mede te maken met de omstandigheid, dat de laatste jaren niet alleen meer over Zee land wordt gesproken of over het delta plan, maar dat het hele zuidwesten van ons land er wordt bijgehaald en zo mo gelijk ook België. Ook gisteren was dat het geval: het departement Zeeland van nijverheid en handel en de Nederlands- Belgische vereniging hadden een sym posion georganiseerd over wat werd ge noemd .De economische expansie van de Nederlands-Belgische delta'. Gistermid dag zaten in de Middelburgse Schouw burg enige tientallen bezoekers ernstig te luisteren naar drie inleidingen en naar de onvermijdelijke forumdiscussie, in dit geval vakbekwaam geleid door mr H. van Riel, gedeputeerde van Zuid-Hol land. Het was allemaal heel aardig, maar we hebben ons toch zitten afvragen: heb ben dit soort bijeenkomsten enige zin? Met enkele notities willen we deze vraag beantwoorden voor zover het dit sym posion betreft. In de eerste plaats klopte de titel niet: er werd eigenlijk slechts zijdelings over de economische expansie gesproken en in feite werd dan nog een beperkter onderwerp bedoeld, namelijk de ontwik keling van havens en industrie. Onder economische expansie evenwel moet meer worden gerekend: niet alleen ha ven- en industrieontwikkeling, maar te vens die van recreatie en van landbouw. Overigens toonden inleidingen en discus sie aan, dat ook de titel .expansie van havens en industrie in de delta' fout zou zijn geweest. In feite ging het bij dit con gres namelijk om be- stuurs- en samenwer kingsvormen in de delta. Nu is de naam niet het belangrijkste, belangrijk zijn vooral het niveau en de bruikbaarheid van de inleidingen en het peil van de discussie. Als daarover alleen maar goe de of voornamelijk goede dingen zijn te zeggen, dan is het kinderachtig om over de naam te zeuren. Het feit echter, dat we Juist met die naamgeving zijn begon nen, duidt er op dat we ook zo onze twij fels hebben over deze andere hier ge noemde zaken. Niveau en bruikbaarheid van de Inlei dingen: het is duidelijk, dat een con gres met drie hoog-gekwalificeerde inlei ders altijd wel voor de discussie bruik bare zaken oplevert. Zo ook in dit gevaL Gedeputeerde Van Riel kwam met een concreet voorstel om de planologische beslissingen inzake het zuidwesten in een raamwet vast te leggen en voorts om een rijksdienst voor de planologie van de delta plus een dienst delta-ontwikkeling en -exploitatie in te stellen. Vervolgens gaf de Gentse schepen Van den Daele een Inventarisatie van Nederlands-Belgi sche problemen in de delta en tenslotte ontwikkelde dr Backx van de Scheep vaartvereniging Zuid uit Rotterdam een aantal gedachten over een deltabestuur, gedachten die hq overigens elders in grote lijnen ai eens had ontvouwd. Na tuurlijk had dat alles niveau, maar het was tegelijkertijd nogal onverbindend. Bovendien: voor iedere inleiding was een beter kader te bedenken dan dit nogal toevallige symposion. Als bijvoorbeeld mr Van Riel zijn beschouwing zou heb ben gepubliceerd in zijn partijblad, had hij een ruimere en meer gerichte belang stelling gekregen dan nu. Als schepen Van den Daele op een Nederlands-Belgi sche bijeenkomst de enige inleider zou zijn geweest, had zijn betoog een bredere aandacht gekregen. Dr Backx heeft dat al gehad: zijn inleiding voor het departe ment Rotterdam van Nijverheid en Han del is destijds opgenomen in het blad Maatschappijbelangen. Tenslotte: de dis cussie ging over het algemeen niet erg diep. Nee, alles bijeengenomen geloven we niet, dat een congres als dat van gisteren erg belangrijk is. Of het zou moeten zijn om een tendentie te signa leren in de richting van meer techno cratie in het zuidwesten: een ontwikke ling in deze geest lijkt ons namelijk on vermijdelijk zowel bij aanvaarding van het voorstel-Van Riel als bij nadere uit werking van de gedachten van dr Backx. De opvatting, dat de Zeeuwen zelf - of (om het minder emotioneel te doen klin ken) de bewoners van dit deel van de delta - toch eigenlijk de eersten behoren te zijn om over de inrichting van hun ge bied te spreken en te beslissen, werd nog al makkelijk weggewuifd bij het forum. Misschien is dat dan toch nog een onbe doelde verdienste van het symposion: ter wijl overal - toegegeven: vaak heel opper vlakkig - om inspraak wordt geroepen blijkt men onder de dwang van ontwik kelingen in het zuidwesten tot geheel anders gerichte voorstellen te komen. Maar was ook dat niet al bekend? Mis schien zou het toch maar beter zijn vóór dat men - waar dan ook - tot het orga niseren van een volgend deltacongres - het zoveelste - overgaat, eerst maar eens de kritische vraag te stellen: is het wel nodig? AMERIKAANS VLIEGTUIG NEERGESTORT IN MIDDELLANDSE ZEE PALERMO (AP) Een vliegtuig van da Amerikaanse luchtmacht dat boni- men vervoerde is gister voor Sicilië in de Middellandse Zee gestort, zo heeft een generaal van de Italiaanse lucht macht gemeld. Het hoofdkwartier van de Amerikaanse zesde vloot in Napels heeft bevestigd dat een vliegtuig is ver- ongelukt. Het is niet bekend of het I kernbommen zijn. Gezocht wordt in een I gebied dat zich uitstrekt van 50 mijl I ten noordwesten van Trapan: op de uiterste westelijke punt van het eiland, tot het -eiland Ustica 100 km ten noord oosten van Trapani. Hij zei dat het vliegtuig in de loop van de middag was neer gestort. Pagina 2 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Dinsdag 11 nov. 1969 212e jaargang no. 265 Beelden van de brand in de Esso raffinaderij in het Botlekgebied. Het vuur was sneller geblust dan men aanvankelijk had verwacht. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 1