uitstellen geeft extra spanningen OOSTERVELD, GROEDE EN DE MAAGDENHUISFILM: ,we hebben er geen rel van gemaakt' 23 VIS, VISIE EN VISIOEN provinciale zeeuwse c IIIIIIIIIIIIIIIIMM iiliiiiiiiillllll iiuiiiiiiiiiiiiii llillllllllll'llllllllllllllllllllllllllilIM illllillllllllllilllil ZATERDAG 8 NOVEMBER 1969 Op 11 oktober zijn wc zonder veel verwachtingen gaan luisteren naar hetgeen i-r gezegd werd over de bisschoppensynode die toen in Rome begon. Een week later werden we geboeid door do verslagen uie in de dagbladen te lezen waren. Het was duidelijk Hat er ook in Rome iets in beweging was gekomen. De agenda voor die synode was zo opge steld dat de curie, niet achter zich de paus, het gehele beleid van de kerk stevig in han den hield. En nu de bisschoppensynode geëindigd ls, hebben we het gevoel <lat zij als een nachtkaars is uitgegaan. Niets van alle dingen waarvan men ge hoopt had, niet dat daarover direct een beslissing zou worden genomen, maar toch wel dat ze Indringend zouden worden be sproken, is behandeld. Tenslotte heeft de paus het woord genomen en hij heeft ge zegd dat het voorlopig alles moet blijven zoals het was. De bisschoppen die allerlei ter sprake hebben gebracht over de ver houding tussen hen en de paus, kregen te horen dat de paus er over zou nadenken Voorts dat de paus ,de eigen verantwoorde lijkheid van de broeders in het bisschops ambt ten volle (zal) respecteren'. De paus toonde zich ook bereid .ieder streven naar een verdergaande erkenning van de eigen aard en de bijzondere eisen van de lokale kerken tegemoet te komen door erkenning van het subsidiariteitsbeginsel'. (Dat de hogere instanties zich moeten onthouden die dingen te doen, welke door lagere kun nen worden gedaan). Niet vastgesteld is welke deze dingen dan zijn en daarover ging het nu juist, want hier zit het ver schil van mening. Laten we de zaak ook weer niet te don ker zien. In ieder geval blijft deze bisschop pensynode bestaan en al wil men in Rome nog niet verder gaan dan dat ze eens in de twee jaar bijeen komt, ook dit kan wor den veranderd. En die bisschoppensynode krijgt een eigen secretariaat en daarmee toch een zekere zelfstandigheid. Dit is niet veel, zult ge misschien denken. Dat is zo, maar toch kan het in de toekomst van be tekenis wezen. De paus heeft nu naast zich een bisschoppensynode en dat betekent toch wel zoveel, dat hij niet meer helemaal mag worden gezien als een absolute mo narch van de Kerk. Toen het tweede Va ticaans concilie ten einde liep, kwam er die .zwarte week', zoals ze meestal wordt aan geduid, de week waarin ook de paus sprak en allerlei zaken die nodig waren geoor deeld, werden uitgesteld. De paus zou er over moeten denken. En niettegenstaande is de beweging die er in de R-K Kerk was, doorgegaan in een versneld tempo. Die ene gedachte dat de Kerk tenslotte niet de hiërarchie is, maar dat alle leden even eens hun plaats en roeping hebben in de gang van zaken; dat de Kerk Is Gods volk onderweg, die ene gedachte heeft heel wat los gemaakt. Wanneer- we zieri hoé in de r-k-kërk-pro- vincie die ons land is, wordt voortgebouwd op die gedachte, zien we dat daarin tot uiting komt wat er in brede kringen in de ze kerk leeft. Als de kerk Gods volk on derweg Is en wanneer het waar is dat iede re gelovige zijn eigen inbreng heeft, is er dan een strenge hiërarchie nog wel mo gelijk, zulk een hiërarchie die haar bekro ning vond in het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid? Naar aanleiding van de vergadering van Europese priesters, die gedurende het eerste gedeelte van de bis schoppensynode ook in Rome werd gehou den, hadden we een gesprek met een jon ge priester die nogal was sympathie voor zijn collega's die naar Rome warenge trokken bleek te hebben. Hij vertelde me dat deze priesters niet meer wilden zijn dan gelovigen. Daarom keren zij zich te gen het celibaat, omdat dit de onheilzame scheiding van geestelijken en leken bena drukt en van deze scheiding willen ze af. Het gaat er hen niet om dat ze zo spoedig mogelijk kunnen trouwen, maar wel wil len ze er vanaf dat zij noodzakelijk deze verplichtingen op zich moeten nemen, om in het priesterambt te kunnen staan. In «sis land is de vroegere afstand tussen priesters en bisschoppen genivelleerd. Een bisschop wordt als bisschop volgens mijn zegs man wel degelijk gerespecteerd, maar het is niet meer zo, dat wij onze mond houden, wanneer de bisschop gesproken heeft. Hetzelfde doet zich nu ook voor tus sen de bisschoppen en de paus. Hij ver wachtte op de bisschoppensynode ernstiger conflicten dan er in werkelijkheid geko men zijn. Hij zal wel gelijk hebben toen hij zei dat dit de crisis was van het gezag van de kerkelijke ambten over heel de li nie. Het ontwerp-rapport over de ambtsbedie ning dat in januari aanstaande behandeld zal worden op het pastoraal concilie en we de vorige week iets geschre ven hebben naar aanleiding van het hoofd stuk waarin we worden gewaarschuwd de betekenis van het kerkelijk ambt niet te gaan overschatten, moet zich "vanzelfspre kend ook bezig houden met de vraag wat er nu noodzakelijk moet worden gedaan. Het laatste hoofdstuk heeft tot titel mee gekregen: Verschillende zaken dulden geen uitstel. Beter dan uit wijze en diepzinnige beschouwingen kunnen we uit de voorge stelde praktische toepassing leren In welke richting de opstellers van het rapport zich het kerkelijk ambt van de toekomst heb ben gedacht: ,Bij alle vragen rond het ambt en rond de ambtsuitoefening dient het uit eindelijk te gaan om de vraag hoe de Kerk het beste gestalte kan geven aan haar eigen dienende functie'. Dan zal het nodig zijn dat men soms oude vertrouwde patro nen verandert of geheel loslaat. Dit brengt mee een bepaalde onzekerheid, maar in deze tijd kan de kerk moeilijk anders volgens het ontwerp-rapport dan in on zekerheden leven, maar ,wat er ook ge beurt, alles is beter dan de toestand van nu'. Kerkelijk zullen we moeten komen tot geheel nieuwe structuren en dat wel over heel de linie van het kerkelijk ambt, van af de geringste priester tot aan de hoogste paus. En daarom moet de Kerk zich wa gen in experimenten, waarbij men er van uit moet gaan. dat deze experimenten kun nen mislukken. Doch. wa* men ook doet, het dient te geschieden .in de grootst mo gelijke openbaarheid'. En dan moet men er voor zorgen dat de kerkelijke ambtsdragers niet als eenlingen komen te staan. Zij zullen een groep, een team moeten vor men. .Collega's kijken samen naar eikaars werk'. De Kerk zal er voor moeten zor gen dat er voor deze groepen deskundige leiding is. Er zal een geheel andere struc tuur moeten groeien, een die niet van bo venaf is opgelegd, maar van onderuit ls Op verschillende punten zullen er zo snel mogelijk veranderingen moeten komen. Al dus het ontwerp-rapport. Als eerste wordt dan genoemd: .Ruimte schepen voor de mogelijkheid van vrouwelijke ambtsdra gers lijkt ons hier een zeer urgente zaak'. Èr wordt aan herinnerd dat in de eerste periode van het christendom vrouwen dui delijk verschillende vormen van ambt en dienst hebben uitgeoefend. Er is geen grond meer ,voor de vanzelfsprekend ge achte stelling: alleen een man kan pries ter zijn'. De Kerk is Gods volk onderweg en dan draagt heel het volk zijn verantwoor delijkheid. Het tweede dat genoemd wordt in het ont werp-rapport is, dat er spoedig de moge lijkheid komt van de gehuwde ambtsdra ger. .Het is onbestreden kerkelijke leer dat men zich voor de gewoonte om de amb ten van bisschop en priester alleen aan ongehuwden te verlenen, niet kan beroe pen op een gebod van de Heer of op een richtinggevende traditie van de jonge Kerk'. Trouwens, onderzoekingen hebben uitgewezen dat een ruime meerderheid van de R-K Kerk in ons land zich heeft uitge sproken voor de inschakeling van gehuw den in alle vormen van kerkelijke dienst. Het celibaat wordt niet verworpen. Soms kunnen er factoren zijn die het celibaat ,tot een zinvolle en rijke levenswijze kun nen maken'. Daarna wordt nog eens weer de nadruk gelegd op. wat men in protes tantse kerken gewoon is te noemen: het ambt der gelovigen. De vorige week hebben we gezegd dat dit ontwerp-rapport bijna evengoed uit een protestantse kerk had kunnen komen, met herschrijving dan van bepaalde gedeelten en met name van het laatste hoofdstuk. Natuurlijk draagt dit rapport een rooms- katholiek stempel, maar die worsteling rond het kerkelijke ambt, kent men in iede re kerk en dit maakt het onderhavige rap port zeer leesbaar. En wanneer deze gedach ten leven, kan het niet anders of ze moeten van grondige invloed zijn ook op de hoog ste top die de R-K Kerk kent. H. 'n Oud gezegde in Breskens luidt: een pastoor op de kade brengt geen geluk en ook de vissers van Ga- lilea gingen door met net ten spoelen en lieten Je zus maar preken aan de oever van het meer. Tot Hij meeging op het schip. Dan krijgen ze zicht op de zaak: namelijk ,zoekt eerst het Rijk Gods en de rest zal u gegeven worden'. Ti-s ook Ja, vis ook, met de boter erbij. Goede vaart én wel vaart, zelfs de Ur-oude belofte van daaruit eens geen uitvaart meer, noch rouw, noch traan. Vis, visie ên visioen dus voor wie Jezus volgt. Dp christelijke landen mogen dat weten. Hoewel ze 'aan het vergeten zijn hoe het gekomen is. En dat is le vensgevaarlijk. Want. aan ons lieve goede leventje is één vóór-waarde verbonden. Die enige echt- Eer-waardige namelijk: Jezus. Hij is die Eén waardoor de- nulletjes ra» de miljoenen zoveel waard zijn. Schrap je die, vergeet je die Ene dan gó je naar het economische en existentiële nulpunt toe. San wordt je zelf een nul. Een on-be-millig mens. Een nihilist zonder méér. Die Ene voorwaarde van on ze welvaart is ook als volgt te omschrijven: dankbaar fis ook danken voor het eten) in de geest van Je zus óók broeder der mensen zijn tot ter .dood, wat het ook kosten mag. En dat is meer dan zogenaamde ont wikkelingshulp. Het is ook de gestalte aannemen van een dienstknecht zoals God zelf, het is geloven ook in het haast onbegonnen werk van echte vrede als vrucht daarvan, betere verdeling dus ook van goederen, streng dieet (of verbod door- de bloed-druk op het gewe ten) in bewapeningszucht en ander gezucht. En dit alles zonder te be(-heilige-) vaderenomwille van God zelf dié onze paternalisti sche neigingen kennend. Sinds Jezus onze Broeder wil zijn en broedergeest voedt. Met deze visie en liet visi oen voor ogen dat. eqns die tijd vervuld is durven we daarom nu al zeggen: Onze Vader die in de hemel zijt; die lieve hemel waar velen niet meer in geloven. En het is ook haast niet te ge loven. Want bij onze Vader in de hemel horen immers wij mensen. En .dat bereik ie niet met wij-water al léén voor katholieken). Maar de Christus toe-ge-wij den maken er ernst mee. Blijde ernst. Door alle tra nen heen. Omdat dat wij er nog zo weinig is en meer dat ik en de rest kan sst. Een oude zeeman zei het eens heel kort als volgt: Weet je wa da toudder mostn doen ehWudder mostn allemao 'n bitje tnjir op Jezus trekken (gelijken), dan kwam 't wè goed, Paulus zei: niemand kan een ander fundament leg gen dan wat er reeds ligt: Jezus Christus. En eens smeet een ster vende de in zijn handen gelegde Gekruisigde door de kamer. Eén mi nuut was het doodstil. Toen riep hij: liet spijt me. Geef t'm asjeblief te rug. OM ER GIELL1ET BRESKENS Het r-k episcopaat zal eind deze maand een centrum in gebruik nemen waar cursussen van drie maanden voor gees telijken worden gegeven in het spreken voor radio en tv. Vijftien Britse bisschoppen, .onder wie kardinaal Gray van Schotland, hebben zich reeds opgegeven voor de cursussen. Pater Agwlliw Andrew, de directeur van het centrum, zei: bisschoppen moeten vaak' plotseling en onverwacht com mentaar geven over controversiële onderwerpen. Wij zullen met de bisschoppen praten over de christelijke waarden van de communicatietechniekenhet interview, het gesprek en tv-toesprahen.' Een aantal geestelijken uit Azië, Afrika en Zuid-Ameriku zal beurzen voor het centrum krijgen. President Bunda van Malawi heeft onlangs verklaard dat hij de apartheid, het kolonialisme en het imperialisme van de blanken in Zuid-Afrika, R.liodesë, Angola en Mozambique graag vergeeft, .want tot voor 20 jaar kenden de blanken geen andere Afrikanen dan hun huisknechten.' Zij beoor delen derhalve alle Afrikanen met deze norm. Alles berust slechts op een misverstand. Daarom moet er een dialoog komen lussen de zwarte en blanke leiders van Afrika om een oplossing te vinden voor deze problemen in Afrika. Scherp hekelde hij die zwarte Afrikaanse leiders die in deze landen de bevolking oproepen de bush in te trekken ,en van Afrika een tweede Vietnam willen maken'. 9 Tien blanke studenten van student christian movement ziin onlangs te Tnrfloop in Noord-Transvaal (Zuid-Ajrika) gearresteerd omdat, zij hadden deelgenomen aan een gods dienstoefening met Afrikanen, dwz zwarte studenten. De blanke studenten kunnen een schikking accepteren door ruim 150 gulden te betalen. Anders moeten zij voor het hoge gerechtshof verschijnen omdat zij zonder toestem ming een gebied dat uitsluitend toegankelijk is voor de ban toes, waren binnengegaan. De blanke studenten wilden op deze wijze kenbaar malcen dat zij eensgezind waren met. hun zwarte medestudenten aan de aparte universiteit van Tnrfloop. Deze hadden enige tijd daarvoor een demonstratie georganiseerd omdat de regering van Zuid-Afrika lien ver boden had lid. te worden van student christian movement, de christelijke studentenbeweging. 9 Kardinaal Alfrink en pro) E. C. E. A. Schillebeeckx zijn teruggekeerd uil Rome, waar zij hebben deelgenomen aan de bisschoppensynode. Hel geven van commentaar liet de kardinaal over aan prof Schillebeeckx, die zei tevreden te zijn over de bereikte resultaten. Het was echter jammer dat bepaalde urgente punten, zoals het priesterprobleem, niet uitvoerig konden wórden behandeld, De kardinaal was volgens hem verheugd over de nieuwe structuur van de verhouding pausbisschoppeu, zodat dezen meer beslissingen in eigen land kunnen nemen. Op deze synode is bereikt dat een dergelijke bijeenkomst iedere twee jaar zal worden gehouden en dat. er een z g per manente synode zal komen, aangevuld met bisschoppen, die hun residentie niet in Rome hebben. JDeze synode staat als liet ware boven de curie', aldus prof Schillebeeclcx op Schip hol, ,De kerk in Nederland kan nu zijn nieuwe weg inslaan, maar voordat de nieuwe structuren zijn ingevoerd, zijn er al twee jaren voorbij. De vernieuwing komt. slechts lang zaam op gang. Daarbij komt dat de Nederlandse kerk hele maal niet. zo progressief is als men wel denkt, ivant bui tenlandse priesters blijken veel meer b v politiek geënga geerd te zijn dan die in ons land. Voor de derde synode, in 1971, zal de Nederlandse Katholieke Kerk toch reeds vele vernieuwingen hebben ondergaan'. van de op vele plaatsen in ons land mo menteel circulerende film over de studen tenbezetting van het Maagdenhuis in Am sterdam. Geen discussie dus ook na die film, zoals wèl elders, ook in Zeeland. De soos is geen besloten bijeenkomst, aldus de verklaring van de overheid, daarom geen film. En Oosterveld, die zich als adviseur voor jeugdwerk, voor nieuwe zaken, zoals een soos, en oudere vormen als jongeren verenigingen. nauw betrokken voelt bij dit soort dingen, heeft zich erop geworpen Er zijn een paar redenen voor: ,In Groede zijn er bezwaren tegen het sooswezen. Dat is natuurlijk jammer. Maar daarom is die zaak van die film niet op de spits gedreven. We hebben er geen rel van gemaakt. Het is belangrijker dat het werk daar doorgaat in plaats van dat direct eventueel onrecht matige toestanden want dat moeten we nog uitzoeken aan de kaak worden ge steld. Ik ben in ieder geval doende met andere overheidsinstanties om ,de zaak Groede' door te lichten. En als blijkt dat we geen toestemming nodig hebben, dan gaan we die film draaien.' REVOLUTIE Oosterveld is de man 'óp de achtergrond. Hij is slechts adviseur, plaatselijk liggen de verantwoordelijkheden voor sooswezen, voor jeugdwerk. Het adviseurschap houdt voor hem bepaald in, dat hij de jonge men sen zoveel mogelijk kansen wil geven. Hij pleit voor ze: ,Ik geloof wel ergens in een sociaal-culturele revolutie. Je kunt niet blij ven praten, neem Tilburg, Nijmegen, de universitaire wereld. De studentenwereld is in beweging, de werkende jongeren vragen waar de uitvoering van hun rechten blij ven, scholieren beginnen zich te roeren. De jeugd zoekt een eigen identiteit. Ik ge loof dat de .establishment' nog heel wat opdonders zal krijgen. Je kunt wel met de mond progressief zijn, maar als de daad niet volgt val je bij 'de jongeren door de mand.' ,Pas sinds de provo's met hun bepaald niet slechte ideeën kwamen heeft men weer aandacht voor de jonge mensen gekregen, voor hun eigen wereld, hun eigen wensen en inzichten. En we zijn er nog lang niet. Maar na 1960 is het begonnen, toen kwam ook pas werkelijk de belangstelling voor jeugd en ook jeugdwerk. En het is duidelijk dat er heel zinnige dingen worden gezegd en gedaan. Het wil toch wel wat zeggen dat vooral door toedoen van de provo's een burgemeester Van Hall wordt gewipt. Maar zoals met alle zaken wordt er wel eens iets te ver gegaan. Tijdens die bezetting van het Maagdenhuis: het openbreken van kas ten, nee, dat was net iets teveel.' De jonge mensen zoeken dus een eigen iden titeit in het kader van hun emancipatie. Hebben ze daar dan een dergelijk georga niseerd instituut als de streekjeugdiverk- centrale bjj nodig? Oosterveld: ,Ik dacht dat de centrale kan helpen door de behoeften en verlangens te helpen concretiseren. De vredesmars in Oostburg bijvoorbeeld kwam dankzij de centrale. Het waren maar vijftien man, maar nu is er een werkgroep voor ont wikkelingssamenwerking. Kijk dat heeft zin. Dan komen er ook bedenkingen van de jonge mensen, waarin ze groot gelijk heb ben. Als ze zich eenmaal wat met dat ont wikkelingswerk bezighouden dan zeggen ze: .Die ruimtevaart hoeft niet voor mij. Laten ze eerst maar eens die rotzooi op de aarde zelf in orde brengen. Dan komt een engage ment naar boven, waarvan ze zich mis schien niet eens zo bewust waren.' PARTIJEN Er staat nog wel iets op het programma van Oosterveld en zijn streekjeugdcentrale. De centrale was aanvankelijk een hervorm de zaak en begon klein. Nu is de zaak sinds enkele maanden interkerkelijk. De rooms-kathoiieken kwamen er begin dit jaar bij, de gereformeerden in West- Zeeuwsch-Vlaanderen per 1 september. Nu dekt de centrale heel West-Zeeuwsch-Vlaan- deren en een deel van Oost: Hontenisse, Axel, Sluiskil. Kloosterzande en Hulst (al les hervormd). ,En verder staat de stich ting open voor iedereen, ook voor nïet- verenigde buitenkerkelijken. Graag zelfs, als je voor meer mensen kunt zorgen, als je nog meer van dienst kan zijn, des te beter.' Nu betreft het maar Oosterveld geeft niet zoveel om .dit soort cijfers een 12.000 hervormden, idem rooms-katho- lieken en zo'n 1000 gereformeerden. Dat zijn de totalen, eenderde daarvan is jeugd. Taak van de jeugdcentrale is duidelijk: het gaat om de nette termen .begeleiden, adviseren, coördineren, stimuleren van het bestaand jeugdwerk.' En dan natuurlijk het nieuwe jeugdwerk. Eigen werk van de cen trale: streekjeugddiensten, kampwerk, trai ningscursussen voor jeugdleiding. De deel nemende plaatselijke kerken betalen hun deel aan de centrale en zijn verantwoor delijk. Oosterveld is niet ontevreden over de huidige situatie. Er zijn vrij veel plaat selijke activiteiten wat jeugdwerk betreft, tot zo'n zestien jaar. Maar voor zestien jarigen en ouder is er een duidelijke leemte. En daaraan wordt nu iets gedaan via sozen, regionale instuiven. Over de belang stelling van de zijde der kerken is hij ook niet ontevreden, ,je kunt zeggen: aan de ene kant hebben ze te weinig gedaan in het verleden, aan de andere kant is er nu toch een goede samenwerking met de cen trale. Het gaat erom of je 't primair als taak ziet. Er is vrij veel medewerking nu. ook al ls het soms passieve, bijvoorbeeld alleen subsidie en ruimte beschikbaar stel len. Maar dat is net zo hard nodig als meeleven, een constructief, kritisch zich erbij betrokken weten. Dat gebeurt ook wel 'ns een keer.' JEUGDFESTIVAL Oosterveld hoopt de zaak nog wat op breder vlak te kunnen brengen. Er zijn filmliga plannen, hij legt relaties met ZVU en met ie provinciaal toneeladviseur Hij hoopt ook op relaties met katholieke plattelands jongeren en voorjaar 1970 komt er een jeugdfestival. Waarschijnlijk in mei en even waarschijnlijk in Oostburg. Er wordt gerekend op zo'n duizend jongeren. Er moet van alles te doen zijn, expressie, kunst markt, toneel, goede beat, pop, soul, under ground. Gewoon wat jonge mensen willen doen. Op 20 november zullen de eerste stekken voor dit jeugdfestival worden ge stoken in Oostburg, op een bijeenkomst van mensen uit jeugdwerk, van sozen, van jongerenorganisaties, scholen e.d. ,Het moet iets groots worden. En écht'. WILL J. VERKERK ,De jeugd maakt dezelfde emancipa tie door als de vrouw en haar emancipatie is nog niet eens voltooid. Bij de jeugd is duidelijk een andere mentaliteit aan het groeien. Ze wil len niet meer meehollen met de wel vaartsstaat. Ze willen weten waarom het allemaal zo nodig moet. Soms vraag ik mezelf ook wel eens af waarom zou ik niet rustig een pijpje voor mijn deur roken in plaats van me uit te sloven voor wat eigen lijk? Nou. de jeugd zet dat wat concreter in daden om. Ze zoeken naar motiveringen, willen kritisch de zaak bekijken en het niet zo maar meer geloven. En ze willen onder zoeken. Neem dat hasjiesj roken. Als ze dat .zomaar' gaan doen en je hebt altijd overal meelopers nee, dan hoeft het voor mij bepaald niet. Maar als jé zulke dingen gaat verbieden, wordt het.y_e.el ^aptreklfeï lijker. Zodra iets aérg'élijks legaaf is' ge beurt het veel minder. Gewoon roken :is ook gevaarlijk en deelnemen aan het ver keer, dat is nog veel minder best: 3000 doden per jaar. Om nog maar te zwijgen over de combinatie verkeer en alcohol. Ik vraag me af of dat nog niet veel erger is dan hasj. Maar je mag niet op je kamertje een .stikkie' roken. Nou, ik lees in de krant over hasjiesjberichten net zo goed heen als een ander over verkeersonge vallen. Je neemt er kennis van en ver geet het.' VERBOD Mosseldijk 3 in Groede. intiem boerenhuis aan het water, midden in liet vlakke West- Zeeuws-Vlaamse land is het centrum van de Stichting Streekjeugdcentrum voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Jeugdwerkleider J. Oosterveld staat aan het hoofd van deze stichting. Hij heeft kantoor aan huis, een rustig plekje om plannen uit te broeden en mee te denken met wat de jonge men sen van nu bezighoudt. Dat wil bepaald niet zeggen dat hij alleen maar meedenkt. Hij doet er wat aan. Zo ls hij momenteel bezig met het uitvissen van wat wel en wat géén besloten bijeenkomst ls. De zaak: het-, verboet dope burgemeester Everaars van Groede van dV Maagde'nhuisfilm in .Expe rimental house soos nihil' ook in Groede, eind afgelopen week. Geen vertoning daar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 23