uitstellen geeft
extra
spanningen
OOSTERVELD,
GROEDE EN DE
MAAGDENHUISFILM:
,we hebben
er geen rel
van gemaakt'
23
VIS, VISIE EN VISIOEN
provinciale
zeeuwse
c
IIIIIIIIIIIIIIIIMM
iiliiiiiiiillllll
iiuiiiiiiiiiiiiii
llillllllllll'llllllllllllllllllllllllllilIM
illllillllllllllilllil
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1969
Op 11 oktober zijn wc zonder veel verwachtingen gaan luisteren naar hetgeen i-r gezegd
werd over de bisschoppensynode die toen in Rome begon. Een week later werden we
geboeid door do verslagen uie in de dagbladen te lezen waren. Het was duidelijk Hat er
ook in Rome iets in beweging was gekomen. De agenda voor die synode was zo opge
steld dat de curie, niet achter zich de paus, het gehele beleid van de kerk stevig in han
den hield. En nu de bisschoppensynode geëindigd ls, hebben we het gevoel <lat zij als
een nachtkaars is uitgegaan.
Niets van alle dingen waarvan men ge
hoopt had, niet dat daarover direct een
beslissing zou worden genomen, maar toch
wel dat ze Indringend zouden worden be
sproken, is behandeld. Tenslotte heeft de
paus het woord genomen en hij heeft ge
zegd dat het voorlopig alles moet blijven
zoals het was. De bisschoppen die allerlei
ter sprake hebben gebracht over de ver
houding tussen hen en de paus, kregen te
horen dat de paus er over zou nadenken
Voorts dat de paus ,de eigen verantwoorde
lijkheid van de broeders in het bisschops
ambt ten volle (zal) respecteren'. De paus
toonde zich ook bereid .ieder streven naar
een verdergaande erkenning van de eigen
aard en de bijzondere eisen van de lokale
kerken tegemoet te komen door erkenning
van het subsidiariteitsbeginsel'. (Dat de
hogere instanties zich moeten onthouden
die dingen te doen, welke door lagere kun
nen worden gedaan). Niet vastgesteld is
welke deze dingen dan zijn en daarover
ging het nu juist, want hier zit het ver
schil van mening.
Laten we de zaak ook weer niet te don
ker zien. In ieder geval blijft deze bisschop
pensynode bestaan en al wil men in Rome
nog niet verder gaan dan dat ze eens in
de twee jaar bijeen komt, ook dit kan wor
den veranderd. En die bisschoppensynode
krijgt een eigen secretariaat en daarmee
toch een zekere zelfstandigheid. Dit is niet
veel, zult ge misschien denken. Dat is zo,
maar toch kan het in de toekomst van be
tekenis wezen. De paus heeft nu naast
zich een bisschoppensynode en dat betekent
toch wel zoveel, dat hij niet meer helemaal
mag worden gezien als een absolute mo
narch van de Kerk. Toen het tweede Va
ticaans concilie ten einde liep, kwam er die
.zwarte week', zoals ze meestal wordt aan
geduid, de week waarin ook de paus sprak
en allerlei zaken die nodig waren geoor
deeld, werden uitgesteld. De paus zou er
over moeten denken. En niettegenstaande
is de beweging die er in de R-K Kerk was,
doorgegaan in een versneld tempo. Die
ene gedachte dat de Kerk tenslotte niet de
hiërarchie is, maar dat alle leden even
eens hun plaats en roeping hebben in de
gang van zaken; dat de Kerk Is Gods volk
onderweg, die ene gedachte heeft heel wat
los gemaakt.
Wanneer- we zieri hoé in de r-k-kërk-pro-
vincie die ons land is, wordt voortgebouwd
op die gedachte, zien we dat daarin tot
uiting komt wat er in brede kringen in de
ze kerk leeft. Als de kerk Gods volk on
derweg Is en wanneer het waar is dat iede
re gelovige zijn eigen inbreng heeft, is er
dan een strenge hiërarchie nog wel mo
gelijk, zulk een hiërarchie die haar bekro
ning vond in het dogma van de pauselijke
onfeilbaarheid? Naar aanleiding van de
vergadering van Europese priesters, die
gedurende het eerste gedeelte van de bis
schoppensynode ook in Rome werd gehou
den, hadden we een gesprek met een jon
ge priester die nogal was sympathie voor
zijn collega's die naar Rome warenge
trokken bleek te hebben. Hij vertelde me
dat deze priesters niet meer wilden zijn
dan gelovigen. Daarom keren zij zich te
gen het celibaat, omdat dit de onheilzame
scheiding van geestelijken en leken bena
drukt en van deze scheiding willen ze af.
Het gaat er hen niet om dat ze zo spoedig
mogelijk kunnen trouwen, maar wel wil
len ze er vanaf dat zij noodzakelijk deze
verplichtingen op zich moeten nemen, om in
het priesterambt te kunnen staan. In «sis
land is de vroegere afstand tussen priesters
en bisschoppen genivelleerd. Een bisschop
wordt als bisschop volgens mijn zegs
man wel degelijk gerespecteerd, maar
het is niet meer zo, dat wij onze mond
houden, wanneer de bisschop gesproken
heeft. Hetzelfde doet zich nu ook voor tus
sen de bisschoppen en de paus. Hij ver
wachtte op de bisschoppensynode ernstiger
conflicten dan er in werkelijkheid geko
men zijn. Hij zal wel gelijk hebben toen hij
zei dat dit de crisis was van het gezag
van de kerkelijke ambten over heel de li
nie.
Het ontwerp-rapport over de ambtsbedie
ning dat in januari aanstaande behandeld
zal worden op het pastoraal concilie en
we de vorige week iets geschre
ven hebben naar aanleiding van het hoofd
stuk waarin we worden gewaarschuwd de
betekenis van het kerkelijk ambt niet te
gaan overschatten, moet zich "vanzelfspre
kend ook bezig houden met de vraag wat
er nu noodzakelijk moet worden gedaan.
Het laatste hoofdstuk heeft tot titel mee
gekregen: Verschillende zaken dulden geen
uitstel. Beter dan uit wijze en diepzinnige
beschouwingen kunnen we uit de voorge
stelde praktische toepassing leren In welke
richting de opstellers van het rapport zich
het kerkelijk ambt van de toekomst heb
ben gedacht: ,Bij alle vragen rond het ambt
en rond de ambtsuitoefening dient het uit
eindelijk te gaan om de vraag hoe de Kerk
het beste gestalte kan geven aan haar
eigen dienende functie'. Dan zal het nodig
zijn dat men soms oude vertrouwde patro
nen verandert of geheel loslaat. Dit brengt
mee een bepaalde onzekerheid, maar in
deze tijd kan de kerk moeilijk anders
volgens het ontwerp-rapport dan in on
zekerheden leven, maar ,wat er ook ge
beurt, alles is beter dan de toestand van
nu'. Kerkelijk zullen we moeten komen tot
geheel nieuwe structuren en dat wel over
heel de linie van het kerkelijk ambt, van
af de geringste priester tot aan de hoogste
paus. En daarom moet de Kerk zich wa
gen in experimenten, waarbij men er van
uit moet gaan. dat deze experimenten kun
nen mislukken. Doch. wa* men ook doet,
het dient te geschieden .in de grootst mo
gelijke openbaarheid'. En dan moet men er
voor zorgen dat de kerkelijke ambtsdragers
niet als eenlingen komen te staan.
Zij zullen een groep, een team moeten vor
men. .Collega's kijken samen naar eikaars
werk'. De Kerk zal er voor moeten zor
gen dat er voor deze groepen deskundige
leiding is. Er zal een geheel andere struc
tuur moeten groeien, een die niet van bo
venaf is opgelegd, maar van onderuit ls
Op verschillende punten zullen er zo snel
mogelijk veranderingen moeten komen. Al
dus het ontwerp-rapport. Als eerste wordt
dan genoemd: .Ruimte schepen voor de
mogelijkheid van vrouwelijke ambtsdra
gers lijkt ons hier een zeer urgente zaak'.
Èr wordt aan herinnerd dat in de eerste
periode van het christendom vrouwen dui
delijk verschillende vormen van ambt en
dienst hebben uitgeoefend. Er is geen
grond meer ,voor de vanzelfsprekend ge
achte stelling: alleen een man kan pries
ter zijn'. De Kerk is Gods volk onderweg en
dan draagt heel het volk zijn verantwoor
delijkheid.
Het tweede dat genoemd wordt in het ont
werp-rapport is, dat er spoedig de moge
lijkheid komt van de gehuwde ambtsdra
ger. .Het is onbestreden kerkelijke leer
dat men zich voor de gewoonte om de amb
ten van bisschop en priester alleen aan
ongehuwden te verlenen, niet kan beroe
pen op een gebod van de Heer of op een
richtinggevende traditie van de jonge
Kerk'. Trouwens, onderzoekingen hebben
uitgewezen dat een ruime meerderheid van
de R-K Kerk in ons land zich heeft uitge
sproken voor de inschakeling van gehuw
den in alle vormen van kerkelijke dienst.
Het celibaat wordt niet verworpen. Soms
kunnen er factoren zijn die het celibaat
,tot een zinvolle en rijke levenswijze kun
nen maken'. Daarna wordt nog eens weer
de nadruk gelegd op. wat men in protes
tantse kerken gewoon is te noemen: het
ambt der gelovigen.
De vorige week hebben we gezegd dat dit
ontwerp-rapport bijna evengoed uit een
protestantse kerk had kunnen komen, met
herschrijving dan van bepaalde gedeelten
en met name van het laatste hoofdstuk.
Natuurlijk draagt dit rapport een rooms-
katholiek stempel, maar die worsteling
rond het kerkelijke ambt, kent men in iede
re kerk en dit maakt het onderhavige rap
port zeer leesbaar. En wanneer deze gedach
ten leven, kan het niet anders of ze moeten
van grondige invloed zijn ook op de hoog
ste top die de R-K Kerk kent. H.
'n Oud gezegde in Breskens
luidt: een pastoor op de
kade brengt geen geluk
en ook de vissers van Ga-
lilea gingen door met net
ten spoelen en lieten Je
zus maar preken aan de
oever van het meer. Tot Hij
meeging op het schip. Dan
krijgen ze zicht op de zaak:
namelijk ,zoekt eerst het
Rijk Gods en de rest zal u
gegeven worden'. Ti-s ook
Ja, vis ook, met de boter
erbij. Goede vaart én wel
vaart, zelfs de Ur-oude
belofte van daaruit eens
geen uitvaart meer, noch
rouw, noch traan.
Vis, visie ên visioen dus
voor wie Jezus volgt. Dp
christelijke landen mogen
dat weten. Hoewel ze 'aan
het vergeten zijn hoe het
gekomen is. En dat is le
vensgevaarlijk. Want. aan
ons lieve goede leventje is
één vóór-waarde verbonden.
Die enige echt- Eer-waardige
namelijk: Jezus. Hij is die
Eén waardoor de- nulletjes
ra» de miljoenen zoveel
waard zijn. Schrap je die,
vergeet je die Ene dan gó
je naar het economische en
existentiële nulpunt toe.
San wordt je zelf een nul.
Een on-be-millig mens. Een
nihilist zonder méér.
Die Ene voorwaarde van on
ze welvaart is ook als volgt
te omschrijven: dankbaar
fis ook danken voor het
eten) in de geest van Je
zus óók broeder der mensen
zijn tot ter .dood, wat het
ook kosten mag. En dat is
meer dan zogenaamde ont
wikkelingshulp. Het is ook
de gestalte aannemen van
een dienstknecht zoals God
zelf, het is geloven ook in
het haast onbegonnen werk
van echte vrede als vrucht
daarvan, betere verdeling
dus ook van goederen,
streng dieet (of verbod door-
de bloed-druk op het gewe
ten) in bewapeningszucht
en ander gezucht. En dit
alles zonder te be(-heilige-)
vaderenomwille van God
zelf dié onze paternalisti
sche neigingen kennend.
Sinds Jezus onze Broeder
wil zijn en broedergeest
voedt.
Met deze visie en liet visi
oen voor ogen dat. eqns die
tijd vervuld is durven we
daarom nu al zeggen: Onze
Vader die in de hemel zijt;
die lieve hemel waar velen
niet meer in geloven. En
het is ook haast niet te ge
loven. Want bij onze Vader
in de hemel horen immers
wij mensen. En .dat bereik
ie niet met wij-water al
léén voor katholieken).
Maar de Christus toe-ge-wij
den maken er ernst mee.
Blijde ernst. Door alle tra
nen heen. Omdat dat wij er
nog zo weinig is en meer
dat ik en de rest kan sst.
Een oude zeeman zei het
eens heel kort als volgt:
Weet je wa da toudder
mostn doen ehWudder
mostn allemao 'n bitje
tnjir op Jezus trekken
(gelijken), dan kwam
't wè goed,
Paulus zei: niemand kan
een ander fundament leg
gen dan wat er reeds ligt:
Jezus Christus.
En eens smeet een ster
vende de in zijn handen
gelegde Gekruisigde
door de kamer. Eén mi
nuut was het doodstil.
Toen riep hij: liet spijt
me. Geef t'm asjeblief te
rug.
OM ER GIELL1ET
BRESKENS
Het r-k episcopaat zal eind deze maand een centrum in
gebruik nemen waar cursussen van drie maanden voor gees
telijken worden gegeven in het spreken voor radio en tv.
Vijftien Britse bisschoppen, .onder wie kardinaal Gray van
Schotland, hebben zich reeds opgegeven voor de cursussen.
Pater Agwlliw Andrew, de directeur van het centrum, zei:
bisschoppen moeten vaak' plotseling en onverwacht com
mentaar geven over controversiële onderwerpen. Wij zullen
met de bisschoppen praten over de christelijke waarden van
de communicatietechniekenhet interview, het gesprek en
tv-toesprahen.' Een aantal geestelijken uit Azië, Afrika en
Zuid-Ameriku zal beurzen voor het centrum krijgen.
President Bunda van Malawi heeft onlangs verklaard dat
hij de apartheid, het kolonialisme en het imperialisme van
de blanken in Zuid-Afrika, R.liodesë, Angola en Mozambique
graag vergeeft, .want tot voor 20 jaar kenden de blanken
geen andere Afrikanen dan hun huisknechten.' Zij beoor
delen derhalve alle Afrikanen met deze norm. Alles berust
slechts op een misverstand. Daarom moet er een dialoog
komen lussen de zwarte en blanke leiders van Afrika om
een oplossing te vinden voor deze problemen in Afrika.
Scherp hekelde hij die zwarte Afrikaanse leiders die in deze
landen de bevolking oproepen de bush in te trekken ,en van
Afrika een tweede Vietnam willen maken'.
9 Tien blanke studenten van student christian movement
ziin onlangs te Tnrfloop in Noord-Transvaal (Zuid-Ajrika)
gearresteerd omdat, zij hadden deelgenomen aan een gods
dienstoefening met Afrikanen, dwz zwarte studenten. De
blanke studenten kunnen een schikking accepteren door
ruim 150 gulden te betalen. Anders moeten zij voor het
hoge gerechtshof verschijnen omdat zij zonder toestem
ming een gebied dat uitsluitend toegankelijk is voor de ban
toes, waren binnengegaan. De blanke studenten wilden op
deze wijze kenbaar malcen dat zij eensgezind waren met.
hun zwarte medestudenten aan de aparte universiteit van
Tnrfloop. Deze hadden enige tijd daarvoor een demonstratie
georganiseerd omdat de regering van Zuid-Afrika lien ver
boden had lid. te worden van student christian movement,
de christelijke studentenbeweging.
9 Kardinaal Alfrink en pro) E. C. E. A. Schillebeeckx zijn
teruggekeerd uil Rome, waar zij hebben deelgenomen aan
de bisschoppensynode. Hel geven van commentaar liet de
kardinaal over aan prof Schillebeeckx, die zei tevreden te
zijn over de bereikte resultaten. Het was echter jammer
dat bepaalde urgente punten, zoals het priesterprobleem,
niet uitvoerig konden wórden behandeld,
De kardinaal was volgens hem verheugd over de nieuwe
structuur van de verhouding pausbisschoppeu, zodat dezen
meer beslissingen in eigen land kunnen nemen.
Op deze synode is bereikt dat een dergelijke bijeenkomst
iedere twee jaar zal worden gehouden en dat. er een z g per
manente synode zal komen, aangevuld met bisschoppen, die
hun residentie niet in Rome hebben. JDeze synode staat als
liet ware boven de curie', aldus prof Schillebeeclcx op Schip
hol, ,De kerk in Nederland kan nu zijn nieuwe weg inslaan,
maar voordat de nieuwe structuren zijn ingevoerd, zijn er
al twee jaren voorbij. De vernieuwing komt. slechts lang
zaam op gang. Daarbij komt dat de Nederlandse kerk hele
maal niet. zo progressief is als men wel denkt, ivant bui
tenlandse priesters blijken veel meer b v politiek geënga
geerd te zijn dan die in ons land. Voor de derde synode, in
1971, zal de Nederlandse Katholieke Kerk toch reeds vele
vernieuwingen hebben ondergaan'.
van de op vele plaatsen in ons land mo
menteel circulerende film over de studen
tenbezetting van het Maagdenhuis in Am
sterdam. Geen discussie dus ook na die
film, zoals wèl elders, ook in Zeeland. De
soos is geen besloten bijeenkomst, aldus
de verklaring van de overheid, daarom geen
film. En Oosterveld, die zich als adviseur
voor jeugdwerk, voor nieuwe zaken, zoals
een soos, en oudere vormen als jongeren
verenigingen. nauw betrokken voelt bij dit
soort dingen, heeft zich erop geworpen
Er zijn een paar redenen voor: ,In Groede
zijn er bezwaren tegen het sooswezen. Dat
is natuurlijk jammer. Maar daarom is die
zaak van die film niet op de spits gedreven.
We hebben er geen rel van gemaakt. Het is
belangrijker dat het werk daar doorgaat
in plaats van dat direct eventueel onrecht
matige toestanden want dat moeten we
nog uitzoeken aan de kaak worden ge
steld. Ik ben in ieder geval doende met
andere overheidsinstanties om ,de zaak
Groede' door te lichten. En als blijkt dat
we geen toestemming nodig hebben, dan
gaan we die film draaien.'
REVOLUTIE
Oosterveld is de man 'óp de achtergrond.
Hij is slechts adviseur, plaatselijk liggen
de verantwoordelijkheden voor sooswezen,
voor jeugdwerk. Het adviseurschap houdt
voor hem bepaald in, dat hij de jonge men
sen zoveel mogelijk kansen wil geven. Hij
pleit voor ze: ,Ik geloof wel ergens in een
sociaal-culturele revolutie. Je kunt niet blij
ven praten, neem Tilburg, Nijmegen, de
universitaire wereld. De studentenwereld is
in beweging, de werkende jongeren vragen
waar de uitvoering van hun rechten blij
ven, scholieren beginnen zich te roeren.
De jeugd zoekt een eigen identiteit. Ik ge
loof dat de .establishment' nog heel wat
opdonders zal krijgen. Je kunt wel met de
mond progressief zijn, maar als de daad
niet volgt val je bij 'de jongeren door de
mand.'
,Pas sinds de provo's met hun bepaald niet
slechte ideeën kwamen heeft men weer
aandacht voor de jonge mensen gekregen,
voor hun eigen wereld, hun eigen wensen
en inzichten. En we zijn er nog lang niet.
Maar na 1960 is het begonnen, toen kwam
ook pas werkelijk de belangstelling voor
jeugd en ook jeugdwerk. En het is duidelijk
dat er heel zinnige dingen worden gezegd
en gedaan. Het wil toch wel wat zeggen
dat vooral door toedoen van de provo's een
burgemeester Van Hall wordt gewipt. Maar
zoals met alle zaken wordt er wel eens iets
te ver gegaan. Tijdens die bezetting van
het Maagdenhuis: het openbreken van kas
ten, nee, dat was net iets teveel.'
De jonge mensen zoeken dus een eigen iden
titeit in het kader van hun emancipatie.
Hebben ze daar dan een dergelijk georga
niseerd instituut als de streekjeugdiverk-
centrale bjj nodig?
Oosterveld: ,Ik dacht dat de centrale kan
helpen door de behoeften en verlangens te
helpen concretiseren. De vredesmars in
Oostburg bijvoorbeeld kwam dankzij de
centrale. Het waren maar vijftien man,
maar nu is er een werkgroep voor ont
wikkelingssamenwerking. Kijk dat heeft
zin. Dan komen er ook bedenkingen van de
jonge mensen, waarin ze groot gelijk heb
ben. Als ze zich eenmaal wat met dat ont
wikkelingswerk bezighouden dan zeggen ze:
.Die ruimtevaart hoeft niet voor mij. Laten
ze eerst maar eens die rotzooi op de aarde
zelf in orde brengen. Dan komt een engage
ment naar boven, waarvan ze zich mis
schien niet eens zo bewust waren.'
PARTIJEN
Er staat nog wel iets op het programma
van Oosterveld en zijn streekjeugdcentrale.
De centrale was aanvankelijk een hervorm
de zaak en begon klein. Nu is de zaak
sinds enkele maanden interkerkelijk. De
rooms-kathoiieken kwamen er begin dit
jaar bij, de gereformeerden in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen per 1 september. Nu
dekt de centrale heel West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren en een deel van Oost: Hontenisse,
Axel, Sluiskil. Kloosterzande en Hulst (al
les hervormd). ,En verder staat de stich
ting open voor iedereen, ook voor nïet-
verenigde buitenkerkelijken. Graag zelfs,
als je voor meer mensen kunt zorgen, als
je nog meer van dienst kan zijn, des te
beter.' Nu betreft het maar Oosterveld
geeft niet zoveel om .dit soort cijfers
een 12.000 hervormden, idem rooms-katho-
lieken en zo'n 1000 gereformeerden. Dat
zijn de totalen, eenderde daarvan is jeugd.
Taak van de jeugdcentrale is duidelijk:
het gaat om de nette termen .begeleiden,
adviseren, coördineren, stimuleren van het
bestaand jeugdwerk.' En dan natuurlijk het
nieuwe jeugdwerk. Eigen werk van de cen
trale: streekjeugddiensten, kampwerk, trai
ningscursussen voor jeugdleiding. De deel
nemende plaatselijke kerken betalen hun
deel aan de centrale en zijn verantwoor
delijk. Oosterveld is niet ontevreden over
de huidige situatie. Er zijn vrij veel plaat
selijke activiteiten wat jeugdwerk betreft,
tot zo'n zestien jaar. Maar voor zestien
jarigen en ouder is er een duidelijke leemte.
En daaraan wordt nu iets gedaan via
sozen, regionale instuiven. Over de belang
stelling van de zijde der kerken is hij ook
niet ontevreden, ,je kunt zeggen: aan de
ene kant hebben ze te weinig gedaan in
het verleden, aan de andere kant is er nu
toch een goede samenwerking met de cen
trale. Het gaat erom of je 't primair als
taak ziet. Er is vrij veel medewerking nu.
ook al ls het soms passieve, bijvoorbeeld
alleen subsidie en ruimte beschikbaar stel
len. Maar dat is net zo hard nodig als
meeleven, een constructief, kritisch zich
erbij betrokken weten. Dat gebeurt ook
wel 'ns een keer.'
JEUGDFESTIVAL
Oosterveld hoopt de zaak nog wat op breder
vlak te kunnen brengen. Er zijn filmliga
plannen, hij legt relaties met ZVU en met
ie provinciaal toneeladviseur Hij hoopt
ook op relaties met katholieke plattelands
jongeren en voorjaar 1970 komt er een
jeugdfestival. Waarschijnlijk in mei en
even waarschijnlijk in Oostburg. Er wordt
gerekend op zo'n duizend jongeren. Er moet
van alles te doen zijn, expressie, kunst
markt, toneel, goede beat, pop, soul, under
ground. Gewoon wat jonge mensen willen
doen. Op 20 november zullen de eerste
stekken voor dit jeugdfestival worden ge
stoken in Oostburg, op een bijeenkomst
van mensen uit jeugdwerk, van sozen, van
jongerenorganisaties, scholen e.d.
,Het moet iets groots worden. En
écht'.
WILL J. VERKERK
,De jeugd maakt dezelfde emancipa
tie door als de vrouw en haar
emancipatie is nog niet eens voltooid.
Bij de jeugd is duidelijk een andere
mentaliteit aan het groeien. Ze wil
len niet meer meehollen met de wel
vaartsstaat. Ze willen weten waarom
het allemaal zo nodig moet. Soms
vraag ik mezelf ook wel eens af
waarom zou ik niet rustig een pijpje
voor mijn deur roken in plaats van
me uit te sloven voor wat eigen
lijk?
Nou. de jeugd zet dat wat concreter in
daden om. Ze zoeken naar motiveringen,
willen kritisch de zaak bekijken en het niet
zo maar meer geloven. En ze willen onder
zoeken. Neem dat hasjiesj roken. Als ze dat
.zomaar' gaan doen en je hebt altijd
overal meelopers nee, dan hoeft het voor
mij bepaald niet. Maar als jé zulke dingen
gaat verbieden, wordt het.y_e.el ^aptreklfeï
lijker. Zodra iets aérg'élijks legaaf is' ge
beurt het veel minder. Gewoon roken :is
ook gevaarlijk en deelnemen aan het ver
keer, dat is nog veel minder best: 3000
doden per jaar. Om nog maar te zwijgen
over de combinatie verkeer en alcohol. Ik
vraag me af of dat nog niet veel erger
is dan hasj. Maar je mag niet op je
kamertje een .stikkie' roken. Nou, ik lees
in de krant over hasjiesjberichten net zo
goed heen als een ander over verkeersonge
vallen. Je neemt er kennis van en ver
geet het.'
VERBOD
Mosseldijk 3 in Groede. intiem boerenhuis
aan het water, midden in liet vlakke West-
Zeeuws-Vlaamse land is het centrum van
de Stichting Streekjeugdcentrum voor
Zeeuwsch-Vlaanderen. Jeugdwerkleider J.
Oosterveld staat aan het hoofd van deze
stichting. Hij heeft kantoor aan huis, een
rustig plekje om plannen uit te broeden
en mee te denken met wat de jonge men
sen van nu bezighoudt. Dat wil bepaald
niet zeggen dat hij alleen maar meedenkt.
Hij doet er wat aan. Zo ls hij momenteel
bezig met het uitvissen van wat wel en
wat géén besloten bijeenkomst ls. De zaak:
het-, verboet dope burgemeester Everaars van
Groede van dV Maagde'nhuisfilm in .Expe
rimental house soos nihil' ook in Groede,
eind afgelopen week. Geen vertoning daar