Tweede auto extra belasten DROOM VAN NEUTRALITEIT' IN MEI 1940 WREED VERSTOORD KT omor Boeren moeten nü zelf boter eten' Paola Rossi 7 Het koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog II Prof. De Jong: ,Niet achteraf wijs zijn' In de Kalverstraat 42 in Amsterdam CHAUFFEURS WERKEN ZEER LANG IN BER0EPSG0EDERENVERV0ER KONINGIN OP PAD VOOR 5 DECEMBER.... Kidnappers Sophie Duguet schrijven nieuwe dreigbrief WEER TWEE VLIEGTUIGEN GEKAAPT Winnaar no. 75.132 in het Chevron kleurenspel 'SSSIB PROVfNClAlE ZEEUWSE COURANT (ADVERTENTIE) DEN HAAG (GPD .Wanneer de historicus zich voor één gevaar hoeden moet, dan is het, uit het oog te verliezen hoe gemakkelijk het is, achteraf wijs te zijn. Die historicus heeft een dubbele functieener zijds te schetsen hoe feilbare mensen, de toekomst niet kennend, zich in een bepaalde periode gedragen hebben, anderzijds weer te geven wat in die periode de factoren waren die de ontwikkeling bepaald' heb ben'. Dr L. de Jong, directeur van het rijksinstituut voor oorlogsdo cumentatie vraagt speciale aandacht voor deze passage in zijn boek .Neutraal', het tweede in de serie ,Het koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog', dat gisteren door de Staatsuitgeverij en Martinu s Nijhoff is gepubliceerd. Die passage staat ergens achter in het boek, aan het begin van het hoofdstuk ,De boze droom', waarin hij beschrijft hoe de Nederlandse droom van de neutraliteit en het daaruit voortvloeiende optimisme, goedgelovigheid en militair ama teurisme, in schei-ven viel en een duistere nachtmerrie werd, vol schrikbeelden en ellendige pijn. Als historisch feit aldus dr De Jong weet de Nederlander al, voordat hij met het lezen van het boek .Neutraal' begint, dat de nederlaag tegen de Duit sers onvermijdelijk was. Zijn boek wil daar slechts de onvermijdelijkheid van doen inzien. Hij zegt daarover: .Groot is de verleiding om, uitsluitend van het la tere historische inzicht uit, te oordelen over de generaties, die in '39-'40 het Ne derlandse volk vormden en speciaal dan diegenen die op posten van verantwoor delijkheid stonden. Aan die verleiding moet weerstand geboden worden. Het iiistorisch perspectief van waaruit toen geleefd en te goeder trouw gehandeld werd, mag men nooit uit hot oog verlie zen. Wie, als later levende, aan het gebeuren van vroeger louter de maatstaf aanlegt van de voldragen historische kennis, re duceert de geschiedenis tot een reeks van ongerijmdheden en verzuimt veel al, te beseffen dat hij, de later-levende, in zijn eigen tijd opvattingen aanhangt en daden bedrijft die op hun beurt In een toekomst die zich nog ontvouwen moet, gedeeltelijk of zelfs geheel ina dequaat zullen blijken. Elke generatie maakt haar eigen fouten'. Het boek .Neutraal' begint met een por tret van koningin Wilhelmina, haar af komst, haar jeugd, haar opleiding en de wijze waarop zij haar staatstaak meen de te moeten uitoefenen en hoe zij dat slechts gedeeltelijk kon realiseren. Dr De Jong. heeft tweemaal persoon lijk met Wilhelmina over de periode, die hij beschrijft, gesproken. Voorlopig blijkt, in dit eerste portret althans, niet zoveel van die persoonlijke waar neming. Wellicht komt dat meer tot uiting bij se periodi aanvaarde, maar evidente dreiging van de Duitse inval, houdt dr De Jong Tn het gehele boek bezig. In hoeverre was de voorbereiding op een aanval te rijmen met neutraliteit? De historie zou bewij zen dat de verantwoordelijken onder mi nister-president De Geer het niet wis ten. De Geer zelf heeft daar later over gezegd: ,Mijn vurig streven zou zijn, onze neutraliteit naar alle zijden te handhaven.... ik zag dit doel.... wat er achter kon liggen, zag ik niet. Althans niet i anders San in wazige verte. Het werd niet als realiteit verwerkt, veeleer als boze droom terzijde geschoven. ,En niet door hem alleen. De realisten in re- gerings- en diplomatieke dienst, vverd- den niet geloofd en als lastig ervaren. Onze inlichtingendienst was daardoor machteloos liet land tijdig te alarmeren. En daardoor niet alleen, ook door eigen onvermogen want zelfs de verantwoor delijken van de inlichtingendienst leden aan het euvel van het ongeloof in de Duitse boosaardigheid. Dat was ook het geval met de meesten uit de militaire staf. Daardoor werden in de meidagen van 1940 driehonderdduizend militairen met ondeugdelijk materiaal tegenover een supermacht op technisch en or— nisatórisch gebied geplaatst. ,De legerleiding dacht het maanden (tenminste drie) tegenover de Duitsers te kunnen uithouden en daarop waren helaas teveel van de regelingen, die wa ren getroffen, gebaseerd. Men meende nog wel te kunnen improviseren, vanuit bunkers in de omgeving van Amster dam, waar de regering dacht haar in trek te zullen nemen. Particuliere on dernemingen, als Philips en Unilever reageerden scherper en zorgden voor spreiding van directionele bevoegdheden en evacuatie van fabrieksgeheimen en financiën. Wat wist de gemiddelde Ne derlander tenslotte? Voor het overgrote merendeel kwam de Duitse inval in de nacht van de tiende mei als een volsla gen verrassing, als een plotselinge doods angst. .Oorlog in óns land? Daar kon men zich niets bij voorstellen. Daar had men wel eens over gelezen in de ge schiedenisboekjes maar de fantasie ging ADVERTENTIE Vanavond 22.10 uur (NedJ) Tv-fllm over ontwikkelings samenwerking Na de hoofdfilm op het eerste net wordt vanavond een do cumentaire uitgezonden over vier ontwikkelingsprojecten van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers in Kenia. Ruim tachtig jonge Nederlanders werken daar met de bevol king samen aan de opbouw van hot land op gebieden als de koffiecultuur, vakonder wijs, hospitaalbouw, verple ging, gezinshuishoudkunde en zuigelingenzorg. Ook in a.ndere delen van de wereld (West-Afrika, Azië, Zuid- Amerika) leveren Nederland se vrijwilligers een bijdrage aan de ontwikkelings-samen- werlring. Als u na het zien van de film moer wilt weten over vrijwilligerswerk kunt u onderstaande bon gebrui ken voor nadere informatie. Voor uitzending komen in aanmerking jonge mensen die een vak goed beheersen, leeftijd 21-35 jaar. niet zover dat men zich in dat perspec tief waarlijk verdiepen wilde. Daar wekte het ook teveel ang'st voor'. Nie mand had ook eigenlijk duidelijk aan de alarmbel getrokken, noch de pers, noch de radio, noch de kamer, noch de regering. De stemmen van enkelen, als Menno ter Braak, gingen verloren. Zij werden weggemoffeld achter het veili ge idee van de neutraliteit. Wat in '14-'18 was gebeurt zou ook nil weer gebeuren. Maar men kon beter weten en velen wisten ook beter. Maar de angst belette hen de waarheid te aanvaarden en zich degelijk voor te bereiden, hoe dan ook, ofwel door onvoorwaardelijke over gave zonder strijd, of door een verbeten verzet. Men durfde niet te kiezen en alle oplossingen lagen ergens tussen de ze twee extremen in. Het waren halve oplossingen. ,Zo tastte', aldus dr De Jong, ,de doorsnee-Nederlander rond in een duister dat eerst in de schemering van de 10de mei in alle vroegte verras send aan flarden gescheurd zou worden: aan flarden gescheurd door de explosies van de Duitse bommen op vliegvelden in het westen'. Plaats Geboortedatum Gehuwd/ongehuwd oill Opleiding Beroep In gelrankeerde envelop zendon aan: XStichting Nederlandse Vrijwilligers Muzonslraat 30 Den Haag. vindt u Paola Rossi waar het zo goed kiezen is uit de grootste juwelierscollectia van Amsterdam Amsterdam Kalverstraat 42 vlak bij de Dam Uit KBV-enquéte blijkt: Dertig pet meer dan 60 uur; 63 pet meer dan 50 uur DEN HAAG (GPD) In het beroepsgoederenvervoer werkt bij na dertig procent van de chauf feurs méér dan zestig per uur week. Drieënzestig procent werkt meer dan vijftig uur. Dat is geble ken uit een onderzoek dat de be drijfsgroep wegvervoer van de Ka tholieke Bond van Vervoersper- soneel in november van het vorige jaar heeft ingesteld onder alle le den van de bedrijfsgroep. Van de chauffeurs In het toerwagen- en groepsvervoer werkt ruim twaalf procent zestig uur of meer en veertig Tekorten niet uitgesloten Dr De Jong is de eerste, die wil erkennen dat zijn werk histori sche en menselijke tekorten kan hebben. Hij. heeft daarom aan de minister van onderwijs gevraagd aan het slot van de serie een boek te mogen toevoegen, waarin hij een aantal errata herstelt en bo vendien ruimte geeft aan de kri tiek, die nu en in de toekomst wordt gegeven. In de tweede druk van de wetenschappelijke uitga ve van het eerste deel .Voorspel', heeft hij reeds dertien correcties aangebracht. Zijn standpunt over de Keichstag-brand, volgens welk Van der Lubbe als eenling en ver antwoordelijke optrad, wil hij niet herzien. Hij blijft daarvan, on danks recente publikaties van an dere zijde, overtuigd. ,De visie van anderen, kan best een hogere waarde hebben dan de mijne', zo heeft hij verklaard. En voorts: ,M\jn werk is niet definitief, het is een weerslag van hetgeen thans bekend is.' Een oordeel moet men dan ook opschorten totdat de serie compleet is. In 1980! AFGEWEZEN MINNAAR SCHIET ZICHZELF IN DE BUIK EN STICHT BRAND BIJ .SCHOONPAPA' VENLO (GPD) Liefdesverdriet heeft de 22-jarige tekenaar R. J. uit Eindho ven ertoe gebracht om zich in de ouder lijke woning te Venlo met een luchtdruk pistool in de buik te schieten. Bloedend strompelde de tekenaar naar het huis van de heer J. Mulders aan de Euge- niasingel, de vader van zijn ex-geliefde. Daar vertelde hij, aangeschoten te zijn door een jongeman, die hij op heterdaad betrapt had, toen deze kwistig benzine uit een jerrycan sprenkelde. Dat relaas hing hij na zijn behandeling in het Yen- lose ziekenhuis ook de gemeentepolitie op. Spoedig viel de jongeman echter door de mand. Hij gaf toe brand te hebben gesticht in de garage van de heer Mul der, directeur van een in Blerick geves tigde houthandel. Daarbij gingen een Mercedes en een gloednieuwe Austin Glider in de vlammen op, waardoor, de totale schade ƒ30.000 beliep. Ook had de in de liefde teleurgestelde tekenaar suiker in de tank van een van de wa gens van de heer Mulders gestrooid en een bromfiets in het water gegooid. In verband met zijn toestand is R. J. nog niet in verzekerde bewaring gesteld- Eén lijst voor de PPR, PSP en PvdA in Apeldoorn APELDOORN (ANP) De Apeldoorn- se afdeling van de PPR, PSP en PvdA hebben een progressief akkoord bereikt en zullen met een gezamenlijke lijst en een gezamenlijk programma de komen de gemeenteraadsverkiezingen ingaan. Aan de opstelling van het reeds afgeron de programma werd ook medewerking verleend door jongeren-groeperingen van onder meer de FJG, en enkele leden van de CHJO. Het programma zal zo spoedig mogelijk aan de respectievelijke ledenvergadering worden voorgelegd. Tegelijkertijd werd besloten de propaganda voor de komen de gemeenteraadsverkiezingen eveneens gezamenlijk te voeren. Suggestie kamercommissies: DEN HAAG (ANP) In de vas te commissie voor financiën uit de tweede kamer is de suggestie ge daan een extra belasting te heffen op ,de tweede auto'. Er zou voor deze oplossing vrij veel steun be staan in de commissie, vooral wan neer daarmee de motorrijtuigen belasting voor de eerste auto en met name de kleine eerste auto la ger zou kunnen zijn of wanneer de lasten voor het beroepsgoederen vervoer op die manier kunnen worden verlicht. Dit blijkt uit het voorlopig verslag "van de commissie over de voorgenomen wij ziging van de motorrijtuigenbelasting, dat tegelijk is verschenen met verslagen over de wetsontwerpen betreffende de aanpassing van inkomsten- en loonbe lasting, de wijziging van de omzetbe lasting, de verlenging van de tijdelijke verhoging van de vermogensbelasting, over het tarief van de vennootschapsbe lasting en ten aanzien van de alcohol-, bier- en benzine-accijns. Zoals bij voorlopige vers w lijk wordt gewerkt met uitdrukkingen als enige leden', ,vele leden' enz. zonder dat aangegeven wordt tot welke partij zij behoren. Amendering Kamerlid wil botercoorraad te lijf: LEEUWARDEN (GP D) Als iedere boer een kilo boter per week van de fabriek terug kreeg, dan zou dat een verhoging van de boterafzet van 5000 tot 6000 ton per jaar betekenen. De boeren zullen zonder aarzelen zelf een voorbeeld moe ten geven in de boter- consumntïe, zei het tweede-kamerlid Teun (Tolman (ch) maan dagavond op een bij eenkomst van de ge meentelijke CBTB in het, Friese Boetster- zwaag. De heer Tolman zei, dat de boeren zo ver standig moeten zijn om zelf de eerste stap in die richting te doen, voor andere instanties in dezen met blnder.de voorschriften komen. Dat zou een blamage zijn. aldus de heer Tol man. De consument ook hij die het ruim en breed kan betalen weigert boter te eten voor zes gulden per kilo, zo constateerde de heer Tolman. Daar uit zullen de conse quenties getrokken moeten worden voor het boteroverschot. De prijs moet omlaag. Er zullen op korte ter- Het zou daarbij een zaak van wijs beleid zijn als de Friese zui- velcoöperaties de boe ren verplichten tot af name van boter. De coöperaties zullen niet moeten wachten tot er dienaangaande dwang maatregelen worden genomen. De botervoorraden moeten zo snel moge lijk verdwijnen, aldus de heer Tolman, die van de 80 aanwezige boeren uit Opsterland geen tegenspraak ont moette. Hier bekijkt zij een halssnoer bij het magazijn jDe Bijenkorf' in PVDA WIL IN TWENTE EN NOORD-BRABANT UNIVERSITEITEN (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG (GPD) De tweede-ka merfractie van de PvdA zal donderdag by de l>ehandeling van de begroting van onderwijs een amendement Indienen, waarin gepleit wordt voor universitei ten in Twente en Noord-Brabant. De PvdA wil dat nu, behalve over de acht ste medische faculteit in Maastricht, een duidelijke uitspraak wordt gedaan over de beide andere gebieden. Volgens de PvdA-fractie heeft minister Veringa in de memorie van toelichting op zijn begroting de plannen voor Lim burg willen koppelen aan die van Twen te (technische hogeschool) en Noord- Brabant (economische hogeschool Til burg en technische hogeschool Eindho ven). Men vindt het logisch dat thans ook bij de laatste kandidaten kosten voor de voorbereiding op de begroting gereserveerd worden. verschillende leden van mening dat een gelijke verdeling de bestrijding van de inflatie meer ten goede zal komen dan een verdeling 600-300. Een aantal leden noemt reducering van het bedrag van ƒ600 miljoen voor 1970 tot ƒ450 miljoen noodza kelijk. Zo nodig zal via amendering van het wetsontwerp worden getracht dit te bereiken. In het voorlopig verslag over de aan passing van ae belastingtarieven wordt onder meer gesteld, dat een meer gelij ke verdeling van de totale belasting verlaging over de jaren 1970 en 1971 een grotere zekerheid zou geven, dat de weg tot inflatoire financiering in 1970 vol doende kan worden geblokkeerd door verbeterde dekking van de be; dan het geval is bij de voorstellen tot verschuiving van de restitutie van de omzetbelasting samen met de voorge stelde voor 1/3 deel naar 1971 ver schoven verlaging van de loon- en in komstenbelasting. Open datum Van de zijde der commissie wordt er in het verslag op aangedrongen, dat het gedeelte van de correctie, dat op 1971 betrekking heeft, een open datum zal krijgen. Ook wordt in het verslag bepleit, dat de verlaging geheel of vrij wel geheel ten goede zal komen aan inkomens beneden 27.000 a 30.000. In het voorlopig verslag van de kamer commissie over de wijziging van de om zetbelasting wordt onder meer kritiek (releverd op het .uitermate grillig' be- astingbeleid. Uitdrukking wordt gegeven aan de steeds dringender behoefte aan een die per en uitgebreider meerjarenplanning, zowel voor de overheidsuitgaven als voor de overheidsinkomsten. Naast de voor gestelde dekkingsmaatregel op het ter rein van de omzetbelasting zijn er, zo zeggen vele leden in het verslag, ande re aekkingsmiddelen te vinden. In dit verband wijzen zij op zaken als plezier vaartuigen, het tweede huis en de tweede privè-auto als mogelijk belastbare ob jecten. In het verslag wordt akkoord gegaan met een verder uitstel van de teruggaaf regeling op voorraden, .hoezeer ook er kennend de bezwaren aan een dergelij ke maatregel verbonden'. In het verslag worden door vele leden ernstige bezwaren ontwikkeld die zijn verbonden aan de verlenging van de overgangstermijn voor het vrijmaken van omzetbelasting van bedrijfsmiddelen Gevraagd wordt voorts, of de gevolgen voor ljet prijsniveau van deze maatre gelen wel voldoende in de ramingen van de prijzen zijn verwerkt. De sug gestie wordt gedaan tot het achterwe ge laten van de tariefsverhoging voor omzetbelasting van 4 tot 4,5 pet. Dit zal, zo wordt opgemerkt, bij de vaak goedkope artikelen tot afronding leiden. Als budgettaire compensatie voor de gedachte tot het achterwege laten van deze verhoging wordt in het verslag gesuggereerd het vooralsnog niet of niet geheel doorvoeren van de overbrengin; van een aantal artikelen van het 1! procents- naar het vier-procentstarief. In het verslag wordt er voor gepleit het ambtelijk vervaardigd orthopedisch schoeisel alsnog te brengen in de tabel het verlaagde tarief. In liet verslag over de wijziging van de motorrijtuigenbelasting wordt on der meer uiting gegeven aan de zorg met betrekking tot de consequenties van deze verhoging voor het beroeps vervoer. Gevraagd wordt of tegen over deze ongunstige en de inter nationale concurrentiepositie ver slechterende maatregel niet een fa ciliteit kan worden geplaatst. procent meer dan vijftig uur. Van al- Je werknemers, dus chauffeurs en an deren, werkt vijfendertig procent lan ger dan vijftig uur. )e meest gunstige situatie is aange troffen bij de autobusdiensten, waar niemand boven de zestig uur komt en maar zes procent langer werkt dan vijf tig uur per week. Bij Van Gend en Loos •.verkt vijftien procent van de chauf feurs vijftig uur of meer, maar er wordt niet boven de zestig uur ge werkt. Inkomen In het autobusbedrijf wordt een in komen van rond zeshonderd gulden netto verdiend bij een gemiddelde arbeidstijd van 47 uur. Om hetzelfde nettoloon te verdienen maakt de chauffeur in het goederenvervoer vijfenvijftig uur per week. Uit deze enquête blijkt ook dat bij verbetering van de arbeidsvoorwaarden de voorkeur blijft uitgaan naar loons verhoging ondanks het grote aantal overuren. De resultaten van het onderzoek zijn voor de bond aanleiding zijn actie te richten op terugdringing van de on verantwoorde werktijden in het goe derenvervoer en de toerwagensector. De chauffeur in deze sectoren ontleent een belangrijk deel van zijn inkomen aan overwerkprestaties. De oplossing van dit waagstuk moet worden gevonden in een snelle verho ging van de functieionen naar het ni veau van andere takken van ver\ (Van onze correspondent) PARIJS Terwijl het politie onderzoek naar de daders van de kidnapping van de driejarige Sophie Duguet sinds vorige week weer van voren af aan is begonnen, hebben haar ouders gisteren een brief van de kidnappers ontvan gen waarin ze met nieuwe wanda den werden bedreigd. De brief werd uit Duitsland verzonden, waar de daders met hun losgeld van één miljoen frank zich veilig schijnen te voelen. De preciese inhoud van de brief is nog niet bekendgemaakt. Het schijnt echter dat de kidnappers hun daad met politieke motieven pogen te rechtvaardigen. Zij zou den de 37-jarige vader van Sophie nu hebben meegedeeld dat ze zijn dochtertje hadden geschaakt om protest aan te tekenen tegen het groot-kaptitaal dat hij in hun ogen in de Franse landbouw sym boliseert. Welke maatregelen of offers ze nu van deze hereboer, die aan het hoofd staat van een bedrijf van meer dan duizend hec tare, eisen om voor zich zelf en zijn kinderen geen gevaar meer te lopen is, zoals gezegd nog niet onthuld. Wel blijkt uit de brief dat de kidnappers rich weinig zor gen blijken ie maken over dè"Fran se justitie. Het ministerie van jus titie in Parijs deelde van haar kant gisteren juist mee, dat aan een der jongste en bovendien vrou welijke rechters van instructie, de 27-jarige Martine Anzani de ver dere verantwoordelijkheid over ae aasporingen was opgedragen. Beroepsvervoer Staatssecretaris Grapperhaus wordt ge-!, vraagd naar de mogelijkheid om ln de toekomst de datum van ingang van de motorrijtuigenbelasting voor een be paalde wagen te koppelen aan het mo ment. dat zo'n wagen op de weg komt. Geïnformeerd wordt of in de sfeer van de motorrijtuigenbelasting een bijdra ge kan worden geleverd aan de oplos sing van het wrakkenprobleem. Het verslag over de accijns op benzine wijst er met nadruk op, dat de gezamen lijke heffingen op auto's van dien aard r,yn, dat een nog verdergaande belasting ,in beginsel een oversehryding van de grens van het toelaatbare zou beteke- De dood op de weg ÉÉN DODE BIJ BOTSING TUSSEN 15 WAGENS OUDE AMSTEL (ANP) Om streeks zes uur dinsdagavond is op rijks weg 12 (Amsterdam - Utrecht) ter hoog te van de afrit naar Oude Amstel een ernstig verkeersongeluk gebeurd, waar bij één persoon om het leven is geko men. Zeker vijftien personenwagens zijn bij de botsing betrokken. De gehele rij baan is versperd, zodat zich kilometers lange files hebben gevormd. _Op de rijbaan Utrecht - Amsterdam heb ben zich omstreeks zes uur eveneens aanrijdingen voorgedaan, waarbij ove rigens geen slachtoffers zijn gevallen. Ook hier ondervindt het verkeer flinke vertraging. Op de Moerdijkbrug - Rijks weg 16 kampte het verkeer sinds half zes dinsdagavond met aanzienlijke op stoppingen. nadat zich aanrijdingen had den voorgedaan. Ook hier zijn lange fi les 'ontstaan. Ziekenwagens, die enkele gewonden van het ongeluk moesten halen, hadden de grootste moeite om plaats des onheils te bereiken. UFFELTE (ANP) De 24-jarige heer H. Jansen uit Zwartsluis Ss maan dagavond bij een verkeersongeval in Uffeite om het leven gekomen. Met zijn bestelauto kwam hij frontaal in botsing met een vrachtwagen. Vracht auto en bestelwagen kwamen terecht in een sloot langs de weg. Toen men er na geruime tijd in slaagde de heer Jansen uit zijn voertuig te halen, bleek hij te zijn overleden. OUDE PEKELA (ANP) De acht tienjarige motorrijder S. F. L. Schuit uit Oude Pekela is dinsdagmorgen bij een verkeersongeval om het leven ge komen. Bij het oprijden de kruising provinciale weg - Kerklaan in Oude Pekela verleende hij geen voorrang aan een busje. I-lij werd geschept en 1 op slag dood. MEISJE (9) VERMIST meisje Ciena Haring. Oosterparlcstraat 156"' te Am sterdam, dat sinds donderdagmid dag 30 oktober wordt vermist. Signalement: lang ongeveer 1,38 meter, normaal postuur, donker blond stijl haar hangend tot op de schouders. Kleding: Groen vest, rose-groen geruite overgooier, vxiarschijnlijk blauw jack, rood- paarse schoenen, witte lange kou een. Inlichtingen aan: Kinderpoli tie Amsterdam lel. 020-61/466 toe stel S3. KOERS NAAR CUBA MIAMI (RTR) Twee lijnvliegtuigcn, een uit Brazilië en een unt Nicara gua, zyn dinsdag gedwongen naar Cuba te vliegen. Een straalvliegtuig van .Lanica', de na tionale luchtvaartmaatschappij van Ni caragua, was op weg van Managua naar Mexico-Stad, toen de piloot de controletoren van Miami per radio be richtte, dat hij door mannen met vuur wapens was gedwongen koers te zetten naar Cuba. Een woordvoerder van .La nica' deelde mee, dat het ging om twee kapers en dat deze de 23 passagiers heb ben laten uitstappen in Georgetown op een van de Engelse Cayman-eilanden. Een uit Europa komend toestel van de Braziliaanse maatschappij .Varig', met 99 inzittenden is tussen Buenos Aire3 en Santiago eveneens gedwongen naar Cuba te vliegen. De Boeing 7Ö7 kwam vroeg in de avond op de luchthaven van Santiago aan. Aiieen een zwangere vrouw met haar man mochten het toe stel verlaten. De andere passagiers hie ven aan boord, na te hebben bijgetankt vertrok het vliegtuig naar Havana. Tijdens de landing in Santiago was de Boeing door politie omsingeld. Niemand werd tot het vliegtuig toegelaten. Er waren vijf kapers, onder wie een vrouw. Kerkelijke mutaties NED. HERV. KERK Beroepen te Haaftan en te Moerkapellet G. Poet, kandidaat te Hilversum; Be roepen te Amersfoort: G. C. Vijzelaar te Veenendaal (buitengewone wijkge- meente ln wording): Beroepen te Aal burg: L. Blok te Ridderkerk; Beroepen te Zwaagwesteande: A. J. Bijl te Twisk; Beroepen te Leimuiden: J. H. de Vree te Sleeuwyk die bedankte voor Nieuw- Vennep. Aangenomen naar Rijnsaterwoude (in combinatie met pastorale opdracht te Boskoop) T. H. Oostenbrug, ziekenhuis- predikant te Rotterdam, die bedankte voor Bedum en Beusihem: Aangeno men naar Oudshoorn N. J. M. Hoo- gendijk te Winterswijk. Bedankt voor 's-Hertogenbosch: J. Wal stra te Jorwerd ca.; Bedankt voor Rot terdam-Zuid: dr B. W. Steenbeek te Nunspeet; Bedankt voor Goudzwaard: A. J. Mulder te Nieuwer ter Aa. Be dankt voor Maartensdijk: J. W. van der Heide te Wieringerwerf. Bedankt voor Ermelo: J. Noordmans te Tjamsweer; Bedankt voor Alblasserdam J. T. W. Quak te Koudekerk aan de Rijn. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Grootegast: H. Willems, industriepredikant voor Overijssel le Hengelo; Beroepen te Elim: R. Ver haar, kandidaat te Amsterdam; Beroe- i te Den Ham (Overijssel): C. van :men te Werkendam; Beroepen te Gro- ningen-Noordoost: B. Scholten te Amers foort; Beroepbaarstellingen: kandidaat W. J. Wijk, per adres psychiatrische zieken huis te Veldwijk te Ermelo (na 15 januari aanstaande: Bredeweg 39 lis te Amsterdam-Oost) is na volbrachte sta ge beroepbaar. De classis 's-( Verburg, i0__ te Rijswijk, die na volbrachteD_ (met ingang van 1 januari as.) beroep baar is. Hij is nu reeds bereid zondags de kerken te dienen. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen te Haarlem: J. Strating te Hattum;. Aangenomen naar IJselmuiden (buiten verband): K. H. de Groot te Winters wijk. Bedankt voor Amstelveen: B. van Riet i-Slikkerveer. (ADVERTENTIE) f 500,- de Heer W. Bosman Baambrugge Tank bij Chevron $^|£lj8 «n win zo'n prijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 7