Tweede auto
extra belasten
DROOM VAN NEUTRALITEIT' IN
MEI 1940 WREED VERSTOORD
KT
omor
Boeren moeten nü
zelf boter eten'
Paola Rossi
7
Het koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog II
Prof. De Jong: ,Niet achteraf wijs zijn'
In de Kalverstraat 42 in Amsterdam
CHAUFFEURS WERKEN ZEER LANG
IN BER0EPSG0EDERENVERV0ER
KONINGIN OP PAD VOOR 5 DECEMBER....
Kidnappers Sophie
Duguet schrijven
nieuwe dreigbrief
WEER TWEE
VLIEGTUIGEN
GEKAAPT
Winnaar
no. 75.132
in het
Chevron
kleurenspel
'SSSIB
PROVfNClAlE ZEEUWSE COURANT
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG (GPD .Wanneer de historicus zich voor één gevaar
hoeden moet, dan is het, uit het oog te verliezen hoe gemakkelijk het
is, achteraf wijs te zijn. Die historicus heeft een dubbele functieener
zijds te schetsen hoe feilbare mensen, de toekomst niet kennend, zich
in een bepaalde periode gedragen hebben, anderzijds weer te geven
wat in die periode de factoren waren die de ontwikkeling bepaald' heb
ben'. Dr L. de Jong, directeur van het rijksinstituut voor oorlogsdo
cumentatie vraagt speciale aandacht voor deze passage in zijn boek
.Neutraal', het tweede in de serie ,Het koninkrijk der Nederlanden
in de tweede wereldoorlog', dat gisteren door de Staatsuitgeverij en
Martinu s Nijhoff is gepubliceerd. Die passage staat ergens achter in
het boek, aan het begin van het hoofdstuk ,De boze droom', waarin
hij beschrijft hoe de Nederlandse droom van de neutraliteit en het
daaruit voortvloeiende optimisme, goedgelovigheid en militair ama
teurisme, in schei-ven viel en een duistere nachtmerrie werd, vol
schrikbeelden en ellendige pijn.
Als historisch feit aldus dr De Jong
weet de Nederlander al, voordat hij
met het lezen van het boek .Neutraal'
begint, dat de nederlaag tegen de Duit
sers onvermijdelijk was. Zijn boek wil
daar slechts de onvermijdelijkheid van
doen inzien. Hij zegt daarover: .Groot is
de verleiding om, uitsluitend van het la
tere historische inzicht uit, te oordelen
over de generaties, die in '39-'40 het Ne
derlandse volk vormden en speciaal dan
diegenen die op posten van verantwoor
delijkheid stonden. Aan die verleiding
moet weerstand geboden worden. Het
iiistorisch perspectief van waaruit toen
geleefd en te goeder trouw gehandeld
werd, mag men nooit uit hot oog verlie
zen.
Wie, als later levende, aan het gebeuren
van vroeger louter de maatstaf aanlegt
van de voldragen historische kennis, re
duceert de geschiedenis tot een reeks
van ongerijmdheden en verzuimt veel
al, te beseffen dat hij, de later-levende,
in zijn eigen tijd opvattingen aanhangt
en daden bedrijft die op hun beurt In
een toekomst die zich nog ontvouwen
moet, gedeeltelijk of zelfs geheel ina
dequaat zullen blijken. Elke generatie
maakt haar eigen fouten'.
Het boek .Neutraal' begint met een por
tret van koningin Wilhelmina, haar af
komst, haar jeugd, haar opleiding en de
wijze waarop zij haar staatstaak meen
de te moeten uitoefenen en hoe zij dat
slechts gedeeltelijk kon realiseren.
Dr De Jong. heeft tweemaal persoon
lijk met Wilhelmina over de periode,
die hij beschrijft, gesproken. Voorlopig
blijkt, in dit eerste portret althans,
niet zoveel van die persoonlijke waar
neming. Wellicht komt dat meer tot
uiting bij
se periodi
aanvaarde, maar evidente dreiging van
de Duitse inval, houdt dr De Jong Tn het
gehele boek bezig. In hoeverre was de
voorbereiding op een aanval te rijmen
met neutraliteit? De historie zou bewij
zen dat de verantwoordelijken onder mi
nister-president De Geer het niet wis
ten. De Geer zelf heeft daar later over
gezegd: ,Mijn vurig streven zou zijn,
onze neutraliteit naar alle zijden te
handhaven.... ik zag dit doel.... wat er
achter kon liggen, zag ik niet. Althans
niet i anders San in wazige verte. Het
werd niet als realiteit verwerkt, veeleer
als boze droom terzijde geschoven. ,En
niet door hem alleen. De realisten in re-
gerings- en diplomatieke dienst, vverd-
den niet geloofd en als lastig ervaren.
Onze inlichtingendienst was daardoor
machteloos liet land tijdig te alarmeren.
En daardoor niet alleen, ook door eigen
onvermogen want zelfs de verantwoor
delijken van de inlichtingendienst leden
aan het euvel van het ongeloof in de
Duitse boosaardigheid. Dat was ook het
geval met de meesten uit de militaire
staf. Daardoor werden in de meidagen
van 1940 driehonderdduizend militairen
met ondeugdelijk materiaal tegenover
een supermacht op technisch en or—
nisatórisch gebied geplaatst.
,De legerleiding dacht het maanden
(tenminste drie) tegenover de Duitsers
te kunnen uithouden en daarop waren
helaas teveel van de regelingen, die wa
ren getroffen, gebaseerd. Men meende
nog wel te kunnen improviseren, vanuit
bunkers in de omgeving van Amster
dam, waar de regering dacht haar in
trek te zullen nemen. Particuliere on
dernemingen, als Philips en Unilever
reageerden scherper en zorgden voor
spreiding van directionele bevoegdheden
en evacuatie van fabrieksgeheimen en
financiën. Wat wist de gemiddelde Ne
derlander tenslotte? Voor het overgrote
merendeel kwam de Duitse inval in de
nacht van de tiende mei als een volsla
gen verrassing, als een plotselinge doods
angst. .Oorlog in óns land? Daar kon
men zich niets bij voorstellen. Daar
had men wel eens over gelezen in de ge
schiedenisboekjes maar de fantasie ging
ADVERTENTIE
Vanavond
22.10 uur (NedJ)
Tv-fllm over
ontwikkelings
samenwerking
Na de hoofdfilm op het eerste
net wordt vanavond een do
cumentaire uitgezonden over
vier ontwikkelingsprojecten
van de Stichting Nederlandse
Vrijwilligers in Kenia. Ruim
tachtig jonge Nederlanders
werken daar met de bevol
king samen aan de opbouw
van hot land op gebieden als
de koffiecultuur, vakonder
wijs, hospitaalbouw, verple
ging, gezinshuishoudkunde
en zuigelingenzorg. Ook in
a.ndere delen van de wereld
(West-Afrika, Azië, Zuid-
Amerika) leveren Nederland
se vrijwilligers een bijdrage
aan de ontwikkelings-samen-
werlring. Als u na het zien
van de film moer wilt weten
over vrijwilligerswerk kunt
u onderstaande bon gebrui
ken voor nadere informatie.
Voor uitzending komen in
aanmerking jonge mensen
die een vak goed beheersen,
leeftijd 21-35 jaar.
niet zover dat men zich in dat perspec
tief waarlijk verdiepen wilde. Daar
wekte het ook teveel ang'st voor'. Nie
mand had ook eigenlijk duidelijk aan
de alarmbel getrokken, noch de pers,
noch de radio, noch de kamer, noch de
regering. De stemmen van enkelen, als
Menno ter Braak, gingen verloren. Zij
werden weggemoffeld achter het veili
ge idee van de neutraliteit. Wat in
'14-'18 was gebeurt zou ook nil weer
gebeuren. Maar men kon beter weten
en velen wisten ook beter. Maar de angst
belette hen de waarheid te aanvaarden
en zich degelijk voor te bereiden, hoe dan
ook, ofwel door onvoorwaardelijke over
gave zonder strijd, of door een verbeten
verzet. Men durfde niet te kiezen en
alle oplossingen lagen ergens tussen de
ze twee extremen in. Het waren halve
oplossingen. ,Zo tastte', aldus dr De
Jong, ,de doorsnee-Nederlander rond in
een duister dat eerst in de schemering
van de 10de mei in alle vroegte verras
send aan flarden gescheurd zou worden:
aan flarden gescheurd door de explosies
van de Duitse bommen op vliegvelden
in het westen'.
Plaats
Geboortedatum
Gehuwd/ongehuwd oill
Opleiding
Beroep
In gelrankeerde envelop zendon
aan:
XStichting Nederlandse
Vrijwilligers
Muzonslraat 30 Den Haag.
vindt u Paola Rossi waar het
zo goed kiezen is uit de
grootste juwelierscollectia
van Amsterdam
Amsterdam Kalverstraat 42
vlak bij de Dam
Uit KBV-enquéte blijkt:
Dertig pet meer dan
60 uur; 63 pet meer
dan 50 uur
DEN HAAG (GPD) In het
beroepsgoederenvervoer werkt bij
na dertig procent van de chauf
feurs méér dan zestig per uur
week. Drieënzestig procent werkt
meer dan vijftig uur. Dat is geble
ken uit een onderzoek dat de be
drijfsgroep wegvervoer van de Ka
tholieke Bond van Vervoersper-
soneel in november van het vorige
jaar heeft ingesteld onder alle le
den van de bedrijfsgroep.
Van de chauffeurs In het toerwagen-
en groepsvervoer werkt ruim twaalf
procent zestig uur of meer en veertig
Tekorten niet
uitgesloten
Dr De Jong is de eerste, die wil
erkennen dat zijn werk histori
sche en menselijke tekorten kan
hebben. Hij. heeft daarom aan de
minister van onderwijs gevraagd
aan het slot van de serie een boek
te mogen toevoegen, waarin hij
een aantal errata herstelt en bo
vendien ruimte geeft aan de kri
tiek, die nu en in de toekomst
wordt gegeven. In de tweede druk
van de wetenschappelijke uitga
ve van het eerste deel .Voorspel',
heeft hij reeds dertien correcties
aangebracht. Zijn standpunt over
de Keichstag-brand, volgens welk
Van der Lubbe als eenling en ver
antwoordelijke optrad, wil hij niet
herzien. Hij blijft daarvan, on
danks recente publikaties van an
dere zijde, overtuigd. ,De visie van
anderen, kan best een hogere
waarde hebben dan de mijne', zo
heeft hij verklaard. En voorts:
,M\jn werk is niet definitief, het
is een weerslag van hetgeen
thans bekend is.' Een oordeel moet
men dan ook opschorten totdat de
serie compleet is. In 1980!
AFGEWEZEN MINNAAR
SCHIET ZICHZELF IN
DE BUIK EN STICHT
BRAND BIJ .SCHOONPAPA'
VENLO (GPD) Liefdesverdriet heeft
de 22-jarige tekenaar R. J. uit Eindho
ven ertoe gebracht om zich in de ouder
lijke woning te Venlo met een luchtdruk
pistool in de buik te schieten. Bloedend
strompelde de tekenaar naar het huis
van de heer J. Mulders aan de Euge-
niasingel, de vader van zijn ex-geliefde.
Daar vertelde hij, aangeschoten te zijn
door een jongeman, die hij op heterdaad
betrapt had, toen deze kwistig benzine
uit een jerrycan sprenkelde. Dat relaas
hing hij na zijn behandeling in het Yen-
lose ziekenhuis ook de gemeentepolitie
op.
Spoedig viel de jongeman echter door
de mand. Hij gaf toe brand te hebben
gesticht in de garage van de heer Mul
der, directeur van een in Blerick geves
tigde houthandel. Daarbij gingen een
Mercedes en een gloednieuwe Austin
Glider in de vlammen op, waardoor, de
totale schade ƒ30.000 beliep. Ook had
de in de liefde teleurgestelde tekenaar
suiker in de tank van een van de wa
gens van de heer Mulders gestrooid en
een bromfiets in het water gegooid. In
verband met zijn toestand is R. J. nog
niet in verzekerde bewaring gesteld-
Eén lijst voor de
PPR, PSP en PvdA
in Apeldoorn
APELDOORN (ANP) De Apeldoorn-
se afdeling van de PPR, PSP en PvdA
hebben een progressief akkoord bereikt
en zullen met een gezamenlijke lijst en
een gezamenlijk programma de komen
de gemeenteraadsverkiezingen ingaan.
Aan de opstelling van het reeds afgeron
de programma werd ook medewerking
verleend door jongeren-groeperingen van
onder meer de FJG, en enkele leden
van de CHJO.
Het programma zal zo spoedig mogelijk
aan de respectievelijke ledenvergadering
worden voorgelegd. Tegelijkertijd werd
besloten de propaganda voor de komen
de gemeenteraadsverkiezingen eveneens
gezamenlijk te voeren.
Suggestie kamercommissies:
DEN HAAG (ANP) In de vas
te commissie voor financiën uit de
tweede kamer is de suggestie ge
daan een extra belasting te heffen
op ,de tweede auto'. Er zou voor
deze oplossing vrij veel steun be
staan in de commissie, vooral wan
neer daarmee de motorrijtuigen
belasting voor de eerste auto en
met name de kleine eerste auto la
ger zou kunnen zijn of wanneer de
lasten voor het beroepsgoederen
vervoer op die manier kunnen
worden verlicht.
Dit blijkt uit het voorlopig verslag "van
de commissie over de voorgenomen wij
ziging van de motorrijtuigenbelasting,
dat tegelijk is verschenen met verslagen
over de wetsontwerpen betreffende de
aanpassing van inkomsten- en loonbe
lasting, de wijziging van de omzetbe
lasting, de verlenging van de tijdelijke
verhoging van de vermogensbelasting,
over het tarief van de vennootschapsbe
lasting en ten aanzien van de alcohol-,
bier- en benzine-accijns.
Zoals bij voorlopige vers w
lijk wordt gewerkt met uitdrukkingen
als enige leden', ,vele leden' enz. zonder
dat aangegeven wordt tot welke partij
zij behoren.
Amendering
Kamerlid wil botercoorraad te lijf:
LEEUWARDEN (GP
D) Als iedere boer
een kilo boter per
week van de fabriek
terug kreeg, dan zou
dat een verhoging van
de boterafzet van 5000
tot 6000 ton per jaar
betekenen. De boeren
zullen zonder aarzelen
zelf een voorbeeld moe
ten geven in de boter-
consumntïe, zei het
tweede-kamerlid Teun
(Tolman (ch) maan
dagavond op een bij
eenkomst van de ge
meentelijke CBTB in
het, Friese Boetster-
zwaag.
De heer Tolman zei,
dat de boeren zo ver
standig moeten zijn om
zelf de eerste stap in
die richting te doen,
voor andere instanties
in dezen met blnder.de
voorschriften komen.
Dat zou een blamage
zijn. aldus de heer Tol
man.
De consument ook
hij die het ruim en
breed kan betalen
weigert boter te eten
voor zes gulden per
kilo, zo constateerde
de heer Tolman. Daar
uit zullen de conse
quenties getrokken
moeten worden voor
het boteroverschot. De
prijs moet omlaag. Er
zullen op korte ter-
Het zou daarbij een
zaak van wijs beleid
zijn als de Friese zui-
velcoöperaties de boe
ren verplichten tot af
name van boter. De
coöperaties zullen niet
moeten wachten tot er
dienaangaande dwang
maatregelen worden
genomen.
De botervoorraden
moeten zo snel moge
lijk verdwijnen, aldus
de heer Tolman, die
van de 80 aanwezige
boeren uit Opsterland
geen tegenspraak ont
moette.
Hier bekijkt zij een halssnoer bij
het magazijn jDe Bijenkorf' in
PVDA WIL IN TWENTE
EN NOORD-BRABANT
UNIVERSITEITEN
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG (GPD) De tweede-ka
merfractie van de PvdA zal donderdag
by de l>ehandeling van de begroting van
onderwijs een amendement Indienen,
waarin gepleit wordt voor universitei
ten in Twente en Noord-Brabant. De
PvdA wil dat nu, behalve over de acht
ste medische faculteit in Maastricht,
een duidelijke uitspraak wordt gedaan
over de beide andere gebieden.
Volgens de PvdA-fractie heeft minister
Veringa in de memorie van toelichting
op zijn begroting de plannen voor Lim
burg willen koppelen aan die van Twen
te (technische hogeschool) en Noord-
Brabant (economische hogeschool Til
burg en technische hogeschool Eindho
ven). Men vindt het logisch dat thans
ook bij de laatste kandidaten kosten
voor de voorbereiding op de begroting
gereserveerd worden.
verschillende leden van mening dat
een gelijke verdeling de bestrijding
van de inflatie meer ten goede zal
komen dan een verdeling 600-300.
Een aantal leden noemt reducering
van het bedrag van ƒ600 miljoen
voor 1970 tot ƒ450 miljoen noodza
kelijk. Zo nodig zal via amendering
van het wetsontwerp worden getracht
dit te bereiken.
In het voorlopig verslag over de aan
passing van ae belastingtarieven wordt
onder meer gesteld, dat een meer gelij
ke verdeling van de totale belasting
verlaging over de jaren 1970 en 1971 een
grotere zekerheid zou geven, dat de weg
tot inflatoire financiering in 1970 vol
doende kan worden geblokkeerd door
verbeterde dekking van de be;
dan het geval is bij de voorstellen tot
verschuiving van de restitutie van de
omzetbelasting samen met de voorge
stelde voor 1/3 deel naar 1971 ver
schoven verlaging van de loon- en in
komstenbelasting.
Open datum
Van de zijde der commissie wordt er
in het verslag op aangedrongen, dat
het gedeelte van de correctie, dat op
1971 betrekking heeft, een open datum
zal krijgen. Ook wordt in het verslag
bepleit, dat de verlaging geheel of vrij
wel geheel ten goede zal komen aan
inkomens beneden 27.000 a 30.000.
In het voorlopig verslag van de kamer
commissie over de wijziging van de om
zetbelasting wordt onder meer kritiek
(releverd op het .uitermate grillig' be-
astingbeleid.
Uitdrukking wordt gegeven aan de
steeds dringender behoefte aan een die
per en uitgebreider meerjarenplanning,
zowel voor de overheidsuitgaven als voor
de overheidsinkomsten. Naast de voor
gestelde dekkingsmaatregel op het ter
rein van de omzetbelasting zijn er, zo
zeggen vele leden in het verslag, ande
re aekkingsmiddelen te vinden. In dit
verband wijzen zij op zaken als plezier
vaartuigen, het tweede huis en de tweede
privè-auto als mogelijk belastbare ob
jecten.
In het verslag wordt akkoord gegaan
met een verder uitstel van de teruggaaf
regeling op voorraden, .hoezeer ook er
kennend de bezwaren aan een dergelij
ke maatregel verbonden'.
In het verslag worden door vele leden
ernstige bezwaren ontwikkeld die zijn
verbonden aan de verlenging van de
overgangstermijn voor het vrijmaken
van omzetbelasting van bedrijfsmiddelen
Gevraagd wordt voorts, of de gevolgen
voor ljet prijsniveau van deze maatre
gelen wel voldoende in de ramingen
van de prijzen zijn verwerkt. De sug
gestie wordt gedaan tot het achterwe
ge laten van de tariefsverhoging voor
omzetbelasting van 4 tot 4,5 pet. Dit
zal, zo wordt opgemerkt, bij de vaak
goedkope artikelen tot afronding leiden.
Als budgettaire compensatie voor de
gedachte tot het achterwege laten van
deze verhoging wordt in het verslag
gesuggereerd het vooralsnog niet of niet
geheel doorvoeren van de overbrengin;
van een aantal artikelen van het 1!
procents- naar het vier-procentstarief.
In het verslag wordt er voor gepleit
het ambtelijk vervaardigd orthopedisch
schoeisel alsnog te brengen in de tabel
het verlaagde tarief.
In liet verslag over de wijziging van
de motorrijtuigenbelasting wordt on
der meer uiting gegeven aan de zorg
met betrekking tot de consequenties
van deze verhoging voor het beroeps
vervoer. Gevraagd wordt of tegen
over deze ongunstige en de inter
nationale concurrentiepositie ver
slechterende maatregel niet een fa
ciliteit kan worden geplaatst.
procent meer dan vijftig uur. Van al-
Je werknemers, dus chauffeurs en an
deren, werkt vijfendertig procent lan
ger dan vijftig uur.
)e meest gunstige situatie is aange
troffen bij de autobusdiensten, waar
niemand boven de zestig uur komt en
maar zes procent langer werkt dan vijf
tig uur per week. Bij Van Gend en Loos
•.verkt vijftien procent van de chauf
feurs vijftig uur of meer, maar er
wordt niet boven de zestig uur ge
werkt.
Inkomen
In het autobusbedrijf wordt een in
komen van rond zeshonderd gulden
netto verdiend bij een gemiddelde
arbeidstijd van 47 uur. Om hetzelfde
nettoloon te verdienen maakt de
chauffeur in het goederenvervoer
vijfenvijftig uur per week.
Uit deze enquête blijkt ook dat bij
verbetering van de arbeidsvoorwaarden
de voorkeur blijft uitgaan naar loons
verhoging ondanks het grote aantal
overuren.
De resultaten van het onderzoek zijn
voor de bond aanleiding zijn actie te
richten op terugdringing van de on
verantwoorde werktijden in het goe
derenvervoer en de toerwagensector. De
chauffeur in deze sectoren ontleent een
belangrijk deel van zijn inkomen aan
overwerkprestaties.
De oplossing van dit waagstuk moet
worden gevonden in een snelle verho
ging van de functieionen naar het ni
veau van andere takken van ver\
(Van onze correspondent)
PARIJS Terwijl het politie
onderzoek naar de daders van de
kidnapping van de driejarige
Sophie Duguet sinds vorige week
weer van voren af aan is begonnen,
hebben haar ouders gisteren een
brief van de kidnappers ontvan
gen waarin ze met nieuwe wanda
den werden bedreigd. De brief
werd uit Duitsland verzonden,
waar de daders met hun losgeld
van één miljoen frank zich veilig
schijnen te voelen.
De preciese inhoud van de brief
is nog niet bekendgemaakt. Het
schijnt echter dat de kidnappers
hun daad met politieke motieven
pogen te rechtvaardigen. Zij zou
den de 37-jarige vader van Sophie
nu hebben meegedeeld dat ze zijn
dochtertje hadden geschaakt om
protest aan te tekenen tegen het
groot-kaptitaal dat hij in hun
ogen in de Franse landbouw sym
boliseert. Welke maatregelen of
offers ze nu van deze hereboer,
die aan het hoofd staat van een
bedrijf van meer dan duizend hec
tare, eisen om voor zich zelf en
zijn kinderen geen gevaar meer te
lopen is, zoals gezegd nog niet
onthuld. Wel blijkt uit de brief
dat de kidnappers rich weinig zor
gen blijken ie maken over dè"Fran
se justitie. Het ministerie van jus
titie in Parijs deelde van haar
kant gisteren juist mee, dat aan
een der jongste en bovendien vrou
welijke rechters van instructie, de
27-jarige Martine Anzani de ver
dere verantwoordelijkheid over ae
aasporingen was opgedragen.
Beroepsvervoer
Staatssecretaris Grapperhaus wordt ge-!,
vraagd naar de mogelijkheid om ln de
toekomst de datum van ingang van
de motorrijtuigenbelasting voor een be
paalde wagen te koppelen aan het mo
ment. dat zo'n wagen op de weg komt.
Geïnformeerd wordt of in de sfeer van
de motorrijtuigenbelasting een bijdra
ge kan worden geleverd aan de oplos
sing van het wrakkenprobleem.
Het verslag over de accijns op benzine
wijst er met nadruk op, dat de gezamen
lijke heffingen op auto's van dien aard
r,yn, dat een nog verdergaande belasting
,in beginsel een oversehryding van de
grens van het toelaatbare zou beteke-
De dood op de weg
ÉÉN DODE BIJ
BOTSING TUSSEN
15 WAGENS
OUDE AMSTEL (ANP) Om
streeks zes uur dinsdagavond is op rijks
weg 12 (Amsterdam - Utrecht) ter hoog
te van de afrit naar Oude Amstel een
ernstig verkeersongeluk gebeurd, waar
bij één persoon om het leven is geko
men. Zeker vijftien personenwagens zijn
bij de botsing betrokken. De gehele rij
baan is versperd, zodat zich kilometers
lange files hebben gevormd.
_Op de rijbaan Utrecht - Amsterdam heb
ben zich omstreeks zes uur eveneens
aanrijdingen voorgedaan, waarbij ove
rigens geen slachtoffers zijn gevallen.
Ook hier ondervindt het verkeer flinke
vertraging. Op de Moerdijkbrug - Rijks
weg 16 kampte het verkeer sinds half
zes dinsdagavond met aanzienlijke op
stoppingen. nadat zich aanrijdingen had
den voorgedaan. Ook hier zijn lange fi
les 'ontstaan. Ziekenwagens, die enkele
gewonden van het ongeluk moesten
halen, hadden de grootste moeite om
plaats des onheils te bereiken.
UFFELTE (ANP) De 24-jarige
heer H. Jansen uit Zwartsluis Ss maan
dagavond bij een verkeersongeval in
Uffeite om het leven gekomen. Met
zijn bestelauto kwam hij frontaal in
botsing met een vrachtwagen. Vracht
auto en bestelwagen kwamen terecht
in een sloot langs de weg. Toen men
er na geruime tijd in slaagde de heer
Jansen uit zijn voertuig te halen, bleek
hij te zijn overleden.
OUDE PEKELA (ANP) De acht
tienjarige motorrijder S. F. L. Schuit
uit Oude Pekela is dinsdagmorgen bij
een verkeersongeval om het leven ge
komen. Bij het oprijden de kruising
provinciale weg - Kerklaan in Oude
Pekela verleende hij geen voorrang aan
een busje. I-lij werd geschept en 1
op slag dood.
MEISJE (9)
VERMIST
meisje Ciena Haring.
Oosterparlcstraat 156"' te Am
sterdam, dat sinds donderdagmid
dag 30 oktober wordt vermist.
Signalement: lang ongeveer 1,38
meter, normaal postuur, donker
blond stijl haar hangend tot op de
schouders. Kleding: Groen vest,
rose-groen geruite overgooier,
vxiarschijnlijk blauw jack, rood-
paarse schoenen, witte lange kou
een. Inlichtingen aan: Kinderpoli
tie Amsterdam lel. 020-61/466 toe
stel S3.
KOERS NAAR CUBA
MIAMI (RTR) Twee lijnvliegtuigcn,
een uit Brazilië en een unt Nicara
gua, zyn dinsdag gedwongen naar Cuba
te vliegen.
Een straalvliegtuig van .Lanica', de na
tionale luchtvaartmaatschappij van Ni
caragua, was op weg van Managua
naar Mexico-Stad, toen de piloot de
controletoren van Miami per radio be
richtte, dat hij door mannen met vuur
wapens was gedwongen koers te zetten
naar Cuba. Een woordvoerder van .La
nica' deelde mee, dat het ging om twee
kapers en dat deze de 23 passagiers heb
ben laten uitstappen in Georgetown op
een van de Engelse Cayman-eilanden.
Een uit Europa komend toestel van de
Braziliaanse maatschappij .Varig', met
99 inzittenden is tussen Buenos Aire3
en Santiago eveneens gedwongen naar
Cuba te vliegen. De Boeing 7Ö7 kwam
vroeg in de avond op de luchthaven van
Santiago aan. Aiieen een zwangere
vrouw met haar man mochten het toe
stel verlaten. De andere passagiers hie
ven aan boord, na te hebben bijgetankt
vertrok het vliegtuig naar Havana.
Tijdens de landing in Santiago was de
Boeing door politie omsingeld. Niemand
werd tot het vliegtuig toegelaten. Er
waren vijf kapers, onder wie een vrouw.
Kerkelijke mutaties
NED. HERV. KERK
Beroepen te Haaftan en te Moerkapellet
G. Poet, kandidaat te Hilversum; Be
roepen te Amersfoort: G. C. Vijzelaar
te Veenendaal (buitengewone wijkge-
meente ln wording): Beroepen te Aal
burg: L. Blok te Ridderkerk; Beroepen te
Zwaagwesteande: A. J. Bijl te Twisk;
Beroepen te Leimuiden: J. H. de Vree
te Sleeuwyk die bedankte voor Nieuw-
Vennep.
Aangenomen naar Rijnsaterwoude (in
combinatie met pastorale opdracht te
Boskoop) T. H. Oostenbrug, ziekenhuis-
predikant te Rotterdam, die bedankte
voor Bedum en Beusihem: Aangeno
men naar Oudshoorn N. J. M. Hoo-
gendijk te Winterswijk.
Bedankt voor 's-Hertogenbosch: J. Wal
stra te Jorwerd ca.; Bedankt voor Rot
terdam-Zuid: dr B. W. Steenbeek te
Nunspeet; Bedankt voor Goudzwaard:
A. J. Mulder te Nieuwer ter Aa. Be
dankt voor Maartensdijk: J. W. van der
Heide te Wieringerwerf. Bedankt voor
Ermelo: J. Noordmans te Tjamsweer;
Bedankt voor Alblasserdam J. T. W.
Quak te Koudekerk aan de Rijn.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Grootegast: H. Willems,
industriepredikant voor Overijssel le
Hengelo; Beroepen te Elim: R. Ver
haar, kandidaat te Amsterdam; Beroe-
i te Den Ham (Overijssel): C. van
:men te Werkendam; Beroepen te Gro-
ningen-Noordoost: B. Scholten te Amers
foort;
Beroepbaarstellingen: kandidaat W. J.
Wijk, per adres psychiatrische zieken
huis te Veldwijk te Ermelo (na 15
januari aanstaande: Bredeweg 39 lis te
Amsterdam-Oost) is na volbrachte sta
ge beroepbaar.
De classis 's-(
Verburg, i0__
te Rijswijk, die na volbrachteD_
(met ingang van 1 januari as.) beroep
baar is. Hij is nu reeds bereid zondags
de kerken te dienen.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen te Haarlem: J. Strating te
Hattum;.
Aangenomen naar IJselmuiden (buiten
verband): K. H. de Groot te Winters
wijk.
Bedankt voor Amstelveen: B. van Riet
i-Slikkerveer.
(ADVERTENTIE)
f 500,-
de Heer W. Bosman
Baambrugge
Tank bij Chevron $^|£lj8
«n win zo'n prijs.