Avro's Televizier, poging tot een
nieuwsshow voor ,het grote publiek'
Restauratievondsten
in het Markiezenhof
Wathebje
aan een dure
automobiel...
...als er geen
Mercedes-service
achterstaat
PANDA EN HET TOVERRECEPT
Eis de originele cetal
rtv en kunst
VAN OEVERENN.V.
MONA
WOENSDAG 5 NOVEMBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWS! COURANT
15
(Van onze kunstredactie)
Gedurende de gehele maand novem
ber is in het gemeentemuseum Het
[Markiezenhof te Bergen op Zoom de
tentoonstelling ,iu het Hof gevon
den' te bezichtigen.
Deze in do reeks .extra's' gehouden
expositie wil een antwoord geven op
de vaak gehoorde vraag: .wordt, er
bij die restauratie van het Markie
zenhof nooit iets bijzonders gevon
den'. Men bedoelt dan niet zozeer
vondsten met betrekking tot het ge
bouw zelf, als wel allerlei voorwer
pen, die im de grond, in putten, in
WORKSHOP TV-SPEL
.INCIDENT
IN HET ARCHIEF
In 1968 werd een aantal Nederlandse
auteurs uitgenodigd om binnen het
kader van een drama workshop voor
de Avro een kort televisiespel te
schrijven.
Dit seizoen zullen drie uitzendingen
plaatsvinden, te weten .Incident in
het archief' van Rudolf Bruyn, .Vrij
dagmiddag 2 uur' van Chris Ver
heugd en .Gemeubileerd' van Chiem
van Houweninge.
Vanavond wordt van 20.40 tot 21.35
uur via Nederland 2 de satirische
eenakter .Incident in het archief'
uitgezonden. Het is een spel, dat op
wrange wijze de bureaucratisering
van de moderne tijd tot in het uiter
ste doorvoert. Want de macht van
de onbekende ambtenaar is zo groot
geworden, dat hij vrijelijk beschikt
óver leven en dood van de onderda
nen, die slechts codenummers in een
systeem zijn en geen mensen. Der
halve een maatschappij, waarin de
individu, die nog mens wil zijn, een
lachwekkende en ter dood veroor-—
deelde clown wordt.
Robert Sobels speelt de rol van de
Inspecteur; de archivaris is Gerard
Hartkamp; Mereltje wordt vertolkt
door Rick Nicolet; de soldaat is Ju
les Hamel; de ambtenaar van toe
zicht wordt uitgebeeld door Ad Noy-
ons en Bello de Clown wordt ge
speeld door Rudolf Lucieer. Maxim
Hamel heeft de regie.
ruimten, waarvan men het bestaan
niet eerder kende, worden aangetrof
fen.
Natuurlijk wordt er wat gevonden.
Vooral liet onderzoek van oude afval-
en beerputten pleegt en dat is
algemeen bekend nogal wat op
te leveren speciaal aan oude ge
bruiksvoorwerpen, vaak kapot maar
soms ook vrij gaaf. De tot dusver
leeggehaalde putten van het Markie
zenhof hebben wat dit betreft een
■rijke oogst opgeleverd. Dank zij de
goede zorgen van de projectleider
van de restauratie, C. Booij, is het
geen er uit de putten te voorschijn
gekomen is, zorgvuldig verzameld.
De vondsten werden vervolgens ge
in ventariseerd door de assistent van
het gemeentemuseum, L. Weijs, die
tevens de catalogus van deze ten
toonstelling verzorgde.
De thans ingerichte tentoonstelling
geeft een overzicht van die vondsten,
die uiteenlopen van een oude schoen,
tot flessen en ander glaswerk, frag
menten van een fraaie tegelvloer en
gebruiksaardewerk.
Vooral aardewerk en dan meer spe
ciaal het in Bergen op Zoom ver
vaardigde gewone gebruiksaarde
werk voor de keuken en de boerde
rij. De reeds omvangrijke collectie
Bergs aardewerk van het gemeen
temuseum, waarvoor in het
lijk worden uitgebreid. De vondsten
laten zich dateren van de tweede
helft van de zestiende- tot en met de
eerste helft van de negentiende eeuw.
De expositie is ingericht in de werk
plaats van het gemeentemuseum, een
van de onlangs gereedgekomen kel
ders, die aan de kleine patio zijn ge
legen. Door het vele werk, dat de
inrichting van de overige drie ge
reedgekomen kelders tot magazijnen
van het museum met zich bracht,
was er nog geen gelegenheid de
werkplaats voor zijn eigenlijke be
stemming gereed te maken. Vandaar
dat daarin thans deze vondstcnexpo-
sitie kon worden ondergebracht.
Ondanks de functionele inrichting
van deze overigens zeer fraaie ou
de kelder leent deze ruimte zich zeer
goed voor een dergelijke expositie.
Voor de sober gehouden opstelling
is behalve van een vitrine en een
paar sokkels vooral gebruik gemaakt
van de tot de outillage van de werk
plaats behorende sorteertafels.
Door deze tentoonstelling in die
ruimte onder te brengen hebben de
bezoekers tevens de gelegenheid een
kelder van dit magnifieke paleiscom
plex te zien, die normaal niet voor
net publiek toegankelijk is.
De tentoonstelling, die tot 1 decem
ber aanstaande duurt, is te bezich
tigen tijdens de gewoné openingsuren
van het museum, dat wil zeggen tel
kens van woensdag tot en rnet zon
dag van 14-17 uur. (Op maandag
en dinsdag gesloten).
REMBRANDT-
TENTOONSTELLING
LANGER OPEN
(Van onze kunstredactie)
De Rembrandt-tentoonstelling blijft
tot en met 9 december open. Het
Rijksmuseum te Amsterdam heeft
dit besluit genomen in verband niet
de zeer grote belangstelling voor de
expositie. Zondag passeerde de
250.000ste bezoeker de controle.
Op vrijdag 5 december zal de expo
sitie 's avonds gesloten zijn, op de
avonden van 8 en 9 december echter
geopend. Begin december zal ver
moedelijk één van de tentoongestel
de doeken, namelijk .Josef beschul
digd door Potiphars vrouw', terug
móeten naar Berlijn. Voor het ove
rige blijft de tentoonstelling intact.
De catalogus van de expositie is in
tussen aan zijn tweede druk toe. Er
zijn 50.000 exemplaren van verkocht.
(ADVERTENTIE)
WOENSDAG 5 NOVEMBER
Middag:
12.25 Promenade-orkest met zangso-
liste: amusementsmuziek. 12.54 Voor
het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 Licht orgelcon
cert. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Operettemuziek (gr.). 15.15 In de
Toonzaal: modern muziekprogram
ma voor de jeugd met commentaar.
16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Neder
landse chansons. 16.20 Muziek en
brieven, muzikale lezing. 17.20 Ste
reo semi-klassieke kamermuziek
(gr.). 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van D '66. 1S.30
Stereo: Klink Klaar zonder non
sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Stereo: tango
rumba orkest met zangsolisten. 20.10
Licht instrumentaal trio. 20.30 Ste
reo: VARA-dansorkest en solisten.
20.55 Franse filmmuziek (gr.). 21.15
Stereo: licht instrumentaal ensemble.
21.45 Nou, enActueel satirisch
programma. 22.10 Country en Wes.
tern muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Me
dedelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Moderne muziek van Austra
lische componisten (gr.). 23.20 Radio
Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
Srammofoonmuziek. 8.00 Nws. 8.11
adiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammof oonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen (gr). (11.00-11.02 Nieuws).
11.30 Rondom 12: programma voor
de vrouw (11.55 Beursberichten).
WOENSDAG
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge
varieerd programma (12.22 Wij van
het land, 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden
maar... 13.15 Ondernemend). NCRV:
Stereo: radiophilharmorasch orkest
en solisten: moderne muziek. 14.20
Stereo: radio kamerorkest: klassieke
en moderne muziek. 15.00 In 't zil
ver: programma voor oudere luiste
raars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo:
Voor de jeugd. 17.00 Twien-popradio
voor t(w)ieners. 17.50 Overheids
voorlichting: Mens en samenleving.
Avond:
18.00 Country en Westernrubriek.
18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten.
NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit.
19.10 Wat is éducation permanente?,
gesprekken. CVK: 19.30 Gerefor
meerde dankdienst voor gewas en ar
beid. NOS: 20.30 Verslag van de in-
terlandvoetbahvedstrijd Nederland-
Engeland. 22.05 Stereo: gevarieerde
grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws.
22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 Ste
reo: X, een sprong in het duister.
"3.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke
grammofoonmuziek (7.30 Nieuws.
7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging.
8.00 Nieuws). S.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat
heeft dat kind pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muziek uit de Barok
(opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.
WOENSDAG
Middag:
(12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nws.
13.03 Radio journaal. 13.06 Zet 'm op:
vrolijk platenprogramma. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Ar
beidsvitaminen: populair verzoekpla-
tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03
Gimmiick: licht platenprogramma.
17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Toppoppology: pop- en
countrymuziek.
DONDERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van
weggeweest: muziek van toen voor
luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!:
licht instrumentaal programma. 10.00
Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws).
20.40 uur:
(AVRO-KLEUR) INCIDENT IN HET ARCHIEF
Een tv-spel over de bureaucratisering.
21.35 uur:
SPREEKUUR
Medische onderwerpen waar velen vroeg of laat me»
te maken krijgen.
22.05 uur:
JOURNAAL
22.10 uur:
(TELEAC) LEVENDE FILOSOFIE, LES 5
11.10 uur:
(NOS-NOT) DE SOW JET-UNIE
11.35 uur:
WALTER AND CONNIE
17.00 uur:
(AVRO - KLEUR) AVONTUREN IN SPEELGOED-
LAND
17.05 uur:
GEEN WOORDEN MAAR DADEN
Deze keer Ajax tegen SVV, vanuit de Stadssporthal te
Tilburg.
18.50 uur:
(NOS - KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
3 9.07 uur:
SCALA
Met onder andere nieuws uit de dagbladen en sport
19.31 uur:
(CVK-IKOR-KRO-RKK) KENMERK
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(GPV) POLITIEKE UITZENDING
20.30 uur:
(NOS) TOItTELAFLAT
Een speelfilm naar de gelijnamige roman van John
Steinbeck.
22.10 uur:
UITZENDING VAN DE STICHTING SOCUTERA
22.25 uur:
EIGENTIJDS
Dit keer een programma rondom het Nederlands Bla
zersensemble.
22.55 uur:
JOURNAAL
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
(AVRO-KLEUR) AUDUBON WILDLIFE THEATRE
Do verdwijnende zee, uitzending over het grote zout
meer in Het Grote Basin van de staat Utah (VS).
39.30 uur:
INFO
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(AVRO) DE DANSERS VAN CEYLON
BELGIË-NED.
16.00-16.30 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.30 uur:
JEVANJONG
19.25 uur:
ZANDMANNETJE
19.30 uur:
POSTZEGELRUBRIEK
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLAND
19.55 uur:
MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
ONTDEK DE STER
rechtstreekse uitzending vanuit de radio- en tv-salon
te Antwerpen.
21.25 uur:
PANORAMA
22.15 uur:
GASTPROGRAMMA
Het humanistisch Verbond
22.45 uur:
JOURNAAL
BELGIE-FRANS
16.55 Nieuws. 17.00 Feu vert. 18.30 Rayons X. 19.00
Les volants. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 TJne femme
aimer. 20.00 Journaal. 20.30 Aujourd'hui. 22.00
Symphonieorkest van de Zweedse omroep. 22.45 Jour
naal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Midi-Magazinc. 13.00 Journaal. 13.15 Midi-Maga
zine (vervolg). 13.30-13.35 Beursberichten. 14.03-15.15
Schooltelevisie. 15.30-16.30 en 17.30-1S.00 Schooltelevi
sie. 18.15 Nieuws. 18.20 Le Schmilblic. 18.35 Bricolage.
3 8.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionaal journaal. 19.20
Mededelingen en weerbericht. 19.25 Le Café du Square.
19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Mededelingen.
20.20 Courtoisement votrc. 21.10 A dossier ouvert.
22.00 Des Agents trés spéciaux. 22.50-23.05 Journaal.
(Van onze rtv-redaetie)
Met argusogen wordt momenteel In
Hilversum Avro's aetualiteitenru-
briek Televizier' gevolgd, sinds ze
onder het bewind van Wibo van der
Linden staat.
Er worden weddenschappen afgeslo
ten onder het motto ,die valt straks
oj) zijn gezicht' - merkwaardig dat
bet bargoense woord kinnesinne'
(dat betekent afgunst in algemeen
beschaafd Nederlands) eigenlijk
geen Hilversumse uitvinding is
en een haast onredelijk grote stroom
publiciteit heeft tot nu toe de ver
nieuwde rubriek begeleid.
Het idee van een nieuws-show, on
der welke vlag men Televizier wil la
ten varen, is eigenlijk niet geheel
nieuw. De NBC heeft sinds jaar en
dag zijn ,News room', het voorbeeld
van Avro's nieuws-show. En afge
zien daarvan: de heer Van der Lin
den is niet de grote almachtige, aan
niets of niemand verantwoording
verschuldigde baas. Het zit namelijk
bij de Avro wat ingewikkelder. Na
melijk zo, naar ons Henk van der
Molen, hoofd informatieve program
ma's, vertelde: ,De Avro is enige ja-
ren geleden als eerste omroep gaan
experimenteren met een geïntegreer
de informatieve afdeling. Dezelfde
mensen die de actualiteiten behan
delden, bemoeiden zich ook met de
documentaires. Het experiment
6laagde niet: de actualiteit drong te
vaak op ten koste van de documen
taires. De situatie werd wat terug
geschroefd en toen ik hier kwam in
augustus 1968, heb ik de zaak wat
meer toegespitst: in de vorm van
een informatieve federatie, die drie
afdelingen omvat, actualiteiten,
waar de heer Van der Linden chef
van is, de afdeling documentaires
met aan het hoofd Romano Stinga
en de afdeling sport met als chef
Bob Bremer. Alle drie onderafdelin
gen leiden hun eigen leven. Maar
ze staan toch onder het hoofd van
de informatieve uitzendingen.
Ik probeer aan alle drie afdelingen
leiding te geven, zo goed en zo
kwaad als dat gaat. Het is voor mij
vooral een kwestie van beleid. De
Avro heeft haar eigen opvatting over
hoe televisie-journalistiek bedreven
moet worden. Om een ding te noe
men: de regel van hoor en weder
hoor en de algemeenheid waarmaken.
Vanuit dat gezichtspunt leid en be
geleid ik het werk van de onder
afdelingen. waarbij ik dan het ma
ximale delegeer'.
,Ik vergelijk het met de manier
waarop de verschillende hoofdredac
teuren van kranten werken: je hebt
de man die zich uitsluitend bepaalt
tot het schrijven van hoofdartikelen
en de rest aan zijn staf overlaat en
je hebt de hoofdredacteur die zich
zeer intensief met alles in de krant
bezighoudt. Ik behoor meer tot het
eerste type. Ik laat alle dagelijks
werk over aan de chefs van de on
derafdelingen. Ze houden me wel uit
zichzelf op de hoogte, maar naarma
te ze hun werk beter doen, hebben
ze minder last van mij'.
Een maand nu is Wibo van der Lin
den in de weer met zijn vernieuwde
Televizier. Het verschil in de presen
tatie is duidelijk te proeven. Er is
een duidelijke lijn in de verschillen
de afleveringen. Beantwoordt het
produkt van nu aan de opzet van
een maand geleden en wat is die
opzet eigenlijk
Wibo van der Linden: ,Het idee om
een wat langere nieuws-show van om
en nabij de vijftig minuten te ma
ken, was hier al doordacht voordat
ik binnenstapte. Toen ik begon te
praten, bleek dat we dezelfde ge
dachten over een vernieuwd Televi
zier hadden. Ik heb er uitvoerig over
nagedacht en wat we nu doen, komt
vrij sterk overeen met wat ik van
plan was te doen. Bijvoorbeeld die
redactie-sfeer met telexen en schrijf
machines. De losse presentatie, met
in het achterhoofd de gedachte dat
je laat op de avond, als de kijker
moe is van een hele dag bezig zijn.
informatie moet verschaffen die de
kijker in zich op kan nemen. Je
moet de mensen ondanks die ver
moeidheid op de punt van de stoel
krijgen, je moet hun interesse wek
ken door wisseling van zwaarte van
onderwerpen en een vriendelijke pre
sentatie. Ik wil vriendelijke scherp
zinnigheid en soms mag je dan wel
wat somber zijn dat hangt uiter
aard af van je onderwerp maar
niet zuur. Ik ben een gast in de
huiskamer en ik mag ook als onbe
kende een eigen mening hebben,
maar als ik bij mensen binnenkom
die ik niet ken, moet ik niet me
teen aan het redeneren slaan en re
bellerend mijn vingertje opheffen'.
ken dan voor het idee Iemand in
vier minuten leeg te laten lopen.
Door middel van ons redactielokaal,
met zijn t-vormige tafel, door mid
del ook van onze tune, proberen we
de zaak te verkopen. Ik wil als het
ware beschaafd stuntwerk zien te le
veren. Na een verhandeling over de
DDR komt Willeke Albert! die haar
koffers kwijt Is, en een ander voor
beeld is de affaire Van der Pluym
contra Hilterman.
Ik vind het namelijk zonde om een
rubriek te maken die alleen voor
een klein publiek bestemd is. Ik wil
een nieuws-show maken die uitge
breid kijkers trekt. Vooral ook jon
geren. Er wordt nu al over ons ge
praat, op de school voor de Journa
listiek bijvoorbeeld.
We krijgen ook veel post binnen, van
jongeren, maar toch ook weer van
een oude bisschop. Kijk, ik wil geen
slappe kost maken, maar ik wil toch
wel met mijn kijkdichtheid boven de
25 procent komen. Anders kun je
beter wat anders gaan doen. Dan
vind ik het zonde van mijn tijd. Ik
wil de mensen dwingen om te kijken,
met dit idee in hun achterhoofd: er
zit altijd wel een onderwerp in Tele
vizier dat me interesseert. Het is
hard werken voor ons. Dat geef ik
toe. Iedereen denkt mee, is alert. Je
wilt als journalist allemaal wat
kwijt, en dat komt er bij ons uit
door de keuze ran de onderwerpen'.
Glimmen
Van der Linden: ,Ik ben door het
NOS-journaal zes maanden vastge
houden op grond van onmisbaarheid.
Maar aan een kant is dat dan gun
stig geweest: Ik heb tijd voldoende
gehad om me te oriënteren. Ik vond
hier een stel intelligente mensen en
een goede regisseur. Peter Va
rekamp. Zij, die aan de oude vorm
nog hadden meegewerkt, reageerden
meteen gunstig: hun oogjes begon
nen te glimmen'.
Dan waren er de reeks free-lancers.
Ik heb met allen gepraat, niet al
leen om ze warm te maken, maar
ook om suggesties les te krijgen.
Allen waren ,in' voor het nieuwe sys
teem. Een man als Hilterman bij
voorbeeld ziet veel meer in mijn
idee om in vragende vorm te wer-
ADVERTENTIE)
Wat heb je aan een dure automobiel als de dealer voo
zijn vak niet even vak-kundig is als de constructeur?
Wat heb je aan een dure auto als uit de outillage
van de dealer niet hetzelfde streven naar perfektie
spreekt, als waarmee ook elk detail van de auto wordt
vervaardigd en gemonteerd?
Wat heb je aan een dure auto als de kwaliteit en de
kwantiteit van de dealers niet bijdraagt tot dat gevoel van
weergaloze veiligheid?
Wat heb je aan een dure automobiel
GARAGE
Goes, Couwervcstraat 51, tel. 01100 - 61 00
GARAGE
Middelburg, St. Janstraat 20-22, tel 01180 - 52 31
8-105
Jollipop deed de voordeur met zo
veel kracht dicht, dat Joris met een
vaart achteruit tuimelde en op de
stoep kwam te zitten. .Tsssk!' siste
hij verontwaardigd. ,Deze huisknecht
kent zijn manieren niet, In plaats van
beleefd naar mijn woorden te luiste
ren, werpt hij mij de straat op. Maar
hij is te ver gegaan. Nu zal ik
kwaadschiks het balansje uit Panda's
Middelkooper Stoeltjesklak moeten
bemachtigen-' Met die woorden krab
belde hij overeind en sloop naar het
raam van de woonkamer.
.Wie was dat, aan de deur?' hoorde
hij Panda nieuwsgierig vragen.
,Die vagebond Goedbloed', antwoord
de de bediende. .Slecht gezelschap
voor ons' meneer Panda. Ik heb hem
dan ook met krachtige hand zijn
plaats gewezen'.
Dat was echter niet waar. Integen
deel: Joris maakte van hun gesprek
gebruik om onhoorbaar het venster
omhoog te schuiven en naar binnen ,H-hoe komt dat raam open?' vroeg
te klimmen, waar hij zich achter een Panda verrast, toen een windvlaag
gordijn verborg.
kil langs hem streek. ,Wat vreemd!'
de
pseudo-eehtgenote
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Sc Company Ltd.
S3
Earl Jordan scheen een andere bedoe
ling achter mijn bezoek te gissen en
hij sprong op om de deur open te
doen. ,Ik kan niet binnenkomen, Cot-
tie kan ieder ogenblik wakker wor
den', verontschuldigde ik mezelf.
.Dan kom ik naar u toe'. Hij hurkte
neer op zijn stoep en klopte uitno
digend met zijn hand op de plek
naast hem. Ik aarzelde, maar ging
zitten. Prompt nam hij mijn hand in
de zijne.
.Het is een mooie hand, maar hij
wordt bedorven door die ring'. Hij
draaide aan de trouwring. ,Weet u,
mrs. Corbétt Wat is uw voor
naam
.Mamma', antwoordde ik. ,A!s ik ooit
een andere heb gehad, ben ik hem
vergeten'.
,Zo, is dat de situatie? Goed. Al
leen nou ja, ik wilde dat ik u het
eerst had ontmoet. Als u ooit
Er was geen twijfel aan wat hij be
doelde.
En ik voelde alleen maar onverschil
ligheid. Wat was er met me aan de
hand? Hij was blond en schoonge
boend en knap. Vrijwel tedere vrouw
zou vinden dat hij opwindende ogen
had. Zijn manieren wezen erop dat
hij de aardige, beschaafde jongeman
was die Steve Corbett niet was.
En toch. hoe onredelijk ook, had ik
een diepe sympathie gevoeld voor
Steve Corbett, ondanks alles wat hij
was, ondanks alles dat ik in zijn na
deel wist en als hij van deze nieu
we verdenking gezuiverd was, zou ik
waarschijnlijk weer diezelfde sympa
thie voor hem gaan voelen. Had hij
me gehypnotiseerd? Of wat dan? Ik
kon geen verklaring vinden voor de
invloed die hij over me had. Ik wist
alleen maar dat het zo was. Het
was moeilijk het vertrek van mrs.
Rudeen en het nachtelijke vissen in
het gesprek van Earl te wurmen,
maar ik kreeg het gedaan. De resul
taten waren even negatief als tevo
ren.
Het had geen zin het aan de Lewis-
sen te vragen. Zij waren niet met
die boot weggegaan. Maar toen ik
langs hun veranda liep. zag Carol
me en ze riep me binnen. Ze had
den een whïskysoda zitten drinken
en ze begroetten me allebei zo en
thousiast dat ik vermoedde dat ze
iets verborgen.
.Dit is de eerste keer dat u bij ons
op de veranda komt', verweet Ca
rol me. .Het is gewoon verschrikke
lijk. Harry, schenk jij iets voor haar
in. Je zou gaan denken dat sve men
sen waren waarmee je niet wilt om
gaan of zoiets'.
Harry Lewis stond haastig op om
voor me in te schenken: uit zijn
snelle gebaren sprak de opluchting
van een man wie een scène is be
spaard.
Hij zei gekscherend: ,U wilt niet al
maar terug naar de stad, hé, mrs.
Corbett? U blijft hier om Carol een
goed voorbeeld te geven'.
Dus dat was het.
Carols mond trok weer gemelijk bij
de hoeken omlaag en ze leunde ach
terover in haar strandstoel. ,Er is
iels met dit kamp. Het maakt me
doodzenuwachtig. Die vogels. Ik weet
het niet; ik voel het. Ik wilde dat de
rest van dat geld boven water kwam.
Ik denk steeds maar dat iedereen
liet kan hebben. O, u niet, mrs. Cor
bett. En uw man ook niet. Hij is een
van de fijnste kerels die ik ooit ge
zien heb'.
Ik vroeg snel: ,Over wie maakt u
zich dan zenuwachtig'. .Dat mens
van Rudeen zit me dwars. Verbeeld
je dat ze terugkomt?'
Ik kon haar niet vertellen hoe on
waarschijnlijk dat was. Ik nipte aan
mijn glas en luisterde naar het ge
mopper van Carol; ze bracht haar
ongerustheid niet in verband met een
van de andere kampbewoners. Waar
ik over nadacht was dit: tenzij de
Vlammende Deur weer een boot had,
was er iemand bij degenen die ik zo
juist gesproken had, die had gelogen
toen hij zei dat hij woensdagavond
niet was weggegaan met een boot.
Toen ik terugkwam, lag de veranda
bezaaid met snippers: Cottie had de
middag gebruikt om zwaar ver
minkte mensen te knippen uit ad
vertenties in tijdschriften. Zijn va
der kwam de deur voor me open
doen.
,Als je wat te vertellen hebt, voor
uit ermee'.
Niemand hier komt er voor uit dat
hij die avond in een boot is wegge
gaan'.
Hij wenkte me de kamer in, buiten
het gehoor van Cottie. .Ben je in
mrs. Rudeens huisje geweest'.
.Ja. Er is geen spoor dat er iets on
gewoons is gebeurd. En tussen twee
haakjes, we moeten Loxton vertel
len dat we niet willen verhuizen'.
,Je bent met neerslachtig genoeg.
Wat heb je gevonden' Ik aarzelde,
maar per slot van rekening was er
geen reden waarom ik hem het
papiertje niet zou laten zien. Ik
Ik haalde het uit mijn zak. ,Dit'.
Wat er met zijn gezicht gebeurde
toen hij het aanpakte, was precies
alsof zijn hoofd van -binnen in brand
was gestoken.
Met een soort schrikwekkende opge
togenheid zei hij: .Goden!'
Toen pakte hij me bij mijn ellebogen
en hij zoende me vierkant op mijn
mond. Ik haalde ma niets in mijn
hoofd; het was het soort kus dat
Franse generaals geven met een oor-
logskruis. ,Nu heb ik eindelijk iets.
Dus zó kwam zij eraan te pas. Ik
had het kunnen raden. Mama, je
bent reusachtig!'
Ik trok me los. ,Die achtduizend dol
lar... ik dacht dat het het geld van
Al Spi-ur.g moest zijn. Denk je dat
zij hem vermoord heeft? Ze heeft
een bedrag van die achtduizend af
getrokken, misschien iets dat ze ging
uitgeven, want wat ze aftrok was
het totaal van die opgetelde bedra
gen. Maar dat andere getal... kijk
daar eens naar. ,50.000'. Ergens had
ze vijftigduizend dollar of vijftig
duizend van iets anders of ze ver
wachtte het te zullen krijgen. Lijkt
jou dat ook niet- zo? Die woorden
wijzen erop. ,Goed zaakje'.
Praat niet zoveel. Ik denk na'. ,En
waar zijn die achtduizend dollar nu,
als zij ze had?' ,Die komen wel te
voorschijn. Maak je maar niet on
gerust". .Iemand anders moet ze nu
hebben. Zelfs als ze Al Sprung in
derdaad heeft vermoord'. .Hoe weet
je dat ze het heeft gedaan?'
,Ze had dat weegbreeblad aan haar
schoen. En het geld'. .Misschien was
die achtduizend dollar een betaling.
Voor iets anders'. Hij pakte me bij
mijn arm. .Luister, mama, laat nie
mand hier merken hoeveel je weet'.
.Kunnen we niet naar de sheriff gaan
met wat we nu hebben?'
,Nee. Maar ik denk niet dat het nu
nog lang zal duren'. Met grote stap
pen liep hij naar de deur om die
open te doen voor een protesterende
Cottie; met een blik van zijn ogen
beduidde hij me niets te zeggen. Het
stukje papier legde hij met een te
der gebaar tussen de bankbiljetten
in zijn portefeuille: ik voelde in
hem dezelfde opwinding die ik al eer
der in hem had aangevoeld als hij
dacht dat alles naar wens verliep.
.En nu neem ik mijn gezin mee om
langs 3e oever van het meer te
roeien', beval hij. Hij nam Cottie op
en gooide hem wild en uitgelaten om
hoog.
(Wordt vervolgd)