Avro's Televizier, poging tot een nieuwsshow voor ,het grote publiek' Restauratievondsten in het Markiezenhof Wathebje aan een dure automobiel... ...als er geen Mercedes-service achterstaat PANDA EN HET TOVERRECEPT Eis de originele cetal rtv en kunst VAN OEVERENN.V. MONA WOENSDAG 5 NOVEMBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWS! COURANT 15 (Van onze kunstredactie) Gedurende de gehele maand novem ber is in het gemeentemuseum Het [Markiezenhof te Bergen op Zoom de tentoonstelling ,iu het Hof gevon den' te bezichtigen. Deze in do reeks .extra's' gehouden expositie wil een antwoord geven op de vaak gehoorde vraag: .wordt, er bij die restauratie van het Markie zenhof nooit iets bijzonders gevon den'. Men bedoelt dan niet zozeer vondsten met betrekking tot het ge bouw zelf, als wel allerlei voorwer pen, die im de grond, in putten, in WORKSHOP TV-SPEL .INCIDENT IN HET ARCHIEF In 1968 werd een aantal Nederlandse auteurs uitgenodigd om binnen het kader van een drama workshop voor de Avro een kort televisiespel te schrijven. Dit seizoen zullen drie uitzendingen plaatsvinden, te weten .Incident in het archief' van Rudolf Bruyn, .Vrij dagmiddag 2 uur' van Chris Ver heugd en .Gemeubileerd' van Chiem van Houweninge. Vanavond wordt van 20.40 tot 21.35 uur via Nederland 2 de satirische eenakter .Incident in het archief' uitgezonden. Het is een spel, dat op wrange wijze de bureaucratisering van de moderne tijd tot in het uiter ste doorvoert. Want de macht van de onbekende ambtenaar is zo groot geworden, dat hij vrijelijk beschikt óver leven en dood van de onderda nen, die slechts codenummers in een systeem zijn en geen mensen. Der halve een maatschappij, waarin de individu, die nog mens wil zijn, een lachwekkende en ter dood veroor-— deelde clown wordt. Robert Sobels speelt de rol van de Inspecteur; de archivaris is Gerard Hartkamp; Mereltje wordt vertolkt door Rick Nicolet; de soldaat is Ju les Hamel; de ambtenaar van toe zicht wordt uitgebeeld door Ad Noy- ons en Bello de Clown wordt ge speeld door Rudolf Lucieer. Maxim Hamel heeft de regie. ruimten, waarvan men het bestaan niet eerder kende, worden aangetrof fen. Natuurlijk wordt er wat gevonden. Vooral liet onderzoek van oude afval- en beerputten pleegt en dat is algemeen bekend nogal wat op te leveren speciaal aan oude ge bruiksvoorwerpen, vaak kapot maar soms ook vrij gaaf. De tot dusver leeggehaalde putten van het Markie zenhof hebben wat dit betreft een ■rijke oogst opgeleverd. Dank zij de goede zorgen van de projectleider van de restauratie, C. Booij, is het geen er uit de putten te voorschijn gekomen is, zorgvuldig verzameld. De vondsten werden vervolgens ge in ventariseerd door de assistent van het gemeentemuseum, L. Weijs, die tevens de catalogus van deze ten toonstelling verzorgde. De thans ingerichte tentoonstelling geeft een overzicht van die vondsten, die uiteenlopen van een oude schoen, tot flessen en ander glaswerk, frag menten van een fraaie tegelvloer en gebruiksaardewerk. Vooral aardewerk en dan meer spe ciaal het in Bergen op Zoom ver vaardigde gewone gebruiksaarde werk voor de keuken en de boerde rij. De reeds omvangrijke collectie Bergs aardewerk van het gemeen temuseum, waarvoor in het lijk worden uitgebreid. De vondsten laten zich dateren van de tweede helft van de zestiende- tot en met de eerste helft van de negentiende eeuw. De expositie is ingericht in de werk plaats van het gemeentemuseum, een van de onlangs gereedgekomen kel ders, die aan de kleine patio zijn ge legen. Door het vele werk, dat de inrichting van de overige drie ge reedgekomen kelders tot magazijnen van het museum met zich bracht, was er nog geen gelegenheid de werkplaats voor zijn eigenlijke be stemming gereed te maken. Vandaar dat daarin thans deze vondstcnexpo- sitie kon worden ondergebracht. Ondanks de functionele inrichting van deze overigens zeer fraaie ou de kelder leent deze ruimte zich zeer goed voor een dergelijke expositie. Voor de sober gehouden opstelling is behalve van een vitrine en een paar sokkels vooral gebruik gemaakt van de tot de outillage van de werk plaats behorende sorteertafels. Door deze tentoonstelling in die ruimte onder te brengen hebben de bezoekers tevens de gelegenheid een kelder van dit magnifieke paleiscom plex te zien, die normaal niet voor net publiek toegankelijk is. De tentoonstelling, die tot 1 decem ber aanstaande duurt, is te bezich tigen tijdens de gewoné openingsuren van het museum, dat wil zeggen tel kens van woensdag tot en rnet zon dag van 14-17 uur. (Op maandag en dinsdag gesloten). REMBRANDT- TENTOONSTELLING LANGER OPEN (Van onze kunstredactie) De Rembrandt-tentoonstelling blijft tot en met 9 december open. Het Rijksmuseum te Amsterdam heeft dit besluit genomen in verband niet de zeer grote belangstelling voor de expositie. Zondag passeerde de 250.000ste bezoeker de controle. Op vrijdag 5 december zal de expo sitie 's avonds gesloten zijn, op de avonden van 8 en 9 december echter geopend. Begin december zal ver moedelijk één van de tentoongestel de doeken, namelijk .Josef beschul digd door Potiphars vrouw', terug móeten naar Berlijn. Voor het ove rige blijft de tentoonstelling intact. De catalogus van de expositie is in tussen aan zijn tweede druk toe. Er zijn 50.000 exemplaren van verkocht. (ADVERTENTIE) WOENSDAG 5 NOVEMBER Middag: 12.25 Promenade-orkest met zangso- liste: amusementsmuziek. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht orgelcon cert. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Operettemuziek (gr.). 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogram ma voor de jeugd met commentaar. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Neder landse chansons. 16.20 Muziek en brieven, muzikale lezing. 17.20 Ste reo semi-klassieke kamermuziek (gr.). 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van D '66. 1S.30 Stereo: Klink Klaar zonder non sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Stereo: tango rumba orkest met zangsolisten. 20.10 Licht instrumentaal trio. 20.30 Ste reo: VARA-dansorkest en solisten. 20.55 Franse filmmuziek (gr.). 21.15 Stereo: licht instrumentaal ensemble. 21.45 Nou, enActueel satirisch programma. 22.10 Country en Wes. tern muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Me dedelingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Moderne muziek van Austra lische componisten (gr.). 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte Srammofoonmuziek. 8.00 Nws. 8.11 adiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammof oonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw (11.55 Beursberichten). WOENSDAG Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge varieerd programma (12.22 Wij van het land, 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar... 13.15 Ondernemend). NCRV: Stereo: radiophilharmorasch orkest en solisten: moderne muziek. 14.20 Stereo: radio kamerorkest: klassieke en moderne muziek. 15.00 In 't zil ver: programma voor oudere luiste raars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Twien-popradio voor t(w)ieners. 17.50 Overheids voorlichting: Mens en samenleving. Avond: 18.00 Country en Westernrubriek. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Wat is éducation permanente?, gesprekken. CVK: 19.30 Gerefor meerde dankdienst voor gewas en ar beid. NOS: 20.30 Verslag van de in- terlandvoetbahvedstrijd Nederland- Engeland. 22.05 Stereo: gevarieerde grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht. 22.45 Ste reo: X, een sprong in het duister. "3.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke grammofoonmuziek (7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging. 8.00 Nieuws). S.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. WOENSDAG Middag: (12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Radio journaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Ar beidsvitaminen: populair verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmiick: licht platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Toppoppology: pop- en countrymuziek. DONDERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug van weggeweest: muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Zzzoef...!: licht instrumentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws). 20.40 uur: (AVRO-KLEUR) INCIDENT IN HET ARCHIEF Een tv-spel over de bureaucratisering. 21.35 uur: SPREEKUUR Medische onderwerpen waar velen vroeg of laat me» te maken krijgen. 22.05 uur: JOURNAAL 22.10 uur: (TELEAC) LEVENDE FILOSOFIE, LES 5 11.10 uur: (NOS-NOT) DE SOW JET-UNIE 11.35 uur: WALTER AND CONNIE 17.00 uur: (AVRO - KLEUR) AVONTUREN IN SPEELGOED- LAND 17.05 uur: GEEN WOORDEN MAAR DADEN Deze keer Ajax tegen SVV, vanuit de Stadssporthal te Tilburg. 18.50 uur: (NOS - KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 3 9.07 uur: SCALA Met onder andere nieuws uit de dagbladen en sport 19.31 uur: (CVK-IKOR-KRO-RKK) KENMERK 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (GPV) POLITIEKE UITZENDING 20.30 uur: (NOS) TOItTELAFLAT Een speelfilm naar de gelijnamige roman van John Steinbeck. 22.10 uur: UITZENDING VAN DE STICHTING SOCUTERA 22.25 uur: EIGENTIJDS Dit keer een programma rondom het Nederlands Bla zersensemble. 22.55 uur: JOURNAAL 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.03 uur: (AVRO-KLEUR) AUDUBON WILDLIFE THEATRE Do verdwijnende zee, uitzending over het grote zout meer in Het Grote Basin van de staat Utah (VS). 39.30 uur: INFO 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: (AVRO) DE DANSERS VAN CEYLON BELGIË-NED. 16.00-16.30 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.30 uur: JEVANJONG 19.25 uur: ZANDMANNETJE 19.30 uur: POSTZEGELRUBRIEK 19.45 uur: HIER SPREEKT MEN NEDERLAND 19.55 uur: MEDEDELINGEN EN WEERBERICHT 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: ONTDEK DE STER rechtstreekse uitzending vanuit de radio- en tv-salon te Antwerpen. 21.25 uur: PANORAMA 22.15 uur: GASTPROGRAMMA Het humanistisch Verbond 22.45 uur: JOURNAAL BELGIE-FRANS 16.55 Nieuws. 17.00 Feu vert. 18.30 Rayons X. 19.00 Les volants. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 TJne femme aimer. 20.00 Journaal. 20.30 Aujourd'hui. 22.00 Symphonieorkest van de Zweedse omroep. 22.45 Jour naal. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.30 Midi-Magazinc. 13.00 Journaal. 13.15 Midi-Maga zine (vervolg). 13.30-13.35 Beursberichten. 14.03-15.15 Schooltelevisie. 15.30-16.30 en 17.30-1S.00 Schooltelevi sie. 18.15 Nieuws. 18.20 Le Schmilblic. 18.35 Bricolage. 3 8.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionaal journaal. 19.20 Mededelingen en weerbericht. 19.25 Le Café du Square. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Mededelingen. 20.20 Courtoisement votrc. 21.10 A dossier ouvert. 22.00 Des Agents trés spéciaux. 22.50-23.05 Journaal. (Van onze rtv-redaetie) Met argusogen wordt momenteel In Hilversum Avro's aetualiteitenru- briek Televizier' gevolgd, sinds ze onder het bewind van Wibo van der Linden staat. Er worden weddenschappen afgeslo ten onder het motto ,die valt straks oj) zijn gezicht' - merkwaardig dat bet bargoense woord kinnesinne' (dat betekent afgunst in algemeen beschaafd Nederlands) eigenlijk geen Hilversumse uitvinding is en een haast onredelijk grote stroom publiciteit heeft tot nu toe de ver nieuwde rubriek begeleid. Het idee van een nieuws-show, on der welke vlag men Televizier wil la ten varen, is eigenlijk niet geheel nieuw. De NBC heeft sinds jaar en dag zijn ,News room', het voorbeeld van Avro's nieuws-show. En afge zien daarvan: de heer Van der Lin den is niet de grote almachtige, aan niets of niemand verantwoording verschuldigde baas. Het zit namelijk bij de Avro wat ingewikkelder. Na melijk zo, naar ons Henk van der Molen, hoofd informatieve program ma's, vertelde: ,De Avro is enige ja- ren geleden als eerste omroep gaan experimenteren met een geïntegreer de informatieve afdeling. Dezelfde mensen die de actualiteiten behan delden, bemoeiden zich ook met de documentaires. Het experiment 6laagde niet: de actualiteit drong te vaak op ten koste van de documen taires. De situatie werd wat terug geschroefd en toen ik hier kwam in augustus 1968, heb ik de zaak wat meer toegespitst: in de vorm van een informatieve federatie, die drie afdelingen omvat, actualiteiten, waar de heer Van der Linden chef van is, de afdeling documentaires met aan het hoofd Romano Stinga en de afdeling sport met als chef Bob Bremer. Alle drie onderafdelin gen leiden hun eigen leven. Maar ze staan toch onder het hoofd van de informatieve uitzendingen. Ik probeer aan alle drie afdelingen leiding te geven, zo goed en zo kwaad als dat gaat. Het is voor mij vooral een kwestie van beleid. De Avro heeft haar eigen opvatting over hoe televisie-journalistiek bedreven moet worden. Om een ding te noe men: de regel van hoor en weder hoor en de algemeenheid waarmaken. Vanuit dat gezichtspunt leid en be geleid ik het werk van de onder afdelingen. waarbij ik dan het ma ximale delegeer'. ,Ik vergelijk het met de manier waarop de verschillende hoofdredac teuren van kranten werken: je hebt de man die zich uitsluitend bepaalt tot het schrijven van hoofdartikelen en de rest aan zijn staf overlaat en je hebt de hoofdredacteur die zich zeer intensief met alles in de krant bezighoudt. Ik behoor meer tot het eerste type. Ik laat alle dagelijks werk over aan de chefs van de on derafdelingen. Ze houden me wel uit zichzelf op de hoogte, maar naarma te ze hun werk beter doen, hebben ze minder last van mij'. Een maand nu is Wibo van der Lin den in de weer met zijn vernieuwde Televizier. Het verschil in de presen tatie is duidelijk te proeven. Er is een duidelijke lijn in de verschillen de afleveringen. Beantwoordt het produkt van nu aan de opzet van een maand geleden en wat is die opzet eigenlijk Wibo van der Linden: ,Het idee om een wat langere nieuws-show van om en nabij de vijftig minuten te ma ken, was hier al doordacht voordat ik binnenstapte. Toen ik begon te praten, bleek dat we dezelfde ge dachten over een vernieuwd Televi zier hadden. Ik heb er uitvoerig over nagedacht en wat we nu doen, komt vrij sterk overeen met wat ik van plan was te doen. Bijvoorbeeld die redactie-sfeer met telexen en schrijf machines. De losse presentatie, met in het achterhoofd de gedachte dat je laat op de avond, als de kijker moe is van een hele dag bezig zijn. informatie moet verschaffen die de kijker in zich op kan nemen. Je moet de mensen ondanks die ver moeidheid op de punt van de stoel krijgen, je moet hun interesse wek ken door wisseling van zwaarte van onderwerpen en een vriendelijke pre sentatie. Ik wil vriendelijke scherp zinnigheid en soms mag je dan wel wat somber zijn dat hangt uiter aard af van je onderwerp maar niet zuur. Ik ben een gast in de huiskamer en ik mag ook als onbe kende een eigen mening hebben, maar als ik bij mensen binnenkom die ik niet ken, moet ik niet me teen aan het redeneren slaan en re bellerend mijn vingertje opheffen'. ken dan voor het idee Iemand in vier minuten leeg te laten lopen. Door middel van ons redactielokaal, met zijn t-vormige tafel, door mid del ook van onze tune, proberen we de zaak te verkopen. Ik wil als het ware beschaafd stuntwerk zien te le veren. Na een verhandeling over de DDR komt Willeke Albert! die haar koffers kwijt Is, en een ander voor beeld is de affaire Van der Pluym contra Hilterman. Ik vind het namelijk zonde om een rubriek te maken die alleen voor een klein publiek bestemd is. Ik wil een nieuws-show maken die uitge breid kijkers trekt. Vooral ook jon geren. Er wordt nu al over ons ge praat, op de school voor de Journa listiek bijvoorbeeld. We krijgen ook veel post binnen, van jongeren, maar toch ook weer van een oude bisschop. Kijk, ik wil geen slappe kost maken, maar ik wil toch wel met mijn kijkdichtheid boven de 25 procent komen. Anders kun je beter wat anders gaan doen. Dan vind ik het zonde van mijn tijd. Ik wil de mensen dwingen om te kijken, met dit idee in hun achterhoofd: er zit altijd wel een onderwerp in Tele vizier dat me interesseert. Het is hard werken voor ons. Dat geef ik toe. Iedereen denkt mee, is alert. Je wilt als journalist allemaal wat kwijt, en dat komt er bij ons uit door de keuze ran de onderwerpen'. Glimmen Van der Linden: ,Ik ben door het NOS-journaal zes maanden vastge houden op grond van onmisbaarheid. Maar aan een kant is dat dan gun stig geweest: Ik heb tijd voldoende gehad om me te oriënteren. Ik vond hier een stel intelligente mensen en een goede regisseur. Peter Va rekamp. Zij, die aan de oude vorm nog hadden meegewerkt, reageerden meteen gunstig: hun oogjes begon nen te glimmen'. Dan waren er de reeks free-lancers. Ik heb met allen gepraat, niet al leen om ze warm te maken, maar ook om suggesties les te krijgen. Allen waren ,in' voor het nieuwe sys teem. Een man als Hilterman bij voorbeeld ziet veel meer in mijn idee om in vragende vorm te wer- ADVERTENTIE) Wat heb je aan een dure automobiel als de dealer voo zijn vak niet even vak-kundig is als de constructeur? Wat heb je aan een dure auto als uit de outillage van de dealer niet hetzelfde streven naar perfektie spreekt, als waarmee ook elk detail van de auto wordt vervaardigd en gemonteerd? Wat heb je aan een dure auto als de kwaliteit en de kwantiteit van de dealers niet bijdraagt tot dat gevoel van weergaloze veiligheid? Wat heb je aan een dure automobiel GARAGE Goes, Couwervcstraat 51, tel. 01100 - 61 00 GARAGE Middelburg, St. Janstraat 20-22, tel 01180 - 52 31 8-105 Jollipop deed de voordeur met zo veel kracht dicht, dat Joris met een vaart achteruit tuimelde en op de stoep kwam te zitten. .Tsssk!' siste hij verontwaardigd. ,Deze huisknecht kent zijn manieren niet, In plaats van beleefd naar mijn woorden te luiste ren, werpt hij mij de straat op. Maar hij is te ver gegaan. Nu zal ik kwaadschiks het balansje uit Panda's Middelkooper Stoeltjesklak moeten bemachtigen-' Met die woorden krab belde hij overeind en sloop naar het raam van de woonkamer. .Wie was dat, aan de deur?' hoorde hij Panda nieuwsgierig vragen. ,Die vagebond Goedbloed', antwoord de de bediende. .Slecht gezelschap voor ons' meneer Panda. Ik heb hem dan ook met krachtige hand zijn plaats gewezen'. Dat was echter niet waar. Integen deel: Joris maakte van hun gesprek gebruik om onhoorbaar het venster omhoog te schuiven en naar binnen ,H-hoe komt dat raam open?' vroeg te klimmen, waar hij zich achter een Panda verrast, toen een windvlaag gordijn verborg. kil langs hem streek. ,Wat vreemd!' de pseudo-eehtgenote (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Sc Company Ltd. S3 Earl Jordan scheen een andere bedoe ling achter mijn bezoek te gissen en hij sprong op om de deur open te doen. ,Ik kan niet binnenkomen, Cot- tie kan ieder ogenblik wakker wor den', verontschuldigde ik mezelf. .Dan kom ik naar u toe'. Hij hurkte neer op zijn stoep en klopte uitno digend met zijn hand op de plek naast hem. Ik aarzelde, maar ging zitten. Prompt nam hij mijn hand in de zijne. .Het is een mooie hand, maar hij wordt bedorven door die ring'. Hij draaide aan de trouwring. ,Weet u, mrs. Corbétt Wat is uw voor naam .Mamma', antwoordde ik. ,A!s ik ooit een andere heb gehad, ben ik hem vergeten'. ,Zo, is dat de situatie? Goed. Al leen nou ja, ik wilde dat ik u het eerst had ontmoet. Als u ooit Er was geen twijfel aan wat hij be doelde. En ik voelde alleen maar onverschil ligheid. Wat was er met me aan de hand? Hij was blond en schoonge boend en knap. Vrijwel tedere vrouw zou vinden dat hij opwindende ogen had. Zijn manieren wezen erop dat hij de aardige, beschaafde jongeman was die Steve Corbett niet was. En toch. hoe onredelijk ook, had ik een diepe sympathie gevoeld voor Steve Corbett, ondanks alles wat hij was, ondanks alles dat ik in zijn na deel wist en als hij van deze nieu we verdenking gezuiverd was, zou ik waarschijnlijk weer diezelfde sympa thie voor hem gaan voelen. Had hij me gehypnotiseerd? Of wat dan? Ik kon geen verklaring vinden voor de invloed die hij over me had. Ik wist alleen maar dat het zo was. Het was moeilijk het vertrek van mrs. Rudeen en het nachtelijke vissen in het gesprek van Earl te wurmen, maar ik kreeg het gedaan. De resul taten waren even negatief als tevo ren. Het had geen zin het aan de Lewis- sen te vragen. Zij waren niet met die boot weggegaan. Maar toen ik langs hun veranda liep. zag Carol me en ze riep me binnen. Ze had den een whïskysoda zitten drinken en ze begroetten me allebei zo en thousiast dat ik vermoedde dat ze iets verborgen. .Dit is de eerste keer dat u bij ons op de veranda komt', verweet Ca rol me. .Het is gewoon verschrikke lijk. Harry, schenk jij iets voor haar in. Je zou gaan denken dat sve men sen waren waarmee je niet wilt om gaan of zoiets'. Harry Lewis stond haastig op om voor me in te schenken: uit zijn snelle gebaren sprak de opluchting van een man wie een scène is be spaard. Hij zei gekscherend: ,U wilt niet al maar terug naar de stad, hé, mrs. Corbett? U blijft hier om Carol een goed voorbeeld te geven'. Dus dat was het. Carols mond trok weer gemelijk bij de hoeken omlaag en ze leunde ach terover in haar strandstoel. ,Er is iels met dit kamp. Het maakt me doodzenuwachtig. Die vogels. Ik weet het niet; ik voel het. Ik wilde dat de rest van dat geld boven water kwam. Ik denk steeds maar dat iedereen liet kan hebben. O, u niet, mrs. Cor bett. En uw man ook niet. Hij is een van de fijnste kerels die ik ooit ge zien heb'. Ik vroeg snel: ,Over wie maakt u zich dan zenuwachtig'. .Dat mens van Rudeen zit me dwars. Verbeeld je dat ze terugkomt?' Ik kon haar niet vertellen hoe on waarschijnlijk dat was. Ik nipte aan mijn glas en luisterde naar het ge mopper van Carol; ze bracht haar ongerustheid niet in verband met een van de andere kampbewoners. Waar ik over nadacht was dit: tenzij de Vlammende Deur weer een boot had, was er iemand bij degenen die ik zo juist gesproken had, die had gelogen toen hij zei dat hij woensdagavond niet was weggegaan met een boot. Toen ik terugkwam, lag de veranda bezaaid met snippers: Cottie had de middag gebruikt om zwaar ver minkte mensen te knippen uit ad vertenties in tijdschriften. Zijn va der kwam de deur voor me open doen. ,Als je wat te vertellen hebt, voor uit ermee'. Niemand hier komt er voor uit dat hij die avond in een boot is wegge gaan'. Hij wenkte me de kamer in, buiten het gehoor van Cottie. .Ben je in mrs. Rudeens huisje geweest'. .Ja. Er is geen spoor dat er iets on gewoons is gebeurd. En tussen twee haakjes, we moeten Loxton vertel len dat we niet willen verhuizen'. ,Je bent met neerslachtig genoeg. Wat heb je gevonden' Ik aarzelde, maar per slot van rekening was er geen reden waarom ik hem het papiertje niet zou laten zien. Ik Ik haalde het uit mijn zak. ,Dit'. Wat er met zijn gezicht gebeurde toen hij het aanpakte, was precies alsof zijn hoofd van -binnen in brand was gestoken. Met een soort schrikwekkende opge togenheid zei hij: .Goden!' Toen pakte hij me bij mijn ellebogen en hij zoende me vierkant op mijn mond. Ik haalde ma niets in mijn hoofd; het was het soort kus dat Franse generaals geven met een oor- logskruis. ,Nu heb ik eindelijk iets. Dus zó kwam zij eraan te pas. Ik had het kunnen raden. Mama, je bent reusachtig!' Ik trok me los. ,Die achtduizend dol lar... ik dacht dat het het geld van Al Spi-ur.g moest zijn. Denk je dat zij hem vermoord heeft? Ze heeft een bedrag van die achtduizend af getrokken, misschien iets dat ze ging uitgeven, want wat ze aftrok was het totaal van die opgetelde bedra gen. Maar dat andere getal... kijk daar eens naar. ,50.000'. Ergens had ze vijftigduizend dollar of vijftig duizend van iets anders of ze ver wachtte het te zullen krijgen. Lijkt jou dat ook niet- zo? Die woorden wijzen erop. ,Goed zaakje'. Praat niet zoveel. Ik denk na'. ,En waar zijn die achtduizend dollar nu, als zij ze had?' ,Die komen wel te voorschijn. Maak je maar niet on gerust". .Iemand anders moet ze nu hebben. Zelfs als ze Al Sprung in derdaad heeft vermoord'. .Hoe weet je dat ze het heeft gedaan?' ,Ze had dat weegbreeblad aan haar schoen. En het geld'. .Misschien was die achtduizend dollar een betaling. Voor iets anders'. Hij pakte me bij mijn arm. .Luister, mama, laat nie mand hier merken hoeveel je weet'. .Kunnen we niet naar de sheriff gaan met wat we nu hebben?' ,Nee. Maar ik denk niet dat het nu nog lang zal duren'. Met grote stap pen liep hij naar de deur om die open te doen voor een protesterende Cottie; met een blik van zijn ogen beduidde hij me niets te zeggen. Het stukje papier legde hij met een te der gebaar tussen de bankbiljetten in zijn portefeuille: ik voelde in hem dezelfde opwinding die ik al eer der in hem had aangevoeld als hij dacht dat alles naar wens verliep. .En nu neem ik mijn gezin mee om langs 3e oever van het meer te roeien', beval hij. Hij nam Cottie op en gooide hem wild en uitgelaten om hoog. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15