worsteling met het kerkelijk ambt LEOPOLD VERHAGEN OVER RELIKWIEËN: ,VAN EEN HELEBOEL WEET JE DAT HET NIET ECHT KAN ZUN' zeeuwse courant TIJD VOOR BEROUW provinciale UtlJl.tMJH.'l ZATERDAG 1 NOVEMBER 1969 Bestaan ze nog steeds en worden ze nog devoot vereerd, de nagels van het kruis, de draden van een mantel van een heilige, het stukje been van een mai'telaar, kortom de relikwieën van de Rooms-Katholieke Kerk? ,Ja', zegt pater Leopold Verhagen, ,die overdreven verering neemt af, maar het is gewoon ontzettend hoeveel van die zaken we hier nog in Nederland hebben, verschrik kelijk veel ,Er is natuurlijk een heleboel waarvan je weet, dat het niet echt kan zijn. Toen ik in de kathedraal van Roermond was om daar een beetje orde te scheppen in de relikwie- en lagen daar ook resten van de heilige Hieronymus. Dui delijk bleek, dat het niets anders was dan de rib van een koe. Ja, ik ben niet voor niets biologieleraar geweest', glimlachte Leopold Verhagen in zijn werk- en woonkamer in het Augustijnerklooster Marienhage in Eindhoven, waar de ex-televisiepater zich in de loop der jaren heeft om ringd met de vele tientallen relekwieën, die men hem over al uit het land stuurde om er een oordeel over te vellen. Hebben anno 1969 vele rooms-katholieken de relikwieën enigszins uit het oog verloren, het is één der onvermoede taken van Leopold Verhagen rigoreus het kaf van het koren te scheiden. Wat zijn relikwieën? Verhagen: ,dat zijn in het algemeen voorwerpen die herinneren aan heili gen of aan Christus. Heiligen zijn de christenen, die dui delijk goed gedaan hebben'. Een relikwie, afgeleid van het Latijnse reliquiae (resten), is volgens de encyclopedie een overblijfsel van het lichaam van heiligen, door hen achtergelaten voorwerpen, of voorwerpen die met hun li chaam in contact zijn gebracht. Zij worden uit eerbied en liefde bewaard.- Reeds in de eerste christentijden vier de men de liturgie boven de martelaarsgraven, waarbo ven men nadien kerken ging bouwen. Later groeide hier uit de gewoonte relikwieën onder of in het altaar te plaat sen. Tegenstanders van deze verering (als voortwoeke ring van de heidense heldencultus en strijdig met het geestelijk karakter van het christelijk geloof door hen veroordeeld) zijn in de oudheid Virgilantius en Claudus van Tours, later de hervormers vele historische mis bruiken en onzekerheden hebben deze verering omgeven. familierelaties Voor niet-roomskatholieken doet de relikwie-verering ta melijk vreemd aan. Kan Leopold Verhagen zich deze scep tische instelling voorstellen? ,Er zijn met-katholieken, die toch de haren van hun moeder bewaren of het horloge van hun vader? Die relaties met de heiligen zijn eigenlijk een soort familie-relaties. Als het verder gaat, vind ik het overdreven, maar in d rooms-katholieke kerk is al tijd veel verbondenheid met personen, die er geweest zijn'. Verhagen: .Wanneer ik met de verzorging van relikwie- en ben begonnen? Dat moet al voor de oorlog geweest zijn, toen ik in de brandkast van de prior van Marien hage hier een kistje onverzorgde relikwieën vond. Nou vind ik dat je, wat je ook doet goed moet doen. Oud goud moet je toch ook oppoetsen. Met dat kistje ben ik toen naar de trappistenabdij in Achel gegaan, waar de abt verklaringen kon afgeven over de authentieke plaats, waai de relikwieën vandaan komen, bijvoorbeeld uit het Vati- kaan of een bisdom. Bij ieder behoorlijk relikwie moet zo'n verhaal zitten. Op een keer vroeg pastoor Van Nuenen uit Utrecht mij of ik voor hem misschien een relikwie had van St. Willi- brord, een vrij zeldzaam artikel. Dat hadden ze alleen bij het aartsbisdom en wij gingen dus samen naar kardi naal De Jong. De kardinaal zat waarschijnlijk ook een beetje omhoog met de overdreven relikwie-verering en wilde af van de namaak op dit terrein. Hij vroeg mij of ik de zorg voor de relikwieën in het bisdom op mij wilde nemen en in zijn naam certificaten af geven. Hij was zelf kerkhistoricus en wist heel goed hoeveel bedrog er in deze is geweest. Daarom zei hij mij uitdruk kelijk: ,Als je het niet zeker weet gooi 't dan maar in de verwarmingsketel'. Met dat certificaat erkennen wij het relikwie als origineel. We geven echter nooit een certificaat van echtheid zodat er nooit te lezen valt ,dit is een been van die en die'. Nadat Napoleon Verhagen tussen zijn papieren een voorbeeld van een certificaat heeft opgedoken verhaalt hij verder: .Eigenlijk is elke bisschop verantwoordelijk voor zijn relikwieën, maar er bestorid weinig belangstelling voor, dus kwam men naar mij toe. ,Of ik het druk er mee heb en er veel vraag naar relikwie- en bestaat? Dat baantje met die relikwieën kost niet veel tijd, alleen kan het wel eens druk zijn als de reli kwieën op zijn en er aanvragen zijn voor de twee stukjes been van een martelaar die in ieder altaar moeten zitten. De kerken zijn dus de voornaamste aanvragers. Als ik niet meer heb of als er een speciale wens is vraag ik nieuwe relikwieën aan bij het bisdom, dat op zijn beurt, weer leveringen krijgt uit het Vatikaan van de sacristie der relikwieën. ,De relikwieënverering is vaak enorm overdreven geweest. Er heerste een soort magische ver ering. Nu staat men er anders tegenover, want alles wat vereerd wordt zakt na een poosje in elkaar. Er zijn echter nog steeds mensen, die relikwieën als een soort magie zien. Ik beoordeel de relikwieën alleen op verzoek, de onechte verwijder ik meestal bescheiden. Wanneer ik aan de echtheid twijfel doe ik ze helemaal weg, zoals ze ook in Rome hebben gedaan. Alleen relikwieën waarvan historisch bewezen kan worden dat ze waardevol zijn behoud ik, de rest gaat w.eg'. Na het overlijden van mgr. Bekkers haalden de mensen stenen uit het huisje van de moeder van mgr. Bekkers. Zagen zij die als relekie? Verhagen: ,Ach het is typisch Nederlands om zoiets mee te nemen van iets dat indruk heeft gemaakt. Ze hebben stenen meegenomen, aarde van zijn graf en zakdoekjes, die met het graf in aanraking waren geweest. Dat was echter een mengsel van souvenirjacht en magie, dus onzin'. Welke relikwieën in Nederland zijn nu echt belangrijk? Verhagen: ,Op de allereeste plaats de resten van de marte laren van Gorkum en van Radboud in Deventer. En dan zijn natuurlijk de resten van Servatius in Maastricht be langrijk'. Voorbeelden van relikwieën die net zo goed in de kachel gestopt kunnen worden heeft Leopold Verhagen genoeg in zijn werkkamer. Aan de muur hangt een kast je, met de meest vreemde vooiwerpen, die als relikwie worden vereerd, zoals bijvoorbeeld wat korrels zand, waar op Maria Magdalena gehuild zou hebben. ,Dat is natuur lijk allemaal niets, maar ik bewaar het. Misschien dat ik over vier jaar, als ik het dan wat rustiger krijg op mijn vijfenzestigste jaar, nog eens een museum van die dingen kan inrichten. Hij haalt een lange rozenkrans uit een doosje. ,Moet u zien, op elke kraal zitten drie reli kwieën. Dat is gewoon de zelfkant van de heiligheid', roept hij uit om er vergoelijkend op te laten volgen ,maar daar kunnen de mensen ook niets aan doen. Veel van die relikwieën zijn door bijvoorbeeld' de kruisridders mee gebracht. Die hadden totaal geen onderscheidingsvermogen en lieten zich alle relikwieën in handen stoppen die in Alexandrië aan de lopende band werden gemaakt. U moet het de mensen niet kwalijk nemen, dat zij honderden jaren lang onechte voorwerpen als relikwieën hebben ver eerd. Dat is niet belangrijk. Het is geen kwestie van echt of onecht maar van geloofswaarde. Hef. hoofdbestuur van de gereformeer de bond in de hervormde kerk adviseert en verzoekt zijn leden, alle kerkeraden en an dere ambtelijke vergaderingen, zich te ont houden van elke medewerking aan de orga nisatie van de algemene hervormde kerk vergadering (AKV), een soort van pasto raal concilie van de hervormde kerk. Vol gens de gereformeerde bond gaat zo'n AKV in tegen hetgeen grote delen van de her vormde kerk op grond van schrift en belij denis geloven van de kerk en haar rege ring. Men vindt het er in de gereformeerde bond op lijken dat (illeen pressiegroepen, die maar één bepaalde richting vertegen woordigen, vooral op de AKV aandringen. Voorzover wij ze hebben leren kennen is het hun te doen om een humanisering en liorizontalisering van geloof en kerk'. Het hoofdbestuur van de gereformeerde bond vindt verder dat het niet juist, is, dat de sy node van bovenaf deze zaali heeft- geregeld. Er wordt bovendien via. de AKV een andere, nieuwe structuur geschapen naast die van ambten en ambtelijke vergaderingen. En die nieuwe structuur vloekt met de van God gegevene'. 9 JE en mythe' noemde onlangs het Vati caanse blad Osservatare della domenica de berichten dat het Vaticaan één van 's-ive- relds rijkste machten is. Het. Vaticaan heeft zelfs moeite om zijn werknemers een normaal inkomen uit te be talen, aldus de Osservatare. Extra inkom sten gaan naar de pauselijke liefdadigheids werken. 9 Tot de thema-weekends die het lande lijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk op de Drieburg in Driebergen binnenkort organiseert behoort één over Biafra. Enige deskundigen, die onlangs Biafra bezochten, zullen informatie geven over de huidige toestand aldaar. Verder zal men proberen tot actie over te gaan. (15 en 1G november). 9 Kardinaal Joseph Iloeffner, hoofd van het aartsbisdom Keulen, heeft, een aan klacht ingediend tegen een voormalige Be nedictijner pater, Edmund Steffensky en tegen een redacteur van de Kölner Stadt- anzeiger uit Keulen. Hij beschuldigt hem van belediging van de rk priesters in een interview in die krant. Steffensky heeft de rk kerk verlaten, bereidt zich voor op een loopbaan als dominee en is onlangs ge trouwd met dr Dorothee Sölle, de befaamde Duitse theologe. 9 Tegen het nieuwe missaal het eerste misboek) sinds 400 jaar voor de rk kerk hebben zich verklaard de Italiaanse kar dinalen Ottaviani, en Bacci. Zij vinden dat de wijzigingen in de liturgie de gelovigen in uiterste verwarring brengen. Dat heb ben ze de paus ook geschreven. In verschillende evangelische zondagbla den in de Duitse Democratische Republiek is ter gelegenheid van de twintigste ver jaardag van Oost-Duitsland een gezamenlijk artikel verschenen van een aantal kerke lijke schrijvers. Zij bevestigen de solidari teit. van christenen voor een nieuwe orde ning van de samenleving, maar noemen daarin tevens gewetens- en geloofsvrijheid voorwaarden waarop nietvalt af te dingen. Gewezen wordt op de verantwoordelijkheid van de kerk voor de humaniteit, die voor komt uit de navolging van Christus. ,De kerk moet ook in de socia listische maatschappij kerk blijven. Zij zal noch in haar opgaan, noch zich aan haar kunnen onttrekken. Zij zal slechts dan echt kerk zijn, wanneer zij de roep van haar Heer hoort tot dienst in verant woordelijkheid. De twintigste verjaardag van de DDR geeft ons aanleiding over die verantwoordelijkheid na te denken'. 9 In Mainz is een actiegroep voor de vrouw in de rk kerk opgericht met als doel ,een dringend noodzakelijke vernieuwing in de waardering en de innet van de vroitiv in de kerk'. De groep wil een serieus onder zoek tiaar de mogelijkheid om de vrouw tot het priesterschap toe te laten. 9 Uit verzet tegen de conservatieve over heersing' van religieuzen door priesters en bisschoppen hebben omstreeks 1100 leden van de rk vrouwenordes en congregaties Paus Paulus heeft recentelijk de ver spreiding van erotiek en pornografie de ernstigste hedendaagse bedreiging voor de menselijke en christelijke waardigheid ge noemd en de landen veroordeeld, die de pornografie legaliseren. De paus zei dit in een toespraak tot duizenden pelgrims. De gezondste en intiemste instellingen als gezin, school en recreatie worden in ge vaar gebracht door vrije geslachtsgemeen schap, pornografische foto's en verdoven de middelen', meent de paus. 9 Tot nu toe hebben vijf baptistengemeen ten in Spanje voldaan aan de plicht zich bij de overheid te laten inschrijven, zoals de verleden jaar van kracht geworden ,wet op de godsdienstvrijheid' voorschrijft; 13 ge meenten overwogen zich te laten registre ren;! 4 gemeenten hebben zich duidelijk te gen de registratie uitgesproken, omdat de nieuwe wet geen werkelijke godsdienst vrij houd geeft, 9 De baptisten gemeente te Castro Valley, Californië, VS heeft een fonds gesticht om in de toekomst een kapel op de maan te kunnen bouwen. Het motief: Allen die in de ruimte reizen moet worden verkondigd, dat de hemelen Gods eer verkondigen... en dat God, die het universum schiep de gehele mensheid redding biedt. Terwijl de Apollo-ast.rona.uten vanaf Cape Kennedy in hun baan werden gebracht legde een geestelijke opwekking beslag op een steeds groeiend aantal technici en we- tenschapsmensen die het mogelijk maakten, dat de eerste mens voet op de maan zette, aldus dr Adrian Rogers, predikant van First Baptist Church te Merrit Islands, Florida in de buurt van Cape Kennedy. Een belangrijk aantal hoog gesalarieerde ruimtevaartdeskundigen heeft, zijn be trekking op het ruimtevaartcentrum, opge geven heeft, om zich voor theologische stu die te laten inschrijven, of om anderzins full time deel te nemen aan kerkelijke ar beid, In totaal hebben zich reeds 71 man nen van het ruimfevaartcentrum gemeld voor volledige dienst in de gemeenten. 9 Ongeveer 15 procent van de Arnhemse bevolking verklaart, door de Vredesweek van het interkerkelijke vredesberaad meer inzicht te hebben gekregen in de proble matiek van oorlog en vrede en 20 procent van hen meer inzicht in de problemen van dc rijke en arme landen. Aldus enkele voor lopige conclusies van het Studie-centrum voor vredesvraagstukken van het Instituut voor politihologie van de Nijmeegse univer siteit. Uit de. voorlopige resultaten blijkt voorts, dat driekwart van de Arnhemse bevolking van de vredesweek gehoord had, alhoewel slechts 20 procent het thema, van de vredesweek, de ontwikkelingsproblema tiek weet te noemen. 9 Meer dan de helft van de ondervraagden meende dat de invloed van de rijke landen op het regeringsbeleid van de arme landen moet worden versterkt. Op de bewering dat de arme landen nog niet rijp zijn om uit te maken wat goed voor hen is, reageer den 64 procent instemmend, terwijl 20 pro cent het hiermee oneens ivas. Met de stel ling dat alleen de arme landen moeten be slissen welke veranderingen in de rijke landen moeten plaatshebben, om de arme landen echt te helpen, was 53,5 procent het oneens en 26,6 procent het zeer oneens; zeer eens was 2,.', procent het met dit standpunt en eens 8,4 procent 9 Bijna de helft van de geënquêteerden stemde in met het huidige beleid van de Ne derlandse regering inzake de ontwikkelings hulp. Tegenstrijdig hieraan meende 67 pro cent dat een groot, deel van de militaire uitgaven naar ontwikkelingshulp zou moe ten worden overgeheveld. De offerbereidheid voor de ontwikkelingshulp bleek snel af te nemen naarmate het percentage van het nettoloon dat men voor ontwikkelingshulp zou moeten afstaan hoger werd. Wilden 24,6 procent nog 1 procent van het netto loon afstaan, slechts 1,9 bleek bereid tot 3 procent te gaan. ,Naar een vruchtbaar en vernieuwd functioneren van de ambtsbediening', Aldus luidt de titel van het ontwerp-rapport dat in liet begin van het komende jaar behandeld zal worden op het pastoraal concilie van de Nederlandse kerkprovincie. Momenteel Is men er in de decanaten reeds druk mee bezig en in de novembermaand zal het behandeld worden in de bisdommen. Nu zoudt ge kunnen denken dat dit een rooms-katholieke aan gelegenheid is. Dat is ze natuurlijk ook, maar toch niet alleen. Dan zou dit rapport voor mjj persooniyk niet de waarde hebben gehad die het nu heeft. Het rapport zou bjjna even goed kunnen komen uit de een of andere pro testantse kerk. Natuurlijk zouden dan hier en daar de ge bruikte woorden iets anders luiden, want in de protestantse kerken van ons land kent men geen bisschoppen, priesters, diakenen (in r-k betekenis) en subdiakenen. Hier en daar zou het rapport herschreven moeten worden, omdat het nu eenmaal uitgaat van een kerk die een andere structuur heeft, maar in wezen, als het gaat om het kerke lijk ambt (deze term wordt veelvuldig ge bruikt) kunnen er zowel aan de ene als aan de andere kant, dezelfde opmerkingen wor den gemaakt. Wanneer we zo schrijven .zo wel aan de ene als aan de andere kant,' hebben we het gevoel dit ontwerp-rapport reeds enigszins onrecht te doen, want tel kens weer blijkt bij lezing dat de opstel lers over de grenzen van eigen kerk hebben willen heenkijken. Dat is trouwens op heel het pastoraal concilie gebleken. Deze hou ding vloeit ook enigszins voort uit het feit dat zij die aan het pastoraal concilie lei ding hebb.en gegeven, niet wilden voortgaan zonder de andere kerken in ons land. Het tweede Vaticaans concilie met zijn waar nemers heeft ten voorbeeld gestrekt. Men is welbewust nog verder gegaan. Aan alle rapporten die tot nu toe zijn verschenen hebben leden van andere kerken meege werkt en in de desbetreffende commissies is hen zelfs volledig stemrecht gegeven. Om enigszins een inzicht te geven waarom het hier gaat, doen we misschien het beste de twee eerste hoofdstukken te laten rus ten, ,het kerkelijk ambt is onder zware druk komen te staan' en ,het kerkelijk ambt is enkel zinvol binnen een kerk die als geheel voldoende zin heeft.' Niet dat er hier geen lezenswaardige dingen in staan. Deze hoofdstukken gaan over de crisistoe stand waarin de kerk verkeert; verande ringen in geloofsbeleving en kerkopvatting; de kerk middenin de huidige samenleving enz. Het derde hoofdstuk heeft als titel mee gekregen: ,De plaats die het kerkelijk ambt moet durven innemen is per se betrekkelijk en kwetsbaar.' Wanneer men over het ker kelijk ambt wil spreken, dringt de vraag natuurlijk naar voren: wat is eigenlijk de kerk en waar komt zij vandaan? Waar schijnlijk zijn er nog wel mensen die vreemd opkijken dat zo'n vraag wordt gesteld. Zij denken aan hun eigen kerk en gaan via de historie terug naar wat we weten uit de evangeliën en de brieven van het Nieuwe Testament over de kerk van de eerste eeuw van onze jaartelling. Uit de gegevens die daar te vinden zijn beeft Rome haar kerkleer ontwikkeld Petrus werd gemaakt tot de eerste paus. De reformatorische theologen hebben een iet wat ander beeld ontworpen uit de beschik bare gegevens en er kwamen kerken van een andere structuur te voorschijn. Het meest opmerkelijke woord in dezen uit het Nieuwe Testament is het Griekse woord .episkopos'. Dit woord heeft Rome zo laten staan en het Nederlandse .bisschop' is re gelrecht daarmee verbonden. De Reformatie, die over 't algemeen van bisschoppen zoals men die kende, niet veel moest hebben, heeft het Griekse woord letterlijk vertaald als .opziener' en heeft er ouderling van ge maakt, een lerende en een regerende. De nieuwe r-k vertaling geeft .episkopos' weer met .leider'. Waar in protestantse bijbels gelezen wordt .opzieners en diakenen' (bij voorbeeld Fill. 1:1) lezen we in de nieuwe r-k vertaling: .Leiders en hun helpers'. Nu achten de samenstellers van het ontwerp- rapport het niet op hun wegliggen een .kerkleer', een leer over wat een kerk is, te ontwikkelen, ,zo die al mogelijk geacht moet worden'. Zij gebruiken het woord .kerkvor- ming', wat ze zien .als een voortdurend ge beuren.' .Allerlei concrete feiten uit het kerkelijk leven suggeren (wekken de in druk) het: kerk is kerk-in-beweging; kerk is kerk-vorming.' Zo komt de nadruk te lig gen ,op alle feitelijke mensen die zich op een of andere manier aaneensluiten rond Jezus Christus.' Hieruit wordt dan de con clusie getrokken dat er ,in eerste instantie geen onderscheid (is) tussen .gewone gelo vigen' en .ambtsdragers', tussen .leken' en .priesters', tussen gewone mensen' en .gees telijken', of hoe men in het verleden ook over de verschillen binnen de kerkelijke ge meenschap heeft gesproken.' Die verschillen zijn van de tweede rang en de opstellers van het rapport menen dat dit ook met bijbelse gegevens te staven is. De groepsvorming rondom Jezus van Nazareth zet zich voort, ,al zeer gauw in een onge looflijk snel tempo.' Toen is men scherper gaan organiseren. Er komen mensen naar voren die meer dan anderen ,de doeleinden van de groep duidelijk maken,' die ook .lei ding geven aan de groepsactiviteiten,' .per sonen die belast worden met bepaalde ta ken en verantwoordelijkheden.' Zo is gelei delijk aan de kerk ontstaan als een insti tuut, als een vaste instelling, als een .esta blishment', om het huidige modewoord te gebruiken.Velen huiveren al meteen als zij aan dit aspect van de kerk denken im mers de organisatie is er nooit omwille van zichzelf.' Zij mag niet zichzelf als doel heb ben. Het rapport constateert dat deze ,na~ gatieve ontwikkeling' zich later in de chris telijke kerken steeds meer heeft voltrok ken, .vooral ook in de katholieke kerk'. Nu moet er alles aan worden gedaan ,om dat institutionele element' op zijn dienstbare plaats te houden.' ,De geschiedenis toont aan hoe moeilijk dat is.' Er zijn dus uit die gemeenschappen bepaalde mensen naar vo ren gekomen als .ambtsdragers'. Het blijkt echter uit de gegevens van het Nieuwe Tes tament dat ,het christendom geen uniform ambtsmodel' heeft gekend. Plaatselijk lag het soms heel verschillend en bij het voort gaan der tijden kwamen daarin ook weer veranderingen. De gegevens zijn niet overal even duidelijk en we kunnen niet zeggen dat er in het Nieuwe Testament een episco paalse kerk is gedacht en evenmin dat we daar zo maar zonder meer kunnen spreken van een presbyteriale kerk, om de twee termen te gebruiken die heden de grootste gescheidenheid in het christendom mar keren. Het ontwerp-rapport waarschuwt .dubbel waakzaam en terughoudens' te zijn wanneer we te maken krijgen met ,de zelf verheffing van het kerkelijk ambt en de kerkelijke structuur.' Als we dat niet doen, zullen we ,een kwalijke dienst' bewijzen aan het evangelie en eveneens ,aan de ver houding tussen verschillende groepen chris tenen onderling.' Wat hebben de kerkelijke ambtsdragers nu te doen Het eerst wordt gewezen op woor den als .voorgaan, leiding geven, toerusten, dienst.' Gewaarschuwd wordt voor een lei derschap ,dat anderen onmondig en passief maakt, zo zelfs dat geheel het geloof van die ander nauwelijks iets van hemzelf wordt.' Dan bewijst het leiderschap een kwalijke dienst. Modern leiderschap zal we ten van gesprek en het onderling uitwisse len van ervaringen. .Modern leiderschap wordt steeds gevoeliger voor de echte vrij heid en vindingrijkheid van de betref fende groep.' Als tweede wordt gesteld dat, wat een kerkelijke ambtsdrager doet, een dienst moet zijn ,die uitdrukkelijk betrek king heeft op het evangelie.' Hij moet hier in zijn ,de mond en hand' van de gelovigen en daarbij zal hij zich verbonden moeten weten met heel de christenheid. ,We staan nu voor de opgave, juist ook de communi catie tussen het ambt en de verschillende christelijke kerken en gemeenschappen te herstellen, in het groot en in het 'klein.' Als derde grondtrek van het kerkelijk ambt wordt genoemd ,de aanstelling, de op dracht.' ,Het ambt bestaat in een'door de christelijke gemeenschap officieel verleende opdracht en volmacht om die gemeenschap op basis van het evangelie voor te gaan in de zingeving van het leven en het inspire ren van al haar activiteiten in deze wereld.' Hierbij laten we het voor deze week. Het rapport laat ons zien hoe er in de r-k kerk in ons land geworsteld wordt met het ker kelijk ambt. Het is dezelfde worsteling die we kunnen tegen komen in alle kerken, ten zij deze zich plaatst buiten het evangelie en buiten de tijd waarin we nu leven. H. ,\Vant de droefheid .naar God' breng' inkeer totï 2 Cor. 7:10a Onberouwelijke inkeer. De WiUeb rordus-vertaling laat veel beter de woordspeling uitkomen: Berouw dat men nooit berouwt? Je zou ook kunnen zeggen: Onomkeer bare ommekeer' of zoiets. Goed volgens Paulus is dat het heilzaam gevolg van een droefheid, v:aarmee God een bedoeling heeft. God kan er wat mee doen en zet die droefheid om in iets plezierigs. Het wordt een omkeer waarachter men niet meer terug kan keren zonder weer in de droefheid te vervallen. In Paulus' geval was de oorzaak een boze brief die hij aan de Corinthiërs had geschreven. Het was hard aangekomen en het had voorgoed mis kunnen zijn. Maar het was voorgoed in de roos geschoten. Het was maar een geval. Het geval Luther (het was jongstleden vrijdag 31 okto ber!) was ook een geval van droefheid. De man had- liet lelijk te kwaad. Maar de droefheid leidde tot een ommekeer, die hem nooit heeft berouwd. Uit de vrij heid die hij had gevonden, keerde hij niet terug naar het diensthuis al zal hij in zwaklce momenten wel eens naar de vleespotten hebben terugverlangd. Het geval Luther leidde tot de Reformatie. Dat was een klap die hard aankwam. Voor velen werd het een droefheid die ze tot omme keer bracht, voor minstens even zo velen bleef het een bron van verbittering. De kerk van Jesus Chris tus is er eeuwenlang een verscheurd lichaam door ge bleven, Er waren goede pro testanten die zich afvroe gen of je met. de Reformatie wel zo heel blij moet zijn. En er zijn dan ook, met het wegwerpen van het badwa ter, belangrijke lichaamsde len voor het kind verdice- nen, en het moet. nu met prothesen zien uit te komen. Zo zie ik bijvoorbeeld het gemodder in de protestantse kerken met het ambt, de sacramenten, de hele wor ship'. Maar de ontwikkéhngn die zich in deze dagen in de R-K Kerk voordoet, onder streept het op bijzonder pret tige manier: achter de Re formatie kan men, mag men niet terug. Zij is on- berouwelijk. Maar zij doet nog veel pijn, aan weerszijden. Er is droefheid en ook de on barmhartige kritiek, die uit de wereld' komt, komt hard aan. Mogen we hopen dat dit een droefheid zal blijken ,naar God?' Johannes 16:20-22 (elke le zer die een bijbel heeft, kan het opslaan) geeft ons een steuntje in de rug. De om mekeer van droefheid naar vreugde is in het Christus- gebeuren voorgetekend. Zij heeft te maken metopstan ding Het Christus-gebeuren is geen verleden tijd, maar na bije toekomst. Achter de Re formatie mogen wij niet te rug, err bij blijven stilstaan al evenmin. De tijd is rijp voor een nieuw heilzaam be rouw, dat men nooit be- rounwt. VLISSINGEN F. S. KLOOSTERMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 21