televisie MAAR 1 PROCENT LUISTERAARS VOOR RADIO-NACHTUITZENDINGEN Sirëduii NCRV's .Zeskamp' Goes in tweede ronde PANDA EN HET T0VERRECEPT Sloan's Balsem CASSETTE VIDEO RECORDER VOOR KLEUREN-TV DONDERDAG 30 OKTOBER 1969 F t O V1HCVKKC ZIEUWSf COURANT 19 De luisterdichtheid van de verschil lende nachtuitzendingen, dei tijdens de Firato van 19 tot en met 28 sep tember door de Nederlandse radio- omroep tussen 24.00 en 02.00 nur en 5.00 en 07.00 werden verzorgd, schom melde rond de 1 procent (90.000 luisteraars'. Dit is één van de voorlopige resulta ten van de luistefdichtheidmetingen van deze uitzendingen in het kader van het continu programma onder zoek. Was de gemiddelde luister dichtheid 1 procent, voor de uitzen dingen tussen 06.00 en 7.00 uur en in mindere mate voor die tussen 24,00 en 01.00 uur schijnt dit percentage iets lager. In totaal heeft circa 5% sen 05.00 en 06.00 uur en iets duide lijker voor die tussen 1.00-02.00 uur iets lager. In totaal heeft circa L procent van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder (bijna 500.000 luiste raars) weleens geluisterd' naar de uitzendingen tussen 24.00 en 0.200 uur en eveneens 5 pet (voor het me rendeel andere personen) naar die tussen 05.00-07.00 uur. Uit een aan vullend onderzoek bleek voorts, dat slechts circa eenderde van het Ne derlandse publiek van het bestaan van deze nachtuitzendingen op de hoogte is geweest. Bij deze resulta ten maakt de afdeling studie en on derzoek van de NOS het volgende voorbehoud: a. De bfl het continu programma onderzoek gehanteerde methode leent zich minder goed voor het meten van buitengewone programma's, op het bestaan van deze uitzendin gen. b. De voor deze uitzendingen gevon den luisterdichtheidcijfers zijn van dien aard, dat daarbij relatief grote, statistische afwijkmarges gelden. Geen graadmeter Voor de interpretatie van deze gege vens wijst de afdeling studie en on derzoek van de NOS op het feit, dat de nachtuitzendingen tijdens de Firato in tweeërlei opzicht weinig doordat de bij die methode gebruikte dagboeken de deelnemers meer dan normaal zouden kunnen attenderen geschikt zijn als indicatoren voor een potentiële belangstelling voor nachtuitzendingen. Enerzijds is een groot deel van het publiek onbekend met, laat staan ge wend aan uitzendingen op deze uren. Dat gedeelte, dat, wel op de hoogte was, heeft mogelijk van deze uitzen dingen een .abnormaal' gebruik ge maakt. In het kwartier van 23.45 tot 24.00 uur werd door gemiddeld circa 4 pro cent naar de radio geluisterd. In het kwartier tussen 07.00 en 07.15 uur be draagt de gemiddelde luisterdicht heid in het algemeen circa 14 pro cent. Dat het verschil in luisterdicht heid van de uitzendingen tussen 24.00 en 02.00 uur met die van de vooraf gaande programma's minder groot is dan het verschil, dat de luister dichtheid van de programma's tus sen 05.00 en 07.00 uur met die van de eropvolgende uitzendingen vertonen, hangt ongetwijfeld samen met het feit, dat men gemakkelijker de radio laat aanstaan wanneer er blijkbaar nog een programma komt, dan dat men de radio inschakelt op een mo ment. waarop normaliter geen pro- grama'ms worden gebracht. Tussen 20.00 en 4.00 uur worden we kelijks op twee zenders gedurende 56 uur programma's uitgezonden. De helft van deze uren had in een re cente week een luisterdichtheid van 1.5 procent of minder. Deze uitzen dingen betreffen in de regel serieuze muziek), waaraan eveneens 28 pro ma's. Het gemiddelde van deze helft, circa 1 procent komt overeen met de gemiddelde luisterdichtheid van de nachtuitzendingen (meestal lichte muziek), waaraan eveneens 8 pro gramma-uren werden besteed. Bij deze vergelijking dient men ui teraard rekening te houden met de aard van de genoemde avond- res pectievelijk nachtuitzendingen en met het feit, dat genoemde avond programma's wel en de nachtuitzen dingen niet onderhevig waren aan .concurrentie' van een andere Hilver- sumse z ADVERTENTIE pullovers voor mannen RESIDENTIE-ORKEST NAAR DUITSLAND Het Residentie - Orkest vertrekt maandag voor een concertreis van 12 dagen door Duitsland. De muzikale leiding van deze tournee berust bjj de Roemeense gastdirigent Sergiu Comissïona; als solisten zullen op treden de pianist Daniel Wayenberg en de jonge Koreaanse violist Young Uck Kim. Het Residentie-Orkest zal concerte ren achtereenvolgens te Lübeck, Hamburg, Hannover, Neurenberg, Heilbronn, Dornbirn (Oostenrijk), Koblenz, Bonn, Frankfort, Viersen en Rheydt. Verscheidene van deze con certen zullen worden uitgezonden door Duitse radiostations. Er worden werken uitgevoerd van Beethoven, Mendelssohn, Dvorak, Brahms, Tsjaikovsky, Strawinsky en Lutoslavsky. semble: klassieke en moderne mu ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Radio koor: moderne liederen. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen: populair verzoekplatenpro- gramma, (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het ronde: pro gramma rondom het volkslied. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM-2 Middag: 12.30 Modern platteland. 12.35 Sport- revue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. 13.30 't Muzikantenuur: I Bari ton en piano: Idassielce liederen. II Stereo: Strijkkwartet: moderne mu ziek. III Fluit en klavecimbel: klas sieke en moderne muziek. 14.30 't Is historisch, programma over geschie denis en archeologie. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf: een radioprogramma in een Notedop. 17.00 Tussen 10-plus en 20-min.: lichte gram mof oonmuziek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Communis tische Partij van Nederland. 18.30 i Stereo: lichte orkestmuziek (opn). 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Ama teurs musiceren: Accordeonorkest en Brassband. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk ver af en dichtbij. 19.40 Mens en bij bel. 19.50 Tweestemmig: gesprek. AVRO: 20.05 Pianorecital, met aan- sluitend een gesprek tussen pianist en publiek. 22.00 Jekemmewat: ca- baretprogramma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Stereo: Melodietjes en datjes: licht muziekprogramma. 23.20 Stereo Parels der muziek (gr) 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammo- foonmuziek. (8.00 Nieuws. S.ll Ra diojournaal. 8.30-8.33 De Groente man). NOS: 9.00 Radio Blazers En- DONDERDAG Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 12.50- 13.10 Hervormde middagdienst). 14.00 Stereo: The Kilima Hawailans Show. 14.30. Stereo: Sopraan en piano: mo derne liederen. 15.00 Hervormde mid dagdienst. NOS: 15.30 Meer over min der, een programma met meer infor matie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00 Nieuws.) NCRV: 17.45 Sport- actualiteiten. Avond: 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: harmonie- en fanfare-orkesten. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten: aansluitend (ca 19,00): Spektrum: maatschappelijke vraagstukken na der belicht. 19.15 Leger des Heils- kwartier (gr). 19.30 Kerkorgelcon cert: klassieke muziek. 20.00 Ferdi nand Huyck, seriehoorspel (deel 4). 20.24 Stereo: lichte grammofoonmu- ziek. 20.30 Radio Actief: gevarieerd programma. (22.30-22.38 Nieuws). 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badinerie: oude en klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huls vrouw) 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade: semi-klassieke orkest muziek (opn.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. DONDERDAG Middag: NOS: 12.00 Herman Stok p KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actuali teiten. 13.08 TNT: muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-in: gezellig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop- en country mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 10RRRrrr_: hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actu aliteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraai- ik: verzoekplatenprogramma. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws.) NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws.) TROS: 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15."03 Muziek Boetiek: licht gevarieerd muziekprogramma. (16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws. 17.02 Radio journaal. 17.05-18.00 Zingende boe- gie: gevarieerd platenprogramma voor automobilisten. (ADVERTENTIE) NEDERLAND-1 20.20 uur: (VPRO) BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING. 20.45 uur: DE OUDE DRAAIDOOS. Simon van Collem ontmoet Wolfgang Staudte. 21.15 uur: ER GAAT ELKE DAG EEN BOOT. Documentair programma over Ierland. 22.20 uur: (CVK-IKOR) VRAGENREEKS. 22.50 uur: (NOS) JOURNAAL. 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (TROS-KLEUR) JAM. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL. 20.20 uur: TROS-TOTO. 20.35 uur: (KLEUR) DE DIEF VAN WASHINGTON. 21.25 uur: OP DE MAN AF. 21.40 uur: (KLEUR) BIJ FIET EN FRANS. Cabaretprogramma met behalve het echtpaar Koster onder andere Ko van Dijk. 22.25 uur; (NOS) JOURNAAL. 22.30 uur: (TELEAC) ORGANISATIE. BELGIE-NED. 18.25 uur: ENGELSE LES. 18.55 uur: ZANDMANNETJE. 19.00 uur: TIENERKLANKEN. 19.35 uur: (BSP) POLITIEKE TRIBUNE. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.25 uur: HIGH CHAPARRAL. 21.15 uur: RUIMTEVAART. 22.05 uur: PREMIERE. 22.45 uur: JOURNAAL. NEDERLAND-2 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: SCALA. Nieuws, films, parlementaria. 19.30 uur: VAN GEWEST TOT GEWEST. Met (onder meer) het jeugdcircus uit Goes. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL. [FRANSTALIGE PROGRAMMA'S BELGIë-FRANS 1S.10 Journaal; 18.15 Voor de kleuters; 18.30 Schooltv; 19.25 Voor de kleuters; 20.00 Journaal; 20.30 Tv-spel- 22.00 Filmrubriek; 22.45 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL. 12.30 Midi-magazine; 13.00 Journaal; 15.30 Voor de jeugd; IS.15 Journaal: 18.55 Voor de kleuters; 19.00 Regionaal journaal; 19.45 Journaal; 20.20 Panorama: 21.20 De wrekers; 22.55 JournaaL RESIDENTIE-ORKEST TREKT VEE JEUGD Do belangstelling van de Haagse Jon geren voor de jeugdconcerten die het Residentie-Orkest in samenwerking met de Haagse Kunststichting voor de Jeugd organiseert, is dit seizoen met ruim 50 pet gestegen. Bedroeg het aantal abonnementen voor deze speciale concerten vorig jaar onge veer 1400, dit seizoen zijn er 2200 abonnementen aangevraagd. Deze toeloop is zó groot dat een aantal aanvragers teleurgesteld is moeten worden omdat de Prins Willem- Alexanderzaal van het Congresge bouw niet meer dan 1825 plaatsen biedt. Deze toegenomen belangstelling is o a toe te schrijven aan de bijzondere programma's die voor deze jeugd concerten zijn samengesteld. De con certen omvatten dit jaar een vrij groot aantal kortere werken, zoals delen uit soloconcerten, waarin vele solisten leden van het Residentie- Orkest vaak met ongebruikelijke solo-instrumenten zullen optreden, zoals tuba, piccolo en contrabas. Een tweede bijzonderheid van de pro gramma's is dat op elk van de vijf jeugdconcerten één van Beethovens Pianoconcerten zal worden uitge voerd, met medewerking van gere nommeerde solisten. Verdere vernieuwingen zijn een mon delinge toelichting aan het begin van het concert, en een eenvoudiger kos tuum van de orkest-musici: donker pak. FOTOGRAAF ROSENTHAL OVERLEDEN Leo Rosenthal, de in Litouwen ge boren advoeaat-journalist-fotograaf, is te New York op 65-jarige leeftijd overleden. Rosenthal werd geboren in Riga ten tijde van de tsaren. Hij werd advocaat en werkte in Moskou. In de periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog verdiende hij als journalist zijn brood te Parijs en te Berlijn en meteen na de oorlog kwam hij als fotograaf in dienst van de Verenigde Naties, in Amerika. Als zodanig heeft hij in de loop van de laatste 24 jaar meer dan 200.000 foto's gemaakt van diplomaten en staatslieden uit de hele wereld. Alle drie de secretarissen-generaal die de VN tot nu toe hebben gehad waren bevriend met Rosenthal; Toen Rosenthal in 1960 te New York foto's wilde maken van de Sowjet- partijleider Kroesjtsjev voelde deze er niet voor, maar toen zei de Pool se minister van buitenlandse zaken, Rapacki, dat het we! goed zat, dat Rosenthal in de koude oorlog een neutrale plaats innam. ,Is die man neutraal' bromde Kroesjtsjev toen. ,Dan zullen we 'm kiezen tot secretaris-generaal'. ZESTIEN TSJECHEN EXPOSEREN IN AMSTERDAM Van 31 oktober tot 30 november 1969 houdt Galerie De Tor te Amsterdam, een tentoonstelling van 16 Tsjechi sche kunstenaars, merendeels in Praag woonachtig. Alle stijlen en stromingen waarvan de oorsprong in ,het westen' ligt, hebben in Praag weerklank gevon den. Men kan de eigentijdse kunst in haar verscheidene facetten weerspie geld zien vanaf cubo-expressionlsti- sche ontwikkelingen (Gross en Cec- kovü), expressionistische en lyrische abstractie (Ka.fka, John en Anderle), geometrische abstractie (Pacovska en Kucerova) pop-art en nieuwe fi guratie (Kulhanek, Pliskova en Krej- ci). Aparte vermelding verdienen Jiri Kolar, Vladimir Jarcovjak en de gra ficus-componist Milan Grygar. Sinds liet einde van de vijftiger jaren uit de surrealistische dichter Jiri Ko- lór zijn speelse fantasie niet alleen in woorden maar ook in weergaloos knappe beeld-vervreemdingen In vorm van collages en rollages. De kleurengrafiek van Jarovjak verwant aan en staat op het peil van de archaïserende kleurengrafiek zo als wij die ook uit Joegoslavië ken nen. In ritme, structuur en beweging brengt Milan Grygar acoustisch en visueel verbinding door een simultane werkwijze. Het intuïtief gebruik van teken-technisch materiaal leidt tot spanningsbeelden in muziek en op papier, die een Japanse intensiteit be zitten. Zijn werk op deze tentoonstel ling is een Nederlandse primeur op internationaal niveau. Deze voorna- namelijk grafische tentoonstelling wordt aangevuld door keramiek van Technik en het echtpaar Pauzer. Zaterdag 8 november staat het NCR V-programma voor een groot deel in het teken van ,Dubbel-Zes- kamp', een wedstrijd tussen twaalf Nederlandse gemeenten, uit elke pro vincie een en een uit de Flevopolder. Om 16.02 uur begint de NCRV haar programma met de .Zeskamp-Show' vanuit het theater van het Jaarbeurs Congrescentrum te Utrecht. Iedere maand zullen daar twee gemeenten een amusementsprogramma van een half uur verzorgen. In de eerste uit zending kan men kijken naar de pro gramma's van Bolsward en Rheden. De onderdelen van elke show zijn; reclame, film, spraakwaterval, koor, mode, muziek en een zelfgeschreven scène van Swiebertje. Een jury zal deze prestaties beoor delen. Direct na het nieuws van 20.00 uur komit dan de tweede .Zeskamp- Sport' op het scherm, Het strijdperk ós dit keer de Audi-hal te Sassen- heim. De deelnemende plaatsen zijn: Wieringermeer (Noord-Holland), Al phen aan de Rijn (Zuid-Holland), Hoogland (Utrecht), Goes (Zeeland), Helmond (Noord-Brabant) en Val kenburg (Limburg). Enkele onderdelen van deze sport- aflevering: serveerwedstrjjd, vracht auto duw-en-trek-race, bromfiets- cross-country-estafette, schop-korf- balwedstrijd en de mini-marathon. Als scheidsrechters treden op Ben Bril en Luc van Nuffel, het commen taar wordt gesproken door Barend Barendse en Diok Passchier verzorgt de presentatie. Iedere ploeg speelt drie competitie wedstrijden, waarna de zes hoogst- geklasseerden overgaan naar de fina le-ronde. De stand na de eerste wedstrijd in (ADVERTENTIE) Voor onmiddellijke verlichting Helpt direct bij spierpijn, reumatisch© pijnen, zenuwpijnen, spit Even aanbrengen op de pijnlijke plek en de weldadige warmte brengt onmiddellijke verlichting. Depijnverdrijver met onmiddellijke werking. Leeuwarden luidt: Bolsward 24 punten; Dronten 23 pun ten: Assen 21 punten; Genemuiden 18 punten: Stadskanaal 18 punten en Rheden 16 punten. In de Pliilipslttboratoria wordt mo menteel hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van een cassette video recorder, geschikt voor kleurenregls- tratie en weergave, die beschouwd kan worden als een logisch vervolg op het compact-cassettesysteem voor geluidsregistratie, aldus een commu nique van Philips. Met de nieuwe, eenvoudig t« be dienen video-cassetterecorder is het mogeljjk zvvart-wit en kleu rentelevisie-programma's thuis op te nemen en deze op een later tijd stip weer af te spelen vla de tele visie ontvanger. Bovendien zal men ebrulk kunnen maken van te huren of te kopen voorbespeelde cassettes, deze video recorder opent ook voor het onder wijs aantrekkelijke perspectieven. De jarenlange ervaring op het gebied van geluidsregistratie leidde eigenlijk vanzelf tot onderzoek en ontwikke ling van de beeldregistratie. Reed3 enkele jaren geleden bracht Philips als eerste een semi-professionele vi deo-recorder op de Europese markt, die in het begin van dit jaar werd ge volgd door een veel lager geprijsde video-recorder voor huiselijk gebruik, waarvoor grote belangstelling be staat. Intussen ls er al enkele jaren gewerkt aan de ontwikkeling van een cassette-video-recorder, die voor kleurentelevisie geschikt moest zqn en bovendien afgestemd op huiselijk gebruik. Verschillende systemen, elk met hun eigen merites, werden ont wikkeld en uitvoerig getest. Teneinde te komen tot een wereld standaardisatie op het gebied van de video-recording, werkt Philips zowel met Sony als met Grundig nauw sa men terwijl verwacht wordt, dat nog meerdere firma's mede zullen gaan werken om deze standaard te berei ken. De cassette voor kleurentelevisie krijgt de afmetingen van een dik pocket-boek en de recorder zal ze ker niet groter worden dan een ge middelde audio-recorder, al dis het communique. de pseudo-eetitgenote (DOOR MABEL SEELEY) Copyright 1939 by Double&ay Company Ltd. 78 ,De dood heeft niet veel te beteke nen in de Andes', had hij zich eens laten ontvallen. Hij was naar een jongenskostschool in het noorden gestuurd en daarna naar een technisch college. Hij was op beide scholen lid geweest van de rugbyclub. Op de kostschool had hij dat lidteken in zijn wang opgedaan; de hak van een rugbyschoen was te gen zijn jukbeen terecht gekomen en de dokter had naar splinters van het bot moeten zoeken. Een ongelukje bij het rugbyspelen... was dat de oorzaak van die holte die hem in mijn ogen nog geheimzinni ger had gemaakt? Ook een kogel had zo'n wond kunnen veroorzaken. Na het college had hij twee jaar geva ren op een stoomschip in de wilde vaart. Daar had hij die slingerende zeemansloop geleerd. Het was, zei hij, een scnip dat Zuidamerikaanse havens aandeed, Rio en Barranquilla en Puerto Cabello. Hij vertelde over die havens tot ik de rottende bana nen op de kaden en de koffie in de pakhuizen en de scherpe, goedkope alcohol van de kroegen kon ruiken. Zelfs Cottie zat gefascineerd en met grote ogen te luisteren. ,Ik hield op met varen toen mijn va der stierf', eindigde hij. ,Ik kwam hierheen en kreeg een baan'. Daar hield hij op. Hij vertelde niets over Cottie's moeder, hoe hij haar had leren kennen, met haar getrouwd was en haar verloren had. Dat verhaal van Carol, dat hem zo in opwinding had gebracht... ik pro beerde te zien waar het in zijn le ven kon passen en faalde. Dat wil zeggen, als het verhaal dat hij me zoeven gedaan had, waar was. Ik overwoog dat dit camouflage kon zijn om zqn werkelijke leven te verbergen, maar hij had het verteld met die vertedering die gepaard gaat met het ophalen van iemands wer kelijke verleden en niet met een leu gen. Hij had gezeten met zijn hen gel vergeten in zijn handen en in zijn ogen en zijn stem was die ge negenheid geweest voor de dingen van vroeger. En hij voegde er iets aan toe dat voor mij het bewijs was dat hij de waarheid had gesproken. ,Je kunt je mond houden als je wilt, Janet. Laat niets van mijn verleden uitlekken; het zou minder goed kunnen zijn voor de jongen'. Over zijn verblijf in Mexico had hij met geen woord meer gerept. Ik dacht hoe gemakkelijk het zijn, hem zonder enige reserve zou zijn, hem zonder enige reserve als kameraad te accepteren als dit zijn werkelijke ,ik' was. En toen boog de hengel voor de twee de keer die ochtend door; vóór we begonnen te praten had hij al een vis gevangen. Dit was geen vis, zijn lijn zat vast. ,Je bent ergens aan blijven haken', zei ik en manoevreerde met de boot. Bij het langzame roeien wisselden we af en ik was net aan de beurt. ,Daar lijkt wel op'. Hij had moeite de haspel op te winden; het trekken was anders dan het trekken van een vis, maar de lijn kwam naar boven. ,Je moet een stuk hout te pakken hebben', ging ik door. Dergelijke op pervlakkige opmerkingen waren mo gelijk in ae nieuwe sfeer. Het was geen stuk hout. Toen ztjn vangst zuigend aan de oppervlakte kwam, was het een modderige mas sa, zo groot als een emmer. Cottie worstelde om bij de rand van de boot te komen. Zijn vader sloeg zijn benen om hem heen om hem vast te houden, maar ook zijn ogen waren gericht op de modderigehoop. ,Ik kan je aas zien, het zit boven aan vast'. Hij strekte zijn hand uit naar het aas, maar liet zijn vondst op het wa ter drijven en bewoog hem met zijn linkerhand langzaam heen en weer in het water. De modder spoelde er af. Wat ik zag, deed me met een schok naar voren schieten, de riemen vielen uit mijn handen. Onder de modder kwam een bundel kleren te voorschijn. Een bundel kle ren en de lap aan de buitenkant was blauw, groen en oranje bedrukt. Het was onmogelijk, niet te zien wat het was. Het was de Mexicaan se dirndl van mrs. Rudeen. Ik zag hem maai* een ogenblik; het volgen de moment hadden de handen van .Wacht', zei ik. Ik voelde me alsof er een zwaar gewicht op mijn hoofd druktet ,Mrs. Rudeen. Die...' Hij siste: ,Denk om de jongen'. Ik staarde hem1 aan,, terwijl niet al leen de boot, maar alles om me heen schommelde. Hij was weer zoals hij vóór deze laatste drie dagen was geweest. Zijn ogen lagen weer, glin sterend als gitten, diep in hun kas sen, de holte lag ondiep en rood in een spier die eronder scheen te zwel len tot een knoestige bundel, hoofd en schouders waren voorovergebogen alsof hij klaar zat om op me af te springen. Mijn hersens moeten op de een of andere manier gewerkt hebben, want er vormden zich automatisch woor den. ,Ik kan er niet over zwijgen. Er is iets mis. Waarom zou ze haar kleren weggooien' Niet mijn hersens, maar iets in zijn felle gezicht vertelde me dat er één reden kon zijn waarom de kleren van mrs. Rudeen in het meer waren ge gooid. Op dat ogenblik realiseerde ik me hoe ik de afgelopen drie dagen mijn verdenkingen tegen Steve Corbett in slaap had laten wiegen. Die gedachte was als een klap in mijn gezicht. Op de een of andere manier kwamen de roeiriemen weer in mijn handen en ik greep me er aan vast alsof ze me steun gaven. Ik voelde mijn mond langs mijn knokkels wrijven, maar ik zag niets; ik was versuft door de schrik die als een golf in me omhoog kwam. Een luide stem zei boven mijn hoofd: ,Hier. Kom achterin zitten. Ik zal wel roeien'. Hij duwde me naar het achter bankje en ik tastte blindelings naar Cottie. Toen ik hem niet vond. kwam Ik zover tot mezelf dat Ik hem tussen de knieën van zijn vader kon zien zitten, op de bodem van de boot, terwijl de riemen ritmisch bo ven zijn hoofd bewogen. .Beheers je-' beval de stem. .Neem die lijn, hou de hengel vast en zodra we om het eiland neen zijn dos Je alsof je zit te vissen'. Mrs. Rudeen. Dood. Vermoord. Terwijl ik had gedacht dat het ge vaar van mrs. Rudeen kwam. Ter wijl ik had gedacht dat mrs. Rudeen de jager was in plaats van het wild. Het spioneren. Het weegbreeblad aan haar schoen. De gebaren van het mes. Haar bezoeken aan mij, haar indringen op ons vertrek. Ik bad dat alles uitgelegd als een aanwijzing dat mrs. Rudeen ergens bij betrokken was, dat ze schuldig kon zijn aan de dood van Al Sprung. En nu kwamen haar kleren naar bo ven uit het meer, waarin ze waren gegooid, als een teken dat ze nooit meer klaren nodig zou hebben. Ik zei hardop: ,Ik begrijp het niet. Ze... ik dacht dat zij zeker. ,Mond dicht'. ,Hoxie Moebbels heeft dit niet ge daan. Hij is dood'. ,Wees stil'. Zijn lippen waren plat en recht als de Ijzers onder een slee. >AIs we moeten praten, zullen we dat doen als we alleen zijn'. We roeiden de hele weg naar het strand terug in een geladen stilte; ik zat ineengedoken op de achter bank en liet de lijn zonder haak of aas achter me aanslepen. Zo gauw we op het strand aankwamen, nam hij me onmiddellijk mee naar ons huisje, zijn hand onder mijn elleboog ik voelde dat hij me met geweld te gengehouden zou hebben als ik had geprobeerd te ontsnappen. Het ont ging me niet dat hij steeds tussen de deur en mij bleef terwijl ik de lunch klaarmaakte, terwijl we zaten te eten en terwijl ik Cottie naar bed bracht. Zodra ik terugkwam op de veranda, zei ik: ,Die bundel was groot genoeg voor zeven of acht jur ken. Er kan geen enkele reden ge weest zijn om al die kleren in het meer te gooien behalve één'. Hij zei: ,Ik heb er maar aan een ge dacht'. ,Ze is dood. Vermoord. En de ze keer is er geen spoort Dat laatste had me als een zweep slag getroffen zodra het tot me door drong dat mrs. Rudeen dood moert zijn'. (Wordt vervolgd) Joris was even sprakeloos toen de wind het papier kletsend tegen zijn gezicht sloeg. AVel sapristi...' prevelde hij mis noegd, terwijl hij het van zijn ge laat trok. ,Het is niet voldoende dat ik hier in ontbering zit nee, ook de elementen moeten mij tegen wer ken. Het is wel heel treurig...' Op dat moment zag hij een klein mannetje naderen, dat al dravend probeerde om een voortwaaiend pa- pier uit de lucht te plukken. ,Daar had ik je toch bijna!' riep het daarbij uit. .Kom maar eens iets lager!' Jui6t dat is beter. En nu...' Toen struikelde hij over de voeten van Joris. .Alle moeite voor niets...' mompelde hij spijtig, terwijl hij het voortvluch- s tige dokument nakeek. ,Wat jammer nu toch. Het was nog wel de titel pagina uit Hillebrordus' verzamelde werken... een uniek exemplaar...'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19