IJ-1 If 1
AMSTERDAMS PHILHARMONISCH
EN 'N VOLWASSEN WONDERKIND
PANDA EN HET T0VERRECEPT
Emma Peel en de man
met de groene vingers
televisie
rtv en humt
MIKLÓS PERENYI SPEELT HAYDNS CELLOCONCERT VRIJDAG IN MIDDELBURG
,0VER DE LOOP VAN HET RECHT'
CAMERA'S IN DE GEVANGENIS
DINSDAG 28 OKTOBER T969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
DINSDAG 28 OKTOBER
HILVERSUM-1
Middag:
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen
ding voor de landbouw. AVRO: 12.40
Toppers van toen (gr.). 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30
Spiegel van België: muziek en nws
van onze zuiderburen. 14.00 Klein
chanson. 14.30 Stereo: Rostrum of
composers 1969: Hedendaagse Belgi
sche componisten. AVRO: 15.00 Ste-
i reo: De wereld van de opera: be
schouwingen over opera's. 16.00 Nws.
16.02 Wiener Festwochen 1969: Ka
merkoor Madrigal uit Boekarest:
anonieme Roemeense kerkcomposi-
ties van de 14e tot de 17e eeuw.
16.22 Stereo: Pianorecital: moderne
muziek. 16.42 Land der muzen:
kunstkroniek. 17.15 Jazz Spectrum.
17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuwe. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Liedjes bij de vleet: koor met
instrumentaal kwartet 18.50 Paris
vous parle. 18.55 Voor de kinderen.
19.00 Trefpunt: Ik herinner bij een
zuigeling klankbeeld over kinder
mishandeling. 19.30 Nws. 19.35 Van
avond: Vrolijkheid, muziek, actuali
teiten en wetenswaardigheden. 22.00
Hiering: discussies door jonge men
sen. 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen.
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Ste
reo: Muziek van deze eeuw (gr).
23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtend
gymnastiek. 7.20 Socialistisch strijd
lied. 7.23 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. (7.30-7.35 Van de voor
pagina). VPRO: 7.54 Dez'e dag.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actuali
teiten. 8.20 Stereo: lichte grammo-
foonmuziek (8.308.35 van alle
markten thuis 9.00 Stereo: kl. gram-
mofoonmuzielc. 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 10.50 Voor
de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de huisvrouw. 11.40 Stereo: Klassie
ke kamermuziek en operettemuziek,
(gr).
DINSDAG
HILVERSUM-2
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land: 12.26 Mededelingen tbv
land- en tuinbouw; 12,30 Nws; 12.41
Actualiteiten; 13.00 Raden maar...).
14.00 Conciliepostbus. 14.05 School
radio. 14.30 Pizzicato: muzikaal mid
dag-magazine. (16.00 Nws). 17.00
Overheidsvoorlichting: Nieuws uit de
Nederlandse Antillen. Spreker: Henk
Dennert. 17.10 Voor de jeugd
Avond:
18.00 Stereo: Metropole orkest. 1S.19
Uitzending van het Gereformeerd Po
litiek Verbond. 18.30 Nieuwe. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Licht ensemble
met solisten. 19.40 Conciliepostbus.
19.45 Wie is in Godsnaam Jezus
Christus, godsdienstige lezing. 20.00
Collage (samenspel van muzikale en
literaire elementen). 21.15 Mei 1968
in Frankrijk, literair hoorspel. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Parle-
mentsoverzicht. 22.45 De zingende
kerk: Gregoriaanse gezangen. 23.00
Stereo: Re-lex-ez-vous: lichte gram
mofoonmuziek. 23.00 Muziekpro
gramma: zingen over vrouwen. 23.55-
24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor: klassieke grammofoonmuziek
met nieuws en actualiteiten. TROS:
8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kun
nen: verzoekplatenprogramma. (8.30
-8.32 Nieuws: 9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.30 Voor de
kleintjes. 9.45 Van 1685 tot vandaag,
muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw.
11.00 Nieuws. 11.02 Piek uur: wed
strijdprogramma. 11.45 Actualiteiten
11.55 Mededelingen.
DINSDAG
HILVERSUM-3
.Middag:
(12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Eks-
pres: licht platenprogramma. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-
draai. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix:
120 Minuten rijp en groen op alle
toeren. (17.00-17.02 Nieuws).
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing. zing:
lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws
10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeel
platen met kritisch commentaar.
NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-
lezen.
CONCERT BEGINT
HALF UUR LATER
Het concert dat het Amster
dams Philharmonisch Orkest
vrijdagavond in de Middelburg-
i se concert- en gehoorzaal zal
geven, levert behalve een uit
voering van werken van
Mozart, Haydn en Shostakovich
het optreden van een inmiddels
volwassen geworden wonder
kind op. De jonge Hongaar Mi-
klos Perenyi (21) zal Haydns
Celloconcert vertolken.
Op grond van zijn uitzonderlij
ke begaafdheid werd Perenyi, gebo
ren te Baedapest in 1948, al op ze
venjarige leeftijd toegelaten tot de
muziekhogeschool van zijn geboorte
stad. Naast deze studie volgde hij
van 1959 af jaarlijks in de zomer
maanden de door Enrico Mainardi ge
organiseerde meester-cursussen in
Salzburg en Luzern. Na het eerste
solö-concert dat Miklós Perenyi
reeds op 9-jarige leeftijd in Boedapest
gaf, trad hij met steeds belangrijker
werken in het publiek op, zowel in
eigen land als daarbuiten. In 1964 en
1965 gaf hij succesvolle concerten in
Zwitserland, Denemarken, USSR,
Jc^goslavië. Frankrijk. Oostenrijk en
Haydn's beroemdste solocncert is
door zijn melodieuze schoonheid
prachtig geschikt voor de violoncel
en daarom terecht door cellisten en
publiek geliefd.
Naast dit beroemde celloconcert
speelt het Amsterdamse Philharmo
nisch Orkest onder leiding van An
ton Kersjes de ouverture .Le nozze
di Figaro' van W. A. Mozart en de
Vijfde Symphonie van Sjostakovich.
Deze vijfde symfonie lijkt met het
onderwerp .menselijke persoonlijk
heid' door te gaan op de door Beet
hoven en Mahler aangegeven weg,
waarbij de symfonie draagster
wordt van een levensbeschouwing.
Dit ZVU-concert staat tot nu toe
aangekondigd met 20.00 uur als aan
vangstijd.
Dat is inmiddels 30.30 uur ge
worden. De ZYU wil namelijk de
buitenlandse gasten die in Zeeland
de viering van de bevrijding komen
meemaken, in staat stellen samen
met hun gastfamilies het concert bij
te wonen. De ZVU zal de buitenland
se gasten gratis toegang geven.
Ver van de bewoonde wereld van
daan ligt het land van de Orkaan-
Bergen; een bar en kaal gebied waar
de storm altijd om de rotspieken
giert. Daar woonde de tovenaar Okke
Zwalm, die deze streek had uitge
zocht om magische kunsten te kun
nen bedrijven.
,Het vangen van winden', mompelde
de magiër. ,dat is een boeiende op
gave! Een mooi laatste hoofdstuk
Voor de Handleidinghe der Magische
Konsten!'
Hij streek liefkozend over een oud
boek en begon er in te bladeren.
Maar helaas; een plotselinge wind
vlaag rukte er een bladzijde uit en
voerde die mee naar de uitgang van
zijn grot.
.Halt!' schreeuwde Okke Zwalm ge
schrokken. .Geef terug!' Maar zijn geroep hielp niet, want hij was nog niet klaar met de for- mule voor het vangen van winden...
In samenwerking met de Nationale
Raad voor de Reclassering heeft de
KRO twee televisie-documentaires ge-
[iroduceerd onder de titel, .Over de
oop van het recht*. In het eerste
programma, uitgezonden op 14 ok
tober, werden enkele oud-delinquen
ten en hun huisgenoten in beeld ge
bracht mensen, die tengevolge van
een eerste of tweede misstap naast
de harde handen van justitie ook
nog te maken kregen met het blij
vende stempel, dat ,de maatschappij'
hen oplegt.
De tweede documentaire confronteert
de kijkers vanavond met het open
hartige verhaal van een 35-jarige .ge
woontemisdadiger'. die op het mo
ment van de opnames in de zieken
afdeling van het Veenhuizer gesticht
.Esserbeem" verbleef. Het ministerie
van justitie heeft niet alleen toe
stemming gegeven tot het maken
van filmgesprekken met deze gedeti-
Enkelaar voelt
zich .gepasseerd'
(Van onze, rtv-redactïe)
De raad van beheer van de NOS
heeft de beslissing om het tv-jour-
naal onder directe supervisie te
neerde, maar er mocht ook gefilmd
worden in de gevangenissen en an
dere instituten, die in dit tragische
verhaal een rol spelen. .Over de loop
van het recht' is een programma van
Ad Zonneveld, dat gefilmd werd door
Peter Bos. (Nederland-1, 20.20 uur).
plaatsen van progranunacommissa-
ris J. W. Rengeliulf voorlopig opge
schort. De reden hiervan is een schrij
ven, dat de raad ontving van Carel
Enkelaar, hoofd programmadienst te
levisie van de NOS.
In deze brief maakt de heer Enke
laar, tot voor kort ook de chef van
de hoofdredacteur van het NOS-jour-
naal, bezwaar tegen het besluit om
hem Le passeren.
Overigens was de situatie reeds zo,
dat de heer Rengelink al de verant
woordelijkheid voor het NOS-jour-
naal droeg. De raad van beheer heeft
naar aanleiding van Enkelaars brief
de zaak opnieuw in overweging ge
nomen en zal trachten zo spoedig
mogelijk een beslissing over deze af
faire te nemen. Vervolgens zou de
zaak dan in het NOS-bestuur worden
gebracht, ook al vanwege vragen, die
in de vergadering van afgelopen vrij
dag hierover in dit college zijn ge
steld.
HENK BRUSSE
VOORLOPIG IN
HET ONGELIJK
(Van onze rtv-redactte)
De Enschedese impressario Henk
Brusse moet via het ANP bekend
laten maken, dat hij uitlatingen .op
lichting' en .zwendel' met betrekking
tot zijn Amsterdamse collega Char
les Aerts ten onrechte heeft gebezigd.
Binnen drie dagen moet een brief met
deze inhoud bij de deurwaarder lig
gen. Iedere dag uitstel gaat de En-
schedeër 100 kosten.
Tot zover wees de president van de
Almelose rechtbank de in kort ge
ding gedane vordering van Charles
Aerts toe. Diens tweede vordering
waarmee hij de recettes van het af
gelaste concert in Gendringen wilde
vastleggen om te voorkomen dat
Brusse kopers van toegangskaarten
terugbetaalt, werd, zolang de ïcviele
rechter geen uitspraak heeft gedaan
in het conflict Aerts-Brusse, niet toe-
fewezen. Brusse werd veroordeeld in
e helft van de kosten van het ge
ding. Henk Brusse, die de uitspraak
bijwoonde verklaarde na afloop in
het geheel niet voornemens te zijn
de beledigingen aan het adres van
Aerts terug te nemen. .Dat druist in
tegen mijn rechtsgevoel,' zei hij. Op
zo kort mogelijke termijn wilde de
Enschedeër een kort geding tegen
Aerts aanspannen. Hij wilde ruim
ƒ2.200 schade die het afgelaste con
cert hem heeft opgeleverd vergoed
zien. Bovendien wil hij dat Aerts de
m het openbaar met betrekking tot
hem geuite karakteritieken onder
wereldfiguur' en .gangster-praktij
ken' terugneemt. Brusse gaat in ho
ger beroep.
De jeugd en het
vormend onderwijs
De wekelijkse serie uitzendingen op
dinsdagavonden van .Verslag op dins
dag' wordt deze week onderbroken
om aandacht te geven aan het vraag
stuk van de vorming van jeugdige
werknemers. Op 1 november van dit
jaar is het vijftig jaar geleden dat
ae wet een werknemer onder 16 jaar
het recht gaf op één dag vormend
onderwijs in de week. Op dit moment
is het nog steeds niet zover dat alle
werkende jongeren van deze wet kun
nen profiteren. Integendeel, maar 10
procent. Deze en zoveel andere pun
ten zijn in een ongezond groot aan
tal rapporten belicht. Dat met dat al
les het arbeids- èn onderwijsprobleem
voor de werkende jongeren nog niet
is opgelost toont dit filmverslag.
Samenstelling en regie: Hans Holt-
kamp. (Nederland 1, KRO, 19.30
uur(.
De vraag ,wie is wie?' is niet over
bodig in de aflevering van de Wre
kers die vanavond wordt uitgezon
den. De anders koele, ongenaakbare
Emma Peel blijkt zichzelf niet meer
te zijn, maar ook John Steed is nau
welijks te herkennen. De oorzaak van
een en ander ligt bij de vijandelijke
agent Krelmar, die met een helse
machine een persoonsverwisseling
heeft bewerkstelligd.
Hierdoor treden ae wrekers uit hun
eigen persoonlijkheid en kruipen in
de huid van het splonnenpaar Basil
en Lola. Deze laatste twee kidnap
pen de wrekers en nemen hun plaat
sen en hun opdracht over: het ver
nietigen van het Britse spïonagenet.
geleid door majoor Van B., een man
met groene vingers en optredend on
der allerlei bloemennamen. De per
soonsverwisseling leidt natuurlijk tot
dwaze en gevaarlijke complicaties.
(Foto: Diana Rigg als Emma Peel).
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
38.50 uur:
(XOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
19.00 uur:
JOURNAAL.
19.05 uur:
(KRO) DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COO
PER.
19.30 uur:
MET DE WET IN DE HAND.
Vormend onderwijs voor de jeugd? (Zie ook elders
op deze pagina).
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL.
20.20 uur:
(KRO) OVER DE LOOP VAN HET RECHT.
De tv kijkt in de gevangenis (Zie ook elders op deze
pagina
21.00 uur:
(KLEUR) MUSIC, MUSIC, MUSIC.
21.45 uur:
(KLEUR) DE WREKERS.
Aflevering van de Engelse serie The Avengers met
John Steed en Emma Peel (zie ook elders op deze
pagina).
22.35 uur:
(NOS) JOURNAAL.
22.40 uur:
(TELEAC) SCHAKEN VOOR BEGINNERS.
19.30 uur:
(AVRO) PEYTON PLACE.
20.00 uur:
(NOS) .JOURNAAL.
20.20 uur:
(AVRO-KLEUR) STRANGE REPORT.
Adam Strange en een Icidnapzaak.
21.10 uur:
VOOR DE VUIST WEG.
Willem Duys houdt hof (tussen de goudvissen).
22.10 uur:
AVRO's TELE VIZ IER.
23.00 uur:
(NOS) JOURNAAL.
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL
18.50 uur:
(XOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
19.00 uur:
JOURNAAL.
19.05 uur:
SCALA.
14.05 uur:
SCIIOOL-TV
18.55 uur:
ZANDMANNETJE.
19.00 uur:
TIEN ERKLANKEN.
19.25 uur:
KOOKRUBRIER.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.25 uur:
DE BELEGERING VAN LENINGRAD.
21.15 uur:
DE ZWART-WIT-RODE HEMELBED.
Speelfilm met onder andere Thoma Fritsch.
22.45 uur:
JOURNAAL.
BELGlë FRANS.
14.00 School-tv: 17.45 Journaal; 1925 Voor de kleu
ters; 20.00 Journaal; 20.30 Muzikale quiz; 21.30 Het
kind en wy; 22.35 Journaal.
FR A N K RIJK-RIJSSEL
12.30 Midi-magazine; 13.00 Journaal; 16.30 Voor de
jeugd; 18.15 Journaal; 18.35 Ik zou wel eens willen
weten; 19.00 Regionaal journaal; 19.45 Journaal: 20.50
Die Entführung aus dem Serail; 21.50 Filmrubriek;
22.50 JournaaL
de
pseudo-eehtgenoie
(DOOR MAREI, SEE LEV
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
,Ik voel me zo akelig als ik zie dat
mijn bloemen niet verzorgd worden.
En Elmer heeft er werkelijk geen
tijd voor'.
Hij schudde treurig zijn hoofd toen
hij naar de verwaarloosde plekken in
zijn tuin keek, maar herinnerde zich
toen iets prettigers en keek me
monter aan.
,Ik geloof dat Ik vanochtend goed
nieuws voor u heb, Mrs Corbett.
Herinnert u zich nóg waarover u
me gisteren kwam spreken? Die
kleine moeilijkheid heeft zichzelf op
gelost. Natuurlijk heb lk met haar
gesproken, maar ik heb het zó vrien
delijk gedaan als ik kon. Ik heb haar
helemaal niet gevraagd of ze weg
wilde gaan. Ze is geheel eigener be-
Mrs. Rudeen is vertrokken?'
Bedoelt u', vroeg ik ongelovig, ,dat
mrs. Rudeen ie vertrokken?'
Hij knikte, het goede nieuws had
zijn wangen even "fris roze gekleurd
als een van zijn dahlia's.
,Zo is het precies Mrs. Corbett, pre
cies. Ze is gisteravond weggegaan'.
Ut had heel wat manieren kunnen
bedenken waarop Mrs. Rudeens
openlijke vijandigheid tegen ons en
de Lewissen hacl kunnen eindigen,
maar dit had lk wel het minst ver
wacht. Dat ze rustig en eigener be
weging haar boeltje zou pakken en
weg zou gaan Het paste niet in
het geheel.
Ik probeerde het passend te ma
ken. Probeerde hetzelfde effect te
bereiken als wanneer je de bodem
van een caleidoscoop schudt, door al
le stukjes van wat er gebeurd was
opnieuw te arrangeren tot een pa
troon waarin het vertrek van Mrs.
Rudeen zou passen.
Ik probeerde Mrs, Rudeen te zien als
een gewone, alleengelaten vrouw, een
vrouw met weinig plezier ln haar
leven, die de zomermaanden in het
Kamp doorbracht, zich aangetrokken
voelde tot Harry Lewis, in de waan
verkeerde dat ze indruk maakte, ab
normaal jaloers werd toen ze zijn
vrouw zag en zijn openlijke gene
genheid voor haar, de brui eraan gaf
en uit gekwetste ijdelheid en te
leurgestelde verwachting vertrok
toen ze eindelijk merkte dat ze geen
kans had. Misschien had hij haar
verteld dat ze geen kans had. Gis
teren, nadat ze met dat mes had
staan zwaaien.
Ze had me bespied, maar ja, er wa
ren in Eldreth ook vrouwen die niets
hadden om hun belangstelling op te
richten en hun hele leven doorbrach
ten met het bespieden van hun bu
ren. Niemand kon dat beter weten
dan lk.
Dat weegbreeblad aan haar schoe
nen had een samenloop van omstan
digheden kunnen zijn; haar komst
op het eiland veroorzaakt door ja
loezie op Carol.
Mr. Loxton stond nog te wachten
om me mijn opluchting te horen uit
spreken.
,Ze moet haar besluit erg plotse
ling genomen hebben', zei ik.
.Heeft ze gezegd waarom ze weg
ging
,Niet tegen mij; ze heeft helemaal
geen afscheid van me genomen. Ik
werd wakker toen er een wagen
over de slang reed. Dat was even over
vijven, dus ze is vroeg weggegaan.
Toen ik naar beneden ging, vond ik
haar sleutel en een briefje onder de
deur. Ik heb dat briefje hier ergens'.
Hij viste in zijn zakken, onhandig
steunend op zijn ene gezonde voet
en vond eindelijk het briefje in een
kort en met potlood geschreven, met
grote, heel schuine letters die hoe
kig dwars over het papier stonden.
Goed, ik zal wel weggaan uit je
rotkamp.
Edna Rudeen
Ik kende haar handschrift niet, maar
er was geen reden om aan de echt
heid van het briefje te twijfelen;
de woorden waren even karakteris
tiek als het ponyhaar.
Mrs. Rudeen, woedend omdat ze door
de een afgewezen en door ae ander
op het matje geroepen was, was ver
trokken.
John Loxton zuchtte. ,Ik ben bang
dat ze nooit meer terug zal komen.
Ze heeft het hek achter zich open
laten staan. Ze is niet het type be
zoeker dat ik graag zie, maar ze
was prompt met betalen. Ik vraag
me af of ik een advertentie zal zet
ten. Denkt u dat het zöu helpen?'
Ik ben bang dat ik de voor- en na
delen van een advertentie nogal af
wezig met hem besprak; lk had haast
om naar Steve Corbett te gaan en
te zien wat dit nieuws voor hem
betekende. Het was vreemd Mrs. Ru
deens huisje voorbij te lopen en te
-bedenken dat ze weg was. maar de
Packard was verdwenen, de ramen
waren dicht en de roeiriemen waren
netjes tegen de muur gezet in plaats
van slordig voor de veranda te lig
gen.
Bij de Clapshaws. Jordan en de Wil-
lards was het nog rustig, maar Har
ry Lewis stond zich aan de goot
steen te wassen in een gekreukte
pyjama: hij knipperde tegen de zon.
.Hallo daar, wat een vroege vogels!'
riep hij.
Het zou interessant zijn te zien hoe
hij reageerde. ,We hebben een bewo
ner minder vanochtend, heb ik zo
juist gehoord', zei ik tegen hem. ,Mrs.
Rudeen is weg*.
Hij vroeg: ,Wat is dat? Is Mrs. Ru
deen weg?'
Voor zover ik kon zien, was hij ver
baasd maar ook niet meer dan dat:
hij pakte een handdoek op en kwam
naar het gaas, terwijl hij zijn gezicht,
hals en handen droogwreef.
.Ik heb het van Mr. Loxton gehoord
toen lk melk haalde.
Ze is vanochtend vroeg vsF&ofeisatf»
.Nou, ik geloof met dat we haar erg
zullen missen', zei hij filosofisch en
zijn stem daalde vertrouwelijk. ,Weet
u, ik geloof dat die vrouw werke
lijk een paar rare ideeën in haar
hoofd had. Ik heb gisteren terloops
een opmerking gemaakt tegen Lox
ton. Misschien heeft dat er iets mee
te maken. Het zal Carol niet spij
ten. Gaan jullie vandaag vissen?'
Daarmee scheen zijn belangstelling
voor Mrs. Rudeen op te zijn. Ik
vroeg me af of Steve Corbett even
onverschillig zou zijn. Hij lag nog te
slapen toen we bij de veranda kwa
men, maar hij ging met een schok
rechtop zitten toen ik hem heen en
weer sehudde.
,Mrs. Rudeen is weg. Ze is gister
avond vertrokken. Of liever, van
ochtend vroeg'.
Hij sliep nog half: ik had hem met
het nieuws overvallen. Onvoorbereid
als hij was, reageerde hij zo spon
taan alsof hij Cottie was. Onverho
len verbazing sprak uit zijn ogen,
zijn mond en zelfs uit de neergaan
de lijnen van zijn wangen. Hij was
volkomen overbluft.
Hij zei met een keelstem: .Zeg dat
nog eens'.
,Mrs. Rudeen is vanochtend vroeg
weggegaan en ze heeft al haar spul
len meegenomen. Ze heeft alleen
maar haar sleutel en een briefje
onder Loxtons deur geschoven. Ik
denk dat hij gisteren met haar ge
sproken heeft over haar onaangena
me manieren'
.Haar onaangename manieren', her
haalde hij alsof het nog met hele
maal tot hem doordrong. Hij schud
de zich als een ruige St-Bernard
en wreef met zijn hoofd tegen zijn
opgetrokken knieën. .Ze is weg. Mrs.
Rudeen. Hoe had ik dat kunnen ver
moeden! Hemel! Ik heb op Carol
gelet'. De stem werd gesmoord door
de dekens.
Toen vroeg hij lusteloos of ik weg
wilde gaan zodat hij zich kon aan
kleden.
Als ik een reactie had gewild, ifan
had ik hem gekregen. Het enige waa
dat ik niet veel mee wist dan tevo
ren.
£v?ordfc vervolgdi