GROOT NIEUWS véGé GROOT COLA of UP 2,i,cssen 98 m LEVERPASTEI 139. Onrustbarende toeneming van aantal verkeersslachtoffers PA NI IYI UNS SUPER AjlGURKEf SUPERAANBIEDINGEN Californische PERZIKEN VET SPEK149 POULET 239 PAN PAN 115 ROOKKAAS/3 m 75 hoest groprbuen;:,43 1IKD00RNS mom «ap* £9 HONDERDDUIZEND DODEN IN EUROPA PER JAAR ALFABET MET ZAAD 94 SUIKERBEESTJES 76 2 BANKETSTAVEN96 Zeist had. vuil drinkwater door leidingreparatie CHJ0 en KVPJG spraken over één kern-programma NA WARME EN DROGE HERFST VAAK WINTER IN JANUARI Appel- en peren- oogst groter dan verwacht Nieuwe partij in Zn»*!-Afrika möm*m tot rust Pleegzuster yBloedwiin^ 14 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 28 OKTOBER 1969 ne Mipzegelactle? VéGé WINKELIER. «A/K27-101. EN 1 KIP- ZEGEL EN 1 KIPZEGEL 100 gram SUPER dit biedt alléén iq literblikken y Haal vlug een paar blikken VéGé viert feest het goudgoed spaarplan is 1 jaar jong VéGé verrast U. 10 Oudhollandse en Koperminiaturen met donker- KAART houten rekje. Jongenshorloge lfa«" 1 jaar garantie. -f kaart Meisj'eshorloge 15»" 1 jaar garantie. -f kaart Gouden Broche 11," 14 karaats -kaart I GA OOK NAAR VéGé EN NEEM MET KERST 2 GRATIS KIPPEN MEE 200 gram SCHIJFJES Op 3 nov. 1969 hopen onze ouders en groot ouders, de heer en me vrouw L. O. OELE hun 25-jarig huwe lijksfeest te vieren. Hun dankbare kinderen en kleinkinderen. Kapelle-Biezelinge, Molenwater 26 Gelegenheid tot felici teren van 16.30 uur tot 18.00 uur in restau- j rant de Caisson' te Biezelinge. Voor de zeer vele bewijzen van medeleven, ontvangen tijdens de ziekte en na het overlijden van onze lieve va der, behuwd-, groot- overgrootvader JACOB DE VISSER Familie De Visser Domburg, oktober 1969 Voor de vele blijken van be langstelling, ondervonden bij mijn 90ste verjaardag, zeg ik allen, mede namens mijn kinderen en kleinkin deren, hartelijk dank. T. Geertse-Tameris Aagtekerke, Rijsoordselaan 2 HAARLEM (GPD) De verkeersonveiligheid is een soort epidemische ziekte, die steeds verder om zich heen grijpt en die niemand spaart. Een welvaartskwaal ook, want elke stijging van het gemiddeld inkomen per hoofd der bevolking resul teert in een grotere kans ook ,per hoofd' op een verkeersongeluk. Maar met die welvaartstheorie is niet alles verklaard. Het euvel heeft diepere oorzaken, dan alleen de groei van het auto bezit en van de verkeersvei ligheid. De toeneming van het aantal verkeersslachtof fers is dan ook naar rato veel groter dan de groei van ons welvaartspeil. Een paar cijfers, ontleend aan een zojuist verschenen speciaal bulletin van de wereldgezond heidsorganisatie WHO (World Health Organisation) sectie Euro- oa, samengesteld uit de statistie ken in 19 Europese landen. Elk jaar groeit het aantal verkeers doden en gewonden in de Euro pese landen met 5 tot 10 procent. Het totale aantal doden per jaar neeft thans de 100.000 overschre den. Het aantal gewonden (moei lijker te controleren, daar deze niet allen op dezelfde wijze gere gistreerd worden) beloopt tussen de twee en drie miljoen per jaar. Ben half miljoen van deze loopt zo ernstig letsel op dat een lang durig ziekbed en of gehele of ge deeltelijke invaliditeit hun deel wordt. En voorts wordt ook de verhouding tussen ernstige licht gewonden van jaar tot jaar on gunstiger. Te rooskleurig Het bedenkelijkst Is de toestand in noordwest- en centraal Europa. De WHO vermeldt per jaar in West-Duitsland, België en Oosten rijk één verkeersdode per 10.000 inwoners en één gewonde per 100. Veel gunstiger is het beeld in lan den met een geringe autodicht heid zoals zuia- en oost-Europa (by voorbeeld één gewonde per 1000 inwoners;. Maar soms geven de ongevallenstatistieken een te rooskleurig beeld. Een onderzfk anno 1962 in Finland wees bij voorbeeld alt, dat het aantal ver keersslachtoffers, dat medische hulp nodig had, 25 procent hoger was dan de opgave der Finse auto riteiten. De meeste landen geven hun ver keersdoden en gewonden op naar de categorieën van weggebruikers In vier landen, te weten Neder land, België, Italië en Zweden, steeg het aantal verongelukte voetgangers in de periode van 1962 tot en met 1965 in absolute zin, maar daalde het in verhou ding tot het totale aantal ver keersdoden en gewonden. In Bel gië en Zweden steeg daarentegen, in dezelfde periode, het aantal verongelukte automobilisten met niet minder dan 400 procent. Doodsoorzaak no. 1 Het WHO-onderzoek wees voorts uit, dat van aUe verkeersdoden 80 percent mannen en slechts 20 percent vrouwen is, maar dat kan voor een deel verklaard worden door het feit, dat er nog altijd veel meer mannen aan het snelverkeer deelnemen dan vrouwen. Veruit de gevaarlijkste leeftijd vormen de jongemannen van 15- 24 jaar, ónder wie verkeersonge vallen de voornaamste doodsoor zaak zijn. In Nederland en Dene marken is zelfs een triest record bereikt: daar vormen verkeerson gelukken al bijna 50 procent van alle sterfgevallen in deze leeftijds groep Een gevolg van het feit dat deze jongens vaak woest, maar vooral te hard rijden en dus teveel risico's nemen? Dat zal nog be wezen moeten worden, bijvoor beeld door een diepgaand ,motie- venonderzoek' en aan dit soort research ontbreekt het in de mees te landen nog, onder andere om dat de fondsen ervoor ontbreken. Omgerekend in sterftekansen be tekent dit alles, dat van elke hon derd pasgeboren Europese baby's er gemiddeld drie te zijner tijd het leven zullen laten bij een ver keersongeval, en dat is bepaald geen prettig perspectief. Rechtszaak Maximum- en minimum-snelhe den hebben hier en daar enig soe laas gebracht. Maar helaas slechts tijdelijk. Zolang de autodicht heid blijft toenemen, blijft ook het absolutie aantal verkeers slachtoffers stijgen en ge vreesd moet worden in steeds sneller tempo. Verkeersopvoeding, strengere rij- vaardigbeidseïsen en zwaardere straffen zullen meer effect sorte ren. althans indien al deze zaken drastisch aangepakt worden. Wel licht moet ook de verkeersrecht- spraak op de helling, opdat er meer eenheid in komt. Nu kan het ook in ons land gebeu ren dat de ene rechter voor een verkeersdelict een geringe boete oplegt, terwijl zijn collega elders dezelfde zonde straft met een in trekking van het rijbewijs. Ideaal zou internationale coèrdinatie van alle Europese verkeersrechtspraak zijn. Wel haalbaar (en dringend no dig) is een betere organisatie van de hulpverlening aan verkeers slachtoffers, enkele maanden ge- bevolkte land is het niet onge woon, dat een verkeersgewonde Ier plaatse doodbloedt, omdat er niet tijdig een ambulance ver schijnt. Proeven met helicopters voor eerste hulp en transport der slachtofeers, enkele maanden ge leden gehouden, hebben weinig re sultaat opgeleverd, maar toch is het nuttig dat zij binnenkort her haald en uitgebreid zullen wor den. Veiliger auto's Even nuttig en nodig is het, dat de regeringen, in navolging van de VS de auto-industrie wettelijk verplichten, veiliger auto's te gaan maken. De autofabrikanten zuilen dat niet uit vrije wil doen omdat .veiligheid' volgens hen geen verkoopargument Is. Het in bouwen van voorzieningen als roi- beugels en .vormvaste' cabines, vergt natuurlijk extra kosten en daardoor zou de verkoopprijs bij de huidige moordende concurren tie in de autobranche te hoog wor den. Maar als de wet het voor schrijft, zitten alle fabrikanten In hetzelfde schuitje en vervalt het concurrentie-argument. Terug naar de wereldgezond heidsorganisatie, die zich natuur lijk niet bezighoudt met deze ver- keers- en auto-technische proble men, maar wel met de zorgen voor de verkeersslachtoffers. Op een dezer dagen in Boedapest ge houden studiebijeenkomst van de Europese WHO-commissie zijn ondermeer de volgende suggesties gedaan: Op korte termijn: Het publiek ervan doordrin gen, met speciale campagnes in de massamedia, dat verkeerson gevallen een steeds ernstiger be dreiging vormen voor iedereen. Dat zij niet slechts jeugdige man nelijke automobilisten naar het le ven staan, maar ook steeds meer slachtoffers maken onder kleuters en bejaarden, die buiten het eigen lijke snelverkeer staan; Gespecialiseerde instructie aan artsen en medisch hulppersoneel voor doelmatiger behandeling, verpleging en nazorg va.n ver keersslachtoffers, maar ook ten aanzien van de generale preventie: het adviseren van patiënten om trent de gevolgen van vermoeid heid tengevolge van te lang ach ter het stuur zitten, de invloed van medicamenten op de rijvaar digheid en dergelijke. Beter en vollediger registra tie van verkeersverwondingen in ziekenhuizen en dergelijke. OP LANGERE TERMIJN Stimuleren van enquêtes om trent verkeersongevallen. Vorming van comités ter voor bereiding van de coördinatie van alle overheidsdiensten, betrokken bij de hulpverlening aan, en de zorg voor verkeersslachtoffers. Vorming van researchgroepen, zo mogelijk internationaal. Stichting van universitaire in stituten voor verkeersgeneeskun de. VERSE V1BE3MIABEM 150-CRAM f ||Jj I Klf>ZEC>CI HIT OMZE DIEPVRIES KALFSMGÜliïMET^-ge GHAMPIGM^XlS «ra.wpttea mA VISSTICKS .''ffill/ DIEPVRIES VLEES UIT ONZE KAAS AFDEUNE 500 gram tm 250 gram «f|p 150 gram per paar |g EN 3 KIPZEGEL UmS V JAS "3p* 1% EN IN mme BW ST. NiCOLAASAANBIEDINGEIM 250 gram SUPER MELANGE TREKWERK 150 gram m» 150 gram 1i\ ZEIST (ANP) In de gemeente Zeist en de buurtschappen Huls ter Heide en Den Dolder is enige verontrusting ont staan doordat het drinkwater een zeer onzuivere indruk maakte. Navraag bij de Utrechtse waterleidingmaatschappij bracht aan het licht dat vanaf zaterdag middag tot zondagmiddag 2 nur een hulpstuk van 7,) cm doorsnee in de hoofdleiding tussen Soestdulnen en Utrecht moest worden gemonteerd en dat het drinkwater tijdelijk door twee hulpleidingen werd gevoerd. Er bestond echter geen gevaar voor de gezondheid, daar regelmatig watermon sters werden genomen en de leidingen regelmatig werden ontsmet, aldus een woordvoerder van de Utrechtse water leidingmaatschappij. Ook in het Zeister ziekenhuis was nog niet nodig gebleken speciale maatregelen te treffen. Even eens werd medegedeeld dat de water voorziening voor de stad Utrecht en om geving nog ruim toereikend is. UTRECHT (ANP) De hoofdbestu ren van de Christelijk Historische Jon gerenorganisatie (CHJO) en KVPJG waren zaterdag in het Jaarbeursrestaii- rant te Utrecht bijeen om een gesprek te hebben over een gemeenschappelijk politiek kernprogramma. Beide organisaties hadden waardering voor de rapporten van de 18 en spra ken de wens uit dat de partijbestu ren van ARP, CHU en KVP in novem ber zullen besluiten over te gaan tot nauwe samenwerking en tot de spoedi ge opstelling van een concreet geza menlijk kernprogramma, wat tevens als basis zal moeten dienen voor een part nerkeuze van de drie partijen via de verkiezingen. In een schrijven zullen CHJO en KVPJG de andere grote paftijen, de PvdA, D '66 en WD, uitnodigen in januari 1971 eveneens een kernprogramma in te die nen om ook via programvergelijking tot een partnerkeuze te komen. Er zal een permanent gemeenschappelijk democra tisch controleerbaar overleg moeten ko men van de drie christelijke partijen. De KVPJG en de CHJO zeiden de ne gatieve houding van de ARJOS ten aan zien van de 18 te betreuren vooral nu er toch sprake is van progressieve en open opstelling. De CHJO en de KVPJG zullen de ARJOS voor een gesprek hier over uitnodigen. Krijgen we een strenge winter? Waarschijnlijk is een normale winter Speculaties over een komende strenge winter zijn weer ,in\ vooral als gevolg van de na-zo- merse gedragingen van deze herfst, met name de oktober maand. Vanaf begin september (nog) ongekend weinig regen en in oktober zoveel warme dagen dat deze maand met oktober van 1921, 1949 en 1959 tot de toppers mag worden gerekend. Rekenen wij daarbij nog de zeer rijke oogst van eikels en beuke- nootjes die deze herfst te zien geeft plus het wat ongewoon vroeg overvliegen van forma ties wilde ganzen uit Scandi navië dan... kan het vrijwel niet meer missen of de winter moet streng worden. Al» we de verschijnselen in flora en fauna bekijken dan heeft het verle den al bewezen dat ook vroeg over vliegende ganzen geen voorepeilingen inhouden en dat jaren met veel eikels en beukenootjes, zo het KNMI samen met het Staatsbosbeheer over een pe riode van bijna 30 jaar heeft onder zocht, geen enkele zekerheid geven voor het karakter van de komende winter. Deze rijke oogsten zijn meer een gevolg van'het weer In de zomer en herfst daarvóór dan een aanwij zing voor wat er gaat komen. Dank zij statische gegevens kunnen wij de droogste herfsten opzoeken alsme de de oktobermaanden die opvallend warm bleven met bijvoorbeeld in De Bilt een gemiddelde maximum van meer dan 16 graden tegen normaal 14 graden. In De Bilt was dit In de laatste 120 jaar 11 maal het geval. Zes maal volgde een zachte winter, twee maal normaal, drie maal normaal met een te koude januari. Over een periode van 250 jaar heb ben wij eens nagegaan hoe de win ters zich gedroegen na een warme herfst (etmaalgemiddelde 11 graden of hoger- normaal 9,7 C). In 250 jaar kwamen 10 zeer warme herf sten voor. Daarop volgden 5 zachte winters en vijf winters die niet streng waren, maar alleen een te koude ja nuari gaven. Verleden jaar meenden vele een aan wijzing voor een strenge winter te streng, januari zelfs abnormaal warm met in De Bilt 2Vs graad als laag ste temperatuur. Wat blijft er na enig wikken en wegen over... alleen een vraagteken. Zonder ons aan een prognose te kun nen en durven vastleggen zou ons een winter die alleen in januari kou der verloopt dan normaal als het meest waarschijnlijk voorkomen, ze ker wanneer wij de gedragingen van de winters vergelijken met herfsten als deze die er aan voorafgingen bij onze .waarschijnlijkheid' betrek ken. Het in zeer wel mogelijk dat de herfst ook in november blijft domi neren met hogedrukgebieden en daar door stabiel en droog weer. De kans is dan toch groot aat in de winter de westcirculatie met zachtere oce- aanlucht weer op gang komt. DEN HAAG (ANP) Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft in sa menwerking niet het ministerie \an landbouw en visserij de tweede oogst- raming van appels en peren 1969-1970 opgesteld. Blijkens de opgave van da ongeveer 350 bedrijven die deelnemen aan deze oogstraming, zal de oogst van appels en peren dit jaar respec tievelijk 9 en 12 procent hoger uitval len dan eind juli 1969 werd geraamd. De tweede oogstraming werd begin ok tober gehouden. De totale brutoproduklie van appelen voor het seizoen 1969-1970 wordt ge raamd op 550 miljoen kilogram. De han- delsproduktic wordt geraamd op 500 miljoen kilogram, dat is 47 procent meer dan in 1968-1969. De bruto pro- duktie van peren voor het seizoen 1969- 1970 wordt geraamd op 105 miljoen ki logram. De handelsproduktie werd be rekend op 95 miljoen kilogram, dat ia 47 procent minder dan in 1968-1969. PRETORIA (AFP) Dr Albert Hert zog, voorman van de uiterst rechtse Zuid-Afrikanen, is zaterdag gekozen tot leider van de .Hersteld Nationale Par tij', een nieuwe ultra-conservatieve par tij die is opgericht met het oog op da verkiezingen van april volgend jaar. De ze partij is ontstaan na een breuk in de door premier John Vorster geleide .Nationale Partij'. De 70-jarige Hertzog, die in augustu* vorig jaar als minister van gezondheid uit de regering trad, is een voorstan der van een verdoorgevoerde apartheid- 5 Op 30 oktober 1969 1 pen onze ouders grootouders, de heer en j mevrouw I. DE BRUYNE Hun dankbare kin- j deren en klein kinderen, j Vlissingen, V. Quakkelaarstr. 139 12 en 13 oktober 1969 zijn voor mij onvergetelijke da gen geworden. Mede door aanwezigheid, gelukwen- bloemen en geschenken. Wij danken allen, mede na mens mijn kinderen, harte lijk hiervoor. Wed. M. Nieuwenhuijse- Slabbekoorn. Nisse, oktober 1969. Dorpsplein 32. j txtrnxxxmxmmoccccoom l Heden, 28 oktober, ho- S J pen onze geüefde g l ouders, behuwd- en g grootouders g GERRIT STITZINGER 3 i en g AD RIAN A l STITZINGER- 0 VAN BELZEN 3 l de dag te herdenken g dat zij hun 30-jarig hu- g welijksfeest vieren. Dat 3 zij nog lang voor ons 2 gespaard mogen blijven 3 is de wens van hun a dankbare kinderen, be- l huwd- en kleinkinde- 3 ren. I Arnemuiden, 9 Mansfeldstraat 27. 3 J Gelegenheid tot felici- a teren op vrijdag 31 ok- a tober. Receptie van 5 9 S tot 6 uur. 3 rerwij'derd met WONDEROLIE Weg met onhandige likdoorn- ringen en gevaarlijke scheer mesjes. Een nieuw vloeibaar i middel, NOXACORN, neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekkea en eksterogen verschrompelen met wortel j en ah Bevat gezuiverde won- 1 derolie. Jodium en het pijn- e tillende benzocaine. Een fles je NOXACORN Antiseptisch Likdoornmiddel van f 1.35 i hespaart U veel ellende. drogist. Pleegzuster Bloed - wijn is een mild natuur- prodnkt waaraan onont beerlijke aküeva stoffen zijn toegevoegd. Neemt nervositeit weg. Versterkt uw eneigie.Kortom: Pleeg- zoster Bkedwijn geeft a rost en versterkt o op ver antwoorde wijze. Een glas Pleegzuster Bloedwijn al o goed doen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 14