6s Grote ontwikkeling luchtvrachtvervoer Amsterdamse effectenbeurs de Formidabel Opening Nedex- congres Dow investeert één miljard mark in nieuwe fabriek bij Hamburg nieuws gashaarden die u moet zien Grootste heischip ter wereld gaat vrijdag te water Grondstoffengebrek stelt 150 man op wachtgeld Philips investeert 150 min in België Met mooi weer meer melk Sloan's Balsem Waar zijn onze schepen? Edy definitief over naar Hagemeijer Eigen woningen voor PTT-ers DONDERDAG 23 OKTOBER 196? PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 Toekomstschets staatssecretaris DEN HAAG (GPD) Het lucht vrachtvervoer gaat een grote ont wikkeling tegemoet, waarbij zich echter vele en grote problemen zullen voordoen. Het is een goed ding, dat de problemen worden onderkend en dat er studies op •rachtgebied worden verricht. In Nederland bijvoorbeeld hebben de vrachtfacetten in ruime mate de aandacht bij de bestudering van eventuele tweede nationale luchthaven. Voor een deel is dit een kwestie van ruimtelijke ordening in nationaal ver band. Daarnaast Is het tj^lsch een luchtvervoerkwestie en zal bij de uit bouw- van de infrastructuur ten behoe ve van de luchtvaart ook kennis geno men moeten worden van wat er leeft aan de vraagzijde van de vervoermarkt om tot optimale oplossingen te kunnen komen. Dit geldt eveneens voor de zee- vaart. Zeehavens en luchthavens zijn infrastructuurvoorzieningen die grote in vesteringen en verstrekkende technische voorzieningen vergen. Wat het vervoer zelf betreft kan wor den geconstateerd, dat niet alleen de scheepvaartmaatschappijen maar ook de luchtvaartondernemingen steeds markt- bewuster worden en de specialisatie pro beren te bieden, waarnaar de klanten 6teeds duidelijker vragen. Men heeft zich ook bij de luchtvaartmaatschappijen realiseerd, dat een klantengericht leid moet worden gevoerd, aldus de heer Keyzer, staatssecretaris van ver en waterstaat, ter gelegenheid van de opening van het Nedex-congres in Rotterdam. het vervoer naar en van de ontwikke lingslanden nog maar heel weinig ge bruik wordt gemaakt van containers. Daardoor is het vervoer naar en van die landen relatief duurder dan het vervoer tussen de geïndustrialiseerde landen on derling, waarin de container wel inten sief wordt gebruikt. Neiex De manifestatie wordt gehouden in het raam van de Nedex'69, die van 21 tot en met 25 oktober in het Ahoy- gebouw in Rotterdam plaatsvindt, tentoonstelling, waaraan door een honderdtal internationale bedrijven wordt deelgenomen, geeft een beeld van de diensten en materialen met betrekking tot het vervoer. Het is dit jaar de vierde keer, dat de exposi tie in Rotterdam is georganiseerd. De toepassing van nieuwe technieken in het vervoer, met name in het v de wei'eldhandel zo belangrijke verv. over zee. vereist aanpassing van de an dere schakels in het transport. Dat geldt met alleen voor de andere vervoertech- nieken. maar ook voor de op- en over slag, de havens en de overige infrastruc tuur. Staatssecretaris Keyzer wees er onder meer op, dat de eontainerisatie slechts kan slagen, als de andere scha kels voor een goede aansluiting kunnen en zullen zorgen op wat bij de zeescheep- :o, dat ln Vlaggen Ken ander actueel scheepvaarlprobleem is de vlagbevoorrading, een zaak is de vlagbevoorrading, een zaak ooral de ontwikkelingslanden raakt. Het is te verwachten dat de regeringen van deze landen minder geneigd zullen zijn hun nationale rederyen door middel van vlagdïscriminatoïre maatregelen te beschermen naarmate de rederyen van andere landen meer bereid en in staat zullen zijn tegemoet te komen aan de wens van de ontwikkelingslanden hun exportprodukten tegen een zo laag mo gelijke prijs te doen vervoeren. STADK (ANP) Dow Chemical gaat de komende vijf jaar een miljard mark investeren in het te Stade, bij Hamburg te bouwen fabriekscomplex. Dit ïs woensdag bekendgemaakt door Zoltan Merszei, president van Dow Chemical Europe SA tijdens een officiële plech tigheid waarbij in aanwozigheid van tal van Duitse autoriteiten de eerste spade in de grond is gestoken. Merszei deelde verder mede dat behalve de tweede naftakraker (cap. 400.000 ton) die in Temeuzen of bij Stade zal komen Dow over enige jaren een derde grote nafta-kraakinstallatie bij Stade gaat bouwen. Daar het produktieprogramma van Sta de te zijner Lijd behalve ethyleen ook op chloor gebaseerde produkten zal om vatten. mag worden verwacht dat al daar fabrieken voor vinylchloride, ethy- leenoxyde. ethyleenglycol methylchlo- ride trichloorethyleen en andere gechlo reerde oplosmiddelen zullen worden ge bouwd. Voorts bestaat de mogelijkheid f ADVERTENTIE) (bij uw dealer) Engelse opdracht voor Nederlands- Britse combinatie ROTTERDAM (ANP) The Dredging and Construction Co te King's Lynn (Norfolk), zal in samenwerking met de moedermaatschappij, koninklijke maat schappij tot het uitvoeren van openba re werken .Adriaan Volker' NV Rotter dam, Visser en Smit's aanneming-maat schappij Papendrecht en Laing Pipe lines London een 7,5 kilometer lange olieleiding in zee aanleggen van het Tetney Haven Tankpark naar een éénpunlsmeerboei voor de monding van Humber. De leiding die een diameter heeft van circa 90 cm komt voor de helft over land te lopen tot de laai waterlijn en verdwijnt daar onder zeebodem naar de boei. Aan deze boei zullen grote tankers kunnen aanleggen om hun lading te lossen. Opdrach' ver ïs Continental Oil (uk) ltd. De a neemsom bedraagt ongeveer 25 mil joen. Het werk. waarmee reeds een aanvang is gemaakt, zal in juli 1970 gereed moeten zijn. (ADVERTENTIE) ROTTERDAM (ANP) Het grootste zeewaardige hefschïp ter wereld, de Taklift I in aanbouw voor Van den Tak's bergingsbedrijf NV zal vrijdag ij de Rótterdamsche Droogdok-Maat- ïhappij NV (Rijn-Schelde groep) te water worden gelaten. Het snel gebouwde schip de bouw opdracht werd op 1 april gegeven zal als alles volgens plan verloopt nog voor eind november worden ingezet voor het bergen van wrakken in de ha venmond van Liverpool. De Taklift I beschikt over een bok met een hefver mogen van S00 ton en een speciale wrakkengrijper met een vermogen van 400 fon, die kan werken tot een diepte van 150 voet. Dit hefschip is ontworpen voor het lichten van gezonken schepen, het opruimen van wrakken, onderwater dammen etc. maar ook voor het ver plaatsen van zware stukken als reac- :oren en generatoren tot een gewicht van 1200 ton. De lengte van het 2370 brt metende schip is ruim 60 meter, de hoogte van het casco 23,4 en 5,6 me ter. De twee schroeven zullen het schip een snelheid geven van zeven knopen. Het krijgt accommodatie voor 25 per sonen, onder wie 12 bemanningsleden. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Amsterdam, 22-10-1969, Londen 8.53%8.39%; New Volk 3.5914—3.59%; Montreal 3.33%- 3.33%: Parijs 04.3204.37; Brussel 7,19%—7,20%; Frankfort 96.37',i— 96.42i.i (nora.); Stockholm 69,©I— 69.66; Zurich 83,37%—63.42%; Mi laan 57.41%37.46%; Kopenhagen •7.7717.82; Oslo 50.23—50.28: We nen 13.91%—13.02%; Lissabon 12.02%—12.64% STEMMING NIEUWE STAATSLENINGEN VERDEELD Zoals dinsdag reeds viel te verwachten ls woensdag verreweg de meeste belangstelling ter beurze uitgegaan naar de staatsfondsen- hoek. Dit in verband met de handel in de twee nieuwe 8 pet staatsleningen, waarop dinsdag werd ingeschreven. De eerste of ficiële koers voor de korte 8 pet 7-jarlge staatslening was 100.10. Door de aanhoudende vraag mede voor buitenlandse rekening steeg de koers tot 100.60, tegen een uitgiftekoers van 100. Een behoorlijk agio dus. In de lange 8 pet 25-jarige staatslening werd 93.10 tot 98.20 gedaan. Deze koers ligt iets beneden de uitgiftekoers van 98.50. De handel in deze twee nieuwe leningen was zeer ruim. Voor de korte 8 pet nieuwe staatslening werd ln de tweede periode als hoogste prijs 100.70 betaald en voor de 8 pet lange, nieuwe staats lening 98.40. De stemming van de overige staatsfondsen was gemakkelijker met weinig In de internationale waarden is gisteren bitter weinig omgegaan. Ooi; hier was de stemming licht verdeeld. Het aandeel Kon, Olie onderging opnieuw een technische koers- reaclie op 165.50 C66.39). Ook AKU moest opnieuw koersverlies incasseren op 117.80 (113). Unilever gaf een dubbeltje prijs op 112.50. Voor Hoogovens werd 20 cent meer betaald op 109.30. evenals voor Philips op 5.90. Gesteld kan worden dat de animo voor deze fondsen weinig te betekenen had. De vaste stemming in Wall Street sorteerde in Amsterdam geen enkel effect, maar hieraan zullen de Iets lagere koersen voor de Ne derlandse fondsen Ln New York wel debet, zijn. Later zakte AKU verder in tot 117.20,1 doch voor Hoogovens bleef de belangstelling aanhouden tot 110.50. Unilever daalde tot 112.30. Hoogovens verliet de markt op 110.70, AKU 117.50, Philips 65.60. Unilever 112.50 en Kon. Olie op ca. 165. Van de cultures was HVA flauw met een koersverlies van bijna drie punten op 64.7. De scheepvaartsector was gemakkelijker. Rott. Lloyd was flauw op 121. KLM verbeterde ƒ2.50. In de le periode ver beterde Simon de Wit van de lokale waarden 6. Ccntr. Suiker 7. Fokker 13. Bührmann 10, ross 16 en Ass. Rotterdam 12 punten. Cin- ;vas zeer vast met een koersstijging van ƒ5.80 en Amev steeg 2.30. Desseaux steeg ƒ3. Thom. en Drijver gaf ƒ1.60. ACF f4.50 en v. d Grinten ƒ1.50 prijs. Xaarden daalde 8. Nutricia 7. Eröal en VRG Papier ieder 5 punten. Elsevier was 2 lager. American Hotel was op 650 niet af te komen tegen een voorgaande biedprijs van 675. OBLIGATIES Staatsleningen ■Sea '66-1 7 Ned '66-2 7 Ned '69 7 Ned 63 6% Ned '68 6%-2 Ned '67 6% Ned 65-1 5% Ned 64-1 5% Ned '58 4% Ned '59 4% Ned '60-1 4% Ned '61 4% N Staff '47 3% Ned '54-1-2 3% Ned '55-1 3% Ned '37 3 Grootboek '40 3 N Doll '47 3 34.30 84.40 81.90 32.20 78.10 80,80 74.90 67.30 67.70 66,70 80.40 79.90 85.80 Bank- en kredietwezen BvNG 57 6 83.70 88.60 BvNG '58-'59 4% 77.40 77.30 BvNG '66-1 7 92.60 92.60 BvNG '67-1-2 6% 88.60 83.70 BvNG '68-1-2 6% 88.40 88.40 BvNG '65-1 5% 84 83.70 BvNG '53 5% 85.30 85 BvNG '64 5% 81.20 81 Hyptheekbankcn Fr. Gr. DW 6 83 83 Fr. Gr. DU 4% 76.05 76.05 West NO 3% 62.10 Handel, nduslre) en div. Converteerbare obligaties Gcld-Z. 4% 8J.40 8S.I0 Hoogovens 5% 91 31.29 Meelfabr. 6% 73.30 78.50 Wyers '68 6% 79.50 80 ACTIEVE AANDELEN Arnst. Rubb. 51 S2.5 HVA-mijen ver AKU Dell MtJ c I-Ieineken Hoogovens c Kon Zout Org. Philips gem.bez Unilever c Dordt Petr. idem pref. Kon. Petr. HAL KLM KNSM Ned. Stv. Ommeren c Rott. Lloyd Scheepv. Unie ANP—CBS BEURSINDICES Intern, concerns Industrie Scheepv. Bank- en vera. Handel enz. Algemeen 111.3 111.2 117.4 111.5 118.7 117.3 22-10 122.5 117.9 79.7 112.0 111.8 117.3 UTRECHT (GPD) Een groot aan tal personeelsleden van de Necrlandia Draadindustrie in Hoograven is op Wachtgeld gesteld, omdat hot bedr|jf te kampen heeft met een tekort aan grondstoffen. De betrokken werknemers, in totaal ongeveer 175 man, krijgen tachtig procent van hun loon uitgekeerd op basis van de wachtgeld en werkloos heidsregeling. Het hedr|jf vult de rest De draadindustrie heeft voor de 175 man de zogenaamde .loonurenvergunning aangevraagd met ingang van 9 okto ber. De vergunning, aie nog niet is ver leend, is zes weken van kracht. Een klein deel van het personeel, de expe- ditieploeg en een reparatie- en onder houdsploeg, is aan het werk gebleven. Het tekort aan grondstoffen wordt vol gens Neerla.ndia-directeur J. Bertels me de veroorzaakt door wilde stakingen, door ombouw, door rationalisatie ten gevolge van fusies bij de leveranciei's. ,Zij kunnen zich daardoor niet aan de afgesproken leveringen houden. Daar komt nog bij dat het water in Noord- Frankrijk nu erg laag staat, waardoor de leveranciers de aanwezige voorraden niet kunnen verschepen'. Gehele randstad aanvlieggebied van Schiphol DEN HAAG (GPD) Hel ziet er uit dat wanneer de verkeersleiding van de rijksluchtvaartdienst in haar opzet slnngt het aanvlieggebied voor Schiphol reeds volgend jaar aanmerke lijk zal worden uitgebreid. ,Het snel toenemende luchtverkeer van en naar Schiphol maakt', aldus een woordvoer der van het ministerie van verkeer waterstaat, ,een forse uitbreiding nood zakelijk'. Het nieuwe aanvlieggebied zal worden begrensd door een lijn die loopt van Harderwijk naar Enkhuizen. Alkmaar- een deel van de Noordzee tot bij val kenburg. nabij Leiden, en daarna land inwaarts tot ongeveer bij Hilversum. Indien de plannen worden gerealiseerd mogen verkeersvliegtuigen binnen dit gebied op een minimumhoogte van 450 meter gaan vliegen. De geluidshinder van laag vliegende straalmachines zal in het aanvlieggebied onvermijdelijk toenemen. Het enige protest tegen de plannen van de RLD is van de zijde gekomen van de Koninklijke Neder landse Vereniging voor Luchtvaart, die de beoefenaars van de zweefvliegsport m hel. nauw ziet gebracht, omdat deze niet boven de 450 metergrens mogen komen. VS voeren 4 pet van hun grond stoffen met eigen schepen aan WASHINGTON (AP) Sinds de twee de wereldoorlog is de Amerikaanse konpvnnrdijvlnnt aan het zakken en thans komen 96 procent van de inge voerde grondstoffen met buitenlandse schepen naar Amerika. De situatie is zo ernstig, dat Helen D. Bentley. de nieuwe voorzitter van de Amerikaanse koopvaardijcommissie heeft verklaard dat het noodzakelijk is om onmiddellijk te handelen voordat .onze eigen stommiteiten en de Russen ons in zee begraven'. De Russen, aldus Bentley. spreken trots over de buiten landse havens die hun schepen aandoen en over het feit. dat hun zeelieden am bassadeurs zijn bij de mensen van an dere landen, de vriendschap voor Rus land hechter maken en de communis tische opvattingen onder de bevolking van vreemde landen bevorderen. De re gering van Nixon heeft te kennen ge geven. dat zij er naar streeft dat tegen het midden van de zeventiger jaren op zijn minst 30 proeent van de Ameri kaanse overzeese handel met Ame rikaanse schepen geschiedt. En het AFL-CIO vakverbond is nog verder ge gaan en heeft van de regering een toe zegging geëist, dat op zijn minst 50 procent van de buitenlandse handel met Amerikaanse vaartuigen geschiedt. Vlak na de tweede wereldoorlog ver voerden schepen die onder de Ameri kaanse vlag voeren 57.6 procent van de Amerikaanse buitenlandse handel. Te ren 1968 was dit cijfer tot 6.4 gezakt. )e Verenigde Staten staan nu wat het aantal vrachtschepen betreft als zesde op de wereldlijst en als vijfde wat be treft laadvermogen. BRUSSEL (ANP) Philïps-België gaat in de komende twee jaar 2 miljard frank (150 miljoen gulden) investeren in een nieuwe fabriek te Tessenderlo en uitbreiding van de vestigingen te Lom- mei, Hasselt en Turnhout. De investeringen, die werkgelegenheid voor 1.500 man zullen scheppen, heb ben betrekking op de sectoren compu- fn,,s, elektronica en luidsprekers. Voorts het de bedoeling dat binnen afzien bare tijd ook met procluktie van toestel len voor Icleuren-tv in België wordt be gonnen. Philips-België, dat dezer dagen zijn 50-jarig bestaan viert, heeft op het ogenblik ruim 10.000 mensen in België in dienst, Voorts tellen met Philips ge lieerde bedrijven in België circa 8.000 man personeel en werken circa 3.000 Belgische grensarbeiders in de Philips- fabrieken te Eindhoven. Even puzzelen Horizontaal: 1 zoogdier: 4 grond bij huis; 7 bruto: 9 knol: 11 zangnoot; 1? opp. maat; 13 staat in Midden-Oosten; 15 hoort bij effect: IS nobel: 20 bos- plantje: 21 dansfeest: 23 vat; 26 boom: 27 geestig: 2j famllïeCid; 29 verhinderd. 30 familielid: 31 dringend verzoek; 32 overblijfsel; 34 lijfje: 36 rekening; 3F zwemvogel; 39 pers. vnw.; 41 stempel. 43 bekende motorraces; 44 spet; 45 web. Verticaal: 1 politieke partij (afk.) streling; 3 juweel; 5 stad v. Abram; 6 iels: 7 breekbaar; 8 kippenloop; 10 kik vorssoort; 12 leïie-achtige plant; 14 keu kengerei; 16 betrekking; 17 kelner; 19 bladeren; 22 brandresten: 24 opbreng sten; 25 mevrouw; 27 schuinoplopenae rokbaan; 28 bep. onderwijs; 29 boom; 30 marterachtig roofdier; 31 vuilnis hoop; 33 bedrag; 34 huisdier; 35 beteu- 37 papegaai; 40 haaibaai; 42 ge wicht. De oplossing van de vorige puzzel is: ENCK-DIRECTEUR GAAT MET PENSIOEN VLAARDINGEN (ANP) Met in gang van 1 november 1969 zal de alge meen directeur van de Eerste Neder- landsche Coöperatieve Kunstmestfa- briek (ENCK), ir W. A. den Bakker, in verband met het bereiken van de pen- sioengerechtigde leeftijd zijn functie neerleggen. De directie zal dan gevoerd worden door de heren drs G. Valkier en dr ir W. A. Dekker, die reeds t jaren als directeur aan de ENCK [bonden zijn. KZK '65 6 N. Gas U '66 6% Pgem '57 6 Pgem '64 6 R.rijn pijp!. 5% Scholl H 63 4% KLM '63 7 KLM 4% 88.30 88.50 88.50 88 84.70 84.50 91.50b 117.50 56.20 182.90 110.80 5 139.90 5 65.60 112.50 905 904.5 121.5 121 NIET-ACTIEVE AANDELEN Beleggingsmijcn Alg. Fonds bez. 1145 1120 Converto 860 860 Holland Fund 'Nefo Robeco Rolinco Unltas Utlllco Europafonds 84.90 249.50 223.50 Premlcleolngcn Alkmaar A'dam '51 A'dam '56-1 Dorór. '56 L.ndhoven '54 D Haag '52-1 D. Haag '52-2 R'dam 52-1 R'dam 52-2 R'dam '57 Utrecht "52 Z.-HolL '59 Verklaring: Valeurop 762 760 Bank-, krediet- en verz.wezen Alg. Bank Ned- 254 253.50 AMEV 159.20 161,50 Amrobank 53,90 53.90 Delta verz.groep 79.10 78.90 Nat. Ned. 99 99.80 Ned. Midstb. 103.50 103.90 Slavenburg 213 212.5 61.6 67.95 67 ïl.60 Handel, Industrie c 70. 70.45 71.05 ?5 74.50 11.40 70.15 '1.50 71.50 6 1.60 73.50 Alb. Heijn Amst. Droogd. Ballast-Nedam G 76 179.80 180.50 Bergh en Jurg. 187 1 Berkel Pat. 156 Blijdenst. W. 56 b Bols Bors Wehry Bredero'i b Buhrm T Bijenkorf e Caivé c Carps garen Cent Suiker Cur Hand. Mij Elsevier Fokker Ford Ned. Furness Gazelle rijw. Geld v. pap. Geld Tielens Gist Brocades Grinten v. d. Gruyter 8 cpr Hagemeyer Hero Cons. Hoelrs Mach. Holec HolL Beton Komburg Koogenbosch Koogenstr. Internatte Kemo Corset Kempen en Beg. KN Papier KV Tapijt Lindeteves Li.iempf Lijm en Ge). Meelfab. NB c Mees Bouw Mosa Muller Co nb Xaarden Ned, Exp. papier Ned Kabel Van Nelle Netam Norit Nutricia Nijverd-ten Cate Overz. Gas Pakhoed H. Palthe Philips gem-nez. Pietersen Co Pont hout Ruhaak Co "i-Schelde Sch. Exp. Mij Schokbeton Scholt Honig Simon de Wit Stokvis St. sp. Twente Tb. Marijaen 193 103 Trleotbest 107 105 b 138.6 137 IMenhout 446.5 448.5 Unikap 523 535 Unilever 6 cp t 715 715 Ver. Machine 85 88.5 Ver. Touw 384 350 Vihamlj 124 122 Vredest. R. 594.50 592.50 Wereldhaven 387 397 Wessanen 860 880 Wyera lnd. 121.2 37 87.10 129 129 155 135.1 Mijnbouw cn pctrolei 94.50b 94 BUliton 2e e 1S9 259,60 321 121 315.50 314 74 74 BUITENL. CERTIFICATES 120 120 202 202 b 485 465 116 115 Can. Pac. 77 Inland Nat. Gas 1125 167.8 2652 Int. Nickel 40 195 193 Shell OU 29.99 56 b 56 b 315 313 VERENIGDE STATEN 205 207 American 'Enka 28.70 28.65 36 85 American Motors •2.20 11.70 165.5 Am. Tel. en Tel. 51.75 52 225 225 Anaconda 30.60 3I.40 141 141.5 Atchls Top 28 28.20 207 309.5 Bethl Steel 28.40 29 101 101 Chrysler 40.75 40.15 137 137 Cities Service 46 45.30 88 1 87 1 43 43 303 1 300 1 Columbia Ga» 26.10 26.20 330 338 Dow Cnem. 76.40 750 743 Eastman Kodak 78.30 79.80 94 92.5 Ford Motor 43.70 4320 292 291 Gen. Elec 8820 330 383 Gen. Motors 73.50 1152 115.5 Int. Tel. en Tel. e: 60 82.25 91.20 91.80 Kennecott 43-60 44.70 361 360 Nat. DistiU. 19 19.59 74 75 Nrtb. Am. Philips 55.93 56.40 88 83.50 88.70 Pennsylv, Rrd. 36.50 34JK) 82 Pepsico 43 64 64 Radio Corp. 4325 43 21.60 21.80 Republic Steel 33.10 33.60 84 Shell Oil 49.30 48.80 172.5 107. Sperry Rand 45 44.75 160 1 103 161 Standard Brands 44.85 107.5 Studebaker 46.25 46.50 24 23.80 Sunr Mid 37.75 37.50 184.5 184.1 Texas Instr. 133.50 132.50 53 58.30 tin. Pac. Rr. 43 43.25 244 254 US Steel 36.70 37.50 75.1 75.1 Westingh. Elec. 62 63.20 66.5 63 Woolworth 41 41.60b 115.5 112 8220 80.20 Rijn-Schelde 7% :oo 101.50 - gedaan en bieden; I—gedaan RIJSWIJK (ANP) In de week van 5 tot 11 oktober jongstle den heeft de Nederlandse zuivel industrie 19 procent meer melk aangeboden gekregen dan in de overeenkomstige week van vorig jaar: 124.065 ton nu tegen 104.129 ton rtoen. De bestuursleden van het pro- duktschap voor zuivel schrokken er een beetje van, toen ze het tij dens hun woensdag gehouden ver gadering lazen in het hun zoals gebruikelijk door het Centraal Bu reau voor de Statistiek toegezon den overzicht. De heer Loonen nam aan dat het mooie weer waardoor de koeien langer dan andere jaren in de wei konden blijven, de oorzaak is. De heer Ritzema van Ikema ver wachtte ook in november nog een hoge produktie., want de koeien gaan in uitstekende conditie de staltijd in. De voorzitter, ir Van Dam, ver zuchtte dat nu eigenlijk maar gauw een begin zou moeten wor den gemaakt met het uitvoeren van de afslachtpremieregeling voor melkkoeien. De uitvoerings bepalingen voor deze door de EEG-ministerraad wel reeds goed gekeurde regeling zijn er echter nog niet. (ADVERTENTIE) Voor onmiddellijke verlichting Helpt direct bij spierpijn, reumatische pijnen, zenuwpijnen, spit. Even aanbrengen op de pijnlijke plek en de weldadige warmte brengt onmiddellijke verlichting. De pijnverdrijver met onmiddellijke werking. ARNHEM (GPD) Nu voldoende Edy-aandelen zijn aangeboden ter om wisseling voor aandelen van Hagemeijer en Co's Handelmaatschappij te Am sterdam is de overname van Edy in Dieren door Hagemeijer thans defini tief. De omwisseling is geschied op basis van 1 Edy-aandeel van 1000 gulden te gen 5 aandelen Hagemeijer van elk 20 gulden nominaal. De voor de omwisse ling uit te geven aandelen-Hagemeijer zullen ten volle delen in de resultaten van deze vennootschap over het boekjaar 1969 en volgende jaren. Het personeel van Edy is op de hoogte ge steld van de definitieve overname van het bedrijf door Hagemeijer, van welke zijde reeds eerder te kennen was ge geven dat men het bedrijf in Dieren zal laten voortbestaan, waardoor de werk gelegenheid voor het personeel behou den blijft. DEN HAAG (GPD) De directeur- generaal van PTT, de heer J. Reinoud, sloeg woensdagmiddag in 's-Gravenzan- de de eerste paal voor een groep van 22 woningen, gedeeltelijk bestemd voor PTT-ers, die in Den Haag en randge meenten geen koopwoning kunnen be talen. Deze kopers kunnen van de rijkspostspaarbank een hypotheek tot negentig procent van de bouwkosten krijgen op zeer gunstige voorwaarden. De huizen kosten gemiddeld 37.500. Zij zijn overigens lang niet alle voor PTT-ambtenaven bestemd, want 10 van deze eerste groep van 22 zijn door an deren gekocht. Het idee voor het bou wen van dergelijke huizen (men denkt aan een getal van 500) is afkomstig van een ambtenaar, werkzaam bij de hoofd directie financiële en economische za ken. Omdat PTT als overheidsinstelling niet zelf mag bouwen, is een slichting opgericht onder de naam .Eigen Wo~ ning'. HOOG EN LAAG WATER 4- NAP NAP uur cm uur cm uur cm uur cm 23 oktober Vlissingen 0.19 209 12.35 202 6.31 165 19.09 207 Terneuzen 0.50 225 1S.02 218 7.00 178 19.40 221 iZerikzee 1.32 164 13.47 141 7.14 127 19,33 159 Hansweert 1.20 247 13.35 235 7.29 193 20.09 233 Wemeldinge 1.52 189 14.13 167 7.37 148 20.03 184 A3 IDA 20 60 m zw va Reunion ACILA pass 21 East London nr Durban ADONIS 31 te Rotterdam AEGIS 20 vn Santa Cruz nr Amsterdam ALIOTH pass 21 Abrolhos nr Las Palm as ALUDRA 20 60 m n Finistcrre AMELAND 21 te Point Fortln AMMON 20 550 m zw ra AM PENAN 20 350 m zw vn Azoren AMSTELLAND 2! vn Santos nr Bahia AMSTELMOLEN 20 25 m o vn Kaap Agulhas AMSTELPAEK 23 te Shangai verw AMSTELVEEN 20 140 m ao Shanghai verw ANNEXKERK 20 330 m ono vn S; Helena ARCA 20 te Alexandria ARCHIMEDES 20 340 m wot vn Lands End ARES 21 vn Antwerpen nr Amsterdam ATLANTIC CAPE 20 40 a wte vn Karachi ATTTS 22 te Antalya ATYS 21 te Singapore BALONG 21 vn Hamburg nr Amsterdam BA1RBNDRECHT 20 335 m ono vn Mogadiscio BATÜ 22 te Tanga BAWEAN 21 ten anker voor Abudhabi BLITAR 20 ISO m zw vn kp St Vincent BOVENKERK 31 te Dar es Salaam CHEVRON ARNHEM 20 140 m w vn Littlequoin CHEVRON MADRID 22 vn Gibraltar nr Rotterdam CHEVRON NAPELS 20 45 m ono vnTunis CHEVRON NEDERLAND 20 te Dumai CAMITTA 22 te Rotterdam CAMPHUYS 20 430 m wzw vn Anderhalf Gr Kanaal CAPILUNA 21 170 m zzw vn Ouessant CAROHESTER pass 21 Antlcosti nr Toledo CARTAGO 20 60 ra zm va kp San Lucas CHEVRON DELFZIJL 20 te Rotterdam CHEVRON LEIDEN 20 150 m zo vn Formosa CHEVRON THE HAGUE 20 100 m zo vn Colombo CHIRON 20 350 m nno vn Azoren CINULIA 20 320 m nw va Finisterre CP.ANIA 20 330 m n vn Sao Miguel DALLIA !6 160 m nw vn Freetown DAPHNIS 21 vn Bremen nr Amsterdam DELTADRECHT 20 90 m zzw vn Kaap Farewell DIADEM,A 21 te Mena DILOMA 20 70 m o vn Gibraltar DINTELDIJK 20 500 m ozo vn "Bermuda DIOGENES 21 te Brunswick DIOXE 22 te Dakar DOBLWIJK 20 580 m 20 m vn Madras DORDRECHT 20 250 m zzo vn Dairen DORESTAD 20 309 m zo vn New York DOSINA 20 300 m wtn Cocos eü. EEMBAV2X pass 20 Finisterre nr Rio d« Janeiro B5SO AMSTERDAM 280 m rmo vn Azoren SUMAEUS 22 le Dakar FARMS UM 20 300 m nnw FOREST HILL 20 50 m nr.w vn BrLndisie FOREST LAKE 20 500 m a vn Fernando Naronha GAASTERLAND pa3s 21 Madeira nr Amsterdam GIESSENKERK 21 te Bremen GORREDIJK 20 270 m cmo vn kp Hstteras GREBBEDIJK 20 250 m z GROTEDIJX 21 ra New Orleans nr Houston GULF HOLLANDER 30 275 m zw vn Ascension GULF ITALIAN 20 10 m zzo ra Dondra'nead GULF SWEDE pass 21 Par.teBaria nr M ilf oröhaven HAGNO 20 te Rotterdam HERCULES 20 310 m w vn Ouessant HERMES 21 vn Balboa nr Cristobal HOLLANDSDIEP 23 t« Abidjan verw HOLLANDSDREEF 20 300 m ozo vn Port Morresby ISIS pass 21 Algiers nr Malta JASON 20 880 m no vn Porto Rico JOHANNES FRANS pass 21 Scapaflow nr Seven Islands KAAP HOORN 20 200 rr. zw vn Azoren KARA 20 70 ra ono vn Kp Palos KARACHI 21 vn Penang nr Kaapstad KARIMATA 22 te Genua KATWIJK 20 350 m o va Boston KATSEDIJK 21 vn Hamburg nr Amsterdam KEIZERS WAARD 20 135 m no vn Paramaribo KELLETIA 20 75 ra w vn Darwin KENIA 21 te Singapore KENNEMBRLAND 20 230 rn zw vn Lissabon KINDERDIJK 20 430 m zw vn Lands End KOROVIXA 20 v Aalborg nr Rotterdam KOSSMATELLA 22 vn Singapore nr Perz. Golf KOUDEKERK 22 te Singapore KREBSIA 21 200 ra z vn San r ranclsco KREON 21 ra Philadelphia nr New York XRYPTOS 20 200 m zw vn Guatemala KYLIX 22 te Lavera LADON 20 650 m w ra Lissabon LEÏDERKERK 20 360 m ono vn Mogadiscio LELYKERK 21 150 m zw vn Comoren LOPPER3DM 20 440 m n vn Flores LOVELLIA 20 150 m zo vn Colombo MAASLLOYD 20 te Los Angeles MACOMA 20 300 w vn Walvisbaai MADISOXLLOYD 20 SSÖ m no ra Mauritius MAIXLLÖYD 2! te Cristobal MARIAN MARIA 39 ra Philippe-.-: Ile nr Beiroet MARKAB 20 230 m zzw vn Annobon EiL MAP.ON 20 143 ra wzw ra Lands End MARVA 20 30 m w ra Vulcano MERWELLOYD 22 te Balboa MEMNON 22 te George- METULA 20 350 m o ra Mombasa MOERDIJK 21 te Rotterdam MIJDRECHT 20 440 m nno vn St Maarten NABSS COURIER 22 te Khargell NEDER ELBE 21 te Hongkong NEPTUNUS 21 ra Trinidad nr Curacao OLDEXERK 21 Seine OMMENXERK 21 te Antwerpen OXOBA pass 22 kp St Vincent nr Rotterdam PARTHENON pass 21 Cuba nr Aruba PERICLES 21 rede ra Antafagasta PRINS DER NEDERLAN DEN 2te Amsterdam PRINSES MARGRIET 2! te Oranjestad ROTTI 23 te Singapore verw SCHELP WIJK 21 te Lissabon SCHIBKERK 21 te Bremerhaven SENEC-ALKUST 21 te Rotterdam SIMOXSKERX 21 ra Duinkerken nr Antwerpen SKADI 2! vn Zhdanov nr SLOTEP.KERK 21 ra Tri pol: nr Beyrouth STATENDAM 22 te Valparaiso STRAAT AMSTERDAM 22 vn Adelaide nr Fremantie STRAAT ADELAIDE 21 ra Durban nr Lourenco Marques STRAAT BALI 22 te Shanghai verw STRAAT COLOMBO 22 vn Adelaide nr Fremantie STRAAT CUMBERLAND 20 vn Singapore nr Brisbane STRAAT FREETOWN 21 ra Keelung nr Kaohszng STRAAT FUSED!! 21 ra Buenos Aires nr Santos STRAAT HOLLAND 21 ra East London nr Pt Elisabeth STRAAT MAGELHAEN 23 te Mauritius STRAAT MOZAMBIQUE X ra Pte Noire nr Lagos STRAAT TOW A 21 ra Penang nr Mombasa THEMIS 21 vn Antwerpen nr Amsterdam TIJNEGARA 22 ra Mountmaungaüiu nr Bangkok VAN R1EBEECK 22 te Singapore verw WONORATO 22 te Honolulu WONOSOBO 2! ra pio Anchon nr Callao ZAFRA 20 ra Portland Maine nr Miranda ZLARIA 20 270 m nw ra Singapore (ADVERTENTIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17