6s
Grote ontwikkeling
luchtvrachtvervoer
Amsterdamse effectenbeurs
de Formidabel
Opening Nedex-
congres
Dow investeert één
miljard mark in
nieuwe fabriek bij
Hamburg
nieuws
gashaarden
die u moet zien
Grootste heischip
ter wereld gaat
vrijdag te water
Grondstoffengebrek
stelt 150 man
op wachtgeld
Philips investeert
150 min in België
Met mooi weer
meer melk
Sloan's Balsem
Waar zijn onze schepen?
Edy definitief
over naar
Hagemeijer
Eigen woningen
voor PTT-ers
DONDERDAG 23 OKTOBER 196?
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
Toekomstschets staatssecretaris
DEN HAAG (GPD) Het lucht
vrachtvervoer gaat een grote ont
wikkeling tegemoet, waarbij zich
echter vele en grote problemen
zullen voordoen. Het is een goed
ding, dat de problemen worden
onderkend en dat er studies op
•rachtgebied worden verricht. In
Nederland bijvoorbeeld hebben de
vrachtfacetten in ruime mate de
aandacht bij de bestudering van
eventuele tweede nationale
luchthaven.
Voor een deel is dit een kwestie van
ruimtelijke ordening in nationaal ver
band. Daarnaast Is het tj^lsch een
luchtvervoerkwestie en zal bij de uit
bouw- van de infrastructuur ten behoe
ve van de luchtvaart ook kennis geno
men moeten worden van wat er leeft
aan de vraagzijde van de vervoermarkt
om tot optimale oplossingen te kunnen
komen. Dit geldt eveneens voor de zee-
vaart. Zeehavens en luchthavens zijn
infrastructuurvoorzieningen die grote in
vesteringen en verstrekkende technische
voorzieningen vergen.
Wat het vervoer zelf betreft kan wor
den geconstateerd, dat niet alleen de
scheepvaartmaatschappijen maar ook de
luchtvaartondernemingen steeds markt-
bewuster worden en de specialisatie pro
beren te bieden, waarnaar de klanten
6teeds duidelijker vragen. Men heeft zich
ook bij de luchtvaartmaatschappijen
realiseerd, dat een klantengericht
leid moet worden gevoerd, aldus de heer
Keyzer, staatssecretaris van ver
en waterstaat, ter gelegenheid van
de opening van het Nedex-congres in
Rotterdam.
het vervoer naar en van de ontwikke
lingslanden nog maar heel weinig ge
bruik wordt gemaakt van containers.
Daardoor is het vervoer naar en van die
landen relatief duurder dan het vervoer
tussen de geïndustrialiseerde landen on
derling, waarin de container wel inten
sief wordt gebruikt.
Neiex
De manifestatie wordt gehouden in
het raam van de Nedex'69, die van
21 tot en met 25 oktober in het Ahoy-
gebouw in Rotterdam plaatsvindt,
tentoonstelling, waaraan door een
honderdtal internationale bedrijven
wordt deelgenomen, geeft een beeld
van de diensten en materialen met
betrekking tot het vervoer. Het is dit
jaar de vierde keer, dat de exposi
tie in Rotterdam is georganiseerd.
De toepassing van nieuwe technieken
in het vervoer, met name in het v
de wei'eldhandel zo belangrijke verv.
over zee. vereist aanpassing van de an
dere schakels in het transport. Dat geldt
met alleen voor de andere vervoertech-
nieken. maar ook voor de op- en over
slag, de havens en de overige infrastruc
tuur. Staatssecretaris Keyzer wees er
onder meer op, dat de eontainerisatie
slechts kan slagen, als de andere scha
kels voor een goede aansluiting kunnen
en zullen zorgen op wat bij de zeescheep-
:o, dat ln
Vlaggen
Ken ander actueel scheepvaarlprobleem
is de vlagbevoorrading, een zaak
is de vlagbevoorrading, een zaak
ooral de ontwikkelingslanden raakt.
Het is te verwachten dat de regeringen
van deze landen minder geneigd zullen
zijn hun nationale rederyen door middel
van vlagdïscriminatoïre maatregelen te
beschermen naarmate de rederyen van
andere landen meer bereid en in staat
zullen zijn tegemoet te komen aan de
wens van de ontwikkelingslanden hun
exportprodukten tegen een zo laag mo
gelijke prijs te doen vervoeren.
STADK (ANP) Dow Chemical gaat
de komende vijf jaar een miljard mark
investeren in het te Stade, bij Hamburg
te bouwen fabriekscomplex. Dit ïs
woensdag bekendgemaakt door Zoltan
Merszei, president van Dow Chemical
Europe SA tijdens een officiële plech
tigheid waarbij in aanwozigheid van tal
van Duitse autoriteiten de eerste spade
in de grond is gestoken.
Merszei deelde verder mede dat behalve
de tweede naftakraker (cap. 400.000
ton) die in Temeuzen of bij Stade zal
komen Dow over enige jaren een derde
grote nafta-kraakinstallatie bij Stade
gaat bouwen.
Daar het produktieprogramma van Sta
de te zijner Lijd behalve ethyleen ook
op chloor gebaseerde produkten zal om
vatten. mag worden verwacht dat al
daar fabrieken voor vinylchloride, ethy-
leenoxyde. ethyleenglycol methylchlo-
ride trichloorethyleen en andere gechlo
reerde oplosmiddelen zullen worden ge
bouwd. Voorts bestaat de mogelijkheid
f ADVERTENTIE)
(bij uw dealer)
Engelse opdracht
voor Nederlands-
Britse combinatie
ROTTERDAM (ANP) The Dredging
and Construction Co te King's Lynn
(Norfolk), zal in samenwerking met de
moedermaatschappij, koninklijke maat
schappij tot het uitvoeren van openba
re werken .Adriaan Volker' NV Rotter
dam, Visser en Smit's aanneming-maat
schappij Papendrecht en Laing Pipe
lines London een 7,5 kilometer lange
olieleiding in zee aanleggen van het
Tetney Haven Tankpark naar een
éénpunlsmeerboei voor de monding van
Humber. De leiding die een diameter
heeft van circa 90 cm komt voor de
helft over land te lopen tot de laai
waterlijn en verdwijnt daar onder
zeebodem naar de boei. Aan deze boei
zullen grote tankers kunnen aanleggen
om hun lading te lossen. Opdrach'
ver ïs Continental Oil (uk) ltd. De a
neemsom bedraagt ongeveer 25 mil
joen. Het werk. waarmee reeds een
aanvang is gemaakt, zal in juli 1970
gereed moeten zijn.
(ADVERTENTIE)
ROTTERDAM (ANP) Het grootste
zeewaardige hefschïp ter wereld, de
Taklift I in aanbouw voor Van den
Tak's bergingsbedrijf NV zal vrijdag
ij de Rótterdamsche Droogdok-Maat-
ïhappij NV (Rijn-Schelde groep) te
water worden gelaten.
Het snel gebouwde schip de bouw
opdracht werd op 1 april gegeven
zal als alles volgens plan verloopt nog
voor eind november worden ingezet
voor het bergen van wrakken in de ha
venmond van Liverpool. De Taklift I
beschikt over een bok met een hefver
mogen van S00 ton en een speciale
wrakkengrijper met een vermogen van
400 fon, die kan werken tot een diepte
van 150 voet. Dit hefschip is ontworpen
voor het lichten van gezonken schepen,
het opruimen van wrakken, onderwater
dammen etc. maar ook voor het ver
plaatsen van zware stukken als reac-
:oren en generatoren tot een gewicht
van 1200 ton. De lengte van het 2370
brt metende schip is ruim 60 meter,
de hoogte van het casco 23,4 en 5,6 me
ter. De twee schroeven zullen het schip
een snelheid geven van zeven knopen.
Het krijgt accommodatie voor 25 per
sonen, onder wie 12 bemanningsleden.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Amsterdam, 22-10-1969,
Londen 8.53%8.39%; New Volk
3.5914—3.59%; Montreal 3.33%-
3.33%: Parijs 04.3204.37; Brussel
7,19%—7,20%; Frankfort 96.37',i—
96.42i.i (nora.); Stockholm 69,©I—
69.66; Zurich 83,37%—63.42%; Mi
laan 57.41%37.46%; Kopenhagen
•7.7717.82; Oslo 50.23—50.28: We
nen 13.91%—13.02%; Lissabon
12.02%—12.64%
STEMMING NIEUWE
STAATSLENINGEN VERDEELD
Zoals dinsdag reeds viel te verwachten ls
woensdag verreweg de meeste belangstelling
ter beurze uitgegaan naar de staatsfondsen-
hoek. Dit in verband met de handel in de
twee nieuwe 8 pet staatsleningen, waarop
dinsdag werd ingeschreven. De eerste of
ficiële koers voor de korte 8 pet 7-jarlge
staatslening was 100.10. Door de aanhoudende
vraag mede voor buitenlandse rekening steeg
de koers tot 100.60, tegen een uitgiftekoers
van 100. Een behoorlijk agio dus. In de lange
8 pet 25-jarige staatslening werd 93.10 tot
98.20 gedaan. Deze koers ligt iets beneden de
uitgiftekoers van 98.50. De handel in deze
twee nieuwe leningen was zeer ruim.
Voor de korte 8 pet nieuwe staatslening werd
ln de tweede periode als hoogste prijs 100.70
betaald en voor de 8 pet lange, nieuwe staats
lening 98.40. De stemming van de overige
staatsfondsen was gemakkelijker met weinig
In de internationale waarden is gisteren
bitter weinig omgegaan. Ooi; hier was de
stemming licht verdeeld. Het aandeel Kon,
Olie onderging opnieuw een technische koers-
reaclie op 165.50 C66.39). Ook AKU moest
opnieuw koersverlies incasseren op 117.80
(113). Unilever gaf een dubbeltje prijs op
112.50. Voor Hoogovens werd 20 cent meer
betaald op 109.30. evenals voor Philips op
5.90. Gesteld kan worden dat de animo voor
deze fondsen weinig te betekenen had. De
vaste stemming in Wall Street sorteerde in
Amsterdam geen enkel effect, maar hieraan
zullen de Iets lagere koersen voor de Ne
derlandse fondsen Ln New York wel debet,
zijn. Later zakte AKU verder in tot 117.20,1
doch voor Hoogovens bleef de belangstelling
aanhouden tot 110.50. Unilever daalde tot
112.30. Hoogovens verliet de markt op 110.70,
AKU 117.50, Philips 65.60. Unilever 112.50 en
Kon. Olie op ca. 165. Van de cultures was
HVA flauw met een koersverlies van bijna
drie punten op 64.7. De scheepvaartsector was
gemakkelijker. Rott. Lloyd was flauw op 121.
KLM verbeterde ƒ2.50. In de le periode ver
beterde Simon de Wit van de lokale waarden
6. Ccntr. Suiker 7. Fokker 13. Bührmann 10,
ross 16 en Ass. Rotterdam 12 punten. Cin-
;vas zeer vast met een koersstijging van
ƒ5.80 en Amev steeg 2.30. Desseaux steeg
ƒ3. Thom. en Drijver gaf ƒ1.60. ACF f4.50 en
v. d Grinten ƒ1.50 prijs. Xaarden daalde 8.
Nutricia 7. Eröal en VRG Papier ieder 5
punten. Elsevier was 2 lager. American
Hotel was op 650 niet af te komen tegen een
voorgaande biedprijs van 675.
OBLIGATIES
Staatsleningen
■Sea '66-1 7
Ned '66-2 7
Ned '69 7
Ned 63 6%
Ned '68 6%-2
Ned '67 6%
Ned 65-1 5%
Ned 64-1 5%
Ned '58 4%
Ned '59 4%
Ned '60-1 4%
Ned '61 4%
N Staff '47 3%
Ned '54-1-2 3%
Ned '55-1 3%
Ned '37 3
Grootboek '40 3
N Doll '47 3
34.30
84.40
81.90
32.20
78.10
80,80
74.90
67.30
67.70
66,70
80.40
79.90
85.80
Bank- en kredietwezen
BvNG 57 6 83.70 88.60
BvNG '58-'59 4% 77.40 77.30
BvNG '66-1 7 92.60 92.60
BvNG '67-1-2 6% 88.60 83.70
BvNG '68-1-2 6% 88.40 88.40
BvNG '65-1 5% 84 83.70
BvNG '53 5% 85.30 85
BvNG '64 5% 81.20 81
Hyptheekbankcn
Fr. Gr. DW 6 83 83
Fr. Gr. DU 4% 76.05 76.05
West NO 3% 62.10
Handel, nduslre) en div.
Converteerbare obligaties
Gcld-Z. 4% 8J.40 8S.I0
Hoogovens 5% 91 31.29
Meelfabr. 6% 73.30 78.50
Wyers '68 6% 79.50 80
ACTIEVE AANDELEN
Arnst. Rubb. 51 S2.5
HVA-mijen ver
AKU
Dell MtJ c
I-Ieineken
Hoogovens c
Kon Zout Org.
Philips gem.bez
Unilever c
Dordt Petr.
idem pref.
Kon. Petr.
HAL
KLM
KNSM
Ned. Stv.
Ommeren c
Rott. Lloyd
Scheepv. Unie
ANP—CBS BEURSINDICES
Intern, concerns
Industrie
Scheepv.
Bank- en vera.
Handel enz.
Algemeen
111.3
111.2
117.4
111.5
118.7
117.3
22-10
122.5
117.9
79.7
112.0
111.8
117.3
UTRECHT (GPD) Een groot aan
tal personeelsleden van de Necrlandia
Draadindustrie in Hoograven is op
Wachtgeld gesteld, omdat hot bedr|jf
te kampen heeft met een tekort aan
grondstoffen. De betrokken werknemers,
in totaal ongeveer 175 man, krijgen
tachtig procent van hun loon uitgekeerd
op basis van de wachtgeld en werkloos
heidsregeling. Het hedr|jf vult de rest
De draadindustrie heeft voor de 175
man de zogenaamde .loonurenvergunning
aangevraagd met ingang van 9 okto
ber. De vergunning, aie nog niet is ver
leend, is zes weken van kracht. Een
klein deel van het personeel, de expe-
ditieploeg en een reparatie- en onder
houdsploeg, is aan het werk gebleven.
Het tekort aan grondstoffen wordt vol
gens Neerla.ndia-directeur J. Bertels me
de veroorzaakt door wilde stakingen,
door ombouw, door rationalisatie ten
gevolge van fusies bij de leveranciei's.
,Zij kunnen zich daardoor niet aan de
afgesproken leveringen houden. Daar
komt nog bij dat het water in Noord-
Frankrijk nu erg laag staat, waardoor
de leveranciers de aanwezige voorraden
niet kunnen verschepen'.
Gehele randstad
aanvlieggebied
van Schiphol
DEN HAAG (GPD) Hel ziet er
uit dat wanneer de verkeersleiding
van de rijksluchtvaartdienst in haar
opzet slnngt het aanvlieggebied voor
Schiphol reeds volgend jaar aanmerke
lijk zal worden uitgebreid. ,Het snel
toenemende luchtverkeer van en naar
Schiphol maakt', aldus een woordvoer
der van het ministerie van verkeer
waterstaat, ,een forse uitbreiding nood
zakelijk'.
Het nieuwe aanvlieggebied zal worden
begrensd door een lijn die loopt van
Harderwijk naar Enkhuizen. Alkmaar-
een deel van de Noordzee tot bij val
kenburg. nabij Leiden, en daarna land
inwaarts tot ongeveer bij Hilversum.
Indien de plannen worden gerealiseerd
mogen verkeersvliegtuigen binnen dit
gebied op een minimumhoogte van 450
meter gaan vliegen. De geluidshinder
van laag vliegende straalmachines zal
in het aanvlieggebied onvermijdelijk
toenemen. Het enige protest tegen de
plannen van de RLD is van de zijde
gekomen van de Koninklijke Neder
landse Vereniging voor Luchtvaart, die
de beoefenaars van de zweefvliegsport
m hel. nauw ziet gebracht, omdat deze
niet boven de 450 metergrens mogen
komen.
VS voeren 4 pet
van hun grond
stoffen met eigen
schepen aan
WASHINGTON (AP) Sinds de twee
de wereldoorlog is de Amerikaanse
konpvnnrdijvlnnt aan het zakken en
thans komen 96 procent van de inge
voerde grondstoffen met buitenlandse
schepen naar Amerika.
De situatie is zo ernstig, dat Helen D.
Bentley. de nieuwe voorzitter van de
Amerikaanse koopvaardijcommissie
heeft verklaard dat het noodzakelijk is
om onmiddellijk te handelen voordat
.onze eigen stommiteiten en de Russen
ons in zee begraven'. De Russen, aldus
Bentley. spreken trots over de buiten
landse havens die hun schepen aandoen
en over het feit. dat hun zeelieden am
bassadeurs zijn bij de mensen van an
dere landen, de vriendschap voor Rus
land hechter maken en de communis
tische opvattingen onder de bevolking
van vreemde landen bevorderen. De re
gering van Nixon heeft te kennen ge
geven. dat zij er naar streeft dat tegen
het midden van de zeventiger jaren op
zijn minst 30 proeent van de Ameri
kaanse overzeese handel met Ame
rikaanse schepen geschiedt. En het
AFL-CIO vakverbond is nog verder ge
gaan en heeft van de regering een toe
zegging geëist, dat op zijn minst 50
procent van de buitenlandse handel met
Amerikaanse vaartuigen geschiedt.
Vlak na de tweede wereldoorlog ver
voerden schepen die onder de Ameri
kaanse vlag voeren 57.6 procent van de
Amerikaanse buitenlandse handel. Te
ren 1968 was dit cijfer tot 6.4 gezakt.
)e Verenigde Staten staan nu wat het
aantal vrachtschepen betreft als zesde
op de wereldlijst en als vijfde wat be
treft laadvermogen.
BRUSSEL (ANP) Philïps-België
gaat in de komende twee jaar 2 miljard
frank (150 miljoen gulden) investeren
in een nieuwe fabriek te Tessenderlo en
uitbreiding van de vestigingen te Lom-
mei, Hasselt en Turnhout.
De investeringen, die werkgelegenheid
voor 1.500 man zullen scheppen, heb
ben betrekking op de sectoren compu-
fn,,s, elektronica en luidsprekers. Voorts
het de bedoeling dat binnen afzien
bare tijd ook met procluktie van toestel
len voor Icleuren-tv in België wordt be
gonnen. Philips-België, dat dezer dagen
zijn 50-jarig bestaan viert, heeft op het
ogenblik ruim 10.000 mensen in België
in dienst, Voorts tellen met Philips ge
lieerde bedrijven in België circa 8.000
man personeel en werken circa 3.000
Belgische grensarbeiders in de Philips-
fabrieken te Eindhoven.
Even puzzelen
Horizontaal: 1 zoogdier: 4 grond bij
huis; 7 bruto: 9 knol: 11 zangnoot; 1?
opp. maat; 13 staat in Midden-Oosten;
15 hoort bij effect: IS nobel: 20 bos-
plantje: 21 dansfeest: 23 vat; 26 boom:
27 geestig: 2j famllïeCid; 29 verhinderd.
30 familielid: 31 dringend verzoek; 32
overblijfsel; 34 lijfje: 36 rekening; 3F
zwemvogel; 39 pers. vnw.; 41 stempel.
43 bekende motorraces; 44 spet; 45
web.
Verticaal: 1 politieke partij (afk.)
streling; 3 juweel; 5 stad v. Abram; 6
iels: 7 breekbaar; 8 kippenloop; 10 kik
vorssoort; 12 leïie-achtige plant; 14 keu
kengerei; 16 betrekking; 17 kelner; 19
bladeren; 22 brandresten: 24 opbreng
sten; 25 mevrouw; 27 schuinoplopenae
rokbaan; 28 bep. onderwijs; 29 boom;
30 marterachtig roofdier; 31 vuilnis
hoop; 33 bedrag; 34 huisdier; 35 beteu-
37 papegaai; 40 haaibaai; 42 ge
wicht.
De oplossing van de vorige puzzel is:
ENCK-DIRECTEUR
GAAT MET PENSIOEN
VLAARDINGEN (ANP) Met in
gang van 1 november 1969 zal de alge
meen directeur van de Eerste Neder-
landsche Coöperatieve Kunstmestfa-
briek (ENCK), ir W. A. den Bakker, in
verband met het bereiken van de pen-
sioengerechtigde leeftijd zijn functie
neerleggen. De directie zal dan gevoerd
worden door de heren drs G. Valkier
en dr ir W. A. Dekker, die reeds t
jaren als directeur aan de ENCK
[bonden zijn.
KZK '65 6
N. Gas U '66 6%
Pgem '57 6
Pgem '64 6
R.rijn pijp!. 5%
Scholl H 63 4%
KLM '63 7
KLM 4%
88.30 88.50
88.50 88
84.70 84.50
91.50b
117.50
56.20
182.90
110.80
5 139.90
5 65.60
112.50
905
904.5
121.5 121
NIET-ACTIEVE AANDELEN
Beleggingsmijcn
Alg. Fonds bez. 1145 1120
Converto 860 860
Holland Fund
'Nefo
Robeco
Rolinco
Unltas
Utlllco
Europafonds
84.90
249.50
223.50
Premlcleolngcn
Alkmaar
A'dam '51
A'dam '56-1
Dorór. '56
L.ndhoven '54
D Haag '52-1
D. Haag '52-2
R'dam 52-1
R'dam 52-2
R'dam '57
Utrecht "52
Z.-HolL '59
Verklaring:
Valeurop 762 760
Bank-, krediet- en verz.wezen
Alg. Bank Ned- 254 253.50
AMEV 159.20 161,50
Amrobank 53,90 53.90
Delta verz.groep 79.10 78.90
Nat. Ned. 99 99.80
Ned. Midstb. 103.50 103.90
Slavenburg 213 212.5
61.6
67.95 67
ïl.60
Handel, Industrie c
70.
70.45
71.05
?5 74.50
11.40 70.15
'1.50 71.50
6
1.60 73.50
Alb. Heijn
Amst. Droogd.
Ballast-Nedam G 76
179.80 180.50
Bergh en Jurg. 187 1
Berkel Pat. 156
Blijdenst. W. 56 b
Bols
Bors Wehry
Bredero'i b
Buhrm T
Bijenkorf e
Caivé c
Carps garen
Cent Suiker
Cur Hand. Mij
Elsevier
Fokker
Ford Ned.
Furness
Gazelle rijw.
Geld v. pap.
Geld Tielens
Gist Brocades
Grinten v. d.
Gruyter 8 cpr
Hagemeyer
Hero Cons.
Hoelrs Mach.
Holec
HolL Beton
Komburg
Koogenbosch
Koogenstr.
Internatte
Kemo Corset
Kempen en Beg.
KN Papier
KV Tapijt
Lindeteves
Li.iempf
Lijm en Ge).
Meelfab. NB c
Mees Bouw
Mosa
Muller Co nb
Xaarden
Ned, Exp. papier
Ned Kabel
Van Nelle
Netam
Norit
Nutricia
Nijverd-ten Cate
Overz. Gas
Pakhoed H.
Palthe
Philips gem-nez.
Pietersen Co
Pont hout
Ruhaak Co
"i-Schelde
Sch. Exp. Mij
Schokbeton
Scholt Honig
Simon de Wit
Stokvis
St. sp. Twente
Tb. Marijaen
193
103
Trleotbest
107
105 b
138.6
137
IMenhout
446.5
448.5
Unikap
523
535
Unilever 6 cp t
715
715
Ver. Machine
85
88.5
Ver. Touw
384
350
Vihamlj
124
122
Vredest. R.
594.50
592.50
Wereldhaven
387
397
Wessanen
860
880
Wyera lnd.
121.2
37
87.10
129
129
155
135.1
Mijnbouw cn pctrolei
94.50b
94
BUliton 2e e
1S9
259,60
321
121
315.50
314
74
74
BUITENL. CERTIFICATES
120
120
202
202 b
485
465
116
115
Can. Pac.
77
Inland Nat. Gas
1125
167.8
2652
Int. Nickel
40
195
193
Shell OU
29.99
56 b
56 b
315
313
VERENIGDE
STATEN
205
207
American 'Enka
28.70
28.65
36
85
American Motors
•2.20
11.70
165.5
Am. Tel. en Tel.
51.75
52
225
225
Anaconda
30.60
3I.40
141
141.5
Atchls Top
28
28.20
207
309.5
Bethl Steel
28.40
29
101
101
Chrysler
40.75
40.15
137
137
Cities Service
46
45.30
88 1
87 1
43
43
303 1
300 1
Columbia Ga»
26.10
26.20
330
338
Dow Cnem.
76.40
750
743
Eastman Kodak
78.30
79.80
94
92.5
Ford Motor
43.70
4320
292
291
Gen. Elec
8820
330
383
Gen. Motors
73.50
1152
115.5
Int. Tel. en Tel.
e: 60
82.25
91.20
91.80
Kennecott
43-60
44.70
361
360
Nat. DistiU.
19
19.59
74
75
Nrtb. Am. Philips
55.93
56.40
88
83.50
88.70
Pennsylv, Rrd.
36.50
34JK)
82
Pepsico
43
64
64
Radio Corp.
4325
43
21.60
21.80
Republic Steel
33.10
33.60
84
Shell Oil
49.30
48.80
172.5
107.
Sperry Rand
45
44.75
160 1
103
161
Standard Brands
44.85
107.5
Studebaker
46.25
46.50
24
23.80
Sunr Mid
37.75
37.50
184.5
184.1
Texas Instr.
133.50
132.50
53
58.30
tin. Pac. Rr.
43
43.25
244
254
US Steel
36.70
37.50
75.1
75.1
Westingh. Elec.
62
63.20
66.5
63
Woolworth
41
41.60b
115.5
112
8220
80.20
Rijn-Schelde 7%
:oo
101.50
- gedaan en bieden; I—gedaan
RIJSWIJK (ANP) In de week
van 5 tot 11 oktober jongstle
den heeft de Nederlandse zuivel
industrie 19 procent meer melk
aangeboden gekregen dan in de
overeenkomstige week van vorig
jaar: 124.065 ton nu tegen 104.129
ton rtoen.
De bestuursleden van het pro-
duktschap voor zuivel schrokken
er een beetje van, toen ze het tij
dens hun woensdag gehouden ver
gadering lazen in het hun zoals
gebruikelijk door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek toegezon
den overzicht.
De heer Loonen nam aan dat het
mooie weer waardoor de koeien
langer dan andere jaren in de
wei konden blijven, de oorzaak is.
De heer Ritzema van Ikema ver
wachtte ook in november nog een
hoge produktie., want de koeien
gaan in uitstekende conditie de
staltijd in.
De voorzitter, ir Van Dam, ver
zuchtte dat nu eigenlijk maar
gauw een begin zou moeten wor
den gemaakt met het uitvoeren
van de afslachtpremieregeling
voor melkkoeien. De uitvoerings
bepalingen voor deze door de
EEG-ministerraad wel reeds goed
gekeurde regeling zijn er echter
nog niet.
(ADVERTENTIE)
Voor onmiddellijke verlichting
Helpt direct bij spierpijn, reumatische
pijnen, zenuwpijnen, spit.
Even aanbrengen op de pijnlijke plek en
de weldadige warmte brengt onmiddellijke
verlichting.
De pijnverdrijver
met onmiddellijke werking.
ARNHEM (GPD) Nu voldoende
Edy-aandelen zijn aangeboden ter om
wisseling voor aandelen van Hagemeijer
en Co's Handelmaatschappij te Am
sterdam is de overname van Edy in
Dieren door Hagemeijer thans defini
tief. De omwisseling is geschied op basis
van 1 Edy-aandeel van 1000 gulden te
gen 5 aandelen Hagemeijer van elk 20
gulden nominaal. De voor de omwisse
ling uit te geven aandelen-Hagemeijer
zullen ten volle delen in de resultaten
van deze vennootschap over het
boekjaar 1969 en volgende jaren. Het
personeel van Edy is op de hoogte ge
steld van de definitieve overname van
het bedrijf door Hagemeijer, van welke
zijde reeds eerder te kennen was ge
geven dat men het bedrijf in Dieren zal
laten voortbestaan, waardoor de werk
gelegenheid voor het personeel behou
den blijft.
DEN HAAG (GPD) De directeur-
generaal van PTT, de heer J. Reinoud,
sloeg woensdagmiddag in 's-Gravenzan-
de de eerste paal voor een groep van
22 woningen, gedeeltelijk bestemd voor
PTT-ers, die in Den Haag en randge
meenten geen koopwoning kunnen be
talen. Deze kopers kunnen van de
rijkspostspaarbank een hypotheek tot
negentig procent van de bouwkosten
krijgen op zeer gunstige voorwaarden.
De huizen kosten gemiddeld 37.500.
Zij zijn overigens lang niet alle voor
PTT-ambtenaven bestemd, want 10 van
deze eerste groep van 22 zijn door an
deren gekocht. Het idee voor het bou
wen van dergelijke huizen (men denkt
aan een getal van 500) is afkomstig van
een ambtenaar, werkzaam bij de hoofd
directie financiële en economische za
ken. Omdat PTT als overheidsinstelling
niet zelf mag bouwen, is een slichting
opgericht onder de naam .Eigen Wo~
ning'.
HOOG
EN
LAAG WATER
4-
NAP
NAP
uur
cm
uur
cm
uur
cm
uur
cm
23 oktober
Vlissingen
0.19
209
12.35
202
6.31
165
19.09
207
Terneuzen
0.50
225
1S.02
218
7.00
178
19.40
221
iZerikzee
1.32
164
13.47
141
7.14
127
19,33
159
Hansweert
1.20
247
13.35
235
7.29
193
20.09
233
Wemeldinge
1.52
189
14.13
167
7.37
148
20.03
184
A3 IDA 20 60 m zw va
Reunion
ACILA pass 21 East London
nr Durban
ADONIS 31 te Rotterdam
AEGIS 20 vn Santa Cruz
nr Amsterdam
ALIOTH pass 21 Abrolhos
nr Las Palm as
ALUDRA 20 60 m n
Finistcrre
AMELAND 21 te Point
Fortln
AMMON 20 550 m zw ra
AM PENAN 20 350 m zw
vn Azoren
AMSTELLAND 2! vn
Santos nr Bahia
AMSTELMOLEN 20 25 m o
vn Kaap Agulhas
AMSTELPAEK 23 te
Shangai verw
AMSTELVEEN 20 140 m ao
Shanghai verw
ANNEXKERK 20 330 m ono
vn S; Helena
ARCA 20 te Alexandria
ARCHIMEDES 20 340 m
wot vn Lands End
ARES 21 vn Antwerpen nr
Amsterdam
ATLANTIC CAPE 20 40 a
wte vn Karachi
ATTTS 22 te Antalya
ATYS 21 te Singapore
BALONG 21 vn Hamburg
nr Amsterdam
BA1RBNDRECHT 20 335 m
ono vn Mogadiscio
BATÜ 22 te Tanga
BAWEAN 21 ten anker
voor Abudhabi
BLITAR 20 ISO m zw vn
kp St Vincent
BOVENKERK 31 te Dar es
Salaam
CHEVRON ARNHEM 20
140 m w vn Littlequoin
CHEVRON MADRID 22 vn
Gibraltar nr Rotterdam
CHEVRON NAPELS 20 45
m ono vnTunis
CHEVRON NEDERLAND 20
te Dumai
CAMITTA 22 te Rotterdam
CAMPHUYS 20 430 m
wzw vn Anderhalf Gr
Kanaal
CAPILUNA 21 170 m zzw
vn Ouessant
CAROHESTER pass 21
Antlcosti nr Toledo
CARTAGO 20 60 ra zm va
kp San Lucas
CHEVRON DELFZIJL 20 te
Rotterdam
CHEVRON LEIDEN 20 150
m zo vn Formosa
CHEVRON THE HAGUE 20
100 m zo vn Colombo
CHIRON 20 350 m nno vn
Azoren
CINULIA 20 320 m nw va
Finisterre
CP.ANIA 20 330 m n vn
Sao Miguel
DALLIA !6 160 m nw vn
Freetown
DAPHNIS 21 vn Bremen
nr Amsterdam
DELTADRECHT 20 90 m
zzw vn Kaap Farewell
DIADEM,A 21 te Mena
DILOMA 20 70 m o vn
Gibraltar
DINTELDIJK 20 500 m ozo
vn "Bermuda
DIOGENES 21 te
Brunswick
DIOXE 22 te Dakar
DOBLWIJK 20 580 m 20 m
vn Madras
DORDRECHT 20 250 m zzo
vn Dairen
DORESTAD 20 309 m zo
vn New York
DOSINA 20 300 m wtn
Cocos eü.
EEMBAV2X pass 20
Finisterre nr Rio d«
Janeiro
B5SO AMSTERDAM 280
m rmo vn Azoren
SUMAEUS 22 le Dakar
FARMS UM 20 300 m nnw
FOREST HILL 20 50 m nr.w
vn BrLndisie
FOREST LAKE 20 500 m a
vn Fernando Naronha
GAASTERLAND pa3s 21
Madeira nr Amsterdam
GIESSENKERK 21 te
Bremen
GORREDIJK 20 270 m cmo
vn kp Hstteras
GREBBEDIJK 20 250 m z
GROTEDIJX 21 ra New
Orleans nr Houston
GULF HOLLANDER 30
275 m zw vn Ascension
GULF ITALIAN 20 10 m
zzo ra Dondra'nead
GULF SWEDE pass 21
Par.teBaria nr
M ilf oröhaven
HAGNO 20 te Rotterdam
HERCULES 20 310 m w vn
Ouessant
HERMES 21 vn Balboa nr
Cristobal
HOLLANDSDIEP 23 t«
Abidjan verw
HOLLANDSDREEF 20 300
m ozo vn Port Morresby
ISIS pass 21 Algiers nr
Malta
JASON 20 880 m no vn
Porto Rico
JOHANNES FRANS pass 21
Scapaflow nr Seven
Islands
KAAP HOORN 20 200 rr.
zw vn Azoren
KARA 20 70 ra ono vn
Kp Palos
KARACHI 21 vn Penang nr
Kaapstad
KARIMATA 22 te Genua
KATWIJK 20 350 m o va
Boston
KATSEDIJK 21 vn
Hamburg nr Amsterdam
KEIZERS WAARD 20 135 m
no vn Paramaribo
KELLETIA 20 75 ra w vn
Darwin
KENIA 21 te Singapore
KENNEMBRLAND 20 230
rn zw vn Lissabon
KINDERDIJK 20 430 m
zw vn Lands End
KOROVIXA 20 v Aalborg
nr Rotterdam
KOSSMATELLA 22 vn
Singapore nr Perz. Golf
KOUDEKERK 22 te
Singapore
KREBSIA 21 200 ra z vn
San r ranclsco
KREON 21 ra Philadelphia
nr New York
XRYPTOS 20 200 m zw vn
Guatemala
KYLIX 22 te Lavera
LADON 20 650 m w ra
Lissabon
LEÏDERKERK 20 360 m ono
vn Mogadiscio
LELYKERK 21 150 m zw
vn Comoren
LOPPER3DM 20 440 m n
vn Flores
LOVELLIA 20 150 m zo
vn Colombo
MAASLLOYD 20 te Los
Angeles
MACOMA 20 300 w vn
Walvisbaai
MADISOXLLOYD 20 SSÖ m
no ra Mauritius
MAIXLLÖYD 2! te
Cristobal
MARIAN MARIA 39 ra
Philippe-.-: Ile nr Beiroet
MARKAB 20 230 m zzw
vn Annobon EiL
MAP.ON 20 143 ra wzw ra
Lands End
MARVA 20 30 m w ra
Vulcano
MERWELLOYD 22 te
Balboa
MEMNON 22 te George-
METULA 20 350 m o ra
Mombasa
MOERDIJK 21 te
Rotterdam
MIJDRECHT 20 440 m nno
vn St Maarten
NABSS COURIER 22 te
Khargell
NEDER ELBE 21 te
Hongkong
NEPTUNUS 21 ra Trinidad
nr Curacao
OLDEXERK 21 Seine
OMMENXERK 21 te
Antwerpen
OXOBA pass 22 kp St
Vincent nr Rotterdam
PARTHENON pass 21
Cuba nr Aruba
PERICLES 21 rede ra
Antafagasta
PRINS DER NEDERLAN
DEN 2te Amsterdam
PRINSES MARGRIET 2! te
Oranjestad
ROTTI 23 te Singapore
verw
SCHELP WIJK 21 te
Lissabon
SCHIBKERK 21 te
Bremerhaven
SENEC-ALKUST 21 te
Rotterdam
SIMOXSKERX 21 ra
Duinkerken nr
Antwerpen
SKADI 2! vn Zhdanov nr
SLOTEP.KERK 21 ra
Tri pol: nr Beyrouth
STATENDAM 22 te
Valparaiso
STRAAT AMSTERDAM 22
vn Adelaide nr
Fremantie
STRAAT ADELAIDE 21 ra
Durban nr Lourenco
Marques
STRAAT BALI 22 te
Shanghai verw
STRAAT COLOMBO 22 vn
Adelaide nr Fremantie
STRAAT CUMBERLAND
20 vn Singapore nr
Brisbane
STRAAT FREETOWN 21 ra
Keelung nr Kaohszng
STRAAT FUSED!! 21 ra
Buenos Aires nr Santos
STRAAT HOLLAND 21 ra
East London nr Pt
Elisabeth
STRAAT MAGELHAEN 23
te Mauritius
STRAAT MOZAMBIQUE X
ra Pte Noire nr Lagos
STRAAT TOW A 21 ra
Penang nr Mombasa
THEMIS 21 vn Antwerpen
nr Amsterdam
TIJNEGARA 22 ra
Mountmaungaüiu nr
Bangkok
VAN R1EBEECK 22 te
Singapore verw
WONORATO 22 te
Honolulu
WONOSOBO 2! ra pio
Anchon nr Callao
ZAFRA 20 ra Portland
Maine nr Miranda
ZLARIA 20 270 m nw ra
Singapore
(ADVERTENTIE