Gent geeft plan voor
Ossenisse-kanaal op
Raad was er
ontsteld over
BILT
Nederlandse loodsen willen
salaris op Europees niveau
KOMST
APOLLO
STAAT
VAST
2
TOTALE KOSTEN
GESCHAT OP
840 MILJOEN
DON FELICITEERT MR DRIJBER
Bijna ontsteld
Tempo en stijl
ALMANAK
INBRAAK IN
GEBOUW AXELER
AMBACHT
,De eenzame weg'
HULSTERSE GEMEENTERAAD
BEZICHTIGDE MICHELSTADT
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 21 OKTOBER 1969
,NU ALLES INZETTEN VOOR TERNEUZEN-TERDONK
TERNEUZEN Uit het jongste
nummer van het driemaandelijkse
tijdschrift ,Gent werkt' blijkt dat
de heer G. van den Daele, schepen
(wethouder) van de haven van
Gent, zijn bekende plan voor een
kanaal van Ossenisse in zuidelijke
richting naar Gent en Antwerpen,
nu heeft opgegeven. Voorts is
hem zo schrijft hij in een zeer
uitvoerig artikel in het blad
gebleken, dat de plannen voor een
superkanaal van Zeebrugge naar
Gent, in de commissie Verschave
weinig kans van slagen maakt.
In dat geval en de Gentse schepen
blijkt dat geenszins te betreuren
blijft er voor zijn stad slechts één op
lossing over en wel de aanleg van een
kanaal van Terneuzen naar Terdonk
met een geheel nieuwe sluis in Terneu-
zen-West en dat alles berekend voor
schepen tot maximaal 125.000 ton. Een
plan dat Gent overigens reeds eerder
lanceerde namelijk in de gemeenteraads
vergadering van Gent op 6 juli van
dit jaar, waarin een resolutie van die
strekking werd goedgekeurd (PZC 8 ju
li 1969). Eén en ander werd door hem
herhaald tijdens een persconferentie te
Gent op maandag 13 oktober jongstle
den. Duidelijk stélt de schepen nu dat
het ook de beste oplossing is waarvoor
Gent zich eensgezind en ten volle zal
gaan inzetten.
In zijn artikel gaat de Gentse schepen
uitvoerig in op de geschiedenis van zijn
stad, op de huidige mogelijkheden en
de toekomst en op enkele facetten van
de Belgische nationale havenpolitiek.
Daaraan ontlenen we dat Gent voor dit
jaar een goederenbeweging over zee ver
wacht van circa 7,5 miljoen ton het-
een in vergelijking met 1968 een groei
ietekent van 300 procent. Door die
groei konden nieuwe indusctrile ves
tigingen volledig bedrijfsklaar worden
gesteld terwijl ook op het gebied van
goederenoverslag grotere activiteiten
werden ontwikkeld. De Gentse sche
pen stelt zich achter een verklaring van
minister De Saeger dat na de inge
bruikname van het vernieuwde kanaal,
alle aandacht nioet worden besteed aan
de verbindingswegen over de weg, het
spoor en de binnenvaartwegen
naar de kanaalzone.
Schepen Van den Daele dringt in zijn
artikel aan om de nieuwe zeevaart-
sluis te Terneuzen zo vlug mogelijk
maximaal te renderen. Ook de ver
dieping van het kanaal van 12,5 naar
13,5 meter duurt hem te lang. Hij
acht het technisch mogelijk dit werk
voor 1970 gereed te krijgen.
Verder pleit hij voor een nieuw kanaal
in eigen land van Gent naar Temse
waardoor het niet meer nodig zal zijn
EXAMENS
Voor het eerste gedeelte van het C-
diploma scheepswerktuigkundige slaag
de de heer C. A. de Bruine te Kamper
land.
De heer A. Plaisier uit Krabbendijke
is aan de vrije universiteit te Amster
dam geslaagd voor het doctoraal-exa-
men geneeskunde eerste gedeelte.
(ADVERTENTIE)
rrmmnnuMMiè
EEN NIEUWE BRIL
MAAKT GROOT
VERSCHIL
dat Rijnschepen van Gent naar Antwer
pen of omgekeerd via Terneuzen moe-
'aren. Voorts dringt de heer Van
Daele aan op aanpassing van het
il Hansweert - Wemeldinge voor
duwvaart. Een kanaal dat volgens hem
de gewone scheepvaart ook niet meer
behoorlijk kan verwerken.
T erneuzen-W est
Voor wat de zuiver Gentse belangen be
treft wijst de Gentse wethouder nog
eens op de drie mogelijke oplossingen,
namelijk alleen een nieuwe sluis in Ter
neuzen, een volledig nieuw kanaal en
het zeekanaal naar Zeebrugge.
De eerste en derde mogelijkheid wordt
verworpen. De voorkeur gaat uit naar
het nieuwe kanaal waarvoor hij overi
gens ook weer twee varianten aangeeft,n
namelijk één oostelijk en één westelijke,
dat geheel inliet droge kan worden ge
graven en het Nederlands grondgebied
over een aanzienlijk kleinere' afstand
doorsnijdt.
In het artikel komen ook nogal wat cij
fers en schattingen voor. Zo schat nien
in Gent dat de kosten van een nieuwe
sluis in Terneuzen 4 miljoen franks zul
len bedragen, het 25 kilometer lange
kanaal naar Terdonk 5 miljard en de
bouw van drie tunnels (waar die dan i
moeten komen staat er niet bij) 3 mil-
jard. Dat is totaal 12 miljard franks ofi
omgerekend naar een koers van 7 cent,
840 miljoen gulden. Een kanaal van Os-1
senisse naar Gent-Antwerpen zou ineerl
dan het dubbele kosten.
Auto over de kop
bij Kruiningen:
ernstig gewonde
KRUININGEN De Roosendaalse ai
tomobilist C. J. J. B. is maandagmid
dag vrij ernstig gewond geraakt, toen
zijn personenbusje op rijksweg 58 tus
sen Kruiningen en .Luchtenburg' over
de kop sloeg. Nadat hij door dokter
Allewijn uit Kruiningen was behan
deld werd hij per ambulance
Bergziehtziekenhuis te Goes
bracht. Het ongeluk, dat zich omstreeks
half vier voordeed, ontstond nadat B.
met zijn busje na. een inhaalmanoeuvre
in de voor hem rechtsgelegen berm te
recht kwam. Met een rukbeweging kreeg
hij zijn wagen weer op de weg, maar
kwam toen in de middenberm terecht.
Hier sloeg hij een paar keer over de
kop. De wagen kwam op zijn zijkant
tot stilstand. Op het moment van het
De personenbus werd geheel vernield.
Kabeljauw van
ruim 5 kilo
toch dat de vissen zichdaar leun-
tien handhavenzelfs vrij grote
rissen. Di( merkte' de heer M.
Pikaart uit Ellewoulsdijk dezer
dagen toen hij een kabel jouio van
10 pond en 2 ons aan zijn hengel
had bengelen. Hij haalde dit
ruim —bovenmaatse exemplaar
met een J,0-100 lijn en een aller-
d'iags scharhaakir binnenboord-
MIDDELBURG ,lk heb er
geen woorden voor' Meer
dere woordvoerders van Mid
delburgse raadsfracties rea
geerden maandagmiddag op
deze verrassende wijze op
een felicitatie, die de socialis
tische fractievoorzitter W.
Don tot burgemeester mr J.
Drijber richtte in verband
met diens a.s. benoeming
tot eerste burger van Zwolle.
Die reactie was eigenlijk
min of meer verbluffend,
want in het grote praathuis
aan de Markt, waar de raad
maandelijks bijeenzit, werd
deze middag de kraan der
welbespraaktheid wijd open
gedraaid teneinde meerdere
onderwerpen onder de loep
te nemen.
Maar met de felicitatie van de heer
Don na in men geen genoegen. Bij
de behandeling van de ingekomen
stukken had de PvdA-woordvoer-
dcr een mededeling over burge
meester Drijbers benoeming ge
mist. .Nu kennelijk alleen nog een
formele handtekening moet wor
den geplaatst willen wij niet wach
ten om u met deze benoeming van
harte geluk te wensen.' aldus de
heer Don, die verzekerde deze be
noeming met gemengde gevoelens
te ervaren.
De heer Don had nog andere ge
mengde gevoelens, namelijk over
de thans in Nederland gevoerde
procedure bij burgemeestersbenoe
mingen. .Terecht zou men zich af
kunnen vragen of er hier of daar
in ons landje al bekend is wie
naar Middelburg' komt als nieuwe
burgervader. Ilc richt een dringend
verzoek aan het college om. zodra
de benoeming definitief is en de
vervulling van de vacature bekend,
contact op te willen nemen met de
daartoe aangewezen instanties om
onze gehele raad bij de discussie
te betrekken. De raadsleden zijn
als gekozen vertegenwoordigers
van de bevolking ten nauwste be
trokken bij de nieuwe eerste bur
ger. Raadsleden kan men om de
4 jaar vervangen, burgemeesters
niet. We weten wie we hebben,
De heer M. L. Almekimlers
(woordvoerder van de rechtse
raadsfracties oh, ar en k\p)
schrok zo van de heer Dons feli
citatie, dat hij naar woorden
moest zoeken. ,Ik bon bijna ont
steld,' reageerde hij. .Hare majes
teit de koningin moet toch....' De
zin kon de heer Almekïnders niet
afmaken, hij kon alleen nog maar
zeggen: .Daar sta ik toeli zeer
errast van.'
De WD-woórdvoerder, C. A.
Kammeraad meende verwacht 'te
kunnen hebben, dat hij als oudste
raadslid toch in de eerste plaats
de felicitaties had mogen overbren
gen. .Vooraf is er overleg ge
weest met wethouder Baars. We
hebben afgesproken, dat er op
geen enkele wijze op de benoe
ming ingegaan zou worden. Ilt
heb er geen woorden voor, dat de
heer Don er nu pver praat,'
Don: .Mijnheer'de voorzitter...'
Mr Drijber: ,Mag ik zelf de ver
gadering leiden? Er is geen con
crete mededeling over te doen.'
Hij meende, dat dit debat het bes
te vermeden had kunnen worden.
.De rondvraag is de beste moge
lijkheid om informaties in te win
nen,' voegde de burgemeester er
nog aan toe.
Ir J. Mol (pvda) maakte er op
dal geëigende tijdstip gretig ge
bruik van. ,Er is over dit piint
kennelijk sprake van een verschil
in tempo en stijl tussen rechts en
links', meende hij, er aan toevoe
gend, dat een dergelijke benoe
ming een politieke activiteit is.
,Maar het ging niet alleen om een
felicitatie, er werd ook aan b en
w verzocht inspraak mogelijk te
maken waarbij de unanieme me
ning van de raad gevraagd werd.'
Mr Drijber: ,Ik acht het niet no
dig om nu tot een uitspraak te ko
men. U moet zelf maar zien hoe u
er over beraadslagen wil,' deelde
hij de raad mee.
.Ik acht nu niet het moment ge
komen om er op in te gaan.' re
ageerde drs II. W. Hïetkamp (Cli),
.terwijl ook het stadium voor de
burgemeester niet zo prettig is.'
Tot de heer Mol zei hij: ,Hct is
niet een verschil in tempo, maar
in stijl. De heer Hietkamp voegde
er nog aan toe: .Momenteel acht
ik de hele gang van zaken over
dc benoemingsprocedure niet
waardig. Meer wil ik er nu niet
over zeggen.'
SALARISRAPPORT NAAR STAATSSECRETARIS
Leeuwse
Deskundig
Een in een buitenwijk van Mid
delburg wonend typograaf heeft
zich lange tijd verwonderd over
de handelingen van een buurman,
een kantoorbediende, die zich ie
dere avond, tuisen maaltijd en fa
beltjeskrant minstens een kwar
tier bij zijn auto ophoudt.
De man opent dan de motorkap,
begint met een air van deskun
digheid allerlei te betasten, laat
de motor eens even draaien, ver
schikt nog eens wat aan een bou-
giekabeltje en verdwijnt tenslotte
geheel voldaan vieer in zijn wo
ning.
En dat avond aan avond. De ty
pograaf moest het toch ééns we
ten. &ëbt u er verstand van f'
fNee hoor, maar dit is altijd nog
beter dan afwassen
ACHTERSTAND
NU WEGWERKEN
DEN HAAG De Nederlandse
rijksloodsen willen binnen een
half jaar naar een salarisver
betering die hen op het gemid
delde niveau van him Europese
collega's brengt. De vereniging
,De Nederlandse Loods' heeft
maandagmorgen aan staatsse
cretaris A. van Es van defensie
(marine) een salarisrapport
aangeboden, waarin uitvoerige
vergelijkingen tussen de lood-
sensalarissen van verschillen
de Europese landen zijn opge
nomen. Daarbij komt een Ne
derlandse salarisachterstand
naar voren, die de loodsen nu in
één keer willen inhalen: dat
komt erop neer, dat men het ge
middeld inkomen over de gehele
loopbaan van 1593 per maand
opgetrokken wil hebben tot
2382 per maand, dus bijna
700 meer.
Voorzitter F. Eichelstheim van ,De
Nederlandse Loods' maakte maandag
middag op een persconferentie in
Nieuwspoort duidelijk, dat de staats
secretaris het salarisrapport 's-mor-
gens .bevredigend' had ontvangen en
dat de loodsen de onderhandelingen
in het georganiseerd overleg met .het
volste vertrouwen' tegemoet zien.
Met meer vertrouwen dan in 1963,
toen een dergelijk salarisrapport
eveneens als basis diende om de in
dertijd bestaande achterstand in te
halen wat naar de mening van de
loodsen onvoldoende is gebeurd.
De heer Eichelsheirn: ,In 1963 kon
den we rustig spreken van een ern
stige conflictsituatie. Nu stel ik er
prijs op te verklaren, dat mede ge
zien het onderhoud met de staatsse
cretaris en mede gezien de resultaten,
die bereikt zijn bij de rijkslucht
vaartdienst met betrekking tot de
verkeersleiders, waarbij vooral de
snelheid van de resultaten bemoedi
gend voor ons is, de vereniging met
vertrouwen het overleg over de sa-
larïspositie van de loods tegemoet
ziet'.
Met nadruk attendeerde de heer Ei
chelsheirn op de persconferentie op
de achterstand, die de Nederlandse
loods ten aanzien van de salariëring
nog steeds heeft, als men ze verge
lijkt met de buitenlandse loodsen: de
cijfers, die die achterstand aantonen
zijn gecontroleerd door een accoun
tantskantoor. Ook neemt de Neder
landse loods geen gunstige uitzonde
ringspositie in wat de secundaire ar
beidsvoorwaarden betreft, onder
streepte hij.
40 pet meer
Voor een vergelijking komt naar de
mening van de vereniging de Belgi
sche loods het meest in aanmerking,
omdat deze evenals zijn Nederlandse
coUega rijksambtenaar is, dezelfde
secundaire arbeidsvoorwaarden heeft
en zijn schepen op hetzelfde vaarwa
ter de Schelde loodst als zijn
Nederlandse collega. De Belgische
loods verdient na toepassing van
de index veertig procent meer, zo
liet de heer Eichelsheirn maandag
weten. Een loods aldus de verge
lijkende salaristabel met volledige
bevoegdheid komt in Nederland op
een salaris van ƒ23.443 en in België
op 32.500.
De vergelijking tussen de salarissen
van de loodsen in de verschillende
Europese landen zijn niet de enige
argumentatie, die men aanvoert voor
de forse verhogingen. Er is de laatste
jaren een enorme toename geweest
van de grootte en de diepgang van
schepen. Voorts neemt net aantal
schepen, dat gevaarlijke ladingen ver
voert, steeds toe. De Nederlandse
loodsen ,die moeten werken in de
belangrijkste Europese havens'
zien daarin een verzwaring van hun
taak, ,die alleen al voldoende zou
moeten zijn om de Nederlandse loods
een forse salarisverhoging te geven
en hem rechtens de financiële erken
ning te geven, die hem feitelijk toe
komt'. aldus de voorzitter.
Minder zicht
In het raam van de verzwarende,
werkomstandigheden worden nog en
kele andere zaken naar voren ge
bracht in het rapport. Zo noemt men
de .ongunstige beïnvloeding van de
zichtbaarheid op de vaarwaters, door
langs de oevers gevestigde industrie
ën: .Tot op heden is het meest, tref
fende voorbeeld hiervan de Nieuwe
Waterweg, echter vindt dezelfde ont
wikkeling plaats langs de Wester-
schelde, de Eems, liet kanaal Gent-
Terneuzen en hel Noordzeekanaal'.
er de ,zce' van indus
triële lichten, die aldus de loodsen
in het rapport vanaf de wal wel
licht een sprookjesachtig schouwspel
opleveren, maar die voor de naviga
tie een achtergrond zijn, waarin na-
vigatie-lichten en bijzondere lichten
van andere schepen verdrinken.
Als andere taak verzwarende omstan
digheden attendeert men nog op de
grote snelheid van de schepen, de
grote scheepvaartconcentraties bij
loodsboten en voor sluizen bijvoor
beeld en de moderne navigatiemid
delen en de duwvaart. Het zijn bij
elkaar ook punten, die volgens .De
Nederlandse Loods' - waarvan 570
van de 640 loodsen lid zijn plei
ten voor een forse salarisverhoging.
Op de persconferentie zei voorzitter
Eichelsheirn, dat men uit het rapport
geen conclusies heeft getrokken,
maar dat de inhoud in het georgani
seerde overleg aan de orde is ge
weest. ,Tn 1963 is de achterstand on
voldoende ingehaald. Nu is het zaak,
dat de Nederlandse loods krijgt wat
hem toekomt. We kunnen niet elke
vijf jaar met een nieuw salarisrap-
pórt komen. Het is alleszins aan
vaardbaar. dat de achterstand nt
wordt weggewerkt.
De loodsen willen nu niet als niet
het rapport van 1961 is gebeurd,
twee jaar wachten voor er iets uit
de bus komt. Een half jaar vinden
zij een redelijke termijn, tegen de
achtergrond van de resultaten bij de
verkeersvliegers. Vraag: ,Zit er nog
een modelactie in?' Voorzitter Ei
chelsheirn: .In dit stadium is er geen
enkele reden daarover te denken. Het
is ook in 1963 niet gebeurd. We heb
ben het volste vertrouwen in het
overleg. Maar als het nodig is, zullen
we zeer zeker bepaalde maatrege
len nemen'.
Verder deelde hij nog mee dat er een
reorganisatie van het loodswezen in
Nederland wordt overwogen, die het
mogelijk zou maken dat ook loodsen
een hogere bestuursfunctie zouden
kunnen gaan vervullen. Dergelijke
functies zijn nu veelal voorbehouden
aan officieren van de Koninklijke Ma
rine.
Tenslotte zei hij dat het voornemen
om de beloodsing van schepen op dc
Eem met Duitse en Nederlandse lood
sen van een gezamenlijke loodsboot af
te doen geschieden geen doorgang zal
vinden.
GOES De terugkeer-cabïne
van de Apollo-8 komt nu geheel
zeker naar Goes. Vrijdagavond 7
november arriveert het interpla
netaire voertuig op een negen
meter lange truck. Het gevaarte
zal worden opgesteld op het vei
lingterrein, waar het reeds vrij
dagavond te bezichtigen zal zijn,
naar alle waarschijnlijkheid tot
elf uur. Zaterdagmorgen vanaf
8 uur kunnen belangstellenden
weer terecht tot elf uur in de
avond.
Bij goed weer komt <le Apollo buiten
te staan, zodanig, dat de ruimte-capsu
le niet zichtbaar is vanaf de straat. Bij
slecht weer zal dc cabine te zien zijn
in de grote vcilinghal. Rond de capsule
komt een loopbrug, die men tegen be
taling van één gulden zal kunnen betre
den. Schoolkinderen in groepsverband
betalen 80 cent. Vanaf de loopbrug kun
nen belangstellenden een blik werpen in
het interieur, waar tijdens de kerstda
gen van het vorige jaar de drie ruimte
vaarders gezeten hebben toen zij hun
veelbesproken reis rond de maan maak
ten.
De Apollo-capsule staat op het ogenblik
op een ruimtevaarttentoonstelling in het
Haagse congrescentrum. Vorige week
heeft dc Apollo in het Amsterdamse
Rai-gebouw gestaan. Het vernuftige
•aariuig wordt in Nederland tentoon
gesteld door het World Exhibition Cen
tre. De Gocsenaar C. W. Vervest heeft
de capsule naar Goes laten komen.
Daartoe moest tienduizend gulden bijeen
worden gebracht, geld voor de transport
kosten.
Het geld is voor het merendeel ge
stort door Goese zakenlieden, die alles
weer terug krijgen, als er tijdens de
tentoonlstelling in Goes maar genoeg
kaartjes worden verkocht.
Mocht er geld overblijven, dan zal dat
worden besteed aan vier goede doelen,
te weten: dc stichting Terre des Hom
mes, sport steunt Zonneveld, het Goese
jeugdwerk en het studiefonds voor Tsje
chische studenten in Nederland.
AXEL. Jn het afgelopen weekeinde
zijn één of meer tot nu toe onbekend ge
bleven personen het watersehapsge-
bouw van het Axeler Ambacht te Axel
aan de Burchtlaan binnengedrongen.
Men verschafte zich toegang tot het ge
bouw door het forceren van een deur.
Maandagmorgen werd dit ontdekt.
Voor zover kon worden nagegaan, wordt
er geen geld gemist. Wel zijn een hoe
veelheid rookartikelen meegenomen.
Uitvoering van
Zeeuws kamerorkest
GOES De stichting Zeeuws kamer
orkest geeft op 30 november liaar jaar
lijkse najaavsconcert in hotel ,De Koren
beurs' te Goes. De uitvoering begint
om half drie.
NIEUW ROTTERDAMS TONEEL
SCHOUWBURG MIDDELBURG
De rol van recensent ls na het zien van
,De eenzame weg', in een voorstelling
van het Nieuw Rotterdams Toneel, gis
teravond in de Middelburgse Schouw
burg, weinig benijdenswaardig: er is
bitter weinig goeds van te zeggen.
Schnitzlers in 1903 geschreven spel is
een achterhaalde zaak. Meesterlijk ge
schreven, voor zijn tijd, nu bijna een
venijnig draakje, nog enigszins gered
door' het gezelschap, dat in de worsteling
met Karl Guttmanns trage regie nog
Lol een redelijke remise kwam. Gutt-
mann heeft, met zijn Weense achter
grond, iets van de Weense fin de
I siëcle-sfe'er willen oproepen, een opval-
ting, waarin het gezelschap, met tal
van prominenten, hem moeizaam volgde:
bij de ernst waarmee men de teksten
rond Schnitzlers thema's van liefde en
vereenzaming uitsprak, kreeg men het
gevoel, dat men zelf nauwelijks aan een
at badinerende benadering wist te ont
snappen.
Dat voert ons dan weer terug tot het
element van veroudering: in sommige
passages is de taal van de auteur die
van een meisjesdagboek geworden. Het
spel opent al met een bijzonder vervelen
de, langdradige dialoog en daarna is
men aangewezen op een conversatie,
die in veel van de fragmenten weinig
meer is dan een goedaardig, stompzin
nig gekeuvel
Opmerkelijk is in dit verband, dat Edu-
ard Verkade in 1923. toen ,De Haghe-
spelers' Schnitzlers spel opvoerden, in
een introductie schreef: .Evenals .Pro
fessor Bernhardi' zal ,De eenzame weg'
iver een 50 jaar een zuiver beeld ge-
zen van een intellectueel milieu van
•oor den oorlog. Nu zijn wij er nog te
•eel mee vergroeid om het geheel als
zoodanig te kunnen aanvoelen'.
Die vijftig jaar zijn bijna verstreken.
En het blijkt, dat zelfs uit een oogpunt
van toneelhistorie de vertolking van het
NRT maar weinig boeiend is. Het is
dan ook gesitueerd in een thans met
alle respect voor wat Verkade in 1923
schreef bar oninteressant milieu. Eeu
archieffilm van Verkade's interpretatie,
zo die zou bestaan, zou waarschijnlijk
aantrekkelijker zijn geweest: zijn ge
zelschap was nog vevgroeid met dit
milieu en beter opgewassen tegen de
taak het onwerkelijke in de figuren
aannemelijk te maken. De vereenzaming
verdedigd met ,in 1969 minstens zo ac
tueel als in 1904', oorspronkelijk het
ontroerende hoofdthema van dit spel.
strandde nu op een vaag, ingehouden
-athos.
et Nieuw Rotterdams Toneel speelde
het spel tegen passende, vaak sfeervol
le decors van Lois Egg in een bezet
ting die grotere verwachtingen mocht
wekken, maar waarin men toch kon ge
nieten van enkele goede vertolkingen,
zoals die van Enny Meunier (Irene
Herms). Rie Gilhuys (Gabriële), Johan
Schmitz (Wegrat). Pim Dikkers (Van
Sala) en Max Croiset (Fichtner). Rick
Nicolet (Johanna), CaróL van Herwij
nen (Felix) en Peter Aryans (Reumann)
vonden hierbij goed aansluiting.
Het publiek dankte hen bij het fruit
van de te Middelburg samenwerkende
culturele instellingen met een hartelijk
applaus. Belangrijkste vragen blijven
uiteraard: hoe kon het NRT dit spel
althans in deze nóch authentieke, nóch
aangepaste uitvoering op het repertoire
nemen en hoe konden de samenwerken
de culturele instellingen het naar Mid
delburg halen. Een woord van lof ten
slotte voor de samenstelling en de uit
voering van het programma, een hoe
veelheid drukwerk in de vorm van een
klem dossier, typografisch fraai ver
zorgd. Maar het geeft, ten aanzien van
het toneel in Nederland in het alge
meen, wel te denken dat het begeleiden
de drukwerk steeds indrukwekkender
wordt, terwijl het niveau van de voor
stellingen een tegenovergestelde tendens
vertoont.
H.H.
In kader van jumelage
's Middags
excursie naar
Heidelberg
MICHELSTADT Na rle viering zon
dag van de verbroedering van Hulst
'e Duitse stad Michelstadt, kwa-
maandag de delegaties van Hulst
en Michelstadt in het beroemde middol-
'se gemeentehuis hijeen in het cen
trum van Michelstadt. Het genieente
huis dateert uit 1484. Het gebouw,
•akwerk' zoals de meeste huizen iu
et centrum van de stad, is gebouwd
op palen, zodat men er onderdoor kan
lopen. Een model van dit gemeentehuis
stond op de wereldtentoonstelling te
Montreal.
In dit historische gebouw gaf burge
meester Erwin Hasenzahl een korte uit
eenzetting van de moeilijkheden waar
mee Michelstadt kampt mei betrek
king tot het verkeer in de binnenstad.
.Deze middeleeuwse binnenstad is niet
gebouwd op het moderne verkeer. In
grijpende maatregelen zijn daarom no-
Ig waarbij er dan op gelet moet. wor
den dat het karakter van de stad niet
wordt aangetast'. Burgemeester P, J,
G. Molthoff van Hulst merkte op dat
men in Hulst eigenlijk met dezelfde
problemen kampt en hij zei het zeer
nuttig te vinden om eens geconfron
teerd te worden met de wijze waarop
een andere gemeente de problemen op
lost.
Na de bijeenkomst in het gemeen
tehuis, waarbij overigens weer een
glas onvermijdelijk Bietrank moest
worden geheven, konden de dames
gaan winkelen. De heren liepen on
der leiding van burgemeester Hasen
zahl de vele oude bezienswaardig
heden langs.
Achtereenvolgens werden bekeken een
gerestaureerde stadsmuur, een volledig
herstelde synagoge, een Kellcrei u
Frankische 'bouwstijl en een nieuw win
kelpand (als illustratie van ,hoe nieuw
bouw in het oude stadskarakter te in
tegreren?).
een glas geheven, ditmaal geen Bietrank
maar schnaps'.
Na de rit door de buitenwijken werd
een bezoek gebracht aan de gotliische
kerk, die ongeveer even oud is als het
gemeentehuis. De stadsarchivaris, doc
tor Albach, vertelde het een en ander
an de geschiedenis van de kerk en do
organist Zutz toonde aan de hand van
zes orgelkoralen en een fuga van Bach
dc mogelijkheden van het orgel,
/'ervolgens genoot iedereen van een
•oortreffelijke maaltijd in hotel Fne-
drich, waarna men onmiddellijk in een
bus stapte voor een bezoek aan Hei
delberg, Deze stad werd tegen de sche
mering bereikt, na een rit door herfst
kleurige bossen.
In Heidelberg werd een bezoek ge
bracht aan het Heidelbergse slot waar
ondermeer een vat van een diameter
van zes en een lengte van acht meter
te zien is. Een beroemde legende ver
haalt hoe Kuhrfürst Ort Heinrich dit
vat achter elkaar leegdronk.
Na de bezichtiging van het slot ging'
men vlug naar Michelstadt terug waai-
men omstreeks acht uur aan het avond
eten begon in hotel Michelstadt. De
heer Schoefer, voorzitter van de ge
meenteraad van Michelstadt. nam van
ledereen afscheid en wenste het ge
zelschap een goede reis.
Nieuwbouw
Vervolgens stapte het gezelschap in de
bus, om een rondrit te maken cloor de
nieuwbouwwijken van Michelstadt, die
in een ring om de stadskern heen lig
gen. Ook de industrievestigingen wer
den daarbij niet vergeten. Er werd een
bezoek gebracht aan een hypermoderne
kleuterschool, en aan een waterpomp-
station. De vrijwillige brandweer van
Michelstadt demonstreerde een wagen
met een 32 meter hoge ladder. Bij een
en ander gaf burgemeester Hasenzahl
een deskundige uitleg en een geestig
commentaar.
De rit werd afgesloten met een bij
eenkomst in de op een heuvel gelegen
.Gaststatte Berghof, vanwaar men een
fraai overzicht had over Michelstadt.
Bij 'die bijeenkomst werd uitera ard weer
VERWACHT...
VEEL BEWOLKING
In hot algemeen veel bewolking niet
hier en daar cfin hui. In de ochtend
plaatselijk mist. Weinig wind en de
zelfde middagtemperaturen als maan
dag of iets lagere.
OVERWEGEND DROOG. PLAATSE
LIJK MIST EN OVERDAG IN OP-
KLAUINGSGEBIEDEN TEMPERATU
REN BOVEN NORMAAL.
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland. Voor woensdag:
Aantal uren zon: 0 tot 6; Min. temp.:
omstreeks normaal; Max. temp.: van
omstreeks normaal tot 5 graden boven
normaal: Kans op een droge periode van
minstens 12 uur: 95 procent; Kans op
een geheel droog etmaal: 90 procent.
Voor donderdag: Aantal uren zon: 0 tot
6: Min. temp.: van omstreeks normaal
tot 4 graden boven normaal: Max.
temp.: van omstreeks normaal tot 5 gra
den boven normaal; Kans op een droge
periode van minstens 12 uur: 95 pro
cent; Kans op een geheel droog etmaal:
90 procent.
21 oktober
Zon op
Maan op
ZON EN MAAN