Gent geeft plan voor Ossenisse-kanaal op Raad was er ontsteld over BILT Nederlandse loodsen willen salaris op Europees niveau KOMST APOLLO STAAT VAST 2 TOTALE KOSTEN GESCHAT OP 840 MILJOEN DON FELICITEERT MR DRIJBER Bijna ontsteld Tempo en stijl ALMANAK INBRAAK IN GEBOUW AXELER AMBACHT ,De eenzame weg' HULSTERSE GEMEENTERAAD BEZICHTIGDE MICHELSTADT PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 21 OKTOBER 1969 ,NU ALLES INZETTEN VOOR TERNEUZEN-TERDONK TERNEUZEN Uit het jongste nummer van het driemaandelijkse tijdschrift ,Gent werkt' blijkt dat de heer G. van den Daele, schepen (wethouder) van de haven van Gent, zijn bekende plan voor een kanaal van Ossenisse in zuidelijke richting naar Gent en Antwerpen, nu heeft opgegeven. Voorts is hem zo schrijft hij in een zeer uitvoerig artikel in het blad gebleken, dat de plannen voor een superkanaal van Zeebrugge naar Gent, in de commissie Verschave weinig kans van slagen maakt. In dat geval en de Gentse schepen blijkt dat geenszins te betreuren blijft er voor zijn stad slechts één op lossing over en wel de aanleg van een kanaal van Terneuzen naar Terdonk met een geheel nieuwe sluis in Terneu- zen-West en dat alles berekend voor schepen tot maximaal 125.000 ton. Een plan dat Gent overigens reeds eerder lanceerde namelijk in de gemeenteraads vergadering van Gent op 6 juli van dit jaar, waarin een resolutie van die strekking werd goedgekeurd (PZC 8 ju li 1969). Eén en ander werd door hem herhaald tijdens een persconferentie te Gent op maandag 13 oktober jongstle den. Duidelijk stélt de schepen nu dat het ook de beste oplossing is waarvoor Gent zich eensgezind en ten volle zal gaan inzetten. In zijn artikel gaat de Gentse schepen uitvoerig in op de geschiedenis van zijn stad, op de huidige mogelijkheden en de toekomst en op enkele facetten van de Belgische nationale havenpolitiek. Daaraan ontlenen we dat Gent voor dit jaar een goederenbeweging over zee ver wacht van circa 7,5 miljoen ton het- een in vergelijking met 1968 een groei ietekent van 300 procent. Door die groei konden nieuwe indusctrile ves tigingen volledig bedrijfsklaar worden gesteld terwijl ook op het gebied van goederenoverslag grotere activiteiten werden ontwikkeld. De Gentse sche pen stelt zich achter een verklaring van minister De Saeger dat na de inge bruikname van het vernieuwde kanaal, alle aandacht nioet worden besteed aan de verbindingswegen over de weg, het spoor en de binnenvaartwegen naar de kanaalzone. Schepen Van den Daele dringt in zijn artikel aan om de nieuwe zeevaart- sluis te Terneuzen zo vlug mogelijk maximaal te renderen. Ook de ver dieping van het kanaal van 12,5 naar 13,5 meter duurt hem te lang. Hij acht het technisch mogelijk dit werk voor 1970 gereed te krijgen. Verder pleit hij voor een nieuw kanaal in eigen land van Gent naar Temse waardoor het niet meer nodig zal zijn EXAMENS Voor het eerste gedeelte van het C- diploma scheepswerktuigkundige slaag de de heer C. A. de Bruine te Kamper land. De heer A. Plaisier uit Krabbendijke is aan de vrije universiteit te Amster dam geslaagd voor het doctoraal-exa- men geneeskunde eerste gedeelte. (ADVERTENTIE) rrmmnnuMMiè EEN NIEUWE BRIL MAAKT GROOT VERSCHIL dat Rijnschepen van Gent naar Antwer pen of omgekeerd via Terneuzen moe- 'aren. Voorts dringt de heer Van Daele aan op aanpassing van het il Hansweert - Wemeldinge voor duwvaart. Een kanaal dat volgens hem de gewone scheepvaart ook niet meer behoorlijk kan verwerken. T erneuzen-W est Voor wat de zuiver Gentse belangen be treft wijst de Gentse wethouder nog eens op de drie mogelijke oplossingen, namelijk alleen een nieuwe sluis in Ter neuzen, een volledig nieuw kanaal en het zeekanaal naar Zeebrugge. De eerste en derde mogelijkheid wordt verworpen. De voorkeur gaat uit naar het nieuwe kanaal waarvoor hij overi gens ook weer twee varianten aangeeft,n namelijk één oostelijk en één westelijke, dat geheel inliet droge kan worden ge graven en het Nederlands grondgebied over een aanzienlijk kleinere' afstand doorsnijdt. In het artikel komen ook nogal wat cij fers en schattingen voor. Zo schat nien in Gent dat de kosten van een nieuwe sluis in Terneuzen 4 miljoen franks zul len bedragen, het 25 kilometer lange kanaal naar Terdonk 5 miljard en de bouw van drie tunnels (waar die dan i moeten komen staat er niet bij) 3 mil- jard. Dat is totaal 12 miljard franks ofi omgerekend naar een koers van 7 cent, 840 miljoen gulden. Een kanaal van Os-1 senisse naar Gent-Antwerpen zou ineerl dan het dubbele kosten. Auto over de kop bij Kruiningen: ernstig gewonde KRUININGEN De Roosendaalse ai tomobilist C. J. J. B. is maandagmid dag vrij ernstig gewond geraakt, toen zijn personenbusje op rijksweg 58 tus sen Kruiningen en .Luchtenburg' over de kop sloeg. Nadat hij door dokter Allewijn uit Kruiningen was behan deld werd hij per ambulance Bergziehtziekenhuis te Goes bracht. Het ongeluk, dat zich omstreeks half vier voordeed, ontstond nadat B. met zijn busje na. een inhaalmanoeuvre in de voor hem rechtsgelegen berm te recht kwam. Met een rukbeweging kreeg hij zijn wagen weer op de weg, maar kwam toen in de middenberm terecht. Hier sloeg hij een paar keer over de kop. De wagen kwam op zijn zijkant tot stilstand. Op het moment van het De personenbus werd geheel vernield. Kabeljauw van ruim 5 kilo toch dat de vissen zichdaar leun- tien handhavenzelfs vrij grote rissen. Di( merkte' de heer M. Pikaart uit Ellewoulsdijk dezer dagen toen hij een kabel jouio van 10 pond en 2 ons aan zijn hengel had bengelen. Hij haalde dit ruim —bovenmaatse exemplaar met een J,0-100 lijn en een aller- d'iags scharhaakir binnenboord- MIDDELBURG ,lk heb er geen woorden voor' Meer dere woordvoerders van Mid delburgse raadsfracties rea geerden maandagmiddag op deze verrassende wijze op een felicitatie, die de socialis tische fractievoorzitter W. Don tot burgemeester mr J. Drijber richtte in verband met diens a.s. benoeming tot eerste burger van Zwolle. Die reactie was eigenlijk min of meer verbluffend, want in het grote praathuis aan de Markt, waar de raad maandelijks bijeenzit, werd deze middag de kraan der welbespraaktheid wijd open gedraaid teneinde meerdere onderwerpen onder de loep te nemen. Maar met de felicitatie van de heer Don na in men geen genoegen. Bij de behandeling van de ingekomen stukken had de PvdA-woordvoer- dcr een mededeling over burge meester Drijbers benoeming ge mist. .Nu kennelijk alleen nog een formele handtekening moet wor den geplaatst willen wij niet wach ten om u met deze benoeming van harte geluk te wensen.' aldus de heer Don, die verzekerde deze be noeming met gemengde gevoelens te ervaren. De heer Don had nog andere ge mengde gevoelens, namelijk over de thans in Nederland gevoerde procedure bij burgemeestersbenoe mingen. .Terecht zou men zich af kunnen vragen of er hier of daar in ons landje al bekend is wie naar Middelburg' komt als nieuwe burgervader. Ilc richt een dringend verzoek aan het college om. zodra de benoeming definitief is en de vervulling van de vacature bekend, contact op te willen nemen met de daartoe aangewezen instanties om onze gehele raad bij de discussie te betrekken. De raadsleden zijn als gekozen vertegenwoordigers van de bevolking ten nauwste be trokken bij de nieuwe eerste bur ger. Raadsleden kan men om de 4 jaar vervangen, burgemeesters niet. We weten wie we hebben, De heer M. L. Almekimlers (woordvoerder van de rechtse raadsfracties oh, ar en k\p) schrok zo van de heer Dons feli citatie, dat hij naar woorden moest zoeken. ,Ik bon bijna ont steld,' reageerde hij. .Hare majes teit de koningin moet toch....' De zin kon de heer Almekïnders niet afmaken, hij kon alleen nog maar zeggen: .Daar sta ik toeli zeer errast van.' De WD-woórdvoerder, C. A. Kammeraad meende verwacht 'te kunnen hebben, dat hij als oudste raadslid toch in de eerste plaats de felicitaties had mogen overbren gen. .Vooraf is er overleg ge weest met wethouder Baars. We hebben afgesproken, dat er op geen enkele wijze op de benoe ming ingegaan zou worden. Ilt heb er geen woorden voor, dat de heer Don er nu pver praat,' Don: .Mijnheer'de voorzitter...' Mr Drijber: ,Mag ik zelf de ver gadering leiden? Er is geen con crete mededeling over te doen.' Hij meende, dat dit debat het bes te vermeden had kunnen worden. .De rondvraag is de beste moge lijkheid om informaties in te win nen,' voegde de burgemeester er nog aan toe. Ir J. Mol (pvda) maakte er op dal geëigende tijdstip gretig ge bruik van. ,Er is over dit piint kennelijk sprake van een verschil in tempo en stijl tussen rechts en links', meende hij, er aan toevoe gend, dat een dergelijke benoe ming een politieke activiteit is. ,Maar het ging niet alleen om een felicitatie, er werd ook aan b en w verzocht inspraak mogelijk te maken waarbij de unanieme me ning van de raad gevraagd werd.' Mr Drijber: ,Ik acht het niet no dig om nu tot een uitspraak te ko men. U moet zelf maar zien hoe u er over beraadslagen wil,' deelde hij de raad mee. .Ik acht nu niet het moment ge komen om er op in te gaan.' re ageerde drs II. W. Hïetkamp (Cli), .terwijl ook het stadium voor de burgemeester niet zo prettig is.' Tot de heer Mol zei hij: ,Hct is niet een verschil in tempo, maar in stijl. De heer Hietkamp voegde er nog aan toe: .Momenteel acht ik de hele gang van zaken over dc benoemingsprocedure niet waardig. Meer wil ik er nu niet over zeggen.' SALARISRAPPORT NAAR STAATSSECRETARIS Leeuwse Deskundig Een in een buitenwijk van Mid delburg wonend typograaf heeft zich lange tijd verwonderd over de handelingen van een buurman, een kantoorbediende, die zich ie dere avond, tuisen maaltijd en fa beltjeskrant minstens een kwar tier bij zijn auto ophoudt. De man opent dan de motorkap, begint met een air van deskun digheid allerlei te betasten, laat de motor eens even draaien, ver schikt nog eens wat aan een bou- giekabeltje en verdwijnt tenslotte geheel voldaan vieer in zijn wo ning. En dat avond aan avond. De ty pograaf moest het toch ééns we ten. &ëbt u er verstand van f' fNee hoor, maar dit is altijd nog beter dan afwassen ACHTERSTAND NU WEGWERKEN DEN HAAG De Nederlandse rijksloodsen willen binnen een half jaar naar een salarisver betering die hen op het gemid delde niveau van him Europese collega's brengt. De vereniging ,De Nederlandse Loods' heeft maandagmorgen aan staatsse cretaris A. van Es van defensie (marine) een salarisrapport aangeboden, waarin uitvoerige vergelijkingen tussen de lood- sensalarissen van verschillen de Europese landen zijn opge nomen. Daarbij komt een Ne derlandse salarisachterstand naar voren, die de loodsen nu in één keer willen inhalen: dat komt erop neer, dat men het ge middeld inkomen over de gehele loopbaan van 1593 per maand opgetrokken wil hebben tot 2382 per maand, dus bijna 700 meer. Voorzitter F. Eichelstheim van ,De Nederlandse Loods' maakte maandag middag op een persconferentie in Nieuwspoort duidelijk, dat de staats secretaris het salarisrapport 's-mor- gens .bevredigend' had ontvangen en dat de loodsen de onderhandelingen in het georganiseerd overleg met .het volste vertrouwen' tegemoet zien. Met meer vertrouwen dan in 1963, toen een dergelijk salarisrapport eveneens als basis diende om de in dertijd bestaande achterstand in te halen wat naar de mening van de loodsen onvoldoende is gebeurd. De heer Eichelsheirn: ,In 1963 kon den we rustig spreken van een ern stige conflictsituatie. Nu stel ik er prijs op te verklaren, dat mede ge zien het onderhoud met de staatsse cretaris en mede gezien de resultaten, die bereikt zijn bij de rijkslucht vaartdienst met betrekking tot de verkeersleiders, waarbij vooral de snelheid van de resultaten bemoedi gend voor ons is, de vereniging met vertrouwen het overleg over de sa- larïspositie van de loods tegemoet ziet'. Met nadruk attendeerde de heer Ei chelsheirn op de persconferentie op de achterstand, die de Nederlandse loods ten aanzien van de salariëring nog steeds heeft, als men ze verge lijkt met de buitenlandse loodsen: de cijfers, die die achterstand aantonen zijn gecontroleerd door een accoun tantskantoor. Ook neemt de Neder landse loods geen gunstige uitzonde ringspositie in wat de secundaire ar beidsvoorwaarden betreft, onder streepte hij. 40 pet meer Voor een vergelijking komt naar de mening van de vereniging de Belgi sche loods het meest in aanmerking, omdat deze evenals zijn Nederlandse coUega rijksambtenaar is, dezelfde secundaire arbeidsvoorwaarden heeft en zijn schepen op hetzelfde vaarwa ter de Schelde loodst als zijn Nederlandse collega. De Belgische loods verdient na toepassing van de index veertig procent meer, zo liet de heer Eichelsheirn maandag weten. Een loods aldus de verge lijkende salaristabel met volledige bevoegdheid komt in Nederland op een salaris van ƒ23.443 en in België op 32.500. De vergelijking tussen de salarissen van de loodsen in de verschillende Europese landen zijn niet de enige argumentatie, die men aanvoert voor de forse verhogingen. Er is de laatste jaren een enorme toename geweest van de grootte en de diepgang van schepen. Voorts neemt net aantal schepen, dat gevaarlijke ladingen ver voert, steeds toe. De Nederlandse loodsen ,die moeten werken in de belangrijkste Europese havens' zien daarin een verzwaring van hun taak, ,die alleen al voldoende zou moeten zijn om de Nederlandse loods een forse salarisverhoging te geven en hem rechtens de financiële erken ning te geven, die hem feitelijk toe komt'. aldus de voorzitter. Minder zicht In het raam van de verzwarende, werkomstandigheden worden nog en kele andere zaken naar voren ge bracht in het rapport. Zo noemt men de .ongunstige beïnvloeding van de zichtbaarheid op de vaarwaters, door langs de oevers gevestigde industrie ën: .Tot op heden is het meest, tref fende voorbeeld hiervan de Nieuwe Waterweg, echter vindt dezelfde ont wikkeling plaats langs de Wester- schelde, de Eems, liet kanaal Gent- Terneuzen en hel Noordzeekanaal'. er de ,zce' van indus triële lichten, die aldus de loodsen in het rapport vanaf de wal wel licht een sprookjesachtig schouwspel opleveren, maar die voor de naviga tie een achtergrond zijn, waarin na- vigatie-lichten en bijzondere lichten van andere schepen verdrinken. Als andere taak verzwarende omstan digheden attendeert men nog op de grote snelheid van de schepen, de grote scheepvaartconcentraties bij loodsboten en voor sluizen bijvoor beeld en de moderne navigatiemid delen en de duwvaart. Het zijn bij elkaar ook punten, die volgens .De Nederlandse Loods' - waarvan 570 van de 640 loodsen lid zijn plei ten voor een forse salarisverhoging. Op de persconferentie zei voorzitter Eichelsheirn, dat men uit het rapport geen conclusies heeft getrokken, maar dat de inhoud in het georgani seerde overleg aan de orde is ge weest. ,Tn 1963 is de achterstand on voldoende ingehaald. Nu is het zaak, dat de Nederlandse loods krijgt wat hem toekomt. We kunnen niet elke vijf jaar met een nieuw salarisrap- pórt komen. Het is alleszins aan vaardbaar. dat de achterstand nt wordt weggewerkt. De loodsen willen nu niet als niet het rapport van 1961 is gebeurd, twee jaar wachten voor er iets uit de bus komt. Een half jaar vinden zij een redelijke termijn, tegen de achtergrond van de resultaten bij de verkeersvliegers. Vraag: ,Zit er nog een modelactie in?' Voorzitter Ei chelsheirn: .In dit stadium is er geen enkele reden daarover te denken. Het is ook in 1963 niet gebeurd. We heb ben het volste vertrouwen in het overleg. Maar als het nodig is, zullen we zeer zeker bepaalde maatrege len nemen'. Verder deelde hij nog mee dat er een reorganisatie van het loodswezen in Nederland wordt overwogen, die het mogelijk zou maken dat ook loodsen een hogere bestuursfunctie zouden kunnen gaan vervullen. Dergelijke functies zijn nu veelal voorbehouden aan officieren van de Koninklijke Ma rine. Tenslotte zei hij dat het voornemen om de beloodsing van schepen op dc Eem met Duitse en Nederlandse lood sen van een gezamenlijke loodsboot af te doen geschieden geen doorgang zal vinden. GOES De terugkeer-cabïne van de Apollo-8 komt nu geheel zeker naar Goes. Vrijdagavond 7 november arriveert het interpla netaire voertuig op een negen meter lange truck. Het gevaarte zal worden opgesteld op het vei lingterrein, waar het reeds vrij dagavond te bezichtigen zal zijn, naar alle waarschijnlijkheid tot elf uur. Zaterdagmorgen vanaf 8 uur kunnen belangstellenden weer terecht tot elf uur in de avond. Bij goed weer komt <le Apollo buiten te staan, zodanig, dat de ruimte-capsu le niet zichtbaar is vanaf de straat. Bij slecht weer zal dc cabine te zien zijn in de grote vcilinghal. Rond de capsule komt een loopbrug, die men tegen be taling van één gulden zal kunnen betre den. Schoolkinderen in groepsverband betalen 80 cent. Vanaf de loopbrug kun nen belangstellenden een blik werpen in het interieur, waar tijdens de kerstda gen van het vorige jaar de drie ruimte vaarders gezeten hebben toen zij hun veelbesproken reis rond de maan maak ten. De Apollo-capsule staat op het ogenblik op een ruimtevaarttentoonstelling in het Haagse congrescentrum. Vorige week heeft dc Apollo in het Amsterdamse Rai-gebouw gestaan. Het vernuftige •aariuig wordt in Nederland tentoon gesteld door het World Exhibition Cen tre. De Gocsenaar C. W. Vervest heeft de capsule naar Goes laten komen. Daartoe moest tienduizend gulden bijeen worden gebracht, geld voor de transport kosten. Het geld is voor het merendeel ge stort door Goese zakenlieden, die alles weer terug krijgen, als er tijdens de tentoonlstelling in Goes maar genoeg kaartjes worden verkocht. Mocht er geld overblijven, dan zal dat worden besteed aan vier goede doelen, te weten: dc stichting Terre des Hom mes, sport steunt Zonneveld, het Goese jeugdwerk en het studiefonds voor Tsje chische studenten in Nederland. AXEL. Jn het afgelopen weekeinde zijn één of meer tot nu toe onbekend ge bleven personen het watersehapsge- bouw van het Axeler Ambacht te Axel aan de Burchtlaan binnengedrongen. Men verschafte zich toegang tot het ge bouw door het forceren van een deur. Maandagmorgen werd dit ontdekt. Voor zover kon worden nagegaan, wordt er geen geld gemist. Wel zijn een hoe veelheid rookartikelen meegenomen. Uitvoering van Zeeuws kamerorkest GOES De stichting Zeeuws kamer orkest geeft op 30 november liaar jaar lijkse najaavsconcert in hotel ,De Koren beurs' te Goes. De uitvoering begint om half drie. NIEUW ROTTERDAMS TONEEL SCHOUWBURG MIDDELBURG De rol van recensent ls na het zien van ,De eenzame weg', in een voorstelling van het Nieuw Rotterdams Toneel, gis teravond in de Middelburgse Schouw burg, weinig benijdenswaardig: er is bitter weinig goeds van te zeggen. Schnitzlers in 1903 geschreven spel is een achterhaalde zaak. Meesterlijk ge schreven, voor zijn tijd, nu bijna een venijnig draakje, nog enigszins gered door' het gezelschap, dat in de worsteling met Karl Guttmanns trage regie nog Lol een redelijke remise kwam. Gutt- mann heeft, met zijn Weense achter grond, iets van de Weense fin de I siëcle-sfe'er willen oproepen, een opval- ting, waarin het gezelschap, met tal van prominenten, hem moeizaam volgde: bij de ernst waarmee men de teksten rond Schnitzlers thema's van liefde en vereenzaming uitsprak, kreeg men het gevoel, dat men zelf nauwelijks aan een at badinerende benadering wist te ont snappen. Dat voert ons dan weer terug tot het element van veroudering: in sommige passages is de taal van de auteur die van een meisjesdagboek geworden. Het spel opent al met een bijzonder vervelen de, langdradige dialoog en daarna is men aangewezen op een conversatie, die in veel van de fragmenten weinig meer is dan een goedaardig, stompzin nig gekeuvel Opmerkelijk is in dit verband, dat Edu- ard Verkade in 1923. toen ,De Haghe- spelers' Schnitzlers spel opvoerden, in een introductie schreef: .Evenals .Pro fessor Bernhardi' zal ,De eenzame weg' iver een 50 jaar een zuiver beeld ge- zen van een intellectueel milieu van •oor den oorlog. Nu zijn wij er nog te •eel mee vergroeid om het geheel als zoodanig te kunnen aanvoelen'. Die vijftig jaar zijn bijna verstreken. En het blijkt, dat zelfs uit een oogpunt van toneelhistorie de vertolking van het NRT maar weinig boeiend is. Het is dan ook gesitueerd in een thans met alle respect voor wat Verkade in 1923 schreef bar oninteressant milieu. Eeu archieffilm van Verkade's interpretatie, zo die zou bestaan, zou waarschijnlijk aantrekkelijker zijn geweest: zijn ge zelschap was nog vevgroeid met dit milieu en beter opgewassen tegen de taak het onwerkelijke in de figuren aannemelijk te maken. De vereenzaming verdedigd met ,in 1969 minstens zo ac tueel als in 1904', oorspronkelijk het ontroerende hoofdthema van dit spel. strandde nu op een vaag, ingehouden -athos. et Nieuw Rotterdams Toneel speelde het spel tegen passende, vaak sfeervol le decors van Lois Egg in een bezet ting die grotere verwachtingen mocht wekken, maar waarin men toch kon ge nieten van enkele goede vertolkingen, zoals die van Enny Meunier (Irene Herms). Rie Gilhuys (Gabriële), Johan Schmitz (Wegrat). Pim Dikkers (Van Sala) en Max Croiset (Fichtner). Rick Nicolet (Johanna), CaróL van Herwij nen (Felix) en Peter Aryans (Reumann) vonden hierbij goed aansluiting. Het publiek dankte hen bij het fruit van de te Middelburg samenwerkende culturele instellingen met een hartelijk applaus. Belangrijkste vragen blijven uiteraard: hoe kon het NRT dit spel althans in deze nóch authentieke, nóch aangepaste uitvoering op het repertoire nemen en hoe konden de samenwerken de culturele instellingen het naar Mid delburg halen. Een woord van lof ten slotte voor de samenstelling en de uit voering van het programma, een hoe veelheid drukwerk in de vorm van een klem dossier, typografisch fraai ver zorgd. Maar het geeft, ten aanzien van het toneel in Nederland in het alge meen, wel te denken dat het begeleiden de drukwerk steeds indrukwekkender wordt, terwijl het niveau van de voor stellingen een tegenovergestelde tendens vertoont. H.H. In kader van jumelage 's Middags excursie naar Heidelberg MICHELSTADT Na rle viering zon dag van de verbroedering van Hulst 'e Duitse stad Michelstadt, kwa- maandag de delegaties van Hulst en Michelstadt in het beroemde middol- 'se gemeentehuis hijeen in het cen trum van Michelstadt. Het genieente huis dateert uit 1484. Het gebouw, •akwerk' zoals de meeste huizen iu et centrum van de stad, is gebouwd op palen, zodat men er onderdoor kan lopen. Een model van dit gemeentehuis stond op de wereldtentoonstelling te Montreal. In dit historische gebouw gaf burge meester Erwin Hasenzahl een korte uit eenzetting van de moeilijkheden waar mee Michelstadt kampt mei betrek king tot het verkeer in de binnenstad. .Deze middeleeuwse binnenstad is niet gebouwd op het moderne verkeer. In grijpende maatregelen zijn daarom no- Ig waarbij er dan op gelet moet. wor den dat het karakter van de stad niet wordt aangetast'. Burgemeester P, J, G. Molthoff van Hulst merkte op dat men in Hulst eigenlijk met dezelfde problemen kampt en hij zei het zeer nuttig te vinden om eens geconfron teerd te worden met de wijze waarop een andere gemeente de problemen op lost. Na de bijeenkomst in het gemeen tehuis, waarbij overigens weer een glas onvermijdelijk Bietrank moest worden geheven, konden de dames gaan winkelen. De heren liepen on der leiding van burgemeester Hasen zahl de vele oude bezienswaardig heden langs. Achtereenvolgens werden bekeken een gerestaureerde stadsmuur, een volledig herstelde synagoge, een Kellcrei u Frankische 'bouwstijl en een nieuw win kelpand (als illustratie van ,hoe nieuw bouw in het oude stadskarakter te in tegreren?). een glas geheven, ditmaal geen Bietrank maar schnaps'. Na de rit door de buitenwijken werd een bezoek gebracht aan de gotliische kerk, die ongeveer even oud is als het gemeentehuis. De stadsarchivaris, doc tor Albach, vertelde het een en ander an de geschiedenis van de kerk en do organist Zutz toonde aan de hand van zes orgelkoralen en een fuga van Bach dc mogelijkheden van het orgel, /'ervolgens genoot iedereen van een •oortreffelijke maaltijd in hotel Fne- drich, waarna men onmiddellijk in een bus stapte voor een bezoek aan Hei delberg, Deze stad werd tegen de sche mering bereikt, na een rit door herfst kleurige bossen. In Heidelberg werd een bezoek ge bracht aan het Heidelbergse slot waar ondermeer een vat van een diameter van zes en een lengte van acht meter te zien is. Een beroemde legende ver haalt hoe Kuhrfürst Ort Heinrich dit vat achter elkaar leegdronk. Na de bezichtiging van het slot ging' men vlug naar Michelstadt terug waai- men omstreeks acht uur aan het avond eten begon in hotel Michelstadt. De heer Schoefer, voorzitter van de ge meenteraad van Michelstadt. nam van ledereen afscheid en wenste het ge zelschap een goede reis. Nieuwbouw Vervolgens stapte het gezelschap in de bus, om een rondrit te maken cloor de nieuwbouwwijken van Michelstadt, die in een ring om de stadskern heen lig gen. Ook de industrievestigingen wer den daarbij niet vergeten. Er werd een bezoek gebracht aan een hypermoderne kleuterschool, en aan een waterpomp- station. De vrijwillige brandweer van Michelstadt demonstreerde een wagen met een 32 meter hoge ladder. Bij een en ander gaf burgemeester Hasenzahl een deskundige uitleg en een geestig commentaar. De rit werd afgesloten met een bij eenkomst in de op een heuvel gelegen .Gaststatte Berghof, vanwaar men een fraai overzicht had over Michelstadt. Bij 'die bijeenkomst werd uitera ard weer VERWACHT... VEEL BEWOLKING In hot algemeen veel bewolking niet hier en daar cfin hui. In de ochtend plaatselijk mist. Weinig wind en de zelfde middagtemperaturen als maan dag of iets lagere. OVERWEGEND DROOG. PLAATSE LIJK MIST EN OVERDAG IN OP- KLAUINGSGEBIEDEN TEMPERATU REN BOVEN NORMAAL. Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland. Voor woensdag: Aantal uren zon: 0 tot 6; Min. temp.: omstreeks normaal; Max. temp.: van omstreeks normaal tot 5 graden boven normaal: Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 procent; Kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. Voor donderdag: Aantal uren zon: 0 tot 6: Min. temp.: van omstreeks normaal tot 4 graden boven normaal: Max. temp.: van omstreeks normaal tot 5 gra den boven normaal; Kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 pro cent; Kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. 21 oktober Zon op Maan op ZON EN MAAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 2