Vragen gesteld over
minimumbroodprijs
IATA-congres in
Amsterdam geopend
Amsterdamse effectenbeurs
13
Stijgingstempo
EEG-industrie
wordt trager
LUCHTPIRATERIJ TER SPRAKE
Rede van prins
Jiernhard
het
fundament
van uw
vermogen
au mum in
IMgjHBlliUH
Wereldlucht-
verkeer gaf
vertraagde
groei in 1968
Samenwerking
meubelbranche
is gewenst
Waar zijn onze schepen?
REVALUATIE
D-MARK MET
ACHT PROCENT?
(ML
DINSDAG 21 OKTOBER 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DOOR VIJF KAMERLEDEN
Protestvergadering
van bakkers in
Arnhem
ARNHEM (ANP) Een vijftal
leden van de tweede kamer, na
melijk mej. Haars (chu), en de
[heren Krosse (kvp), Goudzwaard
(ar), Portheine (wd) en Scholten
(chu) hebben de staatssecretaris
I van economische zaken schrifte-
I lijke vragen gesteld over de mi-
j nimumbroodprijs. Deze vragen
- luiden als volgt
1 kan de staatssecretaris meedelen hoe
veel ontheffingen van de- minimum
broodprijs zijn aangevraagd en hoeveel
er daarvan na een accountantsonder
zoek zijn toegestaan
2 is het juist dat slechts "een zeer ge
ring deel van de aangevraagde onthef
fingen is toegestaan"
3 indien vraag twee bevestigend wordt
beantwoord, is de staatssecretaris dan
niet van mening dat de thans bestaan-
de regeling, dat de aanvrager van de
ontheffing tijdens de periode die aan
de beslissing daarop voorafgaat, een
lagere dan de vastgestelde minimum-
prijs mag berekenen, tot ongewenste
toestanden leidt? Is hij in dit verband
bereid aan het produktschap voor gra
nen, zaden en peulvruchten te verzoe
ken de thans geldende regeling zoda
nig te wijzigen, dat hangende een ont-
hetfingsaanvraag, betrokkenen gehou
den is zich aan de minimumprijs te
houden
Vergadering
Van de kamerleden die deze vra
gen stelden, waren er maandag twee,
namelijk de heren Krosse en Schol
ten, aanwezig op een in Arnhem
gehouden protestvergadering, waar
aan ongeveer 500 bakkers, broodbe
zorgers en hun familieleden deelna
men.
Er werd hier felle kritiek geuit op de
ontheffingsregeling. Deze regeling houdt
in, dat zij die om ontheffing van de
op 71 cent per brood gestelde minimum
broodprijs hebben gevraagd, gedurende
maximaal vier weken brood mogen ver
kopen voor 65 cent. Inmiddels wordt
dan een accountantsonderzoek gehouden
en op grond van de uitkomsten daar
van wordt een definitieve beslissing
VANDAAG GEEN TWEEDE
STAKINGSDAG IN DE
STROKARTONINDUSTRIE
OUDE PEKELA (ANP) Hoewel de'
roep daartoe binnen de gelederen der
stakers steeds groter wordt, zal geen
aansluitende 24-uursstaking gekoppeld
worden aan de actie die maandag in
12 Oostgroningse strokartonfabrieken
de produktïe volkomen lam legde. Op
voorstel van het actiecomité besloten
de stakers deze keer op afzonderlijke
vergaderingen in Oude Pekela, Sap]
meer en Nieuwe Schans het bij
24-uursactie te laten.
Bij de stemming door middel van hand
opsteken bleek in Oude Pekela een klei
ne meerderheid het voorstel van het
actiecomité te steunen. Inleider Fré
Meis deed felle aanvallen op de uitla
tingen die de heren Liefaard en De
Boon zaterdag in Groningen hebben ge
daan op de NvV-kaderbijeenkomst. .De
ze cao is tenminste wat Oude Pekala
betreft niet op normale wijze tot stand
gekomen', zei de heer Meis.
Hij riep de stakers op hun eenheid te
bewaren. .We staan ijzersterk. Als er
woendagavond nog geen oplossing in
zicht is. aan ons zal dat niet liggen,
zullen we zaterdag opnieuw samenko
men'. De heer Meis riep de stakers op
geld te blijven inzamelen. Vrijdag kun
nen de strokartonarbeiders zich weer la
ten inschrijven voor uitkeringen uit de
stakerspot.
HOGE ONDERSCHEIDING
lATA-BESTUURDERS
AMSTERDAM (ANP) Op de
maandagochtend in het Congres
centrum van de RAI te Amster
dam geopende 25ste jaarvergade
ring van de IATA. waarbij 103
luchtvaartmaatschappijen uit de
gehele wereld zijn aangesloten,
heeft de staatssecretaris van ver
keer en waterstaat, de heer M. J.
Keyzer, aan het slot van zijn rede
bekendgemaakt dat het hare ma
jesteit de koningin heeft behaagd
de directeur-generaal van deze or
ganisatie, de Zweed Knut Ham-
merskjold en de directeur van
Pan American World Airways,
John C. Leslie te benoemen lot
commandeur in de Orde van Oran
je Nassau. Hij vermeldde dat zo
wel Hammerskjold als Leslie nau
we banden met Nederland heb
ben onderhouden.
De Zweed heeft de eerste vijftien
jaar van zijn leven in ons land
doorgebracht, toen zijn vader deel
uitmaakte van het in het Vredes
paleis zetelende Internationale
Hof van Justitie in Den Haag.
Knut Hammerskjold is een neef
van de voormalige secretaris-gene
raal der Verenigde Naties. De
Amerikaan Leslie, die twintig jaar
bestuurslid is geweest van de
IATA, werkte vanaf 1928 een
aantal jaren voor de Fokkerfa
brieken. Hij is invalide, zodat de
staatssecretaris zich op het po
dium naar het invalidenwagentje
begaf, waarin de Amerikaan ge
zeten was, om hem het lint aat
bij de onderscheiding hoort, om te
hangen.
over het ontheffingsverzoek
In de vergadering werd deze regeling
zeer schadelijk geacht voor de bakkerij.
Men meende dat er op deze wijze twee
minimumprijzen zijn en eiste dat liet
voortaan bij een minimumprijs zal blij
ven en dat de prijs naar boven wordt
vrijgelaten.
Aan het eind van de protestvergade
ring is aan de leden van de vaste com
missie voor de middenstand uit de twee
de kamer een telegram verzonden van
de volgende inhoud: .Omdat de bakkerij
geen vertrouwen meer stelt in de in
houdsloze toezeggingen van staatssecre
taris Van Son, mede doordat deze wei
gert een redelijke uitvoering van de
motie-Krosse inzake de minimumbrood
prijs te volbrengen, doet de bakkerij
een dringend beroep op u die maatre
gelen te treffen opdat de bestaansmo
gelijkheid van het bakkersbedrijf niet
geheel komt te ontvallen. Het wordt be
treurd indien de chaos volkomen zou
worden, door middelen welke wanho
pige bakkers overwegen toe te passen.
Aldus werd gesproken in de grote lan
delijke protestvergadering te Arnhem
op 20 oktober gehouden door honder
den bakkers en hun medewerkers uit
alle bedrijfsvormen de bakkerij betref
fende'.
ECONOMEN: HANDHAAF
BEWEGELIJKE KOERS
VAN DE MARK
BONN (AFP) In West-Duïtsland heb
ben 51 economische en financiële des
kundigen zich uitgesproken voor hand
having van een bewegelijke koers van
de mark. Een vaste koers biedt, volgens
hen het gevaar van inflatie of van nieu
we monetaire crises.
De betrolcken 46 hoogleraren, onder wie
H« Görsch en W. Bauer, die lid zijn
van het .comité van wijzen', dat de re
gering van advies dient, en vijf ande
re experts hebben hun oordeel neer
gelegd in een verklaring, die zij aan de
minister van economische zaken. Karl
Schiller, hebben gezonden.
Over nauwelijks een week moet de
Westduitse delegatie in Brussel met de
Europese commissie overleg plegen over
de vaststelling van een nieuwe wissel
koers voor de mark. De ondertekenaars
van de verklaring waarschuwen de rege
ring, dat zij niet moeten wijken voor
de druk van .internationale organisa
ties' of van .machtige binnenlandse groe
pen' die wensen dat Bonn opnieuw komt
Lot een vast koers voor de mark.
BRUSSEL (ANP) Dc industriële
produktie is in de Europese gemeen
schap ook gedurende de zomermaanden I
aanzienlijk gestegen, doch door de ho
ge bezettingsgraad van liet produktie-
apparaat en de krapte op «Ie arheïds-l]
markt wordt het stijgingstempo steeds,,
trager, aldus het jongste conjunctuur-
overzicht van de Europese commissie. 1
Hier komt nog bij dat in do afgelopen I'
weken in Duitsland, Frankrijk en voor-1
al Italië arbeidsconflicten uitbraken die!
tot stakingen hebben geleid.
Ondanks de in bijna alle lidstaten ge-j
troffen anti-inflatoire maatregelen
blijft de bestedingsexpansie nog zeer,
snel de ordervoorraden nemen dien
tengevolge verder toe. Deze omstandig
heden heereen, zij het in verschillende
mate. in bijna alle bedrijfstakken.
De vraagexpansie is bijzonder sterk in
de grondstoffen- en investeringsgoede-
renindustrieën toch tekent zich in de
meeste landen sedert enkele maanden
ook in de consumptiegoederensector een
duidelijke versnelling af. In totaal zou
de produktiestijging in 1969 groter kun
nen uitvallen dan in 1968, aldus het rap
port.
De tendens tot prijsverhoging is in de
meeste EEG-landen blijven aanhouden,
afgezien van seizoenmatige prijsschom-
melingen die in het bijzonder in Duits
land en de Benelux de stijging van het
prijsindexcijfer tijdelijk afremden. De
voornaamste oorzaak is de grote span
ning tussen vraag en aanbod als ge
volg van de hoogconjunctuur. In v»r-1
schillende lidstaten komt daar nog
stijging van de arbeidskosten per een
heid produkt bij.
In Nederland heeft de sedert juni da
lende tendens van liet tekort op de
handelsbalans zich voortgezet onder in
vloed van de dynamische uitvoeront-
wikkeung.
Het gezinsverbruik in de gemeenschap
vertoonde, volgens de tot dusver be
schikbare gegevens, omstreeks het mid
den van het jaar een sterk stijgende
trend. Alleen in Nederland nam het ge
zinsverbruik slechts betrekkelijk weinig
toe
Marktinterventie-
regeling voor
appels en peren
Amsterdamse
wisselmarht
CONTANTE PItl.I7.EN
AMSTERDAM (ANP) Londen
■ISO'S-8.59%, Now York 3.59,^-3.50
Montreal 3.33,.Parijs 64,29-
4.11. Brussel 7.19=>i-7,19T«Frank
furt 9(4.42'j-96.4714 nominaal. Stock
holm 69,61(4-69.66';. Zürich 33.54-
33.50. Milaan S7.14tt-S7.19'-;, Kopen-
k.ïgen 47.78-47.83. Oslo 30.24(4-
50.29(4. Wenen 13.91%-33^2'i. Lis
sabon 12.62 %-■ 2.64 'i.
DEN HAAG (ANP) Overleg tussen
de Belgische en Nederlandse ministers
van landbouw heeft er toe geleid, dat
met ingang van maandag 20 oktober
in beide landen de vergoedingsregeling
bij de marktinterventie voor appelen
en peren uit de oogst 1969 wordt ge
wijzigd. Vanaf maandag zal de vergoe
ding voor uit de markt te nemen appe
len en peren van hogere kwaliteiten
niet langer geschieden op basis van de
prijs voor de tweede kwaliteit, maar
op die van de voor de hogere klassen
geldende prijs.
ERDAM (ANP)
AMSTERDAM (ANP) In
aanwezigheid van prins Bernliard;
die er bovendien zelf het woord
voerde, prins Claus en mr P. van
Vollenhoven, is maandagochtend
in de grote zaal van het RAI-con-
grescentrum te Amsterdam de
25ste jaarvergadering geopend
van IATA, de internationale or
ganisatie der burgerluchtvaart,
waarhij 103 luchtvaartmaatschap
pijen uit de gehele wereld zijn aan
gesloten.
In zijn openingsrede, aan het eind waar
van hij de IATA voorzittershamer over
gaf aan de president-directeur van de
KLM, betoogde prof. G. Höltje, presi
dent van de Lufthansa, dat meer dan
ooit gestreefd dient te worden naar ver
mindering van de bureaucratie bij de
doorstroming van vertrekkende en aan
komende passagiers en bij de afhan
deling van de vracht. Hij betreurde het
dat vele luchthavens de laatste tijd hun
tarieven en stijgende kosten verhalen
op de luchtvaartmaatschappijen, die
toch al de grootste moeite hebben het
hoofd boven water te houden. Hij was
van mening dat de luchthavens hun
gestegen kosten als gevolg van hun
eigen enorme investeringen en bedrijfs-.
kosten, niet uitsluitend ten laste dienen
te brengen van de luchtvaartmaatschap
pijen. doch dat de regeringen daarin
hun deel moeten bijdragen.
Geluidshinder
Prof. Höltje sprak vervolgens over het
probleem van «Ie geluidshinder. Voor
de thans in gebruik zijnde machines
zag hij geen verdere mogelijkheden
meer 0111 .stiller' te vliegen. De oplos
sing van dit. probleem zal in de toe
komst moeten worden gevonden door de
constructeurs van dc motoren en door
een betere bebouwing op de grond.
Prof. Hóltje deed tenslotte een beroep
op de regeringen van alle landen met
meer energie dan tot nu toe is ge
schied het kapen van vliegtuigen tegen
te gaan. Nadat de scheidende IATA-
voorzitter was uitgesproken overhan
digde hij de voorzittershamer aan dr.
G. van der Wal. president-directeur der
KLM. De volgende, spreker was Prins
Bernhard, die onder meer zei:
,IIet kan niet worden ontkend dat al
les wat de burgerluchtvaart in de af
gelopen vijftig jaar heeft bereikt een
grote en positieve invloed heeft gehad
op de mensheid. Het zal bijdragen tot
het vormen van een nieuw type mcus,
die dank zij de sociaal-economische ver
beteringen verandert van een mens die
voornamelijk werkt tot een mens die
ook homo ludens is'.
De prins wees op de groeiende soci
aal-economische verantwoordelijkheid
van allen die leiding geven op het ge
bied van de luchtvaart. ,Het explosieve
karakter van de vliegtuigindustrie ver
eist de voortdurende aandacht en de
onderkenning van het feit dat de be
langrijkheid van de luchtvaart niet be
perkt blijft tot het nog lage percenta-
~e van de wereldbevolking dat vliegt',
'e staatssecretaris van verkeer en wa
terstaat, M. J. Keijzer, verwelkomde in
zijn redevoering de spoedig te verwach
ten komst van de jumbojets. omdat
deze enorme toestellen zullen uitblin
ken door hun nog ongekende mogelijk
heden van comfort'. Voor hot eerst se
dert het tijdperk van de grote Zeppe
lins zal de luchtreiziger wat minder
aan zijn stoel gekluisterd zijn en dit
achtte de lieer Keijzer voor de lucht
vaart heel belangrijk. Al Is de service
van de meeste vliegtuigen aan boord
subliem toch zitten de passagiers toch
altijd nog te stijf opeengepakt.
Piraterij
Dr Van der Wal sprak onder meer over
de piraterij in de lucht. ,Hct kapen van
vliegtuigen brengt de vliegveiligheid in
gevaar', zo zei hij, ,en vormt een be
dreiging voor de normale dienstuitvoe
ring. Ik doe een beroep op u allen er
bij uw regeringen op aan te dringen
de Tokio-conventie te ratificeren en
alle mogelijkheden uit te buiten om de
ze vorm van luchtpiraterij een halt toe
te roepen'.
De laatste spreker van deze openings
zitting was de directeur-generaal van
de IATA, de Zweed Knut Hnmmar-
skjold. Meer nog dan dc vorige spre
kers waarschuwde hij boven de IATA
uit de verantwoordelijke regeringen voor
de bedreiging die de kapers in de lucht
vormen. ,De hele wereld en zeker liet
algemene publiek verwacht van hoger
hand internationale maatregelen 0111
aan deze wantoestand in de lucht ra
dicaal een eind te maken, zo meende
hij.
VERDEELDE MARKT
De publlkatles over de Uallum-zout vondst
door de Shell in Noord-Gronlngen hebben op
Beursplein 5 de belangstelling voor de
delen Kon. Olie nog eens extra op zich doen
vestigen. Dit bleek uit de koers voor
rond, bij de opening op 168.40. tegen vrijdag
als gemiddelde slotprijs van de laatste tape
op 165 9'J In de avonduren van vrijdag liep
de hoe;; op tot 169.40. Gistermorgen wa
hoogste koers gedurende de voorbeurs
Vooral van lokale speculatieve zijde t
Kon Olie uit de markt genomen. Daarnaast
toonde gisteren ook West-Duitsland belang-
stelling voor dit olie-aandeel. De handel ln
deze hoek was vrij levendig. Dit vooral
geleken niet de activiteiten van de overige
toonaangevende fondsen. Daar was de stem
ming licht verdeeld met weinig zaken. AKU
lag gunstig in de markt op 118.50 (118.10).
Philips en Unilever waren iets gemakkelijker
op ï'esp. 65.80 en 113. Voor Hoogovens werd
een dubbeltje minder betaald,
Later schommelde de koers van Kon. Olie
heen en weer. Na een hoogste prijs op 169.20
zakte dc koers later weer in tot 168.70 door
wat winstnemingen AKU kwam op 113.6
Hoogovens op 109.30.
In Wall Street is men vrijdag tot het ca
lideren van de eerder in die week behaalde
koerswinsten overgegaan. De handel was
kalm t o.v die van de laatste voorgaande
beursdagen De markt sloot iets gemakke
lijker maar voor Kon. Olie vast met
koerswinst van één dollar, aangepast aa:
vaste tendentie voor Kon. Olie vrijdag ln
Amsterdam. KLM steeg in New York 2(4
dollar, maar dat kwam er gisteren ln Am
sterdam niet uit wamt KLM noteerde vlei
gulden lager op 201.
De cultures waren verdeeld. Amsterdam Rub
ber lager, HVA hoger. Van de scheepvaart
waarden werd twee punten meer betaald
voor Kon. Bool op 110 en één punt voor Van
Ommeren op 206.
Dc staatsfondsen waren, aan de voorat
van de Inschrijving op de 8 procent ze
jarige staatslening tegen 300 procent ex
ach- procent 25-jarige staatslening legen 98')
procent iets gemakkelijker. Voor de korte
acht procent staatslening lopen de InschriJ-
vmq.-r. zeer goed tot fenomenaal, aldus de
beu-= Dit laatste door de buitenlandse be-
lans-teiüng. Zoals bekend worden de bedra
gen van deze leningen pas na de inschrijvin
gen bekend gemaakt.
De beurs zóu het verstandig achten wanneer
de staat een fors bedrag uit de markt zot
nemen. Men spreekt over ƒ400 tot ƒ500 mil
joen voor beide leningen tezamen. Zoals be
kend beeft de staat voor 1969 nog 650 mil
joen liodjig.
In dc eerste periode had Albert Heijn van ds
lokale waarden een grote uitschieter met eer
koerswinst van twintig gulden na voorgaande
bïedkoersen. Clndu steeg 1.20. Desseaux
i 50 en Bols ƒ3.-. v.d. Grinten was ex ƒ2,20
interimdividend en haalde dit ruimschoots in.
Gist-Brocades steeg ƒ2.20 ofwel 22 punten.
Berge;; was zeer vast met een koerswinst
van 20 punten. Ook Erdal mocht er wez-
mei ccn koers verbetering van 21 punten i
voorgaande bïedkoersen. Centrale Suik
steeg tv.■gen en Bammens zes punten. Kiene
daalde zes. Sehokbeton zeven. Nod. Kabel
tien. NuU'icia 15. Fokker acht en Interlas
negen punten. Kluwer was f 3,50 lager en
Billiton-2 ƒ1.-.
Van dc Internationale waarden sloot Kon.
Olie op 168.50, AKU 118.60, Hoogovens liep
verder op tot 103,80 maar Unilever daalde tot
112.70 Irrwiil Philips sloot, op 66. KLM liep
op lol 205. Heineken was vast op 130.40 even
als IC7.0 op 141 50. Dell Mij verbeterde rutm
een gulden tot 57
Internat, concerns 122.8 123 2
Industrie 105.2 116.1
Scheepvaart 79.4 80.6
Bank- en vera. w. 111.1 111 111.3
Handel enz. 110.9 110.4 111.2
Algemeen 316.3 U6.7 117.4
Even puzzelen
OBLIGATIES
Staatsleningen
Ned '66-1 7 93.30
Ned '66-2 7 92.70
Ned '69 7 92
Ned '68 6li 86.50
Ned '68 6(5-2 86.50
Ned '67 6(4 84.30
Ned 65-1 5% 34.50
Ned 64-1 5(4 82.20
Ned '58 4(4 82.30
Ned '59 4(4 78.30
Ned '60-1 4(4 80.90
Ned '61 4(4 75
N Staff '47 3(s 68
Ned '54-1-2 3'A 67.50
Ned '55-1 3(4 66.40
Ned '37 3 79.50
Grootboek '46 3 80
N Doll '47 3 36
Converteerbare obligaties
81.90
32.10
78.10
30.70
74.90
j kredietwezen
87.80
85.30
85.50
BvNG '57 6
BvNG "58-'59 4'.'
BvNG '66-1 7
BvNG '67-1-2 6%
BvNG '68-1-2 6%
BvNG '65-1 5°/4
BvNG '58 5(4
BvNG '64 5(4
Hyptheekbankcn
Fr. Gr. DW 6 83
Fr. Gr. DU 4(4 76.05
West NO 3(4 62.20
Handel, ndustre! i
Ue'd.Z. 4%
35-30
85.50
Hoogovens 5(4
99.80
90.30
Meelfabr. 6(1
89
Wyers '66 6",
81.70
81.30
ACTIEVE A.
4NDELEN
Amst. Rubb.
53
53,5
HVA-mtjen ver
64
67
AKU
113.10
116.60
Dell Mij c
55.991
57.4(1
Heineken
173,30
180.30
Hoogovens c
109.20
109.80
Kon Zout Org.
141
141.60
Philips gem.bez
66
66
Unilever c
12.80
Dordt Petr.
909
923
idem pref.
920
Kon. Petr.
.66.101
163.70
HAL
94.5
«.7
KLM
295.50
203
KNSM
103
110.7
Ned Stv.
111
110.5
Ommeren c
205
206
Rott. Lloyd
125*
125.8
Seheepv. Unie
122,5
121.7
NIET- ACTIEVE
AANDELEN
div.
BP '66 7(4
KZK '65 6
N. Gas U '66 6(4
Pgem '57 6
Pgem '64 6
R.rij'n pijpl. 5(4
Schol! H '63 4(4
KLM '68 7
KLM 4%
95.75
95.50
83.50
87.80
87.50 87.50
84.50 84.80
91.50b 90.80
79b 80.50
Bclcgglngsmijcn
Alg. Fonds bez. 1115 I
Converto 860
Holland Fund 593
Nefo 84 50
Robeco 248
Rolinco 227
Unitas 525
Utilico 118.50
Europafonds 547
Eurunlon 1344 1
Valeurop 760
Bank-, krediet- en verz.i
91b
Premiolcnlngcn
Alkmaar
A'dam '51
A'dam '56-1
Dordr. '56
Eindhoven '54
D. Haag 52-1
'52-2
R'dam 52-1
R'dam '57
Utrecht '52
Z.-HolL '59
53.20
79.30
97.50
Alg. Bank Ned.
AMEV
Amrobank
Delta verz,groep
Nat. Ned.
Ned. Midstb.
Slavenburg
I Handel, Industrie en;
Alb. Heijn 176
Amst. Droogd. 67
3 Ballast-Nedam G 77.20
Bensdorp Int. 155
Bergh en Jurg. 192b
Berkel Pat. 155.5
Blijdenst. W. 55b c
BoU
Bors Wchry
Bredero's b
Buhrm T
Bijenkorf c
Calvé c
Carps garcn
Cent Suiker
Cur Hand. MiJ
Elsevier
Ford Ned.
Furncas
Gazelle rijw.
Geld v. pap.
Geld Tic-lens
Gist Brocades
Grlnien v d.
Gruyter 8 cpr
Hagemeyer
Hero Cons.
Koefc's Macb.
Holec
Hol). Beton
Homburg
Hoogenboscb
Hoogenstr.
Tnterlas
tnternatlo
Kemo Corset
Kempen en Beg,
KN Papier
KV Tapijt
Lindeteves
Lijempf
Lijm en Gel.
Meelfab. NB c
Mees Bouw
Mosa
Muller Co nb
Kaarden
Ned. Exp. papier
Ned. Kabel
Van Nelle
Xoril
Nutricia
Nijverd-ten Cate
Overz. Gas
Pakhoed H.
Palthe
Philips gem. bez.
Pietersen Co
Pont liout
XuhaSk Co
"'n-Schelde
Sch. Exp. MSJ
Sehokbeton
Scholt Honig
Simon de Wit
Stokvis
St. sp. Twente -
Tb. Marijnen
Thom. Dr VerbL
362 377
Tricot best
Udenhout
Unikap
Unilever 6 cp
Vcr Machine
Ver. Touw
VI ham ij
Vredest.. R.
Wereldhaven
83.10 83
64.3b 63.5
22 21.90
(07.3 106
25 24.10
134
54.10 54.50
Wyers ind-
Mijnbouw en petroleum
8Hilton 2e c 158.40 J57
BUITENL. CERTIFICATEN
Can. Pae. 75 73.
Inland Nat. Ga»
Int Nickel 39.90 39.
Shell Oil 29,10 29;
VERENIGDE STATEN
American Enka
American Motors
Am. Tel. en Tel.
Anaconda
Atchis Top
Bethl Steel
Chrysler
Cities Service
Colgate
Columbia Gas
Dow Chem.
Eastman Kodak
Ford Motor
Gen. Elec
Gen. Motors
Int. Tel. en Tel.
Kennecott
Nat. DistilL
N'rth. Am. Philips
Pennsylv. Rrd.
Pepsico
Radio Corp.
Republic Steel
Shell OH
Sperry Rand
Standard Brands
Studebaker
Sunr Mid
Texas Instr.
Un. Pac. Sr.
US Steel
Westingh. Elec.
Woolworth
13.30 18.30
56.50t 56.50
37.10 37.30
52.501 50.50
43.25 43.25
38 37.90
50.75 50.20b
45
45
44.80
37.25 37.50
130 AO 135
44.40 42.98
36.50 36.70
60.40 62.60
40.10 40.60
Rijn-Schelde 7% 10!
101
l bieden; 8gedaan laten; bbieden; 1laten; d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23: t— c
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE!
SCHIPHOL (ANP) Hoewol hot aan
tal luchtreizigers en tie per vliegtuig
vervoerde tonnen aan vracht, bijeen
geteld over de gehele wereld op alle ge
regelde diensten, ook in 1968 tveer om
hoog zijn gegaan, moet daarbijworden
vastgesteld, «lat de groei over vrijwel
alle linies minder groot is geweest dan
in de jaren 1966 en 1967.
Teleurstellend is zonder nicer, dat in de
financiële sector de totale bedrijfswin
sten van alle IATA-maatschapptjen. die
in 1967 nog 934 miljoen dollar bedroe
gen, terug vielen tut 550 miljoen. Dit
houdt in dat de bedrijfswinst, uitgedrukt
in percentages van de totale inkomsten,
in de afgelopen drie jaren van 9,5 pro
cent in 1966 is teruggelopen naar 7,4
procent in 1967 en 3,9 procent in liet
vorig jaar.
Deze gegevens staan vermeld in het
jaarverslag van de IATA, de internatio
nale organisatie, waarbij 103 lucht
vaartmaatschappijen zijn aangesloten.
Directeur-generaal Knut Hammarskjöld
heeft het verslag gisteren voorgelegd;
aan de deelnemers van de 25e IATA-
vergadering, die maandagochtend in de:
RAI te Amsterdam is geopend.
Horizontaal: 1 waterplantje; 1 vuilnis-
bak8 familielid: 9 ï'eeks: 10 schïld-
j knaap: 13 rekening; 16 k'.ok; 19 zang-
jnoot: 21 per. vnw.: 22 gewicht;
Ibehoeftig: 24 heer; 25 bijbeldeei;
ten uwent; 29 werkvertrek; 33 omwas;
34 lor; 36 reeds; 37 en dergelijke; 39
spoed; 40 kleur.
Verticaal: 1 afstandsmaat; 2 vlug; 3
muziekinstrument; 5 bontsjaal; 6 bid
(Jat.); 7 eb en vloed; 11 waterpeil; 12
vw.; 13 onmiddellijk; 14 overdreven;
15 haai'toet; 17 behoefte aan drinken;
IS besef; 20 loot; 21 opening; 26 stad
in Z. Limburg; 27 huidopening:
kraai; 30 bijbeldeei; 31 doodmoe;
•ijks universiteit; 33 nagerecht; 35 kip-
teneigenschap: 36 uitroep van blijde
ïerkcnning; 38 lidvv.
De oplossing van de vorige puzzel is:
UTRECHT (ANP) .De Nederlandse
meubelfabrikanten moeten vooral op ex-
portgebïed komen tot nauwere en grote
re samenwerkingsverbanden. Als er
niets gebeurt zullen onvermijdelijk ga
ten vallen in deze bedrijfstak niet zijn
35.000 werknemers en zal de werkgele
genheid aanzienlijk verschralen. Momen
teel is men vaak nog te huiverig om sa
men te werken daar men bang is dat het
bedrijf zijn identiteit zal verkiezen'.
Dit zei maandagochtend mr H. W.
Fockema Andraea, voorzitter van de ka
mer van koophandel en fabrieken in
Rotterdam, op de elfde landelijke dag
voor bedrijfsverbetering, die in .Espla
nade' in Utrecht wordt gehouden. Hij
trok tijdens deze bijeenkomst enige voor
lopige conclusies uit een structuuronder
zoek in woninginrichting, waarmede mer
onder zijn voorzitterschap sedert een
half jaar bezig is en dat aan het eind
van dit jaar voltooid zal zijn.
Uit het onderzoek is gebleken dat een
groot aantal Nederlandse meubelfabri
kanten te klein is om met enig succes te
kunnen exporteren. ,De fabrikanten zul
len gezamenlijk Europa moeten laten
zien wat Nederland heeft te bieden. Eu
ropa is de markt. De Nederlandse meu
belindustrie aarzelt thans nog het veld
te betreden dat voor haar open ligt.
Ook in het buitenland worstelt men in
deze branche met versnippering van be
drijven', aldus mr Fockema-Andraea.
Door samen te werken bij marktonder
zoek en produktie kan men komen tot
grotere seriebouw en betere service.
Te denken valt bijvoorbeeld aan het op
zetten in binnen- en buitenland van een
dealernet. Hierdoor zou het contact
tussen industrie en leverancier (afne
mer) belangrijk kunnen worden verbe
terd, zo meende hij. ,De leverancier
(afnemer) wil graag iets exclusiefs
brengen. Voor dat men de fabrikant tot
produktie laat overgaan dient men eerst
de markt af te tasten. Dat laten af
nemer en fabrikant nu nog wel eens na'
SEPTEMBER:
GUNSTIGE
SPAARMAAND
AMSTERDAM (ANP) In september is
bij de bondsspaarbanken ingelegd 589,1
miljoen, terwijl werd terugbetaald 567,0
miljoen gulden. Hot betekent dus, dat
aan het totale spaartegoed 23,1 mil
joen werd toegevoegd, waarmede dit tot
7.330 miljoen aangroeide.
De afgelopen maand liet een gunstiger
beeld zien dan september 1968, toen het
spaarsaldo 17,2 miljoen bedroeg. Ook
in augustus is het resultaat beter ge
weest dan in augustus 1968, zodat titans
in vijf maanden hogere saldi konden
worden geboekt, zegt een communqué
van de Nederlandse spaarbankbond.
ACTEON 13 te Conakry
ALGOL 19 va Kaapstad nr
Walrëbaai
ALIOTH 19 vn Santos nr
Las Pabnas
ALKES 19 te R'dam
AMERSKERK 18 vn
Barcelona nr R'dam
AMSTELLAND 18 te Santos
AMSTELVEEN 19 te
Singapore
ANCO SPRAY 21 te
Kp Good Hope verw
ARCHIMEDES 13 vn A'dam
nr Zuld-Amerika
BALONG 19 te Hamburg
BA WE AN 13 t a Dubai
BOVENKERK 20 rede
Dar es Salaam
CAPISTERLA 18 t a
Mombasa
CERES 18 vn A'dam nr
Suriname
CHARIS 19 vn Piraeus nr
Alexandras
DAHOMEYKUST 79 te
DIOGENES 13 vn
Pto Cortes ïtr Brunswick
EEMHAVEN pass 20
Finisterre nr Rio de
Janeiro
EEMSTROOM 18 te R'dam
ECHO 17 te R'dam
ESSO DEN HAAG 19 te
Fawley
GAASTERDIJK 19 te R'dam
GANYMEDES 19 te
Hamburg
GAROET 18 te Londen
GRAVELAND 18 tc A'dam
GULF HANSA 18 te
Isle of Iran
GULF SWEDE 19 vn Marsa
el Brega nr Milfordhaven
HERCULES 18 vn A'dam nr
Barrios Corner
HER (MES 19 vn San Lorenzo
nr Balboa
HOLLANDSBURCHT 18 vn
Singapore nr Japan
HOLLANDSDEBP 20 te
TITERS UM 28 vn A'dam nr
KABYLIA 19 te
Pt au Prince
KARA 18 vn Las Spezïa nr
Thameshaven
KATSEDIJK 19 te Hamburg
KENIA 21 Singapore verw
KENNEMERLAND pass 19
Madeira nr R'dam
KERMIA 19 te Singapore
KIBLDRECHT 13 te Campo
KLOOSTERKERK 19 te
Moji
KORENDIJK 20 te R'dam
KOREXIA 18 rede Saigon
KOROVINA 20 vn Aalborg
nr R'dam
KOSICIA 18 te Caldera
KOSSMATELLA 18 t a
Caurranh Bay
KOUDEKERK 20 vn Penang
nr Pt Swettennam
KP.EOX 19 te Baltimore
LIMBURG 18 vn Colombo
nr Karachi
MAASLLOYD 20 te
Los Angeles
MA RON 13 vn A'dam nr
St. Maarten
MERWSLLOYD pass 18
Manzanillo nr Balboa
NEDER ELBE 18 vn
Singapore nr Hongkong
NEDER RHONE 19 vn
Bremerhaven nr
Antwerpen
NEDER RIJN 19 te
Yokohama
NIEUW AMSTERDAM 10
vn New York nr Bermuda
ONOBA 13 vn Raslanuf nr
R'dam
PALAMEDES pass 13
Azoren nr Delfzijl
PAPEKDRECHT 18 vn
Chancay nr Callao
PARKHAVEN 19 te R'dam
PERICLES !9 te Arlca
PHILFNE 18 ie Gambo
PHILIPPIA pass 20
Colombo nr Meoa al
Ahmadi
ROTTERDAM 19 te Irakhoa
RIJNDAM 20 te Lor.cen
SEPLA 19 i a Liverpool
SEROOSKERK 13 vn A'dam
nr Kaapstad
SINON pas; 13 Kingston nr
Houston
SKADI 13 te Zhdanov
SLIEDRECHT 19 vn Colon
nr Brake
SLOTERKERK 13 vn
Livomo nr Tripolis
SOCRATES 18 tc Erorr.cn
STATENDAM 13 vn Callao
nr Anofagasta
STEENKERK 18 te R'dam
STRAAT CLARENCE 13 te
Colombo
STRAAT COOK 20 te
KsEostad
STRAAT FLORIDA 19 '.e
Hongkong
STRAAT FRANKLIN 18 te
Kaapstad
STRAAT LEMAIRE 18 te
Pt Swettenham
STRAAT LUANDA 21 te
STBA&T SINGAPORE 20
STRAAT TOWA 'i9 ré
Penans
TAHAMA pass 18 Muscat
nr Durban
TAR A 18 te Bremen
THEMIS 19 te R'dam
TJIPONDOK pas; 13
Taiwan nr Hongkong
ULYSSES 19 tc Cadiz.
UTRECHT 20 te
Los Angeles
WESTERKERK 20 vn
Melbourne nr Genua
WOXOGIPJ 19 tc* Moji
ZAANKERK 18 te Kaapstad
ZEELAND 13 te Chalna
ZONNSKSRK ".3 te
Eastlondori
ZUIDERKERK pass 18
Dakar nr Kaapstad
HOOG EN LAAG WATER
21 oktober
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur cm
10.39 151
11.05 168
11.52 131
11.33 189
12.18 152
uur cm uur cm
4.25 130
4.48 143
5.16 102
5.15 159
5.29 118
17.20 173
17.41 187
17.47 130
18.12 200
18.15 152
BONN (RTR) In een inter
view in ,Der Spiegel' van deze
week zegt dr Heinrich Irmler,
commissaris van de Bundesbank,
dat bet nodig zou kunnen zijn de
rADVERTENTIE)
Een geroeste auto
is bij inruil honderden
guldens minder waard
Vraag inlichtingen Verdien dat geld.
bij Valvoline Oil Laat uw auto 100% afdoende behandelen
Nederland N.V. met originele Teclyl ML van Valvoline.
Postbus 11 Dordrecht
officiële koerswaarde van de D.-
mark met acht procent te verho
gen. Op een vraag naar zijn me
ning over het revaluatiepercenta
ge antwoordt hij: ,Acht procent
lijkt me niet te ver gaan. Integen
deel, het zou wel eens noodzake
lijk kunnen zijn'.
In West-Duitsland wordt algemeen ver
wacht dat de nieuwe SDP-FDP-rege-
ring onder leiding van Willy Brandt het
komende weekeinde, na overleg met de
monetaire commissie van de Europese
Economische Gemeenschap, een revalua
tie van de D Mark zal bekendmaken.
Tot dusver heeft prof. Karl Schiller, die
ook in het nieuwe kabinet minister van
economische zaken zal zijn. nog niet in
het openbaar gezegd aan welk percen
tage hij de voorkeur geeft, maar vol
gens Der Spiegel houdt ook hij het op
acht procent.
Prof. Schiller
Ble
uitgesproken voor een revaluatie van
6,2o procent. Dr Blessing zei, dat acht
procent het maximum zou zijn. Een
werkgroep van het Westduitse insti
tuut voor economisch onderzoek is tot
de conclusie gekomen dat 7.5 procent
het meest verantwoord is. Het insti
tuut betwijfelt echter of de stijging
van de prijzen door een revaluatie to'r
staan kan worden gebracht.