Vragen gesteld over minimumbroodprijs IATA-congres in Amsterdam geopend Amsterdamse effectenbeurs 13 Stijgingstempo EEG-industrie wordt trager LUCHTPIRATERIJ TER SPRAKE Rede van prins Jiernhard het fundament van uw vermogen au mum in IMgjHBlliUH Wereldlucht- verkeer gaf vertraagde groei in 1968 Samenwerking meubelbranche is gewenst Waar zijn onze schepen? REVALUATIE D-MARK MET ACHT PROCENT? (ML DINSDAG 21 OKTOBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DOOR VIJF KAMERLEDEN Protestvergadering van bakkers in Arnhem ARNHEM (ANP) Een vijftal leden van de tweede kamer, na melijk mej. Haars (chu), en de [heren Krosse (kvp), Goudzwaard (ar), Portheine (wd) en Scholten (chu) hebben de staatssecretaris I van economische zaken schrifte- I lijke vragen gesteld over de mi- j nimumbroodprijs. Deze vragen - luiden als volgt 1 kan de staatssecretaris meedelen hoe veel ontheffingen van de- minimum broodprijs zijn aangevraagd en hoeveel er daarvan na een accountantsonder zoek zijn toegestaan 2 is het juist dat slechts "een zeer ge ring deel van de aangevraagde onthef fingen is toegestaan" 3 indien vraag twee bevestigend wordt beantwoord, is de staatssecretaris dan niet van mening dat de thans bestaan- de regeling, dat de aanvrager van de ontheffing tijdens de periode die aan de beslissing daarop voorafgaat, een lagere dan de vastgestelde minimum- prijs mag berekenen, tot ongewenste toestanden leidt? Is hij in dit verband bereid aan het produktschap voor gra nen, zaden en peulvruchten te verzoe ken de thans geldende regeling zoda nig te wijzigen, dat hangende een ont- hetfingsaanvraag, betrokkenen gehou den is zich aan de minimumprijs te houden Vergadering Van de kamerleden die deze vra gen stelden, waren er maandag twee, namelijk de heren Krosse en Schol ten, aanwezig op een in Arnhem gehouden protestvergadering, waar aan ongeveer 500 bakkers, broodbe zorgers en hun familieleden deelna men. Er werd hier felle kritiek geuit op de ontheffingsregeling. Deze regeling houdt in, dat zij die om ontheffing van de op 71 cent per brood gestelde minimum broodprijs hebben gevraagd, gedurende maximaal vier weken brood mogen ver kopen voor 65 cent. Inmiddels wordt dan een accountantsonderzoek gehouden en op grond van de uitkomsten daar van wordt een definitieve beslissing VANDAAG GEEN TWEEDE STAKINGSDAG IN DE STROKARTONINDUSTRIE OUDE PEKELA (ANP) Hoewel de' roep daartoe binnen de gelederen der stakers steeds groter wordt, zal geen aansluitende 24-uursstaking gekoppeld worden aan de actie die maandag in 12 Oostgroningse strokartonfabrieken de produktïe volkomen lam legde. Op voorstel van het actiecomité besloten de stakers deze keer op afzonderlijke vergaderingen in Oude Pekela, Sap] meer en Nieuwe Schans het bij 24-uursactie te laten. Bij de stemming door middel van hand opsteken bleek in Oude Pekela een klei ne meerderheid het voorstel van het actiecomité te steunen. Inleider Fré Meis deed felle aanvallen op de uitla tingen die de heren Liefaard en De Boon zaterdag in Groningen hebben ge daan op de NvV-kaderbijeenkomst. .De ze cao is tenminste wat Oude Pekala betreft niet op normale wijze tot stand gekomen', zei de heer Meis. Hij riep de stakers op hun eenheid te bewaren. .We staan ijzersterk. Als er woendagavond nog geen oplossing in zicht is. aan ons zal dat niet liggen, zullen we zaterdag opnieuw samenko men'. De heer Meis riep de stakers op geld te blijven inzamelen. Vrijdag kun nen de strokartonarbeiders zich weer la ten inschrijven voor uitkeringen uit de stakerspot. HOGE ONDERSCHEIDING lATA-BESTUURDERS AMSTERDAM (ANP) Op de maandagochtend in het Congres centrum van de RAI te Amster dam geopende 25ste jaarvergade ring van de IATA. waarbij 103 luchtvaartmaatschappijen uit de gehele wereld zijn aangesloten, heeft de staatssecretaris van ver keer en waterstaat, de heer M. J. Keyzer, aan het slot van zijn rede bekendgemaakt dat het hare ma jesteit de koningin heeft behaagd de directeur-generaal van deze or ganisatie, de Zweed Knut Ham- merskjold en de directeur van Pan American World Airways, John C. Leslie te benoemen lot commandeur in de Orde van Oran je Nassau. Hij vermeldde dat zo wel Hammerskjold als Leslie nau we banden met Nederland heb ben onderhouden. De Zweed heeft de eerste vijftien jaar van zijn leven in ons land doorgebracht, toen zijn vader deel uitmaakte van het in het Vredes paleis zetelende Internationale Hof van Justitie in Den Haag. Knut Hammerskjold is een neef van de voormalige secretaris-gene raal der Verenigde Naties. De Amerikaan Leslie, die twintig jaar bestuurslid is geweest van de IATA, werkte vanaf 1928 een aantal jaren voor de Fokkerfa brieken. Hij is invalide, zodat de staatssecretaris zich op het po dium naar het invalidenwagentje begaf, waarin de Amerikaan ge zeten was, om hem het lint aat bij de onderscheiding hoort, om te hangen. over het ontheffingsverzoek In de vergadering werd deze regeling zeer schadelijk geacht voor de bakkerij. Men meende dat er op deze wijze twee minimumprijzen zijn en eiste dat liet voortaan bij een minimumprijs zal blij ven en dat de prijs naar boven wordt vrijgelaten. Aan het eind van de protestvergade ring is aan de leden van de vaste com missie voor de middenstand uit de twee de kamer een telegram verzonden van de volgende inhoud: .Omdat de bakkerij geen vertrouwen meer stelt in de in houdsloze toezeggingen van staatssecre taris Van Son, mede doordat deze wei gert een redelijke uitvoering van de motie-Krosse inzake de minimumbrood prijs te volbrengen, doet de bakkerij een dringend beroep op u die maatre gelen te treffen opdat de bestaansmo gelijkheid van het bakkersbedrijf niet geheel komt te ontvallen. Het wordt be treurd indien de chaos volkomen zou worden, door middelen welke wanho pige bakkers overwegen toe te passen. Aldus werd gesproken in de grote lan delijke protestvergadering te Arnhem op 20 oktober gehouden door honder den bakkers en hun medewerkers uit alle bedrijfsvormen de bakkerij betref fende'. ECONOMEN: HANDHAAF BEWEGELIJKE KOERS VAN DE MARK BONN (AFP) In West-Duïtsland heb ben 51 economische en financiële des kundigen zich uitgesproken voor hand having van een bewegelijke koers van de mark. Een vaste koers biedt, volgens hen het gevaar van inflatie of van nieu we monetaire crises. De betrolcken 46 hoogleraren, onder wie H« Görsch en W. Bauer, die lid zijn van het .comité van wijzen', dat de re gering van advies dient, en vijf ande re experts hebben hun oordeel neer gelegd in een verklaring, die zij aan de minister van economische zaken. Karl Schiller, hebben gezonden. Over nauwelijks een week moet de Westduitse delegatie in Brussel met de Europese commissie overleg plegen over de vaststelling van een nieuwe wissel koers voor de mark. De ondertekenaars van de verklaring waarschuwen de rege ring, dat zij niet moeten wijken voor de druk van .internationale organisa ties' of van .machtige binnenlandse groe pen' die wensen dat Bonn opnieuw komt Lot een vast koers voor de mark. BRUSSEL (ANP) Dc industriële produktie is in de Europese gemeen schap ook gedurende de zomermaanden I aanzienlijk gestegen, doch door de ho ge bezettingsgraad van liet produktie- apparaat en de krapte op «Ie arheïds-l] markt wordt het stijgingstempo steeds,, trager, aldus het jongste conjunctuur- overzicht van de Europese commissie. 1 Hier komt nog bij dat in do afgelopen I' weken in Duitsland, Frankrijk en voor-1 al Italië arbeidsconflicten uitbraken die! tot stakingen hebben geleid. Ondanks de in bijna alle lidstaten ge-j troffen anti-inflatoire maatregelen blijft de bestedingsexpansie nog zeer, snel de ordervoorraden nemen dien tengevolge verder toe. Deze omstandig heden heereen, zij het in verschillende mate. in bijna alle bedrijfstakken. De vraagexpansie is bijzonder sterk in de grondstoffen- en investeringsgoede- renindustrieën toch tekent zich in de meeste landen sedert enkele maanden ook in de consumptiegoederensector een duidelijke versnelling af. In totaal zou de produktiestijging in 1969 groter kun nen uitvallen dan in 1968, aldus het rap port. De tendens tot prijsverhoging is in de meeste EEG-landen blijven aanhouden, afgezien van seizoenmatige prijsschom- melingen die in het bijzonder in Duits land en de Benelux de stijging van het prijsindexcijfer tijdelijk afremden. De voornaamste oorzaak is de grote span ning tussen vraag en aanbod als ge volg van de hoogconjunctuur. In v»r-1 schillende lidstaten komt daar nog stijging van de arbeidskosten per een heid produkt bij. In Nederland heeft de sedert juni da lende tendens van liet tekort op de handelsbalans zich voortgezet onder in vloed van de dynamische uitvoeront- wikkeung. Het gezinsverbruik in de gemeenschap vertoonde, volgens de tot dusver be schikbare gegevens, omstreeks het mid den van het jaar een sterk stijgende trend. Alleen in Nederland nam het ge zinsverbruik slechts betrekkelijk weinig toe Marktinterventie- regeling voor appels en peren Amsterdamse wisselmarht CONTANTE PItl.I7.EN AMSTERDAM (ANP) Londen ■ISO'S-8.59%, Now York 3.59,^-3.50 Montreal 3.33,.Parijs 64,29- 4.11. Brussel 7.19=>i-7,19T«Frank furt 9(4.42'j-96.4714 nominaal. Stock holm 69,61(4-69.66';. Zürich 33.54- 33.50. Milaan S7.14tt-S7.19'-;, Kopen- k.ïgen 47.78-47.83. Oslo 30.24(4- 50.29(4. Wenen 13.91%-33^2'i. Lis sabon 12.62 %-■ 2.64 'i. DEN HAAG (ANP) Overleg tussen de Belgische en Nederlandse ministers van landbouw heeft er toe geleid, dat met ingang van maandag 20 oktober in beide landen de vergoedingsregeling bij de marktinterventie voor appelen en peren uit de oogst 1969 wordt ge wijzigd. Vanaf maandag zal de vergoe ding voor uit de markt te nemen appe len en peren van hogere kwaliteiten niet langer geschieden op basis van de prijs voor de tweede kwaliteit, maar op die van de voor de hogere klassen geldende prijs. ERDAM (ANP) AMSTERDAM (ANP) In aanwezigheid van prins Bernliard; die er bovendien zelf het woord voerde, prins Claus en mr P. van Vollenhoven, is maandagochtend in de grote zaal van het RAI-con- grescentrum te Amsterdam de 25ste jaarvergadering geopend van IATA, de internationale or ganisatie der burgerluchtvaart, waarhij 103 luchtvaartmaatschap pijen uit de gehele wereld zijn aan gesloten. In zijn openingsrede, aan het eind waar van hij de IATA voorzittershamer over gaf aan de president-directeur van de KLM, betoogde prof. G. Höltje, presi dent van de Lufthansa, dat meer dan ooit gestreefd dient te worden naar ver mindering van de bureaucratie bij de doorstroming van vertrekkende en aan komende passagiers en bij de afhan deling van de vracht. Hij betreurde het dat vele luchthavens de laatste tijd hun tarieven en stijgende kosten verhalen op de luchtvaartmaatschappijen, die toch al de grootste moeite hebben het hoofd boven water te houden. Hij was van mening dat de luchthavens hun gestegen kosten als gevolg van hun eigen enorme investeringen en bedrijfs-. kosten, niet uitsluitend ten laste dienen te brengen van de luchtvaartmaatschap pijen. doch dat de regeringen daarin hun deel moeten bijdragen. Geluidshinder Prof. Höltje sprak vervolgens over het probleem van «Ie geluidshinder. Voor de thans in gebruik zijnde machines zag hij geen verdere mogelijkheden meer 0111 .stiller' te vliegen. De oplos sing van dit. probleem zal in de toe komst moeten worden gevonden door de constructeurs van dc motoren en door een betere bebouwing op de grond. Prof. Hóltje deed tenslotte een beroep op de regeringen van alle landen met meer energie dan tot nu toe is ge schied het kapen van vliegtuigen tegen te gaan. Nadat de scheidende IATA- voorzitter was uitgesproken overhan digde hij de voorzittershamer aan dr. G. van der Wal. president-directeur der KLM. De volgende, spreker was Prins Bernhard, die onder meer zei: ,IIet kan niet worden ontkend dat al les wat de burgerluchtvaart in de af gelopen vijftig jaar heeft bereikt een grote en positieve invloed heeft gehad op de mensheid. Het zal bijdragen tot het vormen van een nieuw type mcus, die dank zij de sociaal-economische ver beteringen verandert van een mens die voornamelijk werkt tot een mens die ook homo ludens is'. De prins wees op de groeiende soci aal-economische verantwoordelijkheid van allen die leiding geven op het ge bied van de luchtvaart. ,Het explosieve karakter van de vliegtuigindustrie ver eist de voortdurende aandacht en de onderkenning van het feit dat de be langrijkheid van de luchtvaart niet be perkt blijft tot het nog lage percenta- ~e van de wereldbevolking dat vliegt', 'e staatssecretaris van verkeer en wa terstaat, M. J. Keijzer, verwelkomde in zijn redevoering de spoedig te verwach ten komst van de jumbojets. omdat deze enorme toestellen zullen uitblin ken door hun nog ongekende mogelijk heden van comfort'. Voor hot eerst se dert het tijdperk van de grote Zeppe lins zal de luchtreiziger wat minder aan zijn stoel gekluisterd zijn en dit achtte de lieer Keijzer voor de lucht vaart heel belangrijk. Al Is de service van de meeste vliegtuigen aan boord subliem toch zitten de passagiers toch altijd nog te stijf opeengepakt. Piraterij Dr Van der Wal sprak onder meer over de piraterij in de lucht. ,Hct kapen van vliegtuigen brengt de vliegveiligheid in gevaar', zo zei hij, ,en vormt een be dreiging voor de normale dienstuitvoe ring. Ik doe een beroep op u allen er bij uw regeringen op aan te dringen de Tokio-conventie te ratificeren en alle mogelijkheden uit te buiten om de ze vorm van luchtpiraterij een halt toe te roepen'. De laatste spreker van deze openings zitting was de directeur-generaal van de IATA, de Zweed Knut Hnmmar- skjold. Meer nog dan dc vorige spre kers waarschuwde hij boven de IATA uit de verantwoordelijke regeringen voor de bedreiging die de kapers in de lucht vormen. ,De hele wereld en zeker liet algemene publiek verwacht van hoger hand internationale maatregelen 0111 aan deze wantoestand in de lucht ra dicaal een eind te maken, zo meende hij. VERDEELDE MARKT De publlkatles over de Uallum-zout vondst door de Shell in Noord-Gronlngen hebben op Beursplein 5 de belangstelling voor de delen Kon. Olie nog eens extra op zich doen vestigen. Dit bleek uit de koers voor rond, bij de opening op 168.40. tegen vrijdag als gemiddelde slotprijs van de laatste tape op 165 9'J In de avonduren van vrijdag liep de hoe;; op tot 169.40. Gistermorgen wa hoogste koers gedurende de voorbeurs Vooral van lokale speculatieve zijde t Kon Olie uit de markt genomen. Daarnaast toonde gisteren ook West-Duitsland belang- stelling voor dit olie-aandeel. De handel ln deze hoek was vrij levendig. Dit vooral geleken niet de activiteiten van de overige toonaangevende fondsen. Daar was de stem ming licht verdeeld met weinig zaken. AKU lag gunstig in de markt op 118.50 (118.10). Philips en Unilever waren iets gemakkelijker op ï'esp. 65.80 en 113. Voor Hoogovens werd een dubbeltje minder betaald, Later schommelde de koers van Kon. Olie heen en weer. Na een hoogste prijs op 169.20 zakte dc koers later weer in tot 168.70 door wat winstnemingen AKU kwam op 113.6 Hoogovens op 109.30. In Wall Street is men vrijdag tot het ca lideren van de eerder in die week behaalde koerswinsten overgegaan. De handel was kalm t o.v die van de laatste voorgaande beursdagen De markt sloot iets gemakke lijker maar voor Kon. Olie vast met koerswinst van één dollar, aangepast aa: vaste tendentie voor Kon. Olie vrijdag ln Amsterdam. KLM steeg in New York 2(4 dollar, maar dat kwam er gisteren ln Am sterdam niet uit wamt KLM noteerde vlei gulden lager op 201. De cultures waren verdeeld. Amsterdam Rub ber lager, HVA hoger. Van de scheepvaart waarden werd twee punten meer betaald voor Kon. Bool op 110 en één punt voor Van Ommeren op 206. Dc staatsfondsen waren, aan de voorat van de Inschrijving op de 8 procent ze jarige staatslening tegen 300 procent ex ach- procent 25-jarige staatslening legen 98') procent iets gemakkelijker. Voor de korte acht procent staatslening lopen de InschriJ- vmq.-r. zeer goed tot fenomenaal, aldus de beu-= Dit laatste door de buitenlandse be- lans-teiüng. Zoals bekend worden de bedra gen van deze leningen pas na de inschrijvin gen bekend gemaakt. De beurs zóu het verstandig achten wanneer de staat een fors bedrag uit de markt zot nemen. Men spreekt over ƒ400 tot ƒ500 mil joen voor beide leningen tezamen. Zoals be kend beeft de staat voor 1969 nog 650 mil joen liodjig. In dc eerste periode had Albert Heijn van ds lokale waarden een grote uitschieter met eer koerswinst van twintig gulden na voorgaande bïedkoersen. Clndu steeg 1.20. Desseaux i 50 en Bols ƒ3.-. v.d. Grinten was ex ƒ2,20 interimdividend en haalde dit ruimschoots in. Gist-Brocades steeg ƒ2.20 ofwel 22 punten. Berge;; was zeer vast met een koerswinst van 20 punten. Ook Erdal mocht er wez- mei ccn koers verbetering van 21 punten i voorgaande bïedkoersen. Centrale Suik steeg tv.■gen en Bammens zes punten. Kiene daalde zes. Sehokbeton zeven. Nod. Kabel tien. NuU'icia 15. Fokker acht en Interlas negen punten. Kluwer was f 3,50 lager en Billiton-2 ƒ1.-. Van dc Internationale waarden sloot Kon. Olie op 168.50, AKU 118.60, Hoogovens liep verder op tot 103,80 maar Unilever daalde tot 112.70 Irrwiil Philips sloot, op 66. KLM liep op lol 205. Heineken was vast op 130.40 even als IC7.0 op 141 50. Dell Mij verbeterde rutm een gulden tot 57 Internat, concerns 122.8 123 2 Industrie 105.2 116.1 Scheepvaart 79.4 80.6 Bank- en vera. w. 111.1 111 111.3 Handel enz. 110.9 110.4 111.2 Algemeen 316.3 U6.7 117.4 Even puzzelen OBLIGATIES Staatsleningen Ned '66-1 7 93.30 Ned '66-2 7 92.70 Ned '69 7 92 Ned '68 6li 86.50 Ned '68 6(5-2 86.50 Ned '67 6(4 84.30 Ned 65-1 5% 34.50 Ned 64-1 5(4 82.20 Ned '58 4(4 82.30 Ned '59 4(4 78.30 Ned '60-1 4(4 80.90 Ned '61 4(4 75 N Staff '47 3(s 68 Ned '54-1-2 3'A 67.50 Ned '55-1 3(4 66.40 Ned '37 3 79.50 Grootboek '46 3 80 N Doll '47 3 36 Converteerbare obligaties 81.90 32.10 78.10 30.70 74.90 j kredietwezen 87.80 85.30 85.50 BvNG '57 6 BvNG "58-'59 4'.' BvNG '66-1 7 BvNG '67-1-2 6% BvNG '68-1-2 6% BvNG '65-1 5°/4 BvNG '58 5(4 BvNG '64 5(4 Hyptheekbankcn Fr. Gr. DW 6 83 Fr. Gr. DU 4(4 76.05 West NO 3(4 62.20 Handel, ndustre! i Ue'd.Z. 4% 35-30 85.50 Hoogovens 5(4 99.80 90.30 Meelfabr. 6(1 89 Wyers '66 6", 81.70 81.30 ACTIEVE A. 4NDELEN Amst. Rubb. 53 53,5 HVA-mtjen ver 64 67 AKU 113.10 116.60 Dell Mij c 55.991 57.4(1 Heineken 173,30 180.30 Hoogovens c 109.20 109.80 Kon Zout Org. 141 141.60 Philips gem.bez 66 66 Unilever c 12.80 Dordt Petr. 909 923 idem pref. 920 Kon. Petr. .66.101 163.70 HAL 94.5 «.7 KLM 295.50 203 KNSM 103 110.7 Ned Stv. 111 110.5 Ommeren c 205 206 Rott. Lloyd 125* 125.8 Seheepv. Unie 122,5 121.7 NIET- ACTIEVE AANDELEN div. BP '66 7(4 KZK '65 6 N. Gas U '66 6(4 Pgem '57 6 Pgem '64 6 R.rij'n pijpl. 5(4 Schol! H '63 4(4 KLM '68 7 KLM 4% 95.75 95.50 83.50 87.80 87.50 87.50 84.50 84.80 91.50b 90.80 79b 80.50 Bclcgglngsmijcn Alg. Fonds bez. 1115 I Converto 860 Holland Fund 593 Nefo 84 50 Robeco 248 Rolinco 227 Unitas 525 Utilico 118.50 Europafonds 547 Eurunlon 1344 1 Valeurop 760 Bank-, krediet- en verz.i 91b Premiolcnlngcn Alkmaar A'dam '51 A'dam '56-1 Dordr. '56 Eindhoven '54 D. Haag 52-1 '52-2 R'dam 52-1 R'dam '57 Utrecht '52 Z.-HolL '59 53.20 79.30 97.50 Alg. Bank Ned. AMEV Amrobank Delta verz,groep Nat. Ned. Ned. Midstb. Slavenburg I Handel, Industrie en; Alb. Heijn 176 Amst. Droogd. 67 3 Ballast-Nedam G 77.20 Bensdorp Int. 155 Bergh en Jurg. 192b Berkel Pat. 155.5 Blijdenst. W. 55b c BoU Bors Wchry Bredero's b Buhrm T Bijenkorf c Calvé c Carps garcn Cent Suiker Cur Hand. MiJ Elsevier Ford Ned. Furncas Gazelle rijw. Geld v. pap. Geld Tic-lens Gist Brocades Grlnien v d. Gruyter 8 cpr Hagemeyer Hero Cons. Koefc's Macb. Holec Hol). Beton Homburg Hoogenboscb Hoogenstr. Tnterlas tnternatlo Kemo Corset Kempen en Beg, KN Papier KV Tapijt Lindeteves Lijempf Lijm en Gel. Meelfab. NB c Mees Bouw Mosa Muller Co nb Kaarden Ned. Exp. papier Ned. Kabel Van Nelle Xoril Nutricia Nijverd-ten Cate Overz. Gas Pakhoed H. Palthe Philips gem. bez. Pietersen Co Pont liout XuhaSk Co "'n-Schelde Sch. Exp. MSJ Sehokbeton Scholt Honig Simon de Wit Stokvis St. sp. Twente - Tb. Marijnen Thom. Dr VerbL 362 377 Tricot best Udenhout Unikap Unilever 6 cp Vcr Machine Ver. Touw VI ham ij Vredest.. R. Wereldhaven 83.10 83 64.3b 63.5 22 21.90 (07.3 106 25 24.10 134 54.10 54.50 Wyers ind- Mijnbouw en petroleum 8Hilton 2e c 158.40 J57 BUITENL. CERTIFICATEN Can. Pae. 75 73. Inland Nat. Ga» Int Nickel 39.90 39. Shell Oil 29,10 29; VERENIGDE STATEN American Enka American Motors Am. Tel. en Tel. Anaconda Atchis Top Bethl Steel Chrysler Cities Service Colgate Columbia Gas Dow Chem. Eastman Kodak Ford Motor Gen. Elec Gen. Motors Int. Tel. en Tel. Kennecott Nat. DistilL N'rth. Am. Philips Pennsylv. Rrd. Pepsico Radio Corp. Republic Steel Shell OH Sperry Rand Standard Brands Studebaker Sunr Mid Texas Instr. Un. Pac. Sr. US Steel Westingh. Elec. Woolworth 13.30 18.30 56.50t 56.50 37.10 37.30 52.501 50.50 43.25 43.25 38 37.90 50.75 50.20b 45 45 44.80 37.25 37.50 130 AO 135 44.40 42.98 36.50 36.70 60.40 62.60 40.10 40.60 Rijn-Schelde 7% 10! 101 l bieden; 8gedaan laten; bbieden; 1laten; d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23: t— c (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE! SCHIPHOL (ANP) Hoewol hot aan tal luchtreizigers en tie per vliegtuig vervoerde tonnen aan vracht, bijeen geteld over de gehele wereld op alle ge regelde diensten, ook in 1968 tveer om hoog zijn gegaan, moet daarbijworden vastgesteld, «lat de groei over vrijwel alle linies minder groot is geweest dan in de jaren 1966 en 1967. Teleurstellend is zonder nicer, dat in de financiële sector de totale bedrijfswin sten van alle IATA-maatschapptjen. die in 1967 nog 934 miljoen dollar bedroe gen, terug vielen tut 550 miljoen. Dit houdt in dat de bedrijfswinst, uitgedrukt in percentages van de totale inkomsten, in de afgelopen drie jaren van 9,5 pro cent in 1966 is teruggelopen naar 7,4 procent in 1967 en 3,9 procent in liet vorig jaar. Deze gegevens staan vermeld in het jaarverslag van de IATA, de internatio nale organisatie, waarbij 103 lucht vaartmaatschappijen zijn aangesloten. Directeur-generaal Knut Hammarskjöld heeft het verslag gisteren voorgelegd; aan de deelnemers van de 25e IATA- vergadering, die maandagochtend in de: RAI te Amsterdam is geopend. Horizontaal: 1 waterplantje; 1 vuilnis- bak8 familielid: 9 ï'eeks: 10 schïld- j knaap: 13 rekening; 16 k'.ok; 19 zang- jnoot: 21 per. vnw.: 22 gewicht; Ibehoeftig: 24 heer; 25 bijbeldeei; ten uwent; 29 werkvertrek; 33 omwas; 34 lor; 36 reeds; 37 en dergelijke; 39 spoed; 40 kleur. Verticaal: 1 afstandsmaat; 2 vlug; 3 muziekinstrument; 5 bontsjaal; 6 bid (Jat.); 7 eb en vloed; 11 waterpeil; 12 vw.; 13 onmiddellijk; 14 overdreven; 15 haai'toet; 17 behoefte aan drinken; IS besef; 20 loot; 21 opening; 26 stad in Z. Limburg; 27 huidopening: kraai; 30 bijbeldeei; 31 doodmoe; •ijks universiteit; 33 nagerecht; 35 kip- teneigenschap: 36 uitroep van blijde ïerkcnning; 38 lidvv. De oplossing van de vorige puzzel is: UTRECHT (ANP) .De Nederlandse meubelfabrikanten moeten vooral op ex- portgebïed komen tot nauwere en grote re samenwerkingsverbanden. Als er niets gebeurt zullen onvermijdelijk ga ten vallen in deze bedrijfstak niet zijn 35.000 werknemers en zal de werkgele genheid aanzienlijk verschralen. Momen teel is men vaak nog te huiverig om sa men te werken daar men bang is dat het bedrijf zijn identiteit zal verkiezen'. Dit zei maandagochtend mr H. W. Fockema Andraea, voorzitter van de ka mer van koophandel en fabrieken in Rotterdam, op de elfde landelijke dag voor bedrijfsverbetering, die in .Espla nade' in Utrecht wordt gehouden. Hij trok tijdens deze bijeenkomst enige voor lopige conclusies uit een structuuronder zoek in woninginrichting, waarmede mer onder zijn voorzitterschap sedert een half jaar bezig is en dat aan het eind van dit jaar voltooid zal zijn. Uit het onderzoek is gebleken dat een groot aantal Nederlandse meubelfabri kanten te klein is om met enig succes te kunnen exporteren. ,De fabrikanten zul len gezamenlijk Europa moeten laten zien wat Nederland heeft te bieden. Eu ropa is de markt. De Nederlandse meu belindustrie aarzelt thans nog het veld te betreden dat voor haar open ligt. Ook in het buitenland worstelt men in deze branche met versnippering van be drijven', aldus mr Fockema-Andraea. Door samen te werken bij marktonder zoek en produktie kan men komen tot grotere seriebouw en betere service. Te denken valt bijvoorbeeld aan het op zetten in binnen- en buitenland van een dealernet. Hierdoor zou het contact tussen industrie en leverancier (afne mer) belangrijk kunnen worden verbe terd, zo meende hij. ,De leverancier (afnemer) wil graag iets exclusiefs brengen. Voor dat men de fabrikant tot produktie laat overgaan dient men eerst de markt af te tasten. Dat laten af nemer en fabrikant nu nog wel eens na' SEPTEMBER: GUNSTIGE SPAARMAAND AMSTERDAM (ANP) In september is bij de bondsspaarbanken ingelegd 589,1 miljoen, terwijl werd terugbetaald 567,0 miljoen gulden. Hot betekent dus, dat aan het totale spaartegoed 23,1 mil joen werd toegevoegd, waarmede dit tot 7.330 miljoen aangroeide. De afgelopen maand liet een gunstiger beeld zien dan september 1968, toen het spaarsaldo 17,2 miljoen bedroeg. Ook in augustus is het resultaat beter ge weest dan in augustus 1968, zodat titans in vijf maanden hogere saldi konden worden geboekt, zegt een communqué van de Nederlandse spaarbankbond. ACTEON 13 te Conakry ALGOL 19 va Kaapstad nr Walrëbaai ALIOTH 19 vn Santos nr Las Pabnas ALKES 19 te R'dam AMERSKERK 18 vn Barcelona nr R'dam AMSTELLAND 18 te Santos AMSTELVEEN 19 te Singapore ANCO SPRAY 21 te Kp Good Hope verw ARCHIMEDES 13 vn A'dam nr Zuld-Amerika BALONG 19 te Hamburg BA WE AN 13 t a Dubai BOVENKERK 20 rede Dar es Salaam CAPISTERLA 18 t a Mombasa CERES 18 vn A'dam nr Suriname CHARIS 19 vn Piraeus nr Alexandras DAHOMEYKUST 79 te DIOGENES 13 vn Pto Cortes ïtr Brunswick EEMHAVEN pass 20 Finisterre nr Rio de Janeiro EEMSTROOM 18 te R'dam ECHO 17 te R'dam ESSO DEN HAAG 19 te Fawley GAASTERDIJK 19 te R'dam GANYMEDES 19 te Hamburg GAROET 18 te Londen GRAVELAND 18 tc A'dam GULF HANSA 18 te Isle of Iran GULF SWEDE 19 vn Marsa el Brega nr Milfordhaven HERCULES 18 vn A'dam nr Barrios Corner HER (MES 19 vn San Lorenzo nr Balboa HOLLANDSBURCHT 18 vn Singapore nr Japan HOLLANDSDEBP 20 te TITERS UM 28 vn A'dam nr KABYLIA 19 te Pt au Prince KARA 18 vn Las Spezïa nr Thameshaven KATSEDIJK 19 te Hamburg KENIA 21 Singapore verw KENNEMERLAND pass 19 Madeira nr R'dam KERMIA 19 te Singapore KIBLDRECHT 13 te Campo KLOOSTERKERK 19 te Moji KORENDIJK 20 te R'dam KOREXIA 18 rede Saigon KOROVINA 20 vn Aalborg nr R'dam KOSICIA 18 te Caldera KOSSMATELLA 18 t a Caurranh Bay KOUDEKERK 20 vn Penang nr Pt Swettennam KP.EOX 19 te Baltimore LIMBURG 18 vn Colombo nr Karachi MAASLLOYD 20 te Los Angeles MA RON 13 vn A'dam nr St. Maarten MERWSLLOYD pass 18 Manzanillo nr Balboa NEDER ELBE 18 vn Singapore nr Hongkong NEDER RHONE 19 vn Bremerhaven nr Antwerpen NEDER RIJN 19 te Yokohama NIEUW AMSTERDAM 10 vn New York nr Bermuda ONOBA 13 vn Raslanuf nr R'dam PALAMEDES pass 13 Azoren nr Delfzijl PAPEKDRECHT 18 vn Chancay nr Callao PARKHAVEN 19 te R'dam PERICLES !9 te Arlca PHILFNE 18 ie Gambo PHILIPPIA pass 20 Colombo nr Meoa al Ahmadi ROTTERDAM 19 te Irakhoa RIJNDAM 20 te Lor.cen SEPLA 19 i a Liverpool SEROOSKERK 13 vn A'dam nr Kaapstad SINON pas; 13 Kingston nr Houston SKADI 13 te Zhdanov SLIEDRECHT 19 vn Colon nr Brake SLOTERKERK 13 vn Livomo nr Tripolis SOCRATES 18 tc Erorr.cn STATENDAM 13 vn Callao nr Anofagasta STEENKERK 18 te R'dam STRAAT CLARENCE 13 te Colombo STRAAT COOK 20 te KsEostad STRAAT FLORIDA 19 '.e Hongkong STRAAT FRANKLIN 18 te Kaapstad STRAAT LEMAIRE 18 te Pt Swettenham STRAAT LUANDA 21 te STBA&T SINGAPORE 20 STRAAT TOWA 'i9 ré Penans TAHAMA pass 18 Muscat nr Durban TAR A 18 te Bremen THEMIS 19 te R'dam TJIPONDOK pas; 13 Taiwan nr Hongkong ULYSSES 19 tc Cadiz. UTRECHT 20 te Los Angeles WESTERKERK 20 vn Melbourne nr Genua WOXOGIPJ 19 tc* Moji ZAANKERK 18 te Kaapstad ZEELAND 13 te Chalna ZONNSKSRK ".3 te Eastlondori ZUIDERKERK pass 18 Dakar nr Kaapstad HOOG EN LAAG WATER 21 oktober Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur cm 10.39 151 11.05 168 11.52 131 11.33 189 12.18 152 uur cm uur cm 4.25 130 4.48 143 5.16 102 5.15 159 5.29 118 17.20 173 17.41 187 17.47 130 18.12 200 18.15 152 BONN (RTR) In een inter view in ,Der Spiegel' van deze week zegt dr Heinrich Irmler, commissaris van de Bundesbank, dat bet nodig zou kunnen zijn de rADVERTENTIE) Een geroeste auto is bij inruil honderden guldens minder waard Vraag inlichtingen Verdien dat geld. bij Valvoline Oil Laat uw auto 100% afdoende behandelen Nederland N.V. met originele Teclyl ML van Valvoline. Postbus 11 Dordrecht officiële koerswaarde van de D.- mark met acht procent te verho gen. Op een vraag naar zijn me ning over het revaluatiepercenta ge antwoordt hij: ,Acht procent lijkt me niet te ver gaan. Integen deel, het zou wel eens noodzake lijk kunnen zijn'. In West-Duitsland wordt algemeen ver wacht dat de nieuwe SDP-FDP-rege- ring onder leiding van Willy Brandt het komende weekeinde, na overleg met de monetaire commissie van de Europese Economische Gemeenschap, een revalua tie van de D Mark zal bekendmaken. Tot dusver heeft prof. Karl Schiller, die ook in het nieuwe kabinet minister van economische zaken zal zijn. nog niet in het openbaar gezegd aan welk percen tage hij de voorkeur geeft, maar vol gens Der Spiegel houdt ook hij het op acht procent. Prof. Schiller Ble uitgesproken voor een revaluatie van 6,2o procent. Dr Blessing zei, dat acht procent het maximum zou zijn. Een werkgroep van het Westduitse insti tuut voor economisch onderzoek is tot de conclusie gekomen dat 7.5 procent het meest verantwoord is. Het insti tuut betwijfelt echter of de stijging van de prijzen door een revaluatie to'r staan kan worden gebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13