I? Het toneel is terug in de kerk i el levisie 5KQDA <D PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES De Wrekers en de levende dode ,The Concorde', soul uit Sluikil in De Springplank rtv en kunst DINSDAG 21 OKTOBER 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 DINSDAG 21 OKTOBER 1969 HILVERSUM-1 Middag: 12.00 programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). Overheids voorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.30 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.00 Componisten portret. 16.00 Nieuws. 16.02 Inlei ding tot muziekbegrip, muzikale le zing. 16.25 Stereo: Sopraan en piano: Bulgaarse volksliederen. 16.45 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.15 Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Nederlandse solisten in een Ne derlands repertoire. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussierubriek over actu- ele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Van avond: Vrolijkheid, muziek, actuali- liteiten en wetenswaardigheden. 22.00 Gonlc!, satirisch programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Ste reo: Zin Tuig: kunstkroniek. 23.55 24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina,). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30 -8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassieke kamermuziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Radio Symfonie orkest van Moskou: mo derne muziek (gr). DINSDAG HILVERSUM-2 Middag: KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, van achter het land; 12.26 Medede lingen ten behoeve van land en tuin bouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actuali teiten; 13.00 Raden maar14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag magazine. (16.00 Nieuws) 17.00 Over heidsvoorlichting: Bevordering van verantwoorde gezinsvorming op Cu rasao. Spr: Henk Dennert. 17.10 Voor de kinderen. Avond: 1S.00 Stereo: Metropole orkest. 18.19 Uitzending van de Katholieke Volks partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 Licht orkest en solis ten. 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus?, le zing. 20.00 Stereo: Radio kameror kest en solist: klassieke muziek. 21.00 Kamermuziek (opn) 21.30 Ba- bel: (anti)kust, (sub)cultuur, een veertiendaags radiogram. 22.25 Over weging. 22.30 Nieuws. 22.38 Parle- mentsoverzicht. 22.45 De zingende kerk, muzikale lezing. 23.00 Kon- teskst: magazine waarin op de din gen wordt doorgepraat. 23.30 Jazz uit Den Bosch (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor, lichte grammofoonmuziek met nieu we actualiteiten. TROS: 8.00 Nws. S.ll Luister uitén thuis: verzoek- platenprogramma voor de militairen. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Van 1685 tot vandaag: componisten en hun wer ken, muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Plek uur: Cassius Clay nu naar Broadway De gewezen wereldkampioen der zwaargewicht boksers Classius Clay, die zich ook wel Mohammed Ali noemt, wil als zanger en danser in een Broadway musical een nieuwe carrière opbouwen. Hij zal een hoofdrol spelen in de mu sical ,Big time Buck white', aldus heeft de regisseur dinsdag verklaard. ,Big time Buck white,' dat is ge schreven door Joseph Dolan Tucci, speelt in de wijk Watts van Los Angeles. Clay speelt een zwarte macht leider. De voorstellingen be ginnen op 1 december. Clay heeft als voorwaarde gesteld dat hij twee we ken vrij kan krijgen voor een even tueel gevecht tegen Joe Frazier, die in zes Amerikaanse staten als we reldkampioen der zwaargewichten wordt erkend. wedstrijdprogramma. 11.45 Actuali teiten. 11.55 Mededelingen. DINSDAG HILVERSUM-3 Middag: (12.00 Nieuws) 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: licht platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Driedraai: licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen "op alle toe ren. WOENSDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing!: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met kritisch com mentaar. NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek-lezen. (ADVERTENTIE) wacht nog even- de nieuwe komt! -{-zet maar plus achter skoda The Concord, een rhytme en soul- groep uit Sluiskil is zaterdagavond te beluisteren in het Springplankpro gramma van de KRO-radio. The Con cords kwam in 1969 hun groep als winnaar te voorschijn tijdens het songfestival te Hoeven. De Spring plank wordt in stereo uitgezonden. (Zaterdag, 19.00 uur, Hilversum 2). ADVERTENTIE ïïjBl JU ii n P jdiiii tl Mn* i mmmmm 1 KI oI/Rll VP- KI 111 «IH [H ll NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: (KRO) DE DWAZE WERELD VAN TOMMY COOPER. 19.30 uur: VERSLAG OP DINSDAG. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL. 20.20 uur: (KRO) BRANDPUNT - BUITENSPEL (SPORT). 21.10 uur: (KLEUR) DE WREKERS. 21.56 uur: (KLEUR) MUSIC, MUSIC, MUSIC. 22.40 uur: (NOS) JOURNAAL. ,22.45 uur: (TELEAO) SCHAKEN. NEDERLAND-2 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 19.00 uur: JOURNAAL. 19.50 uur: SCALA. 19.30 uur: PEYTON PLACE. 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL. 20.20 uur: (AVRO-KLEUR) STRANGE REPORT. De kreet des doods; moord en popmuziek, een thriller die om Adam Strange vraagt. 21.10 uur: (KLEUR) TOM JONES SHOW 22.05 uur: TELEVIZIER. 22.55 uur: (NOS) JOURNAAL. BELGlE-NED. kanjuu. J/IO 14.05 uur: SCHOOL-TV. 18.55 uur: ZANDMANNETJE. 19.00 uur: TIENERKLANKEN. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.25 uur: EUROPA NU. Omer Grawet in gesprek -"mans Europacollege 20.35 uur: JOHNNY BELINDA (TV-SPEL). 22.15 uur: VERGEET NIET TE LEZEN. 22.50 uur: JOURNAAL. FRANSTALIGE PROGRAMMA'S BELGIË - FRANS. 14.00 Scliool-tv; 17.45 Journaal; 17.50 School-tv; 18.15 Etincelles; 18.30 School-tv; 18.55 De gedachte; 19.25 Plum plum; 19.30 Feuilleton; 20.00 Journaal; 20.30 Clin d'oeil; 21.20 Gertrud, drama van Hjalmar Söderberg; 23.25 JournaaL FRANKRIJK - RIJSSEL. 9.40 School-tv; 12.30 Midi-magazine; 13.00 Journaal; 14.00 School-tv; 18.15 Journaal; 19.00 Regionaal jour naal; 19.25 La cravache d'or; 19.45 Journaal; 20.20 Filmrubriek; 20.25 De dorpspastoor, tv-spel; 22.20 Me dische rubriek; 23.20 JournaaL de pseudo-echtgenote (DOOR 3LABEL SEELEY) Copyright 1939 by Doubleday Ss Company Ltd. Het slingeren van haar benen werd trager en toen ze weer sprak was dat op de vertrouwelijke toon van iemand die er behoefte aan heeft zich eens helemaal uit te spreken. Ze zei: ,Weet u, ik heb een vreemd leven achter de rug. Ik ben een keer getrouwd geweest'. Ze keek naar Harry Lewis. ,Ik bedoel, ik ben ge trouwd geweest voor Harry'. Ze was één ltéér gebrouwd geweest. Was dat een vergissing, bevestigde dat mijn vermoeden dat ze niet met Harry Lewis getrouwd was? Ze was te zeer in haar gedachten verdiept om op mij te letten. ,Het is gek, ik denk bijna nooit meer aan die tijd dat ik getrouwd was, maar de laatste dagenToen ik hierheen kwam en die man vermoord was en zo, kwam het allemaal weer terug. Hebt u er wel eens over na gedacht hoeveel mensen er vermoord worden zonder dat het ooit ordt ontdekt?' Die opmerking kwam zo onverwacht dat ik opschrok uit mijn speculaties of ze met Harry Lewis getrouwd was of niet. ,0, maar dat zal toch niet dikwijls gebeuren. Zulke dingen komen vast vroeger of later uit'. Langzaam schudde ze haai' hoofd. ,U zou verbaasd staan. Ik ben bij een moord betrokken geweest die niet is uitgekomen.' Ik stond op en staarde haar verbijs terd aan. Ze was bij een moord betrokken ger weest die niet uitgekomen was. Ver beeld je dat ze niét overdreef. Zou dat iets te maken kunnen liebben met haar aanwezigheid hier, in dit kamp waar Steve Corbett 's nachts rondsloop, wachtend of spionerend? Zou dit iets te maken kunnen heb ben met zijn opwinding toen hij hoorde dat zij gekomen was? Had het een plaats in de keten Ze moet de uitdrukking op zijn ge zicht gezien hebben, want ineens was haar stem weer normaal en levendig, hoewel ze nog steeds zacht sprak. .Kijkt u maar niet zo geschrokken; de zaak is dood en begraven. Hoewel, ik was zelf erg opgewonden toen het gebeurde.' .Wanneer was dat?' ,Lang genoeg geleden om voorgoed verleden tijd te zijn. Alleen deze ge schiedenis met die Sprung bracht het me weer in herinnering. Raar. Ik ben er nog beter van geworden ook, en het was de oorzaak dat ik trouw de.' Weer moet ze de verwondering op mijn gezicht hebben gelezen, want ze lachte. ,Het klinkt erg vreemd, vindt u niet? 1926. Ik zal dat jaar nooit vergeten. Ik verpleegde een oude man die ie der ogenblik het hoekje om kon gaan; hij was over de tachtig. Ik ben vroe ger verpleegster geweest.' ,Mrs, Willard is ook verpleegster ge weest', zei ik in het wilde weg, in een poging ergens enig verband te zien'. ,Die met het rode haar? Ik heb haar nooit eerder gezien. Nu dan, die oude man die ik verpleegde, had twee kinderen twee zoons. Erg jong waren ze niet meer. De oude man heette Martin Maartens.' Ze herhaal de de laatste naam en spelde hem voor me. ,Goed onthouden, het is geen Amerikaanse naam. Ik heb hem heel goed leren kennen en moest hem altijd spellen. Deze oude Martin Maartens woonde in een van die grote oude bakstenen huizen in St. Paul, onderaan Summit Avenue. De oud ste zoon heette James Maartens. Hij was toen in de veertig'. .Jamer Maartens', herhaalde ik. Er gens was ik die naam tegengekomen; het had iets te maken met geld... er wilde me niet te binnen schieten wat het geweest was. ,Er heeft genoeg over in de kranten gestaan. Hoe dan ook, de jongste zoon heette Adam, hij was zevenen dertig jaar en had een dochtertje van tien, Alice. Nu ilc eraan denk, herinner ik me alles weer. Ik ben maandenlang in dat huis geweest. De oude man lag altijd op het kantje, maar hij ging nooit dood. Doordat ik in het huis zelf woonde, heb ik er heel wat gehoord en gezien. De oud ste zoon, aat was James, deugde niet. Hij was een van die mannen die met buiten geld kunnen, niet om het te hebben, maar om het zo gauw mo gelijk uit te geven. Ik hoorde de oude man eens tegen hem zeggen, dat hij met gokken per jaar meer geld verloor dan de president van de Verenigde Staten verdiende. En dan vrouwen. Ik denk dat hij er heel wat om zich heen had. Er waren feestjes waarover de raarste dingen gefluis terd werden.' Ze zweeg even, alsof ze haar geheu gen wilde raadplegen. ,Het gekke is dat hij" er helemaal niet naar uit zag. Hij zag eruit als een predikant of zo iemand, zelfs nadat hij een hele fles whisky leeghad; ik heb het zelf gezien. De oude heer liet zich dik wijls rechtop in bed zetten met kus sens in zijn rug en dan liet hij Ja mes roepen om hem ervan langs te geven. Hij zei dat James zijn cheques had vervalst en hem bestal en dat hij hem uit zijn testament zou schrappen als het weer gebeurde'. Ik probeerde me steedste binnen te brengen waar ik de naam James Maartens gehoord had en eindelijk wist ik het weer. .Wacht even. Ik heb iets over een James Maartens in een krant gelezen Hij verdween een dag nadat zijn vader was overleden en hij is nooit teruggekomen, hoewel er een erfenis van een kwart miljoen dollar op hem lag te wachten.' ,Dat is hem', knikte ze. .Twaalf jaar lang verschijnen er nu al van tijd tot tijd dergelijke artikelen in de krant. Ik denk dat het die journalisten ze nuwachtig .maakt dat al dat geld op de bank staat zonder dat er iemand voor komt en dat ze niet weten waar om'. .Weet u het?' (Wordt vervolgd) (Van onze RTV-redactle) D'e KRO brengt vanavond via Ne- land-I opnieuw wat avonturen van De Wrekers. John Steed en Emma Peel krijgen ditmaal te maken met een zeer mys- tereuze zaak. Een dode blijkt niet dood te zijn en in een plaatselijk café aanhoren zij verhalen over een man, die op wonderbaarlijke wijze een stroomschok van 100.000 volt overleeft heeft en die bovendien on kwetsbaar schijnt te zijn voor dode lijk machinegeweervuur. Peel en Steed komen al heel gauw tot de ontdekking dat de verdwenen dode en de mysterieuze figuur een en dezelfde moeten zijn. Na een gevecht met de superman vindt Emma Peel een dagboek dat toebehoort aan professor Stone. Het is dat dagboek dat de weg naar de oplossing wijst. (21.10 De Wrekers, Nederland-I KRO Foto: Patrick MacNee als John Steed). ROTTERDAMS PH. 0. NAAR ENGELAND Het Rotterdams Philharmonisch Or kest steekt op 28 oktober voor de vierde maal in zijn 50-jarig bestaan de Noordzee over voor een tournee van negen concerten in Engeland. Het orkest zal op deze reis worden geleid door zijn beide dirigenten: Jean Fournet (zes concerten) en Edo de Waart (Drie concerten). Edo de Waart is al eerder in Engeland voor grammofoonopnamen met het New Philharmonics Orchestra. Jean Fournet dirigeert de concer ten in Felixtowe (29 oktober), Bir mingham (30 oktober), Sheffield (31 oktober), Leeds (1 november) en Londen (3 november), in de Royal Festival Hall. Edo de Waart leidt het concert in Huddersfield (4 no vember), Fournet in Bristol (5 no vember), De Waart weer de laatste twee in Portsmouth (6 november) en Nottingham (7 november). Als solisten tijdens de tournee tre den op de jonge Engelse pianist Malcolm Binns (Grieg en Rachma- ninov) en de eerste klarinettist van het orkest, George Pieterson (Mo zart) KRO WINT FESTIVAL MET TV-DOCUMENTAIRE .BOMMEN OP BIAFRA' DE KRO-televisie heeft met de Brandpuntinzending Bommen op Biafra' tijdens het internationale fes tival voor televïsieprodukties in Span je de eerste prijs voor het beste in ternationale actuele programma toe gekend gekregen. Deze prjjs, de pre- mio-Ondas, bestaande uit een zilve ren adelaar, wordt jaarlijks toege kend. Deze prijs zal op 14 november tij dens een officiële bijeenkomst wor den uitgereikt. .Bommen op Biafra' werd gemaakt door een Brandpunt team, bestaande uit Aad van den euvel, Willebrord Frequino en came raman William Vogler. Dit jaar namen 33 landen met meer dan 200 inzendingen aan het festival deel. Voor het eerst zonden Rusland, Tsjechoslowakije, Yoegoslavië en Polen bijdragen in. De tweede en der de prijs gingen respectievelijk naar Spanje en Engeland. OOSTERKERK, ONTMOETINGSCENTRUM VOOR THEATERKUNSTEN NIEUWE RELATIE PUBLIEK/ACTEUR (Van onze kunstredactie.) Wanneer op 1 november het Haags Ontmoetingscentrum voor Theater kunsten officieel zal worden geopend, zal een historische cirkelgang zijn voltooid. Dan immers zal het toneel mede in de kerk onstaan in de vroege middeleeuwen weer in de kerk zijn teruggekeerd. De voormalige Oosterkerk in Den Haag, tot september 1964 repetitie lokaal van het Residentie-Orkest en daarna door de Haagse Comedie voor hetzelfde doel gebruikt, zal dan een bestemming hebben gekregen, waar mee de leden van de Haagse Come die bijzonder blij zijn. De plannen om te komen tot een Haags ont moetingscentrum voor theaterkun- stens kwamen namelijk vooral voort uit de wensen uit hun kring te kun nen komen tot uitbreiding van de mogelijkheden om te experimenteren met toneelvormen en met nieuwe re latievormen tussen spelers en publiek. Het Haagse gezelschap wenste uit de begrenzingen van het traditione le lijsttoneel te stappen en het pu bliek intensiever bij net toneelgebeu- ren te betrekken. Dat kan, dankzij een bedrag van 70.000 dat door particulieren Is bijeengebracht en een subsidie van ƒ235.000 van de ge meente, nu dus vanaf 1 november ge realiseerd worden. Mogelijkheden In juni 1969 werd een begin ge maakt met de verbouwing van de Oosterkerk. Uitgangspunt was dat de verbouwde kerk zowel plaats moest bieden aan een toneelruimte als aan een ontmoetingsruimte. Dat is bereikt door een houten tus- senvloer op metalen balken aan te brengen, waardoor het kerkgebouw in tweeën is verdeeld. Op de eerste ver dieping bevindt zich nu een flexibel theater, waar alle bestaande toneel vormen kunnen worden verwezenlijkt: Apron Stage (een ver in de zaal vooruitstekend podium), Theater-in- het-rond, waarbij de bezoekers om de spelers heen zitten of een andere vorm, waarbij de bezoekers midden tussen de spelers in zitten, terwijl ook produkties kunnen worden gere aliseerd, die zich op verschillende ni veaus afspelen. Uitvloeisel van de van het begin af aan gehanteerde open-huisgedachte' is, dat zoveel mogelijk facihtleten in het HOT gratis zijn. Het gebouw is de gehele dag gratis toegankelijk, zodat iedereen die informatie wil, aan de leestafel wil zitten, in deze theateromgeving een kop koffie wil nemen of met een gelijkgestemde geest wil praten, terecht kan. Ter gelegenheid van de opening van het HOT op 1 november zal de Haag se Comedie het toneelstuk ,De clown in het souterrain' van de Haagse au teur Henk Sparreboom spelen. Dit stuk heeft Sparreboom, in opdracht van het ministerie van erm, geschre ven in nauwe samenwerking met regisseur Guido de Moor. Tot en met 6 november zal iedere avond een voorstelling van dit stuk plaats vin den. Na afloop van de voorstellin- Ki zal in de openingsweek het trio uis van Dijk optreden. In deze week zullen ook gedurende de lunch pauzes speciale manifestaties plaats hebben: achtereenvolgens zullen in het HOT allemaal gratis optre den Paul van Vliet, net Nederlands Danstheater, de Nieuwe Komedie en het poppentheater van Frank Koo- man. Het ligt in de bedoeling, dat ook andere groepen dan de Haagse Comedie in het HOT zullen optre den. Vast staat reeds, dat de toneel- froep Studio er onder regie van Lo- ewijk de Boer drie Off-off-Broad- way-eenakters zal spelen onder de titel .Driemaal USA u', dat Jules Croiset er zijn Rabelais-programma zal brengen, dat het pantomine-the- ater .Caroussel' van Rob van Reyn er zal optreden en dat Pauline de Groot er met haar groep zal dan sen. Ook met buitenlandse groepen is men in gesprek. 60-104 De koning besloot, om Panda een kans te geven de heks te ontmaske ren. Hij liet Pat O'Nozzle uit zijn gevangenis halen en gaf Panda de toverstaf. .Bejapers...' mompelde de detective misnoegd. ,Ik was juist rustig bezig om conclu sies te trekken en scherp na te den ken en nu wordt ilc alweer ge stoord!' ,Ik begrijp het, Pat', zei Panda troos tend. ,Maar je mag nu buiten gaan denken. Steek maar een lekker pijp je op, en ga onder het kamerraam van de prinses staan.' Dat deed de speurder opgelucht en kamer. wijl hij op de prinses wees die daar Panda opende de deur van de slaap- ,Dat is de heks! .fluisterde hij, ter- sliep. ,Ik zaL het u bewijzen. Maje steit! Kijkt u maar om het hoekje van de deur, wat er gaat gebeuren!' Géén versleten steentjes. Géén nieuwe vullingen. Géén reparatiekosten. Leeg Gooi weg 1 De volgende is even goed - koop! Voer da handel: La Corbeau Zonen - Rotterdom Nrd. Ned. Pijpenhandel- Groningen CAROL DAY deer KENNETH INNS WE GA AU EEUS FUU IU3LIKKEU - ALLES WAT PAT MEISJE TEGEK5 CHRIS TE ZEGGEU HEEFT." JBk HEERLIJKE MARTINI, CAROL! PAAROM ALLEEU AL ZOU IK JE TEU HUWELIJK A KUUUEU VRAGEW! OJAf EU TEGEW HOEVEEL AWPEREU HEB JE DIT M COMPUMELTDE. ffik Ai GEMAAKT? PAAR BEU IK UOG UiET ZO ZEKER VAM! BOVEU- DIEM MAG IK SS2SE1 OOK ERG GRAAG. VV UD IS BEPAALD Jufc KUAP, V.EET-S!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11