,Het lijden van de mens heeft mij van de abstractie genezen' Eduard Flipse leidt G£-v™liiïeve Matthaus Passion Hulst G Complete heruitgave van Erasmus' werken PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES INTOLERANTIE, IS EEN MONSTER iNDERDAQ 16 OCTOBER 1969 PROVINCIAL ZEEUWSE COURANT 19 ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST KOMT NIET Groof feest voor a De zangeres zonder naam is een van ra B B a 0 de artiesten die optreedt op een feest Gerard Kornelis van liet Reve wordt gehouden in de Allerheiligst Hart kerlt in Amsterdam. Het optreden van de zangeres zon der naam vindt plaats op verzoek van de schrijver. Aanleiding tot het feest is de recente bekroning van het werk van Van het Reve met de P. C. Hooft-prjjs. De VPRO-televisie zal een uitzending van anderhalf uur aan de bijeenkomst wijden. Tijdens de bij eenkomst zal Hans Keiler een vraag gesprek met de schrijver hebben. Be halve de zangeres zonder naam zullen de christelijke brassband onder lei ding van Meindert Boeltel en de ba riton Hermann Schey optreden. Professor H. Gomperts zal een dis cussie over de persoon en het werk van de schrijver leiden. Voor het feest zijn 500 letterkundigen, vrienden en familieleden van de schrijver en neer landici uitgenodigd. ORKEST: PHILHARMONIE fAN ANTWERPEN (Van o e kunstredactie) oering i iatthauspassion in de YVillibrordus- osiliek van Hulst zal weer geleid worden door Eduard Flipse. riipse wordt beschouwd als de man lie Hulst de Matthaustraditie heeft -eleven. In de tijd dat hij eerste di- 'iéênt van het Rotterdams Philhar- nonisch Orkest was, heeft hij ver- ichillende malen de Hulster Matthaus onder zijn hoede genomen, jduard Flipse, sinds enkele jaren eerste dirigent van de Philharmonie van Antwerpen, heeft inmiddels ook verschillende plaatsen in België van een Matthaus-ultvoering voorzien. In Hulst wilde men graag nogmaals de Flipse-uitvoering meemaken. Dat betekent dat Hulst volgend jaar het Rotterdams Piiïlharmonisch Or kest niet zal zien: op 8 maart zal de Philharmonie van Antwerpen het Rotterdamse orkest vervangen. Flipse zal ook de twee uitvoeringen van de Matthaus Passion in Rotter dam (10 en 11 maart 1970) leidden en zijn Antwerpse Philharmonie ver der presenteren op concerten in Eind hoven, Roosendaal en Rotterdam. Behalve Eduard Flipse dirigeerden onder anderen in Hulst Piet van Eg- mond, Kees Stolwijk en Jean Four- net. EUGENE BRANDS IN STEDELIJK MUSEUM (Van onze kunstredactie) In het Stedelijk Museum te Amster dam wordt tot en met 16 november 1969 een tentoonstelling gehouden van recente schilderijen, assembla ges en gouaches van de Amsterdamse schilder Eugène Brands. De expositie geeft een beeld van zijn ontwikkeling in de laatste vijf jaar. De cotalogus bevat onder meer een ,ten geleide' van de kunstenaar zelf. Hij levert daarin commentaar op ei gen leven en werk. Eugène Brands, geboren 1913 in Am sterdam, noemt zichzelf principieel autodidact. In 1948 werd hij lid van de Experimentele Groep in Nederland. Tot 1949 nam hij deel aan de inter nationale Cobra-beweging. Zijn werk uit de vijftiger jaren valt dan ook onder de noemer Cobra. Vanaf om streeks 1961 schildert hij grote ly risch abstracte doeken. IDONDERDAG 16 OKTOBER 1969 Middag:: 12.30 Modern platteland. 12.35 Sport- revue. 13.00 Nieuws 13.11 Radio- lournaaL 13.30 't Muzikantenuur: L Modern pianotrio; 11 Koperensem ble: oude- en moderne muziek; III Moderne orkestmuziek. 14.30 't Is Historisch: programma over geschie denis en archeologie. lo.OO Voor de reken. 16.00 Nieuws 16.02 Van vier tot vijf: een radioprogramma in een aoiedop. 17.00 Tussen 10 plus en 20 min: lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen, d: Nieuws. 1S.11 Radiojournaal. 1820 Uitzending van de Communis tische Partij van Nederland. AVRO: 18,30 Stereo: Licht instrumentaal tnsemble. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Licht muziekprogramma voor de jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: 19 35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel. 19.50 Memo: literair programma. AVRO: 20 05 Tout toi:informatief pro gramma uit Parijs. 20.30 Chi dell' Altrui si veste presto si Spoglia, imuzikale komedie van Cimarosa (opn). 22.00 Jekemmewat: cabaret- programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Me dedelingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, muzikale lezing. 23.30 So- iraan en piano: klassieke liederen. .55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon muziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio journaal 8.-"l-s.3'4 De Groenteman). NON 9 00 S"»reo: 1. Radiokoor: cu- de liederen; 2. Kamer ensemble en so liste: moderne muziek. (9.35-9.40 Wa terstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Komt vrienden in het ronde: pro gramma rondom het volkslied. 11.55 Beursberichten. stukken nader belicht. 19.15 Stereo: Leger des Heilskwarcier (gr.). 19.30 Kerkorgelconcert: klassieke Neder landse muziek. 20 00 Ferdinand Huyck (deel 2), seriehoorspel. 20.25 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 20.30 Radio actief: gevarieerd pro gramma. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas sieke muziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Ac tualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade-semi-klassieke muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. Middag: NCRV 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.26 Mededelingen ten b v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawaiians Show. 14.25 Klassieke kamermuziek. 15.00 Gere formeerde middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: een programma met informatie over mensen en din gen die minder op de vool'grond tre den. (Om 16.00 Nieuws.) NCRV: 17.45 Actualiteiten. Avond: 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Koorzang en harmorJe-orkest. 1S.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten met aansluitend (circa 19.00 uur(: Spektrum - maatschappelijke vraag- Middag: NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Herman Stok presenteert.... 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In: gezellig aanplaten. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop en countrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 lORRrrr....: hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07- 18.00 Draaijijofdraaiik: verzoelcpla- tenprogramma. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur- ders Show. NEDERLAND-1 21.25 uur: PORTUGEES GUINEE Guinée-Bissau, is één van de door Portugal bezette ge bieden in West-Afrika. Een bevrijdingsleger vecht er sinds 1963 tegen het Portugese leger. 21.50 uur: PAKISTAANSE MUZIEKGROEP The Ali Brothers. 22.10 uur: (CVK-IKOR) VRAGENREEKS, EERSTE PANEEL 22.40 uur: (NOS) TWEEDE JOURNAAL 11.10 uur: (NOS-NOT) NOTRE VILLE 3 14.00 uur: DE SOWJET-UN1E 14.25 uur: DIEREN IN DE DIERENTUIN 7 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.07 uur: (TROS-KLEUR) DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN 19.35 uur: VROUWEN ALLEEN 20.00 uur: (NOS) JOURNAAL 20.20 uur: ÏROS-TOTO 20.35 uur: (TROS-KLEUR) DE DIEF VAN WASHINGTON 21.25 uur: OP DE MAN AF 21.40 uur: NATIONAL STAR FESTIVAL 22.25 uur: (NOS) JOURNAAL 22.30 uur: (TELEAC) ORGANISEREN EN LEIDING GEVEN, LES 3 Methoden en technieken van organisatie-onderzoek. BELGIË-NED. NEDERLAND-2 14.05 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.25 uur: TECHNISCH-WETENSCHAPPELIJK ENGELS 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.35 uur: FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: HIGH CHAPPERAL ,Het beloofde land.' 21.15 uur: HORIZON 22.00 uur: PREMIÈRE 22.45 uur: JOURNAAL KANAAL 32 18.50 uur: (NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19 03 uur: SCALA Met onder andere nieuws uit de dagbladen films. 19.30 uur: VAN GEWEST TOT GEWEST 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: (VPRO) BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING 21.00 uur: \TNIE BURROWS Zwart in Amerika. Zaa'.-opna.me van een gedeelte van haar one-woman-show ,Walk together children', een show met dc geschiedenis van de Amerikaanse neger als uitgangspunt. FRANSTALIGE PROGRAMMA'S BELGIë-FRANS 14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; 17.45 Journaal; 17.50 Schooltelevisie: 18.15 L'Ecran magique; 1S.30 Schooltelevisie; 18.55 De Christenen in het sociale le ven; 19.25 Les poucetofs; 19.30 Uns femme a aimer; 20.00 Journaal; 20.30 Les dessous de la Milliardaire; 21.55 Le carrousel aux images; 22.40 Journaal FRANKRIJK-RLJSSEL 12.30 midi-magazlne; 13.00 Journaal; 13.15 Midi-maga- zine; 13.30 Beursberichten; 15.30 Voor de jeugd; lS.lo Nieuws; 18.20 Spet; 18.35 Service public; 18.55 Voor de kleuters; .19.00 Regionale actualiteiten; 19.25 La ora- vache d'or; 19.45 Journaal; 20.20 Panorama; 20,30 Les envahisseurs (7); 22.10 Cabaret de l'histoire; 22.55 Journaal. FILOSOOF - ERASMUSPRIJSWINNAAR - GABRIEL MARCEL: (Van onze kunstredactie) Ze wilde voor de zekerheid dan ook nog wel even op zolder gaan kij ken, maar veel hoop moest ik maar niet hebben. Hoe was de naam ook weer; vroeg het bejaarde, beminne lijke en dus wat vergeetachtige dametje dat op nummer 21 van de Rue Tournon, vlak bij het hartje van Saint Germain in Parijs, een gevarieerd boekhandeltje dreef. En ilt herhaalde goedmoedig nogmaals: Gabriel Marcel. ,Och ja', zei ze ,waar heb ik m'n hoofd de laatste tijd zitten. Monsieur Marcel woont hier vlak boven en vroeger zag Ui hem bijna elke dag. Maar zijn boe ken? Daar is niet zo vreseüjk veel vraag naar'. Ook de twee biogra fieën over Gabriel Marcel, die in de wereld van de filosofie toch wel als een van de belangrijkste denkers mankeerden in haar fonds. Even later ben ik, ook zonder die boeken, toch de vier etages van het huis maar opgeklommen en zit ik ïn het werkvertrek tegenover de man, die op 20 oktober in Rotter dam de tweejaarlijkse Erasmusprijs in ontvangst zal nemen. Een klein mannetje in een kamer die, net trou wens als de rest van het hele appar tement, als een pakhuis is volge stouwd met boeken. Boeken die niet alleen alle wanden bedekken maar ook overal optornen vanaf tafels, stoelen, bureaus en vloeren. ,Ja', zo opent mijn gastheer met iets als geflatteerde wanhoop het gesprek, ,de uitgevers gaan maar door me al hun romans en andere boeken toe te sturen, ofschoon ik al lang geen kritieken meer schrijf. Ook mijn toneelrubriek in de Nouvel- les Litteraires heb ik dit jaar op moeten geven, nu mijn benen me op mijn tachtigste jaar niet zo vlot meer vrplaatsen. Maar ook de the aters zenden me nog steeds hun pers- Debussy was de muziek een geslo ten boek voor hem geworden snobistische oprechtheid, waarmee Gabriel Marcel ook in deze domeinen voor zichzelf rekening van zijn er varingen en gevoelens aflegt. SARTRE? ,Een man met een groot dramatur gisch talent, dat hij als filosoof misbruikt. Voor mij dus, die twee zelfde funccties verenigt, mogen de dramatische personen nooit de dra gers of de woordvoerders van theo rieën of stellingen zijn, die de filo soof graag wil lozen of propageren. Het toneel mag geen voertuig zijn, waarin de filosofie als contrabande wordt getransporteerd. Met de filo sofie van Sartre ben ik het evenmin eens, al hebben ze mij dan wel eens een .christelijke existentialist' ge noemd, een typering die ik beslist van de hand moet wijzen. Ik ben geen man van hermetische denk schema's en systemen. Voor mij zijn de vragen vaak belangrijker dan de antwoorden'. Filosofie GABRIEL 3LARCEL invitaties toe, zodat ik dit seizoen al weer heel wat premieres heb bij gewoond'. Van de avantgardisten als Arrabal, Beckett, Ionesco met uitzonde ring van .Rhinoceros' misschien heeft hij niet terug en zelfs van Pinter erkent hij .weinig over te houden', zodra hij na een voorstel ling weer op straat staat. Met de muziek uit de laatste decennia is het hem eigenlijk precies zo ver gaan. Hij had zich oprechte moeite gegeven, maar aan de noten of wel ke andere notatietekens ook. van een Xenakis, een Amy, een Stock- hausn of een Boulez was het hem altijd eerlijk onmogelijk geweest, het dunste touwtje vast te knopen. Na Marcel misschien toch met een nu ance spijt, ,is al heel lang tot op de grond afgebroken. In mijn jeugd trok me die beslotenheid van waar uit je de tijd en de wereld dan van af de hoogte kon aanschouwen en overzien, wel aan. Maar als rode- kruissoldaat heb ik in de eerste we reldoorlog al zo veel ontzettingen meegemaakt, dat ik vanzelf van het abstracte denken werd genezen'. Heeft de moderne filosofie dan nog, wat men noemt, een boodschap uit te dragen ,Ik gebruik wel het woord .associa tie' met het wereldgebeuren. Sartre spreekt, zoals u weet, van .engage ment'. ik geloof dat hij zich vergist. Al zijn politieke acties in of buiten partijverband, zijn op mislukkingen uitgelopen. Natuurlijk kan een filo soof zich vandaag niet onttrekken aan de verplichting duidelijk stel ling te nemen, zodra hij beseft dat door de oorlog, het racisme of het kolonialisme morele waarden worden aangerand, die lüj voor zijn eigen ge weten moet respecteren'. Maar hij blijft erbij dat een filosoof niet al te ver in de details moet afdalen en zich in alle geval buiten alle partij-politieke acties dient te houden. Een levenshouding die hij ook in de geleden heeft gegeven. Erasmus, de apostel van de tolerantie, die iedere vorm van fanatisme haatte. En juist de onverdraagzaamheid en het fana tisme ziet Gabriel Marcel als de twee draken die hun tronies de laat ste jaren overal weer hebben opge stoken. Als ook de studentenrevolte van vo rig jaar natuurlijk weer even ter sprake komt. herinnert de filosoof met ontzetting aan een slogan, die hij op de muren van de Sorbonne had gelezen: ,Le pére pue' (de vader stinkt), een uitspraak die volgens de meester, die dus beslist geen Bij het afscheid vertelt Gabriel Mar cel me ook nog wat hij denkt te zul len doen met de opbrengst van de prijs - van 150.000 gulden - die hij samen met de Duitse fysicus-filosoof Weiszacker moet delen. Met de helft van zijn helft wil hij een studie fonds stichten voor jonge intellectu elen uit Oost-Europa en, Tsjecho- Slowakije in het bijzonder die met dat geld dan ieder jaar een reis door de vrije wereld zullen kunnen maken. En ook dat voornemen is dan wel weer in de geest van Eras mus zowel als van hemzelf die eens een .philosophe itinerant* ofwel een reislustig en rusteloos wijsgeer genoemd is. De koninklijke Nederlandse acade mie van wetenschappen te Amster dam heeft enkele jaren geleden een Erasmus-commissie ingesteld, die tot taak heeft om, in samenwerking met buitenlandse geleerden, een tekst kritische en van commentaar voor ziene editie van de verzamelde wer ken van Erasmus voor te bereiden en te publiceren. Deze uitgave, die volgens een voorlopige raming een omvang van ongeveer veertig delen zal hebben, zal alle eigen werken van Erasmus en enkele van zijn vertalingen omvatten. Ze wordt bij de Noordholjandsche Uitgevers 3Iaatschappij te Amsterdam gepu bliceerd. Naar aanleiding van deze Erasmus- uitgave schrijft dr C. Reedijk, bi bliothecaris van de Koninklijke Bi bliotheek en secretaris van de Eras mus-commissie het volgende: ,Er bestaan tot op heden slechts twee edities van de verzamelde wer ken van Desiderius Erasmus. De eer ste is enkele jaren na zijn dood ln 1536 te Bazel bij de drukker Froben in negen delen verschenen, waar schijnlijk onder supervisie van Eras mus' vriend Beatus Rhenanus. De tweede editie van Erasmus' ver zamelde werken verscheen ruim 160 later te Leiden bij Petrus van der Aa onder supervisie van Joannes Clericus (Jean Leclerc), een afstam meling van een Franse Hugenoten familie. Gedurende meer dan 250 jaar is deze Leïdse Erasmus-editie de basis voor alle Erasmus-onder- S. Allen in twaalf delen (Oxford 1906-1958), een in alle opzichten aan de moderne eisen voldoende tekst kritische en gecommentarieerde uit gave. Daar de noodzaak van een nieuwe, eveneens aan moderne eisen voldoen de uitgave van Erasmus' werken zich steeds sterker deed gevoelen, stolde de koninklijke Nederlandse academie van wetenschappen de Erasmus-commissie in. De te publiceren tekst van de afzon derlijke werken zal in principe steeds de tekst van de .Editio Princeps' zijn. De volgorde waarin de werken van Erasmus in deze nieuwe editie zul len verschijnen, is geen chronolo gische. Zij berust op een indeling in negen .ordines', die Erasmus zelf voor een posthume publikatie van zijn .Opera omnia' in twee brieven (in 1523 aan Joh. von Botzheim en in 1530 aan Hector Boece) heeft Het eerste deel van de nieuwe edi tie komt nog deze maand uit. Het zal de .antibarbari' bevatten: het vroegste werk van Erasmus, door hem vóór zijn twintigste le vensjaar begonnen, alsmede een com mentaar op een op naam van Ovi- dius overgeleverd werk, namelijk de ,Nux', door Erasmus opgedragen aan de enige zoon van Thomas Morus, en een aantal van zijn vertalingen van Griekse auteurs, die in de ja ren tussen 1503 en 1526 zijn ont staan: de .Declamatiunculae' van Li- banius (een te Cambridge bewaard autograaf, in deze vorm hier voor het eerst gepubliceerd) en vertalin gen i die i jijzonder belangwekkend voor Erasmus' kennis van het Grieks blijken te zijn. Een uitvoerige Inleiding aan het be gin van dit eerste deel geeft voor het eerst inlichtingen over het ont staan van de 1538-1540 te Bazel en 1703-1707 te Leiden gepubliceerde uitgaven van Erasmus' ,Opers zoekingen geweest. Een nieuw tijdper tijdperk brak aan met geordend. J" ?&X1 Hector Boece) heeft nia' en beschrijft vervolgens de vastgelegd en waarrn hij zijn ge- wordingsgeschiedenis van deze nieu- schriften volgens hun inhoud heeft we editie en de editienrincines hi er- we editie en de editieprincipes hier bij gevolgd'. pseudo-echtqenote (DOOR MABEL SEELEï) Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd. kerhoek vooraan was een graszode af wat het volgende bedrijf m dat vreemde drama te zien zou geven, wat de volgende schakel in de keten zou zijn. Cottie kivam naar ouiten; hij hield iets in zijn handen. Hij zei trots en gelukkig: ik heb geli «6 ,Zo nu en dan kom ik er wel eens achter'. Hij liep met grote stappen vooruit en installeerde me met Cottie bij het speelhuis: ik voelde me niet in een conditie om veel plezier te beleven aan een speurtocht over het eiland. Zodra we stilstonden, haalde Carol een enorme blauw-geëmailleerde poe derdoos uit haar handtas om de scha de te herstellen die haar make-up door de tocht mocht hebben gele den. Ik zou me dit tafereeltje la ter herinneren. Toen was het iels waar ik amper notitie van nam. .Jullie mogen voor mijn part uren op onderzoek uit gaan', zei ik. .Cottie en ik blijven fijn hier zitten'. Carol manoeuvreerde zo dat ze tus sen de twee mannen in liep en gaf hun ieder een arm. Ik dacht: dat vindt ze heerlijk, een grote, knappe man aan elke kant. Ze gingen weg en Cottie kwam uit zijn huis om me uit te nodigen naar binnen te komen. .Dank je wel, maar we zullen spelen dat ik op je veranda zit. Ik vind het hier heerlijk. Gunst; Mr. Cor- bett, wat ziet uw grasveld er prach tig uit'. .Ik maai het', zei hij onmiddellijk enthousiast. ,Ik maai het met een grasmachine zoals Elmer heeft. Heb jij een grasmachine in jouw huis, mamma?' ,Ik heb een oude voor 's ochtends en een nieuwe voor 's middags. ,Zou je graag willen dat ik limo nade maakte? ,Ik zou het heerlijk vinden'. Hij verdween in het speelhuis. Ilc dacht na over Carol Lewis en Mrs. Hij had zijn handen vol, alsof het boombladeren waren. Onaevouwen bankbiljetten. Mijn eerste opwelling was dat zijn vader dit geld hier verloren moest zijn, maar ilc wist direct dat het on mogelijk was: hij zou zoveel geld niet hebben. Ik zei ademloos: .Cottie, waar heb je dat gevonden"' .In mijn huis. Mamma kan ik nu een lolly krijgen?' Hij deed zijn handen open zodat de biljetten als een regen in mijn schoot dwarrelden. Toen ze me raakten leek het of mijn huid in afweer in eenkromp. Dit moest het geld van Al Sprung zijn. De achtduizend dollar. Ik zat er dom met mijn ogen naar te knipperen. Hoe was het hier ge komen?' Langzaam stond ik op. ,Laat me eens zien waar het geld is. Voor Cot tie was het nog steeds spel. ,In mijn huis. Kom binnen, mamma'. Ik moest me bukken om binnen te komen: er zaten geen ramen in de hut. maar door reten in de muur kwam wat licht naar binnen, zodat het schemerdonker was. In de lin- Rudeen en Steve Corbett en vroeg me omgeslagen en op de plaats waar hij gelegen had, lag een vuilgewor- den canvas zak, die openstond. Cottie sprong a.ls een kikker naar de zak. stak zijn nand erin en haal de nog meer bankbiljetten te voor schijn. (wordt vervolgd) r ADVERTENTIE) I op De prinses sprong op Pat af, om hean de toverstaf af te pakken. Maar voor dat ze zover was, kwam een rookwolkje uit de pijp van d'e detektive in haar neus en dat had vreemde gevolgen. Ze uitte een kreet van schrik, sloot haar ogen en begon te wankelen .Hola!' riep een van de soldaten, ter wijl hij geschrokken op haar af sprong en haar opving voordat ze viel. ,W-wat hebt u?' Het meisje gaf echter geen antwoord. ,Roep de hofarts.' sprak de koning ongerust. ,En breng onze dochter naar haar kamer Geef die toverstaf maar zolang aan mij en sluit O'Nozzle op in de kerker. Daar kan hij geen kwaad doen'. Dat gebeurde en de vorst bleef aSleen achter in de troonzaal. ,Het is allemaal zo vreemd...' prevel de hij. .Reginalde is zichzelf niet Ze hield aitijd van tabaksgeur en Ineens kan ze er niet meer tegen. En bovendien is ze helemaal niet meer het lieve zachte meisje van vroeger. Moet ik die smaragd nu aan de heks geven, zodat m'n dochter niet langer bedreigd wordt of niet... CAROL DAY BOB IK OVER EM IK VER- PEM60EEW IN DRINGERS...

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19