,Het lijden van de mens heeft
mij van de abstractie genezen'
Eduard Flipse leidt G£-v™liiïeve
Matthaus Passion Hulst
G
Complete heruitgave
van Erasmus' werken
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
INTOLERANTIE,
IS EEN MONSTER
iNDERDAQ 16 OCTOBER 1969
PROVINCIAL ZEEUWSE COURANT
19
ROTTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST KOMT NIET Groof feest voor
a De zangeres zonder naam is een van
ra B B a 0 de artiesten die optreedt op een feest
Gerard Kornelis van liet Reve wordt
gehouden in de Allerheiligst Hart
kerlt in Amsterdam.
Het optreden van de zangeres zon
der naam vindt plaats op verzoek
van de schrijver. Aanleiding tot het
feest is de recente bekroning van het
werk van Van het Reve met de P. C.
Hooft-prjjs. De VPRO-televisie zal
een uitzending van anderhalf uur aan
de bijeenkomst wijden. Tijdens de bij
eenkomst zal Hans Keiler een vraag
gesprek met de schrijver hebben. Be
halve de zangeres zonder naam zullen
de christelijke brassband onder lei
ding van Meindert Boeltel en de ba
riton Hermann Schey optreden.
Professor H. Gomperts zal een dis
cussie over de persoon en het werk
van de schrijver leiden. Voor het feest
zijn 500 letterkundigen, vrienden en
familieleden van de schrijver en neer
landici uitgenodigd.
ORKEST: PHILHARMONIE
fAN ANTWERPEN
(Van o
e kunstredactie)
oering i
iatthauspassion in de YVillibrordus-
osiliek van Hulst zal weer geleid
worden door Eduard Flipse.
riipse wordt beschouwd als de man
lie Hulst de Matthaustraditie heeft
-eleven. In de tijd dat hij eerste di-
'iéênt van het Rotterdams Philhar-
nonisch Orkest was, heeft hij ver-
ichillende malen de Hulster
Matthaus onder zijn hoede genomen,
jduard Flipse, sinds enkele jaren
eerste dirigent van de Philharmonie
van Antwerpen, heeft inmiddels ook
verschillende plaatsen in België van
een Matthaus-ultvoering voorzien. In
Hulst wilde men graag nogmaals de
Flipse-uitvoering meemaken.
Dat betekent dat Hulst volgend jaar
het Rotterdams Piiïlharmonisch Or
kest niet zal zien: op 8 maart zal de
Philharmonie van Antwerpen het
Rotterdamse orkest vervangen.
Flipse zal ook de twee uitvoeringen
van de Matthaus Passion in Rotter
dam (10 en 11 maart 1970) leidden
en zijn Antwerpse Philharmonie ver
der presenteren op concerten in Eind
hoven, Roosendaal en Rotterdam.
Behalve Eduard Flipse dirigeerden
onder anderen in Hulst Piet van Eg-
mond, Kees Stolwijk en Jean Four-
net.
EUGENE BRANDS IN
STEDELIJK MUSEUM
(Van onze kunstredactie)
In het Stedelijk Museum te Amster
dam wordt tot en met 16 november
1969 een tentoonstelling gehouden
van recente schilderijen, assembla
ges en gouaches van de Amsterdamse
schilder Eugène Brands.
De expositie geeft een beeld van zijn
ontwikkeling in de laatste vijf jaar.
De cotalogus bevat onder meer een
,ten geleide' van de kunstenaar zelf.
Hij levert daarin commentaar op ei
gen leven en werk.
Eugène Brands, geboren 1913 in Am
sterdam, noemt zichzelf principieel
autodidact. In 1948 werd hij lid van
de Experimentele Groep in Nederland.
Tot 1949 nam hij deel aan de inter
nationale Cobra-beweging. Zijn werk
uit de vijftiger jaren valt dan ook
onder de noemer Cobra. Vanaf om
streeks 1961 schildert hij grote ly
risch abstracte doeken.
IDONDERDAG 16 OKTOBER 1969
Middag::
12.30 Modern platteland. 12.35 Sport-
revue. 13.00 Nieuws 13.11 Radio-
lournaaL 13.30 't Muzikantenuur: L
Modern pianotrio; 11 Koperensem
ble: oude- en moderne muziek; III
Moderne orkestmuziek. 14.30 't Is
Historisch: programma over geschie
denis en archeologie. lo.OO Voor de
reken. 16.00 Nieuws 16.02 Van vier
tot vijf: een radioprogramma in een
aoiedop. 17.00 Tussen 10 plus en
20 min: lichte grammofoonmuziek
voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd.
17.55 Mededelingen,
d:
Nieuws. 1S.11 Radiojournaal.
1820 Uitzending van de Communis
tische Partij van Nederland. AVRO:
18,30 Stereo: Licht instrumentaal
tnsemble. 18.55 Voor de kinderen.
19.00 Licht muziekprogramma voor
de jeugd. 19.25 Gesproken brief. 19.30
Nieuws. IKOR: 19 35 Kerk veraf en
dichtbij. 19.40 Mens en Bijbel. 19.50
Memo: literair programma. AVRO:
20 05 Tout toi:informatief pro
gramma uit Parijs. 20.30 Chi dell'
Altrui si veste presto si Spoglia,
imuzikale komedie van Cimarosa
(opn). 22.00 Jekemmewat: cabaret-
programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Me
dedelingen. 22.40 Radiojournaal.
22.55 Ik hoor, ik hoor wat u niet
hoort, muzikale lezing. 23.30 So-
iraan en piano: klassieke liederen.
.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Lichte grammofoon
muziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radio
journaal 8.-"l-s.3'4 De Groenteman).
NON 9 00 S"»reo: 1. Radiokoor: cu-
de liederen; 2. Kamer ensemble en so
liste: moderne muziek. (9.35-9.40 Wa
terstanden). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen
(gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30
Komt vrienden in het ronde: pro
gramma rondom het volkslied. 11.55
Beursberichten.
stukken nader belicht. 19.15 Stereo:
Leger des Heilskwarcier (gr.). 19.30
Kerkorgelconcert: klassieke Neder
landse muziek. 20 00 Ferdinand
Huyck (deel 2), seriehoorspel. 20.25
Stereo: lichte grammofoonmuziek.
20.30 Radio actief: gevarieerd pro
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas
sieke muziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Ac
tualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00
Nieuws). 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste
reo: Aubade-semi-klassieke muziek.
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
Middag:
NCRV 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.26 Mededelingen ten
b v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten.) 14.00 Stereo:
The Kilima Hawaiians Show. 14.25
Klassieke kamermuziek. 15.00 Gere
formeerde middagdienst. NOS: 15.30
Meer over minder: een programma
met informatie over mensen en din
gen die minder op de vool'grond tre
den. (Om 16.00 Nieuws.) NCRV:
17.45 Actualiteiten.
Avond:
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: Koorzang en harmorJe-orkest.
1S.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten
met aansluitend (circa 19.00 uur(:
Spektrum - maatschappelijke vraag-
Middag:
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Herman
Stok presenteert.... 14.00 Nieuws.
14.03 Pop-In: gezellig aanplaten.
15.00 Nieuws. 15.03 Holster: pop
en countrymuziek. 16.00 Nieuws.
16.03 lORRrrr....: hitparade. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-
18.00 Draaijijofdraaiik: verzoelcpla-
tenprogramma.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nieuws). NOS:
11.00 Nieuws. 11.03 De Felix Meur-
ders Show.
NEDERLAND-1
21.25 uur:
PORTUGEES GUINEE
Guinée-Bissau, is één van de door Portugal bezette ge
bieden in West-Afrika. Een bevrijdingsleger vecht er
sinds 1963 tegen het Portugese leger.
21.50 uur:
PAKISTAANSE MUZIEKGROEP
The Ali Brothers.
22.10 uur:
(CVK-IKOR) VRAGENREEKS, EERSTE PANEEL
22.40 uur:
(NOS) TWEEDE JOURNAAL
11.10 uur:
(NOS-NOT) NOTRE VILLE 3
14.00 uur:
DE SOWJET-UN1E
14.25 uur:
DIEREN IN DE DIERENTUIN 7
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.07 uur:
(TROS-KLEUR) DE WERELD WAARIN WIJ LEVEN
19.35 uur:
VROUWEN ALLEEN
20.00 uur:
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
ÏROS-TOTO
20.35 uur:
(TROS-KLEUR) DE DIEF VAN WASHINGTON
21.25 uur:
OP DE MAN AF
21.40 uur:
NATIONAL STAR FESTIVAL
22.25 uur:
(NOS) JOURNAAL
22.30 uur:
(TELEAC) ORGANISEREN EN LEIDING GEVEN,
LES 3
Methoden en technieken van organisatie-onderzoek.
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.25 uur:
TECHNISCH-WETENSCHAPPELIJK ENGELS
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.35 uur:
FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
HIGH CHAPPERAL
,Het beloofde land.'
21.15 uur:
HORIZON
22.00 uur:
PREMIÈRE
22.45 uur:
JOURNAAL
KANAAL 32
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19 03 uur:
SCALA
Met onder andere nieuws uit de dagbladen
films.
19.30 uur:
VAN GEWEST TOT GEWEST
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
(VPRO) BERICHTEN UIT DE SAMENLEVING
21.00 uur:
\TNIE BURROWS
Zwart in Amerika. Zaa'.-opna.me van een gedeelte van
haar one-woman-show ,Walk together children', een
show met dc geschiedenis van de Amerikaanse neger
als uitgangspunt.
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
BELGIë-FRANS
14.00, 14.30 en 15.00 Schooltelevisie; 17.45 Journaal;
17.50 Schooltelevisie: 18.15 L'Ecran magique; 1S.30
Schooltelevisie; 18.55 De Christenen in het sociale le
ven; 19.25 Les poucetofs; 19.30 Uns femme a aimer;
20.00 Journaal; 20.30 Les dessous de la Milliardaire;
21.55 Le carrousel aux images; 22.40 Journaal
FRANKRIJK-RLJSSEL
12.30 midi-magazlne; 13.00 Journaal; 13.15 Midi-maga-
zine; 13.30 Beursberichten; 15.30 Voor de jeugd; lS.lo
Nieuws; 18.20 Spet; 18.35 Service public; 18.55 Voor de
kleuters; .19.00 Regionale actualiteiten; 19.25 La ora-
vache d'or; 19.45 Journaal; 20.20 Panorama; 20,30 Les
envahisseurs (7); 22.10 Cabaret de l'histoire; 22.55
Journaal.
FILOSOOF - ERASMUSPRIJSWINNAAR - GABRIEL MARCEL:
(Van onze kunstredactie)
Ze wilde voor de zekerheid dan ook
nog wel even op zolder gaan kij
ken, maar veel hoop moest ik maar
niet hebben. Hoe was de naam ook
weer; vroeg het bejaarde, beminne
lijke en dus wat vergeetachtige
dametje dat op nummer 21 van
de Rue Tournon, vlak bij het hartje
van Saint Germain in Parijs, een
gevarieerd boekhandeltje dreef. En
ilt herhaalde goedmoedig nogmaals:
Gabriel Marcel. ,Och ja', zei ze
,waar heb ik m'n hoofd de laatste
tijd zitten. Monsieur Marcel woont
hier vlak boven en vroeger zag Ui
hem bijna elke dag. Maar zijn boe
ken? Daar is niet zo vreseüjk veel
vraag naar'. Ook de twee biogra
fieën over Gabriel Marcel, die in de
wereld van de filosofie toch wel als
een van de belangrijkste denkers
mankeerden in haar fonds.
Even later ben ik, ook zonder die
boeken, toch de vier etages van het
huis maar opgeklommen en zit ik
ïn het werkvertrek tegenover de
man, die op 20 oktober in Rotter
dam de tweejaarlijkse Erasmusprijs
in ontvangst zal nemen. Een klein
mannetje in een kamer die, net trou
wens als de rest van het hele appar
tement, als een pakhuis is volge
stouwd met boeken. Boeken die niet
alleen alle wanden bedekken maar
ook overal optornen vanaf tafels,
stoelen, bureaus en vloeren.
,Ja', zo opent mijn gastheer met
iets als geflatteerde wanhoop het
gesprek, ,de uitgevers gaan maar
door me al hun romans en andere
boeken toe te sturen, ofschoon ik al
lang geen kritieken meer schrijf.
Ook mijn toneelrubriek in de Nouvel-
les Litteraires heb ik dit jaar op
moeten geven, nu mijn benen me op
mijn tachtigste jaar niet zo vlot
meer vrplaatsen. Maar ook de the
aters zenden me nog steeds hun pers-
Debussy was de muziek een geslo
ten boek voor hem geworden
snobistische oprechtheid, waarmee
Gabriel Marcel ook in deze domeinen
voor zichzelf rekening van zijn er
varingen en gevoelens aflegt.
SARTRE?
,Een man met een groot dramatur
gisch talent, dat hij als filosoof
misbruikt. Voor mij dus, die twee
zelfde funccties verenigt, mogen de
dramatische personen nooit de dra
gers of de woordvoerders van theo
rieën of stellingen zijn, die de filo
soof graag wil lozen of propageren.
Het toneel mag geen voertuig zijn,
waarin de filosofie als contrabande
wordt getransporteerd. Met de filo
sofie van Sartre ben ik het evenmin
eens, al hebben ze mij dan wel eens
een .christelijke existentialist' ge
noemd, een typering die ik beslist
van de hand moet wijzen. Ik ben
geen man van hermetische denk
schema's en systemen. Voor mij zijn
de vragen vaak belangrijker dan de
antwoorden'.
Filosofie
GABRIEL 3LARCEL
invitaties toe, zodat ik dit seizoen
al weer heel wat premieres heb bij
gewoond'.
Van de avantgardisten als Arrabal,
Beckett, Ionesco met uitzonde
ring van .Rhinoceros' misschien
heeft hij niet terug en zelfs van
Pinter erkent hij .weinig over te
houden', zodra hij na een voorstel
ling weer op straat staat. Met de
muziek uit de laatste decennia is
het hem eigenlijk precies zo ver
gaan. Hij had zich oprechte moeite
gegeven, maar aan de noten of wel
ke andere notatietekens ook. van
een Xenakis, een Amy, een Stock-
hausn of een Boulez was het hem
altijd eerlijk onmogelijk geweest, het
dunste touwtje vast te knopen. Na
Marcel misschien toch met een nu
ance spijt, ,is al heel lang tot op
de grond afgebroken. In mijn jeugd
trok me die beslotenheid van waar
uit je de tijd en de wereld dan van
af de hoogte kon aanschouwen en
overzien, wel aan. Maar als rode-
kruissoldaat heb ik in de eerste we
reldoorlog al zo veel ontzettingen
meegemaakt, dat ik vanzelf van het
abstracte denken werd genezen'.
Heeft de moderne filosofie dan nog,
wat men noemt, een boodschap uit
te dragen
,Ik gebruik wel het woord .associa
tie' met het wereldgebeuren. Sartre
spreekt, zoals u weet, van .engage
ment'. ik geloof dat hij zich vergist.
Al zijn politieke acties in of buiten
partijverband, zijn op mislukkingen
uitgelopen. Natuurlijk kan een filo
soof zich vandaag niet onttrekken
aan de verplichting duidelijk stel
ling te nemen, zodra hij beseft dat
door de oorlog, het racisme of het
kolonialisme morele waarden worden
aangerand, die lüj voor zijn eigen ge
weten moet respecteren'.
Maar hij blijft erbij dat een filosoof
niet al te ver in de details moet
afdalen en zich in alle geval buiten
alle partij-politieke acties dient te
houden.
Een levenshouding die hij ook in de
geleden heeft gegeven. Erasmus, de
apostel van de tolerantie, die iedere
vorm van fanatisme haatte. En juist
de onverdraagzaamheid en het fana
tisme ziet Gabriel Marcel als de
twee draken die hun tronies de laat
ste jaren overal weer hebben opge
stoken.
Als ook de studentenrevolte van vo
rig jaar natuurlijk weer even ter
sprake komt. herinnert de filosoof
met ontzetting aan een slogan, die
hij op de muren van de Sorbonne
had gelezen: ,Le pére pue' (de vader
stinkt), een uitspraak die volgens
de meester, die dus beslist geen
Bij het afscheid vertelt Gabriel Mar
cel me ook nog wat hij denkt te zul
len doen met de opbrengst van de
prijs - van 150.000 gulden - die hij
samen met de Duitse fysicus-filosoof
Weiszacker moet delen. Met de helft
van zijn helft wil hij een studie
fonds stichten voor jonge intellectu
elen uit Oost-Europa en, Tsjecho-
Slowakije in het bijzonder die met
dat geld dan ieder jaar een reis
door de vrije wereld zullen kunnen
maken. En ook dat voornemen is
dan wel weer in de geest van Eras
mus zowel als van hemzelf die eens
een .philosophe itinerant* ofwel
een reislustig en rusteloos wijsgeer
genoemd is.
De koninklijke Nederlandse acade
mie van wetenschappen te Amster
dam heeft enkele jaren geleden een
Erasmus-commissie ingesteld, die tot
taak heeft om, in samenwerking met
buitenlandse geleerden, een tekst
kritische en van commentaar voor
ziene editie van de verzamelde wer
ken van Erasmus voor te bereiden
en te publiceren. Deze uitgave, die
volgens een voorlopige raming een
omvang van ongeveer veertig delen
zal hebben, zal alle eigen werken
van Erasmus en enkele van zijn
vertalingen omvatten. Ze wordt bij
de Noordholjandsche Uitgevers
3Iaatschappij te Amsterdam gepu
bliceerd.
Naar aanleiding van deze Erasmus-
uitgave schrijft dr C. Reedijk, bi
bliothecaris van de Koninklijke Bi
bliotheek en secretaris van de Eras
mus-commissie het volgende:
,Er bestaan tot op heden slechts
twee edities van de verzamelde wer
ken van Desiderius Erasmus. De eer
ste is enkele jaren na zijn dood ln
1536 te Bazel bij de drukker Froben
in negen delen verschenen, waar
schijnlijk onder supervisie van Eras
mus' vriend Beatus Rhenanus.
De tweede editie van Erasmus' ver
zamelde werken verscheen ruim 160
later te Leiden bij Petrus van der
Aa onder supervisie van Joannes
Clericus (Jean Leclerc), een afstam
meling van een Franse Hugenoten
familie. Gedurende meer dan 250
jaar is deze Leïdse Erasmus-editie
de basis voor alle Erasmus-onder-
S. Allen in twaalf delen (Oxford
1906-1958), een in alle opzichten aan
de moderne eisen voldoende tekst
kritische en gecommentarieerde uit
gave.
Daar de noodzaak van een nieuwe,
eveneens aan moderne eisen voldoen
de uitgave van Erasmus' werken
zich steeds sterker deed gevoelen,
stolde de koninklijke Nederlandse
academie van wetenschappen de
Erasmus-commissie in.
De te publiceren tekst van de afzon
derlijke werken zal in principe steeds
de tekst van de .Editio Princeps'
zijn.
De volgorde waarin de werken van
Erasmus in deze nieuwe editie zul
len verschijnen, is geen chronolo
gische. Zij berust op een indeling in
negen .ordines', die Erasmus zelf
voor een posthume publikatie van
zijn .Opera omnia' in twee brieven
(in 1523 aan Joh. von Botzheim en
in 1530 aan Hector Boece) heeft
Het eerste deel van de nieuwe edi
tie komt nog deze maand uit.
Het zal de .antibarbari' bevatten:
het vroegste werk van Erasmus,
door hem vóór zijn twintigste le
vensjaar begonnen, alsmede een com
mentaar op een op naam van Ovi-
dius overgeleverd werk, namelijk de
,Nux', door Erasmus opgedragen aan
de enige zoon van Thomas Morus,
en een aantal van zijn vertalingen
van Griekse auteurs, die in de ja
ren tussen 1503 en 1526 zijn ont
staan: de .Declamatiunculae' van Li-
banius (een te Cambridge bewaard
autograaf, in deze vorm hier voor
het eerst gepubliceerd) en vertalin
gen i
die i
jijzonder belangwekkend
voor Erasmus' kennis van het Grieks
blijken te zijn.
Een uitvoerige Inleiding aan het be
gin van dit eerste deel geeft voor
het eerst inlichtingen over het ont
staan van de 1538-1540 te Bazel
en 1703-1707 te Leiden gepubliceerde
uitgaven van Erasmus' ,Opers
zoekingen geweest.
Een nieuw tijdper
tijdperk brak aan met geordend.
J" ?&X1 Hector Boece) heeft nia' en beschrijft vervolgens de
vastgelegd en waarrn hij zijn ge- wordingsgeschiedenis van deze nieu-
schriften volgens hun inhoud heeft we editie en de editienrincines hi er-
we editie en de editieprincipes hier
bij gevolgd'.
pseudo-echtqenote
(DOOR MABEL SEELEï)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
kerhoek vooraan was een graszode
af wat het volgende bedrijf m dat
vreemde drama te zien zou geven,
wat de volgende schakel in de keten
zou zijn.
Cottie kivam naar ouiten; hij hield
iets in zijn handen. Hij zei trots en
gelukkig:
ik heb geli
«6
,Zo nu en dan kom ik er wel eens
achter'. Hij liep met grote stappen
vooruit en installeerde me met Cottie
bij het speelhuis: ik voelde me niet
in een conditie om veel plezier te
beleven aan een speurtocht over het
eiland.
Zodra we stilstonden, haalde Carol
een enorme blauw-geëmailleerde poe
derdoos uit haar handtas om de scha
de te herstellen die haar make-up
door de tocht mocht hebben gele
den. Ik zou me dit tafereeltje la
ter herinneren.
Toen was het iels waar ik amper
notitie van nam. .Jullie mogen voor
mijn part uren op onderzoek uit
gaan', zei ik. .Cottie en ik blijven
fijn hier zitten'.
Carol manoeuvreerde zo dat ze tus
sen de twee mannen in liep en gaf
hun ieder een arm. Ik dacht: dat
vindt ze heerlijk, een grote, knappe
man aan elke kant.
Ze gingen weg en Cottie kwam uit
zijn huis om me uit te nodigen naar
binnen te komen.
.Dank je wel, maar we zullen spelen
dat ik op je veranda zit. Ik vind
het hier heerlijk. Gunst; Mr. Cor-
bett, wat ziet uw grasveld er prach
tig uit'.
.Ik maai het', zei hij onmiddellijk
enthousiast. ,Ik maai het met een
grasmachine zoals Elmer heeft. Heb
jij een grasmachine in jouw huis,
mamma?'
,Ik heb een oude voor 's ochtends
en een nieuwe voor 's middags.
,Zou je graag willen dat ik limo
nade maakte?
,Ik zou het heerlijk vinden'.
Hij verdween in het speelhuis. Ilc
dacht na over Carol Lewis en Mrs.
Hij had zijn handen vol, alsof het
boombladeren waren. Onaevouwen
bankbiljetten.
Mijn eerste opwelling was dat zijn
vader dit geld hier verloren moest
zijn, maar ilc wist direct dat het on
mogelijk was: hij zou zoveel geld
niet hebben.
Ik zei ademloos: .Cottie, waar heb
je dat gevonden"'
.In mijn huis. Mamma kan ik nu
een lolly krijgen?'
Hij deed zijn handen open zodat de
biljetten als een regen in mijn schoot
dwarrelden. Toen ze me raakten
leek het of mijn huid in afweer in
eenkromp.
Dit moest het geld van Al Sprung
zijn. De achtduizend dollar.
Ik zat er dom met mijn ogen naar
te knipperen. Hoe was het hier ge
komen?'
Langzaam stond ik op. ,Laat me
eens zien waar het geld is. Voor Cot
tie was het nog steeds spel. ,In mijn
huis. Kom binnen, mamma'.
Ik moest me bukken om binnen te
komen: er zaten geen ramen in de
hut. maar door reten in de muur
kwam wat licht naar binnen, zodat
het schemerdonker was. In de lin-
Rudeen en Steve Corbett en vroeg me
omgeslagen en op de plaats waar
hij gelegen had, lag een vuilgewor-
den canvas zak, die openstond.
Cottie sprong a.ls een kikker naar
de zak. stak zijn nand erin en haal
de nog meer bankbiljetten te voor
schijn. (wordt vervolgd)
r ADVERTENTIE)
I op
De prinses sprong op Pat af, om hean
de toverstaf af te pakken.
Maar voor dat ze zover was, kwam
een rookwolkje uit de pijp van d'e
detektive in haar neus en dat had
vreemde gevolgen. Ze uitte een kreet
van schrik, sloot haar ogen en begon
te wankelen
.Hola!' riep een van de soldaten, ter
wijl hij geschrokken op haar af
sprong en haar opving voordat ze
viel.
,W-wat hebt u?'
Het meisje gaf echter geen antwoord.
,Roep de hofarts.' sprak de koning
ongerust. ,En breng onze dochter
naar haar kamer Geef die toverstaf
maar zolang aan mij en sluit
O'Nozzle op in de kerker. Daar kan
hij geen kwaad doen'.
Dat gebeurde en de vorst bleef
aSleen achter in de troonzaal.
,Het is allemaal zo vreemd...' prevel
de hij. .Reginalde is zichzelf niet
Ze hield aitijd van tabaksgeur en
Ineens kan ze er niet meer tegen. En
bovendien is ze helemaal niet meer
het lieve zachte meisje van vroeger.
Moet ik die smaragd nu aan de heks
geven, zodat m'n dochter niet langer
bedreigd wordt of niet...
CAROL DAY
BOB IK OVER
EM IK VER-
PEM60EEW IN
DRINGERS...