Ay
Hammie de Beukelaer, de haakse,
vierkante stuntjongen van .Floris'
televisie
Vraag uw
Mercedes-Benz
dealer om
zelf-bestuur
PANDA EN DE GESCHAAKTE PRINSES
RED EEN GEZIN
WOENSDAG 15 OKTOBER 1989
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
ADVERTENTIE
LEKKER DOORSLAAN,
JE GAAT ZO GAUW
NIET DOOD, HOOR'
(Van onze rt v-redactie)
Iii het buitenland repeteren ze twee
weken op een gevecht. Dan is het
eigenlijk niet echt meer. Niet zo
echt als bij ons. Kijk, we krijgen
een bepaald gevecht op met aanwij
zingen. Dan gaan we trainen. Ko
men we op de set, dan zit 't er lek
ker in, dan kunnen ze meteen draai
en. Wie was dat ook weer Simon,
die Italiaanse regisseur'? Die man
bad dat nog nooit meegemaakt. AI-
bertino de Martini, ja, zo heette die
man. Hij zegt: ,als jullie in Italië
zaten, konden jullie geld verdienen'.
Begrijp je wat ik bedoel? Dat werk
kennen ze daar niet. Neem noe Hen-
kie. Die heeft laatst een prachtige
scene gemaakt. Zie je die trap? Zo'n
trap was liet, maar dan met spijlen.
Afijn, Henkie loopt die trap op en
dan krijgt ie boven van mij een
schop onder z'n kin. Henkie gaat
door de spijlen heen, valt op een
tafel, de tafel breekt, Henkie op de
grond, hoefde niet meer over'.
Sterke taal, verpakt in het kleurrij
ke Amsterdams, dat gewend is te
existeren zonder veel tegenspraak
van de toehoorder. De woordvoerder
heet Hammie de Beukelaer.
Het aanzien van Hammie roept geen
twijfel op aan zijn conditie, even
min aan zijn vermogen lastige veeh-
tei'sbaasjes het zv"*•-
gen. In zijn pretéc
de Korte Nieuwendijk en in de War
moesstraat krijgt het vertier dan
ook nooit een kwaadaardig karak
ter. Heel Nederland weet dat Ham
mie de leider Is van een stuntteam,
dat in alle afleveringen van de nieu
we Tros-loot Floris' de rol van het
strijdgewoel is toebedeeld.
Vaste \erri
Het drie jaar geleden opgerichte
stuntteam, dat aanvankelijk tachtig
tot negentig vierkante jongens tel
de, is sindsdien teruggebracht tot
een vaste kern van twintig man, die
de opdrachten en het creatieve vuist
en smijtwerk krijgen voorgeschoteld
door oprichter Hammie, Henk van
Ormondt en Simon van Schaik. Wie
de mannen wil spreken, moet naar de
Wieringermeer, naar de vriendelijke
boerderij van Hammie, een bij uit
stek geschikt terrein om stampen
en smakken voor te bereiden die
nooit kwetsen.
Vijf kilometer buiten Middenmeet'
wordt de choreografie geschreven
van iedere stunt, waarvoor de re
gisseur slechts de vage contouren
geeft.
Volgens Hammie is er in die choreo
grafie een duidelijke ontwikkeling
merkbaar. ,Het hangen aan lampen
is er niet meer bij. Het gaat alle
maal veel killer, sneller. De mensen
zien het niet eens. Wij produceren
afmakers, weet je wel? De Beuke
laer, Van Ormondt en Van Schaik
zijn geen vechtersbazen van nature.
Zij presenteren zich als aardige, echt
Amsterdamse baasjes, die frisdrank
jes nuttigen en weinig sigaretten
roken.
Hammie: ,De meeste mensen den
ken dat wij een soort knokploeg
zijn. Ik krijg wel eens van die ver
zoekjes, weet je wel, van een stu
dentenvereniging, die buiten Utrecht
een robbertje niet ons wil vechten.
Dan zeg ik, nee jongens, laten we
dat nou niet doen. Blijven ze bellen,
dan zeg ik, jongens, nou niet door
gaan. anders komen we wel. Ja, zo
is het toch? Belt cr een vent op uit
Friesland, die vraagt of we ons
voor een paar kindei en effe uit een
vliegtuig kunnen laten vallen. Ja, ik
ben gek. Of een huilende vrouw aan
de telefoon: .Meneer, ik ben een
gescheiden vrouw en nou komt m'n
man naar me toe met twee broers.
Ken 't team effe langskomen
.Voor dat werk zijn wij niet. Wij
kunnen ook geen agressieve typen
gebruiken. We hebben een jongen
gehad, die in alle café's zei: ,ik zit
in de knokploeg van Hammie de
Beukelaer'. Die ging er onmiddellijk
uit. Een ander die ik eruit trapte
ging kaartjes drukken namens ons
eigen stuntteam. Die heb ik wel
even bij zijn oortjes moeten pak
ken'.
is
Veelzijdi
'ADVERTENTIE)
Het stuntteam is veelzijdig. Er zit
ten karatejongens onder, judoka's,
boksers, vliegers, duikers en paard
rijders. Ais het moet laten de heren
zich in alle hoeken slaan zonder zich
tig nieter hoogte en leveren zwaard
gevechten naar het klassieke voor
beeld van Errol tlynn
Simon van Schaik: ,het is niet vol
doende dat je kunt vechten. Je moet
ook weten of het geschikt is voor
film of televisie. Jongens van de
sportscholen die ze vroeger gebruik
ten zijn te schools. Het is wel mooi
hoor, maar schoolwerk'.
Simon praat over zijnkarig betaal
de liefhebberij alsof hij een weten
schap beoefent. Henkie van Ormondt
zorgt meer voor de instemmende bij
geluiden. Zijn schouders zijn altijd
een beetje in beweging, net als zijn
kakaen, die het druk hebben met een
eeuwig stukje kauwgom.
Tegen de tijd dat de mannen wat
willen .voorlezen' uit hun stunten
boekje, ontspant de veer van Hen-
Middag:
12.25 Stereo: Metropole orkest: amu
sementsmuziek. 12.54 Voor het plat
teland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali
teiten. 13.25 Licht orgelconcert. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Het plant
soen. hoorspel. 15.15 In de toonzaal:
modern muziekprogramma voor de
jeugd. 16.00 Nieuws. 16.02 Socië
teit: Zestig minuten voor boven de
zestig. N.O.S.: 17.02 Onder de groe-
de linde: oude liedjes. VARA: 17.20
Stereo: Tenor en piano: moderne lie
deren. 17.55 Mededelingen.
Avond:
1S.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de Pacifistisch
Socialistische Partij. 18.30 Stereo:
Klink klaar, zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover
zicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en
instrumentaal ensemble met zangso
list. 20.10 Bij Dorus op visitie: caba
retprogramma. 20.25 Plaats gevon
den: regionaal gevarieerd program
ma. 21.15 Vragenvuur. 21.35 Stereo:
Melodieën expres. 22.00 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.38 Medede
lingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Ste
reo: Omroep kamerkoor: oude liede
ren 23.10 Stereo: orgelconcert: mo
derne muziek. 23.40 Stereo: Vioolre
cital: moderne muziek. 23.55-24.00
Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. (8.00 Nieuws.
1,11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De
Groenteman)8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35
waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr) (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Rondom 12: program
ma voor de vrouw. (11.55 Beursbe
richten).
Middag:
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar; 13.15 Ondernemend.). NCRV:
Moderne orkestwerken (opn.). 15.00
In 't zilver: een programma voor
oudere luisteraars. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00
Twien Popradio voor t(w)ieners.
17.50 Overheidsvoorlichting: Vast en
zeker, een programma van het mi
nisterie van sociale zaken en volks
gezondheid met korte informatie
over de sociale verzekeringen. Re
dactie: Claude BelloniL cn Herman
van der Hoeven.
Avond:
18.00 Country en western rubriek.
18.20 Repórtage van het jubileum
van de Nederlandse Christen-vrou
wenbond. 18.30 Nieuws. 18.31 Actu
aliteiten. NOS: 19.00 Openbaar
kunstbezit. 19.10 Orde van vrijmetse
laren: lezingen. NOS: 19.20 Het ge
heim van Fatima geopenbaard in
Amsterdam, gesprek. 19.35 Geen
onderdaan maar burger: staatkun
dige vorming van de Nëderlander.
19.50 Programma voor blinden en
slechtzienden. 20.00 Stereo: omroep.
kamerkoor: oude liederen. 20.15 Ste
reo: concertgebouworkest en solist:
klassieke muziek. In de pauze: plm.
20.4521.05 Fermate: een luchtig
pauzeprogramma. 22.30 Nieuws.
22.38 Parlementsoverzicht. 22.45
Stereo: X, een sprong in het duister.
23.5524.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas
sieke grammofoonmuziek. (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50
Overweging. 8.00 Nieuws.); 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw.) NOS: 10-00 Wat heeft dat
kind? pedagogische lezing. 10.20 Ste
reo: Muziek uit de Barok. KRO:
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen.
Middag:
(12.00 Nieuws). AVRO: 12.00 Nieuws
15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitami-
licht platenprogramma. 17.00 Nieuws.
17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Top-
poppologny: pop- en countrymu-
ziek.
DONDERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Terug
van weggeweest: muziek van toen
voor luisteraars 'van nu. 9.30 Zzzoef..
licht intrumentaal programma. 10.00
Nieuws: 10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws.).
NEDERLAND-1
20.20 uur:
JA WERELD - NEE WERELD (Vervolg)
22.25 uur:
JOURNAAL
22.30 uur:
(VARA) JA WERELD, NEE WERELD (VERVOLG)
22.45 uur:
(TELEAC) LEVENDE FILOSOFIE 2
BELGIE-NED.
KANAAL 2/10
WOENSDAG
- 11.10 uur:
(NOS-NOT) DE SOWJET-UNIE, 1
De ve'.e mogelijkheden.
- 11.35 uur:
WALTER AND CONNIE 7
17.00 uur:
(VARA) KOM ER 'S KIJKEN
Een Tsjechische tekenfilm, het circus en een film van
de beroemde Amerikaanse komiek Hairry Langdon,
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.07 uur:
SCALA
19.31 uur:
(CVK-IKOR-KRO-RKK) KENMERK
20.00 uui"
(NOS) JOURNAAL
20.20 uur:
(OHU) POLITIEKE UITZENDING
20.30 uur:
(NOS) STICHTING SOCUTERA
20.35 uur:
BLONDE ONSCHULD
Een lilmcomedie van regisseur George Cuckor. Een
oudroestkoning laat de opvoeding van z' ;n dochter over
aan een journalist.
22.15 uur:
PERSOONLIJK
22.40 uur:
JOURNAAL
16.00-16.30 uur en 17.00 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.30 uur:
JEVANJONO
19.30 uur:
ZANDMANNETJE
19.35 uur:
OPENBAAR KUNSTBEZIT
De H. maagd met de Maria-Magdalen,a van de Mees
ter van de Lucia-legende.
19.45 uur:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
19.50 uur:
ZOEKLICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
POP-EYE
Will Tura, The Pebbles, Georgie Fame, Yes, Ex option,
The Settlers en Bernadette 'treden op in het Amerikaan
se Theater.
21.05 uur.
PANORAMA
21.50 uur:
DISKUSSIE
22.40 uur:
JOURNAAL
FRANSTALIGE PROGRAMMA'S
NEDERLAND-2
18.50 uur:
(NOS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
(VARA) JA WERELD - NEE WERELD
Consumenten, investeerders en militairen gaan in een
denkbeeldige wereld van zes landen .toelcomstje spelen'.
2ij worden hierbij op de vingers gekeken door jour
nalisten en avamt-gardisten.
20.00 um-;
(NOS) JOURNAAL
BELGIë-FRANS
16.55 Nieuws. 17.00 Feu vert. 1S.30 Rayons X. 18.55
A la découverte du sport, 19.25 Une femme a aimer.
20.00 Journaal. 20.30 Aujourd'hui. 22.00 Musique en ui-
berté. 22.45 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.30 Midi-magazine. Aktualiteitenkroniek. 13.00 Jour
naal. 13.15 Mlidi-magazine. (vervolg), 13.30-13.35 Beurs
berichten. 14.03-14.44 Schooltelevisie. 18.15 Nieuws. 1S.20
Spel. 18.35 Service public. IS.55 Voor de kleuters,
19.00 Regionale aktualiteiten. 19.25 La cravache d'or.
Feuilleton (13). 19.45 Journaal. 20.00 Reportage van
de 2e speelhelft van de voetbalwedstrijd Zweden-Fran-
krijk. In Stockholm (le helft op het 2e net). 20.45
Bienvenue. Uitzending van Guy Béart: Louise de Vil-
morin. 21.35 Eureka. Wetenschappelijke kroniek. 22.25
Des agents tres spéciaux (3). De school van de mis
daad. Feuilleton. 23.10-23.25 Journaal.
Hammie: .Het is begonnen met dat
stuk .Requiem voer een zwaar ge
wicht'. Fred Oster had boksers no
dig, jongens met bloemkooloren en
platte snuiten. Hij vond mijzelf Le
netjes, wat dacht je''
Toen hebben ze rne maar gangster
gemaakt. Nou ja. zo is dat verder
gegaan. Het laatste jaar zijn we een
beetje uit het nieuws geraakt. Dat
kwam door die honderdvijftig draai
dagen voor .Floris'.
Twee of drie dagen iu de week trai
nen we, zeven lot acht uur per dag.
We beginnen met gymnastiek, daar
maken we ons lekker vrij mee. Zelf
geef ik de jongens les in mimiek,
houding en manier var lopen'.
Simon: .Sommige jongens leren het
nooit. Ik geef een vent een klap :n
z'n maag. Daar hoort ongeveer
zo'n gezicht bij. Wat zegt die vent?
.Waarom moet dat zo Hij komt toch
niet aan'. Kijk, dan kun je beter
ophouden. Simon beweert dat het
foed voorbereiden van een stunt een
westie van goed luisteren is.
.Je moet van elkaar weten, hij pakt
me zo, dan weer ik zo ...af. Als ik
langs een huis loop en Henkie
springt van een dak op mijn rug, dan
moet ik precies weten wanneer de
sprong komt en Henkie moet zijn
eigen val breken, anders kost het
me m'n rug. Het lijkt altijd of je
elkaar verschrikkelijk ramt, maar
je raakt elkaar nauwelijks.
Wij noemen dat millrheterwerk. Als
een acteur dat wil doen zou je tien
dagen met die man moeten gaan
werken. Voor het ruwe werk heb je
niets aan een Shak'-speare-houding.
Intussen hebben wij veel van hüh
geleerd'.
Teleurstellingen
,Ja natuurlijk. Toen .Paranoia' werd
gemaakt hebben we eindeloos ge
traind voor een val van dertien
traptreden. We deden het voor een
koopie, om er in te komen. En wat
zie je dan eindelijk? Helemaal niks.
Die val was eruit geknipt'.
Hammie: ,D'r zijn natuurlijk een
hoop grappige dingen. Je doet met
dat werk veel ervaring op. Voor-r
beeld. We werken met de Mounties.
Piet Bambergen moest een klap op
zijn hoofd krijgen met een fles. Je
weet dat we daar een suikerfles
voor gebruiken. Net als een glasruit,
die is in een film ook altijd van
suiker. Goed, die Piet krijgt een
klap op zijn noofd met die suiker-
fles en wat denk je? Bewusteloos.
Ze hadden die fles in de ijskast ge
zet'.
Hammie vertelt dat het geluid van
vuisten op kinnen er later wordt
bijgemaakt.
Henkie: ,Ze moeten een goeie Mai-
gret maken met lekkere vechtpar
tijen. Maar ja, dat kost centjes. Als
je hier een prijs vraagt van 300
dan zijn ze voor driehonderd jaar
afgeschrokken. Ik hou van dat rui
ge harde werk. Een flinke tik dur
ven geven. Je gaat zo gauw niet
dood'.
Hammie schopt, Simon sneeft.
Goed, elke Mercedes-Benz mag vol zitten met
autotechnisch vernuft. Goed, u kunt daar uren
over lezen of praten. Goed, u kunt op een
bepaald moment inzien dat elke Mercedes-Benz
qua totale conceptie zijn gelijke niet heeft.
Maar een auto is om in te rijden. Dus: wat
ervaart u nu eigenlijk als u in een
Mercedes-Benz zit? Geef uzelf ook daarop het
antwoord. Reserveer een zelfbestuur-auto.
Bel ons en wij maken een afspraak met u. Voor
een proefrit die alle verhalen doet verbleken.
GARAGE
VANOEVERENN.V.
Goes, Couwervestraat 51, iel. 01100 - 61 00
GARAGE
MONA
Middelburg, St. Janstraat 20-22, lel. 01180 - 5251
BOB DE LANGE HAD
HARTAANVAL TIJDENS
TONEELVOORSTELLING
(Van onze kunstredactie)
De bekende toneelspeler Bob de Lan
ge heeft een hartaanval gehad. Hij
is opgenomen in het centraal Isra
ëlitisch ziekenhuis in Amsterdam.
Zijn toestand Ls niet kritiek meer,
maar nog wel ernstig. De acteur zal
zeker een half jaar niet kunnen op-
v treden.
Bob de Lange kreeg een hartaanval
tijdens de pauze van de voorstelling
van het blijspel ,De familie Tót' in
de schouwburg in Amsterdam. On
danks hevige pijn en een toenemen
de benauwdheid en ondanks waar
schuwingen van zijn medespelera
ging hij na de pauze het toneel weer
op om het stuk uit te spelen.
ADVERTENTIE
AKTIE:
Geef een Javaans gezin op
Borneo een nieuwe toekomst
Stichting Mensen in Nood.'Carita*
Neerlandica 's-Hertagenbosch
GIRO: 1X11222
met vermelding: JAVA
Pat O'Nozzle luisterde n.iet naar de
waarschuwende kreten van Par.du.
.Stilte!' sprak hij. .Luister! Ik heb
net geconstateerd dat die prinses niet
te vertrouwen is. Het zou best eens
kunnen dat ze
Verder kwam hij niet. Een gedeelte
van het legertje sprong op hem, om
hem onschadelijk te maken en dat
maakte hem natuurlijk erg boos.
,Dit is geen stijlens!' riep hij kwaad.
,Laat me met rust! Een mees-
terspeurder kan niet denken, als hij
gehinderd wordt door domme so'.da-
tens
Maar niemand lette op zijn uitroepen.
Hij werd zonder plichtplegingen
naar het palijs gevoerd en daar
kwam de prinses boos op hem af.
,Zo schurk!' riep ze triomfantelijk.
.Pompei-nikkeltje nog aan toe! Dit
Kijk eens: je hebt zelfs de toverstaf
van de heks geleend! Geef maar
hier voordat je er gevaarlijk r
gaat doen!'
CAROL DAY
pseudo-echtgenote
(DOOR MABEL SEELEY)
Copyright 1939 by Doubleday Company Ltd.
E
65
,Dc eigenaar van het kamp. In liet
grote huis bij de ingang.' ,0 ja. Ver
tel verder!' Steve Corbett ging door,
tot Harry Lewis haastig liet pad op
kwam gelopen. Hij riep: .Carol! Ben
je daar!' alsof hij opgelucht en bijna
alsof hij verbaasd was. ,Mr. Corbett
heeft me nog wat meer over die
moord verteld. Terwijl jij sliep, jij
luilak'. ,Ik dacht clat je thuis zou blij
ven. Ik wilde dat je niet zomaar weg
liep.' Hij keek neer op haar heel gou
den haar en scheen niet te merken
dat Cottie's vader hem een stoel aan
bood. ,Per slot van rekening is het
hier een wilde streek. En ze heb
ben. ...eli....er is al iets onprettigs ge
beurd.' Wat was er met hem aan de
was dat ze zijn vrouw iets zou doen?
Ze lachte naar hem. ,Zijn mannen
niet geweldig? Zo beschermend. Wat
een onzin! Alsof ik niet op mezelf
kan passen! 11c ben nu een grote
meid, Harry. Hier, kom zitten en
luister. Mr. Corbett is gekomen tot
het moment waarop hij in de gevan
genis werd gezet.' Harry Lewis ging
zitten. Hij scheen niet meer zo in
drukwekkend groot en zelfverzekerd
als toen ik hem voor het eerst had
gezien: zijn vlees zat losser om zijn
botten. Hoe hard piekerde hij over
Mis. Rudeen? Of was 't Steve Cor
bett over wie hij zich zorgen maak
te?
De blik waarmee hij naar het twee
tal keek, was gespannen en onzeker.
Eén keer richtte hij zich tot mij: ,U
en ik zouden bondgenoten moeten
worden, Mrs. Corbett. nu onze part
ners het zo goed samen kunnen vin
den.' Maar de opmerking kwam niet
van harte. Ik zei boosaardig: ,Dat is
een reuze idee. Er is Cottie beloofd
dat we zouden gaan roeien als hij
wakker werd. Heeft u zin om mee te
gaan?' Carol klapte in haar handen.
.O, ik wil ook gaan roeien. Ik ben
nog niet naar het eiland geweest.
Kunnen we uw zoontje niet wakker
maken?' Hij hoefde niet wakker ge
maakt te worden; blozend, met elaap-
ogen en zijn haar overeind, stond hij
in de deuropening. Hij kwam naar
me toe in zijn witte hansop, de kno
ken op zijn rug los, om met zijn
ïoofd tegen mijn handen te wrijven.
En weer voelde ik de flagrante te
genstelling van zijn lieve onschuld
met alle intriges die ik om me heen
vermoedde. .Gaan we nu varen?' ,Ja
zeker, hondje,' zei Carol tegen hem.
,Harry, is hij geen scliatje?' Harry
gaf geen antwoord; zijn blik was door
het gaas heen gericht op iets buiten.
Mrs. Rudeen zat viakbij op de oe
ver, met haar rug naar ons toe, zo
als ze al eens eerder gezeten had.
Toen we weggingen, negeerden we
haar als bij afspraak; de twee man
nen liepen voorop en droegen de roei
spanen. Carol liep tussen hen in. Bei
de mannen hielden het hoofd naar
haar toegebogen en schertsten en
lachten om het hardst. Op het strand
aangekomen, pruilde Carol: .Waarom
kan ik niet twee meisjes zijn en in
twee boten gaan?' Maar ze stapte in
de boot van huisje nummer zes en
de Corbetts gingen en familie.
,Dit is het leukste tochtje dat ik ooit
gemaakt heb,' zei ik ironisch. ,Wat
is er aan de hand?' vroeg Cottie's
vader. ,Heb je het niet naar je zin?
Ik amuseer me kostelijk.' Hij rukte
zo wild aan de riemen dat ze krom
stonden. ,Je zuit je nog kostelijker
amuseren als de riemen breken.' ,Ik
hou ervan dingen te breken.'
Ik liet mijn kin op Cottie's geurende
haar rusten en negeerde hem. Onge
veer tien meter rechts van ons gleed
de boot van Lewis over het water,
rijzend en dalend met de golven. Ca
rol riep: .Toehoe, wij winnen,' en die
lichte wenk was voldoende om een
wedstrijd te ontketenen. De twee
mannen begonnen als idioten te roei
en, onder uitdagende kreten aan el-
kaars adres. Onze boot kreeg zoveel
water binnen dat Cottie zich jamme
rend aan me vastklampte.
,Ik word nat, mamma! Ik krijg nat
op mijn pak!' Alsof hij verwachtte
dat ik zijn vader een reprimande zou
geven. Steve Corbett won, maar we
kwamen met zo'n klap op de kant
terecht dat ik van de bank werd ge
slagen; ik viel naar veren, terwijl ik
Cottie stijf vasthield en trachtte te
voorkomen dat hij tegen de hank
vóór ons geslagen werd. .Kijk uit
voor het kind!' Steve Corbett graai
de de jongen uil mijn armen. ,Ik
heb me geen pijn gedaan,' verzekerde
Cottie hem. ,Ik wel!' zei ik boos. Ik
was op mijn knieën terechtgekomen
en ze deden lelijk pijn. ,Het spijt me,'
zei Steve Corbett en voor de eerste
keer sinds ik hem kende, keek hij
alsof hij besefte dat hij zich als een
ongelikte beer gedragen had.
,Zou ik je... kan ik je uit de boot
helpen?'
.Nee, dank je'. Ik klauterde zelf de
boot uit. Het lopen was een marte
ling; mijn knieën waren geschaafd
en bloedden en onder de korte door-
knooprok die ik over mijn short heen
droeg, zagen ze er afschuwelijk uit.
De Lewissen kwamen rustiger naar
de wal. Zo gauw ze aan land wa
ren. kwam Carol snel naar me toe
gelopen en ik kreeg een waterval
van meelevende woorden over me
heen. ,Maar u moet het uw man
niet kwalijk nemen: hij is zo sterk
dat hij zijd eigen kracht niet kent,
is het wel, Mr Corbett?'
(wordt vervolgd)